Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Hyvin samanlaisissa näkemyksissä olemme noiden tv:sta nähtyjen tenttien suhteen. Myös eilis-iltaisen, sekä aihepiiriltään että juontajien osuudesta. Myös siitä, että tuo pohjoismaiden puolustusministereiden yhteisestä julkilausumasta paneelin aluksi noussut kuohunta oli aivan asiatonta, ja Haglundhan siinä veti pisimmän korren. Varsin noloksi meni Antti Rinne, kun ei tunnistanut tekstiä, jota laatimassa itse oli ollut!

No, sen jälkeen tentti sujui asiallisemmin, vaikka varsinkin suupaltti Arhinmäellä oli silminnähtäviä vaikeuksia hillitä itseään niin, ettei olisi aikaisemmin nähtyyn tapaansa huudellut muiden esitysten päälle. Olen jo aikaisemmissakin tenteissä kiinnittänyt huomiota Timo Soinin muuttuneeseen, rauhalliseen olemukseen, ja eilen hän pyrki olemaan suorastaan valtiomiesmäinen. Halunnee sitenkin osoittaa sopivuuttaan ministeriksi. Mutta kyllä hän sitä Kreikka-teemaa edelleen vilauttelee, tietänee, että se on häntä kannatteleva voima peruskannattajajoukoissaan.

Jos Sipilä on kehittynyt noissa tenteissä, niin on tehnyt myös Alex Stubb Hän osaa nyt hillitä itseään niin, ettei olisi niin oppimestarimainen kuin hän on aikaisemmin ollut. Stubb tietysti on noista kaikista lahjakkain verbaalisesti, ja on sitä varmaan muutenkin, ei mies olisi muuten yltänyt sellaisiin saavutuksiin. Ainoa tohtorikin hän tuossa joukossa oli, sillä Päivi Räsänenkin lienee ”vain” lisensiaatti omalla alallaan. Mutta ei tosiaankaan enää tuo itseään korostetusti esille, vaan suorastaan vetäytyy taka-alalle.

Pekka Ervastin haastatteluosuus oli tentin parasta antia; senhän totean jo eilis-iltaisessa viestissäni, ja samaa mieltä näyt siis olevan sinäkin. Lähes kaikesta muusta näymme olevan samaa mieltä, mutta Juha Sipilää minä taidan kehua enemmän kuin sinä. Ehkäpä se oli minusta aiheellista, sillä olen aikaisemmin tainnut häntä hieman moitiskellakin, jollaista sinun en ole huomannut tehneen;))
  2. Jaksoin sentään suorana katsoa tuon puoluejohtajien tenttimisen, ja tulenpa sittenkin vielä tuoreeltaan näkemääni kommentoimaan. Eipä tuo nähty paljon tarjonnut sellaista, joka kovin yksityiskohtaista kommentointia vaatisi, joten pääsen vähällä.

Parasta oli Pekka Ervastin johdolla tapahtunut neljän kannatetuimman puolueen johtajan tentti. Ervasti esitti hyviä kysymyksiä, joihin kukin tentittävä sai vastata niin, etteivät toiset puhuneet hänen päälleen. Tuossa tentissä vihdoin Sipilältäkin kuultiin selviä näkemyksiä hänen näkemyksistään ja tavoitteistaan. Pisteet Sipilälle siitäkin, että hän pysyi koko ajan niin rauhallisena, että suorastaan hymyillen vastasi Ervastille myös tämän varmaan arkaluonteiseksi katsottavaan Sipilän terveystilannetta koskeneeseen kysymykseen.

Tuon tentin jälkeen vihreiden Niinistö arvosteli Ervastin kysymyksien liikkuneen epäoleellisella alueella, lähinnä valtapolitiikassa. Hän oli sitä mieltä, että eivät sellaiset asiat ihmisiä kiinnosta, heitä kiinnostavat enemmän heitä lähemmin koskevat asiat, kuten lasten koulutusmahdollisuudet jms. Niinistöä säesti samanlaisilla näkemyksillään Arhinmäki. Olen toista mieltä. Tulevan pääministerin ja muiden avainministereiden kiinnostuksen täytyy kohdistua nimenomaan tuollaisiin suuriin asioihin, joita Niinistö halveksien nimitti valtapoliittisiksi.

Tuo palstapäivystäjä-hörhö näkyy syytelleen minua Sipilän lokaamisesta. Harhaisessa päässään hän on ”nähnyt” minut palstalla koko eilisen päivän alkaen aamuvarhaisesta. Ei tuollainen jaksa huvittaakaan, enempää kuin hänen muutkaan harhansa, kuten hänen ”näkemisensä” minut mm. aito-arskana. Kai hän näki minut itsenäänkin silloin, kun itsestään kapteenin teki. Ei hänen harhojaan kannata enää edes yrittää oikaista, mutta täyspäisiä ajatellen haluan kuitenkin kertoa totuuden Sipilää koskevista näkemyksistäni.

Sipilä taitaa olla nykyisistä kepupoliitikoista ainoa, joka herättää sympatioitani ja jopa arvostustani. Sellaista ei liene tapahtunut Johannes Virolaisen jälkeen. Sympatioitani herättää Sipilän mahtailematon olemuskin. Tunnen myötätuntoa häntä kohtaan myös häntä kohdanneen surun - poikansa kuoleman - vuoksi. Arvostan myös Sipilän työuraa ennen poliitikoksi ryhtymistään. Arvostan sitäkin, että Sipilä on kuntouttanut itsensä sairaudestaan, jonka aiheuttamiseen osansa saattoi olla myös politiikalla eli hänen varmaan stressaavalla työllään. Ja onhan hän insinööri, joita oli minulle tärkeinä työtovereinani ja opin tuntemaan heitä kohtaan luottamusta ja arvostusta. Ja onhan noita arvostamiani insinöörejä läheisissänikin.

Aiheellisesti olen tässäkin avauksessani ja muutamassa muussakin viestissäni kritisoinut Sipilää siitä, ettei hän ole mielestäni tarpeeksi selvästi tuonut esille kantaansa tärkeisiin asioihin. Nythän Sipilä siinäkin esitti parempaa. Hänen käyttäytymisessään alkaa olla jo tiettyä valtiomiesmäisyyttä; senhän Haglundkin totesi eräässä puheenvuorossaan.

Sipilä on varmaan ihan hyvä mies, mutta väärässä puolueessa. Siellä hänen on vaikea päästä oikeuksiinsa ja siellä hänet saatetaan jopa pilata. Niin tapahtuu varmasti, jos Paavo Väyrynen pääsee siellä vaikuttaviin asemiin. Sellaista onnettomuutta en todellakaan toivoisi Sipilälle - en edes hänen puolueelleen. Vai pystyisikö Sipilä muuttamaan kepun? Siis sellaiseksi puolueeksi, jota minäkin voisin kannattaa? Ei varmaan; Sipilä saattaa pystyä ihmeisiinkin, mutta mahdottomuuksiin ei sentään hänkään pysty.

Ja nyt vielä ”yömyssy” ja sitten vuoteeseen. Hyvää yötä!
  3. Kylläpä tuossa puoluejohtajien paneelissa juututtiin kovin toisarvoiseen asiaan, eli siihen pohjoismaiden puolustusministerien yhteiseen julkilausumaan. Haglund kyllä nyt veti asiassa pisimmän korren, ja nuo tuota julkilausumaa paheksuneet puoluejohtajat joutuivat nielemään aikaisempia sanojaan.

Paneelin erinomaiset juontajat heti aluksi esittivät pyynnön, etteivät osanottajat pyrkisi ryöstämään puheenvuoroja toisiltaan eivätkä puhuisi toistensa päälle. Siihen nuo osallistujat ilmoittivat myöntyvänsä. Jos ihmisen poliittinen muisti on lyhyt - kuten nähdään nyt kepun kannatuksen hurjasta noususta - vielä lyhyempi on poliitikkojen muisti: eivät muistaneet enää juontajien pyyntöä eivätkä omia lupauksiaankaan.

Tenttihän jatkuu uutisten jälkeen aina klo 23.00 saakka, mutta enpä tiedä, viitsinkö sitä loppuun asti suorana katsoa vai laitanko digiboxini ainakin sen loppuosan tallettamaan. Niin tai näin, mutta ainakaan tänä iltana en tule näkemääni kommentoimaan. Ehkä huomenna, jos koen asian sen arvoiseksi.

Eihän tuo asiakaan näy kiinnostavan kuin vain eräitä, joilla on mielenkiintoa noihin asioihin ja kykyä niitä pohtiakin. Noita palstan ahkerimpia päivystäjiä minä näyn kiinnostavan paljon enemmän. Tämä avaukseni ei ole edes riittänyt siitä kertomaan, vaan on pitänyt tehdä asiasta ihan omia avauksiaankin.

No, onhan tälläkin avauksella muutama halunnut kertoa, mikä hänen mielestään on tärkeintä. Huvittaa, että minä näyn olevan heidän mielestään ilmeisesti hyvinkin merkittävä poliittinen vaikuttaja, kun minun puoluekantaanikin noin pohditaan. Uusi päänsäryn aihe heille. Tähän asti heille on riittänyt pohdittavakseen vain ulkoinen olemukseni, ja siihen liittyen se, että onko minulla niitä karvoja vai ei.

Olen monta kertaa toistellut vakaata käsitystäni, että ajatuskykyinen ihminen, siis joka ei ole luovuttanut ajatteluoikeuttaan jollekin puolueelle, voi muuttaa puoluepoliittista kantaansa, jos näkee maan edun ja omankin etunsa sitä edellyttävän. Niin olen tehnyt useammankin kerran vuosikymmenten saatossa. Eikä tapahtuneeseen ole ollut vähäisintäkään sillä, että olin aikoinani Valion isännöitsijä tai sillä, että poikani omistaa sen tietyn firman. Jos nuo olisivat vaikuttaneet, kai minun olisi valiolaisena pitänyt tulla kepulaiseksi ja kun tuo poikani firma on ruotsinkielisellä Karjaalla, jossa se on varmaan suurin teollinen työnantaja, minun kai pitäisi kannattaa rkp:tta. Noita kumpaakaan puoluetta en kuitenkaan ole koskaan kannattanut, aivan muut tekijät ovat aina puoluekannatukseni muutoksiin vaikuttaneet.
  4. Et vain ole saanut minua hetkeksikään mielestäsi, vaikka vasta eilen oikein rautalangasta vääntäen esitin sinulle, millaisena näyttäydyt täyspäisen silmissä noin esiintyessäsi. Eipä minun tarvinne olla tuollaisesta suruissani, kun ilmeisesti siitä ja sinusta kukaan lähipiirissäsikään ei välitä. Vaikka eihän sinulla ressukalla lienekään läheisiä. Läheisyydestäsi tietämätön lienee kepukin, jota lähellä aina ilmoittelet olevasi.

Yritän nyt kuitenkin poistaa sinulta yhden harhasi. Sen, että minä ja aito-arska olisimme sama henkilö. Aito-arskalla on ollut tuo rekisteröity nikki jo vuodesta 2004 alkaen, jolloin minäkin hänen kanssansa keskustelin enemmän noilla historian palstoilla.

Plarasin nyt palstahistoriaa tuolta ja myöhemmältäkin ajalta. Laitan tähän muutamia hänen viestejään. Noistahan näkyy myös hänen sähköpostiosoitteensa; laitapa postia sinne ja kysele asiaa itseltään; varmaan hänkin tilasi ymmärtää ja sitä säälien ehkä vastaakin sinulle.

Selailepa noita, jospa pääsi vihdoin selvenisi edes tuolta osalta:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/1393157

http://keskustelu.suomi24.fi/t/12828771

http://keskustelu.suomi24.fi/t/13276941

Sanot höperön viestisi lopussa:

>>Yrität löytää toisesta heikkoja kohtia ja käyttää niitä häikäilemättä hyväksi. Kuvottavaa!!!<<

Heikkoutesi, kyltymätön kiihkeä kiinnostuksesi minuun ei ole sinun ainoa heikko kohtasi. Sinusta ei tarvitse ”löytää” heikkoja kohtia, niitä etsimättäkin ne lyövät silmille, kun sinussa ei mitään muuta olekaan. Kuvottava tosiaan olet!
  5. No joo, tietenkin vaalitulos antaa lopulliset osviitat sille, keiden - minkä puolueiden kanssa - kepu pyrkii vakavasti hallitusneuvotteluihin ja hallituksen muodostamaan. Mutta aivan varmasti Sipilä nyt seuraa nyt tarkalla silmällä nimenomaan Stubbia ja Rinnettä, heidän sanomiaan ja käyttäytymistään - itse mitään tekemättä ja sanomattakin mahdollisimman vähän. Tuotahan hyvin ilmensi tuon Hesarin pääkirjoituksen yllä ollut mainio piirroskin.

Soinin persujen tie hallitukseen lienee avoin, vaikka puolue jäisi neljänneksi, mutta kokoomuksen ja demarien kesken se varsinainen kisa toisen päähallituspuolueen paikasta käydään. Sipilä ei voi syrjäyttää hallitusneuvotteluissa puoluetta, joka saa toiseksi eniten edustajia eduskuntaan, mutta ei sen pääsy hallitukseen ole silti varma. Siinä ratkaisevat sitten enemmän noiden kahden puolueen johtajien esittämät näkemykset ja tavoitteet. Sipilä on varmaan nähnyt nykyisen hallituksen monien vaikeuksien johtuneen sen älyttömästä alkukokoonpanosta, ja halunnee hallitukseensa enemmän sitä ”ideologista liimaa”, käyttääkseni Stubbin ilmaisua, jolle kyllä on irvailtukin.

Mutta ei asiaa ratkaise yksin Sipilän omat näkemykset, kyllä hänen on otettava huomioon myös puolueensa muiden kansanedustajien näkemyksiä, joissa varmaan on kallistumista niin kokoomuksen kuin demarien suuntaan. Minusta kyllä nyt on näyttänyt noissa vaalikeskusteluissa, että Stubbin edustamat kokoomuksen näkemykset - sellaisiksi ne on kai nähtävä - ovat lähempänä Sipilän melko hämäriksi jääneitä näkemyksiä, kuin Rinteen edustamia demareiden näkemyksiä.

Mutta kepun monilla poliitikoilla varmaan on myös toisenlaisia näkemyksiä. Varsinkin kepun vanhemmassa poliitikkopolvessa on niitä, joilla on myönteisempi kuva yhteistyöstä demarien kuin kokoomuksen kanssa. Heitä varmaan se vanha punamulta-suola janottaa. Varsin tuoreessakin muistissa kepupoliitikoilla on se, että kepu koki historiallisen suuren romahduksen johtavana hallituspuolueena silloin, kun sen päähallituskumppanina oli kokoomus, joka silloin päinvastoin kasvatti kannatustaan. Tarkoitan Vanhasen-Kiviniemen hallitusten aikaa.

Ei siis ole vielä lankaan varma, millaisen hallituksen saamme, mitä puolueita siihen tulee. No, persujen hallituspaikkaa voitaneen pitää jo varmana, ja aivan varmaa on, että myös ruåtsalaiset ovat taas hallituksessa, mutta ovatko siellä kokoomus vai demarit, sitä ei pysty ennustamaan. Maan edun kannalta ajatellen tietenkin tässä vaikeassa tilanteessa toivon hartaasti, että hallituksesta syntyisi yhtenäisempi kuin mitä oli tämä nykyinen hallitus. Siihen älyttömään kokoonpanoon kun jouduttiin suurimman vaalivoittajan, persujen, ja suurimman häviäjän, kepun kieltäytyessä tulemaan mukaan.

On minulla kyllä melko selvä käsitys siitä, millä kokoonpanolla se hallitus olisi yhtenäisempi ja siten omaisi paremmat edellytykset tulokselliseen toimintaan, mutta jääköön se tässä sanomatta. Vai olenkohan sen jo aikaisemmin sanonut??
  6. Harhaisen sekopäisyytesi todistaisit vakuuttavasti yksin sillä, että idät minua aito-arskana. Ei varmaan kukaan muu teistä puskaruikuistakaan niin luule. Tutustuin arskaan vuosia sitten maanpuolustuksen ja rauhanturvaamisen palstoilla, jolloin ilmeni, että hänkin on entisiä ”sinibaretteja”. Taisimme historiankin palstoilla keskustella, mutta tälle palstalle hän tuli paljon myöhemmin.

Minulla on tapana esitellä itseni henkilölle, jota en tunne, ennen kuin alan hänen kanssaan keskustella. Sellainen kuuluu sivistyneeseen käytökseen. Silloin tuo toinenkin esittelee itsensä minulle. Useimmat täällä ovat ymmärtäneet täällä olevan joukon laadun minua paremmin, eivätkä ole esitelleet itseään. Vakavasti otettavat ovat kuitenkin rekisteröityneet, kuten aito-arskakin, mutta sinä ja kaltaisesi eivät ole uskaltaneet tehdä edes niin. Ovat pelänneet, että sitä kautta voisi paljastua heidän henkilöllisyytensä ja osoittautua täydeksi fuulaksi kaikki se, mitä ovat kertoneet itsestään. Sinä erityisen vuolaasti olet sitä fuulaa tänne tuonut.

Minua ei kiinnosta hiukkaakaan sinun ja kaltaistesi henkilöllisyys, sillä kerrotte tuolla puskissa piileksimisellä ja sieltä tuollaisia ruikkimalla itsestänne ihan tarpeeksi ymmärtääkseni, että kaltaisenne eivät ole kiinnostukseni arvoisia.

Vai olet sinä mielestäsi pyrkinyt kouluttamaan minua! Miksi sitä yhä yrität jatkaa, kun toteat, että se ei ole tuottanut tulosta. Millaista tulostahan olisit saanut aikaan koulutettavissasi sotaväessä, jos olisit oikeasti päässyt siellä ketään kouluttamaan?;))

Olisi huvittavaa tuo puheesi minun yksinäisyydestäni, ellei olisi liian absurdia sinun omaa tilannettasi ajatellen! Minun elinpiirini ja siihen kuuluva ystäväpiirinikin on varmaan tuhat kertaa laajempi kuin sinun. Minulla on läheisiä, ja oikein kiva naisystäväkin, jollaisia sinulla ei tietenkään ole. Sinun elämäsi ainoana sisältönä on vain tämä palsta, ja täälläkin kiinnostuksesi suurimpana kohteena jotain tavoittamatonta, josta syystä pääsi on lopullisesti pimennyt.

Vai lämpöä minulta saadaksesi minulle soitit ja pahoitit mielesi, kun äänessäni ei ollut lempeyttä sinua kohtaan. Ei minulla todellakaan ole lämpöä eikä lempeyttä kaltaisiasi kohtaan, teille pitäisi riittää se, että saatte halveksuntani. Sinä sen olet aivan erityisesti ansainnut.

Minulla ei ole tästä asiasta aihetta enempään nyt enkä usko sitä tulevan ainakaan ihan pian vastaisuudessakaan.
  7. Etkö sinä enää saa minua hetkeksikään pois mielestäsi? Etkö todellakaan? Siltä ainakin näyttää. Ja niinhän on, jos siltä näyttää.

En kysele tuollaista piikitelläkseni, vaan ihan aidosti huolestuneena sinusta, ajatellen omaa parastasi, jota itse et näy ymmärtävän. Noin jatkaen on nimittäin vain ajan kysymys, kun joudut sinne, jota ennen kutsuttiin kansanomaisesti hullujenhuoneeksi.

Tunnetaan tapauksia, jolloin joku on pelkän filmissä näkemänsä perusteella rakastunut niin kiihkeästi johonkin Hollywood-filmitähteen, mies naiseen ja nainen mieheen, että on menettänyt järkensä. Siihen pisteeseen on lopulta johtanut se, ettei tuo rakastunut ole voinut edes tavata rakkautensa kohdetta, ei ole voinut sellaista kuvitellakaan, on tiennyt sen mahdottomaksi.

En tiedä, onko joku mies rakastunut myös miespuoliseen filmitähteen niin kiihkeästi, että on menettänyt järkensä. Tällä palstalla näkyy kuitenkin olevan sellaiseen verrattava tapaus. En tiedä, onko tuossa iholleni pyrkimisessäsi kyse seksuaalisesta kiihkosta vai muusta, mutta jos tuollainen jatkuu vielä jonkin aikaa, huonosti sinulle käy, ”hullujenhuoneelle” joudut.

Minusta tällä palstalla näkemäsi kuvani ovat tehneet sinuun samanlaisen vaikutuksen filmeissä näkemänsä filmitähdet eräisiin onnettomiin. Et ole minuakaan ”livenä” nähnyt, mutta tällä avauksellasi viestissäsi eilen klo 16.43 näyt kertovan soitelleesi minulle ja olet sanonut minusta näin:

>>On niinkuin varis, joka on jäänyt tervaan kiinni. Äänikin oli samanlainen kun aikoinaan soitin.<<

Minulle on soitellut useampikin tällä palstalla minut tuntemaan tullut, muutaman heistä olen tavannutkin. Mutta siltä kepulaiselta puolelta on soitellut vain yksi, aikoinaan soitteli useammankin kerran, sikäli häiriöksi asti, kun soitti minulle jonnekin ulkomaillekin - taisin olla silloin Moskovassa - ja kerran ollessani naisystäväni kanssa teatterin lämpiössä juuri katsomoon menossa - en vielä ollut ehtinyt sulkea kännykkääni.

Mutta en haluaisi uskoa että sinä olisit tuo soittelija. Ei kai hän ole voinut mennä noin sekaisin päästään, kun tuolloin hän täälläkin esitti entisestä kaveristaan, ihailemastasi Keriksestä näin tervepäisiä näkemyksiä:

>>"Saitin viheliäinen paskavankkuri. Ehkä hänen kommari-stallari -juttunsa eivät olekaan mautonta leikinlaskua. Toinen vaihtoehto on silkka typeryys.”

Olisi hyvä koota kaikki saitin kirjoituksesi yksiin kansiin, myös ne 80% , jotka on syystä poistettu. Siitä rakentuisi todellinen mielisairaan päiväkirja.
    Olet harmiton pelle. Jokainen ajatteleva ihminen havaitsee tuon faktan. Elä rauhassa, himmiö.<<

Tuo ”himmiö” ei kuitenkaan ole koskaan minulle soittanut. Ei ainakaan itsensä esitellen.

Tuosta äänestäni: Tällä äänelläni olen laulanut parissa kuorossa ensimmäistä bassoa (bassobaritoni) ja tällä äänelläni olen toiminut sotaväessäkin aikoineen kenttäkouluttajana ja myöhemmin opettajana ja johtanut puhetta lukemattomissa kokouksissa niin sotaväessä kuin sittemmin siviilissäkin, ja aina olen hyvin ymmärretyksi tullut. Mutta saattaahan ääneni kuulostaa variksen ääneltä talitintin äänellä kimittävän munattoman ”miehen” korvissa. Mutta olisiko kuitenkin juuri se ääneni ollut sinulle se ratkaiseva kiihoke, jolla on pian sinulle kohtalokkaat seuraukset, jos et minua mielestäsi pois saa.
  8. Enpä ole paljonkaan eri mieltä tuossa samasi suhteen. Totta näkyy olevan noiden kolmen kakkossijasta kilpailevan puolueen johtajien halu peesata Sipilää suorastaan huvittavasti. Sitähän kommentoi mainiosti myös Jari Tervo kirjoituksessaan, jota on käsitelty myös tällä palstalla.

Mielestäni tuossa ”kaksintaistelussa” ei saatu aikaan mitään haastamisen tyylistä dialogia, josta maikkarin vaaliraati näkyy omaa häntäänsä nostaakseen hehkuttavan. Miinusta Stubbille siitä, että hän ei sellaista oikein yrittänytkään. Sen tietenkin esti sama tekijä joka on ollut esteenä myös noiden kahden muun puolueen puheenjohtajilla: kiihkeä halu päästä hallitukseen. Herkullisesti Tervo irvailee tuotakin, todeten, että johtavin ja vaikutusvaltaisin poliitikko on nimikkeeltään tuleva pääministeri;))

Kyllä Stubb tosiaan sentään onnistui verotusasioissa haastamaan Sipilän, joka osoittautui niissä varsin tietämättömäksi tai ei uskaltanut kertoa tietämiään kepun tavoitteita. Laanisen typerästä esitykjsestä verotusoikeuden myöntämiseksi maakunnille Sipilä sentään irtisanoutui.

Sipilälle yritystalous on varmaan vahvin alue omasta yrittäjätaustastaankin johtuen. Kyllä Stubbinkin pitäisi siitä ymmärtää enemmän, mitä hän nyt osoitti. Mutta luultavasti hänen kuten kokoomuksenkin näkemykset tuolla alueella ovat hyvin lähellä Sipilän näkemyksiä, jotka tuskin osoittautuvat sitten käytännössä kepun poliittisiksi näkemyksiksi.

Tietenkin toivon maan edun kannalta Sipilän pystyvän kokoamaan toimivamman hallituksen kuin mihin Katainen pakosta ajautui. Kokoomus varmaan olisi siinä mielessä parempi päähallituspuolue kuin demarit. Persut tuskin kakkospuolueen asemaan pääsevät, kun tänään julkaistussa gallupissa näyttäisivät olevan jäämässä kannatuksessaan tasavahvojen kokoomuksen ja demarien taakse.
  9. Sanot avauksessasi:

>>Johtajan täytyy olla osittain epävarmuuden tilassa, pysyäkseen avoimena alaistensa palautteelle<<

Avoimesti todellakin otat vastaan palautteeni! Tuollaista avoimmuutta siis nähdään mieheltä, joka on nimennyt itsensä johtajaksemme täällä. Missään muuallahan et todellakaan ole voinut olla minkäänlainen johtaja. Et todellakaan. Et ole voinut olla toimiupseerikaan, et vähäisimmissä kenttätehtävissäkään. Ylil evp:nä tänne tulit, ja jotta siihen olisin uskonut, toit esille tuntemieni haminalaisten toimiupseereiden initiaaleja, joista sitten joku päätteli sinun olevan tuo Ossia A, mutta siihen en usko, sillä hän todellakin oli toimiupseeri, sinä et ole voinut olla.

Minä olen tosiaankin joutunut näyttämään mm. todistuksiani ja saamiani henkilöarvosteluita -- mm. henkilöstöhallinnon opettajan ja mestarikurssin johtajan tehtävistäni - ja todisteita töissäni saavuttamani menestykseni johdosta minulle myönnetyistä ansio- ja kunniamerkeistä. Valioltahan viimeisen ja arvokkaimman sain. Olen näyttänyt todisteita myös toiminnastani eri yhdistyksissä, niiden puheenjohtajanakin, ja niissä tehtävissäni saamistani tunnustuksenosoituksista kuten saamastani kutsusta kerhoni kunniajäseneksi. Sinä et ole näyttänyt mitään sellaista, kun näytettävää ei ole. Näytön totaalisen puutteen todistat vahvasti mm. tukeutumalla kaltaisenasi kahjona yleisesti pidetyn SH:n mielipiteeseen. Hän tosin oli myös johtanut - pikkufirmansa konkurssiin!

Mielenvikaisuuttasi todistamaan riittäisivät hyvin nuo leikkimisesi noilla johtajatitteleillä ja harhaisuutesi minut puskissasi nähdessäsi, joten ihan turhaan vahvistat jokaisen täyspäisen hyvin ymmärtämän totuuden hohottelemalla aina tuota hullun nauruasi.
  10. Kun eilinen ilta meni muita tv-ohjelmia katsoessa ja muissa puuhussa, vasta nyt aamulla katsoin MTV 3:lta illalla tulleen ja dibiboxilleni tallettamani Alexander Stubbin ja Juha Sipilän kaksintaistelun. Sellaiseksihan tuo tapahtuma oli nimetty, mutta varsin säyseästi toisiaan kohtaan herrat siinä käyttäytyivät, ei se mitään taistelua ollut.

Niin moneen kertaan julkisuudessa vatvotuissa asioissa tuossa ohjelmassa liikuttiin, että eipä niitä tarvitse tässä yksityiskohtaisemmin kommentoida. Hyvinhän Sipiläkin pärjäsi, ottaen huomioon hänen varsin vähäisen kokemuksensa politiikassa ja siksi myös melko vähäisen asiantuntemuksensa ohjelmassa käsiteltyihin asioihin. Sipilän suoritukselle tunnustuksen antaen on kuitenkin todettava, että varjoon hän jäi Stubbin rinnalla. Hyvin näkyi, että Stubbilla on paljon mittavampi kokemuskin noissa asioissa, ja hänen sanavalmiutensa ja käyttäytymisvarmuutensa on sellaista, että eivät sitä monet saavuta millään kokemuksella. Tuskinpa Sipiläkään koskaan tulee sitä saavuttamaan.

Ylen vastaavissa ohjelmissa ne tenttijänaiset ovat kohdelleet tentittäviään hyvin lempeästi, silkkihansikkain. Eivätpä nuo ”maikkarinkaan” tenttijät noita tentittäviään kovin lujille panneet. Se miespuolinen, Haapalako hänen nimensä on, yritti sentään kovistella sen verran, että ehkä se vähän tyydytti myös Leif Salménia ja Pekka Oksalaa ihaillen muistellutta Pystyyn_kuollutta;))

Arvelen avauksessani, että vastoin aiempaa uskoani sittenkin taitaa pukata punamultaa. Tuon ”kaksintaistelun” nähtyäni en ole enää asiasta ollenkaan varma. Eihän Stubbilla ja Sipilällä ollut erimielisyyksiä juuri missään asiassa, vaan aivan liikuttavan yksimielisiä olivat monista tärkeimmistä kysymyksistä. Varsinkin sen jälkeen, kun Sipilä irtisanoutui puoluesihteerinsä Laanisen ideasta verotusoikeuden antamisesta myös maakunnille. No, Natojäsenyyden suhteen herroilla oli eri näkemys, mutta ehkäpä siksi, että puolueensa kannattajakunnan näkemyksiä ajatellen Stubbilla oli varaa olla rehellinen, Sipilällä ehkä ei.

Tuon ohjelman katsottuani minulla vahvistui käsitys, että kokoomuksen ja kepun hallituskumppanuus toimisi todennäköisesti kitkattomammin kuin kepun ja sdp:n. Sipilällä ei henkilökohtaisesti ole sen punamullan vanhan suolan aiheuttamaa janoa, joten hän ymmärtänee etunsa. Toivottavasti saa myös johtamansa kepupoliitikot ymmärtämään sen, että hallituksen yksituumaisuuden ja toimintakyvyn kannalta kepulle parempi kumppani olisi kokoomus kuin sdp.

Kepu näkyy viimeisen kahden kuukauden aikana menettäneen kannatustaan kolme prosenttiyksikköä, eli puolueen kannatus on pudonnut 26 %:sta 23 %:iin. Kertoo aamun HS. Kepun ykkösaseman säilymistä tuleviin vaaleihin asti voitaneen kuitenk9in pitää varmana, kun kokoomus, sdp ja persut laahaavat varsin tasaväkisinä kuusi prosenttiyksikköä kepun perässä. Edeltä lienee jo tullut ilmi, että toivon kokoomuksen olevan se tulevan hallituksen kakkospuolue. Kepu-kokoomus-akselin uskon pystyvän parempaan ja maan kannalta tuloksellisempaan yhteistoimintaan kuin kepu-demari-akselin. Ajattelen asiaa yksinomaan maan edun kannalta, omaan etuunihan mikään hallitus ei pystyne vaikuttamaan.
  11. Kyllä nyt tuo harhaisuutesi on mennyt jo siihen pisteeseen, että sinun todella täytyisi pyrkiä saamaan siihen apua. Tuskinpa sinua enää voitaisiin missään auttaa, mutta varmaan sinut suljettaisiin sellaiseen laitokseen, jonne kuuluisit, etkä sieltä voisi enää tuollaisia tänne tuoda. Vai sääliäkö yrität noilla kerjätä? Tuskinpa sitä saat. Kyllä täällä liikkuvat täyspäiset kepulaisetkin - sellaisiakin nimittäin on - tuota varmaan jo suuresti ihmettelevät ja myötähäpeävät, kun kepua lähellä oleva toistelet olevasi.

Myötähäpeää täyspäisissä kepulaisissa riittää tuottamaan yksin tuo, että leikit nikeilläsi johtajaa, vaikka jokainen hyvin ymmärtää, että minkäänlaisessa johtavassa asemassa et ole voinut koskaan olla. Keskustalainen Pystyyn_kuollut täällä totesi, että jonkun täällä käyttämä nimimerkki ei kerro mitään kirjoittajan todellisesta työhistoriasta tai elämäntilanteesta. Jätti sanomatta sen, mitä varmaan ajatteli: Tuollaisia nikkejä käyttävät vain päästään seonneet tai todellista itseään varmaan aiheellisesti häpeävät.

Sinähän todella olet oikea henkilö puhumaan avoimuudesta, kun vain siellä puskassasi olet aina piileksinyt, vaikka nikkejäsi jatkuvasti vaihtelet! Arka raukka, jolla on jatkuva pelko todellisen itsensä paljastumisesta, vaikkei kukaan siitä liene kiinnostunut. Piruuttaan vain joku näyttää kyselevän, kuka on Ossi A. Sinä se et kuitenkaan voi olla, sillä tuo Ossi A on sentään oikeasti ollut toimiupseeri, ja vaikka ei olisi ammattikuntansa kärkikastiin kuulunut, ei hän nyt kuitenkaan kehtaisi esiintyä niin kuin sinä reppana.

Täydellistä sekopäisyyttä, ulkona kaikesta todellisuudesta oloasi todistat vakuuttavasti sillä, että sanot minun rekisteröineen noita sinun naurettavia nikkejäsi. Miksi ihmeessä minä olisin halunnut niin tehdä, halunnut olla ihmispolo, joka ei ole enää aikoihin minua huvittanut, kun säälin sekaista inhoa sinua raukkaa kohtaan vain tunnen. Ei kai kukaan muukaan liene pitänyt itseään niin halpana, että olisi noita nikkejä itselleen rekisteröinyt. En ole koskaan nähnyt niitä kenenkään rekisteröityinä käyttäneen, joten tuonkin toistuvasti väittämäsi täytyy olla vain täysin seonneen pääsi tuottamaa harhaa. Sitä samaa, jonka ilmentymänä näet minut niissä puskissasi.

Minä olen voinut aina ja kaikkialla esiintyä omana tunnettuna itsenäni. Miksi ihmeessä minun olisi tarpeellista mennä puskiin täällä, joukossa, jossa on kaltaisiasi mitättömyyksiä. Siitä lähtien, kun rekisteröityminen tuli mahdolliseksi, olen esiintynyt täällä ja esiinnyn edelleen ja vastakin ihan omalla naamallani. Vaikka naamani alkaa jo olla ikäni mukainen, ei minulla ole syytä hävetä sitäkään siten kuin sinulla raukalla omaa naamaasi.