Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

437

Kommenttia

6603

1. Sotilasurani jäi taakse jo 35 vuotta sitten, ja lähes puolet elämästäni olen elänyt sen jälkeen. Mutta teille eräille se näkyy olevan tätä päivää. Tosin minulla oli jo 20 vuotta elämää ennen sotilasuraanikin, ja moniaalle sekin ehti kuljettaa. Rautavaaralta se vei minut pois jo 64 vuotta sitten, mutta yhä olen teille eräille rautavaaralainenkin!

Kovin paljon on elämässäni tapahtunut sen sotilasuranikin jälkeen. Mm. pitkä siviilityöura ja jo pitkä eläkeläisaika. Merkittävimpänä kuitenkin 21-vuotinen avioliitto ja kohta 11-vuotinen leskeyskin. Mutta elämä jatkuu yhä ja antejaan antaa.

Jo kauan sitten kirjoitin yli 300-sivuiset muistelmanikin, ne palkitut, joissa oli paljon enemmän muusta kuin sotilasurastani. Kerroin toki siitäkin. Tämän jatkoksi laitan pätkiä muistelmieni sotilasurani yhteenvedosta. Lukekaapa ja nauttikaa lukemastanne, sillä tämä on viimeinen palvelukseni tälle palstan mielenkiintoisimmasta aiheesta tehdylle avaukselle:

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Yhteenvetoa sotilasurastani tehdäkseni voin aluksi todeta, että siitä tuli pitempi, kuin palvelukseen jäädessäni uskoin, sillä aioinhan olla vain yhden kesän kersanttina. Olihan aikomukseni mennä syksyllä metsäkouluun, jota varten olin saanut jo 1,5 vuotta käytännön harjoitusta Lapin savotoilla. Aikaisempi suunnitelmani kansakoulunopettajaseminaarista kun oli kariutunut varojen puutteeseen. Mutta sotilaseläkkeeseen oikeuttavaan minimimittaan sotilasurani jäi, sillä lähdin siviilitöihin heti, kun minulle oli syntynyt oikeus sotilaseläkkeeseen.

Vaikka päädyin sotilasuralle melkeinpä mielijohteesta – varusmiesaikaisen komppanianpäällikköni houkuttamana – minusta tuli kuitenkin ammattini sisäistänyt ja siihen antaumuksellisesti asennoitunut sotilas. Kun sitten vuoden mittaisen kanta-aliupseerien peruskurssin käytyäni tiesin jääväni uralle, uskoin toimivani ainakin valtaosan siitä kenttäkouluttajana, johon siihenastinen kiinnostukseni oli lähinnä suuntautunut. Aika pian kuitenkin siirryin muihin tehtäviin, jotka tarjosivat parempia tulevaisuuden näkymiä.

En ole niin itserakas, että olettaisin sotaväen menettäneen korvaamatonta siinä, että niin aikaisin jätin varusmiesten kouluttajan tehtävät. Itseni kannalta katsoen urani varmaan muodostui näin monipuolisemmaksi ja siten mielenkiintoisemmaksi monine erilaisine tehtävineen ja niihin pääsyä edellyttävine kouluineen.

Voin kai kuitenkin sanoa menestyneeni sotilasurallani. Kurssimenestykseni oli erinomainen: kaikilla käymilläni kursseilla sain yleisarvosanaksi kiitettävän, luutnanttikurssillani olin priimus ja komppaniani priimus olin myös kanta-aliupseeri- ja reserviupseerikoulussa. Sotilasarvoissa ylenemisessä sain sen, mikä saatavissa oli: ylenin korkeimpaan toimiupseeriarvoon, kapteeniksi, neljän ensimmäisiksi samanaikaisesti ylennetyn joukossa 1.3.1979. Pääsin myös arvostetuimpiin toimiupseeritehtäviin, kuten toimistopäälliköksi sotilaslaitoksessa, aineen pääopettajaksi ja mestarikurssin johtajaksi sotakoulussa ja valtakunnallisten toimiupseeriasioiden vastaavaksi hoitajaksi Pääesikunnassa.

Sain sotaväessä koulutuksen kouluttajaksi ja myös huollon ja hallinnon tehtäviin. Koulutukseni ja kokemukseni antoivat myös johtamistaidollisia valmiuksia. Saamani koulutus ja kokemus olivat ”käyttökelpoista valuuttaa” myös siviilimarkkinoilla ja mahdollisti hyvän siviilityöpaikan saannin. Tuosta koulutuksestani ja kokemuksestani todella oli hyötyä myös siviilityössäni.

Sain myös yhteiskunnallista kokemusta - sitä eniten järjestötoimintaani liittyen - ja elämänikäisiä ystäviä. Sain tehdä kolme pitkää YK-matkaa, joissa tapahtunut palvelus oli kehittävää ja mielenkiintoista.Yhteensä yli kolmen vuoden elämä noissa vieraissa ympäristöissä avarsi maailmankuvaani ja tarjosi monenlaisia mieleen jääneitä kokemuksia ja sytytti kipinän tulla tuntemaan maailmaa yhä enemmän, ja siinä tarkoituksessa olen paljon matkustellut ja yhä matkustelen.
  2. Jasså, vai niin menevät kielioppisäännöt tuolta osin. Minun ammoisina kouluaikoinani noin ei ollut. Vaikka puhekielessä niin sanottiin ja oli herja ”sille nauraa naurismaan aidatkin”, virheenä olisivat opettajat pitäneet, jos niin olisin kirjoittanut. Vielä sitä ihminen viisastuu näin vanhanakin, kun on akateemiseksi asti opiskellut nykykielen hallitseva nuori opettaja. Varmaan sitä nykykieltä on myös tuo ”ulkoaopitellut´” sillä minun opiskeluaikoinani se oli ”ulkoaopetellut.”

Sinä et ilmeisesti tiedä minun olevan jo vanha mies, kun aina toistelet minun olevan aliupseeri. Sellainen olin viimeksi v. 1973, siis 42 vuotta sitten, jolloin sinua ei ollut vielä olemassakaan. Reservin vänrikki minusta tosin tuli jo 1963 RUK:n suoritettuani, mutta aliupseerin - ylikersantti, vääpeli, ylivääpeli ja sotilasmestari - arvomerkeissä vuoteen 1974 asti palvelin ja toimeni mukaista palkkaa sain. Vuoden 1974 alussa sitten siirryin upseerin arvomerkkeihin, kun minusta tuli luutnantti, siis upseerin arvoinen toimiupseeri, sitten pian yliluutnantti ja kapteeni, jollaisena jo v. 1980, siis 35 vuotta sitten jäin sotaväestä täydelle eläkkeelle ja menin siviilitöihin. Niitä pakersin 18 vuotta Valion keskushallinnon isännöitsijänä, mutta sieltäkin jäin eläkkeelle 1998. ”Vain” eläkeläinen olen ollut jo 17 vuotta, kai lähes yhtä kauan kuin sinä olet ollut akateeminen. Eli siis pankkopoika. Et kai tuota 17 vuotta paljon vanhempi liene.

Mutta eläkeläisyydestäni ja korkeasta iästäni huolimatta elämäni lienee paljon vireämpää kuin sinulla. Oikein kivasti minulla menee mm. noine evp-, eläkeläis- ja muine harrastuksineen, läheisyhteyksineen - joihin kuuluu mm. kiva naisystävä, kun vapaa leskimies olen - ja tiuhaan toistuvine matkoineen. Ja edelleen minulla on mielenkiintoa moneenkin asiaan. Jonkin verran - mutta vähenevästi - myös tähän palstaan. Se lieneekin ainoa yhteinen kiinnostuksemme kohde. Sekin tosin sillä erolla, että minua tämä palsta kiinnostaa keskustellakseni täällä kepun politiikasta, sinua vain siksi, kun täällä tapaat minut. Tosin vain ”etänä”, mutta eihän elämältä voi saada kaikkea, mitä haluaisi, täytyy tyytyä vain siihen, mikä on mahdollista.

Tämän vielä halusin tulla sanomaan. Jospa tämä jo riittäisi sinullekin.
  3. Teepä aikomasi tutkimus kohteesta, joka näkyy sinua kiinnostavan enemmän kuin mikään muu. Tällä palstalla kauan nähdyn perusteella päätellen mikään muu sinua ei kiinnostakaan. Varmaan pystyt tutkimuksen tekemään, olethan akateeminen;))

Kuitenkin oikaisen olettamustasi: Olen toki saanut arvostusta ja ehkä vähän ihailuakin muualta, jo työurallani niin sotaväessä kuin siviilissä, yksityiselämässäni muutamilta naisiltakin, ja edelleen saan mm. noissa evp-, eläkeläis- ja harrastuspiireissäni. Mutta eihän se minua tyydytä, vaan tietysti haluaisin saada sitä nimenomaan täältä. Eihän noilta muilta saamani arvostus ole mitään sen rinnalta, mitä olisi sinulta ja kaltaisiltasi saatu arvostus;))

Joo, omilla kasvoillani aina olen täällä esiintynyt. Kun niin tyhmä olen, että en ymmärrä itseäni hävetä. Et tietysti sinäkään itseäsi häpeä, vaan pysyt puskassa siksi, että mielestäsi tällä areenalla esiintyvät ovat niin ala-arvoisia, ettet kehtaa tunnettavana esiintyä heidän seurassaan)) Mutta aina sinun täytyy kuitenkin tulla tänne, puhumaan vain siitä ainoasta kiinnostuksesi kohteesta. Ja hyvin tunnettava aina olet, kuten tuossa toisellakin avauksella tuodessasi totuutta palstojen ongelmista. Väärässä olet kuitenkin siellä siinä, että minä itseni kanssa keskustelisin. Ei minun tarvitse, kun aina on tyrkyllä halukkaita keskustelukumppaneita, kuten sinäkin. Tämän ketjun avaajalla näkyy olevan tässä kuten aina puute keskustelukumppaneista, ja seurallinen kun on, joutuu sitten keskustelemaan itsensä kanssa;))

Kirjoitus- ja esitystaitoni ei tietenkään ole yhtä hyvä kuin esim. hänellä, joka on avannut ”kaikki katsoo johtajaan”, ja on sitten vastannutkin itselleen. Hän kun on majuri - ehdottomasti aina tunnistettava - ja minä olen vain kapteeni. Eikä esityksistäni hengi samanlainen sivistys kuin sinun esityksistäsi, sillä olethan akateeminen, jota minä en ole. Enkä minä laillasi pysty erottamaan sitäkään, mikä olisi tärkein ja kiinnostavin keskustelunaihe, vaan joudun tekemään avauksia vain tällaisista turhanpäiväisistä aiheista:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/13837941/juha-sipilan-tv-puheesta---ja-vahan-muustakin

No, tuo avaus ei ehkä tässä nykyisessä palstaformaatissa avaudu tuosta linkistä, mutta se on viimeinen avaukseni, ja siihen pääset kyllä avaamalla profiilini, jolla on avautuva linkki tuohonkin kuten kaikkiin muihinkin kirjoituksiini. Tämä tiedoksi sinne puskaan, josta kirjoittelevilla ei sellaista etua ole.

Eipä nyt aihetta enempään, enkä nytkään tule sinne puskiinne, jossa on ruuhkaa teistä - hm - toisenlaisista. Vaan jos - ja varmaan joskus kun - tänne tulen, tulen jälleen kuten aina tällä rekisteröidyllä nikilläni, omalla naamallani. Kun tyhmänä en siis osaa itseäni hävetä.
  4. Kävin vielä vilkaisemassa avaustasi, joka on saanut niin suuren huomion, suuremman kuin yksikään aikaisempi avauksesi. Niinpä et enää availekaan ”keskusta ja jotakin”, joihin kukaan ei viitsi vastailla. Tosin itse olet tähänkin useimmat viestit tuottanut, itsesi kanssa keskustellen.

Mutta hieman ymmälläni olen siitä, että miksi miehen alastonkuva on tehnyt sinuun niin järisyttävän vaikutuksen? Loukkasiko se sinun siveellisyyskäsityksiäsi vai oliko syy sittenkin muu, eli kiihottiko se sinua niin, että et saa sitä pois mielestäsi? Tuo toinen vaihtoehto lienee todennäköisempi. Jaa, mutta sehän järkyttää sinua siksi, kun tämä on kepun palsta, ja täällä pitää puhua vain kepusta ja sen politiikasta. Vain siihenhän itse esimerkillisesti pitäydyt.

Joo, aikoinaan tein tutkielmia Kekkosesta, Tannerista ja muustakin, mm. sotien jälkeisistä vaaran vuosista. Historian palstoilla ne ensiksi esitin ja sain niistä kyllä hyvää palautetta. Viimeksi mainitsemastani mm. Rauhanturvaajalehdessä, jossa myös se julkaistiin. Kekkostutkielman ainakin laitoin myös tälle palstalle, sillä olihan Kekkonen kepun edeltäjäpuolueen, maalaisliiton merkkihenkilö, ja siksi tutkielmani oli aiheellista esittää myös tällä palstalla. Täällä saamani palaute taisi olla toisenlaista. Suuri kirjailija en koe olevani, vaikka olen erään kilpailun silläkin saralla voittanut. Joku voi kyllä pitää itseään vähäisemmilläkin meriiteillä merkittävänä tekijänä, esim. johtamisen saralla;))

Mutta, mutta… siitä alastonkuvasta. Enhän minä ole täällä koskaan alastonkuvaani esittänytkään! Mikä sitten selittää jatkuvat puheesi siitä? No, annoinhan sille eilen selityksen, johon joku toinenkin näkyy tarttuneen. Se selitys on tässä:

>>Psykoosi on vakava mielenterveyden häiriö, jossa ihmisen todellisuudentaju on heikentynyt ja hänellä on vaikeuksia erottaa, mikä on totta ja mikä ei. Todellisuuden erottaminen oman pään sisäisistä mielikuvista on ajoittain hankalaa. Kapeimmillaan psykoottisuus määritellään selvien harhaluulojen tai aistiharhojen esiintymiseksi ilman, että henkilö tiedostaa niiden mielenterveydenhäiriöistä luonnetta.<<

No nythän sai selityksensä tuokin asia, jota en voinut ensin ymmärtää!
  5. Täytyyhän minun kuitata vielä tuo, sillä on se niin hauska. Ihan arvostuksen osoituksena pidän sitä, että samastat minut Mielipidepankkiin ja Pystyyn_kuolleeseen, enkä toki pahastu siitäkään, että luulet minua Känäksi, mutta jos joku alkaisi luulla minua sinuksi, silloin kyllä loukkaantuisin verisesti!

Tiedätkö, mikä ominaisuus sinulla on? Se on ominaisuus, jolla on oikein hieno nimikin: paranoidisuus. Sana paranoia on kreikkaa, kantasana para tarkoittaa ulkopuolta ja nous tarkoittaa mieltä, eli paranoidisuus on mielen ulkopuolella olemista. Olet todella tyyppiesimerkki tuota ominaisuutta kuvaamaan. Toki tuo ominaisuus on sinussa edennyt vielä pitemmällekin, ja silläkin ominaisuudella on hieno nimi: psykoottisuus. Mielenterveysopas - löytyy netistä - kuvaa tuota ominaisuutta näin:

>>Psykoosi on vakava mielenterveyden häiriö, jossa ihmisen todellisuudentaju on heikentynyt ja hänellä on vaikeuksia erottaa, mikä on totta ja mikä ei. Todellisuuden erottaminen oman pään sisäisistä mielikuvista on ajoittain hankalaa. Kapeimmillaan psykoottisuus määritellään selvien harhaluulojen tai aistiharhojen esiintymiseksi ilman, että henkilö tiedostaa niiden mielenterveydenhäiriöistä luonnetta.<<

Tuosta tilasta kumpuavat puheesi johtajuudestasi ja muusta. Mihinpä olisivatkaan joutuneet ne johdettavat, jos sinä olisit ollut johtamassa!! Kuvitelmasi johtamiskyvyistäsi ei onneksi ole tuonut sinua noihin evp-rientoihin, sillä siinä joukossa on varmaan sellaisiakin, jotka eivät laillani ottaisi puheitasi huumorin kannalta, vaan voisivat hoitaa sinut sellaiseen laitokseen, jossa pääsisit johtamaan muita vaikka Mannerheimina - tai ehkä tänä aikana olisit mieluummin Sipilä.

Kun tilasi on sellainen kuin on - alussa kuvaamani - varmaan sinun on mahdotonta ymmärtää, että joku haluaa olla vain se ja sellainen kuin hän todella on. Minä olen sellainen, ihmeellisyys varmaan mielestäsi. Minulla ei ole enää muita nikkejäkään kuin tämä. En tarvitse niitä enää, kun hyvin vähän enää näille palstoille kirjoittelen, yhä vähemmän jatkossa, luultavasti kohtapuolin kokonaan lopettaen. Joten ala jo etsiä uutta sisältöä elämääsi, kun entinen ainoa sisältö siltä saattaa poistua. Noin jatkaen tosin saattaa pian käydä niin, että et enää itse pysty päättämään tekemisistäsi, vaan niistä huolehtivat valkotakkiset, joita tuskin huvittaa kertoilusi johtajakokemuksistasi, vesijuoksuistasi ja muusta, kun heitä harmittaa se, ettei heidän antamansa lääkitys tuota tulosta.

Kiitos hauskasta hetkestä! Enempää palautetta et minulta saa.
  6. Kävin vilkaisemassa avaukseni mahdollisesti tuottamaa, mutta ei sinne ole tullut mitään sellaista, joka kommentointiani vaatisi. Silmiini pisti tuo jo kauan palstalla ollut avauksesi siksi, kun seksikkyyteni - sinun mielipiteesi - näkyy tuottaneen noin pitkän viestijonon. No, sinultahan nuo lähes kaikki viestit ovat tulleet.

Liekö pelleilyäsi vai sairaan pääsi tuottamaa uskoa nuo älyttömyydet, joiden mukaan minä olisin laittanut niitä törkyviestejä Sipilästä. Sinulta varmaan onnistuisi jonkun sairaudella ja kuolemallakin hekumointi, ei minulta. Enkä ole koskaan vetänyt viesteihini kenenkään toisen omaisia, kuten olet tehnyt sinä ja joku muu ressukka, joilla omaisiakaan ei ole. Yhden yhtä viestiä en ole koskaan laittanut Sipilästä muulla kuin tällä rekisteröidyllä nikilläni. En tosin mistään muustakaan asiasta hyvin pitkään aikaan. Ei minun tarvitse niin tehdä, kun en laita tänne mitään sellaista, jota en uskaltaisi tehdä omana itsenäni. Omana itsenäni aikoinaan laitoin niitä kuvianikin, jotka sinun mielesi ovat täysin vanginneet. Jottei henkinen tilasi tulisi yhä pahemmaksi - olisiko se mahdollistakaan - en laita enää niitä kuviani, ja olen poistanut ne profiililtanikin.

Miksi muuten et puutu niihin törkyviesteihin siellä, missä niitä on, miksi niistä täytyy noita älyttömyyksiään täällä erikseen suoltaa? Pelkäät kai - varmaan aiheellisesti - saavasi siellä nokillesi, ja uskot olevasi paremmin turvassa näillä älyttömillä avauksillasi, joita ei enää juuri kukaan viitsi lukea ja kaikkien halveksumana saat näillä rauhassa itsesi kanssa keskustella. Minä nyt poikkeuksellisesti tulin häiritsemään rauhaasi.

Puutun enemmän tuohon älyttömyyteesi, jolla jatkuvasti toistelet minun tänne ”nimeä nostelevan”. Sinä sitä nimeä nostelet, jo nikissäsikin, ja jokaisessa viestissäsi minä olen sen sisältönä. Ja olet nostellut muidenkin nimiä, mm. eräiden haminalaisten evp-toimiupseerien, ja pannut omia älyttömyyksiäsi heidän suihinsa. Kun siis tiedät noiden henkilöiden olemassaolon, pitäisikö minunkin alkaa uskoa, että tosiaan olet se kyseinen Ossi, joka aikoinaan siellä Haminassa toimiupseerina palveli? Ei kai hänen sotilasuransa kovin hohdokas ollut, kun kaihtaa evp-porukkamme seuraa niin, että ei ole ollut mukana missään tilaisuuksissamme, joita on pari-kolme joka vuosi, ja minäkin niissä kaikissa aina mukana olen. Kyseinen Ossi asustellee Kouvolan puolessa, mutta ei ollut mukana edes v. 2012 Kouvolassa pidetyillä kesäpäivillämmekään, jossa meitä oli koolla naisemme ml. varmaan n. 100 henkeä. Jos se Ossi olet, jotain syytä sinulla on hävetä itseäsi niin, että et rohkene entisten ammattitoveriesi seuraan tulla.

Ei, en minä silti voi enkä haluakaan uskoa, että olisit se Ossi; että kaltaisesi mätämuna - kuvaannollisesti ja varmaan kirjaimellisestikin ymmärrettynä - olisi toimiupseerijoukossamme palvellut. Itse olet halunnut häneksi uskottavaksi tulla vihjailuillasi haminalaisiin toimiupseereihin. Kyllä sinun sotilasarvosi ylil evp ja kapt evp - joilla aiemmin esiinnyit - ovat samalla lailla omatekoisia kuin on tuo res.majurinkin sotilasarvo.

Otat taas esille Seppo Hietasen, häntähän S.H:lla tarkoitat. Hietanen oli törkimys, mutta ei sentään kaltaisesi. Ja hän uskalsi esiintyä omana itsenään, eikä laillasi piileksinyt puskassa henkilöllisyytensä paljastumista peläten. Sanot potkivasi minua persuksille - voi, voi, kun tekee kipeää;)) Olet uhkaillut pahemminkin, ja joku tuolla toisaalla varoittelee sinua, että minä voisin haastaa sinut niistä oikeuteen. Älä pelkää, en toki viitsi sellaiseen vuoksesi vaivautua. Hietanen ei väkivallalla uhkaillut, mutta törkyili minusta muuten niin, että joku kehotti minua haastamaan hänet niistä oikeuteen, mutta oikeusoppinut totesi, että se olisi hyödytöntä, sillä oikeus toteaisi hänet syyntakeettomaksi. Sinut syyntakeettomaksi toteamiseen ei tarvita oikeutta, jokainen täyspäinen tällä palstallakin sen hyvin ymmärtää.

Jos tarkoituksesi on ollut vain vedättää minut palstalle noilla älyttömyyksilläsi, sinnikäs yrityksesi tuotti vihdoin tulosta. Lienet nyt tyytyväinen. Mutta miksi ihmeessä kaipaat minua tänne? Siksi varmaan, kun yksinäisen joutilaan elämässäsi ei ole mitään muuta kuin tämä palsta, eikä tämäkään ole sinulle enää mitään, jos minä en täällä ole. Elät vain minusta ja minulle. Voi sinua raukkaa!!!

Mutta nyt saat taas kauan yrittää turhaan vedättää kaivattuasi tänne. Mutta ethän tarvitse läsnäoloani minut nähdäksesi, sillä näet minut muissa silloin, kun minä en palstalla käy. Tuon totesin viimeisen avaukseni päätösviestissäni, ja sen olet halunnut sen jälkeen moneen kertaan todeksi todistaa.
  7. Nyt olemme kuulleet SAK:n ehdotuksen taloutemme nostamiseksi. Ehdotusta ovat pitäneet myönteisenä niin pääministeri Sipilä kuin EK:n toimitusjohtaja Häkämies, mutta molempien mielestä riittämättömänä. Kummankin mielestä siis hallituksen suunnitelma on parempi. Kas kummaa, kun ovat niin samanmielisiä, vaikka eihän pääministeri ja hallitus voi tuossa asiassa vain toisen osapuolen puolella olla, eihän;))

Sipilä edellyttää SAK:n STTK:n ja Akavan yhteistä ehdotusta maanantaihin mennessä. Jollei sitä tule, hallitus alkaa toteuttaa omaa suunnitelmaansa kaikin siihen sisältyvin aikein. Huolimatta siitä, että työmarkkinajärjestöt - työnantajapuolikin siis mukana - aikovat kuitenkin vielä yhdessä neuvotella. Noin olen asian uutisoinnista ymmärtänyt. Olette varmaan katsoneet noita samoja uutisia, ja tiedätte tuosta asiasta saman kuin minäkin, joten en ala tässä näkemääni ja kuulemaani enempää toistella.

Sipilä varmasti ymmärtää, että noiden ”kolmen suuren” yhteinen ehdotus ei ole mahdollinen maanantaihin mennessä, kun noissa järjestöissä on erilaisia näkemyksiä tarvittavista toimista. Sipilä kuitenkin lupasi ottaa huomioon noilta järjestöiltä ”matkan varrellakin” tulevia hyviä ehdotuksia. Jos hän voi niin tehdä, miksi hän ei voi nyt odottaa niitä muutamia päiviä? Sitä ei näkynyt ymmärtävän SAK:n Lyly, enkä ymmärrä minäkään. SAK saattaa pitää tuollaista kiirettä loukkaavana niin, että siltä taholta tulee sitten jotain paljon pahempaa kuin hyviä ehdotuksia. Mitkähän oikein lienevät Sipilän perimmäiset tarkoitukset? Jotain sellaisia täytyy olla; ellei niitä olisi, hänen menettelynsä olisi typerää. Eihän Sipilä voi tyhmä olla, eihän?

No, lähiajat varmaan näyttävät, mitä alkaa tapahtua alkajaisiksi. En halua ajatella sitä, mitä saattaa alkaa tapahtua myöhemmin, vaan jään vain mielenkiinnolla odottamaan tulevaa.

Enempään minulla ei ole aihetta tämän avaukseni tiimoilta. Enkä usko tulevan muutakaan täällä käyntiäni vaativaa aihetta. Sellaista aihetta ei anna ainakaan tuo nimimerkilläänkin pelleilevä epeli, kun hän näkee minut muissa silloin, kun en palstalla käy. Varmaan sellainen on vain pelleilyä, ajankulua yksinäiselle joutilaalle, jolla ei ole mahdollisuuksia eikä kykyjäkään muuhun. Tietenkin se on vain sitä. Jos se ei sitä olisi, se olisi paljon pahempaa, hyvin vakavaa henkistä sairautta. Ei siinä tilassa oleva ihmisparka halunne tällaisilla palstoilla edes käydä, saati hänen laillaan täällä asua.

Joten palsta saanee olla minulta taas rauhassa jonkin aikaa, varmaan kauemmin kuin edellinen toistaviikon taukoni. Mitään dramaattisesti ikäviä seurauksia tuosta Sipilän kiireestä ei voi ihan pian tulla. Mutta jos siitä tulee jotain myönteistä - johon en oikein usko, mutta toivoisin kyllä - mielelläni tulen heti sitä kiittelemään ja tunnustamaan pessimismini olleen aiheetonta.

Näkemiin!
  8. No, olisin kyllä pystynyt lukemaan tuon sieltä ”väärästäkin paikasta”, mutta kommentoin nyt ”oikeassa paikassa”:

Joo, puheen pitäminen ”ulkomuistista” on tietysti vaikeampaa kuin paperilta tai teleprompterilta, mutta ei sittenkään kovin vaikeaa, jos tuntee asian, josta puhuu. Tiedän sen kokemuksesta, niin opettajan työstäni kuin yhdistystoiminnankin puolelta. Noihin aikoihin ei vielä ollutkaan tuollaisia telepromptereita, piirtoheitin oli tärkein apuväline, ja sanottiinkin, että ”kalvoton mies on kelvoton”.Siten puheesta tulee eloisampikin, jos on sana hallussa ilman takeltelua. Mutta tietysti tuollaisissa puheissa kuin esim. tuo Sipilän tv-puhe oli, tekninen apu on paikallaan. Ja teleprompteri on parempi apu kuin paperit, jottei käy kuten Kekkoselle siinä uudenvuodenpuheessaan.

SAK:ssa ei tietääkseni ole koskaan ollut puheenjohtajalla enempää valtaa kuin nytkään. Siellä on monia jäsenliittoja, hyvin voimakkaitakin, joiden kesken puheenjohtajan täytyy taiteilla, ja usein se on vaikeaa, kun eri liitoilla on hyvinkin erilaisia pyrkimyksiä. Sama on varmaan tilanne muissakin keskusjärjestöissä. Ja hyvä niin, se on demokratiaa.

Annoinhan minäkin tunnustusta Sipilälle siitä, että hän edes yrittää saada taloutemme nousuun. Mutta epäilen, että hänen menettelytapansa on sittenkin väärä. Vaikka en pidä ammattiliittojen merkitystä niin suurena kuin sinä, joka näet niiden olleen suurimpana vaikuttajana ajamassa teollisuuttamme ja palvelujamme ulkomaille, kyllä niillä voimaa on niissä asioissa, joita varten ne ovatkin. Eli jäsenistönsä etujen puolustamisessa. Ja kun niillä tosiaan on ollut jo 75 vuotta sopimusoikeus vastapuolen, työnantajaliittojen kanssa, eivät ne hevin suostu siihen, että hallitus ottaisi sen oikeuden itselleen ja asettuisi työnantajien asemaan.

Korjaus tuohon alkuheittoosi: Muinainen Aliupseeriliitto ei kuulunut SAK:hon vaan Virkamiesliittoon, joka kuului TVK:hon (Toimihenkilöiden ja virkamiesten keskusliittoon). Noin oli vuosina 1962-65, jolloin minä olin liittomme hallituksessa. Toimiupseeriliitto, joka sittemmin muutti nimensä päällystöliitoksi kuului kauan STTK:hon, mutta jo varsin kauan siiten siirtyi Akavan jäseneksi, jossa Upseeriliitto jo kauan sitä ennen oli ollut.

Mitä minun poliittisiin näkemyksiini on tullut ja tulee, aina olen ollut niissä varsin villi ja vapaa. Se, että olin v. 1972 kuntavaaleissa ehdokkaana demarien listoilla, oli kai opportunismia sikäli, että silloin oli ammattikuntamme pyrkimyksenä luoda sotilasarvoissa kapteeniin asti ulottuva toimiupseeristo, joka sitten v. 1974 tapahtui, ja kun demarit olivat suurista puolueista ainoana selvästi tukenamme, halusimme täällä ja monilla muillakin paikkakunnilla asettaa ehdokkaitamme myös heidän listoilleen osoittaaksemme arvostavamme puolueelta saamaamme tukea. Sittemmin olen kyllä vaaleissa kannattanut enemmän kokoomusta, mutta mitenkään sitoutunut en ole siihenkään puolueeseen. Kepua en sentään tulle koskaan kannattamaan, ellei sitten vanhuuden höperyys ota minusta yliotetta;))
  9. Kyllä minulla oli mielipiteitä avaamastani asiasta. Tässä niistä muutamia:

>>Kuka lieneekään puheen kirjoittanut, sujuvasti Sipilä sen luki tv-kameran yhteydessä olevalta teleprompterilta.
    Uskon Sipilän pyrkivän ratkaisuihin, joilla Suomi saataisiin taas nousuun.
    Työelämää koskeviin ratkaisuihin pitäisi päästä työmarkkinaosapuolten sopimuksilla.
    Tarvittaviin sopimuksiin pääsemisen edellytys olisi molempien työmarkkinaosapuolten luottamus hallituksen puolueettomuuteen heitä koskevissa asioissa.
    Neuvottelupöydässä voitaisiin hyvinkin päästä niihin Sipilänkin tavoitteisiin, joihin hän ei tule pääsemään hallitusvallalla ilman ikäviä seuraamuksia kaikille, myös Sipilälle itselleen.
    SAK:n on vaikea hyväksyä sen jäsenkuntaan kipeästi kohdistuvia leikkauksia, kun pääministerin oman puoleen ydinkannattajakunta - maatalousväestö - jokseenkin täysin säästyy leikkauksilta.
    Säästöjä rakenteita muuttamalla ja myös leikkauksia tarvitaan. Mutta Sipilän ja hänen hallituksensa pitäisi pyrkiä ja päästä ratkaisuihin yhdessä niiden kanssa, joita ratkaisut koskevat.
    Tänään klo 15.00 uutisissa Lauri Lyly ilmoitti, että SAK ei suostu ennalta määrättyyn viiden prosentin kilpailuhyppyyn, mutta huomenna antaa oman esityksensä, jonka toteuttamalla voidaan päästä samaan. Se esitys Sipilän kannattaisi kuunnella tarkalla korvalla. Sipilä on toistellut, että hän on kaksi kertaa turhaan yrittänyt yhteiskuntasopimusta, eikä aio kolmatta kertaa yrittää. Kyllä hänen pitäisi yrittää vielä, kun SAK:llakin tuntuu olevan valmiutta neuvottelupöytään, johon Akava ja STTK ovat jo halunsa ilmoittaneet. Sipilän tulisi ymmärtää, että asian hoitaminen sopimuksilla, ei pakolla, olisi meidän kaikkien ja koko maamme etu. Myös Sipilän itsensä kuten puolueensakin etu.<<

Sinulla sen sijaan ei näy olevan ainakaan poikkitelaisia mielipiteitä sanomaani nähden. Joten lienet samaa mieltä kanssani.
  10. Avauksestani tuli ehkä liian paatoksellinen. Jatkan vielä sitä hieman keventämällä. Torstaina Pääkaupungin päällystön evp-yhdistyksen saunaillassa kerhomme rantasaunalla Santahaminassa eräs evp-tovereistamme totesi, että me emme voi lakkoilla, mutta mielenilmaisuihin voisimme osallistua, kun hallituksen suunnittelemat leikkaukset koskevat meitäkin. Hän ehdotti, että mekin menisimme mielenilmaukseen Rautatientorille. Ei saanut esitys kannatusta, vaikka esittäjä oli varmasti tosissaan;))

Päällystöliiton evp-yhdistyksen kaksipäiväisellä Tallinnan matkalla - jolla olin maanantain-tiistain naisystäväni kanssa - tuosta saunalla tapahtuneesta virikkeen saatuani kyselin yhdistyksemme johtohenkilöiltä, että miksi me emme olleet mukana noissa mielenilmaisuissa. Minua valistettiin, että siksi, kun Akava on keskusjärjestöistä myöntyvin Sipilän esityksiin, ja kattojärjestömme Päällystöliitto ry kuuluu Akavaan ja akavalaisten eläkeläisjärjestöjen kanssa mekin toimimme yhdessä. Tietysti he uskoivat minun olleen tosissani kyselyissäni;))

Viikonloppuni sukulaisvierailullani emme juurikaan puhuneet politiikkaa, mutta lauantai-iltana ihan muusta turistessamme otin puheeksi tuon Sipilän tv-puheen ja totesin, että se teleprompteri on mainio laite. Siihen isäntäni: ”Se tekee puheista tylsiä. Onneksi sitä ei ollut vielä Kekkosen aikana. Joutui lukemaan puheensa papereista. Viimeisessä uudenvuoden puheessaan hän sekosi liuskista, ja puheesta tuli tosi hauska”;))
  11. Sanon tuossa klo 15.04 tuolle minuun hirttäytyneelle sekopäälle jättämässäni viestissäni:

>>Kun kenties vielä tänään ja ehkä huomennakin palstalla käyn, taas menee ainakin viikko ennen kuin seuraavaksi palstan avaan<<

Mutta kun tälle avaukselleni tullut ei näy antavan aihetta enempään, kuin mihin olen jo vastaillut - äsken vielä kahteen - eikä mielessäni ole uutta kepusta ja sen politiikasta, palsta saa olla minulta rauhassa runsaankin viikon, sillä ohjelmassani on muuta ja mukavampaa. Siitäkin taisin jo eilen kertoa.

Harvoin nykyään tällä palstalla käyn, mutta joskus ihmettelen, miksi käyn ollenkaan. Kun palstalla ei ole enää sheriffiä, sitä täyttävät ja vyöryttävät nopeasti eteenpäin sellaiset älyttömyydet, jotka eivät tänne houkuttele. Käynkö täällä kenties siksi, että haluan antaa elämänsisältöä noille, joilla ei ole muuta elämää kuin tämä palsta ja tämäkin vain siksi, kun minä täällä sentään joskus vierailen? En ole niin hyväsydäminen, että tuo olisi motiivini täällä käynteihini. Vai käynkö siksi, että entistäkin mitättömämmiksi kokisivat itsensä nuo eräät, joilla ei ole kykyä - ei tietoja eikä taitoa - keskustella kanssani esille ottamistani asioista, vaan joutuvat puhumaan vain minusta ja nostelemaan tänne ikivanhoja viestejäni? En ole niin pirullinen, että haluaisin niin noita raukkoja kiusata.

Käyn täällä edelleen joskus siksi, kun mieleeni tulee kepupoliittista asiaa, jota haluan tuoda esille ja johon aina kuitenkin tarttuu joku niistä kovin harvinaisiksi käyneistä, joilla sellaiseen on kykyä. Siten syntyy myös sellaista keskustelua, johon tämä palsta on tarkoitettu. Muutamia kertoja on syntynyt tälläkin avauksellani. Mutta en jää enää seuraamaan, syntyisikö vielä lisää, vaan päätän tämän avaukseni puoleltani.

En kuitenkaan halua täysin laiminlyödä noitakaan, jolle minä olen mielenkiintoisempi ja tärkeämpi kuin kepu ja sen politiikka tai poliitikot. Siksipä heille pieni kuvakavalkadi, joka kertoo tuon heille tärkeimmän ja mielenkiintoisimman pitkästä elämäntaipaleesta:

Täältä moniaalle johtanut tieni alkoi; olen kuvassa 3-vuotiaana kasvatuskotini eli mummolani kamarin pöydällä siellä Rautavaaran salomailla:

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10982236_10153319772534182_8473916138667021889_n.jpg?oh=da05b16ef5d958c5c7d2bd53172e1a44&oe=56617E3E

Sitten oli elämässäni varsin pitkä vaihe, täällä Helsingin humussakin, myös erilaisissa töissä, joilla itseni elätin. Ja sitten 1,5 vuotta Lapin suurilla savotoilla ja vähän muissakin hommissa. Nuo ajat sivuutan tässä ilman kuvia. Seuraavaksi laitan kuvan, joka otettaessa olin jo taas täällä Stadissa, sotilasurani alkuvaiheessa:

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/11265015_10153352988654182_2607226254978954684_n.jpg?oh=510c080b8165d5fd492fbf105623f494&oe=5671C80A

Minulla olisi paljonkin kuvia sotilasurani myöhemmistä eri vaiheista, mm. kolmelta pitkältä rauhanturvaajareissultani, mutta en nyt laita niitä. Seuraavassa kuvassa olen sotilasurani loppuvaiheissa, runsaat 20 vuotta edellistä kuvaani myöhemmin:

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/11329833_10153352989529182_2053170279206523615_n.jpg?oh=2a6bb88facca87b3401752a3d3f12e20&oe=56645C5D

Ja seuraava kuva on taas edellistä 15 vuotta myöhemmältä ajalta, se on 60-vuotiskuvani:

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/t31.0-8/s960x960/11807417_10153563213114182_2442127103936809377_o.jpg

Töissä olin vielä tuolloin, tällaisessa tehtävässä:

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/12033101_10153650021444182_468687317956328922_n.jpg?oh=6c62f568251bcff1742128174d919997&oe=56A61102

Ja vielä lopuksi kuva elämäni vapaaherravaiheesta, jota on jatkunut jo 17 vuotta; kuva on otettu Mustion linnassa läheisilleni tarjoamiltani 80-vuotispäiviltäni:

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/v/t1.0-9/11933486_10153594408609182_4652056377245013033_n.jpg?oh=7bd612ebeff13c5e0ac26d357a4d87bb&oe=56A23562

Joten katselkaapa noita kuviani te vain minusta ja minulle elävät ja koettakaa kestää kaipaustanne ainakin runsaan viikon!

Näkemiin!
  12. Plarasin nyt palstaa taaksepäin. Bongasin palstalta tuollaiset avauksesi:

http://keskustelu.suomi24.fi/t/13818590/mkva-jombe-keskustan-kimpussa

http://keskustelu.suomi24.fi/t/13815686/aalio-jombe-hokee

http://keskustelu.suomi24.fi/t/13810715/munakarva-jombe-herannyt

http://keskustelu.suomi24.fi/t/13808024/tsadissa-ei-ole-normaalia-edes-suhteet-

Luepa niitä nyt, katsellen keskusteluasi itsesi kanssa. Minusta tuollainen on täyshullun touhua. Älä tyydy minun mielipiteeseeni, vaan näytä noita päälääkärille ja kysy hänen mielipidettään! Jos minä alkaisin tehdä avauksia sinusta ja keskustella niillä itseni kanssa, en epäilisi pääni sekoamista, vaan hakeutuisin hoitoon. Ka jos en itse ymmärtäisi niin tehdä, kyllä käytökseni olisi muuttunut niin, että läheiseni ohjaisivat minut sinne, jonne silloin kuuluisin.

Koetin katsella samalla myös muita viestejä pohtien, mitä niistä kuvittelet minulta tulleiksi. En löytänyt sellaisia, joita tervepäinen voisi perustellusti luulla lähettämikseni. Mitähän viestejä sinä sairaassa päässäsi minun lähettämikseni ”näet”? En todellakaan ole viime tiistain jälkeen palstalla käynyt ennen kuin eilen jätin tämän avaukseni. Jos olen joskus piruuttani tehnyt täällä sellaistakin, jota en enää tekisi, omana itsenäni senkin olen tehnyt. Joten miksi ihmeessä minun pitäisi laillasi piiloutua puskaan puhuakseni kepusta, Sipilästä, Väyrysestä tai muusta?

Kun sinulla raukalla ei ole muuta elämää kuin tämä palsta, kuvittelet samoin olevan minullakin. Ja kun itse siellä puskassa piileksit, kuvittelet minutkin kaltaiseksesi. Usko pois, että asia ei ole niin. Kun kenties vielä tänään ja ehkä huomennakin palstalla käyn, taas menee ainakin viikko ennen kuin seuraavaksi palstan avaan. Ohjelmassani kun on taas muuta ja mukavampaa, mm. sitä, josta kerroin viestissäni eilen illalla.

Ja vaikka elämässäsi ei olisi mitään muuta sisältöä kuin tämä palsta, miksi et koe enää olevasi täällä kepua lähellä, vaan olet täällä fiksautunut vain minuun niin, että kerrot sen nikilläsikin? Miksi noin on tapahtunut? Eihän syy voi olla katkeruutesi siksi, että minulla olisi ollut menestyksekkäämpi sotilasura kuin sinulla, kun sinulla vähäistäkään sotilasuraa ei voi olla. Et sinä ole tuo Ossi, jona sinua jotkut pitävät. Pitävät siksi, kun olet antanut tänne sen Ossin harrastuksista ja lehtikirjoituksista vinkkejä, joita löytyy netistä. Olet siten vain luonut itsellesi henkilöllisyyden, kun tulit tänne aikoinaan ylil. evp:nä, etkä ollut sellaisena uskottava.

Olipa syy mikä tahansa, sairas olet joka tapauksessa, ja sairautesi näkyy yhä vain pahenevan. Joka päivä, joka hetki olen mielessäsi, sieltä kaiken muun syrjäyttäen. Ja koetat etsiä minua täältä silloinkin, kun en täällä ole. Ja etsintääsi turhautuneena alat löytää minut hyvin monesta muusta. Jos tuollainen ei kerro vakavasta sairaudesta, mistä se sitten kertoo? Toistan: menepä kysymään asiaan vastausta päälääkäriltä!