Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

437

Kommenttia

6599

1. Täytyy vielä puuttua tuohon, kun pidät minua niin merkittävänä, että olet minut avauksesi todelliseksi aiheeksi ottanut. Tuonhan todistat silläkin, kun olet poiminut esitykseesi pätkiä kirjoituksistani. Hyvä. Noin ollen sinunkin avauksessasi on selkokielistä tekstiä;)) No, onhan sitä usein muulloinkin, kun kopioit pitkiä juttuja netistä, lähdettä tosin mainitsematta.

Sanot: ”Itse en ala avautuun, itsestäni näillä palstoilla”. Vai niin. Itsestäsi ja tekemisistäsi enimmäkseen kerrot. Mutta mitään todisteita millekään kertomallesi et koskaan esitä. Millaisena pidetäänkään sellaista ihmistä? Mietipä, miten sinuun reagoitaisiin elävässä ympäristössäsi, jos siellä alkaisit samoja esittää!

Sanot myös: ”Mutta, päivän arkareista voi mielestäni toki kirjoitella”. Voi toki. Ja voi kirjoitella muustakin, vaikkapa minusta, mistä tahansa sellaisesta, jota pitää tärkeämpänä kuin sitä, mistä kehottaa kirjoittamaan palstan yliö: ”Keskustele Suomen Keskustasta ja puolueen harjoittamasta politiikasta”.

Pieteetillä jätin kielellisesti korjaamatta nuo lainaamani kaksi lausettasi, toivottavasti ne tulevat tuollaisinaan ymmärretyiksi.

Sitä minä vain ihmettelen, ihan todella ihmettelen, että miksi haluat esiintyä sellaisena, joka et voi olla. Alemmuuskompleksistako se kertoo? Mutta mikä on syy siihen? Se ei voi olla tuo ”kirjoitustaitosi”, sillä on täällä esiintynyt eräitä muitakin puutteellisella taidollaan, eikä ole koettanut esittää olevansa muuta kuin on. Täältä ilmeisesti jo poistunut nimim. Uusi-Ukki oli siitä hyvä esimerkki. Hän korosti olevansa sotilasarvoltaan vain rakuuna ja pelkän kansakoulun käynyt, vaikka oli ihan menestynyt yrittäjä. Tunnen miehen, olen tavannutkin. Rehti mies, jota sinusta ei voida sanoa tuollaisen käytöksesi huomioon ottaen.

Ja miksi ihmeessä sotilasura ja sotilasarvot ovat sinulle yli kaiken niin, että koetat esiintyä res.majurina, jollainen et voi olla? Toki minullekin aikoinaan se sotilasurani oli tärkeä, kun se antoi silloin elantoni ja monenlaisiin mielenkiintoisiin tehtäviin se minut johti, kotimaassa ja ulkomaillakin. Mutta en empinyt hetkeäkään sitä jättää, kun 45-vuotiaana oli mahdollista jäädä täydelle eläkkeelle ja päästä mielenkiintoisiin siviilitöihin, joissa palkkakin oli parempi. Tiesinhän siten myös tienaavani toista eläkettä. Miksi siis heittäydyit täällä tuohon mielikuvitushahmoosi joutuen naurun ja pilkan kohteeksi? Vaikka tämä palsta on mennyt sellaiseksi kuin se on, siltä täällä ei tarvittaisi toista Don Quijotea, kun täällä jo on tuo ”johtaja” - vai mikä hänen nikkihahmonsa nykyisin onkaan.

Tekisi mieleni puhua sinulle enemmänkin noista asioista, ihan vakavasti, omaksi parhaaksesi, mutta en viitsi, kun luultavasti se olisi turhaa. En kai minä pystyisi sinua auttamaan, kun en ole psykiatri. Mutta jospa kuitenkin tästä vähästä saat herätteen alkaa itse auttaa itseäsi, sillä jos tuolla tiellä jatkat, sillä ei tule olemaan onnellista loppua. Ei, vaikka voisitkin päästä paikkaan, jossa voisit olla vaikka Mannerheim.

Hyvin harvoin jos koskaan olen sinuun ja puheisiisi puuttunut, mutta eilen jouduin niin tekemään, kun syyttömänä tulin syytetyksi siitä, jossa joku oli kielenkäyttöäsi ja kirjoitustaitoasi irvaillut. Sitä puuttumista jouduin jatkamaan vielä tänään, kun minut oli moneen kertaan siellä esille otettu. Ja nyt jatkoin vielä tässä, kun minut olet avauksesi keskiöön ottanut. Mutta tämä kerta saa jäädä viimeiseksi. Enkä ainakaan tänä iltana puhu täällä mistään muustakaan.
  2. Kun siirsin aikomaani matkaa säiden vuoksi, tulin pistäytymään täällä, ja kun luin tuon vuodatuksesi, toki sitä kommentoin:

En ole saanut traumaa res.majurista enkä kenestäkään muustakaan. Mutta minusta moni on saanut trauman. Eräs on alkanut kertoa siitä nikissäänkin HV:kseni ja jopa rakkaakseni tyrkyttäytyen. Minusta trauman saanut lienee tuokin, joka on ottanut nikikseen res.maj. kun tietää minun olevan oikeasti kapteeni. Minusta trauman saanut olet sinäkin, siitä olet antanut todistetta kuten hyvin monta kertaa aiemminkin.

Minä puutuin tällä avauksella asiaan huojentaaksesi traumaasi kertomalla, että en ollut tuo ”res.majuria” suomen kielessä ensiksi opastanut. Se on totuus tuostakin; sinun tuollaisella nikillä lukuisat kerrat esittämissäsi totuutta on harvoin jos koskaan.

Enkä todellakaan ymmärrä, miksi kyseinen henkilö käyttää tuollaista nikkiä, jonka mukainen hän ei tietenkään voi olla. Kyllä hän yrittää uskotella olevansa nimenomaan reservin majuri eikä restaroitu majakka, kun yrittää aina puhua sotilasasioista. Tavalla, joka tällaista entistä sotilasta(kin) pitkään huvitti. Mutta hän on alkanut jo käydä sääliksi, kun ei ymmärrä, millaisena häntä tuon nikkinsä perusteella pidetään. Luulisi yksinkertaisimmankin ymmärtävän, varsinkin, kun jatkuvasti pilkkaa saa osakseen.

Ihmisen ei pitäisi edes täällä yrittää esiintyä jonakin sellaisena, jota hän ei voi olla. Sellaisesta on älyllinen leikki kaukana; sillä ei pitkän päälle huvita ketään, eikä asianomaisella itsellään hauskaa ole. Jos ihminen pitää itseään niin mitättömänä ettei voi esiintyä omana itsenään, hänen ei pitäisi nikillään vihjata olevansa jotakin, vaan viisainta olisi silloin nikilläänkin pysyä visusti puskassa. Sinä olet sen kohdaltasi oikein ymmärtänyt.

Pidät mainitsemaasi Mielipidepankin sanailua vittuiluna. Kyllä se aivan muuta oli. Huumorintajusikin taitaa olla balanssissa muiden täällä esille tuomiesi ominaisuuksiesi kanssa.

Sanot tuossa edellisessä - sinä se kai olet - että minun kirjoituksistani tihkuu katkeruus. Jopa jotakin! Kun availen asiasta - niin teen aina, vain niin - te alatte niillä avauksillani puhua vain minusta. Ja alatte tehdä avauksianne minusta. Ja alatte etsiä minua kaikkialta ja ”nähdä” minut aivan muissa. Kuinkahan moni onkaan täällä kapiksi joutunut. Kuten sinunkin silmissäsi tuo, josta tämä polemiikki käynnistyi. Olisiko minulla tuollaisesta aihetta katkeruuteen? Päinvastoin pienoiseen ylpeyteen siitä aihetta olisi, jos pitäisin teitä jossakin arvossa. Mutta kun en pidä, sellainen vain huvittaa, jos ei mene säälin puolelle.

Vielä tuosta suomen kielen taidostani: Pidät sitä ala-arvoisena. Jostakin syystä annan suuremman painoarvon koulujeni opettajille - oppikoulujen lehtoreita ne noissa sotilaskouluissakin ovat - joilta olen siis kaikissa kouluissani aina, ihan aina, saanut aineesta vain kiitettävän arvosanan. Joskus jopa erikoismaininnoin. Haluan todeta, että ei sinunkaan suomen kielen taidossasi tai kirjoitustaidossasi vikaa ole, mutta luonteessasi ja asenteessasi ja ilmeisesti myös itsetunnossasi on vääristymää paljonkin.

Joo, matkani siirtyi säiden vuoksi, kun ystäväperheen mökille meren saarelle tarkoitukseni oli mennä ja menenkin, kun säät paranevat. Mutta jo muuta ajankulua on tiedossa niin, että tälle palstalle tuskin tarvitsee tulla. Sinä sen sijaan varmaan pysyt päivystyspaikallasi, ilmeisesti kykyjesi mukaisessa tehtävässäsi, ja varmaan vastaat tähänkin, mutta minä en sitä enää kommentoi.
  3. Kun keskustelu tuosta äärimmäisen tärkeästä asiasta näkyy jatkuneen, täytyy vielä minunkin siihen puuttua. Tuossa edellisessä puutuin tuon res.maj. -nimimerkin uskottavuuteen. Hänen omaa parastaan siinä ajattelin, sillä pilkan kohteeksi hän tuolla nikillän joutuu.

Jos majuri olisi ollut aktiiviupseeri, hän olisi joutunut palvelemaan esikunnissakin, ja niissä joutunut myös kirjoittamaan. Alemmat toimistoupseerit kyllä kirjoittavat rutiiniluonteisemmat - kuinkahan monia päiväkäskyjä lienen kirjoittanut - ja päälliköt ne vain sitten allekirjoittavat, kyllä korkeammatkin upseerit joutuvat myös kirjoittamaan. Käskyjä, suunnitelmia, tilannekatsauksia yms. Olisiko sellainen ollut mahdollista tuon res.maj:n esitystaidolla? Et kai sinäkään sentään niin uskone.

Ja jos hän olisi päässyt tuohon arvoon reservin upseerina, hänen olisi täytynyt käydä RUK, jonka edellytyksenä olisi ollut siviilikoulutustakin enemmän kuin vain kansa- tai peruskoulu. Kyllä hän olisi niissä omaksunut paremman esitys- ja kirjoitustaidon. Ja vaikka hän olisi ilman noita koulujakin RUK:uun päässyt, ei hän olisi sitä läpäissyt, sillä siellä on myös kirjallisia kokeita. Tiedän, kun olen senkin koulun käynyt.

Hänen res.maj. -arvonsa tekee toki epäuskottavaksi yksin hänen tietonsa ja käsityksensä sotaväestä, sen toiminnoista ja niiden merkittävyyksistä - ts. tietojensa ja käsitystensä ”omalaatuisuus”. Mutta otinpa nyt vielä esille myös hänen esitys- ja kirjoitustaitonsa, kun sinä näyt olevan sitä mieltä, että niissä ei ole puutteita.

Kun niin hyvin tiedät, mikä on hyvää kieltä ja mikä huonoa, asiantuntemattomat opettajat minulla on ollut kouluissani. Kaikista kouluistani olen suomen kielessä kiitettävän arvosanan saanut. Olen kai täälläkin näyttänyt niistä saamiani todistuksiani. Asiantuntematon oli myös Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran raati, joka arvioi muistelmani parhaaksi ammatillisen perinteen keräyskilpailuun tulleiden 19 muun joukosta perustellen päätöstään mm. näin: ”Vastaajan teksti on erittäin sujuvaa ja oleellisiin asioihin kiinnittyvää. Vastauksen nosti muiden joukosta sen monipuolisuus”. Olen kai näyttänyt täällä tuon arvioinnin kokonaisuudessaankin.

Ja vielä niistä minun lauseistani ja kappaleistani, jotka ovat mielestäsi liian pitkiä ja monipolvisia. Kai juuri sinä puhuit niistä joskus aikaisemminkin, jolloin näytin sinulle jonkin arvovaltaiselta taholta - en muista, miltä - annetun ohjeen kirjoittajille. Ohjeessa sanottiin, että lauseiden pituuden ja lyhyyden vaihtelu on luettavuuden kannalta tärkeää, samoin kappaleiden pituuden vaihtelu. Sanottiin, että jatkuvasti toistuvat lyhyet lauseet tekevät tekstistä tylsän ja tappavat lukijan mielenkiinnon kirjoitukseen.

Res.majuria ei voida syyttää liian pitkistä kappaleista, kun hänen kirjoituksissaan ei ole mitään kappalejakoa. On vain lauseen mittaisia kappaleita, ja se lausekin on aina lyhyt. Mutta ei kuitenkaan niin lyhyt, etteikö siihen olisi muutama kirjoitusvirhe mahtunut;))

Vielä haluan vakuuttaa, että minä en ole ollut tuo, joka on alkanut ensiksi res.majuria opastaa, en todellakaan. Vaikka olet mestari arvioimaan esitys- ja kirjoitustaitoa, et silti näy olevan kummoinenkaan tunnistamaan kirjoittajaa hänen tekstistään. Johtuisiko siitä, että päähäsi on mennyt kapi? Koskahan alat kertoa siitä nikilläsikin, kuten tuo eräs toinen.

Kirjoituksestani tuli taas pitkä, mutta toivottavasti jaksat tämän silti lukea. Nyt ei enempää tästä eikä mistään muustakaan vähiin aikoihin.
  4. Kävin vielä heittämässä yhden vastineen avaukselleni ja viestin eräälle toisellekin avaukselle, ja kun vielä huomasin tuon mielenkiintoisen keskustelunne, täytyy reagoida siihenkin:

Onhan se tosiaan sopimatonta, jos joku on esittänyt perseensä tällä poliittisella palstalla. Sopimatonta ei tietenkään ole tällä poliittisella palstalla esittää noin kiihkeää kiinnostusta miehen perseeseen.

Minä en kuitenkaan ole täällä koskaan persettäni esittänyt, enkä tule esittämään, mutta kun käsittääkseni kiihkeä kiinnostuksenne kohdistuu juuri minun perseeseeni, laitan tähän muutaman kuvan, josta edes jonkin verran näette alastonta vartaloani; teidän mielikuvituksellanne on varmaan helppoa nähdä noista se perseenikin:

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtp1/v/t1.0-9/11196237_10153304793309182_406013571740468747_n.jpg?oh=75f6332aaabc242cc0d2b0efd296d98c&oe=565EE9BF

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/11051210_10153304795229182_5808829739131863701_n.jpg?oh=67bfe755924bb7c3ecf405d9f5bfc1d7&oe=566AF951

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xtf1/v/t1.0-9/11146567_10153304796089182_4036239232128360809_n.jpg?oh=698e520d64cc99123c6371106b407a67&oe=56734A16

Ihailkaapa noita ja hekumoikaa nyt noilla ja koettakaa kestää kaipaustanne, sillä kun nyt palstan suljen, en ihan pian palstaa avaa, jollei kepupolitiikka jotain aivan yllättävää tarjoa. Ja vaikka tarjoaisikin, en ainakaan muutamaan viikkoon tule sitä kommentoimaan, kun huomenna lähden loppuviikon kestävään reissuun ja ensi viikolla saan taas luokseni naisystäväni, jolloin minulla varmasti on taas muuta mukavampaa ajankulua kuin tämän palstan tarjoama.
  5. Kun vastoin aikomustani nyt kuitenkin pistäydyin palstalla ja heitin vastineen avaukselleni, silmäilin samalla palstaa enemmänkin. Ja huomasin tällä avauksella tuon pohdintanne, jossa minä olen noussut keskiöön.

Onhan se mukavaa, että olen saanut mielissänne sellaisen arvon, että olisin ainoa halukas ja varmaan ainoa päteväkin täällä opettamaan teitä muita. Tuossa saamani arvo on kyllä ansioton. En nimittäin ole kirjoittanut tuota, josta puhutte, en ole yhden yhtä muutakaan viestiä tänne jälkeen eilisen klo 17.23 heittänyt ennen kuin äsken tuonne omalle avaukselleni. Jos ette sitä usko, kysykää palstan valvonnalta. Tällä viestilläni annan luvan kertoa teille, jos minun koneeltani ovat nuo vietit tulleet.

Kai täällä useampiakin, joka ei malta olla reagoimatta tuon res.maj:n kirjoituksiin, sillä niin huvittavassa - tai säälittävässä - ristiriidassa hänen kieli- ja kirjoitustaitonsa on käyttämänsä nikin kanssa.

Pystyyn_kuollut joskus totesi - muistaakseni juuri tuon res.maj:n esimerkiksi ottaen - että nimimerkki ei kerro mitään kirjoittajan todellisesta työhistoriasta tai elämäntilanteesta. Niin se näkyy olevan eräiden muidenkin kohdalla. Mutta silti toivoisin, että tuo res.maj. vaihtaisi nimimerkkinsä uskottavammaksi, vaikkapa Mestarimarjastajaksi tai Saunanystäväksi. En toivo tätä oikeiden majurien puolesta, sillä minähän olen vain kapteeni, vaan toivon sitä kyseisen henkilön itsensä puolesta, sillä säälittäähän tuo sivullistakin eikä liene itselleenkään mukavaa olla sellainen, johon tuon nikkinsä vuoksi asennoidutaan noin.
  6. Vastoin aikomustani tulin nyt kuitenkin pistäytymässä katsomaan avaukseni mahdollisesti vielä tuottamaa. Täytyy huomauttaa, että tuossa Hesarin pääkirjoituksessa ei juurikaan ennusteltu tulevaa, puhuttiin vain Sipilän ja Ahon hallitusten alkutaipaleiden samankaltaisuudesta. Enkä minäkään ennustellut tätä enempää:

>>Vaikka Sipilän hallitus tulisi kuinka epäsuosituksi ja vaikka kepun kannatus romahtaisi, demarit tuskin saavat v. 2019 vaaleissa samanlaista ”jytkyä” kuin v. 1995.<<

Mielenkiintoistakin pitkässä esityksessäsi ja perusteluissasi on, ja ihan arvostettavaa, että olet nähnyt noinkin paljon vaivaa sitä laatiessasi. Mutta on sittenkin turhaa spekuloida noin kauas tulevaisuuteen niin epävarmalla asialla kuin puolueiden kannatuksilla ja niiden muutoksilla. ”Ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen”, sanoi viisas Ahti Karjalainen. Ja niin se on. Kukaan meistä ei tiedä, ei pysty aavistamaankaan, mitä tulevat vuodet tuovat tullessaan. Ne voivat kyllä junnata ilman hyvin suuria muutoksia, mutta mahdotonta ei ole, etteivätkö ne toisi niin järisyttäviä muutoksia että silloin nykyiset olettamuksemme tuntuisivat naurettavilta.

Hyvähän se on, että ihminen pyrkii olemaan kaukoviisas, mutta kannattaa muistaa, mitä Havukka-ahon ajattelija Konsta Pylkkänen viisauden eri lajeja pohtiessaan sanoi kaukoviisaudesta jokseenkin näin:

”Kaukoviisaus on hyövyllisin viisauven laji. Siinä asiat ajatellaan etukätteen niin, että sitten kun netapahtuvat, ei tule yllätyksiä. Siinä viisauven lajissa on kuitenkin yksi huono puoli. Kun ne asiat sitten tapahtuvat, ne tapahtuukin toisin kuin on ajateltu tai jäävät huvikseen kokonaan tapahtumatta”.

Tämän jälkeen minulla ei varmaankaan ole enää asiaa tälle avaukselleni, ja vaikka jotain pientä mieleeni tulisikin, en tule sitä tänne tuomaan.
  7. Vastaan nyt kerralla jokaiseen kolmeen hyvään viestiisi:

Joo, samankaltaisuus Sipilän ja Ahon hallitusten alkutaipaleilla on varmaan ollut jo pitempään nähtävissä, mutta en ole tullut sitä ajatelleeksi. Nyt ei kuitenkaan liene ollut vallalla samanlaista ylioptimismia kuin oli 1990-luvun alun laman alla, jolloin mm. pankit suorastaan tyrkyttivät rahaa ihmisille - ja sitten kaatuivat. Toivottavasti olet väärässä tuossa, että tuota lamaa pahempaakin olisi nyt tulossa, mutta kyllä sellainen pelättävissä on.

Onhan sanottu, että vain muutos on pysyvää. Totta se on monissakin asioissa, erityisen totta puolueiden kannatusten suhteen, joten demareiden jytkyvoitto seuraavissa vaaleissa on toki hyvinkin mahdollinen, kepun kannatuksen romahdus paremmin mahdollinen, jopa hyvin todennäköinen tällaisessa tilanteessa ja syistä, joita tuot hyvin esille. Ellei sitten Sipilä pysty ihmeisiin; tuskin sentään tarvittaneen mahdottomuuksia, joihin Sipiläkään ei pystyne.

Niin, kukapa voisi olla sellainen voimamies tai -nainen, joka saisi demarit nousuun? Antti Lindtmania - demarien ”pikku-Anttia” - kai pidetään demarien seuraavana johtajana, mutta tuskinpa hänestä Lipposeksi on, vaikka taitaa olla kooltaan tätä isompikin. Voisiko tulla tosiaan joku politiikassa ryvettymätön? Mutta mistä? Ammattiyhdistyspiireistäkö? Mutta sellainen ei ehkä saisi luottamusta niihin piireihin kuulumattomilta, joita demareissakin on paljon. Yliopisto- tai korkeakoulupiireistä ehkä, mutta saisiko hän tarvittavan luottamuksen puolueessa sittenkin kantavana voimana olevalta työväestöltä?

Oikeassa olet siinä, että demarien täytyy kyllä keksiä jotain uutta, muuttaa linjaansa, kun nykyisillä ”eväillä” puolueen kannatus ei näy nousevan. Nykyhallituksen mahdollinen epäonnistuminen ei yksin takaa demareille ”jytkyvoittoa”, ei kepun kannatuksen todennäköinen pudotus, ei mahdollinen romahtaminenkaan. Mutta mitä se olisi, sitä en minäkään tiedä, enkä erityisemmin mietikään, kun sellainen ei kuulu minulle.
  8. En minä tuosta Hesarin pääkirjoituksesta pahoittanut mieltäni, mutta sinä taisit niin tehdä. Lienethän kepulainen - tai ainakin sitä lähellä oleva paremmin kuin tuo, joka sellaisena itseään markkinoi;)) Mutta älä nyt perin masennu, vaikka ennusmerkit eivät lupaakaan kovin hyvää tälle hallitukselle ja kepun tulevaisuudelle.

Lehtien pääkirjoituksia ei varmaan lue tuo tämän palstan enemmistö, jota ei kiinnosta päivänpolitiikka vaan aivan muut asiat, ja niissäkin he turvautuvat vain oman päänsä tuottamaan. Minä kyllä luen aina Hesarin pääkirjoitukset, ja lehdessä olevat referoinnit muiden lehtien pääkirjoituksista. Ja luen myös Suomen Kuvalehden ja eräiden muidenkin minulle tulevien lehtien pääkirjoitukset, sillä kyllä ne parhaiten kertovat lehden linjasta.

Eivät Hesarin - puolueettoman lehden - pääkirjoitukset aina kovin ärhäköitä ole, mutta usein niissä on hyvinkin huomionarvoisia. Huomionarvoisempia kuin jonkin poliittisesti sitoutuneen lehden. Ei kai Suomenmaan pääkirjoituksissa koskaan kepua kritisoitane, tuskin Maaseudun Tulevaisuudenkaan. Ehkä ne Pentikäisen päätoimittajakaudella muuttuivat latteimmiksi, ehkä kepulaisemmiksikin, ja ehkä siksi Pentikäinen menetti luottamuksensa lehden omistajien silmissä ja sai lähteä. Muistaakseni joku pääkirjoitustoimittaja hyllytettiinkin Pentikäisen aikana.

Kaikilla lehdillä tänä aikana on aiheellinen huoli tulevaisuudestaan, kun niiden tilaukset ja irtonumeroidenkin menekki pienenee, johon todellakin netti on suurin syyllinen. Hesarihan on kovasti kiristänyt budjettiaan ja väkeä on vähennetty ja sama jatkunee. Sitä kyllä ihmettelen, että suureksi syyksi on ilmoitettu mainostulojen pieneneminen, kun mielestäni lehdessä on nykyisin mainoksia enemmän kuin juuri koskaan aikaisemmin.

Vai lällyjournalismia sinusta on Hesarin, puolueettoman lehden journalismi. Minusta se on paljon uskottavampaa kuin jonkin puolueeseen sitoutuneen lehden vastaava. Mutta jos olet toista mieltä, sinun täytyy pitäytyä lukemaan vain kannattamasi puolueen lehtiä - jaa, mutta lällyjähän nekin näkyvät mielestäsi olevan;))
  9. Eräs tuossa edellä toivoo Väyrysen pääsevän vihdoin hallituksen johtoon ja devalvaatiota. Tietenkin hän siinä vain piruilee, sillä varmaan hänkin ymmärtää saman, jonka DV8_HellRaiser sanoo, että Väyrynen on mennyt mies ja yrittää vain hämmentää Suomen asioita eikä markka palaa.

Mutta Väyrynen on kuitenkin väläytellyt markkaan siirtymistä ja devalvaation mahdollisuutta. Olisiko se devalvaatio pelastuksemme? Kyllä sillä se vaikutus olisi, että Suomessa tehdyt tuotteet halpenisivat maailmanmarkkinoilla ja kävisivät paremmin kaupaksi, mutta vastaavasti kaikki muualta tuotu meillä kallistuisi. Hintojen nousu kyllä siirtyisi pian kotimaisiinkin tuotteisiin. Ja me kansalaiset siitä kärsisimme, elämämme tulisi entistä kalliimmaksi.

Omakohtaisesti kokemanani esimerkkinä kerron seuraavan: Sain uuden työsuhdeauton v. 1991 alussa, se oli Nissan Primera ”kaikilla herkuilla”. Autoa oli juuri alettu tuoda Suomeen. En muista enää hintoja, mutta sen muistan, että heti devalvaation jälkeen auto oli runsaat 10 % kalliimpi. Se auto oli hyvin suosittu ja sitä työnantajanikin osti monia vielä devalvaation jälkeenkin, mutta joutui maksamaan siitä huomattavasti enemmän. Minä tulin siis halvaksi työnantajalle, joka varmaan oli siitä kiitollinen;))

Ihmettelen, että avaukseni aihe ei ole kiinnostanut useampia. No, toisaalta en ihmettele sen valossa, mikä täällä jo kauan on nähty: useimpia kiinnostavat aivan muuta asiat kuin politiikka, varsinkaan kepupolitiikka ei ole kiinnostavuudessaan yhtään mitään verrattuna vaikkapa minuun munakarvojani myöten kohdistuvaan kiinnostukseen. Suurempaa kiinnostusta palstan aiheeseen ei ole noillakaan, joiden ajatus askartelee erään entisen presidenttimme verottomuudessa tai muissa yhtä tärkeissä asioissa.

Kun ei siis näy tulleen enempää asiallisia vastineita, en enää tänä iltana käy avaustani katsomassa. Saatan käydä vielä huomenna, ja jos on tullut asiallisia vastineita, vastailen niihin kyllä silloin.
  10. Juuri sanoin tuolle edelliselle:

>>Vaikka en ole kepun kannattaja, silti toivon Sipilän hallituksineen onnistuvan. Jos ei onnistu, sitten ollaan entistä pahemmin lirissä. Niin siinä valitettavasti voi käydä. Sitä pelännevät kepun kannattajat, kun eivät ole mielipiteitään uskaltaneet esille tuoda.<<

Hyvä, että osoitit, että joukossanne on vielä toivorikkaitakin. Hyvä niin. Ja olethan sinä täällä jo vähäisiksi käyneitä, jolla on mielipiteitä tällaisistakin asioista, kun useimpien mielenkiinto kohdistuu aivan muihin asioihin, kuten tuossa edellisellekin totean.

Mutta en yhdy näkemykseesi, että Hesarin pääkirjoituksessa yritettäisiin keinotekoisesti rakentaa yhteyksiä Ahon ja Sipilän hallitusten välille. Kyllä yhtenevyydet ovat ilmiselvät, tilanteen kuten hallitusten yritelmienkin suhteen. Toki meillä oli silloin kotimainen pankkikriisi - jota nyt ei onneksi ole, kun ei ole enää juuri kotimaisia pankkejakaan, ne ovat kaatuneet tai kansainvälistyneet. Eikä ole omaa valuuttaakaan, ja sen vuoksi tilanne on nyt huonompi kuin Aholla; ei voida devalvoida.

Toivottavasti asenneilmapiiri ei ole nyt yhtä pahasti hallitusta vastaan kuin oli Aholla, mutta sitä ei tiedä, millaiseksi se vielä kehittyy. Kun hallituksessa ei ole puoluetta, jota ay-väki voisi pitää tukijanaan, niin kyllä hyvinkin pahaa liikehdintää voi vielä tulla. Sitä en toivo, en tietenkään, mutta ei se minua yllättäisi.

Yhteiskuntasopimus meni rähmälleen ja siellä pysyy. Hyvänä asiana sitä näytään yrityspuolella ja eräissä muissakin piireissä pidettävän. Elleivät nyt sitten demarit saa läpi sitä yhteiskuntasopimusta, jota puolue kertoo valmistelevansa Ihalaisen johdolla;))
  11. Niin, toinhan minäkin esille tuosta Hesarin pääkirjoituksesta saman kuin sanot, eli että >>Suomen talous alkoi 1990-luvulla elpyä vasta Ahon hallituskauden lopuilla, ehkä vuonna 1994<<.

Noin tosiaan tapahtui, mutta varsinainen nousu alkoi vasta Lipposen ekahallituksen aikana, ja kovia konsteja siihen tosiaan tarvittiin. Niitä samoja konsteja kai Sipilä nyt yrittää, ja niin näyt sinäkin uskovan; toivottavasti onnistuu. AY-väki niitä kyllä tulee vastustamaan nyt enemmän, kun niille kuitenkin läheisin puolue, sdp, ei ole hallituksessa.

Yhdyin myös tuohon viittaamaasi pääkirjoituksessa sanottuun tällä: >>Vaikka Sipilän hallitus tulisi kuinka epäsuosituksi ja vaikka kepun kannatus romahtaisi, demarit tuskin saavat v. 2019 vaaleissa samanlaista ”jytkyä” kuin v. 1995.<<.

ja jatkoin, että >> Eikä heillä (siis demareilla) taida olla nyt ketään, joka pystyisi samaan kuin Lipponen>>.

Vaikka en ole kepun kannattaja, silti toivon Sipilän hallituksineen onnistuvan. Jos ei onnistu, sitten ollaan entistä pahemmin lirissä. Niin siinä valitettavasti voi käydä. Sitä pelännevät kepun kannattajat, kun eivät ole mielipiteitään uskaltaneet esille tuoda.

Mistähän muuten johtuu, että kepun kannatus tuppaa romahtamaan aina, kun sillä on kokoomus hallituskumppanina? Niin kävi Vanhanen-Kiviniemen hallituksellekin. Käyköhän samoin taas? Huonostihan kävi nyt demareillekin kokoomuksen kumppanina, mutta samoin ei käynyt heille Lipposen johtaessa. Oli se Lipponen kova poika; kahdeksan vuotta pääministerinä oltuaan puolueensa hävisi äärimmäisen niukasti kepulle, ja siihen tarvittiin Jäätteenmäki, joka ”puhui niin totta kuin osasi”.

Eipä täällä tosin enää ole montakaan sellaista, joka tuollaisia edes ajattelisi, kun heidän mielenkiintonsa kohdistuu ihan muihin asioihin. Tuollaisiin, kuin tuossa ensiksi tulleessa vastineessakin. Ei minun tarvitse tottua sellaisiin. Siksipä en täällä enää viitsi juuri visitoida. Kai tässä meni taas viikko niin, että en palstaa avannut, mutta se ei ole tuota erästä estänyt näkemästä minua täällä päivittäin, sen nyt näin palstaa taaksepäin katsellessani;))
  12. Hyvä kirjoitus, hyvillä perusteilla. Väestön keskittyminen kaupunkeihin ja muihin asutuskeskuksiin on vääjäämätöntä. Syyt sille ovat hyvin ymmärrettäviä, totta kai ihmiset pyrkivät sinne, jossa uskovat saavansa paremman elämän, eivätkä monetkaan heistä uskossaan pety. Tuon ymmärtänevät nekin, jotka eivät halua sitä myöntää. Se kun vääjäämättä alentaisi kannatusta puolueelta, jonka politiikka koetaan kaupunkivihamieliseksi.

Noin on tosiaan tapahtunut kuin sanot, meillä ja muualla, ja meno jatkuu samanlaisena, jopa kiihtyvällä vauhdilla. Eilisessä Hesarissa oli sivun juttu, jossa oli ennusteita kaupunkiemme kasvusta vuoteen 2030 mennessä. Ennusteet perustuivat kaupunkien itsensä sekä Tilastokeskuksen laskelmiin. Tässä pääkaupunkiseudun osalta:

Helsingin väkiluvun ennustetaan kasvavan nyt n. 626 000 hengestä reippaasti n. 710 000 henkeen, Espoon n. 268 000 hengestä n. 314 000 henkeen, Tampereen n. 223 000 hengestä n. 257 000 henkeen ja Vantaan n. 212 000 hengestä n. 244 000 henkeen.

Pääkaupunkiseutu tulee siis v. 2030 olemaan n.1 268 000 asukkaan suuruinen. Lisäväestöä tänne tulee koko maasta ja yhä enemmän myös ulkomailta. Varsin huomattavaa kasvua ennustetaan myös Oululle, Turulle, Jyväskylälle ja Kuopiolle. Ne vetänevät uutta väestöä eniten omilta seuduiltaan, joissa laajat maaseutualueet tulevat entistä vähäväkisemmiksi. Eli tapahtuu juuri niin kuin sanot:

>>Kepulainen unelma pitää koko maa asuttuna kariutuu vähitellen. Syyt eivät ole poliittisia kuin siltä osin, etti ole ollut suurta halua vastustaa markkintaloutta ja Suomen elintason kasvua. Jos Kepu haluaisi kehitystä vastustaa, sillä olisi hallitusvallassa siihen keinoa, muttei sekään halua niitä käyttää, koska tietää, että sellainen johtaisi koko Suomen osalta taloudelliseen katastrofiin. Markkinatalous saa siis edelleen vapaasti jyllätä. Yrittäjät päättävät sen myötä käytännössä, missä me suomalaiset jatkossa asumme. Ja yritysten katse on yhä tukevammin kaupungeissa.<<