Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Joo, tuollainenhan on kehitys maailmassa ollut kuin kuvaat. Jo hyvin monia tuhansia vuosia sitten kaksoisvirtojen (Eufrat-Tigris) alueella, Egyptissä ja muualla idän mailla, kaupunkeihin niissä väki keskittyi ja niissä tapahtui kehitys ja niistä maita johdettiin. Samoin tapahtui myöhemmin Euroopassakin. Antiikin Kreikassa (Hellaassa tai Hellaksessa) valtiotkin olivat kaupunkivaltioita. Ja sittemmin Keski-Euroopassa väki myös halusi keskittyä yhteen, osin turvallisuussyistäkin, ja syntyi kaupunkeja ja ainakin suuria, tiiviitä kyliä, joiden viljelysmaat olivat ympäristössä.

Mutta näillä meidän arktisilla alueilla kauan oli tilanne toinen. Täällä kun vielä tuhat vuotta sitten elettiin pitkälti metsästyksestä ja kalastuksesta, haluttiin mahdollisimman suuri oma reviiri ympärille. Kerrotaan, että kun erään sellaisen suomalaisen asumuksen ohi alkoi jokea ylävirralta päin lipua puun lastuja, ukko lähti kirveen kanssa katsomaan kuka sinne on tullut, tietysti ajaakseen sen pois sieltä. Ja kun sitten tuli vähän karjaa ja kaskiviljelystä, edelleen haluttiin pitää itsellä mahdollisimman suuri oma alue, kun karja kävi metsälaitumella ja kaskeaminen vaati aina uutta metsää kaadettavaksi.

Vaikka meidänkin olinteemme ovat paljon muuttuneet noista ajoista, yhä meissä monessa on henkisesti sitä kaskiviljelijää ja jopa äijää, joka lähti kirveen kanssa kenties viiden kilometrin päähän tullutta naapuria kauemmaksi häätämään. Olosuhteiden pakosta tosin yhä useampi meistä muuttaa niihin inhottaviin, meluisiin, ruuhkaisiin kaupunkeihin, kun se hiljainen maaseudun ihanuus ei elantoa tarjoa.
  2. Ei yllätä, että sinä sentään olet pohtinut tuota kysymystä, joka muille toistaiseksi vastanneille on ilmeisesti ollut aivan liian vaikea pohdittavaksi. Tai mahdollisen pohdinnan tuloksen ovat mieltäneet liian kipeäksi siitä kertoakseen. No, onhan tuossa sentään yksi esittänyt ihan oikeita maaltamuuton ja kaupungistumisen syitä.

Biotalouden kehittäminen on varmasti tarpeen, ja sillä saattaa olla varteenotettavia mahdollisuuksia niin elinkeinona kuin työllistäjänäkin, mutta ei se koskaan tule pystymään nostamaan taas jaloilleen tuollaisia Kemijärviä ja hyvin monia muita paikkakuntia. Kehitys palvelusektorilla tulee varmaan olemaan sellainen kuin oletat, ja samaan suuntaan kehitys menee monilla muillakin alueilla, noiden alueiden varsin vähäisessä teollisuudessakin.

Siis jotain muuta ”tarttis tehdä”, mutta mitä, miten ja millä edellytyksillä? En oikein usko tuohon työn jakamiseenkaan, sen toteuttamisen mahdollisuuksiin, sillä kyllä työnantaja - yksityinen tai yhteisökin - pyrkii teettämään työn niin, että se tuotto olisi mahdollisimman hyvä mahdollisimman vähin kustannuksin.

Mitä se muu olisi, sitä minä en tiedä, ja kun et näy tietävän sinäkään, turha sitä on kysellä noilta, joiden mielen täyttää vain tämän avauksen tehnyt niin, ettei sinne mitään muuta mahdu.

Turhan optimisti muuten taidat olla tuossa, että pääkaupunkiseudun asuntopula hellittäisi, kun ennusteiden mukaan pääkaupunkiseudun väestö kasvaa yli kymmenellä tuhannella hengellä ensi vuonnakin ja kasvu tulevina vuosina vain kiihtyy vuosittain. Helsingissä on nyt n. 625 000 asukasta, ja pääkaupunkiseudulla n. 1,2 miljoonaa, mutta v. 2050 Helsingin väkiluvun ennustetaan ylittävän miljoonan ja pääkaupunkiseudun väkiluvun kaksi miljoonaa.
  3. Tiedän minä, mikä on risukarhi. Sellainen oli lapsuuskodissanikin, ja se oli kuulemma paras mahdollinen siihen tarkoitukseen korkealla mäellä sijainneen pienviljelystilan kivisille pelloille. Mutta eipä sillä lapsuuteni mäellä ole enää risukarheja eikä muitakaan maataloustyökaluja, kun ei siellä enää maata viljellä; lapsuuteni kymmenkunta ympärivuotista asumusta on vaihtunut kolmeen-neljään kesäpaikkaan.

Ei todellakaan kepu olisi enää mikään iso puolue maanviljelysväestön varassa, mutta kepun kannalta onneksi on niitä, jotka eivät niinkään ole välittäneet seurata kepun politiikan tekemisiä kuin kuunnella sen puheita. Pystyyn_kuolleelle puhun enemmän noista harhautuneista, joihin kai kuulut sinäkin.

47 vuotta minä olin tekevinäni töitä, joista oltiin maksavinaan palkkaa. Palkkatyöurani aloitin 16-vuotiaana ja lopetin 63-vuotiaana. Puolustusvoimissa varusmiesaika ml. 25 vuotta, Valiolla 18 vuotta ja neljä vuotta monissa hommissa täällä Stadissakin ja Lapin savotoilla ja uittojoilla.

Ei minulla ole mitään kepukaunaa, ja muutama kepun kannattaja on sukulaispiirissänikin ja enemmän tuttavissani ja ystävissänikin, mm. entisissä työtovereissani Valiolta. Ihan kivoja ihmisiä, ja oikein mukavasti me olemme aina juttuun tulleet. Kepulaisuus on heidän asiansa, mutta minun käsitykseni puolueesta ja sen pyrkimyksistä on se, mikä on. Lienen itsekäs, kun ajattelen omaa etuani (en ainakaan ole niin jalomielinen kun sinä, joka kaupunkilaisena voit olla kepulainen), mutta näkemykseeni on kyllä vaikuttamassa myös käsitykseni isänmaan edusta.

Joo, sellainen sosialisti olen, että moniakin puolueita olen elämäni aikana äänestellyt, usein ehdokas etusijalla puolueeseensa nähden, mutta maalaisliitto-kepussa ei ole koskaan ollut näköpiirissäni sellaista ehdokastakaan, jota olisin voinut äänestää. Äärivasemmistolaista ehdokasta en ole koskaan äänestänyt. Demarien ehdokkaanakin, sitoutumattomana tosin, olin kuntavaaleissa 1972 - siis 43 vuotta sitten - ja demareita olen myöhemminkin äänestellyt, viimeksi Paavo Lipposta, joten on siitä jo aikaa. Enkä ole vieläkään sitoutunut minkään puolueen kannatukseen, vaan villi ja vapaa edelleen olen, en silti kuitenkaan usko koskaan voivani kepua kannattaa,
  4. Voi sitä maalaisliitto/kepun suurta kannatusta ainakin osin selittää tuo Antti Koskelan teoria. Maalaislähtöisissä kaupunkilaisissa voi olla niin ”jaloja”, että kannattavat kepua vastoin tietämäänsä omaa etuaankin, kun uskovat kepun pyrkivän parantamaan olinteita lähtöseuduillaan, joilla vielä voi olla heidän lähisukuaan. Herkkäuskoisia, sillä eihän siellä mikään ole juuri muuksi muuttunut kepun valtiollisessa vallassa ollessakaan, ja paikallisvallassa siellä kepu on aina ollut.

Mutta täytyy tuolle olla muitakin selityksiä. Monet noista ”kaupungeistamme” ovat vielä kovin maalaisia, ja niitä ympäröivän kepulandian poliittisia näkemyksiä muovaava vaikutus niihin on edelleen suuri.. Oikeissa kaupungeissa, kuten Helsingissä, Tampereella ja Turussa kepulaisinakin maalta muuttaneet eivät kauan kehtaa kepua kannattaa.

Ja yleisemminkin ottaen me suomalaiset olemme kai poliittisesti tyhmä kansa - kuten Paasikivi totesi - ja siksipä meillä tuollaisen agraaripuolueen kannatus on paljon korkeampi kuin muuten meihin vertautuvissa länsimaissa, joiden kansa ilmeisesti on poliittisesti viisaampaa . Mutta varmaan meilläkin ajan oloon viisastutaan, vaikka siltä ei juuri nyt näytä.

Niin, minusta: Lähdin sieltä landelta jo yli 60 vuotta sitten niin nuorena, että ei minulla vielä silloin ollut minkäänlaisia poliittisia mieltymyksiä. Eikä siellä minun lapsuuskodissani kai kannatettu maalaisliittoa, vasemmistolaisempia siellä taidettiin olla; myöhemmin, minun sieltä lähtöni jälkeen ehkä vennamolaisia. Poliittiset näkemykseni ovat muotoutuneet ja myös vaihdelleet vain oman ajatteluni ja ymmärrykseni ja myös oman elämäntilanteeni perusteella, ilman vähäisimpiäkään perittyjä vaikutteita.
  5. Joo, ”kaikki loppuu aikanaan, armonsa ei milloinkaan”, sanotaan sanassakin, ja niinpä nyt loppui kepun nousu.

Harvinaistahan se on, että jonkin puolueen kannatus on eduskuntavaaleissa yli 25 %, mutta on niinkin ollut. Viimeksi sellaiseen yltänyt on SDP, joka v. 1995 vaaleissa -siis Ahon hallituksen jälkeisissä - sai 28,25 % kannatuksen. Ja vielä vuoden 2003 vaaleissa SDP:n kannatus, kahden hallituskauden jälkeen siis, oli 24,47 %. Kepu samoissa vaaleissa kahdeksan oppositiovuoden jälkeen pääsi hivenen suuremmaksi 24,69 % kannatuksella. Ja siitä sai sitten Jäätteenmäki palkkansa kai hyvin muistamistasi syistä.

Tuo SDP:n em. saavutus on ainutlaatuinen. Kepu sitten kahden hallituskauden jälkeen v. 2011 vaaleissa sai 15,8 % kannatuksen. Aika lailla ainutlaatuisen suuri on myös tuo kepun romahdus.

Kyllä minunkin täytyy maan edun nimissä toivoa, että nyt saataisiin homogeenisempi ja siis toimintakykyisempi hallitus kuin mihin jouduttiin viime vaalien jälkeen. Mahdollista on, että siihen tulevat uskosi mukaan kepu, kokoomus ja demarit, ja persut voivat hyvinkin jäädä paitsioon, kun eivät käyttäneet etsikkoaikaansa viime vaalien jälkeen. Mutta suurta hinkua hallitukseen ei kuitenkaan liene demareilla, jos niiden kannatus ei tuosta selvästi nouse. Heitä hyvinkin saattaa kiehtoa kepun nyt näyttämä esimerkki opposition vaikutuksesta kannatuksen kasvattajana.

Olkoonpa se hallitus sitten minkälainen tahansa, varmaa on, että töitä sillä tulee riittämään. Ja pettymään tulevat hyvin monet sellaiset, jotka äänestävät nyt jotakin tiettyä puoluetta toiveenaan ja uskonaan sen pystyvän radikaalisti tätä nykytilannetta parantamaan. Ei siihen pysty mikään puolue eikä mikään kokoonpano hetkessä, kun ne vaikeudet, jotka nyt meitä rasittavat, ovat kasaantuneet kymmenessä vuodessa, suurelta osin myös ulkoisista tekijöistä johtuen.