Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

439

Kommenttia

6661

1. Ainakin jo toistamiseen kysyn: mikä hemmetin motiivi minulla voisi olla sinun suhteesi yhtään missään? Pitäisi sinun sekopäänäkin ymmärtää, että olet minulle aivan yhdentekevä, et enää aikoihin ole edes huvittanut pellenekään. Luulenpa, että samoin sinusta ajattelevat nekin, jotka sinut tuntevat, ja lähes kaikki jo tällä palstallakin.

Ei täällä esim. Mielipidepankki esiinny nikillä ”tuomari”, vaikka lainoppinut hän on, se on tultu huomaamaan. Eikä täällä kukaan muu käytä nikkeinään johtaja-versioita, vaikka varmaan täällä on joku, joka sinua paremmalla perusteella voisi sellaista käyttää. Kai minäkin niihin kuulun. Sinä kuulut samaan kategoriaan kuin tuo res.maj., joka ei voi olla sellainen yhtään paremmalla perusteella kuin sinä ”johtaja”.

Minä olen ollut elämässäni hyvin monena, tukkijätkänäkin, sitten ali- ja toimiupseerina ja sen jälkeen vielä pitkään isännöitsijänä, enkä mitään noista töistäni häpeä, mutta en niitä nikkeinäni käytä. Te minulle annoitte myös tämän kapi -nimen, lienettekö silla halunneet tarkoittaa kapiaista tai kapteenia, jollainen kumpikin joskus olin. Mutta mitä noista menneistä, kun jo kauan olen ollut eläkevaari ja vain sellainen lienet sinäkin. Että se siitä johtajuudestasi.

Olet kertonut joskus olleesi testattavana täällä Stadissa. Nyt viimeistään sinulla olisi uuden testin paikka: menisit testauttamaan pääsi. Silläkin riskillä, että sen testin jälkeen sinut saatettaisiin ohjata sinne, minne ilmeisesti kuuluisit. Mutta siellähän sitten tutustuisit niihin kuuluisuuksiin, joista edellisen viestini lopussa mainitse. Siellä voisit ehkä uskottavammin esiintyä myös johtajana.

Tuo toinen palautteesi on niin älytön, että siitä vain totean, että varmaan täällä Helsingissä on homojakin enemmän kuin esim. Kouvolassa, kun täällä on niin paljon enemmän ihmisiä. Ja vielä tuohon:

P.S. Muitahan aina, että Sinä olet tänne tyrkyttänyt alastoman ruhosi. Minä en voisi kuvitellakaan noista itsestäni.

Kerroinhan jo, että en olisi sitä saunakuvaani näyttänyt (se on kai ainoa täällä näyttämäni alastonkuvani) jos olisin tiennyt sen sinut sellaiseen kiimaan saavan. Mutta turhaan pelkäät, että sinun alastonkuvasi saisi samaa aikaan minussa tai muissakaan.

Minulta ei nyt tipu eikä heru enempää tälle sairaalle avauksellesi. Nyt alan valmistautua lähtemään Helsinki-päivän rientoihin.
  2. Täälläkin on minua kaivattu näinäkin päivinä, jolloin en ole palstaa avannut. Tuo johdettavia vailla oleva johtaja on kaipaillut minua lisäksi useilla avauksillaankin. Maanantaina esitin hänelle pätkän Shakespearen 46. sonetista avauksellaan ”M-karvajomppea v-tutttaa”, ja äsken sinne laitoin hänelle lisääkin runoutta.

Kun tämä on keskustelupalsta, tietenkin tartun siihen, josta on haluttu keskustella. Ja kun olen nyt poeettisella päällä, olen teiltä nyt ja aikaisemminkin samanlaista tullutta ajatellen edelleen lyyrinen, Omar Khaijamia näin mukaillen:

Te älyllänne palstan täytätte
    ja mestareina sanaa käytätte
    ja minulle viisautenne lyhtyjä
    sytytätte, tietä näytätte -

Kuitenkaan teistä, arvioni mukaan,
    opettajakseni ei päde kukaan,
    vaan pidän omat näkemykset, aatteet,
    kuin niihin ei ois koskaan kajottukaan.

Niinpä minä jatkan omalla tielläni, omalla tavallani ohjeenani Eino Leinon Hymyilevässä Apollossa sanoma:

Soi, helise kulkijan kannel vain,
    halo aaltoja laulajan haaksi!
    Käy purjehin täysin ja pullistuvain,
    jätä välkkyvä jälki taaksi!

Lyriikka saa nyt kuitenkin riittää. Proosaa minulta tulee uudella avauksellani sitten, kun kepupolitiikka siihen aihetta antaa. Toivottavasti antaa vielä ennen parin viikon kuluttua alkavaa synttärimatkaani. Matkalla 80 vuotta täytettyäni en sen jälkeen täällä enää paljon visitoine, vaan koetan käyttäytyä ikäni mukaisella arvokkuudella, jollainen ei ole oikein mahdollista seurassanne.

Mutta muutaman kerran vielä te pääsette taas puhumaan avauksellani siitä ainoasta todellisen mielenkiintonne kohteesta. No, ette kai te malta tuota avaustani odottaa, vaan jatkatte mielenkiintonne todistamista vielä tässä ja varmaan tehden siitä uusiakin avauksianne - ja olettehan te niitä jo tehneetkin!

Hyvää Helsinki-päivää vain kaikille! Ja jos ette ole kovin kaukaa Kepulandiasta, tulkaapa käymään päivän monissa, kivoissa tapahtumissa, joita itse aion iltapäivällä lähteä katsastamaan!
  3. Kovasti olet minua kaivannut tällä ja muillakin sairailla avauksillasi ja minunkin avauksellani. Ei ole enää lainkaan liioiteltua todeta, että näyt elävän vain minusta ja minulle.

En ole voinut kaipuuseesi vastata, kun on ollut yhtä ja toista muuta. Naisystäväni kanssa on laitettu kotiani kesäkuntoon, on siivottu, vaihdettu mattoja, verhoja, pöytäliinoja, liinavaatteita ja pesty pyykkiä. Pihoihin on laitettu kukkia ikkunalaatikoille, amppeleihin ja ruukkuihin, pesty ja käsitelty puunsuojaöljyllä pation laudoitus ja pihakalusteet. Ja naisystäväni on laittanut hyviä ruokia, joita on taas pakastimessanikin joksikin aikaa. On myös saunottu ja on ollut muutakin sellaista, jota miehellä naisystävänsä kanssa tapaa olla.

Johtajalla vailla johdettavia ja kepua lähellä olevalla, jota kepulaisetkin karttavat, viikko on mennyt toisin. Hänellä on vain tämä palsta, jolla on purkanut tuntojaan. No, olethan H K:aan kanssa naureskellut minusta. Entäpä O S:n ja J S:n, joiden nimiä olet tänne nostellut oman pääsi tuottamaa heidän suihinsa pannen?

Kun naisystäväni lähti tänä aamuna kotimatkalleen, tulin nyt kaipuutasi lientämään. Maanantaina esitin sinua hyvin kuvaavan kauniin runon Shakespearelta. Laitan nyt Omar Khaijamilta nelisäkeen, joka yhtä hyvin sopii sinua ja tilannettasi kuvaamaan:

Mitätön olemukses, tomumaja,
    on kahden olemattomuuden raja:
    on suuri aineettomuus ympärilläs,
    ja sinä siinä – tyhjäntoimittaja…

Eräissä viesteissäsi ja uusilla avauksillasikin näyttää siltä että kaipaisit miesseuraa siinä tietyssä mielessä. Turhaan minua käestät, sillä minä en ole niitä ”sellaisia miehiä”. Jos olisin taipumuksesi tiennyt, en olisi laittanut tälle palstalle sitä saunakuvaa, joka sinut kiimaan sai. Enkä etelän matkoiltani kuvia, joissa olin vähissä vaatteissa, kuten siellä lämmössä ollaan. Kiimaa on sinussa aiheuttanut myös kuvani Etelä Intian kiertomatkalta, jossa päälleni oli puettu tietty asu, kun shortseissa ei päästetty hindutemppeliin.

Mutta nuo Yrjönkadun uimahalli ja Laakson kalliot eivät liene enää aikoihin olleet sellaisia kuin ilmeisesti sinun ihanissa muistoissasi. Teillä on kai nykyisin ihan omia pubejanne ja muita paikkojanne, joissa voitte ”toteuttaa itseänne” ihan julkisesti, sillä eihän suuntautumisenne ole enää rikollista. Jospa päivittäisit tietosi noiltakin osin ja täällä Stadissa käydessäsi rohkaisisit itsesi menemään johonkin sellaiseen, niin voisit taas saada kokea sitä, josta nyt vain uneksut tällä palstallakin.

Jos tuo kuitenkin on vain pelleilyä, ei sellaistakaan normaalin miehen pää tuota. Se on vielä lapsellisempaa kuin pelleilysi noilla johtajaa leikkivillä nikeilläsi. Hyvin sairasta pelleilyksikin on, kun kerrot jonkun niitä varastavan, ja kun ”näet” minut jatkuvasti jossakin toisessa, kuten nytkin näyt tehneen hyvin monissa. Mahtaa noita kapiksi joutuneita huvittaa tuo sekopäisyytesi, sillä tuskin he viitsivät sinua ressukkaa sääliä.

Mutta jos oikeasti uskot nikkiesi varastamiseen ja noihin ”näkyisi”, paikkasi ei olisi tällaisella palstalla vaan siellä, missä näkisit minua suurempiakin kuuluisuuksia, esim. Napoleonin ja Mannerheimin. Itsekin voisit olla siellä vaikka Kekkonen, eikä sitä hahmoasi sinulta siellä varastettaisi.

Tänään on Helsinki-päivä. Illemmalla lähden kaupungille katselemaan eräitä päivän tapahtumia. Mutta sinä tietysti jäät palstaa päivystämään. Kestävyyttä tärkeässä ja samalla ainoassa työssäsi ja harrastuksessasi!
  4. Melkoisesti tämä avaukseni synnytti keskustelua varsin nopeasti. Ymmärrettävää, sillä mikäpä voisi olla kiinnostavampi aihe kuin tämä Stadi ja pääkaupunkiseutu laajemminkin. Onhan tämän seudun merkitys Suomelle suurempi kuin minkään muun maamme alueen. Varmimmat mielipiteet sen merkityksestä näkyvät tosin olevan niillä, jotka ilmeisestikään eivät asu täällä;))

No, aluksi tosin näytti siltä, että pääkaupunkiseutuakin kiinnostavampi olisi eräs muu aihe, sama, joka noilla eräillä aina ennenkin. Eli minä. Mutta sitten tuli muita, jotka tarttuivat avauksenikin asiaan, tosin muutama heistä ei voinut olla siinä minuakaan unohtamatta. Mutta ihan mukavaa keskustelua syntyi, vaikkemme samanmielisiä olleet. Hyvä niin, sillä keskusteluhan päättyisi lyhyeen, jos oltaisiin aina samanmielisiä.

Tätä enempää en jatka tästä aiheesta, ainakaan tällä avauksellani, tällä erää, ja tuskin tälle avaukselleni palaan myöhemminkään. Minulla on illalla muuta ohjelmaa, mm. muutaman digiboxilleni tallettamani ohjelman katselu ja täyty tv:stäkin tulevasta katsoa ainakin nyt alkavan Hitleristä kertovan toisen jakson - jonka olen saattanut kyllä nähdä jo aiemminkin - ja uutiset ja A-studion. Ja kun naisystäväni tulee luokseni huomenna jo aamupäivästä ja viipynee ainakin perjantaihin, joten minulla - meillä - varmaan on lähipäiviksikin yhtä ja toista muuta tekemistä ja ajankulua, joka voi olla mielenkiintoisempaakin kuin tällainen palstadebatti.

Joten tähänastisesta kiittäen sanon nyt vain: Näkemiin!
  5. No, pääsithän taas asiaan, eli minusta puhumiseen. Enpä välitä enää siihen puuttua. En tiedä, mitä sellaiset ”palsademarit” ovat, mutta minä ainakaan en kuulu siihen joukkoon, joten se siitä. Ehkä hienoista liioittelua on rinnastaa kapilandiaa kepulandiaan, sillä sen merkitys ei liene ihan yhtä suuri.

Kyllä minä puhun avauksessanikin ja sitten myöhemmin pääkaupunkiseudusta, metropolialueesta, mutta helsinkiläisenä otin ensiksi esille tämän Stadin, joka on kuitenkin johtava osa sitä metropolialuetta.

En toki ole perillä Helsingin suunnitelmista Sipoon suhteen, en juuri muistakaan suunnitelmista sen enempää kuin mitä niistä on tullut tietoja julkisuuteen. Enhän ole elimissä, joissa niistä päätetään, en edes kaupunginvaltuustossa, jossa kai kepukin on mukana sen kolmen prosentin kannatuksensa edellyttämällä vahvuudella. Tekniikka ei ole varsinaisesti alaani, joskin sitä oli paljon vastuualueessani Valion keskushallinnon isännöitsijänä toimiessani, mutta kun talossa oli silloin suuri tekninen osasto jossa osaajia joka lähtöön, heihin sain aina tarvitessani tukeutua.

Totean jo tuolla edellä, että tällä pääkaupunkiseudulla on ongelmia sen sisäisistäkin jäykkyyksistä johtuen, ja niistä päästäisiin eroon, jos nämä kaikki kunnat yhdistettäisiin saman hallinnon alle. Mutta täälläkin on sitä samaa omasta tuolista kiinni pitämistä kuin myös siellä kepulandiassa, joka siellä on paha kehityksen jarru. Osaavat sitä tehdä muutkin kuin vain kepulaiset.
  6. Eihän minulla ole omakohtaisia kokemuksia suurista rahavirroista, kun ne omat rahavirtani ovat suuriin verrattuina hyvin pieniä. Mutta jotakin sentään ymmärrän noistakin asioista, ihan vain sivusta seuraajana opittua. Sen perusteella olen vakuuttunut siitä, että näkemyksesi noista esille tuomistasi asioista on vähintään rajoittunut, ellei peräti väärä yksipuolisuudessaan.

Äänekoskelle tuleva tehdas käy hyvästä esimerkistä kuvaamaan yleisemminkin asioiden kulkua. Siellä Äänekoskella se tuotanto tapahtuu ja siihen tuotantoon tarvittava prosessi työllistää juuri niitä ja niin kuin kerrot. Mutta missä on pantu alulle suunnitelma siitä tehtaasta? Missä koetetaan saada sille tuotannolle markkinoita, sillä ei sitä saada myydyksi siellä Äänekoskella, vain pieni osa siitä Suomessakin. Hyvin paljon työtä tuon prosessin hyväksi on tehty siellä Espoossa, jossa koetaan myös suurimmat vastuut prosessin onnistumisesta. Toki se työllistää ihmisiä, hyväpalkkaisiakin, myös siellä Espoossa, ja sinne he veronsa maksavat, kuten firma yhtiöveronsakin, mutta siitä verostahan sitten palautuu suuri osa sinne, missä omin avuin ei pärjätä.

Valiolla näin, kuinka siellä pääkonttorissa johto uurasti otsa hiessä, jotta saataisiin markkinoille se tuotanto, jonka alkutuotanto tuli maitotiloilta. Tutkimuskeskuksessa uurastettiin yhtä ahkerasti, jotta siitä alkutuotannosta olisi saatu markkinoilla mahdollisimman hyvin kaupaksi käyviä tuotteita. Samoin tehtiin siellä kaikissa portaissa, minäkin osaltani niin, että vastuualueellani oleva infra toimisi, sen toimimattomuus ei olisi esteenä tärkeimmälle. Ja kun kaikki toimi, lopputuloksena myös ne alkutuottajat saivat mahdollisimman hyvää tuottoa työlleen. Tuolloin oli Valion tilanne kuitenkin helpompi kuin nyt, ja entistä enemmän siellä nyt joudutaan uurastamaan.

Siellä Karjaan nyrkkipajalla tilanne on sama. Sen johtaja reissaa pitkin maailmaa saadakseen turvatuksi elannon nyt kai enintään sadalle työntekijälleen. Kun tilanne maassamme on nyt se, mikä on, huonosti käy kuorma-autokauppakin. Sellainen vempain maksaa n. 200 000 euroa, eikä sitä osta kukaan, jos hänellä ei ole joltistakin varmuutta, että sille riittäisi töitä ja hänelle siis tuloa. Kiinastakin tällä hetkellä firma saanee enemmän tuloja kuin täältä Suomesta. Toivottavasti tuo tuleva Äänekosken tehdaskin osaltaan parantaa asiaa, mutta tarvitaan myös muuta, korkeimmalta poliittiselta taholtakin.

Se Karjaan nyrkkipajan tuotanto ja sen markkinointi suunnitellaan ja johdetaan siellä ilman suurtakaan vaikutusta täältä pääkaupunkiseudulta. Mutta täällä tapahtuvalla poliittisella päätöksenteolla olisi kyllä vaikutusta sinnekin. Olen yleisesti varsin EU-myönteinen, mutta hiukan minua kismittää Suomen pyrkimys olla EU:n kiltein mallioppilas. Olisiko Ruotsi, Saksa, Ranska tai juuri mikään muu Euroopan maa kansainvälisesti kilpailuttanut puolustusvoimilleen tulevan hankinnan? Ei olisi. Siitä ei kyllä voi syyttää kepua, kun se ei ollut mukana edellisessä hallituksessa, jossa kai ainoastaan työministeri Ihalainen yritti pitää Karjaan nyrkkipajan puolta, ihan työllisyysnäkökohtien vuoksi. Melko suuri vaikutus siihen, että kauppa meni Scanialle lienee ollut myös puolustusministeriön virkamiehillä, ja täällä pääkaupunkiseudulla sekin instanssi toimii.

Näyt tuntevan noita asioita melkoisesti, joten halunnet jostain syystä tahallisesti olla ymmärtämättä niitä kokonaisvaltaisemmin. Tai ehkäpä ymmärrät, ja puhut vastoin ymmärrystäsi.
  7. Osaathan sinä kirjoittaa asioistakin, etkä vain minusta, jota yleisemmin olet harrastanut. Ihan hyvän kirjoituksesi pilaat kuitenkin tuolla lopun asiattomuudella niin, että ajattelin jättää vastaamatta. Vastaan nyt kuitenkin.

Puhunkin Suomen veturina pääkaupunkiseudusta eli metropolialueesta, johon Helsingin lisäksi kuuluvat Espoo, Vantaa ja Kauniainen ja kyllä siihen pitää lukea alueita muistakin lähikunnista, minun mielestäni ainakin Kirkkonummi, Tuusula ja Sipoo pitäisi lukea siihen kokonaan. Toki alueellisia ja vähän laajempiakin talousvetureita ovat myös mainitsemasi, mutta laajempi merkitys niillä on vähäinen pääkaupunkiseutuun verrattuna.

Ei täällä pääkaupunkiseudulla ole paljonkaan muita isoja ongelmia kuin maapohjan riittämättömyys tarvittavaan rakentamiseen. Eikä tänne tarvitsisi niin paljon rakentaa, jos tämä seutu ei vetäisi sillä tavalla kansaa muualta, mm. sieltä kepulandiasta. Oman alueemme jäykkyyksistä tosin tuokin ongelma paljolti johtuu, ja se poistuisi, jos nämä kaikki kunnat yhdistettäisiin saman päättävän johdon alle. Koko Pohjois-Espoo, yli puolet kaupungin pinta-alasta on varsin harvaan rakennettua maaseutua, ja siellä on ihan erämaita, joissa minäkin käyn syksyisin sienestämässä.

Kyllä sille Sipoosta saadulle alueelle on jo rakennettukin, vaikka kangertelua tuntuu olevan siinäkin. Olihan siellä jo 3500 asukasta Helsinkiin liitettäessä, ja nyt kai se asukasmäärä on jo tuplaantunut. Siihen kuuluva Karhusaari on Helsingin kalleimpia ja vauraimpia alueita, eikä syyttä, kyllä se hienoa aluetta on.

En tunne tilastoja siitä, missä minkin verran tarvitaan yhteiskunnan tukea asukasta kohden, mutta ”näppituntumaltakin” olen jokseenkin varma, että Helsinki ei keiku kärjessä tuossa asiassa. Varmasti monissa kepulandian kitukunnissa tilanne on huonompi.

Pisararata olisi hyvin tarpeellinen ja hyödyllinen. Mielipidepankki on siitä perustellusti jotain tosiasiaa maininnut ja siitä tietysti tollon nimen heti saanut. Jos ja toivottavasti - varmaankin - kun se rata saadaan, noille mainitsemillesikin alueilla alkaa heti tulla lisää myös työpaikkoja.

Missähän oikein asut, kun 12 km:n työmatkaan menee noin paljon aikaa, siis puolitoista tuntia. Sehän on kovin pitkä aika, vaikka se sisältäisi sekä menon että paluun. Ei täällä ruuhkaisella pääkaupunkiseudullakaan noin lyhyeen matkaan tuollaisia aikoja mene. Itselläni pisin työmatka täällä oli myös sama 12 km, Santahaminasta kantakaupungille, mutta kyllä se omalla autolla taittui alta puolen tunnin sivunsa, ja julkisillakin hiukan yli puolen tunnin. Viimeinen työmatkani täältä Paloheinästä Pitäjänmäelle Valion pääkonttorille oli vain 6 km, ja se taittui omalla autolla - tarkemmin sanoen työsuhdeautolla - sivunsa 15 minuutissa. Julkisilla se olisi vienyt paljon kauemmin, kun olisi tarvittu vaihtokin.
  8. Enpä juuri koskaan viitsi vastailla sinun älyttömyyksiisi, mutta nyt teen poikkeuksen. En todellakaan ymmärrä, mistä johtuu tuo jatkuva paasaamisesi siitä, että minä muka nostelisin nimiä esille ja varastaisin nikkejäsi. Nimeäsi ainakaan en olisi voinutkaan nostaa esille, kun en tiedä, kuka olet, enkä usko, että voisit olla tuo, jota jo monella sadalla viestillä on peräänkuulutettu. Yhtäkään viestiäni en ole sille avaukselle jättänyt.

Luultavasti tuollainen on vain pyrkimystä saada kipeästi kaipaamaasi huomiotani. Ellei se sitten ole harhaisen pääsi tuotosta. Jos se sitä on, paikkasi ei olisi enää roikkua täällä, vaan kyllä sinun pitäisi yrittää saada tilaasi hoitoa, jota et saa poliisilta, kuten joku on tuossa ylempänä viisaasti sinua neuvonut.

Mutta kai tuo sittenkin on vain sitä, jollaiseksi sitä ensin arvelen. Sitä vain ihmettelen, että kun jatkuvasti olet toistellut, miten vastenmielinen sinulle olen, ja silti vain perässäni haluat roikkua. Tulet avauksilleni ja teet minusta avauksiasi, ja jos minä olen jonkin aikaa palstalta poissa, alat nähdä minut muissa. Enhän minä roiku perässäsi, en tee sinusta avauksia, enkä juurikaan tule edes avauksillesi, en edes niille, joita teet minusta - nyt tein harvinaisen poikkeuksen - enkä metsästä sinua palstalta alkaen nähdä sinut sivullisissa.

Kai tuosta epäsuhdasta johtuen sinulla taitaa olla minun suhteen samanlainen ongelma kuin vastarakkautta saamattomalla rakastuneella, josta Shakespeare kertoo 46. sonetissaan:

Mine eye and heart are at a mortal war
    how to divide the conquest of thy sight;
    Mine eye my heart thy picture`s sight would bar,
    my heart mine eye the freedom of that right.

Tietysti osaat englantia, mutta laitetaan tähän vielä Aale Tynnin suomennos:

Silmäni sotii sydämeni kanssa
    sinusta, hahmostasi riidellen;
    kuvasi silmä kieltää sydämeltä
    ja sydän kiistää silmän oikeuden.

Voi sinua onnetonta! Kapi torjuu lähentely-yritykset, ja vaikka kokee olevansa kepua lähellä, kepulaisetkin karttavat, jopa tällä palstalla. Johtaja ilman johdettavia - traaginen paradoksi!
  9. Eikös positiivisuus ole parempi asenne kuin negatiivisuus, miltei kaikessa? Sellainen asenne voi edesauttaa sitä, mitä toivotaan, negatiivinen asenne voi estää mahdollisesti tulossakin olleen hyvän toteutumisen.

Älä siis sinäkään ole noin pessimistinen, älä silti, vaikka sanotaan, että pessimisti ei pety. Minä koetan olla optimisti, kun optimistisena on jotenkin kivempi olla ja elää, vaikkei kaikki toivottu sitten toteutuisikaan.

Joo, kyllä minäkin luin myös tuon hallitusohjelmassa mainitun pyrkimyksen haja-asutusalueiden rakentamisen helpottamiseksi. Mutta eihän kepu voinut olla sellaista ohjelmaan liittämättä vaalivoittonsa jälkeen, kun sen voitossa suurena tekijänä olivat ne haja-asutusalueiden ihmiset. Mutta eihän se takaa sitä, että kepu todella pyrkisi niin tekemään. Kyseessähän on kepu

Ja vaikka kyseessä on kepu, kyllä senkin johtajilla ja poliitikoilla on järkeä kylliksi ymmärtääkseen tämän pääkaupunkiseudun suuren merkityksen myös niille puoluetta äänestäneille haja-asutusalueiden ihmisille. En voi uskoa, että tuo Helsingin seudun kauppakamari ihan tuulesta tempaisi noita optimistisia näkymiään.

Hieman häpeillen tunnustan, että nauratti minuakin tuon engelsmannin Soiniin kohdistunut heitto, sillä onhan se aikaisempaa Soinia koskien varsin osuva. Mutta eiköhän Soinikin siitä muutu, muuta näkemyksiään, kun nyt pääsee seurustelemaan eurooppalaisten kollegoittensa kanssa. Joten ymmärrän myös sen, että puoluesihteeri Slunga-Poutsalo määritti sen heiton ala-arvoiseksi.
  10. Tietenkin on noin kuin sanot. Stadin ja tämän koko pääkaupunkiseudun merkitys sille kepulandian periferiallekín tulee selväksi yksinomaan siitäkin, kun lukee tilastoista, millaiset määrät rahaa täältä sinne kärrätään valtionosuuksien tasausjärjestelmän kautta. Ja lisäksi on muita samaa vahvistavia tekijöitä, joihin avauksessanikin viittaan.

Hyvin moni kepuvaltainen kunta - siellä periferiassa lähes kaikki - olisivat kuihtuneet pois, jos niitä ei olisi täältä autettu. Yhä huonommaksi siellä silti tilanne on mennyt, kun paras väki karkaa sieltä paremmille maille, hyvin suuri osa siitä tänne pääkaupunkiseudulle, ja jäljelle jäävässä väestössä kaikkea tulea tarvitsevan vanhusväestön osuus on suhteettoman suuri. Niin on, vaikka kepu on siellä iät ajat valtaa pitänyt, ja valtakunnallisesti on tehnyt parhaansa heikentääkseen sitä väestöä muualta käsin elättävien asemaa. Silti nuo onnettomat siellä yhä kannattavat kepua.

Mutta nyt siis alkaa näyttä siltä, että kepussakin on alettu ymmärtää totuus. Eli että paljolti tämän pääkaupunkiseudun varassa Suomi on, ja jos se kepun vaalisloganissaan kuuluttama Suomi nousuun” aiotaan tosissaan toteuttaa, puolueen täytyy suhtautua ihan toisin tähän pääkaupunkiseutuun. No, eihän tuo hallitusohjelma ole yksin kepun ansiota, vaan on siinä ollut sormensa pelissä myös noilla mainitemillani muilla, jotka täällä asuvina ymmärtävät Suomen parhaaksi koituvan tarpeemme. Ja kai sen on alkanut ymmärtää tänne muuttanut Sipiläkin.

Älkööt siis siellä kepulandian periferiassakaan asuvat huolestuko, sillä heidän parhaakseen koituu pääkaupunkiseudun asioista huolehtiminen. Mitä paremmin täällä asiat ovat, sitä paremmin täältä tulee rahaa sinne heidän elantoonsa ja myös niihin syrjäteihin ja jopa niiden siltarumpuihin.