Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Lauantaiaamun+kirkkautta,+aurinko+jo+taivaalla+hyvää+mieltä+antaa+ja+nuo+koivujen+keltaiset+lehdet+hohtavat+lisäten+mukavan+tuntuista+oloa.Heti+aamulla+on+elämä+parhaimmillaan+ja+kun+vielä+sää+suosii,+kaikki+tuntuu+ihan+elettävältä;)Keskiikäinen+pariskunta+naapuri+talosta+ovat+lenkillä,+rouva+rollaattorilla+ja+niin+mukavalta+näyttää,+kun+mies+aina+väliin+olkapäästä+työntäen+matkan+kulkua+auttaa.Näinhän+sitä+vaikeuksien++eteen+tullen+kuuluisi+tehdäkin.Noin+se+pitäisi+mennä+palstallakin,+viestien+tulisi+olla+kannustavia+kirjoitteluun,+ei+arvostellen,+vaan+antaa+tilaa+jokaiselle+kertoa+omia+ajatuksiaan,+kokemuksiaan.Uskon,+että+nuoremme+ovat+monessa+asiassa+viisaampia+kuin+me,+mutta+kokemus+elämästä+puuttuu+ja+se+on+jokaisen+hankittava+omin+ehdoin,+valmiiksi+emme+voi+tietä+heille+rakentaa.Saattaa+monen+kohdalla+olla+koviakin+iskuja+elämässä,+mutta+niiden+voittaminen+on+sitä+elämää.Ainahan+se+on+huoli+jälki+polvesta,+mutta+olen+yrittänyt+olla+läsnä+silloin,+kun+apuani+tarvitaan,+muuten+annan+heille+oman+elämän+muokkaamiseen+rauhan.Vastoin+käymiset+kuuluu+elämään+ja+niiden+kanssa+on+opittava+elämään+ja+vastuuta+kantamaan.Kyllä+niitä+öitä+on+kertynyt,+jolloin+ajatukset+heidän+elämän+kulusta+on+mieltä+painanut,+mutta+aina+asiat+on+selvinneet.Nuorillamme+on+aineellista+hyvin+vointia+huomattavasti+enemmän+mitä+meillä+oli+nuoruudessamme,+mutta+omat+vaikeudet+ovat+nuorten+keskuudessa+tänäkin+päivänä.Tuo+yksi+suuri+juttu+on+työttömyys,+jos+työtä+ei+ole,+se+mutkistaa+koko+elämän.Toivoisi+päättäjien+löytävän+ratkaisuja+näihin+kysymyksiin,+ei+pelkästään+tokaisten,+että+työtä+on+vaikka+vaan+metsiä+katselee.Työtä+varmaan+löytyy,+mutta+mistä+palkan+maksajat?Tuo+toistaminen+mistä+ynnämuu+mainitsit,+sitähän+se+on+tämä+paljon+viestejä+kirjoittavan+ongelma.En+sitä++kyllä+pitäisi+kovinkaan+suurena+ongelmana,++aina+ei+löydy+keskustelun+juurta+ja+asiamme+ei+myöskään+aina+kohtaa,+mutta+tyhjästäkin+saa+asiaa;)(kai+on+huomattu)Tänne+sopii+runsaasti+toistoja+ja+mitä+onkaan+muuta+tämä+palstan+kahden+kirjoittajan+jutustelu,+inttämistä+ja+taas+inttämistä,+siitä+mitä+kumpi+tai+jompi+on+milloin+ja+miten+sanonut.Tuo+poliittinen++näkemys+on++varmaan+jokaisen+oma+asia+ja+luulen,+että+ei+mitään+syytä+sen+piilottamiseen+ole,+vaikka+ei+siitä+puhuta,+mielipiteinä+se+näkyy,+näin+voi+ollakin.Jokaisella+omansa+ja+sitä+kunnioitamme+pirtissä.Pidän+pirtin+kirjoittelua+ihan+mukavana,+väittäköön+toiset+mitä+tahtovat.Tuon+Laten+mainitseman+kuvan+minäkin+katsoin,+ties+monenko+kerran,+mutta+ihan+kiva+oli+katsoa+ja+taas+kerran+todeta+tuo+sodan+hulluus,+no+olihan+se+ennen+toisenlaista+kuin+nyt,+mutta+vallasta+silloinkin+oli+kyse,+kuten+nytkin.Mukavalta+se+tuntuu,+kun+myönteisiä+tietoja+kunnosta+saa.Puiden+karsinta+varmaan+ajankohtainen,+kun+muut+työt+on+saatu+tehtyä+ja+naapuri+apua+on+kiva+antaa,+jos+siihen+mahdollisuuksia+on.On+tuota+ruskaa+vielä+täällä+meilläkin,+on+vaan+haalentuneet+värit.Lintujen+syöttö+on+kohta+ajankohtainen+asia,+harmi,+että+en+voi+sitäkään+tehdä+näin+kerrostalossa+asuen.Viha+sana+on+aika+voimakas+Ruuneman,+ei+kai+me+nyt+kuitenkaan+vihata+palstalla+ketään+eikä+mitään.Minusta+se+"keskustelu"+mitä+perään+kuulutat+on+enemmän+väittelyä,+kuin+keskustelua,+mutta+olkoon.Minun+kuopus+jo+51+vuotias,+kohta+minut+tavoittaa;)Kyllä+se+yö+olisi+nukkumista+varten,+mitähän+pitäisi+tehdä,+että+muorikin+tämän+yö+ajan+saisi+unta+vedellä?Nytpä+aloitan+tämän+päivän+vieton+oikeassa+elämässä,+lähden+torilla+käymään,+siellä+on+mukava+katsella+värikkäitä+kukka+ja+vihannes+pöytiä,+tavata+ehkä+tuttuja+ja+kuulumisia+vaihtaa.Hyvää+tuulta+ja+kivuista+vapaata+päivää+toivottelen+teille+kaikille.
  2. Huomenta+pimeään+aamuun,+mutta+siitäpä+se+valkenee,+lämmintä+kymmenen+astetta.Vettä+sataa+ja+kovasti+on+syksyn+näköistä,+lehdistä+puut+tyhjenee+ja+värit+vaihtuvat+ja+haalenevat,+vaahteran+kaunis+puna+on+kadonnut.Lokainen+kuu+alkamassa,+mutta+voipi+se+olla+kauniskin,+ei+vielä+masennuta.Nyt+rupeamme+jännäämään+milloin+lumet+tulevat.Jopa+vaikean+kysymyksen+meri-kukka+jätti+pohdittavaksi,+kyllä+siellä+Lapin+reissulla+Aslakkeja+näkyi,+mutta+olivat+liian+partaisia+pirtin+lapseksi.Lapaset+on+kyllä+valmiina,+kovan+väännön+jälkeen+ja+ne+on+noin+2-3+vuotiaan+tytön+käteen+sopivat,+mistäs+sellainen+nyt+löytyykään?Todella+oli+aika+hankala+tehtävä,+kun+ensin+oli+malli+pienennettävä+ja+sitten+kun+oli+niitä+kierrettäviä+kierroksia,+hitaasti+kävi,+kun+sormet+alkaa+sellaiset+koppelot+olla,+mutta+en+antanut+periksi.Nätit+tuli,+nyt+vaan+sopiva+käsi+etsimään;)Todella+uskon,+että+hemmottelun+kohteeksi+pirtissä+lapsi+pääsisi,+olisipa+tämä+mahdollista+oikeasti,+on+niitä+lapsia+hellyyttä+vailla.Meri-kukka+vaan+kuppia+kumoaa,+ei+kai+sekoituksia+ole,+vaikka+miksikäs+ei+niinkin,+verenkiertoa+se+kuulemma+auttaa.Meidän+talossa+ei+edes+kaikki+tunne+toisiaan,+jokainen+kulkee+omissa+aatoksissaan+ja+kun+en+kesällä+paljonkaan+kotona+ole+ollut,+ei+edes+pihassa+tutustu.Muutaman+tutun+kyllä+olen+saanut,+mutta+ei+kovin+läheisissä+yhteyksissä+olla.Lenkkisaunassa+tavataan+ja+siellä+kuulumiset+vaihdetaan.Hyvä+keino+tuo+ääneen+puhuminen+koiran+kohdalla,+kun+oppi+äänen+tuntemaan,+ei+tarvinnut+ilmoitus+haukkuja+tehdä,+koiran+tehtävä+on+haukkua+ja+ilmoittaa+omalle+väelle+tuntemattomat.Kaunis+koira+se+Lapin+koira+onkin.Veri+ei+kuumana+virtaa,+kun+vilu+iskee+hurskainen,+olisiko+voimistelusta+apua?Mitäs+muori+nyt+kiipeilee,+pitää+olla+hyvät,+tukevat+tikkaat+ja+sittenkin+aika+vaarallista+hommaa+ja+vielä+parvekkeella.Kyllä+minä+vielä+verhot+ripustin+kiipeillen+tikkailla+ja+onhan+sitä+pölyjen+pyyhkimistä+kaappien+päältä,+mutta+varoen+nousin,+pelkäsin+että+huimaamaan+rupeaa,+onnekkaasti+selvisin.Toivottavasti+Laten+ja+Venlastiina+lääkärin+tutkimukset+tuovat+mukavia+uutisia,+niitähän+sitä+aina+toivoo.Minä+lähden+kampaajalle,+tuo+tukka+on+taas+muodostaan+kasvanut+ja+pientä+saksilla+tehtävää+hoitoa+kaipaa.Sataa,+mutta+enhän+sokerista+ole+ja+sateenvarjon+alla+voi+vaikka+laulaen+astella;)Päivän+jatkoja.
  3. Huomenta+keskelle+viikkoa,+melko+pilviseltä+näyttää,+tuuli+kyllä+pilviä+kuljettaa,+mihin+sitten+päätynevät.Melko+reippaana+tuo+tuuli+näkyy+puhaltavan,+olin+kuulevinani+eilen+radiosta,+että+jossain+saattaa+tuulen+voima+taas+puita+katkoa+ja+varaudutaan+sähkökatkoksiin.Luonnon+voimat+tekevät+mitä+haluavat+ja+meidän+ihmisten+on+siihen+tyytyminen.Huomennahan+se+on+Mikon+päivä+ja+syytä+olisi+sadon+olla+kuopassa+ja+akkojen+uunin+pankolla+(+niin+kuin+ne+sinne+joutaisivat)+oikein+hurskainen+fiiliksen+muistit;)Voi+harmi+tuota+unohdusta+sinulla,+mutta+älä+ole+milläsikään,+monet+muut+ovat+veronsa+unohtaneet,+näin+kertoi+media.Minulle+toi+ystävätär+pienen+pussin+omenoita,+osan+viipaloin+pakkaseen.Hyi+tuota+untasi,+painajainen+jo+oli+sini-sirkku,+minä+en+oikein+kunnolla+ole+rottaa+kohdannutkaan,+muuten+kuin+kuvissa,+silti+huutoon+päättyisi+se+kohtaaminen.Toinen+kauhistua+on+torakka,+pojan+tytär+kertoi+Espanjassa+niitä+olioita+olevan+ja+oli+jo+ostanut+torakan+karkottajan,+miten+sekin+toiminee?Kamalia+ja+toden+tuntuisia+joskus+nuo+painajaiset+on,+herää+ja+huokaa+helpotuksesta,+että+olikin+unta.Hämähäkkejä+en+ole+koskaan+pelännyt,+päin+vastoin+kunnioitan+niitä,+ehkä+joku+vanha+uskomus+tämän+teettää,+ainakaan+ristilukkia+ei+saa+tappaa.Vien+muuten+ampiaiset+myös+ulos+jos+sisään+tulevat,+pyyheliinan+sisään+vaan+ja+juoksujalkaa+ulos;)Noista++ruusun+marjan+kiulukoista,+niitä+mekin+syötiin+lapsena+ja+eikös+niistä+tule+hyvä+sosekin,+en+ole+koskaan+tehnyt.Tuo+teidän+kerhotupa+onkin+mukava+tutustumispaikka+muori,+uudet+asukkaat+pian+tutuiksi+tulevat,+jos+rohkenevat+mukaan+tulla.+Meillä+aika+usein+uudet+jäseniksi+liittyneet+sanovat,+että+ei+oikein+osaa+mihinkään+eikä+kenenkään+joukkoon+työntäytyä,+onkin+aika+tärkeää+vanhojen+mennä+tutustumista+tekemään+ja+tervetulleeksi+toivottamaan.Käsityö+kerhoon+saatiin+pari+uutta+tulijaa,+toivon+kovasti,+että+tuntevat+olonsa+kotoiseksi.Täällä+meillä+noita+valokaapeli+töitä+tekevät+ja+mylläävät+nurmikot+ylös,+taitaa+valmiin+oloisia+olla,+kun+heinän+siemenet+jo+maahan+laittoivat,+korjaavat+nurmikot+kuntoon.Ensi+kesänä+jo+varmaan+taas+vihreinä+kasvavat.Aloitin+eilen+lappalaislapasen+tekoa+ja+se+on+tämän+päivän+puuhani,+hidasta+on,+mutta+ovat+niin+somat,+että+pakko+oli+aloittaa+tekeminen.Hitaasti+edistyvän+tossuparin+tein+eilen+ja+valmiiksi+(melkein)+saatuani+huomasin,+että+toisessa+viisi+silmää+enemmän,+nyt+toivon+jonkun+ne+kuitenkin+ostavan,+voihan+olla+toinen+jalka+vähän+isompi;)Purkamaan+en+ruvennut,+malli+on+sellainen,+ettei+eroa+juuri+huomaa,+vähän+halvemmalla+voin+myydä+myyjäisissä.Nyt+urakoimaan+ja+tarkkana+on+oltava,+että+saman+kokoiset+lapaset+saan+aikaan,+tätä+se+tekee,+kun+telkkaria+katsoessa+neulon.Oikein+mukavaa+syksyistä+tuulen+tuivertamaa+päivää+teille+jokaiselle.
  4. Huomenta++tähänkin+alkavaan+tiistai+päivään,+pilvessä+on,+mutta+lämmintä+yksitoista+astetta.Sumuinen+aamu+on,+nyt+pitäisi+seurata+laskeutuuko+sumu+alas,+silloin+ei+pitäisi+sataa.Hiljainen+o+n+ollut+pirtin+oven+käynti,+kai+niitä+syksyn+mukanaan+tuomia+varustautumisia+talven+tuloon,+nyt+aikaa+vie.On+se+mukava,+kun+huomaa,+että+lääkäri+ei+rutiinin+omaisesti+vain+tarkastustaan+tee,+vaan+ehtii+vähän+kuunnellakin.Minulle+sattui+myös+sellainen+mukava+nuori+lääkäri,+joka+antoi+minun+puhua+ja+kuunteli,+oli+kuin+olisi+osa+kivuista+jäänyt+sinne+lääkärin+vastaanotto+huoneeseen;)Mukavia+uutisia+antoi+myös+tuloksista+ja+se+päivän+pelasti,+samoin+varmaan+Laten+ja+Venlastiinan+lääkäri+treffeillä+kävi;)+Onhan+se+aikamoinen+helpotus,+kun+huomaa+että+rästityöt+ja+muut+tekemiset+valmiiksi+saa,+tekemättömät+työt+stressaa+minunkin+pääkoppaani.Katselin+tuolla+kotimatkalla+minä+myös+olisiko+muuttoparvia+liikkeellä,+ei+näkynyt,+kurki+auroja+jo+olen+nähnyt,+joutsenet+kai+viimeisiä+lähtijöitä.Puutteen+ja+nälän+tullen+aika+lailla+kelpaisi+kaikki+liikkuva+ja+onhan+lintuja+ammuttu+kautta+aikojen,+hyväksi+paistiksi+ainakin+isompia+lintuja+on+sanottukin.Sorsa+paistikin+on+kuulemma+hyvä,+en+ole+koskaan+syönyt,+minun+puolesta+saa+linnut+elää,+kuten+jäniksetkin.Nytpä+näyttää+siltä,+että+sumu+maahan+laskeutuu,+pouta+sää+siitä+selkeentyy.Laulamista+aion+tänään+harrastaa+ja+sitten+uusi+malli+tossuun+on+työn+alla.Eilen+suunnittelimme+syksyn+käsitöitä,+yksi+uusi+jäsenkin+saatiin,+mukavaa+oli+kaiken+kaikkiaan.Toivottelen+kivaa+päivää+ja+aurinkoa+jokaiselle..
  5. Huomenta+ja+taas+uusi+viikko+ja+syyskuun+viimeistä+viedään.Loka+ja+marraskuu+minusta+kaikkein+ikävimmän+tuntuiset+viikot,+mutta+siinähän+nekin+vaan+menee,+kun+yli+ei+voi+loikata.Näistä+kun+päästään+onkin+se+minun+lempikuukausi,+toivottavasti+jo+talven+,+mutta+eipä+siitä+sen+enempää.Nyt+on+säilömiset+tehty+ja+se+osaltaan+ärsytystä+vähentää+niissä+lukijoissa+joita+asia+ei+kiinnostanut,+eipä+sitä+aina+samaa;)Olen+samaa+mieltä,+kyllä+ylläpito+on+velvollinen+kaikki+höpöt+poistamaan,+he+ovat+säännöt+laatineet+ja+myös+valvominen+heille+kuuluu,+jos+kuitenkin+säännöt+on+muualla+laadittu,+valvonta+ylläpidolle+kuuluu.Minä+en+kirjeenvaihtoa+ole+harrastanut+ylläpidon+kanssa+ennenkään,+en+sitä+aio+nytkään+tehdä,+jos+joku+ei+osaa+sivuuttaa+ja+ymmärtää+näiden+viestien+tarkoitus+ja+tarkoittaja+myös,+on+tietenkin+harmillista.Niin+ne+on+metsässä+juoksu+ohi+minullakin,+sienien+osalta+jäi+vähän+uupelo,+mutta+pärjätään+tällä.Asiaa+kerrot+"hampaat+tallella",+mutta+kohdallani+on+ihan+sama+mitä+suuhuni+pistän,+paino+ei+putoa+jos+ei+nousekaan,+näillä+tämä+loppu+elämä+mennään.Lueskelin+tältä+koneelta,+kun+kumottiin+monia+hyväksi+julistettuja+asioita,+esimerkiksi,+kun+kehotetaan+juomaan+monta+litraa+vettä+päivässä,+se+kumottiin,+juodaan+silloin+kun+janottaa+ja+sellainen+juttu+myös,+että+yli+65+:sen+ei+pidä+laihduttaa,+lähteitä+näille+ja+monille+muille+väitteille+en+tiedä,+tietokoneelta+ne+luin.Onnellista+kuitenkin,+että+me+kaikki+voimme+elää+juuri+sillä+tapaa,+kuin+olemme+hyväksi+havainneet,+eikö+vain;)Hampaiden+pesu+kuin+muukin+itsestään+huoltaminen+on+järjen+teko,+minulta+on+väliin+unohtunut;(Helteellä+tuo+suolan+tarve+kasvaa,+juoda+pitää,+mutta+sillä+suolapitoisellakin+pitää+olla+raja,+näin+väittävät.Kyllä+mehu+omasta+pakkasesta+on+hyvää+hurskainen,+juodaan+sitä+tuleehan+siinä+osa+vettäkin,+kun+laimennetaan;)Sokeritautia+ei+ole+vielä+todettu,+kuukausi+sitten+kokeissa+kävin,+kaikki+arvot+hyvät,+vaikka+ruokailu+tottumukset+ei+aivan+oppien+mukaiset+olekaan,+syön+pääasiassa+sitä+mikä+maistuu,+paljon+kylläkin+juureksia+ja+hedelmiä.Lähdevesi+siellä++kesän+vietto+paikassa+myös+käytössä.Tuo+pakkolähteminen+alkaa+minullakin+olla+päällimäisenä,+en+koe+mitään+uutta+mistään+saavani+ja+siksi+en+viitsisi+lähteä+mihinkään.Onko+se+sitä,+että+on+jo+tätä+maailman+menoa+nähnyt+niin+paljon,+että+usko+kaikesta+paremmasta+on+häipynyt.Muistan+äitini+viimeisinä+elon+päivinään+sanoneen,+että+joudan+pois,+olen+tämän+maailman+elämän+jo+nähnyt.En+nyt+kuitenkaan+mitenkään+lähtö+tunnelmissa+ole,+omaa+rauhaani+vaan+nyt+rakastan;)Kaduttavaakin+on,+mutta+mennyttä+ei+takaisin+saa,+kunpa+eteenpäin+jaksaisi+oikein+toimia,+ettei+taakka+kasvaisi.Mutta+nyt+tämän+päivän+menoihin,+se+käsityökerho,+jospa+sieltä+saisi+ilon+aiheita,+ainakin+hauskoja+ystäviä+tapaa+ja+nauramaankin+varmasti+pääsee.Tämä+lähteminen+ei+vielä+raskaaksi+ole+tullut.Päivään+iloja+toivon+teillekin,+siinä+sitä+vaan+aika+kuluu+ja+viikko+vierii,+kohta+saadaan+joulun+aika+ja+silloin+touhua+riittää.
  6. Huomenta,+aloitanpa+taas+alusta,+hyppäsi+mihin+lienee+mennytkään.Pilvinen,+sumuinen+aamu+näyttäytyy+ikkunasta,+eilen+oli+mitä+ihanin+sää+ja+nyt+näyttää+kovin+harmaalta+alkava+päivä.No+tätähän+se+on+ihmisenkin+elämä,+välillä+pilvissä+liidellään+ja+sitten+maata+mataen+mennään;)Salapoliisi+hommia+on+Katleija+hommaillut,+mainintasi+"huvittavuuksista"+pitänee+paikkansa,+mutta+ei+kai+kukaan+täydestä+ota+näitä+kirjoitteluja,+ajankuluksi+minä+nämä+luokittelen.Jos+kaikesta+olisi+välittänyt,+olisin+jo+alkujaan+jättänyt+sikseen.Minun+käsitykseni+mukaan,+ei+ketään+ole+palkattu+tänne+opettamaan+kirjoittelua,+vaan+jokainen+voi+omien+kykyjensä+ja+osaamisien+kanssa+toimia.Onhan+se+huvittavaa+sekin,+että+aina+näitä+"opettajia"+löytyy,+mutta+ainakin+omalla+kohdallani+vajavaisuuteni+tiedän,+silti+vaan+mukana+olen.Minkään+koulun+päästötodistusta+ei+ole+vaadittu,+kun+vain+sääntöjen+mukaan+kirjoittaa,+loukkaamatta+ketään.Keskustelua+on+aina+perätty,+mutta+kuka+voinee+nytkin+palstan+tilasta+sanoa,+että+on+hyvää+keskustelua?Harmittaa,+kun+muutama+hyvä+ketju+häipyy+nurkan+taa,+esimerkkinä+runoketju.Pirtissä+kuitenkin+voi+jokainen+omia+aatoksiaan+tuoda+esille,+en+ole+huomannut+kenenkään+heti+korjaamassa+olleen.Jatketaan+niin+kauan+kuin+huvittaa+ja+sitten+stop.Olen+aiemmin+sanonut,+että+en+arvaile,+en+osaa+rivien+välistä+mitään+lukea,+että+sen+tapaiset+minulle+kohdistetut+viestit+menee+hurahtaen+ohi,+arkinen+osaamaton+ihminen+olen,+pakko+on+itsensä+hyväksyä.+Nuo+savustus+hommat+olen+sivusta+seurannut,+itse+en+koskaan+ole+siihen+puuhaan+ryhtynyt,+miten+se+niin+kuin+luonnostaan+kuuluu+miesten+tehtäväksi;)Noista+Lapin+kala+asioistakaan+en+ole+selvillä,+mutta+sen+uskon,+että+hintaa+kertyy,+jos+vartta+vasten+sinne+asti+kalaan+lähtee,+ei+se+ihan+jokaisen+kohdalla+onnistukaan.Kuuntelin+eilen+budjetti+keskustelua+ja+hullun+hommaa+se+tuntuu+olevan+sekin.Vero+helpotuksista+tivasivat,+onhan+se+selvä+juttu+jos+prosentteina+se+tapahtuu,+isommasta+summasta+suurempi+prosentti+tulee,+miksi+sitten+ei+voinut+antaa+kaikille+saman+suuruista+helpotusta?Kai+tämä+asia+on+sen+kaltainen+mikä+olisi+liian+helppoa+toteuttaa,+vähän+vaikeammaksi+on+tehtävä,+niin+kuin+kaikki+asiat+tuolla+hallituksen+ja+eduskunnan+keskuudessa.Ei+näin+tyhmän+ihmisen+pitäisi+pyrkiä+mitään+sanomaan,+mutta+joskus+tuntuu,+kuin+nämä+väittelyt+ei+tuota+muuta+kuin++eripuraa+ja+sitä+vaan+hakevatkin.Eikö+yhteiskunnassa+ole+yhtään+ihmistä+joka+viisaasti+osaisi+näitä+eipäs,+juupas+asioita+selventää?Kaikkia+asioita+vuovataan+vuosikausia,+luvataan+ja+perutaan,+ei+tällä+menolla+mitään+hyvää+aikaan+saada.Minun+vaahtera+on+kerta+kaikkiaan+henkeä+salpaava,+punaiseksi+muuttuu+koko+iso+puu,+eilenkin+oikein+hehkui+auringon+valossa.Eilen+lauleltiin+ja+taas+on+kalenterissa+menoja+liian+kanssa,+noita+osallistumia+laulun+voimalla+aina+vaan+tulee.Toisaalta+kivaakin,+mutta+pientä+väsymistä+on+huomattavissa,+muillakin+kuin+minulla,+ikä+se+taitaa+tehdä+tehtävänsä.Tänään+alkaa+virallinen+kerho+toiminta+ja+sielläkin+laulu+on+avain+sana,+toki+muutakin+ohjelmaa,+mutta+työn+takana+sen+esittäjät+ovat.Kahvittelu+kuitenkin+varma+juttu+ja+yhdessä+olo.Mukavaa+ja+aikaan+saapaa+päivää+kaikille,+mitä+nyt+sitten+teettekin;)
  7. Hyvää+tiistai+aamua,+kauniina+edelleen+päivä+alkamassa,+loppuviikoksi+sitten+sateita+ennustetaan,+no+sitten+mennään+sateessa.Kerhossa+eilen+kaikki+entiset,+paitsi+vanhin+puuttui,+joko+on+kulkeminen+tullut+hankalaksi,+ikää+jo+liki+90+vuotta.Yksi+uusi+saatiin+mukaan,+sjten+luku+täsmää;)Nuo+Ruuenperin+viestit+ei+kyllä+yhtään+selvittänyt+asian+laitaa,+mihin+hän+ne+viestit+sitten+tarkoitti,+aihe+kyllä+sivusi+pirttiä,+ketä+täällä+jää+minulle+arvoitukseksi,+mutta+olkoon,+onpa+jäänyt+muitakin+viestejä+kysymysmerkin+taa.Ruutanoita+en+ole+koskaan+saanut,+mutta+pieniä+lahnanlatuskoja+ja+ei+nekään+aivan+helppoja+syötäviä+ole,+kun+taas+iso+lahna+rasvainen+kala+ja+hyvä+savustettuna.Kyllä+Lappi+matka+kohteena+houkuttaa,+mutta+se+matka+on+niin+pitkä+sinne,+kun+ei+lentokoneitakaan+joka+paikkaan+mene.Tuo+silmujen+muodostuminen+jo+syksyllä+on+lupaus+uudesta+kesästä+ja+vaikka+synkin+syksy+ja+talvi+toivottoman+pitkältä+tuntuukin,+hujaus+vaan+ja+taas+keväässä+ollaan.Onhan+sinne+kuitenkin+monen+miehen+ikä,+vanhan+sanonnan+mukaan.Ikää+on+jo+karttunut,+mutta+ei+sitä+muista+kuin+liikkumisessa+ja+peiliin+katsoessa,+verhojen+ripustaminen+myös+sellainen+koitos,+että+ikänsä+kyllä+huomaa.Mieli+nuori+ja+into+pysyä+ajan+hengessä,+niillä+mennään.Päivä+torkut+on+hyvinkin+sallittua,+minä+en+varsinaisesti+päiväunia+ota,+mutta+hetken+torkahdan+nojatuolissa++ja+taas+on+kuin+uusi+ihminen.Katselin+yhtenä+iltana+joltakin+kanavalta+kalastamista,+paljon+oli+lohen+pyytäjiä+ja+sinne+ilmestyi+karhuja.Aika+lähelle+tulivat+kalastajia,+melulla+hätistivät+ne+metsään.Seuraavana+yönä+unissani+karhujen+kanssa+taistelin,+päänahan+joltain+repäisivät,+ei+minulta+kumminkaan,+vahvasti+eläydyin+katsomiseen.Elma-kerttu,+on+se+nii+ihana+kappale+ja+voi+hyvin+mielikuvituksin+tähtitaivaalle+tuijottaa,+siellä+minuakin+seuraa+jokunen+tähti,+näin+voinen+ajatella.Kaihoisa+ja+mukaansa+rytmillään+vetävä+kappale.Silmät+vuotaa+minulla+myös,+vaikka+tekokyyneleitä+laitankin,+kai+sekin+vaiva+ikään+liittyy,+silmät+kuivavat.Ihmettelyä+monen+viestin+voimalla+on+nuo+Ruunen+viestit+aiheuttaneet,+ihmetys+kerrassaan;)Nyt+päivää+jatkamaan,+kone+saa+jäädä+rauhaan,+vilkaisen+kuitenkin+onko+palstalle+tullut+muitakin+ketjuja,+kuin+näitä+väittely+aikaan+saannoksia.
  8. Huomenta+viikon+alkuun,+kauniina+alkaakin,+aurinko+paistaa+täydellä+teholla.Niin+se+van+aika+kulkee,+jo+toiseksi+viimeien+syyskuun+viikko+alkamassa.Minä+myös+nämä+Teemalta+tulevat+sunnuntai+leffat+katson+ja+katsoin+alun+tästä+Mustasta+listasta,+mutta+jotenkin+en+päässyt+alkua+pidemmälle.Kyllähän+se+joskus+leimakirves+osui+joihinkin+henkilöihin+meilläkin.Tuo+telkkarin+anti+viikonloppuisin+on+aika+mitätön,+noita+Posse+tapaisia+kaikki,+ei+niitä+viitsi+katsoa,+ihmettelen+Peteliuksenkin+mukaan+menoa+moiseen.Ehkä+minun+virheeni,+en+ymmärrä.Täytyy+sanoa+myös+Ruuneperin+viestistä+en+ymmärrä,+minulleko+sen+tarkoitit?Miksi+Pilmarille+pitäisi+kiitokset+antaa,+ei+kai+hän+mikään+luvan+antaja+ole,+hänen+ketjujaan+en+juurikaan+lue,+en+tiedä+mitä+on+tehnyt,+että+minun+pitäisi+kiitokseni+hänelle+osoittaa.Sen+olen+havainnut+monta+kertaa,+että+sinulle+pirtti+on+kaikkea+sitä+mitä+hyvä+ketju+ei+anna+kirjoittelullaan,+näin+saa+olla.Ehkä+ymmärsin+väärin+viestisi,+mutta+kaiketi+selvennät+asian?Minun+ikkunani+edessä+oleva+vaahtera+kovasti+punainen,+piti+valokuva+ottaa,+kelpaa+siinä+nojatuolissa++istua+ja+ihastella+tuota+väririkkautta.Luonto+on+antanut+tänä+kesänä+kaikille+runsautta,+oli++hyttysiä+ja+marjoja,+pihlajissakin+yltä+kyllin.Olen+varmaan+saanut+neuvoja+minä+myös+noista+ihmeellisyyksistä+tietokoneen+kanssa,+mutta+olen+hyvä+unohtamaan)Olavi+Virta+jatkuvasti+suosikkini+ja+nuo+Punaiset+lehdet+sopii+tähän+ajankohtaan+hyvin+ja+on+taidokas+esitys.Erilaisia+olemme,+mutta+rikkautta+se+kaiketi+on,+olisi+aika+tylsää+jos+kaikki+samoin+tavoin+eläisimme+ja+toimisimme.Luontoonhan+ne+on+tarkoitettu+nuo+lehdet+ja+muu+maatuva+ravinnoksi+kasvulle,+mutta+joskus+tuntuu+kuin+joka+ikinen+lehti+pitää+pois+haravoda.Komposti+on+hyvä+mullan+valmistaja+ja+siitä+kukkapenkeille+vahvaa+kasvualustaa+saa.Mukava+kuulla+meri-kukastakin,+kiirettä+on+elämäsi+ollut,+kun+et+viestejä+ole+joutanut+laittamaan,+toivossa,+että+useammin+sinusta+kuulemme.Taitaa+se+vesillä+olo+viedä+kesäisen+aikasi.Nyt+olisi+aloitettava+kerho+ja+muutkin+harrastukset+ja+pullan+leipomisella+se+aloitetaan,+eka+kerhoon+minä+tarjoukset+vien.Mukava+tavata+kerholaisia,+kesä+on+mennyt+hyvin+pienillä+kohtaamisilla.Vietetään+taas+yksi+syksyinen+kaunis+päivä,+illalla+sitten+tiedämme+mitä+toi+tullessaan.