Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+edelleen+kauniina+alkavaan+päivään,+auttoiko+lukuisat+toivomukset+siitä,+että+tänään+aurinko+paistaisi+ja+juhlijat+saavat+hyvän+juhlan.Siltä+nyt+näyttää,+hellettä+ei+kuitenkaan+enää.Ynnämuu+jo+matkaa+kohti+synnyinseutuaan+ja+pitkän+rupeaman+aikoo+ollakin,+melkein+jo+juhannusta+silloin+eletään,+kun+kotiin+palajaa.Huiskuttelen+onnistunutta+matkaa,+turvallista+ja+nautittavaa+oloa+siellä+rauhaisassa+ympäristössä.Nurmikot+kasvaa,+vaikka+kohta+jo+kuivuus+alkaa+vaivata+täällä+meillä+päin.Hallaa+lupailivat+tulevina+öinä,+nyt+on+mansikka+kukassa+ja+puolukkakin,+joten+ei+olisi+suotavaa,+mustikka+kai+jo+raakileilla.Kahvin+seurakaksi+mansikka+kakkua+ja+kulaus+konjakkia,+sitä+kai+nyt+tarjoillaan,+mikäs+siinä,+kakku+ainakin+maistuu,+konjakin+ystävä+en+ole.Konjakki_+ja+mansik-kainen,+viihdytte+varmaan+hyvin+kekkereissä;)Päivän+hyvän+työn+teit+hurskainen,+varmaan+pääskynen+selvisi+pelkällä+säikäyksellä.Ihme+että+harakka+sai+kiinni+tämän+taitavan+lentäjän,+harvoin+kissakaan+vaaniessaan+onnistuu,+vaikka+pääsky+matalalta+lentää+vaanijan+yli.Ukkosta+en+ole+kuullut+vielä+tänä+kesänä,+eilen+satoi+ja+jyrisi+parin+kymmenen+kilometrin+päässä,+meillä+ei+mitään+havaintoa.Tuuli+vaan+tuivertelee+ja+pohjoisesta+taitaa+puhaltaa,+siis+viileää+on+puhallus.Lyhyesti+pitäisi+opetella+minunkin+viestimään,+mutta+kun+on+paljon+sanottavaa+(sitä+toistoa+jonkun+mielestä)ei+osaa+asiaa+lyhyeen+muotoon+saada.Lukee+ken+jaksaa;)Kiva+wiiwidear,+että+taluttaja+omasta+takaa,+ainahan+se+paremmin+sujuu+liikkuminen+avustajan+kanssa,+reipas+mieli+on+hyvä+seuralainen+ja+sitä+sinulla+tuntuu+olevan.Elämä+jatkuu+vaikeuksista+riippumatta+ja+optimistinen+jaksat+olla,+kyllä+se+siitä+päivä+kerrallaan+menee.Virheistä+kirjoituksissa+ei+tarvitse+surra,+niitä+tulee+meille+jokaiselle,+vaikka+näkö+pitäisi+vielä+olla+kohdallaan.Oikein+kaunista+ja+mukavaa+muutenkin+sinulle+kesääsi+toivotan+wiiwidear+ja+silitykset+koirulille+myös,+kun+luoksesi+tulee.Minä+menen+nyt+pyykkitupaan+ja+pesen+pari+lyhyttä+maton+pätkää,+on+hyvä+lattialla+pitkä+vartisella+harjalla+suihkia+ja+sementti+ammeessa+voi+huuhtoa.+Mukavaa+juhlintaa+kellä+sellaisia+on+ja+meille+toisille+vähemmän+juhlivaa,+mutta+hauskaa+päivää+kuitenkin,+yhtä+juhlaa+tämä+auringon+paiste+antaa.
  2. Myöhäiset+huomenet,+niin+sitä+perjantai+päivääkin+aloitellaan.Siivouksia+olen+aloitellut,+mutta+ystävätär+pelmahti+käymään+ja+siinä+sitten+tunti+vierähti+ihan+huomaamatta+kuulumisia+vaihtaen.On+jäänyt+siivoamiset+vähän+huonolle,+kun+tätä+reissuamista+on+niin+usein+ollut.Lämpöä+riittää+minunkin+asunnossa,+mutta+verhoilla+saan+vähän+helpotusta,+parvekkeella+ei+meinaa+iltapäivällä+jaksaa+olla.Eilen+tein+vähän+pidemmän+kauppareissun+minäkin+ja+hyvä+että+kotiin+jaksoin,+kuumuus+ja+väsymys+iski.Raparperi+mehua+tein+yli+kymmenen+litraa+ja+sekin+touhu+voimia+kysyi.Vettä+ei+ole+satanut+aikoihin,+nyt+sitten+luvassa+on+viikonloppuna,+tarpeeseen+tulee,+mutta+olisi+saanut+olla+kaunista,+kun+juhlia+melko+monessa+paikassa.Tuo+kalan+osto+ja+ruuaksi+laittaminen+on+joutuisasti+tapahduttava,+kun+helle+niin+pian+pilaantumaan+saa,+pakkanen+kyllä+hyvä+säilytys++jos+ei+heti+ehdi+laittamaan.Kylmälaukuilla+myös+tuotteet+saa+tuoreena+kaupasta+kotiin.Mekamoka+oikein+nauttii+kesän+lämmöstä,+ihanaa,+että+on+noin+mukavia+naapureita+joiden+vieraaksi+pääsee.Kyllä+se+rantasauna+on+ylellistä+oloa,+ei+sitä+kaikilla+ole+mahdollisuuksia+moiseen,+päästä+saunasta+suoraan+pulahtamaan+järveen.Ehditkö+kotiin+kastumatta+mekamoka,+vai+kävikö+niin+kuin+ynnämuulle,+mutta+pianhan+kesä+kuivaa+ja+virkistävä+sade+ei+pahasta;)Kiva+että+Kahvipirtin+kilven+näit+ja++sisään+astuit+"nytten"+tule+toistekin.Minun+asunto+katujen+risteyksessä+ja+autojen+äänet+yötä+päivää+kuulen,+lisäksi+kaikki+mahdollinen+näin+kaiken+keskellä+korviin+kantaa,+mutt+ei+haittaa,+tottunut+olen.Nyt+minäkin+yritän+jatkaa+tätä+huushollin+kiillotusta,+kovin+viruu+pitkäksi,+kohta+en+enää+jaksa+tehdäkään,+kun+lorvailen+välillä.Jaksetaan+lämmintä,+odotetaan+sadetta,+jospa+huomisen+vielä+satamattomana+pitäisi,+olisi+onnistuneet+juhlimiset+kellä+sellaisia+tiedossa,+iloa+päiväänne.
  3. Huomenta+kotimaisemista,+kaunista+ja+lämmintä,+yölläkin+oli+20+astetta.Raparperit+mehustumassa,+viisi+litraa+on+jo+valmiin+pullotukseen,+toinen+mokoma+lisää.Kelpaa+mökki+tuliaisiksi+pullo+viedä.Kukkani+ei++parvekkeella+oikein+loistokkaina+ole,+huomaa,+että+hoitoa+kaipaavat,+mutta+tomaatti+kukkii.Kyllä+ne+jotakin+toista+on,+kun+oma+kasvattamia+perunoita+maasta+pataan+pesee,+no+torilla+ihan+kelvokkaita,+sieltä+aina+siikliä+pakkaseen+pienen+määrän+ostan.Kiva+todella+kuulla+sinusta+wiiwidear,+ikävää+vaan+että+noita+vaivoja+mukana+kulkee,+mutta+hyvä+että+apua+olet+saanut,+löytyyhän+sitä+monenlaista+apuvälinettä.Ei+varmaan+osaa+aina+pyytääkään,+mitä+kaikkea+on+tarjolla.Mukava+olisi,+jos+jaksaisit+viestejä+itsestäsi+laittaa.Tuo+peukutus+kyllä+melko+turha+on,+mieluummin+se+oksapuu,+josta+näkisi+ylemmäksikin+kirjoittajat,+kuten+nyt+wiiwidear.Voi+harmi+tuota+hurskaisen+ostosta,+nettikauppa+on+aika+lailla+vaarallista,+pitää+olla+todelle+tietty+juttu,+ennen+kuin+ostamaan+ryhtyy.Ai+luin+uudelleen+se+olikin+puheli+tilaus,+mutta+sama+varovaisuus+niidenkin+kanssa.No+C-vitamiini+ei+pahaa+tee,+jos+sisältää+oikeita+aineita.Kyllä+se+melkoinen+ääni+lähtee+kurjestakin,+joskus+vuosia+sitten+sellainen+autio+mökki+vuokrattiin+ja+eka+aamuna+kuului+herätys+kuin+palosireenistä,+selvisi+kurjen+huudoksi.Fasaani+on+komea+pörhistellessään.Mekamokalla+tieto+kasvaa+ja+tuska+lisääntyy,+aika+myöhään+nuo+tiedot+ja+opit+olet+saanut,+no+kyllä+on+tunnustettava,+että+epäselvää+oli+minulle+myös+hiehon+ja+lehmän+tuntemus.Orvokit+minullakin+kuoli,+kohtalo+tovereita+ollaan+ja+samaa+mieltä+mustarastaan+laulusta,+kyllä+sitä+mieluusti+kuuntelee.Vai+että+härän+tunnistaa+nenä+renkaasta,+hyvä+tietää;)Aina+sitä+uutta+oppii.Niinkin+tyhmiä+kyselin,+kun+maito+separaattoriin+laitettiin,+että+mistä+se+pois+tulee?+Kerma+ja+kurri+sieltä+kyllä+ulos+tuli.Nyt+raparperi+kattilan+vesi+taitaa+kattilaan+kuivua,+on+mentävä+lisäämään+ja+sitten+kauppaan+sokeria+vailla+on+toinen+satsi+mehusta.Kestäkää+kuumaa,+kyllä+se+viileää+vielä+tulee,+päivänjatkoja.
  4. Huomenta pilvisestä Savosta, eilen satoi ja lämpö asteet putosi huimasti edelliseen päivään verraten.
    Vajaa kymmenen nyt aamulla, ehkä vähän ylemmäksi kipuaa päivällä, mutta ei kovin lämmin päivä ole tulossa.
    Tuuli on melkoisen kovaa ja ehkä pilvet karkottaa ja pyhän aikaan aurinkokin paistaa, näin sää kartat lupaili
    Muutama päivä toukokuuta ja sitten se kesä alkaa, minkälainen, se jää nähtäväksi.
    Lahdessa on taivaallinen ja maallinen valta vastakkain, näkö etäisyydellä, ristin kirkko ja kaupungin talo ja patsaita oli minusta paljon, onko kaikki merkkihenkilöt Lahdessa oleilleet.
    Mahtava on myös se Salpausselän kisapaikka, kyllä kelpaa kisoja kisata ja katsoa.
    Nuo kaupunkien kiertoajelut hyvän oppaan kanssa ovat hyvin antoisia.
    Kylpylä reissu meilläkin lokakuussa on tilattavissa, mutta enpä tiedä jaksanko osallistua, olisihan se tosin viikon matka, ehtisi vähän lepo saada, katsotaan.
    Lapin matkaan pitää ensin kuntoa saada kertymään, uupuko sitten lopullisesti, pitkä on matka sinnekin, noin kaksitoista tuntia istumista autossa.
    Täältä on pitkä matka joka paikkaan, parasta olisi pysyä vaan näissä maisemissa.
    Tämä nyt tehty matka oli vähän kuin palkkio matka talven uurastuksesta, mutta eipä sanottavasti virkistänyt.
    Kyllä niitä sadepäiviä ennen syksyä tulee ja hurskainen saa koko talonsa siivottua;)
    Kiva että tuon linkin kautta täytyi hurskaisen toive "Toukokuusta"
    Kyllä Rautavaaran laulua kuuntelee, miehekästä ja kursailematonta.
    Nyt sitten taas matkaan, nyt maalle, missä voi nauttia ja vaan ollakin vain, jos niin tahtoo.
    Ehkä ei kuitenkaan ihan toimettomana osaa olla, mutta aikataulua ei ole.
    Tulee varmaan kirjoiteltuakin, jos kone luvan antaa.
    Ilosta päivää toivotan, jospa sää taas suotuisaksi muuttuu.
  5. Huomenta, nyt kaivatusta sateisesta Savosta.
    Matkan jälkeen huuhtautuu väsymys ja kuumuus, helle joka todella koetteli, 27 astetta parhaimmillaan.
    Täytynee todeta, vaikka matkailu avartaa, mutta myös voimat hupenee, kateellinen olen teille, jotka vaan hyppäätte laivaan ja kohta olette meren takana.
    Pienellä ajalla tuo matka on rasittava ja lämmin siihen lisäksi.
    Tulihan sitä tietoa jos jonkin laista Lahden kaupunkiin tutustuttiin kierto ajelulla hyvän oppaan kertoessa.
    Muorin kotikaupunkista saimme kuulla historiaa ja nykypäivää.
    Tallinna oli paikallaan sen mitä nyt siinä muutamassa tunnissa ehti näkemään.
    Riittää taas pitkäksi aikaa sinne suuntautuva matkustaminen.
    Olen hurskaisen kanssa samoilla linjoilla tuon lämmön kanssa, 20 asteen tienoilla riittäisi.
    Voimat siinä lähtee, jos jotakin vielä yrittää touhuilla, kun helle rajoille mennään.
    Nuo vanhat pihat ovat todella ihastelun kohteita ja tietenkin hoidetut tämänkin päivän asumukset pihoineen ihastelua aiheuttaa.
    Helsinkiä siinä matkan edetessä myös ihasteltiin, on siellä vihreyttä ja paljon syreeni ja omenapuita kukkineen.
    Se taisi olla niin kovaa ja raskasta silloinen aika, että ei sen ajan ihmiset joutaneet koristelemaan pihojaan ja kaiketi ei tapana ollutkaan, kuten ynnämuu mainitsit.
    Huopakukka ja palsami taisi olla monen mökin ainoa koristelu, pelakuu ikkunalla ja maustekasvi lipstikka taisi olla illoin suosittu portaiden pielessä
    Todella ihana tuo kaksosten" keskustelu", selvästi siinä juttua riitti.
    Väsymys vielä painaa, onneksi sade päivä, voi huoletta unohtaa puuhastelut ja ottaa levon kannalta tämän päivän.
    Päivän jatkoja teille kaikille.
  6. Sunnuntaiaamua ja voi miten kaunista onkaan, ei pilven hattaraa ja luonto tuoksuu sateen jäljiltä, nyt on aika nauttia.
    Maalla sen vasta oikein tajuaa, mitä tämä suomen luonto meille antaa, hiljaisuutta, sopivasti linnun laulua ja uuden kasvun alkua.
    Omenapuut kukkimista aloittaa ja kirsikka puu jo valkoisena helottaa, perennat nousevat ja odottavat hoitavaa kättä siivoamaan rikkaruohot .
    Mansikka alkaa kukinnan, mansikka maallakin on myyrät taimet rauhaan jättäneet.
    Pientä liikuntaa sitä siellä pakostakin tulee, perunaa, porkkanaa, punajuurta ja sipulia maahan laitettu, vielä jos hernettä ehtisi laittaa, kaikki aiottu on sitten maassa.
    Parin viikon päästä yritän ehtiä taas sinne päin, kunhan tässä tuolla Tallinnassa ensin piipahdetaan.
    Tiistaina on aikomus matkata sinne.
    Kivasti on pirtissä liikettä ollut ja tuo jääkiekon hurma se puhuttaa, minäkin ihan jännityksellä pelejä olen seurannut ja torunut poikia jäähyjen otosta;)
    Varmaan mustelmia syntyi, niin rajuja taklauksia tehtiin, jospa nyt aikuisten voitto olisi meille tulossa, kun nuoretkin maailman mestareita ovat.
    Nuoria oli maalien tekijät miestenkin pelissä.
    Hurskainen epäili, että jos Kanada vastustaja on, ei voiteta, taisi niin käydä, että Kanadan kanssa sitä pelataan, en katsonut lopputulosta.
    Eipä sitä kauppareissulle tarvitse puku päällä mennä, kelpaa muutenkin;)
    Tuntemattomia kaloja olette löytäneet, en minäkään ole moisia kuullut,
    Ihan oikein ynnämuu sitä suutarin lohta maustoi, silakka säilykkeet ihan hyviä, kyllä ahvenista olen kerran yrittänyt uunissa purkkiin pakattuna laittaa, ei onnistunut, kuivivat, elikä nestettä olisi pitänyt enemmän olla.
    On niin paljon kaikkea mukavaa teillä kirjoituksissa tullut, mutta en kaikkeen voi kantaa ottaa, kun viruu tämä kirjoitus yli äyräiden, jatketaan tarinointia.
    Oikein kesäistä päivää teille pirtin lukijat ja etenkin viestejä laittavat, kiva on niitä lueskella ja aina jotakin uutta ilmenee.
    Pitää vielä kuitenkin kertoa, että kaksi karhun poikaa minun entisen mökin liepeillä, 50 metriä talosta, eipä tyttären tytär lenkille uskaltaudu.
    Vielä sekin, että uudella vastalla kylvettiin, mutta risuiksi vielä meni;)
  7. Huomenet tiistai aamuun, kauniina edelleen näkyy jatkuvan.
    Taivas kaunis sininen, ei pilven hattaraa, järven pinta tyyni ja ruoho kasvaa.
    Windows 10 on harmia tuottanut, nyt jollakin tapaa toimii, mutta aina päivityksiä ja uudistuksia tulee joita ei sitten osaa ladata.
    Minulle riittäisi tämä kohtalaisesti toimiva (ainakin taas tällä kertaa) en mitään muutoksia haluaisi.
    Nyt jopa kirjaimet tulevat näppäintä painaessa, joskus saa joka sanaa korjata puuttuvien kirjainten vuoksi.
    Kiva nähdä, että on vaikeuksia toisillakin, sitä kun aivan tumpeloksi itsensä tuntee.
    Savusaunassa olen käynyt pari kertaa ja kokemus ei maata mullistava, en taida osata nauttia sellaisesta josta muut huokailevat.
    Onhan se saunakin kehittynyt sitten alkuaikojen ja nyt sitten savusaunoja uudelleen rakennetaan ja on kuulemma aivan ihanaa.
    Saunassa se ennen synnytyslaitos oli monessakin paikkaa, ainakin maa seudulla.
    Meillä ei sellaista ylellisyyttä kuin kalamarkkinoita olekaan, torilta ja kaupan tiskistä kalat haetaan.
    Joskus joku kalastusta harrastava kalan antaa.
    Muikkuja tuntui olevan tarjouksessa täällä jossakin kaupassa., 4,99 kilo.
    Ehkä voisi ostaakin ja vaikka savustaa.
    Kiitos ohjeesta sini-sirkku, en koskaan ole tuollaista ohjetta nähnytkään, saattaa olla, että joskus kokeilen.
    Aina vaan enemmän on alkanut mieli tehdä niitä äidin valmistamia "tavallisia" ruokia minunkin, joskin aina olen niistä tykännyt on vaan tullut niin paljon muuta mukaan.
    Kaupan hyllyjä ja mainoksia katsellessa huomaa, että kaikkea saa valmiina, mutta taitaa läskisoosi olla vielä puutelistalla;)
    Tänään hyppään onni-bussiin ja viivähdän jonkun päivän muissa maisemissa, pitäkää pirtti kunnossa ja sää kohdillaan, viikonloppuun;)
  8. Huomenta kauniiseen päivään, pilviä kyllä taivaalla on runsaastikin, mutta aurinko niiden lomasta mukavasti paistaa.
    Juhannukseen saamme kuluttaa monta viikkoa ja toivoisi viikkojen hitaasti kuluvan, sillä heti juhannukselta se alkaa päivä lyhenemään.
    Mutta vielä on kesää jäljellä,,,, monen miehen ikä syksyyn.
    Tuosta rikkaudesta xx9 mainitsit, tottahan on, kun vertaan maihin missä todella tiukalla elävät ja monessa maassa juuri kansan heikompi osa voi huonosti.
    Kuulin juuri matkoilta palanneiden kertomana, miten Kreikassa bensan hinta on yli 1,50 euroa ja palkka kuukaudessa alle 500 euron, eipä siinä autolla paljon huruutelle, jos muut kulut maksaa.
    Onhan meilläkin hyvin pienellä toimeentulevia, vaikka rikkaaksi maaksi luokitellaan, kaikille ei sitä hyvin vointia vaan riitä.
    Missä se uskottava totuus onkaan?
    Kyllä tuo aika monelta huomaamatta meni helluntai, ennen oli kaksi pyhäinen, se tuntui ihan juhla ajalta.
    Tuomipihlajat tuossa naapuri tontilla kukassa täälläkin ja kai se tuomi kukkii myös jo luonnossakin.
    Katselin noita puiston puita, koivuja ja vaahteroita, niitä sävyjä on niin monia, koivuissa jo vahvempi vihreä, vaahtera vaalean sävyinen, kohta tuohon vihreyteen tottuu ja sitä ei niin huomaakaan.
    Ihan jo kauhistuttaa noiden kirvojen ja muiden ötököiden tulo, sanovat että kirvatkaan ei suurta tuhoa saa aikaan, vaikka niin suurin määrin niitä tulee.
    Pikkulinnuille se on oiva asia, ruokaa riittää.
    Autoilijoille kai aika harmi, jos kirvat puussa yläpuolella asustaa, sillä nesteellään autot suojaa;)
    Punkkiin en ole joutunut tutustumaan, vaikka niitä näillä main aika paljon onkin ja hyvin ikäviä seurauksia on puremista tullut.
    Minusta tykkää itikat, joistakin toisista punkit, en kyllä yhtään sellaista oliota iholleni kaipaa, huh ihan puistattaa.
    En ole edes hämähäkkiä kodissani nähnyt ja ampiaisen kiikutan pyyhkeen sisällä ulos, jos sellainen sisään eksyy.
    Mites muori nyt tuolla lailla, untako näit, kun sängystä pois jouduit, työlästä se ylös nousu on, kokemusta on;)
    Miten ne paistetut muikut etikkaan laitat, minulle outo asia, kerrotko sini-sirkku?
    Korkealla lentelee pääskyt, eikös se yksi hyvän ilman merkki sekin, en tiedä mikä pääskyslaji on kysymyksessä, luulisin räystäspääsky, ainakin mökillä aina räystään alle pesän tekivät.
    Usein helluntaina tulivat mökille ja tirskaus oli tervehdys, kyllähän sitä suojia joutui laittamaan, kun kuistin harvalautaisen katon päälle pesän tekivät, siinä kukka aidassa istuivat ja antoivat silitelläkin, niin tottuivat meihin.
    Nyt aloitellaan taas arkisia puuhia, mietinnässä olisi taas lähtö maalle saa nyt nähdä tuleeko mitään, jos ei muutamaan päivään näy, pitäkää pirtti pystyssä, mukavaa viikon alkua.
  9. Huomenet, ei nyt niin kirkkaaseen päivään, mutta ei sada kuitenkaan.
    Sadettahan sitä on viikonlopuksi ainakin jonnekin päin lupailtu, ikävä työssä käyville, jos ei ulkoilu ilmaa tule.
    Puutarhalla kävelin väsymykseen asti, kävimme kahdessa paikassa, kun ensimmäinen jo melko tyhjäksi ostettu.
    Tulihan sitä monta kassillista taimia, kohta en parvekkeelle itse sovikaan, mutta kyllä kesällä kukkia on oltava;)
    Ei kai hurskaisen mehuissa prosentteja ollut, no vauhtiapa se vaan lisää;)
    Jyväskylän rautatie asemalla olen ihmetellyt ovea, melkein kiinni on mentävä sitten vasta aukeaa, pelkään törmääväni oveen.
    Joskus liikkuvat portaat on aiheuttanut vahinkoja, kun vanhempi ihminen ei ehtinyt pois oikealla ajalla, en muista sattuiko pahastikin, portaat piti pysäyttää takaa tulevat päälle kaatuivat.
    Kiva että meri-kukka pirttiin ehti vilkaista, kovin on kiireistä sinun elämä, no menevälle menoja riittää.
    Toivottavasti kunto kuitenkin on hyvä, sairaalassa makoilu ei mukavaa ole,15 vuotiaana kuukauden olin ja pitkä oli sekin aika.
    Tänne asti olen sitten onnekkaasti sairaalan makoilun kiertänyt, menisikö näin loppuun asti?
    Muorin pelkoihin yhdyn, kyllä tuo sodan uhittelu on aika vakavan laatuista, jotenkin kyllä tulee myös ajatus jossa pojat toinen toistaan uhkailee, kenellä nyt sitten paremmat laitteet on ja kuka voiton saa.
    Pelottavaa kylläkin, arvaamattomia on teot mitä voi seurata.
    Olen jostakin lukenut, että joka sukupolvi joutuu sodan kokemaan, minun ikäisiltä se on jo koettu.
    Ainakin sodan jälki vaiheet hyvinkin muistoissa ovat.
    Toivotaan, että viisautta olisi sen verran, että puhuen asiat selviäisi.
    Tänään kummitytön 60-vuotis päiville, uskomatonta miten aika kulkee.
    Mukavaa viikonlopun alkua kaikille.
  10. Oikein kauniina alkaa tämä päivä, yöllä saattoi olla kylmä, mutta parvekkeelle asti ei ylettynyt.
    Tänään on aikomus käydä vielä puutarhalla, jos jotakin kaunista vielä ostaisi ja eihän sieltä tyhjin käsin tulla, sen tiedän kokemuksesta.
    Snellmanin päivää tänään liputetaan, toukokuulle onkin monta liputus päivää tullut, laskin ihan viisi niitä on.
    Muistelen kerrotun, että ojan pieliä niittivät vähemmän maata omistaneet, että karjalle eväs riitti, ja kerppuja taiteltiin lampaille, kokenut en näitä asioita ole, mutta mieluusti kuuntelin, kun asian kokeneet kertoilivat.
    Muutenkin mukava oli kuunnella vielä vanhemmasta ajasta, mitä en itse elänyt ole.
    Aivan uskomattomia juttuja, kun yksinhuoltaja äiti talon nurkissa asusti ja piian töillä lapsensa elätti, ei varmaan kovinkaan mukavaa elämä ollut.
    Kasvinmaa oli vuokrattu meilläkin joka kesä firman mailta ja sieltä äiti evään lisää toimitti.
    Tomaatit ja kurkut liiterin seinustalla, miten muuten säilyivätkin, että ei kukaan niitä syönyt.
    Liiterissä majaili lammas kesän ja sitten ruuaksi joutui, kanankoppi pihan perillä, niitä oli useampia, jokaisella kaiketi omansa, kyllä sitä yritettiin siihen aikaan.
    No eipä tänä päivänä tälläistä sallittaisikaan, kun jo ruuan haju käytävässä kinaa aiheuttaa.
    Kaikessa ei suunta parempaan ole menossa, tai ei paljon missään.
    Täällä kauppias antoi äitienpäivän palkollisilleen vapaaksi, kauppa oli kiinni, sai valtakunnallistakin huomiota ja paljon hyväksyntää, vielä joku ajattelee noinkin mukavasti.
    Tänään taas kyselytunti, tulee aina katsottua, jos kotosalla olen, siellä sitä selittelyä tulee.
    Asioita vellotaan, samaa puhutaan moneen kertaan ja usealla suulla, kuitenkaan mitään järkevää päätöstä ei mihinkään saada.
    Onko koskaan näin sekavaa päätösten tekoa ollut?
    Nyt kuitenkin tätä omaa elämää yritän jatkaa, tuleeko tolkkua tästäkään, mutta tällä nyt mennään, hyvää päivää ja asioiden hoitoa parhaimmalla tavalla teille toisille.
  11. Huomenta, nyt pilviseen, sateen jälkeiseen keskiviikko päivään, lämpöä reilut kahdeksan astetta.
    Niin sitä vettä tuli ihan lätäköiksi asti, hyvää kyllä teki luonnolle, puhdistaen ja virkistäen, meitä ihmisiäkin.
    Eilen olikin niin tukahduttavan kuuma, voimat vei.
    Uskon ihan helposti, että tuo vähennettävien vaatteiden määrä oli hurskaisellekin tarpeen;)
    Kylläpä nuo samat kiellot sattuu minunkin kasvatukseen silloin ennen, nyt taitaa olla meininki toista, ei kai nipistääkään lasta saa, vaikka vähän huumorillakin sen tekisi.
    Tuntuu siltä, että kaikkea ei jaksa niellä, ennen vitsallakin saattoi kintuille saada ja kuitenkin ihan kelvollisiksi kasvoimme.

Oikein jäin miettimään sitäkin, että tokko paljon syliin menoakaan olisi tapahtunut, ei ainakaan isän sylissä muista istuneeni, mutta kyllä sen huolen pidon, rakkaudenkin aisti muulla tapaa.
    Kyllä tämä nykymeno valtakunnankin asioissa laittaa sormen suuhun laittamaan, tai ainakin nenää tulee hierastua, kaikki muutoksen kourissa ja mistään ei mitään selvää saa.
    Kyselin Onni-bussin lähtölaituria matkahuollosta, eivät tienneet, elikkä tämä yrittäjä ei kuulu matkahuollon piiriin.
    Sama vastaus tuli, kun keväällä kyselin koululaisia kuljettavien bussin aikatauluja ja reittejä, ei tietoa.
    Junat ja niiden määränpäät pitää tarkkaan tutkia, voi matka loppua kesken kaiken, säästämisen vuoksi kaikki sekavuusko?
    Tänään aloitan päiväni kampaamon tuoliin istuen ja uutta ilmettä pyrin minäkin saamaan, se muuttuminen on nyt in;)
    Oikein kivaa pikku lauantaita teille toisillekin, käykää puumerkit jättämässä pirtin vieraskirjaan.
  12. Huomenta edelleen kauniiseen aamuun, lämpöä on riittänyt, saa nähdä joko muuttuu säätila.
    Luonto on kuitenkin kesäiseksi pukeutunut, tuskin enää kovin kovia kylmyyksiä tulee.
    Linnuista nyt todella seurattavaa, erikoisuuksiakin suomeen on tullut.
    Pääskysiä en vielä ole nähnyt.
    Mukava tuo sinun ennustus lämpimästä kesästä Ramoona, jospa nyt paikkansa pitäisi;)
    Eilen tallustelin kerhoon ja oli kuumaa, väsyy sitä siitäkin, samaa mieltä kanssasi ynnämuu, onneksi meillä eläkeläisillä niitä valinnan vapauksia on.
    Todella huomaa lämpimän vaikutuksen, ei enää takki päällä kulkevia montakaan näkyvissä ja paljasta ihoa näkyy, pukeutuminen todella huomattavasti värikkäämpää ja kevyempää.
    Yksi ihana kesän puoli sekin, nyt tarkenee rupatella kadullakin, jos ei sitten aurinko uupumista aiheuta.
    Katsoin minäkin tuon Äideistä parhaimman ja ei sitä todella ymmärrä minkälaisia ristiriitoja tuosta Ruotsiin ja muihinkin maihin sotaa pakoon menneet joutuivat kokemaan.
    Kaikilla ei niin hyviäkään muistoja jäänyt, voi hyvin kuvitella pienen lapsen, joka omasta kodistaan vieraisiin joutui, ikävä ja uusien olojen kanssa opettelu ei varmaan helppoa ollut.
    Vähän samanlaista oli evakoiden tulo tänne uusiin oloihin, olihan heillä samakieli ja perheetkin useimmiten saivat yhdessä kotia laittaa, mutta vaikeuksia oli heilläkin.
    Sopeutuminen erilaisiin oloihin on aina koetteleva olotila, minä ja perheeni muutti monta kertaa paikkakuntaa ja aina se uusi oli, vaikka saman maan sisällä muutto tapahtuikin.
    Pianhan sitä lapset sopeutuvat jos oman väen mukana muutti.
    Paljon nyt puhutaan näistä sodan jälkeen jääneistä ikävistä muistoista.
    Sotaa vaan käydään aina ja aina, vaikka tiedossa on nämä vaikutukset.
    Tänään meillä viimeinen hallituksen kokous ja lauluharjoitukset, myös syöpälapsille tulevan talven varalle valmistamiamme sukkia ja tossuja luovutamme.
    Eilen askaroimme esiintymisasun rintaan mustia ruusuja tai ainakin sen tapaisia, kun kaupoista ei löytynyt ja olisi maksanutkin maltaita, koetin mallia kyhätä, tyllistä ja pitsistä sen sitten kokosimme, ihan mukiin menevä siitä tuli.
    Pientä touhua siis täksikin päiväksi ja löytyy hommaa kotonakin, päivän viettoon siis tästä lähden, aurinkoa toivotan meille kaikille, siitä sitä intoa saa kaikkeen puuhasteluun;)
  13. Huomenta uuden viikon alkuun ja yhä kauniiseen säähän.
    Kyllä nyt kelpaa, lämpöä oli eilen riittävästi, vielä illallakin liki 23 astetta.
    Aina se tämä kesän tulo ja muutkin luontoon liittyvät saa keskustelut viriämään, sama toistuu joka vuosi.
    Kaksikin ihmistä jos tiellä kohtaa, säät tulee päivitettyä ja sitten näin vanhemmalla iällä sairaudet ja sen päälle kyselyt tuttujen elämän vaiheilta.
    Sini-valko ja keltavuokkoja olen siirrellyt minäkin, kangasvuokko onkin rauhoitettu ja sitä kasvaa hyvin harvoilla alueilla.
    Kouvolan tienoilla kaiketi, muistini mukaan Vuohijärvellä asuessa niitä näin, erikoisen oloinen kukka.
    Niin meni äitienpäivä hemmotelun kohteena ollessa ja kukkia sain, valmiiseen ruokapöytään sain istua ja ihan ulkona syötiin.
    Pojallani on talo järven rannalla ja siellä näkymät aivan ihanat, naapureita ei näköpiirissä, rauhaa ja harmoniaa riitti ruokailun ajaksikin.
    Tyttären kanssa käytiin haudoilla ja sielläkin kukkia useammalla haudalla oli ja autoja jatkuvana jonona lisää varmaan toi.
    Kahvit sitten tyttären kotona.
    Tehtiin kohtaamiset niin, että samaan paikkaan tuli myös lastenlapset ja heidänkin jälkeläiset.
    Kaikilla on mummeja joiden luona on käytävä, aika ei meinaa riittää.
    Sain vielä lahjaksi lahjakortin, tuleva kampaamo reissuni ei minun pussia tyhjennä.
    Kiitos Kristiina huomiosta, tuo siivous on aika helppoa, kun on jo rutiinit hallinnassa;)
    Pitää vielä kertoa, miten halvalla voikaan matkustaa Onni-bussilla, meiltä Jyväskylään 8,00 euroa, junassa piti tulla pois ja siitä piti 12,00 euroa pulittaa.
    Säästöjä on raideliikenteessä tehty, Pieksämäeltä ei junassa ollut koduktööriä lainkaan, pisto kokeita tekevät, jos lippua ei ole taitaa aika rapsut tulla, tuurilla voi matkustaa sen matkan ilmaiseksi, juna ei jatkanut enää Joensuuhun.
    Lippujen hintojen piti pudota rautateillä, mutta se ei kai koskenut eläkeläisiä.
    Tänään viimeinen kerhopäivä, se vietetään äitienpäivän muodossa ja alkuvuonna pyöreitä täyttäneet kukitetaan.
    Mukava ajatella, että ei säännöllistä lähtemistä enää, loma on tervetullut harrastuksistakin.
    Tapaamisia on pitkin kesää kumminkin.
    Nyt sitten tämän päivän viettoon ja parvekkeelle puutarhaa hoitamaan;)
  14. Kaunista huomenta, lämmintä melkein kymmenen astetta ja taivas kauniin sininen, enteilee mukavan oloista päivää.
    Eilen vierailimme virran rannalla olevassa talossa ja saimme ihailla asumista veden äärellä, kyllä se maisema ja olotila olisi ihana olla ja elää.
    Kyllä kaupungilla kovasti kesään valmistaudutaan täälläkin, penkit ja muut siihen liittyvät on paikoilleen saatu ja aukesipa konttiravintola tuon järven rannalle mistä pieni osa minulle näkyy ja tungosta oli ollut eka päivänä.
    Sinne pääsee myös veneellä.
    Grilli ruokien aika se alkaa olla ja varmaan kalojen savustaminen myös monella lisääntyy.
    Tuosta hurkaisen kävelystä minulla huomio, kun ohitseni käveli tumma kaunis nuori nainen, oi sitä lantion liikettä, oikein kateeksi kävi.
    Tuskin somalaiselta onnistuisi, niin elävää lantiota ei täällä meillä omista kukaan, sulavaa liikehdintää.
    Verolle vaan kaikki, kohta pyöräily, sitten rollaattorit, ehkä kävelykin, kuluuhan euroja jalkakäytävienkin kunnossa pitoon, siitä vaan maksamaan.
    Voiko sekaisempaa olla mitä tämä hallituksen poukkoilu nyt on.
    No eipä sitten politiikkaa, Kristiina toivoi, eihän pirtissä kovin vakavasti ole politiikkaan innostuttu ja hyvä niin, jokainen mielensä tietää.
    Jopas oivallinen piirakka sinulla Kristiina, mikä ettei.;)
    Onhan tämä maailma turvattomaksi mennyt, vartioita ja poliiseja joka paikassa tarvitaan, ei hyvältä näytä.
    Pakettia pitää lähteä hakemaan, postia ei enää ole, en tiedä miten siellä toimitaan, kai joku opastaa.
    Kaunista ja lämmintä säätä teille kaikille ympäri suomen toivotelen, poiketkaa pirttiin.