Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta, tällä kertaa sumuiseen aamuun on herätty ja sataapa vielä räntääkin, oikea markkina keli, meillä on markkinat.
    Kevään tuloa tämäkin, lumikasat pienentyvät ja auringolle ei jää mitään sulatettavaa;)
    Kiitos sini-sirkku linkistä, näitä suloisia eläin ystäviä näkyy silloin tällöin tuolla Facebookissa, hellyttäviä.
    Eläinlapset ovat suloisia, kun vaan jaksaa muistaa niidenkin kasvavan, itselleni olen tätä koettanut tolkuttaa, kun mieliteko ottamiseen on kasvanut.
    Tuo oikea keskustelu on minua myös joskus ihmetyttänyt, tai paremmin siitä maininta, mitä sillä haetaan?
    Keskustelua on monenlaista ja ihan tämä turhankin höpöttely mielestäni sen piiriin kuuluu.
    Tiedän Ruunen tarkoittavan jotakin suurempaa ja fiksumpaa, no se sopii heille ketkä sen taidon taitavat.
    Tämä arvostelu näin kirjoittaen on niin helppoa, mutta asetappas sanasi viisaasti ja kaikkia miellyttäväksi, se onkin jo toinen juttu.
    Annetaan vaan kaikkien kukkien kukkia, jospa jotakin yhteistäkin löytyy;)
    Tuosta yhteiskunta sopimuksesta ei viitsi sanoja tuhlata, ei siitä taida tulla mitään tolkkua, aina joku hanttiin pistää.
    Kunpahan nyt päättäjät jotakin touhuavat, näyttävät siltä, että palkka on ansaittu ja tuleehan se vaikka tuloksia ei tulekaan.
    Mämmin aika lähestyy, johan on pitemmän aikaa kaupan hyllyillä ollut, malliksi ostan, ei kuulu minun herkkuihini.
    Onhan se perinne ruokaa sekin ja ennen sitä itse tehtiin, niin kuin monia muitakin ruoka lajeja.
    Nyt kaupasta saa kaikkea valmiina, ainoaksi hommaksi jää kuumentaminen.
    Tänään laulellaan, saapa nähdä saammeko naisten päivän kunniaksi serenaadin miespuolisilta laulajilta?
    Hyvää naistenpäivää naisille, mutta myös miehille onnellista päivää.
  2. Sunnuntai aamun rauhaa, räntää hissukseen tulee taivaalta, hiljaisuus on todella hiljaisuutta, oma korvien sihinä ja tämän koneen pieni kohina.
    Ehkä tuo "nyrkittely" mistä on ollut puhetta riemun ja tyytyväisyyden osoituksena, siitä voi mielensä pahoittaa sellainen, jolla ei todella ole minkäänlaista ilon tuntua tästä esityksestä.
    Mdk-Mdk noin se on, ammattiliittojen alasajo yritystäkin tämä on, huolettaa myös se nuorten kohdalla, että kaikki se mitä on entisillä neuvotellen saaduilla sopimuksilla (eduillakin) on aikaan saatu, nyt pyritään romuttamaan.
    Ainahan jos joku etu saatiin, oli penneistä tingittävä, tarkoitan nyt näitä lyhempiä työaikoja ja sen sellaista, korotukset jäivät aina pienemmiksi.
    Kovan työn takana on ollut nämä tähän päivään saadut työehdot ja nyt se työntulos yritetään romuuttaa.
    Ynnämuu kerroit hyviä esimerkkejä siitä miten asiat voivat mennä, toivon, mutta pahoin pelkään, että näin käy, mitä kaikkea onkaan vielä luvassa.
    Ruunemannille, olen sitä mieltä, että kukaan ei toivo lisää velan ottoa ja hyvin selvästi on tullut nämä uhkakuvat ja että ne ei vaan unohtuisi on niistä jatkuvasti muistutettu, tyhmemmänkin aivoon jää miten olemme mahtavissa vaikeuksissa,miten paljon työpaikkoja on luotava.
    Kilpailukyky on se motto johon vedotaan, mutta ei puhuta paljonkaan investoinneista joita pitäisi yhtä aikaa pykiä tekemään, niitä optioita sijoittaa työpaikkojen luomiseen.
    Tehokkaita myyntitykkejäkin kaivataan, onhan suomalainen työ aina ollut arvostettua, maailmalle lähtee hyvää latua ja työntulosta tämä varmaan tiedetään.
    Tulipahan taas tyhmällä päällä ajateltuja ajatuksia kirjattua, joskus voisivat päättäjätkin toimia sen maalaisjärjen avulla;)
    Hurskainen, viisasta on lumien vähenemistä odottaa ja tiskaamaan varmasti ajattelulla, että kohta on pöytä tyhjä ja puhdas voisi olla innostava vaikutus.
    Luonto ohjelmat on kivoja, kun ei vaan sitä tappamisia näytetä, se on niin julmaa, vaikkakin luonnon laki.
    Katselin illalla Keskisen kaupan tiimoilta tullutta ohjelmaa ja sanonpa vaan, että kaikenlaista , hohhoijaa.
    Tietenkin onni että voi vielä valita, no ei tuo paljon kummempaa ollut muukaan anti telkkarista.
    Tullee tuosta Trumpista ajatus, voiko näin härskiä ajatellakaan presidentiksi, ainakin se vähä mitä olen seurannut, tämän kuvan antaa.
    Minkähän lainen maailma olisikaan hänen keulakuvana ollessa, esimerkkejäkin löytyy.
    Hiljaisuus jatkuu, tokko aikovat ollenkaan tätä päivää aloitella kaupunkini asukkaat, no lepopäivähän se on, nukkukoot;)
    Minä eilen vähän itse yrittelin siivoilla, muorin tapaan olisi minullakin mahdollisuus saada apua, mutta vielä vaan itse yritän.
    Puhelinnumero on ilmoitus taululla mistä apua voisi korvausta vastaan saada, vielä taitavat antaa kotitalous vähennystäkin?
    Nyt jätän taas tähän ja lähden katsomaan mitä kivaa voisin saada aikaan, pienestä se ilo on otettava, kun isoja iloja ei ole saatavissa.
    Lupsakkaa sunnuntaipäivää.
  3. Lauantaipäivää aloitellaan, pilvisenä se vaan täällä pysyy, pieni pakkanen kaverina.
    Ikävältä tuntuu, kun mistään ei löydy yksimielisyyttä, soudetaan ja huovataan, ajattelinkin jotain tälläistä tulevaksi, niin kovasti koetteli nuo esitykset pienempi tuloisia.
    Hallituksen ilon kiljaisut tulivat liian aikaisin, kuitenkin sopua jo lopulta olisi odottanut, mutta nyt sitten mennään näin, toivottavasti keksivät vielä jotakin, jossakin olisi periksi annettava ja saada aikaan jotakin kaikille käteen jäämistä.
    Tämä tästä, nyt vähän pelon sekaisilla aatoksilla jään odottamaan tulevaa.
    Pakolla ei saa kuin huonoa ja vieläkin huonompaa aikaan.
    En ole koskaan hiihto ihmisiä ollut, mutta sukset on ollut ja ladullakin joskus olen käynyt, vuosia siitä on aikaa.
    Älä putoa tikkailta hurskainen, jos pönttöjen tyhjennykseen menet ja varovainen on oltava niitä pönttöjen tyhjennyksessäkin, siellä voi piillä vaikka taudin siemenet.
    Hyvä on kyllä pöntöt puhdistaa.
    Minulta jää nuo suuret hallikaupat suosioilla kävelemättä, onneksi ei ole tarviskaan, kaikkea on, joskus kyllä syttyy halu johonkin uuteen, mutta malttia näille suunnitelmille on vielä löytynyt.
    Ei tämä kovinkaan vilkasta ole tämä pirtin oven avautuminen, ehkä jo alkaa väsymystä ilmetä, no kirjoitetaan jos vähänkin intoa riittää, nyt aloittelen päivän touhut, katsotaan tuleeko jotakin näkyvääkin aikaan saaduksi.
    Aurinkoa sinne missä sitä on, puhallelkaa sitä tänne minunkin iloksi.
  4. Huomenta, taas viikonlopun odotuksiin, nopsaan tämä aika rientää.
    Viiden asteen pakkasessa ja pilvisessä säässä tätäkin päivää aloitellaan, no eipä niin paljon kiinnity silmä noihin likaisiin ikkunoihin.
    On se kumma mikä painajainen tuokin homma on, ihan hirvittää tuo lasien paljous, mutta on se hyväkin valoisa on koti.
    Joka asiasta löytyy se hyväkin puoli.
    Voisihan sitä pestä yksi ikkuna päivässä, mutta kun välineet esiin ottaa, on pestävä kaikki kerralla;)
    En nyt kuitenkaan ikkunan pesuun rupea, keväämmällä sitten, nyt taidan vaan imurin hurisemaan laittaa, siis kohta.
    Löytyikö se kaappi ynnämuu?
    Onnea ja iloa toivon pikku prinssille minäkin ja myös koko perheelle, onhan se iso asia tuo syntymä joka kodissa, ei vaan huomioida noin näkyvästi.
    Taitaapa siellä odottaa prinssiä myös sellaiset ei niin kivat hommatkin, julkisuus vaati veronsa ajan mittaan.
    Kyllä tässä on nyt tullut jo mieleen, että vähentäisi nuo menemiset minimiin, ehkä mielellään jo päästäisivätkin, olenhan vanhanaikainen, en ehdi noihin "uusiin tuuliin" sopeutua ja jarruna vanhojen ajatuksien kanssa pyörin.
    Se hyvä entinen aika on katoamassa, jolloin minunkin ajatukset kelpasi, silloin oli miehen sana voimassa, nyt kaikki voi kellahtaa aivan toiseen, mitä on puhuttu ja se oudolta tuntuu, no vanha mikä vanha.
    Huomaan yllättäen, että viihdyn kotona oikein hyvin, pelottelivat, että jos kaiken lopetat, ruostut paikallesi, voi niin käydä, mutta minkäs teet kun ei inspiraatiota ole, onko pakko?
    Eihän ne hommat kaikki lopu, valikoin vaan;)
    Kovasti nuo olivat, osa ainakin, tyytyväisiä tuohon melkein valmiiseen yhteiskunta sopimukseen ja hyvä niin.
    Tosin kovalla kädellä koettelee osaa kansasta, mutta näinhän se on ollut aina, takoissa on mukana oltu.
    Voisivat nuo kansanedustajatkin jostakin osastaan luopua, näyttää esimerkkiä meille rahvaalle ja todellakin ne kultaiset käden ojennukset nyt olemattomiin, optiot työpaikkojen luomiseen, koulutuksen eteenpäin suuntaavaan opiskelun mahdollisuuteen kaikille sitä haluaville.
    Siellä se on tulevaisuus.
    Voi tuota hurskaista kun urheilee vaarallisesti, olisiko niistä jääpuikoista ollut vahinkoa, jos omia aikojaan olisi sulanut, eri juttu jos kulkuväylille olisi tippumassa.
    Hyvä kuitenkin, että selvisit ehjin nahoin ja olisiko syytä lepuuttaa sitä kättäkin, jatkuva rasittaminen voi olla pahasta.
    Eipähän sitä maltaa, tiedän itsekin, kun käsillä vaan mieli tekee näprätä.
    Muuten jääpuikot ovat kauniita katsella, muistuupa lapsuus mieleen, kun niitä jopa imeskeltiin;)
    Nyt on päivä jo täysin valennut, pitää alkaa askaroimaan jotakin, aina pientä puuhaa löytyy, iloa päiväänne;)
  5. Huomenta taas uuteen päivään, kymmenen astetta pakkasta ja pilvessä, eilen kuitenkin aurinkokin välillä paistoi.
    Tiukassa on nyt saada koko päiväksi aurinkoista.
    Enpä osaa sanoa mitään tuon kukan suhteen, mistä att2 kyselit.
    Kamelian tuoksuhan on huumaava?
    Kevätväsymystäköhän tämä minullakin on, kun mikään ei innosta?
    Ihan harmissani olen tästä haluttomuudesta, kun hurskainen aina vaan jaksaa ja puuhastelee jonkun homman kanssa.
    Neeasa, minulla on iso parveke ja siellä isoissa ruukuissa olen kasvejani kasvatellut.
    Vai polkalle muori olisi valmiina, no kuuntelin jostakin, että jopa nivelrikkoisen olisi hyvä hyppelehtiä, joten siitä vaan muori polkkaamaan.
    Noita surusanomia sitä aina vaan enenemissä määrin on odotettavissa, mutta jokainen vuorollaan, surunkin keskellä elämä kantaa.
    Ramoonan vaivan näköä lueskellessa tulee ihan saamaton mieli, noinhan sitä pitäisi piristystä aikaan saada, iloa ruokailuun ja muuhunkin yhdessä oloon.
    Yksin eläen menee kaikki halu tehdä jotakin piristävää, sitä vaan kahvimukin käteen ottaa tähän koneellekin, hävettää tämä laiskuus.
    Minua niin harmittaa, kun en voi mitään noiden siivekkäiden eteen tehdä, kerrostalossa ei edes lintulautaa saa ruokinta paikaksi laittaa.
    Mukavaa, että löytyy niitä ihmisiä joilla on halua ja mahdollisuuksia ruokintaankin.
    Meilläkin mökki aikoihin oli ruokintaa talven läpi, joka viikko käytiin automaatti täyttämässä.
    Edellisessä asunnossa myös syötin lintuja ja oravia, saipa siilikin osansa ja oli ilo seurata niiden elämää, no nyt on näin.
    Löysin pitkästä aikaa Mahjong pelin jospa sillä yrittäisin aivojani rassata, väittävät, että pienikin ajattelu hyvää tekee, no yritetään pareja löytää, aurinkoista päivää sinne missä se paistaa ja täällä sitkeästi odottelemme.
  6. Huomenta, ei niin kirkkaaseen päivään kuin olisin toivonut, mutta voi se aurinkokin pilkahtaa, eilenkin väliin näkyi.
    Tarmokas olet Mdk-Mdk, minulla on nuo komeron vaatteet valitelleet, että ulos mieli tekisi, mutta saamaton emäntä ei tätä toivetta ole vielä toteuttanut.
    Aika iso urakka, vaikka vaatetta ei koskaan ole, kun johonkin lähtöä tekee, mutta kun tuuletukseen haluaa viedä saa ihan voimillaan niitä kantaa.
    Kyllä se vielä tämäkin homma onnistuu, kun alkaa päässä useammin pyörimään.
    Tänään koulaan tomaatin taimet ja haen kellarista pelakuut ikkunalle.
    Ei mitään kaunista katseltavaa ne kuivat juurakot, mutta eipä aikaakaan, kun vihreiksi muuttuvat.
    Siinä tämän päivän suurimmat hommani, jos ei into iske yks kaks päälle muiden hommien kanssa.
    Kuuntelin ja katselin eilen A studion ohjelmia ja olihan siellä taas monen sortin selittäjää, tuloksia ei vaan synny, aina jostakin osapuolesta kiikastaa.
    Onko tuo ollut ennenkin noin vaikeaa, muistissani on, että päätöksiä tehtiin ja toteutettiin, ei niitä väännelty ja käännelty, nyt tuntuu että aina joku ongelma löytyy.
    Voihan olla, että aika kultaa muistot.
    Tupakkalakiakin ehdotetaan muutettavaksi niin ettei parvekkeella saisi polttaa, en tupakoi, mutta en jaksa ymmärtää jos avonaisella parvekkeella tupruuttavat, eikö tuuli savut vie?
    Ihmiset on herkistyneet kaikelle, mistä sekin johtuu, ennen ei olisi tulllut mieleenkään joku tupakan savu, no ei minulla mitään näitä kieltoja vastaan ole, mutta kai kohta ruuan kärytkin pitää saada loppumaan, entäs sitten?
    Tuo edunvalvonta juttukin vähän hämmästyttää, ei sitäkään ennen tehty, jos lapsia on, luulisi sen olevan aivan selvä juttu, nyt ei ihan mikä vaan selvitys riitäkään, on asiantuntijalla teetettävä, että kaikki kohdat paikalleen sattuu, voi tätä maailman menoa, kun kaikki entinen romuttuu.
    Sääntöjä ja ohjeistuksia, hyvä että kodissaan saa olla ilman suurempia ohjeistuksia.
    Nyt kuitenkin olisi aloitettava jotakin muuta, kuin tämän koneen ääressä istuen aikaa viettäen, mullan kanssa touhuamaan ja sotkua tekemään;)
  7. Huomenet helmikuun viimeiseen ja viikon alkuun.
    Pakkasta sopivasti yhdeksän astetta ja lumisadekin on laantunut, pilviseltä vielä näyttää, mutta kaunista päivää on luvattu meillekin.
    Huomenissa jo aloitamme kevät kuukausista ensimäistä ja nyt puhuivatkin jo auringon vaikutuksista lumen sulattamiseen päiväsaikaan.
    Onhan tuota reippaasti työ kenttää auringolle;)
    Minulla tomaatin taimet jo koulaamiseen valmiina ja siitä se alkaa kukkien mullan vaihdotkin ja sitä tehden ikkunat alkaa yö uniinkin tulemaan, on ne niin pesua vailla.
    Jospa pääsisi vielä muutaman viikon, sitten lähempänä pääsiäistä näitä töitä alkaisi suorittamaan.
    Kuun loppuun se pääsiäinen tänä vuona sattuu ja huhtikuu ilman juhlapyhiä sitten mennään.
    Kaikki aikanaan, katselin vaan kalenteria ja näin siitä huomasin.
    Noita geelejä sitä tulee väliin laitettua, kun kipu pidemmäksi aikaa jää ja lyhyitä helpotuksia antavat.
    Kerran sain jotakin kukko uutetta polviin, minulle ei auttanut.
    Varovasti on näitä puuhia tehtävä, äkkinäiset uurastukset tuppaa kostautumaan, kuten ynnämuukin varoittelit.
    Sosekeitot on mieleisiä minullekin, mutta kovin harvoin tulee tehtyä, syksyllä enemmän, kun on juureksia enemmän tarjolla.
    Tuntuukin nyt jo siltä, että aina saan kilon porkkana pussia kaupasta kantaa, kulutan paljon niitä.
    Syksyllä otan juureksia isommat määrät ja säilytän parvekkeella, pakkasten tullessa ovat jo syöty.
    Mutta nyt tätä viimeistä kuukauden päivää kuluttamaan, en aio kosia ketään, en hamekangasta tarvitse.
    Pitäkää vapaat miehet nyt välimatkaa naisiin tai muuten voi vaikka kankaan ostoon joutua, voihan sitä onneaan koittaa, jos sopiva nainen kohdalle sattuu, tiedä mitä onnea tuo tullessaan.
    Päivän jatkoja.
  8. Huomenta viimeiseen helmikuun sunnuntai aamuun, pilvisenä päivä alkaa ja ei eilenkään loppujen lopuksi kovin aurinko jaksanut paistaa.
    Huomenna sitten se karkauspäivä, miehet juoksee karkuun, ettei hamekangasta tarvitse ostaa, jos kosinta ei oikein mieleinen ole;)
    Katuvalot sammuivat juuri, päivä on jo niin valoisaksi muuttunut.
    Monella tapaa ne nivelrikot itsestään ilmoittaa, minullakin vuoron perää toinen tai toinen polvi tästä muistuttaa ja turpoaa sitten kun liikaa rasittaa.
    Liikkeelle lähtö aina se vaikein juttu.
    Tässäpä sitä vaan lönkätään, väliin huonosti ja toiste vielä huonommin.
    Kunpa ei kokonaan liike loppuisi.
    Eilen kauppareissulla katsoin, kun nuori mies pyörätuolin kanssa ostoksia teki ja niin iloisesti hymyili, kun annoin tilaa hänen liikkua, näin se elämä kuljettaa.
    Hauskoja juttuja ja kömmähdyksiä sitä sattuu, jos ei toisiaan kaiken aikaa ymmärrä ihan näin samaa kieltäkin puhuville, saati jos taidot ei tavoita.
    Ihmeen hyvin käsin puhuenkin saa asiansa selvitettyä vieraissa maissakin, sen vähän mitä olen päässyt kokemaan.
    Pojan tytär pistäytyi eilen ja kertoi lähtevänsä viikoksi Espanjaan, hänelle jäi sinne kaipaus viime syksyn oleskelunsa jälkeen ja aikoo työpaikkaa sieltä hakea ensi syksynä.
    Espanjaa aikoo paremmin oppia, sitten on aina parempi saada kielen täysin oppineena työpaikka vaikka kotimaasta.
    Englanti on nyt pääaineensa opettajan pallilla, mutta Espanja hyvän lisän tähän työhön toisi.
    Rehtori oli muistuttanut, että ylioppilas kirjoitusten valvonta odottaa, ei passaisi unohtaa lentoaikataulua.
    Maailma on pienentynyt näiden nykyisten tekniikan ihmeiden kanssa, nyt viestit kulkee ja yhteydet pelaa.
    No jopa tässä taas aamun alkuun saamisen edestä kirjoittelua onkin, toivotan vilkasta oven käyntiä, koettakaa nyt kiireiltänne elon merkit näyttää, iloa sunnuntai päivään.
  9. Huomenet kauniiseen viidentoista asteen aurinkoiseen lauantai aamuun.
    Todella aivan ihana päivä alkamassa.
    Vein matot parvekkeelle, mutta en saanut laseja auki, oli pakkanen lukinnut ne niin tiukkaan, pitää kohta yrittää uudelleen, jospa aurinko avuksi tulee.
    Kirjoitin pitkän viestin ja sitten kone teki tenän, nyt yritän uusiksi, meneehän se aika näinkin.
    Ehkä tuli kuitenkin joitakin voima sanoja mieleen, kun meinasi suututtaa, mutta sanoin hillitse itsesi mummo rukka, kyllä tämä tästä.
    Muorille sanon, että koetahan kotona yöpyä, vaikka eipä sille taida mitään mahtaa, jos tuleekin tarve vierailla lasaretissa, hyvä ettei mitään hälyttävää kumminkaan.
    Noista kananmunista, minä pyrin ostamaan niitä vapaan kanan munia, ovatko sitten miten vapaina kulkevia, mutta näin haluan uskoa.
    Tuosta iän jatkumisesta enää toista mokomaa, siitä ole Paulamarian kanssa samoilla linjoilla.
    Appelsiinit ovat nyt todella mehukkaita, meillä täällä 0,99 kilo, kaiketi se rahti tänne en maksaa, mikä erotus Laten hintoihin;)
    Paljon syön puolukkaa minäkin, se Pulmu sokerilla säilötty pitää marjat kokonaisina, on ehkä vähän liian makeaa.
    Puolukkaa minulla onkin pakkasessa yllin kyllin, vaikka en ensi kesänä saisi marjan marjaa, riittää seuraavaan kesään.
    Mustikoita syön piirakassa ja sopassa, minulle ei oikein maistu siltään, kaiketi ovat liian happamattomia.
    Suurkuluttaja olen juuresten, hedelmien ja marjojen suhteen, kiva lisä näihin minun arkisiin ruokiin.
    Kyllähän sitä kuulumisia vaihdetaan, kun tuttuja vastaan tulee, mutta useinkin menee niihin sairasteluihin ja siitä en tykkää.
    Olen saanut olla niin terveenä, että en jaksa kuunnella toisten sairauksista, vaikka pitäisi.
    Siitähän se suu puhuu, mikä kelläkin tärkein asia on.
    Eihän sitä tiedä mitä vielä minäkin jouduin kokemaan, mutta päivä kerrallaan.
    Nyt lähetän tämän viestin matkaan, jospa se oikean paikan löytää.
    Oikein ihanaa pakkaspäivää ja auringon paistetta kaikille, nautitaan talvisesta säästä, kohta se on ohi.
  10. Huomenta, nyt jo täyteen päivään, melko tarkkaan kuukauden päästä on tavoitettu päivän ja yön saman pituisuus.
    Nollassa on mittari ja räntää kai tuo on mitä sataa, kuorma autot täysin lavoin lunta kuskaavat, melko turhaa tuokin puuha, kohtahan aurinko sulattaisi, mutta pakko kaiketi liike paikoilta on pois viedä kadut ja parkkipaikat täyttyisi.
    Tuo "pyhä lehmä" tarvitsee tilaa kulkeakseen ja se turvallisuuskin siihen samaan kuuluu.
    Meillä kaupunki kustantaa yli 75 vuotiaille turvapiikit kenkiin, minkälaiset ovat en vielä tiedä, mutta toivossa ne saada, ainakin ikä sen edellyttää.
    On tuolla kaapissa yhdet, tulee vaan harvoin kenkien päälle vedettyä.
    Ajoissa aloitit sini-sirkku kevät siivouksen, minä en vielä ole mieleeni edes laskenut, mutta kohta se alkaa pääkopassa velloa, verhot ja matot vaihtoon.
    Katsoin Areenasta sen Inhimillisen tekijän ja minusta tällä rouvalla on ikäisekseen hyvin tähän ikään sopivat aatokset.
    Yksin sitä joudumme useinkin päivämme viettämään ja jos kunto koko ajan huononee, ei hyvältä tunnu.
    Kyllä hyvinkin yhdet uutiset päivässä riittää, kun toivoisi, että lukisivat joskus pelkästään hyvät uutiset, monen mieliala kohenisi.
    Banaaneja en paljon syö, mutta muita hedelmiä kyllä, olen yrittänyt omenista löytää sellaisia jauhoisia, mutta kovia tahtovat olla useinkin.
    Uskon että hedelmien kaikkienkin syöminen kuntoon vaikuttaa, olen paljolti säästynyt suonen vedolta, mutta myös viruttelun uskon asiaa auttavan.
    Oikein kypsä banaani joskus tulee syötyä, sillä kypsymätön ei hyvältä maistu, kun kuori on ruskeilla läikillä, silloin on parhaimmillaan.
    Kyllä kallistuu omissa asunnoissakin kulut, juuri yksi ylimääräinen yhtiövastike maksuun meni, tiesin jo odottaa, kun yhtiökokouksessa näin sovittiin.
    Savon Voimakin ilmoitti siirtomaksun noususta, olikohan 8% kyllä se jo näkyy sähkölaskussa, kun ison osan kuluista nyt jo vie.
    Alkaa tuo meininki meillä kuin muuallakin, rahalähetyksen ryöstö yritys sellaisiin uhkiin kuvan antaa, tekijöitä ei ole tavoitettu, että ei tiedä ketä ovat ja mihin ryhmiin kuuluvat, kuitenkin ammatti taitoa asiaan omaavat.
    Tuskin niitä asuntoja maahanmuuttajia varten rakennetaan, ainakin meillä täällä on paljon tyhjiä asuntoja mihin voisi majoittaa.
    Siellä ruuhka suomessa voi olla toisin ja vuokrat siten kysynnän ollessa suuri aina vaan nousee.
    Omistajilla on halu rikastua ja kun ei rajaa ole, voivat vuokrat pilviin nostaa, se on se kysynnän laki
    Nyt on pakko lopettaa, taitaa kovin pitkäksi mennä, vaikka onhan noita merkkejä vielä puolet jäljellä.
    Asiaa olisi vaikka miten, mutta ei mitään sellaista jonka pois jättäminen haittaisi, joten mukavaa päivää pirttiin kurkkaaville.
  11. Huomenta, kauniista oikean talven tuntuisesta lumisateesta, lunta vaan lisää tulee ja tuo melkein vakioksi tullut yksi pakkasaste mittarissa.
    Uskon jo monella kolan kanssa heiluvilla uupumus alkaa päälle painaa ja mihin noita lumia enää sopiikaan.
    On siinä auringolle töitä, kun nyt joskus esiin tulee.
    Ei millään jaksaisi uskoa tuon edellä olevan linkin tuotosta, voiko näin olla?
    Eikö järjestystä voi saada, onhan varmaan joitakin keinoja tuollaiseen väkivaltaan.
    Hyssytelläänkö liikaa näiden uhkien edessä, pitääkö oman maan kansalaisten pelätä henkeään ja tuo, että apuun tulevia häiritään, eikö kysymyksessä ole kuitenkin kaikkien paras?
    Enpä jatka pohtimista tämän asian suhteen, onko tieto oikeaa sitäkään en voi varmasti tietää ja minun pohdinnalla ei mikään korjaannu, toivoisi kuitenkin, että virkavaltaa kunnioitettaisiin ja uskottaisiin.
    Todella aika hankalaa on eläinten maasta syötävää löytää, toivottavasti ihmiset sellaisiin paikkoihin ruokintaa voi suunnata, että jotakin suihinsa saavat.
    Olen havainnut saman mistä sini-sirkku mainitsit, kun jotakin poikkeavaa tekee, sen tuntee kohta nahoissaan, vanhuutta kai sekin todistaa;)
    Minä kävelin eilen kilometrin edes takaisin ja kyllä oli vaikeaa, henkeen otti ja jalat meinasivat tehdä lakon, sitä se tekee, kun ei lihaksia edes voimistellen vahvista.
    Kosio ohjelma meni hyvin, saimme ihmiset nauramaan ja se olisikin tavoite, kun tuppaa liian vakavaksi ohjelmat mennä.
    Asiaakin saatiin kuulla, lakimies selvitti, matkavakuutuksista ja edunvalvonta asioista, paljon tuli asiaa ja vaikeaa on kaikkea edes ymmärtää, mitä nämäkin asiat sisällään pitää.
    Nyt vapaata taas viikonlopun yli ja ihan tervetullutta onkin tämä ihan itseään varten eläminen, no tosin tuleehan niitä käsitöitä toisikin ajatellen tehtyä.
    Elellään nyt talven tunnussa ja odotetaan kevään tuloa ja sitä aurinkoa, mitä aika moni jo kaipailee, hyvää päivän jatkoa teille kaikille.
  12. Huomenta, nyt taivaalla näkyy jo kirkkaampia kohtia, pilvinen osuus kovaa vauhtia itätaivaalle siirtyy, näinköhän se ilmiö mitä auringoksi kutsutaan tänään nähdään?
    Pakkasta neljä astetta ja maisema puhtaan valkoinen, ei valituksia sään suhteen.
    Taas on kirjoittajista katoa, eihän vielä kevät väsymys päälle paina?
    Tämän aamun lehdessä oli käsitöiden kopioinnista puhetta, oikeuteen voisi halutessaan mennä, jos ilman lupaa ja kaupallisiin tarkoituksiin malleja käyttää.
    Ei tule aina ajateltua, että toisen malleja ei saa ilman lupaa kysymättä käyttää, no ideoita voi varmasti ottaa ja muunnella itse uuteen uskoon.
    En yleensä malleja paljon apuna käytä, itse suunnittelen, se on paljon kivampaa, onko jotakin luomisen tuskaan viittaavaa:)
    Tämä paljon käyttämäni miesten sukka on perua äidin opeista ja se on laajalti levinnyt, tuskin alkuperäisen tekijää enää kukaan muistaa.
    Joitakin ihan itse suunniteltuja olen huomannut muidenkin käyttävän, mutta sehän on vaan kiva, kun muillekin malli kelpaa.
    Vähän samat säännöt kai noissa maalauksissakin, paljon niitäkin kopioidaan, mallista maalataan, jopa postikorteista tauluja luodaan.
    Ei kai se yhden kopiointi ketään ärsytä, ei kiusaa aiheuta, mutta jos kaupalle menee, voi olla toinen juttu.
    Minä myös kävin varastoa tonkimassa, se on vintillä ja se ei mitenkään mieleinen homma ole sinne kivuta.
    Piti etsiä rekvisiittaa tämän päivän esitykseen ja löytyi sieltä joskus nuorena hankittua ja talteen laitettua.
    Kauppa reissun tein minäkin, mutta hedelmiä ostin, tarttuihan käsiin joku tarjous tuotekin.
    Noista laskujen maksuista en muista minäkään kuin yhden joka unohtui ja sakon jouduin pulittamaan.
    Nyt voi laskut koneella kirjata pankin maksuohjelmaan ja näin ei pääse unohduksia niin herkästi tapahtumaan, E-laskuina jo paljon tulee.
    Onhan siinäkin pieni huoli pidettävä, että rahaa on tilillä laskujen maksun verran;)
    No tyhjästä sain taas tavanomaisen kirjoituksen aikaan, joten lukee ken jaksaa;)
    Aurinkoa päiväänne ja Mateille onnea.
  13. Lumihiutaleita hiljalleen, sataa maahan lumivalkoiseen, todella ei ehdi lumi likaantua, kun aina uutta tulee.
    Huomenta nyt tähän tiistai aamuunkin, kohta on ikkunat lumikinoksen peitossa, auraus lumet makuuhuoneeni ikkunan eteen työntävät.
    Luulenpa, että nyt alkaa jo monen kolamiehen /naisen tunteet kuumeta, kun lunta vaan lisää tulee.
    Tätähän se suomen talvi on ja pitääkin olla ja luulenpa, että lämpimistä maista tulevat eivät tätä paratiisinä pidä.
    Näitätilasitte nimimerkille, en ole koskaan mitään noista luettelemistasi eduista saanut, ai no kahdesta lapsesta lapsilisät ja terveyden hoidosta+ kaikesta muustakin maksan sen minkä mainitsemasi porvaritkin tekevät.
    Korkeana pidän tuota kattoa mikä nyt vaatimuksena on, että maahan tulijan on hankittava puhtaana 1700 euroa, jotta voisi perheensä luokseen saada.
    Tämä katto ei toteudu meille maan kansalaisillekaan suuressa osin, ainakin eläkkeellä olevilla huomattavasti alhaisempi, toimeen on tultava.
    Väitit että porvarit maksavat näiden maahan tulijoiden elämän, osin hekin, mikä nyt veroina kaikilta otetaan.
    Ynnämuu kirjoitti selkeästi miten asiat ovat ja olen samaa mieltä, että apua on annettava tarvitseville ja meillä on virkailijat jotka hoitavat tämän puolen, ottavat vain heidät joille nämä tunnukset täyttyvät.
    Sisäministerin alaisuudessa tätä karsintaa tehdään.
    On totta että joukkoon mahtuu monenlaisia ihmisiä, myös heitä jotka eivät tilannetta oikein käytä, mutta näinhän on täällä omassa maassakin, aina löytyy heitä joille oma etu on vain ohjenuora välittämättä lähimmäisen tarpeista.
    Ehkä on niin, että mainitsemillasi vasemistolaisilla on kyky aistia puutteesta ja hädästä kokemista, onhan monet sitä jatkuvasti joutuneet kokemaan.
    Ehkäpä tässä taas ainesta tulla muuksi todistamaan, siitä vaan, minun ymmärrykseni mukaan kirjoitan, tuskin kaikkea sitä hätää ja ahdinkoa en edes ymmärrä, mitä nämä "viisaiden" päättäjien sodat ja muut erimielisyydet saavat aikaan.
    Tietoni varaan ei mitään pysty rakentamaan, mutta sivusta seuranneena koen tarpeelliseksi jotain sanoa.
    Älä murehdi hurskainen, samanlaisia kuvia niitä näkyy täälläkin peileistä, mutta on sitä joskus ihmisiltä näytetty mekin, nyt on nuorempien vuoro olla kauniita ja filmaattisia.
    Koettakaa selvitä lumen seassa, täällä ainakin ihan runsaasti taivaalta sitä sataa.
    Toivottavasti ei lisää noita pahoja vahinkoja satu ja toivoisi myös sähköjen pelaavan ympäri maata. Heippa!
  14. Huomenta viikon alkuun ja hiljalleen lunta satavaan ja valkenevaan aamuun.
    Kyllä taas vähäksi aikaa voisi tuo lumen tulo lakata ja aurinko esiin tulla.
    Kevättä enteilee ikkunalaudalla tomaatin alut, hyvin itivät kaupan tomaatista (kotimaisesta) otetut siemenet, jatkosta en voi tietää, mutta odottelen saavani maistella oma kasvattamia tomaatteja sitten syksyn tullen.
    Minulla on kaksi isoa ruukkua parvekkeella, tukikeppien kanssa saa isoksi kasvavienkin tomaattien kasvun onnistumaan.
    Tästä se kohta alkaa nämä mullan kanssa kulkevat jutut, vaihdetaan mullat vanhoihin ja uusia taimia istutetaan, sitä se valoisuus aikaan saa.
    Neeassan sanoin, kesä ei tunnu kesältä, jos ei jotakin multaan laita.
    Auttaisiko tuo pippurilaastari nivelkikkoihin, en usko.
    Olisi ihan kiva, jos tuo 1700 euroa toteutettaisiin minullekin, tosin taitaa vielä olla harkinnassa vielä toisillekin, mutta jos toteutuu, joutuu suomalainen eläkeläinen esimerkiksi toiseen tasoon, ei läheskään kaikki saa lähellekään tuota summaa.
    On se varmasti vanhemmalle ihmiselle tiukkaa tuo lumen tulo, muistan kun asuimme talossa jossa vuoroviikoin tehtiin lumityöt ja ainahan se sattui niin, että meidän viikolla satoi.
    Silloin tykkäsin ja jaksoin lunta työntää, oli ihana katsoa, kun suorat penkat pihaa reunusti, siitä ajasta on jo viisitoista vuotta, nyt tuskin iloiten lunta työntelisin.
    Ei meinaa millään uskoa, että voimat näin kovaa vauhtia hupenee, sen koin nyt viimeisen urakkani kanssa, polvet monta päivää oireilivat.
    Sydän tautisen olisi ehkä apua pyydettävä, kuluja se saattaa tietää, mutta parempi niin olisi.
    Terveenä hyvä liikunta muoto, koko keho rasitukselle joutuu.
    Minä katselen ikkunasta, josko aura tulisi ja tekisi tien selkeäksi, minun kerhoon mennäkseni;)
    Menen joka tapauksessa, kyllä se minulle ihan oikein olisi, jos pienessä hangessa joutuisin kulkemaan, niin vähän tätä liikkumista tuleekaan.
    Tuuli viettää nimipäivää, onnea, ei tuo kyllä puiden oksia heiluta, taitaa juhlia luonnon tuulikin, mukavaa päivää kaikille.
  15. Sunnuntaipäivään jo valjennutta aamua.
    Lunta on tullut ja auraus kasat kasvavat, mittarin lukema on juuttunut yhteen pakkasasteeseen, sade taitaa ihan vetenä nyt tulla.
    Tämmöinen säätila täällä Savon suunnassa, vaikka tuskin ketään kiinnostaa, kerron sittenkin;)
    Niin sitä viimeiselle viikolle(täydelle) helmikuuta siirrytään, ja kevät kuukaudet alkuun saadaan, ajatella miten nopeaan tämä aika kulkee.
    Vielähän se tämän vuoden kohokohta on edessä, karkauspäivä, kuinkahan moni mies sortuu ja suostuu avioon, veikkaan että enemmän hamekankaita kaupassa myydään.
    Mistähän tämä tapa tai mikä se nyt onkaan, on alun perin alkunsa saanut, kaikilla tapahtumilla joku aihe on ollut ennen vanhaankin.
    Sainpahan huomata toisenkin ponnistelujeni tähden tulleen pienen rikkeen, verisuoni oli katkennut silmän alta ja nyt sitten silmän alus tummana.
    Kyllä se nyt on, että mitään ponnistelujakaan ei tämä mummo kestä, vaikka voimaa on kuin pienessä pitäjässä, silti herkässä on rikkoutua vähän joka puolelta.
    Meri-kukka, kyllä sitä tapahtumia pitää seurata, vaikka tietääkin, ettei minkään suhteen neuvoja kysytä, minäkin näiden asiantuntijoiden kanssa osaan väitellä, kun eivät minua kuule, eivät vastaan väitä, onneksi on tuo telkkari, pysyy jotenkin ajan hengellä.
    Nurkkakaappi taitaa niin täytenä pysyä, ettei sinne kukaan mahdu, kulutus on pieni.
    Kuule hurskainen, älä ollenkaan horoskooppien puheista välitä, ei ne mitään tiedä, minullekin ovat matkan varrella vaikka mitä luvanneet, mitään en ole huomannut saaneeni.
    Eipä ne taida muuta tarjota kuin särkylääkkeitä noihin vaivoihin, minullekin lääkäri sanoi ihan vähän vihaisella äänellä, että niitä on syötävä.
    No enpä tästä tapojani muuta, ihan viimeiseen hätään sitten pillerin nielen.
    Sisua, sitä suomalaisille tuttua koetan yllä pitää.
    Minusta alkaa tuntua, että nämä kolme SSS miestä ei mitään aikaan saa, alkaa jo naamansakin ärsyttämään, aina on vain puhetta tästä meidän huonosta tilasta, eikö nyt mistään löytyisi pientä valon pilkahdusta.
    Ymmärrän kyllä, että eivät yksin he pysty kelkkaa myönteiseksi kääntämään, mutta tuo jatkuva muistuttelu huonosta tilastamme masentaa, pitäisi edes pieni ilon aihe löytyä.
    Nyt minä ilahdutan joitakin ja lopetan nämä jutusteluni, uskon vakaasti, että aurinko kohta paistaa ja elämä hymyilee, uskokaa te toisetkin;)
  16. Huomenet tähänkin aamuun, lunta sataa, pakkasta yksi aste ja lisää lunta luvattu, paljonkin.
    Helmikuu ennen tuiskukuukaudeksi nimetty, tapansa siis näyttää, nyt niitä mateita pitäisi pyytää.
    Tammikuussakos hurskainen on vuosipäiväänsä viettänyt?
    Ylämäen jälkeen usein alamäki tulee, sekin sellainen sana, että mielentilassa ja vastoinkäymisissä ei alamäkeä pitäisi pitkälti olla, kun taas kävellessä ja vaikkapa suksilla mäkeä laskiessa, voisi pitkältikin riittää.
    Minulla polvi on kamalan kipeä, eilen innostuin työntämään täyden kirjahyllyn ja samoin täynnä olevan vitriinin eri paikkaan, hyvin sujui, mutta kai siinä ponnistellessa liian tiukalle polven veti.
    Laiskuus on hyvä lahja, ajattelin, että kokeilen onnistuuko siirto täytenä, kun kamala työ olisi ollut tyhjentää, onnistui näillä seurauksilla.
    Nyt on koti taas uudessa kuosissa;)
    Hyvä linkki oli, kurkasin minäkin, mutta kyllä kaiken kaikkiaan on sekaista ei tahdo mikään asia selvitä, kuuntelin myös noita haastatteluja telkkarista, ja sielläkin yhtä juupas, eipäs asia käsittelyä.
    On milloin mikäkin asiantuntija lausuntoja antamassa, ei sen selkeämmäksi tule.
    Uhkakuvia luodaan, puhutaan naapuri pelosta, pidetään sotaharjoituksia ja kaikki vaan ihan normaalia toimintaa, mihin uskoisi.
    Parempi olisi laiha sopu, kuin lihava riita, tähän tapaan kai se sanonta kuuluu?
    Jätän nyt pohtimiset, mieheni sanoisi, kun ei ole annettu välineitä pääkoppaan, parempi pitää suu supussa.
    Pistäytykää pirttiin, täällä voi miettimisen tuloksia ilmoille heittää, tiedä mitä viisauksia löytyy;)
    Onnistunutta hiihtolomaa etelän väelle, lomaa saamattomille päivän onnistumista.