Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Aamupäivää, päivä on jo valenut, sen minkä tähän aikaan valkeneekaan, pimein kuukausihan se on elettävänä.
    Huomenna lähden sokkomatkalle, tuntematon määränpää ja yhdessä oloa linja-auton täyteisen porukan kanssa, uskon mukavaa tulevan.
    Noista kirjoitusvirheistä on mielestäni aivan turhaa mainita, kun kumminkin ymmärrämme tarkoituksen, minä joskus tahallani koetan keksiä uusia sanontoja, vaikka ei suomenkielenkirjaoppi niitä tunnekaan, on kiva saada vaihtelua joskus tylsään kerrontaan.

Ano 10,56 kiitos sinullekin, eikö olekin mukavampi viestiä jotain mieltä ylentävää, onhan maailma täynnä tuskaa ja harmia, jos sitä hiemankin voisi helpottaa, aina sitä kannattaa yrittää.
    Tuokin on aivan totta, että helpotusta se antaa myös huonolla mielellä oleville, kun saa tokaisun jostakin kielteisestä antaa;)

Demeter, lähinnä viruttelua se on minun jumppani aamuisin, varpaista kiinni ja polvet suoraksi, sitten 100 kertaa polkupyörällä ajaen, ohessa vielä käsien ja sormien virutukset, silmille 8 teko ja hyvältä tuntuu, joka ikinen aamu näin toimin, se on sitä periksiantamattomuuden voimaa;)
    Samaa se on tämä palstalla roikkuminenkin, aamulla ennen virutteluani herättelen itseni suunnitelmien avulla, paras hetki tehdä kauaskantoisiakin suunnitelmia.
    Kälyni ihmettelee, että miten ehdit ja jaksat, no hyvin suunniteltu on puoleksi tehty.

Noista sarjoista olette myös keskustelleet ja minä olen suuri television kuluttaja, maksulliset kanavat nykyisin enimmäkseen mielenkiinnon kohteena, mutta tuttuja nämä sarjat , Kettua katsoin aikanaan ja Lassie koiran, kuin Rex-koiran elokuvat on tuijotettu, paljon on jo ehtinyt tuotakin herkkua saanut seurata.
    Mustaorikin oli katsottava
    Yksin eläjälle oiva seuralainen telkkari on ja jopa koukuttaa ja avartaa maailman kuvaa, näin vähän maailmaa nähneelle.

Korppis mainitsit marraskuun tylsät päivät, tottahan tuo meinaa minullakin olla, mutta yritän viritellä kivoja askareita, tehden milloin mitäkin, mistä voi jopa ilon aiheen saada ja katsellessani ulos ikkunasta, onnellinen olen, kun minulla on lämmin ja mukava koti.

Oudolta tuntuu, kun joka aamu saa hakea ketjun toiselta sivulta, ennen kun aloituksia oli puolta enemmän pysyi aina eka sivulla, no eipä tuokaan harmia tuota, mainitsen vaan.
    Tänään Skippoa pelaamaan ja äänestämässä voisi käydä seurakunnan vaaleissa, ennakkoon teen sen, kun en jaksa vaalipäivänä kirkolle mennä, iloa päiväänne.
  2. Hyvää tiistaiaamua, harmaus jatkuu, valoa kuitenkin parvekkeelle sain, kun vävyni kanssa parvekkeelle niitä ripustettiin.
    Hautausmaalla käynnit on selvitetty, voimme siirtyä seuraavaan epäkohtaan ja niitähän riittää.

Ano 13,58 olet oikeassa pakkomielle minulla on, onko se ihme, kun liki 20 vuotta olen tätä toteuttanut ja en sinun huomiotasi aio mitenkään toteuttaa, kirjoitan jos haluan, en sinun harmiksi, omaksi mieleni kunnossa pitämiseksi;)
    En pysty sinun"pakkomielteitäsi" tulkitsemaan, olet ano muiden anojen joukossa, anojen joiden kirjoitukset useinkin mieltä ilahduttaa.
    Pienenä pidän harmiasi, jos sen minä saan aikaan;)

Mistä koostuukaan mieli, että jotakin ilkeää on ketjuun saatava kirjoittaa, vaikka ketju ei miellytäkään, ilonsa kaikilla.
    Lukijoita on paljon, onko uteliaita ne joiden on pakko päästä tökkimään, sillä anojen joukossa on paljon mukaviakin kirjoittajia, ihan arjen keskustelusta tykkääviä.
    Ilahduttavaa se on ja kannustaa ketjua yhdessä pitämään.

Neeassa kertoilit lohien kuolemista, niin kovasti luontoa yritetään säästää, silti aina vaan ongelmia esiintyy.
    Ehkä pienempiä saastuttajia on hautakynttilät, mutta osana kuitenkin nekin, jokainen omalla kohdallaan päättää nämäkin asiat.

Rauhoittumispaikkaa usein kaivataan, siksi ei ole muodostunut ketjumme, mutta toivon, että joillekin myös ketjumme anti, silloin kun se onnistuu on pieni ilon aihe, siihen pyritään.
    Demeter kertoi kirkossa käyneensä, kyllä nämä tilaisuudet useinkin antavat rauhaisan olon, jo kirkko tunnelman luo omana itsenään ja anti sitä mielialaa kohottaa.
    Minulla hyvin harvoin on asiaa kirkkoon, mutta en pahoillani ole jos sinne joskus menen, kyllä se tilaisuudesta riippuen mieleen muistoja jättää
    Jokaiselle pois nukkunut läheinen muistoja jättää ja niiden vaaliminen on paikallaan silloin jos sen kokee tärkeäksi,
    Jos joku ei pidä tärkeänä tätäkään asiaa, miksi tuputtamaan tapojaan toisille.

Kyllä aika yleinen on huoli tämän päivän pahoinvoinnista, mikä ilmenee monella tapaa, Paloman tapaan minäkin huolestunut olen ihmismielen muuttumisesta, joka päivä lehdestä näistä saa lukea.
    Tuo korpikirjailijan maininta elämisestä vaivojen kanssa, hyväksymällä niitä, oppia elämään niiden kanssa, hyvä opeteltava sekin.

Yritetään rauhaisaa yhdessä oloa, sivuutetaan ikävät asiat, näin mieli hyvänä pysyy.
  3. Hyvää viikonalkua, sateet jatkuvat, hämärää riittää, maa jälleen mustana.
    Olen ihmetellyt miksi on niin vaikea jättää tämä ketju lukematta, onhan niitä keskusteluketjuja paljon, yksi tämän tapainen mukaan sopii, koska tarvetta on huomattu olevan.
    Uusia aloituksia voi jokainen laittaa ja toivoa, että sitä oikeaa keskustelua syntyy, minulle ehkä toisillekin ei mitään haittaa siitä synny.
    Se, että kerrotaan suvusta, perheestä, elämän aiheista muutenkin, miksi se haittaa, eihän asianomainen vaadi lukemaan.
    Jokaisella on lupa kirjoittaa sääntöjen sallimissa puitteissa, minusta useinkin keskusteluksi jopa antaa aiheet.
    Lukekaa otsikko, hypätkää yli, ei tuo opastaminen oikeasta tai väärästä kuulu kenellekään.

Ramoona niin hyvin selvitti tuon hautausmaalla käynnin ja seuraukset, kyllä se noin menee ja olen myös sitä mieltä, että kierrätykseen menee osa ja pieni osa jätettä syntyy, maatuvan voi hyödyntää kompostissa, hautausmaalla on astiat eri jätteille.
    Meille kävijöille jää haudan ympäristön siistiminen ja jätteiden vieminen oikeisiin jäteastioihin.

Paloma kirjoitti ajatuksia mitkä hänen mieltään lämmittää myös haudoilla käynti muistot herättää ja tuo "ongelmajäte" sen ymmärsin tarkoittavan kaunan ja vihan säilymisessä sydämessä.
    Riitaketjuksi joku mainitsi, mielestäni juuri nämä huonosti luetut ja ymmärretyt viestit aiheuttavat riitaa, joka sanasta löydetään aihe loukkaaviin sanomisiin.
    Pyhäinpäivä on ohitettu, nyt taas arkisiin juttuihin, toivon, että ärtymykset on purettu ja nyt ruotuun palataan.

Makriinaa on ikävä, hänen suorat ja aidot viestinsä aina ajatuksia synnytti.
    Pitäisi nyt lämpimän sään aikaan ruveta valoja ripustelemaan parvekkeelle, led-valoja laittelen, eivät ole sähköä kuluttavia ja jos katkoja tulee joku valo ilahduttaa.
    Olen ihmetellyt kun media jatkuvasti tuotakin asiaa hehkuttaa, jos ja jos, varoitukset ovat tarpeen, mutta vähempikin riittää.
    Näitä mietin nyt koneen ääressä ja kohta kaupan auettua, lähden paperilyhdyn tarpeita ostamaan.
    Kakkupapereista lasipurkkiin liiman ja valoketjun purkkiin sisälle, on mielestäni kaunis.
    Jotakin erilaista mieli kaipaa, tässä tämän joulun odotuksien puuhastelu.
    Tekemällä jotain mieleistä, onnistuen, mieli ilostuu, hyvää viikonalkua;)
  4. Sunnuntaiaamua ja räntäsadetta, maan pinta on valaistunut, valoisuutta lisäten.
    Ei mieli ulos ollenkaan, taidan askarteluun kuluttaa päiväni, aina uusia malleja ilmestyy ja kokeiltava se on osaako tehdä.
    Haudoilla käynneistä on ollut puhetta, puoltaa paikkaansa käyminen, jos siitä paremmin muisteloita herää.
    Joskus mieliala antaa läheisyyden tunteen paremmin, kun haudalla seisoo, usein en minä kyllä käy, kotona muistelua sitten useinkin.
    Pyrin ostamaan kynttilät, mitkä ei paljon jätettä jätä, mutta kyllä sitä paljon kertyy, roskalaatikot täyttyy.
    Eikös niitäkin pyritä kierrättämään nykyisin?
    Mielestäni kuitenkin kaunis perinne ja jouluaaton kynttilöiden loistoa ja kauneutta monikin vartta vasten menee katsomaan.

Neeassa tuon liukkauden esiin toi, kyllä rantatie jää unohduksiin, hiekoitettuja katuja varminta tallustaa.
    Yleensä suomalaisten ulosanti ainakin monissa telkkari ohjelmissa on kehnoa, ei meinaa selvää saada.

Nykyisin tuo pukeutuminen on yliampuvaa monessakin kohden, mutta olen yrittänyt ajatella, että minussa vika, pitäisi hyväksyä, enemmän minä noita vähäpukeisia kauhistelen, minusta naiset itse pilaavat naiseutensa.
    No nykyään kaikki pitää olla avointa, pitää vaan sivuuttaa omat aatoksensa.

Ano 21,48 todellakin kilpailu on todettava tapa on myös haudoilla käynti, minunkin lähipiiriin olen huomannut tämän tyylin tulleen.
    Sama kaikessa muussakin kuultaa teennäisyyttä, joka ärsytyskynnystä nostaa, mutta siinäkin on jaksettava ajatella, että asia on heille näytön paikka sekin.
    Kaikenlainen yritys olla jotakin muuta mitä todellisesti on, on minulle vastenmielistä, monta kertaa arkinen osaamiseni on koetuksella, on nieltävä sanojaan.

Kiitosta annan myös meidän hautausmaiden hoidosta, itselläni on seurakunnan hoidossa ja hyvin on toiveeni huomioineet.
    Meillä on täällä kivi muualle haudattujen vainajien muistopaikkana, siihen tuleekin joulun aikaan paljon kynttilöitä, minäkin sinne kynttilän laitan.
    On myös paikka mihin voi kynttilän laittaa vainajia muistaen, joita ei kukaan lähiomainen muista.
    Tapojahan nämä aina on, kuten kaiken perinteen kunnioittaminen, historiaa pyritään säilyttämään, hyvä niin.
    En minäkään ortodoksien tapoja tunne, mutta heidät on haudattu saman hautausmaan yhteen osaan ja ainakin siellä haudat on hoidettu, mieheni on vanhempien hautaan siunattu, risti on kiveen laitettu hänen uskonsa mukaan. sinne on paikka minullekin.
    Demeter, kyllä kotona muistelu on ihan hyvä tapa muisteluun, vaikka joka päivä, aika usein minullakin mieheni muisto mieleen tulee, hänen tapansa ja olemisensa muistoja herättää.
    Näinhän se on kaiken menneen kohdalla, muistelemme lapsuutta ja elämän eri vaiheita, hienoa jos muisti niiltä osin pelaa.

Nyt aamu jo pitkällä, jotakin muuta on ruvettava puuhastelemaan, kone kiinni ja huomiseen aamuun, tosin vilkaisen illansuussa missä seilaa ketjumme;)
    Rauhaisaa päivää kaikille;)
  5. Hyvää Pyhänpäivän aamua, taivas harmaa , autojen katot huurassa, kai pieni pakkanen maanrajassa.
    Minun mittari näyttä yhden asteen lämpöä, aamun lehdestä luin, että talvi ei vielä ole tuloillaan.
    Eilen kävi kylässä pitkäaikainen ystävätär, jonka kanssa aikoinaan chatissa tavattiin, asiaa riitti rupatella, taas yksi samalla aaltopituudella oleva ystävä.
    Ei minulla paljon ystäviksi kutsuttavia olekaan, tuttuja sitäkin enemmän.
    Täällä palstallakin koen ystävyyttä, samanhenkisyyttä, nykyisin paljon vähemmän, mitä oli aiemmin, mutta iloinen olen nykyisistäkin.

Se muuten onkin kumma miten puolustamaan joutuu viestejään, onko nykyisin vaikea paneutua visteihin niiden antiin, kun aina löytyy selityksen tarvetta.
    Selittely usein vain sekoittaa sanomaa, kai pitäisi jättää selittelyt, jokainen voi ymmärtää haluamallaan tavalla.

Demeter mainitsi noista ärtymyksen kohteista, onhan niitä, minä yritän kaikkia ärsytyksen aiheita välttää, kaupan kassallakin survon ostokset kärriin ja siirryn sivulle kassin täyttämään.
    Vanha olen ja hidas minäkin, mutta ärtymys kasvaa, kun huomaan jonkun kolikkopussistaan joka kolikon yksitellen kaivavan ja jonossa ihmiset vaihtavat jalkaa.
    Yritän päiväsaikaan käydä kaupassa, en töiden loppumisen aikaan, kaikilla kiire kotiin ruuan laittoon.
    Ilon aiheen olen huomannut niinkin vähäpätöisestä asiasta kuin kadun ylitys, olen astumassa suojatielle ja aina vaan lisääntyvissä määrin autot huomioivat sen, usein yritän viittoa, että menkää vaan, mutta useimmiten käden viittaus, mene vaan.
    Aina ei näin ole ollut ja siksi minusta yksi asia missä huomiointi on lisääntynyt.'
    Toki olisin puolellani jos astuisin suojatielle, mutta kiireeni ei ole syy ylitykseen, joten yritän olla minäkin kohtelias.
    Näinkin pieni asia voi antaa hyvän mielen.
    Muistan mieheni aikoihin, hän astui suojatielle, kun siihen oli oikeus, minä jäin seisomaan, hän ärtyi ja sanoi, Leppävirralta astiko odotat autot;)
    Tuo Burana on vahva lääke, minulla on Para Taps ja Panadol, hyvin harvoin otan, vaikka polveni kipuilee melkein aina.
    Onnekseni särkyni muualla on vähäisiä, tai onhan niitä, mutta ne tulee ja menee omia aikojaan.

Nyt odottelen haudoille kyytiä, miniä tulee hakemaan, tytärtä kyselin, mutta he mökillä ovat, hän ilmoitti miniälle haluni ja niin kyyti järjestyi.
    Rauhaisaa Pyhäinpäivää!
  6. Huomenta, ei taida tänäänkään valoisuus lisääntyä, harmaata koko päivä, valoja joutuu pitämään, jos jotain tarkempaa tekee.
    Virheitä tulee silti, eilen huomasin valmiissa sukan varressa virheen, purkuun meni, näin käy, kun yrittää kuviota neuloa ja samalla telkkaria katsoa.

Ano 9,44 olen pahoillani jos noin ymmärsit viestini sisällön.
    Mielestäni kirjoitin, että sairauksien keskellä ei ole kovinkaan helppo elää ja iloita.
    Omat vaivani ovat olleet joskus tiukkaakin tekeviä, seiniä pitkin kävelin, kun selkä pahimmillaan oli.
    Tänä päivänä en rappuja nouse ilman käsipuita ja pienikin este kadulla saa horjumaan, ylös sängystä pääseminenkin vaikeuksia tuottaa, vaivoja olen kokenut, tällä hetkellä jaksan niiden kanssa.
    Mielialakin heilahtelee, mutta kun olen aina selvinnyt, yritän jaksaa unohtaa olemattomilta tuntuvat vaivani, niiden kanssa on pakko elää.
    Itse olen yrittänyt liikkumalla vaivojani hoitaa, voimistelen ja kävelen sauvojen kanssa, joka aamu, jo toistakymmentä vuotta olen sängyssä liikesarjan tehnyt ja olen apua saanut.
    Koskaan ei tiedä mitä edessä on, mutta en sitä sure, äitinikin halvaantui, mutta kepin kanssa markkinoille halusi ja niin menimme.
    En koskaan halua kehua kuntoani, mutta näinkin se voidaan tulkita, harmia tuottaa kaikki sanomiset.

Demeter ymmärsit viestini, kuten aina, on tämä kirjoittaminen niin vaikea laji, kun ei ilmeitä näe.
    Katsoin kadulla kahta rouvaa keskustelemassa ja voi sitä ilmeiden värikkyyttä, olisi oiva lisä viestittelyyn, tulin sivukulkijanakin hyvälle mielelle;)
    Tuttu on ympäristösi demeter, kun noin kauan olet maisemissa asustanut.

Korpikirjailija totta, että autoa pitävillä laskut tulee isoiksi. minä luovuin jo heti mieheni kuoleman jälkeen, asunkin nyt kaiken keskellä, vielä olen jaksanut kauppamatkat kulkea.

Ano 9,59 ja 19,32 tuosta syövän paranemisesta kirjoititte, olen huomannut itsekin tuttujen keskuudessa monia, jotka taudin ovat voittaneet, miniänikin, aina vaan uusia hoitoja löytyy mikä saa mielen kohentumaan ja toivon paremmasta syntymään.
    Minun ystävätär on sairastanut syövän, on sydämen tahdistin ja selkä vielä vihoittelee, mutta metsään vaan on päästävä vaikka kepin kanssa.
    Keräsi sisarilleen marjat, vei heille perunat, porkkanat ja sipulit, kuten toi minullekin. hänellä hymy herkässä.
    Hävettää joskus oma saamattomuus.
    Noista iloista ja suruista olemme aina nojatuoli ketjuissakin pyytäneet kertoilemaan, koska
    molemmat kuuluvat elämään ja helpotusta tuo, jos valittamisellekin on madollisuus.
    Pienet ilonaiheetkin voivat joskus antaa hyvän mielen.

Jospa ei nyt kenenkään mieli mustu viestini johdosta, viikonloppu alkamassa ja kaksi pyhäpäivää siihen mahtuu, haudoille toivon kyydin saavani.
  7. Huomenta ja hyvää alkavaa päivää.
    Tuntuu oudolta hakea toiselta sivulta ketjua, aiemmin kun oli enemmän aloituksia harvoin etsimään joutui, siinäpä näppiliikkeitä enemmän.
    Eilen lenkkisaunassa juuri kertoilin, miten sormetkin kaipaa jumppaa, minä joka aamu sormetkin viruttelen, paljon neuloessa tarvitsee voimaa sormiinkin.
    Sain silmiini kertoman miten voi auttaa itseään myös huimauksen estossa, näin teenkin joka aamu hieron kallon pohjat voimakkaasti ja olen mielestäni apua saanut.
    Ohjeet saisi asianomaiselta viestin laittaneelta, mutta hyvilläni olen, että itse olen oppini hankkinut, muutenkin monessa olen huomannut, että "liike on todella lääke".
    Ikäni perusteella en täydellisyyttä ajattelekaan, mutta helpotusta vaivojen kanssa.
    Olikohan tämä nyt sopivaa neuvontaa;)

Yllätyin minä ja asunnonmyyjä asuntoni myynnin suhteen, olimme aivan varmoja, että kaupaksi menee, niin hyvällä paikalla ja valoisa kaunis asunto, mutta kai se on koko maata käsittävä harmi, no onnekseni kaikki kääntyi hyvin ja sain juuri ennakkomaksun tililleni, kaikki ok.
    Toivotaan, että poikasi onnistuu korpikirjailija.

Niin, jokainen toimii omien halujen ja taitojen mukaan, minä en osaa kirjoittaa kirjoja, kuten sinä Paloma ja varmaan monta muuta asiaa taidoistani puuttuu, mutta näillä sitä mennä puuskutetaan;)

Nuo demeterin mainitsemat mieliala vaihtelut koskee minunkin elämääni, olen aika usein kuin selkääni saanut ja itsesääli myllertää, mutta onneksi kokemusta siitä, että huominen kaiken muuttaa, on vahva usko mieleeni iskostunut.
    Olen keskustellut ikätovereideni kanssa ja huomannut sen, miten masennus takertuu mieleen ja valon häivääkään ei mielessä liiku.
    Elämänhalun ja kaiken paremmasta kadotessa, tuntuisi kovin vaikealta elää, puhun itsestäni, minulla vielä jatkuva into elää ja odotan muutoksi jokapäiväiseen elämäänkin, kohtuudellisesti on iloa ja intoa riittänytkin.
    Varmaan sairauksien keralla elämä ei suju kuten terveemmältä, onhan niitä kipuja silloin tällöin, mutta yön yli nukuttuna taas selviää.
    En osaa sanoa, mistä elämänhaluni kumpuaa, aina vaan jotain uutta kaipaan ja suunnittelen, ikääni muistamatta, olenhan toki kuolemaanikin miettinyt, mutta se tulee kyselemättä, joten jätän asian unohduksiin.
    Pienistä ilosta se elämä rakentuu, mielialat heilahtelee, mutta loppujen lopuksi tyytyväinen olo on sitä arkea ja juhlaa elämässä.
    Luulen, että lapsen mielen säilyminen, usko ja luottamus ihmisiin, voi näissäkin mietteissä olla pohjana, tosin tänä päivänä epäilyjäkin syntyy.
    Tulipas taas tekstiä, ymmärtää ken ymmärtää;)

Nyt kauppareissulle, täydennystä jääkaappiin ja päiväilemään hintojen nousua;)
  8. Huomenta palstalaiset, harmaa sää, mutta eipä sen anneta mieltä mustata, tämä kuuluu syksyyn;)
    Tuota arjen mietintää on pohdittu, kyllä se niin vaan on, että arjessa elämme ja päivät vierii aina vähemmillä ihmeellisyyksillä, mutta yhtä vahvana elämän halu elää.
    Ei kaipaa mitään suurta, pienetkin elämykset ilahduttavat.

Aikamoinen urakka varmaan onkin teillä Eliaana, kun monta taloa on talviteloille laitettu, mutta eipä aikaakaan, kun taas paikkoja esiin kaivetaan;)
    Kissa varmaan sai nukutuksen?

Ramoona kertoili noista viipyilyistä maisemissa, niin se on, että iän myötä näkee paljon selvemmin kaiken luonnossa, hautausmaa on paikka missä hiljennytään jo se tila siellä rauhoittaa.
    Ensi sunnuntaina aion haudoille minäkin, jos kyyti järjestyy, lehdessä oli juuri luku hautausmaan hyvästä hoidosta, puutarhuri vaihtui, aina on haudat hoidettu aiemminkin, mutta aina uudet asiaan paremmin paneutuvat.

Helppoa on tuo lehtien pois saaminen nykyisin, kuten Neeassa kerroit hautausmaalla tapahtuneen, eilen havaitsin minäkin tehokkuuden mitä lakaisukone kaduilla teki, hyvä niin, koska lehtien alustana ollessa on liukkaus suuri.
    Tuo "nopeasti" valmista on myös minun ehkä harmini, pitää saada kaikki kuntoon nopsaan, kerroin kälylleni yhtenä päivänä tauluni ripustaneeni, hän kertoi, että minulta saatu taulu yhä nojailee seinään, ei ole saanut kiinnitystä aikaan,
    Minä jo kahteen asuntoon olen seiniä pilannut;)

Brinkkala ja demeter pohtivat tuota "arjen" tärkeyttä elämässä, kyllähän arkea suurempi osa elämästä kuluu ja mitä tutummaksi se tulee, siitä myös puhetta saa aikaan.
    Arki aikataulutta puuhamme ja nyt ikää lisää tullen kaikki hidastuu ja saavutukset vähenee, mutta tyytyväisyys itseensä kasvaa, kun kaikki hommat kuitenkin hoituu,
    Vähän päivässä, paljon viikossa, se lause sopii tähän elämän tyyliin.
    Usein aamulla sängyssä pohdin, mikä onkaan tämän päivän homma ja on niin helppo kahvin juotuaan hommaan ryhtyä, kaikki ylijääpä aika on sitten "omaa aikaa";)
    Joku isompi homma aina jakaa viikkoja ja siten mieli uusiintuu ja taas sujuu.

Mielestäni emme ole ansainneet mitään kielteistä palautetta kuten joku kirjoitti, kiva huomata, että ano 16,36 oli samaa mieltä kanssani;)
    Tuo" piipahtaessa" seniori talossa laitoin merkille sen kasvavan katkeruuden mikä esiintyi joidenkin taholla, toki vaivat yksi syy, mutta onko myös niin, että asenteet muuttuvat, mikään ei tunnu hyvältä, ehkä yksinäisyyden tunne on myös merkittävää.
    Ikäviä on vanhat katkerat ihmiset.
    Yksin minä tässä asunnossa suurimman osan vietän, mutta elämänhalu antaa vauhtia mielikuvitukselle ja aina jotain kivaa päiviin tulee, kävelylenkitkin alkaa olla jo kaipauksen kohde jokapäiväisesti.

Nyt sitten selitys pitkiin viesteihin, kun haluan huomioida jokaista (useimmiten) ja kun näin aamuisin katson aivojeni toiminnan virkeimpänä olevan, koneella en jaksa koko päivää päivystää, siksi näin toimin.
    Hyväksykää tai harmitelkaa, mikään ei muutu.

Kerhopäivä ja lenkkisauna, siinä sitä ohjelmaa tälle päivälle, iloista päivää kaikille.
  9. Marraskuun eka aamuun on herätty, pilvinen on sää.
    Harmaalta näyttää taas myös viestien suunta, miksi?
    Minulta tämä yksi ainoa ketju palstaa rasittaa, voisiko otsikon nähdessään sivuuttaa?
    Kirjoitan tavoilleni uskollisena ja koskaan en ketään viestien lähettämiseen pakota, jos jollakin on sanottavaa, siitä vaan.
    Mukava kuitenkin on viestejä lukea, kun kirjoittajalla on hyvä tahto kirjottaa ja tarkoitus hyvää mieltä tuottaa.
    Onhan meitäkin muutamia, jotka tykkäämme tarinaa heittää arkisista asioista, ei luulisi ketään haittaavan.

Se, että viestini on pitkä johtuu siitä, haluan huomioida kysymykset ja muutenkin osallistua kirjoittajan sanomaan, mielestäni se on kohteliasta ja näin vuoropuhelua syntyy.
    Tykkään tutuiksi käyneistä kirjoittajista, heillä on joku tuntemus puolin ja toisin.
    Nimimerkki takaa, että viesti on sovinnollinen, se, että joidenkin kirjoittajien viestit ei kaikkia miellytä, sille ei kukaan mitään mahda, itsetutkistelulle on paikka.

Demeter tykkään niin kovin pitkistä viesteistäsi, aina sieltä asiaa löytyy, mihin mieli tekee vastata, ikävä tuo hermosärky, mikä on kiusaksesi tullut.
    Liekko sanoit keväästä tykkääväsi, niin minäkin, mutta kaikilla vuodenajoilla on oma viehätyksensä, ehkä syksy on vanhemmiten mieltymystäni kasvattanut, väriloistoillaan.
    On mukava kuulla niin iloja kuin surujakin, ehkä jonkun lohdutuksen sanasen osaa laittaa, myötäeläen ja iloita onnea toivotellen.
    Neeassa kuntoaan hoitaa pihatöissä, sitä olen joskus minäkin harrastanut, nyt vaan ikkunasta katson, kun koneet puistoja ja katuja puhdistaa.
    Asiallinen on viestisi korpikirjailija ja toivoisinkin , että nämä vanhat ikävyydet jätettäisiin unholaan, sitä tikulla silmään joka vanhoja muistaa.
    Asioilla on puolensa, jokainen oman viestinsä sisällön päättää ja myös vastaa.

Ihmeen vaikea on joillekin lukea viestiä niin kuin se on kirjoitettu, jopa yhteen sanaan puututaan ja huomautus on taattu.
    Ilkeydet mahtuu yhteen lauseeseen, sitä tarkoitin , kun mainitsin , että en tykkää lyhyistä viesteistä, paljon on tullut myös asiaa ja ymmärrystä anojen viesteissä.
    Jospa taas rauhoitettaisiin ketju ja jatkettaisiin asiallisella pohjalla.
    ( tämä ei ole opetus, ei ohjausta, vaan pieni toivomus minulta)
  10. Uusi viikonalku ja huomenna jo uusi kuukausikin alkaa, kellot on siirretty ja hieman sekavaksi ajan muutos päivän sai, mutta pian tähän taas sopeutuu.
    Kysymysmerkeillä usein merkitys, ehkä siirto palstalle tekemällä;)

Kiva kuulla, että sinäkin liekko olet palstalle siirtynyt, muistelen kurkatessani 70 olit siellä.
    Kissa onkin oiva kaveri, minulla ei sitäkään, sänkynikin kapeampaan vaihdoin, kun ei vieruskaveria ilmaantunut, höpöttelen, en ketään kaipaakaan;)
    Näillä kymmenillä on ihana asia elellä, kun ei tarvitse miellyttää ketään saa olla oma itsensä, sitä kyllä olen aina ollutkin.
    Palstan älyköiden mukaan tyhmä, savolainen mummo, tykkään kuitenkin tavoistani ja joku viisas on sanonut, jos ei hyväksy ja rakasta itseään, ei voi rakkautta jakaa.
    Tässä mietintää myssyyn, näille joilta aina jotain terävää mielipidettä löytyy.

Hyvä nimimerkkisi on, on niin kiva kun voi tunnistaa, ei tarvitse viestiä arvailla.
    Vastailu ja kommentointi onnistuu tutuksi tulleen kanssa paremmin, siis pitkällä palsta tuttavuudella, kai se niinkin on, että tutut viestit kannustavat vastaamaan.

Kristiina, en minäkään tykkää noista lyhyistä tokaisuista, eihän se ole keskustelua, mitä kaivataan, enemmän sisältöä viestiin tulee, vaikka vaan säästä kirjoittaisi;)
    Loukkauksia ladellessa ne puoltaa paikkaansa.

Mdk-mdk kiitos sanoistasi, sinulla tämä muutto on tuttu homma ja vielä toisesta maasta toiseen.
    Uskon sinun hyvin viihtyvän nykyisessä kodissasi, kun kerroit sen mukavista puolista.
    Fasessa kirjoittelen yleisesti, en ole vielä mihinkään porukkaan liittynyt, no olenhan toki savolaisten ryhmässä, missä päivän naurut käyn lukemassa.

Monta myönteistä viestiä on ketjuun tullut, mutta myös itseensä tyytymättömät on päässeet vauhtiin, jospa jättäisitte omat fiksuutenne näyttämiset, ehkä joku 80:nen voi olla teitä fiksumpi, en itseäni tarkoita.
    Tyydyn osaani, olen tavallistakin tavallisempi, älkää edes huomioiko, sopiiko? tiedän mielipiteenne entuudestaan.

Nyt alan elämään kuin viimeistä päivää, odotan peruna ,sipuli ja porkkana lähetystä maalta, ystävät sen toteuttavat, voikaa hyvin ja iloitkaa olemassa olostanne.
  11. Huomenta harmaudesta, sää on kovasti ajankohtaan sopiva, kosteaa ja lämmintä, kymmenen astetta mittarissa.
    Sään kertominen on joillekin harmi, mutta sekin on niin erilainen paikkakuntien välillä, joten ei haittaa vaikka siitä mainitseekin;)
    Selitys keskusteluun, totesin, että samanlaista on kuin nojatuolin jutustelutkin, mitään jatkuvaa aihetta ei ole, puhutaan asioista laajalti, kuten mielestäni pitääkin.
    Aina kuitenkin väliin mahtuu joku virke mikä innostaa jatkamaan, olipa aihe mikä tahansa.
    Keskustelua jokaisen omista lähtökohdista, arjesta ja elämisestä yleensä, näin vanhempana ollessa ei mitään ihmeellistä tarvitse aikaan saada.

Kiitos tervetulo toivotuksista ja Ramoona, kyllä voimille otti nuo muutot, kesällä helle ja nyt sitten oma toiminen tavaroiden kuljettaminen pienissä erissä, joka aamu parin viikon ajan matkalaukkua vetelin tien yli.
    Vävy auttoi painavampien tavaroiden kanssa autoineen, kunnes sitten poikani parilla paketti autolla toi huonekalut.
    Nyt oli helppo, kun vanhalta muistilta sain kaapit täyttää ja tilaakin runsaammin, kun eka muuton aikaan tavaroita karsin.
    Tämä nyt on viimeinen muutto kohdallani, tuli todettua, että ruoho ei ole v ihreämpää aidan takana;)

En muistini mukaan ole ilman kirjautumista ole koskaan kirjoittanut, siksi aivan luonnollista, että nimimerkilläni toimin.
    Leppoisuutta olen aina toivonut, jospa sitä nyt riittäisi, aika näyttää, itse en riita haasta, tilaisuutta kirjoitella yhdessä ketjussa, en siis suurta haittaa ole tekemässä.
    Kristiina olen monasti tästä "rohkeudesta" saanut kärsiä, mutta en vaan opi mitään, aina uudestaan virheitä teen, ehkä tämä ruljanssi kuitenkin hyvin päättyi.

Brinkkala olen tällä hetkellä onnellinen kodissani, on valoa ja näkyvyyttä, vertailu oli hyväksi.
    Lakanoista tuli mieleeni, että joudun kohta liinavaatteiden uusintaan, kun ikää vain riittää ja kaikki aikoinaan hankitut lakanatkin loppujaan elää.
    Hyvin ovat kestäneetkin, entisajan kankaatkin oli toista luokkaa, mikään ei ole nykyisin kestävää, aiemmin sähköliedetkin kesti ja kesti, nyt laittaja sanoi, että kolme vuotta on jo hyvä ikä.

No niin, taas se sarjakirjoitus jatkuu josta joku mainitsi, mihinkäs sitä tavoistaan pääsee, jaksakaa;)

Kellonsiirto aikaa tämä viikonloppu, vielä vaan, hyvää viikonlopun aikaa kaikille;)
  12. Tervehdys täältä meiltä päin, aurinko paistaa, lenkki on tehty, kaikkia mallillaan.

Kiitos MdK- MdK ihananasta muistojen ketjusta, ellinpoksista, silloin aloittelin minä myös tämän palstojen seurailun.
    Monta moninaista hauskaa ketjua silloin kulutettiin, muistoihin tulevat kirjoittajakaverit silloisilta ajoilta, ellumari ja Klara, veetiä unohtamatta.
    Hauskaa oli.

Mukava myös huomata, että löytyy minuakin kiitoksella muistavia, vaikka nämä kiittelyt ei kai niin hyvästä ole, jospa tilanne muuttuisi?
    En nyt aloita mitään kiittelyketjua, kaikille osoitan hyvän mieleni muistamisista, katsotaan onko rauhoittuminen pidempi aikaista, kuka tietää vaikka tavattaisiin näissä merkein.
    Onnittelut Kristiinalle syntymäpäivästä ja tervehdys sinne Itä- Helsinkiin;
  13. Huomenia+keskiviikkoon,+eka+kerho+ja+sinne+olisi+kohta+lähdettävä.Haluttomuus+meinaa+tarttua+ja+kotona+olo+voimistuu,+ei+vaan+auttaisi+antaa+sen+lisääntyä.Mentävä+vielä+olisi,+kun+jotenkuten+kykenee.Miksihän+mielenkiinto+kaikkeen+meinaa+lopahtaa,+on+kuin+uusin+silmälasein+maailmaa+tuijottaisi+ja+sen+ikävän+harmauden+näin+kokisi.Kaikenlainen+epävarmuus+vaan+kasvaa,+uhkatekijöitä+lisää+tähän+arkiseen+elämäänkin,+luin+juuri+lehdestä+sähkönsäästämis+keinoja,+tuleepa+menneet+ajat+mieleen.Ollaanko+eletty+niin+kaikenkattavassa+maailmassa,+että+nyt+suomut+silmiltä+alkavat+tippumaan,+tosipaikkojen+edessä+ollaan.Ei+ollut+tarkoitus+näin+harmaaksi+elämää+kuvata,+mutta+se+nyt+vaan+tuli+mieleen,+aurinko+kuitenkin+paistaa,+joten+eipä+nyt+maan+mutaan+painuta,+puhetta+itselleni+pidän;)Kyllähän+tämä+ainainen+sotiminen+ketjussakin+harmia+lisää,+mutta+se+on+kai+tullut+jäädäkseen,+ei+mitään+mahda.Makriina+väärinymmärryksistä+puhut,+no+voi+olla+niitäkin,+mutta+kyllä+tahallista+kiusaamishenkeä+mukaan+mahtuu.Sitä+vaan+yrittää+sivuuttaa+ja+jatkaa+omilla+höpötyksillään,+mutta+kyllä+ne+piikit+löytyy,+jospa+vaan+olisi+kuin+ei+olisikaan,+kai+joku+tarkoitus+tälläkin+saralla.Savolaismummon+itsepäisyys+on+puntaroitu,+no+sitä+olen,+silti+asian+kohdalla+mielestäni+vaatimattomuus+ilmenee+myös+itsepäisellä.Mielestäni+itsepäisyys+siinä,+että+jos+olen+jotain+päättänyt+tehdä,+en+periksi+anna+lähinnä+näissä+arjen+puuhasteluissa,+mutta+ehkä+se+ilmenee+myös+ketjun+nostossa+aina+ja+aina+vaan+uudelleen.Alkuun+sain+niin+mukavan+kohtelun+Kahvipirtin+myötä,+että+sitä+iloa+olisi+ollut+mukava+jatkaa,+siitä+kai+se+itsepäisesti+ketjun+nostoon+tulee,+kun+uskoo,+että+asiat+hoituu.Kai+se+eteen+tulee+sekin+hetki,+kun+usko+häviää.Näin+tänä+aamuna,+jatkan+itsepäisesti+tätä+ihan+omaa+elämääni,+hyvää+vointia+ja+iloa+olemassa+olosta+kaikille;)
  14. Jälleen+uusi+aamu+ja+harrastukset+alkaa,+tänään+laulelemaan;)On+mukava+nähdä+laulukavereita,+vähälle+onkin+jäänyt+tämän+kesän+tapaamiset.Miten+kesä+oikein+hujahti,+en+muista+edes+juhannusruusun+kukintaa+nähneeni,+kai+se+tämä+elämän+muutos+kaiken+sotki.Makriina,+ihan+normaalisti+aion+elämääni+jatkaa,+tosin+säästäväinen+olen+ollut+aina,+kuten+sinäkin+kerroit,+kyllä+aina+jotakin+voi+pienesti+vielä+olostaan+säästöäkin+aikaan+saada.Pyykinpesu+on+nykyään+myynnissä+olevien+väriliinojen+kanssa+mukavaa,+voi+laittaa+monen+kirjavaa+koneeseen,+tämä+liina+imee+mahdolliset+värit+itseensä.Olen+hyväksi+kokenut,+aina+ei+lajittelu+niin+tärkeää.Voihan+vielä+tulla+"takakesä"+ja+mökille+meno+houkuttaa.Lieko+puhut+minun+suulla,+noin+koen+elämäni+olevan,+vain+itselle+elän,+teen+juuri+niin+kuin+minulle+sopii+ja+mitä+jaksan.Jos+tunnen+jotain+turhuuttakin+tarvitsevani,++ostan,+mutta+usein+sekin+jää+tekemättä,+kun+mietin+mihin+tarvitsisin.Itsenäinen+olen,+edes+lapset+ei+paheksu,+ei+liioin+kysele+missä+olet,+mitä+teet,+olemme+sopineet,+että+huolettomia+saavat+suhteessa+minuun+olla,+soitan+jos+jotain+tarvitsen.Soittavat+kyllä,+jos+pidempi+aika+hiljaista+on+ollut.Tytär+toi+kurkkuja+omasta+kasvilavastaan,+oli+säilönyt+oman+tarpeensa,+kiva+että+sain+innostumaan+tuonkin+verran+kasvatushommista,+tomaattejakin+kasvattavat.Näin+toimi+äitini,+minäkin+ja+nyt+tytär,+kai+se+multa+houkuttaaDemeter+hyvinpä+olet+matkaa+tehnyt,+ei+kai+suolla+kuitenkaan,+sehän+on+kovasti+vaikea+kulkuista.Siitä+se+kunto+paranee,+kun+vaan+saa+itsensä+lähtemään.On+se+niin,+että+apua+ei+jokainen+osaa+pyytää+meistä+vanhoista,+minä+onnellisessa+asemassa,+että+tuo+vähäinen+järki+vielä+pelaa+ja+uskallan+kysyäkin,+jos+en+jotain+ymmärrä.Vaikeaa+se+avun+tarvitsijan+osa+on+yhteiskunnasamme,+väliin+putoajia+liian+paljon.Etsivää+nuorisotyötä+tehostetaan,+mutta+vanhukset+unohdetaan.Ennen+nuoret+etsi+itse+touhupaikkojaan+ja+ajanvietteitään,+nykyisin+ne+on+valmiiksi+laitettava,+no+ymmärrän,+että+nyt+on+nyt,+mutta+silti+vieroksun+kaiken+valmiiksi+tekemistä.Olemmeko+olleet+osallisena+tämän+hetken+tuloksiin+kasvatuksessa,+liian+helpon+elämän+lapsillemme+yritimme+ja+nyt+jatkumo+on+heidän+jälkeläisissään.Tämän+päivän+nuoriso+(+siis+pieni+osa+kuitenkin)+särkee+paikkoja,+potkii+kanssakulkijoita,+huutelevat+hävyttömyyksiä,+tuntuu,+että+laki+on+mennyt+siksi,+ettei+mitään+vastattavaa+ole.Vaatimaton,+sekö+on+ärsytyksen+kohde+korpikirjailija,+miksi+en+voisi+kertoa+olevani+vaatimaton,+koska+sitä+olen,+ei+mitään+tarvetta+nostatella+itseäni,+eikä+minulle+edes+ongelmaksi+muutu.Jos+tulen+toimeen+tälläisenä,+ketään+rasittamatta,+ei+liene+suurikaan+pahe.Ymmärsit++väärin,+kun+sanoin+tuon+yhteiskunta+lausekkeen,+toki+minulle+kuin+sinullekin+nämä+edut+on+tulleet,+en+tiedä+onko+kukaan+mistään+lain+antamasta+kieltäytynyt.Jopa+niin+sanotusti+"rikkaat"+kieltäytyivät+lapsilisän+pois+ottamisesta,+kaikille+sama+minkä+laki+antaa.En+halua+kinata+kanssasi,+jään+toiseksi+kuitenkin,+mutta+köyhäksi+olen+itseäni+sanonut+a+sitä+olen,+kun+oikeasti+rikkaista+puhutaan.Tyytyväinenkin+olen,+en+kadehdi+kuten+olen+ilmi+tuonut,+jos+sinun+on+vaikea+tätä+hyväksyä,+olen+pahoillani.Taas+tuli+varmaan+aihetta+mitä+arvostella,+mutta+jospa+jättäisimme+ne+kohdat+pois+mielestä,+joilla+mieli+mustuu;)Syksyistä+elämää,+voikaa+hyvin;)
  15. Aloitellaan+viikko+sateisena+ja+viileänä,+ruska+alkaa+jo+näkyä,+vaikka+puut+vielä+aivan+vihreinä,+pensaat+punottaa.Vettä+hiljalleen+satelee,+ulosmenon+voi+laistaa,+onneksi+ei+kauppaankaan+asiaa.Olette+pohtineen+vaikeaa+asiaa,+missä+raja+vedetään++rikkaiden+ja+köyhyyden+suhteen,+enpä+osaa+mitään+viisasta+sanoa.Oman+osani+tiedän,+ei+rikkautta,+mutta+elämä+sujuu,+joka+päivä+olen+selvinnyt+omin+avuin+ja+varoin.Joskus+avioliiton+alussa+tuntui+selviytyminen+vaikealta,+velkaa+pankkiin+ja+pienet+tienestit+minulla,+mieheni+normi++työläinen,+hyvä+sellainen,+kaikesta+selvittiin.Elämässä+jaksettiin+maksaa+kaikki+tarvittava+ja+eläkeiässä+olimme+omillamme,+se+minun+rikkautta+onkin.Hyvä+terveys,+mielenrauha,+siinä+ne+rikkauteni.Vaikeampi+on+yleisesti+rikkauden+määritettä+sanoa,+ehkä+voisi+olla+niin,+kun+ostoksia+tekee,+ei+tarvitse+miettiä+riittääkö+rahat+ja+ne+joilta+veroja+piiloon++veroparatiisiin+riittää,+voisi+jo+rikkaaksi+sanoa.Kaiken+kaikkiaan+hyväosaisena++pidän+itseäni,+en+omaisuuden+suhteen,+vaan++onnen+mukana+kulkien+ja+terveenä+olen+saanut+olla,+se+on+se+rikkaus+mitä+ei+aina+rahallakaan+saa.Elämän+kampaillen+olen+taistellut,+maksuista+selvinnyt+ja+nyt+on+mieli+tasapainoinen,+mietiskelen+joskus+mitä+tarvitsisin,+rehellisesti+voin+itselleni+todistaa,+en+mitään.Asuntonikin+on+pieni,+mitään+uutta+ei+mahdu,+onneksi+olenkin+tyytyväinen,+pientä+vaihtelua+saan+huonekalujen+paikkaa+vaihtaen;)Varmaan+olen+kuvan+itsestäni+melko+tarkkaan+antanut,+mutta+ei+elämäni+ketään+niin+suuresti+kiinnosta,+ettenkö+rehellinen+senkin+suhteen+voisi+olla,+mitään+ei+piiloteltavaa,+joskin+ei+tietenkään+tarvitsisi+mitään+kertoakaan.;)Kirjoiteltu+mitä+on+kirjoitettu,+totuutta+kaikki,+tuskin+kovin+korkealta+voisin+pudota+jos+jollekin+olisi+tarvetta+ryhtyä+elämääni+penkomaan;)Uskon+,+että+kiinnostus+minimissä,+hyvä+näin.Ramoona+sanoi+osuvasti,+sopeutuminen+on+yksi+rikkaudenkin+lähtökohta,+kun+elämä+antaa+sen+minkä+antaa,+katkeruus+ei+kasva+ja+itsensä+kanssa+voi+elää+ilman+vihaa+ja+katkeruutta.Kateus+ei+mieltä+hyväksi+tee+minkään+asian+kohdalla.+kaikilla+"rikkaillakin"+on+huolensa,+ehkä+omaisuuden+kartuttaminen+on+vienyt+ilon+elää+ja+nautinnon+elämästä.Eliaana+tuon+sota-ajan+mainitsit,+kyllä+silloin+monella+oli+tiukkaa,+joskin+myös+hätää+käytti+jotkut+hyötyäkseen,+joka+päiväinen+puute+teki+ihmisistä+nöyriä+kaiken+edessä.+Nyt+voi+sanoa,+että++ei+toivoisi+kenenkään+joutuvan+moista+kokemaan+ja+kuitenkin+maailmassa+aina+sotaa+käydään,+tuskaa+koetaan,+oppivatko+ihmiset+koskaan.Olisi+aiheellista+pysähtyä+miettimään+näiden+maailman+vaikeuksista+kärsivien+osaa,+yrittää+pieninkin+konstin+pyrkiä+auttamaan.Kovalla+työllä+on+maamme+nostettu+tähän+tilaan+ja++tyytyväisyyttä+voisi+runsaammin+esiintyä.Eipä+tullut+selkeää+vastausta+rajaan+rikkaiden+ja+köyhien+elämiseen,+ehkä+joku+paremmin+sen+osaa+kertoa,+hyvää+viikon+alkua+teille+kirjoittajakaverit;)
  16. Pilvistä+ja+viileää+sunnuntaiaamua,+nyt+ei+auta+laistaa+lenkkiä+vaikka+mieli+tekisi,+eilen+pinnasin+katselin+taivaan+pilvisyyttä+ja+hain+syyhyn,+että+ulos+ei+tarvitse+lähteä,+kun+vähän+väliä+sataa.Periaatteet+joskus+rasittaa+ja+huonon+omantunnon+aikaan+saa.Nuhainenkin+on+oloni,+mutta+eipä+tuo+pieni+nuha+ole+esteenä+ennekään+mihinkään+touhuihini,+joten+ei+nytkään.Hyviä+kirjoituksia+on+ketjuun+tullut,+asiaa+puhuttu,+minun+tiedoillani+ei+mitään+lisättävää.Noin+se+monen+asian+kohdalla+on,+mutta+ilman+onnenkantamoista+ei+rahaton+rikkauksia+kerää,+joku+on+sanonut+ettei+työteolla+rikastu,+kyllä+se+on+yhtä+menojen+tarkkailu+ollut+tämän+hetkisenkin+tilan+hankkiminen.Pankin+asiakkaana+melkein+ikäni+tähän+asti+olen+ollut,+asunto+ensin+korkealla+korolla+hankittiin,+siinä+piti+tarkkaan+seurata+mihin+rahat+sijoittaa.Myöhemmin+sitten+mökki+ja+auto,+samoin+lainojen+turvin,+nyt+en+ole+velkaa+kenellekään+ja+kutakuinkin++pärjäilen,+ei+mitään+suurempaa+menoerää+enää,+mutta+ei+rellestäen+eletä+nytkään.Tunnen+tapauksia,+joilla+ei+näinkään+hyvin,+joskus+miettivät+söisikö+vai+ostaisiko+lääkkeet,+samoista+lähtökohdista+on+ponnistettu+,+toisilla+ei+samaa+onnea+ole+jostakin+syystä+ollut.Perinnön+jättämisistä+ei+voi+puhua,+mutta+onni+siinäkin+asiassa+on+mukana+ollut,+jälkeläiset+omin+avuin+ovat+paikkansa+kunnon+kansalaisina+hankkineet.Olen+seurannut+läheltä+noita+metsäasioitakin,+isän+kuoltua+ja+hänen+toivomuksistaan+metsä+pitäisi+säilyttää+ja+hoitaa+hyvin.Toivomuksen+toteutumisessa+on+vaikeuksia,+kun+yksi+perijä+vaatisi+oman+osansa+rahana,+siinä+sitten+seilataan+miten+milloinkin,+toiset+haluaisi+isän+toivomuksen+pitää.Verojen+ja+hoidon+suhteen+nuristaan,+kalliiksi+tulee+pitää+metsä+kunnossa,+oliko+isän+toivomus+liikaa?En+kadehdi+heidän+tilaansa,+jos+myyt+puuta,+on+istutettava+taimia+tilalle+ja+jos+teetät+vieraalla+menoja+taimien+lisäksi+tulee+ja+kuka+sitten+ehtii+kasvusta+nauttia,+no+ne+perijät+jotka+ovat+elossa,+kun+metsä+on+kaatokunnossa.Hyvä+ei+milloinkaan,+ilman+kuluja+ei+mikään+onnistu+metsän+hoidossakaan,+ahkera+pitää+köyhän+metsän+omistajankin+olla,+näin+olen+ymmärtänyt.Ihana+asia,+että+ei+noita+huolia+ja+aivan+kuten+brinkalakin,+tyytyväinen+olen+osaani,+ei+omaisuutta,+mutta+ei+velkaa+eikä+huolia+omaisuuden+hoidosta.Monta+kertaa+sitä+huomaa+miettivänsä+noita+korotuksia+milloin+mistäkin,+onko+kaikki+kuluihin+meneviä,+vai+jääkö+yrittäjille+kuitenkin+melkoiset+summat,+voisiko+tyytyä+vähempään+ja+näin+koko+kansan+hyvinvointia+lisätä.Verojen+maksu+on+pakollista+ja+en+alkuunkaan+ymmärrä,+että+joku+puhuu,+että+vero+osuudet+kuuluvat+palkansaajalle,+mistä+sitten+valtion+maksut+hoidetaan,+veroparatiisit+ovat+tarpeettomia,+verot+kuuluu+maksaa+tuloistaan.Onneksi+elämme+demokraattisessa+maassa,+jossa+jollakin+tapaa+keinottelua+yritetään+estää,+onnistutaanko,+ei+varmaan+tarpeeksi+hyvin.Aina+on+rikkaita+ja+köyhiä,+kunpa+edes+vähän+tasoitusta+tähänkin+asiaan+saataisiin+ja+kaveria+ei+jätetä+henki+eläisi.Myös+se,+että+joillakin+on+älykkyyttä+muita+enemmän,+onneakin,+ei+poista+asiaa,+että+kaikki+elämässä+kiinni+on+pidettävä.Olen+yrittänyt+pienesti+osallistua+aina+noihin+talkoisiin+missä+vaikeassa+tilanteessa+olevia+voi+auttaa,+pienikin+ropo+on+toivon+mukaan+kohteensa+löytänyt.Olipa+kiva+lukea+ukkovaan+terveiset+ja+sydäntä+lämmitti+nuo+monet+sydämet,+kiitos+niistä.Hyvillä+mielin+katson+itsekin+pakkasten+täynnä+olemista+ja+jääkaapin+ylähyllyn+säilöttyjä+purnukoita,+hyvä+on+talvella+ottaa,+säästö+on+kyseenalaista,+mutta+itsetehty+maistuu.Mukavaa+sunnnuntaipäivää+kaikille.
  17. Lauantaiaamu,+kauniisti+aurinko+paistaa,+mutta+sää+on+syksyinen,+kuten+syyskuussa+olla+pitääkin;)Miksi+pitää+ulos+mennä+oli+anolla+kysymys,+no+liikuntaa+lääkäri+määräsi+ja+raitista+ilmaa,+se+on+jokaiselle+tarpeen.En+parannusta+ole+tuntenut,+joka+askeleella+polviin+sattuu,+mutta+miten+olisi+jos+päivät+kotona+vaan+istuisin,+kävelisinkö+lainkaan?.Särkylääkkeet+ja+liikunnan+lääkäri+hoidoksi+määräsi,+minä+kilttinä+yritän+toteuttaa;)Kuinkahan+monta+osaavaa+onkaan+noussut+ponnistellen+köyhyydestä,+oman+sinnikkyyden+ansiosta,+ei+lahjakkuus+ole++rahasta+kiinni.Koskaan+en+ole"+kieltänyt"+mitään,+toivomuksia+olen+esittänyt,+kas,+minulla+ei+valtuuksia+ole+kieltämisiin+ja+miksi+pitäisi+ollakaan?Tasaveroisina+tänne+kirjoitellaan,+kenenkään+yksityistä+elämää+todella++tietämättä,+se+mitä+jokainen+haluaa+tietoon+saattaa.Ano+17,02,+aivan+oikein+on,++työtä+on+tehtävä+kouluja+käyneidenkin,+onhan+yhteiskunta+heidänkin+koulunkäyntiään+kustantanut,+joskin+reilumpaa+elämä+on+jos+vanhemmilla+on+rahaa+avustaa.Onnellinen+saan+minäkin+olla,+läheiseni+on+ilman+sen+runsaammin+kouluja+käymättä,+kovalla+työllä+saanut+hyvän+elämän+aikaiseksi+ja+hyvää+jakaa+toisillekin.Terveys+ja+onni+matkassa+on+hyvä+yrittää,+vastuun+kantaminen+työstään+on+hoidettava,++ja+vielä+se,+että+"kultalusikalla"+ei+ole+apua+pystytty+antamaan.Olisihan+se+suuri+etu,+jos+metsähehtaareja+olisi+perinnöksi+jättää,+mutta+vähempikin+riittää.Brinkkala+sanoihisi+voin+yhtyä,+ei+perintöjä+apuna+ole+ollut,+mutta+pärjätty+on;)Toimeentulo+joskus+tiukassa,+mutta+nyt+on+ponnistelujen+jälkeen+leipää+joka+päivä+pöytään+laittaa,+mitäs+muuta+elämän+illassa+tarvitsee,+toivottavasti+lämpöä+vielä+saisi+loppuun+asti;)Lisätään+villaista+päälle+ja+istutaan+"kökköä"+kun+valoja+säännöstellään,+niin+tehtiin+sota+aikanakin.Toivoisi+kuitenkin,+että+ei+samaa+tarvitsisi+kokea,+ei+ne+niin+mukavia+ole+muistellakaan,+aina+puutetta+jostakin.Luottamus+asioiden+suhteen+meinaa+kadota,+kun+joka+tuutista+epäilyjä+tulee,+meneekö+sähkön+alvin+pienentäminen+kenen+taskuun,+vai+saammeko+sen+jokainen+omalle+kohdallamme,+pienenä+helpotuksena?Ynnämuu,+en+mielelläni+politiikkaa+ketjuun+toisi,+mutta+aina+se+vaan+jostakin+kumpuaa,+se+jos+mikä,+erimielisyyttä+aikaan+saa."Oikeistorouvaksi"+en+suostu,+jos+sillä+minua+tarkoitettiin,+enkä+kieltämään+ketään+käy,+turhaa+se+olisikin.Tähän+ikään+ei+enää+haihatteluja+mieleen+tule,+elämästä+on+jotain+opittu.Makriinan+sanat+allekirjoitan,+katkera+en+ole+elämästäni+missään+muodossa,+kaikki+mikä+on+tapahtunut+ennen+minua+on+arvokasta+ja+kunnioitettavaa+maan+parhaaksi+olemista,+uhrauksia+joiden+johdosta+nyt+tätä+päivää+elämme,+melkoisen+hyvin+mielestäni.Kiitollinen+olen+elämästäni,+vaikeaakin+on+ollut,+mutta+elämä+on+aina+paremmaksi+kuitenkin+tullut,+tosin+tämän+hetkinen+tilanne+taas+uhkia+esiin+tuo.Hyvällä+tahdolla,+yhdessä+ponnistellen+näistäkin+selvitään.+näin+uskon.Tätä+päivää+taas+iltaan+saattamaan,+eilen+siivosin+pienen+asuntoni,+joku+huonekalu+paikkaa+vaihtoi+ja+mieli+tyytyväinen.Tänään+keitän+punajuuria+ja+lanttuja+,+punajuuria+vielä+pari+purkkia+jääkaappiin+mahtuu,+euron+maksoi+kilo,+samoin+lanttu,+sitäkin+pakkaseen+pienen+määrän+soseena+laitan.Jos+en+joulua+näe,+perinnöksi+jäävät;)Mukavaa+ja+iloista+viikonloppua!
  18. Huomenta+taas+perjantaipäivään,+viikot+lentäen++vilistävät,+kuukaudet+vaihtuvat,+miten+tuntuukin,+että+vauhti+on+kiihtynyt?Kuitenkin+kiireet+on+itseltäni+ohi,+joka+päivälle+yritän+jonkun+puuhan+järjestää+ja+kiire+väistyy.+Työt+pakostakin+on+jaettava+useammalle+päivälle,+kun+ei+jaksa+koko+päivää+jotain+touhuta.Onhan+sitä+tullut+touhuttua+elämän+matkan+aikana,+monta+työtä+päivän+aikaan+ehti,+nyt+on+oikeuskin+levätä.Vilkaisin+tuota+ketjua+mistä+kerroitte,+ilmoitus+tuli+"on+rikki"+en+minäkään+muista+mitään+ihmeellistä+siinä+olleen.Onko+niin,+ettei+vanhusten+huonosta+olosta+voi+kertoa?Itse+asun+nyt+senioritalossa,+missä+oma+toimivuus+on+kuitenkin+oltava.Huonompia+asiakkaita+käydään+kotona+hoitamassa,+heitä+onkin+aika+paljon,+talon+valmistumisesta+seitsemän+vuotta,+onko+asukkaat+tässä+ajassa+jo+huonontuneet.?Mitään+erikoispalveluja+ei+talossa+ole,+mutta+ostaen+niitä+kyllä+voi+ottaa+ja+nyt+tuntuu,+että+aika+iso+osa+ostokset+ja+ruoka/siivouspalvelut+ulkoa+ottavat.Sääntöjen+talo+on,+esimerkiksi+kynttilöitä+ei+saa+polttaa+sisällä+ja+muutenkin+on+asuminen+hyvin+tarkkojen+sääntöjen+alainen.Minulle++valvominen+elämän+suhteen+tuntuu+hullulta,+ikäni+kerrostalossa+asunut+ja+oma+järkeni+on+elämisen+tavat+määrittänyt,+kai+tämä+turvallisuutta+lisää,+mistä+sitten+maksetaan.Oman+elämän+säätäminen+rajoittuu,+mutta+ehkä+sekin+minulle+parhaaksi+joskus+muuttuu.Brinkkala+kerroit+tuulivoimasta,+sen+on+lähellä+asuvat+kokeneet+meluisaksi+ja+kai+siksi+vastustavat,+kyllä+varmaan+hyvä+lisä+olisi+sähkön+saamiseen.Hirvittää+kaiken+elämän+kallistuminen,+eilen+oikein+tarkemmin+tutkin+kaupankin+hintoja,+mahdottomasti+kaikki+noussut,+ei+turhaan+puhuta+köyhyyden+lisääntymisestä.Itä-+Helsinkiin+tervehdys,+on+oikein+hyvä,+kun+jaksat+liikkua+paljon,+kunto+sillä+keinoin+kestää.Ymmärsin+juurikin+sinun+tarkoittavan,+että+kodista+on+ulos+lähdettävä+jo+oman+terveyden+vuoksi.Kotona+hyvin+viihtyvä,+voin+olla+samaa+mieltä,+hyvin+kotonakin+viihdyn,+mutta+lääkärin+määräyksestä+pitäisi+vaan+uloskin+lähteä.Niin+usein+viitsimismielessä+lähteminen+on+vaikeaa,+sen+pienen+lenkin+pakotan+itseni+liki+joka+päivä+tekemään.Varmaan+demareiden+kuin+muidenkin+kanssaeläjien+elämään+mahtuu+hyvää,+jos+huonoakin,+näin+uskon.Kultalusikka+suussa+on+onnea+syntyä,+kun+monellakin+paljon+vaurautta+jo+elämän+alusta+asti,+se+miten+hankittua,+osa+ainakin+perintönä+suvun+aikaisemmilta+eläjiltä.Totta+tuo,+että+elämän+mahdollista+onnea+mukana+ollen+voi+vaurautta+säästäen+ja+nuukasti+eläen+kartuttaa,+mutta+kaikille+ei+se+onnistu,+vastoinkäymisiä+toinen+toisensa+perään+voi+olla.Epäonnisen+on+vaikea+omaisuutta+kartuttaa,+vaikka+kuinka+tarkkaan+elämänsä+eläisi.Oma+elämäni+on+kulkenut+juuri+tätä+rataa,+työtä+tehden+saimme+kodin+ja+muun+hyväksi+luokitellun+elämän,+yhteiskunnan+apua+emme+ole+tarvinneet+missään+ja+se+on+minun+mielestä+kovan+työnteon+ansio,+rikkauksia+ei+ole,+mutta+elämä+kutakuinkin+turvattu+vieläkin,+kun+elämän+iltaa+elän.Kateellinen+en+hyväosaisten+elämästä+ole,+tyytyväinen+omaan+osaani.Kenenkään+ei+tarvitse+seurata+pääministerin+mallia,+jokainen+sen+moraalinsa+määrittelee.Tuo+uunin+sytyttäminen+on+koettu+ja+monet+savut+silmille+saatu,+omalla+mökillä+sen+jo+koin+ja+nyt+osan+myöhempänä+aikana,+kun+maalla+kesät+vietin.Kevät+aina+talon+kylmänä+olleena+se+ongelma+esiin+tuli,+paperia+tuhkaluukkuun+ja+vetämään+lähti.Nykyään+on+muitakin+keinoja+saada+tuli+syttymään+ja+veto+onnistumaan++kuten+Eliaana+mainitsit.Makriinalla+surun+täyteinen+viikonloppu,+tämäkin+sitä+elämää+on,+vuoro+jokaiselle+tulee+lähteä.Suvut+pienenevät+monilla,+syntyvyys+on+pientä+ja+elämä+sitä+vieraantumista+edesauttaa,+jokaiselle+oma+elämän+kiire+vaikuttaa+sukulaisuuden+ylläpitämiseen.+Nyt+niitä+tälle+päivälle+suunniteltuja+asioita+toteuttamaan,+saapa+nähdä+mitä+aikaan+saan;)
  19. Huomenta+viilenevään+säähän,+aurinko+kylläkin+paistaa,+mutta+tuuli+on+purevaa,+vaatetta+on+lisättävä+kaupoille+lähtiessä.Asiaa+on+apteekkiinkin,+aika+harvoin+tarvitsen+käydä,+mutta+loppuvat+ne+vähänkin+tarvittavat+lääkkeet.Askartelutarvikkeita+on+käytävä+etsimässä,+ajattelin+tuolla+meidän+kokoustiloissa+yrittää+viritellä+jotakin+harrastusryhmää,,+pientä+näpertelyä+sormille+ja+yhdessä+oloa.Pientä+innostumista+on+ilmassa,+ainahan+se+siitä+aloittamisesta+onkin+kiinni,+saa+nähdä+innostuuko+väki+sormiaan+liimaan+sotkemaan;)Teillä+siellä+etelässä+paikkoja+missä+nähtävyyksiä+ja+kulttuuriakin+paljon+enemmän+mitä+täällä,+mutta+on+meilläkin+tuo+luonto+ja+sen+antamat+mahdollisuudet.Olemassa+oleva+koski+saa+lisä+uoman+ja++lohet+sieltäkin+pääsevät+nousemaan+pesimispaikkoja+etsimään,+näin+lehti+kertoili+ja+maisemat+alueella+mihin+juuri+on+siltoja+tehty+saarista+toiseen+vain+kaunistuvat+ja+tämä+kaikki+keskellä+kaupunkia.Suosituksi+lenkkireitiksi+onkin+tullut.Kilometrin+päässä+on+Taipaleen+kanava,+mistä+laivat+seilaavat+Iisalmeen+asti+ja+etelän+suunta+Suomenlahti,+kai+ne+sinne+vielä+pääsevät+?Tyttärentytär+miehineen+on+innostunut+noita+kansallispuistoja+kiertämää,+tutuksi+siinä+samalla+suomen+eri+kolkat+tulee.Tuo+uusiojätteiden+kerääminen+on+hyvä+asia,+kai+siitä+jotain+hyvääkin+tulee,+brinkkala+mainitsit+nuo+pienetkin+jätteeseen+kelpaavat,+kun+vain+tulisi+eriteltyä+kaikki.Kyllä+meilläkin+on+laatikko+kaikelle+mahdolliselle+jätteelle,+hyvä+niin.Muistan+kun+joskus+lapset+sain+marjametsään,+pienet+mukit+kädessä+yllyttelin+marjoa+keräämään,+lopulta+jouduin+satuja+keksimään+metsän+eläimistä+ja+peikoistakin,+lopputulos+oli+se,+että+kannon+nokassa+istuivat+ja+kuuntelivat+satuiluani,+ei+sekään+houkutus+onnistunut;)Eliaanalla+ihana,+kun+saa+puilla+lämpöä+kohentaa,+kohta+kai+huoneilma+viilennetään,+puhumattakaan+valojen+vähentämisellä,+pattereita+on+varalle+ostettava.Meilläkin+lenkkisauna+lopetettiin,+talossamme+ei+saa+kynttilöitäkään+polttaa,+led-valoin+on+toimittava,+no+eihän+ne+lämmitä.Makriina+kertoili+noista+kuoleman+kutsuista,+niin+ne+vaan+maanpoveen+joutuvat+johtajatkin,+saivatko+aikaan+hyvää+vai+pahaa.Miten+tämä+aika+rientääkään,+mieheni+kuolemastakin+tulee+jo+22+vuotta,+minkälaista+elämä+olisikaan+ollut+hänen+kanssaan+tänne+asti+eläen.Valokuvia+olen+joskus+selaillut+ja+muistot+saavat+mielen+herkäksi.Demeter+mainitsit+tuon+auton,+se+olisi+hyvä+tapa+liikkua+hieman+pidemmällekin,+näin+huono+kulkuisena,+mutta+nyt+on+tyydyttävä+vaan+omiin+keinoihin.Voisihan+sitä+joskus+pyytää+tytärtä+ja+vävyä+autoilemaan,+mutta+ovat+niin+mökki+ihmisiä,+että+en+edes+raaski+heitä+mihinkään+pyytää,+ymmärrän+tuon+mökillä+olemisen+tärkeyden,+niin+olimme+itsekin+koko+kesän,+kun+siihen+mahdollisuudet+oli.Poika+taas+matkustaa+työkseen,+ei+häntäkään+enää+vapaana+ollessa+viitsi+rasittaa,+heidän+kohteensa+on+pidemmällä+jos+joskus+aikaa+saavat,+nyt+menevät+lomailemaan+rapakon+taakse.Onhan+minullakin+mahdollisuuksia+päästä+tutustumaan+lähiympäristöön+yhdistyksen+järjestämille+matkoille,+jos+kunto+sen+kestää.Tyytyväinen+pitää+olla,+kaikkea+ei+kukaan+saa.Ihmettelen+ajatusta,+että+moititaan+hallitusta+velan+otosta,+mistä+nämä+korona-ajan++velvoitteet+olisi+pystytty+maksamaan,+verojen+osuus+laski+ja+joka+puolelta+apua+pyydettiin,+olisi+siinä+saanut+olla+ihme+ihminen,+että+toisin+olisi+voinut+toimia.Sama+tilanne+jatkuu,+nyt+tuo+sota+mullistaa+kaiken+ja+apua+joka+suunnalta+valtiolta+pyydetään,+joillakin+ajatus+,+että+verotkin+pitäisi+saada+itse+pitää.Kansalta+kaikki+minkä+suinkin+veroina+saavat+ja+velkaa+lisäksi+on+pakko+ottaa.Onhan+se+sota-aika+monella+mielessä,+ainakin+tämän+ikäisillä,+ei+se+helpolla+olo+silloinkaan+ollut+päällimmäisenä+mielessä,+jokainen+yritti+osansa+tehdä.Ymmärrystä+päättäjiä+kohti+olisi+kaikkien+jaksettava+ylläpitää,+ei+ole+mitään+rahapuuta,+mistä+menot+voisi+hoitaa.Se+kansanosa+joka+altaissa+ja+juhlinnassa+aikansa+viettää,+ovat+kultalusikka+suussa+syntyneet,+rikkaudet+kerätty+sukupolvien+ajan,+rehellisesti+ehkä,+mutta+muistakin+esimerkkejä+löytyy.Paljon+ehkä+verojakin+maksavat,+aina+ei+näitä+asioita+ymmärrä+tavallinen+tallaaja.Demeterin+toivomuksen+kuin+omanikin,+rauhan+säilymisestä+toivon+jatkuvan,+kivaa+päivää+kaikille;)