Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta, nolla kelissä mennään, vettä se on jos jotakin sataa, en oikein saa selvää.
    Lunta on vielä aurauskinoksissa ja teilläkin, saattaa olla liukasta.
    Kyllä se saisi pakkanen paukkua, menisi nuo kaiken maailman tauditkin paremmin ohi, ei kuitenkaan paukku pakkasia .
    Outo on talvemme.
    Mommila kuvaa en ole katsonut, mutta Nuori Viktoria tuli katsottua, nyt olen koukussa Takaisin kotiin sarjaan.
    Pippurilaastarista en ole kuullut, en mitään muitakaan laastareja ole käyttänyt, no kai joskus haavalaastaria.
    Minä teen ruokia valmiiksi usein viikonlopulla, on niin mukava kotiin menoista palata ja ruoka valmiina lämmittämistä vaille .
    Tuo säästä kertominen on vähän samaa kuin tavatessa, ihmetellään milloin pakkasta tai muuta sen hetkistä säätilaa, niin täälläkin pirtissä sen kerromme, no asummehan eri suunnilla, ei varmaan haittaa vaikka oman säämme ilmoitamme.
    Mieluummin vaikka säästä, kuin pitkistä sairaskertomuksista, mitä täällä livessä melkein joka päivä joutuu kuulemaan.
    Siitähän sitä tietenkin puhutaan, mikä mieltä askarruttaa, joillakin ei muuta kerrottavaa olekaan.
    Tuleehan sitä itsenikin aina noista jaloista puhetta pitämään ja kun kysytään mitä kuuluu, niin sitähän sitä kuuluu.
    Vaivathan ne meillä päälimäisenä on.
    Uzmakin on pirttiin kurkannut, oletkos siellä rapakon takana?
    Minulla on pullossa aloeveraa, hyvää palovammoillekin ja moneen muuhun pikkuvaivaan.
    Tuo runosuoni mitä Mdk-Mdk kaipaili, on hyvin oikukas, ei se väkisin toimi, joskus vaan lähtee ihan itsestään laukkaan, silloin pitäisi kynä ja paperi käsillä olla;)
    Onneksi olkoon muori, kyllä se yö on paljon nautittavampaa, kun nukkuu, hyvä että sinullakin nyt onnistuu.
    Tämän aamun lehdessä oli juuri sorsia syöttävän mummelin (86 v)kuva sorsineen, kyllä ne luonnon eläimet apua ruokailuun tarvitsevat.
    Meillä tuolla virrassa on 150:nen sorsan parvi, niitä syöttää eläinyhdistys, siellä on automaatti ja katos.
    Ystäväni tyttärellä on ollut kissa joka on käynyt pihassa jatkuvasti ruoka vieraana ja nyt sitten tuli ja ilahdutti neljällä pienellä pennulla.
    Ovat kuulemma niin suloisia, hyvä että on matkojen päässä, en varmaan voisi olla yhtä kotiin ottamatta.
    Varmaan niille kodit löytyy.
    Nyt kurkistelen miten reippaasti ihmiset astelee ulkona, uskaltaako sinne lähteä mukaan tallaamaan, kerhopäivä olisi.
    Peukut pystyyn, että seisaallani pysyn, jarruja en laita, moi,moi.
  2. Huomenta kuuden asteen pakkasesta ja lumisateesta, nyt meillekin on luvattu runsaasti lunta.
    Keli tulee huonoksi, siitä on varoiteltu tiellä liikkuvia, myös jalkapelissä saa varoa.
    Eilen kertoivat kerhossa, miten eräs laulutoveri oli ruhjonut kätensä, ihan vaan kotona kaatuen, ei sitä aina tiedä missä vaara piileskelee.
    Minulla ei ole mitään ennalta ehkäiseviä toimen piteitä, kun verkkoja mattojen alla, tai liukastus esteissä sukan pohjissa, ehkä pitäisi olla.
    Villatöppösillä tepastelen ja kun ei mitään ole sattunut, en osaa varoa.
    Käskivät eilen koputella puuta, kun olen näin säilynyt vahingolta.
    Tikkailla olen keikkunut verhojen kanssa, on ehkä vaarallista urheilua, mutta kaiketi se vaara jos on tullakseen se tulee, vaikka varoisinkin.
    Joskus on rauhoittavaa kuunnella vaikka virsiä ja yllättävän tutuilta joskus tuntuvatkin, äiti niitä paljon lauloi.
    Virsi 600 vanhassa virsikirjassa on tuttu, sitä lauletaan paljon hautajaisissa, myös äitini sitä paljon lauloi.
    Ynnämuu sanoit noista vanhojen muisteloista, nykyisin nuoret vaan toteavat, ei voi verrata tähän aikaan, mielestäni voisi, ainakin jotain.
    Tuosta muuttamisesta ja tavaroiden kertymisistä, kyllä sitä on niin vaikea luopua aikanaan ja niin sitä vaan kertyy.
    Olen ajatellut minäkin muuttaa, mutta jo ajatus näiden tavaroiden uudelleen sijoittamisesta kauhistuttaa.
    Vaikka asuntoni ei järin suuri ole, pienenpään jos haluaisi, olisi yksin osasta huonekaluja luovuttava, taidan lopettaa jo ajattelun muutosta.
    Mukavaa Mdk-Mdk kun kotimaahan olet palannut, muistan aina ne aikaiset kukkasii siellä Ruotsin puolella.
    Tuo Pikku syntinen kuuluu lauluryhmämme ohjelmaan, silloin tällöin sitä lauletaan, iskevä kappale onkin.
    Tanssiminen on jäänyt, vaikka niin siitä aiemmin tykkäsin.
    Valoisuus on todella lisääntynyt ja päivä päivältä päivä jatkuu, äkkiä sitä ollaan valoisassa ajassa ja keväässä.
    Sitten taas alkaa talon omistajilla piha puuhat ja kai minäkin parvekkeelle jotain kasvamaan laitan.
    Eiköhän ne joka sukupolvella omat taistonsa tule olemaan, ainahan tätä maailmaa on yritetty paremmaksi saada, nyt sitten katselemme sitä näiltä näkyvin ja tulevat kansalaiset oman osansa hyvinvoinnista, kuin myös huonoista asioista varmaan kokevat.
    Mutta nyt tätä tiistai päivää kokemaan, mitäpä illalla onkaan tiedossa?
    Iloa toivon päiväänne.
  3. Huomenta uuden viikon alkuun, pakkasta 6 astetta ja lunta hiljalleen sataa.
    Niin se alkaa tammikuun viimeinen viikko, yli puolet jo talvikuukausista kulutettu, valo lisääntyy ja mieliala nousee.
    Ennen nuorempana tammikuu oli niin pitkä ja ikävä, nyt se sujahtaa siinä missä toisetkin kuukaudet.
    Lapsena eläessä oli sunnuntai se pyhä päivä jolloin kylässä käytiin, työt kaikki unohdettiin.
    Ei sitä ollut mahdollista soitella, että sopiiko kylään tulla, oletteko kotona, mentiin vaan ja jos ovi ei auennut palattiin kotiin.
    Silloin harrastus oli yhteyksien pito suvun kanssa, nyt hyvä että serkkujakaan edes tunnetaan, aika muuttuu ei meinaa mukaan ehtiä.
    Työtä tehtiin ja otettiin vastaan sitä mitä tarjolla oli, ei aina niin hohdokasta ollut, eikä palkkakaan niitä parhaita, en ihmettele jos parempaa toivottiin.
    Tuo kakun jako ei luonnistunut silloin, ei tänä päivänäkään, meillä kuitenkin voimme olla tyytyväisiä siitä, että jotakin on menneet polvet parannusta aikaan saaneet, tosin nyt näitä parannuksia yritetään väellä ja voimalla pois ottaa.
    Kansan kahtia jakaminen on käynnissä ja en ihmettele, että eikö se vastarintaa herätä, mutta toivoisi asioiden kaikkien kannalta selviävän, mitään entiseen verrattavaa taistoa ei kukaan toivo.
    Tänä päivänä pitäisi olla tietoa ja viisautta hoitaa asiat kuntoon, mutta se jakaminen on vaikeaa.
    En puutu tämän enempää näihin asioihin, sillä väkisinkin meinaa kinaksi mennä, ja sitä en toivo pirtissä tehtävän.
    Mielipiteiden esittäminen hienosti vaatii kertojalta taitoa, siihen en pysty.
    Nenät vastakkain voisin jopa perutella mielipiteeni;)
    Ynnämuun tavoin mukana olen ollut noissa ammattiliittojen toiminnassa, omissa osastoissa.
    Tuota kaluston huonon näköisyyttä katselin minäkin siellä rapakon takana, tai ainakin minusta näytti vertailussa jäävän nämä
    laitteet meidän aurauskaluston varjoon, no siellä ei talvi olekaan meidän veroinen.
    Sekaisin siellä on koko yhteiskunta, menee päiviä saada taas kaikki pyörimään.
    Luonto ei armoa tunne, se toimii niin kuin haluaa, kysymättä keneltäkään voiko näin tehdä.
    Palstalla on hulinaa, yksi monella nimellä niin nimettömänäkin syyttelee minua ja pirtin väkeä puskasta huutelusta, en edes viitsi kaikkea lukea, niin monta ketjua siellä on, missä pirtissä kävijät saa kuulla kunniansa.
    En suurin surminkaan mene hänen ketjuihin kirjoittamaan, sehän antaisi vaan lisää aihetta suun soittoon.
    Nyt alkaa sitten nämä arkiset touhut, käsityökerho päivällä ja kaikkea muuta puuhaa löytyy ja ennen kuin kunnolla huomaakaan on taas ilta;)
    Mukavaa leutoa talvista päivää teille pirttiin kurkkaaville.
  4. Huomenta, ei onnistu taaskaan kirjoitus, olen jo monesti alkuun päässyt ja sitten toppaa.
    Sivusta seuranneelle haluan sanoa, että totta kai koulutuksen hankkineen on saatava työstään sen mukainen palkka, mutta eikös näin olekin.
    Missä on katto, missä koulutuksen mahti loppuu tässä palkka asiassa.
    Kaikki työ on vastuullista, myös sen kaupan kassan, siivoojan ja yleensä työ elämässä.
    Kaupassa kaikille sama hinta ostoksia tehtäessä, tietenkin hän jolla on rahaa reilummin on voi valintoja tehdä.
    Tänä päivänä vaan asia on niin, että heiltä joilla jo ennestään on vähemmän pyritään aina vaan kiristämään.
    Talkoista puhutaan, miksi media kertoo vain näiden pienten tulojen saavien kiristämisistä, missä on ne isoja tuloja saavien tiukennukset.
    Koulutuksesta pitää olla hyötyä, omien lastenlapsien kohdallakin innostan lukemaan, kun oppimus intoa tuntuu olevan, en sitä pahaksi koe, mutta ei voida heitä unohtaa, joilla ei jostakin syystä ole mahdollisuutta lukea ja näin päästä paremmalle oksalle.
    Tarvitsemme kaikille työpaikoille tekijöitä ja hyvä, että ei kaikki koulun penkillä istu sen leveämmän leivän toivossa, yhtä tärkeitä on kaupan kassat kuin siivoojatkin, kun yhteiskuntaa yritetään yllä pitää.
    Minä en osaa puhua kuin omista lähtökohdistani ja ne on aina minulle riittänyt, vaikka tiukassa on leipä ollutkin, veroni olen maksanut, työtä tehnyt, (sitä silloin oli tehdä)yhteiskunnan apuun en ole tarvinnut turvautua, näin ei ole tänä päivänä kaikilla.
    Jätän nyt tämän osan tähän, politiikkaa en varsinaisesti pirttiin tuo, omia ajatuksiani vaan, jokainen omansa pitäköön.
    Mdk-Mdk ajatuksiin yhdyn, ammattiliitoja tarvitaan siinä missä toisenkin edunvalvoja puolta.
    Neuvottelu kanavat on oltava, työmarkkina asiat näille kuulukoon, hallitus toimii sitten omalla tavallaan, yhteisen edun valvojana.
    Hyvä kevennys tuo hurskaisen toteamus, kun ei aamulla pidä kiirettä ylös nousun kanssa päivä ehtii valkenemaan.
    Nyt on jo täysi päivä, joten sunnuntain viettoon, taidanpa kohta saada kuha fileet, tytär soitteli ja kysyi otanko, no ilomielin, heillä ollut onnea saada paljon kuhia, kymmenen oli ollut eilenkin verkossa.
    Kolmen porukka on, mutta nyt jo on jakaa minullekin.
    Taidan pullataikinan alustaa ja kalan tuojille lämpimäiset tehdä, niin sunnuntai kun onkin.
    Hyvää ulkoilu ilmaa kaikille, nyt ei tarvitse liika päälle laittaa.
  5. Lauantaiaamu valkenemassa, pakkanen taittoi niskansa, suuri olikin sään vaihtuminen, nyt lunta vähän heittelee.
    Mukavalta tuntui, kun parvekkeelle vuodevaatteet vein, oli niin lauhkean tuntuista.
    Tuskinpa tämä pakkaskausi tässä oli, vielä on yksi talvikuukausi jäljellä.
    Noista hallituksen tekemisistä ja tekemättömistä hommista olette kirjoitelleet ja onhan niistä arvosteltavaakin.
    Oudolta kaiken kaikkiaan tänä aikana nuo puuhailut on tuntuneet, uhkailua ja perumisia, sitä se on ollut.
    Kyllä mielestäni tarvitaan kaiken kansan osan mielipiteitä päätöksen teossa ottaa huomioon ja aika suurta osaa nämä ammattiliittojen ihmiset edustavat, kyllä siltäkin suunnalta tulevat esitykset olisi huomioitava.
    Olen koko työhistorian ajan kuulunut ammattiliittoon ja pidän sitä edelleen hyvin tärkeänä osana työmarkkinaosapuolten neuvotteluissa.
    En kantaa tämän enempää selvitä ja eihän minulla enää ole asiaa puuttuakaan työssä kävijöiden asioihin.
    Toivotaan, että rauha työmarkkinoille löytyy, jos ei, pelkään lakko aaltojen suman maata ja taloutta lisää horjuttavan.
    Paljon on niitä etuja mitä minunkin työaikana saimme työntekijöiden osalta korjattu nyt karsittu, ikään kuin ne liikaa olisi ollut.
    Verot ovat varmasti suuremmat isotuloisilla, mutta heillä on keinonsa ne kiertää viemällä vaikka rahansa veropartiisiin ja muitakin keinoja varmaan löytyy.
    Kyllä tänä päivänä on heikompi osaiset tiukoilla.
    Noista katupartioista on ollut puhetta, en tämän kaltaista tyyliä hyväksy, kyllä poliisille pitää järjestyksen pito kuulua.
    Jos aletaan elämään kuin villissä lännessä, ei siitä hyvä seuraa, tämän varmaan jokainen ymmärtää, liika lietsonta herättää pelkoa ja tavalliset asiat alkaa näyttää uhkaavilta.
    Suomalaisen menttaliteettiin ei kuulu mellakointi, olkaamme edelleen rauhaa rakastavia, toisistamme huolta pitäviä ja myös apua antavia, sitä todella tarvitseville.
    Nyt minä aloitan siivoilemaan ja sitten illan päätteeksi saunasta nauttimaan, melkein ainoa nautinto meikä mummolla;)
    Ei mielipiteiden kertominen voi pirtin rauhaa rikkoa, jokainen omaa mieltänsä saa olla, asiat kerrotaan ja siihen se jää, mutta jos jatkoa löytyy, sekin sopii.
    Toinen toisemme mielipiteitä kunnioittaen tämä onnistuu, riitaan asti ei mennä.
    Päivän jatkoja teille jokaiselle.
  6. Huomenet laitan kiireen kanssa, on mentävä jäsen kirjeiden postitukseen ja sen jälkeen lauletaan, mikäli 26 asteen pakkanen ei ääntä ole vioittanut.
    Tuon muistin, siis sen huononemisen vuoksi aina lähtiessä käyn kurkkaamassa keittiön sähkövehkeet, olen kyllä huomannut miten usein se unohdus tulee ja olen niistä kertonutkin.
    Olen minäkin pilalle pannut monta kallista Tupperware astiaa, harmitukseen asti, sitä vaan toisaalle lähtiessä jonkun asian suorittamisen kanssa unohtuu, mitä aiemmin oli puuhamassa.
    Nuo pohjaan palamiset on tuttua juttua ja nyt olenkin yrittänyt keskittyä yhteen hommaan kerrallaan.
    Todella niin kuin Kristiina23 sanoi, tuo hella olisi joka ikäihmisen saatava ilmaiseksi tai ainakin alennuksella, olisi monta vahinkoa vähemmän ja mahdolliset sairaala käynnitkin säästyisivät.
    Käden ojennus olisi tuokin yhteiskunnalta ikäihmisille, ei aina vaan kiristämistä, kuten nyt tapahtuu.
    Kuu on täyttymässä, eilen päivällä huomasin puolen jo ohittaneen, en kyllä ole asiantuntija tässäkään.
    Sitkeitä on kerholaiset, eilen ajattelin, että ei montakaan tule, mutta vain yksi puuttui, neljän kilometrin päästä pisimmältä reippaili yksi jäsen.
    Tämä puuttuva on jo 88 vuotias ja pyörällä yleensä kulkee, voi arvata, että ei pyörä näillä pakkasilla tahdo kulkea.
    Aloitimme tekemään ristipistoin ystävän päivä ja muutakin onnittelua onnistuvan kortin tekoa, siitä tulee yksilöllinen kortti, ei kaupan hyllyltä löydy.
    Kivaa vielä tehdäkin.
    Nyt jätän lurinat ja lähden talkoo hommiin, kun kahdeksan sataa kirjettä on lähetys kunnossa, muutama tunti vierähtää.
    Mielekästä päivää teille toisillekin.
  7. Huomenta, nyt jo kovaan pakkaseen, liki 29 mittarissa, miten liekään sitten tuolla kaupungin reunamilla, siellä aina reilummin.
    Autot hujahtelevat ikkunani ohi, ei juuri jalankulkijoita näy, mutta pakkohan töihin ja kouluihin on mentävä autottomienkin, kumpa ei kukaan paleltuisi.
    Heikot sortuu luonnossakin, jos ei ruokaa ja suojaa löydy.
    Elämän julmuutta, sitä niin ihmisten kuin eläinten kanssa joutuu joku kokemaan.
    Voi olla, että tänään käy kato myös käsityö kerhossa, monta pitemmän matkan takaa tulevat.
    Oikein yritin muistella, olenko koskaan ollut reen kyydissä, ei muistissa ole, vanhoja elokuvia kun katsoo, näyttää niin mukavalta rekiajelu.
    Voisitko hurskainen laittaa jotakin hajustetta imuriisi, mikä voittaisi sen savun hajun?
    Ei tuolla juuri jutustelijoita näe kaduilla, taitaa jokainen pikimmiten suojaan hakeutua.
    Nuo uudet pakastimet ja jääkaapit ovat kehitelty helpommaksi käyttää, minulla jääkaappi pakastin yhdistelmä vanha, pelkään pian uupuvan.
    Olen asunut jo kolmetoista vuotta tässä ja miten kauan lienee jo tuo laite ollutkaan.
    Nyt pääsen kevääseenilman sulatuksia ja toivottavasti saan pakkasarkun tyhjäksi uusille säilöttäville, mansikkaa ainakin laitan, no sinne on aikaa, ehtii vaikka mitä tapahtumaan.
    Minä pidän myös silakka pihveistä vaikka sisäsuomalainen olenkin ja monella muulla tapaa voi silakkaa laittaa, esimerkiksi tomaattimurskan kanssa uuniin rullina, hyvää.
    Minulla sisälämpö tila on laskenut, enää 21 asteen tienoilla, vaikka patterit hehkuu kuumina, uusitut ikkunat ei oikein onnistuneet, kylmää päästävät sisään.
    Ikkunan yläreunassa aukot ja vaikka ne laittaisi sulku asentoon, vetoa tuntuu, mutta kyllä tässä vaan taretaan, ei tarvitsekaan niin kuuma olla, yleensä 23 astetta on lämpötila.
    Tuon muistin kanssa menee sääennusteetkin sekaisin, olen paljon luonnon merkeistä kuullut, mutta sitten kun tilanne eteen tulee en muista havannoida, oliko asia ennusteen mukainen.
    Minulla on seuraava kokeisiin meno ensi marraskuussa, jos ei mitään yllätyksiä tule.
    Oikein nauratti, kun aika varattiin näin ajoissa, tavallaan olen puolen vuoden välein käynyt, nyt sitten vuosi.
    Hoitaja vielä vannotti, että muista mennä, no muistan, jos hengissä olen ja jotakin yleensä vielä silloin muistan.
    Minun tässä lähi pikku kaupassa on aika ajoin irtolihaa myynnissä ja edullista on, sikaa, kai joltakin lähikasvattajalta tarjous.
    Mutta nyt viikkoa aloittamaan, kai tästä pakkasesta selvitään, päiväkin jo jatkunut ihan selvästi, kohta päivällä jo aurinko lämmittää, mukavaa viikon alkua.
  8. Sunnuntaiaamun rauhaa, voi että minä nautin tästä hiljaisuudesta.
    Muutama tunti ihan itselle omistettua aikaa, ei minkäänlaisia häiriö tekijöitä ja sitten onkin valmis päivän meluihin;)
    Eipä nuo kyllä häiriöksi asti ole nuo päivän äänetkään ja yöni nukun hyvin, vaikka autot kadulla jyrrää.
    Katselen ikkunasta noita luonnon timantteja tuolla valkoisella hangella, pakkanen paukkuu 22 asteen voimalla, hyvin pukien ihan hyvä lenkkeily ilma.
    Lukemistahan tämä kone kyllä antaa ja usein aamuisin pari tuntia menee selaillen koneen antia.
    Päiväksi jää hyvin vähälle täällä viihtyminen, sitten illalla vilkaisen päivän saldon.
    Jopa hurskaiselle oli iso vahinko tulla, onneksi ehdit tuhon estää, ei sitä aina arvaa missä vaara piilee.
    Pieni huolimattomuus tai ajatuskatko ja ainekset isoonkin vahinkoon.
    Olen tuossa parkki paikalla katsellut miten autot lähtevät liikkeelle näin kovan pakkasen kynsissä ja vaan yhden auton olen huomannut toista autoa kaveriksi pyytävän virran saantiin, kai ne akut on hyviä nykyään, minä kun en niistä mitään ymmärrä.
    Kyllä se lohi maistuu ja usein ostankin kokonaisena, kun sen puhdistan, ruodosta ja vatsasiivuista keitän makoisan sopan.
    Tänään olisi kaupassa muikkuja edullisesti, odotan jospa vaikka kuhan saisin mökki tuliaisena, jos en, niin voin muikut hakea.
    Uskomattoman iso urakka on tuo pakkasten sulattaminen, minäkin kun kolme (pientä) sulatin, niin sisusten kantaminen parvekkeelle jo uuvutti.
    No yhden sain pois päältä ja kaksi siistiä ja täyttä on nyt reilassa.
    Mansikoita on yksi hylly pystypakkasessa täynnä ja niitä sitten ilta syömisenä useinkin käytän, tykkään marjoista yleensä.
    Liikenne ei ole tässä istuessani yhtään lisääntynyt, pakkanen ehkä karsii ja onhan niinkin, että ihmiset tykkää sunnuntaisin nukkua pidempään.
    Vasta päisessä talossakaan ei ole kuin yhdessä ikkunassa valot ja ikäihmisiä enemmäkseen siinä asuu, hyvä kun uni maistuu;)
    Minulta paloi keittiön kattolamppu ja en taida rohjeta kiipeilemään, pitänee vävyä pyytää, vaikka hyvät tikkaat on, silti se niin turvattoman tuntuinen paikka, kun seinätkin kaukana.
    Verhot olen ripustellut itse, mutta se on helpompaa, jos rupee huippaamaan voi seinään nojata.
    Ei tuo pahemmin ole huipannutkaan, mutta kerta se on ensimmäinenkin ja aina siitä kiipeilystä mainitsevat.
    Huomaa kyllä, että kaikki suurempaa ponnistelua tarvitseva homma, alkaa olla voimia kysyvää.
    Nyt kuitenkin taas jätän tähän, johan tuli paljon tyhjää puhetta, mutta mitäpä muuta sitä tämä elämä onkaan, päivät toistavat itseään, hyvä niin, tuttua ja turvallista on elämä.
    Jospa voisi vaan tälläisenä jatkuakin, mutta tulevaa ei tiedä ja eipä kannata kovin paljon miettiäkään, joten viettäkää mukava päivä;)
  9. Huomenta 25 asteen pakkasesta, jopa on mukava kun ei pakottavaa tarvetta ulos.
    Ehkä päivemmällä kaupassa pistäydyn ja siltä osin Mdk-Mdk kehotusta toteutan:)
    Noin se olisi, ei pitäisi noihin palstan muihin ketjuihin koskea, mutta kai se uteliaisuus vaivaa pieneltä osin, että joskus vilkaisen ja ihmettelyä siitä seuraa.
    Vastaamaan en mene, sillä siitä on vuosien kokemus, lisää vettä myllyyn tulee.
    Olemme osamme saaneet Mdk-Mdk, muistan hyvin ne tervaukset ja sen muut;)
    Hauskaahan meillä oli.
    On se muuten aivan ihana tuo illalla nukkumaan meno, sitä oikein huokaisee, miten hyvä onkaan omaan sänkyyn painautua, nautitaan siitä tunteesta ja jos vielä unta riittää, niin siinäpä elämälle puitteet.
    Noita kiireitä voi aina siirrellä ja pakkaseen ei välttämättä ole edes pakko mennä.
    Olipa harmi tuo, että toisen puhelimen jouduit hankkimaan etsintään, meinaa tässä "hyvä" muistista hymyilyttää, usein sitä joutuu yhtä ja toista etsimään, mutta en vielä toista puhelinta ole hankkinut.
    Kyllä tuon yhden miehen esiintymisen olen huomannut minä myös, mutta eikös se niin ole, kun itse kysyy ja siihen vastaa, ei riita tule, vaikka kyllä onnistuu näköjään sekin;)
    Minulle tuo aamu herääminen on aina samanaikainen, kello ylittää viiden, silloin alkaa se heräily, olen kyllä yrittänyt sängyssä pyöriä kuuteen asti.
    Ilta sitten vuorostaan vaati kohta yhdeksän jälkeen, kuitenkin ennen 22.00 sänkyyn menoa.
    Mummo ja vaari ihan kunnia nimityksiä, mutta vähän se henki millä niitä mainitaan, voi aiheuttaa pientä ärtymistä, mummo olen minäkin jo monen vuoden takaa.
    Vanhin lapsenlapsen lapsi lähti tammikuussa armeijan leipiin.
    Pitäähän ne tämän päivän suunnitelmat esiin laittaa, uuniin ruuat laitan ja vähän kotia siistin, houkuttaa viedä parvekkeelle kaikki irtain, mutta saapas nyt nähdä iskeekö laiskuus.
    Myssyjen urakointi jatkuu, 70 kpl on tehty, sata on tavoite ja sitten lähetys lähtee.
    Yhdet sukat neuloin, kun viimeiset varastosta kauppasin ja pakkanen niiden kysyntää lisää.
    Miesten sukkiakaan ei ole kuin yhdet varastossa, joulun aikaan kaikki meni, niitäkin pitäisi neuloa, jospa joku toinen ottaisi ne kontolleen.
    Tätä puuhaa riittää ja onnellinen olen, kun ei hartiat ole kipuilemaan ruvenneet, paljosta puikkojen heilutuksesta.
    Nyt on taas sitten se osa romaania kirjoitettu, joku voi mielensä pahoittaa moisesta, mutta ei mahda mitään, pakkaspäivää vaan kaikille, kunnolla vaatetta päälle ulos mentäessä.
  10. Huomenta, hiljaista on, hiljaista on, kuin huopatossu tehtaassa, muistelen Innasen näin laulaneen.
    Pakkanenko se hyydyttää, vai harrastuksetkos mukaan tempaisi?
    Ynnämuu sanoit, että ei kerrottavaa, no eipä ole minullakaan mitään kummallista, näitä töitäni ja menojani kertoilen, en kuitenkaan kehu, että samaa se vaan on kuten on monesti huomauteltu.
    Palstalla jatkuvasti huomautelleen mummojen ketjusta, en oikein ymmärrä, mitäs muuta tämän ikäiset on muuta kuin mummoja.
    Kadullakin jos iäkäs ihminen kulkee saa nimityksen mummo, ei kysytä onko lapsia tai mummo nimitykseen oikeuttavaa lapsenlasta.
    Kyllä kumma luulo on, jos todella tänne kirjoittaa ja tätä ikäluokkaa edustaa, mummoja iältämme olemme.
    Loukkaavaa on myös tuo kirjoittelu "sumppikahvilasta" ja sen emännästä, mutta yritän malttaa mieltäni ja jätän omaan arvoonsa.
    Minusta sana mummo on oikeutettu tässä iässä ja kaikki me mummoina loppu elämä vietetään.
    Mikä muu nimitys k vanhaa ihmistä paremmin kuvaisi, kuin ukko ja mummo;)
    Se että kuvitellaan , että minä tai kukaan toinenkaan puskasta näihin viesteihin pirtistä viitsisi vastata, on myös luulottelua.
    Tympii niin kovasti vaan tuo ainainen toisten rääviminen palstalla ja keskusteluako se nyt sitten on?
    Muistelen, että keltasirkku ei syöttölaitteesta osaa syödä, jyvät maahan on laitettava ja todella se salmonella koituu monen linnun tuhoksi.
    Katselin, kun oli laitettu rautaverkosta syöttölaite ja siinä talitintti onnellisen näköisenä pähkinöitä nakutteli, ne roikkujat putkilot on hyviä, mutta taitaa löytyä niillekin isompia lintuja jotka mukanaan vie.
    Kyllä ruokkiminen on kumminkin tärkeää näillä pakkasilla.
    Taitaa aurinko tänään esiin tulla, pakkasta 22 astetta, ihan talvinen keli on, luntakin jo mukavasti.
    Helmikuuhan se on varsinainen tuisku kuukausi, made alkaa liikkua ja menee pyydyksiin, missä niitä nyt onkaan.
    Kuhaa ovat täällä saaneet, kahdeksan kuhaa viime viikolla verkoissa, mutta kun on monen yhteiset verkot, ei minulle asti tullut, mutta luvassa on jos Ahti on suosiollinen.
    Pitääpä tänään seurata, onko auringon lasku myöhäisempi, kuin minkä aiemmin seurantaan laitoin, huomaako jo päivän pidennyksen.
    Tästäpä sitä tuli taas elämän ja olosuhteiden kerrontaa, , eipä muuhun taidot riitä, aurinkoista päivää teille koko suomeen.
  11. Huomenta, pakkanen antanut periksi, nyt kaksitoista astetta, taitaa vaan tuuli tehdä kylmemmän tuntuiseksi.
    Lunta ei vielä meillä ole lisää tullut, mutta ehtiipä vielä, odotellaan.
    Minusta alkaa näyttää, että ruokapuolta en tarvitse koko tammikuussa ostaa, mitä nyt maitoa ja hedelmiä, niin paljon olen varastoinut pakkaseen.
    Korkea aika vaihtaa renkaat pyörään, jos lunta tulee jostakin ajasta se myös liukkaaksi muuttuu aurauksen jäljiltä.
    Varmaan saat hienoa jälkeä myös lyijykynillä ynnämuu, eikös se ole sitä grafiikkaa se nimike, en ole oikein perillä.
    Pakkohan se raja on vastaan tultava, ei luonto kestä eikä tuota tuhottomasti raaka ainetta, että aina vaan vaatimustasoa lisätään.
    Kyllä 60% on jo mittava veroluku, onneksi ei meilläkään tuo vero prosentti noussut, mutta kyllä sitä tavalla tai toisella mukaan päästään.
    Kauppojen valikoimat vaan lisääntyy, kohta ei sitä ennen tavalliseksi koettua tahdo löytää, niin paljon lisää tulee uutta.
    Maitojakin vaikka minkälaisia, voi että, kaipaan löisää pieniä kauppoja, mistä löysi tavarat helposti uupumatta.
    Onnekseni minulla on pieni puoti lähellä ja olenpa huomannut hyvin suosituksi tulleen, kun tyyli melkein joka asiassa on, että suurta ja mahtavaa pitää olla.
    Mihin tämä maailma meneekään.
    Miten ilkeävät vastaanottaakaan sellaisia palkka nousuja, mitä nämä kellokkaat saavat, puhutaan talkoista ja ainakin tavan kansalaisten palkka alesta, mutta eipä vastaan panna, kun itselle nousee.
    Tasan ei käy onnen lahjat, ei aiemmin, ei nytkään.
    Kyllä se aikaa raaka oli se Leijonanmieli, mutta jotenkin herätti uskomaan, että tähän suuntaan sitä ollaan menossa, kauhistuttaa.
    Mielellään tämmöisiltä ilmiöiltä silmät ja korvat sulkisi, mutta totuutta ei voi kiertää.
    Olen taas monessa ketjussa saanut jos jonkinlaisia "arvonimiä" en vaan käsitä mitä pahaa olen kyseiselle ihmiselle tehnyt, että aina pitää mainita, olkoon, kai ylläpito puuttuu, kun katsoo sen parhaaksi, eikös se sanonta kuulu, ei haukku haavaa tee, kun ei koira purra saa;)
    Nyt velvotteet kutsuvat, onnellista päivää vaan teille kaikille.
  12. Huomenta, pakkanen taitaa karkottaa pirtinkin väen;)
    Onhan tuota pakkasta edelleen 20 astetta, mutta kun ei tuuli käy, ei kylmältä tunnu.
    Eilen tuohon lähikauppaan kävelin tuntui sää ihan mukavalta, ostin sankollisen appelsiinejä, 5 euroa sankkoineen.
    Edellisenä päivänä ostin koe maistantaan muutaman appelsiinin, totesin hyviksi ja niinpä sitten sankollisen hain.
    Kevät talvella tuntuu tulevan suurempi halu näitä hedelmiä syödä ja kai niistä jotakin vitamiineja saa.
    Minulta jää nuo urheilun katsomiset aika vähiin, silti aikaani paljon telkkarin edessä vietän, joskus löytyy helmiä vanhoissa elokuvissa, usein Teemalta.
    Venäläisen sotilaan tarinan katsoin eilen, ihan katsottava olikin.
    Myöhemmin katsoin sen kotimaisen, joku enkeli se oli, mutta kaukana enkeleistä oli se esitys, kamalaa miten voikaan ihmiset vihata, kuvitella, että on perempi kuin joku toinen ihminen.
    Ikävä kyllä tuo kuvaus taitaa paljolti nykypäivää olla, siitä on varoiteltukin näiden katupartioiden osalta.
    Jos tuollaiset ihmiset saavat kaduilla valvoa, on pelottavaa.
    Lidl on meilläkin, mutta vähän kauempana minun asumuksesta, harvoin tulee käytyä, edulliseksi sanovat, mutta yhden ihmisen huushollissa ei varmaan paljon säästäisi.
    Onko ynnämuu tarttunut siveltimeen, kun noin pikaisen käynnin pirttiin teki, joskus on lyhyesti virsi kaunis;)
    Eipähän tässä tiedossa ole mitään mullistavaa, käsityökerho alkaa ja sitä tehden kaikki muutkin harrastus piirit, emännän työt jätin ja helpottunut olen siltä osin.
    Voi olla että pikku hiljaa loputkin tehtävät karsiintuvat, olen todennut että ihan kiva on olla kotona, ilman ajatusta, että nyt on mentävä.
    Se on niin, jos jonkun tehtävän ottaa, se on myös hoidettava.
    Ikää tulee ja mukavuuden halu kasvaa, puntariin sitä laittaa millä tekemisellä on painoarvoa.
    Tämän vuoden tehtäviin ole sitoutunut, mutta ehkä jo syksyllä osaan sanoa ei, aika näyttää.
    Kyllähän tämän pirtin aloittelukin on ollut mielessä jättää, mutta aina vaan sitä aloitusta laitan;)
    Paljon on tullut lunta tupaan, sinnikkäästi vaan on pirttiä yllä pidetty, saapa nähdä kuinka pitkään.
    Ei palstalla mitään kovin ylevää ole, noihin ilkeilyketjuihin ei mieli tee ja kun melko paljon yksi ihminen niitä yllä pitää, on aina samaa jaarittelua.
    En yleensäkään kirjoittele palstalla kuin pirttiin ja se saa riittää edelleen.
    Runoketju oli aikoinaan mukava ketju, siihen tuli joskus loruiltua, en runoiksi tuotoksiani väitä, mutta kiva oli yrittää saada jotain aikaan.
    Nyt saan taas moitteita tästä yksin puhelustani, mutta en vaan osaa muutama sanaa tänne laittaa.
    Viettäkää mukava päivä, kurkatkaa pirttiin, jos jotakin sanottavaa löytyy.