Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Sunnuntaiaamu, hyvin hiljaisena päivä aloitetaan, pakkasta 20 astetta, hissukseen valoja syttyy naapureiden ikkunoihin, siitä se elämä taas alkaa tällekin päivälle.
    Oma sisäinen kelloni herättää kuuden kieppeillä, en unta enempää saa, joten nautin tästä hiljaisuudesta aamuisin, yksi onnellisuuden lähde tämäkin.
    Aikani kuluksi luin noita muista ketjuja ja taas panin merkille, että yhteisen "ystävämme" kengässä kivenä pirtti hiertää ja jokaisessa hänen aloittamassa ketjussa saamme kunnian olla huomioituna.
    Minun toivoo jäävän eläkkeelle, ihan kelpo esitys, mutta mihin hän sitten harminsa purkaisi?
    Meinaa alkaa jo kyllästyttää moinen, mutta jospa tämä tästä.
    Lunta on täällä hyvin vähän, mutta vieläpä ehtii, monta kuukautta talvi aikaa ja ei se mikään ihme vaikka talvi varastaisi kevät kuukaudetkin.
    Rappujen kävely minullakin vaikeutta tekee, alas päin mennen kipua polvissa tunnen, on hyvä että käsivoimat on melkoiset, voi kaiteesta vetäen ylös helpommin päästä;)
    Vaivojen kanssa vaan mennään ja onnellinen olen, että ilman apuvälineitä kadulla voin kulkea.
    Hyvin vähän tästä Linkolasta tiedän, ymmärsin ihan oikein viestisi ynnämuu, televisiosta ja joistakin lehdistä hänestä olen tietoni haalinut ja olen ymmärtänyt ristiriitaiseksi mielipiteiltään, mutta noista metsä asioista olen samaa mieltä.
    Tuon lintutestin tein minäkin ja kolme meni vikaan, aika hyvä kuitenkin, kun en noita lintuja nää liioin muualla kuin taivaalla, syöttää en voi.
    Pakastimet on sulatettu ja kaikki hyvässä järjestyksessä, kolmas pakastin tyhjä.
    Puolukat jouduin jättämään parvekkeelle, eivät sopineet pakastimeen, mutta niin kauan kun pakkasta ulkona on, säilyvät jäässä parvekkeellakin.
    Ehkä tyhjenee tilaa siihen kun pakkaset loppuu pakastimiinkin.
    Hyasintit joudun viskaamaan roskiin, kun ei ole paikkaa mihin ne keväällä laittaisin.
    Katsoin Meriliin videon ja tuli haikea olo, ikävä mökkini maisemiin, siellä oli telkät aikaisin keväällä, puron sulamisen myötä aloittelemassa parittelua.
    Sitä kuistilla istuen seurailin ja kyllähän sieltä se oma kulta aina löytyi, pienten nahistelujen jälkeen ja poikue sitten aikanaan.
    Olen minä myös havainnut noiden haastattelujen ja sen kaltaisten ohjelmien annin ihan puhuttunakin olevan epäselvää änkyttämistä.
    Kuuloko heikkenee vai miten nykyinen puhe on sellaista, että sanoista ei selvää saa.
    Entäs sitten nykyinen laulamisen taso, mielestäni yhtä huutamista, kirkumiseksi jo menee, näin ajattelee jo aikansa ohi elänyt mummo;)
    Kyllä se pakkanen lauhtuu, odottele vaan rauhaisesti ruunemanni, kesä se väliin tulee, ennen uutta pakkaskautta;)
    Päivä on jo valennut, kai sitä olisi noustava tältä tuolilta ja jotakin muuta touhua keksittävä, ei viisasta kovin pitkään tätä hommaa harrastaa.
    Katsellaan ikkunasta, jos ei suurta halua ulos menoon, mukavaa tämäkin, kun on lämmintä ja kodikasta, päivän jatkoja;)
  2. Voi itku, taas karkasi jonnekin, niin paljon "viisauksia" kirjoitin en millään jaksa uusia, enkä osaa palauttaa vaikka neuvoja olen saanut.
    Kahvi tuoksui niin ihanalta, kiitos meri-kukka, olisiko juuri sinun aukaisema ovi nielaissut viestini;)
    Kiittelin siinä teitä jotka pois saitte viesti ketjun jossa pirtti alkoi olla jo joka viestin kohde ja minäkin sain nimellä arviot.
    Mukava että ystäviä löytyy ulkopuolelta pirtin, kiitos siitä.
    Linkolan haastatteluun otin minä myös kantaa, olen pitkälti samaa mieltä noista metsien hoidoista, aukko hakkuut ei silmää hivele.
    En omista metsää, en sen hoitoon osaa mitään sanoa, mutta metsät on aina harvennushakkuin hoidettu ja se on näin metsättömän näkökanta edelleen, puuhan on uudistuva luonnon tuote.
    Sitä terrorismi asiaa en oikein ymmärtänyt.
    Älypuhelimen kanssa minä myös "taistelen" tytär sen hommasi ja kai se on tulevaisuutta, nyt olisi pankkitunnukset osattava sen kautta ottaa, siinäpä onkin haastetta tumpelolle mummolla.
    Hurskainen on nyt vaatetta löytänyt ihan kerros pukeutumiseen, nyt onnistuu ulkona liikkuminen, nimen omaan liikkeellä on oltava.
    Onhan tuo pakkanen suomalaisen ihmisen kesto lukemille pudonnut, 17 astetta täällä meillä.
    Tätä samaa ruuanlaittoa ja siivoamista se enimmäkseen on tämä meidän eläkeläisten elämä Late;
    Kaikilla ei todellakaan nuo lähtökohdat elämään ole läheskään samat, mutta pärjättävä on niillä eväillä mitä on mukaan saatu ja hyvin kai me vähemmän saaneetkin on tänne asti päästy, vai mitä ynnämuu;)
    Ihan kiva olisi jos se nimimerkki näkyisi, mutta ei mikään estä ilmankin viestiä laittamaan Merilii, minä olen vaan niin huono arvaamaan, kuka voisi olla viestin takana, siksi näitä pysyviä merkkejä kaipaan.
    Samoin edelleen sitä oksapuuta, silloin näki kelle viesti oli suunnattu, no pirtissähän yleisesti jutustamme;)
    Tulihan tätä nyt jo toistonakin pitkä rimpsu, enää en uusi jos tämä nyt katoaa.
    Tänään aion sulattaa pakkaset ja katson joko saisin yhden kokonaan pois päältä, lohilaatikko uuniin ja siinäpä sitten päivän hommat, no pyykkikone päälle ja olen ylen onnellinen kaikesta huolimatta, että en tarvitse käsin pesua aloittaa;)
    Lunta viskelee, toivottavasti ei kuitenkaan ennätystä rikota, mukavaa päivää teille ystävät.
  3. Huomenta, pakkanen jatkuu, 25 mittarissa, kiikutin juuri matot parvekkeen kaiteelle ja vuodevaatteet myös haistelemaan pakkasen tuoksuja.
    Taitaa olla illalla nukkumaan käydessä viileä vuode.
    Joulu on nyt riisuttu, yllättävän paljon sitä liinaa ,kynttilää ja koristetta kertyikin, nyt ovat kauniisti komeron hyllyillä odottamassa tulevaa joulua, kuka ne sitten esiin ottaakaan.
    Kuusen jätin vielä parvekkeelle, oli niin vihreä ja kaunis, ynnämuullakin kuusi parvekkeella, taitaa vaan kasvava olla.
    Remontti se on ja majan muutto toinen, milloin tavaroiden katoaminen tahtoo tapahtua.
    Hyvä että ohi tuo lattia remppasi, nyt siltä osin asiat reilassa hurskainen.
    Kyllä puilla lämmittäminen antaa toisenlaisen lämmön, tosin haittansakin on, roskaa kovasti.
    Silakat maistuvat täällä Savossakin, kaikki ei niistä tykkää, mutta minusta silakka pihvit on makoisia.
    Laitan huomenna lohilaatikon uuniin, kraavina en enää jaksa sitä kuluttaa.
    Minulla ei kauppaan asiaa, kun pakkasessa vielä vaikka mitä.
    Eilen teki mieli maitokastiketta, pari kananmunaa siihen laitoin keitettynä ja jopa olikin hyvää näiden jouluruokien jälkeen.
    Marja - Liisa todella tuolla Facebookissa usein, kiva on nähdä työteliään ihmisen viestejä siellä, minä vaan en jaksa oikein sinne innostua, tai paremminkin katson, että aika menee jo tällä palstalla riittävästi.
    Käyn kyllä lukemassa sielläkin ja onhan siellä vaikka mitä seurattavaa, käsityöt esimerkiksi.
    Katsoin tuon veden käyttäytymisen, aika jännä juttu.
    Oven kun parvekkeelle aukaisee, kohta on parvekelasit minullakin huurassa, kestää kauan ennen kuin kirkastuvat.
    Pakkanen ja yleensä luonnon vaihtelut saa ihmeitä aikaan, myös vahinkoa, putket jäätyy, autot hyytyy, liikenne sekoittuu rautateillä ja patoja syntyy virtaaviin vesiin, asiat mitkä vaan tapahtuu, meiltä kysymättä.
    Ihmettelen jälleen tuota tilannetta palstalla, yksi ja sama henkilö jatkuvasti yrittää saada vastauksia kirjoituksiinsa, mitä ilkeämmällä tavalla, luulin jo tilanteen rauhoittuneen, mutta mitä vielä.
    Kai ylläpito seuraa ja puuttuu kun parhaaksi näkee, en viitsi edes lukea moisia, saatikka vastata, tyhjänpäiväistä, lapsellista jaaritusta.
    Jospa jättäisin nämä omat jaaritukseni taas tähän ja alkaisin tämän päivän touhuihin.
    Älkää palennuttako itseänne, jos ulos on pakko mennä, heippa!
  4. Pakkasaamu jälleen, 27 asteeseen täällä Savon puolella on herätty.
    Arki on alkanut ja sitä kestää maaliskuun loppuun ja silloin jo kevään merkit on näkyvissä (toivottavasti)Pääsiäinen silloin juhlapyhinä.
    Nyt pitäisi joulua alkaa karsia kodista jo joutaakin, tämän tyylinen ihminen kuin minäkin olen jo vaihtelua kaipaa.
    Niin kiva kun joulua on laittaa, melkein yhtä kiva se on pois korjata.
    Hyvin on ynnämuu historian kirjoja lukenut, huomaa että lukeminen on harrastuksesi.
    Katselin taas Kallion kirkon palvelusta ja uusin jo joskus mainitsemani tyytymättömyyteni kuoron esityksiin.
    Vanhan aikainen olen, sen myönnän, mutta juuri siksi jotakin rauhallisempaa menoa kirkossa odotan, ei se ole teatteri, missä voi riekkua kaikella tapaa.
    Tietenkin sanotaan, että se on nykyaikaa, mutta uskon monen vanhemman joka lähtee uskonsa kanssa voimaa hakemaan pettymyksen kokee.
    No nykyään on laulaminen muuttunut enemmän huutamiseksi, kuin entisen ajan laulamiseksi, ei vanha jaksa ymmärtää, jos nyt en monta muutakaan asiaa enää ymmärrä.
    Kenenkään uskoa en tahdo epäillä, varmaan voi olla todellista ja itselle hyvää tekevää, minun mielipiteeni ja uskoni olkoon vain minun omia
    Taas on pirttimme saanut huomiota ilman omaa osallistumista muihin ketjuihin, mutta eikös sanonta kuulu, mistä pidetään siitä puhutaan, joka tapauksessa lukemassa täytyy monen käydä, kun tietävät miten tyhjää kaakatusta pirtissä pidämme;)
    Ullamirjami, kiitos toivotuksista, ilman kehumista sanon, että oli mukava ,kun pirtissä piipahdit, onko ikävä Jerryä?
    Nuoret Leijonat juhlivat, toivotaan nyt, että onnistuvat jatkossakin, kun ikää karttuu, varmaan pelaajina pysyvät.
    Viisautta on nuo ajatukset mitä Merilii toit esille ja kaikki ihan mahdollisia, kun jokainen kohdaltaan näin tekisi.
    On niin valtavan helppo pahaa mieltä kylvää, eikä jakseta ajatella toisen osaa missään, se peiliin aamuisin kurkkaus, muussakin mielessä kuin ulkomuodon tarkkailussa, olisi hyvä ohje kaikille.
    Täytyy sanoa ylikypsän kohdalla, vierivät kivet eivät sammaloidu, niin paljon hän jaksaa harrastaa ja Paulamaria kotona odottaa;)
    Nyt taidan taas tämän sanaisen vistini lopettaa, ei taida "kuokkari" pirttiä unohtaa mikäli olen joistakin ketjuista lukenut, siitä vaan, sopiihan palstalle kaikenlaisia muisteloita;)
    Nostan pirtin taas keulille, pääse savonsälli työpaikalleen, pudottamaan pirttiä alemmas, huvinsa jokaisella, mutta tämäpä sitä "keskustelua" synnyttää, vai mitä.
    Hyväntahtoisesti tervehtäin, pirtin emännäksi mainittu ;)
  5. Huomenta ja hyvää Loppiaista, pakkasessa mennään, 23 astetta mittarissa, ei enää lisää tarvita.
    Nyt on maailma tai ainakin suomi sekaisin, kultaa tuli, siitä seuraavat viikot puhutaan.
    Onhan se kannustavaa urheilun saralla ja vaikuttavat vielä mukavilta nuorilta miehiltä, ei mitään kukkoilua puheissaan, onnea vaan oikein paljon ja jatkoa hyviin suorituksiin.
    Toivottavasti tämä kannustaa yrittämään niitäkin nuoria, joilla ei ihan näin hyvin mene.
    Edelliset viestit kertoivat siitä, mitä kaikkea suomalaiset ovat joutuneet kokemaan, itsenäisyys on kohdallamme nuori asia, mutta toivottavasti sen saamme säilyttää.
    Kyllähän olisi ollut hyvä pysyä pois eurosta, mutta nyt näillä mennään, olisiko asiat sitten paremmin, sitä on vaikea tietää, minä olin liittymistä vastaan.
    Kautta aikojen on uskon sotia käyty ja julmuuksia tehty ja kansa se on saanut raskaimman taakan kantaa aina, myös nyt.
    Silti olemme aina selvinneet, uhrauksia tehden, niin sodan kuin rauhankin aikoina, eiköhän tämäkin vaikea aika ohiteta, vaikka tiukoille se voi mennä.
    Kauhealta tuntuu ajatella, että vielä tänä päivänä ihmisiä teloitetaan, kuten on kuultu Saudiarabian tehneen, sodista puhumattakaan, ei ihmiset koskaan opi elämään sovussa ja rauhassa.
    Peiliin katsomisen paikka jokaisella.
    Näillä nyt teossa olevilla myssyillä ei tarkene ulkona, ovat sisätiloissa pidettäviä, menevät syöpä potilaille.
    Yleensäkin villa myssy vaatii vuoren, jos sillä tarkenee näillä pakkasilla.
    Tuo nahkainen päähineesi on varmasti lämmin ja tuultakin pitää, koeta nyt se löytää
    hurskainen.
    Kukapa siellä sinun huushollissa niitä tavaroita piilottelee?
    Nyt sitten alkaa arkinen elämä, kaikki rullaa tuttuun tapaan ja pian se päivä jatkuu ja kesäkin siitä joutuu ennen kuin ehdimme huomatakkaan;)
    Nauttikaamme nyt sisätiloissa lämpimästä, jos ei pakkoa ole ulos mennä, reippaammat tietenkin lenkille suuntaavat pakkasesta huolimatta ja pilkille, nyt jäätkin jo kantaa.
    Rauhaisaa tätä viimeistä juhlapyhää pitkiin aikoihin.
  6. Huomenta, nyt ollaan kyllä ihan oikeassa talvessa, pakkasta yhdeksäntoista astetta ja tuuli purevaa.
    Kyllä ihan hyvä on kaikki ylimääräinen päälleen löytää, jos ulkona meinaa tareta.
    Turkisrukkaset on oiva löytö hurskainen, niistä ei tuuli sisään mene, pyörällä ajaessa kädet tiukoilla ja kasvot myös.
    Jäät paksunee rytisten ja kohta kelpaa pilkkiä, eikä henki kulta siinäkään hommassa mene.
    Kaupalla kävin minäkin ja ihmettelin pankkiotto luukulla, kun ei kortti kelpaa, no syy löytyi, koko Nordea oli tieto poikotissa.
    Onneksi oli sen verran rahaa, että ostokseni sain maksettua, vaikka kyllä sanoivat kassalla, että maksu voidaan kortilta ottaa.
    Haavoittuvainen on yhteiskunta ja sen toiminnat, kun kaikki on koneiden takana.
    Ennen pankkineiti naputteli tietonsa ja pankkikirja toimi.
    Taitaa tänään onnistua rahan saanti, näin ilmoittivat.
    Eipä suuren suuria ostokseni ollutkaan, uskon pitkään kevääseen pääseväni jouluksi haalimillani ruuilla, pitää vaan hieman" tuunata" ja maistuu.
    Evästä tarvitsevat nyt luonnossa elävät eläimet, mukava että ihmiset aika paljon tämän tiedostavat ja auttavat näitä kylmän kourissa eläviä.
    Mukava niitä on seurata, muistan minäkin ikkunasta niitä katselleeni entisessä asunnossani, kyllähän siinä samalla auttaa näitä tuholaisiksi luokiteltujakin, mutta ruokaa ne tarvitsee nekin;)
    Laskut ja kuitit on järjestyksessä, nyt ei kun uutta laskua hankkimaan.
    Eipä tuota tarvetta ole oikein mihinkään ostamisiin, jos ei nämä koneet ala kenkkuilemaan, jääkaappi ja pesukone, no vatkain jo tekikin lakon.
    Näitä tarve vempaimia joskus on uusittava.
    Nyt katselen miten tämän päivän alan iltaa kohti kuluttamaan, no ainakin puikkojen kilinällä se onnistuu, kaksitoista myssyä olen joulun jälkeen tehnyt ja lisää tulee, kävin eilen lanka varastoa penkomassa.
    Kuun lopulla jo varmaan voimme lähetyksen määränpäähän lähettää.
    Oikein sujuvaa päivää teille kaikille ja pukekaa reilusti vaatetta päälle, kun ulos lähdette.
  7. Huomenta arkeen ja kuudentoista asteen pakkaseen, talvi tuli, luntakin muutama sentti.
    On se tämä ihmismieli kumma, ensin hirveästi odotetaan ja laitetaan ja sitten tuntuu hyvältä päästä normaali viikko järjestykseen.
    Loppiainen vielä juhlitaan ja sitten joulu viedään pois, pois, pois, ehkä ensi vuonna taas, sitä käymme oottamaan.
    Pakkanen on nyt niissä lukemissa, että eipä kaipaa suurempia nousuja, näin olisi hyvä.
    Kurjet lentävät, sen katsoin minäkin ja sitten sen kotikatsomossa olleen, joku toukokuuhan se oli, no en siitä tykännyt.
    Lunta kinoksineen kaipaa myös Saimaan hylje ja monet muutkin luonnossa elävät, luvassa on, ainakin tänne meidän kulmille.
    Eihän kaikkia kalastaminen kiinnosta ja hyvä että edes kalatiskiltä miehet kalat hakevat, monessa huushollissa senkin naiset tekee.
    Ilahduttavan paljon on miehet kylläkin ruvenneet perheen asioiden hoitoon osaa ottamaan, nuoret miehet varsinkin.
    Ruuan laittoa on verrattu säveltämiseen, miksikäs ei sitten miehet ruokaa haluaisi tehdä, tekevät enemmistönä laulujakin.
    Late kertoilee hyvin asiantuntoisesti ruoka puolen asioista, eihän sormi suuhun mieskään jää tänä päivänä.
    Omaa kotiani muistellen, isän taito laittaa ruokaa oli olematon, äiti oli koti äiti, joten asia tuntui luonnolliselta.
    Mieheni oli myös niin menevää sorttia, että ei juuri ruuan suhteen taitojaan näyttänyt, muuten kyllä auttoi siivouksissa ja kaupassa käynnissä.
    Oma poikani ei varmaan osaa myöskään laittaa ruokaa(ei halua), mutta lapsenlapsissa jo on havaittavissa uutta tuulta.
    Miniäni on niin taitava emäntä ja mielellään kokkailee, ehkä osa syynä poikani saamattomaan tapaan.
    Ruuanlaittoon se meni tämä jutusteluni, luin juuri, että minun ikäisen ei kannata joka laihdutus juttuun mukaan lähteä, kun terveys hyvänä säilyy, mutta kyllä se takaraivossa vaan kelluu sekin ajatus, ajatuksen voimalla ei kyllä paino putoa.
    Nyt jätän taas tämän kaltaiset jutut ja alan arjen hommiin.
    Laitan viime vuoden kuitit, mitä on vielä paperisina tullut kuoreen ja vuosiluvun päälle, sitten on helppo löytää jos tarvetta tulee.
    Olikos se kaksi vuotta, kun kuitteja on säilytettävä?
    Oikein mukavaa arjen touhuihin siirtymistä teille kaikille.
  8. Huomenta, niin yksi päivä tätäkin vuotta siirtynyt historiaan, sujuvasti päivä menikin.
    Pakkasta on nyt jo yksitoista astetta ja kirimään kai rupeaa, talven se nyt tekee.
    Ikäviä nuo tuhotyöt, mitä nuoriso aina riehuessaan aiheuttaa, toivoisi se energian ylituotannon johonkin hyödylliseen purkautuvan.
    Ystävät ovat hyvät olla olemassa, on siitä puhetta jo ollutkin, aina he väriä eloon tuovat.
    Pian ne ikävöinnit loppuu, kun koti on kuntoon saatu ja elämä alkaa sujua, sopeutuvia ollaan.
    En edes muistanut mitään lupauksia tehdä, kai elämäni on niin tasaista, ettei korjaamista minkään suhteen ole, no olisihan se painon pudotus yksi tavoite, mutta sen vuoksi en lupauksia ala tekemään, kun tiedän että en tilanteelle saa korjausta.
    Katsoin minä myös sen Wienin konsertin, perinne jo on, ennen tuli mäkikilpailut perään ja ne myös aina katsottiin, no silloin oli meiltä hyviä hyppääjiä mukana, toivottavasti taso nousee samoihin tasoihin tulevaisuudessa.
    Venlastiinan toive vanhan ajan talvesta on nyt hyvällä alulla, pakkasta on ja kun tuonne katuvalojen alle katson, luntakin hiljalleen tulee.
    Vielä se kunnon kesäkin tulee jaksetaan vaan odottaa.
    Huomenna tulee tytär miehineen ruokailemaan, pitää ruveta valmisteluja laittamaan, sienet ja lohi pakkasesta otettava sulamaan ja siitä se vauhtiin alkaa, toivottavasti ei kraavi ole liian suolaiseksi ole tekeytynyt, yleensä pakkasessa ei suolaantuminen lisäänny.
    Hyvää jatkoa hyvin alkaneelle ja jo vauhtiin päässeelle vuodelle.
  9. Vuoden 2016 ensimmäinen aviisi, hyvin vaihtui täälläkin vuosi, ei häiriöitä.
    Alkaneelle vuodelle toivon terveyttä, rakkautta ja rahakaan ei pienissä määrin haittaisi, toivossa on hyvä elää, näillä sitä pärjääkin, kaikkea tätä antakoon vuosi jokaiselle.
    Surullista tuo koiranne pois lähtö Ramoona, mutta aikanaan kaikki tämän vaiheen kokee, ihmiset ja eläimet.
    Hurskainen sanoit, että et kestäisi tulevalta vuodelta samaa mitä mennyt vuosi jakoi, tältä se tuntuu jos vaikeuksia on ollut, mutta kummasti sitä vaan jaksaa kaiken vastaan tulevan.
    Toivon että helpommalla pääset ja terveys pysyisi kohdillaan, siitä se kestäminen useinkin riippuu.
    Mukava oli nähdä villeäkin pirtissä pitkästä aikaa, joskus mukana olit ahkerammin, hyvää ja onnekasta vuotta myös sinulle.
    Ystäviä pitäisi muistaa, sitä ei aina muista tehdä ja kuitenkin ystävät ovat voimavara elämän koitoksissa, meillä oli pieni ystävä porukka koossa ja tämän edellisen totesimme ja lupasimme ystävyyden jatkuvan.
    Ei lukenut meidän talonkaan ilmoitus taululla varoituksia, ei ole kyllä pieniä lapsiakaan.
    Kyllähän taas surullisia viestejä on tullut silmävaurioista, ei vaan tuo varovaisena olo tahdo muistuttamisesta huolimatta perille mennä.
    Ei näkynyt kaupungin ilotulitus kylä paikkaani ja ei harmia aiheuttanut, on sitä jo nähnyt niiden lyhyttä iloa ja olenkin sitä mieltä, että turhaa rahan menoa pienestä ilosta, olisi rahalle pitempi aikaistakin tarvetta.
    Nyt tätä vuoden ensimäistä päivää pilvisessä säässä aloitellaan täällä minun maisemissa, pakkasta lupasivat kiristyvään suuntaan, kaikki näyttää rauhalliselta, kaupunkilaiset nukkuvat.
    Kädet ristin ja huokaan kiitokset siitäkin, että sodat ei maahamme ainakaan tällä hetkellä ole tulossa, toivon sydämestäni, että koko maailmaan rauha saapuisi.
    Olkoon vuosi 2016 onnea tuova joka suunnalle.
  10. Huomenta, talven tekoon vihdoin on päästy, pakkasta kuuden asteen verran, jäitä se tämä sää jo rakentaa, yksi kuva jo lehdessä pilkkijästä.
    Malttaisivat nyt, ettei surua aikaan kukaan saa.
    Koivut on pukeutuneet kauniiseen harso mekkoon, ihastella voin tuossa ikkunan takana ryhdikkäänä seisovaa puuta.
    Kyllä se talvi maisema vertaa vetää muille vuoden ajoille.
    Metsätöistä en mitään tiedä, mutta ymmärrän, että kova maa isoille koneillekin mahdollisuuden antaa töitä metsissä tehdä.
    Kotimaisissa elokuvissa olen nähnyt, miten ennen hevosen kanssa metsätyöt onnistui paksussa lumi hangessakin, raakaa voimaa oli oltava ihmisellä, kuin hevosellakin.
    Kiitos meri-kukka muistamisesta, niin se taas luku iän suhteen muuttui, kamalan pitkä aika seuraavaan vaihdokseen.
    Usko vaan alan ammattilaista hurskainen.
    Maksullisia kanavia en ole ostanut, vaikka väliin ei mitään mieleistä tule, voisihan sitä katsella vanhoja elokuvia kasetilta, mutta eipä jaksa sekään innostaa.
    Kaikkea hyvää Heta myös sinulle ja perheellesi, tulevan vuoden suhteen;)
    Noita raketteja en myöskään koskaan ole ostanut ja pidänkin melko turhana niiden ampumista, niin pieni ilo ja suuret rahat tyhjään.
    Kaiketi se on yksi tapa sekin ja paljon ihmiset niitä kokoontuu katselemaan, onhan tapahtuma muiden joukossa.
    Yritän minäkin muistaa tuon "muut" olevan navetassa.
    Se lottovoitto sotkisi elämän niin totaalisesti, että en edes päävoittoa toivo, tulisi joku sieltä nelinumeroisten eurojen sarjasta, korkeintaan viisi numeroinen, olisin ikionnellinen.
    No haaveileminen ei mitään maksa, pidetään sitä lippua korkealla.
    Nyt sitten tämän toiseksi viimeisen päivän viettoon tältä vuodelta, kai sitä on perinteiset nakit ja perunasalaatit , kaupasta haettava, mukavaa päivää, vilkuilkaa noita kauniita koivuja pakkasen lauhtumisen jälkeen ne taas katoaa.
  11. Huomenet tähän tämän vuoden viimeiseen tiistaiaamuun, vähiin menee ennen kuin loppuu;)
    Minulla on ongelmia tämän koneen kanssa, niitä ilmaantuu aina milloin mistäkin, Windows 10 asennuksen jälkeen, yllätyksiä sattuu.
    Sähköpostini työnsi aivan kamalasti roskapostia ja nyt ei tule mitään, hohhoijaa.
    Kirjoitin pitkän viesti ja eihän sitä saanut lähtemään, saapa nähdä miten nyt käy.
    En järin nopea ole kirjoittamaan, mutta kirjaimet vieläkin hitaammin esiin tulevat, nyt taas näyttä sujuvan paremmin.
    Mukavaa Late ja hurskainen jaksatte pirttiä kiitellä, on minustakin mukava viestejä laittaa ja ennen kaikkea lukea teidän kirjoituksia.
    Pirtin olemassa olo on juuri kirjoittajista kiinni, toivottavasti kaikki mukana jaksavat olla.
    Omistan aika hyvän mielikuvituksen, mutta kaikkia viestejä en ymmärrä, en osaa tippaakaan lukea rivien välistä, jatkuvasti sitä oksapuuta kaipaan, siinä ainakin näki kelle viesti oli tarkoitettu.
    Ihmisillä saa olla asioista eriävät mietteet, mutta kirjoituksissa pitäisi paneutua lukijan osaan ja miettiä mitä haluaa esille tuoda.
    Säästä pitää kertoa, että seitsemän astetta on pakkasta ja varmaan taas aurinkoakin saadaan.
    Pari viikkoa ja varmaan jo huomattavissa päivän jatkuminen, ainakin kirkkaalla säällä.
    Kesä siitä tulee, uskokaa vaan;)
    Löysin alennusmyynnistä eilen tunikan ja taas yksi vaatepuu lisää komeroon, aivan turhaa oli tämäkin tarve.
    Nyt yritän saada tämän vietin näkyviin, vaikka ei asian poikastakaan ole kerrottavana, no luin kyllä lääkkeiden omavastuuseen tulevan jotakin, mutta hatarasti luin, apteekeissa on tungosta, kun fiksut ihmiset ostavat tarvitsemiaan lääkkeitä tämän vuoden puolella, siirtävät nousun ensi vuodelle.
    Mukavaa pakkaspäivää kaikille ja vuoden lopun odotusta.
  12. Huomenta arkiseen aamuun, pakkasta neljä astetta ja päivä valkenemassa, sitä auringon paistetta luvassa.
    Viattomien lasten päivä, onkos niitä muita kuin viattomia, ainakin syntymisen hetkellä, ellei perisynnit jo mukaan ole tulleet.
    Kyllä tämä päivä tänä päivänä voisi olla syyttömien lasten kärsimysten päivä, miten paljon tuskaa moneen pieneen sydämeen onkaan tullut, kipujen ja nälän lisäksi.
    Melkein voimattomana tätä maailman menoa katselee, vaikka auttavia käsiä löytyy, ei apu kaikkia tavoita.
    Loppumassa oleva vuosi on hätää ja tuskaa paljon lisännyt, meillä ja muualla, nyt vain toivoisi, että tulevalla vuodella olisi muuta annettavaa.
    Omaa elämää tilittäessä on kaikki ihan hyvällä mallilla, ruokaa, terveyttä on riittänyt ja oikein mietin mitä ostaisinkaan lahjakortillani, kun vaatettakin on tarpeeksi.
    Alennus myynnit alkaneet, pitää käydä kurkkaamassa, jos silmään joku tuote sattuisi.
    Noita reki ajeluja en koskaan ole kokenut, aina näissä kaupungin valojen äärellä vaan asunut ja hevosta ei ole omistettu.
    Tuo yksinäisyyden karkotus, kyllä siihenkin on olemassa monia keinoja sitä torjua, aika paljon itsestä kiinni, tietenkin jos sairaus vaivana voi olla vaikeampaa.
    Minä sain aikuisten värityskirjan lahjaksi ja nyt olen yrittänyt saada otteen värittämisestä, vähän oudolta tuntuu, mutta voihan siihenkin koukkuuntua näin on kerrottu.
    Jumalan huumorin tajua mielestäni koetellaan nykyisissä ohjelmissa, en oikein jaksa mukana nauraa, jotakin rajaa voisi olla, tämäkin asia on joillekin hyvin pyhä, ei pitäisi tahallaan loukata ja mieltä pahoittaa.
    Hurskainen on hyvillään kun joulu hössötys loppuu, kaikki aikanaan, kyllä sitä arkea sitten pääsiäiseen asti riittää, juhlitaan nyt uusi vuosi tervetulleeksi ja vielä Loppiainen, sitten se arki alkaa.
    Kiitos Meriliille toivotuksista, sitä onnea ja hyvää oloa sitä tulevalta vuodelta toivotaan.
    Nyt pitää tätä päivää aloitelle, vähän myöhäinen viestini on, tavoistani poiketen, mutta tästä se päivä alkaa ja ei monta enää jäljellä, kun toivotamme Hyvää Uutta Vuotta 2016, onnistui tuo vuosiluku;)
    Ei vielä aurinkoa näy, mutta ohut lumikerros valoisuutta lisää, jään odottamaan päiväpaistetta, paistakoon teille kaikille;)
  13. Hyvää Tapania, täällä perinne, että saunaan mennään heti aamulla, mutta eipä tuo kerrostalon sauna ole kuin vasta illalla, hyvä niin.
    Niin on joulu ohi ja suurimmat paineet purettu, vielä kun vuoden saamme kunnialla alkuun, kaikki hyvin.
    Ei tuota vielä huomaa keskellä sateita, että päivä olisi jatkunut;)
    Tuo on totta mitä Late sanoit tuosta ylensyömisestä, vaikka vähän on ottavinaan, kertyy lautaselle yliannos, mutta kun kaikkea tekee mieli maistaa.
    Naurua riitti meilläkin, kun minun kysymys vuorolla eivät juuri sellaisessa muodossa sanaa saanet ulos suustaan, päätin että kelpaa tuokin, kilpakaverit protestoivat, mutta sain päätökseni pysymään.
    Hauskaa oli.
    Lahjani sain lahjakorttina ja nautittavina tuotteina, kaikki siltäkin osin ihan hyvin, en minäkään mitään odottanut, alkavat jo ymmärtää, että heille jää kaikki loppujen lopuksi selvitettäväksi.
    Lokarikin muistanut sieltä meren takaa, Hyvää Uutta Vuotta sinne myös, kohtahan tämä vanha haudataan.
    Ruunemanni, teet ihan liian ison asian noista viesteistäsi, kirjoittele mitä milloinkin mielessä on, ei se mitä höpöjä täällä mielestäsi on saa vaikuttaa sinun taitoihisi.
    Meillä on muodostunut sellainen tilanne, että hyväksymme toisia ja yritämme jättää arvostelut sikseen.

Joulu taakse mennyttä on aikaa,
    siitä monella kiitos laulu raikaa.
    On syöty herkut monet,
    sillit, sienet ja lohet.
    Vuoden saa oottaa juhlaa tätä,
    juhlimatta en silloinkaan jätä.( jos elän)
    Uuden Vuoden vastaan ottoon käymme,
    tervetulleeksi sen toivotamme.
    Tuokoon vuosi rauhaa, rakkautta,
    ihmismieliin rikkautta.
    Eipä kummonen tuo runosuoni,
    silti päässäni sen ihan itse juonin;)
    Kivaa joulun lopun aikaa, pistäytykää pirtissä.
  14. Huomenta, kiitokset ensin lukijalle toivotuksista, kaikkea hyvää myös sinulle, toivottavasti jatkossakin viestimme houkuttavat pirtin oven avaamaan;)
    Miksipä et itsekin joskus viestejä laittaisi?
    Hoo hetki lähestyy ja hujaus ja taas on historiaa, alkaa valoisuuden lisääntymisen seuranta ja kevään odotus, näin se elämä kuljettaa ja meitä vanhentaa.
    Tarvitaan näitä katkoja vuoden kulussa, muuten yksitoikkoiseksi elämä kävisi, joulu yksi kohokohta vuodessa.
    Minulla kaikki valmiina, jopa yhden pipon jo jousin tekemään, lähtee sitten kevään korvalla suurempi satsi hyväntekeväisyys kohteeseen.
    Piirakoita aion tänään pienen määrän tehdä ja kalja on pulloihin laitettava, siinä vielä tehtävät tälle päivälle.
    Kinkun paistoin eilen ja ihmettelin miksi pitkä syisesti siivut tulee, näin tulee sitkeää pureskeltavaa, pitää nyt jäähtyneenä tarkasteltava mistä sivusta saisi oikeita siivuja aikaan.
    Kasvaako sika nykyisin eri tavalla?
    Haudoille mekin huomenna jo aamusta menemme tyttären ja vävyn kanssa, sitten menen poikani luo joulu aterialle, siellä hänen jälkeläisensä myös.
    Perinteet on ihan mukava joulussa mukana kuljettaa, mikä oli ennen on nytkin, toki aina jotakin uuttakin mukaan tulee.
    Nyt varmaan joulu tuntuisi joululta paremmin Lapissa, kun siellä lunta kuitenkin on, meillä täällä musta joulu, no eipä ole liukasta.
    Onkin monta päivää aikaa käydä kylässä tai kestitä vieraita.
    Eilen oli talvipäivän seisaus tuolla vanhalla kanavalla, en mennyt, mutta lehdestä luin, että oli kaunista valojen leikkiä ollut, vaikka lumi puuttuikin.
    Nyt sitten piirakan tekoon, leppoisaa aatonaattoa kaikille, otetaan rauhaisasti ja kuunnellaan jouluisia säveliä radiosta.
  15. Huomenta, vielä kaksi yötä ja juhla-aika alkaa.
    Pimeyttä vaan riittää, mutta suuntana nyt jo seuraavaksi on valoisuuden lisääntyminen, maltetaan hetki;)
    Kiva kun huomasit " puntarpäitä" minusta myös on mukava pirttiin viesti laittaa ja vielä mukavampi lukea toisten kirjoituksia;)
    Paljon tyhjää höpinää, mutta sekaan mahtuu myös asiaa ja mikä parasta kaikki sovussa ja huumorin höysteessä.
    Eipä näy meidän suunnalla kuuta ei aurinkoa, mutta kyllä niitäkin luvassa on, tuulta kyllä tännekin riittää.
    Saman kaltaisia ne hoitolaitoksen päivät ovat, vaikka pikku hiljaa se muuttuu itselle myös, ei oikein mihinkään innosta osallistua.
    Voihan se olla, minun kaltaisella, joka aina on menossa ollut, että parin viikon tauon jälkeen taas into mennä on palannut.
    Kyllä tuo verenpaine minulla on tasaisena pysynyt, samoin kuin muutkin arvot, kilpirauhanen vähän kenkkuilee, mutta en senkään kiukutteluja ole huomannut, lääkettä kyllä joka aamu otan.
    Kunpa näin vähällä pääsisikin.
    Joskus on kiva valmiille mennä, niin istahdan minä myös tänä vuonna, tai oikeastaan jo useampana vuonna olen aattoaterian nauttinut jälkeläisteni luona.
    Menihän sitä kymmeniä vuosia minun emännöidessä, osat nyt vaihtuneet.
    Pitkä oli ennen pöytä, johon istahdimme nauttimaan aherrusteni tuotteita.
    Maailma muuttuu, hyvä niin, kun vaan muutoksissa osaisi mukana pysyä.
    Nyt uutta on pankkitunnusten muutos, pitää keskittyä, että senkin osaa toimivaksi saada.
    Kuuntelin eilen kinkun paisto ohjeita ja nyt uutena kehottivat laittamaan kinkku veteen umpisukellukseen pusseineen ja siellä tasaisesti lämpö oikeaksi muuttuu.
    Kaupan kylmiöstä kinkun hain ja nyt yön oli vedessä ja lämpötila kinkun sisällä pitäisi olla kymmenen astetta.
    Korkeampi tuo näkyy minulla ainakin vielä olevan, mutta ainakin kinkku on tarpeeksi lämmin uuniin pantavaksi.
    En muista tämmöistäkään hommaa ennen tehneeni ja aina tuo kinkku on syötyä tullut.
    Uudet tuulet ne puhaltelee joka taholla.
    Nytpä sitten tätä päivää aloittelen tekemällä täytekakun pohjan ja sitten jonkunlaisen mausteleivän ja viimeksi kinkku uuniin ja miedolla lämmöllä se kypsäksi.
    Rauhallisesti liikkuen se päivä onnistuu, tätä toivottelen teille toisillekin.