Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta niin sateiseen ja pimeään aamuun, sää sellainen ettei koiraansakaan ulos veisi, mutta lähdettävä vaan on, leivontapäivä.
    Samoja sarjoja katson minäkin, mistä edellä on kerrottu, yleensä englantilaiset sarjat ovat hyviä.
    Kotimaisista ei oikein voi nimetä mukavaa, kaikki samalla muotilla tehtyjä, kovaa huutoa naurua ja mitä kamalampia temppuja, en todella tykkää.
    Suurkuluttaja olen telkkarin katsomisessa, tulee samalla käsitöitä tehtyä.
    Teemalta tulee joskus hyviä elokuvia.
    Torstain kyselytunnin eduskunnasta katselen ja joitakin asiaohjelmia.
    Minun silmissä ei muuta vikaa, kuin että vuotavat usein, liekö kyynelkanavat tukossa, tai sitten itken niin vähän, että keräytyy kyynelet silmiin, no ei vaineskaan, kuivat on muuten silmäni, tippoja laitan.
    En kyllä riidaksi meidän pirttiin kirjoittavien kanssa ole muistaakseni koskaan joutunut, en mielelläni vastaa noihin sivusta tuleviin tökkäyksiin, enkä tuota koulutus kysymystäkään nyt todesta ota.
    Katselin tuonne ylemmäksi ketjua ja onhan siellä kommentteja joita voisi riitelyksi mainita, ikäviä ovat sellaiset viestit, mutta kaiketi jättävät pirtin, jos sivuutetaan huomiotta, mutta jokainen toimii omintakeisesti, jos on tarve vastaa.
    Tervetulleita on kaikki pirttiin kirjoittamaan, viestiä laittamaan, mielipiteitäkin voi kirjoittaa, mutta kenenkään syyttely ei ole mieleistä
    Nyt on tuonne sateeseen lähdettävä, onneksi pieni matka vaan kuljettavana, onnistunutta päivää toivottelen kaikille, olkoon sää mitä on.
  2. Sateet näkyy täällä maiseman synkistävän ja jos on herkkä mielenmasennukseen, nyt siihen on hyvät sääolot.
    Jotakin myönteistä voi kuitenkin ajatella, on katto pään päällä ja ruokaa jääkaapissa, jos vielä ei ihan pakko ole ulos mennä, ihan hyvin selviää;)
    Lämmintä kyllä vielä ja muistellaan niitä kauniita aurinkoisia syyspäiviä, mitä on tänä syksynä runsaasti ollut.
    Minulta ei aikoihin ole viestit taivaisiin lentäneet, muuta harmia kuitenkin lähettämisessä, aina on sivu palautettava, kaiketi minun koneessa vika.
    Rokotusta en ole koskaan ottanut ja jää nytkin ottamatta.
    Noista nimimerkeistä on useampikin maininnut ja olen samaa mieltä, aina parempi, jos aikoo pirtissä usein vierailla, ottaa joku nikki, mihin sitten on helppo tutustua.
    Ymmärrystä tarvitsee kaikki, minäkin, olen kyllä usein tuonut julki oman pienen ihmisen, en ihmeisiin pysty, virheitä tulee ajatuksen juoksussa, kuin kieliopissa, mutta hyvin on tähän asti pirtin väki kestänyt.
    Ehkä monien vuosien jälkeen on niin hyvin kirjoituksien välityksellä toisiamme opittu tuntemaan, että osaamme sivuuttaa suurimmat virheet.
    Loppujen lopuksi, kuitenkin vieraita olemme ,miksi riitaa rakentamaan, ei kai täällä elävässä elämässäkään kukaan tuntemattomille mene keljuilemaan.
    Tuollaista kirkasvalo lamppua en ole edes kokeillut, mistä hurskainen puhut, mutta työvaloni on nykyään oltava kirkas, sen verran araksi on silmät tulleet.
    Aika usein vedetään tuo Ruotsi, kun jotakin uutta tuodaan esiin esimerkiksi hallituksen ohjelmista, toivoa sopii ettei samoja virheitä kuitenkaan mukaan vedetä.
    Aika sekavaa on tuon Sote uudistuksen kanssa, lehdestä luin juuri, että hoitajatkin epäilevät, miten käy niiden, joilla ei valmiuksia taloudellisesti mennä yksityiselle, uhkana on terveyskeskusten rapauttaminen.
    Paljon on vielä ratkaistavaa ja aivan hirveältä tuntuu ajatus siitä, että jonkun kohtauksen saadessaan joutuu ajamaan satoja kilometrejä apua saadakseen, kuten tuolla pohjoisempana voi olla.
    Keskeneräistä ei saisi arvostella, joten odotetaan ja toivotaan kaiken järjestyvän, pelkojakaan ei auta unohtaa.
    Miten onkaan, tuliko ruoskan sivalluksia, ei ole tarkoitus kylläkään, jatketaan sitä entistä hyväksi koettua kirjoittelu mallia, mitä on kestänyt kai jo yksitoista vuotta.
    Mukavaa päivää, sateesta huolimatta;)
  3. Huomenta pimeään maanantaiaamuun ja uuden viikon alkuun, lämmintä vaan pitää, vieläkin neljä astetta, lämmitys kustannuksille säästöä.
    Vilkasta on pirtin oven käynti ollut, ei voi siitä valittaa.
    Mdk-Mdk on kauan sitten ollut mukana ja hyviä mielipiteitä häneltä ollut aina ja nyt varmaan kokemuksen äänellä puhuu asuttuaan kauan Ruotsin puolella.
    Varmaan jokaisella on asioista erilaisia mielipiteitä (saa ollakin) mutta pirtissä ei yleensä ole riitaa haastettu, jos on jotakin mieltä (poiketen muista) voi ne asiallisesti kertoa, ketään mollaamatta, näin toivon edelleen jatkuvan.
    Ynnämuulla hauska leikkisä juttu, ei senkään mitään sopimatonta, noin myös nykytilannetta kuvata.
    Ehkä kaiken kaikkiaan pirtissä kirjoittajien ääni ei kauas kanna, turha on hirveästi hehkutella suuntaan ei toiseen, jätetään mokomat kiistat.
    Toisekseen asiat ovat vielä niin keskeneräisiä, että ei hirveästi kannata hurrata suuntaan ei toiseen, katsotaan ja annetaan ajan kulua.
    Epäilyjä tästä kaikesta nyt tulleesta hyvästä on minullakin, mutta aika näyttää miten käy ja sitten kun se aika koittaa, että äänestämään päästään, silloin meistäkin tänne kirjoittavista, saamme äänemme kuulumaan.
    Ruotsin mallia hyvin usein käyttävät päättäjätkin puheissaan ja varmaan myös mallia otetaan, kaikki ei kuitenkaan malliksi kelpaa.
    Veroparatiisiin ei verotuloja saisi viedä, kai siihenkin jotakin lakia tai muutosta pyrkivät aikaan saamaan, paljon on epäkohtia ratkottavaksi nykyisellä hallituksella.
    Helppoa ei varmaan ole, mutta eipä ole ollut ennenkään, joten päättäjän tielle lähteneiden on kivut kestettävä, moitteet vastaan otettava ja aina on moitteelle sijaa, kaikkien mielen mukaan ei koskaan mene.
    Nykymeno kyllä enteilee vaikeuksia heille, joilla jo vaikeaa on.
    Nyt sitten pistän pisteen näille eripuraisille kannanotoille, keskustellaan sopuisasti ja ketään solvaamatta.
    Turvallista on pysyä näissä arkisissa elämän asioissa ja jääköön muu palsta sitten
    taistelutantereeksi, kuten aina on ollut;)
    Mukavaa ja rauhallista viikon alkua.
  4. Sunnuntaiaamun rauhaa, tuntuu kuin aivan yksin valvoisin tässä kaupungissa, ikkunasta katselin näkyykö valoja minkään talon ikkunasta, kahdessa näkyi.
    Tuo sisäinen kello herättää, olipa arki tai sunnuntai, en valita, hyvä näin on kuunnella omaa itseään;)
    Hometaloista en osaa sanoa mitään, ihmettelen kyllä, tätä ihmettelyä ja pään pyöritystä aiheuttaa myös tämä uusi Sote uudistus esitys.
    Luulen huonommaksi menee, terveyskeskusten palvelut varmaan ajetaan olemattomiksi ja pyritään ohjaamaan yksityisille.
    Siinä sitten on tiukilla jo muutenkin olevat, yhä vaan tiukemmalle joutuu, no katsotaan.
    Ainahan on ollut, että oppositio ääntä pitää, nyt uskon siihen olevan aihetta, näin pienillä toimeentuloilla, mitä esimerkiksi suurella joukolla eläkeläisiä on, on huoli mihin asiat menevät, opposition tulee herkällä korvalla seurata hallituksen hommia, aihetta kyllä onkin.
    Pitänee jättää tähän pohdinnat, ei ymmärrystä kuitenkaan tarpeeksi löydy ja tyydyttävä on viisaampien päätöksiin.
    Ei noita päätöksiä meinaa ymmärtää, minunkin naapurista purettiin entinen talouskoulu, hyvä kuntoinen, olisi ollut valmis paikka yhdistys toiminnalle, nyt kohoaa 40 seniori asukkaan talo paikalla ja kaiketi ovat onnellisia kodeistaan.
    Tilaa olisi löytynyt lähiympäristössä muuallakin, mutta eipä näitä aivoituksia ymmärrä monessa muussakaan asiassa.
    Viisaat päättävät, suu suppuun mummot.
    Aloittelen tätä isänpäivää ja odotan tytärtä hakemaan, menemme aamupalalle ABC, näin kutsu kuului.
    Iltapäivällä pojan tyttär hakee ja menemme ruokailemaan pojan kotiin, tänä päivänä mummo pääse valmiille, näin juhlin isänpäivää minäkin;)
    Onnea kaikille iseille, isoiseille ja vielä mahdollisille isoukeille, ja hyvää päivää kaikille toisillekin.
  5. Huomenta tuhnuiseen lauantaiaamuun, ei sada, mutta sellaista ohutta sumu tihkua alas tulee, se tekisi hyvää iholle.
    Hiukset leikattu ja ehkä vähän liikaa poistettiin, mutta hius on uusiutuva luonnon tuote, kai sitä kasvaa hissukseen pituutta, toivottavasti myös paksunisi.
    Omistan tyypillisen suomalaisen kuontalon, ohutta haiventa tuo kuontalo on.
    Sotesta en viitsi virkkaa mitään, kuluuhan rahaa, kun istutaan kaikenlaisella kokoonpanolla ja pohditaan pohtimasta päästyä, valmista ei vaan tule, ja kokouspalkkiot juoksee, huh,huh.
    Muistoja menneistä on paljonkin, mutta eipä niitä kannata kovin paljon esiin tuoda ja mitä tuo, niin totuus mukaan.
    Kaikki ei aina ole niin kivaa, mutta vanhoista asioistakin voi kirjoitella, myönteisistä tietysti mieluummin, mutta jos joku mieltä kaivertaa, voi sellaistakin esiin tuoda, loukkaamatta ketään, siis aivan toisin kuin palstalla tehdään.
    Pirtin muisteloita ei missään, eikä millään tapaa voi verrata palstan häiritseviin viesteihin.
    Niin se on, että tuo kehujen vastaan ottaminen tekee kiusallisen olon, en minäkään halua kohteena olla, mutta totuuttakaan ei voi kieltää ja asialliseksi olen sinut ynnämuu todennut, samaan kastiin kuuluvat kaikki pirtin kirjoittajat, mukavia olette.
    Ei kai pirtti näin kauan olisi muuten kestänytkään, joka päivä käyn kuulumiset lukemassa ja aina pieni ikävä heitä jotka ei mukana ole olleet.
    Matot ja koko huushollin irtain on minulla nyt parvekkeella, samaa hommaa mistä Mdk-Mdk kerroit, kosteaa on, mutta raikkaampi tuoksu tulee, kun vähän saavat ulkoilmaa haistella.
    Ruuneperi ymmärsinkö oikein, että sinulla sellainen luulo, että pirtit homeessa olisivat, erehdyt, niin siistinä on pidetty, ettei homeen ripaustakaan;)
    Eihän tänne olisi voinut tervetulleeksi Amaliaa ja Anselmiakaan kutsua, jos noin olisi kuin kirjoitit.
    Pitänee noita uutisia kuunnella, olisiko käänne hyvään suuntaan kääntynyt, vaikka joku siinä vaiheessa arvovaltaansa kyseenalaistaa.
    Päivän jatkoja kaikille.
  6. Huomenta lupaavalta näyttävään päivään, toivossa aurinkoa, lämpöä vielä pari astetta.
    Noista home taloista, kyllä nyt taidot on ruostuneet suunnittelijoilta, vaikka kuinka on tietokonetta ja tutkimusta, näitä home taloja vaan löytyy.
    Minun nuoruudessa ei tämän laatuista puhetta ollut, myös tuo allergia ongelma oli melko tuntematon, tulee vaan mieleen, onko näillä lisäaineilla vaikutus tämän kaltainen.
    No olihan niin, että lääketiede ei tunnistanut kaikkea, ihmiset kuoli tuntemattomiin vaivoihin, mutta silti tuo mielikuva syntyy, että nykyihmisen ovat herkempiä sairastumaan kaikenlaiseen.
    Ennen vanhaa sika suolaan laitettiin, maito suoraan lehmästä ja voitakin syötiin, jos sattui saamaan.
    Olipa onni hurskaisella, että löysit nuo kadonneet tavarasi, nyt varotuksen sana, rupea tarkasti seuraamaan avaimiesi ja lompakon mukana oloa, harmia tulee jos ne katoaa.
    Minusta on tullut varmistamisen mestari, käännyn vielä ovelta keittiöön katsomaan, että varmaan virrat on pois ja taskua koitan ennen oven kiinni panoa, että myös avain on mukana.
    Kyllä tuon monesti huomaa, miten muisti alkaa heittää.
    Kyllä varmaan tarkempi on joka näppylän suhteen, jos jo kokemusta moisista on ja hyvä niin, ennakointi kaikessa hyväksi.
    Ainainen huolihan se on, jos jo jotakin on kokenut ja uusia oireita ilmenee.
    Meilläkin oli markkinat, mutta enpä viitsinyt mennä, kun edes markkina rinkeli ei houkuta, maistelen kuitenkin muorin tuomaa, no hyvältä näin harvoin syötynä maistuu.
    Keksejä en osta milloinkaan, pikkuleipiä en myös tee, kakut jää syömättä, suolaisia leivonnaisia sitten kyllä menee.
    Nyt voi laulaa, että" lehdetön puu, yksin kunnaille jäi" toivottavasti ei meille kenellekään ole käynyt samoin, jostakin ainakin yksi ystävä löytyy.
    Minusta nuo lehdettömät puutkin on kauniita, alistuneet lepoon, odottamaan kevättä.
    Katleija on osaava ihminen ja tarkka, kaiketi jossakin aina nuo tiedot löytyy mistä kerrot ja osaat vielä meitä" tumpeloita" ohjastaa, kiitos.
    Minulle käy usein samoin, kuin hansin_vahingolle;)
    Nyt on suunnattava tukan leikkuuseen, uusi kampaamo, saa nähdä miten onnistuu minua miellyttämään, tuleeko pysyvä asiakas suhde.
    Vuosia kampaukseni tehnyt kampaaja jäi eläkkeelle, minun harmini, hänen ilonsa.
    Nauttikaa kauniista syysilmasta, ainakin meille on sellainen kehittymässä.
  7. Huomenta harmaaseen syysaamuun, ei taida eilisen kaltaista ihanuutta tänään nähdä.
    Oli kerrassaan ihana päivä eilen ja lämmintä, on tänäänkin mittarissa seitsemän astetta.
    Mukavan metsä lenkin olet Merilii tehnyt, nuo puun halaamiset on jäänyt minulta, mutta kaikesta muusta siellä luonnossa olen osannut nauttia.
    Ainut pelko eksyminen, jos outoon metsään olen mennyt.
    Tuli haikea mieli, kun Neea kerroit tee kutsustasi, ei kuulu sellaista kutsua minun kotona, itse vaan on kaikki suuhun pantavat valmistettava, onnellinen varmaan olet elostasi.
    Harmillista jos huoleen todella on aihetta ynnämuu, kaikki vaan eteen tulee, ei mahda mitään.
    Toivon, että huolen aiheet poistuvat ja elämällä on mukavaa annettavaa, kaikki on mahdollista, ilot ja surutkin.
    Tuo "jätkä" on nyt kai jo sukupuuttoon kuollut, tuskin sillä nimikkeellä enää on ketään, joita jätkäksi voisi mainostaa.
    Voisi kai sanoa, että ne entisajan jätkät olivat tyypillisiä, aitoja suomalaisen miehen malleja, jotka ei puhu ei pussaa, mutta kun työstä oli kyse siihen tartuttiin.
    Pienissä kylissä jokainen tunsi toisensa ja tavatessa vaikka postin jonossa juttua riitti, kun kaikki asiat oli selville saatava.
    Jääpiikkejä ei vielä ole tarvittu, mutta osaapa olla liukas tuo lehtien peittämä katu, onneksi näin eilen harja auton ajavan kauppamatkani kadun, kyllä sai jo varoen kulkea, kun viimeksi katua kuljin.
    Palvelunumerot on nyt melkein kaikissa virastoissa ja apteekeissa, voi vapaasti vaikka jutella tuttujen kanssa, kun vaan numero taululle muistaa vilkaista.
    Kyllä osaa joku olla rasittava, kun puheripuli yllättää, olen joutunut lauluharjoituksissa istumaan sellaisen ripulin saaneen edessä ja rasittavaa on joka tauolla se puheen pälpätys kuunnella.
    On siitä sanottukin, mutta muisti on hänellä huono, tai asiaa niin paljon sisuksissa, että ulos ne vaan pyrkii;)
    Näinpähän se tuppaa minullakin olla ainakin kirjoittelun osilta, niin paljon olisi kerrottavaa, ei loppuun meinaa päästä.
    Tällä kertaakin jäi kannanotot eläinten kohteluista, vaikka mieltäni ne myllertää, aivan kauheita tietoja niistä annetaan ja pakolaiset, ne uhkat mitä heidänkin tuloon on liitetty, monen monta asiaa olisi pohdittava, mutta jätänpä nyt taas tähän,
    onnistunutta päivää kaikille.
  8. Huomenet tiistai aamuun, päivä valkenee näyttäisi ihan hyvältä ja lämmintä edelleen.
    Tuo ystävällinen palvelu apteekissa, kuin muissakin palvelu paikoissa mieltä ilahduttaa.
    Asiallisuus on tietenkin otettava huomioon, jos pitkä jono odottaa, rupattelut saisivat jäädä siihen hetkeen, kun aika näyttäisi olevan, ystävällinen voi pika toimissakin olla.
    Meillä on apteekki missä asiakkaat otetaan huomioon, vaikka ostamalla teatteri esitys asiakaskunnalle ja palvelu hymyn kera tuotettua.
    Kaiketi sitä karttaa töykeätä myyjää, jos se suinkin on mahdollista, en kyllä helposti tälläisenkään myyjän palveluun puutu, koskaan ei taustoja tiedä, aina ei jaksa hymyillen elon polkuja astella.
    Onhan meissä asiakkaissakin kaikenlaisia.
    Voi sinua hurskainen, mitä menetitkään, kun et sitä naisihmistä halannut, tiedä mitä olisi poikinut;)
    Mukavahan tuollainen ajelu on, mitä muori teit, jos vielä tutuksi tulit kuskin kanssa, varmaan saman virheen teet toistekin;)
    Eihän tuollaisia räpätätejä enää ole olemassa, mistä ynnämuu kerroit, vai onko sittenkin?
    Tilanteen hallinta on otettava jutustelun aikana huomioon, kyllä siinä joutavat puheet saa jäädä jos jono takana seisoo.
    Lupa siinä on jo huomauttaa, jos asia menee ohi toimitettavan asian
    Totinen huomio tuon hevosen jalan sitominen;)
    Kyllä se vaan totuus on, hymy ei paljon maksa, mutta saa aikaan paljon, joten suupielet vaan yläsuuntaan.
    On kyllä joskus kuullut sen kaltaisiakin epäilyjä, että itsekseen hymyilevä vähän höperöksi mainitaan, ole siinä sitten.
    Nyt tämä höperö lopettaa tyhjänpäiväisyyksien latelemisen ja alkaa elämään oikeaa elämää, heippa!
  9. Ensimmäistä päivää aloitellaan marrasku;)
    usta, lämpimänä tuo alkaakin, yli kahdeksan astetta lmmintä ja kostean näköistä on ulkona.
    Kalenterin lehdet käyvät vähiin, heti kohta olemmekin joulussa.
    Mitähän nappia lienen painanut, kun nyt alleviiva kaiken kirjoituksen, vai lieneekö toruja minulle, jos olen ollut tuhma viesteissäni.
    Harmittelen edelleen ettei oksapuuta saada aikaan, nyt pitää koko ketju katsoa, ettei jäisi joku viesti lukematta.
    Ruuneperi, en nyt suoranaisesti mieltäni pahoittanut, mutta tuosta kirjoituksesi maininnoista tuli ajatus, että pirtissä ei todellakaan tarvita mitään "titteleitä" olemme vain nimimerkkejä kaikki, jos joku fiksusti kirjoittaa, sen jokainen huomaa, tekee omat arvelunsa.
    Sinun taustasi olen tiennyt ja kaikki arvostus puoleltani sinun jaksamiselle ja koulutukselle, ei varmasti aina helppoa ole ollut.
    Nyt kuitenkin elämme jo tätä ehtoo puolta ja siksi toivon, että sisäinen sielumme oppineisuus tulisi esille ihan vaan olemmalla ihmisiä toisillemme.
    Minun piti tämä kone selvittää Helpsonin avulla, palauttaa Windson10 uudelleen ja nyt sitten yritän muistaa kaiken maailman salasanat, sähköposti ei vieläkään aukea, kai joudun apua hakemaan, on tämä harrastus hankalaa ja kallista näin osaamattomalle.
    Sotkeutui sähköposti niin, ettei minun vakikorjaajanikaan saanut kuntoon, etäproseduuri? esti lähettämisen, voi olla että joudun koneen puhdistettavaksi viemään, hankalaa.
    Rollaattoritansseja suunnittelette, no sepä sopii, voihan niihin osallistua ilmankin, minäkin voin muorin rollaattoriin nojailla, näin onnistuu tanssi minultakin.
    Noin se on sini-sirkku, eipä montakaan päivää väliin jää, kun miestäni muistan, tuolla kirjahyllyn päällä kuvansa on ja sujuvasti hänelle juttelen.
    Tavaksihan se vaan on muodostunut tuo kynttilän haudalle vienti, no ei huonoksi voi tapaa sanoa
    .Halloweeni on minullekin aika outo asia ja ihmettelin kun kaupalla kävin, kaupunkikin oli lakanoita lyhtyjen päälle laittanut, miksi tuollainen tapa noin suurta huomiota saa.
    Minulla on Avast tietoturvanani ja nyt on tullut Avastilta tieto tuonne oikeaan yläkulmaan, että tämä sivusto on turvallinen ja suosittu, saanut paljon pisteitä, hyvä me;) tarkoittanee koko palstaa.
    Jäänäänpä odottelemaan hurskaisen heinän kasvua, no sitä ennen vietämme tämän sunnuntai päivän mahdollisuuksiemmem mukaan, heippa!
    Onnea vielä Pyry nimisille, pyrystä ei kyllä tietoakaan.
  10. Lauantaiaamu se on, mutta nyt myös Pyhäinpäivä, haudoilla käydään muistamassa pois nukkuneita, näin on tarkoitus tehdä myös minulla.
    Tytär ja vävy tulevat kohta hakemaan.
    Kerroit Mdk-Mdk asuvasi suomessa, näin ainakin ymmärsin, muistan kun kerroit siellä ruotsin talossasi jäänesi lumen vangiksi ja ne aikaiset kukkasi sieltä kuvina näytit.
    On varmaan totuttelua uuteen elämään, olithan kauan siellä naapurimaassa.
    Noista piirakoista vielä, en ole tullut kysyneeksi mistä ovat lähtöisin, mutta itse liikkeessä paistavat ja voilla voitelevat, puuroakin on reilusti sisällä.
    Kai suuri menekki kannattavaksi tekee, tai sitten toisilla tuotteilla tappion kattavat.
    En ajattele noin, miten Ruunemanni kirjoitti, " onhan joukossa akateemisesti tai muuten sivistyneitä kirjoittajia" kaikki olemme pirtissä samalla viivalla, en koskaan ole huomannut mitään eri arvoisuutta.
    Jos kuka niin minä olen se aivan kansanomainen mummo, joka toimii ja kirjoittaa vailla kaikkea tuota mistä Ruunemanni mainitset.
    Hyvin olen kelvannut ja pirtissä ei arvonimiä kunnioiteta, ei vaadita.
    Keskusteluahan aina kaipaat, mutta ei tuollainen jaottelu ole ominaista pirtin kirjoittelussa, ehkä en osaa sitten sitä "keskustelua", mutta kerro sinä niistä omista lähtökohdistasi ja elämisestä yleensä, voihan olla, että poikii paljonkin haasteita;)
    Pirtistä, olen näin ymmärtänyt tykätään juuri siksi, että tänne on helppo tulla kirjoittaa mitä on mielessä, vaikka pullan leipomisesta, ei sen suurempia odotuksia kellään.
    On todella mukava kuulla miten joku kasvattaa kukkia, askartelee, siis kaikkea sitä mitä olemassa olossaan tekee.
    Mielikuvitusta mukaan ja voi nähdä vaikka Ramoonan tai Marja-Liisan kotipihan kauneuden, Katleijan marjoja poimimassa, hurskaisen piha töissään, Laten ruuan laitossa, ynnämuun korpimaisemissa, luovia ihmisiä on kaiken kaikkiaan jokainen kirjoittaja, muutamia mainitakseni.
    Nyt taisi mennä jo ylisanoiksi pirtin "helppouden" ylistys, mutta kutakuinkin se näin menee, tervetulleita on kaikki kirjoittamaan, joilla on iloinen ja helposti unohtava mieli, kaikelle ikävälle.
    Ollaan ihmisiä, ei muuta.
    Oikein rauhaisaa Pyhäinpäivää, jos ei haudalle ole mahdollisuutta mennä. voi sen kynttilän kotonakin sytyttää ja muistella pois nukkuneita.
  11. Huomenta, hitaasti valkenevaan aamuun, sataa ja on sellaisen näköinen sää, että ei ihastelemaan pääse.
    Viisi astetta kuitenkin lämmintä, ei vieläkään pakkaselle menty, vaikka eilen kirkastuikin pakkasta ennustaen.
    Kiitos Katleija, nyt löytyi ja kiva oli lukea niitä viestejä ja muistoissa heräsi monen entisen kirjoittajan viestien mukava tunnelma.
    Oli mym.me.li, merimona, titanium, Suvi, Anu, Perttu, Simpatti, Klara, muutamia mainiten, mitähän heille kaikille kuuluukaan?
    Mdk.Mdk ja sinä nykyisin vaan pirtissä pistäytyy, Anukin joskus, olisi kiva kuulla toisistakin.
    Näin ne asiat muistojen kätköön häviää.
    En tällä hetkellä mieleeni saa yhtään kehuttavaa asiaa hallituksen toimista, voi niitäkin olla, mutta juuri eilen kävi yksi ystävä kysymässä Kelasta asumistukeaan, sai vastauksen, ei tiedetä miksi muuttuu.
    Tämä ystävä on vaihtamassa asuntoa ja olisi ennakoinut tuen määrän.
    Jos suunnitellut muutokset astuvat voimaan koskee ne suurta määrää tukea saavia.
    Onneksi tuo miestenkin pukeutuminen on rennommaksi muuttunut, solmio pakkoa ei edes ravintolaan, voihan olla, että liiankin rentoa joskus on.
    Mielestäni kohtuus näissäkin asioissa pitäisi riittää, puhdasta ja ehjää, jos vielä hyvän maun omaa, voikin olla tyylikäs ja nuorekas aika pienin konstein.
    No maku on aika laaja käsite, se mikä minusta on hyvän maun mukaista, onkin toisesta jo kamalaa, mutta onneksi saamme olla sitä mitä olemme, puistelkoot päätään ne jotka ei hyväksy;)
    Palaan vielä tuohon ketjuun mitä Katleija opastit hakemaan, siellä oli minullakin lyhyitä viestejä, oliko silloin voimassa oksapuu, jolloin voi vastata jokaisen viestiin erikseen?
    Nyt pakosta viesti venyy, kun samaan pötkyyn pitää huomioida kaikki vastaukset ja sen haluan tehdä, jos suinkin huomaan.
    Hurskaista kiitän lämpimistä toivotuksista, meinasi jäädä huomaamatta, kun tuonne ylemmäs oli viesti tullut, miksihän sitä oksapuuta ei voida palauttaa?
    Olisihan tätä muistelo hommaa vaikka millä mitalla, mutta jätän nyt ja aloitan tämän päivän ohjelma.
    Kello yhdeksän se alkaa ja sitten kolmen maissa kotiudun, viettäkää leppoisa päivä.
  12. Huomenet viimeisen lokakuun viikon alkuun, harmaaseen, sateiseen päivään saamme valmistautua.
    Onnea kaikille Nina nimisille.
    Pimeitä on päivät, eilinenkin, mutta sähköllä valoa saa, ei niin kuin ennen kynttilä tai päre hirren välissä, olisipa se outoa elämää.
    Eihän siitä ole sataakaan vuotta, kun sähköjä alkoi asuntoihin suuremmin tulla, oliko näin?
    JiiHoo vaan edelliselle kirjoittajalle, samaa mieltä minäkin.
    Ministerin salkut jaettu, kyllä minä tuon valtionvarain ministerin salkun aion pitää, kulttuuri ja ulkoministeri on jo valittu Late.
    Ynnämuu turhan päiten kieltäytyy, kyllä pirtin porukka on nyt sitä mieltä, mitä on päättänyt.
    Ehkäpä nyt kun valinnat on tehty, siihen jääkin, sillä pirtissä demokratia hyvin pelaa, kukaan ei komenna , ei määrää ja hyvin on mennyt;;)
    Kirkasvalo lamppua en omista, lumen tullen minua jo virkistää ja kirkkaat pakkaspäivät saavat elämän tuntumaan elämältä, ainakin kun ulos menee;)
    Kuukaudet nykyään niin lyhykäisiä, että heti kohta helmikuussa ollaan ja sitten jo valoa riittää.
    Pitkälle olette päässeet suku tutkinnassa Late.
    Katsoin myös sen Pressiklupin ja paljastuksia on Korhosen kirjassa voi se joillekin harmia aikaan saada.
    Minä en mistään sitä arkistoa löytänyt, googletin ja sieltä joitakin pirttejä löysin, tuon viestin luin, mikä uhkauksena toimii.
    Tuohon viereen oli ilmestynyt 101 pirtti, missä lukee "lue nämäkin", kiva oli lukea siinäkin olevat viestit.
    Aika monta viestiä on itsekultakin historiaan mennyt, onko mitään kuolematonta sinne hukkunut, mutta kivoja viestit on olleet ja kai samana jatkuu.
    Pullan paistoon ja käsitöiden tekoon on tämän päivän ohjelma, pieni taikina näin kotona tehden, sitten keskiviikkona taa urakoidaan isompi taikina.
    Sateinen sää taitaa olla joka puolella, mutta sehän kuuluu tämän nimikkeen alla olevaan kuukauteen, silti iloista päivää ja viikon alkua.
  13. Huomenet Venlastiina ja kaikki toisetkin pirtin oven avaavat.
    Kelloja on siirretty ja nyt jo täysi päivä, sunnuntai kuitenkin ja kaikki Sointu nimiset, onnea teille.
    Taivas melkoisen kirkas, tuuli viimeisiä lehtiä yrittää tiputella ja puhdistus koneet turhaa työtä tekevät, no tänään taitaa huili päivä heilläkin.
    Kovasti on jo luonnon ilme muuttunut, katselin kun joutsen parvi tästä yli lensi, kai niilläkin alkaa lähdöt olla mielessä.
    Luonto alistuu, jää odottamaan routaa ja pakkasta, myös lunta juuristonsa suojaksi, muutaman kuukauden lepo ja sitten taas uutta alkamista aloittavat, kiertokulkua tämä elämä on.
    Olisipa ihana, kun olisi ikioma kasvihuone, ehkä minäkin onnistuisin kasvattamaan jopa kamelioita ja muita ihania kasveja, mutta ei onnistu nykyisissä tiloissa.
    Parveke on minun kasvihuoneeni, ei taida talven yli sekään kukkia kasvattaa.
    Vai ei muikkukukko maistunut, no en minäkään kalakukosta välitä, vaikka savolainen olenkin, mutta lanttukukko ja yleensä kukon kuoret maistuvat.
    Olette jakanut pirtin väestä ministereitäkin, eipä taida minusta olla pääministeriksi, liian paljon myrskyn silmään joutuu, en osaa väärää oikeaksi väittää;)
    Muuten olen tyytyväinen ministerin salkkuihin, oikein on suunniteltu, valtiovarain ministeriksi voisin suostua ja sittenpä alkaisi nuukuus, vai oliko se jo nimetty.
    Pääministeriksi ehdotan hurskaista, hänellä on jalat maassa.
    Tuo ruotsin kielen voi noin kyllä kuvata, aika risuaitainen on korvin kuultava mongerrus, anteeksi vaan nämä minun mietteitä.
    Kai se jokaiselle on se oma kieli parhain.
    Onkos ynnämuulla pää "pipi törssäämisen " jälkeen?
    Noin se menee kuten irkku totesit, pienenee tuo tekijöiden luku järjestöissä, nykyisin ei kukaan halua sitoutua, vapaa matkustajana kun on niin mukava olla.
    Terveisiä Jorille, jos muistaa.
    Noita voiteita+ särkytabletteja olen minä myös käyttänyt mistä Neeasa mainitsit ja kohtlaisesti on yötkin mennyt, unijaksot on pidentyneet.
    Jos näin jatkuu, toimeen tulen.
    Ei sanoin minä silloin kun päätöksestä äänestettiin EU:n menosta, mutta eipä auttanut, tuntuu kuin nyt olisi pitänyt näitä ei ääniä olla enemmän, tiedä sitten miten olisi.
    Eipä näitä viisauksia tiedä oppineetkaan saati tämä tavallistakin tavallisin mummeli.
    Nyt rupean tähän talviakaan sopeutumaan, pian siihen tottuu, on tämä ihminen niin sopeutuva olio, mukavaa päivää kaikille;)
  14. Lauantai aamua ja pilvipoutaa, hyvin kostean näköinen on maisema, minulla kuitenkin matot parvekkeella roikkuu.
    Tämä lauantai on nyt tullut minulle siivouspäiväksi, johtuen siitä, että on sauna illalla ja se pieni tai melko iso nautinto on painua puhtaiden ja raikkaiden vuodevaatteiden seuraan;)
    Pesen pyykinkin aina lauantaina, saan kaikki viikon pyykit samana päivänä ja on niin kevyt olo, kun ei mitään likaista koko huushollissa.
    Höpsö kai olen ja myös itsepäinen, näin on tehtävä koska se on näin päähäni iskostunut, siis vahvat rutiinit.
    Ullamirjami, jos me olisimme päättämässä varmaan toisin olisi asiat, mutta luulen että kaikki ei kuitenkaan tyytyväisiä olisi.
    Tässä lähetän kuntoon tulo toivotukset minäkin ylikypsälle, on paraneminen jo hyvällä mallilla ja Paulamaria odottaa kovasti sinua kotiin.
    Lupaan laittaa ensi pirttiin sen numeron, minusta alkoi tuntua, että kovin mahtipontisesti nimi komeilee, mutta kelpaahan näin olla, eihän mikään ketju ole elänyt näin pitkään;)
    Niin se on terveellistä tuo touhuaminen ja vielä ulkona tehden, että uni maistuu, toivottavasti taas voimissa heräilet tähän aamuun hurskainen.
    Kyllähän nämä tekniikan vempeleet väliin harmia tuottavat, kuten nyt Nissanisi, joskus autoa omistamatonkin joutuu tenkkapoon eteen, kun ei ymmärrystä löydy sieltä tekniikan puolelta.
    Noin on käynyt minunkin talossani, ei tosin veden kanssa, vaan sauna oli kylmä, kun kylpijät sinne menivät, joku oli väännellyt termostaattia ja näin sitten kävi, saunathan on säädetty lämpiämään kellokytkimellä ja määrättyyn asteikkoon.
    Ei tainnut maailma siihen kaatua, mutta harmittamaan se pistää kun totutusta nautinnosta ilman jää, sitähän sauna on.
    En ole uutisia vielä kuunnellut, miten siellä Mexsikossa on selvitty, kamalaa olisi tuollaista myrskyä odottaa, meillä jo nuo pienetkin saavat tuhoa aikaan.
    Kyllä tuo nopea avun saaminen useinkin apua tuo potilaalle, mieheni kohdalla ei vaan auttanut ja siitä no viisitoista vuotta tulee, kun yksin jäin.
    Kyllähän se oli vaikeaa aikaa silloin, mutta elämä vaan jatkuu. selvittävä on.
    Noin se varmaan on Katleija, kaksi vuotta ja 80 vuotta tulee täyteen, jos näin on sallittu, uskomattomalta tuntuu, tässä sitä vaan mummo naputtelee;)
    Puhelin soitolla sain tietoa, ei ole ollutkaan niin paha se myrsky, mitä pelättiin siellä Mexsikossa, tarkempaa tietoa ei tuhoista ole.
    Nyt on kuitenkin aloitettava nämä puuhat täällä kotona, kaupalla käyntikin jossain välissä, illalla on kellot siirrettävä taas talviaikaan, turhaa niin turhaa tämäkin homma.
    Vietetään mukava päivä liputuksen kera, onhan YK:n päivä minkä kunniaksi liput liehuu.
  15. Pimeästä aamusta huomenet huutelen, vettäkin hissukseen satelee, oikein sopiva kotona olo päivä tulossa.
    Kovasti ne harrastelut ja askareet sisätiloihin siirtyy, minulla varsinkin, kun ei ole pihatöitä ja ulkoilukin jää vähäiseksi.
    Minulle tämäkin sopii, eilen sain taas valmista aikaan, kaksi huivia lopettelin, huomasin, että virkkuukoukku työt pistävät peukalot tiukoille, pientä kipuilua huomasin, mutta siirryin sitten puikkoihin ja hyvin sujui;)
    Teen pitkiä, polveen asti ylettyviä sukkia, nuorisolle kuulemma mieleen, pitsikuviolla.
    Sain myös toisen kranssin valmiiksi ja hyvä sekin, kokeilkaapa miten kaunista saa aikaan vanhan kirjan lehdillä, hiukan kärsivällisyyttä tarvitsee, että saa ruusukkeet tarttumaan pohjaan.
    Aika kalliita ne tyrox pohjat, kolmisen euroa pieni ympyrä, kyllä erikoisliikkeessä kaikki kalliimpaa.
    Himmelsauge mainitsit pikkujoulut, totta on, joulun tuotteet jo kummasti esillä kaupoissa ja joka päivä lisääntyy, tietenkin jos itse joululahjat aikoo tehdä on jo hyvinkin aloitettava.
    Meillä yhdistyksessä on tapana pitää pikku-joulu ruokaillen jouluisesti, pientä ohjelmaa väliin, liput on jo varmaan ostettukin kaikki, kaksisataa henkeä mukaan sopii, kaikki halukkaat ei pääse, se on ikävää, mutta tiloja ei isompia löydy.
    Teatteria ja matkoja sitten kaikille halukkaille, ostamme aina koko näytöksen, joten sinne mahtuu aika tavalla porukkaa, vaikka ei kovin iso ole teatterikaan.
    Nyt sitä sitten joulun asiat alkaa tavalla tai toisella mieleen tulemaan;)
    Olipas hurskaiselle kiva tuuri, kun tuollaisen nesteen löysi ja sopivasti, kun tautia pukkaa, kyllä lääkkeestä käy pieni määrä.
    Pukeutuminen on vähän vaikeaa, kun ei säähän sopivaa ei osaa päälleen laittaa, kauppareissulla minäkin olin tukehtua, kun niin kuuma tuli.
    Katselin ulos lähtiessä ikkunasta, kun kaikilla myssyt ja toppatakit päällä, sonnustauduin samoin, mutta minulle se oli liikaa.
    Noita vuosia palstalla olosta taitaa jo kolmetoista tulla ja pirttiäkin yksitoista vuotta olen alkuun saattanut, miten sitä onkaan jaksanut?
    On siihen aikaan moni pirtin oven avannut, viihtynyt kauankin, monta ihan alusta asti olleita ei ole, oliko muori?
    Mdk Mdk oli silloin ja huomasin sinun käyneen nytkin pirtissä, vasta jälkikäteen tajusin, oli meillä hauskaakin, milloin tervattiin ja höyhenissä pyöritettiin nimeltä mainitsematon, milloin seilattiin Lokarin luo meren taakse.
    Kotiin tullessa oli puukukkia tarjoava mies odottamassa, voi niitä aikoja.
    Nyt elämme tätä aikaa ja kankeita ollaan, en minkään mielelläni lattialle istahda, ylös pääsy hankalaa.
    Nyt olemme kumminkin vakavoituneet, tulleet liiankin aikuiseksi, mutta näin vaan mennään kolotuksia kuunnellen, pirtissä mieltä purkamassa, iloja ja surujakin, hyvähän tänne on lämpimään istahtaa, takkatulen loimuun.
    Vaikeaa on itsensäkin ymmärtää, että kohta 80 täyttyy, saatikka sitten nuorten kuvitella, että virkeitä koneella istujia vielä ollaan.
    Ennen 50-vuotislahjaksi keppi useasti, onkos ihme jos rollaattori nykyisille 80:sille.
    Ynnämuu, laillasi minäkin tykkään tätä elämistä seurata, kuuntelen aina nuo kysely tunnitkin, itsekseni kantaa otan, väliin hammasta kiristellen, asiat vaan ei minun tahdostani muutu, ei mikään meinaa siihen suuntaan mennä.
    Aivan hirveää tuo elämä nyt Ruotsissa, toivottavasti saavat loppumaan tuollaiset kauhutyöt, syyttömät saavat kärsiä, niin se on ollut aina.
    Mutta nyt lopetan alkaa ihan hirvittämään itseäni nuo ajatukset, ei kai tälläinen leviä myös meille, vaikeaa on elämä ja levotonta.
    Viikonloppu lähenee ja huomiseksi vähän parempaa säätä on lupailtu, sen toivossa tämä päivä iltaan kulutetaan, iloisella mielellä, ainakin siihen pyrkien, heippa!
  16. Huomenet, nyt tuli sade, mutta lämpöä vielä yli kuusi astetta, kukat parvekkeella voivat edelleen hyvin
    Tuulikin jo herännyt ja myrskyiseksi on luvattu muuttuvan, jokohan lehdet puista irtoaa?
    Kamalaa tuo tuollainen mistä ullamirjami kirjoitti, toivottavasti ei suuremmaksi leviä, pelkoa ja rahan menoa nämä pakolaistulvat aikaan saa, pitäisi saada sotiminen loppumaan, ettei kenenkään näillä matkoille tarvitsisi lähteä.
    Julmuutta esiintyy vastaanottajissakin, empaattisuus on kadonnut.
    Sota ja sen aiheuttama kurjuus ja hätä ei tämän nuoremman porukan muistoissa ole, siksi kai rupeavat mellakoimaan, saako myös työttömyys aikaan tälläisiä kansan nousuja, jotka noihin rähinöihin yltävät.
    Kovasti lyötiin peistä myös eilen kyselytunnilla, asiasta kylläkin, jos sellaisilta vielä toimeentuloa kavennetaan joilla jo nyt elämä kestävyyden rajoilla, ei ole oikein.
    Alle tuhannen euron eläkkeitä ei saisi olla, elämä on kallista myös eläkeläisillä, usein sairaudet aiheuttavat kohtuutonta lääkkeiden ostoa, apukin monelle maksaa, jos edes pystyy sellaisesta haaveilemaankaan.
    Miksi ei tartuta sellaisiin tuloihin, joita luulisi mahdottomiksi ihmisen työllään edes hankkia, kuten nuo johtajien palkat ja kultaiset käden ojennukset ovat.
    Raja se on työn tuottamisellakin, vaikka kynällä sitä tekisikin, ei ihminen mahdotonta kerkeä tehdä, tarkat laskelmat on ajan ja liikkeen tuotosta, ainakin urakka työssä.
    Oikeuden mukaista ei ole kotomaammekaan kakun jako.
    Melkeinpä tuo on niin kuin Late sanot, jääkaapilla käynti on päivän koho kohtia.
    Humala hakuista ei minun elämä koskaan ole ollut ja alkoholin nauttiminen on aina vaan vähenemään päin, joskus ystävien kanssa viiniä kielen liukkaaksi tekemiseen, mutta sekin on melkein unohtunut, kun ei usein enää edes toisissamme käydä.
    Saunan jälkeen maistuu tölkki siideriä.
    Voimat vähenevät ja kyllä sitä on hattua nostettava näille kunnostaan ja asioitaan hoitaville, minulle tuo 75 jälkeen tullut aika on ruvennut kunnon puolella heikentymään ja huomaa, että niin paljon ei jaksa, kuin ennen.
    Tosin jos on mieleinen homma niitä voimia silloin karttuu, intoa lopputuloksen näkemisestä innostaa.
    Pieniä nämä minun ilon aiheet ovat, eilenkin sain kirjan lehdistä tehdyn krassin valmiiksi ja loppu tulos ihastutti, aikaa siinä meni, mutta nyt riippuu lasikaapin ovessa ja silmää miellyttää.
    Uudet tossut vedin aamulla jalkaan, sekin mielen hyväksi saa.
    Suuremmin ei tämä pimeys minuun vaikuta, olenhan pimeän aikaan syntynyt, se kai siinä vaikuttaa, en kyllä pitkä aikaisista sateista välitä, mutta nyt onneksi niitä ei ole ollut.
    Nuo pienetkin harrastelut mielen kohtalaisesti virkistää, päiväunia en nuku, torkun kyllä istuessani tuokion ja se riittää;)
    Yöt menee melko hyvin nukkuen, paitsi nyt tuo polvi on vähän unta häirinnyt, viime yön sain nukuttua.
    Saunassa kävin ja voitelin polven Voltarella ja laiton siteen lämmittämään, Burana vielä ja sepä sitten auttoi, nyt on melko mukava olo.
    Viikon Burana kuuri on käsketty kivun tullessa nauttimaan ja niin nyt teen.
    Noita pillereitä en tykkää syödä, kuin pakon edessä.
    Maalaatko ynnämuu, sekin olisi ihan kiva homma mielen kohottamiseen, tai vaatii jonkun sortin onnistumista, että virkeyttä lisää;)
    Nyt noiden ilon aiheiden kimppuun, ei mieli edes kaupoille tee, kun ikkunasta voi tuota hiljaista sadetta ja tuulta katsella.
    Mielen nostatusta teille kaikille, jos nyt yleensä kovin apeita olettekaan;)