Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta, nyt jo kirkastuvaan keskiviikko päivään, Ursulan nimipäivä, onnea oikein paljon sankarittarelle.
    Polvi valvotti pieniä hetkiä yöllä, aina asentoa vaihtaessa kipu herätti.
    Lääkäriin olisi kai yritettävä, mutta toisekseen eihän mitään tälle voi, särkylääkkeitä vaan käskevät syömään, vialla mikä vialla.
    Voiteita, polvituki ja pillereitä naamaan, siinä se on, näin yritän eteenpäin, onneksi tämä loppuviikko harrastuksista vapaa.
    En tiedä laittaisivatko leikkaus jonoon?
    Kyllähän Arja Koriseva laulaja on, mutta minua tuppaa ärsyttämään tyhjän nauraminen, eikös se sananparsi olekin, että mies se tulee jostakin (en muista) mutta ei tyhjän naurajasta.
    Kai vika minussa, kun en yleensäkään jaksa nauraa ihan olemattomalta, joskus naurattaa sellainen, mille ei muut naura, tilanne komiikka on parasta.
    Nyt ei naurata tuo sähköpostin tilanne, posti tulee, mutta ei lähde mihinkään, tulee tieto että Etäproseduuri estää lähettämisen,, koneen järjestelmävalvoja tarkasti koneen, vikoja löytyi, mutta ei voinut korjata.
    Oma korjaajani kävi myös ja sanoi että ei ymmärrä, taitaa Windows 10 olla syypää, ehkä ajan oloon päivittävät vian pois.
    Paljon on sotkuja tullut tämän uudistuksen myötä, kävi ilmi, kun käytiin muilla keskustelu palstoilla, keskeneräisenä toivat tämän Windows 10 markkinoille.
    Hurskaisella sitä töitä riittää, eipä tarvitse miettiä mitä tekisi ja kaikki vielä kovasti hyötyä tuottavat.
    Kyllä se sähkömittari alkaa pyöriä jos lämmitys vielä muun kulutuksen lisänä, hyvä että on mahdollista puilla lämmittää, vaikka ei sekään ilomaista ole, jos puut ostamaan joutuu.
    Olen samaa mieltä Katleijan kanssa, ei liioin noita vanhoja ketjuja viitsi lukea, aina vaan tulee avattua, kun ei tiedä mitä sisältää, no kerran avattua osaa kiertää.
    Huomaan siellä pirtti ja minäkin osani huomiosta saaneeni, no eipä tuo haittaa, kun malttaa vaan pysyä pois.
    Kaunis on syksy ollut, kohta taas kellot siirretään, aivan samalla kannalla minä kuin Latekin, turhaa puuhaa.
    Eipä ne kerrostalossa asuvilla nuo työt paina, maksetaan osamme ulkopuolisille ja itse vaikka tossua toisen eteen laitetaan, kuten ynnämuu ihailtavasti tekee, jos minun polveni paremmaksi tulee, lupaan samaa yrittää !!!????
    Kiitos sini-sirkku huolehtimisesta, taitaa olla jo niin pahaksi päässyt polvi, että ei lepokaan auta, puukkoa varmaan kaipaa.
    Minulla myös puiston näkymät ikkunan takana ja niitä on hyvä ihastella, tulee mieleen maalit ja pensselit, mutta eipä saa aloitettua mitään, kai taitonsa tietäen ei rohkene enää.
    Onneksi aina jotakin näppi hommaa kehiin tulee, nyt kirjan lehdistä tein kranssin ja ihan kaunis tuli, pois viskattaville kirjoille tämänlainen uusio käyttö.
    Nyt sitten jotakin istuma työtä tekemään, niin se päivä iltaan kuluu, jospa päivemmällä askartelukauppaan kykenisi.
    Touhukasta päivää ja liikkeellä oloa teille joilla kunto on hyvä, me toiset joilla ei onnistu liikkuminen istuskellaan;)
  2. Huomenta, pimeässä aloitamme päivämme ja hämärää koko päivän, jos pilvessä on valoja joutuu sytyttelemään jos tarkkaa tekee.
    Kyllä minulla on Windows 10 ja hankaluuksia on, mutta taitaa olla Suomi24 puolella enemmän, ainakin usein tulee Suomi24 ei vastaa ja sitten windows vikaa etsii.
    Saattaa olla että oma koneeni oikkuilee, joskus oireita siitä näkyy.
    Kyllähän sitä jonkun verran noita jalkoja tulee käytettyä hyötyliikunnassa, mutta enemmän pitäisi, taas on polvi niin kipeä, eilen vähän enemmän kävelin, ärtyi mokoma.
    Saapa nähdä rupeavatko polvea leikkaamaan, en kyllä sitten kevään jälkeen ole käynyt näyttämässäkään, jos tälleen jatkaa on pakko mennä arvuuttamaan.
    Askel lyhenee, mutta vielä ei ihan niin vaikeaa ole, kuin eräällä naapurin rouvalla, suojatielläkin joutui astellessaan lepäämään, ja eteenpäin meni puolen kengän verran, hidasta oli matkan teko.
    Minusta on ilo katsella hoidettuja metsiä, kun alakasvillisuus on raivattu pois, mutta se taitaa painaa aikalailla se raivaus saha, varoen on sen kanssa liikuttava, varsinkin jos tasapaino ei ihan hyvä ole.
    Kyllä ne paikat herkästi kipeytyy, tekipä äkisteltään vaikka mitä hommia.
    Pitkiä lenkkejä jaksat ynnämuu tehdä, voisihan sitä pikkuhiljaa yrittää pidentää kauppamatkaansa, mutta hyvä kun pääsee kunnialla edes tämän puoli kilometrisen, tänään voi jäädä vielä lyhempään reittiin, niin äksyltä tuo polvi tuntuu.
    Olin ajatellut, että palstan tila on nyt hyvä, mutta lukiessa muita ketjuja, huomasin taas "vanhan ystävän" innostuneen ja siellä saa huutia yksi ja toinen.
    Ei auta, vaikka jättäisi ne ketjut rauhaan, venyvät omilla viesteillään, no eipä noita ole pakko lukea, mellastakoon tahtonsa mukaan, minulle sopii, mutta voi olla, että joita kuita loukkaa, kun syyhyttä saunaan joutuvat.
    Pirtissä kaikki hyvin.
    Laulupäivä taas tänään, jospa sinne kykenisin könkkäämään, onneksi matka ihan lyhyt.
    Kaspereille onnea ja meille muille sitä myös toivottelen;)
  3. Huomenta ja taas uuden viikon alkuun, pimeää on, syksy todella tuntuu.
    Eilen oli pääsy palstalle hankalaa, ainakin kun aamulla yritin ja niin jäi sepustukset tekemättä.
    Olimme kirkossa vanhusten kirkkopyhää juhlistimme, kahvit sitten seurakunta talon puolella.
    Kirkossa lauloimme pari laulua, samoin kahvi tilaisuudessa, hyvin meni, kiitoksia saatiin.
    Mukava kuulla sinusta Heta, eihän me koskaan riidelty, sopuisaa oli kirjoittelusi, lämminhenkisesti kerroit elämästäsi, käy toki pirtissäkin useammin, jos jaksat.
    Varkauden kirkko on erikoinen, vaalea laatikkoa muistuttava, vieressä matala seurakunta huoneisto ja sitten korkea kellotapuli, sekin hyvin suoraviivainen.
    Kirkon ovet isot ja näyttävät.
    Minulle se on hyvin tuttu ja kotoisan tuntuinen, kun koulukkaana melkein vieressä koulumme sijaitsi ja kirkon kelloa uskoin, kun aikaa piti katsoa, näkyi hyvin kolmanteen kerrokseen missä asustimme.
    Nyt asun toisella puolen kaupunkia, joten kirkko ei näköpiirissä ja harvoin tulee käytyäkin.
    Kyllä syksyssä värejä riittää, vaikkakin jo ruskea meinaa yliotteen ottaa, taivas on hyvin elävä, väliin tummia pilviä ja sitten auringon valoa, vaihtuvaa on sielläkin värimaailma.
    Luulen että kaikilla on jotakin kaunista tästä syksystä sieluun jäänyt, on niin kauniina koko syksy mennyt ja jatkuu kai vielä vaan.
    Erilaisena maisemat elää, kohta pikku pakkanen taas muuttaa näkymiä ja sitten lumen tullen on taas aivan toiset ihasteltavat, taiteilija on oltava jos kaiken pystyy sellaisenaan ikuistamaan.
    Sen verran taiteilijaa meissä jokaisessa on, että ihastelemaan pystymme, ja myös kankaalle näkemyksen saamaan, jos intoa riittää, kukin oman näköisenään.
    Totuuksia puhui Ressu koira, noin sanoessaan, joten elellään ne muut päivät;)
    Norjan kallion reunoja kiertävät tiet on aika pelottavia, sellainen minulle mieleen jäi, kun monta kymmentä vuotta sitten siellä ajelimme, lienee jo kaiteita saaneet niihinkin.
    Samoin minulla suosikeissa on suora painalluksen päässä oleva palstamme, sisään hyvin pääsen, mutta ongelmia sitten välistä täällä.
    Ihastelen Katleija sinun sitkeyttä, kun jaksat kaksi kertaa ulkoilla päivässä, minä en aina yhtäkään, häpeällä tunnustan.
    Kansanmiesten jutustelu on joskus hyvinkin rikasta ja antoisaa, aivan kuten hurskaisen mielipiteet.
    Mutta nyt aloiteltava päivän rutiinit, käsityökerho kutsuu, minulle se seuraa kotiin asti, varmaan olen pyykkikorillisen tämänkin kesän ja syksyn aikana saanut aikaan.
    Oikein hyvää maanantai päivää, uuden viikon alkua ja onnea Uljas nimisille, siis kaikille uljaille miehille;)
  4. Lauantai aamuun on herätty, pimeää ja tuulista, mutta aika lämmintä, siinä aamun sää tiedotus;)
    No sitä aikaa eletään, että yö päivän voittaa, mutta ihan on pitkälle päästy ilman räntäsateita ja niinpä se loskakeli aina vaan lyhemmäksi kaiketi jää.
    Taitaa se sanonta olla, kahta ei pihlaja jaksa kantaa, marjoja ja lunta, nyt sitten voimme sen tiedon mukaan lumista talvea odottaa?
    Kiitos vaan sauna terveisistä muori, tänään minun vuoroni siitä ihanuudesta nauttia.
    Tuota lehtien paljoutta katselin minäkin, kun kauppaan astelin, entisen kotini (ensimmäinen ihan oma koti) pihassa on minun istuttamat koivut ja nyt sitten jo suuria puita, lehtiä työntävät runsaasti.
    Joskus 70 luvulla ne sinne pieninä taimina mökiltä hilasin, samoin pihlajia, nyt isoja kaikki.
    Olen ehkä useampaa pihaa kasveilla täyttänyt, aina sattuu sellainen talo, että olen saanut ihan vapaasti itseäni toteuttaa, no tämä nykyinen on poikkeus, on jo kaikki laitettu.
    Karpalo on minullekin liian happoinen, ei edes mieli tee, no kyllä se kiisselinä on ihanaa, kermakokkareiden kanssa;)
    Muistatko minkälainen oli Varkauden kirkko ynnämuu, vähän erikoinen on.
    Onkohan, että on ahdasta kuin Pielaveden kirkossa, käänteinen sanonta, kun kirkko on iso.
    Kiva taas kun tervaksen tuojakin on pirtin muistanut, samoja hankaluuksia tuntuu meillä kaikilla olla näiden viestien kanssa, kuin sielläkin.
    Minullakin aina ennen viestin lähtemistä aina vaan sama ylipitkä ketju lähettämistä häiritsee, enkä osaa mitään tehdä, kertoisivat mikä se on ja miten sen poistan.
    Kai se pientä jännitystä antaa, lähteekö vai joudunko kirjoituksen uusimaan, silloin meinaa kyllä verenpainen kohota, ei monta viestiä viitsi ei jaksa kirjoittaa.
    Tässäpä tätä on ilmoittautumista taas tälle aamulle, jatketaan huomenna, rattoisaa päivää ystävät.
  5. Huomenta jälleen, kaksi pikaista aamua, on kirjoitukset jäänyt tekemättä, leipoma aamuna nukuin pommiin ja eilen oli aikainen joutuminen auton kyytiin.
    Paikalla olin kuitenkin kumpanakin aamuna ajallaan ja pullia tuli 400 kpl aamupäivällä tehtyä, moni onnellinen pussi kädessä kerhosta kotiin lähti.
    Eilen olimme Pielaveden kirkossa, oli piirin Hiljainen päivä, kirkko täyttyi mukavasti, ei tyhjältä näyttänyt, vaikka iso onkin ja hyvin kaunis myös.
    Matkalla saimme nähdä mitä kauniimpia maisemia, aurinko paistoi ja Kallan silloilla melkein hengitys pysähtyi, oli sen niin sanoin kuvaamattoman kaunis elämys.
    Matkalla näkyi hyvin kynnettyjä peltoja, ei ojissa puskat kasvaneet ja olipa joutsen parviakin näkösällä, kai ne muuttoa nyt suunnittelevat.
    Ruuskasen Anttia ei tiellä pääte pisteessä nähty, vaikka vilkasta liikettä siellä kaduilla oli.
    Tulipa sekin paikka nähtyä, joskus olen talvella siellä käynyt, mutta kyllä syksyinen matkustaminen on aivan toista, elämykset toista luokkaa.
    Kivasti on pirttiä kohotettu ylemmäksi ja kaikki on sujunut, no miksipä ei, osaavia ja taitavia kaiken suhteen pirtin väki on, kiitos vaan huolehtimisesta.
    Ynnämuu arvelit että ongelmia Windowsin kanssa, totta sekin, kyllä ainakin Suomi24:n pääsy joka kerta hankalaa, aina saa törmätä Suomi24 ei vastaa, sitten pyörii häkkyrä ja vikaa haetaan, sitten lopulta tie aukeaa.
    Muutakin sotkua väliin, onko sitten vika omassa koneessa?
    Toivottavasti Latekin on jo kunnossa, tuota kaatumista sitä saa pelätä, kun jalkaa ei kaikkia esteitä suostu väistämään.
    Hurskainen vaan jaksaa puuhastella pihatöissä, no se on oikein, periksi ei saa antaa, taistellen vaan kohti loppua, jokainen omilla tavoillaan.
    Katleijalle kiitos pirtin ylhäällä pidosta ja muorille soitosta, eiköhän tämä tästä taas palaa urilleen, ei minusta helpolla eroon päästä;)
    Nyt on lepopäivä, kyllä se matkustaminenkin väsyttää, aurinko varmaan taivaalle kipuaa, vaikka nyt vähän pilviseltä näyttääkin.
    Parvekkeella kolme miljoonakello amppelia vaan kukkii ja tuntuu, että kasvu vaan innostuu, kauniina ovat pysyneet.
    Kaikkea hyvää elämäänne.
  6. Huomenet pilviseksi valkenevaan päivään, ei aurinko paista, ei kuu kumota, ylen harmaan on näköistä.
    Elossa kumminkin ollaan ja päivän touhuja aloitellaan, illalla taas viisaampana, miten ja mitä on päivän aikana tapahtunut.
    Mustaksi lampaaksi tunnustaudun noiden terveellisten ruoka tottumusten suhteen, voi kuuluu minun päivääni, tosin vaan leipomisessa ja ruuan valmistuksessa.
    Kovin makeasta en tykkää, suklaankin olen unohtanut, kasviksia syön paljon, muuta en sitten ruokani suunnittelussa teekään.
    Mieheni kuoli sepelvaltimo tautiin, söi hyvin terveellisesti, ei voita, ei sokeria, joi vettä, käveli joka päivä yli kymmenen kilometriä, oli hoikka, ei ylipainoa, väittäisin, että hänen tautinsa oli geeneissä.
    Oli kolestroli ja verenpaine korkeina, ihmettelikin usein, miksi ei minulla ollut vaikka melkein samaa ruokaa syötiin, minä saatoin vielä voita siihen aikaan leivälle sipaista ja suklaa oli himoni.
    Hienoa että ihmiset kunnostaan huolta pitää, tällä iällä en niin suuria yritä, kun vielä kaikki arvot kohdallaan.
    Pirtissä on monta sanan rikkaasti ilmituovaa kirjoittajaa, toki hurskainen siinä mukana, hänen kirjoituksiaan on luettava tarkasti, että juonessa pysyy.
    Tuosta tsaarin kunniaksi tehdystä leivoksesta en ole koskaan tykännyt, en marsipaanista missään muodossa, en edes lapsena, en myöskään bubpernikkelistä, jos muistatte sellaisen, taitaa niitä edelleen olla myynnissä.
    Suklaa kaikessa muodossa on ollut himoni, nyt sekin on jäänyt, onko totta sanonta, että "olen niin vanha" ettei sokeri suussa sula;)
    Sokeripalaa en myöskään suuhuni laita, kahvin juon mustana ja ilman sokeria.
    Nyt tuli sitten kerrottua omat" terveelliset" elämäntapani, mutta en näidenkään tapojen kanssa maan päälle pysyväksi jää;)
    Sanotaan myös, että syö sen verran kuin kulutat, liikunta varmaan on hyväksi, senkin olen melkein unohtanut, siis melkoinen vastarannan kiiski olen, tykkään "kunnon" ruuasta, mitä se sitten onkaan itse kullakin.
    Mutta nyt jotakin muuta kuin ruokaa, se hengen ravinto voisi olla enemmin kuntoa kohentavaa, jospa taas laulaen kuntoa lähden hoitamaa, mukavaa päivää teille kaikille, eläkää terveellisesti.
  7. Huomenet alkavaan uuteen viikkoon ja maanantai päivään, Aarteen päivään, onnittelut nimipäivä sankareille.
    Aarteita jokainen jossakin muodossa etsii, vaikka raha arkkua tai kalliita koruja, mutta sanotaan, että se sisäisen aarteen löytäminen mielen rauhan antaa, jos sen onnistuu löytämään.
    Omalle kohdalle ei noita aarteita ole sattunut, ellei nyt ajattele lapsiaan, siltä osin olen rikas ja tyytyväinen, tarkemmin kun mietin, en mitään kaipaakaan, eloni on tasaista ja mukavaa.
    Lottopottia haikailen, mutta jos sen voittaisin, elämäni mullistuisi pahemman kerran, parempi siis että menee toisille sekin, pieniä voittoja voisi useammin tulla;)
    Nykyajan nuoret osaavat kaikkea, mutta onko heillä ollut aikaa tämän oppimisen ja osaamis tavotteiden kanssa olla myös lapsia?
    Virikkeitä on yllin kyllin, mutta miten on oman mielikuvituksen laita?
    Noita rollaattorien istuimella istujia näkee nykyisin paljon, isosti on se kulkuneuvo lisääntynyt, hyvä apu sekin.
    Tänä syksynä eka kerran unohdin tyttären tytön syntymäpäivän, lastenlasten lasten jo suosiolla jätän kuukauden tarkkuuteen.
    Ainahan niitä uusia bisnes kuvioita syntyy ja mielestäni tuo tarjonta on liiankin runsaaksi paisunut, en ole tietoinen tämän Aleksis leivonnaisen koostumuksesta.
    En osaa sanoa onko tuosta ruotsin kielestä haittaa noin yleisesti, paikkakunnallani oli aiemmin tehtaan herrat useinkin ruotsista lähtöisin ja heidät perheineen kyllä huomattiin
    Eduskunnan kysely tunnilla joskus ihmettelen, että pitääkö keskustella myös ruotsin kielellä, aikaa turhaan menee, eikö suomessa jokainen osaa ja ymmärrä suomea?
    Nyt en tarkoita pakolaisina tulleita.
    Minua ei suuremmin haittaa, olkoot mitä ovat, joskus kumminkin ärtymys pintaan nousee.
    Nyt tämän maanantain viettoon, munkkitaikinan heti kohta alustan ja kerhoon tuoreet munkit kiikutan, hyvää päivää vaan kaikille teillekin.
  8. Sunnuntaiaamun hiljaisuutta täältä Savon puolesta, sää on melkoisen hyvä, nollan tietämillä lämpötila ja taivas melko selkeä, voi olla että aurinko jostakin aikaa taivaalla näyttäytyy.
    Otson nimipäivä, onnea Otsoille, onhan se myös metsän kuninkaan, karhun yksi nimi, lienee monta muutakin tällä kovasti yleistyneellä eläimellä.
    Kovia koki Aleksis Kivi aikoinaan, yksi esimerkki miten kiusaamalla saadaan ihminen menettämään mielenrauhansa, voimia ja vahvaa itsetuntoa se vaatii taistella yksin tuulimyllyjä vastaan.
    Katselin eilen Inhimillisen tekijän telkkarista ja siinäkin kolmen naisen suulla tuotiin esiin, miten vaikuttaa ilkeily ja viha puheet.
    Sähköpostit ja keskusteli palstat monen kiusan teon lähteitä, ollaanhan se täälläkin nähty joskus.
    Ahlqvist oli sen ajan kiusaaja ja vahva ja vaikuttava ihminen, onneksi meillä on nämä teokset mitkä Kivi kaikesta huolimatta sai kirjoitettua.
    Virheistä viis, luetaan sujuvasti virheetkin, jostakin ilmestyi punakynä taas minun kirjoituksiin ja useasti merkintöjä tekee, paljon myös murresanoja mitä runsaasti kaiketi viljelen, ne joutuvat alle viivatuiksi.
    Hallituksen jatko on varmaan kysymys merkki, riippuu paljon siitä miten Soini saa porukkansa kuriin, ei varmaan mielellään pois lähde ja mikäpä sitten eteen.
    Varmaan vasemmisto ja vihreät ei näihin nykyisiin kuvioihin mukaan halua, näyttäisi nyt Soini taitavuutensa, miten onkaan köyhän asialla.
    Vaikeita on kiemurat ja kun en paljon mitään ymmärrä, kannanottoni kai ihan tarpeeton, voiko enää paljon sekaisemmaksi maan asiat mennä olipa paikalla kuka tahansa.
    Lieneekö Windowv10 vika, mutta kone tekee kummia sotkuja ihan itsekseen, toiminnot häipyvät ja sitten palaavat takaisin, viimeinen oli Skypen oikkuilu.
    Nyt näyttää siltä, että aurinko se taivaalle nousee kuin nouseekin ja kaunista päivää pukkaa, vaikkakin suurin väri rikkaus on puista kadonnut, vielä on ihasteltavaa.
    Nautitaan kotomaamme kauneudesta ja iloitaan, kun taas uuteen päivään silmämme avautui.
  9. Huomenta Aleksis Kiven päivän aamuun, pilvisenä päivä alkaa, kuitenkin on luvattu pouta päivää.
    Radio minunkin päivääni siivittää aina kun en telkkarin ääressä istu, nyt kuuntelen onnittelu konserttia mikä aina lauantai aamuna on kuultavana.
    Sieltä tulee useimmiten sellaista musiikkia mistä minäkin tykkään.
    Minulla on niin vähän tuota komero tilaa ripustettaville vaatteille, ei enää verhot sovi, aina joudun silittelemään, kun vaihdon aika tulee.
    Voi olla jos tarkemmin järjestelisin saisin verhoja mahtumaankin, luulen että paljon sellaisia vaatteita siellä roikkuu, mitkä pois joutaisi.
    Kyllä minäkin kovin kiinnostuneena katselen ja kuuntelen tätä maailman menoa ja selityksiä näkyy riittävän.
    Meinaa ottaa ihan päähän, kun aina jotakin selvitystä päätöksiin pyydetään, vastaus on tämä meidän taloudellinen hätä, kyllä se tiedetään jokainen, mutta miksi nämä nyt huonolta vaikuttavat päätökset oikein syntyy, perusteluja kaikelle pitäisi löytää.
    Kyllä kansa tietää, vanha fraasi, mutta nytpä gallupit jotain suuntaa antaa siihenkin.
    Sifonkia sen olla pitää, että oikein liehuu, vaikka ei lanne niin hyvin pyörisikään, katsotaan nyt miten meidän käy;)
    Minun ikkunan edessä vaahterat jo ruskeiksi muuttuvat, mutta vielä värejä yllin kyllin näkösällä, kyllä yhdyn syksyn ihastelijoihin.
    Aika paljon jää yleensä kypsymätöntä tomaattia, mutta ihan kivasti huoneenlämmössä kypsyvät, ne ihan pienet yleensä säilön, nyt sain pienen purkillisen, eihän sato kovin runsas ollutkaan tuolla "kasvihuoneessani".
    Vettähän tomaateissa ja kurkussa paljon on, mutta siksipä ne ovatkin terveydelle hyväksi, määrääkään ei tarvitse rajoittaa.
    Nyt on aloiteltava nämä yhden henkilön huushollin kuntoon laitot, yllättävästi tuota pölyä vaan tulee, aina jotakin kohtaa on pyyhittävä ja tuulettava.
    Viikon aikaan kertyy pyykkiäkin ja kun saunapäivä on, on puhtaat lakanatkin vaihdettava, näissä hommissa se päivä iltaan taas ehtii, toivottavasti onnellisena saan pään tyynyyn illalla painaa.
    Oikein innostavaa päivää toivotan teille kaikille, jos ei muuta niin vaikka syksysäästä nauttimista.
  10. Huomenta, parin asteen pakkasella täällä Savon muassa männään.
    Valoisuus lisääntyy, taivas idän suunnassa kirkkaana jo loistaa, ei vielä tänään räntää satane, luvassa on sitäkin.
    Kiire ei ole, mutta joutua pittää, sellaisen virkkeen olen jostakin kuullut, ynnämuulla varmaan tämän tapaista tuon kiireen kanssa ja hyvä niitä kielen kantimia on silloin tällöin reenata, kangistuu koko puhuminen muuten.
    Minä harrastan yksinpuhelua, tai radion kanssa päiväilen.
    Veikkauksen sivuilla minäkin sen lottoni aina uusin, kymmenen viikon jaksoissa ja voitot olemattomia, viime tuotto 3,94 kymmeneltä viikolta.
    Kalahan on terveellistä ja kalahan se on sillikin, välistä oikein himo siihenkin tulee.
    Kyllä se kuolema vierailee taloissa missä iltapuolen eläjiä enimmäkseen asustaa, mutta ei aina ikä esteenä ole, kun kuolema korjaa.
    Tuo syöpä on niin laajasti yleistynyt, että joka sunnuntai näkee kuolin ilmoituksia, missä myös iältään nuoret ovat kutsun saaneet.
    Päivä kerrallaan sitä tässä mennään ja illalla tulee joskus mieleen, että heräänkö seuraavaan aamuun, mutta nyt karistan sellaiset ajatukset.
    Huomasin eilen miten hitaaksi olenkaan tullut, parvekkeen siivouksessa meni yli kolme tuntia.
    Raivasin ensin pois lähtevät kasvit, tomaatit ja osan kukista, kannoin irtaimen olohuoneeseen ja sitten ne kahdeksan isoa lasia pesin.
    Lattialla jouduin osin polvillaan pesua suorittamaan, kun nurkkiin ei tehokkaasti pesulasta mennyt, ylös nousu oli vaikeaa.
    Sitten työntelin pakastimen lähemmäs ovea ja kaappi toiseen päähän parveketta, siis sielläkin huonekalujen siirtoa;)
    Lopulta sitten matot lattialle ja tavarat olohuoneesta takaisin, lyhtyjä jo valmiiksi katselin, kun riippukukat tilaa antavat kukkivat vielä niin kauniina.
    On se sellainen homma, että ennen kevättä en uusi.
    Kolme isoa muovikassia biojätettä säiliöön vein.
    Viime yönä sitten polvi kenkkuili, vaikka saunan lämpimässä jo ennakoiden vaivoja yritin kivut sivuuttaa.
    Varmasti nykyään helpommin pestäviä laseja laittavat, nämä minun varmaan jo parikymmentä vuotta sitten paikoilleen laitettu, nosteltavia ja käännettävä.
    Painavia ovat, pitäisi kynttilää laittaa juoksu uriin, mutta jätänpä sen tekemättä, katon rajaan en yritäkään kiivetä.
    Tulipas taas seikka peräinen työn kuvaus, mutta minulla se on melkoinen saavutus, olihan se kerrottava;)
    Nyt toivottelen kaunista ja mukavaa päivää teille kaikille, minä en tee mitään tänä päivänä.
  11. Huomenta nyt jo keskelle viikkoa, aika rientää ja pakkanen tavoittaa, nollassa täällä mittari aamulla.
    Nyt on urakoitava nuo parvekelasit, tai kohta hankalaksi menee, ei kylläkään yhtään fiilistä siihen hommaan, mutta aloittamalla sekin homma tulee tehtyä.
    Hurskainen kertoili, että ei venettä ole kesällä kääntänyt, vähiin jäi minullakin onkiminen, yhden kerran siitä ilosta nautin.
    Omakotitalossa töitä riittää ja jos vielä vanhempi on rakennus, aina korjattavaa riittää, kunnon huonona ollessa ei paljon jaksa kerrallaan.
    Päivä kerrallaan tässä mennään, tehdään mitä jaksetaan, onnekseni en vielä palkallista apua ole tarvinnut.
    Katselin eilen Seitsemän veljestä Teemalta ( kuinkahan mones kerta lieneekään), kyllä se mukanaan vei taaskin loppuun asti.
    Toissa iltana katsoin samoin Teemalta elokuvan nimeä en muista, mutta kertoi keskitysleiristä pakenevista miehestä ja naisesta, mukaansa tempasi sekin elokuva, järkyttää aina vaan näiden ihmisten kohtalot.
    Kaikkea Venlastiina keksiikin, yhdyn tuohon tanssiosuuksien suorittavan valintaan, osuu ihan oikeaan kohteeseen, hoikka on ja sitähän jo vaati abloodien esittäjäkin ja Pulinat pois, joten valinta tehty.
    Nuo lauluosuudet ei kai vaadi muuta kun jotenkuten sävelessä pysyy ja jospa vanhalta muistilta menisi.
    Noin sitä ennen kukkia hoidettiin, muistan äitini myös kananmunien kuoria liottaneen ja multa hankittiin jostakin, ei kaupasta kumminkaan.
    Kukat ja muutkin kasvit kukoistivat, äitinikin joka paikkaan mihin vaan oli mahdollista kasvia laittoi kasvamaan, kyllä ne liiterin seinän vieressä kasvatetut tomaatitkin maistuivat.
    Ennen näitä mahdollisuuksia löytyi vuokratalojenkin seinustoilla ja pihan perällä oli koppeja rivissä, kellä kanoja tai muita syötäväksi kelpaavia kasvatettiin, saattoi olla rottiakin ihan ilman kasvattamista.
    Nyt ei voisi kuvitellakaan että näin tehtäisiin, no aika oli se mikä oli ja puutetta kaikesta.
    Ynnämuulle voin kertoa, että oli ne miespuolisetkin lauluryhmät, kisällit ja heillä olikin hauskoja lauluja, muistan Hurmalanhäät yhtenä kappaleena ja kupletteja vaikka millä mallilla.
    Kisälli pojista minäkin mieheni nappasin;)
    Mutta nyt muistelot sikseen, Venlastiina vaan lauluja etsimään ja meri-kukka esiintymispukuja ompelemaan, minä menen parvekkeelle urakoimaan, heippa!
  12. Myöhäisaamua, kauniina tämä tiistai, Pinjan päivä näyttää alkavan, onnea vaan Pinja nimisille, en tunne ketään tämän nimistä.
    Hyvällä alulla on jo lokakuu, ja sää alkaa muuttua talviseksi, kai yöllä jo jossakin pakkasta, pohjoisessa ainakin.
    Huomenna on urakoitava parvekelasit puhtaiksi, kohta ei pesu enää onnistu.
    Kukat vaan jatkavat niin komeina, ei millään raaski pois laittaa, tomaattikin kypsentää hedelmiään, no eipä paljon tarvitse pakkasen kiristyä, kun jo parvekkeellekin ylttää.
    Raaski sanakin aika outo, kun on puhuttu noista eri paikoissa erilailla ymmärretyistä sanoista, hupa on täällä tuhlausta.
    Taitaa minun tanssit olla tanssittu, mutta mielikuvien myötä voisi vaikka liidellä;)
    On todella ruvettava katselemaan lämpimämpiä vaatteita ylleen, tuuli oli eilenkin ihan kylmää.
    Lehtikaali, kuin myös borssi keitto on jäänyt minulta kokeilematta, nyt olisi hyvä aika kokeilla, kun tarpeita runsaasti tarjolla.
    Onhan se tuo neuvominen aika vaikea osa alue näin ikäihmisille, kun jokainen on niin taitava ja osaava, että neuvoja ei voi antaa, minä olen monen monta uutta niksiä pirtistä saanut ja huomannut, että vajavainen olen tietoineni.
    Huomasin korvapuusteja urakoidessamme, että ei pitäisi neuvoja tupata, jotakin sen tapaista taikinan tekijälle sanoin, että neuvoksi koki ja oli hyvin närkästynyt, ettäkö hän ei osaisi pullataikinaa tehdä, anteeksi pyytelin neuvojani.
    Nauruksi sitten meni.
    Hurskaisella vaan puuhia riittää, mutta siinä ohessa huomioit myös muuttavat linnut, kyllähän niitä seurailisi, mutta ei tässä liikenteen hälyssä edes ääniä taivaalta kuule, nyt kai jo joutsenetkin muuttoa alkavat tehdä.
    Voi,voi, kun tuon ynnämuun neuvon oppisi, ettei välipaloja napsita, mutta ei onnistu, heikko luonne kaikessa, niin hyvässä kuin pahassa, itseään pitäisi ruoskia.
    Mutta nyt päivä on jo niin pitkällä, että kohta kiire tavoitta, jos en koneelta pois pääse, laulamaan on lähdettävä, sitä ennen koti kuntoon saatettava ja jotakin oman itsensäkin eteen tehtävä, mukavaa syyspäivää kaikille.
  13. Huomenet viikon alkuun ja pilviseen aamuun, saapa nähdä mitä päivä tuo tullessaan.
    Ajattelen tuon muorin kissa jutun jälkeen niitä pieniä suloisia pentuja siellä maalla, nyt varmaan suloisimmillaaan, miten ne pärjäävät?
    Toivottavasti poikamies siinä nääpurissa niille evästä antaa.
    Toissa päivänä oli jossakin poika kissojen leikkaus, voi kun se olisi tarpeen joka paikassa, ettei näitä villikissoja syntyisi, ihmiset huolimattomuuttaan useinkin jättävät kissansa kesän jälkeen mökeilleen ja siitä sitten vahinkoja kertyy.
    Tuo nälän tunne mistä hurskainen puhut on minullakin aika tavallinen vaiva, jotakin on suuhunsa napsittava, en kyllä näihin naksuihin ole sortunut.
    Marjoja ja omenia niitä syön ja nälkä vaan niiden myötä kasvaa, harmia pitää aina olla jostakin.
    Eikö olekin hyvä, kun pirtin tarjouksia voi nauttia mielin määrin, ei lihota, ei tule krapulaa, ei varsinkaan kun nurkkakaappin ovi harvoin aukeaa.
    Olikohan niin, että ennen sitä ovea useammin raotettiin, kun hassuttelua riitti paljon enemmän?
    Korvapuusti päivääkö arvattiin kerhossa viimeksi ennakoida, kun niitä paistettiin, seuraavan kerhon tarjous on se ruusupulla, ei se minusta ruusulta näytä, mutta makunsa puolesta on ruusuinen;)
    Miksihän minulta on kakkujen ja pikkuleipien himo kokonaan kadonnut, sitä vastoin kaikki muu erikoinen, ehkä vähän suolainenkin on mieleen.
    Nämäpä nyt taas siitä syömisestä, aina siitä puhe mistä puute, vaikka puutetta ei todella ole, aina se ruoka antaa aihetta keskusteluun.
    Muuten minä tykkäsin haravoinnista, kun mökillä sitäkin piti harrastaa.
    Säveltämistä ainakin ruuan valmistus on, noin verrannolisesti, en kyllä oikeasti osaa nuotteja edes piirtää, saatikka säveltää, sanoja voisi syntyä.
    Kadehdin ihmisiä joilla on taito nauttia niin sanotusta klassisesta musiikista, minä en sinfonioihin sisälle pääse.
    Musiikista pitäisi ymmärtää sanoma ilman sanojakin, siihen hyvin harvoin pääsen, joku voimakas sävellys tunteen pintaan voi nostaa.
    Nyky musiikkia en myöskään aina ymmärrä.
    Puskasuleima/Venlastiina minunkin muistot vei nuoruuteen, silloin kisällitär lauluissa minäkim olin mukana ja daiga,daiga duu oli yksi kappaleemme.
    Silloin kiertelimme turneilla, eli järjestimme iltamia, yksi naurua aiheuttanut muisto tuli mieleen, kun tuleva mieheni astui näyttämölle puupölkyn kanssa ja kuulutettu oli, että seuraavana Juhani Ahon lastuja, mieheni puukon kanssa alkoi lastuja vuolemaan, naurua riitti, se oli hauskaa aikaa sekin.
    Joskus kaipaan kovasti sitä koiraa joka emäntäänsä kävelytti ja halu on voimakas sellainen ottaa, mutta järki on vielä voittanut.
    Nyt ei tule taas loppua näille vuodatuksille, jos ei sano että heippa vaan!
  14. Sunnuntai aamun rauhaa, sitä todella näyttää olevan, hyvin on hiljaista tuolla kaduilla.
    Pilvinen on taivas, ei yhtä kirkkaan sininen kuin eilen ja lämpöäkin vain reilut kolme astetta, taitaa ruveta talven tekoon.
    Kovasti tuntuu hurskaisella puuhaa riittävän, sellaista se on, kun omakoti talossa asuu, toista meillä kerrostalon asukkailla, ikkunasta vaan katsellaan.
    Kuntohan siinä parempana pysyy, kun liikettä riittää.
    Kiireistä tuo meno Meriliilläkin on, mutta se pitää ihmisen virkeänä, kun pystyy aina vaan rientämään ja kotiin tulokin juhlaksi muuttuu;)
    Ynnämuun lihakukosta siirryn oman lanttukukkoni mainitsemiseen, sen tein eilen ja eipä ole kova vaan niin pehmeä ja maukas, varmaan maistuisi toisillekin.
    Tytär tuo tänään sieniä, oli mökin maisemista karvalaukkuja löytänyt, hänelle puolet kukosta annan.
    Tein muutakin hyvää eilen, kun uuni lämpeni, kaali ja perunalaatikko, riisipuuro kuppi myös uuniin, siihen kyytipojaksi keitin puolukkasopan.
    Keitin lanttuja vähän aikaa, etteivät rikkoneet kukon kuorta ja siihen keitin veteen silppusin kaalia, porkkanaa, perunaa, sipulia ja lipstikkaa, siitäpä tuli maukas sosekeitto, loreus kermaa ja a´vot.
    Pakkaseen annostelin ruokia ja nyt on valmista pitkäksi aikaa.
    Laiska töitään luettelee, mutta pitäähän minun kertoa miten taloudellinen yritän olla;)
    Sekaisin on Suomen asiat, en enää osaa ymmärtää missä oikein mennään, ehtoja ja vaatimuksia luetellaan ja päätökset viipyy, niin talouden kuin pakolaisten suhteen.
    Onko tarkoitus sotkea kansan ajatukset, kukaan ei kohta tiedä missä mennään ja mitä korotetaan, mitä lasketaan, tämä viimeksi mainittua ei ainakaan hyvä tuloisia koske.
    Presidenttikin sanoi, että olisi tulokkaiden opittava ymmärtämään, että maassa maan tavalla, jos todella hädästä on kysymys, ei auttavaa kättä arvostele.
    No kumpahan rupatan, ei tästä nyt ainakaan mihinkään mielipide lähde.
    Lohdullista on lukea, että on muitakin jotka piu,paut kaikella laihduttavalle sanoo, kiitos Kristiina23, syödään mikä maistuu ja kurria en ole juonut kuin joskus piimitettynä, mikä olikin hyvää kaivosta nostettuna heinäpellolla, oikeaa janojuomaa, sen harvan kerran kun heinäpellolle eksyin. (kai se sintu kurrista tehtiin)
    Nyt olisi saatava vaatteet päälle, oikein hävettää, kun näin kauan olen yövaatteissa kulkenut, miten lie aamu mennytkin.
    Hyvää ja nautittavaa Mikkelinpäivää, piiat ja rengit ennen aikaan pääsivät viikon lomalle ja uuteen paikkaan sen jälkeen.
  15. Huomenta Savostakin, pilviseen päivään täällä heräillään, myrskyä odotellaan.
    Aikansa vie, jos muutamankin päivän kotoa pois on, että pystyy normaaliin rytmiin.
    Kiva kuulla että onnistunut matka teillä, aina niistä muistoja kertyy ja niin nuorekas rouva kuvassa Facebookissa, että jotta;)
    Ehkä enemmän kuin yhden kerran olen laukun vuoren esiin kaivanut minäkin, kun jotakin olen kadottanut, onneksi harvemmin avaimet kumminkaan.
    Eihän se tästä eteenpäin ainakaan muisti parane.
    On ihan kiva kuulla, että muillakin on vaikeuksia tämän Windowsin kanssa, minä edelleen tuskailen myös, jouduin palauttamaan jotakin vanhaa, kun ei suostunut toimimaan, edelleen takkuaa.
    Nyt on kadonnut punakynä joka olisi minulle hyvin tärkeä, niin paljon virheitä tulee kirjoituksiin.
    Samoin Skype hyppää päältä pois ja muitakin merkkejä ala palkista väliin katoaa.
    Hyvin keskeneräisenä toivat tämän markkinoille, nyt sitten korjaavat käyttäjien valitusten jälkeen.
    Turhaa harmia tuottaa myös Suomi24, saan viestin lähtemään vaan kohdasta, vastaa aloitukseen ja senkin jälkeen tulee viesti Suomi24 ei vastaa.
    Pitkä komentorivi kuulema estää lähettämisen ja minä kun en tiedä mistään pitkästä komento rivistä, apua kaiketi tulee sitten windowsin vian etsinnän jälkeen, kun painan palauta sivu kohdasta.
    Hankalaa, joten on meitä monta tuskailijaa ynnämuu.
    Kiitos tiedosta, että löytyy lisäaineettomiakin tuotteita, tulee hatarasti lueskeltua kaupassa niitä selostuksia.
    Sain kassillisen ihania omenoita, eilisen illan niitä makustelin, hitsi kun siitä seuraa nälän tunne ja kohta jotakin on jääkaapilta haettava, kyllä on uskottava, että mikään ei auta painon pudotukseen, kun on heikko luontoinen.
    Pitänee aamulla siis huomenna pirttiä yrittää uusia, eipä ihan kuukautta mennytkään, kun ketju entisen kahdensadan rajan ylitti. mutta tämä sitten huomenissa tämä homma, hyvää tätä päivää, käykää aamupäivällä kaupoilla, jos vaikka myrskyksi äityy.
  16. Huomenta lokakuun ensimäiseen, sateella alkaa, lämmintä vajaa yhdeksän astetta.
    En ole vielä sukkahousuihin tarvinnut turvautua, en muutenkaan lämpimimpiin vaatteisiin, olen aika karaistunut kylmää vastaan.
    Olisko joku osuus tuolla rasvakerroksella ympärilläni;)
    Eihän se säilöminen mitään harrastusta ole, kyllä niissä hommissa jopa kätensä huonoon kuntoon saa, kynnet varsinkin tuppaa kulumaan.
    On se kumma miten nuo vanhat kotona opitut tavat kaikessa kertaantuu, kyllä minäkin paljon äidin ohjeilla hommia teen, varmaan porkkanat keitettiin minunkin kotona.
    Olen vaan nyt pakasteiden tullessa talouksiin, ihan omasta päästäni ajtellut, että maku porkkanoissa olisi parempi, kun uunissa laatikkona kypsyttää, varsinkin jos keitin vettä ei hyödynnä.
    On siinä sekin hyöty, kun joulun alla on paljon muutakin puuhaa, säästyy kuorimiselta, sama lanttusurvoksen kanssa.
    Minun rosolliin tulee sipulia, mutta silli voi jäädä pois, kun sitä muussakin muodossa jouluna tulee laitettua.
    Kaali on minun melkeinpä mieli kasvini, tosin tykkään kasviksista kaikistakin, punajuurestakin saa ihania pihvejä, munan ja korppujauhojen kanssa laitettuna.
    Näistä ulkomaan uusina tulleita hedelmiä en ole oppinut tykkäämään
    Kyllähän tuo asumistuki tarkaan mitoitetaan, kaiken pitää kohdalleen natsata, katselin tietokoneelta omia mahdollisuuksiani saada tukea, ei mitään tarjolla, no sen arvasinkin, neliöitä liikaa ja nämä "suuret" tuloni ja osa omistukseni sen estävät.
    Paljon on heitä joille tukea tulee ja kovasti tarpeeseen osuu.
    Kyllähän jos tuet poistuu, kunnan soisialiluukuilla alkaa tungosta olla.
    Minun Pulmupuolukka tuli sopivan makeaa pöytätarjoiluun, no laitoinkin 7 litraa puolukoita ja yhden paketin Pulmua.
    Nuo lisäaineet minunkin intoa säilömiseen lisää, itse tehtynä taatusti tietää mitä säilyke sisältää, en tiedä vaikuttaisiko lisäaineet mihinkään enää näillä kymmenillä, mutta silti tykkään laittaa itse jos vaan mahdollista.
    Taitaa tulevaisuudessa olla minullakin tuo kyynärsauvoihin turvautuminen, särkylääkkeillä nykyään päiväni aloitan.
    Eipä ne taida hevillä leikkaukseen enää tämän ikäisiä kylläkään laittaa, jospa jaksaisi könkätä loppuun asti, olenkin leikkauksilta säilynyt.
    Eilisestä selvisin kohtalaisen hyvin, väsynyt kyllä olin, mutta hyvä iloinen mieli, kun taas moni sai hyvän mielen pullapussin saatuaan, muutamalle jouduin sanomaan loppuivat.
    Olen laittanut merkille, että kotona leipominen on monelta jäänyt, yksin eläviä miehiäkin on joille tuore, kotitekoinen pulla maistuu.
    Nyt kaksi viikkoa saan taas voimia kerätä.
    Hapankaalina säilyy kaalikin, en vaan koskaan ole sitä tehnyt, syönyt kylläkin ja yllättävän hyvää oli.

Ihan kuin olisin kuullut, että jäätyneestä kaalista voi ruokaa laittaa, kertokaa kokeneet, olenko väärässä.
    Nyt rupean päivän touhuihin, saan omenia tänään, kerho ystävä tuo, jospa olisivat madottomia, saisin napsia välillä omenia iltaisin puolukan sijaan, ihmettelen miten vatsani on kestänyt sen happomäärän, mitä puolukoilla olen aikaan saanut.
    Maistuvat vaan edelleen, pitänee vielä lisää haalia;)
    Nyt pitää laittaa tyttären pojalle onnittelut, on syntymäpäivä, heti on tehtävä, muuten taas unohdan, oikein mukavaa päivää teille ystävät.
  17. Huomenet syyskuun viimeiseen päivään, harmaalta näyttää taivas vielä tähän aikaan, mutta siitäpä se kirkastuu näin on ennustettu.
    Luin tuossa Harkimon arvelut pakolaisten aiheuttamista kuluista, mittavan iso on ja toivoisikin kovasti, että vain hädässä olevat tänne jäisi.
    Auttaa pitää, mutta karsintaa pitää suorittaa, vain heille joille avun tarve on todellinen.
    Lokakuun kahdeksas sitten eläkeläiset (osa) toteuttaa mielen ilmaisun hallituksen toimia vastaan, onko tästä apua sitä ei tiedä, mutta paikallaan on myös tämän kansanosan jotakin ilmaista.
    On niin paljon esimerkiksi vuokralla asuvia ja kustannus menot ovat iso osa eläkkeestä, toimeentulo vaikeaa, jos asumistuki poistetaan vaikka vaan osin.
    Lääkemenot monellakin suuret ja alle tuhannen euron tulosta ei paljon käteen jää asumiskustannusten jälkeen, sopisi päättäjien kokeilla miten onnistuu.
    Eipä vielä ole pakkanen puraissut ja hieman viiveellä parvekkeelle tuleekin, kukat eikun rehevöityvät.
    Onhan se tämä säilömisaika rankkaa, mutta sitten talvella vaan valmista pakkasesta otetaan;)
    Eipä kovin runsassanaista ollut keskustelu naapurin kanssa hurskainen, taidat olla yksin viihtyvää sorttia.
    Eipä tässä juurikaan naapureiden kanssa keskusteluihin ole minullakaan ollut tilaisuutta, joskus pihalla innostutaan jutustamaan, kun kohdakkoin tullaan, muuten ei kyläillä naapureissa.
    Kahdeksan litrasia ne yleensä nuo ämpärit ovat, miksihän onkaan tapana vähän isotella noiden litrojen kanssa, kun marjoja kerätään, no täytyy sanoa, että puolukkaa ainakin on, litroista en tiedä.
    Noin ne menee nuo litra/kilo suhteet, kiitos Katleija kun toit näkyviin.
    Minun ohjeessa oli 7-8 litraa puolukkaa ja paketti Pulmua, ihan makealta sekin maistui, puolukka varmaan säilyy ja säilyykin vähemmälläkin sokerilla, kun ennen vaan siltään survottiin.
    En tiedä, mutta kai nämä pakolaiset itse jälkensä siivoaa, kai muihin hommiin vapaaehtoisia kaivataan.
    Varmaan yllättyy kun neljänkin vuoden liat ikkunasta pesee, siinä pian huomaa, ettei näkö huono olekaan;)
    Eipä silti, siinäpä ne menee liat kerta pesulla, mitä niitä aina pesemään, kun kohta taas harmaina on, ensimmäinen sade ja taas pölyraidat esiin tulee ainakin näin kadun varrella.
    Pese vaan ulkoakin päin ilostut siitä näkyvyydestä mikä sen jälkeen avautuu hurskainen.
    Nyt on sinne pulla urakkaan lähtöä pitää alkaa suunnitella, miten kunnialla selviän, no sen tiedän illalla, turha tuskailla etukäteen.
    Onhan se ilo katsoa hymyileviä ihmisiä, kun pullapussin saavat mukaansa, hyvä mieli siitä tulee leipojillekin.
    Paljonkos sitä tarvitsee, kun ilon aiheen löytää, sitä kalastamaan lähden ja toivon kaikille myös iloista päivää.
  18. Huomenta, melko kirkkaaseen aamuun, oliskohan edessä poutainen päivä?
    Kerrostalossa on helppoa asua, valmista kaikki, tietenkin sisätilojen huolehtiminen itsellä, mutta harvoin on ongelmia ollut.
    Parvekelaseja pyysin puheenjohtajan katsomaan, kun sellainen kiskossa kulkeva muovi oli halennut, hän sanoi ihan hyvin voi aukaista, pelottaa vaan kun ovat niin korkeita ja meinaavat avatessa päälle tulla.
    Tämä tekninen osaaminen(kin) ei ole vahvoja lajiani.
    Mukava kun on sukua, voi vieraitakin odottaa, minulla se hyvin vähäistä, lapsetkin harvoin käyvät, puhelimen varassa melkein ollaan, kaikilla omat kiireensä.
    Tuo maailman tilanne on niin sekavaa, että en aina tiedä kuka ketäkin vastaan sotaa käy, mutta eipä taida siitäkään mitään murhetta olla.
    Sen verran kokemusta minullakin, vaikka ei puulämmitettävää itsellä olekaan, että tuon sytyttämistouhun ja savun tulon tiedostan.
    Hormiin sitä palavaa paperia pitää laittaa ja jopa hellaan vetoa tulee.
    Keväällä on varovasti kylmänä ollut tulisijaa alkaa lämmittää, senkin olen oppinut.
    En ole vielä vaatetta lisännyt, vaikka vilponen oli tuuli eilen, aika kylmää kestän.
    Paistin tähteistä saa maukkaan keiton, harvoin vaan tulee paistia, sellaista karjalan nimistä tulee tehtyä, jouluna ainakin teen pienen paistin.
    Yksin eläen saa sitä syödä sitten kyllästymiseen asti, siksi soppana usein loppu menee.
    Kyllä hommiaan voi jakaa useammalle päivälle, minäkin aina loppuviikolla nämä koti asiat suuremmin suoritan, kun alkuviikosta nämä harrastus päivät.
    Huomenna taas se kerhopäivä, ihan vähän pelottaa miten jaksan pitkän päivän, viime kerran kokemus muistona, olin todella uupunut, taitaa olla aika jo luopua noista leipuri päivistä.
    Kun nyt jaksaisi vuoden loppuun, yleensä silloin vaihtuu ihmiset ja velvollisuus suoritettu.
    Kalenteria katselin, ei olisi kuin neljä isoa kerhoa tämän vuoden puolella, ehkä ne jaksaa.
    Osaako sitä rivi jäsenenä ollakaan, kun aina olen jotakin tehtävää suorittanut, useitakin, pakkohan on oppia jos mukana aikoo olla.
    Tänään helpot hommat, ohjelmaryhmä ja laulajaiset, molemmat ihan kivoja.
    Nyt sitten valmistautumaan, äänen avausta pitäisi tehdä, hyvin harvoin laulelen, radion ohjelmia vaan kuuntelen.
    Mukavaa kuun toiseksi viimeistä päivää, nauttikaa syksyn väreistä, kohta sekin ohi menee.
  19. Huomenta harmaaseen viikonalkuun, pilvet kovaa vauhtia taivaalla seilaavat ja puidenkin oksat huiskuttavat, saattaa vähän Tallinnaan menijöiden vene keikkua.
    Toivottavasti Laten vaiva on poistunut.
    Nuo putket ne meinaa tukkiintua näissä vanhoissa taloissa, jouduin soittamaan minäkin huoltomiehen kerran, kun pesukoneeseen työnsi lavuaari vedet, no putkimiestä putkeen ja vaiva ohi.
    Tästä keksin, kun hitaammin vesi pois juoksee, otan kuperan muovikannen ja sillä purskuttelen, jopa lähtee vedet juoksemaan, kai se vesi siihen hajulukon mutkaan jää, kaikkine töhnineen.
    Sanotaan että tiskikone vettä säästää, tiedäpä häntä, kun juoksevan veden alla astiat huuhtaistaan.
    Hyvinkin paikallisia on sieni kasvupaikat, nämä mainitsemani ihmiset ne tietävät, joka syksy maastosta satoa saavat, olenpa joskus minäkin heiltä sieni pussin saanut.
    Niinhän se on, kun hyvän paikan tietää ei sitä toisille kerrota, kaikki ei ole niin kuin minä.
    Löysimme ihanan vuorenrinteen puolukkaa punaisena mieheni kanssa, sangot täyttyivät pian.
    Vastaan tuli ihmisiä sangot tyhjinä ja kysyivät mistä noin paljon löytyy ja jäikö vielä, no minä neuvoin, mieheni sanoi, eipä ole ensi vuona marjaakaan ja niin kävi.
    Olen tainnut kertoa jo monta kertaa tämäkin asian;)
    Kielioppi virheistä on keskusteltu palstalla, (voineeko keskusteluksi nimetä) nämä asiat on minulla hyvin hatarasti tiedossa, kielioppi ei ollut mieliaineeni silloin kauan, kauan sitten, olenkin kertonut, että pilkku tulee minun kirjoituksiin silloin kun asia katkeaa;)
    Näyttää ihan siltä, kuin sää selkeäisi, lämpöä on kymmenen astetta tänä Arjan päivänä.
    Lokakuulle tuota pikaa siirrytään ja alkaa ne syksyiset säät, jospa pitäisi vielä kohtuullisina, usein jouluun asti sitä räntää ja sotkuista säätä kestää, pimeän lisäksi.
    Tulee mitä tulee, eipä estää voi, miksikä sitten sitä suremaan, mennä porskutetaan vaan eteenpäin ja kevättä kohtihan sitä mennään.
    Oikein rattoisaa päivää teille toivotan, mitä nyt itsekukin puuhakseen keksii;)
  20. Sunnuntaiaamu valkeni syyskuun tapaisena, itä taivas tummaa näyttää, muuten melko kirkas taivas on.
    Jospa tuo aurinkoiseksi muuttuisi, pilvet matkaisivat naapuri maahan.
    Tarkemmin kun katson, jotakin tihkua kyllä sataa, oliskos sumua mikä alas sataa.
    Eilen oli kaunis aurinkoinen ilma ja syksyn värit loistivat, iso vaahtera parastaan värien suhteen antaa.
    Tokko ynnämuu käy sieniä katselemassa, tiedän että niitä löytyy, eräs tuttu kerännyt sata kiloa myyntiin, Jyväskylän torilla niitä myyvät.
    Ihmeellistä, minä kun en sieniä ole nähnyt edes unissani tänä kesänä, miten niitä kuitenkin on.
    Joka syksy on tämä pariskunta sieni rahoilla matkustanut ulkomaille.
    Ei ole pannaan linkkejä laitettu, mutta jostakin syystä ei aukene, upea on tuo Lapin kesä, on sitä tullut kuunneltua.
    Kyllä Lapin ruska on aivan toista kuin tämä näin keskellä oleva, mutta hyvä näinkin.
    Tuon koskikaran elämää olen minäkin ihmetellyt, miten noin pieni lintu kestää meidän pakkasta ja vielä itsensä kastelee, luulisi että läpi jääksi muuttuu, yksi luonnon ihmeellisyyksiä.
    Pieniä ovat talitintitkin ja selviävät pakkasista.
    Noiden lääkkeiden säilytyksestä en osaa sanoa, minulla ne on kylppärin lääkekaapissa, enimmäkseen vain tabletteja ja geelejä, uskon että voimissaan pysyvät, tehot kyllä melko olemattomia.
    Korttien osalta joulu voi tulla vaikka heti, niitä on näperrelty melkoinen määrä, toivottavasti kauppakin sitten käy, aivan ihania tehdä, melkein kuin taulua maalausta tai sisustamista harrastaisi;)
    Eikös se ole viisautta, kun aikanaan hommat hoitaa.
    Kukaan ei varmaan osaa kuvitella miten paljon syön päivässä puolukoita, otan aina liki litran ja niitä napsin istuessani, isompia aina etsien.
    Kieli aivan kirvelevä, mutta ei haittaa, uskon että kohta on mitta täysi;)
    Himo tämäkin.
    Nyt sitten päivän viettoon jotakin sitä aina keksii ja kohta on ilta käsillä, pitkältä ei päivä ehdi tuntua.
    Tallinnaan aikoville hyvää matkaa, tulkaa onnellisesti takaisin, hyvää sunnuntai päivä kaikille.