Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta,+nyt+syksy+on+alkanut,+melkein+kymmenen+astetta+on+lämpö+pudonnut+eilisestä+ja+tuuli+puhaltelee+pohjoisesta.Siirsin+jo+yhden+kukkivan+begonian+sisätiloihin,+toivon,+että+se+vielä+jaksaa+kukkiaan+kantaa+pidempään.Valkoinen+kärhöni+vasta+rupesi+kukkaa+työntämään,+lyhyeksi+jää+kukinta,+jospa+senkin+saisin+kellarissa+talvehtimaan+isossa+ruukussa+on,+mutta+eipä+saata+silti+onnistua,+toivoa+en+heitä;)Pihassamme+on+isolehtinen+muratti,+siitäkin+pari+oksaa+otin+juurtumaan+(+luvalla+)+ei+taida+syksy+paras+juurtumisaika+olla,+sepä+nähdään.Brinkkala+odottelee+politiikan+seurannan+mahdollisuuksia,+no+onhan+se+hyvä+asia+seurata+elämää+silläkin+suunnalla,+minulta+on+jäänyt+Facebookin+tarjoamiin++mahdollisuuksiin,+joskus+ihan+tympääntyneenä+siellä+lueskelen.Välillä+tuntuu,+kuin+maailmassa+ei+suurempia+asioita+olisi+kuin+pääministerin+biletykset,+itse+en+tuomitse+häntäkään,+rankka+on+ollut+kolme+viimeistä+vuotta+ja+jatkuu,+kuka+olisi+näinkään+hyvin+selvinnyt.Oikeuksista+palstallakin+aina+puhutaan,+miksi+ei+jokainen+saa+tehdä+virheitä+ja+erehtyä,+asiat+on+kyllä+hyvin+sujuneet+maailman+laajuudestiDemeter++kampaajien+hommista+kerroit,+kyllä+täälläkin+kampaajat+kotona+käyvät,+jos+ei+asiakas+kampaajan+tuoliin+pääse+istahtamaan.Minäkin+sain+tilattua+ajan,+vasta+12.9+päivä+sain+sen,+vaikka+ihmettelen+miten+moni+kampaaja+paikkakunnallanikin+töitä+tekee,+kaikilla+aina+vaan+täyttä.Nyt+uutta+ilmettä+pyrin+hakemaan,+jospa+raitoja+laittaisin,+kai+turhamaiseksi+voisi+nimetä,+kun+tämän+ikäinen+vielä+koristautuu,+mutta+niin+vaan+haluan+tehdä.Arvosteluun+olen+jollain+tapaa+tottunut+ja+onhan+yksi+opettaja+tämä+palstakin+ollut.Ramoona+taas+tapansa+mukaan+maalaili+näkymiä+meille+toisille,+joilla+ei+kaikkea+tuota+ihanuutta+ole,+mistä+voit+nauttia.Ainahan+hyviä+muistoja+voi+kerrata,+eikö+vaan++Kahvipirtin+aika+jotenkin+aivan+uskomattoman+aitoa++oli+ja+se+sisustaminen+oli++kuin+totta+olisi+ollut,+kiitokset+ja+osallistumiset+leikkiin+sen+sai+aikaan.Sopu-teltta+sijan+antoi+monen+asian+suhteen,+vaikka+ei+aina+niin+mukavuutta+mukaan+tullutkaan,+se+Sopu+sen+sai+aikaan;)Makriina+ihastelit+pienen+ihmistaimen+kasvua+ja+nokkeluutta,+aina+se+polvi+pojasta+paranee,+aina+vaan+nuorempana+kaiken+oppivat.Ennen+vauvat+olivat+vauvoina+kauemmin,+nyt+mukaan+joka+paikkaan+heidät+viedään,+siitä+kehitys+kasvaa,+sama+pätee+koko+kasvuiän,+esimerkeistä+opitaan.Joskus+tuntuu+minusta,+että+kuolematon+olen,+jaksan+ja+jaksan,+lapsenikin+näin+varmaan+luulevat+antavat+olla+melkoisen+omillani,+mikä+tietysti+lisää+omaa+vastuutani,+hyvin+olen+selvinnytkin.Äitini+kuoli+76+vuotiaana,+minä+ylitän+hänen+ikänsä+reippaasti,+joskin+geenit+hyvinä+häneltä+olen+saanut.Eliaanan+elämään+mahtuu+matojakin+useamman+oloisia,+minua+vaan+kaikki+luikertelevat+kauhistuttaa.Ihanaa+on+tuo+joutsen+seuranta,+kai+se+tuli+kumppaninsa+pois+toisen+luota+hakemaan,+joutsenethan+ovat+ikuisesti+aviossa,+kun+pari+on+löydetty.Kolmas+joutsen+sitten+yksikseen+elelee+lopun+elämäänsä,+näin+ainakin+kerrotaan.Pientä+iloa+sain+minäkin+tästä+harmittavasta+lasittomasta+parvekkeestani,+kun+ritariperhonen+ilokseni+lensi+ja+kädelle+istahti.Näin+ei+onnistunut+edellisessä+asunnossa,+joten+ilon+aiheen+siitä+sain,+myös+kimalainen+on+koko+asumiseni+ajan+pyörinyt+kukkieni+parissa,+sekin+elämän+iloa+luo.Tuo+hoitajien+palkkakiista+on+harmillista,+juttelin+vanhan+hoitajan+kanssa+ja+hän+sanoi,+että+nuorilla+on+ruusuiset+ajatukset+työstään+ja+palkkavaatimuksetkin+sellaisia,+että+ei+hetkessä+onnistu.Kyllähän+toivoisi,+että+hoitajien+työ+palkan+väärti+olisi,+mutta+myös+luonne+olisi+suotava+palvelualaan+sopivaksi,+kaikista+ei+ole+hoivatyöhön,+kyllä+se+tyydytys+työnteon+onnistumisesta+myös+jotain+antaa+palkan+lisäksi.Joka+työ+oman+tehonsa+tarvitsee,+kutsumustyöksi+hoitajan+työt+on+laskettava,+palkka+on+hyvä+lisä+jaksamiselle.Pitänee+vaatetta+ruveta+etsimään+kesän+jäljiltä+ei+ole+kaikkea+esiin+kaivettu,+jännittää+mitähän+tärkeää+menikään+kirpparille+siinä+muuttotouhussa.Toivottavasti+ei+uusiksi+moni+nuttu+mennyt.Opetellaan+nyt+sitten+elämään+viileyden+ja+sateiden+kanssa,+katsellaan+iloksemme+kaunista+luontoa,+sen+maalautumista+ihan+silmissä;)
  2. Sunnuntaiaamua,+aurinko+jo+korkealla,+kaunis+päivä+tulossa,+lämmintäkin+tänne+lupailtu.Radio+soittaa+nostalgisia+sävelmiä,+muistoja+syntyy+ja+mieli+herkistyy,+niin+paljon+muistoja+musiikkikin+tuo,+koko+elämän+matkan+ajan+mukana+kulkeneena.Satuin+eilen+katsomaan+Elämäni+biisin+ja+siellä+pohtivat+mitä+kappaleet+mieleen+jättäneet,+musiikki+on+rikkautta+mielessä,+ainakin+se+puhutteleva,+ennen+sävel+kiehtoi,+nykyään+sanoja+kuuntelen.+Yksi+kappaleista+mieleen+toi+yhden+lempielokuvistani+Päivien+kimallus,+se+aikanaan+herkisti.Eipä+löydy+nykymusiikista+vastinetta+tunteelle,+minkä+tämä+kappale+mieleen+toi.Hotakainen+on+mielestäni+suomalaisen+miehen+malli,+rauhallinen+ja++ei+pyri+loistamaan+olemuksellaan.Kirjalliseen+tuotantoon+en+ole+tutustunut,+mutta+Pitääkö+olla+huolissaan+ohjelmassa,+antaa+tasapainoisen+miehen+kuvan.+harmi+että+poistui+kyseisestä+ohjelmasta.Varmaan+onnekas+tämä+pieni+ihminen+joka+saa+ukikseen+Hotakaisen;)Katselin+Metsola+sarjan++ja+siellä+se+Liisa+(Anna-Liisa+Härkönen)+luomu+viljelyä+harrasti,+muuten+mukava+sarja,+uudelleen+katsottunakin.Kristiina23+muistelet+Kahvipirttiä,+niin+minäkin,+mutta+aika+entinen+ei+palaa,+ihmisten+mielikuvitus+on+hävinnyt,+nyt+vaan+kilpaillaan+sillä,+kuka+rumemmin+osaa+sanoa.Kuinka+hauskaa+olisikaan+sisustaa+aina+uusi+pirtti,+keittää+kahvit+tuoksullaan+sisään+kutsumaan+ja+valita+vielä+levy+soimaan,+sen+hetkisen+fiiliksen+myötä,+hohoijaa,+ei+mitään++ilkeää+muistoissa+milloinkaan.Tapasimme+jonkun+kerran+livenä+ja+se+kirjoituskuva+vaan+parani.Demeter+en+jaksa+uskoa+enää,+että+se+fiilinki+mikä+on+joskus+ollut+enää+palaa,+toivoa+tietenkin+pitää+olla+ja+uskoakin,+että++kohtuus+näissäkin+kirjoitteluissa+paikkansa+pysyttää.Olen+yrittänyt++miettiä+mikä+onkaan+ihmisillä,+niin+kehun+kuin+moittimisenkin+suhteen,+kilpailuksi+on+mennyt,+kuka+parhaiten+voi+toisia+satuttaa.Jos+annat+kiitosta,+se+ei+sovi,+mutta+jos+loukkaat+siihen+jatkoa+riittää.Aika+kai+on+nyt+sitä,+että+paha+on+saanut+yliotteen,+on+olemassa+vain+minä,+ei+muuta.Makriina+tuossa+pimeydessäkin+on+joku+viehätys+ja+oletko+koskaan+keskellä+yötä+nähnyt+tähtitaivasta,+minulle+kerran+oli+sellainen+yö+hetki,+että+tähdet+melkein+käsin+ylttämisen+päässä,+oli+henkeä+salpaava+tapahtuma.Herätin+kumppanin+katsomaan,+ärtymys+seurauksena,+miksi+tuon+takia+piti+herättää,+niin+ne+jokaisella+omat+tavat+ja+nautinnot,+minulle+se+oli+elämys.Nyt+katselemaan+mitä+tämä+päivä+tuo+tullessaan,+lehden+jo+kipusin+kälylle+viemään+ja+nyt+yritystä+lenkille+lähtemään.Lämmintä+päivää,+ukkostakin+luvattu,+pitää+aamusta+heti+taipaleelle+joutua,+että+viileämpää+olisi.Nautiskellaan+kesän+viimeisiksi+luvattuja+päiviä,+voimia+keräten+syksyn+sateisiin,+mutta+myös+syksyllä+se+väriloisto+odotuksissa;)
  3. Huomenta+sateiseen+torstaiaamuun,+väsyneeksi+tunnen+itseni+vaikka+kahdeksan+tuntia+unta+takana.Syy+voisi+olla+sadesää,+miksikäs+ei+myös+vanhuus,+yleensä+aamuisin+virkeimmilläni+olen,+mutta+näin+tällä+kertaa.Herkällä+mielellä+jopa+pahaa+mieltä+kokemaan+olen,+mutta+yritän+tästäkin+yli+päästä,+ohimenevää+toivon+olevan.Taas+poistojenlista+on+mittava,+ei+siitäkään+koskaan+päästä,+aina+näitä+mielensä+pahoittajia+löytyy+ja+heitäkin+joilla+halua+tilannetta+jatkaa.Aivan+huomaamattomaksi+ei+jää+ne+viestit,+joissa+kohteeksi+joudun+minäkin,+mutta+yritän+sivuuttaa+laitan+kirjoittajan+oman+pahanmielen+purkamiseen,+koskaan+emme+tiedä+syitä+mihinkään,++miten+elämä+sujuu+viestien+takana.Ei+minulle+tuota+vaikeuksia+sekään,+että+en+hoksaavampien+joukkoon+kuulu,+sen+olen+monasti+saanut+kuulla,+oppinut+jo+hyväksymäänkin,+mutta+joskus+kuitenkin+mieli+masentuu,+aivan+turhaan,+sen+tiedän.Maailma+tapahtuu+niin+paljon,+kaikkeen+ei+tarvitse+vastausta+tietää,++omat+ajatukset+voi+ominaan+pitää,+kun++kirjoittaa,+ei+tarkoitus+ole+kenenkään+mieltä+pahoittaa.Ynnämuu+osaa+taidon+sivuuttaa+ikävät+viestit+sovinnollisilla+mietteillä,+näin+olisi+osattavakin,+liika+kannanotto+on+tarpeeton.Ramoonalla+aina+viestit+niin+antoisia+ja+elämän+ilosta+kertovia,+tasapainoinen+ihminen+olet,+sen+viestisi+ilmiantaa,+koet+elämän+hymyilevänä+niin+paljosta+iloa+saat,+riittää+meille+kaikille+jakamista.Tätä+kirjoittelun+iloa+tuntevien+kaikessa++tarjoamat+viestit+mieltä+ilahduttaa,+sitä+arkea+mistä+voi+jo+kirjoittaa+ilman+sarvia+ja+hampaita,+elämää+mitä+vielä+voimme+elää.Demeterkin+taitaa+voittaa+vaivansa+ja+joka+päivä+paremmalta+tuntuu,+samoin+Makriina+huokaillen+omaa+huonouttaan,+kuitenkin+huumorin+voimalla,+mikä+saa+vaikeudet+pienemmiltä+tuntumaan.Monta+kannustavaa+Anoa+mukana,+joilta+hyvää+ja+iloista+mieltä+antavaa+viestiä+ketjuun+tulee,+aina+ne+ne+ikävät+asiat+saa+unohtumaan.Matalapainen+viesti,+mutta+jospa+huomenna+jo+kirkastuu,+kivoja+asioita+nyt+pitää+pyrkiä+etsimään,.Ikkunasta+huomaan+naapurini,+lintuharrastajan+lähtemässä+bongaamaan+lintuja,+yksi+iloinen+asia+ainakin,+kertoili+haukkoja+paljon+nähneensä+edellisellä+reissullaan.Kohta+väriloisto+luontoon+ilmaantuu,+yksi+asia+mikä+mieleni+nostattaa+henkeäsalpaavaksi.Ajatukset+pois+ikävästä+ja+hymyä+huuleen,+se+olkoon+tavoitteena+tänään.
  4. Huomenta+päivää,+yritin+viestiä+aiemmin,+mutta+pahoittelu+tuli,+että+on+rikki,+hidastelua+olen+pidemmän+aikaa+Suomi24:n+keskusteluissa+huomannut.Koneeni+syyksi+en+laita,+koska+joka+puolen+muualla+toimii+hyvin.No+tulipa+jo+aamulenkki+tehtyä,+siksikin+kiirehdin,+kun+iltapäiväksi+runsasta+sadetta+lupailivat.On+se+tuo+hieman+yli+kaksi+kilometriä+minulle+jo+voimia+kysyvä+matka.Eilinen+päivä+meni+linja-autossa+istuen+muutama+tunti+perillä+ja+kilpailuja+katsellen.Anti+jäi+vähäiseksi,+liekö+syy+minussa+(todennäköisesti)+ei+sitä+iloa+mitä+aiemmin,+eilen+tavoitettu.Kai+se+niin+on,+että+vaatimustaso+kaiken+suhteen+vaan+vaikeutuu,+mikään+ei+tunnu+miltään.Korpikirjailija+kysyit,+miksi+sanomani+hymyilytti,+no+ajattelin,+miksi+"tuohtumiseni"+sinua+hymyilytti,+kun+täällä+joka+päivä+näitä+hermostuneita+tokaisuja+näkee,+poikkesiko+omani+paljonkin+tavallisesta?Oliko+jotenkin+ketunhäntä+kainalossasi,+no+tämä+turhaa+mietintää+jätetään+tähän;)Olen+varmaan+antanut+lapsistani+melkoisen+kuvan,+kun+aina+puhun,+että+en+pyydä+apua+heiltä,+aina+ovat+valmiina+jos+jotakin+tarvitsen,+mutta+mielelläni+en+heitä+rasita,+jos+ilman+pärjään.Välittäminen+tällä+osiolla+on+minunkin+mielestä+rakkautta,+puolin+ja+toisin.Eilenkin+tytär+soitti+ja+tarjosi+mustikoita,+sienet+syksyisin+kerää+ja+kalaa+aina+riittää+minullekin,+kun+pyydyksestä+löytyy.Vävyni+aina+valmiina+kauppaan+ja+kyytiä+antamaan,+kun+vain+tarvitsen,+mutta+olen+oman+liikkumiseni+kannalta+pyrkinyt+kaikesta+selviämistä.Demeter+mainitsit+tuon+kaupunkiosaseuran,+jotakin+vastaavaa+kylätoimikunnat+täällä+tekee+ja+toimii,+paikkoja+kunnostetaan.Kaupungin+puolesta+hoidetaan+yleiset+puistot+ja+liikuntapaikat,+mielestäni+melkoisen+hyvin.Aina+kuitenkin+yleisöosastoon+kirjoittajat++valitusta+löytää,+taitaa+olla+hyvinkin+yleinen+asia,+näin+täällä+palstoillakin+tapahtuu.Olisikohan++noita+testejä+mahdollista+tehdä+täälläkin,+kiinnostaisi+tietää,+mikä+todellinen+kunto+on+muiden+arvioidessa.Nyt+valmistelemaan+kuhan+paistoa,+vävylle+kiitollisin+mielin.Loppuun+vielä+muistin+tuon+kateellisuuden,+olen+siitä+luultavasti+päässyt,+kun+joskus+joku+pieni+mieleen+siitäkin+asiasta+tulee+mieleen,+kysyn+itseltäni,+mitä+tekisitkään+kaikella+mitä+toisilla+saattaa+olla,+minä+kun+en+suuria+tarvitse.Viihtyisää+päivää+kaikille;)
  5. Kaunista,+mutta+tuulista+sunnuntaiaamua,+hiljaisuus+ympäröi+minut,+kävelin+kuusikymmentä+rappua+lehden+viedäkseni+kälylleni,+ei+ketään+missään+kerroksessa.En+kovin+mukavana+tuota+kiipeilyä+koe,+mutta+jos+hiukankin+jalkajeni+kuntoa+kohentaa,+saa+sen+tekemään,+hissillä+helposti+pääsisi.Näin+tulee+kiusattua+itseään+ja+jatkoa+seuraa,+kun+koneelta+nousen+kävelemään+lähden+,+sekään+ei+niitä+mieleisempiä+asioita.Nyt+olette+keskustelleet+pääministerin+"bilettämisestä",+minusta+kaiken+kaikkiaan+käsittämätöntä,+etteikö+pääministeri+ole+ihminen,+kuten+mekin.Kaipaan+melkein+joka+päivä+jotain+repäisevää,+miksi+näin+ei+saisi+tehdä+myös+nuori+pääministeri.Hänen+elämänsä+on+puurtamista+ollut+koko+tämän+kolme+vuotta,+kaikki+kriisit+on+hoitanut+ja+kestänyt,+nyt+yksi+ilta+maailman+sekaisin+vie.Minäkin+heti+kohta+85,+tykkään+juhlimisesta+ystävien+kanssa,+otan+alkoholia+nostaakseni+mielialaa+ja+onnistumme+pitämään+todella+hauskaa.Joku+sanoo,+vanha+ihminen,+minun+mielestä+irtiottoja+tarvitsemme+kaikki,+pääministerikin,+elämä+muuttuu+muuten+liian+raskaaksi.Miten+on+entisten+pääministereiden+esiintymistä+kommentoitu,+lehtiä+sensuroitiin,+mediaa+ei+tässä+mittakaavassa+edes+ollut,+silti+tiedettiin+juhlimiset+kovinkin+räväköiksi.Niille+hymyiltiin,+no+olihan+asialla+miehet,+joiden+tekemisiä+ei+silloin+ainakaan+saanut+arvostella.Entisiä+kriisi+tilanteita+miettien,+en+ymmärrä+mitä+apua+olisi+ollut+täällä+kotimaassa+tapahtumien+estoa+suorittaa,++pääministerille+tiedotetaan+onnettomuuksista,+mutta+hänkään+ei+mahda+mitään+sillä+sekunnilla+ja+asiat+hoitaa+kukin+viranomainen+omilla+ohjeillaan.Hyökkäyksen+sattuessa+on+rajalla+toimivat+henkilöt+asian+hoidossa+saaduin+ohjein,+jatkossa+sitten+pääministerin+osuus+tulee+mukaan,+ei+sillä+sekunnilla,+ei+minuuteillakaan.Mielestäni+on+oikein+delekoida+tehtävien+suorittamista+asianomaisille+tahoille+jo+ennen+mitään+vahingon+tietoakaan.Nyt+sanoisin,+että+jäitä+hattuun,+vaalit+lähestyvät+ja+uskon,+että+kaikki+kivet+ja+kannot+käännetään,+että+pääministerin+maine+mustataan,+onneksi+hän+on+vahva+mielipiteiltään,+eikä+anna+tämänkään+hälyn+mieltään+ja+uskoaan+demokratiaan+horjuttaa.Antakaamme+pääministerinkin+joskus+"repäistä"+sillä+ulkomaita+myöten+hän+on+hyväksyntää+toimillaan+saanut,+se+on+paljon+se,+meillä+on+hyvä+pääministeri,+kuten+toisetkin+ministerit,+nyt+elämme+tätä+aikaa,+ei+50-lukua.Toivoisin,+että+lopettaisimme+tästä+asiasta,+annetaan+asioiden+todistaa+sen+mikä+totuus+on,+ei+mustamaalaten+vaan+jaksamista+toivoen.
  6. Sää+eikun+paranee,+illalla+katsoin+kyllä+taivaalle+kertyneitä+pilviä+ja+pidin+varmana,+että+yöllä+ukkostaa,+luuloni+ei+toteutunut,+kuuma+päivä+edessä.Tuhojaan+on+ukkonen+taas+tehnyt,+sähköjä+poikki+ja+paloja+syttynyt,+minun+kotipaikallani+harvoin+ukkonen+jyllää,+olemme+niin+vesien+saartamia.Nyt+on+marjasavotat+melkein++tehty,+enää+puolukka+ja+omena+odottavat+vuoroaan.Yli+kilon+tuli+karviaismarjahilloa+ja+toista+litraa+mehua,+valutin+suuremmat+mehut+pois+marjoista.Pakkanenkin+alkaa+olla+täysi,+kelpaa+talvelle+lähteä,+jääkaapin+yhteydessä+oleva+pakkanen+on+melkein++ruokien+ja+leivonnaisten+säilytyspaikka.Istuin+minäkin+parvekkeella+ja+katselin+milloin+jyrähtää,+taivas+aivan+pilvien+peitossa,+varsinaista+näytelmää+ei+tullut.Hieman+huonommin+asuntoani+katu+ja+pihavalot+valaisee,+mitä+edellisessä+asunnossa,+mutta+liikkumiseen+ei+valoja+tarvitse.Usein+aikaisin+käyn+nukkumaan,+en+vielä+valoja+ole+tarvinnut+sytyttää.Minulla+pienet+tarpeet+olleet+terveysasioissa,+mutta+hyvän+kohtelun+olen+aina+saanut+ja+siltäkin+osin+veroja+ilolla+maksan+ja+kun+ajattelee+vain+sen+nettosaatavuuden,+ei+huomaa+maksavansakkaan+20%+veromäärää.Eliaana+kuin+minun+suullani+tuota+ulkona+tekemisen+iloa+puhuit,+silloin+olin+vielä+voimissani,+jaksoin+vaikka+mitä,+nyt+kunto+joka+päivä+vaan+heikkenee,+kun+80+vuotta+tuli+täyteen+alamäkeä+on+kunnon+suhteen+vaan+ollut.Puuskutin+taas+kuusikymmentärappua+ylös,+lehden+vein+kälylleni,+mutta+ihana+oli+hissillä+alas+tulla,+rappujen+alastulokin+tuskaa.Mukava+kuitenkin+on+muistella+aikaa+jolloin+jaksoi.Makriinan+mainitsema+haaskiin+menevän+ruuan+määrästä+tuntuu+aivan+uskomattomalta,+miten+ihmisten+kannattaakin+ruokaa+hukkaan+heittää+jo+siitä+syystä,+että+se+maksaa+paljon,+puhumattakaan+rahan+kulutuksesta+jolla+voisi+apua+antaa+,+kotimaassakin+on+vaikeuksissa+eläviä.Kai+se+aivan+turhaa+on+paasata+näistä+asioista,+kyllä+se+on+jokaisen+sisäistettävä+ajatukset+toisten+huomioon+ottamisesta.Sotaa+en+missään+tapauksessa+soisi+tulevan,+mutta+siinä+olisi+asia,+mikä+saisi+miettimään+ruuan+hukkaan+heittämistä,+pitääkö+joku+katastrofi+maailmaan+tulla,+että+ymmärrys+puutteesta+tajutaan.Nyt+alkaa+noita+uhkia+olla+monelta+suunnalta,+koronan+jatkuminen+ja+sen+jättämät+haasteet,+puhumattakaan+sähkön+ja+ruuan+hinnoista.Joka+sukupolvi+oppirahat+joutuu+tavalla+tai+toisella+maksamaan.Kaiken+ikäni+olen+minäkin+tavaraa+haalinut+ja+nyt+vasta+tajuan+miten+äärettömän+turhaa+se+on+ollut.+tuli+mieleen+tyttäreni+sanat,+kun+muuton+kanssa+tuskailin,+kun+tavaraa+riitti.Kauniit+ruusukuppinikin+sanoi+joutavan+kirpputorille,+minä+kauhistuin,+tokaisi,+ethän+koskaan+niitä+käytä.Paljon+rahaa+niihin+tuhlasin+ja+nyt+aivan+arvottomaksi+totesi,+karvat+nousi+pystyyn,+mutta+olen+kyllä+tullut+aatoksiin,+että+noinhan+se+menee.Kelpaa+mainiosti+juoda+kahvi+mukistakin;)Tuo+maistiaisten+vienti+on+minulla+ollut+tapa+koko+elämäni+ja+en+kovin+tarkka+ole+ollut+siitäkään+onko+vastaanottaja+kovinkaan+tyytyväisenä+"herkkujani"+syönyt,+on+vaan+niin+kiva+antaa+jotakin,+muuta+ei+ihmeemmin+ole,+niin+ruokakuppi+sen+ilon+tuottaa;)Olen+kyllä+useinkin+joutunut+seuraamaan+myös+niitä,+joilla+oma+minä+kaiken+voittaa,+kyynärpää+taktiikalla+eteenpäin+mennään,+ajattelematta+vieressä+tarvitsijaa,++hämmästelyyn+aiheen+antaa.Minä+tuppaan+aina+kavereillekin+neuvomaan+jotain+jos+eivät+itse+huomaa,+saatan+olla+loukkaavakin,+kaikki+ei+samoin+ajattele+kuin+minä.Mielessäni+on+käynyt+ajatuksia,+josko+olisi+aika+laittaa+kirjoitusinto+lepoon,+mutta+joka+aamu+vaan+koneelle+vetää.Aika+aikaa+kutakin,+kai+se+joskus+onnistuu+sekin,+nyt+kävelemään,+ennen+kuin+helle+päälle+iskee.
  7. Huomenta+edelleen+lämpimään+säähän,+eilen+sen+kuumuuden+marjapensaassa+sain+tuntea.Melkein+sankollinen+karviaisia,+ano+8,47+kysyit+säilömistapaani,+hilloksi+laitan,+++tehosekoittimella+koetan+kuoria+pehmentää,+lettujen+päällä+yksi+käyttötapa,+kivan+hapokas+hillo.Enää+yksi+täysi+viikko+ja+elokuukin+on+kulutettu,+mutta+paljon+vielä+elokuu+hommia+sisältää.Tuo+lasittamaton+parveke+harmia+mieleen+tuottaa,+jos+jotain+keksin,+ei+saa+laittaa,+joku+neuvoikin,+älä+kysele+laita+vaan,+mutta+kun+lainkuuliainen+yritän+olla,+eipä+onnistu.Lumilapio+on+ostettava.Ihmisiä+kaikki+olemme,+toiset+hankkivat+leipänsä+haalarit+päällä,+toisilla+kravatti+kaulassa,+toisiamme+tarvitsemme+ja+tärkeitä+kaikki+paikallaan.Se+että+kravatti+kaulaiselle+tienestit+toista+luokkaa,+mutta+onko+onni+ihmisenä+sen+kummempi,+ihmisyys+kuitenkin+paljastuu+jokaisella,+hyvä+tai+huono.Tuo+vähättely+oman+itseni+kohdalla+on+totta,+mutta+en+ole+tyyppiä+"kukapa+se+kissan+hännän+nostaisi"+hyvilläni+olen+jos+jotenkuten+onnistun,+mutta+tieto+siitä,+että+täydellinen+en+ole,+aina+parantamisen+varaa+on.Ynnämuun+tapaan+olen+itseni+tämmöisenä+hyväksynyt,+en+tunne+häpeää,+en+ylpeyttä,+paikkani+olen+täyttänyt,+sanoisin+kunniallinen+kansalainen+olen.Verot+maksan+mukisematta,+tiedän,+että+ilman+sitä+toimenpidettä+ei+maamme+asiat+pyörisi,+rikosrekisteriäkään+en+ole+hankkinut,+omatunto+kutakuinkin+hyvä.Huumori+viesteissäsi+elää+Makriina+ja+se+on+oivalisä+viestiin,+kunpa+useammin+näitä+saisimme+aikaan,+huumorinkukka+se+kaunein+kukka+on;)Noita+hymiöitä+en+minäkään+löydä+kuin+facessa.Tuo+ikkuna+maininta+oli+hyvä,+emme+ehkä+osaa+lukea+rivien+välistä,+mutta+aistimme++hyvää+tarkoittavan+vilkutuksen;)Demeter+pohtii+mitä+tilalle,+kun+marjamatkat+hupenee,+tiedätkö+tekemätöntä+päivää+ei+ole+olemassakaan,+sillä+kaikki+jotain+toimia+tarvitsee.Suunnitelmaton+päiväkin+iltaan+menee,+todeten,+että+en+mitään+suurta+aikaan+saanut.Meille+jo+vähän+vanhemmille+laiskuuskin+on+sallittua,+vaikka+itse+hieman+huonoa+omaatuntoa+meinaan+tuntea+saamattomuudestani.Kuitenkin+olen+onnellinen,+kun+istun+täällä+kopperossani+ja+ajattelen,+että+mitään,+ei+mihinkään+ole+pakotettu,+kaikki+mitä+aikaan+saan,+on+lisää+elämäni+hyvin+vointiin,+siitä+nautin.Joillekin+elämä+on+loppuun+asti+velvoitteita+ja+haasteita,+niistä+päätän+itse,+siis+olen+siinä+onnellisessa+asemassa,+että+voin+näin+tehdä+ja+olla+miten+mieli+tekee.Olen+jo+onnistunut+jättämään+vertailujakin+taakseni,+joku+tekee+paljon+kaikkea+ja+saa+siitä+hyvän+mielen,+on+hyvä+kaikessa,+minä+tyydyn+keskivertaisena+oloon,+nostan+itselleni+olematonta+hattuani,+että+tähän+olen+päässyt,+on+se+opettelua+ollutkin.Kiva+on+kuitenkin+kuulla+toisten+aikaansaannoksista+ja+ajatella,+että+minäkin+noin+voin+tehdä,+jos+oikeasti+haluan.Nyt+elämme+näitä+viimeisiä+aikoja+,+siis+minä+ainakin+ikääni+ajatellen,+en+aseta+mitään+suuria+tavoitteita+itselleni,+elellen+vain;)Ollaan+onnellisia,+että+meillä+on+tämä+kirjoitusalusta+purkaa+mieltä+ja+lukea+toisten+tekemisiä,+kiitän+teitä+kaikkia+siitä.Nyt+kävelemään+ennen+kuin+helle+täydellä+päälle+iskee+ja+sitten+hillon+tekoon;)
  8. Huomenet,+jospa+paremmalla+onnella+tänä+aamuna+sujuisi.Taas+matkaamme+marjankeruuseen,+nyt+vuorossa+mustaviinimarja+ja+karviaiset,+lipstikkaa+otan+myös+talven+keittoihin+ja+sopii+se+moneen+muuhunkin+mausteeksi.Kuuma+päivä+tulossa,+pitää+heti+aamusta+pensaaseen+kiiruhdettava,+että+jaksaa+vähän+aikaa+poimia.Poikani+kävi+sunnuntaina+laittamassa+maksullisia+kanavia+lisää,+kun+hänen+omaan+sopimukseen+voi+useampia+liittää,+nyt+ei+mummolta+ohjelmat+lopu.Vielä+on+minullakin+joitakin+puutteita+säilönnän+osalta,+vadelmia+ja+omenia,+puolukoiden+lisäksi,+sittenpä+kelpaa+talveksi+asettua.Ikkuna+auki+nukun,+lämmintä+vielä+riittää+ilman+lämmitystä,+mutta+kunhan+kosteus+lisääntyy+kaipaa+jo+kuivattavaa+lämpöä.Kirjakerhoa+minäkin+esittelin+talomme+kerhohuoneelle,+saapa+nähdä+ottaako+tuulta,+askartelua+myös+soisi+aloitettavan,+olisi+kiva+yhdessä+toinen+toistaan+neuvoen+näperrellä.Hieman+arveluttaa+innon+puute+mihinkään+asiaan,+sairaudet+päällimmäisenä+puheenaiheena,+kun+pihalla+tapaamme.Onhan+se+tärkeää+saada+vaivoistaankin+puhua,+mutta+jotain+muutakin+kaipaisi,+kun+näitä+vaivoja+jonkin+verran+kaikilla,+usein+kysytään+minultakin+miten+olet+voinut,+no+aina+tulee+jalkojen+vaivat+kerrattua,+ei+siitä+mihinkään+pääse.Ramoonalla+taas+elämyksiä+muillekin+jakaa,+on+se+varmaan+mukava,+kun+suvulla+on+tapana+tapailla.Minun+sukuni+pieni+ja+vieraannuttu+on+tyystin,+serkkuja+ei+monta+olekaan,++tapaamisia+ei+juuri+koskaan,+adressin+juuri+laitoin+yhdelle+serkulle+joka+vanhemmasta+päästä+pääsi+taivaan+kotiin.Olen+lapsilleni+yrittänyt+toivomuksia+heittää,+että+tavatkaa+usein,+mutta+huonoin+tuloksin,+ei+sukurakkaus+tule+jatkossakaan+päätään+nostavan.Kaikilla+omien+perheiden+kesken+ne+tapaamiset,+minua+vielä+hakevat+juhliinsa.Sukurakkaus+on+periytyvä+tauti,+en+muista+oliko+meillä+lapsuudessa+näitä+tapaamisia+useimmin.Vesikielelle+tulee,+kun+puhutaan+kotimaan+omenista,+no+pian+niitä+pitää+ruveta+saalistamaan;)Ulkomaalaiset+omenat+ovat+kyllästymisen+saanut+aikaan,+mutta+kun+kotimaan+satoa+on+saatavilla,+todellinen+herkku+on+illan+kulukkeeksi;)Makriina+totesit,+että+pieniä+on+meidän+murheemme+koko+maapallon+mittaa+katsottuna,+niinhän+se+on+ja+noille+luonnossa+tapahtuville+ei+ihminen+viisaudessakaan+mitään+mahda.Onhan+vettäkin+väliin+saatu,+mutta+helle+kuivattaa+ja+vettä+jo+luonto+taas+kaipaa,+puolukat+kypsymässä,+vesi+niillekin+kokoa+lisäisi.Kyllä+minäkin+sadattelin+eilen+aamulla,+kun+kuolemattomat+sanaseni+katosi,+en+jaksanut+uusia,+jospa+tämä+nyt+lähtisi.Suojauksissani+on+puutteita+näin+ilmoitettiin,+mutta+en+arvaa+joka+tarjoukseen+lähteä,+kun+kone+topin+tekee,+sitten+ei+kirjoitella,+sillä+selvä.Iso+aukko+kuitenkin+jää,+millä+sen+sitten+täyttäisi?Nyt+arkisiin+puuhiin,+että+keskusteluun+aiheita+keräytyisi;)Lämpöä+ja+hyvää+mieltä+ystävät+kautta+koko+suomenmaan;)
  9. Sunnuntaiaamua+tässä+kulutan+taas+koneen+ääressä,+ikkunan+takana+paistaa+aurinko+ja+tuntuu+kuin+elämä+hymyilisi+koko+tehollaan.Nukuin+vain+kuusi+tuntia,+kun+katselin+Areenasta+elokuvan,+mielenkiinto+unenkin+vei+mennessään.Eilen+juhlittiin+ylioppilasta+meren+takaa,+jännä+siellä+laitetaan+nimi+ylioppilashattuun+ja+vuoren+voi+valita,+tämän+ylioppilaan+vuori+oli+suomenlipusta+osa.Sopeutuminen+armeijan+hommiin+on+sujunut+hyvin,+sotapoliisiksi+kouluttavat,+meriväkeen+ei+päässyt,+vain+kaksikymmentä+otettiin,+Upinniemi+kuitenkin+paikka+missä+lähiajat+oleilee.Noista+puutarhan+hoidoista+myös+Neeasa+mainitsi,+jos+voimia+riittää+aika+hujahtaa+ulkohommissa+ja+jälki+ilahduttaa,+myös+kunto+kohenee,+minulta+jäisi+Makriinan+tapaan+tekemättä+mullan+myllerrykset,+hyvä+kun+kävelemään+vielä+pääsee.Minulla+ei+kännykässä+ole+asennettu++Suomi24,+joten+en+sieltä+kirjoita,+koneella+vain,+muutenkin+koneeni+kanssa+paremmin+sinut+olen+kuin+kännykän.Onhan+nämä+laitteet+joskus+konstikkaita,+telkkarin+salasanoja+en+muista+ja+nyt+uutta+sopimusta+pyytävät+tekemään,+soittelin+pojalle,+sanoi+et+tee+uutta,+hän+tulee+katsomaan+ja+laittaa+asiat+reilaan.Telkkarin+koneella+kirjoittaminenkin+niin+vaivaloista,+että+en+sitä+halua+edes+opetella,+sopimus+on+poikani+nimellä+joten+hoitakoon+asian+kuntoon.Saman+sopimuksen+sisällä+voi+olla+useampi+perheen+jäsen.Minusta+mehuna+punaherukka+on+hyvää,+hieman+hapokasta,+mikä+minulle+hyvin+sopii,+pakkaseen+ei+niin+paljon+sokeriakaan+vaadi.Kyllä+nuo+pienet+retket+ajatuksen+vaihtumista+joka+kerta+aikaan+saavat,+pitkiä+matkoja+en+kyllä+istuisi+enää+linja-autossa.Lappiin+olisi+taas+ollut+mahdollista+lähteä,+mutta+kaksitoistatuntia+matkaten+ei+mikään+nautinto+ollut,+joten+sen+jätän+väliin+ainakin+tällä+kertaa.Ulkomaanmatkojakin+olisi+tarjolla,+mutta+ei+kiitos+tämän++kuntoisena.Meillä+juna+hytkyttää+katuja+esitellen+kaupunkia+ja+aika+paljon+kyydissä+näkyy+ihmisiä+aina+olevan,+myös+kävelykierrokset+suosittuja+oppaan+kanssa.Kukkakedoksi+vaan+koko+piha,+on+helppo+hoitaa,+määrä+aikana+vain+niitto,+että+siemenet+maahan+putoilee.Kukkaniityn+valmiiksi+saaminen+kestää+viisi+vuotta,+mutta+ihana+näkymä+olisi+erilaisin+kukkasin.Yritin+näin+toimia+maalla+ollessani,+mutta+ei+ehtinyt+vielä+täyteen+loistoon.Turvallista+lähteä+talvea+odottamaan,+kun+puita+on+liiteriin+varastoitu+ja+kun+on+mahdollista+puilla+lämmittää,+miksi+sitä+ei+käyttäisi,+puhukoot+mitä+tahansa.Ei+se+puunpoltto+pahin+ilmastonpilaaja+ole,+teollisuus+ne+haitat+suuremmin+meille+tuo.Tänä+aamuna+lehteä+lukien+huomasin+taas+kerran+oikeasti+asian+ymmärtäneeni.Asuntoa+vaihtaessani+kyselin+miten+ja+kenelle+epäkohdista+pitää+ilmoittaa,+asukasyhdistyksellekö,+vastaus+tuli,+ei+kyseinen+yhdistys+mikään+kaatopaikka+ole,+suoraan+vuokranantajalle+on+epäkohdat+ilmoitettava.Ihmettelin+ääneen,+että+eikö+puhelinlinjat+jo+tukkoon+mene,+kun+talossa+on+tällä+paikalla+46+asuntoa,+puhumattakaan+kaupungin+muista+saman+vuokranantajan+asukkaita.Nyt+luin+tänä+aamuna+asukasyhdistyksen+tehtävistä,+tarkoitus+koota+epäkohdat+yhteen+ja+ilmoittaa+sopivin+väliajoin+vuokraajalle,+myös+mahdollisten+yhteisten+toimien+aikaan+saaminen,+näin+minäkin+sen+olin+sisäistänyt,+ihan+maatiaisjärjen+mukaisena.Näin+eritavoin+asiat+ymmärretään+ja+vielä+melko+töykeä+oli+vastaus+minkä+sain,+puhelinmaksut+samat+kaikille,+no+näin+on,+mutta+voisipa+taas+kerran+sopia,+että++yksi+taho+vain+ilmoittelisi+ja+saisi+korvauksen+puhelimen+käytöstä.Onhan+nämä+väärinymmärrykset+joka+paikassa+melko+tuttuja,+myös+kirjoittelun+ohessa.Jospa+pistäisin+pisteen+vuodatukselleni+ja+toivotan+iloa+päiväänne;)
  10. Lauantaiaamun+kaunista+aamua,+yön+koleus+vielä+parvekkeella+käydessä+tuntui,+sitähän+se+elokuinen+sää+tuottaa.Elokuu+liki+puolissa,+koulut+alkaneet+ja+kohta+muutkin+rutiinit+kuvaan+astuu.Eilen+kutsuin+rääppiäisille+talosta+muutaman+naapurin+ja+niin+iltapäivä+kului+mukavasti+ja+kakkukin+pieneni,+loput+pakastin+makean+mielitekoon;)Pitää+heti+aamusta+piipahtaa+tuohon+lähikauppaan+kukan+ostoon,+päivällä+hakevat+sitten+juhlimaan.Neuloin+villasukat+sotilaspojalle,+ennen+ainakin+pitivät+talven+tullen,+varsinaisen+koulunloppulahjan+lähetin+jo+oikeana+juhlapäivänä.Tuon+särän+terveellisyydestä+en+mene+mitään+sanomaan,+eikös+se+niin+ole,+että+kaikki+ruoka+tai+ainakin+sen+puuttuminen+kuolemaan+johtaa.Hieman+ankean+näköinen+se+lautasen+anti+oli,+kun+vain+perunat+ja+liha,+mutta+mureaa+liha+oli,+ohrarieska+maistui+ja+jälkkäri+korvasi+pienen+puutteen,+sekahedelmä+soppa+oli+hyvää.Yhdessä+olo+onnistuneesti+korvasi+pienet+puutteet;)+lammasta+en+juurikaan+syö+,+joku+kammo+siihen+on+jäänyt,+villan+maku+kaiketi.Mielikuvitus+on+ruvennut+kukkimaan,+kun+madotkin+äiti+j+poikamadoksi++nimetty.Ehkä+vähän+kärkeä+laannuttavat,+sillä+ilkeilyähän+nuo+taas+ovat.Nostaneeko+omaa+egoa+hyvinkin+paljon?Fiinufammu,+ei+se+niin+helppoa+se+meneminen+ole+minullakaan+ja+voimat+jo+puolilta+päivin+lopussa.Olen+itselleni+sanonut,+että+oman+kuntoni+ylläpidosta+ei+kukaan+toinen+voi+huolehtia,+siksi+tuo+lähteminen+on+aina+mielessä,+minne+vain+suinkin+kykenen.Kyllä+se+uni+alkaa+suuren+osan+elämästä+viemään,+mutta+nukutaan+jos+nukuttaa,+minä+torkun+istuessanikin;)Jotain+muisteltavaa+ja+keskustelun+aihetta+joka+reissusta+saa+ja+siksi+kannattaa+väsyminen+hankkia,+tuntea,+että+elämä+vielä+mukanaan+kuljettaa.Tämä+talo+jollakin+tapaa+on+kuoleman+esikartano,+taas+yksi+asunto+tyhjentyy,+kun+asukas+palvelutaloon+joutuu+siirtymään,+ei+pysty+itsenäisesti+toimimaan.Sekin+on+sitä+elämän+kulkua,+milloin+oma+kohta+edessä+on?Makriina+noin+se+minun+mielestä+kuuluu+tehdä,+jos+jollekin+asiat+eivät+selville+tule,+perusteellinen+selostus+asiasta+ja+niin++asia+tulee+loppuun+käsitellyksi.Se+että+tarvitseeko+kenenkään+huolta+kantaa+toisten+aherruksista,+mallia+voisivat+halutessaan+ottaa,+mutta+eihän+elämä+niin+mene,+,+harmillista.Alistuttava+on+tosielämän+koukeroihin,+se+mitä+aiemmin+on+tehty,+esimerkiksi+pihan+hoitamisessa,+ei+välttämättä+enää+onnistu+ja+surulla+sitä+hoitamatonta+pihaa+katselee.Iloa+on+etsittävä+muista+asioista,+vaikeaa+sekin+jos+ilon+aiheita+harvakseen.Mitähän+osaisikaan+lohdutukseksi+sanoa,+on+vain+ajateltava,+että+nyt+on+näin,+ehkä+siellä+vielä+kukkiakin+kukkii+ja+luonnossa+ainakin+silmän+iloa+löytyy.Nyt+on+omat+huonon+näköiset+kukkani+vettä+vailla,+niiden+kasteluun,+kivaa+viikonlopun+alkua+teille+kirjoittajat+ja+lukijat;)
  11. Huomenta,+eilinen+jäi+väliin,+kun+oli+niin+paljon+touhua+etten+malttanut+koneelle+istahtaa,+sama+jatkuu,+tänään+siivousta,+päivällä+tulee+vuosien+takaisia+ystäviä+kylään.Olemme+viitisenkymmentä+vuotta+kokoontuneet+muistelemaan+menneitä+ja+ihmettelemään+nykymenoa.Kesälle+tapahtuma+aina+sijoittuu,+kun+Hesassa+asuva+opettaja+mökillään+täällä+oleilee.Eiliset+kiireet+oli+säilömistä,+kurkkusalaatti+(+viisi+kiloa),+suolakurkut,+mustikat+ja+mansikkahillon+teko+päivän+iltaan+vei,+mustikoita+ystävä+toi+viisi+litraa,+ei+huolinut+maksua.Herneitäkin+riivin+pikkurasioihin+pakkaseen.Kaikki+tuotteet+euron+kilo,+joten+hankin+ehkä+vähäsen+ja+mikä+suurin+hyöty,+ei+tarvitse+talven+aikaan+kaupasta+hilata.Kälylle+vien+maistiaisia+salaatista,+ja+loput+hyvin+säilyy+kevääseen+asti+jääkaapissa.Politiikka+on+hypännyt+keskusteluun,+ei+siitä+lisää+ja+lastenkasvatuskin+puhuttanut+edelleen.En+pysty+tuohon+kasvattamiseen+kantaa++ottamaan,+esimerkin+voimalla+ovat+oppineet,+jos+jotain+ovat+oppineet,+ei+pahempia+mokia+tiedossa.Ylpeys+on+asia,+jota+en+myöskään+osaa+itseeni+yhdistää,+tavallinen+ihminen,+ei+mitään+erikoista+omaava,+yrittänyt+vain+elää+niin,+ettei+harmeja+kenellekään+tule+tehtyä.Lapsia+halusin+ja++heidän+huolehtiminen+aikuiseksi+oli+velvollisuuteni,+siinäkin+ehkä+aivan+hyvin+onnistuin,+en+kiitollisuutta+heiltä+odota,+minun+tahdostani+tänne+maailmaan+tulivat.Hyvilläni+olen,+että+hyvin+heillä+elämä+kulkee,+jotain+aina+sanomista+minun+suunnasta+olisi,+mutta+tiedän,+että+saan+huoletta+sanoa,+tekevät+oman+harkintansa+mukaan,+hyvä+niin.Äitini+perua+olen+monella+tapaa,+äiti+oli+hyvin+vaatimaton+ahkera+ihminen,+ja+hänestä+tykkäsi+tehtaan+johtajista+lähtien+kaikki,+ehkä+juuri+siksi,+ettei+tehnyt+numeroa+itsestään,+se+on+piirre+jonka+koen+perineeni.Älä+huoli+brinkkala,+en+toki+ajatellut+syykseni+sänkyhaaveria,+mutta+harmittelen+vaivaa+minkä+koit.Ymmärsin+täysin+tarkoituksesi+"Skilaneista"+kivahan+se+vaan+oli+huomiona.Särä+ei+ollut+rasvaista,+emäntä+kertoili+juuri+siitä,+miten+ylimääräinen+rasva+kuoritaan+ja+mausteet+liemeen+lisätään,+liha+oli+mureaa+ja+leipä+oli+hyvää,+mukaankin+lähti,+kiva+matka+kaikkiaan,+sitten+vielä+leipiä+lisää+Siiskosen+leipomosta,+missä+kahvit+joimme.Ilma+oli+ihana+ja+kauniita+maisemia+sydämen+kyllyydelle+asti,+kaunis+on+kotimaamme.Nyt+munavoin+tekoon,+piirakka+kaipaa+sellaista,+kakku+myös+päällystä+odottaa,+siinäpä+sitten+ystäviä+odottamaan;)
  12. Huomenia,+kaunista+säätä+myös,+oiva+reissupäivä+tulikin+täksi+päiväksi,+matkaamme+Lemille,+särän+syöntiin.Lampaanlihasta+haudutettua+herkkua,+en+ole+koskaan+maistanut,+nyt+sekin+nautinto+edessä;)Sain+houkuteltua+kälyni+mukaan,+vaihtelua+hänenkin+elämäänsä,+sitähän+me+mummotkin+kaivataan;)Mielipiteitä+"leidistä"+armojen+ja+arvojen+kautta+tavan+mummoihin,+mieleiseni+ja+sopivin+minulle+tuo+viimeinen.Vaatimattomuus+sen+allekirjoitan,+en+koskaan+osaa+nostaa+itseäni+jalustalle,+sen+verran+itsearvostelua++omaan,+oloni+tietäen.Joillakin+on+tapana+ylpeillä+lapsiaan,+en+sitäkään+osaa,+maailmaan+olen+heidät+saattanut,+parhailla+kyvyilläni+hoitanut,+mutta+itse+ovat+kannuksensa+hankkineet,+jos+niitä+nyt+sitten+onkaan.Kaunistaako+vaatimattomuus,+niin+sanotaan,+mutta+siinäkin+asiassa+tyydyn+olemaan+se+oma+minäni,+en++huomaa+kaunistuneeni,+mutta+hyvä+näin;)Vaatimattomuus+on+mielestäni+sitä,+että+on+oma+itsensä+korostamatta+mitään.Voi+harmi+brinkkala+huonoa+onneasi,+sängyn+sait+hajalle+minun+tekemisiäni+seuraten,+minulla+on+hyvin+siirtyneet+paikasta+toiseen+jo+tässäkin+asunnossa,+vaikka+ei+paljon+tilaa+olekaan.Jospa+säilömiset+teet+omin+neuvoin,+et+seuraa+minun+kokeiluja,+voi+epäonnistua+nekin.Varmaan+taitaja+jo+oletkin,+niin+paljon+olet+kaikkea+laittanut,+kivaa+puuhaa+se+onkin.Ynnämuu+vieroksuu+herrottelua,+no+en+minäkään+myötään+rouva+nimikettä+kuuntelisi,+mutta+se+missä+yhteydessä+se+tulee,+muuttaa+tilanteen.Tittelit+ovat+vastenmielisiä+kuulla,+kun+ne+jonkin+määrätyn+tilanteen+muodossa+esiintyy,+yritystä+vaikuttaa+se+karsii+hyväksyntää.Fiinufammulla+mukavaa+ja+mieleistä+seuraa+koirista,+hoitavat+emännän+liikuntapuolen,+se+hyvä+muun+viihtyvyyden+lisänä.Kyllä+nuo+festarit+sun+muut+minunkin+lapsia+ja+lapsenlapsia+houkuttaa,+mutta+kiva+harrastus,+kun+aikuiset+lapset+vanhempien+mukana+samaa+harrastaa,+musiikkia+yli+ikärajojen;)Meidänkin+pihan+kesätapahtumisessa+laulu+raikui,+tanssimistakin+virkeimmät+harrastivat.Nythän+sitä+sopii+kierrellä,+kohta+lumi+ja+pakkaset+kulkemista+vaikeuttavat.Makriina+sähkön+hintoja+päivitteli,+kyllä+on+minunkin+mieltä+askarruttanut+ja+säästämistapoja++olen+miettinytPoikani+sanoi,+pidä+koneiden+virta+aina+päällä,+koska+telkkarin+päivitykset,+koneiden+automaattiset+usein+yöllä+tehdään,+mainitsi+ettei+paljon+sähköä+kuluta.Pyykkejä+olen+alkanut+pesemään+koneen+täydeksi+saatuani,+samoin+astiapesukone+ei+joka+päivä+pyöri.Uunin+kuumennuksen+yhteyteen+olen+aina+useampia+ruokia+tehnyt,+ainahan+näin+olen+tehnytkin,+ei+minun+kulutuksella+kovin+paljon+laskut+nouse,+mutta+se+mikä+nyt+tulee+se+on+kohdattava..Sääliksi+käy+sähkölämmitteiset+asunnot,+siellä+lasku+melkoinen,+tosin+kaikki+muukin+kallistuu+ruuan+lisäksi,+vuokrien+nousukin+kaiketi+edessä.Nyt+taas+lähtöä+tekemään,+vielä+yksi+matka+on+odotuksissa,+kesäpäivä+piirin+järjestämänä,+siellä+kohtaa+piirin+kaikki+kynnelle+kykenevät+jäsenet+kesäisissä+tuntemuksissa.Tällä+kertaa+matka+suuntautuu+Maaningalle,+sitten+loppukuusta+se+tapahtuma.Tänään+särä+nautinnon+piiriin;)
  13. Huomenta,+olikin+mukava+aloittaa+viestin+kirjoittaminen+mukavaan+kannanottoon,+kiitos+siitä+aito+ano;)Niinhän+se+menee,+että+omana+itsenäni+olen,+muuta+en+osaa,+toki+jätän+paljon+sanomisiani,+aina+voisi+kitkeränkin+vastauksen+antaa,+mutta+eipä+kannata.Sää+tuntuu+viileältä,+selvä+syksy+siitä+on+joutumassa.Korpikirjailija,+pyysit+vastausta,+no+minä+kerron,+sinulla+on+tapana+mitätöidä+toisten+viestejä,+ehkä+huomaamattasi,+vastauksiakaan+ei+aina+tarvita,+jokainen+tietää+taitosi+ja+osaamisesi.Vaatimattomuus+kaunistaa+ja+jos+sitä+vilpittömästi+on,+se+huomataan.Armon+rouvat+oli+varmaan+meille+kaikille+rouville,+leskirouva+minäkin,+mutta+itseäni+koskevaksi+en+sitä+rouvittelua+halua,+tavan+mummo+vaan;)Ynnämuu+sinulle+hyvää+tulevaa+päivää,+lenkkeillään+jos+siltä+tuntuu;)Kivaa+loppukesää+myös+sinulle+Paloma+ja+säilötään+innolla+talven+varalle;)Malmstenin+laulu+tuo+riepumatto+on,+tytär+lauloi,+kuvasi+hyvin+elämän+kulkua.Näinhän+se+menee,+että+uusi+elämä+useinkin+suvusta+jonkun+vanhemman+lepoon+saattaa,+ihana+tilaisuus+teillä,+nimikin+varmaan+mieleinen+tuli.Ano+18,16+sinulle+kerron,+että+kesäkurpitsasta+tein+pikkelsin,+siis+siitä+pitkän+muotoisesta,+tuli+sillipurkillinen.+Pois+otettavat+osat+lihapullataikinaan+laitoin,+korppujauhoa+ja+munan,+sain+hyvin+pyöriteltyä+ja+kesti+koossa,+minusta+mehukkaita+olivat,+teen+toistekin.Käytän+kesän+aikaan+paljon+kurpitsaa,+joskus+täytän+ja+keittoa+useinkin,+sitä+tarkoitusta+varten+soseutan+pakkaseen.Helppo+laittaa+keittoa,+sulatus+ja+kermaa+tai+sulatejuustoa+maustamaan,+nam,+nam.Brinkkala+oikein+kuvasit+tuon+arvon+rouvat+sanonnan,+kälyni+on+vähän+tähän+tyyliin,+esiintyy+aina+tyylikkäänä,+minä+sillä+tavalla+mikä+tilanne+kohdalle+sattuu,+joskus+joudun+jopa+häpeämään+omaa+osaani.Olen+hyvilläni,+kun+jotain+intoa+säilöntään+olen+tyttärelle+saanut+aikaan,+mökiltä+tullessa+piipahtivat,+sain+kanttarellejä+kastikkeen+verran.+kertoi+kurkkusalaatin+tekoon+rupeavansa.Torilla+ei+ollut+lauantaina+lavakurkkua,+pitää+uusia+kysyntää+tällä+viikolla,+suolakurkutkin+on+laitettava.Punajuurien+keiton+aikakin+pian+käsillä,+olen+sillä+tavalla+rokotettu,+että+tykkään+kaikkea+laittaa,+on+niin+kiva+talven+pakkasissa+omia+säilöntöjä+käyttää.Nyt+pyykinpesuun,+koneen+keräsin+täydeksi,+ei+kannata+vajaita+pestä,+kun+sähkön+hinta+on+mitä+on.Kivaa+viikon+alkua+kaikille;)
  14. Sunnuntaiaamun+hiljaisuudesta+taas+yritän+jotain+aikaan+saada,+arvailla+noita+viestejä+joissa+puhutaan+salakielin.En+millään+jaksa+miettiä+kuka+milloinkin+se+"yksi"+on,+olenko+se+minä+vai+joku+toinen,+uhkauksiakin+olen+huomannut+tulleen,+liekö+tarkoituksella,+no+siinäpä+ovat,+ei+yhtään+kiva+kuitenkaan.Vihjailu+aiheuttaa+harmia,+parempi+olisi+nimetä+kirjoittaja+joille+nämä+arvailun+varaan+jäävät+viestit+on+tarkoitettu.Onhan+kiusa+huomattu+pitkän+aikaa,+oikeastaan+heti+80+:n+tultuani,+mutta+paatunut+olen,+en+piittaa,+eikä+nuo+"arvon+rouvatkaan"+oikein+kohdalleen+osu.Makriina+on+saanut+rauhoittelustaan+huolimatta+moitteita+ja+minä+kun+hänet+näen+kantavana+voimana,+aina+hyvä+huumori+mukana+kulkee.Varmaan+hänellä+ei+pienintäkään+halua+loukata+ketään+puhtain+mielin+kirjoittavalle.Puolustamiseksi+ei+voi+sanoa,+jos+kiitokset+aiheesta+antaa.Demeter+puhut+asiaa,+ei+hevillä+moitteet+mielestä+lähde,+olen+sen+kokenut,+mutta+ehkä+kuitenkin+sovun+ylläpito+on+myös+tärkeää+ja+siksi+olisi+jätettävä+moiset+ainakin+taka-alalle.Minä+olen+jo+ajat+sitten+tajunnut+monet+puutteeni,+kun+rautalangasta+on+pitänyt+kaikki+vääntää,+mutta+näin+on+minkäs+sille+mahtaa,+kaikille+ei+ole+kykyjä+kaikkeen,+hyvä+tahtokin+joskus+koetuksessa.Yritetään+jättää+nämä+kielteiset+ja+jutustellaan+vaikka+säästä,+siitäkin+joskus+voi+tulla+vaikka+erimielisyyttä;)Nuo+harmit+mitä+olemme+kehoomme+saaneet+ei+varmaan+entisen+laisiksi+tule,+kyllä+väliin+on+hammasta+purtava+ja+kieltäkin+joskus,+kun+ei+meinaa+puhti+riittää.Kai+niin+ilkeä+ihminen+olen,+että+sisulla+pusken,+vaikka+voimat+ehtyvät,+mieheni+sanoikin+naapurin+emännälle,+että+kyllä+tuo+meidän+emäntä+vaan+jaksaa;)Mukava+tunne+tulee,+kun+jollain+tapaa+pystyy+toisia+auttamaan,+kuten+olen+kälyni+kohdalla+kertonut,+nyt+kun+samassa+talossa+vielä+asumme,+kaikkea+kivaa+keksin.+Ruokaa+tehdessä+jos+joku+suuritöisempi+on+kyseessä+hänelle+myös++kupin+laitan+ja+maistiaisia+vien.Minä+tilasin+saunavuoron,+hän+näin+samassa+pääsee+saunaan,+toinen+toistamme+turvaten,+kun+kunto+kummallakin+vähän+horjuvaa.Pitääpä+kertoa,+kun+eilen+kurpitsa+pikkelsiä+tein,+jäi+pehmyt+osa+tarpeettomaksi,+kokeilin+lihapullataikinaan+ja+yllättävän+hyviä+tuli.Jauhoin+hienoksi+ja+eikun+lihan+sekaan,+mehukkaita+tuli,+niistäkin+maistiaiset+kälylle+kiikutan.Taatelikakun+vastikään+minäkin+pakkasesta+söin,+jouluiselta+maistui,+kohtahan+taas+uusiksi+kakun+teko+laitettava.Nyt+pilvisestä+päivästä+terveiset+täältä+Savon+maisemista.
  15. Onko+noin,+en+mielestäni+miehiä+vihaa,+en+alkuunkaan,+kyselen+vain,+miksi+ei+kaikki,+miehetkin+kirjoita+päivän+kulumisistaan.Olipahan+taas+yksi+kiistaan+aihetta+antava+väite+tuo+edellinen,+tykätään+vaan+kaikki+toisistamme,+silloin+asiat+sujuu;)
  16. Huomenta+tuuliseen+säähän,+mutta+aurinkoista+kumminkin.Olen+pohtinut+noita+yhden+rivin+tokaisuja+ja+ajatellut,+että+miten+siihen+rivin+heittoon+saisi+keskustelun+tunnun,+ei+mitenkään.Keskustelu+on+vuorovaikutuksesta+syntyvää,+joku+kertoo+tapahtumisistaan,+milloin+ei+muuta+asiaa+ole,+juttua+syntyy+vaikka+ruuan+laitosta,+siivouksesta+ja+muista+tämän+tyylisistä+asioista.Tokihan+johtunee+siitä,+että+nojatuoliin+kirjoittajat+ovat+naiset+enemmistönä+ja+siitäkö+johtuu,+että+miesten+osaksi+jää+vain+nuo+yhden+rivin+sanonnat.Näin+ei+tarvitse+olla,+ynnämuu+ja+jokunen+toinenkin+on+esimerkillisesti+jaksanut+viestejä+laittaa+miesnäkökulmasta.Aikoinaan+Kahvipirtin+aikaan+miehiä+oli+tasavertaisesti+ja+hyvin+onnistui+keskustelu,+ilkeyksiä+ei+mukaan+sopinut+ja+hauskaakin+oli.Onko+jotenkin+miehekkyyttä+latistavaa+ottaa+osaa+nojatulin+aiheisiin,+jopa+kotihommiin,+eikös+eletä+tasa-arvo+maailmassa,+varmaan+jokainen+kotiaskareihin+nykyisin+osaa+ottaa+?Toivottavasti+ne+naiset+on+kadonneet,+jotka+paapoivat+miestään+kaikin+tavoin,+nykyiset+nuoret+miehet+osallistuvat+kaikkeen,+lastenhoidosta,+kodin+töihin,+näin+olen+kokenut.Eliaana+aivan+oikein+sanot,+aloittaja+antaa+viitteet+aiheesta,+kuitenkin+hyvin+raamittamattomat,+kirjoittaa+voi+mitä+vaan,+kun+sen+voi+laskea+keskusteluksi.Kukaan+ei+poistoja+tee,+vain+ylläpito+ja+hyvä,+että+ovat+vaivautuneet+siistimään+ketjua+ja+näin+ehkä++Noja-tuoli+voisi+palata+sille+kuuluvalle+alustalle,+kirjoittamaan+arjesta+ja+elämän+kypsimmän+ajan+kulusta.