Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta, hellettä ei enää, kuusitoista astetta tähän aikaan, kyllä se varmaan kahdenkymmenen paremmalle puolelle nousee, minulle riittää.
    Vettä satoi eilen illalla kaatamalla ja pilvessä on nytkin.
    Saisi kyllä olla satamatta, kun sinne maalle menen, voisi kasvinmaalla jotakin aikaan saada, harvennusta, sitä olisi tehtävä.
    Ruokaa on mukava tehdä, kun sitä ei tarvitse ajan kanssa kilpaa touhuta ja mukava on kaikenlaista kokeilla, yllättäviä maku nautintoja voi kokea.
    Kokeilin tehdä hilloja raparperistä useamman lisämaun kanssa ja oikein hyvin onnistui, muuten pakkaseen laitan kaiken mahdollisen.
    Omenat ja raparperit pilkkoen myös laitan pakkaseen, sieltä valmiina annoksina piirakan päälle laitan.
    Kiva omena lohkoja siltäänkin on kohmeisina syödä.
    Vaasan Jaakkoakos se puolukkatuoremehu onkin, sitä olen minäkin tehnyt, hyvää kuin mikä;)
    Halvemmalla voisi kaupan hyllyltä löytyä kaikkea, mutta itse tehtynä ainakin kaikenlaiset lisäaineet puuttuu ja onhan se tälläisen vanhan ajan ihmisen mieli hyvä, kun itse saa laittaa;)
    Sota-ajan muistot puutteineen mielessä.
    Kaikki edellä kerrotut ruuat ovat puolukan kyytipoikana ollen tosi makoisia, käytän paljon puolukkaa siltään, tomaatti ketsupit unohtaen.
    On jännä miten eri happoiset marjat maistuvat, minulle punaviinimarja ja karpalot siltään liian hapokkaita, jälkiruokina ja mehuna hyviä.
    Tietenkin "lantrinkina" sopivia, mutta niin harvoin noita vahvoja juomia tuleen sekoiteltua.
    Itikan puremat on vielä jäänyt vähiin, mutta varmasti osani saan, kun vaan kohdalle sattuu ja sattuuhan se varmasti.
    Talossani ei ole kylmäkellaria, kellari kylläkin, ei siellä perunat säily, sen paremmin kuin muutkaan säilöntä jutut, pelakuut kyllä kevääseen säilyy ja siitä kasvuun alkavat.
    Juurrutankin nyt uusia pelakuita, laitan roskiin täysin palvelleet, eivät jaksa enää oikein kukkia.
    Ison urakan teitkin hurskainen, kun sellaisen matkan ajelit, kyllähän seurakunnille raha kelpaa, hoitavat kyllä.
    Minulla maksoi kesähoito 80 euroa, olen ajatellut, että pitäisi se viiden vuoden sopimus tehdä, ei kylläkään sen halvemmaksi tule, ainoastaan kukkien hinnat voi heittää.
    Nyt kassin pakkaamiseen, muutaman päivän tykötarpeet, eipä tuota paljoa tarvitse, kun talon puolesta kaikki palvelut, henkilökohtaiset tavarat vain kassiin.
    Mennäänkin yhdessä kaupoille, suunnittelemme sitten ruokapuolen.
    Voikaa hyvin, eiköhän viikonlopulla taas tavata, heippa!
  2. Myöhäistä kohta sanoa huomenia, meni aamu ihan tilauksia tehdessä, olen lehtivaate kaupan lumoissa ja sieltä olen tilaillut, inhoan sovittamista kaupoissa.
    Taas löytyi mielestäni kivaa, pussille sopivaa ja kirje on valmis postiin.
    En missään käy, joten vaatetta kertyy sen mahdollisen menon varalle, sitten niitä milloin kellekin annan.
    Yksi tapa tuhota säästämisen mahdollisuus;)
    Hellettä oli eilen, mutta nyt pilvipoutainen päivä, lämpötila minulle sopiva.
    En minä mansikoiden tulosta mitään tiedä, ajattelin, että kohta se aika kumminkin on ja tapani mukaan alan asiasta puhua, vaikka kesä myöhässä on.
    Ennakoin tilannetta, sillä mansikkaa ainakin pakkaseen haluan.
    Eilen kylä paikassa saimme tietoon, että omenaa tulee ja sitä sekä mustaviinimarjaa minullekin luvassa.
    Oli mahtavan kaunis omakoti talo ja kaikki prima kunnossa, ikävää vaan, että talon isäntä sairastaa dementiaa ja hänen muistinsa vaan huononee, ei tunne ihmisiä.
    Vaimolla työmaa kodin kunnossa pidossa ja miehessään, lapset kyllä auttavat paljon.
    Maallista omaisuutta on kertynyt, mökkejäkin monta ja kun kaikkea yrittää hoitaa on siinä työmaata, mutta iloinen mieli on voimavara.
    Tämä vaimo on Marja-Liisan verrattava emäntä, osaa ja jaksaa paljon, piha palkintojakin on saaneet.
    Jos ajelette Marja - Liisa täällä päin pistäytykää.
    Merili mainitsin musiikin, kyllä olen melkein kaikki ruokainen sen suhteen, sinfoniat jää kyllä suosiolla ja nyt harmittaa, kun unohdin tuon Myrskyluodon Maijan, siitä pidän kovasti, pitää katsoa tuleeko Areenasta.
    Niin sitä pitää hurskainen, eihän se mehun teko niin hankalaa ole ja pakkasessa säilyy, varmaan yhden käden sormiin mahtuu minun kaupan mehujen ja hillojen osto, uskon vahvasti oma tekemiseen.
    Huomenna hakevat minut taas maalle, siellä on sitä maanviljelijän hommaa odotettavissa, kaiketi kuitenkin suurilta osin yhdessä oloon painottuu.
    Sieltä ne kurkut ja muut juurekset sitten syksyn myötä löytyy.
    Taidenäyttelykin on palstalla meneillään, mutta sen sivuutan hymähtäen, ei minun työni taiteeseen yltä, mutta harrastuksena aikanaan tyydytti.
    Ramoona arveli kukkasten olleen aiheeni, niinpä juuri, muutama yritys maisema aiheista, ei oikein omaa silmääkään miellyttäneet, saati muiden.
    Tosin ihan kurssitöinä näytteillä oli, arvosteluja ei tullut suuntaan ei toiseen.
    Nyt en tohdi moista edes yrittää, kritiikki on kohdallani noussut.
    Nyt on kaiketi hyvä lakkasato tulossa, en kyllä raaski ostaa, ei ne niin halvaksi tule, ynnämuu varmaan kohta korpisoita kiertelee.
    Ei ole sellaisia tuttujakaan joiden matka Lapin suuntaan veisi ja vähän tuomisia toisivat, voisin ostaakin jos halvalla saisi, ihan kuin Vilen aikoinaan ohjelmassa Tankki täyteen;)
    Pitkä on matka hautausmaalle kukkia viedä hurskaisella, eikö jo seurakunnan hoitoon kannata antaa?
    Minä kesähoidon annan seurakunnan tehtäväksi ja kukat istuttavat, on se asia hoidossa.
    Kyllä se olisi nyt tämä päivän kuluttaminen alettava jotenkin tähdellisellä asialla, menee ihan hukalle muuten.
    Pitää katsoa vähän vesiastioita tomaattien ja muiden kasvien alle, että saa runsaasti kasteltua, kun en tiedä miten kauan pois taas olen.
    Eletään nyt tämä toukokuu tarkkaan ja huomenissa heinäkuulle tervetulo toivotukset annetaan, hyvää päivää.
  3. Huomenta uuden, koskemattoman viikon alkuun ja siirrytäänpä heinäkuullekin tämän viikon aikana.
    Heinäkuu tuo tullessaan makoisat mustikat ja vatut, sato onkin luvattu ennätysmäiseksi, siitä sitten loppukuusta jo kaikenlaista säilöntää alkaa tapahtua.
    Mansikat jo varmaan kohta alkaa kypsyä, miten runsasta lienee tänä vuonna mansikka sato, ainakin metsämansikan kukkia oli paljon.
    Kaikkea ihanaa, kun vaan jaksaisi itse poimia, no ehkä torillakin nyt sadon paljouden vuoksi hinnat kohtuullisia.
    Kalliilta tuntuu marjoja ostaa, mutta työn takana se myyntiin kerääminen on, joten maksettava vaan mukisematta;)
    Totta tuo, että kaupan tiskiltä halvemmalla saa kuin torilta, mutta tuote on parempi torilla.
    Siikli peruna on hinnoissaan, en ole vielä sitä lajiketta ostanut, odotan hinnan laskua.
    Kyllä ne torit ovat kivoja ihmisten kerääntymispaikkoja, harmi jos sellaista ei ole, täällä kaksi kahviota torilla ja siellä väki viihtyy.
    Viulunsoittajan kävin katsomassa vuosia sitten Kuopion teatterissa, oli hyvä ja telkkarista Uljas Kandolinin suoritus myös mahtava.
    Onhan kesäteatterissa oma fiilinkinsä.
    Voi kun tietäisin missä asustat hurskainen ja olisit vielä lähellä, tulisin karviaismarja varkaisiin, ne on niin hyviä suoraan pensaasta syötynä.
    Mökilläni niitäkin herkkuja oli.
    Kyllä se hillonakin hyvää on ja raparperia ihan vaan pilkottuna pakkaseen, niistä sitten talvella piirakan tekoon.
    Omatoimisesti vaan mehumaijaan keräilet, niin marjat kuin omenat, mehua tulee ihan helposti, kun vaan tulta alla pidät ja vettä muistat kattilaan lisätä hurskainen.
    Kerääminen suurin urakka.
    Kiitos muori kiitoksista, kiva että sinäkin muistat kirjoittaa, vieläkö sinulla vaan viestit karkailee, täällä toimii nyt moitteettomasti kone/ylläpito.
    Tänään sitten ystävien luo kyläilemään, mukava kun on tälläinen pieni piiri joiden luokse aina väliin kutsutaan ja kesällä niitä mökki reissuja ihan mukavasti väliin.
    Talvella tavataan harrastusten parissa, kesällä muuten vaan.
    Tuota onkimista kaipaan, toivon kovasti, että sekin onnistuu.
    Poikani asuu järven rannalla, mutta soutuveneen oli myynyt, kun heillä ei muka käyttöä, laiva kuitenkin on, sama tyttären mökillä, ei soutuvenettä, moottoreja kyllä.
    Olin jopa ärtynyt moisesta puutteesta, itse eivät ongella kalasta, mutta olisihan nyt vene jokaisella järven rannalla eläjällä oltava, voi niiden touhuja.
    Ei se kummoinen jolla tarvitsisi olla, millä mummo ongelle pääsisi.
    No katsotaan onnistuuko missään, toivossa on, että eräällä mökillä on yhtä innokas emäntä joka ongelle tahtoo ja venekin on;)
    Nyt sitten kylään, mieltä virkistämään ja puhua pulputtamaan, tiedän jo entuudesta, että tarjottavaa on suuhun ja silmille, ihanaa.
    Kaunis päivä varmaan koko maassa, nautitaan.
  4. Huomenta, melko kauniiseen aamuun sain herätä tänään lauantaina, Elviiran nimipäivänä, onnea sankarittarille.
    Eipä voi mennä varmaksi sanomaan etteikö tänäänkin sataisi, mutta onhan siihen jo totuttu.
    Sydän sykkyrällä se sammakon poikanen hyppi ison koneen edessä, oikein teit kun et jatkanut leikkuuta, kyllä se nyt on pakoon ehtinyt, voit huoletta hommaa jatkaa Neeasa;)
    Kamalia nuo tapahtumat tuolla ulkomailla, ei mieli etelään tee matkata, noissa maisemissa sitä on joskus oltu, missä nyt se ammuskelu tapahtunut.
    Mihinkä tämä maailma menee, loppuaan kohtiko, aina vaan hirveämpiä tapauksia sattuu.
    Luulisi tänä päivänä jolloin on tietoa, ihmiset koulutettuja ja kaikkea hyvää on tarjolla, ihan jokaiselle jaettavaksi, silti julmuus vaan kasvaa.
    Ei ymmärrä tämä mummo.
    Tuo lahjojen osto ja vaikkapa kylään menon viemiset aiheuttaa kovasti päänvaivaa.
    Luinpa jostakin juttua, miten mummoa uhkailtiin, jos vielä yhdetkin villasukat tuot, vien sinut vanhainkotiin, tai kysyttiin panitko rahat sukan sisään, kamalaa, niin lämmöllä kun niitä sukkia neulotaan.
    Vitsiksi oli varmaan tarkoitettu, mutta ei niin pientä pilaa, ettei totta toinen puoli.
    Olenkin lopettanut sukkien neulomisen perheelle, sitten kun pyytävät neulon.
    Kukat tai kahvipaketti usein kylään tulee vietyä, mutta ovat kyllä vähän tavanomaisia, merkkipäivälahjoiksi melkein vaan rahaa tulee annettua.
    Harmillisia nuo koneiden epäkuntoon menot ja kun muutenkin sinulla on työteliästä muuton kanssa sini-sirkku.
    Koetahan väliin huiliakin, nyt kun uuteen olet majoittunut, on aikaa hissukseen kuntoon laittaa.
    Uskokaa vaan kaikki selkä vaivaiset tämä Meriliin kertoma ja minun vuosia kokeiltu ohje tuosta aamu voimistelusta, muulloinkin sopii.
    En uskoisi näin hyvin selkäni kanssa toimivani ilman näitä virutuksia, ei yhtenäkään aamuna väliin jää, kymmenisen minuuttia minulle riittää.
    Juuri ja juuri käteni varpaisiin ylttää, mutta sitkeästi virutan, olen varmaan lyhyt kätinen, no lyhyt muutenkin;)
    Nyt sitten näihin pakollisiin liikkumisiin ja sitten hommien päätteeksi neule käteen, melko arkipäiväistä tämä eloni on, mutta en kaipaa muuta, tuo parveke se minun paratiisini, kurkkailen kasveja vähän väliä ja siinä se päivä pyörähtää.
    Radiosta kuuluu rupsahda rauhassa rakkaani, voi miten ihana laulu, luvan perästä voi rupsahtaa ja sen teenkin, hyvää päivää teille pirttiin kurkkaaville;)
  5. Minä tässä huomenilla aloittelen tätäkin päivää ja viikonlopun alkua, perjantaita elellään.
    Sää harmahtava, mutta sateita ei kovin paljolti ole luvassa.
    Kiva kun poikkesit jjoutava, kyllähän tuo aika oudolta tuntuu, tuo sanominen viime vuosisadalta, mutta niinhän vaan ollaan mekin;)
    Samalle kymmenelle voi kuulua ja silti kymmenisen vuoden ikä ero on, tuolla huumorilla nämä ikä asiatkin voidaan kuitata, ja ikää lisätä.
    Tuo Meriliin ohje on hyväksi koettu, vuosia olen noin tehnyt joka aamu ja jotakin muuta liikettä mukaan sovittanut.
    Varmasti minua on auttanut, välilevyn pullistuma oli jo kymmeniä vuosia sitten, puukkoa lääkäri esitti, en suostunut ja nyt selkäni on ainakin tällä hetkellä oireeton.
    Tietysti pitkään köykkiminen selkään ottaa, mutta ei jää pidemmäksi aikaa kipuilemaan.
    Mukavia tuollaiset yllätykset, minkä hurskainen remontista sait, yleensä tahtovat menot lisääntyä ja aikaakin tuhraantua, kun kaikki ei paikalleen loksahda.
    Minulla kaikki tällä haavaa kunnossa, mitään uutta en ole keksinyt, mutta varmaan ensi keväänä joku projekti taas mieleen tulee, jos yleensä olen olemassa.
    Omia ja omanlaisia nämä mielipiteet tai höpinät on, mutta tarpeetonta on aina eräiden pyrkiä niitä korjaamaan, mielestäni jokainen itse vastaa kirjoittelunsa kaikkine tylsyyksineen ja virheineen.
    Palstalle sopii kaikenlaiset viestit, jos ei kaikki miellytä, voi ne unohtaa ja kirjoittaa omia mieleisiään.
    Palsta on ollut melko hiljainen, johtuneeko noista hankaluuksista, jotka nykyään on poistunut, näin olen kokenut.
    Ei saata arempaa ihmistä innostaa moitteet kirjoitusten suhteen, siksi olisi tilaa annettava kaikenlaiselle.
    Tällänen jo melko kovaksi opetettu kirjoittaja antaa mennä, ei pienistä lannistu, kuitenkin omat puutteet on tiedossa.
    Onnittelen itseäni kaksitoista tyynyliinaa saanut koristeensa, kukkasensa, tänään vaan silitys ja sellofaaniin pakkaus ja sitten valmiit tarjolle.
    Siihen kun lisää kaikki muut tehdyt neulomiset ja ompelukset, jopa on pöytä riittoisa maalaismarkkinoille.
    Pitäisi vähän kohentaa kotia, kun aina nuo ylimääräiset hommat lisää sotkua, niinpä aloitankin tämän päivän yllättävän tutulla asialla, siivoamisella, tämän päätöksen innoittamana toivotan reipasta päivää teille toisillekin.
    Jorman päiväkin, pitää onnitella poikaani ja kaikille toisille nimipäivä sankareille, lämpimät onnittelut.
  6. Huomenet jälleen, vaihtelevaa on tuo säätila, nyt paistaa aurinko, mutta tuuli pilviä kasaa.
    Hyvä kumminkin, että välillä kirkastuu ja aurinkoa nähdään.
    Nyt ei ainakaan marjat kuiva, jos sitten on pölyttäjät jaksaneet lennellä ja lämpökin välillä kovin alhainen on ollut.
    Tätä arvailua tämä elämä on.
    Minä sain urakkani tehtyä ompelun osalta, tänään alan maalien kanssa tuhraamaan, sitten kova silitys ja valmis käyttöön sitten tyynyliina, kaksitoista kappaletta ompelin.
    Jjoutava kielsi koko tinnitys sanaa mainitsematta, mutta uhmaan ja kerron jatkuvan surinan korvissani kuulen.
    Kun ympärillä hiljenee, suhina lisääntyy, kamalan ikävä vaiva, mutta lääkäri sanoi ei sille mitään mahda, yritän olla kuulematta ja ajattelematta.
    Eilen menin lenkkisaunaan ja sielläpä odotti kylmä sauna, siinä sitten naisten kanssa purpateltiin ja odotettiin kun sauna lämpeni.
    Ei oikein kunnon lämmintä maltettu odottaa, oli vähän sellainen höyrysauna, tälläistäkin sattuu, olisiko kesäloma tuuraajan unohdus.
    Nuo tekemättömät työt vaan aina mielessä kummittelee, siksi yritän aina saada tehtyä, vaikka kyllä lipsun monesti.
    Totuus on se, että ellen minä tee, ei kukaan muukaan avuksi tule.
    Ei maailma kaatuisi, vaikka väliin unohtaisi koko velvotteensa, olisi vaan, mutta voi se joskus sitten hankaluutta näyttää.
    Tuosta roska auton tyhjennyksestä tuli mieleen, kun ystäväni kauempaa soitti ja kertoi miten tiukalla hän elää, kymmenen euroa jäi maksujen jälkeen ruokaan.
    Osan vei roska autokin tyhjennyksistään ja muita kuluja omakoti talossa runsaasti, mutta ei ilman asuta vuokrallakaan.
    Miten selviääkään he joilla suuret lääkekustannukset, alle tuhannen euron on tämä ystävänikin eläke.
    Olen lähettänyt hänelle sellaista tavaraa mitä en itse tarvitse, sanoi paikanneensa kassinkin, minkä varmaan kymmenen vuotta sitten laitoin, tarkka pitää olla.
    Ikää hänellä jo yli kahdeksan kymmentä vuotta, yksin yrittää selvitä, ei apua hae, saisiko en tiedä.
    Puhun yli kahdeksan kymmenisistä, muistamatta, että ei tuo kaukana ole minullakaan, miten voikin ikänsä väliin unohtaa.
    Tälläisiä aatoksia nyt viestittelen, ei mitään mullistavaa, sitä tyhjää höpinää, mitä pirtin viestittely joidenkin mielestä on, olkoon.
    Nyt maalaamaan ja aurinko väliin pilven raosta kurkistaa ja maailma kirkastuu, näinhän sitä itsekin yrittää "kirkastua" väliin;) Moikka!
  7. Huomenta ja taas keskelle viikkoa, Juhanin päivä ja oikea juhannus se nyt vasta olisi.
    Pientä sadetta edelleen, meinaa usko kesään tuloon horjua.
    Sienistä jo hurskainen kertoili, ne enteilee syksyä, no taitaahan tatit jo näihin aikoihin esiintyä, kunpa saisikin jostakin herkkutatteja, eivät taida kotiin tulla, mökilläni niitä oli.
    Onhan se mukava sieltä ylhäältä käsin maailmaa katsella Late, pian mökillekin pääsisitte, jos olisi kenttä mihin laskeutua, mites onnistuisiko suksilla järvelle laskeutuminen?
    Niin se vaan kaipuu sinne korpeen ynnämuullakin, miten lie lakan kukinta onnistunut niissä maisemissa?
    Karhuja kyllä voi nähdäkin, kun se on niin rauhaisaa korpea, siellähän asustavat, mutta totta tuokin, että ihmistä kiertävät, jos ei satu pentuja mukanaan olevan.
    Ongelle mieluusti lähtisin, mutta taitaa jäädä haaveeksi, eipä tuota moneen vuoteen ongella ole kunnolla ollutkaan, tuskin veneeseen enää pääsisin.
    No kaikki ajallaan, nyt käyn torilla onkimassa;)
    Silliä saa purkista ja olipa herkkua, kun ostin torilta uudet perunat, aivan toisenlaisia kuin kaupasta ostetut.
    Kohta pitää pakkaseen vähän ostaa, kunhan siikliä myyntiin tulee.
    Vasta saunaan ja uudet perunat jouluaatton ruokapöytään nautittavana pakkasesta.
    Niin pitkälle tässä jo suunnitelmat valmiina, se, että toteutuuko jää nähtäväksi.
    Nyt pitää jatkaa tuota ompelukoneen kanssa puuhastelua, mokoma meinaa sekin kenkkuilla ja kun en muutenkaan tuota ompelua oikein hallitse, meinaa vähän kiukku päälle tulla.
    Eikös se O-veri olekin haluttua muutenkin, ei ihme jos itikatkin siitä pitää, minä en tiedä mihin veriryhmään kuulun, mutta jos itikoiden tykkäämisestä on kiinni, niin O se minullakin.
    Päivän jatkoa,,, aurinko tuli juuri esiin, hyvä on tästä jatkaa, heippa!
  8. Huomenta sateesta, taivas tasaisen harmaa, sää on alakuloinen, mutta vettä luonto välillä kaipaa.
    Luulisi tuota nyt tulleen jo riittävästi, mutta muutama aurinkoinen päivä ja taas on kuivaa.
    Eilen oli uhkaavan näköisiä pilviä, ukkos ilmaa odotin, mutta kiertipä kivasti.
    Saunasta puhuminen herättää lämpimiä, jopa kuumia ajatuksia, kyllä se suomalaiselle on ollut ja tulee olemaan tärkeä paikka.
    Kuuntelin saunasta kertovan ohjelman ja siellähän ennen vanhaan synnyttiin ja vainajat pestiin, tehtiin mittavia päätöksiä, ennen kaikkea rentouduttiin ja puhdistuttiin.
    Savusaunassakin, kun osasi oikein toimia, puhtaana ulos tuli.
    Oman saunan löylyt varmaan makeimpia, olipa sitten kysymys kuinka pienestä ja huono kuntoisesta, nautinnon antoi, antaa vieläkin, tosin ei kerrostalon sauna vedä vertoja puu lämmitteiselle.
    Tuosta kala ja marja paikkojen salailusta, en sitäkään osaa, jos itse olen saanut tuottoa, kyllä neuvon toisillekin ja ainahan tuota on riittävästi saanut.
    Kerroin tuon "tehtaan" löytymisestä eilen, samaisella reissulla saimme puolukkaa helpolla, oli vuoren rinne punaisenaan ja jälkeemme jäi vaikka kuinka, vastaan tuli tyhjin sankoin mies ja nainen, neuvoinpa heille paikan.
    Mieheni kyllä sanoi, että siitä paikasta et enää marjoja löydä, niin siinä kävikin, löytyi niitä sitten tarpeeksi muualta.
    Kyllähän ne luonnon annit oli ennen, miksikäs ei nytkin hyvään tarpeeseen, sen suu napsaa, jonka kenkä kapsaa, pitänee paikkansa;)
    En ole D-vitamiiniä purkista nauttinut, en juuri muitakaan, nyt kuitenkin B-12 ostin, kun pientä painostusta ystävien puolelta syntyi.
    Olen vakaasti uskonut ruokailu tottumuksiini, nauratti kun lääkärille valitin, että paino vaan meinaa nousta, hän kysyi ruokako maistuu, totesin että kyllä, hän vastasi, että syö vaan silloin kun maistuu.
    Kai koneeltaan näki ikäni ja ajatteli, että ei tuon ikäisen tarvitse itseään kiusata.
    Tämä kilpirauhasen vajaa toiminta meinaa painoa nostaa.
    Venäläinen Irina lääkäri, kerrassaan ihana ihminen.
    Nyt on muori taas vetreä, kun oikein kunnolla hierontaa sai, pitäisi minunkin ainakin nuo jalkani hierottaa, pitäisi ja pitäisi, itsestä se on kiinni.
    Miksiköhän olenkin näin välinpitämätön itseni suhteen, eräänlaista laiskuutta varmaan.
    Asioilla pitäisi käydä, kun nyt herkeäisi sataminen, nyt oiva sää ompeluhommiin, urakkani on niin suuri, että useamman päivän saan sitä hommaa harrastaa.
    Tyynyliinoja ompelen ja sitten painan niihin kuvat, maalaismarkkinoille pitää jouduttaa, vasta elokuun lopulla on, mutta tehty on aina tehty.
    Aatun päivä, onnea heille, taitaa ollakin taas muotiin tullut nimi pojille.
    Katsellaan nyt ikkunasta sadetta ja puuhastellaan jotakin;)
  9. Huomenta kesäkuun viimeisen täyden viikon alkuun, aika rientää, heinäkuu alkamassa ja silloin Suomi täysin seisahtuu.
    Suurin loman vietto aika alkanut juhannukselta ja heinäkuu kaiketi suosituin loman vietto aika on.
    Mikäs siinä, loma se sopii meillekin kauniina ja lämpimänä parasta;)
    Eilen otinkin aurinkoa parvekkeella, hävettää vähän, kun en liikekannalle saa itseäni, no tänään apteekkiin ainakin.
    Totta puhut hurskainen, sillä työ ja raha määrällä mitä minäkin uhraan saisin halvimpana aikana monta kiloa tomaattia, mutta siinä on vaan se joku alkukantainen tunne, itse yrittää vaan aina laittaa.
    Todella maistuvat ihan erilaisilta, omat kasvattamat. jännään nyt saanko satoakin.
    Meidän kesät kuluivat mökillä mieheni eläessä, emme kovinkaan paljon reissanneet, vähän erakkoina olimme.
    Ehkä siksi on tullut nyt riennettyä, mutta alkaa into matkusteluunkin vähetä, ei kyllä ole eurojakaan, kun noita pieniä hankintoja aina tulee tehtyä.
    Ihmettelen taas tätä yksin elävän arkea, kaikki pakolliset kulut on yksin maksettava, kuinka paljon reilumpaa eläminen olisi jos sitä kahden tuloilla eläisi.
    Näin on pärjättävä.
    Neeasa lapset vieraiksi saanut, voi kuvitella miten hauskaa on ollut, jos kauempana asuvat, ei niin usein tavata.
    Minun lapset samassa kaupungissa, harvoin kuitenkin yhdessä ollaan, soittelun varassa, jos en apua tarvitse ja sitähän en vielä ole paljonkaan tarvinnut.
    Olenkin hyvilläni, että olen pärjännyt yksin, heillä on omat menonsa, pojalla kiireinen kesä, sukellus töitä riittää ja tytöllä omat lapset ja lapsenlapset.
    Juhlissa sitten kaikki yhdessä, seuraavana ainoan tytön koko lapsen lapsienlapsen joukossa, hänen rippijuhlansa. (olipa vaikea)
    Kuumuus ei virkistä ynnämuu, kyllä se laiskuutta tuppaa tuomaan, mutta ollaan nyt sitten vähän veltompia, tulee ne viileät ilmat sitten pirteinä jaksamme.
    D-vitamiinin hankinta nyt tärkeä homma.
    Kyllähän horsman kukka kaunis katsella, mutta voi sitä siementen paljoutta mitä se tuottaa, joka paikka on niiden peitossa.
    Kerran marja matkalla mekin törmättiin sellaiseen "tehtaaseen", emme käryyttäneet, joku kyllä sen teki, lehdestä luimme.
    Yritteliäisyyttä se sekin on;)
    Noita Moskovan laseja minullakin, olen tarjonnut jälkeläisille, mutta kaikilla tuntuu olevan, joten hyllyjä nyt täyttävät, ei edes tule itse niistä juotua mitään.
    Jos joskus jotakin nautin käteen sattuvasta juon, vaikka eihän niin pitäisi, maku ja nautinto olisi parempi, kun oikea malli kädessä, höpsis.
    Nyt aloittelen viikkoa touhukkaasti, sinne apteekkiin ja jospa saisin ompelukoneen edes esille nostettua, olisi sille vähän hommia.
    Minä kun en millään koneella tykkäisi tehdä, mutta kun pöydälle sen saan, ei kauan siinä viitsi katsella.
    Kaunista meillä täällä edelleen, saa nähdä jatkuuko samana, tätä samaa toivon ympäri suomea, heippa!
  10. Riimittelyä ei kyllä,tuskin runoksikaan sopii, mutta täällä olen kuvitellut voivan kirjoittaa tälläiset "ei runoilijatkin".
    Ei ole tarkoitus, mihinkään Leinon runoiluun tavoittaa, kunhan jotakin ketjun jatkoksi.
    Voithan itse kirjoittaa runon, mikä sinulle sopii, mielellään näitä lueskelee ajan kulukseen.
    Olen myös ymmärtänyt, että loppusointuiset ei enää runoa olekkaan.
  11. Sunnuntai aamua, aletaan taas viikottaista rytmiä, juhannus takanapäin ja pitkä aika seuraaviin juhlapyhiin.
    Kesäpäivän seisaus tänään, tuntuu kuin kesä ei vielä olisi alkanutkaan, seuraava kaksipyhäinen menee loka-marraskuun vaihteeseen ja silloin kesäaika julistetaan loppuneen.
    Sitten onkin jo joulu lähellä;)
    Kaunista oli Merilii tuo Serenadi, sopii hyvin tähän pyhäaamun rauhaan ja kun aurinko paistaa, mikä ihanampaa.
    Suvivalssikin on kaunis ja niitä kauniita löytyy valtavasti, Syysunelmia on yksi lempikappaleeni.
    Kaihoisa, vähän alakuloinen, kai niitä minun sielunmaisemia kuvaava.
    Meillä täällä puhutaan Unkarin sireeneistä, samoja varmaan mitä Paulamaria tarkoittaa.
    Hyvää on uunilohi, kuin savu sellainenkin, harvemmin syötynä kaikki kala maistuu, no poikkeus on hauki, siitä en tykkää.
    Tanssi onnistuu kaikilta jos vähänkään rytmitajua on, ja jalat toimivat.
    Viimeksi mainittu asettaa minulle jo rajoituksia, niin kovasti kuin tanssia tykkäisinkin, tosin on useita vuosia siitä kun olen yrittänytkään.
    Voisi vaikka onnistua, jos hyvä tanssittaja osuisi kohdalle, siinä jalatkin innostuisi;)
    Luonnosta poimitut kukat puolustavat paikkaansa näin kesäisenä aikana, tosin eihän niitä talvella olekaan, kestävät vain niin lyhyen ajan nuutumatta.
    Lupiinit ovat todella kaunistamassa tienvieriä, mutta kun mokomat leviävät ja täyttävät maan, vievät oman maan kukkien mahdollisuudet kasvamalla joka paikkaan.
    Kyllä sellainen kaunis kukkaniitty olisi silmälle hyvää tekevä näkymä, niitä vaan ei enää näe, kun ei lehmät laidunna, jospa tämä puute korjailun kohteena olisi.
    Minä tappelen niiden pienten ötököiden kanssa, oliko se lannoitettu säkki syypää niiden syntyyn, ainakin hyvin siinä mullassa viihtyvät.
    Kohta pullasudin kanssa kimalaisen touhuja yritän, muuten ei pölytys suljetulla parvekkeella onnistu, näin kertoi naapuri tehneensä ja sato oli onnistunut.
    Nyt toivotaan kesän alkavan, kun lämpimämpää on luvassa, pari kuukautta vielä kesää jäljellä.
    Ei ihan pilvetön ole taivas, mutta kyllä aurinko yrittelee näkösällä olla, sitä toivottelen joka paikkaan;)
  12. Juhannusaatto ja pilvinen sää, nyt pitäisi rukki pyöriä, kuten Venlan Juhani totesi, kun Venla kehräsi, poutaa Juhanin mukaan.
    Seitsemän veljeksen Juhanin sanonta tuo.
    Kesän keskikohtaa elellään ja sää ei ole kovin runsaita lämpöjä ole antanut, mutta minkäs mahtaa, toivoa kyllä vielä elää, että lämmintäkin tulee.
    Tuon mokkulan ostin erikseen, kun maalla sitä tarvitsin, nyt joutavana on.
    Älä tee uutta sopimusta hurskainen, jos maksattaa aikovat, kyllä ne sopimuksen tiimoilta maksut unohtaa.
    Muistelen parin kympin hinnoissa olleen.
    Radiosta soi niin nostalgista musiikkia, että nuoruuden tanssilavat mieleen tulee.
    Ei minun kotona vitsaa ollut, mutta tulin yhden piiskauksen tuntemaan, äiti niin harmissaan kun syötin koko kuukauden sokeri annoksen naapurin lapsille, isä kyllä äitiä torui, että tuommoisesta lapselle piiskaa menet antamaan, siinä minun kurin saamiset.
    Sota aikaan oli puute kaikesta ja se imeläkivikin oli kortilla, ymmärrän nyt äidin harmituksen, mutta en silloin ymmärtänyt, murjotin pitkän ajan sen jälkeen.
    Koivuja ei voinut rapun pieleen tuoda, asuimmehan vuokratiloissa, ja osaketalon rappujen eteen en muista myöskään koivuja tuodun, mutta mökillä sitten kyllä koivut rapun pieleen löytyi.
    Ehkä kotonani oli kukkia, en muista, kuitenkin luulen äitini muistaen näin oli, hän rakasti kaikkea kaunista.
    Sama tauti minulla perintönä, nytkin parveke kukkien peitossa ja muuten tomaattikin kukkii.
    Vasta kyllä on minulle tärkeä, kuten Ramoonakin mainitsi, sen pakastan joulu saunan varalle myös.
    Noista linnuista kun on ollut puhetta, ihmettelen miten kälyni ja miehensä eivät tunteneet lintuja, onko se niin jokapäiväinen asia, että siihen ei huomio kiinny, no minä kaupunkilaismummo yritin valistaa;)
    Siivonnut olen jo tänä aamuna, kun jäi sen kyläreissun vuoksi aiemmin tekemättä.
    Kymmenen litraa raparperimehua sain mukaani ja erilaisia hilloja purkeissa, tulipa siellä rautaromutkin peräkärriin kerättyä ja keräykseen vietyä. Kasvinmaallakin harausta harrastin, hyvin on kasvu alkuun päässyt, parin viikon päästä uutta perunaa pataan.
    Nyt vaan sitä aurinkoa odottamaan ja onhan vähän lämpimämpää jo luvattu, vietetään juhannus ja sitten kesää alamme elää, oikein onnekasta juhannusta.
    Tuo Talvivaara on yksi murheen kukkanen tässä suomen taloudessa sekin, viisaat niitä asioita hoitavat, aina vaan viisailta nuo hommat tunnu.
    Juhannusiloja kaikille.
  13. Huomenet täältä kylä paikasta, isäntäväki nukkuu, ajattelin viestin kirjoittaa.
    Aurinkoisena päivä alkaa, mutta näyttää ulkona kolakan näköiseltä, ei houkuta yöpaitasillaan ulos menemään.
    Onneksi ei ole pakko vielä mennäkään, kunhan tässä aamukahvit juo ja maailmaa parannetaan, sitten jatkuu mehujen keitto ja yritetään kasvinmaalle myös harvennus hommiin.
    Kasvit ovat hyvällä mallilla kasvamassa, perunaa kuulemma kurkataan juhannuksena, mutta taitaa heinäkuun alkuun mennä se uusien perunoiden kattilaan suuremmassa määrin laittaminen.
    Lämpimän sään puuttuminen on hidastanut kasvua.
    Raparperi hilloa tehtiin eilen monen sorttisin maustein ne saavat riittää, mehuakin yli viisitoista litraa, tänään sitten minun tarpeet keitetään.
    Saunan lämmitystä pohdittiin illalla, mutta sovittiin, että täksi illaksi jätetään, harmi ettei järveä ihan lähellä, mutta hyvää tekee saunakin.
    Tuota arkuutta on väliin ilmassa minullakin, moni asia olisi eteenpäin kulkenut, jos aloitusta ei olisi arkaillut, mutta tehty mikä tehty ja joskus arkuus saattaa onneksi kehittyä.
    Voisihan sitä arkuutta myös saamattomuudeksi nimittää, ei alkuun pääse ja jääpä koko puuha sitten usein tekemättä kokonaan.
    Kömpelyyttä on sormissa minullakin ja kun vielä nivelrikot niitä jäykistää, melko kömpelöltä hommat tuntuu.
    Vaivat vaan lisääntyy, ei ainakaan parannusta näihin askareisiin odotettavissa, mutta näin vaan mennään.
    Nyt päivään eloa saamaan, puuhastelemaan ja väliin säätä päivittelemään, eilen vähän väliä satoi, rankastikin, lieneekö tämä päivä samankaltainen.
    Seurasin kirjo sieppojen vilkasta liikehdintää pesän suulla, saattaa olla evään haku poikasille työlästä, kun tuulikin kiusaa ja hyttysiäkään ei varmaan kovin paljon, vaikka kosteutta niille riittämiin.
    Sitä kesän tuloa tänäänkin seurataan ja toivotaan, saa nähdä milloin siltä alkaa oikein tuntumaan, toivossa on hyvä elää.
    Melko varma olen, että kyllä niitä helle päiviäkin vielä tulee, odotellaan;)