Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Sunnuntaiaamua,+puolipilvisenä+valkeni,+rauhallista+kuten+aina+sunnuntaisin+aamulla+on.Juhlinnat+tältä+keväältä+koulukkaiden+kohdalta+on+ohi,+mutta+se+loma,+paljon+ehtii+aikaan+saada,+hyvässä+kuin+pahassakin.Lehdestä+luin+hyvin+pärjänneiden+kirjoituksia+ja+hyviä+ja+järkevästi+ajattelevia+nuoria+on+paljon.Paljonhan+ohjailua+nuori+tarvitsee,+että+se+oikea+polku+löytyy+ja+tätä+apua+on+paljon+tarjolla,+kunpa+se+tavoittaisi+mahdollisimman+monta+nuorta.Neeassa+tuota+sodanpelkoa+ei+toivoisi+nuorille,+ei+meille+vanhoillekaan,+sen+olemme+jo+kokeneet.Itsenäinen+Suomi,+kunpa+näin+jatkuisi,+noista+oikein+kirjoituksista+ei+numeroa+kannata+tehdä,+kunhan+asia+tulee+ymmärretyksi,+sanoo+paljon+virheitä+kirjoittava;)Noita+vitamiinejä+olen+aika+ajoin+minäkin+napsinut,+mistä+ynnämuu+mainitsit,+nyt+ainut+on+D-vitamiini+ja+bioteeni,+mikä+hiuksia+pitäisi+hoitaa.Uskoni+näihin+pillereihin+on+hakusilla,+en+mitään+apua+olooni+ole+saanut,+paljon+vihanneksia+ja+hedelmiä,+nämä+minun+kuntoani+vahvistavat+näin+uskon,+selleri+yksi+voima+rohtoni;)Parivuotta+olen+nuorempi+kuin+sinä+ynnämuu+ja+tässä+sitä+vaan+kirjoitellaan+ja+muuttoakin+suunnittelen;)Niin+se+vaan+kesä+alkaa+ilmestyä+Makriinankin+pihaan+ja+se+rhodotkin+virkistyi+uusiin+kukintoihinKunpa+nuo+voikukat+ja+muut+hyvin+leviävät+kasvit+saisi+pysymään+aitauksissa,+kaunishan+voikukkakin+olisi+katsella,+kun+ei+joka+paikkaan+kiirehtisi..Kesä+alkaa+kauneuttaan+näyttämään+sireenit+ja+juhannusruusut+seuraavana,+pieni+hetki+ja+ohi+on,+katselin+tuomipuuta+naapurin+pihalla,+kukat+jo+nuukahtaneet,+pihlajan+kukkia+katselin+puistikossa,+aika+nuukalta+vielä+näytti+pihlajapuun+kukka+aihiot.Ano+9,56+vähättelit+kolmiotani,+minulle+kyllä+jo+todella+voimia+kysyvä+siivouksen+osalta.Myös+tyhjää+ja+tarpeetonta+tilaa+asustaa,+lapset+asuvat+paikkakunnalla,+eivät+yökylään+tule,+ei+muutakaan+sukua+yöpaikkaa+vailla.Parveke+on+puolta+pienempi+mitä+nyt+on,+mutta+kyllä+kukkani+sinne+aion+sovittaa+ja+tytär+pihaansa+varmaan+liiat+ottaa.Hissi+on,+lasitus+puuttuu+parvekkeelta,+se+vähän+harmittaa.Minulla+makuuhuone+siistinä+pysyy,+kun+vain+yön+siellä+viihdyn,+olohuone+on+käsitöiden+tekemisen+paikka,+kun+samalla+telkkaria+katson,+tyylikkäänä+ei+siis+pysy,+jos+sitä+edes+onkaan.Tämä+"toimistoni"+myös+melko+helppo+siistinä+pitää,+kun+tännekin+tulen+vain+kirjoittamaan;)Ompelukoneen+kannan+keittiöön,+kun+sitä+joskus+tarvitsen,+samaa+mieltä+anojen++10,12+ja+10,26,+vieraille+en+kotia+ole+rakentanut,+ihan+itselleni+viihtyisäksi+ja+uskon+liikaa+tilaa+sinullakin,+kun+oikein+ajattelet,+mutta+onneksi+meillä+jokaisella+on+omat+mielipiteet,+niin+olkoon.Yksi+lisäharmi+myös+nykyiset+ikkunat+kolmeen+ilmansuuntaan+putoavat+kahteen+ja+näkymäksi+tulee+naapuritalot,+ei+siis+puistonäkymääkään,+mutta+kaikkea+ei+voi+saada,+on+tallusteltava+puistoon+istumaan,+sillä+se+korjaantuu;)Miten+kotiudun+uuteen,+se+on+arvoitus,+mutta+aina+muuttoni+tähän+asti+onnistunut+ja+pakkohan+se+on+periksi+ruvettava+antamaan,+kun+vanhuus+sitä+vaatii.Iloitaan+olemassa+olostamme,+jokainen+omasta+kodistaan+ja+hyvästä+olemisisestaan,+kaikilla+ei+näinkään+hyvin+mene.
  2. Hyvää+viikonloppua+palstalaiset,+vettä+satoi+eilen+kaatamalla,+nyt+luulisi+ja+kasvun+hyvään+vauhtiin+pääsevän,+mutta+taivasta+katsellen+lisää+on+tulossa.Laariinhan+se+sataa,+toivotaan;)Kummi-tyttö+toi+eilen+raparperiä,+en+tiennyt+kotipaikalleen+menoa,+olisin+pyytänyt+raparperit+lehtineen.Selleriäkin+toi,+muistan+joskus+mökiltä+alun+heille+vieneeni+ja+nyt+sitten+hyödyn+siitä+vieläkin.Siivousta+aloittelen,+tuli+mieleen,+ettei+näin+isoa+asuntoa+montakaan+kertaa+enää+tarvitse+siivota,+jos+kaikki+hyvin+menee;)Tuo+muistikulta+kun+vaan+pelaisi,+että+ei+lääkitystä+tarvitsisi,+kyselin+lääkäriltä+pitäisikö+jo+testiin+mennä,+sanoi,+ei+niin+kauan+kun+päivittäiset+hommat+hoituu,+no+ehkä+ne+vielä+hallinnassa+on.Aivan+selvään+kyllä+joutuessani+monia+asioita+miettimään,+tahtoo+unohdella+jotain,+varsinkin+jos+asia+ei+aivojen+sekaan+mahdu;)Olisi+niin+mukava+vanhuutta+viettää,+ikää+saada,+mutta+kun+kaikki+aistitkin+huononee,+ei+hajua,+ei+makua,+kuulo+ja+näkö++heikentyy,+tunto+kai+sitten+viimeisempänä,+miksi+ei+pelkkä+iän+kuluminen+riittäisi.Holhottava+en+vielä+ole+ja+se+olisi+tajuntaan+tulevana+aikamoinen+harmi,+hyvin+itsenäinen+olen+ollut+ja+jatkossakin+toivoisin+näin+olevan.Lapseni+ovat+tottuneet+siihen,+että+itse+elämäni+määrään+ja+eivät+tuppaannu+pyytämättä,+nyt+sitten+apua+tulen+tarvitsemaan+ja+onhan+heillä+siihen+perikuntana+velvollisuuskin+osallistua.Yhteinen+harmi+tämä+asunnon+myynti+tulee+olemaan.Tytär+ilmoitti+tarvitsevansa+sängyn,+siltä+osin+on+jo+jakoa+tapahtunut,+sanoin+kummi-tytöllenikin,+että+tule+jotain+katselemaan,+sanoi+taulun+paikkoja+olevan.Kertoi+suuren+varastokopin+olevan,+äitinsä+asuu+samassa+talossa,+siis+kälyni.Niinpä+nuo+ajatukset+pyörivät+tulevan+vaiheen+ympärillä,+kai+sekin+sujuu+hyvin,+kuten+elämäni+muukin+osio,+näin+toivon.Koulujen+loppumisjuhlia+monessa+kodissa,+puolustusvoimien+lippujuhla,+liput+siis+liehuvat+monen+juhlan+vuoksi,+Mannerheimin+syntymäpäivä+myös,+onnistuneita+juhlia+kaikille+juhliville+ja+kaikkea+mukavaa+meillekin+joita+juhlat+ei+koske;)
  3. Tuuliset+terveiset+Savosta,+eilisen+päivää+satoi+vettä+vähän+väliä,+lupauksia+samasta+on+tällekin+päivälle.Olen+joskus+anonut+Vartalo-kotien+asuntoa+tuosta+tien+toiselta+puolen+ja+nyt+tärppäsi.Sain+pienemmän,+noin+parikymmentäneliötä+vähemmän+mitä+nyt,+sitä+nämä+minun+arkiset+jännitykset+tarkoitti,+jäänkö+kahden+asunnon+loukkoon,+kaupan+käynti+hidasta+näillä+seuduin.Poikani+innosti+kovasti+ja+sanoi,+että+selvitään+kyllä,+ja+minä+uskalsin+tarttua+tarjoukseen.Nyt+sitten+pohdintaa+tämän+myynnistä,+huonekalujen+ja+muun+tavaran+hävittämisestä,+sillä+paljon+joudun+vähentämään+tavaraa,+se+tätä+jännittämistä+aiheuttaa.Suurin+huoleni+tässä+asuessa+oli+mahdolliset+korjaukset,+joita+aina+vaan+eteen+tulee+ja+euroja+kuluu,+nyt+maksan+vuokran+ja+saan+huolettoman+elämän,+talossa+missä+kaikki+on+turvalliseksi+asumisen+suhteen+laitettu.Tosin+vuokra+melkein+puolella+tähän+verraten+nousee,+mutta+ikkunoita+ja+neliöitä+kohtuullisen+vähemmän+siivota.Paljosta+pitää+luopua,+häviääkö+kotini+henki?Kaikki+tapahtuu+niin+nopeaan,+että+hirvittää,+heinäkuussa+pääsen+muuttamaan.Tämän+ikäiselle+melkoinen+jännityspaukku,+eikö+vaan+olekin?Hurskainen+omenapuun+kukkien+kanssa+elelee,+ja+nauttii+lintujen+huoltamisesta,+ilman+harmeja+ei+kuitenkaan,+aina+jotain+pientä+ilmaantuu,+kuten+tuo+varvas+nyt,+luulisi+ettei+tuo+nyt+haittaa,+mutta+kipuilu+voikin+olla+kovaa,+vaikka+vaan+kynnestä+on+kyse.Tuo+luonnossa+tapahtuva+julmuus+kyllä+myös+pahalta+tuntuu,+mutta+siellä+se+on+toisen+kuolema,+toisen+elinmahdollisuus.Julmaa+on+kuolema+ihmisten+keskuudessa,+ja+miten+epäoikeuden+mukaista.Neeassa,+kun+sitä+lehteä+ei+ole+minun+maisemissa,+ei+torillakaan+niitä+myydä,+tosin+kälyni+kodin+pihassa+olisi,+mutta+käyntiä+siellä+harvakseen.Kyllähän+noita+luonnonmukaisia+hoitaja+olisi+muitakin,+joku+kertoi+kaalinlehtien+myös+auttavan.Jotain+konsteja+olisi+koetettava,+kohta+käsi+melkoisen+toimintakyvytön.Minä+olen+todella+erikoinen+tapaus,+en+katsonut+kuningattaren+juhlia,+minun+kiinnostukset+aina+jossain+muussa,+kuin+tavan+kansalaiselle+kuuluvissa.Olen+kotini+suhteenkin+aivan+pois+nykyisistä+aatoksista,+en+millään+haluaisi+ostaa+mitään+tämän+päivän+kalusteita,+jotain+erilaista+olisi+löydyttävä,+mikä+kuvaisi+minun+persoonaa.Koko+puuta,+ei+lastulevyä,+mutta+eipä+täällä+ainakaan+sellaista+liikettä+ole+mistä+näitä+haluja+voisi+tyydyttää.Poikani+kehotti+luopumaan+kaikesta+ja+ostamaan+uutta.En+kuitenkaan+haluaisi+luopua+mistään+kodissani+olevasta,+mutta+tiedän,+että+näin+on+pakko+tehdä.Tuleepahan+jo+valmisteluja+lopulliselle+lähtemiselle.Nuo+vauvat+vievät+sydämen,+ovat+niin+ihania,+olen+sen+minäkin+monta+kertaa+saanut+kokea,+pienen+hetken+vaan+pienenä+ja+suloisena+ovat,+sitten+jo+muuttuminen+tapahtuu,+ei+aina+pelkästään+hyvään+suuntaan+kaikilla.Kaikkea+hyvää+toivon+jatkossakin+tälle+uudelle+ihmistaimelle+ja+myös+sinulle+Makriina,+että+saat+nauttia++sukusi+mukana.Nyt+pitäisi+ruveta+pikkuhiljaa+näitä+tauluja+seiniltä+ottamaan+ja+katsoa+mitä+mukaan+mahtuu,+nekin+niin+rakkaita+oma+tekemiä,+ei+taidetta,+mutta+taitojeni+mukaisia.Pitäisikö+järjestää+myyntinäyttely;)Ryijy+ja+oma+tekemä+uudemman+tyylin+seinävaate+myös+mietinnän+kohteena+ja+moni+moni+muu,+hohhoijaa.Kaikenlaista+harmia+sitä+itselleen+hankkii,+toivottavasti+apujoukkoja+hätiin+tulee,+pyhästi+ovat+luvanneet.Turha+valittaa,+itse+päätöksen+olen+tehnyt,+että+sepä+siitä,+voikaa+hyvin+ja+nauttikaa+elostanne.
  4. Huomenta+ja+kesäisen+lämmintä+kesäkuun+toista+päivää,+ukkosta+lupailivat+ja+pilveen+tuo+vetääkin.Rajuja+tuulenpuuskia+ja+jyrinää+siis+odotuksissa.Alkaa+se+johtojen+seinästä+irrottaminen,+vaikka+en+tiedä+onko+tarpeellista,+siitäkin+monenlaista+puhetta.Vara+ei+venettä+kaada,+näin+sanonta+kuuluu.Koulujen+loppumisiin+on+varauduttu+täälläkin,+nuorisopartiot+kulkeva+kaduilla+ja+poliisi+on+valmiuksissa.On+se+muuttunut+tuo+kesäloman+alkamisenkin+suhteen+nuorilla,+ennen+vaan+iloittiin++yhdessä+uimisista+ja+muista+kivoista+peleistä.Nyt+menee+riehumiseksi+ja+paikkojen+rikkomisiksi,+kai+ne+väkijuomatkin+mukana+liikkuu.En+muista+olisiko+poliisi+tarvinnut+mitään+lisävoimia+koulujen+lopun+vuoksi,+kotona+oli+ne+poliisit+mitkä+tahdin+määräsi,+ei+yleisillä+paikoilla+riehuttu,+ei+paikkoja+särjetty.Kristiinalla+samat+mietteet+kuin+minullakin,+miksi+rasittaa+mieltään+liikaa+sellaisilla+asioilla+joille+ei+mitään+mahda,+suremista+tässä+maailmassa+riittää.Apua+annan+niin+paljon+kuin+pystyn+yhteisiin+keräyksiin,+mutta+sanaton+olen+sen+kaiken+pahuuden+edessä+mitä+maailma+ilmentää.Johan+sitä+nääntyy+voimattomaksi+ja+itsesuojelu+myös+ylläpitää+omaa+mielenrauhaa.,+sen+minkä+pystyy.Vältän+liikaa+uutisointia+ja+yritän+vähän+laput+silmillä+kulkea,+vaikka+kyllä+ne+kauheudet+silti+on+tiedossa.Muistan+mieheni+kuoleman+jälkeistä+aikaa,+se+oli+jatkuvaa+tuskaa+ja+puristusta+rinnassa,+samaa+meinaa+nytkin+olla+ja+sitä+yritän+kaikin+voimin+olla+tuntematta.Aika+ajoin+se+puristus+vaan+ilmenee,+ei+siltä+pakoon+pääse,+kestettävä+on+ponnistellen+eteenpäin.Onko+sinulla+migreeni+Kristiina,+minulla+joskus+samat+oireet,+päätä+ei+juuri+pakota,+mutta+ohi+mentyä+pää+on+kosketusarka.Makriinalla+on+koettu+uuden+elämän+alku,+onnea+kovasti,+aina+se+tapahtuma+pakahduttaa+onnen+tunteesta.Iso-mummin+osa+useasti+onkin+vain+lasten+seurailu+ja+kasvun+ihmettely,+mikä+tapahtuukin+aina+vaan+nopeammin.Minulla+nuorin+lapsenlapsenlapsi+kävi+rippikoulun+viime+kesänä,+nyt+sitten+odottelen+seuraavaa+vauva+aikaa;)Taisin+jo+mainitakin,+että+tyttärenpojan+vanhin+poika+pääsi+poliisikouluun,+samoin+tyttärentyttären+vanhin+vaan+opiskelua+jatkaa,+ei+varmaan+mielessä+vauvojen+teko,+no+kaikki+aikanaan.Pojan+tyttäret+vasta+saivat+omat+vauvansa,+joten+heidän+elämän+eteneminen+vauvan++saantiin+asti+ei+minulle+enää+näyttäydy.Olen+kyllä+kovasti+tyytyväinen+tähänkin+olotilaan.Nyt+sitten+vuorossa+kampaajan+palvelut,+tuo+hius+vaikka+ei+niin+hyvä+enää+olekaan,+kasvaa+silti,+siistimistä+kaipaa.Minun+elämään+on+tullut+jännitystä,+mikä+ei+vielä+ole+kertomisen+vaiheessa,+kunhan+nyt+itse+asioita+sisäistän,+tätä+arjen+elämää+kuitenkin.Elämisen+riemua+kaikille,+joille+se+vielä+ilolta+tuntuu+ja+voimia+heille+joilla+vaivat+voittaa.
  5. Hyvää+a+mukavaa+päivän+alkua+taas+kerran+toivotan+ja+mikäs+on+toivottaessa,+aurinko+paistaa,+tuuli+kääntynyt+koillis-etelä+suuntaan+ja+näin+lämmintä+lupauksissa.Minulle+riittää+pienempikin+lämpö,+kaksikymmentä+astetta+on+hyvä.Nyt+ei+mielestäni+ole+aihetta+säätä+moittia+ja+mitäs+se+auttaisikaan,+elellään+sen+mukaan+mitä+meille+annetaan.Ei+paljon+muutakaan+valittamista,+mutta+jos+jotain+kuitenkin+jalkavaivojen+lisäksi,+nyt+ranteet+hankaluuksia+aiheuttaa,+urheilurannikeet+käsissä+oleilen,+auttavat+tukien+ranteiden+liikkumista.Pientähän+tämä+on,+oikeiden+vikoihin+verratessa,+kiusa+kumminkin.Ajatelkaapa,+polvituet,+ranteet+tuettu,+joskus+niskakin,+rautaliiviin+kai+olisi+mummo+puettava;)Näillä+mennään.En+ole+oikeastaan+milloinkaan+tykännyt+noista+etelän+matkoista,+mukaan+lähinnä+ajan+kulutuksen+ja+vaihtelun+haluisena+olen+mennyt.Merikään+ei+houkuttele,+kerran+meinasin+hukkua,+kun+hiekka+jalkojen+alta+katosi,+siellä+umpisukkelissa+sitten+jotenkin+sain+räpiköityä+itseni+vakaammalle+jalustalle.Omassa+rannassa+tuli+turvallisesti+rämmittyä,+kaisloja+poistaen+ja+se+ihan+kivaa+puuhaa.Minkälainen+kesä+tulekaan,+toivoisi+kumminkin+maanviljelys+pääsevän+hyvään+kasvuun+ja+siihen+tarvitaan+vettä+ja+lämmintä+sopivissa+suhteissa.Hyvää+marjavuottakin+toivoisi,+kun+kaikki+kallistuu,+ehkä+marjat+metsästä+lisukkeeksi+kelpaisi+ja+sitten+syksyllä+sienetkin+lisänä+ruokataloudessa.Eliaanan+tapaan+minäkin+ampiaiset+ja+kimalaiset+pois+johdattelen,+pölytys+on+tärkeä+ja+siihen+hyviä+nämä+purevat+ampiaisetkin.Kimalainen+ihan+pörriäinen+jo+kokonsa+puolesta+söpöläinen,+harvoin+pistääkään.Voinpa+kuvitella,+kun+emäntä+ja+kissa+peräkkäin+tietä+tallustaa,+hellyttäviä+on+kissatkin+ja+pienenä+niin+syötävän+nättejä.Kaappien+salaisuuksia+esiin+tulee,+kun+siivoukseen+ryhtyy,+jotenkin+alitajunnassa+useinkin+kaikki+mielessä+on,+mutta+etsimään+joutuu+ja+mikäs+sen+parempi+tällekin+hommalle+tehdä+kuin+sadepäivä.Hakaneuloja+harvemmin+tarvitsee,+mutta+joskus+tuiki+tarpeellinen,+minulla+on+muutama+rasiassa+missä+ompelutarvikkeita+pidän,+sieltä+ne+muistan+tarvittaissa.Olen+yrittänyt+lajitella+tavaroita+koreihin+helpompi+korikorilta+ulos+nostaa+ja+kokea+löytymisen+ihme;)Etsimään+sitä+kuitenkin+joutuu,+kun+muisti+ei+aina+pelaa,+vaikka+kuinka+hyvin+olisi+"pullat+uunissa".Tuo+muistaminen+siitä+meinaa+ongelma+väliin+tulla,+joka+päivä+ulos+lähtiessä+kertaan+mielessä,+onko+tarvittavat+tavarat+mukana+ja+vielä+ovelta+käännyn+katsomaan,+onko+hella+varmasti+sammutettu.Kohtalaisen+hyvin+olen+selvinnyt,+joskus+kiroan+ääneen,+kun+meinaa+joku+asia+unohtua,+siis+kauniisti+kiron,+hitto+sentään.Olen+huono+kiroilemaan,+ei+vaan+suuhun+vahvemmat+kirosanat+tartu,+no+eipä+tuo+taida+mikään+harmi+ollakaan.Kuulostaa+ikävältä+yleensä+kiroilu+ja+jos+nainen+sitä+tekee,+oikein+rinnasta+kouraisee.Vieläkin+muistuu+mieleen,+kun+poikani+alakouluikäisenä+teatteri+kappaleeseen+mukaan+pääsi+ja+siinä+piti+kirota.Minä+tietysti+ihmettelemään,+että+eihän+se+onnistu,+ei+minun+poikani+osaa+kirota,+tuli+aika+kipakka+kommentti+pojalta,+vai+ei+ossaa,+niin+kova+halu+päästä+näytelmään,+että+äidillekin+uskalsi+tunnustaa+tekojaan;)Joskus+tuo+Makriinan,"+minä+en+ala"+tulee+minunkin+mieleen,+kun+kaikki+menee+vinksalleen.Neeassan+mietintään+TV:n+äänityksiin+varsinkin+musiikin+osalta,+mutta+myös+puheen+suhteen+on+toivomisen+varaa,+kuuloni+pitäisi+olla+hyvä,+mutta+silti+ei+aina+puheista+selvää+saa+ja+sekös+ärsyttää,+puhetyöläisen+pitäisi+kiinnittää+asiaan+huomiota.Lähikauppaan+aion+mennä,+ruokaa+kyllä+on,+mutta+hedelmät+loppuivat,+illalla+aina+mielitekoja+niiden+suhteen+tulee+ja+ikävä+on+jääkaappiin+kurkata,+kun+ei+mitään+löydy.Hyvää+vointia+itse+kullekin,+,keskiviikkoa+elämme,+Teemut+viettää+nimipäivää,+onnea;)
  6. Huomenta+toukokuun+viimeiseen+aamuun,+vettä+eilen+vähän+satoi+ja+heti+luonto+alkoi+hehkumaan,+tosin+pieni+pintakastelu+vaan+olo.Nyt+tuuli+melko+reipas,+voi+olla,+että+vettä+lisää+saamme.Pienestä+ne+tuntemukset+herää,+kuten+hurskainen+kirjoitti,+hyvä+niin,+tietää+olevansa+elossa,+kun+havaintoja+jaksaa+tehdä.Kompurointia+tämä+elämä+alkaa+olla,+ei+tiedä+milloin+kokee+maata+suutelevansa,+kun+tasapaino+ei+parhaita+ole.Ramoonalla+taas+yksi+mukava++venematka+nautittu+ja+kesä+vasta+alkulukemissa,+ehditte+vielä+saalistakin+saamaan.Pohdintaan+menee+kärhöni+säilytysyritys+talven+yli,+komerosta+jo+paikkaa+katselin,+jos+en+löydä+tarvittavaa+suojaa+parvekkeelle.Katsotaan+nyt+miten+kauniiksi+kasvaa+ja+miten+kukkii,+kannattaako+edes+talven+yli+yrittää.Makriina+kertoilit+tuosta+tuholaistenkin+tappamisen+vaikeudesta,+en+varmaan+tapa+helpoin+tuntein+muita+kuin+itikoita,+vaikka+niidenkin+elämä+on+tarkoin+suunniteltu,+lintujen+evääksi.Ovat+vaan+niin+ilkeitä,+että+minua+purevat,+vastatoimenpiteenä+sallin+itselleni+tappamisen+luvan.Ainut+käärme+jonka+olen+läheltä+nähnyt+jalkani+vieressä+sai+minut+tasajalkaa+hyppimään+ja+käärme+pakeni,+jos+olisi+kääntynyt+ja+pistänyt,+varmaan+ei+tappaminen+olisi+edes+onnistunut,+kauhusta+kankea+olin.Miaelina+päästäisestä+kerroit,+kissalla+ja+tällä+pienellä+hiirulaisella+on+kaiketi+sopimus,+kissa+ei+kuulemma+päästäistä+syö,+ehkä+leikki+kanssaan,+kiduttaen+kuoliaaksi.Lehdestä+luin,+että+kaupunki+aikoo+jollakin+tapaa+rottia+alkaa+lopettamaan,+onko+se+myrkky+vai+löytyykö+muuta+tehokasta+tapaa.Rotat+on+lisääntyneet+valtavasti+ja+tuhoa+syntyy.Myrkky+on+varmaan,+ei+niin+suositeltava,+koska+voi+koitua+kissojen+jopa+koirien+kuolemaksi.Päivä+suunnitelmilta+vapaa,+mutta+iltaan+se+kuitenkin+päättyy,+mitä+välillä+tapahtuu+on+arvoitus,Kesäistä+päivää+toivotan+teille+toisille,+nautin+siitä+itsekin;)
  7. Mukava+viikonalkua+ja+toukokuun+viimeisiä+päivä+lopettelemaan.Virallisesti+aloitamme+aivan+pian+kesän+ja+siltä+se+tuntuukin.Ensi+pyhänä+helluntai,+se+juhlapäivä+jolloin+kaikilla+heila+pitäisi+olla+ja+sitten+odottamaan+kesän+kohokohtaa+juhannusta.Sitten+eletään+vaan+kesäaikaa,+syksyä+ja+lokakuussa+ensimmäiset+pyhät,+Pyhäinpäivä,+sittenpä+juhlitaan+vasta+joulukuussa,+hoijaa,+nyt+sitten+on+vuosi+lähellä+loppua,+näin+aika+mielikuvituksen+värittämänä+liitää,+kukapa+kaiken+tämän+näkeekään.?Paljon+on+taas+asiaa+tullut+ketjuun,+minä+jätän+näistä++kirjoittamisen+teille+viisaammille,+tietenkin+minäkin+voisin+lukemalla+saada+selvyyttä,+mutta+tietäen+tuloksen,+kohta+luettuani+en+muista+mitään.+Tiedon+murusia+kerään+teidän+hyvämuististen+viesteistä.Teloituksistakin+olette+puhuneet,+aika+monessa+maassa+se+edelleen+voimassa+on+ja+ilman+lupaa+ja+lakia+täällä+meilläkin+tappoja+paljon+tapahtuu.+Ymmärrystä+ei+nämä+sodat+ja+yleensä+tappamiset+mielessäni+saa,+mutta+siihenpä+ei+minun+mielipidettä+tarvitakaan.Aborttilaki+aiheuttaa++holtittomuutta+elämän+hallinnassa,+vaikka+toisaalta+ei+aivan+turhakaan+jossain+tapauksissa.Mitä+tulee+tuohon+Amerikkalaisuutteen,+ei+siellä+kaiken+hyvinvoinnin+rinnalla+tieto+elä,++paljon+tietämättömyyttä+sielläkin+ja+usko+Amerikan++hyvän+elämän+kehtona+on+harhaa,+ehkä+hyväosaiset+silmänsä+ikäviltä+asioilta+sulkee.Suurella+osalla+kansaa+ei+elämä+rikasta+ole+ja+sieltä+mallia+pyritään+Euroopassakin+ottamaan,+ei+aina+ollenkaan+tarpeellista.Olisi+syytä+luoda+oma+kulttuuriperintö,+mikä+kuvaisi+suomalaisuutta.Makriinan+mainitsemaan+lehtokotiloon+en+ole+tutustunut,+silti+osaan+jo+inhota+sitä,+kaikki+limainen+ja+mateleva+on+inhon+kohteeni.Sen+verran+kannustin+suomalaista+jääkiekkoa,+että+katsoin+kolmannen+erä+lopun+ja+jatkopelin+ja+hienoahan+se+oli,+että+maailmanmestaruus+tuli.+Juhlinnan+toivoisin+menneen+rauhaisasti,+sekin+menee+joskus+yli+äyräiden,+siinä+jokainen+on+kuin+suurenkin+teon+tehnyt,+vain+penkillä+istuen;)Olisipa+ihanaa+jos+moinen+innokkuus+useissakin+asioissa+nousisi+kattoon.Tunnustus+pelaajille,+siihen+jää+minun+osuuteni.+mutta+onhan+hienoa,+että+maamme+tunnetaan+tämänkin+lajin+voimalla.Eliaanalla+tuo+kesän+tulo+niin+käsin+kosketeltavana,+että+minullakin+ikävä+aina+mökille+herää,+vaikka+jo+parikymmentä+vuotta+sieltä+pois+olen+ollut,+no+maata+olen+päässyt+kyllä++tonkimaan+senkin+jälkeen.Parvekkeen+kukat+nyt+ole+saanut+paikoilleen,+vähän+ehkä+liikaakin+on,+mutta+ilohan+niitä+on+hoitaa+ja+kasvua+ihmetellä.Käen+kukuntaa+en+ole+kuullut,+harvemmin+tänne+kaupunkiin+tulevatkaan,+mutta+onneksi++pääskyset+kuitenkin+ilahduttavat+liidoillaan;)Silitysten+kimppuun,+sain++valmiiksi+neljä+tablettia,+nekin+silityksen+kaipaavat+ja+sitten+hyllyä+täyttämään.Vasen+ranteeni+on+niin+kipeä+vieläkin+virkkauksesta,+että+vähän+vähemmälle+olen++käsityöt+jättänyt.Aurinkoista+päivää,+tänne+se+ainakin+paistaa+ja+kaivattua+vettä+ei+ole+tullut.
  8. Onnellista+sunnuntaipäivän+alkamista,+pilviä+leijailee,+mutta+vettä+ei+ole+tullut,+nyt+sitä+jo+kaivataan,+mustikat+kukalla+ja+muukin+luonto+kuivunut.Matka+tuli+tehtyä,+väsyneenä,+mutta+tyytyväisenä+itseeni,+jaksoin+kaikki+kohteet+tutkia.Eka+puutarha+oli+pieni,+lähinnä+perenna+kauppa,+sieltä+ostin+kärhön,+yritän+talven+yli+sitä+viedä.Siitä+matkasimme+ruokailuun+ja+masu+täynnä+jatkoimme+matkaa.Viherrenkaanpuutarha+olikin+sitten+suuri+ja+voi+sitä+värien+loistoa,+alkoi+se+valinnan+vaikeus,+parvekkeeni+on+jo+osin+kukitettu,+mutta+nyt+kaksi+ihanan+vaaleanpunaista+begoniaa+ostin+ja+muutamia+pienempiä+kukkia+ruukkujen+reunoille.Joensuun+torilla+käytiin,+kaunis+tori,+kunhan+nyt+lopullisesti+valmiiksi+saavat,+siellä+kesän+tulo+alkutekijöissään,+hieman+myöhemmässä+kuin+meillä.Tarjontaa+vielä+vähän,+meillä+oma+tori+jo+paljon+värikkäämpi.Kotimatkalla+vielä+kahvit+Karvion+kanavalla+ja+makoisa+mallasleipä+kainalossa+autoon+kivuttiin.Matka+onnistui,+mutta+voimia+se+kysyi+ja+sauna+oli+paikallaan+,+kun+kotiin+pääsin.Mukava+uutinen+tuo+demeterin+leikkaukseen+pääsy+ja+hyvällä+omallatunnolla+voit+leikkauksen+toteuttaa.Veroeuroista+näitä+terveyspalveluita+on+rakennettu+ja+aika+hyvällä+mallilla+ovatkin,+siis+hoitoa+jokaiselle+pusin+paksuutta+kysymättä.Ainahan+parantelun+varaa+näissäkin,+mutta+kyllä+vuosikymmenten+uurastus+on++tuloksia+antanut.Paljon+olet+saanut+terveysohjeita+ja+siinä+samassa+on+tietoa+meille+toisillekin+tullut.Onnea+vaan+matkaan+ja+siitä+se+elämä+kohta+hymyää;)Toisin+on+jopa+Amerikassa,+missä+kaiken+maksavat+omasta+pussista,+tai+näin+ainakin+aiemmin.Kyllä+Suomi+on+todella+hyvä+maa+asua,+on+koulutus+ja+terveyspalvelut+kaikkien+ulottuvissa.Sitkeys+ja+peräänantamattomuus+on+tämän+aikaan+saanut+ja+viisaat+päättäjät+vuosia+sitten+näitä+on+mahdollisiksi+kehittäneet.Tyytymättömyys+kuitenkin+suurta,+mitä+pitää+ihmetellä..Makriina,+minulle+on+sanottu,+että+kunnossa+pysymiseni+tai+paremminkin+vaivojeni+hoito+vaatii+liikkumista,+sitä+nyt+yritän,+tiukoille+se+kuitenkin+ottaa,+kiipeily+autoon+ja+autosta+pois+oli+todella+työlästä.Joka+retken+koen+voitoksi+itselleni,+muutama+vielä+suunnitelmissa.Matkoja+muutaman+vedin,+kun+käsityökerholaisten+kanssa+Tallinaan+mentiin+ostosmatkoille,+yö+hotellissa+ja+päivät+kauppoja+kierrellen.Oma+puuha+siinäkin+on,+tilauksineen+ja+rahan+keräyksineen,+vielä+jännitystä+sujuuko+kaikki+hyvin,+no+kiitokset+sain+joka+matkalta.Kenties+matkanvetäjäksi+olisin+saanut+paikan,+mutta+olin+jo+niin+monessa+mukana,+että+ei+aikani+riittänyt.Nyt+istutushommiin,+sain+multapussin+mukaani,+kun+laiskuuttani+valitin,+nyt+en+tarvitse+kauppaan+lähteä,+saan+kasvit+paikoilleen.Jospa+innostuisivat+kasvamaan+hyvin+ja+silmilleni+iloa+antavat.Keväistä,+tai+voi+sanoa+kesäistä+lämpöä+teille+kaikille+palstalaisille;)
  9. Huomenta,+uusin+kengin+tässä+matkaan+lähtöä+suunnittelen,+kohti+Joensuuta,+sieltä+Kontionmäen+puutarhalle+ja+takaisin+Joensuuhun+torille+ja+vielä+jonnekin+kukkapaikkaan.Raskas+päivä+tulee,+kävelyä+varmaan+paljon,+mutta+kenkäni+on+hyviksi+jo+viime+kesänä+havaittu,++.samoihin+turvaudun+nytkin.Puutarhaa+en+omista+silti+halusin+mukaan+ja+varmaan+jotain+mukaan+lähtee,+vielä+parvekkeelle++mahtuu,+Karvion+kanavalta+ainakin+hyväksi+kehuttu+mallasleipä.Tuo+lastenkasvatus+poiki+paljon+mielipiteitä,+kai+sitä+omalla+mallillaan+on+esimerkkinä+yrittänyt+olla+ja+perustavat+tullut+neuvottuakin.Kai+sekin,+että+ovat+työelämässä+pärjänneet,+ei+mitään+kielteistä+ole+kuulunut,+osoittaa,+että+jostakin+on+tapansa+oppineet,+jos+ei+minulta,+niin+muualta+sitten.Lasteni+lapsetkin+hyvin+sijoittuneet,+jopa+jotain+onnistumista+kaikilla,+itsenäisesti+ovat+toimineet,+omasta+halusta+ammatteihin+hakeutuneet,+kouluttautuneet,+tämäpä+lasten+kasvatuksesta;)Hoitokotiin+en+ole+hakeutumassa,+toivottavasti+en+koskaan++joudukaan,+itse+haluaisin+kohtaloni+määrätä+loppuun+asti.Sanoinhan,+että+hullu+mielijohde+se+muualle+muuttamien++oli,+tässä+istun+ja+varmaan+tässä+pysynkin.Suoriin+kysymyksiin+pyrin+vastaamaan,+samoin+väärinkäsityksiin,+niitä+jatkuvasti+tapahtuu.,+rivien+välistä+en+osaa+lukea,+ehkä+olisi+parempi+kaikille+jättää+ne+rivienvälin+arvailut+sikseen.Demeter+kuin+Makriinakin+puhutte+asiaa,+taitava+ja+kieli+keskellä+suuta+olisi+oltava,+mutta+kun+ei+aina+osaa,+ei+malta,+kun+huomaa+tahallaan+väärinymmärryksiä.Hyvähän+on+jos+ihmisellä+on+hyvä+mielikuvitus+ja+sitä+taidolla+vielä+käyttää,+mutta+kuvitellut+rivinväliset+jutut+ei+totuutta+esiin+tuo.Selittelyt+ei+ole+tarpeen,+kun+osaisi+kirjoittaa+ymmärrettävästi,+aina+se+ei+vain+onnistu,+minulta+ainakaan,+aivan+vilpitön+lause+saa+kielteisiä+vastauksia,+kysymyksiä.Demeter+puhuit+minun+suullani,+samat+asiat+ymmärtää+oikein+samalla+aaltopituudella+olevat+ja+hyvällä+tahdolla+toisetkin,+mutta+jos+on+halu+saada+jostain+kirjoittaja+jollakin+tapaa+mollattua,+se+tuntuu+olevan+onnenkantamoinen+joillekin.Tämä+yhteydenpito+on+minulle+antanut+paljon,+vaikka+tuiki+tuntemattomia+kirjoittajat+onkin,+samanhenkisyyden+kyllä+tavoittaa,+kiitos+siitä.Eliaana+taas+mukavasti+toi+kesän+edistymisen+ja+vihreyden+lisääntymisen,+vettä+tännekin+kaivattaisiin.Katselin+eilen+tuota+puistoani,+vaahterat+vielä+kellanvihreät,+koivut+täyden+värinsä+saaneet.Pitkä+penkki+keltaisia+narsisseja+ja+monivuotiset+kasvuaan+nostavat,+kiva+on+penkille+istahtaa+ja+seurata+liikennettä+piennen+matkan+päässä.Täälläkin+on+hyväksi+koettu+suutari+ja+hyvän+työn+jäljistä+olen+kuullut+paljon,+en+tuttavuutta+ole+vielä+tehnyt.Putiikistaan+löytyy+myös+muuta+kaikkea+pientä+tarvittavaa.Nytpä+pitää+piste+laittaa+viestille,+matka+taas+odottaa,+joka+kuukaudelle+jotakin,+kiva+kun+näitä+yhteismatkoja+tehdään,+vaihtelua+elämään+edes+vähän,)Mielekästä+päivää+kaikille;)
  10. Hyvää+ja+melko+kaunista+Helatorstaipäivän+alkua.Luonto+muuttaa+väriään+alkaa+se+oikea+vihreä+tulla+esiin+koivujen+ja+nurmikkojen+kohdalla,+keltaisuus+katoamassa.Vesisade+tekisi+poikaa,+uskaltaako+ääneen+sanoa,+ettei+sitten+sateiseksi+taas+muutu,+lämpöä+eilen+jo+kaksikymmentä+astetta.Ei+sitä+asuntoakaan+saa+yks,kaks+myytyä,+jos+nyt+leikkaukseen+yksityiselle+haluaisi,+tosin+ajattelen,+että+veroja+maksamme+koko+ikämme,+kyllä+terveyspalvelut+pitäisi+pienemmillä+menoilla+selvitä.Ei+omaisuuttakaan+mielellään+myy+kovalla+työllä+aikaan+saatu,+jos+tarjolla+on+kaikille+kuuluvat+palvelut.Todella+harmillista+nuo+vaikeudet+mitä+kohdallesi+sattuu+demeter,+mutta+kättä+et+eteen+voi+laittaa,+jos+tulehduksia+eteen+tulee,+mutta+vihaiseksi+se+mielen+tekee.Leikkaus+vaatii+kokonaisterveyden+hyvä+olevan,+jälkimainingit+sitten+helpommin+ohitetaan,+harmiksi+nuo+tulehdukset+asian+tilan+tekevät.Olet+niin+kauan+jo+joutunut+vaivan+takia+rimpuilemaan+ymmärrän+mielen+mustuvan,+mutta+sanonta,+lopussa+kiitos+seisoo,+toivon+näin+olevan,+voimia+jaksamiseen.Asunnon+vuokraaminen+on+riskaapeliä,+mistä+tietää+minkälaisia+vuokralaiset+sattuu+olemaan.Tässä+meidän+talossa+paljon+vuokralla+asujia+ja+yhden+kohdalla+sattui+suuri+vahinko,+kun+saivat+asujan+pois,+rikkoi+kaiken+Vc:+pöntöstä+lähtien.+Kävi+vielä+käytävän+ikkunankin+rikkomassa,+toivotaan+sinulle+parempaa+onnea+vuokralaisen+suhteen.Minä+tai+perikunta+on+myös+ajatellut+asunnon+myymistä,+mutta+hinnat+on+pudonneet+huimasti,+miettimään+pistää.Näin+omistajana+ollessa,+kaikki+korjaukset+itse+maksettava+ja+ylimääräistä+yhtiövastiketta+on+joskus+maksettava,+vanhan+talon+huoltaminenkin+kallista.Toivon,+että+kaikki+hyväksi+kääntyy+ja+pääset+kesästä+nauttimaan.Fiinufammulle+noita+iloisia+asioita+tapahtuu+ja+oppaana+olet+saanut+olla,+kiva,+että+tuon+ikäiset+ovat+kiinnostuneita++tutustumaan+nähtävyyksiin.Toivottavasti+sää+suosii+tämänpäiväistä+kierrosta,+aina+se+aurinko+oman+lisän+antaa,+onnea+vaan+matkaan;)Kyllä+keinu+olisi+mukava+kesäpäiviin+liittyvänä,+voisi+kiikutella+ja+pohtia+maailman+kulkua,+tai+vain+olla,+pystyykö+muuten+koskaan+olla+miettimättä+jotain?Meillä+on+pihassa+kiikku,+mutta+harvoin+olen+siihen+istahtanut,+olisi+hyvä+paikka+tutustua+muihin+talon+asukkaisiin,+jos+joku++vaikka+kaveriksi+tulisi.Näin+on+mahdollisuuksia,+mutta+saamattomuus+tässäkin+asiassa+on+pahe,+ei+vaan+tule+toteutettua.Sammal+on+kaunis,+mutta++ehkä+ei++laattojen+väliin+mieleinen,+muistan+joskus+minäkin+kaivelleeni+jollakin+aseella+noita+kasvuja+ylös,+mutta+sitkeitä+ovat+kasvamaan+uudelleen.Jääkiekko+pelit+on+jäänyt+katsomatta,+tuloksia+olen+kuullut,+urheilun+seuraaminen+ei+minun+intoni.Nyt+olisi+ruvettava+tekemään+tuonne+lenkille+lähtöä,+kun+se+ainoa+lääke+on+minun+kohdallani+todettu,+ei+pitäisi+olla+vaikeaakaan,+mutta,+mutta,+minä+vaan+en+viitsi,+se+lähteminen+vaikeinta.,+voi+minua;(Kivoja+jatkoja+jokaiselle+omin+tahdoin;)
  11. Aurinkoista+aamua+näin+keskiviikkoonkin,+tuuli+hieman+viilentää,+mutta+minulle+lämpöä+riittävästi.Eilen+istuskelin+rannalla+ja+tuuli+virkisti+oloa,+koillisesta+edelleen+puhaltelee.Tänään+aamupäivän+tunnit+vietän+leipoen+ja+ruokien+tekoon,+aina+aamuisin+jaksaa.Uunirieska+muhii+valmiina+uuniin+laitettavaksi,+alustan+herkkupullataikinan,+sen+kohotessa,+tekasen+Ramoonan+mainitseman+keikauskakun+ja+lopuksi+riisikanalaatikko+ja+riisipuuro+uuniin.Kelpaa+taas+jokunen+päivä+näistä+hommista+levätä.Kyllä+ne+kukkaset+iloa+antaa+hurskaisenkin+elämään+ja+sen+verran+aikaa+voi+uhrata,+että+kastelun+muistaa.Omenapuu+täydessä+kukassa+ja+samoin+sireenit,+niitä+ikävöin+ajalta+joita+vietin+maatalon+tuntumassa,+nyt+kukkii+vain+parvekkeen+kukat,+toki+tyytyväinen+siihenkin+olen;)Iso+lahna+onkin+hyvä+rasvainen+syötävä,+ruodot+ei+kiusaa.Onko+pyydykset+järvessä+hurskaisella?Onnellinen+voitikin+olla+Eliaana,+rikas+on+elämäsi+monine+puuhineen,+ei+varmaan+aika+pitkäksi+käy.Paljon+osaatkin,+omatoimisesti+toimit+asioiden+kanssa+jotka+minulle+sormen+suuhun+laittaisi,.Käärmeiden+kanssa+olet+sopeutunut+elämään,+minulle+olisi+ainainen+pelko+kohtaamisesta.Miten+voikaan+näin+valtava+kammo+otusta+kohtaan+olla,+vaikka+pari+olen+eläissäni+nähnytkään.Toivottavasti+kissasi+säilyy+ilman+käärmeen+pistoa+ja+sinäkin,+varoen+on+kuljettava.Neeassa+jalkahoitajana+toiminut,+väliin+on+sitäkin+tehtävä,+varpaan+kynsien+leikkaus+minulla+jo+melkoinen+saavutus,+kun+ei+jalat+suotu+yhteistyöhön,+sitkeästi+vaan+yritän.Minun+jalkani+harmia+muutenkin+tuottavat,+juuri+eilen+soitteli+lääkäri+ja+ilmoitti,+että+sydän+ei+hoitoa+kaipaa,+kysäisin+miten+kuntoutus+auttaisi+jalkoihin,+totesi,+että+nivelvaivoihin+kävely+parasta.Kehotti+astmaa+hoitamaan+ja+siten+pystyn+lenkeillä+käymään+paremmin,+kysyin+vielä+muistitesteistä,+senkin+sanoi+olevan+hyvä,+kun+kerran+päivittäiset+asiat+muistan.Ajattelin+kysellä+noita+palveluita+joita+ystäväni+saavat+monenlaisissa+laitoksissa,+minulle+ei+nekään+kuulu,++no+eipä+kulu+yhteiskunnan+varat+minun+kunnon+hoitoon+ja+näillä+mennään.Toivottavasti+kaikki+joille+apua+on+saatavissa+sitä+saavat.Minäkin+lukeudun+suureksi+kukkasten+ystäväksi,+rajat+vaan+on+siihenkin+harrastukseen.Voi+kuule+Makriina,+ei+se+ilman+tuoliin+istahtamista+sujunut+minunkaan+parvekesiivous,+parin+minuutin+tauko+useamman+kerran+ja+loppupäivä+sitten+aivan+voimattomana,+vielä+seuraava+päiväkin+oli+hankalaa.Olen+kai+vähään+tyytyväinen+töittenikin+suhteen,+kun+jotain+saan+tehtyä+olo+kuin+lottovoittajalla.Eilinen+liesituulettimen+pesu+ja+paikalleen+laitto+sujui+pienin+ongelmin,,+kannen+pidikkeet++katkenneet+ja+niinpä+tämä+korjaaja+teipillä+sen+kiinnitti,+kestää+aikansa;)+Varmaan+joku+olisi+keinon+muunkinlaisen+keksinyt,+mutta+minulla+ei+muuta+neuvoa+ollut,+nuukana+uuden+ostoa+siirrän,+liekö+osia+saatavanakaan?Sanotaan+hätä+keinon+keksii,+taas+tuli+mieleen,+että+mies+ehkä+tämänkin+asian+olisi+toisin+hoitanut.Vanha+on+tuuletin+ja+kaikki+muukin+tässä+huushollissa,+emännästä+alkaen;)Julmuutta+sota+aina+on,+miksi+niitä+aina+vaan+käydään,+vahvojen+diktaattorien+käskyyn+tyytyen,+ehkä+nöyryys+on+kansassa+niin+syvälle+juurtunut,+että+ei+asiaa+ole+valmis+lopettamaan.Sodan+vastainen+maailmanlaajuinen+lakko+olisi+paikallaan,+miksi+tähän+ei+herätä?Mennään+päivä+kerrallaan+mentaalilla,+joskus+onnistaa,+joskus+ei,+voimatkin+päivittäin+vaihtelee.Jokohan+demeter+on+päässyt+leikkaukseen?Nyt+sitten+keittiötä+sotkemaan,+minulla+on+pieni+keittiö,+työpöydän+ja+hellan+välissä+sovin+puuhastelemaan,++ja+paikat+täyttyy,++astioita+likaantuu,+mutta+loppusiivous+todistaa+homman+tehdyksi;)Mukavaa+Helatorstain+aattoa;)
  12. Huomenta,+tämän+kevään+viimeinen+urakointi+tehty,+parveke+puhtaana+laseineen;)Viidettä+tuntia+hommia+tein,+tyhjensin+ja+sitten+pesujen+jälkeen+taas+takaisin+kannoin.+kahdeksan+korkeaa+lasia+pesin+ja+nyt+tuntuu+keho+melkoisen+pieksetyn+tuntuiselta,+mutta+hyvä+mieli+tästäkin+homman+suorituksesta+jäi,+vielä+vaan+mummo+jaksoi;)Olen+kertonutkin,+että+kerran+otin+pesijän+ulkopuolelta,+jouduin+saman+homman+tekemään,+pesu+jäi+pesijän+hommaksi,+lasien+siirtely+ja+paikoilleen+laitto+jäi+minulle,+pesijä+ei+uskaltanut+niitä+siirtää.Ehkä+ne+jää+pesemättä,+kun+kuntoni+huononee.Tarjouksia+minä+kahvin+ostossa+yritän+katsella,+on+se+mokoma+niin+kallista+herkkua.Olisiko+raakakahvia+myynnissä?Kahvimylly+olisi,+mutta+rännäli+on+tullut+heitettyä+pois.Voikukka+on+kaunis,+mutta+harmina+on+se,+ettei+kestä+penkissä,+leviää+joka+paikkaan.Tienvarsia+koristaa+kivasti,+kohta+lupiinit+valtaa+alat.Tasan+ei+käy+onnen+lahjat,+minulla+hiki+jo+kävellessä,+vaikka+vaan+ohut+takki+päällä,+hurskainen++viluilee,+taidan+olla+verenkierron+suhteen+vielä+nuori,+olen+monen+ikääni+nuorempien+kuullut+puhuvan+kylmyydestä,+tässäkin+asiassa+eroja+on.Jalat+minulla+vähän+aremmat,+villasukat++jalassa+kotona+kävelen.On+todella+koneita+keksitty+helpottamaan+raskaimpien+töiden+avuksi,+mutta+vielä+on+niitäkin+hommia,+joissa+ihmisenvoima+on+tarpeen.Ihastelen+aina+pitkien+rekkojen+kuljettajia,+miten+he+taitavasti+rattia+kääntäen+vievät+lastin+perille+paikkaan+kuin+paikkaan,+olipa+keli+mikä+tahansa.Samoin+rakennuksilla+on+miesvoimat+tarpeen,+miettien+vielä+työasentoja.Onhan+paljon+parannuksia+saatu+aikaan,+mutta+lisää+tarvitaan.Ramoonalla+ihasteltavaa+omassa+pihassa,,+onpa+mukava+istua+vaikka+omenapuun+alle+ja+antaa+silmille+nautittavaa.Nuo+kasvatuslaatikot+on+yleistyneet+ja+antavat+satoakin+mukavasti,+on+se+ilo,+kun+omasta+maasta+voi+yhtä+ja+toista+käydä+hakemassa+ja+makukin+aivan+toinen.Tapani+oli+aiemmin,+kun+vielä+vähän+maatakin+omistin,+piti+joka+nurkka+jollain+tavoin+hyödyksi+laittaa+kasvamaan,+pensaiden+ja+kukkien+lisäksi.On+siitä+aikaa,+kun+altaassa+olisin+uinut,+en+tosin+usein+järvessäkään,+tokko+enää+pinnalla+pysyisin,+kaikki+aikanaan,+vesipeto+olin+kouluaikana.Jotenkin+en+halua+tunne+tuohon+hommaan,+niin+hyvä+kuin+ehkä+olisikin.Jäin+miettimään+koska+olenkaan+kalakeiton+keittänyt,+järvikalasta+en+aikoihin.Muikut+ja+lohi+on+muulla+tapaa+tullut+tehtyä.Keikauskakun+teenkin,+nyt+Helatorstaiksi,+kun+pojantytär+tuleen+pienen+neidin+kanssa+käymään,+jos+aika+myöten+antaa,+kun+on+omaäiti/mummola+ja+ukkila/varamummola+käytävänä,+kiitos+kun+muistutit+tuosta+kakusta+Ramoona.+Toivottavasti+ehtivät+jossain+välissä+myös+iso-mummia+tervehtimään,+toivossa+elän.Jännä+nähdä+miten+suomenkieli+on+vävyllä+kehittynyt.Nyt+päivää+suunnitelmia+olematta+viettämään,+aina+joku+kohta+eteen+tulee+mitä+voi+korjailla,+no+heti+tuli+mieleen+liesituuletin,+sekin+tuppaa+rasvoittumaan,+joten+siinä+taas+hommaa+tiedossa.Iloista+ja+miellyttävää+päivää+teille+ystävät;)
  13. Huomenta,+tämän+kevään+viimeinen+urakointi+tehty,+parveke+puhtaana+laseineen;)Viidettä+tuntia+hommia+tein,+tyhjensin+ja+sitten+pesujen+jälkeen+taas+takaisin+kannoin.+kahdeksan+korkeaa+lasia+pesin+ja+nyt+tuntuu+keho+melkoisen+pieksetyn+tuntuiselta,+mutta+hyvä+mieli+tästäkin+homman+suorituksesta+jäi,+vielä+vaan+mummo+jaksoi;)Olen+kertonutkin,+että+kerran+otin+pesijän+ulkopuolelta,+jouduin+saman+homman+tekemään,+pesu+jäi+pesijän+hommaksi,+lasien+siirtely+ja+paikoilleen+laitto+jäi+minulle,+pesijä+ei+uskaltanut+niitä+siirtää.Ehkä+ne+jää+pesemättä,+kun+kuntoni+huononee.Tarjouksia+minä+kahvin+ostossa+yritän+katsella,+on+se+mokoma+niin+kallista+herkkua.Olisiko+raakakahvia+myynnissä?Kahvimylly+olisi,+mutta+rännäli+on+tullut+heitettyä+pois.Voikukka+on+kaunis,+mutta+harmina+on+se,+ettei+kestä+penkissä,+leviää+joka+paikkaan.Tienvarsia+koristaa+kivasti,+kohta+lupiinit+valtaa+alat.Tasan+ei+käy+onnen+lahjat,+minulla+hiki+jo+kävellessä,+vaikka+vaan+ohut+takki+päällä,+hurskainen++viluilee,+taidan+olla+verenkierron+suhteen+vielä+nuori,+olen+monen+ikääni+nuorempien+kuullut+puhuvan+kylmyydestä,+tässäkin+asiassa+eroja+on.Jalat+minulla+vähän+aremmat,+villasukat++jalassa+kotona+kävelen.On+todella+koneita+keksitty+helpottamaan+raskaimpien+töiden+avuksi,+mutta+vielä+on+niitäkin+hommia,+joissa+ihmisenvoima+on+tarpeen.Ihastelen+aina+pitkien+rekkojen+kuljettajia,+miten+he+taitavasti+rattia+kääntäen+vievät+lastin+perille+paikkaan+kuin+paikkaan,+olipa+keli+mikä+tahansa.Samoin+rakennuksilla+on+miesvoimat+tarpeen,+miettien+vielä+työasentoja.Onhan+paljon+parannuksia+saatu+aikaan,+mutta+lisää+tarvitaan.Ramoonalla+ihasteltavaa+omassa+pihassa,,+onpa+mukava+istua+vaikka+omenapuun+alle+ja+antaa+silmille+nautittavaa.Nuo+kasvatuslaatikot+on+yleistyneet+ja+antavat+satoakin+mukavasti,+on+se+ilo,+kun+omasta+maasta+voi+yhtä+ja+toista+käydä+hakemassa+ja+makukin+aivan+toinen.Tapani+oli+aiemmin,+kun+vielä+vähän+maatakin+omistin,+piti+joka+nurkka+jollain+tavoin+hyödyksi+laittaa+kasvamaan,+pensaiden+ja+kukkien+lisäksi.On+siitä+aikaa,+kun+altaassa+olisin+uinut,+en+tosin+usein+järvessäkään,+tokko+enää+pinnalla+pysyisin,+kaikki+aikanaan,+vesipeto+olin+kouluaikana.Jotenkin+en+halua+tunne+tuohon+hommaan,+niin+hyvä+kuin+ehkä+olisikin.Jäin+miettimään+koska+olenkaan+kalakeiton+keittänyt,+järvikalasta+en+aikoihin.Muikut+ja+lohi+on+muulla+tapaa+tullut+tehtyä.Keikauskakun+teenkin,+nyt+Helatorstaiksi,+kun+pojantytär+tuleen+pienen+neidin+kanssa+käymään,+jos+aika+myöten+antaa,+kun+on+omaäiti/mummola+ja+ukkila/varamummola+käytävänä,+kiitos+kun+muistutit+tuosta+kakusta+Ramoona.+Toivottavasti+ehtivät+jossain+välissä+myös+iso-mummia+tervehtimään,+toivossa+elän.Jännä+nähdä+miten+suomenkieli+on+vävyllä+kehittynyt.Nyt+päivää+suunnitelmia+olematta+viettämään,+aina+joku+kohta+eteen+tulee+mitä+voi+korjailla,+no+heti+tuli+mieleen+liesituuletin,+sekin+tuppaa+rasvoittumaan,+joten+siinä+taas+hommaa+tiedossa.Iloista+ja+miellyttävää+päivää+teille+ystävät;)
  14. Huomenta+edelleen+kauniiseen+maanantaiaamuun+ja+uuden+viikon+alkuun.Viimeinen+täysi+viikko+toukokuuta,+mihin+tämä+aika+kiirehtiikään,+kesää+odottaen+hujahdamme+kohta+syksyyn;)Koivuissa+melkoisen+täysikokoinen+lehti+ja+pääskysetkin+on+tänne+löytäneet,+kesäksi+voi+jo+sanoa.Tuuli+saisi+suuntaa+kääntää,+sen+jälkeen+lämpökin+lisääntyisi,+koillisesta+puhalteli+eilen,+ja+se+ei+ihan+kesäisen+tuntuista+kuitenkaan.Fiinufammulla+kesähommat+menneillään,+kyllä+se+ilo+onkin+seurata+kasvun+edistymistä,+tuomi+on+nupullaan+täällä+meilläkin,+neljän+päivän+päästä+helatorstai,+silloin+tuomi+kukassaan.muutama+hetki+ja+sireenin+vuoro+on+kukkansa+iloksemme+näyttää+ja+niin+se+kesä+etenee+kauneudessaan.Uimahalli+on+täällä+myös+hyvin+suosittu+meidän+ikäisten+keskuudessa,+itse+en+voi,+ihoni+ei+kestä+kloorattua+vettä.Hinnannousut+on+todellisuutta+kaiken+suhteen,+elämä+on+nyt+tosi+tiukkaa,+pakko+on+yrittää+menoja+pienentää,+jos+ei+kovin+suurta+kulutus+ole+tähänkään+asti+ollut.Asuminenkin+kallistuu,+totta+kai,+kun+kulut+nousevat,+on+vaan+hyväksyttävä+tosiasia.Kyllähän+ne+koiratkin+osaa+ikävöidä,+miniäni+juuri+kertoi,+ettei+töiden+jälkeen+mihinkään+voi+jäädä,+kun+kotona+koirat+odottaa.Miniä+soitteli+eilen+ja+tarjosi+kyytiä+puutarhalle,+mutta+nyt+kukkani+on+jo+ostettu+ja+roikkuvat+amppeleissaan+ja+viikonloppuna+menen+puutarhamessuille+Joensuuhun,+varmaan+sieltä+jokunen+kukka+mukaan+lähtee.Miniä+laittaa+pihansa+todella+kukkakeitaaksi,+pysyvien+pensaiden+ja+monivuotisten+seuraan+paljon+kesäkukkijoita.Hän+tarjosi+vielä+reissua+mökkiä+katsomaan,+remontti+tehty,+mutta+tällä+kertaa+siitäkin+menosta+luovuin,+veneeseen+meno+jo+arvelutti+ja+perillä+luonnonomainen+maasto.Aiemmin+poikani+jo+sanoi,+että+voisin+sinne+mennä+pidemmäksi+aikaa+oleilemaan,+saapa+nähdä+uskallanko,+venematka+vain+viitisen+minuuttia,+mutta+yksin+sinne+jääminen+arveluttaa.Yksin+olin+omalla+mökilläni,+mutta+kunto+oli+toisenlainen.Epävarmaksi+on+maailma+mennyt,+mieli+on+oltava+avoin+jatkuvasti+muutoksille,+työn+tekoakin+voi+joutua+vaihtamaan+useamman+kerran+elämässä.Tyttäreni+on+saanut+tehdä+samaa+työtä+kohta+neljäkymmentä+vuotta,+vielä+vuosi+ja+sitten+eläke+odottaa.Mielellään+työn+jättää,+on+koko+ajan+asiakaspalvelussa+ja+ihmisten+huolten+ja+purkautumisten+kuuntelijana,+ei+ihan+helppoa+sekään.Työelämässä+pärjääminen+sekin,+vaatii+kykyä+olla+ja+tehdä+työnsä+hyvin,+olipa+työ+mikä+tahansa.Tuosta+työn++erotuksista,+henkisen+ja+ruumiillisen+työn+mukaan++enää+ei+kai+paljon+puhetta,+ennen+oli.Kunnioitus+jokaisesta+työstä+on+ihmisistä+riippuvaa,+työ+sinänsä+on+arvokasta+joka+paikassa,+kun+sen+kunnolla+hoitaa,+hyvä+mieli+itselle+tulee.Omia+töitäni+en+ole+aina+voinut+valita,+mutta+hyvin+olen+osani+tehnyt+ja+joskus+jopa+hyvillä+mielin+olen+saanut+olla.Mikään+työ+ei+käteen+tartu,+hyvä+mieli+voi+silti+mukana+aina+olla,+siihen+vaikuttaa+oma+suhtautuminen.Pilviä+meinaa+kerätä+ja+minulla+parvekkeen+pesu+mielessä,+onpa+kiirehdittävä,+antoisaa+päivää+teille+ystävät+palstalla;)