Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Kaunista+sunnuntaiaamua+ja+hiljaista+on,+kuten+aina+on+ruukannut+olla,+ihmiset+nukkuvat+pitkään.Ripustelin+kukka-amppelit+eilen+parvekkeelle,+luulisi+ettei+pakkanen+lasitetulle+parvekkeelle+enää+tule,+kauniilta+näytti.Itse+kokoan+amppelin,+saan+paljon+halvemmalla+ja+mieleiseni.,+siivoton+hommahan+se+on,+mutta+sitten+kerralla+siivoilen,+kun+parvekkeen+pesu+eteen+tulee.Maanantai+suunnitelmissa+tälle+hommalle,+jos+sää+sallii.Oikein+sanot+ano20,51,+omia+juttujahan+nämä+viestit+ovat+ja+Hurskaiselta+aina+huumorilla+höystettyjä,+kiva+kun+muistaa+pistäytyä.Aikamoinen+homma+tuo+lämmittäminen+ja+ei+sekään+ihan+halvaksi+käy,+tosin+lämpö+on+mieluisan+tuntuista.Pikkuruusun+vein+haudalle+äitienpäivänä,+pitääkin+soittaa+seurakunnalle,+että+jos+elossa+on,+jättävät+paikoilleen+ja+muut+kukat+laittavat+ympärille.Tiedä+vaikka+joku+poliisin+lähettää+seuraavaa+"urheilua"+ajellessa+Kristiina23,+etkö+voi+ajaa+ajotiellä?+kerroit+varmaan,+mutta+en+muista+syytä.Kannattaisi+perunaa+istuttaa,+peruna+on+loppumisuhan+alla,+tietenkin+paljon+tulevasta+kesästä+riippuu,+miten+kasvu+onnistuu.Paras+on+mättäät+tutkia+ennen+istahtamista,+vaikka+kehotus+istua+mättäälle+kuuluukin,+saattaa+yllätys+olla+vastassa,+ei+pelkkä+märkyys+kuten+Miaelina+mainitsit,+vaan+tuo+inhottavista+inhottavin+otus,+käärme.Minua+puistattaa+jo+ajatella+jos+sen+kohtaisin,+olen+kuitenkin+pari+kertaa+elämäni+aikanani+sen+luonnossa+nähnyt.Inhoan+kaikkia+matoja,+pieniäkin,+jauhomatoja+aina+tutkin+purkeistani,+mutta+onneksi+en+ole+tavannut,+joku+kertoi+niitäkin+voivan+vanhoissa+jauhoissa+olla.Olet+hyvin+työllistetty+Eliaana,+ei+tarvitse+paljonkaan+miettiä,+mitähän+tekisi,+kaihoisasti+mietin,+niin+olin+minäkin+kymmenisen+vuotta+sitten.Vauhti+on+hiljentynyt,+vielä+kuitenkin+jotain+aikaan+yritän+saada;)Mukava+nähdä+uusi+nimimerkki+nojatuolin+uumenissa,+tervetullut+olet+Sirkka;)Liity+vaan+näiden+arjen+tapahtumien+kirjaamiseen,+aika+ainakin+kirjoittaessa+hyvin+kuluu;)Koulujen+juhlimisista+on+puhuttu,+kyllä+ne+varmaan+useammassa+koulussa+pidetään,+minullakin+olisi+Ruotsiin+kutsu,+siellä+tyttärenpojan+perheen+kuopus+valmistuu+kansainvälisestä+koulusta,+mutta+menon+jätän+väliin.+samainen+nuori+tulee+armeijan+kouluun+heinäkuussa,+astuu+isoukkinsa+jälkiä+meriväkeen,+perinteet+säilyy.Perheenvanhin+poika+pääsi+poliisikouluun,+sitkeän+hakemisen+perästä,+aina+naiskiintiö+esti+pääsyn,+nyt+onnistui+.Vanhin+koulun+penkille+ja+nuorin+armeijaan,+no+vielä+ehtivät+moneen,+ikä+ei+paina+kummallakaan.Näitä+onnistumisen+tunteita+on+montakin,+pojan+vanhin+tyttö+sai+toivomansa+englanninkielenlehtorin+paikan+Lahdesta,++tällä+hetkellä+Kotkassa,+mutta+isompaan+kaupunkiin+halusi.Tuntuu+kuin+koulun+käyminen+kaikilla+käynnissä,+tyttärentytön+tyttö++lukee+ravintola-alan+esimies+linjaa,+tehden+koko+ajan+töitä+hotelinrespassa,+ja+poika+lukee+kokiksi+Jyväskylässä,+tehden+töitä+baarissa++viikonloppuisin.Nuorin+lopettaa+myös+juuri+koulun,+suunnitelmat+jatkosta+vielä+auki.Hyvähän+se+on,+kun+koulin+käynti+innostaa,+samaa+en+itsestäni+voi+sanoa,+ei+lapsenikaan,+mutta+hyvin+ovat+onnistuneet+kuitenkin.Aikakin+on+niistä+ajoista+muuttunut+ja+tarvitaan+meitä+tavallisia+töitä+tekeviä,+kaikista+ei+ole+koulun+kävijöiksi.Tuo+kasviskaviaari+on+tuntematon+minulle,+joku+salaatti+kai+on?Tuo+sanonta++vähän+päivässä,+paljon+viikossa+on+nykyinen+elämän+ohje+pakostakin;)Pieni+pyykin+silitys+on+siirtynyt+ja+nyt+siihen+sopiva+rako+ja+sen+jälkeen+tuonne+rannan+maisemiin,+voikaa+hyvin;)
  2. Kaunista+perjantaiaamua+ja+terveiset+eiliseltä+antoisalta+reissulta.Puolitoistatuntia+ajeltiin,+kunnes+selvisi+matkanpää,+olimme+Haapamäen+ruukissa,+1800+luvun+lopussa+perustetussa+rautasulatus+tehtaassa.Ilma+suosi+kierrellä+eri+rakennuksissa+ja+ihastellen+kauniita+näkymiä.Eihän+tehdasalue+ollut+entisessä+kukoistuksessaan,+jolloin+oma+puutarhuri+hoiti+alueita,+mutta+muuten+pieniä+mökkejä+ja+isompia+herrojen+asuntoja+nähtiin+ja+opas+selvitti+hierarkiaa,+miten+erovaisuudet+nähtiin,+oli+herrojen+sauna+ja+työläisillä+omansa,+olipa+kreivinsaunakin,+sillä+venäläisiä+vieraita+myös+tehtaalla+kävi.Kissakoski+oli+avain+tälle+tehtaan+mahdollisuudelle+ja+järvet+joita+vallattiin+samoin+kuin+kullanhuuhtojat+alueitaan+Lapissa,+kiistaakin+käytiin,+sillä+järvimalmi+oli+aine+mitä+tehdas+jalosti.Näin+tietämättömälle+matka+avarsi+monia+asioita,+järvimalmi++sulatettiin+1200+asteen+lämmössä,+konepaja+puoli+valmisti+muotit+ja+niiden+avulla+sulanut+rauta+valettiin+valimossa++ja+kuljetettiin+suurimmalta+osin+Venäjälle,+ennen+rautatien++valmistumista+ja+sen+jälkeenkin+hevoset+rautaa+kärräsi,+hevosilla+oli+kova+kysyntä.Työolosuhteet+oli+kamalat,+valimossa+raudan+käsittely+toi+myrkkykaasuja+ja+siellä+olikin+seinässä+pieni+koppi,+missä+oli+jänis,+kun+jänis+kuoli,+miehet+pääsivät+ulos+hengittelemään.Harva+valimotyötekijä+eläkepäiviä+näki,+kotiin+mentyä+silmistä+ja+äänestä+isän+tunnisti.Kerran+viikkoon+lämpeni+sauna,+muuten+pesu+tapahtui+pesuvadissa,+kun+vaimo+juoksutti+vettä+purosta.Kaksi+masuunia+mihin+malmi+ohjattiin+sulamaan+ja+sieltä+valui+kuumana+valimoon.Myös+naisia+oli+valimossa+töissä,+sota+aikaan+ammuksia+tehtiin.!900+luvun+alussa+muuttui+tuotanto+viemäriputkiin,+silloin+alkoi+veden+saanti+yleistyä+kotitalouksissa+ja+niin+jatkui+tämän++ruukin+elämä,+kunnes+muovi+keksittiin+ja+joskus+1970+luvulla+tehdas+lopetti+toimintansaHaapamäen+ruukin+loiston+päivinä+kylässä+oli+koulu,+sairaanhoitaja,+jopa+oma+raha,+mikä+oli+kaiketi+laitonta.Nyt+kylässä+on+noin+180+asukasta,+kesällä+enemmän,+paikka+on+yksityisen+omistuksessa+ja+vierailut+mahdollisia.On+vielä+kerrottava+juhlallinen+työmiehen+patsaan+paljastus,+patsas+oli+tehty+erikokoisista+putkista+ja+raudasta,+vatsa+oli+vain+tyhjä+reikä.Opas+kertoi+hänen+viimeisen+juhlapuheen+jälkeen,+hän+veti+suojan+alas+ja+patsas+paljastui,+vieressä+oli+rouva+huomannut+aukon+vatsassa+ja+todennut,+aina+se+tuo+työmiehen+vatsa+tyhjä+on+ollut;)Tulikin+vähän+erilainen+aamunavaus+ja+virheitä+kerronnassa+varmaan+on,+ehkä+alan+ihmiset+korjaavat+virheet.Makriinan+kertoma+"hajoittaminen"+tapahtui+myös+tämän+ruukin+kohdalla,+mutta+historiassa+säilyy.Olisi+monelle+yksi+kohde+tutustua+siihen+aikaan,+kun+miehet+kuin+naisetkin+olivat+rautaa+ja+elämä+melko+heikoissa+kantimissa.Päivän+retki,+antoisa,+mutta+väsyttävä,+eipä+mitään+enää+illan+aika+aikaan+saanut,+ja+uni+tuli+hetkessä.Tulomatkalla+kävimme+vielä+puutarhalla+ja+sieltä+kukkakassit+käsissä+monetkin+lähti,+minä+myös,+nyt+pitää+ruveta+istutushommiin.Passia+ei+tarvinnut+ja+kivasti+elämä+virkistyi,+suosittelen+näitä+pieniä+retkiä,+jos+vaan+mahdollisuuksia+eteen+tulee,+64+tyytyväistä+matkaaja,+aika+huonokuntoisiakin,+mutta+matka+sujui+hyvin.Haapamäen+ruukin+olemassa+olosta+en+tiennytkään,+vaikka+alle+sadan+kilometrin+päässä++on,+nyt+muistoja+siitäkin+mieleen+tuli+ja+varmaan+pysyykin.Mukavaa+viikonlopun+alkua+,+niin+se+taas+viikko+jää+historiaan.
  3. Sataa,+sataa+lotisee+voisin+minä+myös+laulamalla+aloittaa+tämän+harmahtavan+päivän.Tiukkaa+tekee+kesän+tulo+ja+satotoiveista+on+kuultu,+ainakin+öljyn+hinta+nousee,+kun+satotoiveet+romahtavat.Vieläkö+luontokin+koettelee+kaiken+muun+lisäksi,+näin+koetellaan,+hyväksyttävä+on.Tuo+Nato+keskustelukin+alkaa+jo+uuvuttaa,+jokohan+huomenissa+hakemus+laitetaan,+voiko+Turkin+vastalause+hakemuksen+hylätä?Niinpä+se+joskus+levy+jää+päähän+pyörimään,+minulla+useinkin+äitini+laulamat+virret+laulua+seuraamaan+laittaa,+jos+sellaista+tarjotaan.Vähemmän+virsiä+kuulee,+ellei+kirkon+meininkiä+kuuntele,+useimmiten+kanavat+tätä+nykymusiikkia++esiin+tuo,+mistä+en+välttämättä+tykkää.Onhan+minullakin+tuo+levyjen+kuuntelu+mahdollisuus+ja+mieleistä+musiikkia+on+mahdollisuus+kuunnella,+laiskuus+senkin+estää,+ei+ole+automaattinen+levynvaihdin;)Vaikka+muisti+pätkii,+koululaulujen+sanat+muistan+hyvinkin.Pihatöiden+ja+kodinhoidon+tekeminen+kiireen+ylläpitää,+näin+ilman+pihalla+tehtäviä+hommiakin+ilta+aika+nopeasti+tavoittaa.Olen+yrittänyt+laittaa+tavaroita+sellaiseen+järjestykseen,+että+nopsaan+löydän,+jos+muisti+pelaa+aika+hyvin+on+onnistunut,+mutta+eipä+tiedä+milloin+tuuli+kääntyy.Ystävätär+soitti+eilen+ja+kertoi+miehensä+rollaattoriin+jouti+turvautumaan,+aivoissa+verenkierto+häiriöitä+ja+kävely+muuttui+horjuvaksi.Saattaa+ykskaks+juoksemaan+lähteä+ja+siinä+on+piteleminen,+ettei+rollaattoria+ojaan+juoksuta,nauroi+kertoneensa+miehelleen,+että+valjaat+saat+selkääsi.Järki+toimii+hyvin,+mutta+joku+alue+aivoista+häiriintyy,+kovia+liikkujia+molemmat+koko+ikänsä.'Arvaamaton+on+elämä,+koskaan+ei+tiedä+mistä+napsahtaa,+päivä+kerrallaan+tyylillä+tässä+on+edettävä.Kyllä+taitaa+olla+viisautta,+kun+unohtaa+kaikki+nuo+Posi-tv,+kuin+muutkin+arveluttavat+asiat.Minulle+tulee+puhelinsoittoja+joita+arvioidaan+häirikkösoitoksi,+heti+poistan,+samoin+nuo+ulkomailta+soittavat.Onnekseni+en+niin+kiintoisa+ihminen+ole,+että+jatkuvasti+niitä+tulee,+jokunen+kuitenkin+päivässä.Onneksi+olkoon+pihasi+kuntoon+tulemisesta+demeter+ja+hyvä+että+hyvin+apua+olet+saanut,+kunhan+nyt+vielä+leikkaus+onnistuu,+onpa+mukava+pihalla+käyskennellä+ja+toipumista+suorittaa.Epäilen+peipon+olleen+linnun,+eikös+peippo+tee+pesän+koivunlatvaan+korkealle,+leppälintu+muistuttaa+peippoa+ja+se+kaiketi+pesii+pihapiirissäkin,+paraskin+lintujen+tuntija+tässä+nyt+opastaa;)Pääskyt+myös+venekatoksiin+ja+piharakennuksiin+pesänsä+tekee,+mutta+pääskyn+jokainen+tuntee.Olkoon+mikä+tahansa,+ihana+seurattava+siitä+tulee,+istahdin+toissapäivänä+tuon+lähipuiston+penkille,+västäräkki+tuli+tervehtimään,+samoin+talitiainen,+mutta+peippoa+en+nähnyt,+en+kuullut.Kyllä+niitä+isoissa+koivuissa+pesii+ja+ehkä++pesänrakennus+viimevaiheessa+kiireessä+pitää,+seurattavaa+riittää+myös+puiston+kukkaistutuksissa,+mitä+ovatkaan+kun+kukkaan+pääsevät,+hieman+parantelivat+syksyllä+penkkejä+ja+uusia+kukkia+toivat.Tuo+saman+ikäisten+katoaminen+on+huomioitu+myös+kerhopäivinä,+vanhoja+kasvoja+aina+vaan+vähemmän,+lehdestä+saa+sitten+lukea+muistokirjoituksia,+ovat+siirtyneet+meille+tuntemattomaan.Julmalta+se+tuntuu,+mutta+näin+tämä+elämä+on+rakennettu.Nyt+on+matonpesu+urakka,+keittiön+lattialta+pesen+pitkän+maton,+pesutuvan+lattialle+heitän+ja+pitkävartinen+harja+heiluu,+puhdasta+tulee,+jätän+huuhtelun+jälkeen+valumaan+ammeen+reunalle,+en+jaksa+mihinkään+sitä+hilata,+sitten+valuneena+ulos+vien.Saapa+nähdä+onnistuuko+vielä,+vai+joudunko+apua+pyytämään,+ei+näillä+voimilla+voi+kehuskella,+mutta+jospa+vielä+kuitenkin;)Parvekkeella+on+iso-pitkämatto,+senkin+pesu+päässä+pyörii,+mutta+koetan+hillitä+ajatusta.Pesulaan+voisi+lähettää,+muuta+itsepäisenä+nämä+haasteet+koen+ja+samalla+testaan+kuntoani.Nyt+matto+kainaloon+ja+alakertaan,+eipä+siinä+kauan+aikaa+mene,+jos+kaikki+hyvin+sujuu,+näin+aloitan+järkevän+päiväni+ja+siirryn+koneen+äärestä,+heippa!
  4. Aurinko+pilkistelee,+kyllä+sitä+vettä+eilisen+aikaan+jo+tulikin,+hyväksi+varmaan+luonnolle.Pohjoinen+tuuli+ei+tiedä+sään+lämpiämistä,+mutta+aina+se+kuitenkin+kesäksi+on+kääntynyt;)Loppukuulle+jo+siirryttiin,+hyllyt+pakasterasioista+täyttyy+ja+pakastin+tyhjenee,+hyvä+niin,+kohta+uusi+sato+tuloillaan;)No+eipä+kannata+vielä+säilömisistä+puhua,+vietetään+juhannus+ensin;)Noinhan+se+menee+ynnämuu,+samoja+touhuja+toistuu+päiväohjelmat,+minulla+jää+lukemiset+noihin+aikakausilehtiin,+mutta+hyvä,+että+edes+sen+verran+jaksan+keskittyä.Muutamat+sukat+olen+neulonut,+kun+kipu+ranteista+hellitti+sen+virkkausurakan+jäljiltä.Näillä+sitä+matkataan+ynnämuu,+niin+kauan+kun+päivät+täyttyy.Makriina+todisti,+että+tuommoinen+kanavakin+on,+en+ole+kuullutkaan,+pitääkö+ihan+hävetä,+kun+en+ajan+tasalla+ole,+no+Ano++Turtiaisesta+olen+kuullut+vastarannankiiskinä.Ei+oikein+mielenkiinto+jaksa+innostua+näiden+julkisuutta+hakevia+kohtaan.Voi+hyvänen+aika,+miten+nyt+lippusikin+sait+katoamaan+Hurskainen,+katsele+nyt+ensin+kaikki+piironginlaatikot,+kai+siellä+odottaa+salkoon+pääsyä.Onhan+äitienpäiväkin+lipunnostopäivä+ja+kesäkuun+neljäs+sitten+myös+ennen+juhannusta,+joten+etsi+nyt+uusi+lippu+puhtaana+ja+ehjänä+salkoon.Makriina+jaksaa+aikaa+seurata,+minulle+tuo+euroviisun+tarjonta+enää+houkuta,+hyvä+oli+että+voitto+meni+Ukrainalle,+onhan+se+jotenkin+huomiota+herättävä+sekin+ele.Niinhän+tuo+media+kertoi+Niinistön+soitosta+ja+asiallinen+kai+oli+yhteys,+ei+hyökkäysuhkia+ainakaan,+näin+kerrottiin.Otsikoita+luen+ja+joskus+mielenkiinto+herää+luen+koko+kirjoituksen,+mutta+on+se+niin+sekavaa+tämä+elämä+nykyään,+että+hyvä+kun+jaksaa+näiden+omien+vaivojen+ja+jatkuvasti+nousevien+hintojen+kanssa+selvitä.No+selvitäänhän+sitä+jos+nyt+ei+pelkkää+päivän+paistetta+aina+ole.Surullista+on+noiden+nuorten+miesten+suhteen,+kun+sotimaan+valmistautuvat,+lomaa+vaan+saivat+laulamisen+ajaksi,+olisikohan+mieli+jäädä+rauhaisimpiin+maisemiin.Täällä+lähimaisemissa+Ukrainalaiset+opettelevat+maatiloilla+työn+tekoon+maamme+tavoilla,+ja+lapset+koulua+käyvät+tulkin+avulla,+aika+moni+on+halunsa+kertonut++jäädä+maahamme.Varmaan+monellakin+ikävä+omaisiaan,+mutta+pelko+ei+ole+mukava+seuralainen+ja+jos+se+vielä+on+kuoleman+pelko+ei+sitä+jaksa.Sopeutumista+vaatii+maahammekin+asettuminen,+mutta+toivoa+sopii,+että+kaikki+hyvin+sujuu.Komerot+on+kunnossa+ja+jonkun+verran+sain+tavaraa+vähennettyä,+koreihin+laiton+tavarat,+olisiko+vielä+kyltti+laitettava+missä+mitäkin+on,+kun+nuo+komeroiden+hyllyt+niin+syviä+ovat+ja+yleensä+aina++takimmaista+tarvitsee.Kyllä+varmaan+siistimiskohteita+vielä+löytyy,+parveke+vielä+painajaisena+edessä,+odotan+lämpimämpää+säätä+sen+siivoukseen.Sitten+kukkien+hankintaan,+näin+on+suunnittelut+mielessä;)Kummasti+aika+rientää+ilman+mitään+sen+suurempaa+aikaan+saamatta,+onko+tarpeenkaan?Nuttua+niskaan+ja+ulos,+sen+verran+viileää+on,+ettei+kannata+vähillä+ulos+mennä,+siitä+seuraa+kipu+ja+tauti;)
  5. Sunnuntaiaamun+hiljaisuutta+ja+tihkusadetta.+harmaa++taivas,+tuskin+aurinko+tänään+näkyy.Lämpöä+kahdeksan+astetta,+eilen+jo+kipusi+kuuteentoista+asteeseen.Siivouksen+jälkeen+väsytti+niin+kovasti,+että+istahdin+aurinkotuoliini+ja+tunnin+torkut+otin,+harvinaista+minulla;)Traumaattisista+tunteista+ja+masennuksista+yleensä+olette+puhetta+pitänyt,+koettu+asia.Muistan+sen+kaksivuotta+minkä+aikana+ei+meinannut+päivää+päästä+ilman+kyynelehtimistä,+Puhuin+asiasta+paljon+ja+onneksi+oli+kuuntelijoita,+lopuksi+sitten+lääkärin+puheilla+kävin,+kun+möykky+rinnasta+ei+pois+lähtenyt,+sitten+muutaman+lääkityn+päivän+jälkeen+alkoi+elämä+sujumaan.Puhuminen,+purkautuminen+auttaa,+mutta+joskus+on+hyvä+lääkkeitäkin+käyttää.Onhan+päiviä,+juuri+tämänkaltainen+päivä+mielen+masentaa,+mutta+tieto+siitä,+että+huomenna+voi+olla+toisin,+auttaa+suruakin+kestämään.Elämän+kulkuun+auttaa+sekin,+että+tekee+"rutiinit"+joka+päivälle,+aina+joku+kimmoke+ja+niin+päivä+kirkastuu,+surua+ei+saa+ruokkia.Näillä+keinoin+olen+säästynyt+jatkuvalta+ikävältä+ja++elämän+harmaudelta.Luin+jostakin,+että+Turkin+päämies+olisi+perunut,+eli+ei+tarkoittanut+suomea+lausunnoillaan,+no+eipä+taida+estää+hänenkään+sanomiset,+Natoon+haetaan,+näin+olen+ymmärtänyt.Mitä+siitä+seuraa,+on+arvauksien+varassa,+sotilasliittohan+Nato+on.Tuo+yksinäisyys+on+myös+kovin+henkilökohtainen+juttu,+minulle+sekin+on+sopinut,+tosin+aivan+yksin+en+ole+tätä+kahtakymmentä+vuotta+ollut,+ystäviä+on+aina+löytynyt,+joskus+pidemmiksikin+ajoiksi,+mutta+nyt+on+tullut+se+aika,+jolloin+yksinäisyys+tuntuu+maittavan.Ihan+mökkihöperö+en+kuitenkaan+ole,+pienin+välein+työnnyn+ystävien+seuraan,+kerhoihin+ja+pikkumatkoille,+niiden+jälkeen+koti+on+maailman+paras+paikka;)Melko+hankala+ihminen+olen+oikkuineni,+mutta+46-vuotta+saman+ihmisen+kanssa,+sai+aikaan+onnea+ja+turvallisuutta,+ylä+ja+alamäkineen,+iso+aukko+siitä+jäi.Makriina+asiaa+puhut+tuosta+auttamisen+asiasta,+kun+suru+on+kohdannut+,+muistan+tyttäreni+jälkeenpäin+kertoneen,+että+oli+melkoisen+rasittavaa+itkuani+kuunnella,+kun+hänelläkin+suru+päällä,+kuuntelijan+osakaan+ei+helppo+ole.Vaikeana+varmaan+minutkin+koettiin,+sillä+aina+sitä+asiaa+puhua+pulputin,++onneksi+jaksoivat+kuuntelijat.Meillä+täällä+jo+kesän+merkit+kummasti+lisääntyy,+koivut+jo+pääväriltään+vihreinä,+samoin+nurmikot,+narsissit+puistossa+kukkiaan+aukoo,+kyllä+se+kesää+lupaa.Neeassan+onni+on,+kun+kesää+voi+omin+käsin+tulevaksi+auttaa,+haravoinnin+jälkeen+vihreys+aivan+pomppaa+esiin,+näin+muistan+ja+entäs+niiden+kukkien+esiin+tulevat+versot,+nehän+elämän+jatkumista+todistaa,+lintujen+viserrysten+lisänä;)Surut+on+surtava,+mutta+aina+aurinko+paistaa+sateen+jälkeen,+niin+varmaan+tämänkin+päivän+jälkeen,+iloja+vaan+etsimään;)
  6. Sadesäähän+heräiltiin+täällä+Savon+puolella,+ei+taida+onnistua+lenkille+lähtö+tänäänkään,+on+helpotus,+kun+keksii+syyn+laiskuuteensa.Miksi+tuokin+asia+on+niin+vaikeaksi+muodostunut,+kuitenkin+kun+ovesta+ulos+itsensä+saa,+on+ihan+kiva+tallustaa.Tuo+vihreys+nyt+jo+koivuissa+ja+nurmikolla+ihan+oikealta+näyttää,+kesää+se+tekee+tämä+sadekin,+lämpöä+kymmenisen+astetta.Noin+olen+minäkin+päättänyt,+ei+tomaatteja,+ei+paljon+muutakaan+parvekkeelle.+Mullan+rahtaaminen+keväisin+ja+syksyisin+saa+määränä+pienentyä,+yksi+säkillinen+odottaa+ulos+vientiä+nytkin,+vanhaa+multaa,+pensaan+juurelle+ne+laitan.Amppelit+roikkumaan+ja+sitten+nämä+äitienpäiväkukkaset+lisänä,+se+riittäköön.Näinhän+aina+päätän+ja+kun+puutarhalle+menen,+sorrun+aina+siihen+ihanuuteen+mikä+siellä+vastaan+tulee.Kyllähän+se+muisti+meinaa+väliin+pettää+ja+olenkin+aikonut+muistitestiin+pyrkiä,+jospa+ennalta+ehkäisevää+lääkettä+tähänkin+vaivaan+antaisivat.Höpötellään+vaan+jatkossakin+Hurskainen;)No+niinpä,+tuo+ikkunasta+ikkunaan+saattaa+olla+joillekin+elämän+ehto,+kaikesta+pitää+selvää+saada.Minä+liikkumattomuuttani+sillä+yritän+puolustaa,+en+todellakaan+niitä+verhoja+heiluttavia+ole,+mutta+tässä+koneella+istuen+seuraan+liikennettä,+useinkin+aivan+tuntemattomia+ihmisiäkin.Juuri+nyt+kulkee+iso+koira+isäntänsä+kanssa,+rotua+en+osaa+arvata,+mutta+sen+huomaan,+että+isäntä+rakastaa+koiraa,+kiltisti+kulkee+isännän+vieressä,+mutta+nuuskimiset+tehdään+rauhassa+ja+koiran+ehdoilla.Aika+usein+huomaa,+miten+omistajat+koiriaan+perässään+vetävät+ja+niiden+viettejä+ei+kunnioiteta,+kiitettävän+usein+pussit+mukana+kulkee+ja+tuotokset+pussiin+löytää.Seuraaminen+kyllä+aikamoista,+kun+kuulee+jotain+poikkeavaa,+pitää+kurkata+mitä+tapahtuu,+kuten+eilen+juuri+kerroin+puistikon+siivoamisesta,+mutta+enpä+sitten+juuri+julkkiksia+seuraa.Eurovisioita+en+moneen+vuoteen+ole+katsonut,+en+näiden+"julkkisten"+elämästä+paljon+tiedä,+otsikoita+joskus+luen,+ja+mietin+kukahan+ja+mitä+tekeekään+kyseinen+henkilö.Ajan+hermolla+yritän+näiden+olemassa+olevien+lähteiden+avulla+pysyä,+mutta+aika+usein+joudun+selvitystä+pyytämään,+jos+jossain+keskustelua+syntyy.Monikaan+nykymaailman+asia+ei+tärkeä+minulle+ja+suu+pyöreänä+kuuntelen+joskus+kun+tilanne+eteen+tulee,+mistä+onkaan+kyse.Mistään+kovin+tärkeästä+en+usko+jääneeni+paitsi,+niin+pieni+tämä+elämäni+ympyrä+on.Ihmettelen+useinkin,+miten+joku+voikaan+kiinnostua+niin+kovasti+jonkun+toisen+elämästä,+että+jaksaa+kaikki+juorulehdetkin+lukea,+no+näinköhän+paljosta+vaille+jään;)Nyt+näyttää+kirkastuvan,+tekosyitä+ei+muitakaan+ulos+lähtöä+estä,+jospa+pieni+lenkki+onnistuisi+ja+voisi+tyytyväisenä+tehtävän+suoritettua+loppupäivän+vaan+istuskella;)Mukavaa+torstai+päivää+teille+kaikille,+lukijoille+kuin+viestin+jättäville,+joita+tietenkin+odotan;)
  7. Huomenta+jälleen+ja+pientä+vesisadetta,+katselin+miten+pientä+puistoa+oli+siivoamassa+neljä+henkilöä,+yksi+traktorin+pukilla+ja+toiset+harvakoneet+käsissä.Pohdin+työtahtia+katsellessa,+että+entisen+ajan+mukaan+pari+haravamiestä+olisi+alueen+muutamaan+tuntiin+siivonnut,+nyt+ei+kiirettä+kellään,+ainoastaan+traktori+tautotta+työtä+teki,+muilla+taukoja+vähän+päästä,+no+nyt+elämme+tätä+aikaa.Hienoa+kuitenkin,+että+kadut+puhdistuvat+ja+puistikon+rauha+ja+viihtyvyys+esiin+saadaan.Luin+yleisöosaston+kirjoituksia+ja+siellä+todettiin,+että+veroja+on+nurkumatta+maksettava,+näin+hoitajat+voivat+saada+pyytämänsä+korotukset,+näin+on+tehtävä,+ei+siinä+nurinat+auta.Jaksavatko+sitten+rahan+voimalla+paremmin,+voi+olla,+että+hoitajien+lisääminen+ja+työn+helpottamiset+voisi+hyvä+apu+olla+myös.Ramoona,+nuo+tulokset+tulevat+viiveellä,+mitä+koe+näytti,+itse+en+usko+mitään+suurempaa+harmia+kuitenkaan+on,+vanhuuden+vaivoja+kaikki.Lääkärin+soittoa+odotan+loppukuusta,+siihen+mennessä+nuo+kompuroinninkin+vaivat+toivon+mukaan+on+parantunut.Meri+kutsuu,+hyvin+olet+sen+kutsuun+sopeutunut,+vaikka+sisäsuomen+kasvatteja+oletkin.Niinhän+se+on,+missä+rakkaat+ympyrät,+koti+ja+sen+tuomat+maisemat+ja+perhe,+kaikki+rakkaat+ihmiset,+siellä+viihtyy.Aika+rientää+ja+monet+vanhat+rakkaiksi+muodostuneet+asiat+vain+muistoissa+kulkee,+kuten+Makriina+muistelit.Minun+äitini+syntyi+1896+ja+oli+42+vuotias,+kun+minä+synnyin,+sitkeän+ihmisalun+maailmaan+synnytti,+pitkäksi+on+eläminen+minulla+virunut.Tuostapa+olen+hyvilläni,+ettei+pahemmin+käynyt+kompuroinnin+kanssa,+silmälasitkin+ehjinä+säilyi.Nyt+olen+ranteiden+ympärille+ideaalisiteet+laittanut,+paremmin+paranevat,+kun+ei+rasitusta+tule.Kasvispataa+teen+minäkin+tänään+niin+paljon+vielä,+että+saan+syödä+useamman+kerran.Tuo+vanhojen+taitojen+takaisin+oppimista+olen+minä+myös+mietiskellyt,+joskin+en+aivan+uusiin+ole+tottunutkaan,+lähinnä+ainakin+ruokien+suhteen.Muistikuvia+on+niistä+vanhoista+puutteen+alla+elämisistä,+miten+kaikki+kotona+tehtiin,+mihin+vain+tarpeita+saatiin,+toivoisi,+että+ihan+siihen+emme+kuitenkaan+jouduta,+ihmisten++tapa+selvitä+on+muilla+tavoin+järjestetty.+Minäkin+tunaroin+tämän+koneen+kanssa,+yritystä+kovin,+mutta+lopputulos+ei+onnistunut,+tämä+nykykieli+jo+aika+tuntematonta,+mitä+näillä+koneilla+vaaditaan.Uusi+puhelinkin+on+käteen+sopimaton,+niin+sitä+tottuu+jo+näihin+laitteisiinkin;)Jokohan+kukon+tekoon+kohta+pääset+Eliaana?Olen+melkoisen+taipuvainen+tuohon+ajatteluun+mitä+ano+20,04++esitit,+pankkipalvelut+on+mennyt+melkein+nollaan.Hurskaisen+ääneen+olen+kuulevinani+ano+20,10+viestissä,+voi+olla+väärinkin,+mutta+sama+huumori+läpi+paistaa.Kyllähän+tuhka+jouduttaa+sulamista,+ja+eikös+se+lannoitteestakin+käy,+jos+ei+ihan+rapun+eteen+satu,+silloin+voi+olla+lattian+pesuakin+tiedossa.;)Sateeseen+joutuminen+vie+halut+lenkille+lähtemiseen,+pitää+juosta+ikkunasta+ikkunaan+täällä+sisällä,+askellusta+siitäkin+saa;)Nyt+silmä+tarkkana+kevään+heräämistä+tarkkaillen,+ihan+silmissä+näkymä+muuttuu,+sitä+ihastelemaan;)
  8. Huomenta+ja+aurinko+hellii,+puissa+jo+selvästi+näkyy+hiirenkorvia+ja+nurmikot+vihertää.Poikani+luona+totesin+kuitenkin+vielä+lunta+olevan+ja+jäät+järvissä,+eilen+vei+vävyni+veneen+rantaan+ja+viikonloppuna+arveli+isonkin+selän+olevan+jäätön.Siitä+se+alkaa+heillä+se+joka+viikkoinen+touhu,+perjantaina+kohti+mökkiä,+samaa+se+oli+meilläkin+parikymmentä+vuotta+sitten.Laput+ja+piuhat+rinnassa+nukuin,+unikin+levotonta,+no+tänään+pois+ottavat+ja+lääkäri+sitten+soittelee+onko+huolen+aihetta.Mikäs+on+juhliessa+kerran+vuoteen+isomummojenkin,+juhlimisen+arvoinen+jo+sekin,+että+on+mummoksi+päässyt,+ei+sekään+onni+kaikille+ole+kohdalle+sattunut.Fiinufammu,+nuo+omatekemät+piirustukset+ja+käsityöt+ovat+niitä+parhaita+lahjoja,+harmittelin,+kun+kaikki+kortit+on+muutoissa+kadonneet,+mitä+pienenä+olleina+lapset+ja+lapsenlapset+tekivät.Kyllä+se+talvi+tuhojaan+tekee,+muistan+ja+muistutin+näitä+nykyisiä+mökkini+asukkaita,+että+routa+paikkoja+muuttelee,+kun+puhuivat+polkujen+rakentamisista.Pienen+pieni+saari+missä+mökki+seisoo,+on+varmaan+yksi+kivikasa+alkujaan,+sillä+niin+valtavasti+myllertää+keväisin.Mökin+edusta+on+onneksi+vakaampaa+aluetta,+joten+rantaan+voi+kulkuväylän+rakentaa.Remonttia+ovat+talven+aikaan+tehneet+sisätiloissa+ja+nyt+sitten+jätekaivokin+piti+ottaa,+kun+entisiä+imeytysjuttuja+ei+enää+hyväksytty.Seinät+entiset,+mutta+sisältä+aivan+uuden+näköinen+ja+lämpö+paremmin+säilyy,+huolella+on+otettu+kaikki+huomioon.Katiska+aikahan+se+alkaa+olla,+ahvenet+kutevat+ja+hauetkin+rantavesissä,+muistan+kun+hetteiköstä+naapurin+pojat+kävivät+haukia+keräämässä.Ihana+asia+tuo+poikasi+Eliaana,+joka+apua+antaa,+vaikka+osaava+oletkin,+ei+aina+voimat+ihan+samaa+luokkaa+kuin+nuoremmilla,+apua+tarvitsee.Niin+se+tuo+uskontokin+mieliä+jakaa,+minä+en+aiheeseen+puutu+ja+paljon+siitä+puhetta+ollutkin,+kuin+muistakin+sananvapauden+aiheista,+kuten+demeter+totesit.Elämällä+kohtuullisesti,+huomioiden+lähimmäisiä,+tai+ainakin+yrittää+oman+ajatusmaailman+mukaisena,+eiköhän+se+sitä+uskonkin+asiaa+ole+parhaimmillaan.Ei+julistaminen+ketään+sen+paremmaksi+tee,+ne+teot+ja+tekemättä+jättämiset+omaatuntoa+rauhoittaa+tai+sitten+huonoa+mieltä+kasvattaa.Olen+monta+kertaa+julki+tuonutkin+oman+kantani+ja+uskoni,+ei+siitä+sen+enempää.Nyt+pitäisi+jotain+järkevää+tekemistä+saada+aikaiseksi,+kun+vasta+iltapäivällä+vävyni+taas+kuskaa+minut+lasarettiin,+viettäkää+mukava+päivä,+jospa+kivut+ei+pahemmin+ketään+vaivaa;).
  9. Huomenta+ja+pilvistä+viikonalkua,+eipä+ollut+yöpakkasia+ja+näin+ruusunikin+ehkä+selvisi+haudoilla.Juhlat+on+juhlittu+ja+miniäni+laittama+lounas+oli+runsas+ja+makoisa,+kakkukahvit+ruunasi+asian.Kukkia+on+nyt+parvekkeelle+jo+useampia,+perhospelakuita+kolmin+kappalein.Uuden+puhelimenkin+sain,+vaikka+entinen+vielä+käyttökelpoinen,+kai+jotain+sen+toiminnoista+valitin+pojalleni+ja+ostipa+sitten+uuden.Onnekseni+pojantytär+asensi+kaikki+kohdilleen,+jäi+mummolta+päänpyöritykset+ja+tuskaantumiset.Matkasuunnitelmia+tuntui+olevan,+ensin+Prahaan+ja+sitten+Saksaan,+ostettu+ennen+koronaa+ja+nyt+sitten+käytettävissä.Tyttärentyttären+perhe+jonnekin+Kreikan+matkalle+kai+jo+menossa,+sekin+oli+tilattu+ennen+koronaa.Nythän+ne+matkat+pitää+tehdä,+kun+voimia+on,+minulta+tuo+kaatuminen+kipeytti+kädet+ja+polvet,+kai+vaan+venäytyksiä,+mutta+kankea+on+toimia.Sitä+varten+se+se+aine+on+tehty,+että+röörit+aukeaa,+olen+kerran+huoltomiehen++nähnyt+kotiini+sitä+laittavan.Myös+se+imukuppi+pieniä+tukoksia+aukaisee.Makriina+tuosta+ostoskärrystä+kerroit,+minulla+myös+hyvä+tukea+antava+asia,+lenkille+olen+jo+sauvat+mukana+pitänyt,+auttaa+tasapainossa+ja+muutenkin+antaa+askeltamiseen+varmuutta.Alkaa+tuo+tasapaino+katoamaan+ja+taas+kerran+poikani+pihassa+apua+tarvitsin,+toivoisi+joka+nousussa+ja+laskussa+kaiteita+olevan.Poikani+kunnosti+kesäpaikan+saaressa+ja+sanoi+siellä+minun+olisi+kiva+oleskella,+johon+tytär+totesi+maaston+olevan+haasteellisen,+kun+kallioperäinen+on.No+onhan+se+nähtävä+ja+koettava,+jos+veneeseen+pääsen,+vaihtoivat+ison+veneen+Buster+merkkiseen,+minä+soutuvenettä+käyttäisin+mieluummin.Jokohan+onkimisen+halu+tulevana+kesänä+onnistuu.Järven+toisella+puolen+kodista+tämä+kesäpaikka+on,+viisi+minuuttia+soutaen+matkaan+kuluu,+jos+antaisivat+kaksi+Bernin+koiraa+seurakseni,+ehkä+mahdollisuudet+olemisiin+lisääntyisivät.Minun+sukuni+(pieni)+on+näissä+maisemissa+aina+asustanut,+joten+haudatkin+täällä+mihin+kukkaset+vien.Mieheni+on+haudattu+samaan+hautaan,+mihin+vanhempani+ja+siinä+on+minullekin+viimeinen+koti+odottamassa.Seurakunnan+hoidossa+on+hauta,+kun+en+itse+sinne+kovin+helpolla+pääse,+aina+on+lasten+kyytiä+pyydettävä+ja+jäisi+ne+istutuksetkin+laittamatta,+kun+nuo+polvet+ei+anna+periksi.Aina+vaan+useammin+ajatukset+tuonne+kotiin+vie,+vaikka+lapseni+kaiketi+ovat+uskossa,+että+ikuinen+olen;)Poikani+varsinkin,+nytkin+asunnon+vaihtoa+minulle+suunnitteli,+rivitaloon+haluaisi+että+muuttaisin,+ei+jaksa+ajatella,+että+en+jaksa+edes+pientä+pihaa+enää+kunnossa+pitää.Iltatähti+voin+sanoa+minäkin+olevani,+tosin+ei+iso+perheemme+ollut,+vain+sisko+ja+veli,+kaksi+tyttöä+kuoli+pienenä.Voin+silmissäni+nähdä+tuon+pienen+pojan+vuokkokimppu+kädessään+sinua+tervehtimään+tullessaan,+minunkin+sydäntä+hellytti+yksivuotias+pikkutyttö,+juuri+kävelemään+oppinut,+aina+hymyilevä,+hellyttävä+ihme;)Toinen+kaksi+ja+puolivuotias+ei+päässyt+tulemaan,,+kuvia+kuitenkin+hänestäkin.Niin+erilaisia+nämä+serkukset,+isompi+tyttönen+arka+ja+pienempi+rohkea+kaikkeen+ehtivä.Lähestyy+se+päivä+milloin+sinun+operaatio+tehdään+demeter,+pidä+nyt+kunnosta+huolta,+ettei+mitään+esteitä+enää+eteen+tule,+on+noita+ollutkin.Kyllä+se+kesäkukkien+aika+alkaa+olla,+puutarhamessuille+minäkin+olen+lähtemässä+loppukuusta+Joensuuhun,+katselemaan,+kun+ei+mitään+muuta+mahdollisuutta+ole.Lähi+puutarhoilta+sitten+kukat+kesäksi+parvekkeen+tarpeisiin+haetaan.Tänään+menen+hoitajan+käsittelyyn+jotain+lappuja+rintaan+laittavat+ja+huomenissa+sitten+pois+otetaan,+sydäntä+tarkkaillaan.Aina+vaan+useammin+matka+tuonne+lasarettiin+meinaa+suuntautua,+jospa+edes+haavereilta+säilyisi,+olisi+siinä+eilen+voinut+hassumminkin+käydä,+vahvat+luut+ja+kerros+pehmikettä+varmaan+apuna+oli;)Kivaa+viikon+alkua;)
  10. Hyvää+äitienpäivää,,+haudoilla+käyty+tervehdykset+viety+ja+istahdin+katsomaan+toista+kyytiä+odotellessa+ja+huomasin+viestini+puuttuvan.Kirjoitin+heti+aamulla,+mutta+mitä+lie+tapahtunut,+en+täältä+viestiäni+löytänyt.Kaunis+aurinkoinen+sää+tulikin+täksi+päiväksi,+en+muista+olisiko+monta+sateista+päivää+ollutkaan+äitienpäivänä.Pienen+haaverin+koin+eteisessä,+matto+oli+hieman+koholla+ja+niinpä+löysin+itseni+portaita+hyväilemässä,+onneksi+ei+silmälasit+särkyneet,+poskiluu+sai+tärskyn+ja+jo+valmiiksi+kipeä+ranne+myös+iskun+sai.Saapa+nähdä+ilmeneekö+vielä+muuta,+tätä+se+kömpelyys+tekee+ja+nuo+matot,+pois+ne+käytävistä!!!!Eliaanan+hyvää+mieltä+aistin+kun+sinne+mökkimaisemiin+olet+päässyt+ja+kissan+riemua,+kun+voi+metsästää+ja+vapaana+kulkea.Toivotaan,+että+kissa+ja+koira+ystävystyvät+ja+kaikenlainen+ilo+kesäsi+viettoon+alkaa;)Fiinufammu+sait+kukkanäkymän,+mitä+ei+meillä+näe,+voikukat+täällä+kukkivat,+onhan+nekin+kauniita+ja+kesää+tännekin+lupaavat.Neeassa+noista+nuorista+mainitsit,+minä+sain+niin+iloisia+kuvia+ja+kertomuksia+tyttärentytön+lapsista,+aikuisia+jo+ovat.Opiskelijoita+molemmat+pojat+ja+kivoja+tyttökavereita+on+pojat+saaneet,+vanhin+ja+ainoa+tytär+tässä+sarjassa+ei+pojista+välitä,+opinnot+jatkuvat+vielä+kai+vuosi,+kun+valmistuu+ravintolaesimieheksi.Pojilla+into+tehdä+töitä+opintojen+ohessa+ja+hyvin+on+tykätty+työpaikoissaan.Demeterin+harmit+mieltä+askaruttaa,+mutta+uskon+ja+toivon,+että+kaikki+on+ohi,+kun+oikea+kesä+alkaa.Odottavan+aika+on+pitkä+joka+asiassa+ja+kun+vielä+kipujen+kanssa+se+odotus+on,+ei+varmaan+mielikään+jaksa+iloisena+pysyä..Kaikki+ikävä+mitä+vielä+näin+kirjoitellen+esiin+tulee+on+omiaan+mieltä+pahoittamaan,+muttajospa+unohtaisit+ne+kaikki+ja+kertoilisit+omia+tuntojasi,+aina+joku+lohdutus+saattaa+hyvää+tehdä.Jaksamista+ja+onnellista+äitienpäivää+ja+muuta+piristävää;)Kyllä+se+niin+on,+kuten+Makriina+kirjoitit,+äänensävy+paljastaa+useimmiten+asuinpaikan.Vaikka+kuinka+kirjakieltä+yrittäisin,+kyllä+savolaisuus+paistaa+läpi.No+eipä+haittaa,+minusta+sekin+on+rikkautta++joskus+kuunnella+murteiden+sekamelskaa.Miaelinan+positiivisiin+toivotuksiin+yhtyen+,+kaikille+muistorikasta+ja+kauas+kantavaa+äitienpäivää;)
  11. Hyvää+lauantaiaamua+ja+äitienpäivänaattoa,+minulla+leivonnaiset+paistettu,+toscakakku+(mikä+ei+täysin+onnistunut)+kehräpullat+ja+pitsapullat.Ajattelin,+että+lapsoseni+tulevat+luokseni,+mutta+nyt+kävi+niin,+että+tänään+tyttäreni+luo+kokoonnutaan++lapsenlapset+myös+mukana+ja+huomenna+haetaan+lounaalle+poikani+luo,+sielläkin+sitten+koko+porukka.Huomenaamulla+haudoille+menemme+ruusut+viemään+ja+mummoja+muistaen+ja+ikävöidenkin.+Nuo+murteet+ovat+aivan+ihania,+minäkin+kuulun+savolaistenryhmään+facessa+ja+siellä+voi+viäntee+sydämesä+pohjasta;)Jotenkin+olen+arvailemassa+että+wanha+mies+olisi+hurskainen,+tuo+kirjoitus+saman+tyylinen,+voin+olla+väärässäkin,+anteeksi+pyydän.Muistelen,+että+hurskaiselta+useinkin+joku+kadoksissa;)Fiinufammu+ja+Ramoona+matkoista+kerroitte,+elämyksiä+matkat+ovat+ja+jos+voi+paljonkin+kierrellä++nautinto+rikastuttaa.Eipä+ole+Saksassa+ei+Islannissa+tullut+käytyä+ja+paljon+olisi+nähtävää,+mutta+nyt+voimat+ei+riitä,+mutta+on+minulla+iso+kirjavarasto,+missä+voin+katsella+maailman+ihmeitä,+jos+saisi+ajan+riittämään.Samoja+ajatuksia+pyrin+ylläpitämään+mitä+ano+9,11+ja+9,24+kehotitte,+hymyllä+paljon+kuittaa+ja+hyvällä+sanalla+myös,+miksi+antaisimme+mustamaalaajien+päiväämme+pilata.;)Nyt+on+kiirehdittävä+kukkien+ostoon,+äidille+ja+anopille+haudoille+ja+miniälle+vien+ruusut,+huomenna,+tyttärelle+leipomisen+lämpimäisiä+ja+Juhlamokkaa+paketin,+sekin+niin+vietävän+kallista+on+ihan+arvokas+tuliainen;)Sää+on+ihanan+aurinkoinen,+johan+se+juhlistaa+tulevan+tapaamisen;)
  12. Huomenta,+yllättyneenä+minä+myös+nämä+aamuiset+heräämiset+huomioin,+uusi+päivä+ja+vielä+on+mahdollista+elää+ja+tehdä+mitä+haluaa+ja+mitä+jaksaa.Tuo+huomautus+supernaisesta+ei+kyllä+osu+minuun,+jätit+varmaan+huomioimatta+ano+11,00,+että+monta+päivää+siivousta+tein,+myös+tämän+aamusaarnani+pidän+itsekkäistä+syistä,+haluan+saada+toisten+viestejä+luettavakseni;)Ilman+tätä+viestin+kirjoitusta+ei+päiväni+hyvin+ala,+on+eräänlainen+ponnistus+päivän+puuhiin,+saan+terveiset+niin+hyvät+kuin+huonotkin+tätä+kautta+mieltäni+ilahduttamaan.Masennus+on+ollut+myös+päivän+aihe,+no+mutta+onhan+sitä+joskus+saatava+masentuakin,+ei+vaan+tavaksi+pidä+ottaa;)Emmehän+ole+samanlaisia,+toisilla+herkässä+mielenmasennus,++en+kiellä,+joskus+se+tulee+minullekin,+mutta+ei+kovin+pitkäaikaisena+kuitenkaan.Eihän+se+kipujen+kanssa+eläminen+mieltä+ylennä+ja+tuo+jatkuva+odotus+vielä+lisää+painolastia,+kuten+demeter+on+saanut+kokea.Omasta+ilostaankaan+ei+kai+saisi+liikaa+puhua,+voihan+sekin+mielen+masentaa.Olen+joskus+pohtinut+mielessäni+tätä+omaa+jatkuvuuttani+ja+iloakin+osallistua+nojatuoliin+kirjoitteluun.+Todennut,+että+syynä+voi+olla+se,+että+näin+saan+ystäviä,+joita+en+kuitenkaan+tunne,+ystävyys+perustaa+vain+mukaviin+mieltä+ilahduttaviin+kerrontoihin.Ikäviä+viestejä+totta+kai+myös+mukaan+mahtuu,+mutta+yritän+ohittaa++ajatellen,+että+huono+päivä+tai+olo+on+kirjoittajalle+sattunut,+näin+miettien+oma+mielenikin+tyyntyy+ja+voin+olkapäitä+kohottaen+ne+sivuuttaa.Voihan+siinä+mielessä+käydä+pieni+harmitus+kirjoittajankin+puolesta,+hänellä+ei+kai+kohteita+ole,+kelle+voisi+kiukkujaan+purkaa,+tänne+se+on+niin+helppoa;)Masennuksen+hoitoa+ehkä+joillekin+sekin.Kiva+kun+niin+ynnämuu,+kuin+hurskainenkin+tätä+miesnäkökulmaa+mukaan+heittävät,+sukupuoltanne+ei+monta+tiedossa+ole,+anoista+ei+osaa+sanoa+mitä+edustavat.Makriinan+huomio+siitä,+että+melkein+kaiken+olemme+nähneet+on+totta,+mutta+mistä+kummasta+sitä+elämän+halua+kumminkin+kumpuaa,+uteliaisuus+tulevaisuuteen+aina+vaan+suuntautuu.Minulla+riittää+pienet+päivän+matkat+toisten+mukana+ja+aina+muukin+odotettava+pitää+intoa+yllä.Jaksetaan+nyt+mennä+eteenpäin+mieli+vastaanottavaisena,+murheet+kyllä+puolensa+pitää,+iloja+on+etsittävä;)Kyllä+niitä+löytyy,+avoimin+silmin+tätä+kevään+tuloa+seuraamalla+ja+ihmisten+ilmeiden+tarkkailua,+näkee+selvään+miten+on+kuin+talviturkin+pois+heittäneitä,+kasvot+iloisina+kulkevat+ja+vaatteiden+värityskin+hyvää+mieltä+kartuttaa;)Pakkohan+tässä+on+mieltä+nostatella,+olkoon+sitten+työn+takanakin,+lopputulos+paljolti+omissa+käsissä;)
  13. Myrskyjen+jälkeen+päivä+paistaa,+taivas+lupaa+kaunista+päivää.Pakkasyö+on+ollut,+kaksi+astetta+vasta+mittarissa,+mutta+siitäpä+se+nousee,+näin+on+lupailtu.Odottavan+aika+on+pitkä+näin+sanotaan,+mutta+hyvää+kannattaa+odottaa+ja+uskon,+että+kesä+meille+lämpimänä+edestä+löytyy;)Lehdestä+luin,+että+puutarhamyymälät+on+ovensa+avanneet+ja+tarjolla+on+paljon+kaunista+ja+näyttävää,+kohta+parveke+kesäkuntoon+on+saatava.Työaika+oli+minulla+vielä,+kun+lapsenlapset+olivat+sen+ikäisiä,+että+hoitoa+kaipasivat,+mutta+kyllä+sitäkin+hommaa+tuli+tehtyä+aina+viikonloppuisin.Muistini+on+niiltä+ajoin+kadonneet,+en+juurikaan+muista+näitä+aikoja,+kiireistä+se+aika+ainakin+oli,+päivätyön+lisäksi+oli+iltatyö+elokuvateatterin+kassana,+aina+tuon+työn+tekemisen+kimpussa+on+joutunut+olemaan,+mutta+selvitty+on+velvotteista.Ikävä+tuo+koirasi+tassun+kipeytyminen+fiinufammu,+mutta+näin+se+joskus+eläimeenkin+vaivat+ilmaantuu.+Nyt+kun+ilmat+on+luvassa+lämpimään+päin,+mikäs+on+koiran+emäntäänsä+kuljettaa;)Paljon+on+koiria+kuljettajineen+tässäkin+ympäristössä,+ikkunasta+on+mukava++seurata+ja+eri+rotuja+ihastella.Kirjeiden+luku+on+innokasta+ja+viestit+vuorollaan+jokainen+jättää;)Melkein+kaksi+kuukautta+valoisuus+vielä+lisääntyy+ja+sitten+alkaa+hämärtymään+ja+antaa+seurannan+päivän+lyhentymiseen+ja+vuodet+vierii.Tänään+viimeinen+kerhomme+ja+siellä+jaetaan+kevätpuolen+pyöreitä+täyttäville+ruusut+ja+laululla+onnittelemme,+sitten+joulukuussa+on+toisen+vuosipuoliskon+täyttävät+vuorossa,+minullakin+mahdollisuus+saada+ruusu.Voi,+voi,+sinne+on+monen+miehen/naisen+ikä.Tapaamisia+on+joka+kuukausi,+tässä+kuussa+sokkomatka,+kesäkuussa+laivaristeily,+heinäkuussa+teatteri+ja+yhdistyksen+oma+rantakala,+elokuussa+särämatka+ja+sitten+onkin+kesä+lopuillaan,+näiltä+osin+kesä+on+suunniteltu.Omia+juttuja+sitten+ehkä+lisäksi,+arkea+ja+sen+sujumista+,+aina+mielessä+jotain+tavoiteltavaa.Mukava+on+kalenteriin+merkata+näitä+tapahtumia,+tuntuu+kuin+ajassa+eläisi+näin+vanhanakin,+pieni+meneminen+niin+kauan,+kun+voimia+riittää,+nyt+kampaaja+tilaukseen,+meinaa+siirtyä+aina+vaan.Voimia+ja+iloa+jokaiselle+ja+demeterin+hoidotkin+lähestymässä,++toivon+kaiken+hyvin+menevän.
  14. Tuuliset+ja+pilviset+huomenet+Savon+suunnasta,+viileää+myös+on,+mutta+se+kuuluu+kevään+tuloon.Lumikasoja+vielä+täälläkin+naapurin+pihassa,+muualla+jo+nurmikot+hieman+vihertää.Älä+hätäile+hurskainen,+vielä+se+tovin+päivä+valkenee,+mutta+nopsaan+ollaan+siinäkin+ajassa,+mitä+povaat;)Laitetaan+nyt+ensin+kukkamaat+ja+marjametsät+kukoistamaan+ja+sitten+vasta+sitä+pimenevää+syksyä+odottamaan.Sopiihan+niitä+kohokohtia+vielä+monia,+kuten+elokuun+kuutamot+ja+monet+kesän+mukanaan+tuomat+ihanuudet.Tuo+ramaseminen+on+kyllä+joskus+harmillista,+katsoin+eilen+illalla+Huvila+ja+huusi+ohjelmaa+ja+juuri+valmiiksi+saamaisillaan+oleva+piha+ja+minä+torkahdin,+en+siis+nähnyt+valmista+pihaa,+kenkuttaa.Olipa+mukava+kuulla+sinusta+brinkkala,+monasti+olet+mielessä+käynyt.Osanotto+menetykseesi,+olithan+niin+läheinen+kartanon+rouvan+kanssa+näin+kerroit+aiemmin.Elämä+jatkuu+haasteineen,+hänen+kohdaltaan+se+päättyi,+vuoroamme+odotamme,++onneksi+tietymätön+asia.Kyllä+se+eläminen+siitä+jatkuu,+pieni+sekava+aika+ja+surullinen+mieli,+ikävä+pysyvämpää,+mutta+joka+päivä+sekin+hälvenee.Muistot+elää,+niitä+ei+aikakaan+kokonaan+mukanaan+vie,+lohtua+niistä+ammennat+ja+suru++vähenee.Pienen+ajan+perästä+jo+kirjoittaminen+sujuu+ja+asiasta+puhuminen+helpottaa,+jaksamista+sinulle.Tänään+viimeinen+laulutuokio+ja+huomenna+samoin+viimeinen+kerho,+aikaisin+tänä+keväänä+loppuukin.Monta+kuukautta+kesälomaa,+tosin+tapahtumia+joka+kuukaudelle+yhdistyksen+mukana,+retkiä+ja+kesäteatteria,,+pieniä+pysähdyksiä+loman+lomaan;)Antoisaa+tiistaipäivää,+ystävät;)
  15. Niin+se+alkaa+tämäkin+päivä,+pilvisenä+ja+viileänä,+mutta+kuitenkin+luonto+herää,+vihertyminen+huomattavissa.Apteekkiin+on+lähdettävä,+vaikka+sateenvarjoa+saakin+kantaa,+eipä+tässä+sokerista+olla,+jos+vähän+kostuukin;)Neeassa+ihastelee+kukkien+odotuksista+ja+ulkona+puuhastelusta,+se+on+sitä+hyötyliikuntaa,+mitä+minulla+ei+enää+ole+mahdollista+tehdä,+tulihan+sitäkin+joskus+koettua.En+varmaan+paljoon+enää+pystyisikään,+oikein+nauratti,+kun+tikkailla+yritin+ylemmäksi+päästä+ja+voimia+ei+ollut+ponnistaa,+no+onnistui+se+sitten+viimein,++sain+kaapin+päälliset+pyyhittyä.Olisiko+voimat+huvenneet+siivouksien+kanssa,+piti+enemmän+kiipeilyä+harrastaa.Mukavia+muistoja+Kristiina23+myös+muisteli,+luonnon+ihmeet+monissa+paikoissa+esiintyi+ja+tarujakin+kerrottiin.Onhan+niitä+mukavia+muistoja+ja+toivoisi+vaan+niitä+muistavansa,+ihanaa,+että+muistot+yleensä+kultaantuu;)Makriina+tätä+nykyistä+juhlimista+mietti,+no+onhan+se+erilaista+mitä+meidän+nuoruudessa,+kaikenlaista+hörhöä+liikkuu+ja+ilkeyttä+tekee,+no+ehkä+niitä+löytyi+ennenkin,+mutta+pääasiassa+melkoisen+viatonta+ilonpitoa+se+oli.Nuoret+kokoontui+tanssipaikoilla+ja+sieltä+monikin+elämäntoverin+löysi,+minunkin+miehen+piti+Karjalasta+lähteä+ja+tänne+luokseni+kohtalo+kuljetti+monen+mutkan+takaa.Uskon+kohtaloon,+jos+mikä+on+sattuakseen+niin+käy,+tarvittiin+sota,+meidän+toistemme+löytämiseen.Ano+20,27+tuota+lottovoittoa+minäkin+sitkeästi+odotan,+aina+on+muutama+rivi+mahdollistamassa+voittoa,+vaan+ei+ole+onnistunut;)Alkon+juomat+ei+kyllä+edes+maistu+suurina+annoksina,+sauna+juomana+joku+lonkero+silloin+tällöin,+ei+juurikaan+muuta.Aiemmin+kun+oli+ystäviä+jotka+jaksoivat+luokseni+tulla,+viiniä+maisteltiin,+ihan+kielen+kantimien+virkistämiseksi.Olen+pohtinut+sanontaa,+että+sokeri+vielä+sulaa+suussa,+sekin+on+ihan+totinen+tosi,+vaikka+sokeria+en+suuhuni+laita,+mutta+joskus+tekee+mieli+suklaata+ja+juuri+ja+juuri+se+suussa+sulaa;)Vanhemmiten+nuo+ruokamieltymyksetkin+muuttuu,+perinteisten+ruokien+maku+paranee.Yksinasuvien+määrä+on+todella+suuri+ja+naisten+osuus+siitäkin++suurempi,+naiset+elävät+kauemmin,+ovatko+sitkeämpiä?Minä+olen+perheeni+iäkkäämmäksi+päässyt,+ihmettelen+miten+se+onkaan+mahdollista,+kun+sota-ajan+lapsi+olen.Elämisen+haluja+vaan+riittää+ja+usein+en+muistakaan+vanhuuttani,+mieli+on+kuin+nuoren+hupakon;)Ilahduin+sydämestä+ja+kukkasesta,+ei+sitä+paljon+tarvitse;)Uteliaana+tätä+päivää+ja+viikkoa+aloittamaan,+mikä+anti+tällä+onkaan+annettavana,+toivon+kaikkea+kivaa+ja+myönteistä+teille+kaikille,+kuin+itsellenikin;)