Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Sunnuntaiaamua+ystävät,+kauniina+päivä+alkaa,+aurinko+jo+korkealla,+tuulikin+heräilee.Minusta+tänä+keväänä+tuuli+onkin+muistanut+puhallella+melkoisen+runsaasti.Koneeni+on+hankala,+viipyilee+ja+hyppii,+jospa+saisin+tervehdykseni+laitettua.Kynsieni+kunnosta+huomasin+minä+tuon+biotiini+tarpeen+brinkkala+ja+siinä+sitten+hiukset+myös+vahvistuvat.Yhdessä+tuumin+niiden+kunto+aina+välillä+lisäaineita+tarvitsee,+vaikka+monipuolisesti+yrittäisikin+ravintoa+nauttia.Varmaan+osa+syyllinen+on+mullassa+kaivelu,+kun+noita+istutuksiani+laittelen+ja+käsineet+ei+aina+osu+käteen.Tuo+"Evakko"+on+tullut+katsottua+useammin+ja+aivan+kamalalta+tuntuu,+että+koti+on+jätettävä+ja+vielä+itse+se+palamaan+sytytettävä,+niin+vaan+oli+ja+kyllä+ne+evakko+taipaleetkin+omat+jälkensä+jättivät,+sen+pystyin+mieheni+kertomana+huomata.Toivoisi+ettei+koskaan+tuota+kukaan+koe,+kestäisivätkökään,+kun+nykyihmiset+on+kaiken+melko+helpolla+saaneet.Samoilla+mietteillä+olen+tuosta+elämän+loppumisesta+sini-sirkku,+joskus+se+lähtö+edessä+on..Noita+sanalaskuja+varmaan+viljelivät+meidän+vanhemmat+paljon,+koska+sieltä+varmaan+minunkin+mieleen+on+jotain+jäänyt.Tuo+rohkaisu+päättäjien+taholta+ja+usko+siihen+,+että+selvitään+tästäkin+koronasta+on+voimia+antava,+kuuntelin+myös+linkin+poliisimiehen+esityksestä+"Rakastan+elämää"+oli+voimaannuttava+tunne+sen+laulun+jälkeen,+kyllä+selvitää+demeter.Makriina+varmaan+kosteuskin+on+syynä+muurahaisten+esiin+tuloon,+mutta+suurempana+pidän+makean+himon,+näin+olen+antanut+itseni+kokea:)Muurahaisista+olettekin+pitkiä+juttuja+laittaneet+ja+varmaan+kokemuksen+äänellä+kerrottuja+ovat.Miaelina+ja+Neaassa+ihastelivat+musiikin+mahtia+mielialaan,+onhan+se+sitä,+minulle+vaan+ei+nuo+korkeamman+kulttuurin+soitannat+avaudu,+sen+paremmin+kuin+muukaan+taide.Olen+yrittämällä+yrittänyt+niiden+tuotantoa+tutkia,+mutta+ei+vaan+aukena+ja+kateellinen+olen+teille+siitä+annista+mitä+voitte+niistä+ammentaa.Kyllä+se+tämä+arkinen+kulttuuri+musiikissa+kuin+taiteessa+yleensä+on+minun+tasolle+sopivaa+ja+niistä+sitten+nautin+minkä+osaan.Eliaana+todella+pelottavaa+on+ympäristö+missä+siellä+metsässä+touhuilet,+luulen,+että+karhut+ovat+todella+jo+heräilleet+ja+näkäisinä+vaikka+sinut+suuhunsa+nappaavat;)Sanovat+kyllä,+että+karhu+haistaa+ihmisen+jo+kaukaa,+mutta+hyvä+se+on+konserttia+pitää+ja+ääntä+vielä+koventaa,että+eivät+ihan+viereen+tule.Kaikesta+voi+olla+kateellinen,+nyt+ynnämuun+sauna+harmin+kohteena,+minulta+kun+sekin+ilo+on+poissa,+ainakin+toukokuun+loppuun.Toivossa+nyt+kuitenkin+elän,+että+siitäkin+ilosta+voin+vielä+nauttia.Korpikirjailijalla+puuhaa+riittää,+minulla+hieman+hakusissa,+ainahan+jotain+löytyykin,+mutta+haluja+ei+meinaa+aina+olla,+kyllästyminen+on+tämän+päivän+sana.Eipä+kuitenkaan+anneta+periksi,+en+minäkään,+kyllä+jotain+kivaa+keksin,+kun+oikein+miettimään+rupean,+sitä+odotellessa+ylös,+ulos+ja+lenkille;)
  2. Huomenet+pilvisestä+ja+tuulisesta+Savon+puolelta,+lämpöäkin+vain+kaksi+astetta.Hyvin+on+alkanut+liikenne+ohjeita+noudattaen+sieltä+etelän+suunnasta,+ei+mitään+ruuhkaa+ole+ollut,+kuuliaista+on+suomen+kansa,+ainakin+voitto+puolisesti.Kaikilla+ei+suju+mallikkaasti,+kun+täällä+nojatuolin+tuntumassa+pitää+pahaa+mieltä+käydä+jakamassa,+eipä+anneta+häiritä,+ihmettelen+kumminkin.Noista+voiman+pullisteluista+voisin+minäkin+sanoa,+että+aika+paljoon+nainenkin+pystyy,+kerrron+hyvän+vinkin+jos+painavia+huonekaluja+haluaa+siirrellä.Käsivoimat+on+minullakin+hyvät+ja+sen+verran+saa+painavaakin+huonekalua+kammettua,+että+villasukat+jalkojen+alle+saan+ja+sitten+onkin+helppo+työnnellä;)Minulla+kirjahylly+ja+vitriini+(täytenä)+ovat+vaikeimmat+siirrettävät.Jääkaappi/pakastin+jää+kyllä+minulta+nostelematta,+oikea+asento+ja+tekniikka+siinä+voisi+auttaa.Vieläköhän+muuten+on+viiniteko+muotia,+itse+joskus+sitäkin+hommaa+olen+kokeillut.Neeassa+käsitöiden+kanssa+uurastaa+ja+ynnämuulle+sanoisin,+kyllä+varmasti+sukan+teon+oppisit,+paljonhan+on+miehiä+jopa+nuoria+poikia+käsitöiden++parissa.Myönnettävä+on,+että+en+oikein+vasaran+(tai+muihin+miesten+nimettyihin+työkaluihin)+kanssa+ole+sinut,+vaikka+niitäkin+olen+joskus+käyttänyt+ja+manannut;)Eliaana,luin+juuri+kissan+voittaneen+fasebookissa+suosituimman+tittelin,+oli+vanha+kohta+kai+kymmenen+vuotia+ja+aivan+ihanaksi+kehuttiin.Potkurissa+istuu,+kun+emännän+kanssa+jäällä+viilettvät+ja+silmät+kiinni+aurinkoa+ottaa.Minulle+on+jo+soitettu,+täällä+myös+näin+tehdään,+kuten+Eliaana+kerroit.Makriina+aivan+oikein+kuvasit+meidän+olemistamme+nojatuolissa,+näin+teemme+ja+viihdytämme+itseämme,+kuka+milläkin+tapaa+ja+koronakin+välillä+jää+unohduksiin;)Viisautta+olisi+pienellä+säälin+tunteella+tuota+kielteistä+kirjoittajaa+ajatella,+mutta+joskus++ei+malta,+sieppaa+se+joskus+sopuisaa+kirjoittelua+odottavaa.Varmaan+ihan+hyvin+olet+kertonut+kissasi+poissa+olemisesta+kissamummo,+mutta+tämä+minun+muistini+ei+niitä+ihan+parhaita+ole,+joten+älä+pahoittele.Kyllähän+se+koira+olisi+pakollinen+ulkoilettava+ja+näin+liikuntaa+saisi,+muistan+sen+pienen+koirani+ajoilta+ja+muutenkin+niin+mukava+seuralainen,+haikeus+mieleeni+tulee,kun+kuvia+katselen.Sini-sirkku,+kyllä+nuo+hedelmät+on+minullakin+joka+päiväisiä+nautittavia,+suurkuluttaja+niidenkin+suhteen+olen.En+sitten+purkista+juurikaan+vitamiinejä+napsi,+D-vitamiini+ainoa,+jota+otan,+lisksi+biotiiniä+hiuksien+hyvin+voinnin+eteen+ja+yksi+lääkepilleri,+siinä+päivän+tarpeet.Onnekseni+särkylääkkeitäkään+en+usein+tarvitse,+pakotukset+ovan+pieniä.En+usko,+että+linkkejä+olisi+kielletty,+en+siihenkään,+että+joku+voisi+pyytää+poistoon,+tai+voi+tietysti,+mutta+poistavatko?En+ole+kokeillut,+joskus+mieli+tekisi.Nyt+sitten+katselemaan,+että+mitä+paikkaa+rupeaisi+kohentamaan,+no+pölyä+ainakin++löytyy,+joten+eikun+siivoamaan,+heippa!
  3. Huomenta,+nyt+taas+viikonlopun+alkuun,+nopsaan+viikot+vierii,+vaikka+ankeaa+onkin+elämisen+kanssa.Oikeastaan+ei+mitään+valituksen+aihetta,+mutta+nurinaa+on+vaan+oltava.Sää+lupaa+aurinkoa,+ei+lumesta+tietoakaan,+teillä+etelässä+muistutetaan+miltä+talvi+näyttää;)Miaelina+noista+valtion+velan+otoista+puhelit,+surullista+on+kuulemiset,+mutta+miten+muuten+voisikaan+toimia,+raha+ei+kasva+puissa.Tuntuu+kuin+aina+vaan+noita+velan+oton+pakollisuuksia+riittää,+ei+kauan+ole,+kun+sotavelat+saatiin+maksettua,+nyt+tämä+ja+monet+muut+asiat+taas+tiukille+vetää.Velan+maksua+tämä+minunkin+ikä+on+ollut,+jos+omista+olenkin+selvinnyt,+tätä+yhteistä+hyvin+tai+huonosti+menevän+velan+ottoa+maksan.Nyt+haluan+sanoa,+että+ei+tuo+ylipaino+ole+ainakaan+minulle+tauteja+lisännyt,+joten+tässäkin+asiassa+voi+kumota+sanomiset,+ainakin+joidenkin+osalta,+vaikka+turhaahan+näitä+kiloja+on+kantaa,+mutta+tähän+on+tyytyminen.Sini-sirkku+varmaan+ilakoi+tuosta+ostosten+kotiin+kuljetuksesta,+hyvä+että+onnistui.Tuo+tuska+on+sanonta+sekin,+tämän+päivän+huolet+voi+huommenna+jo+naurattaa,+näin+se+on.Kissamummo+luulin+sinulla+kissan+olevan,+aiemmin+eikös+ollutkin,+miten+sen+kävikään?Kyllähän+tämä+melkein+luostari+elämältä+tuntuu,+vaikka+sielläkin+päivän+töihin+pääsevät+ulkoilmaan,+kasvinmaata+ja+puutarha+hoitavat,+ainakin+nunnaluostarissa.+Olen+siellä+nähnyt+hienot,+hyvin+hoidetut+juures+pellot,+samaan+tapaan+myös+munkit,+heillä+kaupattavaa+tavaraakin+valmistetaan,+monta+kertaa+olen+sielläkin+käynyt.Nyt+hiljentynyt+sielläkin+elämä,+ei+turisteja+ei+apu+työtekijöitä,+näin+lehdestä+luin.Ramoona+selvitti+risukasa+ongelman+ja+vähän+muutakin,+nykyään+on+hienoa+ja+siistiä+myös,+kun+nämä+hakettajat+on+keksitty.Helpotusta+kaikella+tapaa+myös+puutarhan+hoitoon,+kun+katselee+noita+puutarha+ohjelmia,+koneilla+siellä+toimitaan+ja+valmiit+nurmikot+asennetaan,+edistystä+täläkin+saralla+ja+huimasti,+tuodaan+mustikka++ja+puolukka+mättäätkin+valmiina+pihaan;)Etupäässä+kuitenkin+mökkien+pihaan.Kyllähän+näin+vanhasta+tuntuu,+joka+on+jo+nähnyt+monet+kulkutaudit,+että+tosiaan+myrskyä+vesilasissa,+mutta+onhan+tämä+valtavia+tuhoja+saanut+aikaan,+jokapäivä+noita+kauheuksia+kuulee,+mutta+onneksemme+olemme+vielä+kuitenkin+melko+helpolla+päässeet.Tuota+tottelemuutta+kyllä+esiintyy,+sen+olen+huomannut,+mutta+myös+sen,+että+vanhukset+eivät+kokoonnu,+kuten+tekee+tämä+muu+aikuisväestö.Parasta+olisikin,+että+jokainen+kohdaltaan+pitäisi+säännöt+mielessä+ja+vaikka+sinne+mökillekin+mieli+palaa,+varovaisuutta+siihekin+menemiseen+tarvitaan.Täällä+voi+kirjastolta+tilata+kirjoja,+näin+olen+ollut+huomaavani+jostakin+lehdestä.Olen+ostanut+lierihattujakin,+mutta+ei+ne+monasti+päähän+ole+sattuneet,+myssy+linjoilla+sitä+vaan+mennään+ja+vielä+oma+tekoisilla;)Kohta+kun+sää+sallii,+tekee+hiuksillekin+hyvää+olla+avopäin,+varoa+pitää+kyllä+kevät+säätä,+aika+arvaamaton+on.Ei+minullekaan+suurta+haittaa+näistä+kielloista+ole,+mutta+se+tunne+jotenkin+vaan++ärsyttää,+että+ei+ihan+oman+tahtonsa+mukaan+voi+toimia.Ainahan+aihetta+tyytymättömyyteen+on,+joskus+aiheesta,+useinkin+ilman+sitä,+ihmisten+helmasyntejä+nämä+ovat.Noin+se+naapurisopu+yllä+pidetään,+lainataan+jos+tarve+tulee,+sekin+on+kadonnut+melkein+tyystin,+ei+enää+sokeriakaan+kukaan+käy+naapurista+lainaamassa;)Kiva,+että+korpikirjailijalla+tuntuu+tuo+remonnti+hyvin+edistyvän+ja+kyllähän+se+ilme+muuttuu+sisälläkin,+mieli+tekee+uusia+ja+muuttaa+jotain+sielläkin.Usein+osaremontin+tekeminen+saa+tarpeen+kohentaa+muutakin.Jotain+kohentamisen+tarvetta+minäkin+kotiini+tarvitsisin,+mutta+nyt+pitää+vaan+tyytyä+katselemaan+olemassa+olevaa.Postiin+ja+kauppaan+piipahdan,+täydennystä+jostakin+tarve,+vaikka+ruokaa+onkin,+ehkä+lanka+on+ostosten+kärjessä+ja+postiin+tullut+lähetys.Samalla+kierrän+vähän+pidemmän+lenkin+meno+matkalla,+tulee+sekin+homma+hoidettua.Pilvipoutaa,+ei+aurinko+ilmaantunutkaan,+ehkä+tuuli+tuo+sadettakin+sillä+mallilla+heiluu,+mutta+kestetään+säänkin+vaihtelut;)
  4. Huomenia,+nyt+ei+aurinko+ole+aivan+varma+paistaisiko,+mietintä+myssyssä+kumminkin+on+ja+voi+iltapäiväksi+päätyä+paistamaan;)Jos+tästä+koronasta+jotain+myönteistä,+olen+tykästynyt+pieniin+lenkkeihini,+löysin+läheisen+rantatien+ja+siellä+näkyy+vesilintuja+ja+uusia+kauniita+rakennuksia.Kivenheiton+päässä+ovat+aina+olleet,+mutta+minä+vaan+katuja+olen+tallaillut.Minäkin+petyin+"pitääkä+olla+huolissaan"+ohjelmasta,+niin+osaava+kuin+Pirjo+Heikkilä+onkin,+hänen+puheensa+hyvin+epäselvää,+ja+tuo+nauru+häiritsee,+kuten+myös++sopimattomat+puheet.Miikaa+kaipaan,+kaikkine+"niinku"+sanontoineen;)Kotimaista+sitä+pyritään+mahdollisimman+paljon+ostamaan+ja+palveluja+samoin,+soitin+eilen+kampaajalle,+kun+aika+on+ensi+maananantaiksi+varattu.Sanoi+töitä+tekevänsä+suojattuna,+ovet+kiinni+ja+desit+käytössä,+niinpä+sovimme,+että+riskeeraan,+sillä+avopäin+kulkeminen+alkaa+ja+tukka+hankalassa+pituudessa.Kohta+on+korppiksella+ilon+aihetta+kesän+ja+tulevaisuudenkin+varalle+roppakaupalla;)Pääskysiä+en+ole+vielä+nähnyt+liitelemässä,+en+västäräkkiäkään,+mutta+peipposen+kuulin+rantakoivikossa+ja+telkät+seurustelivat,+kai+pesä+paikkoja+etsivät.Neeassa+mainitsit+tuon+sulun+loppuneen,+totta+ja+lehdestä+luin,+että+maltillista+oli+liikenne+avaamisen+jälkeenkin,+kunpa+säänöt+mielessä+edetään.Sini-sirkku+vaan+jaksaa+tutkia+elämän+lähtökohtia+ja++tauteja,+minä+voisin+kuvitella,+että+minulle+tieto+toisi+tuskaa;)Tietämätön+olen+monien+asioiden+suhteen+ja+jos+joku+tieto+hetken+päässä+pysyy,+kohta+ei+enää+tätä+harmia+ole+olemassa;)Toivottavasti+ynnämuun+propleema+selvisi,+ainahan+ne+yleensä+tavalla+tai+toisella+tuppaavat+selviämään.Suksi+ei+luista,+aika+yleinen+ilmiö,+joskus+tuskan+tuntein+yrittää+muistaa+ettei+samoja+joka+päivä+kertoisi.Eliaana,+olet+saanut+kissamummon+kanssa+tuon+kissahaluni+kasvamaan+ja+olen+ihan+vakavissani+harkinnut,+että+ottaisin,+mutta+vielä+on+haitta+puolet+painaneet.Mihin+joutuukaan+jos+pian+vaikka+nukun+ikiuneen?Ymmärrän+yksin+viihtymisesi,+kyllä+se+rauhallisuus+mökki+maisemissa+tai+yleeensä+maaseudulla+on+jotain+aivan+toista,+mitä+täällä+liike+paikoilla+kokee.Pääministeriä+on+kiitelty,+yhdyn+mielelläni+kiitoksiin,+jaksamista+vaan+toivon,+on+hän+sellaisessa+paikassa,+että+syyttelyn+kohteeksikin+joutuu.Hänellä+on+varmaan+elämässään+näkemyksiä+myös+heikommin+elävien+elämästä+ja+näin+inhimillinen+suhtautuminen+on+lähellä+sydäntä.Olipa+hyvä,+että+nyt+viimeistään+huomasit+asuntosi+ihanuudet+anonyymi+12,11,+nauti+nyt+kaikesta+hyvästä,+myös+mökkisi+osalta.Onnellinen+saat+olla,+minä+myös+samoin+ikkunoista+maailmaa+seurailen+ja+isolla+parvekkeella+aurinkoa+otan,+toivoisin+kovin,+että+kaikilla+joku+ihanuus+löytyisi;)Noita+sanontoja+aina+tulee+kuten+risukasa+mainita,+alkuperää+en+tiedä,+mutta+jotenkin+se+lohduttava+ilmaisu+on,+saitko+alkuperän+selville+brinkkala?Niin+se+käsityö+houkuttaa,+onnittelen++beinkkala,+kun+työn+aloitit,+lopussa+sitten+kiitos+seisoo;)Minä+aloitin+virkkaamaan+verhoa,+eli+salusiiniä,+kun+löysin+puuvilla+lankoja,+siinä+sitä+ajan+saa+kulumaan+ja+silmät+kipeiksi,+on+sen+verran+hankalaa+mallia+seurata,+mutta+hyvä+että+jotain+puuhaa+näpeilleni+löysin.Olen+kuin+sairas,+jos+ei+näpeissä+jotain+ole;)Toivotaan,+että+vanhat+kuin+nuoretkin+varovaisuuden+muistavaat,+mökillä+olokin+varmaan+sallittua,+kun+ohjeita+hyvin+luetaan.Eikös+iso+kirja+sano,+että+huolta+vailla+pitäisi+olla,+kuten+taivaan+linnut,+ei+ne+kylvä,+ei+korjaa,+luottavat+eineen+löytyvän,+toivottavasti+ei+niin+kylmäksi+mene,+että+kuolo+tulee.Nyt+näyttää+ihan+siltä,+että+aurinko+on+päättänyt+paistaa,+joten+sekin+hyvän+mielen+antaa+ja+askel+keveämmäksi+muuttu.Jatketaan+eloa+toivossa,+että+piankin+asiat+alkavat+rulaamaan;)
  5. Huomenta,+sumuisen+aamun++selkeytyminen+tässä+seurannassa.Harmaalta+näyttää+ympäristö,+nähtäväksi+jää+tuleeko+aurinko+esiin,+toivossa+senkin+suhteen,+kuten+kaiken+muunkin+elämän+tänä+päivänä.Tuo+avun+antaminen+on+tänä+päivänä+hyvin+tarpeellista+sinne+missä+vieläkin+hyvin++alkukantaisena+elämä++kulkee.Vaikeudet+edessä+meilläkin,+kunhan+kaikki+tämä+ohi+on,+mutta+sanonta+on,+hyvän+tekeminen+palautuu+tavalla+tai+toisella,+siihen+uskoen+auttakaamme.Meillä+kuitenkin+ruokaa+joka+päivä+ja+turvallisuuskin+vielä+ainakin+jotenkin+kohdallaan.Olette+kirjotelleet+luku+harrastuksista,+harmittaa+kun+en+saa+itseäni+samaan+seuraan,+pohdin+mitä+tänäänkin+tekisi,+mutta+lukeminen+ei+vaan+tartu+kohteeksi.Yritän+noiden+aikauslehtien++parissa+sitä+lukemisen+intoa+kasvattaa,+mutta+hidasta+on+innon+kasvu,+kai+se+on+jäänyt+unholaan+vuosien+saatossa.Ramoonalla+puuhaa+tuntuu+riittävän+piha+töiden+parissa+ja+jaksaapa+hän+vielä+somistella+video+puhelunkin+vuoksi,+ihailtavaa+kerrassaan;)Demeter+asunnon+vaihtoa+mietiskelet,+sen+olen+minä+myös+monasti+mielessäni+tehnyt,+alkaa+seinät+päälle+tässä+tilanteessa+tulemaan,+virkistäisi+asunnon+vaihtaminen,+mutta+on+se+niin+suuri+urakka,+että+ei+onnistu.Uskon,+että+selaisille+vanhemille+ja+iso-vanhemmille+tämä+tilanne+lepohetken+antaa,+mutta+pidemmän+päälle+varmaan+tylsäksi+käy.Hyvinhän+sinulla+yhteyden+otot+toimii+ynnämuu,+minulla+ei+päivittäinkään,+kun+olen+luvannut+itse+ottaa+yhteyttä,+kun+tarvis+tulee.Poikani+kyllä+on+nyt+yhteyttä+ottanut+useamminkin,+mitä+ennen,+hän+elää+niin+kiihkeä+rytmistä+työelämää,+työt+on+sujunut+myös+tänä+aikana,+kai+se+korona+ei+veden+alle+kuitenkaan+pääse;)Vähälle+taitaa+sukeltaminen+hänellä+jäädä,+on+muuta+touilua+pinnan+yläpuolella.Brinkkala,+potkaise+sitä+lankalaatikkoa,+varmaan+ihan+hyvän+tekee+purkaa+kiukkuaan,+kaikki+muukin+ärtyminen+on+puerttava+tavalla+tai+toisella.Minä++kukille+kiukkuilen,+huonosti+kasvavat+saavat+huutia,+hyvin+kasvaville+kiitokset+aika+äänekkäästi,+että+häpeä+tarttuisi+niinhin+huonosti+kasvavien+jpukkoon;)Kyllä+se+kesäkin+eteen+tulee+ja+uimaan+päästään,+siihen+uskoen,+odotellaan.Korpikirjailijalla+työtä+riittää,+toivottavsati+ammattinsa+taitajia+on+rakennus+miehesi,+routa+on+aika+moinen+kaveri+sekin.Minulla+mökki+++aikoinaan+koko+painollaan+heilui++ja+palasi+roudan+mennen+paikoilleen,+oli+latan+päällä+ja+vahinkoa+ei+tullut.Liiteri+sitten+seilasi+milloin+mihinkin+suuntaan+ja+sitä+piti+joka+kevät+tukea,+ettei+järveen+päässyt.Sini-sirkulla+mukavia+ystäviä/+naapureita,+kun++noin+mukavasti+muistavat,+no+varmaan+sinä+omasta+puolestasi+olet+heitä+muistanut,+näin+se+menee,+kun+iloa+antaa,+sitä+aika+usein+palautuksena+itsellenkin+saa.Noin+tänä+vuona+kävi,+talvea+ei+oikeastaan+ollut,+mutta+kevättä+kuitenkin+nyt+elämme+ja+toivoa+kesän+tulemisesta+vielä+ainakin+on.Minusta+kiitoksen+saa+kaikki+kirjoittajat+iloa+ja+mukavaa+ajankulua+tämä+nojatuolo+tarjoaa.Olen+erimieltä+tuosta+aloittajan+myötäilystä,+annettavaa+minulla+ei+ole+minkään+vertaa,++viestittely+ihan+omina+osioinaan+tänne+tulee+,+jokainen+vastaa+jos+aihe+siihen+tilausta+antaa.Tuo+minäminä+on+luonnollista,+kun+itse+se+"minä"++paikassa+on;)Nyt+lähetystä+yrittämään,+olkaa+varovaisia+kanssa+käymisissa,+jospa++tämä+päivä+jo+helpotuksia+lupailisi,++meillä+edeleen+tuo+viisi+tartuntaa+on+ilmoitettu,+mutta+varauduttu+on+nousuun.Valoisaa+ja+iloisaa+päivää!
  6. Pääsiäistä+edelleen,+ei+toki+mieltä+ylennä+tuo+sää+tänäänkään,+mutta+minkäs+voin.Kysymysmerkinä+olemme+tuon+koronan+aiheuttamista+asioista,+ennustuksia,+arvailuja,+ehkä+vähän+tietoakin+saadaan,+mutta+loppujen+lopuksi+on+todettava,+että+kukaan+ei+varmuudella+voi+sanoa+mitään.Voimaton+on+hallitus+ja+muutkin+päättäjät,+silti+joutuvat+päätöksiä+tekemään.Nuoret+ministerit+tiukilla,+vastuu+painaa,+ei+ihme+jos+voimat+hupenee+ja+pelkokin+mieleen+tulee.Säälittämään+minua+rupeaa,+kokemattomia+ovat+vielä+ministerimme,+toki+varmaan+asiantuntijoiden+ohjeita+seuraavat,+mutta+onko+nekään+aina+luotettavia?Nyt+alkaa+sitten+loan+heitto+joka+puolella,+miten+sen+jaksavat?Onhan+jo+kuulunut+muualta+maailmalta+taudin+lientymistä+olevan,+jospa+mekin+säästyisimme+suuremmilta+uhkilta.Harmaa+sää+ja+nuo+uutiset+mitä+tulee,+vaikka+en+niitä+paljon+seuraakkaan,+eivät+mieltä+nosta.Huoli+ikä-ihmisistäkin+hieman+arveluttaa,+eihän+tänne+ole+pysyväksi+kaiketi+kenenkään+määränä+jäädä+ja+aina+on+vanhat+tilaa+nuorille+antaneet.Ikä+karttuu+ja+loppu+tulee+jokaiselle+ilman+koronaakin.Minun+läheiseni+on+kaikki+ennen+minun+nykyistä+ikääni+rajan+taakse+siirtyneet,+joten+jatkoaikaa+kai+elän,+jossakin+on+elomme+pituus+määrätty.Kyllä+liikaa+vaatisi+minultakin+tuo+sini-sirkun+esiin+nostama+Augustinus+ja+olen+ihmetellyt+hänen+tiedon+haluaan+kaikkeen+muuhunkin,+siis+sini-sirkun;)Kauhulla+ajattelen+minä+myös+tätä+ajan+käyttöä,+miten+se+onnistuukaan,+jos+vuoden+loppuun+kiellon+yllä+pitävät,+varmaan+pyykkikoreja+saan+noille+sukka+vuorille+etsiä.Ehkä++on+turha+uskoa+moiseen,+eihän+maan+talouskaan+mitenkään+selviä,+jos+ei+pyörät+ala+pyöriä,+riskejä+on+otettava.Sinulla+on+osaava+poika+Makriina,+kun+juhla+aterian+tarjosi.Tuolta+Googlesta+tietoa+saa+asiaan+kuin+asiaan,+mutta+aikaa+vie+sekin+ja+siksi+on+vähällä+käytöllä+minun+koneella.Nyt+aikaa+olisi,+mutta+minun+pitää+olla+todella+kiinnostunut,+jos+jotain+etsin,+sillä+muistini+on+hyvin+oikukas,+en+muista+kuin+ne+asiat,+jotka+mieltäni+kiehtoo.Olen+aiemminkin+kertonut,+että+kouluaineista+tuo+ainekirjoitus+oli+varmuudella+se+mistä+opettaja+minua+kiitti.Kyllä+minäkin+olen+aikani+saanut+kohtuudella+kulumaan,+mutta+nyt+vähän+pelko+mieleen+hiipii,+miten+jatkossa.Ristisana+tehtäviä+olen+yrittänyt+ratkoa,+mutta+nekin+outoja+ovat+jossain+lehdissä,+joka+lehdellä+omanlaisia,+ei+aina+sytytä.Noinhan+se+koulunkäynti+varmaan+syrjemmässä+oli+ja+evakkomatkat+vielä+epävarmuutta+lisäsi.Minä+kyllä+sain+käydä+ihan+oikeissa+kouluissa+ja+matkanikin+oli+pisimmillään+kaksi+ja+puoli+kilometriä.Mitenkähän+onnistuisi+nyky+koululaiselta+tuo+seitsemän+kilometriä,+no+lakihan+jo+on+pituuteen+sanansa+sanonut.Tuo+"sivistys"+minkä+olet+saanut,+on+läpi+elämän+vienyt+ja+varmaan+tyytyväinen+olet+ollut+oppeihisi+ynnämuu.+Taitaa+sade+lakata,+jospa+tästä+tänään+uloskin+tohtisi+mennä,+eilen+jäi+väliin.Koettakaa+jaksaa+nämä+vaikeudet,+käykää+vinkkejä+kertomassa+miten+se+onnistuu,+onnistuuhan+se,+kun+ei+muu+auta.Kaikkea+hyvää+päiväänne,+kyllä+se+tästä;)+ja+taas+ei+onnistu,skillan+yrittämässä;)
  7. Hyvää+Pääsiäistä,+sää+sellainen+pohtiva,++kirkastuisiko+vai++sateenko+tekisi,+no+jää+nähtäväksi,+lämmintä+kuitenkin+kolmisenastetta.Oman+kodin+vankina+tässä+jatkan,+voisi+olla+huonomminkin,+pääsenhän+ulos+kuitenkin.Poikani+soitti+ja+hyvin+optimistinen+oli+taudin+suhteen,+tullut+äitiinsä,+no+loppuu+se+joskus+kuitenkin,+ellei+heti,+niin+sitten+myöhemmin;)Nuo+muurahaiset+aika+usein+myös+kerrostalon+alakertaan+eksyvät,+ei+kuitenkaan+minulle,+sillä+alakerta+on+yleisille+tiloille+tehty+ja+asuin+kerrokseni+vaikka+ensimäinen+onkin,+on+ylempänä.Pitihän+tuokin+selvittää;)En+muista+olinko+oppinut+lukemaan+ennen+koulua,+mutta+sujuvasti+se+pian+kuitenkin+luisti,+itkua+kuitenkin+ensi+todistuksen+saatuani+tein,+kun+oli+kaksi+nelosta,+helpotti+kun+sain+tietää+niiden+olleen+vuosiluku.Hyväksi+sanon+edelleen+lukutaitoani,+vaikka+muuten+sohlaankin.Minulla+ei+ollut+sisaruksia+opettamassa,+kuten+Miaelina+ja+Mira+kerroitte,+ikäeromme+oli+niin+suuri,+että+heillä+muut+harrastukset,+vaikka+apua+ei+Mirakaan+saanut.Uusinta+oli+tuo+++messu+tuolla+mistä+Makriina+mainitsit.Mestaritonttu+oli+tuttu+minunkin+lapsuudessa,+sitten+pirtin+aikoihin+teimme+monet+lennot+Kyöpeliin,+ratkiriemukkaita+olivatkin,+nyt+arvokkaita+vanhoja+olemme,+ei+tuollaiset+hulluttelut+mieleenkään+tule;)DDTotta+kun+sanon,+toivon,+ettei+mielikuvitus+vaan+koskaan+loppuisi.Linkolalla+varmasti+viisautta,+mitä+ei+kaikki+osanneet+arvostaa.Kyllä+se+juorujen+levitys+on+kautta+aikojen+onnistunut,+tehtiinhän+meilläkin+lauluja+ja+niitä+laulaen+juorut+kulki.Jospa+vielä+tuota+siivousta+muistelen,+tiedän+että+on+olemassa+vartta+vasten++pölyjen+kerääviä+pyyhkeitä+myynnissä,+mutta+kierrätystä+harrastan+ja+nuukana+olen+tuon+homman+näin+tehnyt.Mira+mainitsit+ettei+parkettia+saa+pestä,+kerron+miten+minun+oli+pakko+se+tehdä,+kun+tähän+asuntoon+muutin.Lattian+pinta+oli+niin+tahmea+ja+sukat+mustuivat,+imuri+siivousta+varmaan+vaan+tehty+ja+vuosien+kuluessa+pinta+pinttyi+pölystä.Nyt+ei+näin+ole+ja+joskus+sillä+nihkeällä+kosteudella+pyyhkäisen,+vahalla+kiiltoa+lisään.Naurua+tämä+aika+todella++kaipaa+brinkkala++ja+ihan+kiva,+että+sellaisen+sain+aikaan;)Tahtomattani+kylläkin,+mutta+tilanne+komiikka+sitä+parasta+naurua+saa+aikaan+itsellenikin.Sini-sirkku+ja+toisetkin+ehkä+hersyvän+naurun+saitte+ja+naurukin+tarttuu,+hyvä+niin;)Pitää+varoituksen+sormi+pystyyn+nostaa,+Ramoona+ja+Miaelina,+ne+kalliot+saattaa+olla+petollisen+liukkaita,+joten+varovaisuutta.Ynnämuu+olen+samaa+mieltä,+ei+sillä+uskonnon+kanssa+varmaankaan+mitään+tekemistä+ole,+perinne+kuitenkin+kauan+sitten+luodusta+tavasta+ja+se+usko+on+sitten+jokaisella+omansa.Mieheni+ei+uskostaan+puhunut,+ei+kirkossa+käynyt,+hänellä+varmaan+omat+muistonsa+.Kuitenkin+uskonsa+oli+vahva+ja+perinteinenkin,+vaikka+ei+sitä+esiin+tuonut.Jotakin+kaunista+ortodoksien+kirkon+menossa+on.Kristiina23+kuitataan+nuo+hermoilut+hymyllä+ja+jotenkin+sen+ymmärtäisikin,+että+hermoihin+tämä+tauti+kyllä+kaikille+jollain+tapaa+käy.Koetetaan+vaan+hymyillä,+vaikka+sydän+itkua+vääntää,+eihän+tästä+mihinkään+päästä.Nyt+loppetan+taas+viruu+ja+viruu,+mutta+koetan+nyt+peukut+pystyssä+lähettämään+ryhtyä.Oikein+mukavaa+tätä+juhlapäivää;)
  8. Lankalauantai+ja+kaunis+päivä+onkin+tulossa,+kaksi+pakkasastetta+ja++kuivat+tie+näkymät.Olisi+hyvä+vierailuja+tehdä,+mutta+nyt+näin+erillään+elellään+ja+toivoa+yllä+pidetään,+että+sitten+joskus,+kunhan+tämä+tauti+loppuu.Pitihän+minun++mattoja+ja+vuodevaatteita+parvekkeelle+viedä,+onhan+se+lauantai+minulle++tavaksi+tullut.Torstaina+imuroin,+joten+nyt+vaan+sukka+lastan+ympärille+ja+sillä+kiertelen+pölyt+keräämässä;)Kälyni+soitti+eilen+ja+kertoili+hissukseen+siivouksia+tekevänsä+(84vuotias)+vitriinin+sisuksineen+sanoi+puhdistaneensa+,+nyt+kuului+kirjahylly+seuraavaksi+vuorossa.Samat+hommat+olisi+minun+myös+tehtävä,+sitten+kevätsiivous+olisi+joutuisammin+tehtävissä,+säilyvät+pölyttömini,+kun+lasit+on+kirjahyllyssäkin,+ainakin+hetken+aikaa,+kumma+miten+se+pöly+vaan+joka+kohtaan+meneekin.Pyöräilyä+ja+ulkoilua+olette+harrastaneet,+pyöräilen+sitä+minäkin+joka+aamu+sangyssä+selälläni,+sata+polkua+ja+siinä+voimat+sitten+loppuu;)Ottaa+vahvasti+reisiin,+ehkä+kuitenkin+hyvä+apu+ollut,+koska+ilman+sauvoja+pystyn+sen+pienen+lenkkini+tekemään.Vaivani+on+nuo+jäykät+polvet,+jos+tässä+nyt+niistä+taas+valitan,+onneksi+ei+pakota.Demeter+olit+sitä+mieltä,+että+ei+ihmeemmin+vaivoja+valiteta,+samaa+ajattelen,+mutta+jos+siihenkin+tarve+on,+niin+sopiihan+se,+jos+vaikka+lohtua+kertomisesta+saa.Miaelina+on+pirteänä+jaksanut+tehdä+vaikka+mitä,+niin+sitä+pitää+ja+iloa+ja+toivoa+ylläpidetään,+kuten+Neeassa+kirjoitti.Kyllähän+kesän+tulo+mieltä+nostaa,+näin+aamulla+kolmen+joutsenen+yli+lennon+ja+se+myös+sai+ilon+pilpahtamaan,+kuulin+kaukaa+niiden+huudot+ja+jäin+odottamaan+ja+niinhän+ne+terveiset+toivat+jostakin+kaukaa.Lokit+kisailivat+parinsa+kanssa,+kun+aamukahvia+nautin,+hieman+haikea+olo+siitä+tuli,+luonnossakin+se+kumppni+olla+pitää.Onhan+Makriina+se+kukkien+värikkyys+jo+iloa+antavaa+ja+ehkä+jonakin+aamuna+katseesi+tavoittaa+siili+tuttavasi,+ja+kyllä+ne+linnutkin+pyrähtelee+iloksesi,+jaksetaan+toivoa+kaikesta+mukavasta+yllä+pitää.Minulle+soittivat+kaunpungilta,+kyselivät++kuulumisia+ja+miten+olisi+tarvitsenko+apua.Hyvältä+tuokin+tuntui,+vaikka+en+apua+nyt+tarvitsekaan.Lenkillä+kehoitti+käymään,+kaupassa+käyntiä+ei+niin+hyvänä+pitänyt,+mutta+lupasin+olla+varovainen+ja+en+alvariinsa+siellä+käy.En+ole+lapsiakaan+tarvinnut+apuun,+kyselevät+kyllä+ja+toivat+multapussit,+kun+niitä+tarvitsin.Läheisiään+kaipaavat+kissamummo,+kuin+brinkkala+ja+varmaan+ikävä+kaikilla+on+lapsia,+mutta+vahva+usko+minulla,+että+piankin+tämä+asia+selvenee+ja+näyttää+meille+ilon+hetket,+uskotaan+ja+toivotaan.Nuo+unet+on+ihmeelisiä,+mistä+ne+uniin+eksyykään,+kyllä+olen+minäkin+kova+unia+näkemään+ja+joskus+hyvin+todellisilta+tuntuvatkin.Nyt+yritän+taas+lähettämistä,+kirjoitukseni+hyppii+riviltä+riville,+sekin+hidastaa+kun+joutuu+paljon+uusimaan.Laskeudutaan+nyt+pääsiäiseen+ja+sitten+siihen+iloiseen+ylösnousemiseen,+mitä+ortodoksit+juhlistavat+toisena+pääsiäisaamuna,+Tänä+vuonna+ei+näitä+kirkon+kieroja+kulkueena+ole,+mutta+kai+jotain+vanhaa+voi+seurata.Hyvää+vointia+kaiken+keskellä:)
  9. Hieman+myöhäisemmät+huomenet,+pilvisestä+Savosta.Menin+heti+kahdeksan+aikaan+tuohon+lähikauppaan+ja+niinpä+olinkin+henkilökunnan+kanssa+puodissa,+heillä+kova+kiire+pakattavien+lähetysten+kanssa.Hyllyjä+täytettiin+ja++ei+ootakin+myötiin,+muunmuassa+vehnäjauhojen+myötä.Hyvä+asia+koronasta+on+se,+että+leipomisinto+on+kasvanut,+aina+jotakin+hyvää+tässäkin.Nyt+en+pakolla++tässä+kuussa+kauppaan+tarvitse+mennä,+ruokaa+on+kaikkea+sorttia;)Olen+Eliaanan+kanssa+samaa+mieltä,+ei+kissat+kovinkaan+paljon+lintujen+pesillä+käy,+muistan+oman+laiskan+kissani,+pääskyset+kiusasivat+sitä,+hujahtivat+lentää+matalalta+yli,+eihän+kissani+ehtinyt+tehdä+mitään.Ehkä+villinä+kulkevat+kissat,+voivat+myös+linnuille+olla+vaaraksi,+kun+ruuasta+on+pula.Puoli+vuotta+olimme+mekin+aina+mökillä,+kun+sitä+aikaa+elettiin.Noiden+lokkien+tulon+näämme+täällälkin,+taivaalla+kaartaen+tervehdyksiään+kirkuvat+ja+nurmikolle+ruokaa+etsimään+laskeutuvat.Myös+jäniksen+olen+nähnyt+monta+kertaa++juoksevan+kadulla,+siitä+Mira+mainitsit,+aikaisin+aamulla+tämä+tapahtuu,+eivät+ole+niin+rohkea+kuin+oravat.Lupaavat+kylmenevää,+toivottavasti+ei+aikaisin+tulleet+muuttolinnut+kovin+pitkälle+joudu+palaamaan.Pyykit+olen+kuivatellut+minä+myös+parvekkeella+ikkuna+auki+ja+pian+kuivavat,+telineet+on+vielä+lumikasan++ympäröiviä,+harvoin+viitsin+ulos+asti+viedäkään,+teline+parvekkeella+pienen+pyykkini+kuivattaa.Varmasti+sitä+ruokaa+on+oppinut+monikin+tekemään,+kun+pitkän+elämän+on+elänyt,+kuka+hienommin,+kuka+arkisesti,+minä+etupäässä+teen+ruokaa++mielitekojeni++tyydyttämiseksi+ja+useimmiten+se+tavallista+arki+ruokaa+on.Mukava+on+lukea+sini-sirkun+menuita,+vaikka+kaikkea+en+kokeilekaan.Niin+vähäistä+se+ruuan+teko+on+yhden+ihmisen+kanssa,+että+laiskuuttani+helpomman+mukaan+laittelen.En+kuuntele+uutisia+kovinkaan+usein,+kun+aina+on+tuo+korona+päälimäisenä,+mutta+nyt+olin+kuulevinani+pääministerin+suulla,+että+tiesulut+puretaan+huhtikuun+19+päivä,+kuulinko+oikein?Budjetin+käsittelyä+osin+kuuntelin+ja+kyllä+toivorikkautta+lupasivat+vaikeuksiin+joutuville,+tulee+vaan+miettittyä,+mistä+rahat,+mutta+kaipa+siellä+on+selvillä+vesillä+päättäjät+ja+90-luvun+lamat+mielessä.Kaupunkini+maksaa+kouluruokailun+puutteesta++koteihin+ostolappuja+kauppoihin+ja+näin+auttaa+tiukilla+olevia.Myös+pienyrittäjille+on+2000+euron+korvaus+haettavissa,++se+tulee+valtion++euroista,+hakemusten+teossa+kaupunki+auttaa.Neeassa+varmaan+kuntopyörällä+ajaa+ja+neuleita+myös+tuottaa,+minä+olen+nyt+terittänn+neljät+sukat+ja+ohessa+uutta+pukkaa.Vielä+tuosta+mummottelusta,+jota+aika+harvoin+olen+joutunut+kokemaan,+mutta+totuus+on,+että+mummomainen+olen,+silti+en+vanha;)Totuus+on+kestettävä,+jos+joku+mummoksi+sanoo,+hymyilen+herttaisesti+ja+asia+menee+ohi,+pian+unohtuu+sanojalta+kuin+kohteeltakin.Kristiina23,+kyllä+minäkin+vierastan+tuota+emäntänä+olemista,+koskaan+en+talon+emäntä+ole++ollut,+en+kyllä+rouvakaan,+joten+sekin+tuntuu+oudolata,+vaikka+sen+tittelin+sain+naimisiin+mentyäni.Alatoopiahan+se++sinun+sianpääsi+on,+tai+ainakin+päätä+on+tekoon+lisänä++käytetty+kyseiseeen+tuotteeseen.Sinulla+onnellisella+mahdollisuus+saunoakin.Kissamummo,+kyllä+tämä+tai+nämä+ketjut+palstalla+päivän+täyttöä+ovat+ja+nojatuoli+parhaasta+päästä;)Ulkona+olo+ei+ole+kiellettyä+ja+sitä+kaikki+harrastamaan,+huomasin+eilen+kävellessä,+että+eipä+nyt+niin+tiukkaa+askeltaminen+tehnyt,+kuin+tämä+koronan+alkamisen+aikoihin,+sen+hyvän+olen+itselleni+saanut;)Nyt+ompelukone+esiin+ja+ne+ikävät+hommat+on+pois+tehtävä,+sitten+voinkin+sitä+pitkää++perjantaita+odottelemaan,+muuten+suomen+kielen+liputus+päivä,+kuinkahan+paljon+virheitä+taas+tulikaan;)
  10. Kauniiseen+aamuun+jälleen+heräsin+ja+kohtalaisen+virkeäkin+olen,+siis++sanotaanko,+ei+kolota+mitään+kohtaa:)Odottelen+Matkahuollon++taimipakettia,+pyysin+kotiin+tuomaan,+vaikka+lyhyt+matka+olisi+hakeakin,+yksi+turha+kontakti+pois+jää,+tilasin+suoraan+puutarhalta.Kaikki+edellytykset+kasvulle,+lämmintä+ja+aurinkoista,+ainakin+näin+odotan.Noita+suojia+täällä+meillä+yksi+yrittäjä+tekee+ja+tilauksia+on+paljon.Meillä+suositellaan+kauppa+reisulle+laitettavaksi,+jos+ei+välimatkoja+pysty+pitämään.Suunnitteluhan+se++onkin+se+hienous,+mikä+aina+päässä+pyörii,+joskus+liian+kanssa+ja+kun+ei+osaa+pois+kuitata,+aina+on+toteuttamaan+ruvettava.Lehdestä+juuri+aamulla+luin,+että+kaupungin+työtekijöitä+on+siirrelty+omista+töistään+tähän+apua+antavaan+porukkaan,+kuten+kaupassa+ja+apteekki+asioiden+hoitoon,+puh.+numero+mistä+voi+apua+pyytää.Sini-sirkullakin+palvelu+pelaa;)Ei+nuo+pääsiäisruuat+ihmeemmin+huolta+aiheuta,+no+munia+,+rahkapiirakkaa+tarpeet+ja+ehkä+myös+mämmiä+ostan,+kaupassa+sitten+katson+jotain+muuta.Anonyymi+viisaita+sanoja,+puhe++ja+ne+paha+sanat+jäävät+ilkeinä+korvaan+soimaan,+kun+tarpeeksi+sitä+kuuntelee,+mielikin+mustuu.Voihan+olla,+että+sanojalla+on+ikäviä+kokemuksia+elämässä,+pitää+jaksaa+ajatella,+että+minuun+kohdistuvat+voivat+olla+pois+jonkun+toisen+kohdalta.Eihän+sitä+tiedä,+mitelv+asiat+sujuisivat,+jos+poistuisin,+mutta+kukas+sitten+nuo+ikävyydet+saisi+kontolleen.En+väitä,+että+yksin+minä+kohteena+olen,+mutta+nuo+viimeaikaiset+kuitenkin+siihen+viittaavat,+varmaan+kaikki+osansa+on+saanut+ja+saa.Olen+myös+tullut+siihen+tulokseen,+että++ikäni+puolesta+olen+onnellinen,+että+tämä+vähäinen+osaaminen+onnistuu+ja+aivojani+pystyn+kirjoittamalla+rasittamaan.Yleensä+ei+kaupoissa+ole+väkeä+ollut,+kun+siellä+olen+asioinut+ja+hyvin+vähäistä+se+ostosten+tekeminen+on+ollutkin,+kerran+viikossa+kaupan+oven+aukaisen.En+täälläkään+ole+huomannut+äksyileviä+ihmisiä,+kaikki+hyvin+rauhallisen+näköisinä+kulkevat,+mitä+tässä+istuessani+näen,+tunnista+en+juuri+ketään,+kumma+miten+tuntemattomaksi+on+kaupungin+asukkaat+muuttuneet.Vanhat+istuvat+kotonaan+ja+nuoria+ei+tunne.Linja-autot+ajavat+tyhjää+täynnä.Nuo+lenkit+mieltä+piristää,+ole+varovainen+Miaelina,+se+vauhti+voi+sokeuttaa;)Makriina+noista+veneilijöistä+kirjoitit,+lehdestä+sain+minäkin+lukea,+miten+Espanjassa+asuvat+suomalaiset+tai+yksi+heistä+kirjoitti+siitä+miten+siellä+on+tiukkaa+valvonta.Vain+todelliset+ulkona+olot+sallittuja,+vankeutta+puoli+vuottakin+luvassa,+jos+tarkastaja+sattuu+kohdalle+ja+ei+pysty+todistamaan+ulos+tulonsa+tärkeyttä.Hän+sanoi,e+ttä+suomessa+on+toimittu+hyvin+ja+toivoi+pääsevänsä+mökillään+käymään.Aina+löytyy+näitä+hankalia+tapauksia+tai+niihin+luokiteltavia,+liian+hyvin+elämä+sujuisikin,+ellei+poikkimielisiä+olisi.Mielipiteiden+kirjoittaminen+on+taitolaji,+siitäkin+saa+riidan+aikaan.Eilen+parvekkeella+poistin+risat+terät+sukista+ja+nyt+sitten+uutta+laittamaan,+siinä+istuessa+väriäkin+naamaan+sain,+on+koko+päivän+aurinkoinen+parvekkeeni,+kesällä+jopa+tukalan+kuuma.Viettäkää+mukava+päivä+sen+mitä+näissä+olosuhteissa+aikaan+saa;)
  11. Huomenta+ja+nyt+sitten+aurinkoiseen+aamuun,+lämmintäkin+jo+kolme+astetta,+päiväksi+onkin+sitten+luvattu+huomattavasti+enemmän.Elämä+jatkuu+mielialat+vaihtelee,+kun+jättäisi+nuo+muut+ketjut+lukematta,+ehkä+tasaisempana+mielikin+kulkisi.No+luettua+kuitenkin+joskus+tulee+ja+ei+mitään+ilon+aihetta+niistä+saa.Yli+82-+vuotta+olen+elänyt,+poliisin+kanssa+en+ole+koskaan+tekemisiin+joutunut,+veroni+maksanut,+lainani+samoin,+kerran+vuoteen+olen+lääkärissä+käynyt,+en+kovin+suuri+rasite+ole+yhteiskunnalle+ollut.Kuitenkin+olen+saanut+täällä+kirjoittelussa,+nimen+omaan+tällä+palstalla+kaikkea+syyttelyä,+jos+mistä.En+ymmärrä+lainkaan,+miksi+olen+kaiken+tämän+ansainnut+ja+vielä+tuiki+tuntemattomilta+ihmisiltä+näitä+moitteita+tulee+joiden+elämää+en+varmasti+ole+häirinnyt?Elämääni+koetan+piristää+lukemalla+toisten+saman+henkisten+viestejä,+vastailenkin,+onko+se+paha?Neeassa+puhuit+päivän+hommista,+on+muuten+kumma,+että+nytkin+vaikka+kotosalla+päiväni+vietän,+meinaa+päivä+loppua+kesken+kaiken.Elen+tein+sen+pajupallon,+nyt+roikkuu+ikkunassa,+ihan+kiva.Tytär+toi+pyynnöstäni+sukkia,+jossa+terät+on+rikki+menneet,+varsiin+teen+uudet+terät,+tarkkana+on+oltava,+langat+maksaa+kovasti+paljon.On+minulla+jo+uusia+sukkiakin+laatikossa,+mutta+vanhat+on+tarkkaan+kulutettava;)Nuo+rahat+ne+vasta+tauteja+tuovatkin,+syytä+käsittelyn+jälkeen+kädet+hyvin+pestä.On+se+niin+vaivatonta+tuo+kortin+vilauttelu,+en+kaupassa+käydessä+muistanut,+että+vain+viisikymmentä+euroa+kelpaa+sen++vilautuksen+kautta+ja+jouduin+tunnuksen+naputtelemaan.Minä+joskus+kauan+sitten+Osuusliike+Työvoimaan+liityin,+mutta+meillä+loppui+sen+olemassa+olo.Hyvin+harmillinen+oli+sen+poistuminen,+oli+monipuolinen+liike,+sai+kaikkea+tarvittavaa.Herkulliselta+kuulosti+menusi+brinkkala,+kyllä+täällä+taitavia+emäntiä+on+useitakin,+siksikin+on+kiva+näitä+viestejä+lukea+,+kun+ideoita+pursuaa+ja+monasti+sitä+kokeilun+halua+minulle+myös+syntyy.Miran+kanssa+samoilla+linjoilla,+kyllä+houkutus+kasvaa+tehdä+samalla+tapaa+ja++herkutella.Mummoista,+äideistä+olette+mielipiteitä+vauhtaneet,+minulle+äiti+tuo+lämpimän+tunteen+vieläkin,+vaikka+äiti+on+jo+kauan+ollut+raja+tuolla+puolen.Isäkin+loi+turvallisen+tunteen,+lämpimin+aatoksin+häntä+myös+muistelen.Molemmat+mummoni+oli+kuolleet+jo+ennen+syntymääni,+joten+omaa+mummoa+en+ole+omistanut.Mummona+oikein+mielelläni+olen+ja++mihinkäs+sitä+pääsee,+ikänikin+puolesta+sitä+voin+olla+kaikille+jotka+sitä+haluavat,+mummo+joka+on+paljon+nähnyt+ja+kokenut+voisi+tuoda+hyvää+oloa+sivullisillekin.Sananakin+mummo+on+lämmin+ja+hellyttävä;)Paljon+mieluummin+mummo,+kuin+joku+palstalla+nimiteltykin.Nyt+sitten+katselemaan+mitä+kivaa+saisi+aikaiseksi,+pieni+lenkki+kylä+aikomuksena+ja+sitten+jotain+piristävää.+vaikka+parvekkeella+loikoilua;)
  12. Hyvää+Palmusunnuntaita+ja+aurinko+paistaa,+mielikin+keventyy;)Olen+ajatellut,+sen+minäkin+jotenkin+osaan;)+että+tämä+minuun+ärsyyntynyt+henkilö+(mieskö)+on+pettynyt+omissa+ympyröissään,+hänen+oppinaisuutensa+on+jäänyt+huomiotta+ja+nyt+purkaa+pahaa+mieltään+minuun.Näiden+vuosien+aikana+oli+myös+hajupoika+monine+nikkeineen+yrittämässä+kiusaamista,+mutta+pirttiin+ei+koskaan+sisään+astunut+ja+siitä+reilu,+että+puskasta+ei+huudellut.Mieleni+virkistyi+kyyneliin+asti,+kun+viestejänne+luin,+herkkä+olen+näinkin+tuntemaan,+mielialat+hyppii+laidasta+laitaan.Demeter1,+kiitos+kannustuksesta,+lämmitti+mieltä+mukavasti.Kuten+Miaelina,+Makriina+ja+Ramoona,+olette+todella+ystäviä,+vaikka+emme+ole+tavanneetkaan,+silti+lämpö+ja+kaunis+ajattelu+viesteissä+kertoo.++Sini-sirkku+aina+myöteisiä+viestejä+laittavana,++iloa+mieleen+ja++makunautintojakin++ohjeistaen,+vinkkejä+moneen+juttuun;)Mukava+että+pitkä+odottelu+tuo+poikasi+perheen+edes+parvekkeesi+eteen,+voitte+kuulumiset+puhellen+aidosti+kertoa.Varmaan+se+kukka+lähetyskin+perille+löytyy;)Kissamummo+metsäpoluista+kerrot,+kateelliseksi+teet,+nyt+juuri+haluaisin+pajunkissoja+saada+askarteluun.Ramoonakin+aiot+kissoja+hakea,+minä+sain+hyvän+ohjeen+tyroxpalloon+tehdystä+pajunkissa+pallosta,+oli+niin+soma.Kadulla+ei+pajunkissat+kasva+ja+metsään+on+liia+pitkä+matka.Makriina+onpa+ihana,+kun+poikasi+samassa+pihapiirissä+asustaa,+iloa+ja+apua+lähellä.Mukava+nähdä+nikkisi+pitkästä+aikaa+nojatuolissa+Kristiina23,+ehkä+nyt+useammin+käyt+ja+elostasi+kerrot.Ynnämuu+kirjoitit+elämän+kokemuksestani,+olen+sitä+mieltä,+että+sitä+myös+sinulta+löytyy+ja+olenkin+kiitoksen+velkaa+mukavista+viesteistäsi,+olet+henkilö+joka+antaa+vakautta+koko+ketjulle,+mies+minun+makuuni;)Älä+loukkaannu+vaikka+näin+sanon,+on+helppo+kirjoittaa,+kun+tuntematon+olet+kuitenkin,+varmaan+en+pahaa+mieltä+näin+tuntemattomana+aiheuta+paremmalle+puolisollesikaan?Talon+ilmoitustaulu+se+on++näiden+ilmoitusten+lukemisen+paikka,+en+usko++kenenkään+tuota+postiluukku+systeemia+toteuttavan.Nyt+siirryn+tuon+edellisen+nojatuolin+pariin,+on+joku+viesti+sinnekin+tullut,+vähän+sekoitusta+saa+aikaan,+kun+useampi+ketju+lähekkäin.Oikein+iloista+ja+hyvää+mieltä+tuottavaa+Palmusunnuntaita+teille+kaikille+ystäville;)+Ai+niin+,korpikirjailija,+kyllä+minä+ne+viestit+krjoitin+siihen+toiseen+ketjuun,+olin+huomaavinani,+että+ikäänkuin+olisi+poistetuna+olleet,+mutta+niin+ei+ollutkaan.Sekoilua,+panen+koronan+piikkiin,+ei+minun+mielen+liikkeisiin,+elinhän+eilen+perjantaitakin,+kai+tätä+voi+minulta+odottaa;)
  13. Huomenta+ja+perjantai+päivää,+taivas+pilvetön,+onko+sitten+koko+päivän,+niin+monella+reellä+tuntuu+ajelevan+tämä+sään+haltija.Olen+harmistunut+itseeni,+menin+tokaisemaan+tuohon+toiseen+nojatuoli+ketjuun+jotain+ajattelematon,+onneksi+se+on+poistettu+sopimattomana.Ihmettelen,+että+miten+olenkaan+säästynyt+näin+kauan+noilta+oppimestreilta,+pirttiä+aloittelin+yli+viisitoista+vuotta+ja+en+muista+näin+sitkeitä+ahdisteluita+olleen,+myöskään+en+muista+kirjoitusteni+arvostelijoita+montakaan+ilmenneen.+Joka+ketjussa+on+opettaja+muistanut,+soisinkin+ilolla+tämän+aloituksen+sinun+hommaksi.En+millään+jaksa+uskoa,+että+nämä+harmittelijat+olisivat+tämän+palstan+ikä-ihmisiä,+jostain+vartta+vasten+saavat+purkautumiskohteen+minusta+ja+tänne+tulevat.Huomaan+itsessäni+väsymistä+näihin+selittelyihin+ja+syytökisiin.Neljäs+kuukausi+80++palstalla+ja+miten+onnistuinkaan+niin+kauan+tuolla+edellisessä.Pitäisi+kaiketi+joku+testi+olla+sellaisille,+jotka+aloituksia+tekevät,+näin+onnistuisi+kirjoittelu+kirjakielen+tapaan."Uutta+putkeen"+laitolla+en+oikeastaan+ajatellut+mitään,+tuli+vaan+mieleen,+ei+ainakaan+mitään+tuon+kaltaista+mistä+anonyymi+huomioit.Osaava+en+ole+sanonut+olevani+ja+miltei+joka+ketjussa+todisteluja+päinvastaisesta+tulee.Tuota+koronaa+olen+joutunut+jatkuvasti+selittelemään+ja+miellestäni+asiallisuutta+vaatimaan,+nyt+en+jaksa+sitäkään+tehdä.Ei+tämä+aika+mieltä+ylennä,+joten+nyt+kaipaisi+kannustusta+joka+suuntaan.Lapsista+on+jutustelua+ollut,+kyllähän+pienokaiset+ovat+aina+ilon+aihe+ja+mummona+olo+on+sitä+ihaninta+olemista,+saa+vain+rakastaa,+ei+kasvattaa,+vaikka+samalla+rakkudella+sekin+onnistuu.Olen+lukenut,+että+lapsiin+ja+vanhoihin+tämä+tauti+ei+ole+kovinkaan+paljon+iskenyt,+kai+lapsi+tuo+mukanaan+suojelijan.Muuten+sairaisiin+heikkoihin+vanhuksiin+kuitenkin+taudin+käsi+on+ylttänyt.Jämerä+on+kirjoituksesi+ynnämuu,+noin+pitäisi+olla.Tämä+jatkuva+saman+jauhaminen+uuvuttaa.Kivasti+kaikki+toistekin+jonkun+mukavan+sanan+puollokseni+olette+laittaneet,+kiitos+niistä.Nyt+meinaa+mieli+maan+rakoon+painua,+joten+lopetan,+itsehillintä+on+nyt+olematon+ja+pelkään+sanovani+jotainmitä+sitten+kadun.Voikaa+hyvin+ja+jaksakaa+ponnistella+mielen+syövereissä+ei+nuo+päivittäiset+kuulumiset+hyvää+lupaa.
  14. Aurinkoa+taas+tänä+aamuna+ja+pakkastakin+kuusi+astetta.Olisi+mitä+parhain+ilma+vaikka+ikkunan+pesuun,+mutta+vielä+taidan+siirtää,+ehkä+vasta+pääsiäisen+jälkeen+tartun+hommiin.Eilen+satoi+räntää+ja+ajattelin+apeana,+että+päivä+ei+mitään+lohtua+anna,+mutta+niin+vaan+selvisin+ja+hyvin+nukutun+ja+aurinkoisen+sään+johdosta,+uusi+päivä+innostaa.Eliaanalle+onnea,+nuo+tiedot+ne+kohottaa+mielialaa+ja+syntyvyyden+lisäys,+mistä+on+kerrottu,+myös+toivoa+antaa+jatkuvuudelle.Vaikka+maailman+tilanne+kaikkine+harmeineen+onkin+vaikea,+uskoa+on+nuorilla+paremmasta+ja+siihen+uskon+minä+myös.Vastukset+on+tarkoitettu+voitettavaksi+ja+aiemmista+kokemuksista+voittajina+selvinneenä,+uskoa+riittää.Noista+särkylääkkeiden+syömisistä+minäkin+olen+kuullut,+kalkkitapletti+poistaa+hyvin+säryn+ja+kivun,+taas+kerran+oma+keho+homman+hoitaa.Ei+oikeaa+aprillipilaa+tullut+näköpiirini,+tänään+luin+lehdestä+anteeksi+pyynnön+pilasta+joka+oli+mieliä+pahoittanut,+huumorikin+on+taitolaji.Minä+uusin+reseptit+tietokoneella+ja+ne+sitten+apteekissa+näkyvät,+voi+vielä+tarkistaa+siellä+ajan+minkä+voimassa+ovat.Täällä+taas+lehdestä+sain+lukea,+miten+kiitokset+johtava+hoitaja+antoi+väestölle+varovaisuudesta,+tauti+tapauksia+ei+monta.(vielä)En+tiedä+miten+suojaavat+itseään+hoitajat+kotikäynneillään,+luulen+että+vaaran+tietävät+ja+toimivat+sen+mukaisesti.Kauppaan+aion+lähteä+heti+aamusta,+ehkä+hiljaisinta+aikaa,+vaikka+melko+hiljaista+on+koko+päivän,+ei+pakolla+törmää+kehenkään.Kaselen+juuri+ikkunasta,+miten+rollaattorilla+kulkee+naapuritalon+asukan,+huivi+korkealla+kasvojen+edessä,+suoja+sekin.Roskapussit+vien+samalla+reissulla+ja+sinnekin+pääsen+varmaan+omassa+yksinäisyydessä;)Kassi+täynnä+tavaraa,+joten+viikko+ainakin+seuraavaan+käyntiin.Kuulin+eilen+radiosta+miten+koulukkaat+kaipaa+jo+kouluun,+varmaan+kiristyy+ilmapiiri+kotona+ollen,+se+kaverien+kanssa+oleminen+on+osa+heidöän+elämää.Ehkä+myös+yhteenkuuluvuus+tästä+tilanteesta+johtuen+tulee+tärkeäksi+ja+arvostus+toisten+olemassa+olosta+korostuu.Pellavakankaista++hyviä+pyyhkeitä+tulee,+muutaman+pesun+jälkeen+kuivaavat+hyvin,+saunapyyhkeinäkin+ihania,+samoin+laudeliinoina.Noita+pannulappuja+on+kertynyt,+kaikki+langanpätkät+virkaan+kaksinkertaisiksi+lapuiksi,+niitä+on+kiva+tehdäkin+ja+väreillään+ilahduttavat.Kyllä+tuo+pitkäaikainen+taudin+olemassa+olo+huolta+aiheuttaa,+miten+kestävät+yritykset+ja+entäs+lomautuneeksi+joutuneet?Kukkakauppiailla+tuntuu+menevän+myös+huonosti,+nyt+päätin+ostaa+kotimaisen+tuottajan+kukkapuskan+itseäni+ilahduttamaan,+samalla+yrittäjää+tuen,+tehkää+samoin,+nämä+pienetkin+ostot+apuna+on+yrityksille.Niitä+lähituottajan+tuotteita+pitäisi+ostaa+ja+tukea+näin+jatkuvuutta.Uskon+kouluruokailun+arvostuksen+muuttuvan+ja+toivoisi+siitä+kouluihin+pysyvä+keskustelu+viriävän,+kun+elämä+taas+normaalisoituu.Minulle+ei+suurta+ongelmaa+tekisi+vaikka+viinakaupat+kiinni+olisi,+mutta+valtion+kassalle+ja+työtekijöille+harmia+tulisi.Virossa+käydessä+ostin+jotakin,+(tietysti)kaikki+koskemattomina.Onhan+meitä+monta+yli+80:stä+jotka+vielä+ilman+tautia+ollaan+ja+toivotaan+kovasti+myös+tartunnalta+sivussa+olevamme,+kaikin+esitetyin+keinoin.Perusterve+vanhuskaan+ei+altistu+,+jos+suojaa+itseään+oman+kykynsä+mukaisesti,+kiertäen+vaaran+paikat,+tosin+varmuutta+ei+ole,+missä+se+tauti+yllättää,+jaksamista+vaan+nyt+tarvitaan.Pian+pääset+pihahommiin+Makriina+ja+se+mieln+piristää,+luonto+herää,+linnut+pesäpuuhissaan,+kevät+vanhankin+mielen+nostattaa:)Nyt+on+aamu+virahtanut,+pitää+vielä+aamutoimena+soittaa+puutarhalle,+mistä+tilauksen+kesäkukista+tein,+että+tuovat+kotiin+asti,+ei+tarvitse+postiin+senkään+takia+mennä.Mukavaa+päivää+ja+kiertäkää+vaaran+paikat,+niin+hyvin+kuin+vain+on+mahdollisuutta.
  15. Huomenta+uuden+viikon+alkuun+ja+maaliskuun+loppu+käsillä.Kauniina+alkaa+tämä+päivä,+ei+pilven+hattaraa+taivaalla+näy,+mummolaan+meno+päivä;)Elämä+jatkuu+kaikista+harmeista+huolimatta,+kaksi+viikkoa+siitä,+kun+tämä+häly+päälle+rynni,+loppua+ei+näy.Noista+veroista+ja+eläkkeistä,+olen+melkoisen+varma,+että+itse+olen+eläkkeeni+maksanut+ja+vielä+vähän+toistenkin+osalle++siitä+mitä+maksuun+on+otettu,+en+ole+tarvinnut+käyttää.En+ole+yhtään+pahoillani,+vaikka+näin+on,+hyöty+ei+kaikille+millään+samanlaisena+tule+monestakin+syystä.Kaiken+sen+minkä+jokainen+on+saanut+yhteiskunnalta,+olen+minäkin++saanut,+mutta+verojen+maksajana+olen+suuresti+ollut,+joten++hyvällä+mielin+eläkkeeni+allekirjoitan.Onnekseni+elämä+on+hellästi+minua+kohdellut,+työtä+ja+terveyttä+olen+saanut+ja+näin+osuuteni+pystynyt+maksamaan+ja+maksan+edelleen+20%+eläkkeestäni.Työllä+ja+taas+työllä+on+hankittu+isolla+pankkikorolla+kaikki+se+mitä+nyt+on+ja++osuuteni+eläkkeestä+olen+ansainnut.Hyvin+suojassa+olen,+vaikka+kerrostalossa+asunkin+hurskainen,+kerran+viikossa+kaupassa+käyn+ja+muutaman+kerran+roskapussin+tyhjennään,+muuten+ei+oven+käynti+saranoita+kuluta.Sinulle+on+kyllä+nuo+pihan+ihanuudet+täysin+nautittavissa+ja+lintujen+seuranta+siinä+ohessa,+minulla+se+vähäisempää.Kyllä+variksia+minäkin+lentelevän+näen+risut+suussa+ja+se+on+varma+kevään+merkki.Radiosta+eilen+kuulin,+että+varis+on+viisas+lintu,+joten+seurasi+on+hyvinkin+fiksua;)Eihän+uutta+jutun+aihetta+nyt+meinaa+löytää,+on+vain+korona+ja+eripura+mitä+sekin+mukanaan+tuo.Olen+hieman+huolissani+ihmisten+mielen+liikkeistä,+kun+tämä+eristetty+elämä+estää+ne+tavalliset+purkamis+kohteet.Perheissä+on+varmaan+lastenkin+elämä+erilaista+kuin+tavallaan.Yrittäväthän+tuottaa+telkaristakin+lapsille+ajankulua,+mutta+loppuu+se+into+katseluunkin,+liikkuvilta+lapsilta.Minä+en+jaksa+kiinnostua+sini-sirkun+tapaan+avaruusasioista,+en+edes+katso+noita+avaruus+elokuvia,+ei+fantasiakaan+houkuta.Jalat+tukevasti+maassa+ja+tässä+ajassa;)Käsineet+kädessä+minäkin+kaupassa+asioin,+yksin+ja+kärrien+työtäminen+suojan+tarvitsee.Vara+ei+venettä+kaada+ja+tunnollinen+yritän+olla+myös+ulkoilussa,+tosin+se+aika+helppoa+onkin,+kun+vastaantulijoita+ei+liion+näy,+kyllä+on+aavemainen+tämä+kaupungin+ilme.Noita+liikenne+sääntöjä+olen+nähnyt+myös+vanhempien+ajajien+joskus+omaan+tyyliinsä+tekevän,+sama+laki+ei+näy+velvoittavan+kaikkia,+siitäpä+sitten+joskus+ikävyyksiäkin+tulee.Nuorille+olisi+sitä+valistusta+ilman+muuta+jaettava,+into+ja+näyttämisen+halu+on+suuri.Makriina+kerroit+tuon+väistämis+jutun,+kyllä+se+on+todellista+totta+myös+jalankulkijoilla,+väistetään+samaan+aikaan+ja+mikäs+siitä+seuraa,+yhteentörmäys,+vauhti+on+vaan+niin+hidas+ettei+vahinkoa+juurikaan+satu,+nauruksi+menee;)Nyt+aion+ruveta+huovutustipuja+värkkäämään+neulan+kanssa,+lopputulos+arvoitus,+mutta+jotain+joutavalla+ajan++kuluksi+kelpaa+tämäkin+homma.Ajattelen+tuota+pääsiäisen+aikaa,+ei+tarvitse+leipoa+mitään,+jos+ei+oma+mieliteko+ilmaannu,+vieraista+ei+pelkoa+vielä+silloin+ainakaan.Ehkä+se+rahkapiirakka+on+kuitenkin+tehtävä+ja+näin+pääsiäis+tunnelmaa+luoda,+kun+se+aika+tulee.Iloa+elämäänne+vaikka+sydän+verta+vuotaisi;)
  16. Sunnutaiaamun+rauhaisaa+ja+kaunista+maisemaa+auringon+paisteen++hohteessa+tässä+katselen.Kelloja+on+siirretty+kesäaikaan+ja+kesä+kovaa+vauhtia+lähenee.Ensin+pääsiäinen+ja+sitten+kohta+juhannus+ja+varmaan+nämä+harmit+jo+silloin+poissa+ovat.Hirtehishuumoria+on+jaksettu+viestitellä+ja+se+on+hyvä+sekin,+iloa+ja+naurua+nyt+kaivataan,+että+ei+mieli+ihan+maanrakoon+painuisi.Tuosta+hautapaikan+ja+arkun+ostosta+on+minulla+totinen+ja+tosi+juttu.Minun+ikäinen+nainen,+miehensä+ja+lapsensa+hautaan+saattanut,+nyt+kertoi+sairastavansa+vatsasyöpää.+Kaikki+arkkua,+vieraita+ja+tarjoukisa+myöten+on+paperille+laitettu+hänen+tahtonsa+mukaan+viimeisen+hetken+kohdatessa.Tiedän+myös+hyväkuntoisen+naisen+tehneen+arkun+itselleen,+ei+mitään+uutta+kuulla+noita+juttuja.Sen+verran+vielä,+että+minunkin+hautani+odottaa,+äitini+ja+isäni++kuolemasta+tuli+niin+kauan,+että+mieheni+samaan+hautaan+voitiin+siunata+ja+siinä+on+sitten+paikka+minullekin,+kun+hetkeni+koittaa.Kuolema+kuuluu+elämään+ja+siitä+keskustelu+tänä+päivänä+on+yleistynyt,+ennen+se+tuntui+pahalta.Nyt+kuitenkin+iloisempiin+asioihin,+kuten+Ramoonan+suppilopiirakan+haluihin,+vesi+kielellä+kertomaasi+luin,+aina+tulee+halu+jotakin+erilaista+tehdä,+minulla+ei+suppilovahveroita+ole,+joten+ajatus+synnytti+sipulipiirakan.Sekin+herkullista.Hyvä+oivallus+myös+varoitus+naapureiden+häirinnästä,+ota+ihan+tosissaan+sini-sirkku;)Kissamummo+ja+demeter+tavanneet+ystäviä,+vähän+äänekkäämäpää++saattaa+olla+juttuaminen,+mutta+eipä+taida+kuuntelioitakaan+kovin+lähellä+olla,+ne+välimatkat+kaikilla;)Onhan+nyt+toki+aivan+toiset+olosuhteet,+kuin+meidän+nuoruudessa,+kaikkeen+on+pitänyt+sopeutua+ja+niin+on+myös+tehty,+kuten+ynnämuu+kerrrot.Sodan+jälkeen+on+maantila+nostettu,+asutettu+evakot+ja+maksettu+velat+ja+niin+tullaan+tekemään+tälläkin+kertaa,+uusi+alku+ja+ponnistus,++kaikki+selviää.Miaelina+ja+Neeassa+tästäkin+urakasta+kerroitte+ja+uskoa+siihen,+että++nykyinenkin+väestön+osa+joka+voimissaan+on,+tekee+sen+jälleen.Makriina+tympääntymistään+kertoili+vauva+kuviin,+onhan+se+melkoista+ihmettä+katsella+niitä+"myttyjä"++joita+ei+edes+tunne,+kun+taas+nälkää+näkevt+lapset+maailma+saaa+kyyneleet+silmiin,+eriarvoisia+olemme+ja+tulemme+kaiketi+aina+olemaan,+hyvää+ei+osata+jakaa.Kyllä+tässä+on+itsekenenkin+sitä+huumorimieltä+keksittävä,+muuten+hukka+perii,+mukava+,+että+olet+sen+jo+löytänyt++korppis,+ja+hauskuutta+vaan+kirjoituksiin.Minä+en+muista+vitsejä,+mutta+ehkä+yksi+tämän+tyylinen+saa+hymyn+huulille,+tilanne+komiikkaa.Kaksi+pyöräilijää+ajeli+tiellä+peräkkäin+ja+takimainen+koetti+saada+viestinä+ekalle,+että+sinun+pyöräsi+rämisee,+ja+tätä+huudeltiin+jonkun+aikaa,+kunnes+eka+huuta,+minä+en+kuule+mitään,+kun+pyöräni+rämisee,+saiko+hymyn+huulille?Tuohon+viimeiseen+viestiin+tekee+mieli+sanoa,+että+tauti+ja+harmit+jatkuu,+helpottaisiko+teidän+työssä+käyvien+elämä,+jos+eläke+keskeytettäisiin?Sen+jälkeen+ainakin+sairaalat+täyttyisi,+mitä+jos+ei+anneta+mielen+painua+näihin+syövereihin.Kadut+meillä+täällä+hiljaisina+ja+autioina,+katsoin+eilen+onnibussin+tuloa+liikenneasemalle+ketään+ei+pois+jäänyt,+yksi+ihminen+luikahti+nopeasti+sisään,+Kuopioon+päin+matka+vei.Kaikkea+mukavaa,+mitä+suinkin+saatte+aikaan,+teille+kaikille+toivotan,+jaksetaan+ja+jaksammekin;)
  17. Huomenet+lauantaiaamuun,+kauniina+aloitamme+päivän+ja+mieli+avoimena+ottamaan+vastaan+kaikkea+mitä+päivä+meille+tarjoaa.Minulla+matot+haistelevat+raitista+ilmaa+ja+nyt+onkin+pölyttömämpää,+kun+kadut+pesivät.Tomaatin+taimet+aion+kouluttaa+ja+siten+huushollin+puhdistaa.Eilen+keikuin+yläkomerot+ja+oli+vahinko+tulla,+kun+raskasta+laatikkoa+hyllyyn+nostin,+mutta+vielä+sain+kiinni+hyllyn+reunasta+ja+tässä+nyt+suht+koht+kunnossa+kirjoittelen.Menikin+aikaa,+kun+kaikkia+muistoja+sieltä+laatikoista+rupesin+tutkimaan,+roskiin+kuitenkin+muutama+pussillinen+lähti.Uhkakuvia+jatkuvasti+tulee+muualta+maailmasta,+kyllä+saisi+jokainen+maa+omat+harminsa+selvittää,+mutta+eihän+se+niin+aina+mene,+autettava+on,+kai+ne+nyt+ottavat+huomioon+maamme+kyvyn+myös+noissa+avustus+asioissa.Eipä+taida+meidän+puhumiset+ei+toivomukset+kuulua+maailmaan+päätöksiin.Miljoona+ruusua+kuulu+radiosta,+ruusut+olisi+ihania+saada,+ei+miljoona+tarvitsisi,+muutama+riittäisi;)Tuo+telkkarin+katsominen+alkaa+jo+istumalihaksiin+koskemaan,+pitää+yrittää+useasti+nousta+ja+kulkea+edes+jääkaapille;)Tosissaan+kun+puhun,+on+pakolla+aina+keksittävä+jotain+muutakin+hommaa,+ettei+silmät+joudu+tuijotuksesta+kipeytymään.Taitaa+olla+joskus+olo+haluton+edes+lenkille+lähtemään,+mutta+salli+se+toki+itsellesi+ynnämuu,+ei+muutama+päivä+väliin+jääneenä+isoa+harmia+aiheuta,+talteen+se+lepokin+kertyy;)Meille+on+nyt+Uudellamaalla+käynyt+tuonut+tartunnan,+näin+lehti+kertoo,mutta++varmaan+niitä+alkaa+ilmaantua+lisää,+kaikkeen+on+varauduttava+ja+tehtävä+se+pieni+minkä+itse+voi.Minulla+saattaa+olla+jo+koneeni+ikä+syy+näihin+usein+tuleviin+harmeihin.Iltakahvit+olen+jo+aikaa+sitten+jättänyt,+en+unen+takia+ei+vaan+maistu,+kyllä+olen+kuullut+monen+kertovan+kahvin+unen+laatuun+vaikuttavan+ja+piristys+ainehan+se+on.Minä+"taiteilin"+öljyvärein,+kyllä+sekin+melkosta+sotkua+aiheuttaa,+mutta+helpompaa+korjailla+päälle+maalaamalla.+Katselin+eilen+todistuksiani+ja+ei++kyllä+koulunumero+mitään+taitajaan+viittaava+piirustuksessa+luvannut,+no+lopputulos+sitä+todistaa,+muutenkin+kamalan+huono+oppilas+olen+ollut+7-8+suurimmalta+osin,+joku+huonompikin.Aika+paljon+opettajat+mielivaltaa+käyttivät+siihen+aikaan,+kun+useampia+kouluja+joutui+kokeilemaan,+sen+huomasi.Samoilla+saattaisin+selvitä+nytkin,+voisi+olla+joku+numero+huonompikin;(Nyt+on+kuitenkin+muistelot+jätettävä+ja+tähän+aresti+maailmaan+siirryttävä.Tuli+mieleen,+että+olen+toista+viikkoa+ollut+kulkutautisairaalassa+eristettynä,+silloin+tulirokon+vuoksi,+silmiin+kuulema+jätti+vaivan.Noista+pommeista+vielä,+kyllä+ne+taisi+tavoittaa+ainakin+pääkaupunki+seudulla+myös+kuolemaan+johtuvia+osumia+ja+ei+täällä+meillä+pommisuojia+ollut.No+tämä+tästä,+sotaa+ei+kai+kukaan+ainakaan+toivo+tulevaksi,+vaikka+kyllä+tämä+viruskin+aika+moista+tuhoa+aikaan+saa.Ilon+etsintään,+kun+oikein+tarkasti+katselemme,+aina+joku+pisara+iloa+löytyy;)