Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. "Liian+vähän+tunnetta+ja+taikaa",+näin+kertoi+Rahkonen+linkin+kautta,+näin+se+arki+usein+on.Kun+kuolema+erottaa,+se+on+niin+lopullista,+jää+aikaa+miettiä+mitä+kaikki+olikaan?Pitkän+taipaleen+(46+vuotta)+yhdessä+kuljimme,+siinä+mentiin+ylä+ja+alamäkeä,+kasvettiin+yhteen,+hiouduttiin+ja+kestettiin+myrskytkin.Toisen+pois+meno+oli+järkytys,+kesti+kaksi+vuotta+yhtä++itkeskelyä+ja+tuskaa,+siitä+sitten+pikku+hiljaa+alkoi+normaali+elämä+sujumaan,+tosin+kaikessa+yksin.Joku+kirjoitta+muistot+hautaavansa+muurin+taakse,+minulle+ne+on+ollut+voimavara+ja+mikä+ihmeellisintä+onkaan,+hyvin+vähän+ikäviä+muistoja+esiin+tulee.Nyt+yksin+eläen+katumusta+tunnen,+miksi+en+osannut+sanoa+miten+tärkeä+ihminen+oli+rinnallani,+kaikki+kunnioitus+on+saanut+uudet+ulottuvaisuudet,+rakkaus+nyt+vasta+on+tullut+oikealla+tapaa+esiin.Rakkautta+se+oli,+kaikki+arkinen+touhu+ja+yhdessä+olo+rakkaudeksi+muodostui,+kun+sitä+nyt+ajattelen.Rakkaus+on+kaiken+vaativa+ollakseen+täydellistä,+ne+huonotkin+asiat+siihen+liittyvät,+kiukun+ja+ehkä+vihankin+tunteiden+jälkeen+rakkaus+kaiken+anteeksi+antaa.Onko+kaikki+nyt+sitten+rakkauden+osalta+ohi,+ehkä+niin+on,+mutta+uuden+ystävän+voi+löytää+ja+jatkaa+kulkuaan+kunnioituksen+ja+ymmärryksen+polkua,+rakkaus+saattaa+kasvaa,+jos+niin+on+tarkoitettu.Samaa+elämä+ei+voi+olla,+ei+tarvitsekaan,+mutta+uuteen+ihmiseen+tutustuminen+tuo++myös+omaan+elämään+arvoja+lisää,+kanssa+käyminen+poistaa+yksinäisyyttä+mikä+eittämättä+menetyksen+johdosta+on+sijaa+saanut.En+koskaan+sano+ei,+jos+elämä+toisin+päättää,+rohkeasti+vaan+haasteen+vastaan+otan,+vielä+tämänkin+ikäisenä,+etsimisen+kyllä+olen+jättänyt.Jos+satu+prinssi+luokseni+ratsuineen++saapuu,+sanon,+tervetuloa,+mitä+siitä+seuraisi+on+sitten+sen+ajan+kysymys;)D
  2. Lauantaita+sitä+aloitellaan,+meinaa+nuo+päivät+sotkeentua,+mutta+pianhan+sitä+taas+arkiseksi+elämä+muuttuu.+otetaan+ensin+uusi+vuosi+käyttöön;)+Ajattelin+aamulla+herätessäni,+miten+pieni+virkattu+tähti+Led+valoilla+ilahdutti,+ei+kovin+kauas+ulos+päin+näytä,+mutta+minulle+loisti.Tuli+toinenkin++ajatus+vuosien+takaa,+kun+mieheni+"huomasi"+minut,+sanoen,+pienestäkin+on+tullut+iso+ja+siitä+se+sitten+alkoi+ja+kesti+46+vuotta,+iloineen+ja+suruineen.+Mieltä+ilahdutti+myös+myönteiset+sananne+minun+persoonasta,+vaikka+hieman+vaivaantunutkin+olin,+koska+en+sellaisia+ansaitse,+kirjoittelenhan+omaksi+ilokseni+ja+aivojani+rasittaen,+sanovat+sen+hyväksi+olevan;)Kovin+on+vilkkaaksi+käynyt+pirtin+oven+käynti+ja+aina+ei+kaikki+viestit+mieltä+ylennä,+mutta+kai+sekin+on+vaan+hyväksyttävä,+kun+leikkiin+on+ruvennut.Mukava+kuitenkin+teidän+hyvässä+hengessä+kirjoittajien+viestejä+on+lukea+ja+näkymiä+elämänne+kulkuun+tietää,+ainahan+jotakin+uutta+kuulee+ja+mieli+virkistyy.Maailmalla+ja+omassa+maassammekin+on+paljon+hätää+ja+puutetta,+miten+sitä+voisikaan+hälventää,+voimaton+on+pieni+ihminen.Ymmärtäminen+siihen+sanontaan+"yhteen+hiileen"+puhaltamisesta+voisi+olla+asia,+mitä+kannattaisi+pohtia.Vahvempien+voimalla,+heikotkin+pääsisi+elämässä+eteenpäin,+tämän+kun+jaksaisi+sisäistää,+jäisi+ehken+turhat+riidatkin+vähemmälle.Näin+pirtin+piirissä+ainakin+voimme+olla+sopuisia,+ihmisinä,+ihmisille,+ei+se+sen+kummempaa+ole.Tämmöisiä+ajatuksia+näin+vuoden+loppuun+tulee+mieleen,+ehkä+joku+turhina+pitää,+mutta+pienestäkin+asiasta+voi+tulla+mittava,+pieni+hymy+ja+jollakin+se+saa+aikaan+hyvän+mielen,+mitä+on+helppo+jatkaa;)Vietetään+rauhaisaa+vuoden+loppua+ja+siitähän+se+helposti+jatkuu+uuteen+vuoteenkin;)
  3. Hyvää+Tapaninpäivän+aamua,+nythän+se+päivä+jo+sen+kukon+askeleen+on+pidentynyt,+eipä+vielä+tuotakaan+huomaa;)Kiitos+ynnämuu+muistamisesta,+aina+on+tervetullut+onnittelu,+joskin+joku+voi+suru+asiana+vuosien+lisääntymistä+pitää,+eipä+tuotakaan+osaa+surra;)Muistelen+ennen+Tapaninpäivän+aamuna+saunaan+mentiin,+kun+kälyni+luona+jouluja+paljon+vietettiin,+eräs+tapa+sekin.Hurskainen+kysymykseesi+en+tiedä+vastausta,+mutta+se+on+varma,+että+en+pysyväksi+tänne+jää;)Aikani+täyttyy+monen+sitä+kaipaavien+iloksi+joskus.Sini-sirkulla+kukat+loistossaan,+minä+en+sitä+jouluruusua+saanut,+vaikka+vähän+odotinkin.En+koskaan+ole+amarylliksen+mukulaa++uuteen+kukkaan+saanut,+vaikka+olen+ohjeiden+mukaan+yrittänyt.+En+ole+uskovainen+sanan+täydessä+merkityksessä,+mutta+virsiä+kuulin+aikoinaan+äitini+laulavan+ja+aika+monet+päähän+on+jäänyt+ja+tykkään+laulaakin+jos+sattuu+kohdalle.Minun+mielipiteet+ei+minkään+asian+kohdalla+paljonkaan+paina,+joten+en+kantaa+ota+kenenkään+viesteihin+arvostellen,+mutta+toivoisin+turhan+ärhäkkyyden+pirtistä+pois+pysyvän.Tuo+"keskustelu"+ei+minun+kohdalla+muuksi+muutu,+mutta+mikään+ei+estä+vaikka+kuinka+viisaita+toisten+keskustelevan,+kirjoittajistahan+se+on+kiinni.Nyt+vietämme+juhla+aikaa,+soisi+kaikilta+löytyvän+suvaitsevaa+mieltä,+minä+en+nosta+en+laske+kenenkään+viestejä,+jokainen+oman+itsensä+esiin+tuokoon.Oikein+mukavaa+tämän+ajanjakson+juhla+aikaa,+seuraava+suurempi+juhla+onkin+sitten+uuteen+vuoteen+siirtyminen,+tuntematon+tulevaisuus+kaikilla.
  4. Huomenta+ja+räntäsadetta,+mutta+jouluun+silti+vaan+laskeudumme.Eilen+olin+kirkossa+ja+se+oli+tupaten+täynnä,+tunnelma+hyvin+tiivis,+kauniisti+kaikui+joululaulut,+olihan++se+viimeinen+pisara+joulun+tuloon.Tänään+saan+vieraita+tai+läheisiä+nuo+kaikki+ovat,+mukava+nähdä++kaikki+yhdessä.Minulla+ei+kuusta+nyt+olekaan,+pelkät+valot+joulua+juhlistaa,+muutama+kukka+on+pöydällä+ja+niin+on+siltä+osin+kaikki+kunnossa.Säästöä+on+lämmityksen+suhteen+kuten+hurskainen+totesit,+aina+jotakin+hyvää+löytyy,+kun+oikean+tavan+ajatuksilleen+löytää.Ynnämuu+noista+turva+toimen+piteistä+mainitsit,+kyllä+ne+on+joka+puolella+kovasti+lisääntyneet.Säikähdin,+eilen+kun+TV+meni+aivan+sekaisin,+kun+yritin+kaikkia+osaamiani+temppuja,+kosketin+pois+seinästä,+sammuttamista+ja+toistoa,+ei+onnistunut.Pojan+tytär+onnekseni+tuli+kirkkoon+hakemaan+ja+hän+sai+asian+kuntoonTurva+toimenpiteet+piti+hyväksyä+ja+sitten+netti+toimi.Mitään+ennakko+varoitusta+ei+tullut,+joten+minä+suu+pyöreänä+vain+katsoin,+on+nuoret+kaikilta+osin+osaavia,+täytyy+myöntää;)Ihana+kun+on+mukavia+naapureita,+kuten+kohdallasi+sini-sirkku,+meillä+ei+juurikaan+naapurit+muuten+tuttuja,+kuin+hyvän+päivän+verran.Uskon+vielä+talvenkin+tulevan,+lunta+ja+pakkastakin,+kyllä+ne+vuoden+ajat+vielä+ainakin+pieniltä+osin+elää.Ainakin+toisistaan+erottaa.Nyt+juoksen+tuosta+lähikaupasta+piirakat+kahvi+pöytään,+ovat+kuin+kotona+tehtyjä+ja+maistuvat+kaikille+jälkeläisilleni,+toki+makeaakin+on+tarjolla+ja+ne+oma+tekemiäni.Rauhaisaa+ja+hiljentävää+joulun+odotusta+teille+pirtin+ystävät.
  5. Huomenta+ja+nyt+aloitan+ihmettelemällä+mitä+tapahtui,+kun+kirjoitin+viestiä,+melkein+valmis+oli,+kun+tuli+tieto+"lukitaan"+ja+ruutu+pimeni,+eka+kerran+koneellani,+kummitteleeko+joku+ilkiö;)No+sää+jatkaa+samaa+rataa,+toivoisi+hieman+pakastavan+ja+uutta+lunta+valaisemaan,+olisi+haudoilla+käynti+kauniin+rauhoittavaa.Sää+on+mikä+on+ja+sille+en+minä+ei+kukaan+toinenkaan+mitään+mahda.Nyt++pitäisi+joutua+pullan+leipomiseen,+luulen+että+tänään+tulee+pidemmästä+matkasta+joulutervehdyksen+tuojia,+kun+on+vapaata+työstä,+huomenna+sitten+kahvitellaan+lähisukulaisten+kanssa;)Kehräpullia+aion+tehdä,+niin+voisia+ja+hyviä;)Pankkikortti+asiat+on+puhuttanut+ja+ynnämuu+kertoili+kortin+käyttöön+otosta,+minulla+kerran+vuoteen+tulee+kortti+kotiin+ja+allekirjoittamalla+sen+on+valmis+käyttöön.Onkohan+sekin+nyt+muuttunut+vaikeammaksi,+kun+nuo+turvallisuus+riskit+vaan+kasvaa,Eliaana+ja+hurskainen++kosketusmaksua+käyttäneet,+niin+minäkin+ja+harvoin+suuremmaksi+ostokseni+meneekään+kuin+se+50+euroa,+että+näppärästi+se+onnistuu.Jos+rahaa+nostan+kassalta+silloin+on+tunnusluku+annettava.+Tuo+veden+tarve+on+todellinen,+jos+lääkkeitä+paljon+käyttää,+nestetasopaino+heittelee.Neeassa+kertoili+ulkoilevansa+jo+sujuvasti,+onhan+melkoinen+helpotus+kun+kunto+palailee,+mukava+siltä+osin+tuo+sääkin,+ei+liukkautta+kovin+paljon+esiinny.Ikkunan+pesu+olisi+ollut+tarpeellinen+ja+mahdollinenkin,+mutta+nyt+laistan+sen.Minulla+lohi+suolakalana+pakkasessa+odottaa,+siellä+ei+liikaa+suolaannu.Kotini+on+kaikella+tapaa+valmis+joulun+tulla.Tänään+pojan+tyttären+kanssa+menemme+kirkkoon+laulamaan+kauneimpia+joulu+lauluja.Sekin+tapa+on+jo+perinteiseksi+muodostunut.Päivä+on+valennut+tässä+istuessa+sen+minkä+valoistuu,+nyt+se+pulla+taikinan+teko+ja+muut+aamu+askareet+odottaa,+hyvää+jatkoa+vain+kaikille.
  6. Huomenta+vuoden+lyhyempään+ja+pimeimpään+lauantai+aamua.Todella+pimeää+on+ja+loskaista,+lumetkin+on+melkoisen+vähäistä+ja+ruman+likaistakin.Nyt+kuitenkin+on+saavutettu+se+pimeyden+syvyys+ja+muutaman+päivän+päästä+alkaa+valoisuus++ja+pianpa+sen+voimme+nähdäkin,+kiertokulkua+on+elämä.Meille+pohjoismaalaisille+on+suotu+tämä+neljän+vuoden++ajan+rikkaus+ja+se+minua+ihastuttaa,+vaikka+välillä+synkältäkin+näyttää.Eilen+onnistuin+kaikki+suunnitellut+työt+tekemään,+tänään+vain+makuuhuone+enää,+sen+jätin+tarkoituksella,+että+lakanat+saan+vaihdettua+näin+sauna+päivänä+ja+yksi+ihana+nautinto+odottaa+nukkumaan+käydessä;)Näin+pieniä+ne+on+nautinnot+tässä+iässä.Eliaana+kerroit+pienistä+valmisteluista,+paljon+on+vähentynyt++minun+touhuilut,+ruokia+vähemmän,+mutta+kuitenkin+jotain+jouluun+liittyvää,+kinkun+ostin+vain+siivuina,+eihän+isoa+kinkkua+olisi+jaksanut+syödä.Lahjat+melkein+kaikki+oma+tekoisia,+jokaista+muistan+kuitenkin.Perheen+pienimmälle+innostuin+vielä+neulomaan+mohairlangasta+liivin,+pehmeä+ja+melkoisen+sievä+tulikin.Pitäisiköhän+malli+lähettää+johonkin+käsityö+lehteen;)Tykkään+itse+suunnitella+jotakin+ja+usein+ainakin+malleja+muuntelen.Sini-sirkku+kertoilit+myös+hyvän+terveyden+ihanuutta,+vanhoinakin+on+ihana+elää,+kun+ei+suurempia+vaivoja+ole,+ne+pienet+sitten+mukana+kulkee;)Kiitollinen+olen+minäkin+ja+torun+itseäni+turhasta+narinasta.Huonosta+muistista+saa+kärsiä+koko+keho,+näin+on+hurskainen,+minä+yritän+kauppa+asiat+hoitaa+ilman+kauppalistaa,+hyvin+olen+onnistunut+vielä,+vaikka+ei+enää+samaa+muistia+ihan+olekaan+mitä+ennen.Yritän+pakottaa+muistamista+kaikenlaisilla+konsteilla,+nyt+olen+yrittänyt+muistella+kelle+kaikille+joulukortin+laitoin+ja+takkuilua+on+ollut+muistamisen+kanssa,+mutta+lopulta+selvitin,+kaikki+kolmetoista+muistin,+en+antanut+periksi;)Kielitaitoni+on+suomea+ja+Savoa,+hyvin+olen+tämän+kahdeksan+kymmentä+vuotta+selvinnyt,+hiukan+ylikin+jo.Uskon+loppuun+asti+näillä+pääseväni.Nyt+päivän+touhuihin+jokohan+työt+loppuu,+uhkaavalta+näyttää;)Kaikkea+hyvää+toivotan+joulun+kiireisille,+jos+jotain+unohtuu,+ei+se+joulu+tulematta+kuitenkaan+ole;)
  7. Huomenta+talvisen+näköisestä+Savosta,+lunta+on+maa+valkoisena,+pakkanen+seilaa+kahta+puolin+nollaa.Ison+maton+jo+kiikutin+telineelle,+lumen+päällä+karistelin+pölyjä+irti+ja+nyt+saa+tuulettua,+siivous+siis+alkamassa,+teenkin+kahtena+päivänä,+kun+hieman+isommasti+ajattelin+paikkoja+läpi+käydä.Noista+kirjotusten+mukana+tulevista+virheistä+ei+ole+riita+koskaan+ollut,+ei+pilkkujen+paikoistakaan,+hyvin+on+pirtissä+tarkoitukset+ymmärretty.Vielä+tuohon,+että+ei+opettajaksi+ole+kukaan+ketään+uskonutkaan,+yleensä+tätä+arkea+kerromme+ja+jos+joku+matkoja+tekee,+hän+niistä+kertoo,+toiset+saavat+osansa+ja+melkein+kuin+mukana+matkalla+olisi+saanut+olla.Tuo+ruoka+puoli+on+ollut+innostuksen+lähde,+kun+joku+jotain+tekee,+tarttuu+into+toisiinkin.Raakile+vielä.+taidat+olla+tarkka++ihminen,+vaikka+samoja+piirteitä+tunnustan+itsellänikin+olla,+jos+joku+ei+kohdalleen+mene,+vaivaa+se+niin+paljon,+että+pakko+on+korjata.Nyt+sitten+levon+kannalta+ota+joulun+aika+ja+nauti+uuden+kodin+viehätyksestä.Sini-sirkku+myös+totesit+tuon+majan+muuton+raskauden,+yksi+hyvä+puoli+siinäkin,+pääsee+tai+tulee+luovuttua+turhista+tavaroista.Kiva+yllätys+hurskaisella,+näitä+voi+useampiakin+tulla,+kun+tontut+seuraa+miten+kilttinä+olet+ollut.Ynnämuulla+taitaa+kuitenkin+joulu+jotain+puuhaa+antavan,+kun+ei+pirtissä+ehdi+piipahtaa;)Näin+monella+muullakin+on,+kun+melko+hiljainen+oven+käynti+pirttiin+on+ollut,+no+kohtahan+ne+kiireet+ohi+on.Nyt+sitten+siivouksen+pariin+ja+tikkailla+joudun+keikkumaan,+kaappien+päälliset++sen+vaatii,+vaikka+turhana+joku+pitää,+niin+itselleni+hyvä+mieli+tulee,+kun+tiedän+joka+kohdan+putsanneeni.Eihän+sitä+joka+paikkaa+juuri+jouluksi+olisi+tehtävä,+mutta+hyvä+että+edes+joskus+tulee+nekin+hoidettua+ja+pisteet+itselle+jaksamisesta+voi+antaa;)Hyvä+mieli+tuli+myös+sairaanhoitajan+soitosta,+kaikki+hyvin,+ei+lääkäriin+tarvitse+kokeiden+johdosta+mennä.Nyt+puuhat+käyntiin,+että+aamupäivällä+saan+hommat+tehtyä,+kuulemisiin;)
  8. Huomenta,+keskellä+viikkoa+päivää+aloitellaan,+päässä+pyörii+kaikenlaista,+lähinnä+nuo+laatikoiden+teot.Ajattelin+ostaa+silakka+fileitä+ja+tehdä+niihin+joku+säilöntä+liemi,+mieliteko+heräsi,+kun+pikku-joulun+ruokailussa+niitä+maistoin.Tortut+onnistui,+kermataikinan+tein+ja+tekaisinpa+vielä+pari+kauraleipää,+miten+liekin+into+ruuan+laittoon+nyt+syttynyt.Hopeat+tuli+kirkastettua,+kelpaa+taas+kaapissa+virua,+ehkä+ensi+jouluun;)Niin+nuo+koulukiusaamiset+oli+tuttuja+juttuja+koulussa+minullakin,+vasta+ylemmillä+luokilla+pääsin+"suosioon",+tai+paremmin+huomioitiin.Hurskainen+ajattelet,+että+en+usko,+no+osin+tottakin,+miksi+minua+vanhaa+mummoa+joku+haluaisi+kiusata,+kun+niin+herttainenkin+olen;)Paloma+ja+korpikirjailija+valistavat+kansainvälisiä+asioita+ja+etupäässä+ruokia,+meidän++tietämättömien+iloksi,+vai+pitäisikö+vain+puhua+itsestäni,+kaikki+toiset+olette+maailmaa+kierrelleet,+minä+vaan+Euroopassa+joissakin+kohteissa.Oikeastaan+lohduttavaa+nuo+pienet+harmit,+mitä+Miaelinakin+koit+tuon+lähetyksen+kanssa,+eipä+haittaa+yhtään,+on+se+niin+kaunis+laulu,+lauloimme+sen+juuri+pikku-joulussa.Makriina+päiväili+hommiamme,+ehkä+ne+tuntuu+vain+mittavilta+näin+kirjoitellen;)Pitää+nyt+ihan+totena+keroa,+että+kymmenet+miesten+sukat+olen+pakettiin+laittanut,+siihen+sitten+naisille+omansa+ja+lapset+myös+pehmeän+paketin+saa:(harmikseen)En+muista+joko+näistä+kerroinkin,+en+uskalla+kurkkia,+että+ei+katkeaisi+kirjoitus+ja+viesti+taas+ei+lähtisi.Sini-+sirkku+pääsee+ruuan+laitosta,+kun+on+kyläkutsu,+mutta+pitäähän+sitä+kuitenkin+itsekin+tehdä+ja+varmaan+hyvin+varustaudut+pyhien+viettoon.Suomi24:n+omistajan+vaihdosta+kuulin+eilen,+saapa+nähdä+tapahtuuko+mitään+poikkeavaa.Nyt+päivän+touhuihin,+laatikot+uuniin+ja+ajattelin+siivota+kylppärin+ja+yhden+huoneen,+vähän+jaan+näitä+hommia+eri+päiville,+näin+jaksaa+paremmin.Odotellaan+nyt+rauhassa+hoo+hetkeä+ja+kukin+tavallaan+juhliin+valmistautuu,+sekin+on+aivan+ihanaa,+kun+ei+pakkoa+mihinkään,+voikaa+hyvin+ja+hissutellaan+hissukseen;)
  9. Huomenta+jaa+vielä+vaan+pimeyden+ympäröimänä+olemme,+mutta+lauantaina+pysähdys+tälle+laitetaan,+muutama+päivä+pesässä+ollaan+ja+sitten+se+kevään+odotus+alkaaViikot+vierivät+niin+nopsaan,+että+ei+perässä+meinaa+ehtiä+ja+yksinäisyyttäkään+ei+kerkeä+tuntemaan;)Nykyajan+kouluista+en+tiedä,+mutta+ennen+vanhaan+kuri+oli+koulussa+ja+kaikkea+ei+sopinut+tehdä,+mitä+kasvattamiseen+tulee,+ei+minun+kyvyillä+sitä+tehdä,+kainosti+vaan+pyytelen,+että+sopuisasti+toimitaan.Ylläpito+nuhteet+antaa,+jos+siihen+tarvetta+näkevät.Joulun+aika+on+omaisten+ja+sukujen+kohtaamisen+aikaa+ja+kuten+Ramoona+mainitsit+perinteiset+tapahtumat+myös+ystävien+kanssa.Pihasi+on+varmaan+hyvin+jouluinen,+näin+olen+ymmärtänyt+sinun+aiemminkin+pihaa+koristelleen.Korpikirjailijan+kuten+Paloman+jouluun+liittyy+kulttuurillisia+eroja,+suomalaisesta+joulusta.Kurpitsaa+löysin+minäkin+pakkasesta+,+siitä+saankin+nopsaan+keiton,+tulee+vähän+kevyempi+ateria,+kun+kohta+sitä+ruokaa+on+tarjolla+monen+moista,+vaikka+kuinka+vähällä+yrittää+päästä,+aina+se+ähky+tavoittaa.Eilen+kälyni+pistäytyi+ja+vei+viimeiset+tekeleeni,+nyt+on+kori+tyhjä,+mutta+hyvä+niin,+pääsee+uutta+luomaan.Kummi+tyttöni++oli+kirpputoreja+kierrellessään+lankoja+kerännyt,+nyt+on++varastossa+työtarpeita.Tänään+aion+tortut+leipoa+ja+vähäiset+hopeani+puhdistaa,+huomenna+sitten+uudet+suunnitelmat,+joka+päivä+jotakin,+ei+uupumus+pääse+iskemään.Rauhaisaa+odotusta+ja+tekemistä+teille+toisillekin;)
  10. Huomenet+viikon+alkuun,+sadetta+piisaa+ja+kosteaa+on,+mittari+nollassa.Olen+lähdössä+veri+kokeisiin,+siksi+näin+aikaisin+olen+koneella,+otan+aina+ajan+heti+seitsemän+jälkeen,+kun+syömättä+pitää+olla.Korpikirjailija+on+tuonut+itämaisia+tuulahduksia+kulttuurin++voimalla,+lähinnä+ruoka+puolelta.Erilaisia+on+ruuat+mitä+meillä+syödään,+olen+noita+elokuvia+ja+sarjoja+sieltä+päin+nykyään+paljon+katsellut+ja+tämän+todennut.Pöydät+notkuvat+tarjoilu+astioista+ja+niistä+jokainen+noppaa+puikoilla+ruokaa+omaan+suuhun+ja+naapurin+lautaselle,+usein+pöytä+pyörivä,+joten+onnistuu+hyvin+ruokien+keräily.Erikoisuus+myös+se,+että+aika+usein+nukkuvat+yön+päällä+olevissa+vaatteissa,+taitaa+kumminkin+olla+yöpuku+yleistymässä.Sekin+havainto,+että+työpaikalle+viedään+päällys++vaatteet,+ei+pukuhuoneisiin,+niin+kuin+meillä,+siihen+vaan+tuolin+karmille+laitetaan.Makriina+kertoilit+noista+ongelmista+terveyden+hoidon+puolelta,+kuinka+paljon+niitä+onkaan,+kaikki+ei+tietoon+tule.Olen+seurannut+naapurini+luona+käyviä+hoitajia,+monta+kertaa+päivässä+siellä+joku++käy,+aamu+varhaisesta+ilta+myöhään,+siltä+osin+täällä+ainakin+huolletaan.Kakuistakin+tullut+pitkä+mielipide+vaihtoa,+no+makuja+on+monenlaisia+ja+tapoja+yhtä+paljon,+minulla++taatelikakku+on+joulu+perinne,+toki+muitakin+joskus+teen+ja+maustekakku+aika+monen+suosikki.Ynnämuu+totesi,+että+kakut+ei+niin+suurilta+osin+enää+kuulu+makunautintoihin,+taitaa+yleisestikin+tuo+kyllästyminen++olla.Hurskaisella+kivuliasta+tuo+lähettäminen+kuten+minullakin,+sillä+erotuksella,+että+en+euroja+tuhlaa+näihin+laitteisiin,+jos+loppuu+koneen+toiminnat,+on+aika+ostaa+uusi.Vanha+koneeni+jo+onkin,+kirjaimet+kuluneet+nappuloista,+arvailuun+väliin+menee+kirjoittaminen.Niin+se+joulu+lähestyy+ja+hujaus+on++talvipäivän+seisaus+ja+päivät+alkaa+valeta,+uudenvuoden+vaihteen+jälkeen+silmä+tarkkana+sitä+seurataan.Aina+jotakin+uutta+kohti+mennään+ja+sitä+odotetaan.Tytär+tulee+antamaan+kyydin+kokeisiin,+ei+kauan+nokka+tohise,+pääsen+päivän+hommiin.Tänään+peliporukan+pikkuiset+joulun+tervetulo+juhlat+ja+sitten+vaan+omia+hommia+tehden+aika+kuluu.Päivän+jatkoja+ja+aloituksia+ensin;)
  11. Huomenta+talviseen+säähän,+lunta+massa+kahlata+asti+ja+nollan+keli+mittarissa.Eilen+kävelin+kampaajalle+ja+oli+raskasta+astuntaa,+kun+lumessa+harpoin,+kiersin+kaupan+kautta+ja+kotiin+tultua,+tein+viimein+sen+lahjojen+paketoinnin+ja+jopa+olin+uupunut.Kävely+rasitti+ja+kun+en+ole+tykästynyt+lahja+paketointiin+se+vei+viimeiset+voimani,+torkahtaa+piti;)Tänä+aamuna,+kun+kahvia+hörpin,+huomasin+pyöreän+kuun+seuraavan+hommiani,+aika+harvinainen+juttu,+tai+en+useinkaan+ole+kuun+kanssa+kahvihetkeä+pitänyt;)Teillä+siellä+etelä+suomessa+noita+tapahtumia+paljon,+miten+jaksattekaan+kaikki+huomioida+ja+kierrellä+suurissa+tavara+taloissa,+ja+myyjäisissä?En+kyllä+kade+ole,+saan+täältä+kaiken+mitä+tarvitsen,+voimani+ei+riittäisikään+kiertelyyn.Tuli+tuosta+kodin+siistinä+pitämisestä+lehdestä+lukemani+ohje,+ei+muuta+kuin+heti+tavarat+niille+kuuluville+paikoille,+ei+lojumaan+mitään,+helppoa+on,+mutta+minulla+ei+aina+vaan+onnistu+tuokaan.Noin+voi+olla,+mutta+pölyä+kuitenkin+tulee+ja+näin+ne+siivoukset+on+tehtävä.Minulla+laatikoiden+teko+helppoa,+kun+pakkasessa+soseet+ja+raasteet+valmiina,+voin+pienissä+erissä+paistaa+haluni+mukaisesti.Ynnämuun+ruukkukuusen+hankinta+aikeet+ihan+kivat,+voihan+siitä+kuusen+tuoksuakin+saada,+paljon+noita+mainostavatkin.Olen+aikonut+muutenkin+karsia+joulua+kodista,+saa+nähdä+kun+koristeet+esiin+otan+miten+käy,+onhan+ne+perinteisiä+ja+muistoja+sisältäviä.Villasukat+on+nyt+suurta+muotia,+näin+senkin+lehdestä+luin++ja+tämän+muodin+olen+toteuttanut+kymmenet+miesten+sukat+paketoin,+siihen+kaikille+naisille+omansa,+piti+oikein+itsekin+ihmetellä+miten+ahkera+olen+ollut;)Vielä+muutamia+keskeneräisiä+on,+mutta+onhan+vielä+aikaa,+siinäpä+ne+minun+joululahjani+melkein+onkin,+jotain+virkattua+joulutähteä+ja+maalattua+valo+purkkia+lisäksi,+nuorimmille+jääkristallilla+maalatut+purkit+täytin+karkeilla.+Tarpeisiin+meni+aika+paljon+euroja,+mutta+itse+tehtynä+kuitenkin+melko+edullista.Kaikessa+sitä+on+eläketuloillaan+elävän+on+yritettävä+pihistellä.Hurskaisen+tavoin+minäkin+kurkkaan+blogiisi+sitten+ajan+kanssa+korppis,+kiitos+linkistä.Kävin+minä+myös+uteliaisuuttani+sen+piilopirtin+lukemassa+ja+hauskalta+kuulosti,+vaikka+ei+se+nyt+ihan+pelkästään+noin+mene+pirtissämme,+mutta+voihan+huumorilla+höystää+ja+ne+tavanomaisemmat+esiin+kaivaa;)Kiva+että+aihe+on+annettu+pienelle+huumorille,+jotain+sekin;)Nyt+taas+yritystä,+on+aika+kummallista,+kun+melkein+joka+toinen+kerta+onnistuu,+reipasta+mieltä+ja+kilttinä+oloa+toivottelen.
  12. Huomenta,+nyt+puhtaan+valkeaan+maisemaan+ja+sade+jatkuu,+nollan+lukemat+mittarissa.Pikku-joulu+ohi,+laulut+meni+hyvin,+samoin+kertoivat+meidän+mummojen+osuudenkin+menneen,+mene+ja+tiedä.Jouluinen+ateria+oli+hyvä+ja+nyt+enää+skippo+porukan+joulu+ja+sitten+omaan+jouluun+valmistautuminen.Lahja+puoli+onkin+selvä,+laatikot+teen+ensi+viikolla+ja+mitä+kaikkea+nyt+sitten+teenkään.Onneksi+tuo+yö+syöminen+ei+minun+paheita+ole,+päivällä+sitten+sen+enemmän;)Jouluiselta+se++koti+tuoksuu,+jos+tekee+sen+sortin+leivonnaisia,+laatikotkin+oman+tuoksun+antaa.Ynnämuu+kerroit+käyväsi+muilla+sivustoilla,+minä+en+enää+aikoihin+ole+kukistanutkaan,+hitaaksi+varmaan+olen+todella+tullut,+kun+tuntuu+aikaa+menevän+reilusti+jo+näissä+nykyisissä.Sen+verran+palstan+kirjoituksia+vilkuilen,+että+tiedän,+ei+houkuta+osallistumaan.Minä+kirjoitin+kuitenkin+13+korttia,+mutta+karsintaa+enemmän+kuin+puolet,+ennen+liki+kolmekymmentä+lähetin.Raakile+vielä.+mainitsit+tuon++tiedon+eteenpäin+viemisen,+sitä+kaiketi+aika+paljon+pyritäänkin+näihin+osaamattomien+kohdalla+parannella,+kaikki+hyvää+tekevät+yhdistykset+sinne+pyrkivät.Hidasta+on+edistyminen,+kun+kaikesta+elämisen+tarpeistakin+on+puute,+työtä+riittää,+mutta+kyllä+se+pikku+hiljaa+elämä+noissakin+maissa+paranee,+voi+olla+että+meistä+ei+monikaan+tätä+edistystä+ole+huomaamassa.Eliaana+kirjoitit+myös+hiilijalan+jäljestä,+onhan+sitä+korjaamista+paljon+vielä+suomessakin,++mutta+paras+tapa+on+itse+sisäistää+tämä+asia,+näin+tehden+hommat+alkavat+luistaa+kuin+,+kun+jokainen+omista+jäljistään+huoltaa.Ruuan+suhteen+en+ole+tapojani+muuttanut,+sen+verran+jääräpää+olen.Tuntuuhan+se+aika+hullulta+se,+että+joka+piipusta+tuleva+savu+olisi+pois+saatava,+paljon+isommasta+on+kyse.Sini-sirkku+vaan+vieraita+kestitsee,+sukurakasta+on+omaisesi,+mitä+ei+voi+huonona+pitää;)Anonyymin+vietin+takaa+uskon+Neeassan+virutuksia+tekevän,+hyvä+niin.Taitaa+olla+eka+joulu,+kun+en+kuusta+laita.Nyt+tukan+siistimiseen+ja+kauppaankin+piipahdan.+hyvää+päivän+kulkua+ja+jaksamista;)