KAHVIPIRTTI jouluna 2019

Hyvää huomenta, pimeästä Savosta, taitaa pimeää olla joka paikassa, lämmön puolella mittari ja lumet saa kyytiä.
Reilu viikko vielä jouluun, hujaus vain ja uutta vuotta alamme odottamaan, sitähän se on tämä ihmiselo, tulevaisuus edessä aivan koskematta, tuntemattomana.

Nyt onkin helppo uusi pirtti vain siivouksella kuntoon laittaa, kun kaikki tekstiilit paikoillaan, pölyjä pyyhin ja imuria kuljettelen ja taas on melkoisen kivan siistiä.
Valkeat joulutähdet pöydille ja samoin valkeat amaryllikset ikkunoille, levollisen oloinen tunnelma pirttiin syntyy.
Takkaan tuli ritisemään, soimaan laitan kauniin, Sydämeeni joulun teet, joka joulu se on monta kertaa kuultava ja mieli herkistää kyyneliin asti.

Kahvipöydässä kaikki jouluiset herkut tarjolla taatelikakusta, joulutorttuihin, suolaista kaipaaville piirakoita ja kraavia lohta tai munavoita.
Kissat ovat saaneet herkkunsa myös ja kaulin pölystä vapautettu;)
Kynttilät vielä sytytän pöytiin, tällä kertaa Led valot turvallisuuden aikaan saamiseksi.

Istahdan kiikkustuoliin, tuijottelen tulen liekkeihin, koetan aatoksissa tirkistellä tulevaan, mutta eipä paljon eteenpäin näkymiä ole, tyydyttävä vain elämään päivää kerrallaan, sen kauas kantoisempia suunnitelmia ei tohdi ajatella.
Mutta muistoja, niitä mieleen tulee pirtin olemassa olosta, on paljon mukavia ajatuksia jo poistuneista kirjoittajista, tutuiksi suurin osa vain kirjoituksien avulla, muutamien kanssa tapaamisiakin on ollut.
Rikastuttanut monella tapaa tämä pirttimme on minua, joskin kielteisiäkin muistoja mieleen tulee, mutta kullattuina nekin.
Näitä ajatuksia ja kirjottajia mieleen tulvii ja hymy kasvoille menneistä ajoista tulee.
Kisat syliin hyppäsivät, istun ja niitä silittelen,,, näin se elämä soljuu.

Nyt kuitenkin tähän oikean elämän pyöritykseen, paljon on aikaan saatava, ennen hoo hetkeä, mutta turhaa kiirettä en ota seurakseni ,rauhallista olemista toivotan teille kaikille ja tervetulleeksi viestittelemään uuteen pirttiin.

215

835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvää huomenta!
      On taas ihana tunnelma pirtissä. Otan ison kupillisen maitokahvia taatelikakun seuraksi.
      Tytär leipoo meillä taatelikakun aina, lähes yhtä maukasta kuin pirtissä 😋

      Lähden nuorimmaisen lapsenlapsen kanssa katselemaan eläinten jouluun valmistumista läheiselle kotitilalle. Vanhemmalla lapsosella on salibandyturnaus. Annan vanhemmillw hetken aikaa vielä, kun olen lähistöllä.

      Selkäni olen saanut oireilemaan pakkauspuuhissa. Aina en muista kyykätä vaan kumarrun laatikon ylle.

      En rasita tällä kertaa enempää omilla jutuillani.

      Voikaa hyvin!

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        Nyt meni kyllä pirtin nuolemiseen taatelikakun suhteen! Vapaaehtoisesti laittaa pirtin kakku maukkaammaksi kuin oman tyttären leipomana, on aivan turhaa mielistelyä! Hitsi soikoon, miten etovaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt meni kyllä pirtin nuolemiseen taatelikakun suhteen! Vapaaehtoisesti laittaa pirtin kakku maukkaammaksi kuin oman tyttären leipomana, on aivan turhaa mielistelyä! Hitsi soikoon, miten etovaa!

        Hyi, kun puhut ilkeästi.

        Hyvän mielen toiselle tuottamisen halu
        ja toisten kannustaminen
        jaksamaan uuteen aamuun
        on pirttiläisillä luontaista.



        Jos se EI SINUA satu miellyttämään, niin yritä edes käyttäytyä ihmisiksi.

        Sinun viestisi oli kuin kylmä suihku pirttiläisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyi, kun puhut ilkeästi.

        Hyvän mielen toiselle tuottamisen halu
        ja toisten kannustaminen
        jaksamaan uuteen aamuun
        on pirttiläisillä luontaista.



        Jos se EI SINUA satu miellyttämään, niin yritä edes käyttäytyä ihmisiksi.

        Sinun viestisi oli kuin kylmä suihku pirttiläisille.

        Raikas ja tarpeellinen oli !

        eräs lukijoista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raikas ja tarpeellinen oli !

        eräs lukijoista

        Misä päin suomea hyvän mielen toiselle antaminen on
        vain mielistelyä?


      • Mukava lukea iloista kommenttia raakile.vielä.
        Minäkin aamulla enstöikseni tuon taatelikakun väsäsin. Muistin vielä reseptinkin ulkoa, vaikken ole naismuistiin sitä tehnyt.
        Touhua kaikennäköistä tässä tullut häärättyä ja kaupoilla käytyä. Vaan nyt on ostokset tehty, mitä vielä ruokaa tietysti täytyy hommata.
        Imurointi rupesi niskoihin ottamaan, mutta menin sitten kirjan ja kissan kanssa hetkeksi huilaamaan, niin se oli sillä hyvä.
        Skillan mainitsi tuon takkavalkean. Siitä minäkin tykkään, vaan ei se täällä kerrostalossa onnistu, keväällä sitten maalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt meni kyllä pirtin nuolemiseen taatelikakun suhteen! Vapaaehtoisesti laittaa pirtin kakku maukkaammaksi kuin oman tyttären leipomana, on aivan turhaa mielistelyä! Hitsi soikoon, miten etovaa!

        Heh, sinullako loppui mielikuvitus taatelikakkupalaan. Tyttäreni leipoo taivaallisen hyvää taatelikakkua. Minun mieli pystyy kuvittelemaan, että pirtistä saa piirun verran vielä parempaa. En usko, että tyttäreni pahoittaisi mielensä, jos kertoisin, että söin mielikutuskakkupalan, joka oli ehkä parempaa. Luulen, että hän ihmettelisi mielikuvitustani, joka pystyy hänen kakkupalaansa maukkaamman kuvittelemaan :)

        Mukava, raikkaan ulkoilman täytteinen päivä takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh, sinullako loppui mielikuvitus taatelikakkupalaan. Tyttäreni leipoo taivaallisen hyvää taatelikakkua. Minun mieli pystyy kuvittelemaan, että pirtistä saa piirun verran vielä parempaa. En usko, että tyttäreni pahoittaisi mielensä, jos kertoisin, että söin mielikutuskakkupalan, joka oli ehkä parempaa. Luulen, että hän ihmettelisi mielikuvitustani, joka pystyy hänen kakkupalaansa maukkaamman kuvittelemaan :)

        Mukava, raikkaan ulkoilman täytteinen päivä takana.

        Kuittaan tuon 17:17 kirjoittamakseni.

        raakile.vielä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuittaan tuon 17:17 kirjoittamakseni.

        raakile.vielä

        Taatelikakku olikin sananvaihdossa, ehkä tuurhaankin. Nimim. raakile vielä
        oikaisi hyvin asiaa klo17.17. En pysty ottamaan kantaa taatelikakkuun, enkä
        muihinkaan kakkuihin. Olenhan vähäisen syönyt, kun on ollut tarjolla. Jos
        on kysytty miltä maistui, vastaus on tapaan: hyväähän tämä. Joskus tehosteella
        "oikein hyvää." Minulle hyvin kelpaa tavallinen pullakin.
        Tänään onkin ollut juhlapäiväni. Paahdetuista kylkiluista tehtiin soppa.
        Parempaa en tiedä. Ja saunassakin on tullut päivän päätteeksi käytyä.
        Nyt kyllä kunnolla ramasee. Iltapuuhat ja pehkuihin. Hei vaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyi, kun puhut ilkeästi.

        Hyvän mielen toiselle tuottamisen halu
        ja toisten kannustaminen
        jaksamaan uuteen aamuun
        on pirttiläisillä luontaista.



        Jos se EI SINUA satu miellyttämään, niin yritä edes käyttäytyä ihmisiksi.

        Sinun viestisi oli kuin kylmä suihku pirttiläisille.

        Pitäisikö tässä siis jokaisen ilmoittaa suhteensa taatelikakkuun? Omaan, Pirtin ja tyttären leipomaan.
        Ihmettelen, että Arvoisa Anonyymi haluaa nuolla sen lattialta. Minä olen tottunut lautaseen.
        Tässä ihan näin meidän kesken voin kertoa, että en kiitos ota taatelikakkua. Minä olen maustekakun ystävä.
        Ja mitä tulee leipomisiin, niin sekä tytär ja minä olemme tumpeloita kakun leipomisessa, joten siitäkin syystä se maustekakku on meille sopivampi, kun siinä vaan pannaan vispaamatta ja vatkaamatta aineet sekaisin piimään, paiskataan vuokaan ja paistetaan.

        Kävimme porukalla joulutunnelmaa hakemassa Tuomaan markkinoilla Senaatintorilla, ja on se niin suomalainen tapahtuma. Ihmiset kävelevät puolipimeässä, tuulessa ja tihkusateessa kopilta toiselle, haistelevat ja maistelevat, ostavatkin sienisalaattia, kotileipomon leipää, tyrnimehua ja kynttilöitä ynnä muuta jouluista. Kukaan ei melua ei pauhaa, vain pienen kuoron ääntely häiritsee joulun rauhaa. Muuten on ihan hiljaista, pikku puheensorinaa vain kuuluu.

        Kyllä tämä tätä vielä jouluksi muuttuu, kuulkaa!
        Sanoo Makriina


    • Ihminen jolla on mielikuvitusta ei ole ikinä yksin ta toimeton.

      Jaettu ilo on kaksinkertainen. He, jotka onnen kätkevät kätkevät ilon ja hyvän mielen.

      Iloa lauantaipäiväänne.

      Lähden metsästämään voitaikinaa. Tekaisen torttuja. Saamme toivotun vieraan iltapäivällä. P.n lapsenlapsenlapsi tulee iloksemme.

      • Ootko kuullut sellaista sanontaa, että vilkas mielikuvitus, on köyhän paras huvitus.
        Hieno reissu teillä kuulemma ollut.
        Otin tuon blogisi osoitteen ylös, jos näiden touhujen laannuttua sinne kurkkaisin.


    • Anonyymi

      Hyvää ja iloista lauantai-iltapäivää pirttiläisille. Taatelikakusta puheen ollen olen sitä itsekin muutaman kerran nuorena tehnyt, jolloin vielä silloin tällöin leivoin esim korvapuusteja. Täytekakkuja joskus teen edelleenkin, niitä harvoin, varsinkin silloin kun lapsenlapset olivat pieniä, aina tein heidän synttäreilleen kermavaahdolla koristellut ja mansikkahillolla täytetyt perinteiset sokerikakkutaikinapohjaiset ja kaikenlaista marsipaani ruusua ja strösseliä päälle koristeeksi.

      Tänään menemme mieheni kanssa pikkujoulujuhliin perhepiirissä, jossa on aina parikymmentä toisilleen sukulaista sitä viettämässä.

      Hyvää illanjatkoa kaikille.

      Mira

    • Anonyymi

      No, en löytänyt Dekamarktin pakkasesta voitaikinaa, joten pitäydyimme tuiki hollantilaisessa omena/kanelipiirakassa, jonka ostimme valmiina. Hyvää oli kermavaahdolla höystettynä ja itse tekemälläni hedelmäsalaatilla.

      Vilkas kuusivuotias pikku kaunotar , puoleksi Thai/ Dutch vanhempiensa kanssa iltapäiväkahvilla luonamme.

      Joulupäivänä tapaamme taas, koko jengi kokoonnumme P.n tyttären kotiin nauttimaan jouluateriasta thaimaalaisittain.

      Niin vielä pitää neulepuikot kilistä, muutamat sukat lisää pitää joulupakettiin kääräistä.

      Hollantilainen talvi, aamupäivällä aurinko paistoi, tuuli oli voimakas nyt jo vettä pirskoo tuulen heittelemänä. No, täällä sisällä on lämmintä.

      Korppis

      • Anonyymi

        Kerrothan meille sitten millaisia jouluruokia thaimaalaisessa joulupöydässä oli. Thaimaalainen ruoka on terveellistä ja herkullista jos ei oteta mukaan friteerattuja.

        raakile.vielä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrothan meille sitten millaisia jouluruokia thaimaalaisessa joulupöydässä oli. Thaimaalainen ruoka on terveellistä ja herkullista jos ei oteta mukaan friteerattuja.

        raakile.vielä

        Itseasiassa sain kattavan thairuokakokemuksen matkallamme. Ei taida ns. jouluteemaa thairuuvissa olla kuten meillä.

        Mutta uskoisin ihku ihania nyttösiä joiden sisään on piilotettu kalaa ja mereneläviä.



        Korppis


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itseasiassa sain kattavan thairuokakokemuksen matkallamme. Ei taida ns. jouluteemaa thairuuvissa olla kuten meillä.

        Mutta uskoisin ihku ihania nyttösiä joiden sisään on piilotettu kalaa ja mereneläviä.



        Korppis

        Hauskaa lukea Korppiksen seikkailuja taas, vasta hiljeni meilläkin illansuussa, ja
        minäkin pääsin iltakahville Jouluiseen Kahvipirttiin.
        Joinkin vieraideni kanssa teetä, he kun ovat vahvan teen ystäviä. Hauska iltapäivä oli, naurua riitti kun kerroin Vappu-tädistäni ja Leila ystävästäni, huumori-ihmisiä kumpikin toilauksineen!

        Lihasoppa teki hyvin kauppansa, kyllä se olikin vahvaa ja hyvää kaikkien mielestä.
        Sain niin upean herkkukorin, kaikkia jouluihanuuksia, ja ison orkidean runsaine nuppuineen. Valokuvia napatiin runsaasti,..facebookissa ju tutut kommentoivat niitä.
        Jouluisen kaunis on Pirttimme taas, minä poimin pari karjalanpiirakkaa munavoin kanssa vadilta. Tänään onkin tullut syötyä tavallista enemmän, mutta aina vaan maistuu!
        On tämä nyt sitä hyvinvointia, kun kaikkea on yllinkyllin 😋))

        Kiitos kahvituokiosta, ja rentoa iltaa kaikille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseasiassa sain kattavan thairuokakokemuksen matkallamme. Ei taida ns. jouluteemaa thairuuvissa olla kuten meillä.

        Mutta uskoisin ihku ihania nyttösiä joiden sisään on piilotettu kalaa ja mereneläviä.



        Korppis

        Tule tosiaan heti jouluiltana kertomaan siitä thairuuvista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tule tosiaan heti jouluiltana kertomaan siitä thairuuvista.

        Ehdottomasti!
        Onko millin jengoilla vai tavallinen tuumakoko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itseasiassa sain kattavan thairuokakokemuksen matkallamme. Ei taida ns. jouluteemaa thairuuvissa olla kuten meillä.

        Mutta uskoisin ihku ihania nyttösiä joiden sisään on piilotettu kalaa ja mereneläviä.



        Korppis

        Piti kysymäni että käytätkö puikkoja kun syöt thairuokaa? (Siis ei sukkapuikkoja vaan puisia ruokailupuikkoja) Minä olen harjoitellut kun poikani pitää aasialaisesta ruuasta; aluksi ainoastaan sushi onnistui, mutta nyt alkaa jo sujua.


      • Anonyymi

        Onko suvussa thaikokki, vai ihanko palkkaatte jouluna kotiin vieraan kokin?
        Eikö se ole vähän kurja kun joku joutuu olemaan kokkina muille jouluna ? Ettekö nyt muuta ruokaa keksineet ? Thairuoka on niin työlästäkin kun pitää kaikki silputa pieneksi ja taikinoida ja upporasvassa paistaa. Kamala käry tulee huoneisiin jouluna kun sitä ruokaa siinä laitetaan kun muut istuu pöydässä. Ainakin minä olen hyvissä thairavintoloissa saanut juuri padasta tullutta, ei voi tehdä etukäteen. Kesäruuaksi sopii, kun voi käryttää ulkona rasvapatoja. Sinä viet sitten lisää voitaikinaa jälkkäriksi, niin käsitin.


      • Paloma.se01 kirjoitti:

        Piti kysymäni että käytätkö puikkoja kun syöt thairuokaa? (Siis ei sukkapuikkoja vaan puisia ruokailupuikkoja) Minä olen harjoitellut kun poikani pitää aasialaisesta ruuasta; aluksi ainoastaan sushi onnistui, mutta nyt alkaa jo sujua.

        Moiks!

        Thaimaassa söimme kahdessakin paikassa Ko Samuin saarella ja Bangokissa, molemmissa paikoissa oli normi länsimainen kattaus. Bangokissa oli mahdollisuus käyttää puikkoja koska lounaamme koostui itämaisista erikoisuuksista. Vietnamissa nuudelikeitolle kattaus oli puikoilla ja keittolusikalla. HongKongissa perinteinen kiinalainen teelounas oli katettu puikoilla, luonnollisesti pöydässä oli myös haarukat, veitset ja lusikat.
        En osaa käyttää oikein puikkoja, mutta syöminen onnistui omalla tekniikallani. Sushit saan puikoilla, mutta nuudelikeitto oli haasteellisempi. Rullasin nuudelit puikoille lusikkaa apunakäyttöen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko suvussa thaikokki, vai ihanko palkkaatte jouluna kotiin vieraan kokin?
        Eikö se ole vähän kurja kun joku joutuu olemaan kokkina muille jouluna ? Ettekö nyt muuta ruokaa keksineet ? Thairuoka on niin työlästäkin kun pitää kaikki silputa pieneksi ja taikinoida ja upporasvassa paistaa. Kamala käry tulee huoneisiin jouluna kun sitä ruokaa siinä laitetaan kun muut istuu pöydässä. Ainakin minä olen hyvissä thairavintoloissa saanut juuri padasta tullutta, ei voi tehdä etukäteen. Kesäruuaksi sopii, kun voi käryttää ulkona rasvapatoja. Sinä viet sitten lisää voitaikinaa jälkkäriksi, niin käsitin.

        Kun kokoonnumme yhteisiin sukujuhliin kokit ovat tehneet ruoat noutopöytään. Kukaan ei käristele eikä heilu keittiössä vaan vietämme aikaa yhdessä noutopöydästä ruokia itsekukin omaan tahtiin hakien ja keskenämme seurustellen.

        Suvussa on thaikokki ja hollantilainen kokki. Molemmat alansa ammattilaisia.

        Eilen thaikokki oli vieraanamme. Kun kerroin mieltyneeni itämaisiin ruokiin hän tarkensi herkkujani ja uskonpa myös susheja olevan joulupöydässämme.

        Talon emännän toivomuksesta teen joulupöytään torttujen sijaan pannukakkua.

        Eli jouluruokamme ei noudata minkään maan perinteitä ; )


    • Anonyymi

      Kamelia tekee tuhansia ruusuja ensi vuonna.


      taloitt.

    • Näin kävi taas tänä aamuna, pitkä viesti valmis lähetettäväksi ja samat väitteet eteen ilmaantui.
      En ehdi uusia viestiä, lähden tyttären avuksi heidän majan muuttoon, kiva kun apuani kelpuutetaan.
      Voikaa hyvin, minä täällä hieman äksynä tämän Suomi24:n toimintaan.
      Kesken eräinen on homma, kun joka toinen päivä vaan onnistuu lähetys, onkohan vihje johonkin;)

      • Anonyymi

        Niin kävi minullekin, kun olin niin tuohtunut tuttavieni sairaanhoito-ongelmasta. Taivaan tuuliin meni sairaskertomus, ehkä hyväkin asia. Tuohtumus ehti hiukan lauhtua.

        Totuus kuitenkin tämän päivän Suomessa on, että on oikeus kysyä, minkä vuoksi ollenkaan koulutetaan sairaanhoitajia ja muuta henkilökuntaa sairaaloihin, kun potilaat lähetetään kotiin leikkaushaavat avoimina haavaan asennetun laitteen ja monien lääkkeiden ja hoíto-ohjeiden kanssa, vaikka potilas asuu yksin!
        Luotetaan siihen, 79-vuotias selkävaivainen sukulainen naapuritalosta käy vaihtamassa siteet ja muut. Ei edes kotihoitajaa luvattu.
        Kun hätääntynyt hoivaaja toimittaa potilaan sairaalaan ambulanssilla ongelman iskiessä, palautetaan potilas oitis takaisin: kyllä te selviätte. Tämä laite toimii tällä tavalla. Tästä painetaan, niin ei ongelma enää toistu.
        Niin että miksi valitetaan hoitohenkilöiden puutteesta. Kuka tahansa siihen hommaan kelpaa.
        'Mkr.


      • Anonyymi

        Kirjoitan tämän mantran aina uudelleen. Ilman uutta skannausta = virusten poistamista koneelta, kirjoitusrauha säilyy päivän pari.
        Jotain muutaman rivin kommentteja voi lähettää, mutta tietty kyylä ei salli pitempiä juttuja kirjoitella. Olen menettänyt jo satasia skannaukseen tänäkin vuonna. Loppuu saldo velkaisella hurskaisella.
        Katsellaan, sano.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kävi minullekin, kun olin niin tuohtunut tuttavieni sairaanhoito-ongelmasta. Taivaan tuuliin meni sairaskertomus, ehkä hyväkin asia. Tuohtumus ehti hiukan lauhtua.

        Totuus kuitenkin tämän päivän Suomessa on, että on oikeus kysyä, minkä vuoksi ollenkaan koulutetaan sairaanhoitajia ja muuta henkilökuntaa sairaaloihin, kun potilaat lähetetään kotiin leikkaushaavat avoimina haavaan asennetun laitteen ja monien lääkkeiden ja hoíto-ohjeiden kanssa, vaikka potilas asuu yksin!
        Luotetaan siihen, 79-vuotias selkävaivainen sukulainen naapuritalosta käy vaihtamassa siteet ja muut. Ei edes kotihoitajaa luvattu.
        Kun hätääntynyt hoivaaja toimittaa potilaan sairaalaan ambulanssilla ongelman iskiessä, palautetaan potilas oitis takaisin: kyllä te selviätte. Tämä laite toimii tällä tavalla. Tästä painetaan, niin ei ongelma enää toistu.
        Niin että miksi valitetaan hoitohenkilöiden puutteesta. Kuka tahansa siihen hommaan kelpaa.
        'Mkr.

        Putron Samulta tästä biisikin. https://www.youtube.com/watch?v=jbnQASBi0Bw
        . sysimusta päivä päällänsä.


    • Anonyymi

      Hyvää päivää!
      Sateista ja harmaata. Pienen lenkin kävelin samalla, kun vein roskat.
      Lahjoja olen minäkin käärinyt paketteihin. Pehmeät paketit eivät oikein onnistunut, mutta sisältöhän se on tärkein.

      Olette puhuneet thai-ruoasta ja syömäpuikoista. Thaimaalaiset syövät yleensä lusikalla. Noh, kyllä puikotkin katetaan, jos kiinalaistyyppistä ruokaa on.
      Kookoskalakeitto on hyvää. Valkealihaisesta kalasta.

      raakile.vielä

      • Anonyymi

        🍀🌺🌿
        Iloista joulun odotusta, ystävät,
        hyvää ja tunnelmallista joulunaikaa ja onnellista uutta
        vuotta 2020 ! Voidaan hyvin!
        t. M-e


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🍀🌺🌿
        Iloista joulun odotusta, ystävät,
        hyvää ja tunnelmallista joulunaikaa ja onnellista uutta
        vuotta 2020 ! Voidaan hyvin!
        t. M-e

        Hyvää ilta Pirttiin.
        Leppoisaa sunnuntaita olen viettänyt eilisen vilkkaan päivän jälkeen. Aamulla vasta tiskasin käsin paremmat astiat ja lasit, illalla kun olin sekä kylläinen ja väsynyt. Nukahdinkin autuaasti tv-tuoliin ja sillä aikaa oli ystävättäreni soittanut. Kello oli jo kuitenkin lähes 22.00 joten soitin aamupäivällä.

        Olikin niin hyvä puhelu, pyyteli anteeksi paiskomistaan ja huoliensa jatkuvaa vyöryttämistä. No, juttelimme kaikessa sovussa,...eihän se ole helppoa kaivata aviokumppaniaan kaikessa, mutta ei päiviensä lopettamista saisi ystävilleen uhata!

        Taitaa olla niin impulsiivinen, tuskin muistaa puhuneensakaan
        moista, mutta sanoi mielialanvaihtelut kuuluneet hänellä koko ikänsä.
        Tuntuihan se hyvälle kun kiitti, että olen olemassa, samoinhan minäkin tunnen,..varhaislapsuudesta kun olemme yhtä pitäneet.

        Katsoin iltapäivällä National Geographic kanavalta Cosmos sarjan, olihan upea filmatisointi ja hyvä tiedeselostus elämän synnystä.
        Miten mikrobitasolla jo, on monet ominaisuutemme saaneet alkunsa. Kiehtovaa oli seurata, joskin loppuosassa mustien aukkojen ja rinnakkai ja minisuniversumien olemassolo alkoi olla jo liikaa,..

        Riittää niin hyvin tämä kaunis maailma, kasveineen ja eläimineen, säihkyvine vesistöineen ja ihmisineen.

        Mukavaa iltaa vaan edelleen! sini.s


    • Huomenet viikon alkuun, sadetta piisaa ja kosteaa on, mittari nollassa.
      Olen lähdössä veri kokeisiin, siksi näin aikaisin olen koneella, otan aina ajan heti seitsemän jälkeen, kun syömättä pitää olla.

      Korpikirjailija on tuonut itämaisia tuulahduksia kulttuurin voimalla, lähinnä ruoka puolelta.
      Erilaisia on ruuat mitä meillä syödään, olen noita elokuvia ja sarjoja sieltä päin nykyään paljon katsellut ja tämän todennut.
      Pöydät notkuvat tarjoilu astioista ja niistä jokainen noppaa puikoilla ruokaa omaan suuhun ja naapurin lautaselle, usein pöytä pyörivä, joten onnistuu hyvin ruokien keräily.
      Erikoisuus myös se, että aika usein nukkuvat yön päällä olevissa vaatteissa, taitaa kumminkin olla yöpuku yleistymässä.
      Sekin havainto, että työpaikalle viedään päällys vaatteet, ei pukuhuoneisiin, niin kuin meillä, siihen vaan tuolin karmille laitetaan.

      Makriina kertoilit noista ongelmista terveyden hoidon puolelta, kuinka paljon niitä onkaan, kaikki ei tietoon tule.
      Olen seurannut naapurini luona käyviä hoitajia, monta kertaa päivässä siellä joku käy, aamu varhaisesta ilta myöhään, siltä osin täällä ainakin huolletaan.

      Kakuistakin tullut pitkä mielipide vaihtoa, no makuja on monenlaisia ja tapoja yhtä paljon, minulla taatelikakku on joulu perinne, toki muitakin joskus teen ja maustekakku aika monen suosikki.
      Ynnämuu totesi, että kakut ei niin suurilta osin enää kuulu makunautintoihin, taitaa yleisestikin tuo kyllästyminen olla.
      Hurskaisella kivuliasta tuo lähettäminen kuten minullakin, sillä erotuksella, että en euroja tuhlaa näihin laitteisiin, jos loppuu koneen toiminnat, on aika ostaa uusi.
      Vanha koneeni jo onkin, kirjaimet kuluneet nappuloista, arvailuun väliin menee kirjoittaminen.

      Niin se joulu lähestyy ja hujaus on talvipäivän seisaus ja päivät alkaa valeta, uudenvuoden vaihteen jälkeen silmä tarkkana sitä seurataan.
      Aina jotakin uutta kohti mennään ja sitä odotetaan.

      Tytär tulee antamaan kyydin kokeisiin, ei kauan nokka tohise, pääsen päivän hommiin.
      Tänään peliporukan pikkuiset joulun tervetulo juhlat ja sitten vaan omia hommia tehden aika kuluu.
      Päivän jatkoja ja aloituksia ensin;)

    • Anonyymi

      Korppis toi taas todellakin nämä "kielikukkaset" esiin, koska haluaa brassailla erikoisilla ruoillaan, joista tulikin ruuveja ja ilmeisesti nämä "nöttöset"on sitten niitä muttereita, joiden keskelle on katkarapu ujutettu! DD

      Hänen (korppiksen) pitäisi avata oma aloituksensa, eikä tulla tänne rauhalliseen Kahvipirtiin kertoilemaan kaikki tietävää "maailman matkaajaa", joka tietää nyt kaiken tuolta Asiasta ja heidän kultuureistaan ja tavoistaan. Olihan se kamalaa, koska nyt vasta näki nämä roskakasat ja niiden hävityksen, mutta näistähän on lukemattomat videot tuolla nähtävissä.

      Paras oli kuitenkin hänen matkansa tuotos, että ruuvisoppaa laittavat Jouluksi, aivan muttereiden kanssa! D

      • 😂)) Ei meinaa nyt perässä pysyä näissä uusissa resepteissä ? Ruuvit ja mutteritko esikuvina thairuuissa, no enpä ole perehtynyt esillepanoon, liekö hedelmiä voisi kaheksankulmaiseksi muotoilla, vaan kukkamalli lienee kauniimpi koristeeellisuudessaan.

        Paras olla vain kuulolla kun en osaa kärryillekään kiivetä,..kokeilla pitää kyllä miniän kesäkurpitsa nuudeleita, sellainen kun on odottamassa vihanneslaatikossa. Ihmettelen vaan pysyyköhän se pannulla kasassa, ettei katkea ihan sulpuksi?


      • Anonyymi

        Ei tuollasilla massaristeilyillä muuta tekemistä olekkaan kuin syödä roskaruokia. Kaikki upotetaan taikinaan ja sitten upotetaan rasvaan tai ainakin lilluu kovissa mausteissa ettei pilaantuneen maku tunnu. Rotan lihakin siinä menee kun ei maistu kuin tuliset mömmöt. Kyllä nuo risteilyt tiedetään, häthätää jossain satamassa pistäydytään laumana ja sitten ollaan niin kulttuurin asiantuntijoita että oksat pois. Ilmankos ei kehtaa matkailijoiden palstoille mennä, siellä naurettaisiin säälivästi. On se hyvä että on mieskaverin suku idän köksiä täynnä, niin saa sitä ihme ruokaa jopa jouluna. Kyllä korpiksen pannukakku sopii hyvin tuohon kattamukseen kuin nyrkki silmään. Eikä maksa paljon jauho ja maito.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollasilla massaristeilyillä muuta tekemistä olekkaan kuin syödä roskaruokia. Kaikki upotetaan taikinaan ja sitten upotetaan rasvaan tai ainakin lilluu kovissa mausteissa ettei pilaantuneen maku tunnu. Rotan lihakin siinä menee kun ei maistu kuin tuliset mömmöt. Kyllä nuo risteilyt tiedetään, häthätää jossain satamassa pistäydytään laumana ja sitten ollaan niin kulttuurin asiantuntijoita että oksat pois. Ilmankos ei kehtaa matkailijoiden palstoille mennä, siellä naurettaisiin säälivästi. On se hyvä että on mieskaverin suku idän köksiä täynnä, niin saa sitä ihme ruokaa jopa jouluna. Kyllä korpiksen pannukakku sopii hyvin tuohon kattamukseen kuin nyrkki silmään. Eikä maksa paljon jauho ja maito.

        Hämmästyn Anonyymin kokemuksia idän matkoilta. Kannattaisiko vastaisuudessa ottaa mukaan omat eväät? Vaikka ehkä et enää lähde reissuun, kun jo tiedät näiden matkojen tason.
        Riippuu varmaan matkan järjestäjästäkin. Luin juuri, että englantilaisilla joulumatkaajilla oli kaameat kokemukset Rovaniemestä. Huonosti järjestetty matka liian kiireisellä aikataululla, joten huskyajelukin kesti vain puoli minuuttia.
        Matkan järjestäjänä oli TUI, joka ei taida olla suomalainen matkatoimisto.
        Maineensa pilasivat.
        Mkr.


    • Oletko sini-sirkku saamassa näitä spaketti kurpitsoja, joita minä sain joskus Espoossa työ kavereilta ja jopa itse (yritin) kasvattaa niitä. Mielestäni ne oli erinomaisia, mutta reseptejä en halua edes ehdottaa, joka jokaisella lienee omansa.

      Harmi, että täällä ei ole kesäisin torilla myynnissä mosia, jos toki, en ole kovin usein torilla käynnytkään. Samoin kuin en ole näillä Joulutoreilla käynyt ja kovasti vältän jopa musiikin kuuntelun, ettei vain tulisi jotain hempeää ja itku muistojen kanssa saisi vallan.

      Lapseni pyysi Jouluaaton ruokailuun, mutta en halua mennä edes sinne, koska olen tottunut ns. "närppäilyyn", siis pieniä annoksia tietsikan ärellä, eikä missään ruokapöydässä toisten kanssa.

      Hieman olisi ostoksia viellä käytävä kaupassa, mutta ei mitään tuiki tärkeää, koska pelkään, että joku kinkku sieltä mukaan tarttuu, kuitenkin lanttulaatikoiden, sillien ja rosollien kera, joita en todellakaan ehdi sitten syömään itse, enkä biojäteastia halua ruokkia noilla.

      Sateinen on täälläkin päivä, joten täytyisikö sitä "ruuvi" soppaa keitellä, vaan "toinperään" irvailut sikseen, koska minulle on kirjoja lukiessa pistänyt aina silmään, kun usein siellä "huokaistaan" ja minä taas huokasen, että on se niin vaikea tämä meidän oma kielikin ja varsinkin, jos siihen sekoittuu lapsuuden murresanoja,

      Nyt vain huokasen ja painun tuonne kirjojeli maailmaan.

    • Pimeä on aamu täällä Daljoen alajuoksullakin ja ajattelin pistäytyä pirtissä kupposella ja lukaisemassa kuulumisia leppoisassa ilmapiirissä ja ystävällisten ihmisten keskuudessa joiden kanssa voi olla samaa mieltä tai vaikka eri mieltä ilman että tulee halolla päähän.
      Mutta voi ei! Tänne saakka on tullut katkeruutta sydämessään kantava palstalainen joka vainoaa korppista ja juuri hänen matkakertomuksensa oli ensimmäisenä mielessä kun tänne tulin. Onko se nyt ihan pakko tulla nälvimään murresanasta, jonka kaikki kuitenkin asiayhteydestä ymmärtävät? Tai ruokakulttuurista joka poikkeaa omastamme, risteilystä, matkustamisesta, yleensäkin kaikesta mikä vaikka vain hiukkasen poikkeaa omista kuvioista? Kuten Makriina tuolla toisaalla sanoi, joukossamme on useita yhden ajatuksen ajattelijoita, joskaan tänne Pirttiin ne eivät ole aina kehdanneet tulla rauhallista ja lempeää juttelua häiritsemään. Nyt kuitenkin tämä palstalainen jonka korvien väliin ystäväni Korpikirjailija on muuttanut asumaan pysyvästi ja ilmaiseksi häiritsee Pirtin rauhaa.

      • Anonyymi

        No, sivuutetaan epäolennaiset,..minua naurattaa oma kömpelyyteni naljailussa, siihen kun en ole oppinut taitottunutkaan. Onhan meitä joka lähtöön ihmisiä, ...
        Niin Kristiina 23, nuo Sipoon vierailijani kasvattivat niitä spagettikurpitsoja , ja suosittelivat kokeilemaan sen herkullisuutta.
        Tänään en vielä laita , kun oli graavilohta laitettava pieneksi perunalootaksi ennenkuin vanhenee, enkä viitsi suolatakaan. enempää.

        Tuliaisia toivat niin, että hyvä kun Mieheni nuorimmainen tulee perjantaina, saan tarjota siiderit, juustot ja marengit taatelikakkuineen. Hemmottelevat nonnaa, mutta en minäkän jaksa kaikkien tapaamisten jälkeen vielä aattona koko suvun pariin matkustaa Tuusulaan, juurihan siellä olin tupareissa.

        On se totta ikää myöten herkistyy, kyynelehdin väkisin minäkin sunnuntaina tv.ssä talvisodan melkettä katsellessa. Ihmeteltävän urhoollisia ja sisukkaita olikin sotilaamme,..sinne kaatui nuori alikersantti isänikin. Mutta terästäydyin heti, ja tusin kiitollisuutta isänmaamme vapaudesta ja nielin kyyneleeni.

        Voipi olla että saamme luntakin tänne etelän lauhaan ilmanalaan, toisi se ihastuttavaa vaihtelua tähän pehmeän tasaiseen harmauteen! Heippa kaikille ja pidetään oma joulumieli sydämissämme !


    • Ruoka herättää näköjään suuria intohimoja ja inhoreaktioita, jos ei satu olemaan oman suun ja perinteiden mukaista. Kevätrullat ovat suosikkejani, ja kyllä thairuoka on jo ulkonäöltään niin kaunista, että sopii juhlaan, jos on vaan käytettävissä taitava kokki. Missään en ole saanut niin upeita aamupaloja kuin Thaimaassa (muissa kaukoidän kohteissa en ole käynytkään), hedelmistä ja vihanneksista oli muotoiltu kukkia ja mitä mielikuvituksellisimpiä kuvioita, tuoremehuja , tyynylle oli laitettu eksoottinen kukka , yöpaita ja vessapaperin pääkin taiteltu taiteellisesti - kyllä siellä osataan. Ne kirkkaat lämpimät vedet ja hiekkarannat olivat kuitenkin kaikkein parasta, sukeltelimme paljon, tavallisella kahden viikon turistimatkallakin koki paljon ihanuuksia.

      Meillä on vuodenvaihteessa tapana kutsua kylään hyviä ystäviä , joitten kanssa kotoisasti dippaamme rennosti fonduepataan leipä- ja kasvispaloja, sopivasti on juustonloppuja pikkujoulun ja joulunajan herkutteluista . Jouluna tulee lahjaksi paljon suklaata, josta voi sulattaa padassa kastiketta ja dipata siihen hedelmäpaloja, lapsillekin hyvin mieluisaa herkuttelua. Pitääkin olla kaksi pataa, suklaapataa lainaavat joskus meiltä teinitkin bileisiinsä.

      Aamupäivän vietin puutarhaa siistimällä ja haravoimalla sisääntulopihaa, ihanasti ruoho vihertää taas, mutta jos Sinisirkku lunta jouluksi saa, minullekin sitä on tulossa. Tuuli on pöllyttänyt sammalasetelmiani, niitä korjailin myös. Syklaamit vaan kukkivat niissä vielä, parina pakkasyönä nostin ne sisäkuistille.

      Leppoisaa joulunalusaikaa meille kaikille !

    • Alkuiltaa pirttiin. Lähdin heti aamusta kylille. Sää on harmaan utuinen 7C. Olisihan minun pitänyt muistaa, että erikoiskaupat aukeavat maanantaisin iltapäivällä. No, olihan siellä kauppoja aukikin ja alennusmyynnit alkaneet. Mikä olikaan kivempaa kuin ostaa halvalla joululahjanyssyköihin erikaisia joulusomisteita.
      Itseasisssa etsin tiettyä erikoisvillalankaa, en löytänyt lankakauppaa. Pitänee etsiä viikolla Haarlemista.

      Täällä Hollannissa lahjat on jaettu jo 5.12 joten joulun aikaa ei ole lahjarumbaa vaan jouluna rauhoitutaan suvun ja ystävien kesken seurusteluun.

      Minä jaan omatekemäni lahjat kuluvalla viikolla ja joulupäivän tapaamisessamme. Villasukkiahan ne minun paketit pääsäntöisesti sisällään pitävät. Jokunen matkan tulijainen ja suklaata pienissä sievissä laatikoissa. Alkaakin olla jo joulumieltä sillä lahjojen valmistelu on tuottanut mielihyvää, samoin kodin jouluisat kukkakranssit ja valonauhat sekä soma seimi.

      P. lukee lehdestä lämpötila lukemia maailmalta. HongKong 25 C. Kun olimme siellä lämpöä oli noin 22 C ja paikalliset turkiskauluksisissa talvitamineissa.

      No, tässäpä tämä piipahdus pirttiin, nautin pillimehun ja pari juustotikkua ; )
      ihmiset talvivaatetuksissa

      P.n nuorempi tytär on juuri laskeutunut Schipholiin Amsterdamiin, josta siskotyttönsä hänet noutaa. Pitää laittaa ruuvit uuniin ; D

      • Korppis
        Kävin katselemassa matkakertomustasi. Paljon ehditte näkemään. Sinulla totisesti on tuo matkageeni. Senkin ovat tutkineet, että se on joka 5:llä ihmisellä.
        Paljon olittekin kuvia ottaneet. Hienoja kuvia on aina kiva katsella.
        Pimeys ja harmaus täällä vaan jatkuvat. No kohta on 22 päivä ja talvipäivän seisaus.


    • Anonyymi

      Mukava lukea erilaisista joulutavoista Korppikselta. Hollannissa lahjat siis jaetaan jo 5.12. Jenkeissä jaetaan jouluaamuna, Venäjällä uutena vuotena jne. Joissakin maissa ei ollenkaan. Maassa maan tavalla.

      Olen huomannut, että ne kirjoittajat, jotka kritisoivat esim Korppiksen matkakertomuksia, ovat aina anonyymejä. Katkeran oloisia ihmisiä. Täällä on aivan mukava ja lämmin tunnelma ns "vakikirjoittajien" kanssa, jotka ovat aina allekirjoittaneet tekstinsä. Niin teen minäkin. Tottahan toki voi olla eri mieltä asioista, mutta tuo ilkeämielisyys näkyy tekstien sävyssä ja siksi haluavat olla vastarannan kiiskeinä ja anonyymeinä.

      Hyvää maanantai-illan jatkoa kaikille pirttiläisille, Makoisaa oli taas hetki viettää pirtin lämmössä.

      Mira

      • Anonyymi

        Sinäkö se olet se anonyymi, joka ilkeilee. Vai onko se pirtin emäntä, vai Ramoona, Makriina, Kristiina, kuka lie.
        Vai minäkö?


    • Anonyymi

      Meillä oli kai melko sateeton päivä. Lumiaura näytti kolunneen yöllä betoniväylät tieosuuksilla loskanjämistä mäkeen. Ovat ehkä olettaneet, että yöllä loska jäätyisi ja tulisi karmea keli.
      Sulana tais pysyä. Vasta iltapäivällä kävin postilaatikolla. Laskut on laitettu maksuun näemmä tammikuun puolella.

      Pienet askartelut tein, ne ½-pakolliset kun puilla haluaa sähkölaskuaan haluaa puolittaa. Onnistuuhan se kun pientä vaivaa näkee.
      Pienen ajon joudun tekemään tulevina päivinä kun nuorempi veli meni tänään polvileikkaukseen. Ei hän ajokuntoinen ole pikein ennen joulua. Siivota pitäisi, käytävät kuitenkin ovat sisällä kunnossa. Tuli liian pitkä; tuskin lähtee liikenteeseen. Hei hurskaiselta.

    • Anonyymi

      Kameliat voivat hyvin satoja kukkia---ruusuja maaliskuussa myös palmut voivat hyvin ja monet muut.

      Hyvää jatkoa .

    • Anonyymi

      Anonyymille 9:22 ja 9:51, yrität saada Korppiksen naurunalaiseksi. Mä luulen, että ei tuo naurata muita kuin itseäsi - ja sekin naurun todennäköisesti teet vastoin parempaa tuntoasi. Skillanin pitäisi sinua vähän kouluttaa. Ei nykyajan kouluissakaan enää tuollaista käytöstä hyväksytä.

      • Huomenta jaa vielä vaan pimeyden ympäröimänä olemme, mutta lauantaina pysähdys tälle laitetaan, muutama päivä pesässä ollaan ja sitten se kevään odotus alkaa
        Viikot vierivät niin nopsaan, että ei perässä meinaa ehtiä ja yksinäisyyttäkään ei kerkeä tuntemaan;)

        Nykyajan kouluista en tiedä, mutta ennen vanhaan kuri oli koulussa ja kaikkea ei sopinut tehdä, mitä kasvattamiseen tulee, ei minun kyvyillä sitä tehdä, kainosti vaan pyytelen, että sopuisasti toimitaan.
        Ylläpito nuhteet antaa, jos siihen tarvetta näkevät.

        Joulun aika on omaisten ja sukujen kohtaamisen aikaa ja kuten Ramoona mainitsit perinteiset tapahtumat myös ystävien kanssa.
        Pihasi on varmaan hyvin jouluinen, näin olen ymmärtänyt sinun aiemminkin pihaa koristelleen.

        Korpikirjailijan kuten Paloman jouluun liittyy kulttuurillisia eroja, suomalaisesta joulusta.

        Kurpitsaa löysin minäkin pakkasesta , siitä saankin nopsaan keiton, tulee vähän kevyempi ateria, kun kohta sitä ruokaa on tarjolla monen moista, vaikka kuinka vähällä yrittää päästä, aina se ähky tavoittaa.

        Eilen kälyni pistäytyi ja vei viimeiset tekeleeni, nyt on kori tyhjä, mutta hyvä niin, pääsee uutta luomaan.
        Kummi tyttöni oli kirpputoreja kierrellessään lankoja kerännyt, nyt on varastossa työtarpeita.
        Tänään aion tortut leipoa ja vähäiset hopeani puhdistaa, huomenna sitten uudet suunnitelmat, joka päivä jotakin, ei uupumus pääse iskemään.
        Rauhaisaa odotusta ja tekemistä teille toisillekin;)


      • Anonyymi

        "Anonyymille 9:22 ja 9:51, yrität saada Korppiksen naurunalaiseksi. Mä luulen, että ei tuo naurata muita kuin itseäsi - ja sekin naurun todennäköisesti teet vastoin parempaa tuntoasi. Skillanin pitäisi sinua vähän kouluttaa. Ei nykyajan kouluissakaan enää tuollaista käytöstä hyväksytä."

        Sinä et itse taida tuntea tämän korppiksen pohjimaista luonetta, kuinka hän on niin "rehellinen" ja aito, mutta ilkeästi silti "rehellisesti" mielestäni moukkamaisesti arvosteli toisia kirjoitajia, tai siis johonkin kohdistettua.

        Koska itse olen ollut palstoilla kauan ja luulen tuntevani Korppiksenkin mielenmaisemat hyvi , kuten hänen nämä "kuviteelliset" vihollisensakin , niin ymäärrän hyvin, että sieltä on tullut porukkaa, joka muistaa nämä Korppiken loukkaukset ja irvaitut toisiin kirjoittajiin.

        Onneksi nykyisin hän on hieman siistinyt suutaan, ...vai onkohan?

        Nyt hän haluaakin Kahvipirtin valtiaaksi, julkaisten täällä omia matkojaan, että kitukaa te köyhät, kuinka meillä matkustellaan ja tuo oli parasta antia, jonkun huomaama "ruuvi soppa"

        No, vitsi sinänsä, koska murteita on niin erilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Anonyymille 9:22 ja 9:51, yrität saada Korppiksen naurunalaiseksi. Mä luulen, että ei tuo naurata muita kuin itseäsi - ja sekin naurun todennäköisesti teet vastoin parempaa tuntoasi. Skillanin pitäisi sinua vähän kouluttaa. Ei nykyajan kouluissakaan enää tuollaista käytöstä hyväksytä."

        Sinä et itse taida tuntea tämän korppiksen pohjimaista luonetta, kuinka hän on niin "rehellinen" ja aito, mutta ilkeästi silti "rehellisesti" mielestäni moukkamaisesti arvosteli toisia kirjoitajia, tai siis johonkin kohdistettua.

        Koska itse olen ollut palstoilla kauan ja luulen tuntevani Korppiksenkin mielenmaisemat hyvi , kuten hänen nämä "kuviteelliset" vihollisensakin , niin ymäärrän hyvin, että sieltä on tullut porukkaa, joka muistaa nämä Korppiken loukkaukset ja irvaitut toisiin kirjoittajiin.

        Onneksi nykyisin hän on hieman siistinyt suutaan, ...vai onkohan?

        Nyt hän haluaakin Kahvipirtin valtiaaksi, julkaisten täällä omia matkojaan, että kitukaa te köyhät, kuinka meillä matkustellaan ja tuo oli parasta antia, jonkun huomaama "ruuvi soppa"

        No, vitsi sinänsä, koska murteita on niin erilaisia.

        Korppis Paloma vanavedessään tukahduttavat Kahvipirtin. Eivät kauan jaksa sitä minä, minä, minä paatosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Anonyymille 9:22 ja 9:51, yrität saada Korppiksen naurunalaiseksi. Mä luulen, että ei tuo naurata muita kuin itseäsi - ja sekin naurun todennäköisesti teet vastoin parempaa tuntoasi. Skillanin pitäisi sinua vähän kouluttaa. Ei nykyajan kouluissakaan enää tuollaista käytöstä hyväksytä."

        Sinä et itse taida tuntea tämän korppiksen pohjimaista luonetta, kuinka hän on niin "rehellinen" ja aito, mutta ilkeästi silti "rehellisesti" mielestäni moukkamaisesti arvosteli toisia kirjoitajia, tai siis johonkin kohdistettua.

        Koska itse olen ollut palstoilla kauan ja luulen tuntevani Korppiksenkin mielenmaisemat hyvi , kuten hänen nämä "kuviteelliset" vihollisensakin , niin ymäärrän hyvin, että sieltä on tullut porukkaa, joka muistaa nämä Korppiken loukkaukset ja irvaitut toisiin kirjoittajiin.

        Onneksi nykyisin hän on hieman siistinyt suutaan, ...vai onkohan?

        Nyt hän haluaakin Kahvipirtin valtiaaksi, julkaisten täällä omia matkojaan, että kitukaa te köyhät, kuinka meillä matkustellaan ja tuo oli parasta antia, jonkun huomaama "ruuvi soppa"

        No, vitsi sinänsä, koska murteita on niin erilaisia.

        Eipä nuo reissuamiset nyt erityisempää vaikutusta tunnu tekevän kahvipirtissä eikä muuallakaan palstoilla . Eikä matkustus ole edes varakkuuskysymys. Voihan sitä laittaa vähät rahansa vaikka matkusteluun, jos se tuntuu niin tärkeältä eikä kotona viihdy. Taitaa vaan tämän ikäiset olla niin mukavuudenhaluisia, ettei pitkät lennot enää kiinnosta ja kaikki itseä kiinnostava on jo nähty. Halvalla pääsee kyllä vaikka Amerikkaan, muutamalla satasella jos ottaa välilentoja. Palstan kaikkiin ketjuihin saa kaikki kirjoittaa ja niitä lukea kuka tahansa . Skillanin pirtti ei taida uutta valtiatarta kaivata kuitenkaan ja voihan sitä ihan omaa salonkia pitää palstalla.


    • Anonyymi

      amala, kuinka aikaansaapia te olette! Kudotte ja leivotte, koristelette. Minä en jaksa enkä viitsi. Ripottelen vanhat joulukoristeeni ympäriinsä ja osta täjtitorttuja. Ne ajat, jolloin joulun valmistelut olivat vuoden kohokohta ovat minulla jo takanapäin.
      Muistan, että tein piparkakkutalojakin vuodesta toiseen joululahjoiksi. Minulla on pariin vieläkin kaavat keittokirjan välissä. Anopillani oli pipariresepti, jonka piparit kestivät rakennuspuuhat.
      Nyt ei enää tule sitä fiilistä. Itsekseen asuvan on vaikea tsempata itseään joulutunnelmaan. Ihan olen tähän aikaan kuitenkin tyytyväinen. Polttelen led-kynttilöitä, joita suosittelen pirtinkin pöydille. Aidot kynttilät kuulemma huokuvat päästöjä ja nokea ja ties mitä hengenvaarallista. Nyt pitää olla moderni joka tavalla. Syödä vegaanikinkkua ja luopua kaikista jouluherkuista.
      Olen kyllä saanut kutsun jälkikasvun ruokapöytiin pyhinä. He vielä ovat possunkinkun ystäviä.
      Makriina

    • Minun jouluni on ollut erilainen siitä saakka kun kotoani maailmalle lähdin :) Ensin opiskelemaan, sitten seikkailemaan ja sitten uudet puitteet uusissa paikoissa ja kulttuureissa, mutta aina siihen on sisältynyt jotain suomalaista ja perinteellistä, olin missä tahansa.
      Toisaalta luonteeseeni kuuluu että kaikki uusi ja erilainen viehättää ja haluan kokeilla uusia joulujuttujakin ja maistella uusia jouluruokia ja joulujuomia. Se että mikään ei muutu ja joka joulu sitä samaa ei luo minulle turvallisuuden tunnetta; se että joulupöytään ilmestyy uusia ruokia ja vähemmän perinteistä antaa päinvastoin minulle sellaisen tunteen että elämä menee eteenpäin, että perinteet ja tavat ja tottumukset muokkautuvat hiljalleen vuosien saatossa ja mikään ei jämähdä paikoilleen. Elämä on jatkuvaa liikettä, kehitystä, muutosta ja se tuntuu turvalliselta.
      Tänä jouluna teen perinteisen kinkun, lanttulaatikon ja sen lisäksi muskottikurpitsalaatikon, mahdollisesti kokeilen punajuurilaatikkoa. Lohta jossain muodossa ja sillejä. Italialaisen antipaston rosmariinireunuksella, paljon leikkeleitä ja juustoja ja oliiveja. Amerikkalaisen äyriäispadan "Isoäidin joulu -chowderin". Jälkiruuaksi teen ananakseen pakatun hedelmäsalaatin, jossa on etelän hedelmiä, muistuttamaan lasteni lapsuuden jouluista. Joku salaatti ja höyrytetty ruusukaali edustamaan vihannespuolta. Rosollia en tee enkä lipeäkalaa ja leipomiset jätän kokonaan väliin.

      • Anonyymi

        Ihanaa on kotiinpääsy tuolta vilskeestä, viime hetken lahjaostoksia piti hoitaa. Muuttui suunnitelmat kun nuorimmainen niin toivoi minun tulevan aattona heille, enhän voinut kieltää, kun kolmet tytötkin ovat siellä jouluaterialla.
        Pitihän minun tytöille ostaa lahjat,...laadukkaita ihonhoitovälineitä on nyt jokaiselle, tyttären lahjan olinkin jo hoitanut aikaisemmin.

        Ruokapuuhiin en aattona tarvitsekaan osallistua, koen sen helpotuksena, niin monet olen jo ennen joulua kestittänyt, nyt perjantaina onkin viimeiset.

        Kupposen kaks' kahvia olinkin vailla, nyt on hyvä hengähtää kotona kaikessa rauhassa! Kiitos ja heippa 😊))

        sini.s


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanaa on kotiinpääsy tuolta vilskeestä, viime hetken lahjaostoksia piti hoitaa. Muuttui suunnitelmat kun nuorimmainen niin toivoi minun tulevan aattona heille, enhän voinut kieltää, kun kolmet tytötkin ovat siellä jouluaterialla.
        Pitihän minun tytöille ostaa lahjat,...laadukkaita ihonhoitovälineitä on nyt jokaiselle, tyttären lahjan olinkin jo hoitanut aikaisemmin.

        Ruokapuuhiin en aattona tarvitsekaan osallistua, koen sen helpotuksena, niin monet olen jo ennen joulua kestittänyt, nyt perjantaina onkin viimeiset.

        Kupposen kaks' kahvia olinkin vailla, nyt on hyvä hengähtää kotona kaikessa rauhassa! Kiitos ja heippa 😊))

        sini.s

        🍀🌺🌿
        Iloista joulun odotusta, ystävät,
        hyvää ja tunnelmallista joulunaikaa ja onnellista uutta
        vuotta 2020 ! Voidaan hyvin!
        t. Miaelina.


        tunnelmallista joulunaikaa, hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

        "On jouluyö, sen hiljaisuutta yksin kuuntelen
        ja sanaton on sydämeni kieli
        Vain tähdet öistä avaruutta pukee loistaen
        ja ikuisuutta kaipaa avoin mieli.

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen

        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen.
        .

        On jouluyö ja lumihuntuun pukeutunut maa,
        kuin yhtä puhdas itse olla voisin
        Se ajatukset joulun tuntuun virittymään saa
        kuin harras sävel sisälläni soisi.

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen

        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen.
        .

        On jouluyö, sen syvä rauha leijuu sisimpään
        kuin oisin osa suurta kaikkeutta
        Vain kynttilät ja kultanauhat loistaa hämärään,
        vaan mieleni on täynnä kirkkautta

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen."
        *

        (Vexi Salmi sanat, Kassu Halonen sävel.)

        tunnelmallista joulunaikaa, hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

        Sydämeeni joulun teen

        https://www.youtube.com/watch?v=Ki0mVpIs0zE

        "On jouluyö, sen hiljaisuutta yksin kuuntelen
        ja sanaton on sydämeni kieli
        Vain tähdet öistä avaruutta pukee loistaen
        ja ikuisuutta kaipaa avoin mieli.

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen

        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen.
        .

        On jouluyö ja lumihuntuun pukeutunut maa,
        kuin yhtä puhdas itse olla voisin
        Se ajatukset joulun tuntuun virittymään saa
        kuin harras sävel sisälläni soisi.

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen

        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen.
        .

        On jouluyö, sen syvä rauha leijuu sisimpään
        kuin oisin osa suurta kaikkeutta
        Vain kynttilät ja kultanauhat loistaa hämärään,
        vaan mieleni on täynnä kirkkautta

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen."
        *

        (Vexi Salmi sanat, Kassu Halonen sävel.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🍀🌺🌿
        Iloista joulun odotusta, ystävät,
        hyvää ja tunnelmallista joulunaikaa ja onnellista uutta
        vuotta 2020 ! Voidaan hyvin!
        t. Miaelina.


        tunnelmallista joulunaikaa, hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

        "On jouluyö, sen hiljaisuutta yksin kuuntelen
        ja sanaton on sydämeni kieli
        Vain tähdet öistä avaruutta pukee loistaen
        ja ikuisuutta kaipaa avoin mieli.

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen

        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen.
        .

        On jouluyö ja lumihuntuun pukeutunut maa,
        kuin yhtä puhdas itse olla voisin
        Se ajatukset joulun tuntuun virittymään saa
        kuin harras sävel sisälläni soisi.

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen

        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen.
        .

        On jouluyö, sen syvä rauha leijuu sisimpään
        kuin oisin osa suurta kaikkeutta
        Vain kynttilät ja kultanauhat loistaa hämärään,
        vaan mieleni on täynnä kirkkautta

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen."
        *

        (Vexi Salmi sanat, Kassu Halonen sävel.)

        tunnelmallista joulunaikaa, hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

        Sydämeeni joulun teen

        https://www.youtube.com/watch?v=Ki0mVpIs0zE

        "On jouluyö, sen hiljaisuutta yksin kuuntelen
        ja sanaton on sydämeni kieli
        Vain tähdet öistä avaruutta pukee loistaen
        ja ikuisuutta kaipaa avoin mieli.

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen

        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen.
        .

        On jouluyö ja lumihuntuun pukeutunut maa,
        kuin yhtä puhdas itse olla voisin
        Se ajatukset joulun tuntuun virittymään saa
        kuin harras sävel sisälläni soisi.

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen

        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen.
        .

        On jouluyö, sen syvä rauha leijuu sisimpään
        kuin oisin osa suurta kaikkeutta
        Vain kynttilät ja kultanauhat loistaa hämärään,
        vaan mieleni on täynnä kirkkautta

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen."
        *

        (Vexi Salmi sanat, Kassu Halonen sävel.)

        Tulla tupsahti kahteen kertaan! Ikäänkuin varmemmaksi vakuudeksi.

        Tyttäreni ja poikani luokse on kutsut jouluna. Lahjojen laittoa vielä.

        M-e.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulla tupsahti kahteen kertaan! Ikäänkuin varmemmaksi vakuudeksi.

        Tyttäreni ja poikani luokse on kutsut jouluna. Lahjojen laittoa vielä.

        M-e.

        Meikälle ei onnistu kirjoittamasi kommentti Mia-Elina. Kyylä tietää, että edistymiseni kansakoulussa tyssäsi jo ennen jatkoluokkia.
        Se kyylää tänäkin iltana erikoisesti klo 20-20:30 välisenä aikana "instrumentti" kovana kirjoituksiani ritsankantamaetäisyydellä portiltamme. Sama tyyppi häiritsee entisenä luotsina monia Kahvipirtti kävijöitä.
        SkillaN ei halua uskoa, että sellaisia on, jo vain onkin! Huitelee hurskainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meikälle ei onnistu kirjoittamasi kommentti Mia-Elina. Kyylä tietää, että edistymiseni kansakoulussa tyssäsi jo ennen jatkoluokkia.
        Se kyylää tänäkin iltana erikoisesti klo 20-20:30 välisenä aikana "instrumentti" kovana kirjoituksiani ritsankantamaetäisyydellä portiltamme. Sama tyyppi häiritsee entisenä luotsina monia Kahvipirtti kävijöitä.
        SkillaN ei halua uskoa, että sellaisia on, jo vain onkin! Huitelee hurskainen

        Laitteissankin voi olla vikaa, siksi tuo kai tuplaantui, pitäisi kai jo uusi kone olla.

        Häiriöitä on kyllä ollut muillakin täällä, ikävää, jos Kahvipirtinkin ihana, pehmeä tunnelma on muuttunut. Tunnelmahan on aina tärkein.

        Vaikka muuten olisi hyvin laitettu juhla, niin ellei tunnelma pääse kohoamaan, ellei kuulu iloista juttelua ja ellei naurupilvet kohoa kattoon, niin juhla jää latteaksi.

        Mutta sinulla sitä työtä riittää, niin kyllä minullakin, aina on jotai tekemistä vielä.
        Kirjoitat kivasti, kaikki me tykkäämme varmaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        🍀🌺🌿
        Iloista joulun odotusta, ystävät,
        hyvää ja tunnelmallista joulunaikaa ja onnellista uutta
        vuotta 2020 ! Voidaan hyvin!
        t. Miaelina.


        tunnelmallista joulunaikaa, hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

        "On jouluyö, sen hiljaisuutta yksin kuuntelen
        ja sanaton on sydämeni kieli
        Vain tähdet öistä avaruutta pukee loistaen
        ja ikuisuutta kaipaa avoin mieli.

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen

        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen.
        .

        On jouluyö ja lumihuntuun pukeutunut maa,
        kuin yhtä puhdas itse olla voisin
        Se ajatukset joulun tuntuun virittymään saa
        kuin harras sävel sisälläni soisi.

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen

        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen.
        .

        On jouluyö, sen syvä rauha leijuu sisimpään
        kuin oisin osa suurta kaikkeutta
        Vain kynttilät ja kultanauhat loistaa hämärään,
        vaan mieleni on täynnä kirkkautta

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen."
        *

        (Vexi Salmi sanat, Kassu Halonen sävel.)

        tunnelmallista joulunaikaa, hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

        Sydämeeni joulun teen

        https://www.youtube.com/watch?v=Ki0mVpIs0zE

        "On jouluyö, sen hiljaisuutta yksin kuuntelen
        ja sanaton on sydämeni kieli
        Vain tähdet öistä avaruutta pukee loistaen
        ja ikuisuutta kaipaa avoin mieli.

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen

        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen.
        .

        On jouluyö ja lumihuntuun pukeutunut maa,
        kuin yhtä puhdas itse olla voisin
        Se ajatukset joulun tuntuun virittymään saa
        kuin harras sävel sisälläni soisi.

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen

        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen.
        .

        On jouluyö, sen syvä rauha leijuu sisimpään
        kuin oisin osa suurta kaikkeutta
        Vain kynttilät ja kultanauhat loistaa hämärään,
        vaan mieleni on täynnä kirkkautta

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen

        Näin sydämeeni joulun teen ja mieleen hiljaiseen
        taas Jeesus-lapsi syntyy uudelleen."
        *

        (Vexi Salmi sanat, Kassu Halonen sävel.)

        Huomenta, keskellä viikkoa päivää aloitellaan, päässä pyörii kaikenlaista, lähinnä nuo laatikoiden teot.
        Ajattelin ostaa silakka fileitä ja tehdä niihin joku säilöntä liemi, mieliteko heräsi, kun pikku-joulun ruokailussa niitä maistoin.
        Tortut onnistui, kermataikinan tein ja tekaisinpa vielä pari kauraleipää, miten liekin into ruuan laittoon nyt syttynyt.
        Hopeat tuli kirkastettua, kelpaa taas kaapissa virua, ehkä ensi jouluun;)

        Niin nuo koulukiusaamiset oli tuttuja juttuja koulussa minullakin, vasta ylemmillä luokilla pääsin "suosioon", tai paremmin huomioitiin.

        Hurskainen ajattelet, että en usko, no osin tottakin, miksi minua vanhaa mummoa joku haluaisi kiusata, kun niin herttainenkin olen;)

        Paloma ja korpikirjailija valistavat kansainvälisiä asioita ja etupäässä ruokia, meidän tietämättömien iloksi, vai pitäisikö vain puhua itsestäni, kaikki toiset olette maailmaa kierrelleet, minä vaan Euroopassa joissakin kohteissa.

        Oikeastaan lohduttavaa nuo pienet harmit, mitä Miaelinakin koit tuon lähetyksen kanssa, eipä haittaa yhtään, on se niin kaunis laulu, lauloimme sen juuri pikku-joulussa.

        Makriina päiväili hommiamme, ehkä ne tuntuu vain mittavilta näin kirjoitellen;)
        Pitää nyt ihan totena keroa, että kymmenet miesten sukat olen pakettiin laittanut, siihen sitten naisille omansa ja lapset myös pehmeän paketin saa:(harmikseen)
        En muista joko näistä kerroinkin, en uskalla kurkkia, että ei katkeaisi kirjoitus ja viesti taas ei lähtisi.

        Sini- sirkku pääsee ruuan laitosta, kun on kyläkutsu, mutta pitäähän sitä kuitenkin itsekin tehdä ja varmaan hyvin varustaudut pyhien viettoon.

        Suomi24:n omistajan vaihdosta kuulin eilen, saapa nähdä tapahtuuko mitään poikkeavaa.

        Nyt päivän touhuihin, laatikot uuniin ja ajattelin siivota kylppärin ja yhden huoneen, vähän jaan näitä hommia eri päiville, näin jaksaa paremmin.
        Odotellaan nyt rauhassa hoo hetkeä ja kukin tavallaan juhliin valmistautuu, sekin on aivan ihanaa, kun ei pakkoa mihinkään, voikaa hyvin ja hissutellaan hissukseen;)


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Huomenta, keskellä viikkoa päivää aloitellaan, päässä pyörii kaikenlaista, lähinnä nuo laatikoiden teot.
        Ajattelin ostaa silakka fileitä ja tehdä niihin joku säilöntä liemi, mieliteko heräsi, kun pikku-joulun ruokailussa niitä maistoin.
        Tortut onnistui, kermataikinan tein ja tekaisinpa vielä pari kauraleipää, miten liekin into ruuan laittoon nyt syttynyt.
        Hopeat tuli kirkastettua, kelpaa taas kaapissa virua, ehkä ensi jouluun;)

        Niin nuo koulukiusaamiset oli tuttuja juttuja koulussa minullakin, vasta ylemmillä luokilla pääsin "suosioon", tai paremmin huomioitiin.

        Hurskainen ajattelet, että en usko, no osin tottakin, miksi minua vanhaa mummoa joku haluaisi kiusata, kun niin herttainenkin olen;)

        Paloma ja korpikirjailija valistavat kansainvälisiä asioita ja etupäässä ruokia, meidän tietämättömien iloksi, vai pitäisikö vain puhua itsestäni, kaikki toiset olette maailmaa kierrelleet, minä vaan Euroopassa joissakin kohteissa.

        Oikeastaan lohduttavaa nuo pienet harmit, mitä Miaelinakin koit tuon lähetyksen kanssa, eipä haittaa yhtään, on se niin kaunis laulu, lauloimme sen juuri pikku-joulussa.

        Makriina päiväili hommiamme, ehkä ne tuntuu vain mittavilta näin kirjoitellen;)
        Pitää nyt ihan totena keroa, että kymmenet miesten sukat olen pakettiin laittanut, siihen sitten naisille omansa ja lapset myös pehmeän paketin saa:(harmikseen)
        En muista joko näistä kerroinkin, en uskalla kurkkia, että ei katkeaisi kirjoitus ja viesti taas ei lähtisi.

        Sini- sirkku pääsee ruuan laitosta, kun on kyläkutsu, mutta pitäähän sitä kuitenkin itsekin tehdä ja varmaan hyvin varustaudut pyhien viettoon.

        Suomi24:n omistajan vaihdosta kuulin eilen, saapa nähdä tapahtuuko mitään poikkeavaa.

        Nyt päivän touhuihin, laatikot uuniin ja ajattelin siivota kylppärin ja yhden huoneen, vähän jaan näitä hommia eri päiville, näin jaksaa paremmin.
        Odotellaan nyt rauhassa hoo hetkeä ja kukin tavallaan juhliin valmistautuu, sekin on aivan ihanaa, kun ei pakkoa mihinkään, voikaa hyvin ja hissutellaan hissukseen;)

        Heippa kahviPirttiin, tässä pienten askareiden parista. Tonttu löysi paikkansa ulko-oven koristeena, sylissään nätti pikkuinen paketti. Iloahan se tuottaa itsellenikin, naapurin pikkuinen kun jo sattui silmät loistaen ihailemaan.

        Niin Skillan, soittihan se nuorimmainen kuitenkin eilen, ja pyysi äidin tekemää lasimestarin silliä, ja graavisiikaa,no, minä sinisirkkuko kieltäytyisin 😊))

        Tokihan varaan itsellenikin jouluruokaa, mutta kun vain pari päivää on kyseessä, järkeilen vain pieniä satseja....🍲 nyt menen pitämään laihaa ruokataukoa.

        PS. Ai jaa,taidankin otta kunnon ruokanokoset, illalla kun tulee Florence komedia klo 22.00 Meryl Streep & Hugh Grant,
        pääosissa, moikka,.. 👋


      • SkillaN kirjoitti:

        Huomenta, keskellä viikkoa päivää aloitellaan, päässä pyörii kaikenlaista, lähinnä nuo laatikoiden teot.
        Ajattelin ostaa silakka fileitä ja tehdä niihin joku säilöntä liemi, mieliteko heräsi, kun pikku-joulun ruokailussa niitä maistoin.
        Tortut onnistui, kermataikinan tein ja tekaisinpa vielä pari kauraleipää, miten liekin into ruuan laittoon nyt syttynyt.
        Hopeat tuli kirkastettua, kelpaa taas kaapissa virua, ehkä ensi jouluun;)

        Niin nuo koulukiusaamiset oli tuttuja juttuja koulussa minullakin, vasta ylemmillä luokilla pääsin "suosioon", tai paremmin huomioitiin.

        Hurskainen ajattelet, että en usko, no osin tottakin, miksi minua vanhaa mummoa joku haluaisi kiusata, kun niin herttainenkin olen;)

        Paloma ja korpikirjailija valistavat kansainvälisiä asioita ja etupäässä ruokia, meidän tietämättömien iloksi, vai pitäisikö vain puhua itsestäni, kaikki toiset olette maailmaa kierrelleet, minä vaan Euroopassa joissakin kohteissa.

        Oikeastaan lohduttavaa nuo pienet harmit, mitä Miaelinakin koit tuon lähetyksen kanssa, eipä haittaa yhtään, on se niin kaunis laulu, lauloimme sen juuri pikku-joulussa.

        Makriina päiväili hommiamme, ehkä ne tuntuu vain mittavilta näin kirjoitellen;)
        Pitää nyt ihan totena keroa, että kymmenet miesten sukat olen pakettiin laittanut, siihen sitten naisille omansa ja lapset myös pehmeän paketin saa:(harmikseen)
        En muista joko näistä kerroinkin, en uskalla kurkkia, että ei katkeaisi kirjoitus ja viesti taas ei lähtisi.

        Sini- sirkku pääsee ruuan laitosta, kun on kyläkutsu, mutta pitäähän sitä kuitenkin itsekin tehdä ja varmaan hyvin varustaudut pyhien viettoon.

        Suomi24:n omistajan vaihdosta kuulin eilen, saapa nähdä tapahtuuko mitään poikkeavaa.

        Nyt päivän touhuihin, laatikot uuniin ja ajattelin siivota kylppärin ja yhden huoneen, vähän jaan näitä hommia eri päiville, näin jaksaa paremmin.
        Odotellaan nyt rauhassa hoo hetkeä ja kukin tavallaan juhliin valmistautuu, sekin on aivan ihanaa, kun ei pakkoa mihinkään, voikaa hyvin ja hissutellaan hissukseen;)

        Tiistain myöhäisiltaa Heemstedestä. Vihdoin aikaa istahtaa ja laittaa muutama rivi päivän tapahtumista.

        Lähdin aamupäivällä bussilla Schalkwijkiin. Perille päästyäni minua odotti miellyttävä yllätys. Schalkwijkin ostoskeskuksen parkkialueella oli iso ja värikäs markkinatori.

        Torilla oli kaikkea vaatteista, hedelmiin ja erilaisiin eksoottisiin joulunherkkuihin. Kalatarjonta upea, isoista taskuravuista mitä ihmeellisimpiin kaloihin, joita en tunnistanut, tunnistan vain jonkun Suomen järvikalan.

        Lihamestarin kojussa oli pihvejä poikineen. Torilta löytyi mausteita, oliiveja, taateleita, leivonnaisia, vaatteita, kenkiä, laukkuja jne.

        No, asiani poiketa Schalkwijkiin oli sinapin keltaisen villalangan metsästys. No, löytyihän se kädentaitokaupasta ostoskeskuksen sisältä kun aikamme myyjän kanssa verrattiin eri värisävyjä toisiinsa puotin oven ulkopuolella kirkkaammassa valossa.

        Torilta ostin puseron ja alusvaatteita. Olisi tehnyt mieli ostaa sellainen iso taskurapu, mutta kun en ole moista käsitellyt niin jätin ajatuksen. Lihamestarilta ostin kaksi komeaa tartarpihviä, sekaaniin iski lihanhimo.

        Schalkwijk on monikansallinen asutusalue, joten markkinoiden tarjonta oli laaja-alainen. Siellä minäkin nigabien ja hijabien keskellä seurasin "helppoheikin" värikkäiden kangaskappojen myyntiä. Vanhemmilla musliminaisilla oli mustat kaavut, mutta ilmeisesti niiden alla on värikkäitäkin vaatteita. No, nuoret naiset erottaa vain nigabista muuten he ovat pääsääntöisesti länsimaisten naisten tavoin muodin mukaan puettuja.

        Palasin kotiin ja sain kudottua valmiiksi "päänsärkyä" aiheuttaneen villasukkaparin.

        Tällaisia kuulumisis tänään täältä pilvipoutaisesta Pohjois-Hollannin provinssista.



        Paloma ja korpikirjailija valistavat kansainvälisiä asioita ja etupäässä ruokia, meidän tietämättömien iloksi, vai pitäisikö vain puhua itsestäni, kaikki toiset olette maailmaa kierrelleet, minä vaan Euroopassa joissakin kohteissa.



        Skillaan, kirjoitit...

        "Paloma ja korpikirjailija valistavat kansainvälisiä asioita ja etupäässä ruokia, meidän tietämättömien iloksi, vai pitäisikö vain puhua itsestäni."

        Valistaa on verbi, joka tarkoittaa
        opettaa, sivistää, lisätä tietämystä, antaa valistusta. Valistuksella on siis eri merkitys kuin mieluisista asioista kertomisella.

        Omasta mielestäni kerron kokemuksistani, jotka koen erilaisina, normaaliin arkeeni varrattuna. En valista en opeta, enkä pidä missään nimessä ihmisiä tietämättöminä.

        Tunnen Paloman henkilökohtaisesti ja tiedän, että hänelläkään ei ole tarvetta valistaa saati opettaa ketään.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Tiistain myöhäisiltaa Heemstedestä. Vihdoin aikaa istahtaa ja laittaa muutama rivi päivän tapahtumista.

        Lähdin aamupäivällä bussilla Schalkwijkiin. Perille päästyäni minua odotti miellyttävä yllätys. Schalkwijkin ostoskeskuksen parkkialueella oli iso ja värikäs markkinatori.

        Torilla oli kaikkea vaatteista, hedelmiin ja erilaisiin eksoottisiin joulunherkkuihin. Kalatarjonta upea, isoista taskuravuista mitä ihmeellisimpiin kaloihin, joita en tunnistanut, tunnistan vain jonkun Suomen järvikalan.

        Lihamestarin kojussa oli pihvejä poikineen. Torilta löytyi mausteita, oliiveja, taateleita, leivonnaisia, vaatteita, kenkiä, laukkuja jne.

        No, asiani poiketa Schalkwijkiin oli sinapin keltaisen villalangan metsästys. No, löytyihän se kädentaitokaupasta ostoskeskuksen sisältä kun aikamme myyjän kanssa verrattiin eri värisävyjä toisiinsa puotin oven ulkopuolella kirkkaammassa valossa.

        Torilta ostin puseron ja alusvaatteita. Olisi tehnyt mieli ostaa sellainen iso taskurapu, mutta kun en ole moista käsitellyt niin jätin ajatuksen. Lihamestarilta ostin kaksi komeaa tartarpihviä, sekaaniin iski lihanhimo.

        Schalkwijk on monikansallinen asutusalue, joten markkinoiden tarjonta oli laaja-alainen. Siellä minäkin nigabien ja hijabien keskellä seurasin "helppoheikin" värikkäiden kangaskappojen myyntiä. Vanhemmilla musliminaisilla oli mustat kaavut, mutta ilmeisesti niiden alla on värikkäitäkin vaatteita. No, nuoret naiset erottaa vain nigabista muuten he ovat pääsääntöisesti länsimaisten naisten tavoin muodin mukaan puettuja.

        Palasin kotiin ja sain kudottua valmiiksi "päänsärkyä" aiheuttaneen villasukkaparin.

        Tällaisia kuulumisis tänään täältä pilvipoutaisesta Pohjois-Hollannin provinssista.



        Paloma ja korpikirjailija valistavat kansainvälisiä asioita ja etupäässä ruokia, meidän tietämättömien iloksi, vai pitäisikö vain puhua itsestäni, kaikki toiset olette maailmaa kierrelleet, minä vaan Euroopassa joissakin kohteissa.



        Skillaan, kirjoitit...

        "Paloma ja korpikirjailija valistavat kansainvälisiä asioita ja etupäässä ruokia, meidän tietämättömien iloksi, vai pitäisikö vain puhua itsestäni."

        Valistaa on verbi, joka tarkoittaa
        opettaa, sivistää, lisätä tietämystä, antaa valistusta. Valistuksella on siis eri merkitys kuin mieluisista asioista kertomisella.

        Omasta mielestäni kerron kokemuksistani, jotka koen erilaisina, normaaliin arkeeni varrattuna. En valista en opeta, enkä pidä missään nimessä ihmisiä tietämättöminä.

        Tunnen Paloman henkilökohtaisesti ja tiedän, että hänelläkään ei ole tarvetta valistaa saati opettaa ketään.

        Alkuosa on eilisedtä viestistäni.


    • Tiistain myöhäisiltaa Heemstedestä. Vihdoin aikaa istahtaa ja laittaa muutama rivi päivän tapahtumista.

      Lähdin aamupäivällä bussilla Schalkwijkiin. Perille päästyäni minua odotti miellyttävä yllätys. Schalkwijkin ostoskeskuksen parkkialueella oli iso ja värikäs markkinatori.

      Torilla oli kaikkea vaatteista, hedelmiin ja erilaisiin eksoottisiin joulunherkkuihin. Kalatarjonta upea, isoista taskuravuista mitä ihmeellisimpiin kaloihin, joita en tunnistanut, tunnistan vain jonkun Suomen järvikalan.

      Lihamestarin kojussa oli pihvejä poikineen. Torilta löytyi mausteita, oliiveja, taateleita, leivonnaisia, vaatteita, kenkiä, laukkuja jne.

      No, asiani poiketa Schalkwijkiin oli sinapin keltaisen villalangan metsästys. No, löytyihän se kädentaitokaupasta ostoskeskuksen sisältä kun aikamme myyjän kanssa verrattiin eri värisävyjä toisiinsa puotin oven ulkopuolella kirkkaammassa valossa.

      Torilta ostin puseron ja alusvaatteita. Olisi tehnyt mieli ostaa sellainen iso taskurapu, mutta kun en ole moista käsitellyt niin jätin ajatuksen. Lihamestarilta ostin kaksi komeaa tartarpihviä, sekaaniin iski lihanhimo.

      Schalkwijk on monikansallinen asutusalue, joten markkinoiden tarjonta oli laaja-alainen. Siellä minäkin nigabien ja hijabien keskellä seurasin "helppoheikin" värikkäiden kangaskappojen myyntiä. Vanhemmilla musliminaisilla oli mustat kaavut, mutta ilmeisesti niiden alla on värikkäitäkin vaatteita. No, nuoret naiset erottaa vain nigabista muuten he ovat pääsääntöisesti länsimaisten naisten tavoin muodin mukaan puettuja.

      Palasin kotiin ja sain kudottua valmiiksi "päänsärkyä" aiheuttaneen villasukkaparin.

      Tällaisia kuulumisis tänään täältä pilvipoutaisesta Pohjois-Hollannin provinssista.

      • Anonyymi

        Että semmonen tapaus taas tällä kertaa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Että semmonen tapaus taas tällä kertaa...

        Mitäpä oot ite touhuillut?


    • Anonyymi

      Skillan kirjoitti, että ennen vanhaan kouluissa oli kuri ja kaikkea ei sopinut tehdä.
      Näinhän se oli, hiljaa piti olla tunnilla. Jos ei ollut vähintään nurkkaan joutui häpeämään. Laiskoja ja törkeän huolimattomia myös ojennettiin.

      Välituntitapahtumiin ei niinkään kiinnitetty huomiota. Lastenvälinen kiusaaminen oli varsin yleistä. Näsäviisaat pilkkasivat hiljaisimpia lapsia, kun huomasivat, että nämä eivät pitäneet siitä. Nykyään kiusaamiseen jo kiinnitetään enemmän huomiota kuin ennen vanhaan.

      Sama juttu se on täällä. Kyllä minusta voi puuttua, jos joku useaan kertaan nimittelee toista vaikkapa kaikkitietäväksi yms - ylilyöntiähän se on, ei kukaan ole kaikkitietävä.

    • Anonyymi

      Keskiviikkopäivää täältä Helsingin rannikolta. Ilma on niin pimeän harmaa ja vetinen, että voisi kai saksilla leikata sumua.
      Ainakaan vielä ei myrskyä näy. Joku laivavuoro on kyllä peruttu alkavan myrskytuulen takia. Onneksi en ole merelle menossa.

      Kahvipirtissä oli mukava käväistä juomassa kuppi teetä ja pieni karjalanpiirakka syömässä. Monta kirjoitustakin olitte jo saaneet aikaiseksi. Mukavaa oli olla Korppiksen mukana torillakin siellä Hollannissa. Itsekään en minkäännäköisiä rapuja ole itse ruuaksi valmistanut, joskus ostanut valmiiksi keitettyjä rapujuhliin. Erikseen katkaravun hännät purkista tai pakasteesta, ovat hyviä salaatissa. Netistä olen kyllä katsellut kaikenlaisten merenelävien ruuaksi valmistamisia, Eilen katsoin kun 17 kiloinen jättimäinen mustekala valmistettiin ja pienittiin pikkupaloiksi valtaviin jäärouheella täytettyihin styrox-laatikoihin ja toimitettiin varmaan johonkin ravintolaan erilaisten ruokien ja salaattien raaka.aineeksi.

      Mira

      • Anonyymi

        Luin netistä että yli 20.000 kotitaloutta on ollut tänään pahimmillaan sähköittä. Täällä Salpausselän eteläpuolella me ollaan kuin herrankukkarossa. Ennen sade vetenä kuin lumikaaoksena, kehuu hurskainen.


    • Anonyymi

      Sumuista keskipäivää Pirttiin! Kiireisiä päiviä on ollut, ei ole ehtinyt tänne kahvillekaan , paitsi nyt, haluan maistaa joulutorttua kahvin kera, nam, hyviä ovat!

      Korppiksen matkakertomuksia on aina kiva seurata! Hollannissa olen vain kerran käynyt, ja hyvät muistot jäi koko porukallemme.
      Ihmiset olivat ystävällisiä, joimme kahvia eräässä baarissa, kahvimaito loppui heti alkuunsa, eipä ne pahemmin siitä hämmästyneet, vaan lisää tuotiin juoksujalkaa!

      On hyvä, että ei tule lumena tuo kosteus, paremmin pärjätään!
      Valoja vain riitävästi, niin ei haittaa hämäryys!

      Kiitos Miia.Elinalle tuosta jolulaulusta, lauloin sen kohta kahteen kertaan, on minun lempijoululauluni!

      Leppoisaa joulunalusaikaa ja joulua kaikille!
      Neeasa

      • Anonyymi

        Kiirettähän tässä pukkaa. En ole nyt joka päivä Pirttiin ehtinyt. Ehkä
        olisi ollut aikaakin, mutta eihän mulla ole oikein ollut asiaakaan.
        Miksipä olisin tunkenut sekaan hämmentämään.
        Mitään erikoisia jouluvalmisteluja ei meillä tehdä. Menee normaalien
        pyhäpäivien malliin. Samat ruuat, tärkeintä vain ylläpito ilman "kukastelua."
        En ole niillä vähäisillä ulkomaan matkoillanikaan erikoisuuksia hakenut.
        Muistan vain Las Palmasissa yltiöpäisesti kokeeilleeni mustekalaa.
        Siihen loppui kokeiluni, jatkossa pysyin perinteessä:)
        On kyllä ollut muutaman päivän setvittäviä ongelmiani. Nyt ne on
        reilassa. Enpä tarkemmin kertoile, se olisi turhuutta.)
        Hyvää jatkoa kullekin elää mielihalujensa mukaan:)
        ynnämuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiirettähän tässä pukkaa. En ole nyt joka päivä Pirttiin ehtinyt. Ehkä
        olisi ollut aikaakin, mutta eihän mulla ole oikein ollut asiaakaan.
        Miksipä olisin tunkenut sekaan hämmentämään.
        Mitään erikoisia jouluvalmisteluja ei meillä tehdä. Menee normaalien
        pyhäpäivien malliin. Samat ruuat, tärkeintä vain ylläpito ilman "kukastelua."
        En ole niillä vähäisillä ulkomaan matkoillanikaan erikoisuuksia hakenut.
        Muistan vain Las Palmasissa yltiöpäisesti kokeeilleeni mustekalaa.
        Siihen loppui kokeiluni, jatkossa pysyin perinteessä:)
        On kyllä ollut muutaman päivän setvittäviä ongelmiani. Nyt ne on
        reilassa. Enpä tarkemmin kertoile, se olisi turhuutta.)
        Hyvää jatkoa kullekin elää mielihalujensa mukaan:)
        ynnämuu

        Mustekala minullekin maistui huonosti, yhteen kokeiluun jäi, aikoinaan, kauan sitten.

        Kiva lukea muiden kokemuksia, löytää yhtäläisyyksiä. M-e.


    • Anonyymi

      Hädin tuskin jaksan Pirttiin askeltaa, niin on puhti poissa. Tämä muistuttaa Etelä-Suomen ilmastoa kuin Puolassa ennen oli.
      Asiantuntijat ovat puhuneet jo vuosia, että vasta Keski-Suomessa tullaan saamaan lumipeite marraskuussa.

      Luontotoimittaja Juha Laaksonen sanoi tänäisen linnunlaulu-toivekonsertin alkutoteamuksena tätä keskipäivää tämän vuoden pimeimmäksi päiväksi Helsingissä.

      Meille alkaan liunaantaivaalla näkyä lounaisen puolen taivaalla pääseutualueen valojen heijastus alapilvissä hiukan iltaruskon tapaan.
      Sitä pitää ihmetellä, että jossakin päin suomea pohjavedet jäivät liian alas, että kaivoissa vesi riittäisi. Kai sateet ovat olleet enemmän tihkusateita. Hyvin tämä "etelän kaamos" on kulunut. Jo viikon päästä olla jatkuvan päivän puolella. Hei vaan hurskaiselta!

    • Anonyymi

      Tuo 17.000 oli vasta alkua. Pahimmillaan ilman sähköä olevia talouksia oli yli 62.200 kpl. Uutta lunta jopa 20 sm.
      P-karjalainen

      • Huomenta, luonto pukeutunut valkeaan asuun ja aurat työntelevät lunta pois kaduilta, reippaanlaiset kinokset aikaan saavat.
        Kovin kosteaa tuo lumi on ja varmaan sähkökatkoja aiheuttaa, kun puita lumiasuun pukee, toivottavasti ei pitkäaikainen ole tämä hankaluuden aiheuttaja.

        Sini-sirkku aika paljon on pienentynyt minunkin joulun valmistaminen, kun taka vuosia muistelee, mutta itse tekeminen kuitenkin kiehtoo.
        Laatikot sain eilen valmiiksi ja viimeisiä tossuja suvun pienemmälle värkkäilen, teen sellaiset punaiset tupsu tossut, eka joulua viettää;)

        Korpikirjailija, olen pahoillani, kun en oikein osannut kertomaasi kuvata, minulla on tuo kielioppi aina ollut hakusissa ja olen sitä pahoitellut aiemminkin.
        Hyvin on ohitettu virheeni, vaikka varmaan pahalta tuntuukin lukea.
        Meillä täällä päin ehkä tulkitaan tuo valistaminen myös tiedon antamisena, ei siis pahana.

        Tänään odottelen kokeiden tuloksia ja sitten ne saatuani menen viimeisille ostoksille, ellei nyt jotain pientä unohdu, kaupat jätän joulun jälkeiseen aikaan.
        Toivottavasti kaikki kokeiden tulokset entisiä lukemia näyttää.

        Viikon perästä jo Tapaninpäivä, ja päivän pimeneminen on loppunut ja valoisuus alkaa hitaasti edetä, eikös se Tapanina jo kukon askelen pidempi olekin;)
        Hyviä jatkoja toivottelen, jaksakaa, jouluna sitten levätään;)


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Huomenta, luonto pukeutunut valkeaan asuun ja aurat työntelevät lunta pois kaduilta, reippaanlaiset kinokset aikaan saavat.
        Kovin kosteaa tuo lumi on ja varmaan sähkökatkoja aiheuttaa, kun puita lumiasuun pukee, toivottavasti ei pitkäaikainen ole tämä hankaluuden aiheuttaja.

        Sini-sirkku aika paljon on pienentynyt minunkin joulun valmistaminen, kun taka vuosia muistelee, mutta itse tekeminen kuitenkin kiehtoo.
        Laatikot sain eilen valmiiksi ja viimeisiä tossuja suvun pienemmälle värkkäilen, teen sellaiset punaiset tupsu tossut, eka joulua viettää;)

        Korpikirjailija, olen pahoillani, kun en oikein osannut kertomaasi kuvata, minulla on tuo kielioppi aina ollut hakusissa ja olen sitä pahoitellut aiemminkin.
        Hyvin on ohitettu virheeni, vaikka varmaan pahalta tuntuukin lukea.
        Meillä täällä päin ehkä tulkitaan tuo valistaminen myös tiedon antamisena, ei siis pahana.

        Tänään odottelen kokeiden tuloksia ja sitten ne saatuani menen viimeisille ostoksille, ellei nyt jotain pientä unohdu, kaupat jätän joulun jälkeiseen aikaan.
        Toivottavasti kaikki kokeiden tulokset entisiä lukemia näyttää.

        Viikon perästä jo Tapaninpäivä, ja päivän pimeneminen on loppunut ja valoisuus alkaa hitaasti edetä, eikös se Tapanina jo kukon askelen pidempi olekin;)
        Hyviä jatkoja toivottelen, jaksakaa, jouluna sitten levätään;)

        Hyvää huomenta!
        Ihan mitenkään nuolematta, nyt olen kade teidän jouluvalmisteluista! Minä olen kärrännyt tarpeetonta tavaraa kierrätykseen, roskiin, jakeluun ja jynssännyt rystyset verillä. Olen siinä(kin) mielessä hupsu, että pienikin piste muuten puhtaalla pinnalla vaivaa ja se täytyy saada pois. Jää sitten puhtaat pinnat seuraavalle.
        Vihon viimeinen itse tehty muutto tämä on. Jälkipolvi tehköön sen viimeisimmän puolestani.

        Etten vaan pääsisi välillä huilaamaan, niin on riennettävä hakemaan virkavallalta päteviä papereita todistaakseni, että minä olen minä. Ei käy ajokortti enää, passi päässyt vanhaksi jne.

        Anteeksi nämä omien asioiden ryöpsytykset, helpottaahan tämä vähäisen.

        Joulua vietän lasteni tykö, että valmiiseen pöytään pääsen. Eipä olisi esillä astioita kattaa pöytää.

        Joulurauhaa ja mielihyvää ihan kaikille!

        raakile.vielä


      • SkillaN kirjoitti:

        Huomenta, luonto pukeutunut valkeaan asuun ja aurat työntelevät lunta pois kaduilta, reippaanlaiset kinokset aikaan saavat.
        Kovin kosteaa tuo lumi on ja varmaan sähkökatkoja aiheuttaa, kun puita lumiasuun pukee, toivottavasti ei pitkäaikainen ole tämä hankaluuden aiheuttaja.

        Sini-sirkku aika paljon on pienentynyt minunkin joulun valmistaminen, kun taka vuosia muistelee, mutta itse tekeminen kuitenkin kiehtoo.
        Laatikot sain eilen valmiiksi ja viimeisiä tossuja suvun pienemmälle värkkäilen, teen sellaiset punaiset tupsu tossut, eka joulua viettää;)

        Korpikirjailija, olen pahoillani, kun en oikein osannut kertomaasi kuvata, minulla on tuo kielioppi aina ollut hakusissa ja olen sitä pahoitellut aiemminkin.
        Hyvin on ohitettu virheeni, vaikka varmaan pahalta tuntuukin lukea.
        Meillä täällä päin ehkä tulkitaan tuo valistaminen myös tiedon antamisena, ei siis pahana.

        Tänään odottelen kokeiden tuloksia ja sitten ne saatuani menen viimeisille ostoksille, ellei nyt jotain pientä unohdu, kaupat jätän joulun jälkeiseen aikaan.
        Toivottavasti kaikki kokeiden tulokset entisiä lukemia näyttää.

        Viikon perästä jo Tapaninpäivä, ja päivän pimeneminen on loppunut ja valoisuus alkaa hitaasti edetä, eikös se Tapanina jo kukon askelen pidempi olekin;)
        Hyviä jatkoja toivottelen, jaksakaa, jouluna sitten levätään;)

        Huomenta kauniin auringon nousun siivittämästä Heemstedestä. Tulossa ulkoilupäivä 12C.

        Kommentissasi ei ollut kielioppivirhettä, asian yhteydessä itsensä tietämättömäksi julistautuminen ei ole kielioppivirhe.

        Olen saanut tuta omista kielioppivirheistä, joten mm. ruuvasta, ruuvista murresanat ovat saaneet runsaasti palstatilaa. No, olen oppinut kirjoitushistoriani aikana ottamatta niitä tosissani.

        Miten sisäistämme luetun.

        "Paloma ja korpikirjailija valistavat kansainvälisiä asioita ja etupäässä ruokia, meidän tietämättömien iloksi, vai pitäisikö vain puhua itsestäni, kaikki toiset olette maailmaa kierrelleet, minä vaan Euroopassa joissakin kohteissa."

        Sisäisin tämän tekstin juuri kuten kirjoitit. Sitä paitse en kirjoita pääsääntöisesti ruokakokemuksistani vaan ylipäätään elämän menosta muuttuvissa ympäristöissäni. Sitähän kaikki muutkin täällä kahvipirtissä tekevät.
        Kukin elää tavallaan, ei meidän tarvitse asettua vastakkain.

        Tämä riittäköön, tästä "kielikuviokömmähdyksestä" tekeville sattuu.

        Ehkäpä Leidenin joulumarkkinat tänään, katsotaan. Hyvää päivänjatkoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää huomenta!
        Ihan mitenkään nuolematta, nyt olen kade teidän jouluvalmisteluista! Minä olen kärrännyt tarpeetonta tavaraa kierrätykseen, roskiin, jakeluun ja jynssännyt rystyset verillä. Olen siinä(kin) mielessä hupsu, että pienikin piste muuten puhtaalla pinnalla vaivaa ja se täytyy saada pois. Jää sitten puhtaat pinnat seuraavalle.
        Vihon viimeinen itse tehty muutto tämä on. Jälkipolvi tehköön sen viimeisimmän puolestani.

        Etten vaan pääsisi välillä huilaamaan, niin on riennettävä hakemaan virkavallalta päteviä papereita todistaakseni, että minä olen minä. Ei käy ajokortti enää, passi päässyt vanhaksi jne.

        Anteeksi nämä omien asioiden ryöpsytykset, helpottaahan tämä vähäisen.

        Joulua vietän lasteni tykö, että valmiiseen pöytään pääsen. Eipä olisi esillä astioita kattaa pöytää.

        Joulurauhaa ja mielihyvää ihan kaikille!

        raakile.vielä

        Voi miten tuttua tuo muuttohässäkkä on! Itselläni sattui äitienpäiväksi tuo astiattomuus, heh, joten avuttomaksihan siinä tunsi itsensä väsyneenäkin vielä! Kaikesta tosin selviää, kun saa levätä välillä, sitten uuteen kotiin asettuminen tuo niin paljon mielihyvää virikkeillään!

        Valmiiksi katettuun pöytään istuminen on kyllä äideille juhlaa, minäkin nuorimmaiseni perheen joulupöydän äärelle menen 😋))
        Joulurauhaa sinne uuteenkin kotiin! 🎄🎄🎄

        Ihan kohta alkaa ylen sivuilta Mäntyniemen joulukalan luovutus ja tervehdyskykat ym. ,...vielä Putin'in pitkä haastattelu traditio on osin ainakin katsottava,..heippa!


    • Huomenta pirttiläisille täältä "mustikasta". Aurinko saattaa pilkahtaa tänään jos sattuu olemaan oikeaan aikaan hereillä, taivas on hivenen selkeämpi ja pikkuinen pakkanenkin tuntuu olevan. Avokki täyttää tänään vuosia ja lähdemme varmaan synttärilounaalle läheiseen ravintolaan, jossa on joulupöytä lounasaikaan. Ruotsalaisia herkkuja jotka muistuttavat suuresti suomalaisia jouluherkkuja. Ei tosin laatikoita, mutta omeletti ja ankeriasta :)

      En minä nyt silleen valistamistarkoituksella kirjoittele omista jouluruuistani tai juomistani, kunhan nyt vain kuvailen omia perinteitäni, koska kokeilen mielelläni uusia reseptejä ja pidän ruuanlaitosta ja koen sen eräänlaisena luovuusprosessina. Koin tuon "valistamisen" ikään kuin valottamisena, raportoimisena, en opetustarkoituksella tehtynä.

      Omat kuvioni ovat nyt niin pienet että pakostikin jos haluaa osallistua keskusteluihin, niin niillä eväillä mennään, ne ovat lähtökohdat.

      • Anonyymi

        Sinulla Paloma.se on isot kuviot omiini verrattuna. Olin eilen hakenu postin ulkolootasta ja sitä lukemassa kun ystävällinen perheen äiti tuli tuomaan joulutervehdyksen.
        Mie en olt moksiskaan asunnon ihan ohuista rojukasoista. Jos joulun aikana tulee rönttäkelejä siivoon sitten. Jos on poutaa teen pientä kiinteistöduunia. Hyvä ettei kukaan ole kysymässä jouluks heille, en lähtiskään, yksin on paree olla.
        Hyvää joulunalusviikkoa kaikille. > hurskainen.


    • Upea päivä Leidenissä, tosin vesisade yllätti kun istuimme glögillä kanavaan pystytellyllä upealla joulutorilla.

      Tunnelma oli viehättävä, ostin torilta käsityöläisen tekemän ns. kuumailmapallojutskan nukkekotiini ja paluumatkalla tavaratalosta ruskean villatakin. Ruskea väri on nyt minulle in.

      Kotiinpaluu oli jännittävä. Jos haluaa matkustaa Hollannissa junalla pitää junamatkustuskortissa olla vähintään 20 euron saldo. Minulla oli vain 10,80 saldo joten matkustin ns. pummilla Heemsteedeen.

      Eihän elämä ole nipotusta, kotona jälleen.

      • Anonyymi

        "Eikö se korppikotka ole aika kurjaa kun et voi puhua siellä omaa kieltä ja se sun poikaystäväkin joutuu puhumaan itselleen vierasta kieltä sinulle ?"

        Eikö sinua nyt hävetä oma mielipiteesi sieltä "pimeänpirtin" kätköistä, joka ei halitse mitään, kuin Suomen kieltä?

        Ajattele vaika näitä suomen- ruotsalaisia, jotka vaihtavat kieltä kuulijan mukaan ja molemmat sillon ymärtävät.

        Miksi oletat, että korppiksen kihlattu ei ymmärtäisi suomenkieltä riittävästi, koska on hän on asuntu täällä monta vuotta.

        Mielestäni kirjoituksesi oli todellakin ala-arvoinen riman aloitus, kohditstueen ko. kirjoitajaan.


    • Anonyymi

      Ehkä vaikein joulu esillä samponi leikattu koko polvi korjattu ja hänellä parkinsson joka näyttää pahenevan, kasveja myös hoitaen .......

    • Huomenta talvisen näköisestä Savosta, lunta on maa valkoisena, pakkanen seilaa kahta puolin nollaa.
      Ison maton jo kiikutin telineelle, lumen päällä karistelin pölyjä irti ja nyt saa tuulettua, siivous siis alkamassa, teenkin kahtena päivänä, kun hieman isommasti ajattelin paikkoja läpi käydä.

      Noista kirjotusten mukana tulevista virheistä ei ole riita koskaan ollut, ei pilkkujen paikoistakaan, hyvin on pirtissä tarkoitukset ymmärretty.
      Vielä tuohon, että ei opettajaksi ole kukaan ketään uskonutkaan, yleensä tätä arkea kerromme ja jos joku matkoja tekee, hän niistä kertoo, toiset saavat osansa ja melkein kuin mukana matkalla olisi saanut olla.
      Tuo ruoka puoli on ollut innostuksen lähde, kun joku jotain tekee, tarttuu into toisiinkin.

      Raakile vielä. taidat olla tarkka ihminen, vaikka samoja piirteitä tunnustan itsellänikin olla, jos joku ei kohdalleen mene, vaivaa se niin paljon, että pakko on korjata.
      Nyt sitten levon kannalta ota joulun aika ja nauti uuden kodin viehätyksestä.

      Sini-sirkku myös totesit tuon majan muuton raskauden, yksi hyvä puoli siinäkin, pääsee tai tulee luovuttua turhista tavaroista.

      Kiva yllätys hurskaisella, näitä voi useampiakin tulla, kun tontut seuraa miten kilttinä olet ollut.

      Ynnämuulla taitaa kuitenkin joulu jotain puuhaa antavan, kun ei pirtissä ehdi piipahtaa;)
      Näin monella muullakin on, kun melko hiljainen oven käynti pirttiin on ollut, no kohtahan ne kiireet ohi on.

      Nyt sitten siivouksen pariin ja tikkailla joudun keikkumaan, kaappien päälliset sen vaatii, vaikka turhana joku pitää, niin itselleni hyvä mieli tulee, kun tiedän joka kohdan putsanneeni.
      Eihän sitä joka paikkaa juuri jouluksi olisi tehtävä, mutta hyvä että edes joskus tulee nekin hoidettua ja pisteet itselle jaksamisesta voi antaa;)
      Hyvä mieli tuli myös sairaanhoitajan soitosta, kaikki hyvin, ei lääkäriin tarvitse kokeiden johdosta mennä.
      Nyt puuhat käyntiin, että aamupäivällä saan hommat tehtyä, kuulemisiin;)

      • Anonyymi

        Huomenta!
        Aamupuuhissani olen katselemassa koneelta "maailman menoa." Lukaisin
        Pirtin viestitkin. SkillaN epäili, josko joulupuuhat vievät aikani, etten
        Pirtissä ehdi pistäytyä.
        Ei mulla ole "joulupuuhia", ne menevät tavalliseen rytmiin, mutta en halua
        sekaantua toisten touhuihinkaan. Normaalipuuhiani on kertynyt muutakin
        kuin pölyimurin kävelyttely. Minusta on kuitenkin turhaa raportoida
        yksityisistä asioistani liiemmälti.
        Tulen kyllä Pirttiin "ilmoittautumaan silloin kun siihen on sopivaa hetkeä.
        Hyvää jatkoa teille juhlapäiviä kohottamaan!
        terv. ynnämuu


    • Sain melkein sätkyn, kun Skillan kerroit kaappien päällysten puhdistamisesta : näin jo sieluni silmin sen töhnän, mikä omieni päällä majailee, koska en ole kertaakaan tikkaille kiivennyt niitä puhdistamaan. Muistin toki pian, että meillä keittiökaapit ja muutkin komerot on asennettu kattoon asti, joten ne eivät pölyjenkerääntymispaikkoina toimi, pyyhittäviä tasoja toki riittää alempana. Pitäähän jouluna raikasta olla, pääsevät ihanat joulun tuoksutkin esille paremmin, ne ovat tärkeä osa tunnelmaa. Kinkussakin on oikeastaan parasta sen nostalginen tuoksu. :)

      Täältä Kahvipirtistä saa kyllä inspiraatiota tekemisiinsä, kerran askartelin kirjojen lehdistä laskostettuja enkeleitä ja sain monta "tilaustakin" niistä. Susheja olen rohkaistunut näpertämään ja jääkellarin lohta. Nyt tuo kauraleipä sai muistamaan, että voisin leipoa kaurapitoisesta sämpyläjauhosta korileipää, kun on iso porukka tulossa jouluaterialle, ja siitä olen kiitoksia kerännyt. Se on taikinajuureen tehtävää, joten maku on täyteläinen ja säilyvyys hyvä, jauhotetussa korissa nostatus tekee leivästä kauniin .

      Olen perinteiden vaalija, mutta en pakkopullana vaan elämään omalta osaltaan ulottvuutta antamaan. Henkinen perintö on tietenkin tärkeämpi, mutta ruokakin antaa monta mahdollisuutta kertoilla, miten oma äiti tai mummo sen teki ja miten sen äärellä mukavia hetkiä vietettiin. Samoin vanhat astiat kattauksessa sisältävät monta tarinaa. Punajuuri on kautta vuoden lempijuures, rosollikulhoksi valitsen kauniin vanhan kristallisen, korkeajalkaisen. Tapaninpäivänä valmistan usein jotain muuta punajuurista, koska keitän niitä itse rosolliin ja jää yli, en osta etikkaan säilöttyjä. Vuohenjuuston tai sinihomejuuston kanssa niistä saa nopeasti ihanaa herkkua , ja mikä väri !

      Eilen auringonpaiste yllätti etelärannikkolaiset, ja läksimme Porkkalanniemen kärkeen eväsretkelle katsomaan merenkäyntiä, oli vielä komeat pohjamainingit edeltävästä myrskystä. Huomenna aiomme vielä perinteen mukaan Fiskarsin ruukin jouluilmettä ihailemaan, joessa on usein valotaidetta satojen sorsien lisäksi , siltojen kaiteet ja puut valaistu, sen rannalla on seimi, pikkuputiikit täynnä jouluista taidetavaraa eikä mitään krääsää. Kivoja ruokapaikkojakin löytyy joka makuun ja kokonaisuus on kuin menneestä ruukkimaailmasta.

      • Istumaan piti päästä välillä ja mikäs sen kotoisempi paikka olisi kuin tietokoneen edessä oleva tuoli.

        Oli mukava kun viestin laitoit ynnämuu, tästä sen näkee miten tärkeä juttu onkaan jokaisen viestin näkeminen;)
        Ehkä miehet ei naisten tapaan näiden siivouksien ja ruokien vuoksi innostu, mutta ainahan jotakin kertomista löytyy, sääkin paljon puhetta antaa täällä livenäkin.

        Kiitos Ramoona, taas sait niin kauniisti kerrottua joulusi tulosta ja kaikkea mikä siihen kuuluu.
        Perinteitä minä myös yritän yllä pitää, toivoisin että nuoremmat emännät siitä intoa saisi, ei kaiken niin kovin järkeväksi ja totiseksi saisi mennä, mielikuvia on synnytettävä.
        Katoit pöytääsikin niin houkuttelevasti, että kauniin kattauksen näin;)
        Kerran vuoteen nuo kaappien päälliset pesen ja yllättävää miten pöly rasvoittuu niihin vaikka ei keittiön puolella kaikki olekaan.
        Vitriini sen verran korkea, että tikkaat tarvitsee ja eteisen vaatekaappi samoin, eteisen kaapin päälle olen asettanut osan maljakoita, kun muualla ei kaikelle paikkaa löydy.
        Meillä on talvipäivän seisaus tilaisuus vanhan kanavan tiloissa ja aina se on ollut kaunis tapahtuma, ulkona tänä vuonna kuulemma tuli teoksia, en taida jaksaa kuitenkaan mennä, onhan yö vielä lepoaikaa, jospa piristyisi.

        Mutta nyt sitten jatkamaan hommaa, satamaan mokoma rupesi, kosteaa on ja muutama tunnin matot ehti ulkona tuulettua, näin mennään.


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Istumaan piti päästä välillä ja mikäs sen kotoisempi paikka olisi kuin tietokoneen edessä oleva tuoli.

        Oli mukava kun viestin laitoit ynnämuu, tästä sen näkee miten tärkeä juttu onkaan jokaisen viestin näkeminen;)
        Ehkä miehet ei naisten tapaan näiden siivouksien ja ruokien vuoksi innostu, mutta ainahan jotakin kertomista löytyy, sääkin paljon puhetta antaa täällä livenäkin.

        Kiitos Ramoona, taas sait niin kauniisti kerrottua joulusi tulosta ja kaikkea mikä siihen kuuluu.
        Perinteitä minä myös yritän yllä pitää, toivoisin että nuoremmat emännät siitä intoa saisi, ei kaiken niin kovin järkeväksi ja totiseksi saisi mennä, mielikuvia on synnytettävä.
        Katoit pöytääsikin niin houkuttelevasti, että kauniin kattauksen näin;)
        Kerran vuoteen nuo kaappien päälliset pesen ja yllättävää miten pöly rasvoittuu niihin vaikka ei keittiön puolella kaikki olekaan.
        Vitriini sen verran korkea, että tikkaat tarvitsee ja eteisen vaatekaappi samoin, eteisen kaapin päälle olen asettanut osan maljakoita, kun muualla ei kaikelle paikkaa löydy.
        Meillä on talvipäivän seisaus tilaisuus vanhan kanavan tiloissa ja aina se on ollut kaunis tapahtuma, ulkona tänä vuonna kuulemma tuli teoksia, en taida jaksaa kuitenkaan mennä, onhan yö vielä lepoaikaa, jospa piristyisi.

        Mutta nyt sitten jatkamaan hommaa, satamaan mokoma rupesi, kosteaa on ja muutama tunnin matot ehti ulkona tuulettua, näin mennään.

        Minäkin eläydyin Ramoonan taitavuuteen ja elämän runsauteen, kun se parhaimmillaan on. Tuo Fiskarsin ruukilla käynnit on ihania, kun jo maisemat on niin kauniita joenrannat runsaine puineen,..
        Samoin astioiden viehättävyys osui silmiini eilen, etsiessäni yläkaapista pientä lasiastiaa korkealla jalalla. Huomasin monta sellaista astia, joita en kertaakaan ole täällä käyttänyt,..unohtanut runsausesta ylähyllyille 😋)) Sopivia ehkä tytöille lahjaksi joku kerta, jos haluavat.

        Vieraani ilmoitti olevansa hieman myöhässä, joten saan istua koneen ääreen, Jorvin tapaamisessa oli hyvät uutiset minullekin, saan olla kiitollinen hyvästä hoidosta. Lääkärin mukaan on kannattanut hoitaa, ja lupasi vielä vaan jatkettavan jos vaan jotakin ilmenee !,..voi iankaikkinen, johan olen aika vanhakin 🤣))
        🍎
        Kiitollinenhan saan olla hyvästä perusterveydestä ja hoidoista, hoitajatytötkin kansliassa oli laittaneet joulukuusia hiuspantoihin, ja paimenen sauvakin sojotti yhdellä nauravalla 😊)) Viimoinen työpäivä 2 viikkoon, niin riehaantuuhan siinä ilotsemaan.

        Ahkeroikaa ja nauttikaa joka hetkestä Pirttiläiset, on niin lyhyt nyt jouluaika 🎄⭐︎🍎🍎🎄✫

        sini.sirkku


    • korpikirjailija

      Joku kurjasteli elämäni kielikuvioita 🌝

      "Eikö se korppikotka ole aika kurjaa kun et voi puhua siellä omaa kieltä ja se sun poikaystäväkin joutuu puhumaan itselleen vierasta kieltä sinulle?"

      Kielitaitoni mietityttää. Voihan se olla kurjaa jos ei hallitse muuta kuin yhden kielen. Itselläni ei ole kielellisen kurjistumisen kokemusta.

      Kauko-Idän matkallamme keskustelin eri maalaisten kanssa englannin kielellä. Matka oli paras kielikylpy ikään. Matka antoi varmuuden, että selviän englannin kielitaidollani eri puolilla maailmaa. Englantia puhutaan eri puolilla maapalloa hyvinkin erilaisilla aksenteilla.

      Australialaisten kanssa tykkäsin keskustella. Kohdemaiden oppaat puhuivat aina englantia, aksenteista huolimatta heitä oli helppo ymmärtää ja laivan henkilökunnan kanssa kommunikointi oli myös helppoa. Palveluhenkilökunta laivalla koostui indonesialaisista ja filiippiniläisistä. Päällystö ja esimiehet pääsääntöisesti amerikkalaisista ja hollantilaisista.

      Hollannissa vastaan hollannin kielellä tervehdyksiin, sillä ihmiset täällä tervehtivät tuntemattomiakin mm. kadulla. Kiitokset lausun myös hollannin kielellä.

      Kielitaito on lahja, josta on kurjuus kaukana.

      Tot ziens 😊

    • Koneeni hukkasi kolmeksi tunniksi kentän. Sain tän nyt taas yhdistämään.
      Niinhän ne aina sanoo, ettei tollaisia korjata juurikaan, kun uuden saa jo sillä hinnalla.
      Niin ne sano mullekin tuo liikkeessä.
      Lunta on maassa jonkin verran, mutta tihkusadetta oli ulkona. Ihan hilkulla onko valkoinen joulu vai ei.
      Paljon monet touhuilee, kuin täälläkin jutuista käy ilmi.
      Itse olen vähentänyt, ei ole enää niin tarvetta.
      Pienen kinkun ostin eilen pakkaseen odottamaan paistamista.
      Paria laatikkoa olen tehnyt.
      Hiljaiseloa enimmäkseen näin pimeän aikaan.

    • Anonyymi

      Mahtaneeko hän johtua ehkä kuun vaiheesta, kun olen ollut päivän nukuksissa, kuitenkin kaiken aikaa mukamas jalkeilla.
      Marketissa keräsin ruoka ja muita tavaroita ostoskärryyn. Huomasin ennen kassaa ettei maksukortti tai rahaa ollut mukana latin latia.

      Niin se kuun aika. Eletään viimeistä kuun neljänneksen aikaa. Uusikuu alkaa ehkä tapaninpäivänä. Hourin kuuttomina päivinä entistä runsaammin. Torkkuvalta hurskaiselta hei!

      Niin. unohtui se kauppa asia. Jätin kärryn sinne hyllyjen väliin ja lähdin kotoa hakemaan maksuvälineitä kotoo. Nyt jätin siskonperheeltä tulleen joulukortin eteiseen muistuttamaan kortin mukana olosta ennen kauppaan lähtöö, sano.

      Lunta ehkä ei ehdi meille tulemaan Salpausselän eteläpuolella. Mikäs hänessäkään, päästään lumitöiltä ja ehkä ajoteilläkin päästään ilman peltivaurioita liikenteessä.

      • Huomenta vuoden lyhyempään ja pimeimpään lauantai aamua.
        Todella pimeää on ja loskaista, lumetkin on melkoisen vähäistä ja ruman likaistakin.
        Nyt kuitenkin on saavutettu se pimeyden syvyys ja muutaman päivän päästä alkaa valoisuus ja pianpa sen voimme nähdäkin, kiertokulkua on elämä.
        Meille pohjoismaalaisille on suotu tämä neljän vuoden ajan rikkaus ja se minua ihastuttaa, vaikka välillä synkältäkin näyttää.
        Eilen onnistuin kaikki suunnitellut työt tekemään, tänään vain makuuhuone enää, sen jätin tarkoituksella, että lakanat saan vaihdettua näin sauna päivänä ja yksi ihana nautinto odottaa nukkumaan käydessä;)
        Näin pieniä ne on nautinnot tässä iässä.

        Eliaana kerroit pienistä valmisteluista, paljon on vähentynyt minun touhuilut, ruokia vähemmän, mutta kuitenkin jotain jouluun liittyvää, kinkun ostin vain siivuina, eihän isoa kinkkua olisi jaksanut syödä.
        Lahjat melkein kaikki oma tekoisia, jokaista muistan kuitenkin.
        Perheen pienimmälle innostuin vielä neulomaan mohairlangasta liivin, pehmeä ja melkoisen sievä tulikin.
        Pitäisiköhän malli lähettää johonkin käsityö lehteen;)
        Tykkään itse suunnitella jotakin ja usein ainakin malleja muuntelen.

        Sini-sirkku kertoilit myös hyvän terveyden ihanuutta, vanhoinakin on ihana elää, kun ei suurempia vaivoja ole, ne pienet sitten mukana kulkee;)
        Kiitollinen olen minäkin ja torun itseäni turhasta narinasta.

        Huonosta muistista saa kärsiä koko keho, näin on hurskainen, minä yritän kauppa asiat hoitaa ilman kauppalistaa, hyvin olen onnistunut vielä, vaikka ei enää samaa muistia ihan olekaan mitä ennen.
        Yritän pakottaa muistamista kaikenlaisilla konsteilla, nyt olen yrittänyt muistella kelle kaikille joulukortin laitoin ja takkuilua on ollut muistamisen kanssa, mutta lopulta selvitin, kaikki kolmetoista muistin, en antanut periksi;)

        Kielitaitoni on suomea ja Savoa, hyvin olen tämän kahdeksan kymmentä vuotta selvinnyt, hiukan ylikin jo.
        Uskon loppuun asti näillä pääseväni.

        Nyt päivän touhuihin jokohan työt loppuu, uhkaavalta näyttää;)
        Kaikkea hyvää toivotan joulun kiireisille, jos jotain unohtuu, ei se joulu tulematta kuitenkaan ole;)


      • Anonyymi
        SkillaN kirjoitti:

        Huomenta vuoden lyhyempään ja pimeimpään lauantai aamua.
        Todella pimeää on ja loskaista, lumetkin on melkoisen vähäistä ja ruman likaistakin.
        Nyt kuitenkin on saavutettu se pimeyden syvyys ja muutaman päivän päästä alkaa valoisuus ja pianpa sen voimme nähdäkin, kiertokulkua on elämä.
        Meille pohjoismaalaisille on suotu tämä neljän vuoden ajan rikkaus ja se minua ihastuttaa, vaikka välillä synkältäkin näyttää.
        Eilen onnistuin kaikki suunnitellut työt tekemään, tänään vain makuuhuone enää, sen jätin tarkoituksella, että lakanat saan vaihdettua näin sauna päivänä ja yksi ihana nautinto odottaa nukkumaan käydessä;)
        Näin pieniä ne on nautinnot tässä iässä.

        Eliaana kerroit pienistä valmisteluista, paljon on vähentynyt minun touhuilut, ruokia vähemmän, mutta kuitenkin jotain jouluun liittyvää, kinkun ostin vain siivuina, eihän isoa kinkkua olisi jaksanut syödä.
        Lahjat melkein kaikki oma tekoisia, jokaista muistan kuitenkin.
        Perheen pienimmälle innostuin vielä neulomaan mohairlangasta liivin, pehmeä ja melkoisen sievä tulikin.
        Pitäisiköhän malli lähettää johonkin käsityö lehteen;)
        Tykkään itse suunnitella jotakin ja usein ainakin malleja muuntelen.

        Sini-sirkku kertoilit myös hyvän terveyden ihanuutta, vanhoinakin on ihana elää, kun ei suurempia vaivoja ole, ne pienet sitten mukana kulkee;)
        Kiitollinen olen minäkin ja torun itseäni turhasta narinasta.

        Huonosta muistista saa kärsiä koko keho, näin on hurskainen, minä yritän kauppa asiat hoitaa ilman kauppalistaa, hyvin olen onnistunut vielä, vaikka ei enää samaa muistia ihan olekaan mitä ennen.
        Yritän pakottaa muistamista kaikenlaisilla konsteilla, nyt olen yrittänyt muistella kelle kaikille joulukortin laitoin ja takkuilua on ollut muistamisen kanssa, mutta lopulta selvitin, kaikki kolmetoista muistin, en antanut periksi;)

        Kielitaitoni on suomea ja Savoa, hyvin olen tämän kahdeksan kymmentä vuotta selvinnyt, hiukan ylikin jo.
        Uskon loppuun asti näillä pääseväni.

        Nyt päivän touhuihin jokohan työt loppuu, uhkaavalta näyttää;)
        Kaikkea hyvää toivotan joulun kiireisille, jos jotain unohtuu, ei se joulu tulematta kuitenkaan ole;)

        TV:ssä kehoitettiin hankkimatta liikaa ruokia jouluksi, ja minua se hymyilytti, kun juuri perkasin ja fileoin isoa siikaa graavikalaksi. No, siitähän jäi mainiot soppa-ainekset, jotka tuolla muhivat sipulin ja pippureiden kera 😋)) Enhän ollut varautunut/muistanut, miten paljon perkuujätteistä kertyy,.. hyvän keiton niistä saan pariksi ateriaksi!

        Eiliset vieraani viipyiväkin koko iltapäivän, niin mukavia keskusteluhetkiä koimme, harvoin kun tapaamme. Nyt onkin sitten oma rauha ja pientä valmistelua enään,..iltapäiväksi saa jäädä lasimestarin sillin valmistus, likoamassa kun pari kokosilliä ovat!

        Hyvä oli huilata hetki kanssanne, coca colaa nauttien, jolla kauppiaani yhtenään hemmottelee minua😊)) Hyväähän tämä, ehkäpä virkistääkin!

        Heippa taas ystävät, vilkuttaa sinisirkku.


    • Anonyymi

      Oli hyvä ilma tehdä pieni lenkki, tietkin sulat, tuntui taas hyvältä kulkea ja
      polvenikin oli samaa mieltä!
      Sopivasti saavuin kotiin kuuntelemaan radion sinfoniaorkesterin konserttia , joka
      tuli Radiotalosta.
      Kauniisti siellä nuoret tytöt ja naiset, samoin kuin miehetkin soittivat, oli ilo katsella,
      mietin, että noin ne meidän lapsenlapsetkin soittaa.
      Hyvä harrastus on tuo musiikki ja ihanaa itselle, joka sen oppii!

      Päivä on pilvinen ja leuto, ei tuulekaan kovasti, on onni, ettei lunta ole vielä tullut.
      Sitä en kaipaa!
      Jouluvamistelut eivät nyt niin suuria ole, koska käytämme kaupan palveluja hyväksi, en vielä jaksaisi kaikkea itse alkaa tekemään, mutta sieltä saa sen mitä tarvitsee.
      Ennen lapset laski milloin on aatto, minäkin lasken: nyt on aaton, aaton, aatto!
      Nautitaan joulusta!
      Neeasa

    • Kävin äsken ulkolenkillä. Liukkaitakin paikkoja oli, vaikkakin hiekoitettukin.
      Nyt on jo pimeä. No huomenna se alkaa valo lisääntyä.
      Olen samaa mieltä Skillanin kanssa, että on hienoa, kun on nämä vuodenajat.
      Piti ottaa ja pestä keittiön ikkuna. Sinne väliin oli kuollut parikymmentä erilaista hyönteistä. Tuplalasi, mistä ihmeestä ne sinne oli päässeet. Ei ennen ole ollut.
      Eilen taas sain miniältä ´vatsapilla´ kuvan pienoisesta.
      Viestitellään miniän kanssa aika usein.

      • Anonyymi

        Kun luin hurskaisen viimeksi tulleen jutun kauppareisustaan, minulle oli
        tulossa samaan tapaan. Ryhdyin maksamaan - kuten tavallista- pankkikortilla.
        Kassan laite ei tunnistanut korttiani. Jopa ehdin vähän hätääntyäkin. Sitten
        muistin, että kukkarossani on muutama kymppi. Olen niitä kaiken varalta
        pitänyt. Ne riitti kauppalaskuuni, mutta jäi siitä kaihertamaan, että
        luuulivatko papan tilin olleen tyhjä.
        Pankki lähetti postissa sen uusitun kortin. Uutta oli se minulle, että se täytyi
        päivittää. Tein sen netissä, löysin kohteen ja täppäsin sen. Tuli ilmoitus, että
        kortti on käytettävissä 15min. kuluttua. Asia näytti selvältä ja läppäsin
        läppärini kiinni.
        Kaupasta tultuani menin verkkopankkiin. Selvisihän se, täytyi mennä vielä
        uudelle sivulle ja täyttää siellä kaavake. Miksi ei ollut siihen selvää ohjetta?
        Monet noitailut ehdin tehdä ja mielessäni haukkua systeemit:((
        Tänään koekäytin korttini. Nyt se toimii.
        Tuli pitkä purina tähän pätö asiasta, mutta oli siinä harmitustakin:)
        Muutoin pyyhkii entiseen tapaan, mitäs tässä, puolivalmiissa maailmassa:)
        terv. ynnämuu


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun luin hurskaisen viimeksi tulleen jutun kauppareisustaan, minulle oli
        tulossa samaan tapaan. Ryhdyin maksamaan - kuten tavallista- pankkikortilla.
        Kassan laite ei tunnistanut korttiani. Jopa ehdin vähän hätääntyäkin. Sitten
        muistin, että kukkarossani on muutama kymppi. Olen niitä kaiken varalta
        pitänyt. Ne riitti kauppalaskuuni, mutta jäi siitä kaihertamaan, että
        luuulivatko papan tilin olleen tyhjä.
        Pankki lähetti postissa sen uusitun kortin. Uutta oli se minulle, että se täytyi
        päivittää. Tein sen netissä, löysin kohteen ja täppäsin sen. Tuli ilmoitus, että
        kortti on käytettävissä 15min. kuluttua. Asia näytti selvältä ja läppäsin
        läppärini kiinni.
        Kaupasta tultuani menin verkkopankkiin. Selvisihän se, täytyi mennä vielä
        uudelle sivulle ja täyttää siellä kaavake. Miksi ei ollut siihen selvää ohjetta?
        Monet noitailut ehdin tehdä ja mielessäni haukkua systeemit:((
        Tänään koekäytin korttini. Nyt se toimii.
        Tuli pitkä purina tähän pätö asiasta, mutta oli siinä harmitustakin:)
        Muutoin pyyhkii entiseen tapaan, mitäs tässä, puolivalmiissa maailmassa:)
        terv. ynnämuu

        Kyllä nykytekniikalla kaikki yksinkertaiset asiat saadaan vaikeaksi.
        Ohjeissa on usein vajavaisuutta.
        Nykyään, kun kortissa on se lähimaksuominaisuus, käytän sitäkin. Sillä saa ostokset maksettua 50 euroon asti. Ei tarvitse kun lukukoneen kylkeen vilauttaa.
        Mun ei ole tarvinnut ainakaan tähän asti tarvinnu mitään ylimääräsiä tehdä, kun kortti on tullut postissa. Heti käyttövalmis. Oisko nuo kommenvenkit jotain turvajuttuja.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Kyllä nykytekniikalla kaikki yksinkertaiset asiat saadaan vaikeaksi.
        Ohjeissa on usein vajavaisuutta.
        Nykyään, kun kortissa on se lähimaksuominaisuus, käytän sitäkin. Sillä saa ostokset maksettua 50 euroon asti. Ei tarvitse kun lukukoneen kylkeen vilauttaa.
        Mun ei ole tarvinnut ainakaan tähän asti tarvinnu mitään ylimääräsiä tehdä, kun kortti on tullut postissa. Heti käyttövalmis. Oisko nuo kommenvenkit jotain turvajuttuja.

        Juurikin noin; korttimaksaminen on nopeaa ja vaivatonta - kunhan kortin salasana on joko mielessä tai jossakin salalokerossa. Kortit vaativat väliin sen tunnusluvun käytön. Tänäänkin jonot olivat pitkiä. Kun oli 2 korttia mukana, satonen pari kummallakin tilillä, se toinen tili ei vaatinut sitä tunnusluvun näppäilyy. Kätevää asiointia.

        Ihan ohutta hourimista tänäänkin, jo kolmatta päivää putkeen, manailuakin siitä. Huomasin siihen kaubamajareisullani huokean estokeinon. Otin hyllystä jääteetä ja siemailin sitä muina hurskaisina. Aivan sikamakea keino! Tukkentunu aivojyvänen alkoikin hyrrähääräämään siedettävästi. (tietysti maksoin juoman.
        Nyt kässään, miksi joillakin tyypeillä on mukanaan laihakalorinen juomapullo mukanaan. Nestetasapainohäiriö on kuin onkin olemassa. Vahvojen lääkkeiden käyttö alkaa kuivaan suuta, sano.
        > hurskainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin noin; korttimaksaminen on nopeaa ja vaivatonta - kunhan kortin salasana on joko mielessä tai jossakin salalokerossa. Kortit vaativat väliin sen tunnusluvun käytön. Tänäänkin jonot olivat pitkiä. Kun oli 2 korttia mukana, satonen pari kummallakin tilillä, se toinen tili ei vaatinut sitä tunnusluvun näppäilyy. Kätevää asiointia.

        Ihan ohutta hourimista tänäänkin, jo kolmatta päivää putkeen, manailuakin siitä. Huomasin siihen kaubamajareisullani huokean estokeinon. Otin hyllystä jääteetä ja siemailin sitä muina hurskaisina. Aivan sikamakea keino! Tukkentunu aivojyvänen alkoikin hyrrähääräämään siedettävästi. (tietysti maksoin juoman.
        Nyt kässään, miksi joillakin tyypeillä on mukanaan laihakalorinen juomapullo mukanaan. Nestetasapainohäiriö on kuin onkin olemassa. Vahvojen lääkkeiden käyttö alkaa kuivaan suuta, sano.
        > hurskainen.

        Huomenta ja nyt aloitan ihmettelemällä mitä tapahtui, kun kirjoitin viestiä, melkein valmis oli, kun tuli tieto "lukitaan" ja ruutu pimeni, eka kerran koneellani, kummitteleeko joku ilkiö;)
        No sää jatkaa samaa rataa, toivoisi hieman pakastavan ja uutta lunta valaisemaan, olisi haudoilla käynti kauniin rauhoittavaa.
        Sää on mikä on ja sille en minä ei kukaan toinenkaan mitään mahda.
        Nyt pitäisi joutua pullan leipomiseen, luulen että tänään tulee pidemmästä matkasta joulutervehdyksen tuojia, kun on vapaata työstä, huomenna sitten kahvitellaan lähisukulaisten kanssa;)
        Kehräpullia aion tehdä, niin voisia ja hyviä;)

        Pankkikortti asiat on puhuttanut ja ynnämuu kertoili kortin käyttöön otosta, minulla kerran vuoteen tulee kortti kotiin ja allekirjoittamalla sen on valmis käyttöön.
        Onkohan sekin nyt muuttunut vaikeammaksi, kun nuo turvallisuus riskit vaan kasvaa,

        Eliaana ja hurskainen kosketusmaksua käyttäneet, niin minäkin ja harvoin suuremmaksi ostokseni meneekään kuin se 50 euroa, että näppärästi se onnistuu.
        Jos rahaa nostan kassalta silloin on tunnusluku annettava.
        Tuo veden tarve on todellinen, jos lääkkeitä paljon käyttää, nestetasopaino heittelee.

        Neeassa kertoili ulkoilevansa jo sujuvasti, onhan melkoinen helpotus kun kunto palailee, mukava siltä osin tuo sääkin, ei liukkautta kovin paljon esiinny.

        Ikkunan pesu olisi ollut tarpeellinen ja mahdollinenkin, mutta nyt laistan sen.

        Minulla lohi suolakalana pakkasessa odottaa, siellä ei liikaa suolaannu.
        Kotini on kaikella tapaa valmis joulun tulla.

        Tänään pojan tyttären kanssa menemme kirkkoon laulamaan kauneimpia joulu lauluja.
        Sekin tapa on jo perinteiseksi muodostunut.

        Päivä on valennut tässä istuessa sen minkä valoistuu, nyt se pulla taikinan teko ja muut aamu askareet odottaa, hyvää jatkoa vain kaikille.


    • Valkeaa Joulua?

      Neljän vuodenaikaa Etelä Suomessa siirtynee ajansaatossa unholaan. Taitaa Suomen etelä rannikko olla vielä sula ja tuleeko jäätä, jäänee nähtäväksi.  Olihan Hollannissakin jäätä kanavissa jopa kuusi viikkoa talven aikana, mutta nyt ehkä viikon jos sitäkään. Ehtinenkö näkemään sen ihmeen kun jää peittää kylän kanavan.

      Vettä tihuuttaa, päivän ylin lämpötila 9C, talojen pihoilla jouluvalojen katveessa pensaskukat kukkivat.

      Juttelin esikoisen kanssa mahdollisesta heidän tulosta tänne, vaan mitäpä hyöveijää siirtyä Helsingin vesisateesta Alankomaiden vesisateeseen. Itävallan laskettelukeskuksetkaan, jonne poika halajaisi, eivät ole pystyneet alempia rinteitä avaamaan ja ne keskukset, joissa on lunta ovat täyteen buukattuja joulun ja uuden vuoden välipäivinä.

      Itse kainuunlaisena saan vielä toistaiseksi nauttia talvesta ja jahka palaan korpeen kiiruhdan  mökille hankien keskelle.

      Joulun aika ei tuo ruoka- eikä muitakaan paineita. Tänään Jatzia, huomenna vierailu ystäviemme luona, heille vien lahjaksi sukkapussukat. Ehkäpä saan niskahartiahierontalahjan.

      Aattoiltana kirkkokuorokonsertti ja joulupäivänä sukujuhla.

      • Anonyymi

        Säittenkö takia sitä lapset matkustaa vanhempiensa luokse jouluna ? Eli jos ei ole lunta tai aurinkoa, ei lähdetä ? Eikö se nyt sukujuhla olisi kivampi jos siellä olisi omaakin sukua ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Säittenkö takia sitä lapset matkustaa vanhempiensa luokse jouluna ? Eli jos ei ole lunta tai aurinkoa, ei lähdetä ? Eikö se nyt sukujuhla olisi kivampi jos siellä olisi omaakin sukua ?

        Korttiasiaani, niin luulen minäkin, että se päivitys on lisä turvatoimi.
        Onhan mahdollistakin, että joku nokkela postikuljetuksen aikana
        voisi lähetyksen kähveltää. Siinä oli vielä sekin, että kortin lähetys
        oli päivätty postikakon aikoihin ja matkalla se on viivähtänyt.

        Tästäpä jatkelen päivän hommiani. Se lahjakirjanikin on vielä lukematta.
        Täytyy sekin hoitaa jos aikoo siitä sanasen tekijälle kertoa. Hyvää
        jatkoa teille!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Säittenkö takia sitä lapset matkustaa vanhempiensa luokse jouluna ? Eli jos ei ole lunta tai aurinkoa, ei lähdetä ? Eikö se nyt sukujuhla olisi kivampi jos siellä olisi omaakin sukua ?

        Jokainen meisyä ymmärtää lukemansa omien kykyjensä mukaan.

        Ei esikoiseni näihin joulukemuihin ehtisi, kun tekee töitä joulun yli. Välipäiviin tapaamista mietittiin, josko tulisi ja jatkaisi vaimonsa kanssa Itävaltaan laskettelemaan.

        Ymmärrät näin otaksun, että 😁 laskettelu ei onnistu vesisateella lumettomassa riteessä.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Jokainen meisyä ymmärtää lukemansa omien kykyjensä mukaan.

        Ei esikoiseni näihin joulukemuihin ehtisi, kun tekee töitä joulun yli. Välipäiviin tapaamista mietittiin, josko tulisi ja jatkaisi vaimonsa kanssa Itävaltaan laskettelemaan.

        Ymmärrät näin otaksun, että 😁 laskettelu ei onnistu vesisateella lumettomassa riteessä.

        No joo, kaikille meille on selvää tuon kurjan perskärpäsesi etsivän vain mihin hampaansa iskisi.
        Kyllä jokaiselle normaalijärjellä varutetulle on selvää, ettei vesi ja räntäsäät houkuta matkustamaan, kun facenkin kautta saa kasvokkain vaihtaa iloiset tervehdykset rakkaidensa kanssa!

        ONNELLSISTA JOULUA KORPIKIRJAILIJALLE JA KUMPPANILLEEN SINNE HEMSTEEDEEN !
        lukija


      • Anonyymi kirjoitti:

        No joo, kaikille meille on selvää tuon kurjan perskärpäsesi etsivän vain mihin hampaansa iskisi.
        Kyllä jokaiselle normaalijärjellä varutetulle on selvää, ettei vesi ja räntäsäät houkuta matkustamaan, kun facenkin kautta saa kasvokkain vaihtaa iloiset tervehdykset rakkaidensa kanssa!

        ONNELLSISTA JOULUA KORPIKIRJAILIJALLE JA KUMPPANILLEEN SINNE HEMSTEEDEEN !
        lukija

        Kiitos, samoin sinulle 🎄🎅


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Kiitos, samoin sinulle 🎄🎅

        Tässä katselin kaikkia kukkia joita olen saanut, ritarinkukasta orkideakoriin, ja hyasinttiasetelmista yksittäisiin. Koskaan ei näin runsaasti ole isoäitiä muistettu ☺️
        Kahvikupposelle vielä ennen iltaa, vaikka pimeäähän on jo iltapäivällä! On se hyvä, ettei tämän pimeämpää enää tule, on siitä saatu marraskuun aikana jo tarpeeksi.

        Naapurini kanssa yhdyttiin samalle lenkille, meillähän ei liukkautta ole nyt missään. Sanoikin ettei uskalla jääkelien aikaan paljoakaan kävellä, kun on kerran katkaissut kätensä. Se ei ihan onnistunut luutumaan kerralla, vaan joutuivat vääntämään uudelleen, ja särky ja voimattomuus on kuulema jäänyt.
        Kiva ihminen, ja niin kaunis käsiala, kun sain postiluulusta soman kiitoskortin pienestä avunannosta kerran.

        Kerran taas olin viemässä roskapussia selkäni ollessa kipeä, hän otti vaan reippaasti pussini, ja sanoi vievänsä sen mennessään, kun oli matkalla bussipysäkille 😀))

        Aika lailla valmista täällä kotona on minullakin nyt, tyttäret soittelee, kaikki häärivät joulun valmisteluita. Siian laitoin suolattuna minäkin pakastimeen, otan vasta edellisenä iltana suolaantumaan, niin on sopivaa aatoksi. Lasimestarinsillikin pitäisi olla parhaimmillaan silloin.
        Tytär kun toivoi minun tuovan aattona kalatarjottimen osaltani.
        Kiitos lepotuokiosta ja oikein rentouttavaa iltaa itsekullekin.


    • Anonyymi

      Tähän asti vuoden pimein päivä meillä. Tilastollisesti eilinen, mutta sumu lisäsi hämäryyttä.
      Oli vielä tilaisuus tehdä päärakennuksen rännin puhdistus. Siihen ei kannata luottaa, että lämpimiä päiviä riittäisi yli joulun täällä "etelässä".

      Näistä lauhoista ilmoista on se hyöty, että kypsennetyt ruuat voi pitää ulkona tai parvekkeella kun vaan peittä hyvin linnuilta ja muilta haittaeläimiltä.
      Sitä paitsi energian säästö on jo ihan miljoonaluokkaa 'sulan' alueen suomessa.
      Hyvä että päästiin pimeän lisääntymisestä. Ja laillisia luppopäivikin Allakan mukaan tulossa! hurskainen.

    • Lumet sulaa. Tihkusadetta ajoittain.
      Kertoivat uutisissa, että viikon päästä on jo 5 minuuttia valoisenpaa.
      Huomenissa pieni reissu ja sen jälkeen voi alkaa rauhoittumaan joulun viettoon.
      Pienen kuusen nappaan mökkimetsästä, on matkan varrella.

      Iloista ja lämminhenkistä joulurauhaa Pirttiläisille.

      • Huomenta ja räntäsadetta, mutta jouluun silti vaan laskeudumme.
        Eilen olin kirkossa ja se oli tupaten täynnä, tunnelma hyvin tiivis, kauniisti kaikui joululaulut, olihan se viimeinen pisara joulun tuloon.
        Tänään saan vieraita tai läheisiä nuo kaikki ovat, mukava nähdä kaikki yhdessä.

        Minulla ei kuusta nyt olekaan, pelkät valot joulua juhlistaa, muutama kukka on pöydällä ja niin on siltä osin kaikki kunnossa.

        Säästöä on lämmityksen suhteen kuten hurskainen totesit, aina jotakin hyvää löytyy, kun oikean tavan ajatuksilleen löytää.

        Ynnämuu noista turva toimen piteistä mainitsit, kyllä ne on joka puolella kovasti lisääntyneet.
        Säikähdin, eilen kun TV meni aivan sekaisin, kun yritin kaikkia osaamiani temppuja, kosketin pois seinästä, sammuttamista ja toistoa, ei onnistunut.
        Pojan tytär onnekseni tuli kirkkoon hakemaan ja hän sai asian kuntoon
        Turva toimenpiteet piti hyväksyä ja sitten netti toimi.
        Mitään ennakko varoitusta ei tullut, joten minä suu pyöreänä vain katsoin, on nuoret kaikilta osin osaavia, täytyy myöntää;)

        Ihana kun on mukavia naapureita, kuten kohdallasi sini-sirkku, meillä ei juurikaan naapurit muuten tuttuja, kuin hyvän päivän verran.

        Uskon vielä talvenkin tulevan, lunta ja pakkastakin, kyllä ne vuoden ajat vielä ainakin pieniltä osin elää.
        Ainakin toisistaan erottaa.

        Nyt juoksen tuosta lähikaupasta piirakat kahvi pöytään, ovat kuin kotona tehtyjä ja maistuvat kaikille jälkeläisilleni, toki makeaakin on tarjolla ja ne oma tekemiäni.
        Rauhaisaa ja hiljentävää joulun odotusta teille pirtin ystävät.


    • Lämmintä juhlaa Joulunlapsi Skillanille siellä rakkaittesi keskellä ja sydämellisesti onnea toivotan minäkin .

      Käväisemme iltapäivällä onnittelemassa ja lahjan viemässä lapsenlapselle, tänään 13 vuotta täyttävälle nuorelle neidille, samalla pääsemme vierailemaan hänen hoitohevosensa luona tallilla. Tietysti sillekin herkkuja viedään, siellä heppojen ja muiden kotieläinten parissa on joulun aikaan erityisen tunnelmallista ! Lumetonta täällä on, mutta ei anneta sen latistaa juhlan aikaa. Huomenna koko lähiporukka kokoontuu tänne mummolaan, sitten vietämme hiljaiseloa kahdestaan . Tapaninpäivän ajelulla on aikomus käydä glögivisiitillä kälyllä ja ihailla samalla hiljaista, valoteoksin juhlistettua Helsingin keskustaa.

      Toivotan Teille kaikille joulun iloa ja rauhaa !

      https://www.jacquielawson.com/sendcard/preview?cont=1&hdn=0&fldCard=3474606&path=83563&pmode=init

      • Anonyymi

        Minun päiväni meni pilalle kun lähdin hortoilemaan mukavassa säässä puistoreiteille. Kun näin pimeänä päivänä 1½ h päivästä hukkaa ulkona liikkumiseen, niin lamppuvalossa pitää välttämättömimmät tehä.

        Postissa oli paketti. tullut jo viime viikolla. Sekin toimiala kehittyy alvariinsa. Lähettäjä oli laittanut lokerokoodin vain tiekkarille. Tietenkin siitä uudenkarheasta tulostimesta oli paperi loppunut. En osannut sitä heti lisätä.

        Uusi lokerokaappi on ehkä asiakas eikä henkilökunnan tarvi sitä käyttää. Kehitys jyrää meitit vanhat dinosaurukset. Mut saahan sitä vitsailla Alfret J Tannerin viisun tavoin, että mekin olhan kehityksen teill.
        Puoli suivaantuneena, hurskainen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun päiväni meni pilalle kun lähdin hortoilemaan mukavassa säässä puistoreiteille. Kun näin pimeänä päivänä 1½ h päivästä hukkaa ulkona liikkumiseen, niin lamppuvalossa pitää välttämättömimmät tehä.

        Postissa oli paketti. tullut jo viime viikolla. Sekin toimiala kehittyy alvariinsa. Lähettäjä oli laittanut lokerokoodin vain tiekkarille. Tietenkin siitä uudenkarheasta tulostimesta oli paperi loppunut. En osannut sitä heti lisätä.

        Uusi lokerokaappi on ehkä asiakas eikä henkilökunnan tarvi sitä käyttää. Kehitys jyrää meitit vanhat dinosaurukset. Mut saahan sitä vitsailla Alfret J Tannerin viisun tavoin, että mekin olhan kehityksen teill.
        Puoli suivaantuneena, hurskainen!

        Älä huoli hyvä hurskainen. Meikäläiselle kilahti viesti kännykkään, että R-kioskilla olisi nyt haettavissa se minut todistava plakaatti. Olihan minulla valtakirja tyttärelle kirjoitettu ja sain hänet hälytettyä henkilöpapereidensa kanssa Ärrälle. Minä lähdin mukaan. Enhän minä muistanut kännykkää mukaan, jossa oli se poliisin viesti ja koodi millä sen plakaatin saa. Kävimme kännykän hakemassa ja sainhan sen arvopaperin.
        Pimeetä on joka suunnassa.
        Enää yks yö aattoon, jaksakaahan vartoo.

        raakile.vielä


    • Illalla tälläydyimme hienoksi ja lähdimme kuuntelemaan jazzia. Vakiravintolaan tullessamme saimme kuulla, että jazzit oli jatzattu jo lauantailtana ja ne olivat viimeiset tälle vuodelle.

      Jatkoimme naapurissa olevaan pubiin, jossa ilo oli ylimmillään.

      Menneillään oli ostereita ja skumppaa-joulu-jazzit.

      Olen aikaisemmin syönyt täällä elävän osterin ja ravintolakoulussa savustettuja ostereita. En erityisemmin nauttinut aikaisemmasta elävä osteri kokemuksestani koska se maistui vain merivedelle, mutta...mutta eilen syömäni elävät osterit olivat hyvän makuisia. Ne avattiin ja tarjoiltiin oikeaoppisesti sitruunalla ja mustapippurilla maustettuina.

      No, en nyt kuitenkaan aijo niitä jatkossa joulupöytäämme hankkia 😁.

    • Anonyymi

      Sumua on edelleen muuten lämpöasteita, aivan mukava ilma, ajattelinkin tässä pienelle lenkille lähteä, mutta sitä ennen: Paljon Onnea SkillaN, niin ne vuodet vierii!
      Onneksi ei vuodet toimissasi näy, vielä jaksat Pirttiä pystyssä pitää! Kiitos siitä!

      Viimeiset ostokset juhlaa varten teimme, minä jo voin autoa taas ajaa, polvi taipuu niin, että voin laitteita käyttää, hyvältä tuntuu!
      Tosin vielä särkylääkkeitä täytyy ottaa, ei kovin väkeviä, mutta aioin jättää jo pois , mutta polvi oli eri mieltä! Panadol forte 500 mg. toistaiseksi.

      Joulupäivänä saamme rakkaat jouluvieraat, omat läheiset taas käymää.


      Jean Sibelius:
      Oi käykää, ystävät, laulamaan,
      kun joulu, joulu on meillä!
      Se, tuttu ystävä vanhastaan,
      on tänne poikennut matkoillaan
      ja viipyyhetkisen meillä.

      Neeasa

      • "Anonyymi"

        Ei ole.
        Vaan.
        V.Joukahainen
        -
        Hän laittaa vastaisuudessa musiikin aloitukseen johon se kuuluu :)

        H.


      • Anonyymi

        Kahville poikkean minäkin, se maistuukin syötyäni pari Gotlannissa oppimaani silavalettusta, maidon ja puolukkasurvoksen kanssa. Hyvin pärjää taas parin piparkakun kera,
        Korppiksen kertomia eläviä ostereita, olen Pariisissa syönyt hieman epäröiden. Mutta tuo sitruunamehu ja mieto suola sai puremaan sitä, vaikka inhotti hieman elävää purra!!! Seuraavat ryystin suuhuni ja nielinkin sellaisenaan, menihän ne kun huuhdoin valkoviinilla alas. Mieheni ei maistanut sitäkään, mutta nauroi minulle monesti jälkeenpäin. Olin kuulema niin tyrmistyneen näköinen kun se liikkui suussani. Ei enään minulle sitä lajia, vaikka merenelävistä pidänkin. 😂

        Valo siivilöityy niin nätisti ikkunoista vielä, mutta ei hämärän hyssyssä viitsi toimia, pitää tässä vielä laittaa tyttöjen paketteihin sievät nauhat ja taiteilla kortit.

        Graavattu siika pitää muistaa nostaa jääkaappiin yön yli sulamaan, että saan sen viipaloitua tuliaisvadille kauniisti. Kiitos kahvituokiosta ja mukavaa iltaa! sini.sirkku


      • Anonyymi

        Onko lie totta että Jean Sibelus sävelsi koululaisen runoon suositun joululaulun: On hanket korkeat nietokset?


    • Anonyymi

      Niin V. joukahainen sanat ja Jean Sibelius sävel!

      • Näitä pimeimpiä päiviä vielä menossa. Siltäpä tuo näyttääkin.
        Kun menin markettiin puolen päivän tienoissa, oletin että vähemmän
        on asiakkaita. Olihan ruuhkaa "maille menossa." Olipa väkeä vielä
        riittänyt kaupaankin ja jollain tavalla kiireisemminkin hosottavia:)
        Selvisinhän noista ja tarpeellisen sain mukaani. Aivan tavallinen
        ruokaostokseni, kuitenkin varautuminen kolmeksi päiväksi. Sopii
        lojotella hyvän aikaa, eikä ole tarvista pyhäpäivinä kauppoihin
        rynnätä. Ne muuten olisivat täällä avoinna.
        Hyvää jatkoa pyhäpäivien merkeissä!


    • Anonyymi

      Hei vaan kaikki kahvipirttiläiset!
      Jouluvalmistelut ovat meillä aika vaatimattomat ja siksi voinkin sanoa, että kaikki on jo tehty. :)
      7-vuotias lapsenlapseni on matkustanut Hämeeseen toiseen mummolaan joulunviettoon. Eilen hän sieltä soitti ja sanoi, että just nyt tulee Huvila ja Huussi (meidän yhteinen lempiohjelmamme), nyt aukaise telkkari niin me voidaan katsoa se yhdessä. Minäpä avasin telkkarin ja katsoin tunnollisesti ohjelman. Tuli kyllä hyvä mieli kun minua noin muistettiin.
      Rauhallista joulunaikaa teille kaikille ja kiitos sydämelliselle Skillanille jaksamisesta!
      Terveisin Ande2

    • Jouluaatto aamua, pimeästä ja kosteasta Savosta, ei tullut valkeaa joulua.
      Haudoille menemme jo aamusta ja sitten ilta päivällä pojan luokse joulua viettämään.

      Ramoona ja Neeassa kiitos muistamisesta.
      Ramoona niin ihanan linkin laitoit, lempilintuni punarinta siellä ihania kuvia piirteli, kiitos.

      Kaupoissa on ollut väkeä joka puolella, näin sanoivat minun vieraanikin, hyvä että osasin olla pois lisäämässä tungosta;)
      Minulla oli kaikki ostettu jo aika päiviä ja valmistelutukin hyvissä ajoin tehty, yksin eläjä vähän tarvitsee.

      Mukava kuulla sinustakin ainakin vuoden välein Ande2, oikein hyvää joulun aikaa sinulle ja läheisillesi.
      Huvila & Huusi on ollut kiva katsottava, mutta nyt jo nähtyjä näyttävät.

      Uskon että nyt kaikilla on jo valmistukset tehty ja voimme nauttia joulusta, toivottavasti joulu on kaikilla onnellinen.
      Omana toivotuksena jokaiselle pirtissä pistäytyvälle toivotan hyvää joulun aikaa.

    • Hyvää Joulua pirttiin,
      t. Paloma

      • Anonyymi

        "Jouluenkeli tyynyllesi istahtaa
        ja lempeästi poskeasi koskettaa.
        Sinulle rauhallista Joulua toivottaa,
        kunnes tummaan yöhön taas katoaa.
        Toivon elämääsi paljon kauniita ja tunnelmallisia hetkiä, mukavia yllätyksiä ja enkeleiden siipien havinaa! Ihmeitä tapahtuu koko ajan. Meidän on vain uskottava, että kaikkea hyvää ilmestyy elämäämme aina tarvittaesssa."

        Skillanille onnea syntymäpäivän johdosta, sinullehan on ollut tosi lahjakas joulunaika jo lapsenakin varmaankin. Vuosien mukana on viisautta karttunut paljon, kahvipirtin pehmeässä tunnelmassa on jotain kotoista ja ihanaa aina tuntunut olevan, toivon sen täällä pysyvän ja jatkuvan edelleenkin,
        joten onnea vuodelle 2020 onnenapilan kera toivotan! 🍀!

        Jouluun kuuluvat nuo kauniit tutut joululaulut, niiden mukana tunnelma kohoaa kaiken laittamisen jälkeen aivan uudelle tasolle, Kiitos Neea juuri tuon säkeistön sanojen laittamisesta näkyviin, sävel tuli niiden mukana, huomasin hyräileväni sitä vuodetta petatessani. - Hyvää vointia meille kaikille! toivottaa Miaelina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jouluenkeli tyynyllesi istahtaa
        ja lempeästi poskeasi koskettaa.
        Sinulle rauhallista Joulua toivottaa,
        kunnes tummaan yöhön taas katoaa.
        Toivon elämääsi paljon kauniita ja tunnelmallisia hetkiä, mukavia yllätyksiä ja enkeleiden siipien havinaa! Ihmeitä tapahtuu koko ajan. Meidän on vain uskottava, että kaikkea hyvää ilmestyy elämäämme aina tarvittaesssa."

        Skillanille onnea syntymäpäivän johdosta, sinullehan on ollut tosi lahjakas joulunaika jo lapsenakin varmaankin. Vuosien mukana on viisautta karttunut paljon, kahvipirtin pehmeässä tunnelmassa on jotain kotoista ja ihanaa aina tuntunut olevan, toivon sen täällä pysyvän ja jatkuvan edelleenkin,
        joten onnea vuodelle 2020 onnenapilan kera toivotan! 🍀!

        Jouluun kuuluvat nuo kauniit tutut joululaulut, niiden mukana tunnelma kohoaa kaiken laittamisen jälkeen aivan uudelle tasolle, Kiitos Neea juuri tuon säkeistön sanojen laittamisesta näkyviin, sävel tuli niiden mukana, huomasin hyräileväni sitä vuodetta petatessani. - Hyvää vointia meille kaikille! toivottaa Miaelina.

        Hyvää aattoaamua!
        SkillaNille onnittelut minulta myös!
        Lämmin kiitos kaikille pirttiin kirjoittaville. On rikkaus, että saamme elää tätä aikaa, missä kuulumisia voi vaihdella ympäri Suomea ja maapallon ääriä myöten, kirjoittajien kanssa joita ei ole tavannut :)

        Hyvää joulua!

        raakile.vielä


    • Anonyymi

      Syntymäpäiväonnittelut minultakin SkillaNille! Pojanpoika tuli vaimonsa ja pikku tyttärensä kanssa meille perjantaina, lähtivät eilen. Saimme nauttia heidän seurastaan joulunaluspäivät.

      Poikamme tulee meille tänään puolisonsa kanssa jouluaterialle.

      Hyvää jouluaattoa kaikille pirttiläisille:-))

      Mira

    • HYVÄÄ JOULUA PIRTTIIN !

      t. demeter1

      • 🌺~🌿~🌷RIEMULLISTA JOULUA ja HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2020~🍎~🎄

        Kahvipirttiin, sen emännälle Skillanille ja kaikille osallistujille!

        toivoo sini.sirkku


      • Anonyymi
        sini.s kirjoitti:

        🌺~🌿~🌷RIEMULLISTA JOULUA ja HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2020~🍎~🎄

        Kahvipirttiin, sen emännälle Skillanille ja kaikille osallistujille!

        toivoo sini.sirkku

        Samoin täältä, sydämelliset joulun toivotukset!


      • Anonyymi

        🍀🌺🌿
        Iloista joulua, ystävät ,
        hyvää ja tunnelmallista joulunaikaa
        ja onnellista uutta vuotta 2020 !
        Voidaan hyvin! t. Miaelina.


    • Kristiina23

      Rauhallista Joulua Kahvipirtin lukijoille ja antoisaa Uutta Vuotta, toivottelee uskollinen lukija.

    • Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta vuotta vuodelle 2020 kaikille palstalaisille ja lukijoille.

    • Anonyymi

      Palasin juuri kotiin Jouluaattoyön messusta katolilaisesta Heemsteden Heilige Bavo kirkosta.

      Lämminhenkinen joulukoristeltu kirkko, oikeita kynttilöitä, upeaa kuorolaulua, kauniit urut, hartaita rukoilijoita, hitsin komea pappi kultaisilla käämyillä koristetussa punaisessa viitassa. Ehtoollinen, vaikka taisi olla vain kuivaa öylattiä, pappi kyllä piti puolensa ja ryysti viiniä kullatusta maljasta.

      Yhdessä vaiheessa kirkkokanssa alkoi kättelemään viereisiä ihmisiä, no minä mukana juonessa.

      Juonessa muutenkin mukana, joulurauhaa itse kullekin toivotan ja hyvää yötä.

      Korppis

      • Anonyymi

        Ihan pitää yötä myöten katoliseen kirkkoon mennä mieskomeutta etsimään . Ja siellä papit ryystää viiniä maljasta käämyt niskassa. Tosi harrasta joulun tunnelmaa.


    • Joulupäivän aamua, tunnelma on rauhaisa, ikkunasta katsoen, lunta sataa, mittari nollassa, liikennettä ei juurikaan, joten tietkin valkoisena.
      Aaton riemut ja nautinnot on takana päin, toivottavasti kaikille mukavat muistot jäi.
      Tämä päivä antaa rauhaisan olon ja se on tarpeen, väsymystä tunsin jo eilen illalla, siitäkin huomasin, että kaikkea on jo koettu ja vähempikin riittäisi, kiitollisin mielin kuitenkin olen kaikesta tarjonnasta.
      Ruokaa oli liian kanssa ja muutenkin kaikki onnistui.

      Kiitoksen osoitan myös pirtin väelle ja mukava oli huomata niin monen pirtin ystäviä muistaneen, myös minua muistettu, siitä kiitos.

      Monessa perheessä tämä päivä on rauhoittumisen aikaa ja huomenna sitten taas ilakoidaan, ennen se oli maalla reki ajelun päivä.
      Aloitellaan odottamaan vuoden vaihtumista, toiveita esittäen tulevalle elämälle.

      Radiosta kuuluu surumielisiä joululauluja, sekin kuuluu suomalaisuuteen, olemme loppujen lopuksi aika rauhallinen ja surumielinenkin kansa.
      Ihanaa kuulua tämän kansan keskuuteen, onnellisia saamme olla monesta asiasta, herkistyen melkein kaikelle, puramme onnellisuuttamme maltillisesti.
      Tätä maata ja luontoa, en vaihtaisi mihinkään ja toivoisin maailman myrskyjen kiertävän kotimaamme.

      Joulun aika saa jokaisen jollakin tapaa herkistymään ja niin minut myös, toivonkin, että teillä kaikilla elämä hymyilee kansamme tapaan, rauhaa ja rakkautta kaivaten ja sitä toteuttaen.
      Rauhaisaa joulupäivää ystävät.

      • SkillaN kirjoittaa:"Kiitoksen osoitan myös pirtin väelle ja mukava oli huomata niin monen pirtin ystäviä muistaneen, myös minua muistettu, siitä kiitos." Tämä tolkkero, siis minä
        olen unohtanut. Nyt myöhästyneet onnitteluni!
        Muuten olen vietellyt rauhallista menoa," hössötykset" ovat jääneet. Oli rästissä
        lukuvelkaa, ne olen hoidellut. Toisaalta ajattelin, että jos nyt en suuresti joulua
        noteeraa, niin voinhan pitää aikakin joululomaa:). Niin se kirjoitteluni on jäänyt
        vähäisemmäksi.
        Muistelen että Tapaninpäivää pidettiin ennen vanhaan kyläilypäivänä. Silloin
        luuhattiin naapureissa ristiinrastiin. Saattoi se olla vain paikallinen tapa. Sekin
        taitaa nyt meiltä jäädä pois.
        Hyvää jatkoa teille pyhäin lopullekin;)


      • SkillaN hyvä! Kiitos että jaksat pitää Kahvipirttiä edelleen pystyssä. Kupsahtaako se nurin joskus pois mentyäsi?
        Tuulinen paikka, sanompa vaan. Mut hyvää loppujoulua kaikille.


    • Anonyymi

      "Joulusanomisia" 🎅

      "Radiosta kuuluu surumielisiä joululauluja, sekin kuuluu suomalaisuuteen, olemme loppujen lopuksi aika rauhallinen ja surumielinenkin kansa.
      Ihanaa kuulua tämän kansan keskuuteen, onnellisia saamme olla monesta asiasta, herkistyen melkein kaikelle, puramme onnellisuuttamme maltillisesti.
      Tätä maata ja luontoa, en vaihtaisi mihinkään ja toivoisin maailman myrskyjen kiertävän kotimaamme."

      Noinkohan se joulun maltti kestää suomalaisten rauhaa rakastavien sydämissä läpi pitkien joulupyhien. No, saamme lukea myöhemmin sanomalehdistä suomalaisista joulurauhan rikkomisista.

      Sitten tämä sydämeensä rauhan saanut ilosanoman tuoja😁


      "Ihan pitää yötä myöten katoliseen kirkkoon mennä mieskomeutta etsimään . Ja siellä papit ryystää viiniä maljasta käämyt niskassa. Tosi harrasta joulutunnelmaa".

      Jouluaamun rauhan vuodatuksia. Syvä hartaus, mielenrauha ja onni heijastuu mielipiteistänne. Eihän huumori kuulu kristuksen syntymäjuhlan 😁

      Noin 11-tunnin syvän unen jälkeen heräsin auringon paaisteeseen. Eilinen koko päiväinen vesisade ja myrskytuuli olivat yön aikana laantuneet.

      Tein eilen koe-erän suupala torttuja, hyviä tuli. Nyt alan tekemään niitä lisää. Nostin myös pannukakkutarpeet kylmästä lämpiämään.

      Älkää vaipuko synkkyyteen. "Elämä on ihmisen parasta aikaa" (Matti Nykänen).

      Korppis

      • Anonyymi

        Tällä iällä on jo hyvä lauleskella virsiä vaan.

        Tulee niin harras tunnelma tähän synkkyyteen.


      • Anonyymi

        "Noinkohan se joulun maltti kestää suomalaisten rauhaa rakastavien sydämissä läpi pitkien joulupyhien. No, saamme lukea myöhemmin sanomalehdistä suomalaisista joulurauhan rikkomisista."

        Miksi sinun täytyy aina vesittää SkillaNin sanomiset?

        Kyllä joulu minutkin herkistää surumieliset joululaulut ja jopa vain tunnelma. SkillaN laulaa kuorossa ja uskoisin, että hänellä on herkkä korva kuulemaan nyanssit joululauluissa.
        Luulen lisäkseni aika monen rakastavan rauhaa. Pieni määrä ihmisiä kuitenkin rähinöi ja he pääsevät otsikoihin. Ja heitä on joka maassa.


      • Anonyymi

        Minäkin nukuin tosi pitkät unet, nousin ylös vasta klo puoli 11. Eihän tässä ole mihinkään kiire. Hyvä, että uni maittaa, en pode yleensäkään unettomuutta kuin silloin tällöin. Paistoin aatonaattona jo toisen kinkun, eka painoi alle 3 kg, toinen vähän yli 4 kg. Nyt tuntuu olo jo siltä, että possua on tullut syötyä liikaakin, vaikka en sitä runsaasti silti ole syönyt. Tällaiselle reumaatikolle ei possu oikein taida sopia. Laitoin osan kinkusta jo pakkaseen.

        Joulumessua ei tullut eilen katsottua tv:stä, en tiedä, olisiko tullut joltain kanavalta.

        Hyvää joulupäivää ihan kaikille!

        Mira


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Noinkohan se joulun maltti kestää suomalaisten rauhaa rakastavien sydämissä läpi pitkien joulupyhien. No, saamme lukea myöhemmin sanomalehdistä suomalaisista joulurauhan rikkomisista."

        Miksi sinun täytyy aina vesittää SkillaNin sanomiset?

        Kyllä joulu minutkin herkistää surumieliset joululaulut ja jopa vain tunnelma. SkillaN laulaa kuorossa ja uskoisin, että hänellä on herkkä korva kuulemaan nyanssit joululauluissa.
        Luulen lisäkseni aika monen rakastavan rauhaa. Pieni määrä ihmisiä kuitenkin rähinöi ja he pääsevät otsikoihin. Ja heitä on joka maassa.

        Omituinen väite. " Yleinen toteamushan kommenttini oli.

        Kirjoitit...

        "Miksi sinun täytyy aina vesittää SkillaNin sanomiset?"

        Ohkohan Skillaan samaa mieltä kanssasi?

        Pannukakusta tuli ihanan rapoista. Minitortuista luumukarpalohillolla ah niin ihania.

        Kohta joulupöytään.

        Korppis 🎅💞


      • Anonyymi kirjoitti:

        Omituinen väite. " Yleinen toteamushan kommenttini oli.

        Kirjoitit...

        "Miksi sinun täytyy aina vesittää SkillaNin sanomiset?"

        Ohkohan Skillaan samaa mieltä kanssasi?

        Pannukakusta tuli ihanan rapoista. Minitortuista luumukarpalohillolla ah niin ihania.

        Kohta joulupöytään.

        Korppis 🎅💞

        Joulupäivä, 🎄ja mieli on niin hyvä ! Aaattoiltapäivä alkoi tyttären ja vävyn runsaan kattauksen äärellä, ⭐︎ ja yhdessäolo jatkui aina klo 00:2 asti 😊
        Tyttäretkin oli mukana pitkään, Minna kätilö oli yövuorossa joten joutui lähtemään vauvoja vastaanottamaan.
        🍎
        Me aikuiset jäimme juttelemaan ja viihtymään juustotarjoilun äärelle pitkään.
        Nukuin 6-7 tuntia minäkin, ja aamulla laitoin eväistäni pari ihanaa voileipää graavisiikaa ja kirjolohen mätiä. Jouluruokaa en tänään enää laittanut, vaan perunamuussia ja paistettua lohta oli valintani😊)) Parsatankoja muutama, ja pala paprikaa riitti sopivasti.

        Nyt illalla pala hiekkakakkua kahvin kanssa maistuu ihanalta, ylensyönnistä en olekaan vuosiin ähkynyt. Kukkien paljous kotona on ennen kokematonta, jouluruusukin on niin runsasnuppuinen etten ole ennen nähnyt!
        Ritarinkukka on läväyttänyt auki 15 sm läpimittaisia kukkiaan 5, ja poikanen on kiivennyt jo emokasvin korkeuteen pulleinen nuppuineen. Lattialla on pidettävä tuo jättikukka kun lähes metrinen jo on 🌷 Hyasinttien tuoksussa täällä joulua vietän.

        Ihanaa joulun aikaa kaikille edelleen ❤️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omituinen väite. " Yleinen toteamushan kommenttini oli.

        Kirjoitit...

        "Miksi sinun täytyy aina vesittää SkillaNin sanomiset?"

        Ohkohan Skillaan samaa mieltä kanssasi?

        Pannukakusta tuli ihanan rapoista. Minitortuista luumukarpalohillolla ah niin ihania.

        Kohta joulupöytään.

        Korppis 🎅💞

        Tosi hienoo korppikotka että muistat jopa joulupäivänä palstaa monella viestillä. Kyllä me palstalaiset ollaan ylpeitä , kun meille kerrot ensimmäisenä aattosi joulupäiväsi kohokohdat. Me ei silleen osata Suomessa huumorilla kirkonmenojakaan ottaa. Pannukakku ei ihan herkkuihin Suomessa kuuluu, siihen käytetään hapanneet maidot arkiruuaksi. Varmaan se hyvin sopii sinne minne oletkin menossa.


    • Erilainen joulupöytä.

      Kookosmaitoon keitettyä vihreällä carrylla maustettua kanaa, riisiä, lumpioita, naanleipää, suolakeksejä, itämaisia maustekastikkeita, juustoja, Patpak- ja patthai-vihanneksia, chicken satayta, Jälkkäriksi marjaisaa kääretorttua, suomalaista pannukakkua ja pieniä tähtitorttuja. Kyytipoikina valko-ja punaviiniä, vettä, mehua sekä teetä.

      Mahtava kattaus. Ihania makuelämyksiä.

      Lahjapaketitkin jaettiin ja kuinkas muuten kuin, että sain lahjaksi villalankoja ja P. kirjan. Sukkia saivat läheisemme ja pieniä muistoja matkaltamme.

      Ilta jatkui lasten ehdoilla, leikittiin sutsutjunapeliä ja piirrettin animeja.

      Ihana ilta.

      Niin, ei meillä lasketa, mutta tää on eka raportti tälle päivälle 🤣

      • Anonyymi

        Ai on korppis vallannut Kahvipirtin. Eipä tee mieli tulla enää lukemaan.
        Mikä siinä on ettei voi vaikka Paloman kanssa yhdessä perustaa omaa ketjua.
        😖☹😬


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai on korppis vallannut Kahvipirtin. Eipä tee mieli tulla enää lukemaan.
        Mikä siinä on ettei voi vaikka Paloman kanssa yhdessä perustaa omaa ketjua.
        😖☹😬

        Kiva, jos on elävä pirtti eli täällä todella keskusteltaisiin, eikä vain käydä kerran päivässä ilmoittamassa millainen on säätila tänään ymmä muita sellaisia kaavamaisuuksia.
        Aktiivisia ihmisiä kaivataan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva, jos on elävä pirtti eli täällä todella keskusteltaisiin, eikä vain käydä kerran päivässä ilmoittamassa millainen on säätila tänään ymmä muita sellaisia kaavamaisuuksia.
        Aktiivisia ihmisiä kaivataan!

        Mieluummin niitä säätiloja ympäri maata lukee kuin yhden kirjoittajan itsekeskeisiä raportteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva, jos on elävä pirtti eli täällä todella keskusteltaisiin, eikä vain käydä kerran päivässä ilmoittamassa millainen on säätila tänään ymmä muita sellaisia kaavamaisuuksia.
        Aktiivisia ihmisiä kaivataan!

        Mikä estää sinua avaamasta "aktiivisen pirtin"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiva, jos on elävä pirtti eli täällä todella keskusteltaisiin, eikä vain käydä kerran päivässä ilmoittamassa millainen on säätila tänään ymmä muita sellaisia kaavamaisuuksia.
        Aktiivisia ihmisiä kaivataan!

        Onko se fiksumpaa käydä monta kertaa päivässä ilmoittamassa, mitä söi ? Sellaista aktiivisuutta. Taitaa olla nälänhätää kärsinyt, kun ruoka on noin tärkeä elämän sisältö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai on korppis vallannut Kahvipirtin. Eipä tee mieli tulla enää lukemaan.
        Mikä siinä on ettei voi vaikka Paloman kanssa yhdessä perustaa omaa ketjua.
        😖☹😬

        No älä sitten tule lukemaan. Pysy poissa. Me muut luetaan mielellään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä sitten tule lukemaan. Pysy poissa. Me muut luetaan mielellään!

        En tule
        lähden pois
        paha henki valtaa Kahvipirttiä meiltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä sitten tule lukemaan. Pysy poissa. Me muut luetaan mielellään!

        Ketkä me muut ? puhu vaan ittestäs ! Et uskalla nikkiäskään laittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No älä sitten tule lukemaan. Pysy poissa. Me muut luetaan mielellään!

        Hän komentaa *meitä muita'* pois täältä!

        Joku mikä lie?


      • Anonyymi

        Ihania makuelämyksiä on teillä ollut siellä. Naan-leipää olen nähnyt videoilla paistettavan, eikös ne paisteta sellaisen pystyuunin sisäreunoilla? Tuo lumpioita minua kiinnosti mitä mahtoivat olla? Suomalaisille pannukakku on herkkuruokaa. Samoin letut, eli räiskäleet, milloin missäkin päin suomenmaata nimetyt. Pannukakku ainakin meillä kotona paistettiin uunissa, letut liedellä paistinpannuilla. Syötiin sekä voinokareella ekat letut ja loput hillolla. Joskus letut käärittiin rullalle sisällä jauhelihatäyte ja päällä juustoraaste kuorrutteena. Olivat ruokaisia. Namskis!

        On todella mukava saada tänne ketjuun erilaisia syömisiä niin kotimaasta kuin vaikka Hollannista ja Ruotsista. Mieheni sisko asuu Australiassa ja he ovat nyt olleet puskapalojen armoilla jo monta kuukautta, He syövät siellä paljon lampaanliharuokia, Tänään sain sieltä sähköpostia, talonsa on vielä säästynyt paloilta, lähellä ovat kyllä jo olleet heidän tilaansa, asuvat Sydneyn lähellä noin 90 km:n päässä.

        Mira


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieluummin niitä säätiloja ympäri maata lukee kuin yhden kirjoittajan itsekeskeisiä raportteja.

        Minä en ole huomannut kenenkään yhden kirjoittajan itsekeskeisä viestejä, vaan mukavaa jutustelua muustakin kuin säästä. Sää on kyllä keskeinen asia meillä kaikilla, siitäkin on mukavaa saada tietoja muualtakin kuin tv:n uutisista.

        Tänäänkin olen havainnut meillä Helsingissä, että lunta ei ole tippaakaan, nurmet viheriöivät sekä pihalla että kadun puoleisella meren rantatiellä, sisarellani Mikkelissä joutuivat jo kolaamaan lumia Mikkelissä, Jämsän tienoilla oli jo paksut hanget ja Australiassa mieheni sisar lakaiseen pihaltaan palaneita tuulen mukanaan tuomia eucalyptuspuun lehtiä tuhkan tuomana etteivät heidän omat rutikuivat nurmikot syty palamaan. Siinä ohessa katsoivat Aussitv:n ohjelmaa Suomen Lapista, missä saamelaiset ajavat huskyvaljakoilla lumisessa maisemassa ja keittävät kahvia nuotiolla kodan lähellä. Se oli heidän mielestään aivan ihana näky. Puhdasta valkoista lunta.

        Että sellaisia raportteja. Kaikille jotakin.

        Mira


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihania makuelämyksiä on teillä ollut siellä. Naan-leipää olen nähnyt videoilla paistettavan, eikös ne paisteta sellaisen pystyuunin sisäreunoilla? Tuo lumpioita minua kiinnosti mitä mahtoivat olla? Suomalaisille pannukakku on herkkuruokaa. Samoin letut, eli räiskäleet, milloin missäkin päin suomenmaata nimetyt. Pannukakku ainakin meillä kotona paistettiin uunissa, letut liedellä paistinpannuilla. Syötiin sekä voinokareella ekat letut ja loput hillolla. Joskus letut käärittiin rullalle sisällä jauhelihatäyte ja päällä juustoraaste kuorrutteena. Olivat ruokaisia. Namskis!

        On todella mukava saada tänne ketjuun erilaisia syömisiä niin kotimaasta kuin vaikka Hollannista ja Ruotsista. Mieheni sisko asuu Australiassa ja he ovat nyt olleet puskapalojen armoilla jo monta kuukautta, He syövät siellä paljon lampaanliharuokia, Tänään sain sieltä sähköpostia, talonsa on vielä säästynyt paloilta, lähellä ovat kyllä jo olleet heidän tilaansa, asuvat Sydneyn lähellä noin 90 km:n päässä.

        Mira

        Tyypillistä Hollantilaista herkkuruokaa ne lumpiot, minkähän elukan polvia ? Hyvää varmaan kun hauduttaa kypsäksi ja laittaa tulisia kastikkeita päälle. Vai oisko ne rapsakkoina parempia ? Vanhan väen pitää olla niitten kanssa varovaisia ettei tekarit hajoa. Naan uuni siellä Hollannissa näkyi olevan joka kerrostalon parvekkeella kun kävin kerran siellä Amsterdamin liepeillä. Pannukakku se vasta onkin juhlaruokaa, varmasti hienoilla synttäreillä ja jopa häissä suomalaiset tarjoaa pannukakkua. kannattaa ulkomaille viedä Suomen hienoimpana herkkuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai on korppis vallannut Kahvipirtin. Eipä tee mieli tulla enää lukemaan.
        Mikä siinä on ettei voi vaikka Paloman kanssa yhdessä perustaa omaa ketjua.
        😖☹😬

        Sehän jo lupasi pysyä poissa pirtistä ! Miksi petti lupauksensa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän jo lupasi pysyä poissa pirtistä ! Miksi petti lupauksensa ?

        Sen "lupaukset" ovat sanahelinää. Jopa pettää itselleen tekemiään lupauksia.
        Mahavaivojensa takia alkoi vegaaniksi, kauanko kesti. Viikon verran soijarouheita levitteli pitkin palstaa. Kanelipullat oli pannassa, nyt maiskuttaa tähtitorttuja ja naanleipää. Puuttuuhan niistä vehnäsistä se kaneli 😏


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen "lupaukset" ovat sanahelinää. Jopa pettää itselleen tekemiään lupauksia.
        Mahavaivojensa takia alkoi vegaaniksi, kauanko kesti. Viikon verran soijarouheita levitteli pitkin palstaa. Kanelipullat oli pannassa, nyt maiskuttaa tähtitorttuja ja naanleipää. Puuttuuhan niistä vehnäsistä se kaneli 😏

        On todella mukavaa, että Korppis ei ole jättänyt pirttiä, vaan jatkaa täällä muutamasta ilkeilystä huolimatta.

        Mira


    • Hyvää Tapaninpäivän aamua, nythän se päivä jo sen kukon askeleen on pidentynyt, eipä vielä tuotakaan huomaa;)

      Kiitos ynnämuu muistamisesta, aina on tervetullut onnittelu, joskin joku voi suru asiana vuosien lisääntymistä pitää, eipä tuotakaan osaa surra;)
      Muistelen ennen Tapaninpäivän aamuna saunaan mentiin, kun kälyni luona jouluja paljon vietettiin, eräs tapa sekin.

      Hurskainen kysymykseesi en tiedä vastausta, mutta se on varma, että en pysyväksi tänne jää;)
      Aikani täyttyy monen sitä kaipaavien iloksi joskus.

      Sini-sirkulla kukat loistossaan, minä en sitä jouluruusua saanut, vaikka vähän odotinkin.
      En koskaan ole amarylliksen mukulaa uuteen kukkaan saanut, vaikka olen ohjeiden mukaan yrittänyt.

      En ole uskovainen sanan täydessä merkityksessä, mutta virsiä kuulin aikoinaan äitini laulavan ja aika monet päähän on jäänyt ja tykkään laulaakin jos sattuu kohdalle.

      Minun mielipiteet ei minkään asian kohdalla paljonkaan paina, joten en kantaa ota kenenkään viesteihin arvostellen, mutta toivoisin turhan ärhäkkyyden pirtistä pois pysyvän.
      Tuo "keskustelu" ei minun kohdalla muuksi muutu, mutta mikään ei estä vaikka kuinka viisaita toisten keskustelevan, kirjoittajistahan se on kiinni.
      Nyt vietämme juhla aikaa, soisi kaikilta löytyvän suvaitsevaa mieltä, minä en nosta en laske kenenkään viestejä, jokainen oman itsensä esiin tuokoon.

      Oikein mukavaa tämän ajanjakson juhla aikaa, seuraava suurempi juhla onkin sitten uuteen vuoteen siirtyminen, tuntematon tulevaisuus kaikilla.

      • Anonyymi

        Todella ihana lukea lämminhenkisiä viestejäsi. Saat suurimman osan palstalaisista hyvälle tuulelle. Ei kannata korvaansa letkauttaa tai silmänsä räpäyttää riidankylväjälle.


    • Väistämättä tulee murhemieli noista ylläolevista kirjoituksista, joissa on taas ohjeita, mitä täällä sopii kirjoitella ja mitä ei, mutta kun listoilla on kaikki, mistä itse voisin kirjoitella, niin ajattelin laittaa kysymyksen kehiin.

      Tekeekö teistä veillä kukaan niitä Uudenvuoden lupauksia, jonka uskoo jopa toteutuvan? Itse toivon useinkin jotain, jotka taas saan toivoa uudestaan seuraavana vuonna, koska ei niillä pitkälle pötki jos sisu ei riitä ja eihän se näköjään enää.

      Onko Pirtissä joku, joka ei sovi tänne, vaan haastaa tahtomattaan riitaa ja epäsopua, vaikka tuntuu niitä olevan useitakin viesteistä pätellen.

      Toivoisin, että hän, joka ei tunne oloaan Pirtissä kotoisaksi ja toisten hyväksymäksi, menisi sinne naapuri kuppilaan vaikka viiniä lipittelemään , sillä täällä yleensä juodaan kahvia, teetä tai kaakaota, sillä Laten lähdön jälkeen ilmeisesti kukaan ei ole edes sinne nurkakaapiin kurkistanutkaan ?D

      • Anonyymi

        Samaa mieltä vanhusten viinien lipittelystä. Siitä voi tulla huomaamatta ongelma varsinkin jos yli 7-kymppiset alkavat kotiviinin valmistuksen. Ne muutamat lasillisen mitä tämänikäiset tarvitset, tulee olla varaa hakea Alkosta.


      • Anonyymi

        Mahtaako se riidan haastaminen niin tahatontakaan olla ? Näyttää vaan siltä että joka ikäpalstalla tietty nikki on aina aiheuttanut ikävää ilmapiiriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtaako se riidan haastaminen niin tahatontakaan olla ? Näyttää vaan siltä että joka ikäpalstalla tietty nikki on aina aiheuttanut ikävää ilmapiiriä.

        Osa on roikkunut täällä aivan liian pitkään, jopa vuosikymmeniä. Turhautuneita ihmisiä kun heitä ei arvosteta, niin alkaa loanheitto ja keskustelujen häiriköiminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa on roikkunut täällä aivan liian pitkään, jopa vuosikymmeniä. Turhautuneita ihmisiä kun heitä ei arvosteta, niin alkaa loanheitto ja keskustelujen häiriköiminen.

        Eikö joku ole alkanut jo 50-kymppisissä ? Eikä vaan arvostusta tule. On se katkeraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä vanhusten viinien lipittelystä. Siitä voi tulla huomaamatta ongelma varsinkin jos yli 7-kymppiset alkavat kotiviinin valmistuksen. Ne muutamat lasillisen mitä tämänikäiset tarvitset, tulee olla varaa hakea Alkosta.

        Minusta sellaiset ei sovi, jotka ajavat tai ohjeistavat toisia pois täältä.
        Keskustelua varten Suomi24 on nämä palstat perustanut ja Sillanin mukaan mikään ei estä vaikka kuinka viisaita täällä keskusteltavan. Tulkitsen tuon tarkoittavan samaa kuin vanhan, viisaan sanonnan: Antakaa kaikkien kukkien kukkia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö joku ole alkanut jo 50-kymppisissä ? Eikä vaan arvostusta tule. On se katkeraa.

        Tämä "joku" todellakin aloitti jo tuolla 50 palstalla, esiintyen välillä jopa miehenä , joten siitäkös sitten ilkkumista riittikin.

        Entäs ne lukuisat arviot sieltä "kristallipallosta" , että olet varmasti se, tai sitten se ja tunnenhan minä kaikki kirjoitusten perusteella, joita hän tallensi omaan arkistoonsa, joista sitten kaiveli toisten kirjoituksia. Usein kuitenkn täysin hutia, koska joskus oli vain yksi vainoaja....mukamas!

        Tosin nyt on hieman siistinyt suutaan, mutta ei se kauan tuo perusluonne piiloittele siellä, koska on pakko aina tölväistä jotain kirjoittajaa ja nyt vetäisi Skillanin todella rauhallisen viestin framille, kommentoiden sitä. Törkeää meidän ihanaa Pirtinpitäjää .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta sellaiset ei sovi, jotka ajavat tai ohjeistavat toisia pois täältä.
        Keskustelua varten Suomi24 on nämä palstat perustanut ja Sillanin mukaan mikään ei estä vaikka kuinka viisaita täällä keskusteltavan. Tulkitsen tuon tarkoittavan samaa kuin vanhan, viisaan sanonnan: Antakaa kaikkien kukkien kukkia.

        Tuohon minä sanon, että "älä pure ruokkivaa kättä". Ei tarvitsi vastauksissaan nälviä aloittajaa. Jälkikäteen selitellä "yleisesti sanoneensa". Hän, joka vuosikaudet on ihmetellyt eikä ole ymmärtänyt, että jotkut kirjoittavat asioista yleisellä tasolla eikä minä lähtöisesti.

        'Olmi Ohdake'


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä "joku" todellakin aloitti jo tuolla 50 palstalla, esiintyen välillä jopa miehenä , joten siitäkös sitten ilkkumista riittikin.

        Entäs ne lukuisat arviot sieltä "kristallipallosta" , että olet varmasti se, tai sitten se ja tunnenhan minä kaikki kirjoitusten perusteella, joita hän tallensi omaan arkistoonsa, joista sitten kaiveli toisten kirjoituksia. Usein kuitenkn täysin hutia, koska joskus oli vain yksi vainoaja....mukamas!

        Tosin nyt on hieman siistinyt suutaan, mutta ei se kauan tuo perusluonne piiloittele siellä, koska on pakko aina tölväistä jotain kirjoittajaa ja nyt vetäisi Skillanin todella rauhallisen viestin framille, kommentoiden sitä. Törkeää meidän ihanaa Pirtinpitäjää .

        Kyllä se sinunkin perusluonteesi tulee hyvin selväksi kirjoitelmistasi. Kipeetä perässäroikkumista tuo touhusi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta sellaiset ei sovi, jotka ajavat tai ohjeistavat toisia pois täältä.
        Keskustelua varten Suomi24 on nämä palstat perustanut ja Sillanin mukaan mikään ei estä vaikka kuinka viisaita täällä keskusteltavan. Tulkitsen tuon tarkoittavan samaa kuin vanhan, viisaan sanonnan: Antakaa kaikkien kukkien kukkia.

        Se kukkien kukkiminen tarkoittaa ihan jokaista samalla lailla. Ei täällä ole mitään eturiviläisiä , vaan kaikki ovat samalla viivalla. Joka ei tätä tajua, joutuu aina vaikeuksiin ja pudotetuksi ruotuun. Jos ei seura miellytä ja kuvittelee olevansa parempi kuin muut, voi itse poistua eikä yrittää muokata palstaa mieleisekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se sinunkin perusluonteesi tulee hyvin selväksi kirjoitelmistasi. Kipeetä perässäroikkumista tuo touhusi.

        Tuo on tyypillistä harhakuvittelua, että on muka vain yksi perässäroikkuja jostain 50-palstalta. Kukaan ei halua palstoille eturivin elvistelijöitä, kyllä sellainen itseriittoisuus tympii suurinta osaa.


    • Anonyymi

      En ole täällä huomannut ketään etusivun elvistelijöitä, SkillaN on ketjun aloittaja ja rauhallinen, kaikkea suvaitseva kirjoittaja, mutta ei tuomitse näitä mielensä pahoittajiakaan. Kukin taaplaa tyylillään. Jotka eivät siedä kahvipirttiä, voivat hakea kirjoitusintonsa muualta, niitähän täällä S24:ssä riittää. Kuitenkin huomaan, että nämä vastarannan kiisket nimenomaan hakevat ketjuja, joihin saa kylvää riidan siemenensä, heille kun ei kelpaa, että maassa on rauha ja ihmisillä hyvä tahto. Edes joulun pyhien ajan.

      Mira

      • Anonyymi

        Niin sehän tässä onkin eniten hämmentänyt, joulun rauhaa toivotelleet ovat kummastuneena lukeneet alituisen vallassa olevien kirjoituksa. Hyvän sopan pahanmakuiseksi muuntavat.


    • Anonyymi

      Voi hyvänen aika sentään.

      Täällähän on toimintaa kuin Vanhan valtauksessa vuonna 1968.

      Kommunistit jakautuivat lopullisesti kahteen leiriin, puheenjohtaja Aarne Saarista seuranneisiin enemmistöläisiin eli saarislaisiin ja kiivaan vasemman laidan kulkijoihin, varapuheenjohtaja Taisto Sinisalon johtamiin taistolaisiin.

      • Ei minkäänlaista Saaris &Taistolaisuutta täällä ole tarpeen,..ihan turhanpäiväistä huomionhakua !
        Villasukkapäivä on sujunut juuri niin leppoisan mukavasti, puhelimessa jakaen tuntemuksia, välillä herkkuja vedellen kohtuudella.

        Arjen tuntua alkaa jo olla, huomenna onkin suunnistettava vaatehankinnoille ihan huvin ja pienen tarpeen vuoksi. Onhan tässä paikoillaan jo pari päivää oltukin 🤣))

        Kahvia siemailin kanssanne,..tunnelmallista joulunaikaa loppiaiseen saakka!

        PS. Tuokin nimimerkkini on säilynyt koskemattomana pitkään, olkoon käytössä sekin, heippa!


    • Tyyni, pilvipoutainen Tapaninpäivä, juuri sopiva ulkoiluun.

      Läheiset kauniit puistoalueet kutsuivat meitä Tapaninpäivän kävelyretkille. Läheisen Groenendaalse Bos metsäalueella oli runsaasti perheitä ulkoilemassa. Tykkään valokuvata ja kuvattavaa riitti metsässä ja kanavien rannoilla. Ikuistin jykeviä Scottich Highlander lehmiä isoine sarvineen sekä haikaroita, joutsenia ja vesilintuja.

      Kivoja ysityiskohtia metsässä ovat kaatuneet puut, jotka jätetään matumaan paikoilleen ikäänkuin luonnon veistämiksi taideteoksiksi.

      Ensi kesänä toteutan mökilläni idean, jonka sain jo Singaporessa Flover Done ja Cloud Forest'ssa. Hilaan jostain kaatuneen ja hieman maatuneen puunrungon, jonka koloihin istutan erilaisia kukkasia.

      Palasimme kylän ruokakaupan kautta kotiin, kermaisen lohikeiton tekoon.

      Esikoinen lähetti kuvan mökiltä, kertoi tarkastaneensa "tiluksemme" ja tehneensä lumitöitä. Kuopuskin oli saapunut Korpeen samoin P.n lapset. Jälkikasvun viestejä lukiessamme tunsimme molemmat pientä koti-ikävää Korpeen.

      • Anonyymi

        Hienoja kuvauksia.

        Samalla tulee Euroopan unoni läheisemmäksi.


      • Anonyymi

        Ne maatuvat puunrungot on jätettävä rauhaan. Ne on sellaisinaan monen eliölajin koteja. Istuta sinä vaan kukkasi savipotteihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ne maatuvat puunrungot on jätettävä rauhaan. Ne on sellaisinaan monen eliölajin koteja. Istuta sinä vaan kukkasi savipotteihin.

        No, minulla on jo mökin rannassa pari aallokon mukanaan tuomaa kauniisti lahohkoa puunrunkoa. Ne saavat uuden elämän ensi kesänä.

        Oletko saanut luitasi liikkeelle koneen äärestä vai päivystätkö, milloin saavun palstalle. Se onkin tarkkaa hommaa osua just ajalleen.

        Kiireinen on ollut päiväsi. Miten ehditkään kopioimaan ja liittämään muutaman minuutin välein kommenttejasi. Ikäänkuin isompikin sakki olisi viettänyt Tapaninpäivää kahvipirtissä 🤣


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        No, minulla on jo mökin rannassa pari aallokon mukanaan tuomaa kauniisti lahohkoa puunrunkoa. Ne saavat uuden elämän ensi kesänä.

        Oletko saanut luitasi liikkeelle koneen äärestä vai päivystätkö, milloin saavun palstalle. Se onkin tarkkaa hommaa osua just ajalleen.

        Kiireinen on ollut päiväsi. Miten ehditkään kopioimaan ja liittämään muutaman minuutin välein kommenttejasi. Ikäänkuin isompikin sakki olisi viettänyt Tapaninpäivää kahvipirtissä 🤣

        Klo 20.35 korpikirjailijan viestiin vastaus. Tuo oli ainut minkä tähän kahvipirttiin olen kirjoittanut, enkä pirttiin muutenkaan kirjoita kuin tosi harvoin. Se pitää paikkansa että kukille löytyy muitakin istutuspaikkoja kuin maatuneet puunrungot. Mutta niissä asuville pikkuötököille ei. Miksi hyökkäät omien oletustesi pohjalta noin törkeästi ?


    • Joulun viimeinen päivä on meneillään. Ei ollut aikaa nyt ottaa lunkisti kun maan jäätyminen on lähellä. Monia töitä on tekemättä. Lauhaa ja sateetonta.
      Ihmeekseni en kuullut vielä yhtään raketin paukuttelun ääntä. Viikon päästä jo odotettu pankkipäivä. Hyvää Tapanin jatkoa.

    • Huomenta jouluisten juhlapäivien väliseen arkeen, yhtä juhlaahan tämä on olutkin ja vielä vaan jatkuu;)
      Uusi vuosi vastaan otetaan ja sitten aloitamme pitkän juhlapyhien vähäisyyden kauden, vasta pääsiäinen sen katkaisee.
      Onhan siinä välillä jotakin erilaisuuttakin, laskiainen saa ihmiset liikkeelle, jospa talvi aika silloin olisi ja suksi luistaisi.

      Pirtti on siirtynyt nyt "keskustelun" aikaan, tätä ei ole koskaan ollutkaan tämän muotoisena ja en liioin tätä keskustelu tyyliä suosittelekaan.
      Minusta tämä anonyymi viestittely on vienyt aina vaan keskustelua pois raiteiltaan.
      Ei tiedä kelle osoittaa oman viestinsä, saatikka että ymmärtäisi mikä viesti tai moite omaksi on tarkoitettu.
      No kaiketi se on oma häpeäni, kun en osaa viestin sisällöstä aina selvää saada.

      Pirtissä on juuri nimimerkki taannut, että tiedämme kelle vastata, tai kysymyksiä herättää.
      Olen huomannut, että tyyli on tullut sen kaltaiseksi, että virheitä etsitään ja niistä ilkeillään, aiemmin tätä on vältetty.
      Hyväksyntää on ollut aina, vaikka joku pilkku tai piste puuttuukin.

      Aika muuttuu, niin tavatkin, kiittelen entisen tyylisiä kirjoittajia, ehkä uusien tuulien tuomat on hyväksyttävä.
      Uudistuminen on päivän sana, miten se onnistuu jää nähtäväksi.

      Perjantai päivä on hyvällä alullaan, eiköhän se ilta tavoiteta tänäänkin, voikaa hyvin;)

      • Kyllä me säilytämme pääpiirteittäin saman leppoisan jutustelun Skillan kuin aina.😊)) Mihin se voisikaan enään jäädä käytöksestämme ?
        Omasta hyvästä arjestammehan me enimmäkseen kerromme, miten päivämme on sujunut, miten järjestämme elämämme ja ateriamme, selviämme pikku krempoista ym.,..inhimillistä elämää, iloista kerromme usein, miks'ei murheitakin joskus. 😊))

        Kun ei juuri tarpeita ole kiukutella tai kaivella virheitäkään, (nehän vasta ikäviä olisikin penkoa) niin sopuisuutta pirtin henki kuvastaa varmaan eteenkin päin.

        Eihän ikäihmisten ole tarpeen Kahvipirtissä ottaa oppia rumasta suunsoitosta, ilkeyksiä sekaan liittämällä ? Palstan puolella on näyttöä kyllä siitäkin, joskin huumori usein lievittää murjaisuja!
        Yleensäkään rumat kostot, tai vanhojen kalavelkojen maksut, ei sovi niistä tietämättömille yleisellä medialla!
        Niin,.. jouduimme mekin aikanaan kuuntelemaan vanhempien ja viisaimpien ohjeita, malttia ja hyvää käytöstä, olisi Korppiksen kiusaajankin paras ollut jo nuorena opetella!


    • Huomenta täältä lumisateisesta Daljoen alajuoksulta. Oli mukavaa herätä kun maa oli valkoinen ja lunta satelee edelleenkin, hiljalleen… ehkä tästä jonkinlainen talvi sitten vielä kuitenkin tulee.
      Minähän uutena täällä pirtissä nimenomaan kaipasin "resiprookkisuutta" elikkä että sen sijaan että kirjoittaisimme monologeja (eräänlaista päiväkirjamaista blogia, joka on ollut vallitseva modus operandi täällä jo pitkään) siis vastailisimme toinen toisillemme ja huomioisimme toistemme kirjoitukset ja osallistumisen tavanomaiseen keskustelutyyliin. Nyt olen sitä mieltä että jatketaan vain yksinpuhelujamme, ellei sopua riitä kaikkien kesken.

      • Huomenta Paloma ja muut asialliset kirjoittajat.
        Olen omaksunut pirtin tavan kirjoittaa päiväkirjamaisesti päivän tapahtumista. Tyyli sopii minulle, mutta sitä vastetaan. Ei kenenkään muiden pirttiläisten kirjaamat siivoukset, kauppareissut tai päivän ruoat herätä tunnekuohuja kuten omani.

        Olen ajan myötä kyllästynyt riitoihin keskustelussa, mutta en suinkaan täälläkään vaikene ja lakaise ilkeyksiä maton alle. Sellaiseen käytösmalliin kun en ole saanut kotikasvatusta.

        En juurikaan ota osaa palstan muihin aloituksiin, ikuisiin poliittisiin vastaanasetteluihin, en psykologisiin funtsailuihin, jotka muuten olivat aikoinaan suosiossani.

        Kun kirjoittan omia kokemuksiani ei ne ole hyökkäyksiä ketään vastaan. Viimeisin älynväläys oli taistelu pieneliöiden elintilasta mökkini pihapiirissä.

        Tänään aurinkoinen tosin koleahko päivä. Lähdemme Zandvoortiin, merenrannalle kävelemään. Josko keräisin simpukankuoria niistä saa myös kivoja puutarhan somistuksia.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Huomenta Paloma ja muut asialliset kirjoittajat.
        Olen omaksunut pirtin tavan kirjoittaa päiväkirjamaisesti päivän tapahtumista. Tyyli sopii minulle, mutta sitä vastetaan. Ei kenenkään muiden pirttiläisten kirjaamat siivoukset, kauppareissut tai päivän ruoat herätä tunnekuohuja kuten omani.

        Olen ajan myötä kyllästynyt riitoihin keskustelussa, mutta en suinkaan täälläkään vaikene ja lakaise ilkeyksiä maton alle. Sellaiseen käytösmalliin kun en ole saanut kotikasvatusta.

        En juurikaan ota osaa palstan muihin aloituksiin, ikuisiin poliittisiin vastaanasetteluihin, en psykologisiin funtsailuihin, jotka muuten olivat aikoinaan suosiossani.

        Kun kirjoittan omia kokemuksiani ei ne ole hyökkäyksiä ketään vastaan. Viimeisin älynväläys oli taistelu pieneliöiden elintilasta mökkini pihapiirissä.

        Tänään aurinkoinen tosin koleahko päivä. Lähdemme Zandvoortiin, merenrannalle kävelemään. Josko keräisin simpukankuoria niistä saa myös kivoja puutarhan somistuksia.

        On oikein ja loogista, että kirjoittaja ilmaisee omia tuntemuksiaaan. Kuten Korpikirjailija, minä höpöttelen omiani päivän ohuista tapahtumista.

        Joskus toinen kirjoittaja saa innostumaan kommentoimaan. Kansakoulutasoisena kirjoittajana minulla ei ole kompetenssia arvostella toisten kirjoituksia, ellei teksti jotenkin hyppää silmille.
        Silloin haukun ja sätin kuin rakkikoira. Joskus on ehdotettu, että kuonokoppa vois olla paikallaan.

        Hyvä huomio. Olen testauttanu itseni syksyllä; halleluijaa, olen rabiesvapaa.


      • Hurskainen kirjoitti:

        On oikein ja loogista, että kirjoittaja ilmaisee omia tuntemuksiaaan. Kuten Korpikirjailija, minä höpöttelen omiani päivän ohuista tapahtumista.

        Joskus toinen kirjoittaja saa innostumaan kommentoimaan. Kansakoulutasoisena kirjoittajana minulla ei ole kompetenssia arvostella toisten kirjoituksia, ellei teksti jotenkin hyppää silmille.
        Silloin haukun ja sätin kuin rakkikoira. Joskus on ehdotettu, että kuonokoppa vois olla paikallaan.

        Hyvä huomio. Olen testauttanu itseni syksyllä; halleluijaa, olen rabiesvapaa.

        Sinä hurskainen olet kirjoitellut linnuista pihapiirissäsi. Muistanko oikein? Onko sinulla talviruokintapaikka pihallasi pikkulinnuille?

        Molemmat veljeni ovat innokkaita lintubongareita. Facen kautta seuraan vanhemman veljeni lintubongausretkiä.

        Minä en jaksa enää tapella, olen käynyt immuuniksi, vastaseerumi kehossani toimii. Olen yhtä immuuni riidoille täällä kuin ihoni hyttysen pistoille kesäaikaan.

        Niin ja oikeassa elämässä poistun takavasemmalle jos seurani ei kelpaa.


    • Mikäs estää kommentoimasta toistemme viestejä täällä Kahvipirtissäkin, se on vaan yleensä jäänyt Skillanin huoleksi, mutta tietenkin me muutkin voisimme olla enemmän resiprookkisia, toinen toisiamme huomioivia. Nyt tahtovat persoonapronomineista minä ja me olla useimmin käytössä :) . Pidän tärkeänä, että jokainen voi tuoda rauhassa esiin niin halutessaan omaa elämäänsä, puuhiaan, niistäkin saa käsityksen toisten arvomaailmasta ja olemuksesta. Koska tätä ketjua ei ole otsikoitu aiheen mukaan, voi olla vaikea saada pirtillinen porukkaa keskustelemaan samasta asiasta, mutta aina sellaisia täkyjä voi mukaan heittää.

      Pihoihin suositellaan jätettäväksi lahopuuta pikkueliöille, erityisiä hyönteishotellejakin voi askarrella. Ajopuita minäkin keräilen meren rannoilta, olen löytänyt todellisia luonnon taideteoksia ja myös itse veistellyt niistä lintujen hahmoja, oksien ja puun syiden kuviot , hienot muodot ja värit antavat inspiraatiota löytää puun sielu. Miksei oksien koloihin kukatkin sovi, voisi kokeilla luonnossa rannalla karuissa kallionkoloissa viihtyviä kasveja, täällä löytyy ruohosipulia, pieniä maksaruohoja ja matalaa kestävää leinikkiä. Meren rannoilla kävely kaikkialla on ihanaa, rauhoittavaa, hengitystä, sielua ja mieltä avaavaa, ja varmasti siellä Pohjanmeren hiekkarannoilla käy raikas tuuli . Edellisellä Hollannin matkalla viitisen vuotta sitten pääkohde oli Keukenhofin kukkapuisto ja Zuiderseen patotie on aivan upea . Maan taidemuseoiden tarjonta on myös houkutellut. Nuorenaparina ostimme muistoksi julisteen taulusta , jossa jäätyneillä kanavilla luistellaan, sen tunnelma oli niin erityislaatuinen - tallessa juliste on vieläkin.

      Ihana ulkoilupäivä on Suomen etelärannikollakin. Meren rantaan ja metsään mieli useimmiten halajaa, hiukan on luntakin maisemassa, ja aurinkoa osaa arvostaa erityisesti, huomisellakin sääkartalla se mollottaa.
      Jouluruokia ei ole onneksi jäljellä muuta kuin leivonnaisia , parin-kolmen kilon kinkunkin teinipojat vetivät aattona viimeistä murua myöten, urheilevat nuorukaiset eivät vegellä pärjää. Kahdella vanhimmalla lapsenlapsella on jo ajokortti, ja nämä serkukset innostuivat keskenään vielä yömessuun, kuulemma heidän kavereitaankin oli tulossa. Ehkäpä malttoivat asiaankuuluvan hartailta näyttää siellä. :) Kirkkomaa on aina satumaisen kaunis kynttilämeri jo iltapäivän hämärissä, saati jouluyönä.

      Rentoa arkea, ensi viikolla taas ainakin vähän juhlitaan !

      • Anonyymi

        Hei, kahvipirttiläiset, ja mukavia välipäiviä toivottelen! Voimme katsella tarkemmin saamamme lahjat ja syventyä kirjaan, jonka sain. Sillä pyynnöistäni (ettei lahjoja minulle) huolimatta, aina kuitenkin sen joku tai jotkut unohtavat.

        Lasteni perheiden luona juhlittiin, joten kiitollisuuteen on paljon aihetta.
        Rmoona, meilläkin kahdella on jo ajokortti, ajaminen kyllä jää nyt vähemmälle sitten.

        Joulu juhlista jaloin!
        Todellakin, halauksia enemmän ja lämpimämpi tunnelma kuin ikinä.

        Tämä olikin sitten tämän vuoden viimeinen perjantai!
        Voidaan hyvin!
        Miaelina.


      • Vietimme päivän merenrannalla. Innostuin keräämään veitsisimpukan kuoria. Niitä voin hyödyntää esim. jossakin nukketaloprojeltissa.

        Serkkutyttöni, joka teki elämäntyönsä lähetystyössä Papua Uusi Guinean viidakoissa on oppinut tarkkaan hyödyntämään puiden osat. Hänen kesäpaikassaan, polkujen varrella on majoja ja majoissa erilaisia puuntyötiloja. Ötökkä-hotelleita polkujen kupeissa. Isoimmista kaadetuista puunrungoista hän on teettänyt puutarhapöytiä ja penkkejä.

        Paksuimmat puiden oksat hän kuorii ja tekee niistä esim. ovankahvoja, kaidepuita jne. Pienemmät oksat hän käyttää saunapuina ja risut hän sitoo saunasytöiksi.

        Kuistillani odottaa kasa kuorittuja oksia odottamassa jatkokäsittelyä. Yksi vuosien varrelta mieleeni jäänyt mieluinen synttärilahja häneltä oli eksoottinen kantokori täynnä saunasyttöjä.



        Keukenhofin kukkapuisto on tuttu, noin kymmenen kilometrin päässä Heemstedestä. Zuiderseen patotie on vielä kokematta. Olen kiertänyt tätä maata ristiin rastiin, mutta vielä on paikkoja näkemättä ja kokematta.

        Zandvoortia kuten koko länsirannikkoa kiertää hiekkasärkkät, joissa on kilometrettäin ulkolureittejä.

        Hiekkasärkillä elää runsas populaatio metsäkauriita. Linnusto on myös runsasta, eilen valokuvasin haikaroita ja joutsenia, tänään merilokkeja.

        Länsirannikkoa ylös noustessa löytyy idyllisiä pieniä, kalastajakyliä, upeita hiekkarantoja, rantakahviloita ja kylistä vanhanaikaisia pubeja ja jykeviä kivikirkkoja.

        Päivän D-vitamiiniannos polttaa poskia.


    • Anonyymi

      Noh. Kirjautuminen jäi. En pysy kirjautuneena, vaikka aina rastitan sen ruudun. Vuosien saatossa koko S24 on menettänyt kodikkuuttaan vuosi vuodelta. Vuodet ovat siirtäneet kirjoittajia muualle, eikä heillä ole paluuhaluja. Joukkoon on putkahtanut sitten uusia, kärkkäitä kirjoittajia, joiden mielestä me vanhemmat kirjoittajat emme ole kiinnostavia kirjoituskumppaneita.
      On kuitenkin hauska huomata, että uudet kuitenkin pyrkivät kahvilan toimintaan mukaan. Joukkoon on ehkä hankala sulautua.
      Minulta siihen meni vuosia, kainostelua varmaan, kun ei mielikuvitus oikein riitä pirttimiljööseen.
      Mutta olen nyt huomannut palstan mukavaksi ja arkiseksi jutustelupaikaksi, jolla on mukava päivittäin.
      Tai siis Makriina käy.
      Makriina toivottaa kaikille leppoisaa vuodenvaihdetta ja onnea tulevalle vuodelle. Uutta vuosituhatta on tässä jo taaperrettu 20 vuotta.
      Kuka olisi uskonut!

      • Anonyymi

        SkillaNhan on "aamunavaajana "Kahvipirttiä pitänyt...kauan, kuinka
        kauan, en tiedä. Sinäkin aikana, jolloin olen silloin tällöin Pirtiin
        kirjoitellut, on joukkoa vaihtunut. SkillaNilla on hyvät ihmissuhdetaidot
        tulla "toimeen" erilaisten ihmisten kanssa. Eipähän se muuten olisi
        näin pitkään onnistunut.
        Tietysti olemme erilaisia, oppineempia ja vähemmän oppineita(kuten minä)
        toiset ovat rauhallisempia, jotkut haluaa "räiskettä ihan tekemällä."Ehkä
        Pirttiin kauemmin osallistuneille on muodostunut tavat, joiden kanssa
        pärjäillään. Enkä ole huomannut, että Pirttiin ilmaantuvia"uusiakaan"
        sorsittaisiin aiheetta. Pitäähän joku järjestyskin olla:))
        Olen SkillaNin kanssa samaa mieltä, että "Anonyymi voisi pistää jonkun
        puumerkin lisäksi, tietysti se ei ole pakollista. Kun puumerkki on, ei
        tarvitsisi "kristallipallosta" arvailla. En kyllä arvailekaan: jos ei ole
        muuta kuin Anonyymi, linttaan "samaan kasaan", yhdeksi. Mitä muuta
        voisi olla?
        Nyt tänään on Kahvipirttiin tullut hyvä joukko hyviä viestejä. En käy
        niitä erittelemään, mutta ehkäpä tämän suuntaisilla viesteillä
        päästään eteenpäin. Hyvää jatkoa teille isekullekin!
        ynnämuu(niin se kirjautuminen unohtui)


    • Siinä se joulu meni, rauhallisissa merkeissä.
      Luntakin satoi aaton yöllä monta senttiä. Oli mukavat ulkoiluilmat.
      Lueskelin noita joulunajan kommentteja, huomasin, että Skillanilla on ollut syntymäpäiväkin. Joten onnittelut näin takakäteen.
      Kiinnitin huomiota myös Miran kertomaan sukulaisistaan, jotka asuvat siellä Australiassa.
      Katselin nimittäin yks päivä sitä Australian tulipalokarttaa. Ihan kauhistelin, kun näyttää, että koko maanosa on kohta tulessa.
      Kyllä meillä täällä vielä on hyvin asiat, kun vertaa noihin maailman melskeisiin.

    • Anonyymi

      Minä ja kameliat pidän palstasta. Hoidan tavallaan kahtakotia hänen ja minun.


      Asia on vaikea, muille ei minulle.

      • Anonyymi

        "Asia on vaikea, muille ei minulle."

        Tietenkään ei ole, koska onhan sinulla ne lukuisat apinat avuksesi, joita suollat toisille palstoille, loukaten suomalaista yhteiskuntaa. Tälle palstalle et onneksi kirjoita, kuin noista iänikuisista kamelioistasi, jotka aina kukivat, mitä en epäile, että olisikin totta, mutta jatkuva kirjoituksesi niistä tänne, herättää pientä epäilyä, että lievästä dementiasta kohdallasi on totta.

        Tosin hieman epäilyttää muukin mielenterveytesi noista muista kirjoituksistasi, joissa aina on se aihe; apina..Saksa, Hitler ja kuinka Suomi hävisi sodan.

        Olemme sentään itsenäinen kansa nyt ja ilman massiivista maahanmuuttoa, kuten Ruotsiin niitä otettiin ja varmasti selvitään niistäkin vähäisitä, jotka täne tulivat.


    • Hautausmaakeikka vasta tänään, kun joulun aikana ei keritty. Kyllä oli kylmä! Vaikka ei ole montakaan pakkasastetta, niin viimainen tuuli meni läpi luitten ja ytimien. Viikko sitten laskettiin sukulaisen uurna sukuhautaan. Kummulla oli jäätynyt ruusukimppu.
      Koskettavaa. Joulun aikaan tuodut kynttilät olivat palaneet loppuun, nyt sytytin uuden lyhtyyn valaisemaan viimeistä leposijaa, jossa lepää omaisiani 3 sukupolvessa.
      Hautausmaa on heikosti valaistu, joten kompuroimme siellä kivien keskellä, onneksi ei ollut liukasta. Kynttilät loistavat kauniisti joka puolella. Kun ei ole lunta, kynttilät eivät valaise, ne vain välkkyvät kukin omaan tahtiinsa.
      Tunnelmallista.
      Niin joulu on taas takanapäin. Kovasti siihen valmistaudutaan adventista alkaen, ja hups! Alennusmyynnit, ruuantähteet, roskikset täynnä paperia. Arki pakkaa päälle.
      Pirtin kahvileivät sentään tuntuvat tuoreilta. Kiitos.

      Vielä on sentään uudenvuoden bileet tulossa. Ei tässä vielä härkäviikoissa olla.

    • Lauantaita sitä aloitellaan, meinaa nuo päivät sotkeentua, mutta pianhan sitä taas arkiseksi elämä muuttuu. otetaan ensin uusi vuosi käyttöön;)
      Ajattelin aamulla herätessäni, miten pieni virkattu tähti Led valoilla ilahdutti, ei kovin kauas ulos päin näytä, mutta minulle loisti.
      Tuli toinenkin ajatus vuosien takaa, kun mieheni "huomasi" minut, sanoen, pienestäkin on tullut iso ja siitä se sitten alkoi ja kesti 46 vuotta, iloineen ja suruineen.

      Mieltä ilahdutti myös myönteiset sananne minun persoonasta, vaikka hieman vaivaantunutkin olin, koska en sellaisia ansaitse, kirjoittelenhan omaksi ilokseni ja aivojani rasittaen, sanovat sen hyväksi olevan;)

      Kovin on vilkkaaksi käynyt pirtin oven käynti ja aina ei kaikki viestit mieltä ylennä, mutta kai sekin on vaan hyväksyttävä, kun leikkiin on ruvennut.
      Mukava kuitenkin teidän hyvässä hengessä kirjoittajien viestejä on lukea ja näkymiä elämänne kulkuun tietää, ainahan jotakin uutta kuulee ja mieli virkistyy.

      Maailmalla ja omassa maassammekin on paljon hätää ja puutetta, miten sitä voisikaan hälventää, voimaton on pieni ihminen.
      Ymmärtäminen siihen sanontaan "yhteen hiileen" puhaltamisesta voisi olla asia, mitä kannattaisi pohtia.
      Vahvempien voimalla, heikotkin pääsisi elämässä eteenpäin, tämän kun jaksaisi sisäistää, jäisi ehken turhat riidatkin vähemmälle.
      Näin pirtin piirissä ainakin voimme olla sopuisia, ihmisinä, ihmisille, ei se sen kummempaa ole.

      Tämmöisiä ajatuksia näin vuoden loppuun tulee mieleen, ehkä joku turhina pitää, mutta pienestäkin asiasta voi tulla mittava, pieni hymy ja jollakin se saa aikaan hyvän mielen, mitä on helppo jatkaa;)
      Vietetään rauhaisaa vuoden loppua ja siitähän se helposti jatkuu uuteen vuoteenkin;)

      • Anonyymi

        Ja hyvän kiertämään laittaminenkin on helppoa, esimerkiksi pikku tapahtuma kauppakeskuksen uloskäynnin luona. Olin pakkaamassa tavaroitani, kun penkillä äitinsä kanssa istunut n. 10 -11- v. tyttö tuli sieltä luokseni ja sanoi: "Sinun kengännauhasi on auennut." "Katos vain, niinpä onkin, kiitos, kun kerroit!" :)
        Olin sillä kertaa kävellen kauppamatkallani, joten lähdin paluumatkalle. Lähellä kotiani edelläni käveli teini-ikäinen poika, jonka oikean lenkkitossun naru oli pitkällä auki. Huusin hänen peräänsä: "Hei, kenkäsi naru on avautunut!"
        Poika kääntyi katsomaan ensin naruaan, sitten minua , kiitti hymyillen ja alkoi solmia kengännauhaansa. :)
        Pienestäkin hyvästä jää hyvä mieli niin auttajalle kuin autetullekin.
        M-e.


      • Anonyymi

        Ainahan ihmisillä on huolia ja murheita. Se kuuluu elämään.

        Maamme asioihin voi vaikuttaa yhteiskuntajärjestelmämme kautta. Voi osallistua järjestelmän toimintaan tai sitten vain käymällä äänestämässä.


    • Onnittelut sinulle SkillaN jälkikäteen. Lahja olet ollut vanhemmillesi, nyt olet lahja meille ja varmasti monille muille matkasi varrella.
      Kaikki eivät ehkä saa sopuisaa luonnetta syntymälahjanaan, mutta hyvää tahtoa toisia kohtaan voi mielestäni opetella. Vähän malttia peliin ja käännös toisten ihmisten suuntaan niin siitä se lähtee..)) Sanoo hän, joka ei ole mestari itsekään.

      Kai tuossa riidan syntymisessä on usein kyse siitä, että me ollaan aika kyvyttömiä näkemään oma osuutemme riidan syntyyn. Ei mennä itseemme vaan aletaan todistella omaa syyttömyyttämme, uhriutumisesta kai nykyisin puhutaan. Tai sitten "annamme samalla mitalla takaisin", mikä sekin tuntuisi johtavan vain jatkuvaan kilpalaulantaan ja kaunan ylläpitoon.
      Henkilöön menevä arvostelu on tietysti jo palstan sääntöjen vastaista, mutta mihin vedetään raja, mikä on mielipidettä tai "rakentavaa kritiikkiä", mikä on yksityistä, mikä yleistä ?
      Kyllä some on mielestäni vapauttanut suomalaisten kielenkannat. Vaikka yleinen keskustelukulttuuri olisi muuttunut niin sellaista loanheittoa mitä somessa pahimmillaan on, ei sentään tapaa muualla, ainakaan minä en sellaista tunnista.

      Toisaalta, yksikin rauhanrakentaja, avarasydäminen ihminen, saa paljon aikaan. SkillaN on tästä hyvä esimerkki ja tietysti muutkin pirttiläiset.
      En tarkoita että me olisimme mitään valiojoukkoa, mutta rauhantahto on mielestäni täällä yhteinen ja se tekee ilmapiiristä viihtyisän.

      Pitkä puhe tuli taas. Ei ollut aikaa kirjoittaa lyhyttä..)) Tiivistää...

      Niin, Vaikka joulu on nyt takanapäin se jätti jälkeensä väsymyksen ja ison pinon uusia kirjoja, jotka pitäisi lukea lahjanantajankin vuoksi...

      Oikein mukavaa uuden vuoden odotusta pirttiln ja tietysti muuallekin.
      Olkaatte paukuttelematta..))

      • Minultakin sydämelliset onnittelut vielä Skillanille, aikomusta oli, vaan sitten taas tuli jotakin muuta!
        Terveiset aurinkoisesta Vuosaaresta, kävin ystävieni uutta asuntoa ihastelemassa ja vein yhden tilaamansa taulun. Ihana valoisa asunto, modernine keittiöineen, ja kaikkine herkkuineen. Niin hieno ja aurinkoinen ilma oli, että joimme kahvia katsellen isolta parvekkeelta näkymiä. Joku infra lämmitin huolehti, ettei pikkupakkasesta huolimatta kylmä heti tullut.

        Lääkekin oli haettava samalla reissulla, tuo kolesterolilääke oli melkein loppu, ja istuessani huilaamaan katsoin kuitista, että Kela korvaa siitä 65 % minulle,. Aika hyvin, ei jäänyt kuin oma osuus € 4,18 itselle. Se on tuo perinnöllinen rasva-aineenvaihdon häiriö minulla sukuvikana, mutta pitkään ovat äidin puoleinen suku elänyt sittenkin.

        Sydän infarktit olleet useita, mutta lieviä, aivoinfarkteja ei kenelläkään. Kaulavaltimot on minullakin puhtaat ja lääkekin sopii erinomaisesti. Väsyttää ihanasti tämänpäiväiset asiointimenot, mutta nyt onkin kahvihetken aika.

        Ison mukini kanssa istuin keinussa ja nautin pirtin rauhasta, olettekin käsitelleet sopuisaa eloa, hyvähän se tirtysti, mutta joskus sitä voi tulistuakin vielä hetkeksi 😂))

        No, aika mukavasti on sujunut pirttikeskustelut, pienista pippurinpoltteista viis!

        Heippa ja kiitti kaffeehetkestä! sini.sirkku


      • Onhan noita riitasointuja tännekin hieman lainehtinut.
        Nuo luettelomaisi syyt varmaan pitää paikkansa yhden jos toisenkin asian kohdalla.
        Semmoinenkin tuli mieleeni, että myös väärinymmärrykset synnyttävät ikäviä tilanteita, ellei niitä asiallisesti oikaista.
        Vielä harmittavinpia ovat sellaiset jutut, kun joku koloontuu jostain, mitä toinen ei ole edes tarkoittanut ja sitten jää vain hautomaan asiaa, eikä puhu, eikä pukahda.
        10 astetta oli pakkasta, lunta valkeana maa, tein pienen ostoslenkin Tokmannille. Piti hakea lisää kynttilöitä ja tulitikkuja.
        Minäkin sain yhden kirjan lahjaksi. Sellaisen kissatieteellisen.
        Kesällä yritin sitä tilata pojantyttären miehen avustuksella, mutta se tyssäsi siihen, että siihen verkkokauppaan ei käynyt mun pankkini.
        Hän muisti sen ja oli sen tilannut minulle lahjaksi, lämmitti erityisesti tuo, kun nuori mies muisti.


      • Anonyymi

        Kiitos Demeter viisaasta ja rauhoittavasta viestistäsi!

        Sen luettuani sain hyvän olon. Kyllä Skillanin luoma hyvä tunnelma vielä pelastetaan,
        täällähän koko pirttiläisten joukko on sitä ylläpitämässä hänen kanssaan! !!

        Skillan kirjoitti: "Maailmalla ja omassa maassammekin on paljon hätää ja puutetta, miten sitä voisikaan hälventää, voimaton on pieni ihminen.
        Ymmärtäminen siihen sanontaan "yhteen hiileen" puhaltamisesta voisi olla asia, mitä kannattaisi pohtia.
        Vahvempien voimalla, heikotkin pääsisi elämässä eteenpäin, tämän kun jaksaisi sisäistää, jäisi ehken turhat riidatkin vähemmälle.
        Näin pirtin piirissä ainakin voimme olla sopuisia, ihmisinä, ihmisille, ei se sen kummempaa ole."

        Onnellista uutta vuotta
        toivoen Miaelina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos Demeter viisaasta ja rauhoittavasta viestistäsi!

        Sen luettuani sain hyvän olon. Kyllä Skillanin luoma hyvä tunnelma vielä pelastetaan,
        täällähän koko pirttiläisten joukko on sitä ylläpitämässä hänen kanssaan! !!

        Skillan kirjoitti: "Maailmalla ja omassa maassammekin on paljon hätää ja puutetta, miten sitä voisikaan hälventää, voimaton on pieni ihminen.
        Ymmärtäminen siihen sanontaan "yhteen hiileen" puhaltamisesta voisi olla asia, mitä kannattaisi pohtia.
        Vahvempien voimalla, heikotkin pääsisi elämässä eteenpäin, tämän kun jaksaisi sisäistää, jäisi ehken turhat riidatkin vähemmälle.
        Näin pirtin piirissä ainakin voimme olla sopuisia, ihmisinä, ihmisille, ei se sen kummempaa ole."

        Onnellista uutta vuotta
        toivoen Miaelina.

        Kohtalaisen vilkasta, hyvää menoa Pirtissä. Lukaisin kyllä kaikki tän
        päivän viestit. Tänään oli juhlapäiväni, tietenkin sauna, josta olen
        muistanut mainita:))
        Mulla on vähän höntti olo. Ei kai mikään pahempi sairaus. Täällä oli
        tuulinen, häjy ilma. Ikkunasta sään vilkaisuni ei antanut täyttä tietoa.
        Pukeutumiseni jäi vajavaiseksi. Palelihan se market reissulla. Melkein
        hävettää, kuinka vähä vaikuttaa. Kurkku on kipeä köhimistä riittää.
        Eiköhän se tästä ohi menne.
        Hyvää jatkoa ...ja Uuttavuotta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos Demeter viisaasta ja rauhoittavasta viestistäsi!

        Sen luettuani sain hyvän olon. Kyllä Skillanin luoma hyvä tunnelma vielä pelastetaan,
        täällähän koko pirttiläisten joukko on sitä ylläpitämässä hänen kanssaan! !!

        Skillan kirjoitti: "Maailmalla ja omassa maassammekin on paljon hätää ja puutetta, miten sitä voisikaan hälventää, voimaton on pieni ihminen.
        Ymmärtäminen siihen sanontaan "yhteen hiileen" puhaltamisesta voisi olla asia, mitä kannattaisi pohtia.
        Vahvempien voimalla, heikotkin pääsisi elämässä eteenpäin, tämän kun jaksaisi sisäistää, jäisi ehken turhat riidatkin vähemmälle.
        Näin pirtin piirissä ainakin voimme olla sopuisia, ihmisinä, ihmisille, ei se sen kummempaa ole."

        Onnellista uutta vuotta
        toivoen Miaelina.

        Hei taas Pirttiin! Me saamme olla täällä rauhallisessa Pohjolassa omassa rauhassa.
        Tämän päivän ulkomaan uutiset kertoivat Somalian Mogadishun pahasta räjähdeiskusta.
        Käsitin että kuorma-autollinen räjähdysainetta olisi räjäytetty vilkkaalla liikepaikalla dronen avulla.

        Sotaisia pahanvoimia on maailmassa liikkeellä; ikään kuin väkivallalla rauhanneuvotteluja edistettäisiin. Tekijöiden oletetan olevan Al Sabaabin sissitaistelijoita. Hallituksen neuvotteluissa ei ole päästy sopimuksiin.

        Saimme hienon ja aurinkoisen päivän. Ehkä huomenna jo ihan jotain muuta.
        Herätessään täytyy nykyään räknätä, mikähän viikonpäivä se mahtaa olla alkamassa, kuten palstallakin on kirjoiteltu. Hyvää vuoden loppuaikaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos Demeter viisaasta ja rauhoittavasta viestistäsi!

        Sen luettuani sain hyvän olon. Kyllä Skillanin luoma hyvä tunnelma vielä pelastetaan,
        täällähän koko pirttiläisten joukko on sitä ylläpitämässä hänen kanssaan! !!

        Skillan kirjoitti: "Maailmalla ja omassa maassammekin on paljon hätää ja puutetta, miten sitä voisikaan hälventää, voimaton on pieni ihminen.
        Ymmärtäminen siihen sanontaan "yhteen hiileen" puhaltamisesta voisi olla asia, mitä kannattaisi pohtia.
        Vahvempien voimalla, heikotkin pääsisi elämässä eteenpäin, tämän kun jaksaisi sisäistää, jäisi ehken turhat riidatkin vähemmälle.
        Näin pirtin piirissä ainakin voimme olla sopuisia, ihmisinä, ihmisille, ei se sen kummempaa ole."

        Onnellista uutta vuotta
        toivoen Miaelina.

        Jaa, että ei ole voimia sisäistää vahvempien voimaa? Mitä tuo sisäistäminen sitten tarkoittaakin. Oraakkelimaisia sanontoja - ehkä ymmärtämistä.
        Meikäläinen ainakin ymmärtää yrittämisen ja markkinatalouden osana yhteiskuntajärjestelmää, jota termiä tuolla edellä on joku käyttänyt.


      • Anonyymi

        Demeterillä on fiksuja ajatuksia ja tuntuu kivalta ja maltilliselta uudelta kirjoittajalta. Sinun pitäisi tehdä omiakin aloituksia, hienot juttusi hautautuu muihin ketjuihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Demeterillä on fiksuja ajatuksia ja tuntuu kivalta ja maltilliselta uudelta kirjoittajalta. Sinun pitäisi tehdä omiakin aloituksia, hienot juttusi hautautuu muihin ketjuihin.

        Kiitos palautteesta, Anonyymi 10.33. Sitä on aina kiva saada.
        En minä ihan "uusi" kirjoittaja ole. Tulin tuonne 60 kauan sitten. Tänne siirryttyäni oma elämäntilanteeni muuttui siinä määrin, ettei aikaa kirjoitteluun aina löydy, vaikka se mieluista olisikin.
        Poden kyllä vähän huonoa omaatuntoa siitä, etten ole tehnyt aloituksia, tullut vain valmiisiin pöytiin. Ajattelen, että jos aloituksen tekee, siihen tulisi sitoutua, olla mukana jotenkin ja siinä tulee tuo sama ajanpuute esteeksi.
        Aloitusten tekijä joutuu myös helposti aiheettoman kritiikin ja erilaisten väärintulkintojen kohteeksi enkä oikein jaksaisi "selittää itseäni" tai tarkoitustani, minkä tietysti luen puutteeksi itselleni. Pari kertaa olen joutunut sitä tekemään ihan tavallisena rivimiehenä ja päätellyt, etteivät ne asiat puhumalla selviä, sotkeutuvat pikemminkin lisää..))
        Eli itse katson, että juuri tuo hyvä tahto on se, mikä tekee mahdolliseksi tavoittaa toisen tarkoitus, eikä sitä aina isossa joukossa löydy. Eikä löydy joka hetki itseltäkään..))

        Mutta kiitos rohkaisusta kuitenkin. Voisihan sitä joskus kokeilla, jos luppoaikaa löytyisi.


    • Nuokun tässä arpoen, ratkoisko sudokuja vai meniskö maate.

      Neulominen on pakko jättää paussille vaikka yksi sormikas odottaa paria. Hartiani ja niska ovat jumissa mikä aiheuttaa pään asennon muutosten yhteydessä huimausta. No, hieronta tilattu, joten sillä siitä päästään.

      Tekaisin heti aamutuimaan hedelmäisen kääretortun. Vieraita oli tulossa päiväkahville.
      P. imuroi ja minä puuhastelin tarjottavien parissa.
      Päivä vierähtikin sisätiloissa.

      Päivällisajan lähestyessä, mietin mitä sitä tänään syötäisiin.

      Nostin jääkaapista torstain lohisopan jämät. P. toi kaupasta leggerbek'kalapaloja ja isoja katkarapuja. Mmm... Tuli mieleen eräs TV-ohjelma missä kokit saivat erilaisia raaka-aineita eteensä ja ei kun hommiin.

      No, siispä hommiin. Keitin ensin riisiä, lisäsin lohikeiton jämät riisin joukkoon, ripottelin tilliä, sekä mustapippuria ja puristin sitruunaa päälle
      Paistoin leggerbek-kalapalat pannulla, heitin lopuksi pannun laidalle miedolle lämmölle valkosipulissa marinoidut katkaravut.

      Se oli siinä. Leggerbekkejä ja katkarapuja lohiriisipedillä.

      Että oli hyvää.

      • Anonyymi

        Minä lämmitin eilisen kaurapuuron mikrossa. Siihen lisäsin lasimestarin sillin loput ja musertelin pari joulutorttua. Jälkkäriksi makeet panot. Että olikin hyvät panot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä lämmitin eilisen kaurapuuron mikrossa. Siihen lisäsin lasimestarin sillin loput ja musertelin pari joulutorttua. Jälkkäriksi makeet panot. Että olikin hyvät panot.

        Palan painikkeeksi, panitko putkimiestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä lämmitin eilisen kaurapuuron mikrossa. Siihen lisäsin lasimestarin sillin loput ja musertelin pari joulutorttua. Jälkkäriksi makeet panot. Että olikin hyvät panot.

        Huono vitsi!


      • Anonyymi

        Tuo kalasopan jämät lisättynä riisiin, oli hyvä idea ja antaa limen tai sitruunan kanssa mehevyyttä ja makua riisille! Sain idean lohikeiton hyvän liemen hyväksikäytöstä huomenna, meren eläviä ei muita ole kuin pala tuoretta lohta, jonka paneroin itse !

        Uskon tulevan hyvää minäkin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kalasopan jämät lisättynä riisiin, oli hyvä idea ja antaa limen tai sitruunan kanssa mehevyyttä ja makua riisille! Sain idean lohikeiton hyvän liemen hyväksikäytöstä huomenna, meren eläviä ei muita ole kuin pala tuoretta lohta, jonka paneroin itse !

        Uskon tulevan hyvää minäkin!

        Luovuutta ruoan laitto vaatii. Juuri se, että oivaltaa ruoan jämien yhteen sopivuuden ja käytön. Lohikeiton liemi riisiin imeytyessään sattumapaloineen antaa riisipedille pehmeyttä.
        Hieman maustetuunausta ja lopputulos voi olla yllättävän hyvä makuelämys.

        Ei ruoanlaitto ole tähtitiedettä, ruoavalmistus on mielenkiintoista. Kokeilemalla uusia yhdistelmiä yllättää itsensä ja muut pöydän ympärillä. Hyvä ruoka parempi mieli kertoo mainostekstikin.

        Onhan ruokakommenttini olleet suosittuja, poikinut jopa ruoka-aiheisen aloituksen, jonka mukaan ruoanlaitossa ei ole rajoja. Kiinalainen keittiö on siinä tuvan nurkassa.Teipit silmäkulmia kiristämään ja kiinalainen kokkikin löytyy emalikattilaa hämmentämään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      160
      6815
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4047
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1989
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1573
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1545
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe