Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta,+uutta+yritystä,+eilen+oli+kiire+puuron+keittoon,+lauluryhmämme+perinnettä+yllä+pidämme+ja+hauskaa+oli,+puuro+maistui.Tänään+sitten+yhdistyksemme+ruokaisa+pikku-joulu.Makriina+tuo+rivien+välin+ymmärtäminen+on+minulla+myös+hakusissa,+mutta+suurikos+vahinko+tuo+on,+kunhan+edes+kirjoitukset+kuta+kuinkin+ymmärretään;)Noiden+vanhojen+iskelmien+myötä+voi+nauttia+musiikista+ja+sanoituksista,+nykyään+yhtä+toistoa+koko+kappaleet+ja+musiikki+huutamista.Mira+kertoilit+noista+maailman+ikävistä+tapahtumista,+surullista+se+onkin,+mutta+niille+emme+mitään+mahda,+kuten+emme+muussakaan+kättä+voi+eteen+panna.Luulisi+että+kaikkea+voisi+jo+ennakoida+nyky+ajassa,+kun+on+sen+sadat+laitteet+ja+tiedot.Korppis+kertoilit+noista+jäte+ongelmista+joita+matkallasi+näit,+totuutta+varmasti++ja+pieni+osa+kaiken+kaikkiaan.Pieni+se+on+meidän+hiilijalan+jälki+näihin+verratessa,+mutta+pienistä+teoista+toivoisi+kasvavan+keino+opettaa+ja+tiedottaa+lopulta+toisillekin+maailman+kansoille.Huolenpito+kaikilla+mahdollisilla+tavoilla+ja+elämän+helpottaminen+niilläkin+alueilla+saisi+pikku+hiljaa+tuloksia.Toivoa+on+oltava,+mikään+ei+hetkessä+parane+ja+jos+aikaa+vielä+on,+ehkä+mahdotonkin+saadaan+mahdolliseksi.En+käy+lukemassa+edes+noita+muita+palstoja,+voisi+olla+antoisaa+kurkata,+mutta+en+osaa+sanoa+mihin+aikani+kuluu,+mutta+aina+se+vaan+kesken+loppuu;)Nyt+yritän+lopetella+lyhyempään+josko+taas+onnistuisi+lähettäminen.Iloitkaa+siitäkin+miten+meillä+on+kaunis+ja+siisti+maa,+siitä+voimme+jokainen+kohdaltamme+onnitella+itseämme,+jos+täytämme+nuo+tavoitteet+mitkä+jokainen+on+saanut+omalle+kohdalleen.Oikein+lupsakkaa+päivää+ja+iloa+jokaiselle.
  2. Huomenta,+nyt+yksi+viikko+jo+kulutettu+joulukuuta+ja+ne+touhukkaat+viikot+edessä,+ne+hujahtavat+sukkelaan.Miksihän+tuota+ajan+kulumistakin+aina+tulee+vaan+hätäiltyä,+kaikki+eteen+tulee,+niin+kuin+vuoden+ajatkin,+pitää+aina+itselleen+sanoa,+rauhoitu+hetkeen,+älä+aina+odota+jo+seuraavaa;)Lämmön+puolella+mennään+ja+tietenkin+sade+vetenä+tulee.Neeassa+kohta+normaali+tilassa,+kaukana+pipi++ja+tauti+ja+entistä+ehompana+jaksat+touhuta.Makriina+sai+ohjeita+jalkojen+särkyyn+hurskaiselta+näin+pirtissä+toistemme+vaivat+huomioidaan+ja+apua+annetaan.Hurskaisella+varis+ystävät+pihapiirissä+pyörivät+ja+seurustelua+kanssaan+käyvät,+sekin+homma+mitä+ei+kerrostalossa+voi+tehdä.+Raakile+vielä.+muutto+hommissa,+ainahan+se+uusi+viehättää+ja+jouluksi+ehdit+kotisi+kuntoon+laittaa.Jännittävääkin+on++tutustua+uuteen+ympäristöön+ja+saada+uusia+ystäviä,+onnea+vaan+muuton+kanssa.Demeterillä+surua,+tämä+on+odotettavissa,+kun+ikä+kaikilla+lisääntyy,+ystävät+ja+sukulaiset+vanhenee,+se+on+sitä+elämää+ja+sen+kokemista+surunkin+kohdatessa.Minun+siskot+ja+veli+on+jo+taivaan+tavoittaneet,+minä+pohjan+pahnimainen+tätä+maallista+taivalta+tallaan.Itkustakin+on+ollut+puhetta,+minä+itken+paljon,+hyvin+herkkä+olen+liikuttumaan+pienistä+asioista,+mutta+sanotaan,+että+itku+purkaa+surua+ja+iloakin,+joten+itketään+se+helpottaa.Laulaminen+on+myös+mieltä+ylentävää,+kun+mieli+maata+mataa,+haikeat+laulut+lohduttaa+ja+ilossa+sitten+kevyemmät+riemua+antaa.Aika+sekainen+on+Fase+sen+olen+kokenut+ja+niin+nopsaan+vaihtuu+viestit,+että+ei+millään+pysty+kaikkea+sisäistämään.Vaikea+sieltä+on+mitään+löytää,+no+nimi+hakemisella+ehkä+löytyykin.Hitaalla+koneella+aikaa+menee+turhan+paljon+jo+muutenkin+tämän+koneen+näpyttelyssä.Nyt+on+semmoinen+ikävä+ponnistus,+kuin+vintille+meno,+ei+ole+kuin+neljäs+kerros+talossa,+mutta+nousemista+siinäkin.Pitää+pakosti+mennä+esiintymisasusteita+hakemaan,+kun+keskiviikkona+on+pikku-joulu+ja+ohjelmassa+olen.Paraskin+näyttelijä,+mutta+jonkun+on+rohjettava+ja+minä+yllytys+hupsu;)Voikaa+hyvin+ja+viestitelkää,+kiva+illan+kuluksi+pueskella,+heippa!
  3. Huomenta+sunnuntai+aamuun,+päivä+alkaa+hieman+valeta,+mutta+eipä+valoisaksi+ehdi,+koko+päivä+yhtä+harmautta.Eipä+anneta+mielen+harmaantua,+kyllä+se+parin+kuukauden+perästä+toiselta+alkaa+näyttää;)Mira+kertoilit+noista+suvun+rasitteista,+niitä+aika+paljon+kiertää+perimänä+ja+ikäviä+seuralaisia+ovat.Tyttäreni+on+seurannassa+tuon+sepelvaltimo+taudin+osilta,+mitä+mieheni+sairasti,+samoja+ongelmia+tuntuu+olevan.Hyvä+että+tarkkailuun+ottivat,+työterveys+lääkäri+tämän+huolehti.Pojallani+ei+ole+havaittu+mitään,+ei+tulisi+mitään+hänen+työnsäkään+suhteen,+ehkä+minun+geenit+vahvoina.Minulla+ei+tiettävästi+mitään+sairauteen+viittaavaa+geeniä+ole+havaittu,+jos+luonteessa+piilenee;)Ynnämuun+tapaan+olen+minäkin+ehkä+vähän+ihmeellinen,+kun+en+jaksa+seurata+sitä+mitä+suuri+joukko+katselee.Kai+sivistykseen+aukko+siltä+osin+tulee,+mutta+eihän+pakko+ole+vain+tavan+vuoksi+katsoa.Kiva+kuitenkin,+että+asia+kiinnostaa+monia+ja+keskustelun+aiheita+löytyy;)Hurskaisen+kanssa+olen+eri+linjoilla+demeterin+suhteen,+naisena+olen+aina+häntä+pitänyt,+yllätys+olisi+jos+onkin+mies,+kiva+kuitenkin+pirtin+osalta,+että+hän+mukana+on.Sini-sirkku,+kyllä+on+joskus+aiheellista+tehdä+toppi+liialle+valituksille.Varmaan+tämän+ystäväsi+elämä+on+todella+yksinäistä+ja+hän+ei+huomaa+itse,+miten+rasittaa+toisia+valituksillaan.Uskon+että+huomaa+jossakin+vaiheessa+tilanteensa+ja+apua+hakee,+ehkä+sinun+juttelusi+avulla.Blogeja+en+lue,+mukamas+aikani+ei+siihen+riitä,+voi+olla+myös+kiinnostuksen+puutetta,+joten+rasitusta+ei+siltä+osin+tule;)Kiitos+korppis+terveisistä,+ehkä+jo+matkasi+on+loppu+suoralla.Tuo+kateellisuus+ei+suuremmin+kuulu+elämän+kuvaani,+ei+ole+aihetta+olla+kateellinen+kellekään,+rehellinen+kun+olen+joskus+vilahtaa+sellainenkin+ajatus,+että+miksi+noin,+mutta+siitä+se+pian+katoaa.Hyvin+tyytyväinen+olen+elämääni,+en+tarvitse+mitään,+mitä+voisin+kadehtia+toisilta,+en+edes+päävoittoa+lotosta+toivo,+kiva+olisi+pieni+voitto+saada;)Ehkä+en+ymmärrä+mitä+kaikkea+minulta+puuttuu,+mutta+kun+tyytyväinen+olen,+mitäpäs+haittaa.Tänään+menee+päivä+melkein+laiskotellen,+no+jotain+pientä++toki+teen,+ehkä+paistan+kakun+pakkaseen,+tai+käärin+valmiina+olevat+lahjat+pakettiin.En+tykkää+paketoinnista,+siltäkin+osin+omituinen+olen;)Taitaa+se+päivä+iltaan+mennä,+vaikka+en+tekisi+mitään,+näin+varmaan+teillä+toisillakin,+joten+viettäkää+kiva+päivä;)
  4. Tumma+on+yö,+luodit+vinkuen+lentävät,,,,++varmaan+näin+oli+liki+80-vuotta+sitten,+tumma+taivas+nyt+myös+ja+lumetkin+häipyneet,+taas+synkissä+maisemissa+ollaan.Linnan+juhlija+jaksoin+tunnin+verran+katsoa,+mutta+sitten+tuli+ajatus,+miten+paljon++hyötyä+siitä+saan,+jos+jonkun+erikoisen+puvun+näen,+yhtä+tyhjän+kanssa+ja+niinpä+vaihdoin+kanavaa.Voi+olla+että+keskusteluihin+en+nyt+pysty+kantaa+ottamaan,+mikä+se+kaunein+puku+olikaan;)Paljon+oli+väkeä+ja+euroja+myös+runsaasti+liikkunut,+mutta+se+on+hyvä,+työtä+siitä+on+koitunut.Kyllä+se+uupuminen+tulee+noihin+sekasotkuihinkin,+mistä+ynnämuu+mainitsit,+pää+pyörällä+menee,+kun+lukee,+kuka+milloinkin+valehtelee.Siinä+sitten+yrittää+itselleen+selvittää+mikä+on+tosi+ja+mikä+muunneltua.Hurskaisen+maininta+heijastimista+on+ajan+kohtainen,+vaikea+tuolla+pimeydessä+on+jalankulkija+huomata.Pian+tämä+joulun+aika+hujahtaa+ja+sitten+ruvetaan+päivän+jatkumista+seuraamaan.Yksitoikkoista+oli+se+kättely+minkä+minä+katsoin+kuten+Mirakin+totesit,+esittelykin+meni+sekaisin,+kun+kättelijät+niin+nopsaan+siirtyivät,+tittelit+jäi+kuulematta+joiltakin,+oliko+suurikin+vahinko;)Paljon+oli+yrityksien+edustajia+ja+urheilun++ihmisiä+ainakin.Taisi+pirtin+kirjoittajat+juhlia+seurata+tai+sitten+muuta+juhlintaa+pitäneet,+kun+ei+viestejä+kovin+monia+ole+pirttiin+tullut.Minä+sain+piparit+ja+tocca+kakun+tehtyä,+kaksi+kauraleipääkin+kokeilin+ja+onnistuihan+ne,+ehkä+teen+jouluksikin.Tänään+on+vihdoin+lääkkeiden+osto+tehtävä,+pillerit+lopussa,+postimerkit+myös+ostan+ja+kortit+postiin+laitan,+toivoen,+että+perille+joskus+pääsevät.Ikävän+näköisestä+säästä+huolimatta,+valoa+päiväänne;)
  5. Hyvää+Itsenäisyys+päivää+meille+suomalaisille,+myös+kaikille+juhlintaan+osallistuville.Iso+asia+tämä+itsenäisyys,+siitä+vaan+pitäisi+paljon+enemmän+kertoilla+nuorille,+sillä+heillä+ei+tuntumaa+tämän+hankintaan+ja+uhrauksiin+ole.Mitä+olisikaan+elämä,+jos+joku+muu+olisi++vaikuttamassa+päätöksien+tekoon.Hyvä+on+maamme+kaikesta+huolimatta,+vaikka+epäkohtia+löytyy,+toisaalta+aina+jotakin+parantamista+pitää+ollakin+ja+näin+pääsevät+nyky+ja+tulevat+sukupolvet+asioihin+vaikuttamaan.Tähdistä+taivaalla+olette+jutustelleet+ja+en+ikinä+unohda+sitä+tähtitaivasta,+minkä+mökilläni+yöllä+näin,+se+oli+sanoin+kuvaamaton+juttu.Oli+kuin+tähdet+olisi+juuri+tipahtamaisillaan+ja+niitä+oli+paljon,Myös+tuo+anonyyminä+kirjoittaminen+on+puhetta+antanut,+no+olen+aiemmin+todennut,+että+kohdistaminen+jollekin+määrätylle+kirjoittajalle+onnistuu,+kun+nimimerkki+on+viestissä.Kauppareissun+tein+jo+alkuviikosta+ja+puutetta+ei+nyt+ole+lähi+aikoina,+ainoastaan+apteekkiin+pitää+lauantaina+kiiruhtaa,+asiat+piti+hoitaa+samalla+kauppa+reissulla,+mutta+kuinka+ollakaan+unohdin,+taitaa+muistin+kanssa+olla+jo+huolestumisen+aihetta.Makriinalle+tulee+jo+pitkä+lenkki,+kun+noita+tavarataloja+kiertelee;)Vaatekauppaan+olisi+minulla+myös+asiaa,+syntypäiville+meno++lähiaikoina,+mutta+taidan+laistaa+ja+katselen+tuolta+vaate+kaapista,+jos+joku+sopisi.Kalliiksi+tulee+hurskaisen+koneen+ainainen+laittaminen++minä+en+millään+veisi+liikkeeseen+konetta,+uutta+varmaan+kauppaisivat,+kun+on+jo+melko+vanha.Uuden+koneen+kanssa+olisi+taas+omat+hommat,+ja+eurojen+menot,+kun+lataisivat+kaiken++uudelleen.Kaikki+maksaa,+kuulin+pöytäliinan+puhdistuksenkin++siivous+firman+eri+maksun+laskuttavan,+luulisi+sen+kuuluvan+perinteiseen+siivoukseen.Tänään+on+ollut+tapana+paistaa+piparkakut+ja+niin+teen+nytkin,+aamupäivä+siihen+hommaan+ja+sitten+katselemaan+näitä+elokuvia,+joita+onkin+kaksin+kappalein,+Tuntematon+ja+Seitsemän+veljestä,+näin+kuulin+radiossa+kerrottavan,+en+kyllä+ole+ohjelmistoa+katsonut.Jaksanko+sitten+molemmat+katsoa,+kun+kovin+tutuiksi+on+käyneet,+no+kai+ainakin+linnan+juhlat+on+vilkaistava,+sekin+jo+alkaa+tuntua+samanlaiselle+,+ei+jaksa+innostua+kenenkään+puvuistakaan,+mutta+katsottava+on+alku+ainakin.Vesisateessa+kaiketi+aika+isossa+osassa+maata+itsenäisyyttä+juhlitaan,+mutta+julitaan+tavoillamme+kuitenkin;)
  6. Huomenta+jälleen,+nyt+nolla+kelistä+ja+hienoisesta+lumi+sateesta,+näin+se+sää+heilahtelee,+melkein+samoin+tekee++päättäjämme.Ikävä+tuo+hallituksen+hajoaminen,+toivottavasti+samoin+ohjelmin+pystyvät+jatkamaan.Hyvät+pääministeri+ehdokkaat+ovat+molemmat,+mitkä+ovat+lupautuneet,+tiukkaa+tulee+olemaan+hallituksen+eteenpäin+meno,+on+niin+paljon+tuota+vastakarvaan+väittäjää+ollut.Rinne+oli+jo+väsyneen+oloinen,+eikä+ihme+olekaan,+kyllä+höykytykseen+joutui+heti+alku+metreiltä,+voimia+hänelle+eteenpäin+puheenjohtajan+tehtävissä.Makriina+tuossa+aprikoi++tuleeko+naisesta+pääministeri,+ei+mahdoton+ajatus,+tosin+hentoisen+näköinen++on+Marin,+tyttömäinen+jopa,+mutta+voimaa+taitaa+löytyä,+kun+tarve+tulee.Ei+pienestä+hätkähdä+Lindtmankaan,+rohkea+esiintyminen,+joten+sopivia+kumpainenkin.No+päätös+tehdään+minulta+tai+meiltä+keneltäkään+kysymättä.Hurskaiselle+toivoisin+jostakin+joulun+tuojan,+eikös+kunnat+yleensä+järjestä+jotakin+yksinäisille?Puurojuhlia+ainakin+olen+kuullut+joulun+alla+pidettävän,+mutta+ehkä+ei+jouluaattona+niitäkään,+voi+olla+että+tiedossani+ei+näitä+ole.Siinähän+se+joulukin+menee,+kun+vähän+paremman+aterian+haalii+ja+telkkarista+ainakin+jouluista+ohjelmaa+voi+seurata.Olen+minäkin+miettinyt,+että+jospa+jouluni+kotonani+olisin,+sitä+kokemusta+ei+olekaan,+että+yksin+olisin.Samoin+aatoksin+kanssasi+olen+ynnämuu,+melko+köyhä+viesti+anonyymilta,+no+eihän+kaikilla+ole+mielipiteitä+asioihin+ja+tyhjästä+on+vaikea+nyhjästä.Sini-sirkku.+kyllä+minustakin+Rinteen+suoraselkäisenä+miehenä+tunnistan+ja+toivon,+että+hän+pääsisi+suuremitta+harmein+tuntein+tuon+pääministeri+asian+suhteen.Olen+tavannut+hänet+ja+miellyttävä+kohtaaminen+olikin.Tänään+Skippo+pelin++seuraan,+siellä'+kokeillaan+jonkun+asteista+hoksaamiskykyä+ja+keskittymistä+myös,+minulle+hyvä+juttu.Voikaa+hyvin+ja+pientä+jaksamista+toivotan+kaikille,+ei+stressiin+asti+kuitenkaan;)
  7. Huomenet,+pimeää+vielä,+mutta+luvassa+on+aurinkoinen+päivä,+saapa+nähdä+kuinka+käy.Joulukuu+hyvin+vauhtiin+päässyt+ja+tästähän+se+vaan+kiihtyy,+ainakin+meille+joulu+höperöille;)Makriina+aivan+oikein+selvitti+mitä+pirtissä+ymmärretään+ja+mihin+lohtua+voidaan+antaa,+asioita+vaan+sydämen+kyllyydestä+kehiin.Kovin+mittavaa+ei+pirtin+kirjoittelu+aina+ole,+mutta+siinä+sitä+vaan+mielipiteitä+yritetään+esiin+tuoda+ja+jutun+aiheita+synnytellä.+hyvin+kelpaa+vaikka+kuminauha+keskustelut;)Hurskainen+on+rokotuksen+saanut+ja+nyt+sitten+täysillä+eteenpäin,+unta+kyllä+pitäisi+riittävästi+saada,+ei+se+vanheneva+ihminen+muuten+pärjää.Ynnämuu+painelee+reippaana+miehenä+ja+keskustelee+päivän+asiat+ystävien+kanssa,+joita+joka+kauppareissu+näkyy+poikivan.Olen+samaa+mieltä+noista+lyhyistä+anonyymi+viesteistä,+eipä+niihin+juuri+juttua+aikaiseksi+saa,+ehkä+ei+ole+tarkoituskaan;)Kyllä+juustoista+löytyy,+eikös+sellainen+sanonta+ole+ja+löytyyhän+sitä,+Prinkkala+kirjoitti+parmesanista,+harvoin+sitä+olen+ostanut+minäkään,+vanha+maukas+emmental+reikineen+on+minun+lempimaku+juustoissa,+aika+voimakas+makuinen+on+sekin.Eliaana,+kissa+olisi+minullekin+mieleinen+ja+niitä+varmaan+eläintalosta+löytyisikin,+mutta+aina+tuo+järki+mielestään+ottamisen+kieltää.Paljon+kertoi+radiossa+kissoja+huostaan+otetun,+joten+kotien+puutetta+varmaan+on.Sitova+on+elämä,+jos+eläimen+ottaisi,+vaikka+lähtemiseni+onkin+vähäistä,+niin+joskus+olisi+vaikea+lähteä+kissankin+omistajana.Sini-sirkku+taas+taidokkaan+emännän+tapaan+kertoili+mitä+kaikkea+voisi+ateriaksi+tehdä,+ei+minunkaan+kaapissa+ruuat+pilaannu+ja+Makriinan+sanoihin+yhdyn,+ei+ruoka+niin+äkkiä+pilaannu,+kyllä+on+turhan+tarkoiksi+opetettu+nyky+väestö.Raakile+vielä.+se+on+viisautta,+ei+laiskuutta,+jos+pakkaseen+tekee+ruokia+enemmän,+säästyy+vaivojen+lisäksi+sähköä,+sillä+joka+kerta+pienen+määrän+ruokaa+tehden+kulutus+varmaan+suuremmaksi+muuttuu+kuin+pakkasessa+kuluva+sähkö,+näin++uskon.Kyllähän+vähän+helpommalla+lukemisella+pääsee,+kun+vain+viimeisen+päivän+viestit+lukee+ja+niihin+sitten+halutessaan+vastailee.Tämä+tapa+on+minulla.Tänään+kaupoille+ja+apteekkiin+kiirehdin,+ostan+kaiken+kuivan+aineksen+kotiin,+mitä+joulunakin+tarvitsen,+viime+tippaan+jätän+vain+tuoreet+ostokset.Eihän+kovin+kummia+laittamisia+tarvitsisi,+mutta+kun+se+joulu+on+vaan+kerran+vuodessa;)Liukkaudelta+säästykäätte,+sillä+jossain+paikoin+tämän+kaltainen+sää+taitaa+olla,+täällä+meillä+seitsemän+pakkasastetta+ja+keli+varmaan+aivan+kelvollinen.+Heippa+ja+hellät+tunteet+kaikille;)
  8. Huomenet+viikon+alkuun+ja+hyvin+talvisen+näköinen+on+luonto,+lunta+satoi+eilisen+päivää+ja+nyt+pakkasella+kuusi+astetta.Katujen+varsilla+kinokset+kasvavat,+jokohan+se+ihan+talvisääksi+muuttuu?Pankkitunnus+sovellutus+pelaa+minulla+melkoisen+hyvin,+joskus+joudun+sulkemaan+ja+avaamaan+uudelleen+puhelimen,+ennen+kuin+tunnusluvun+voi+kuitata.Täällä+meillä+päin+ainakin+talvirenkaat+on+jo+autoissa+oltava,+keli+on+niin+talvinen.Kyllä+kuminauhat+ihan+hyvin+sopii+pirtin+keskusteluun+ja+totta+tuo+onkin,+että+pesussa+minun+kokemuksen+mukaan+viruvat+ja+kun+on+kiinni+ommellut+ei+onnistu+korjaus,+siis+kujat+kuminauhoille+ommeltava;)Kirjautumista+pidän+melko+tärkeänä+pirtin+oloissa,+tai+ainakin+nimimerkki,+että+opimme+tunnistamaan+toisemme,+ei+muuten+viestittely+oikein+kohtaa.Samalla+tapaa+teen+minä+myös+kuten+ynnämuu+kertoi,+minulla+vaan+nuo++harmit+joskus+viestien+laiton+estävät.Makriina+pikku-jouluja+toivotteli,+sitä+aikaahan+sitä+elellään,+ei+tosin+enää+oikein+inspiroi+enää+nekään,+no+yksi+ruokailu+pikku-joulu+on+tiedossa+ja+mentävä+on,+kun+ohjelmiin+sotkeuduin.Eliaana+suvun+nuorimmasta+kertoilit,+kyllähän+se+ihme+on,+mitä+aina+ja+aina+ihastelee,+meilläkin+tuo+nelikuukautinen+joulun+keskipiste+tulee+olemaan.Oikeutta+ei+pirtissä+käydä,+muualla+se+tapahtuu,+eikä+ole+tarpeellista+edes+tuon+kaltaisia+asioita+täällä+kirjoitella,+jokainen+ajatelkoon+omalla+järjellään+ja+oikeuden+mukaisesti+mikä+hyvin+on.Ehkä+noita++viestin+mukaisia+ilkimyksiä+löytyy+omasta+kansastammekin,+mikä+tietenkään+ei+poista+mitään,+eikä+kenenkään+tekemää+rikosta+voi+hyväksyä.Teetä+en+ole+oppinut+juomaan,+ei+edes+houkuta+maistamaankaan,+no+olenhan+toki+joskus+juonut,+mutta+kyllä+se+kahvi+on+poikaa;)Vähällä+ruualla+selviät+sini-sirkku,+ei+nälkä+noilla+minulta+poistu.Tein+eilen+ohrarieskaa,+siis+piimään+ja+voi+miten+se+taas+maistui,+voita+vaan+päälle+ja+useampi+pala+sitä+upposi+heti+uunista+otettuna;)Tänään+ei+suunnitelmia,+noita+varastojani+täydennän+puikot+kilisten,+sillä+aikamoisen+puutoksen+sai+lauantai+vieras+aikaan;)Aloitetaan+päivää+ja+luvattu+on+aurinkoakin+ainakin+sinne+etelä+suomeen,+siitä+ja+meillä+lumisesta+maisemasta++nauttikaamme;)
  9. Huomenta+ja+hyvää+alkavaa+ensimäistä+adventtia,+tänään+kaikuu+kirkoissa+Hoosianna,+jotenkin+se+saa+mielen+liikuttumaan,+vaikka+en+kirkkoon+menekään,+tuleeko+katsottua+telkkaristakaan,+no+radio+on+kyllä+auki.Viisi+astetta+pakkasella,+maa+valkoinen,+päivä+kirkastumaan+päin,+eilen+olikin+aurinkoinen+päivä,+kun+siivoukset+ja+muut+hommat+tuli+tehtyä+olikin+aikaa+ihailla+aurinkoa,+mikä+aika+matalalta+loisti.Naapurin+rouva+tuli+katselemaan+josko+löytyisi+joulu-pukin+konttiin+jotakin+tekeleistäni+ja+löytyihän+niitä,+siinä+sitten+menikin+iltapäivä+rattoisasti,+kun+muistelemaan+alettiin,+neljä+tuntia+peräti,+päätettiin+ottaa+uusiksi:)Sherryä+hieman+nautiskellen,+kuten+naisten+kutsuilla+joskus+tapahtuu,+kiva+oli+seuraa+saada+tämän+tapainen+ei+muuten+onnistu;)Noiden+harmien+kanssa+tunnutte+painivan+toisetkin,+aina+se+vähän+lohtua+antaa.Ynnämuu+ei+tarvitse+kiusaantua,+totta+joka+sana+ja+ei+missään+mielessä+pelkkää+"kehuskelua".+Minä+myös++olen+huono+ottamaan+vastaan+mitään+ylistyksen+tapaista,+mutta+eihän+tapana+kovin+usein+ole+kiitosta+antaa,+ei+vastaanottaa,+joten++ole+vaan+tyytyväinen++mukavista+kommenteista.Demeter+minä+en+osaa+kännykällä+ja+tällä+koneella+yhteistyötä+tehdä+muuten+kuin+pankki+asioilla+ja+kirjautumisilla+eri+kohteisiin.En+vaan+jaksa+perehtyä+kaikkiin+hienouksiin+mitä+nämä+laitteet+antaa.Kännykällä+selaan+kyllä+pankin+ja+Facebookin,+mutta+paljon+enemmän+pystyisin+sitä+hyödyntämään.No+ne+toimii+ketkä+osaa+ja+minä+haparoin+näissä+viidakoissa;)Eipä+tullut+perjantaina+minunkaan+muuta+ostettua,+kuin+pienen+määrän+kaapista+puuttuvia,+muutenkin+huomasin+kovin+pienen+olleen+kulutukseni+marraskuussa.Tuo+sydän+joskus+voi+pientä+huomiota+antaa+ja+pitäisi+kaiketi+olla+hyvin+tarkkana+sen+suhteen,+koskaan+ei+tiedä+mikä+vaiva+siellä+onkin+tosi+aiheellista+hoitaa.Sini-sirkku+suri+huurteen+katoamista+puista,+no+uskon,+että+sitä+vielä+muutaman+kuukauden+voi+uskoa+tulevan+esiin.Talvi+on+vasta+aluillaan+ja+kaikki+sen+ihanuudet+ja+haitat+ovat+mahdollisia.Nyt+kyntteliköt+ja+muutkin+valot+loistavat+kodissani+ja+jouluun+asti+meinaan+katsella,+niitä,++mutta+jo+uuden+vuoden+aikoihin+tuntuu+tarvetta+poistaa+ne,+tämmöinen+se+ihmismieli+toisilla+on;)Tervetuloa+joulukuu,+minun++omaksi+tuntuva+aika,+olenhan+joulun+lapsi,+nykyään+mummo;)Oikein+ihanaa+ja+valoisaa+päivää+tämän+harmaan+jakson+jälkeen+,teille+kaikille.
  10. Viimeistä+viedään+marraskuusta+ja+luminen+maisema,+pakkasta+viisi+astetta,+aurat+elävät+kuin+viimeistä+päivää,+näin+kadutkin+pian+puhtaiksi+saadaan;)Liukasta+saattaa+olla,+kun+kaikki+se+märkyys+teihin+jäi,+varovaisesti+n+köpöteltävä.Viimeinen+viesti+totesi,+että+ynnämuu+ja+hurskainen+on+pirtin+runko,+helppo+on+tuohon+toteamukseen+yhtyä+ja+kiitokset+heille+antaa.Kuitenkaan+ei+naisia+voi+sivuuttaa,+täällä+kirjoittaa+niin+monta+osaava+ja+asiallista+naista,+viisautta+vaikka+toisille+antaa+ja+mikä+tärkein,+sopuisia+ja+toisia+ymmärtäviä,+empaattisia+kaikin+puolin+pirtin+viestien+kirjoittajat.Raakile+vielä.+en+usko,+että+sinua+nuo+sora+äänet+tarkoitti+ja+jos+niinkin+on+väliäkö+hällä,+pirtissä+ollaan+saatu+vettä+niskaan+vuoroin+jokainen.Kaikki+ohjeistus+otetaan+vastaan+hyvin+mielellään,+se+osataanko+toimia+niiden+mukaan+on+eri+asia,+ainakin+minun+kohdalla.Tuon+älypuhelimen+käyttö+on+minullakin+minimissä,+kaikkea+sitä+mitä+se+voisi+tehdä+ja+antaa,+en+ole+selvitellyt.Varovasti+on+Neeassa+sinun+kiirehdittävä,+kyllä+se+aikansa+vie,+ennen+kuin+käyttö+valmiiksi+tulee,+onhan+kyse+liikkuvista+nivelistä.Maltti+on+valttia+ja+hitaasti+hyvä+tullee+näin+vanhat+viisaat+on+sanoneet;)+Voisi+se+aika+vilpoinen+olo+olla+siellä+ranta+kahvilassa,+mihin+ystävätär+sinua+pyysi+sini-sirkku,+viisasta+on+jättää+kevääseen;)Ymmärrän+hyvin+ärtymyksesi+ynnämuu,+kyllä+nämä+ongelmat+hermoja+kysyvät+ja+kun+ei+elämän+tärkein+juttu+ole,+mielellään+jättää+sikseen.Jospa+kuitenkin+jaksaisit+taas+yrittää.Voihan+olla+kuten+hurskainen+sanoo,+että+joku+osaava+kiusaa+pirtille+tekee,+vaikka+vaikea+on+uskoa+moista,+kuka+viitsisi+niin+pahan+tahtoinen+olla?Nyt+näyttäsi+tulevan+valoisampi+päivä+ja+siitä+ne+synkät+mietteetkin+katoaa.Adventin+aatto+ja+tänään+sytytän+kyntteliköt+ja+muut+jouluiset+valot,+joulu+aikaa+tervetulleeksi+toivottaen,+kaikkea+mukavaa+ajatusta+myös+meille+pirtin+piirissä+pyöriville.
  11. Huomenet+taas+ja+uudet+yritykset,+pitää+kyllä+sanoa,+että+turhauttavaa+on+ja+sitä+miettii+eikö+aika+kuluisi+muutenkin,+kuin+koneella+naputellen;)Kiva+että+neuvoja+on+tullut,+kaikki+hyvin+tervetulleita,+mutta+kun+tätä+konetta+näpyttelee+melkoisen+osaamaton+mummo,+apua+en+ole+osannut+käyttää,+sepä+siitä.Läppäri+on+minulla,+aika+vanhakin+on+ja+toimii+joskus+aika+omapäisesti+vielä,+tullut+omistajaansa,+niin+hyvätkään+neuvot+ei+onnistu.Yritän+nyt+muistella+mitä+kaikkea+olette+tehneet,+kun+vastasin+aloitukseen+ja+en+pääse+muistia+varmistamaan.Sini-sirkku+ainakin+kyläillyt+ja+mukava+päivä+olikin+ystävän+kanssa,+ainahan+ne+poikkeukset+virkistää.Neeasalla+paraneminen+edistyy,+voipa+olla+jo+jouluna+vetreä+tyttö+jouluruokia+pöytään+laittamaan.Demeter+painiskelle+kotinsa+huolien+kanssa,+hyvä+että+apujoukkoja+lähipiirissä+on,+kyllä+ne+tekemällä+hoituu.Ainahan+omakoti+talot+huoltoa+enemmän+tarvitsee,+kuin+tässä+kaiken+valmiiksi+saavat+kerrostalossa,+vaikka+pieniä+hankaluuksia+ilmenee+täälläkin.Olisi+vähän+nuorempi,+yrittäisin+apumiehen+hommata;)Eihän+aina+jaksa+kirjoitella+ja+lukeminenkin+pirtin+kerronnan+piirissä+pitää+raakile+vielä.+kiva+kuitenkin+että+viestejäkin+laitat,+tutuksi+olet+jo+tullut.Ynnämuulle+kiitokset+taas+noista+neuvoista,+sinä+hallitset+huomattavasti+paremmin+nämä+koneen+salat,+kyllä+koetan+aina+noita+ohjeita+toteuttaa+minäkin,+huonosti+onnistuen.Hurskainen+pohtii+näitä+pimeitä+päiviä+ja+maailman+menoa+muutenkin,+puuhia+tuntuu+riittävän.Puolustuksen+sanoja+noille+kielteisille+mummo+jutuille+on+myös+saatu,+kun+maailma+tätä+vauhtia+etenee,+voi+olla,+kun+tämä+meikäläisen+ikä+on+tavoitettu,+voi+ongelmia+kehityksen+tulossa+ilmetä+muillekin.Vanhuus+ei+tule+yksin,+tässä+sitä+vaan+rimpuillaan+muiden+mukana+(yritetään)+ja+hyvä+näin,+yhteiskunnan+verovaroja+säästetään,+kun+ei+kaikessa+apua+kuitenkaan+pyydetä+elämiseen,+yritys+henki+päällä+mennään,+kiitos+kuitenkin+ohjeistuksista.Saattaa+olla+liukkautta+noilla+teillä,+lumet+on+kyllä+sohjoksi++muuttunut+ja+harmaalta+maailma+näyttää.Siitä+huolimatta+pää+pystyyn+ja+iloa+elämään.
  12. Huomenta+jälleen+ja+nyt+lumimaisemiin,+lunta+on+tullut+ihan+aurattavaksi+asti.Plussan+puolella+tuo+mittari+pyörii,+miten+pitkä+ilo+lumesta+tulee+olemaan,+loskaksi+pian+muuttuu.Tuo+Joululaulu+niin+kauniisti+soi+ja+muistoja,+haikeitakin+mieleen+tuo,+mutta+niinhän+joulun+aika+usein+tekeekin+kaiken+ilon+keskellä.Sini-sirkku.+tuo+värimaailma+on+jokaisella+niin+omakohtainen+ja+minulle+joulun+aika+tuo+punaisen+lisäksi+tumman+sinisen+ja+vihreän+värit,+muutenkin+olen+enemmän+värimaailman+suhteen+noihin+maan+läheisiin+väreihin+mieltynyt.Sininen+ei+ole+käyttövärini,+aivan+tummansininen+on+mielestäni+tyylikäs,+mustan+lisäksi.Punaistakin+olen+itselläni+aristanut,+nyt+vanhemmiten+olen+opetellut+pieninä+erinä+sitä+käyttämään.Neeassa+uskon,+että+saunaa+kaipaa,+jos+pidemmän+ajan+joutuu+pois+jättämään,+on+se+suomalaisille+niin+tärkeä+ja+miellyttävä+kokemus,+jatkoa+paranemisen++hyvälle+alulle.Ynnämuun+kanssa+olen+ihan+oikeasti+sitä+mieltä,+että+kyllä+se+joulu+menisi+ihan+ilman+suurempia+laittamisia,+mutta+elämä+on+tämmöistä,+meitä+höpsöttäjiä+on+aika+paljon+lisäkseni.Kyllähän+sitä+oikein+järjen+kanssa+ajatellen+aika+moista+touhua+joulusta+pidetään,+mutta+kai+se+katkaisee+nämä+arjen+rutiinit+jollakin+tapaa+vaihtelua+kaipaaville.Mira,+voisilmä+pullat+on+todella+hyviä+täällä+livenäkin+maistui,+heti+tuoreeltaan+niitä+maistoin.Nyt+en+päässyt+oikein+selvyyteen+mitä+tarkoitit+tuolla+xxx+numeroinnilla,+oletko+sitä+mieltä,+että+minun+henkilökohtaiset+juttelut+pitäisi+eri+tavalla+esiin+tuoda?Tällä+tapaa+olemme+viestitelleet+jo+2003+vuodesta+lähtien,+en+varmaan+osaa+enää+tapojani+muuttaa,+muuten+kuin+poistumalla+kuvioista.Hidas+ja+kankea+olen+kaikin+puolin+ja+tuo+arvaus+puoli+aivan+olematon,+joten+anteeksi+pyydä,+ymmärtämättömyyttäni:)Tänään+kerhopäivä+ja+sitä+vietämme+itsenäisyys+päivän+merkeissä.Olisiko+tätä+valkeutta+tullut+koko+suomeen+ja+saisimme+näin+vähän+valoisemman+päivän+joka+puolelle,+toivon+sitä+kaikille.
  13. Huomenta,+sunnuntaiaamua+elellään,+näyttää+taivas+lupaavan+näköiseltä,+aurinko+saattaa+tänään+paistaa.Viisi+pakkasastetta+ja+tyyntä,+mielihän+tästä+virkistyy+heti+aamusta+alkaen;)Sunnuntaiaamussa+on+jotakin+ihmeellistä,+vaikka+yhtä+sunnuntaitahan+tämä+meikäläisen+elämä+on,+vapaata+riittää,+työhuolet+ei+paina.Onko+se+tämä+aamun+rauhallisuus,+missään+ei+näy+liikettä,+autojakaan+ei+ikkunan++ohitse+vilahtele,+voi+omiin+ajatuksiin+syventyä.Noista+mietteistä,+suruista+olette+kirjoitelleet,+myös+ystävien+ja+läheisten+pois+lähtemisistä,+haikeaksi+se+mielen+vetää.Demeterillä+ollut+aihetta+itkuun+ja+hyvä+jos+itku+tulee,+sekin+taito+tai+mikä+lienee+vähenee+iän+myötä,+itku+purkaa+sydämen+tuskaa.Surulliseksi+vetää+myös+nämä+kuolin+päivät,+muistoja+enimmäkseen+hyvä+tulee+mieleen,+aika+kultaa,+jos+ikävämpiäkin+on+ollut.Minun+mieheni+kuolemasta+jo+19+vuotta,+mutta+aina+se+yhtä+surulliselta+tuntuu+ja+kysymyksen+herättää,+miksi+näin.Voimia+jaksamiseen+meille+kaikille,+joita+nämä+surut+on+kohdannut,+elämään+nekin+kuuluvat.Rokotukset+on+hoidettu+monella+ja+Miran+kanssa+olemme+samoilla+linjoilla+ja+taisi+toisiakin+olla+joille+rokotus+ei+tunnu+olevan+hankinnan+alla.Ei+varmaan+pahitteeksi+olisi+ottaakin,+mutta+kun+tänne+asti+on+elänyt+ilman,+ei+enää+osaa+sitäkään+ajatella+ottavansa,+hyvällä+onnella+elellään;)Eliaanalla+kone+kunnossa,+minulla+temppuilee+taas+kerran,+saa+sulkea+ja+aukoa,+jotenkin+sitten+onnistuu.+On+se+kumma+että+kiirettäkin+tulee+välistä,+kuten+ynnämuu+kertoi,+ei+varmaan+stressiin+asti+kumminkaan.'Jouluun+tasan+kuukausi+tänään,+siis+aattoon,+voi+olla+että+puuhailut+hiukan+lisääntyvät,+vaikka+kuinka+vaatimattomasti+aikoisi+joulun+viettää.Olen+joulun+lapsi+ja+sen+mukaan+myös+elän,+ohitan+aina+kaikki+päätökset.+Nyt+on+varmaan+viisautta+lopettaa,+vaikka+asiaa+olisi+paljonkin+sanottavana,+mutta+jos+viestin+onnistuu+lähettämään+näin+vähän+vähemmällä,+yritän+ainakin.Voikaa+hyvin+ja+iloitkaa+auringon+valosta,+taitaa+ainakin+keski+ja+etelä+suomessa+paistaa.
  14. Huomenta+lauantaiaamuun+ja+sään+puolesta+hieman+kuivempaan,+kahden+asteen+pakkaseen.Siivous+jo+aloitettu,+parveke+täyttyi++tekstiileistä+ja+tuuli+niitä+nyt+siellä+raikastaa.Nuo+ketsit+mitä+nyt+anteeksi+pyydellään,+eivät+kovin+mukavia+ole,+mutta+harmittomaksi+kai+tarkoitettuja,+ei+aina+arvaa+asioita+loppuun+asti+ajatella,+sama+koskee+palstan+kirjoituksia,+kyllä+aihetta+olisi+anteeksi+pyytelyyn+täälläkin.Toisen+ivaaminen+ja+nauraminen+on+helppo+oppia.Hurskainen+puhui+tuosta+sään+olotilasta,+säästöjä+siitä+on+saatu,+mihin+sitten+säästöt+kohdistuukaan,+no+jospa+vaikka+teiden+korjauksiin.Sini-sirkulla+pussit+hypähtelee,+no+onneksi+ei+sen+vaarallisempaa+sattunut,+aina+sitä+pahinta+epäilee,+jos+jotain+poikkeavaa+tapahtuu.Mielikuvituksesta+haittaa,++aina+ennakoi+jotain+kauheaa+tapahtuvan,+vaikka+tilanteet+aivan+vaarattomia.Suurentelen+ja+kuvittelen+aina+jotakin+tapahtuvan,+jos+epämääräisiä+tapahtuu.Kissamummo+onkin+reippaasti+lähtenyt+tutustumaan+noihin+kerhoihin+ja+kivaa+varmasti+siitä+seuraa,+sokkomatkat+yleensä+antoisia+on+täälläkin+olleet.Minulta+alkaa+innostus+vähenemään,+mutta+onhan+tuota+jo+kokeiltu+monenlaista.Ramoona+kertoili+noista+näyttelyistä,+meillä+täällä+syrjäseuduilla+ei+paljonkaan+mahdollisuuksia+noita+kokea,+jos+jotain+tuollaista+haluasi+on+maksettava+ensin+matkustaminen.Tyytyväinen+kuitenkin+olen+omaan+olemiseen,+ehkä+on+niinkin,+että+kaikkea+on+jo+mielestään+kokenut,+ei+mitään+kaipaa,+näitä+omia+ympyröitään+vaan+tutkiskelee;)Makriina+samoja+tapoja+minullakin,+en+päiväunia+ota,+mutta+torkahtelen+istuultani+ja+aivan+virkeä+taas+olen+herättyäni;)Huonon+tuulen+tullen,+on+pakko+olla+äkänen+itselleen,+kun+ei+ketään+viereen+satu,+no+aika+usein+itse+ne+aiheet+huonoon+tuuleni+rakentelen,+joten+itseäni+saan+tukistaa+ja+torua.Oikein+hymyilyttää,+kun+muistan,+että+näin+olen+tehnytkin+peilin+edessä;)Neeassa+varmaan+kiitteli+toivotuksista,+näin+arvelen,+kun+säryistä+puhuit,+viehän+se+aikaa+suuremman+operaation+jälkeen+ja+polvet+sanovat+olevan+kivuliaammat,+kuin+lonkat+leikkauksen+jälkeen.Jokos+Eliaan+on+koneensa+huollosta+saanut?Minä+jännään+tämä+omani+kanssa+milloin+simahtaa.Tuota+nikkiä+kaipaan+viestin+perään,+näin+tulee+jotenkin+henkilökuva+selvemmäksi+ja+on+tutumpaa+jutustaa.Olen+huono+kirjoitusten+perusteella+arvailemaan.Jospa+alkaisin+nyt+tuota+oikeaa+siivoamista+toteuttamaan+ja+sen+jälkeen+taas+nauttimaan+olotilasta,+joka+jonkun+aikaa+paremmalta+näyttää.Yksin+elän+ja+silti+aina+tätä+siivoamista+riittää,+no+mitäs+tekisin,+jos+ei+hommia+olisi;)Viettäkää+mukava+päivä,+levätkää+tai+ulkoilkaa+halujenne+mukaan,+tai+mitä+kivaa+nyt+kukin+keksii;9
  15. Päivä+on+jo+valennut+ja+minä+tämän+koneeni+kanssa+taistelen,+hidasteleekin+niin,+että+ärtyminen+kasvaa.Väittävät,+että+kaikki+kunnossa+koneellani,+mutta+eipä+vaan+toimi.Kirjautuminenkin+työn+takana,+mutta+eipä+surra;)Demeter+et+aikoihin+todellakaan+ole+pirtissä+käynyt+ja+ymmärtää+mielialasi,+kun+noita+surullisia+asioita+paljon+tapahtuu,+voimia+jaksamiseen+sinulle.Raakile+vielä.+mustat+neulomiset+päivän+valon+aikaan+ja+illaksi+iloisia+värejä,+niistä+hyvän+mielenkin+saa;)Neeassalle+onnittelut+ja+hyvää+toipumista+edelleen+polvileikkauksen++mainingeissa.Kyllä+se+varmasti+mieltä+piristää,+kun+liikkuminen+helpottuu.Kissamummo,+oikein+hyvä+mieli+tuli+minullekin,+kun+elämäsi+onnistumisesta+kerroit,+nyt+kaikkea+mukavaa+ja+osallistumista+uusiin+ympyröihisi.Uusia+jaksojako+tulee+Doc+Martinin+sarjaan,+pitääpä+ruveta+seuraamaan+minunkin.Noista+herrasmiehistä+olette+maininneet,+niinpä,+kyllä+pirttiin+miehetkin+kirjoittavat+ja+voi+sanoakin,+että+ei+se+määrä,+vaan+laatu;)Ei+tarvitse+pelätä,+ei+naiset+pirtissä+niin+hankalia+ole,+etteikö+miehetkin+uskaltaisi.Ennen+todella+Kyöpeliin+meno+pääsiäisen+aikaan+oli+hurvaton+juttu,+nyt+mielikuvitus+meinaa+näistä+hommista+kadota+kokonaan,+ehkä+asiallisuus+voittaa.Tuo+nivelten+syy+on+todella+monesti+ylipainosta+ja+liikkumattomuudesta+johtuvaa,+tosin+perimäkin+vaikuttaa.Äitini+oli+ylipainoinen,+kuten+minäkin,+mutta+ei+hänellä+ilmennyt+koskaan+nivelvaivoja,+minulla+kyllä.Ehkä+saa+itseään+suurilta+osin+syyttää.Olen+yrittänyt+pika+kirjoitusta,+jospa+saisin+viestin+lähtemään.Oikein+mukavaa+viikonlopun+alkua+ja+näkyillään+pirtissä.