Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Kauniina+alkaa+tämä+päivä,+pakkasta+kahdeksan+astetta+ja+lumetonta+ja+kuivaa+on+kaduilla,+turvallista+on+liikkuminen+ja+raikas+ilma+hengittää.Äkisti+voi+muuksi+muuttua,+mutta+nyt+eletään+auringosta+nauttien.+Sini-sirkku+aina+vaan+jaksaa+uudistaa+ja+uudistua,+aina+joku+projekti+menossa,+niinhän+se+elämä+mielekkäänä+pysyy+ja+sanotaanhan+vierivät+kivet+ei+sammaloidu;)Hurskainen+heikkouttaan+harmittelee,+onhan+se+vaikea+antaa+periksi,+mutta+totuus+on+julmaa.Vielä+viisi+vuotta+sitten+tehdyt+hommat+ovat+tänä+päivänä+jo+raskaiksi+muuttuneet,+hyväksy+ja+ajattele,+että+huomenna+voi+jatkaa,+jos+tänään+ei+jaksa;)Tuo+peiliin+katsomisen+paikka+usean+asian+kohdalla+vaatisi+tarkkaan+katsomista,+ainakin+minulla.Olemme+elämän+matkan+varrella+tapamme+ja+tyylimme+hankkineet+ja+niistä+on+vaikea+muutosta+tehdä.Ei+millään+jaksa+tämän+päivän+ihmisten+elämistä+hyväksi+katsoa,+huomaan+monta+kertaa+päätä+puistavani,+kun+seurailen+ajan+muuttumista.Olisi+viisasta+antaa+periksi+omille+pinttyneille+tavoille+ja+yrittää+hyväksyä+kaikkea+uutta.Nuo+rokotukset+aina+monelle+kysymys+merkin+aiheuttaa,+toisille+ilman+harmia+onnistuu.Minä+en+ole+ottanut+näitä+kausi+rokotuksia+koskaan,+en+sillä+kehu,+saattaa+kostautuakin,+mutta+itsepäinen+vastarannan+kiiski+olen+ja+uskon+pärjääväni+ilman.Jokainen+tykönään+nämä+päätökset+tekee+ja+enemmistö+varmasti+rokotusten+kannalla+on.Hyvä+keli+onkin+hypätä+pyörän+selkään,+turvallisesti+voi+polkea,+kun+tiet+hyvässä+kunnossa+täällä+myös,+vähän+kuitenkin+pyöräilijöitä+näkyy,+onko+pyörät+jo+nostettu+talvi+teloilleen;)Kivaa++päivää+sinulle+myös+Miaelina+ja+koko+suomen+kansalle,+nautitaan+aurinkoisesta+säästä.Laulelot+raikaa+tänään+ja+mikäs+on+lauleskella+kun+mieli++on+hyvä,+samaa+mielen+iloa+toivon+teille+kaikille;)
  2. Kuivahtaneen+näköinen+ilma,+hyvä+onkin,+kadut+saavat+hyvän+kävelypinnan,+kun+kosteus+katosi.Pilvessä+on,+saattaa+sitä+jotakin+päivän+aikaan+sataakin,+mutta+nyt+hyvin,+nollan+tietämillä+mittari+ja+tuulta+ei+lainkaan.Marraskuu+hyvään+alkuun+päässyt+ja+tänään+menen+neuvomaan+miten+lasipullot+ja+purnukat+saa+kaunisteltua+valojen+kanssa.Onhan+se+tapa+muiden+tapojen+joukossa+tuo+haudoilla+käynti,+mutta+aivan+hyvin+muistot+herää+kodissa+istuenkin.Toisaalta+jos+kaikki+perinteet+karsitaan,+eikö+elämään+tule+aukko,+aina+jotakin+tapahtumaa+kuitenkin+kaivataan.Joulut,+juhannukset+pääsiäiset,+ja+kaikki+poikkeava+muuttaa+elämän+sykettä+ja+haudoilla+käynti+yksi+tapa+sekin,+jokainen+tekee+voimiensa+mukaan.Totta+tuo+puhe+siitä+kynttilöiden+jäte+kuormasta,+vaikka+jokainen+omalta+kohdaltaan+voisi+tätäkin+rasitetta+hoitaa.Lyhty+mihin+voi+laittaa+kynttilän,+yksi+tapa+poistaa+jätettä.Ihmiset+vaan+olemme++sen+kaltaisia,+että+voimme+toimia+aivan+oma+valtaisina+ja+unohtaa+jälki++mainingit,+samaa+tapahtuu+roska+katoksissa.Sitten+kaiken+aikaa+puhutaan+ilmaston+lämpiämisestä,+velvollisuudet+unohtaen.Meillä+on+tapana+aina+kerätä+kaikki+vanha+pois+käydessämme+ja+lajitella+ne+omaan++jätelokeroon,+haudoilla+on+sellainen+mahdollisuus.Hurskainen,+ota+nyt+viimeistään+se+karttamahdollisuus+käyttöön,+kiva+on+seurustella+sen+neuvojan+kanssa,+hanttiinkin+pistää;)Havainto+kyky+meillä+vanhenevilla+on+ikävä+kyllä+heikkenemässä+ja+kaikki+mahdollinen+apu+on+vastaan+otettava.Ynnämuulle+tulisi+aika+raskas+ajomatka+sinne+kotinsa+läheisyyteen,+jos+haudoilla+meinaisi+käydä,+kyllä+ne+muistot+mielessä+elää+ilman+kynttilän+loistettakin,+näin+uskon.Tänään+on+sitten+mahdollista+tehdä+lenkki+pidemmän+kaavan+mukaan,+ainakin+meillä+täällä+siihen+hyvät+edellytykset.Jokohan+vieraat+on+kaikilta+lähteneet+ja+arki+on+koittanut,+myös+pirttiin+saattaisi+aikaa+joku+sananen+laittaa+useammalla,+näin+tässä+minäkin+yritän+tehdä,+onko+vielä+onni+mukana+lähettämisessä?Yritellään+tehdä+päivästä+mukava+ja+hyvää+vointia+kaikille+toivottelen;)
  3. Sumuista+sunnuntaiaamua+täältä+Savon+suunnasta,+lumet+on+hävinneet,+lämmön+puolella+yksi+aste.Yritän+pikakirjoittaa,+jospa+sallisivat+jonkun+viestin+tapaisen+laittaa.Haudoilla+käynti+on+puhuttanut+eilisen+tiimoilta,+minulta+jäi+käymättä,+mutta+rupattelin+mieheni+kanssa+kuvansa+välityksellä,+mitä+muuten+aika+usein+teenkin,+mielikuvitus+hyödyksi;)Jouluna+yritän+jaksaa+kaikki+haudat+kiertää,+ei+ole+kuin+viisi+hautaa+minne+kynttilän+vien+ja+yksi+sitten+muualla+haudattujen+paaden+eteen.Kyllä+se+pimeällä+ajo+aika+monelta+jää+ja+syytä+onkin,+lueskelin+noita+hurskaisen+kommelluksia+hyvä+tuuri,+ettei+pahempaa+sattunut.Neeassa+kertoili+vieraita+olleen,+paljon+matkustavatkin,+kun+on+kaksi+pyhää++peräkkäin.Ikkunasta+katselen+nyt+keskusliikenne+asemalle,+kun+puista+lehdet+on+lähteneet,+hulinaa+on+linja-autojen+ja+vastaan+tulevien+autoista+paljon.Tänään++sitten+saattelevat+vieraat+taas+kotimatkalle.+Minulle+tuli+iloinen+yllätys,+kun+eilen+aamulla+lehdestä+sain+lukea,+että+poikani+oli+saanut+vuoden+yrittäjä+palkinnon,+täytyy+sanoa,+että+on+yrittänytkin.Harrastuksesta+ammatin+hankki+ja+nyt+jo+työllistää+ison+joukon+muitakin,+palkinto+meni+oikeaan+kohtaan,+sitkeydellä+on+homma+hoitunut.Hänen+puolestaan+olen+iloinen,+minulla+ei+osaa+ei+arpaa,+itsenäisesti+on+kaiken+tehnyt,+toki+onnikin+on+ollut+matkassa.Mira+kivan+kevennyksen+laittoi,+minä+olen+huono+vitsin+kertoja+ja+myös+nauran+vähän+vitseille,+mutta+joku+tilanne+komiikka+saa+naurun+syntymään+ja+kyyneleet+silmiin.Nyt+yritän+viestini+saada+lähtemään,+toivottelen+mukavaa+tätäkin+päivää,+huomenna+arki+koittaa.Onkos+seuraava+juhlapyhä+vasta+joulukuun+kuudes,+jouluviikko+onkin+sitten+melko+rikkinäinen,+kun+keskelle+viikkoa+pyhät+sattuu,+sitä+odottamaan!
  4. Sunnuntaiaamua+ja+sitä+rauhaista+oloa,+minkä+se+antaa,+näköpiirissä+ei+muuta+kuin+syksyisen+harmaa,+alakuloon+vaipuva+maisema.Vielä+on+kuitenkin+muutama+puu+lehtensä+pitänyt,+vaikka+myrsky+runtelikin+ja+paljolti+puut+paljaiksi+sai.Vastaan+tuohon+palstan+vaihtoa+ehdottaneelle,+ei+kai+se+niin+veteen+piirretty+ole+mihin+kirjoittaa+ja+katsellessa+palstaa+saa+vaikutelman+että+alle+kaksikymppisiä+ovat+kirjoittajat+70+:nKielen+käyttö+on+sen+laatuista,+että+ei+enää+näiden+numeroiden++takaa+uskoisi+kenenkään+moisia+viestejä+laittaa,+ihmettelen+jos+niin+on.Jos+pirtin+muualle+siirtäisi,+niin+nämä+vähätkin+sopuisat+kirjoittajat+palstalta+katoaisi,+mikä+olisikaan+anti+sen+jälkeen.Jostakin+luin,+että+Fascessa+riidellään,+siellä+jokainen+omalla+nimellään+ja+kummasti+sopuisasti+kirjoittavat.Kai+pakollinen+kirjautuminen+olisi+pelastus+myös+Suomi+24:lleArvasin,+että+kahvin+tuoksu+on+tehokas+kutsu+pistäytyä+pirttiin+ja+kiva+kun++olet+pirtin+omaksesi+hyväksynyt,+raakile+vielä;)Kristiina23,+ei+tuo+ikähaitari+meille+ole+harmia+tuonut+ja+näin+vaan+mennään;)Kissat+taitaa+sinut+hyvin+tuntea+Miaelina,+minulta+vaan+ruokaa+kyhnäävät,+harvoin+syliin+hyppäävät;)Kellot+on+siirretty+ja+nyt+pari+päivää+totutellaan.Kyllä+täällä+oli+kova+myrsky+myös+ja+sähköjä+kertoivat+radiossa+poikki+olleen,+meillä+täällä+minun+kotipaikassa+hyvin+harvoin+sähköt+pois+häipyy.On+se+nyt+vaikea+tuo+kellojen+rauhoittaminen++vaki+asentoon,+kenen+hyöty+ja+keksintö+tuo+vaihtaminen+onkaan+ollut?+Hieno+runo+ajankohtaan+sopiva,+se+on+sävellyksenäkin+upea,+muistaakseni+olen+kuullut+Matti+Talvelan+laulamana.Jolloinkin+mieliala+tuon+runon+kaltainen.Noita+arvoituksia+joskus+joutuu+pohtimaan,+mitä+Makriina+ihmettelit,+se+taitaa+olla+meille+tämän+ikäisille+jo+melko+tuttu+asia;)Hattua+kuitenkin+nostan,+että+täällä+vaan+nuorempien+seassa+pyörimme+ja+ikä+unohtuu,+aina+vaan+mieli+pyrkii+sinne+20:ten+suuntaan,+täysillä+vaan+yritystä.Samoilla+aatoksilla+ynnämuun+kanssa,+tänne+kirjoitan,+jos+ei+toisin+määrätä,+mutta+onneksi+ei+kukaan+voi+mitään+pakkoa+laittaa,+koska+hyvin+vaikea+on+tuota+ikää+tarkastaa.Eihän+tämä+maailman+tärkein+asia+liene,+yksi+ketju+sopii+sekaan+vaikka+minkä+ikäisille.Hurskainen+on+lyhyiden+viestien+lähettämiseen+opetellut,+aina+vaan+kiusaa+taitaa+jostakin+löytyä.Heipä+hei+vaan+näsäviisallekin;)Nyt+sitten+taas+lähettämisen+kimppuun,+onnistuuko,+nautittavaa+sunnuntai+päivää+teille+kaikille!
  5. Huomenet,+kovin+pimeältä+näyttää+ulkona,+vaikka+kello+puoli+kahdeksan,+lämpöä+viisi+astetta,+muuten+kaikki+hyvin.Skippoa+pelattiin+eilen+ja+kivaa+oli+sekin,+n+mitä+vauru+väliin+pirskahteli,+mieltä+keventäen,+kyllä+se+kiva+seura+piristää.Kiitos+korpikirjailija+kannustuksesta,+ei+tässä+eilisen+kissan+pentuja+olla,+koettu+jos+jonkin+laista,+mukana+ihan+omatahtoisesti,+niin+kauan+kuin+huvittaa.Pitäähän+palstalta+löytyä+ainakin+yksi+kohde+minne+pahan+mielensä+purkaa.Kyllä+olen+sitä+mieltä,+että+kirjoituksia+pitäisi+voida+laittaa+mihin+haluaa,+mutta+harmi+se+on+pienikin+harmi,+jos+kiusaa+haluaa+joku+tehdä.Neeassalla+kaikki+kunnossa+autoa+myöten+ja+kun+vielä+kampaaja+reissun+teet,+voit+vapaalle+laskea;)Kohtalo+tovereita+kaiketi+ollaan+hurskainen,+minä+tätä+konettani+suurilta+osin+syytän,+temppuilee+jatkuvasti,+en+tiedä+korjaantuisiko+uuden+ostolla,+vai+tulisiko+todistettua+että+näpyttelijä+onkin+syy+ongelmiin;)Ynnämuulla+myös+ongelmia,+nyt+tuo+käden+kummajainen,++kannattaa+seurata,+että+ei+vaan+sydän+anna+merkkejä+jostakin,+minulle+ainakin+on+kyselty+rintakipujen+yhteydessä,+että+säteileekö+kipu+käsivarteen.Voihan+olla+aivan+vaaraton+käden+puutuminen,+mutta+kehottavat+aina+seurailemaan+ja+apua+viisaammilta+hakemaan.Sini-sirkku+kertoili+lehtien+silppuamisesta+ja+samaa+Mirakin+mainitsi,+kyllä+minulla+myös+sellainen+kuva+on+ajoilta+jolloin+omistin+pihamaata,+että+hyvää+lannoitetta+se+on+nurmikolle,+kun+ei+tiiviinä+maata+peitä.Vielä+on+sitkeästi+keltaisia+lehtiä+noissa+koivuissa,+mitä+olen+ihastellut.Minä+olen+aina+ollut+aamun+virkku+ja+aamut+on+muutenkin+kunnon+suhteen+parhaimpia+hetkiä.Tänään+värkkäilen+kirjan+lehdistä+pieniä+enkeleitä,+hyvin+pelkistettyjä,+mutta+oma+hohtonsa+on+juuri+noilla+vanhojen+kirjojen+jo+kellastuneilla+lehdillä.Samoista+tarpeista+olen+krasseja+tehnyt,+pitäisi+jotain+uutta+keksiä,+jospa+tänään+syntyisi+oivia+aatoksia,+niitä+yrittämään+ja+hyvän+päivän+toivotukset+teille+kaikille.
  6. Huomenta,+keltaisten+lehtien+tulvaa,+maisema+tulvillaan,+näin+voi+laulella+ja+varoittaa+liukkaudesta+mitä+nämä+lehdet+tuo+tuonne+kävely+reiteille.Aamun+lehdestä++luin,+että+sateita+pitäisi+tulla+runsaasti,+pohjavedet+ovat+kovin+vähissä,+sade+ei+oikein+miellytä+kulkijaa,+mutta+kamalaa+olisi+veden+loppuminen.Joku+kyseli+miksi+emme+puhu+miehistä+pirtissä,+me+puhumme+ihmisistä+ihmisille,+heidän+arjen+kulusta,+kaikesta+elämään+liittyvästä.Toisaalta,+vähänkö+haikailemme+jos+nämä+miehemme+ei+joka+päivä+pirtissä+vieraile,+miehiä+voisi+pirttiin+lisääkin+tulla+viestejä+laittamaan,+ihan+kiva+olisi;)Eliaana,+noin+meni+arvailuni+pieleen,+kahden+nikin+välillä+yritin,+kaksi+kissa+ihmistä+muistin,+no+haitanneeko+tuo+mitään,+kerrankos+sitä+virheitä+sattuu.Olen+jo+aiemmin+todistellut,+että+kykyni+arvata+on+todella+huono,+en+sitä+usein+yritäkään.Onhan+palstalla+näitä+tämänkin+homman+osaajia,+joskin+aina+ei+satu+kohdilleen+heilläkään;)Raakile+vielä.+varmaan+onnistut+sen+huivin+suhteen+ja+into+jatkumoon+kasvaa;)Minulla+viisi+huivia+valmiina+siitä+kuuden+huivin+urakasta+mistä+kerroin,+kaksitoista+metriä+on+silmukoita+väännetty.Välillä+olen+pulloja+maalaillut+jouluvalojen+luomiseen+ja+joku+joulu+tähtikin+virkattu+samoihin+tarkoituksiin.Joulukorttien+teko+seuraavana+vuorossa.Miaelina++mainitsit+vaikeuksista,+no+ne+on+voitettavissa,+sen+tiedämme,+aina+uusi+päivä+kaiken+voittaa+ja+aurinkokin+ilmestyy+ja+piristys+ruiskeen+antaa.Neeassa+puhuit+ongelmista+polvien+kanssa,+koettu+on+ne+vaivat,+kun+pidemmän+aikaa+istuskelee,+on+liikkeelle+lähtö+todella+työlästä.Pyörällä+ajon+olen+jo+unohtanut+ajat+sitten,+hyvä+kun+kävely+vielä+onnistuu+jotenkin+ilman+apuvälineitä.Ehkä+joskus+ynnämuulle+tulee+ajatus,+olisipa+auto+millä+liikenteeseen+lähtisi,+mutta+aina+se+vaan+harvemmaksi+käy+tämä+ajatus,+kun+huomaa+selviävänsä+hyvin+jalkamiehenäkin.Sinä+tuota+liikuntaa+harrastat+aika+paljon,+ei+taida+ongelmia+olla+edes+polvien+kanssa?Onnellinen+olin+tiedosta,+että+nyt+pienikin++liikkuminen+on+hyvä,+kävelen+aika+usein+olohuoneesta+jääkaapille,+hyvä+minä;)Minulta+sika+söi+eväät+tuon+muuton+kanssa+ja+voimia+se+kysyykin+kuten+kissamummo+totesit.Mutta+kun+asia+hoidettu,+voi+aloitta+melkein+kuin+puhtaalta+pöydältä,+kaikki+uutta+ja+jännittävää.Jospa+nyt+useammin+ehtisit+pirttiinkin+kertomaan+uusista+kokemuksistasi.Nyt+minä+kohentelen+kotini+paikkoja+ja+sitten+laulelemaan+ja+kauppaan+euron+tarjoukset+hakemaan,+kivaa+päivää+kaikille;)
  7. Huomenet+viikon+alkuun,+kokeilen+taas+onneani;)Olen+niin+ikävän+vanhojen+tapojen+orja,+uudistukset+ei+ole+vielä+sisäistyneet,+koen+sekaisena+koko++systeemin.Koneeni+on+hidastellut+ja+vaikeuksia+on+joka+puolella,+mutta+sitkeä+kun+olen,+yritystä+riittää.Kiitos+sini-sirkku,+kauniisti+huomioit+sekä+kanelipullat+kuin+minun+osallistumisen;)Sitä+eletään+nyt+sitä+flunssa+ajan+alkamisaikaa,++monella+nenä+alkaa+tuhista,+hyvä+jos+ohi+menee+suuremmin+kärsimyksin.Kuumeinen+olo+on+väsyttävää,+vaikka+sanotaan,+että+kuume+jossain+tapauksissa+jouduttaa+paranemista,+näin+muistelen+kuulleeni.Hurskainen,+en+noista+pyörän+hinnoista+tiedä+sen+taivaallista,+kunhan+vaan+sen+helpon+käytön+jotenkin+ymmärrän,+pienet+korjaukset+saattaisi+itse+tehdä+ja+ei+kai+sitä+tarvitse+katsastaa?Kunpahan+jotain+esitin;)Tervetuloa+takaisin+pirttiin++Eliliina?+muistanko+oikein+nikkisi,+en+pääse,+tai+en+rohkene+kurkkia+ja+varmentaa,+uskallan+myös+arvailla+oletko+kissamummo?Onnea+70-vuotisen+taipaleen+täyttymisestä,+siitä+se+alkaa+hienoinen+alamäki+tällä+elon+matkalla.En+masentaa+halua,+kaikilla+se+matkan+teko+on+yksilöllistä,+minulla++se+tuon+vuosikymmenen+saavuttaminen+alkoi+tuoda+pieniä+ongelmia+eloon.En+kuitenkaan+toivoton+ole+vaikka+jo+toista+kymmentä+vuotta+vanhempi+olen,+elossa+mukana,+joskus+pirteänäkin,+kyllä+se+siitä+lutviutuu.Nyt+tämä"+yhteenveto"+on+vaikeaa,+kun+en+pysty+kelaamaan+aiempia+ja+tämä+muistini+ei+pelaa,+vaikka+kävin+lukemassa+kaikki+uudet+viestit.
  8. Huomenta+hyvin+sumuiseen+aamuun+ja+päivän+alkaessa+valjeta+harmaa+taivaalla+näkyy+säilyneen.Meinaa+masennuksen+suuntaan+tämä+elämä+kääntyä,+no+eipä+mitään,+joskus+tuntuu+kuin+se+olisikin+ihan+muotia+oleva+vaiva,+vaikka+kyllä+se+toden+edessä+on+todella+pysäyttävä+asia+sekin.+Pojan+tytär+kävi+piennen+tyttärensä+kanssa+luonani+ja+kun+sitä+pientä+elämänsä+alkua+aloittavan+tytön+jokeltelua+ja+hymyä+katseli,+tuli+kiitollinen+olo+siitä,+että+jatkumo+perheessäni+on+hyvällä+tolalla.Kilpirauhas+vaivoja+on+meillä+molemmilla+pojan+tyttärellä+ja+minulla,+hän+tuosta+masennuksesta+kertoi,+miten+hän+jo+nuorena+tämän+vaivan+myötä+masennusta+koki.Siitäpä+se+johtuu+minunkin+alakuloni,+nyt+kun+sen+tiedostan,+niin+eiköhän+ohi+pian+mene;)Hurskaisella+vaan+ongelmat+jatkuu,+mutta+sinnikäs+jaksat+olla+ja+kyllä+se+vielä+kirkastuu,+usko+siihen.Ynnämuun+perintö+vähän+samaa+luokkaa+mikä+minullakin+oli,+ei+omaisuuksia+tullut,++piironki+jäi+minulle+irtaimistosta,+muut+meni+veljeni+perheeseen.Kun+minä+vaihdoin+asuntoa+mieheni+kuoleman+jälkeen+se+piironki+meni+poikani+kotiin,+hyvä+että+kulkee+mukana,+kaunis+huonekalu.Ryijyistä+ja+muista+ihanista+tavaroista+olette+puhuneet,+paljon+sitä+joutuu+karsimaan+ja+luin+juuri+lehdestä,+miten+pitäisi+pystyä+luopumaan+ylimääräisistä,+vaikka+kuinka+rakkailta+tuntuvat.No+eihän+maailmasta+tavarat+lopu,+joka+ikäkausi+tuo+uudet+tuulet+mukanaan.Mira+tilan+puutteesta+kertoi,+minulla+on+kaksikin+vitriiniä,+keittiössä+yksi+täynnä+mukamas+arvokkaampia+astioita+ja+olohuoneen+vitriinissä+sitten+niitä+"aarteita"+mitä+on+kertynyt+mistä+milloinkin.Makriina+kupari+astioista+kerroit,+minulla+on+myös+keittiön+kaappien+päällä+jokunen+kupari+astia,+olen+antanut+niiden+patinoitua,+mutta+nyt+välähti,+jospa+ne+kiillottaisin,+kun+sinä+siitä+mainitsit.Onkohan+sitä+vanhaa+kuparin+kiillotus+ainetta+enää+saatavilla?Minulla+on+varmaan+melko+samanlainen+ryijy+makuuhuoneen+seinällä+mistä+Mira+mainitsit+,+kyllä+niitä+perintönä+aina+joitakin+esineitä+säilyy,+ainakin+meidän+sukupolvella,+ehkä+siihen+niiden++loppu+sitten+tuleekin.Palstalta+taas+pitkän+ajan+perästä+löysin+pirtin+"lässytys"+arvion+ja+minun+yhteenvedon+sitten+lopuksi,+no+tottahan+se+on,+että+pyrin+lukemieni+viestien+aiheutuksesta+kirvoittaamaan+oman+näkemykseni+ja+lisäni+keskustelun+juureksi,+joskus+jopa+onnistun;)Pitää+vielä+todeta,+että+"lässytyskin"+on+mielestäni+perempi,+kuin+henkilöiden+mollaaminen,++mitä+kovasti+palstalla+harjoitetaan.Tässäpä+tämä+tältä+aamulta,+koettakaa+jaksaa+tätä+hämäryyttä,+joulu+lähestyy+ja+sen+mukana+tuomat+hommat,+jotakin+varmaan+kaikille,+ruoka+puolta+ainakin,+kun+kinkku+on+melkein+jokaisessa+perheessä+suosittu.Onhan+lihan+syönti++pannaan+julistettu,+mutta+ei+varmaan+kinkun+suosiota+kuitenkaan.Hyvää+vointia+ja+kivaa+viikonlopun+alkua.
  9. Huomenta,+harmautta+riittää+aamusta+iltaan,+aurinko+on+meidät+unohtanut+kokonaan,+kai+se+niin+pitää+olla,+elämmehän+lokakuuta.Vilkasta+on+pirtin+oven+käynti+ollut,+tosin+en+kaikkia+viestejä+edes+oikeiksi+viesteiksi+ymmärrä,+sillä+pari+sanaa+on+vain+tokaisu;)Asiaa+varmaan+kaikki+kuitenkin+on,+eipä+siinä+valittamista.Tyrmistyin+kun+luin,+että+ketjun+olen+oikein+saanut,+missä+toivotellaan+tervemenoa,+en+niin+suuri+harmi+ole+luullut+olevani,+mutta+näin+sitten+on.En+kuitenkaan+aio+totella+näitä+käskyjä,+oma+aloitteisesti+lopetan,+tai+sitten+ainakin,+kun+noutaja+saapuu,+malttakaa+vaan+odottaa,+sekin+aika+koittaa.Aina+väliin+on+pirtti+huomiota+saanut,+tuskin+todellakaan+ylläpidolta,+vaan+heiltä+joille+olemme+punainen+vaate,+ihmettelenkin+miksi?Makriina+sai+aivan+aiheetta+syytöksiä+Korpikirjailijan+pois+jäämisestä,+en+usko+että+kukaan+vaki+kirjoittaja+olisi+lähtemisensä+takana,+ehkä+kiinnostus+lopahti.Kyllä+nuo+niin+tuttuja+on+kirjoittajien+vaikeudet+koneella,+joskus+toimii+hyvin,+joskus+ei+alkuunkaan,+voi+siinä+olla+oma+taitamattomuuskin+mukana,+ainakin+minulla.Hurskainen+sen+on+kokenut,+myös+ynnämuu+joskus+mainitsee+ja+muillakin+on+pieniä+hankaluuksia+ollut,+voihan+koneissakin+ja+niiden+toimimisissa+eroja.Mira+mainitsit+noista+nuorten+osaamisista+se+on+aivan+totta,+mutta+kun+elämänsä+alusta+asti+näiden+laitteiden+kanssa+elävät,+eihän+voi+verrata+meihin,+elämämme+loppusuoralla+opetteleviin,+olen+joskus+ajatellut,+että+hienoa+kun+tämänkin+verran+olen+oppinut.Tiedän+monta+henkilöä,+joilla+ei+ole+tietokonetta,+eikä+halua+edes+hankkia+sellaista.Olen+pyytänyt+ylläpitoa+siivoamaan+pirtiin+ei+niin+sopivat+viestit,+mutta+kai+niitä+ei+sitten+ole,+kun+ei+pois+ole+poistettu,+näin+sitten+mennään,+jätetään+omaan+arvoonsa+ne,+joita+katsomme+sopimattomiksi.Pirttiin+toivoisin+viestien+tulevan+sopuisina+edelleen,+mutta+jos+ei+näin+käy,+enpä+mahda+mitään,+tuskin+enää+edes+mäntysuovalla+pelottelu+auttaa;)Ynnämuu+sanoit,+että+ehkä+liioittelen+tuota+epäonnistumista+esityksessämme,+niin+ehkä+ei+maailma+siihen+kaadu,+mutta+kun+on+olevinaan+sitä+ylpeyttä+sen+verran,+että+täydellisyys+tavoitteena+(huom+tavoitteena)+kolahti+pahasti+se+turiminen.Aika+parantaa+haavat,+sanotaan.Nyt+torille+meno+suunnitelmissa,+näkyy+satamaton+olevan+tuo+sää,+ehkä+kuivana+säilyn+matkalla,,+kärry+mukaan+ja+tallustamaan.Viettäkää+mukava+perjantai,+kaikki+harmit+unohtaen;)
  10. Huomenta+tummaan+aamuun,+tuuli+näkyy+ravistelevan+lehtiä,+mutta+sitkeästi+on+noissa+koivuissa+lehdet+pysyneet.Eilen+satoi+räntää,+miten+lienee+tämän+päivän+kanssa,+harmaalta+ainakin+taivas+näyttää,+kun+alkaa+valoisuutta+aamuun+tulemaan.Juhlat+on+juhlittu,+laulujen+kanssa+ei+kehumista,+esiin+tulo+täysi+fiasko,+mutta+minkäs+tälle+voi,++harjoitus+siltäkin+osin+paikallaan.Muuten+oli+kaikki+onnistunut+ja+komeaa+freskoamme+ihasteltiin,+kun+kirkkoherra+vielä+esitteli+sen+vaiheet,+avartui+moni+asia.Tuli+sellainenkin+asia+tietoon,+että+ranskanleivällä+freskoa+puhdistetaan.Ramoona+kertoili+äitinsä+perinteistä+tapaa,+josta+minäkin+olen+hyvin+paljon++omalta+äidiltäni+perinyt.Joulu+ja+juhannus+ainakin+oli+niitä+juhlapäiviä,+joiksi+oli+siivottava+koko+huusholli+katosta+lattiaan.En+tiedä+miksi+niin+pitääkään+enää+tehdä,+on+imurit+ja+muut+keinot+helpommalla+selvitä,+mutta+kyllä+minä+edelleen+kaksi+kertaa+vuodessa+"ripsun"+katosta+lattiaan,+uskokaa+vanhan+sanaan+pölyä+kertyy+myös+katoon+ja+seiniin.Taitaa+päteä+kohdallani+sanonta,+hullu+turhaan+töitä+tekee,+viisas+selviää+helpommalla.Tämä+meidän+lauluryhmämme+on+vaatimaton,+ei+edes+mihinkään+kuoroon+viittaa+lähellekään,+omaksi+iloksi+pääasiassa+laulellaan,+joskus+jopa+sujuvasti,+eilen+sitten+kaikki+meni+mönkään,+harmittaa;(Tuo+sukeltaminen+minusta+hyvin+pelottava+ajatuksenakin,+mutta+niinpä+vaan+jälkipolvi+on+sen+homman+omakseen+ottanut.Vielä+olen+itse+tehnyt+siivoukset+ja+olen+kuullut,+että+vieraalla+teettäen+on+itse+alku+siivouksen+tehnyt+siivousta+pyytänyt,+niin+kävisi+minullekin+ja+varmaan+kyllästyisi+neuvoihini+jos+joku+apuun+tulisi+tai+pyytäisin.Näin+kävi+ikkunan+pesijän+kanssa,+minä+selitin+ja+hän+totesi+,että+oletpa+tarkka,+no+hienosti+se+homma+kumminkin+meni+ja+puhtaaksi+ikkunat+tuli;)Lupailin+keväällä+uusia+tapahtuman.Sini-sirkku+sai+peräänsä+ilkeitä+huomautuksia,++mutta+eipä+välitetä,+ainahan+näitä+löytyy,+joilla+ei+hyvin+mene+ja+pyrkivät+pahoittamaan+toistenkin+mielen.Hyvin+herkkää+on+tuo+ulkomaalaisten+syyllistäminen+joka+asiassa.Hurskainen+saanut+nyt+tutun+nikin+itselleen,+sopii+tämä+tuttu+hurskainen+hyvin+toivottavasti+rupeaa+luistamaan+kirjoittelun+lähettäminenkin.Sitäpä+tässä+nyt+minäkin+kokeilen,+lähteekö+vai+pitääkö+uusiksi+laittaa,+koneeni+on+kyllä+konstaillut+hidastellen,+mutta+kohta+näen,+miten+menee;)Mukavaa+syyspäivää+kaikkine+ilmiöineen,
  11. Huomenta+pimeästä+Savosta,+tänään+kokoontuu+Varkauteen,+Kuopion+piirin+Eläkkeensaajat,+Hiljaiselle+päivälle,+emännöimme/isännöimme+juhlat+ja+laulumme+kaikuu+oman+kauniin+kirkon++parvelta.Sadetta+on+luvattu+ja+jos+yritän+tirkistellä+taivaalle,+näyttää+kovin+uskottavalta+tämä+ennuste,+pari+astetta+lämmintä,+ei+siis+tarvinnut+täällä+auton+laseja+rapsuttaa+ja+ei+mitään+tietoa+myöskään+täällä+päin+kolareista.Miaelina+renkaiden+vaihdosta+mainitsi,+kyllä+se+alkaa+sitä+aikaa+olla,+että+tämä+toimenpide+on+syytä+tehdä.Minulla+on+kolmen+koivun+sitkeästi+lehtensä+pitäviä++puita+koneeni+ikkunan+takana+ja+niiden+keltaväri+valoa+antaa+vaikka+ei+aurinko+paistaisikaan,+pian+ne+kyllä+tuuli+riisuu,+mutta+ei+huolta,+tulee+kohta+huurre+puihin+ja+se+on+myös+aivan+ihana+katseltava.Taas+kerran+ylistän+näitä+vaihtelua+antavia+vuoden+aikojammeTeethän+siellä+Englannissa+paljon+juodaan+kuten++Aasian+maissakin,+olen+noita+elokuvia+katsellut,+niin+silmääni+on+sattunut+tapa,+että+vettä+tarjotaan+myös+paljon+kun+vieras+sisään+astuu.Paljon+erilaisuuksia+heidän+kulttuureissaan+on+muutakin+mikä+länsimaissa+on+erilaista.Minusta+ei+teen+juojaksi+ole+koskaan+ollut,+kahvia+se+olla+pitää,+tosin+vain+aamuisin.Herkullisen+aterian+taas++meille+kerroit+sini-sirkku,+kyllä+ne+yksikertaiset+ruuat,+ovatkin+kaikkein+parhaita,+tuon+kylkiluiden+arvon+olen+aina+tiennyt,+paljon+keitän+keittojakin+niistä.Ulkoilma+kyllä+jo+tähän+aikaan+vuodesta+virkistää,+kun+lämpö++ei+kipua+korkealla,+pienikin+pyrähdys+virkistää.Olen+myös+huomannut+pienen+torkahduksen+ihan+istualtani+kummasti++oloa+parantavan,+en+aina+huomaakaan,+että+uni+tuli+ja+meni,+mutta+olon+paremmaksi+huomaa;)Minulta+nuo+lenkit+edelleen+kauppa+reissuihin+typistyy.Tapoja+on+monenlaisia+myös+päiväunien+otossa,+en+vielä+koskaan+sänkyyn+asti+ole+mennyt,+nämä+nukahtelut+avun+ovat+antaneet,+en+kylläkään+osaa+sanoa+syytä+tähänkään+itsepäisyyteen,+miksi+en+voisi+sängyssä+kunnolla+unoset+ottaa.Huonosta+itsetunnosta+olen++joutunut+kärsimään,+nyt+vanhemmiten+olen+oikein+yrittämällä+yrittänyt+sitä+itselleni+kasvattaa.Vanhanakin+voi+yrittää+ainakin+itsehillintää,+että+ei+joka+paikkaan+itseään+tunge;)Niinhän+vanha+sanonta+on,+ettei+haukku+haavaa+tee,+jos+ei+koira+purra+saa,+tämän+viisauden+kun+aina+muistaisi,+sopukin+säilyisi+jopa+täällä+palstalla.Jaaha,+mikäs+se+onkaan+ero+luomuhunajalla,+olisiko+kukat+luomu+ympäristössä+kasvavia?Tuo+onkin+kysymys+johon+voisi+tietävät+kertoa.Hurskaisella+vaan+hankaluudet+jatkuu,+saa+nähdä+miten+minulle+taas+käy,+jokunen+kerta+on+onnistunut.Eipä+harmiin+läkähdytä,+jos+taas+ei+onnistu.+vaikka+kallista+aikaa+tähän+viestin+kirjoittamiseen+meneekin;)Pitäkää+peukkuja,+että+laulut+hyvin+menee+meiltä+tänään,+olkaa+hengessä+mukana;)Mukavaa+syyspäivää+itse+kullekin!
  12. Huomenta,+hyvillä+ennusteilla+saamme+lähteä+tähän+päivään,+aurinkoa+luvassa+ja+ulos+katsoen+näin+taitaa+olla,+valoisuus+ihan+toista+luokkaa+mitä+viime+päivinä+on+ollut,+piristys+ruiske+kerrassaan;)Miaelina+kertoili+noita+elämään+liittyviä+murheita,+ne+kuuluu+kaiketi+elämisen+kulkuun,+aina+ei+päivänpaisteista+ole+polun+kulkeminen.Ystävän+lohdutus+on+hyvä+tuki.Noista+talkoista+mainitsit+myös,+minä+olen+harmitellut,+kun+talossani+ei+talkoita+harrasteta.Aina+hommia+riittäisi+paikkojen+kohentamiseen.Kyllä+olen+samoilla+linjoilla+kanssasi+sini-sirkku,+ei+jaksa+enää+vieraitakaan+vastaan+ottaa+kuten+ennen,+niin+mukava+kuin+se+olisikin,+mutta+tuo+tullessaan+ylimääräistä+touhua+ja+se+ei+mieleistä+ole.Silloin+tällöin+on+kiva+kutsua+ystäviä,+mutta+kun+se+valmistelu+vie+aikaa+paljon+enemmän+kuin+aiemmin,+ei+useinkaan+jaksa+touhua+yllä+pitää.Ynnämuu+mietiskelit+tuota+Miaelinan+mietettä,+no++yritän+ymmärtää+sen+niin,+että+itsetunto+on+heikoilla+jos+kosto+aina+mielessä,+vahva+ihminen+on+voimakkaan+itsetunnon+omaava,+voi+helposti+antaa+anteeksi+ja+viisautta+on+se,+kun+jättää+omaan+arvoonsa+ilkeilyt.No+tulkinta+tämäkin,+ehkä+ei+ihan+oikein+kaikkien+mielestä.Tuota+viisautta+yritän+palstalla+toteuttaa,+jätän+ilkeydet+ilman+huomiota,+onko+se+sitten+viisasta+ainakin+helpommalla+pääsee;)+Hurskainen/prinkkala+totta+puhut,+kyllä+paljot+lääkkeet+väsyttää,+yritänkin+tulla+toimeen+vähillä+särkylääkkeillä+tuosta+syystä.Onnekseni+yöt+sujuu+ilman+pakotuksia+ja+näin+ei+ole+pakko+pillereihin+turvautua,+jos+tiedän+jonkun+ponnistuksen+päivään+liittyvän,+silloin+otan+särkypillerin.Tunnen+ihmisiä,+joilla+on+paljon+vaivoja,+pakkohan+silloin+on+lääkkeisiin+turvautua,+useasti+voi+myös+lääkkeillä+olla+kielteisiä+sivuvaikutuksia+ja+se+harmeja+lisää.Tänään+laulelemaan+ja+huomenna+on+esiintymisiä+luvassa.Jospa+vesisateilta+tänään+välttyisi+koko+suomenmaa,+olisi+syksyisen+kauniin+maiseman+näkyminen++iloksi+ja+ihasteluksi+kaikille.