Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenet+jälleen+ja+viikonloppu+on+edessä+ja+huomenissa+menen+Kuopioon,+joten+sunnuntaiaamuna+toivon+taas+viestiäni+laittavani.Sää+näyttää+mukavalta+melkein+kymmenen+astetta+mittarissa,+ei+hullummin+näin+syyskuun+loppuun.Kristiina+23,+lämpimästi+toivotan+onnea+tulevalle+elämälle,+niin+ne+vuodet+vierii,+paljon+ehtii+tapahtua,+kun+seuraavan+syntymäpäiväsi+tavoitat.Ei+noita+puhelin+soittoja+aivan+hirveästi+ole+minullekaan+tullut,+ei+syntymäpäivänä,+ei+muutenkaan.Onko+niin,+että+ihmiset+unohtavat+helposti,+vai+pitävätkö+turhana+suun+soittona,+kaikki+asiathan+ovat+käymistilassa,+mikään+ei+ole+kuin+ennen.Mira+kirjoitit+kirjoista,+minä+olen+ajatellut,+että+rupean+nyt+lukemaan,+kun+tuo+käsityön+teko+kuuluu+vähennettävien+hommien+joukkoon,+jospa+into+tuohon+kirjojen+lukemiseen+syttyisi.Olen+lukenut+paljon+aikoinaan,+ja+ahmimalle+piti+kirjan+loppuun+päästä,+nyt+ei+eka+sivuakaan+ajatukset+mukana+pysy.Olen+aikakauslehtien+avulla+noita+luku+taitoja+yrittänyt+sisäistää+uusien+halujen+joukkoon,+uskon+onnistuvani,+pitkälläni+en+voi+lukea,+mutta+istuen+ja+pöydän+ääressä+onnistuu;)Kari+Hotakainen+on+tullut+tutuksi+"Pitääkö+olla+huolissaan"+ohjelman+myötä+ja+miellyttävän+kuvan+olen+hänestä+saanut,+kuten+kaikista+sen+ohjelman+väestä.Tulipa+mieli+hyväksi,+kun+Hurskainen+on+oikein+rekisterin+kautta+pirttiin+löytänyt,+nyt+se+varmaan+sujuukin+hyvin,+jatketaan+ja+tätä+uudistusta+opetellaan.Vielä+kun+ynnämuulla+rupeaa+sujumaan,+kaikki+hyvin.Sini-sirkun+kiittelyihin+terveyden+hoidon+asioissa+yhdyn+minäkin,+sillä+aina+on+hyvin+hommat+hoituneet+ihan+terveyskeskuksessa.Kiitollinen+olen+myös+tästä+ajasta+ja+omasta+voinnistani,+pitää+sanoa+laulun+sanoin,+joka+aamu+on+armo+uus:)Tuo+Makriinan+haluttomuuden+ymmärrän+hyvin,+sen+olen+kokenut+minäkin,+kaikesta+luopumista+se+tämä+elämä+alkaa+olla,+vaikka+juuri+tytär+soitti+ja+jutustelu+muutto+hommien+asiaa,+saapa+nähdä+onnistuuko.Lupasi+olla+hoitelemassa+asian+tiimoilta,+jos+suunnitelmat+onnistuu.Kaikki+voi+pyllähtää+päälaelleen,+mutta+eipä+korkealta+putoa,+kuin+luudalta+lattialle,+jos+mönkään+menee.Kyllähän+suurempi+aika+onneksi+vielä+on+muuta+kuin+koneella+istumista,+vaikka+aamu+rupeamat+tässä+meneekinVähän+tottumista+tämä+uudistus+vaatii,+sekavan+tuntuinen+on,+tai+lukemista+enemmän+etusivuilla,+mutta+eiköhän+tästäkin+yli+päästä,+näin+toivon+ynnämuu+myös+sinun+kohdalla++olevan+ja+onkin,+johan+lupauksia+syntyi;)Nyt++jotain+oikean+elämän+tekemistä+alan+toteuttamaan,+aurinko+ilmestyi+paistamaan+ja+se+kummasti+innon+päälle+iski,+kyllä+se+ilta+tulee+tänäänkin.Heipparallaa!
  2. Huomenta,+sään+puolesta+saman+tapaisella+mennään,+pilvessä+on,+lämpöä+seitsemän+asteen+verran.Koivut+tuossa+ikkunan+edessä+keltaista+väriä+lisäävät+lehdistöön,+eipä+aikaakaan,+kun+ovat+paljaina,+lumiharsoja+odottaen.Vaikka+talvi+mahdollisina+pakkaspäivinä+onkin+kohta+edessä,+tuo+se+mukaan+myös+paljon+kauneutta,+puhtaine+hankineen+ja+harsomekkoihin+pukeutuneiden++puiden++ihanuuteen,+saapa+sitten+nähdä+miten+käy;)Joko+ilmaston+muutos+tämän+estää?Varmasti+tämä+keskustelu+tästä+muutoksesta+koskettaa+Kiinaa+kuin+Afrikkaakin,+koko+maailmahan+sitä+päivittelee.Ei+taida+pirtistä+lähtevät+toiveet+kovin+kauaksi+kuulua.Tehdäänkö+kaikki+mitä+voitaisiin,+eipä+taida+intoa+löytyä.Liian+kovan+vastuksen+on+Greta+vastaansa+saanut,+näin+olen+ymmärtänyt.Makriina+asiaa+kerroit,+vakava+on+tila+tässä+ilmastomuutos+asiassa,+onhan+jo+täällä+meilläkin+huomattu+yhdessä+jos+toisessa+asiassa.Anonyymi+kysyi,+rohkeuttako,+mielestäni+kyllä,+ei+minusta+olisi+samaan,+olkoonpa+sitten+muita+syitäkin,+jotka+vaikuttavat+tämän+asian+yhteydessä.Liian+suuren+palan+joutui+nielaisemaan+tämä+vielä+koulua+käyvä+nuori+neitonen,+tarkoitus+oli+varmasti+aito+ja+hyvä.Jospa+joku+liikahti+sydämessä,+ainakin+jollakin+päättäjällä+hänen+esiin+tulon+vuoksi.Toki+toivoisi,+että+tämä+nuori+saisi+elää+huoletonta+nuoruutta+ja+aikuiset+noita+maailman+huolia+korjaisi,+näin+ei+vaan+näytä+tapahtuvan.Suomessa+kaiketi+ollaan+asian+vakavuudesta+huolissaan+ja+yritetään+osallistua+talkoisiin.Harmillista+nuo+ynnämuun+vaikeudet,+älä+anna+periksi,+kyllä+se+vielä+hyväksi+kääntyy,+näinhän+kehitys-tiimi+lupaili.Tänään+taaskaan+ei+mitään+suuria+ajatuksia,+ei+tekemisiäkään+ole+tiedossa,+kunhan+vaan+aikaani+kulutan,+laiskottelen,+tehkää+samoin,+on+meillä+siihenkin+lupa+ja+mahdollisuus;)
  3. Huomenet+keskelle+viikkoa,+pilviharsoa+taivaalla+seilaa,+mutta+voi+se+siitä+aurinkoiseksi+päivä+muuttua.Laulut+laulettiin+ja+ehkä+jotain+opittiinkin;)Lauluystävä+toi+omena+pussin,+mistä+olin+hyvin+hyvillä+mielin,+tori+omenat+ovat+kalliita,+joten+tervetullutta+on+ystävän+anti,+no+tokihan+puolestani+muistin+häntä.Mira+älä+ajattele,+että+sinä+toit+tuon+eriävän+kannanoton+ketjuun,+minä+aloitin,+mutta+sopiihan+pirttiin+tuonkin+laisia+mielipiteitä.Samoin+nämäkin+vanhemmat+jättivät+lapsensa+päätettäväksi,+mihin+uskoon+mahdollisesti+kirjautuvat+rippikoulu+ikäisenä.+Olen+osittain+ja+aika+paljonkin+samoilla+linjoilla+anonyymin+kansaa,+että+huolia+on+aiheuttanut+nämä+lasten+liian+vaikeiksi+käyvät+kotien+asiat.Vanhemmista+se+pitäisi+lähteä+kasvatus+ja+arvojen+antaminen+jo+pienestä+pitäen+ja+jos+näitä+ei+ole+vanhemmillakaan+sisäistetty,+hakoteillä+ollaan.Omalta+kohdaltani+olen+saanut+kasvaa+kodissa,+missä+ei+tuputettu,+kirkkoa+sen+paremmin+kuin+muutakaan,+vanhempien+esimerkki+tarttui+ja+ehkä+kirkkoon+kuuluminen+perinteenä+on+jatkunut,+se+että+tarvitsenko+kirkkoa+juuri+muuhun,+kuin+näihin+perinteisiin+tapahtumiin.Omat+lapseni+on+kastettu+ev.luterilaiseen+uskontoon.Uskoni+on+ihan+aito,+omatuntoni,+mikä+sanelee+elämääni,+ristin+käteni+automaattisesti,+kun+huolet+painaa+ja+lähetän+avun+pyynnön+jonnekin,+usein+on+vastaus+tullut.Me+ihmiset+ajattelemme+niin+kovasti+erilailla+ja+tämän+nyt+nimen+saaneen+täti,+saman+perheen+kasvatteja+ovat,+kertoo+lapsensana+kirkon+piiriin+kastavansa,+kun+se+aika+tulee.Toinen+kunnioittaa+perinteitä+ja+toinen+ajattelee+avarasti+eri+mahdollisuuksia,+hyvä+niinkin.Uskon+vakaasti,+että+nyt+nimen+saaneen+pienokaisen+kasvatus+kattaa+paljon,+myös+toisten+huomioon+ottamisen,+rajat+ja+rakkautta.Olen+Miaelinan+kanssa+samaa+mieltä,+että+toivoisi+kaikkien+nuorten+puheet+ottettavan+vakavasti+ja+todella+ei+vaan+puheita,+vaan+myös+toimia.Rohkea+tyttö+tämä+Greta+on,+olen+aika+vähän+seurannut+hänen+kulkuaan+tällä+ilmastoasian+puolesta+puhuneena,+mutta+varmaan+vaikutusta+hänen+toiminnallaan+on.Sivukorvien+on+mennyt+hänen+kannanottonsa,+ehkä+siitäkin+syystä,+että+olen+sisäistänyt+kaiken+sen+minkä+minä+voin+tehdä+ilmastomuutoksen+puolesta.Kova+yritys+on+tämän+asian+puolesta+ja+kova+huolikin+siitä+että+kaikki+ei+paneudu+sillä+tarmolla,+millä+nyt+tämä+Greta+sen+tekee.Kunpa+kaikki+nuoretkin+sen+ymmärtäisi+tuhoja+tehdessään,+että+heidän+tulevaisuudesta+on+kyse.Sitten+vielä,+olen+todella+hyvillä+mielin+kun+ynnämuu+on+hankaluuksistaan+pääsemässä+ja+taas+mukaan+tulee+viesteineen,+kun+vielä+hurskainen+elon+merkkejä+näyttää,+aurinko+pirttiin+paistaa.Joku+saattaa+pitää+huonona+tätä+minun+ehkä+houkutteluksi+pyydellä+mukaan,+mutta+minkäs+sille+mahtaa,+kun+on+tottunut++näihin+vakinaisiin,+heitä+myös+silloin+kaipaa;)+Uusia+kaipailen+kovasti+viestejä+lähettämään,+aina+rikkaampaa+on,+kun+voi+lukea+eri+ihmisen+kirjoituksia.Melko+hyvältä+tuo+päivän+jatkumo+kaunista+lupaa,+siis+nauttimaan+näistä+syyskuun+kuulaista+ja+värikkäistä+päivistä.
  4. Huomenta,+vaihteeksi+hieman+pilvisempään+aamuun,+viileäänkin,+kolme+astetta+tällä+hetkellä.Syksy+se+vaan+edessä+on+ja+opettelu+vaatteiden+lisäämisiin.Mira+tuossa+juuri+edellä+pohti+tätä+hankalaa+välikausi+aikaa,+kun+ei+oikein+tiedä+mitä+päälleen+laittaisi.Yleensä+hautajaisissa+aina+palelee,+mistä+sekin+johtuneen,+kai+mieli+elää+surun+vallassa.Niin+arvaamaton+saattaa+lähtö+olla,+mutta+lähtijälle+ehkä+helppo,+omaisille+järkytys.Usein+kun+illalla+vuoteeseen+laittaudun,+käy+mielessä+jos+vuoroni+olisi,+lähtisin+nukkuessa.Ruskaa+kaipailin+minä+myös+ja+nyt+hyvin+nopeasti+sitä+ilmaantuu,+vaahterat+jo+punoittavat+ikkunani+edessä,+ei+aikaakaan,+kun+lehdet+puista+lähtee+ja+näkymä+muuttuu+keskusliikenne+aseman++linja-autojen+lähdön+seuraamisiin.Aika+paljon+niitä+lähteekin,+vaikka+täällä+hiljaisessa+kaupungissa+asustan,+Onni-bussit+ihmisiä+vie+paikasta+toiseen+punaisilla+autoilla+ja+Savonlinja+uusitulla+keltaisella+värillä+ajavilla+autoilla.Ikäviä+nuo+yllätykset+mitä+matkailun+osalta+kuuluu,+täälläkin+yksi+pari+Egyptin+matkaansa+harmitteli,+kun+peruuntui.Onhan+tietenkin+mahdollista+tilata+uusi+matka,+mutta+onko+yhtä+edullinen+aikojen+perusteella,+erilaisia+matkoja+nämä+yhtiöt+järjestävät,+tämä+matka+olisi+ollut+kaksi+viikkoa.Elokuvat+kiehtoo,+ja+paljon+katson++aasialaisia+elokuvia,+ne+poikkeaa+jo+kulttuurinsa+puolesta+näistä+totutusta+amerikkalaisista+elokuvista.Ramoona+mainitsit+ristiäiset,+nämä+meidän+juhlat+oli+nimiäiset,+vanhemmat+halusivat+jättää+lapsen+päätettäväksi+sitten+rippikoulu+aikaan,+mitä+uskoa+haluaa+omia,+ehkä+tämä+oli+ratkaisu+myös+sille,+että+isä+on+Skotti+ja+vaikutti+ehkä+myös+päätöksen+tekoon..Juhlava+oli+silti+tilaisuus,+haltia+kummeja+molemmista+maista+ja+isän+vanhemmat+lensivät+myös+tilaisuuteen.Tämä+vauvelin+isä+tykkää+suomesta+ja+onneksi+sai+työpaikan++Kotkan+seudulta,+nyt+sitten++äidin+toivoisi+löytävän+vauvaloman+jälkeen+kieltenopettajan+paikan+samalta+seudulta.Olin+hieman+pahoilla+mielin,+kun+en+saanut+ristiäispuvun+helmaan+nimeä+merkata,+mutta+toinen+tytär+lupasi+ristiäiset,+jos+joskus+vauvan+saa;)Yhden+auran+olen+nähnyt+taivaalla,+harvemmin+tulee+taivaalle+seurattua,+kun++elämä+täällä+pienessäkin+kaupungissa+seuraamiseen+unohtaa.Keväällä+jotenkin+helpommin,+kai+odotuksesta+johtuen+näin+auroja+näkee+ja+mielen+hyväksi+saa;)Ympäristön+laittaminen+talven+tuloon,+on+ajankohtaista,+noista+kukkien+pois+leikkaamisista+olen+jostakin+lukenut,+että+"+talventöröttäjiä"+olisi+syytä+jättää+pikkulintujen+evääksi.Tuo+hautojen+laitto+on+meidän+ikäluokan+huoli,+näin+minullakin+ja+kun+en+itse+voimieni+puolesta+pääse,+en+jaksa+laittaa,+otinkin+kymmenen+vuoden+hoidin+seurakunnalta.Tyttären+kanssa+jo+sovimme+kanervien+viennin,+sitä+ei+seurakunta+huolla.Mielet+perillisillä+muuttuu+ja+siksikin+tuo+hoito+tuli+otettua++ja+toivoisin+haudan+olevan+hoidetun+näköinen+vielä+minunkin+jälkeen.Taidan+turhia+huolia+kantaa.Tänään+taas+laulelemaan+ja+kai+jotakin+muutakin++puuhaa+löytyy,+aina+nuo+päivät+nopsaan+iltaan+pääsee,+hyvää+tiistai+päivää++kaikille+kanssa+eläjille.
  5. Huomenta+ja+kaunista+viimeisen+täyden+viikon+alkamista+tälle+syyskuulle,+kovin+on+lämpötila+alhaalla,+kai+pakkasella+käynyt+yö+aikaan.Niinpä+taitaa+sieni+toiveet+mennä+sen+tien.Nimiäiset+tuli+pidettyä+ja+kauniisti+oli+kaikki+laitettu,+vieraitakin+mukavasti+ja+lahjoja+pikku+neiti+sai,+käyttäytyi+myös+hienosti.Kovin+on+hiljaista+oven+käynti,+jokohan+tämä+uudistus+tietää+lopun+alkua+pirtillemme?Kovin+oli+minunkin+vaikeaa+tänä+aamuna+päästä+sisälle+ja+tottumista+vaatii+tuo+uuden+esille+tuleminen.Katsotaan+nyt+mihin+suunta+menee,+en+nyt+tykkää+ketään+sisään+houkutella,+vaikka+harmittaa,+kun+ei+hurskaisestakaan+mitään+ole+kuulunut,+onkohan+kaikki+hyvin?Vapaa+ehtoista+se+on+pirtinkin+kohdalla+tämä+kirjoittelu,+jos+ei+onnista,+niin+johan+tätä+on+ollutkin;)Onnellinen+saat+olla+kissamummo+todella+isäsi+muistiin+tallentamisesta,+helpompi+on+lähteä+hakemaan+tietoja,+kun+on+vuodet+tiedossa.Kyllä+minäkin+mielelläni+kuulisin+sukuni+vaiheista,+mutta+liian+suuren+ja+vaikean+työn+joutuisi+tekemään+päästäkseen+edes++jollekin+jyvälle.Serkkuni+aloitti+homman+joskus+aikoinaan,+mutta+kai+se+ylivoimaiseksi+hänellekin+kävi.Olen+poikani+jonkun+verran+kai+aloitelleen+sukututkimista+ja+kun+keinot+osaa,+kai+se+sujuukin.Harmi,+olen+suvun+vanhimpia+ja+mitään+en+osaa+oikein+jälkeläisille+selvityksen+apuja+antamaan.Tuo+kranssin+teko+melko+turhaa+oli,+kun+ei+tämän+päivän+ihmiset+pelkästään+vehnäsistä+tykkää,+pöytä+oli+täytetty+jos+jonkin+laisilla+tarjottaville,+toinen+toistaan+makoisampia,+no+ei+hukkaan+mene+pullakaan,+hyviä+korppuja+siitä+saa.Karjalan+piirakat+ylivoimaiset+suosikki+tuotteet,+munavoi+ja+piirakka,+ne+tekivät+kauppansa+ja+miniä+osaakin+tehdä+aivan+mahtavat+piirakat.Hieman+säälin+tunnetta+tunsin,+kun+pois+lähdimme+ja+kaikki+siivoukset+jäi+miniän+tehtäväksi,+lohdutteli,+että+ei+näissä+kauan+mene,+mutta+tiedän+hyvin+sen+paikoilleen+saamisen+ajan.Mukava+muisto+tästäkin+juhlasta+jäi+ja+pienen+neidin+kuvan+sai+jokainen+mukaan+ottaa.Taivas+niin+kauniin+sininen,+pakko+tässä+on+mieliala+nousta+pilviin+ja+viikko+aloittaa+odottavin+mielin,+mitä+sitten+tuokaan+mukanaan,+samaa+valoisaa+mieltä+teille+kaikille.
  6. Ihanaan+aamuun+näin+sunnuntain+kunniaksi+olen+saanut+silmäni+avata,+taivas+aivan+pilvetön+ja+aurinko+paistaa.Tänään+onkin+juhlavaa+muutenkin,+kun+pieni+neiti+saa+nimen,+Maia+Kristiina+hänestä+tulee.Olen+luvannut+"rotina"+kranssin+viedä+juhlapöytään,+kuten+ennen+vanhaan+tapana+oli,+pikkuleivät+sitten+keskelle.Nämä+uudistukset+on+kyllä+melkoisen+harmillisia,+kun+eivät+oikein+pelaa,+minulla+on+koneessa+vika,+hyppää+kesken+lauseen+toiseen+riviin+ja+kun+ei+tule+joka+sanan+perään+katsottua,+joutuu+uusiksi+laittamaan.Omaa+töppäilyä+se+on,+mutta+toivoisi+kaiken+täydellisesti+toimivan.Sini-+sirkulla+käy+vieraita+usein+ja+hyvin+olet+aina+varustautunut+heidän+varalleen.Demeter+mainitsit+olevasi+Kauris,+kuten+sini-sirkkukin,+niin+myös+minä.Sukututkimus+ei+minua+houkuta,+ihan+oman+laiskuuteni+vuoksi+ja+muka+myös+aikaa+menisi+liian+paljon.Pitäisi+soitella+ja+tietokoneella+mennä+moneen+paikkaan+ja+se+ei+aina+ole+niin+helppoa+minulle,+joten+olkoon+suku+mikä+on,+kunhan+nyt+nuo+ihan+lähimmät+tiedän;)Marjoja+on+kiva+kerätä+jos+niitä+on,+onnistuu+jopa+huonolta+liikkujalta,+kun+ei+tarvitse+paljon+kulkea,+mutta+torin+varaan+jäin+tänä+vuonna.Tuo+maltin+kasvaminen+on+tainnut+myös+minulla+kehittyä,+ainakin+mietin+jo+paljon+enemmän+tekemisiäni+ja+harva+asia+enää+sytyttää.Makriina+koe+henkilönä+testaili+uutta+systeemiä+ja+tuli+samaan+tulokseen+ynnämuun+kanssa,+mutta+toivotaan,+että+käynnistys+operaatio+muuksi+muuttuu+ja+peli+alkaa+sujuamaan,+minulla++lähetys+ainakin+hyvin+lähtee,+hyvin+hiljaa+yritän+sanoa,+ettei+vaan+joku+kiusaaja+tule+haittaamaan+hommaa.Anonyymi+puolestaan+epäili.,+että+pirtistä+mennään+muihin+ketjuihin+ilkeilemään+anonyyminä,+en+oikein+jaksa+uskoa,+kyllä+se+jo+meidän+ikäisiltä+on++harvinaista,+no+ainakin+itseni+takaan,+en+harrasta+palstalla+käyntiä,+joskus++runoratsun+herättyä,+olen+sepustellut+jotain,+nekin+omalla+nikillä.Miksihän+pitääkin+aina+arvailla+kuka+viestin+takana+on,+kai+se+tarkoitus+on+olla+salainen,+olipa+kysymys+kestä+tahansa+anonyymistä.Raakile+vielä.+mainitsit+tuon+kodin+kaljuksi+tekemisestä,+aika+ikävä+se+olisi,+kyllähän+elämänmuistoja+ja+mieleisiä+asioita+on+ympärillä+oltava,+vaikka+ne+hommaa+lisääkin.Ehkä+olisi+opittava+jonkun+verran+pölypalloja++sietämään+tai+sitten+vaan+siivotaan+voimien+riittäessä;)Tuntuu+aika+vaikealta+tuo+ikkunan+pesun+tilaaminenkin,+olisi+kai+pitänyt+vaan+pikkuhiljaa+itse+yrittää,+no+voinhan+kokeilla+miten+niska+kestää+ja+pestä+osan+itsekin.Kaikkea+sitä++itsekäs+ihminen+miettiikin,+mutta+minkäs+tälle+luonteelleen+voi.Nyt+hiuksien+rullaamiseen+ja+sitten+pulla+taikinan+tekoon,+jospa+onnistuisi+ja+tuli+kaunis+pöytään+laitettava+kranssi,+vähän+ole+viime+aikoina+letittänyt+pullaa,+voi+siis+tulla+susikin.Tuoretta+se+ainakin+on,+kun+muutama+tunti+hoo+hetkeen.Iloa+päiväänne+ja+yrittäkää+kestää+tämä+harjoittelu,+jospa+se+iloksi+muuttuu;)
  7. Lauantai+aamun+pilvistä+päivän+alkua,+siivous+jo+aluillaan+ja+jatkamaan+tästä+pitäisi+joutua.Tuo+siivoaminen+ei+lopu+koskaan+yksineläjältäkään,+vaikka+kuinka+siististi+yrittäisi+olla.Olipa+mukava,+että+ylläpito+huomio+ketjussakin+ynnämuun+hankaluudet+ja+näin+parannus+mahdollisuuksia+esiin+toi,+siitä+vaan+jatkamaan+ynnämuu,+yritellään+vaan+sitkeinä+jatkaa,+ikävähän+sinua+tulee,+jos+et+pirttiin+kurkkaa;)Tähän+toivomukseen+varmaan+kaikki+pirttiin+kirjoittajat+ja+lukijat+yhtyy.Minua+harmittaa+tuo+anonyymi,+mistä+Makriina+mainitsit,+sen+tiimoilta+noita+ilkeän+mielisiä+viestejä+runsaammin+uskaltavat+kirjoitella.Tuo+maahanmuutto+antaa+aihetta+hyvin+monenlaisiin+mietteisiin+ja+uskon+,että+sen+puolesta+puhujat+joutuvat+herkästi+ilkeilyn+kohteeksi.Oma+kantani+on,+että+maahanmuuttajia+tarvitaan+ja+uskon+siihen,+että+se+väärin+perustein+tulevien+määrä+supistuu,+kontrolli+on+varmaan+melko+tiukkaa.Tänä+päivänä+ei+suomalaisille+kelpaa+niin+sanottu+hanttihomma+ja+siihen+suostuvat+maahan+muuttajat+turvallisen+elämän+saadakseen,+toivottavasti+saavat+tyydyttävän+korvauksen+työstään.Ennen+ei+kyselty,+eikä+valikoitu+työtä+kaikki+kelpasi+ja+siitä+sitä+elantonsa++hankkiminen+oli+saatava.Ei+ollut+työttömyys+turvaa+ja+työviikotkin+kuusi+päiväisiä,+paljon+on+kohennusta+saatu+työelämään+järjestäytymisen+avulla,+uhrauksia+tehden.Historian+havinan+pitäisi+tuoda+tuulia++50-luvulta,+silloin+elämä+oli+vielä+niukkaa,+sodan+ikävyydet+päällä,+korvauksien+maksut,+kaikkien+oli+jaksettava+yrittää,+kukin+omalla+paikallaan.Elettiin+tiukilla,+säästettiin+jaksettiin+maksaa+kovat+korot+lainoista,+joiden+turvin+oma+koti+saatiin,+ei+tullut+mitään+ilmaiseksi.Ehkä+elämä+vieläkin++monilla+on+tiukkaa+ja+korjaamisen+paikkoja+löytyy,+nyt+tuo+työsaaminenkin+on+vaikeaa,+vaikka+työtekijöistä+alkaakin+joillain+aloilla+pula+olla,+kunpa+keino+löydettäisiin+millä+tämä+ongelma+selviäisi.Tulipa+nyt+oikea+aamu+avaus+taas+minulta,+mutta+siitä+suu+puhuu,+mitä+sielussa+tuntee;)Oikein+hyvää+lauantai+päivää+ja+ehkä+monelle+myös+saunapäivää,+sitä+odottamaan+illan+tullessa.
  8. Huomenta,+yritän+minäkin,+aika+oudolta+tuntuu,+käsketään+äänestämään,+mitään+ei+tapahdu+ja+vastaus+kirjoituskin+pitää+ottaa+kommentti+merkistä.En+tiedä+miksi+näitä+parannus+yrityksiä+aina+tehdään,+ei+ainakaan+kovin+selkeinä+kaikki/kaikille+avaudu.Ei+enää+ole+halua+uusiin+asioihin+opetella,+jopa+kirjoitusten+aikaan+saamiseen,+hyvä+ei+ollut+tuo+anonyymi+uudistus,+tuskin+tämäkään,+voi+olla+että+karkottaa+kirjoittajia.Katsellaan.Hyvä+neuvo+ullamirjamilta,+olen+joskus+minä+myös+kokeillut,+sitä+pitkää+ikää+tässä+tavoitellaan;)Mielestäni+ei+vika+ole+käyttäjässä,+jos+joku+aivan+ihmeellinen+eteen+tulee+ja+sekavalta+näyttää,+kyllä+se+silmille+iskee,+näin+koin+minäkin,+kun+eilen+tänne+kurkkasin.Minustakin+kovin+ikävää+jos+ynnämuu+lopettelee,+toivon+että+asia+kirkastuu+meille+kaikille,+onhan+tämä+myös+uhka+pirtillekin,+jos+vaki+kirjoittajat+lopettaa.Kristiina23+olen+aivan+samaa+mieltä+kanssasi,+että+ei+tämän+ikäluokan+ihmisille+jatkuvasti+uusia+tapoja+tarvitse+vaatia+oppimaan,+sujuvasti+(melkein+)+on+tähän+asti+sujunut.Aikaa+menee+muutenkin+turhan+paljon+näihin+kirjoitus+istuntoihin,+kaikkea+joutuu+osaamattomuuden+vuoksi+etsimään.Soisi+kovin,+että+parannukset+olisi+meille++ikäihmisille+pelkästään+helppoja.Kiitos+sini-sirkku+maininnasta,+noita+tauluja+juuri+maisema+ja+kukka+aiheina+minulta+löytyy,+joku+vähän+omasta+mielestänikin+onnistuneempi,+mutta+suurin+osa+kuitenkin+"täherryksiä"Mitenkähän+minä+tuota+Skippo+peliä+oikein+saisin+esille,+Mira+sitä+pelataan+porukalla+,+tosin+kaksikin+voi+pelata,+mutta+mielenkiintoisemmaksi+tulee,+kun+pelaajia+on+useampi.Siinä+jaetaan+sovittu+määrä+kortteja+jokaiselle,+ne+laitetaan+pelaajan+eteen,+käännetään+päälimäinen.Sen+jälkeen+eka+pelaaja+ottaa+keskellä+olevasta+isosta+pinkasta+viisi+korttia+ja+aloittaa+pelin,+sikäli+mikäli+käteen+tuli+ykkönen+tai+Skippo+kortti+joka+käy+aina+pelastuksena+joka+paikkaan.Jos+ei+korttia+näistä+kummastakaan+käteen+tullut,+laitetaan+oman+pinon+viereen+yksi+kortti+kädestä+oikein+päin+ja+peli+jatkuu+seuraavalle.Sitä+tehden+toistetaan+ja+vain+neljä+korttia+saa+omalle+kohdalleen+laittaa,+jos+niitä+ei+ole+voinut+pelin+yhteydessä+käyttää,,+sillä+tärkeintä+on+saada+se+oma+pino+loppumaan+ja+silloin+on+voittaja.Mielenkiintoinen+peli+kaikkiaan,+itse++pitää+kokeilla,+tässä+vaan+pika+tavat+pelata,+kiusantekokin+on+sallittu;)Tuliko+mitään+hajua+ja+mikä+olisikaan+mukavampi,+jos+peli+ajankulun++käyttöön+tulisi,+kortteja+on+kaupoissa.Sää+on+puolipilvinen+kuinkas+muuten,+yrittäkää+viestejä+laittaa,+ehkä+eka+vaikutelma+säikäytti.Kivaa+päivää+kuitenkin,+kaikki+tuppaa+selviämään,+näin+uskon.
  9. Huomenta+syksyiseen+säähän,+pilvipoutaa,+tuleeko+sadetta+se+jää+nähtäväksi.Tänään+lehdestä+huomasin,+että+viljat+on+puimatta+osilla+maata,+voi+sentään,+kovin+on+pellot+pehmenneet+näiden+sateiden+ansiosta,+nyt+sitten+pitäisi+olla+tovi+kuivaa+säätä.Niin+tarpeeseen+kuin+sadekin+on+ollut,+aina+harmia+toisille+tuottaa.Lähellä+nollaa+on+lämpötila+yöllä++käynyt,+jos+ei+peräti+pakkasella+maan+rajassa,+kohta+ne+liukkaat+kelitkin+taas+tulee.Ei+onnistunut+Skipon+peluu,+kai+ihmiset+puolukka+metsissä+ja+osa+porukkaa+etelän+lämpimissä,+juuri+ne+jotka+tätä+peliä+alkamaan+pyysivät,+katsotaan+löytyykö+vielä+innostuvia.Eilen+juuri+telkkarissa+oli+puhetta+muistihäiriöiden+ehkäisemisestä+tai+ainakin+viivytyksestä+sen+vaivan+eteen.Lueteltiin+ristikoiden,+liikunan+ja+ruuan+vaikutuksesta,+minä+lisään+siihen+tämän+kirjoittelun.Mielestäni+aivoja+rassaa+tämä+kirjoittamaan+yrittäminen,+ajatuksen+pitäisi+pysyä+kasassa+ja+vielä+oikeinkin+pitäisi+osata+kirjoittaa.Tunnustan+tuon+kielioppi+puolen+heikon+laiseksi,+mutta+hyvin+olette+sivuuttaneet+virheeni;)Se+että+saisi+ajatuksensa+niin+esille+tuotua,+että+kaikki+sen+ymmärtäisivät,+vaatii+jo+ajattelun+rassaamista.Tuohon+yhdeksään+kymmeneen+mistä+ynnämuu+kertoilit+on+jokunen+vuosi+ja+omalta+kohdaltani+se+tuntuu+utopialta,+että+sen+saavuttaisin.Päivä+kerrallaan+mennään+ja+hyvillä+mielin,+että+näinkin+sujuu.Kirjoitus+tuttuja+sitä+ollaan+Miaelina+ja+sen+kuvan+olen+saanut+monesta+kirjoittajasta,+että+sujuisi+oikeassa+elämässäkin+ystävyys,+vaikka+hyvin+erilaiset+olosuhteet+olisikin.Minulla+on+vielä+nuo+viipaloidut+omenat+säilöön+laittamatta,+olen++odotellut,+että+kuka+ne+minulle+toimittaa,+joka+syksy+on+ystävät+omenilla+muistaneetTorilla+aika+hintavia,+syömä+omenia+olen+sieltä+ostanut,+uskon+että+vielä+saan+omenia+halvallakin,+kun+ei+raha+ystäville+kelpaa,+on+muistettava+jotenkin+muuten.Villasukat+mieleisiä+maksu+välineitä;)Jokainen++kai+sitä++tarjoaa,+mihin+pystyy+taitojaan+laittamaan,+minulle+tuo+sukkien+teko+käy+vaikka+silmät+ummessa;)Onhan+ajat+muuttuneet+meidän+syntymä+ajoilta+hurskainen,+vaikka+lähtökohdat+sinullakin+heikonlaiset,+pitkälle+olet+päässyt+ja+yhä+vaan+kenkä+kapsaa;)Herkullisen+tuntuinen+on+ruokailu++koostumuksesi,+sieni+on+hyvä+lisä+ruoka+annoksiin+silloin+tällöin,+kunpa+niitä+saisi+itse+kerättynä,+no+haaveeksi+jää.Jospa+tyttäreni+löytäisi+edes+sen+verran,+että+joulupöytään+itse+kerätyt+ja+säilötyt+sienet+saisi.Sienisalaatti+kuuluu+minun+jouluruokiini.Harmi+se+on+ettei+jutustellut,+tapoja+ja+asioita+mieleen+painanut,+vielä+yksi+harmin+aihe+minulla,+miksi+en+ole+pitänyt+päiväkirjaa,+kun+sitä+nuorempana+ymmärtäisi,+että+muisti+ei+pelaa+loppuun+asti.Olisi+nyt+helppo+muistoja+viritellä,+kun+dokumentteja+tallessa+olisi.No+kaikista+hölmöilystä+sitä+nyt+maksetaan.Onneksi+valokuvia+on+paljon+ja+niiden+katselussa+joku+muisto+esiin+pulpahtaa+ja+ihmettelyä+myös,+oliko+noin+asiat+ennen;)Tänään+ei+suunnitelmia+ole+vielä+valmiiksi+saatu,+sen+verran+eilen+sain+aikaiseksi,+että+ikkunan+pesijän+tilasin,+ehdin+jo+harmitellakin,+mutta+viisautta+se+taitaa+olla,+ainakin+verhojen+ripustaminen+on+riskaapeliä+itse+tehdä.Se+vaan+on+niin+vaikea+ajatus,+että+periksi+on+annettava,+kunto+ei+enää+kaikkea+salli+tehdä.Voinhan+vielä+yrittää+osan+hommista+tehdä,+kunhan+apuakin+on+mahdollista+saada,+perillisiä+en+viitsi+rasittaa,+heillä+omat+työnsä+ja+aikakin+rajallista.Vietetään+mukava+päivä,+kuka+minkin+mukavaksi+kokee;)
  10. Huomenta+keskelle+viikkoa,+pilvipoutaa+ja+sääkartta+aurinkoa+lupaili,+viileäksi+on+sää+jo+muuttunut,+seitsemän+astetta+mittarissa.Ei+kovin+lämpimäksi+ehdi+syyskuu+enää+tulla,+kohta+loppukiriä+siitä+otamme,+kartta+näytti+koko+viikoksi+tuota+seitsemää+astetta.Vettä+on+nyt+ainakin+näille+korkeuksille+tullut,+mikä+auttaa+kaivojen+suhteen,++toivottavasti.Houkuttelevan+tuntuisen+nautinnon+taas+sini-sirkku+muffinssi+vuokiin+teit,+pitäisi+minunkin+joskus+kokeilla.Olen+kovasti+erilaisia+kotimaisia+vihanneksia+syönyt,+nyt+niiden+kypsymisaika+nopeimmillaan+ja+näin+saa+ruuan+pöytään+nopsaan,+mielikuvitus+yhdistelmiä+ja+hyviltä+maistuu;)Noin+ennen+puolukat+säilöttiin+minunkin+kotona,+niitä+kaiverrettiin+milloin+mitenkin+irti+saatiin+ja+sitten+sokeria+ja+ruisjauhoja,+sen+ajan+herkkua;)Toinen+mikä+korvossa/tiinussa+säilytettiin,+oli+sianliha,+ostettiin+aina+puolisikaa+ja+sitten+siitä+riitti+jouluun+asti,+kinkkukin+tuli+samalla+.Kyllä+se+talouden+pito+oli+tarkkaa+sodan+aikaan+ja+vielä+paljon+jälkeenkin,+sillä+ei+kaupoista+kaikkea+löytynyt.Saippua+tai+suopa+miksi+sitä+sanottiinkaan,+tehtiin+kaikista+ruuaksi+kelpaamattomista+aineksista,+sivusta+kaiketi+tämänkin+homman+sain+ymmärtää,+tehdä+en+kyllä+osaisi.Perunajauhonkin+muistan+tiinun+pohjalla,+kun+peruna+aines+sinne+irtosi,+kyllä+taitureita+oli+sen+ajan+emännät.Minua+harmittaa,+kun+niin+vähän+ymmärsin+tietoja+kerätä+eri+tapahtumista,+kuten+hurskainen+syntymä+aikansakin+tietää.Minulla+ei+mielenkiintoa+silloin+ollut,+omaa+touhuilua+pidin+tärkeänä+ja+nyt+on+tieto+hakematta,+mullan+alla+kertojat.Niin+paljon+asioita+jäi+pimentoon,+mitä+nyt+voisi+eteenpäin+kertoilla.Kyllä+ne+päivät+tuppaa+lyhyeksi+käydä,+jos+joku+meno+mielessä+on,+ei+osaa+aloitellakaan+mitään+touhuja.Minulla+tänään+se+kokeilu+Skipon+peluusta,+tuleeko+ketään,+vai+pelaanko+yksin+pasianssia,+no+se+katsotaan.Katselen+tässä+kirjoittaessa,+kun+pari+isää+lapsien+kanssa+aamuisin+lähtevät,+toinen+kolme+lasta+autoon+pakkaa+ja+toinen+isä+neljän+lapsen+kanssa+tuohon+parkki+paikalle+tulee,+ilmeisesti+auto+siinä+majailee.Näin+isät+tänä+päivänä,+ennen+se+oli+melkein+äidin+tehtäviä,+ajat+onneksi+siltä+osin+parempaan+muuttuneet.+Tänään+ei+sadetta+taida+tulla,+että+sateenvarjoa+ei+pakko+ole+mukana+kuljettaa,+se+kun+meinaa+aina+jonnekin+unohtua,+eikun+mukavan+päivän+viettoon;)
  11. Huomenta+edelleen+syksyisen+harmaaseen+päivään,+vettä+tulee+varmaan+tänäänkin.Hiukset+tuli+siistittyä+ja+vähän+muutakin+piristystä+tehtiin,+yksi+keino+syyssäässä+itseään+piristää;)Laimin+lyönnin+puolella+on+jo+pitkään+mennyt,+mutta+jospa+jotain+uuttakin+keksisi+oman+mielen+iloksi.Ramoonalla+samat+tavat,+lapsille+sitä+aina+yrittää+jotain+antaa+ja+auttaakin,+näin+minäkin,+vaikka+pientä+se+on+näissä+ympyröissä,+ainakin+muistutan,+onko+sitä+ja+sitä+jo+hankittu.Sieniä+ovat+minulle+joka+syksy+tuoneet,+miten+lienee+niissä+maisemissa+tänä+syksynä,+tuleekohan+ollenkaan.Niin+tuo+Sirkku+sokerilla+tehty+puolukka+survos+on+tuttu+ja+hyvääkin,+samaa+mieltä,+että+sokeria+voi+annoksista+vähentää,+kyllä+puolukka+säilyy+pienemmälläkin+määrällä+jos+vaikka+ei+pakastaisikaan.Makriina+harmittelee+elokuvien+ääntä,+noin+se+on,+sama+telkkarissakin,+musiikki+tulee+kovaa,+mutta+puheesta+ei+saa+selvää.Ei+tule+käytyä+elokuvissa,+kai+se+parikymmentä+vuotta+lippukassalla+rokotti+niin,+ettei+mieli+tee.Sama+teatterin+kanssa,+yli+kaksikymmentä+vuotta+mieheni+harrastelijana+teatterissa+oli+ja+silloin+tuli+minullekin+sitä+lajia+kaiketi+riittämiin.Kallista+on+numero+tiedusteluun+soitto+jos+yhdistää+saman+tien+puhelun,+olen+sen+kokenut.Naapurin+avun+antaminenkin+tulee+varmaan+laskussa+näkymään,+pyysin+yhdistämään,+kun+piti+pian+saada++selvyys+asiaan.No+eipä+noita+laskuja+usein+tule+tehtyä.Raakile+vielä,+on+siivous+puuskan+saanut,+kyllä+se+joskus+iskee+ja+noita+tauluja+on+minullakin+pyyhittäväksi+asti;)Joskus+voimat+jyllää+sillä+tavalla,+että+jaksaakin+enemmän.Demeter,+raakile+vielä+ja+ynnämuu,+melkein+naapuruksia+tunnutte+olevan,+minulla+ei+ketään+tiedossa+lähimainkaan.Ennen+kirjoittavia+oli+lännestä,+pohjoisesta,+idästä++ja+etelä+++suomesta,+nyt+taitaa+kaikki+sieltä+etelän+puolelta+olla.Puolukat+olen+minä+myös+torilta+hakenut+ja+litroittain+olen+pikkuhiljaa+hakenut,+en+ole+tarvinnut+vaivata+ketään,+se+kun+tuntuu+olevan+minulle+niin+vaikea+juttu.Kirjakerhon+kirjat+minulta+myös+keräykseen+menee,+onnekseni+en+niitä+paljon+tilannutkaan,+kun+siskoni+mainitsi+niiden+epäkelpoisuuden,+no+muita+vähän+arvokkaampia+kirjoja+on,+mutta+ei+nekään+mihinkään+kelpaa,+olkoot+hyllyssä.Äänilevy+varastonikin+on+melkoinen+ja+nyt+ei+nekään+mihinkään+kelpaa,+kun+pitäisi+olla+määrätyn+laista+musiikkia.Nikin+vaihtoa+demeter+ehdotteli+raakile+vielä.+taitaa+se+ihan+helppoa+olla++toteuttaa,+minä+en+vaihda,+aikoinaan+pionina+aloitin,+mutta+jouduin+vaihtamaan+ja+kun+kukat+oli+silloin+in,+niin+ckillaan+päädyin,+hiukan+muutin,+ettei+liian+hienolta+kuulostanut;)Olen+saman+kokenut+ynnämuu,+tai+ainakin+siltä+tuntuu,+kun+noita+laskujakin+tulee+joka+päivä,+olen+kai+jo+niin+höperö,+että+sorrun+noiden+myyjien+houkutuksiin+ja+sitten+tuskailen+muistanko+asiat+hoitaa.Särkylääkkeitä,+niitä+tarjotaan,+jos+apua+menet+pyytämään,+sen+olen+minä+myös+saanut+kokea.Näin+se+on,+että+kukaan+ei+taida+selvitä+ilman+jotakin+vaivaa+ja+ne+nivelrikot+taitaa+olla+vakio+seuralainen+monelle.Elämään+mahtuu+surua+ja+kyyneleitä,+mutta+myös+iloja+joiden+toivoisi+voiton+vievän,+aika+paljon+itsestäänkin+on+tämä+asia+kiinni.Laulupäivä+tänään+ja+se+on+yksi+ilon+tuoja+minun+elämässä.Katselin+miten+vaahterat+jo+alkaa+punoittamaan+ja+pihlajan+marjat+punaisina+loistavat,+tilhien+tuloa+olen+jo+odottanut,+ei+kauan+marjat+puissa+pysy,+niiden+saavuttua.Viettäkää+mukava+päivä!
  12. Huomenta+sateesta,+varmaan+on+ropissut+ympäri+suomea+ja+hyvä+niin,+vesi+on+loppumassa,+kaivot+tyhjenee,+miten+sitten+suu+pannaan?Meillä+tuota+vettä+on+niin+runsaasti+joka+puolella,+että+ei+oikein+osaa+ajatella,+että+säännöstelemään+joutuisi.Jostakin+luin+ilmoituksen,+että+kesä+on+mennyt,+tunne+lämpöä+en+nyt,+no+alle+kymmenen+asteen+se+lämpö+on+hujahtanutkin,+vaatetta+on+lisättävä+ulos+mennessä+ja+sateenvarjo+varmasti+mukana+kuljetettava.Niinpä+ne+taitaa+suurimmat+seikkailut+unohdettava,+kuten+sini-sirkku+ystäväsi+kerroit+sanoneen,+ainakin+hyvin+harkiten+on+kaikkeen+uuteen+suhtauduttava.Sanoin+ystäväni+kehottaessa+vaatimaan+polvileikkausta,+että+mitäpä+sitä+loppuuhan+se+kohta+tämä+tallaaminen,+johon+hän+sanoi,+saattaa+vielä+kymmenen+vuotta+kestää,+joten+toteuta+vaan+leikkauspyyntö,+no+miten+käynee?Demeter,+Mira+ja+Miaelinakin,+muistoista+olette+kertoneet,+kyllähän+niitä+kertynyt+on,+työpaikoista+kuin+muustakin+menneestä,+kauniita,+kai+jokunen+ikäväkin,+mutta+aika+kultaa+ja+niitä+huonompia+tuntuu+aina+vaan+vähemmän+mieleen+tulevan.Tunnustan+olevani+aika+hyvä+muistamaan+kovin+loukkaavilta+tuntuneet+puheet+ja+ei+niitä+kokonaan+mielestä+saa,+vaikka+ei+esille+tuokaan.Tuo+naapurien+tunteminen+ja+kylässä+käynti+myös+melkein+menneisyyttä,+ennen++tultiin+kylään+milloin+mieleen+sattui,+nyt+on+varattava+aika+siihenkin+tapahtumaan.Eipä+ole+ollenkaan+aihetta+ihmetellä,+kyllä+se+usein+ihan+yhtä+halutonta+on+itselläkin+lähteä+mihinkään.Samoja+aikoja+oli+meilläkin+telkkarin+osto,+olisiko+ollut+-62+ja+nyt+omistan+yhden+melko+ison+ja+riittää.Viime+jouluna+sain+tämän+telkkarin+ja+entinen+oli+melko+uusi,+pienemmällä+ruudulla+vain+ja+sen+annoin+tyttären+huusholliin+toiseksi+telkkariksi,+kun+entinen+rikki+meni.Nämä+vanhat+talot+on+noiden+pistokkeiden+kanssa+vähän+olemattomia,+olisi+pitänyt+johtoja+kuljetella+jostakin+kautta,+jos+olisi+makuukammariin+laittanut+ja+enhän+minä+sängyssä+mitään+katsele,+unia+vaan;)Olen+oikein+joskus+pohtinut,+että+mitä+minun+huushollini+kaipaisi+ja+lopputulos,+ei+mitään,+kaikkea+liian+kanssa.Minulle+on+tullut+tavaksi+ottaa+puhelin+mukaan+kun+lähden,+se+menee+automaattisesti+avainten+ja+rahapussin+kanssa+laukkuun.Kyllähän+sitä+tulee+ajateltua,+että+miten+ennen+toimeen+tuli+ja+kyllä+minusta+hyvä+laite+on,+jos+vaikka+metsään+jäisi,+apua+voisi+hälyttää.Hyvä+että+hurskaisellekin+lepo+päiviä+kertyy,+tai+ainakin+kevyemmin+työn+suhteen+voit+ottaa,+kun+sisä+hommissa+joudut+olemaan.Niin+ne+vitamiinit,+kyllä+moni+puolisesta+ruuasta+ja+marjoista,+hedelmistä+niitä+pitäisi+saada,+jos+muistaa+niitä+nauttia.Tänään+oli+hiusten+hoitopäivä+toteutettava,+ja+toivoisin+sen+verran+taukoa+sateeseen,+että+en+paljon+kastuisi+matkalla,+matka+ei+pitkä+kylläkään+ole.Katselen+ikkunasta+ulos+ja+kyllä+vaan+ihmisiä+liikkuu,+lenkkeilijöitäkin,+ei+sade+pelota,+no+onhan+nykyisin+hyvät+sadevaatteet+saatavilla,+joten+ulos+vaan,+ei+sitä+sokerista+olla,+pirteää+päivää,+nautitaan+nyt+sateesta;)
  13. Sunnuntaihin+on+taas+päästy+ja+puolikuuta+syyskuusta+kulutettu,+miten+tämä+aika+rientääkään,+ei+aikaakaan,+kun+joulu+alkaa+puhuttamaan.Ehtiipä+tuossa+vielä+jokunen+hommakin+tehdä+siivouksien+merkeissä+ainakin,+minä+mietin+ja+pohdin+miten+onnistun,+mutta+eikös+hyvin+suunniteltu+takaa+onnistumisen;)Eilen+koin+hyvän+olon,+kun+totesin,+että+pakkaset+täynnä,+kelpaa+talven+tuloa+odotella.Kovasti+sainkin+aikaan+eilen,+mutta+tiukille+otti,+piti+väliin+istahtaa+mikä+ei+muutama+vuosi+sitten+edes+tullut+mieleen.Hurskainen+töitä+unissaankin+tekee,+hyvä+ettei+kallista+aikaa+valveilla+olen+kulu,+hänen+suunnitelmat+pyörii+unien+aikaan;)Lopputulos+antoi+putkiston+suhteen+kiitoksen.Ajattelen+tuota+sinun+katolle+kipuamista+kyllä+melkoisena+uhka+rohkeutena,+ikähän+meillä+liki+sama+ja+minua+huippaa+jo+ajatuskin,+no+onnella+menee,+mutta+voi+käydä+toisinkin.Mietippä+josko+apua+hankkisit?Vaikeuksien+kautta+voittoon+voisi+MdK-MdK+sanoa,+voimia+se+muutto+kysyy.Niin+se+usein+käy,+että+ei+muista+tai+muuten+on+pakko+tarttua+hommiin+mitä+keho+ei+kestä+ja+sitten+saa+seurauksista+kärsiä,+toivottavasti+ei+pysyvää+takapakkia+tule+silmiesikään+suhteen.Tuo+asunnon+muutto+mielessä+pyörii+minullakin,+mutta+apua+kyllä+saan+jos+paikkakunnalle+jään,+tiedä+sitten+jos+hullaannun+ja+muualle+innostun+lähtemään.Aika+iso+olisi+muutos+elämään,+mutta+onko+sitä+koskaan+liian+vanha+tekemään+hullujakin+ratkaisuja?Voivat+suunnitelmat+kuolla+miettimisen+jälkeen;)Onpa+teillä+siellä+mukavasti+mahdollisuuksia+tuotu+käytettäväksi,+ja+naapuritkin+pitää+yhteyttä,+ei+meillä+mitään+yhteistä+talossani+ole+aikaan+saati.Eräs+naapuri+kysäisi,+että+missä+olet+ollut,+kun+ei+ole+aikoihin+nähty,+asuvat+yläpuolellani,+sanoinkin,+että+soittakaa+joskus+ovikelloa+ja+tarkistakaa+olenko+edes+hengissä.Näin+vähän+yhteistä+meidän+talossa.Meillä+eilen+satoi+vähän+väliä,+sitten+aurinko+taas+ilmestyi+ja+paistoi+niin+kuin+ei+sadetta+olisi+ollutkaan+ja+kohta+tuli+taas+vettä+kaatamalla.Nämä+syksyn+säät+"elävät".Tänään+on+taas+sellainen+sää,+että+kaikki+on+mahdollista.Reipas+lenkki+sinulla+ynnämuu,+minulle+tuli+kaiketi+noin+kilometri,+kun+kiertelin+torit+ja+turut.Kyllä+se+tuolla+pääkopassa+on+vielä+vaan+se+nuorempi+mieli+voimassa,+kun+minäkin+lähden+kävelemään+entiseen+kohtalaiseen+tahtiin,+mutta+eipä+monta+askelta+tule,+kun+jo+muistutus+tulee,+hidasta,+hidasta.Joka+aamu+minäkin+yritän+nuo+virutukset+tehdä,+en+osaa+sanoa,+onko+apua+ollut,+mutta+ehkä+jotain+kuitenkin.Tänään+ei+suurempia+hommia+joten+kai+se+nyt+sitten+on+levon+vuoro,+pitää+etsiä+jokunen+hyvä+elokuva+ja+siinäpä+sitä+sitten+aika+meneekin,+ehkä+vähän+puikkoja+yritän+kilistellä;)Jos+sadetta+tulee,+on+ihana+ajatella,+että+on+koti,+missä+voi+ikkunasta+katsella+sateen+ropinaa,+onnellisia+saamme+olla+täällä+pojan+perukoilla.Hyvää+ja+onnen+makuista+päivää!
  14. Huomenta,+nyt+jo+kovin+syksyisen+lämpötilan+myötä,+alle+9+asteen+oli+kun+heräsin,+nyt+aurinko+paistaa,+mutta+tuuli+on+reipasta.Vielä+aion+torille+ja+kauppaan+tohtia+lähtemään,+no+totta+kun+puhun+ei+kylmyys+ole+koskaan+estenäyt+menemistäni;)Oikeassa+olet+Miaelina,+pukeutuminen+sään+mukaan+mahdollistaa+kaiken+toimimisen+myös+ulkosalla.Nykyisin+lämmintä+vaatetta+ja+käytännöllisiäkin+kaupat+pullollaan.Mira+kirjoitit+tuota+säästämistä+koskien+myös+veden+käyttöä+rajatun,+varmaan+viisautta+onkin,+vaikka+se+kostautuu+ilmeen+rumentumaan+kasvillisuuden+suhteen.Tulee+väkisin+mieleen+ne+hankaluudet+mitä+veden+loppuminen+saa+aikaan+esimerkiksi+maatalouden+piirissä,+eläimille+on+pakko+vettä+löytää,+ja+hankalaksi+se+tulisi+meille+kaikille,+jos+hanasta+ei+vettä+saisi.Olisiko+nyt+toivottava+sateita+ja+lumista+talvea,+että+pohjavesien+tilanne+korjaantuisi?Ynnämuulla+tiukka+päivä+siivouksen+merkeissä,+ei+ihme+jos+elämä+veltolta+tuntuu,+ei+sitä+kovin+paljon+tarvitse+ponnistella,+kun+olo+kehnoksi+muuttuu,+iän+mukanaan+tuomia+ihanuuksia+sekin;)Päivät+ei+ole+veljeksiä+sanotaan,+tänään+hyvin,+huomenna+kaikki+voi+olla+toisin,+kyllä+sen+on+saanut+huomata.Nyt+toivotan+onnea+hurskaiselle+niiden+putkien+laiton+kanssa+ja+toivon+että+ei+mitään+vahinkoa+tänä+päivänä+satu.Juuri+noiden+putkien+ja+vähän+muidenkin+kodin+hommien+vuoksi+miehen+apua+väliin+tarvitsisin,+mutta+ikävä+on+aina+olla+pyytämässä+ulkopuolisia+auttamaan.Onnekseni+on+talossa+kumminkin+mies,+joka++auliisti+on+apua+antanut,+mutta+kyllä+se+luontoa+kysyy+se+avun+pyynti,+kun+on+tämmönen+"minä"+itse++ihminen.Avun+antaminen+on+minusta+itsestäni+helppoa,+mutta+itselle+sitä+pyytäminen+on+vaikeaa,+haluaisi+omin+avuin+selvitä,+onneksi+olen+aika+hyvin+selvinnytkin.Nyt+tuota+ikkunan+pesua+olen+miettinyt,+saapa+nähdä+vieläkö+sekin+onnistuu+tänäkin+syksynä+itse+tehtynä.Päivän+puuhat+odottaa,+siispä+jätän+tähän+ja+ristin+sormet,+että+lähtee+suosiolla+viestini+eetteriin;)Onnistunut+päivää+kaikille,+pistäytykää+pirtissä+jos+kiireiltänne+ehditte;)
  15. Huomenet+Savosta,+pilvipoutaa,+mutta+kyllä+on+vettäkin+tullut,+hyvä+niin,+kaivot+ovat+tyhjentyneet+ja+järvet+rannoilta+pakenee.Luonto+hyvin+alakuloinen,+mutta+sehän+kuuluu+syksyyn.Luin+lehdestä,+että+ennen+oli+kaksi+Mattia,+helmikuussa+nimipäiväänsä+viettävä+ja+syksyllä+syysMatti,+tämä+syksyinen+hoiteli++syksyn+hommat+paikoilleen,+käärmeet+onkaloihin+ja+karhut+pesäänsä.Nauriit+ja+muu+sato+myös+hänen+kontallaan;)Miksikäs+ei+voitaisi+mekin+vähän+"hurahdella"+mielikuvitus+toimi+ennen+vanhaankin;)Tuota+Hesan+muuttumista+pohti+Mira+anonyymin+kanssa,+paljon+on+kaupunki+muuttunut,+muistelen+tätini+ravintola/ruokailu+paikkaa+mikä+oli+Malmin+kadulla,+mitä+lieneekään+sillä+paikalla?Sodan+aikana+ja+sen+jälkeenkin+asiakkaat+maksoivat+aterioitaan+hopeisilla+tavaroilla,+kun+rahaa+ei+ollut+kaikilla+kovin+reilusti,+vaikka+tätini+taisi+sitäkin+reilusti+omistaa,+kun+veroherralla+oli+suuttuen+sanonut,+että+alushameen+kätköistäkin+tuon+verran+löytyy,+kai+veroherra+karhusi+saataviaan.Pieniä+muistoja+häneltä+jäi+minullekin+näiden+tavaroiden+myötä.Makriina+kerroit+noista+naapureista,+hyvin+yleistä+taitaa+olla,+että+tuntemattomiksi+käyvät,+minulle+eilen+juuri+sattui+tapaus,+kun+naapurini+soitti+ovikelloa,+on+yksin+asuva+sairas+rouva,+hänellä+oli+vaikeuksia+kännykän+kanssa.Sain+kännykän+avattua,+kun+omalla+puhelimella+soittelin+lapsille,+numero+tiedustelusta+numero+piti+hakea,+kun+muisti+ei+niitä+esiin+tuonut.Oudon+näköinen+puhelin,+mutta+aikani+näpytellen+sain+Pin-koodin+laitettua+ja+asia+tuli+kuntoon.Tuli+hyvä+mieli,+kun+sain+apua+annettua.Syksy+pimeinä+minulle+tuli+pelko+mökillä+ollessa+ja+mielikuvitus+lentoon+lähti,+turvallinen+mökki+paikka+oli,+mutta+naapuria+ei+näkynyt.Kiva+kuulla+taas+sinusta+Katleija,+totean+että+kyllä+tämä+kirjoittelu+hiipumaan+päin+on,+mutta+sinnikkäästi+todella+yritän+tätä+toimintaa+pitää,+ihan+oman+muistini+apuna.Joskus+tulee+ajatus,+että+nyt+lopetan,+mutta+en+taida+sitäkään+osata,+kuin+pakon+tullen.Vetokärri+minulla+usein+apurina,+käy+nojailu+tukenakin+jos+tarvis+on+ja+sillä+saan+enimmät+ostokset+tuotua.Tämän+kadun+varrella+olen+minäkin+asunut+varmaan+jo+50-vuotta+kahdessa+eri+talossa+kumminkin.Olen+ajatellut,+jos+se+eka+omistus+asunto+tuossa+lähellä+vapautuu+siihen+muutan,+uusi+talo+oli+silloin+ja+ensimmäinen+omistus+asunto.Olen+aika+vakaasti+ajatellut+myös+muuttoa+toiselle+paikkakunnalle,+aivan+uusiin+ympyröihin,+vaikka+Kuopioon,+siellä+muutamia+tuttuja+olisi,+mutta+taitaa+hullu+ajatus+olla;)Varmaan+lääkäreiden+kuin+kaikkiin+muihinkin+virkamiehiin+niitä+äksyjäkin+voi+sattua,+mutta+olen+saanut+hyvää+kohtelua,+kun+apua+olen+lääkäreiltä+kaivannut.Joskus+jopa+hyvin+leikkisiäkin+ovat,+varsinkin+nuoremmat+lääkärit.Lepoa+olet+hyvin+ansainnut+hurskainen,+sitä+olemme+monella+suulla+sinulle+kertoneet;)Oikea+elämä+kutsuu,+mitä+tekemään,+no+aina+jotakin+puuhaa+näkyy+löytyvän+ja+ilta+tulee+eteenSää+alkaa+kirkastua,+voisi+vaikka+ulos+lähteä,+ainakin+roskapussin+voisin+viedä,+työ+rupeama+sekin;)Iloista+päivää,+hymyilkää+vastaan+tuleville,+voivat+kulmat+kurtussa+katsoa,+mutta+mitäpä+siitä;)
  16. Huomenta+päivää,+pilvipoutainen+aamu,+luvattu+on+auringon+pilkahduksiakin.Ensimmäinen+kerho+tänään,+sinne+yritän+jaksaa+kulkea.Hurskainen,+on+se+mukava,+että+pirtin+ilmapiiri+sinua+vetää,+nyt+vaan+perin+hiljaiseloa+pirtissä+on+ollut,+onko+syys+masennuksen+aika,+vai+talveen+varustautuminen+syynä,+kiva+on+kuitenkin++huomata,+että+sinun+elämä+sujuu+entiseen+tapaan.Valtterin+perhe+saa+olla+kiitollinen+sinun+huolen+pidosta+ja+varmaan+muistavat+sen+osoittaakin+omalla+tavallaan;)Kyllä+sen+puhekaverin+aina+löytää,+kun+vaan+rohkeasti+suunsa+avaa,+vaikka+kaupan+kassalla.Toivottavasti+ynnämuun+kiireinen+päivä+sujuu,+ilman+suurempia+yllätyksiä,+ehkä+kiireiltäsi+pirttiin+ehdit+kumminkin+viestin+laittamaan.Mukava+tapaaminen+Miaelinalla,+kyllä+se+aina+piristää+ystävien+tapaaminen+ja+monesti+työkavereiden+parita+niitä+ystäviä+on+löytynyt,+hyviäkin.Tapaaminen+tuo+tuoreesti+muistot+esiin+ja+niiden+kanssa+elämälle+täyttöä+kummasti.Minä+tykkään+kovista+löylyistä,+mutta+vähentää+on+pitänyt+minun+löylyttelyjen+ottoa+myös,+en+oikein+jaksa,+olisiko+jotain+hämminkiä+tuolla+sydämen+puolella,+mutta+kyllä+sitä+vielä+yhden+kerran+joka+saunareissu+löylyt+otan.Nivelreuman+oireita+kaiketi+minullakin,+ei+ole+tutkittu,+mutta+ainakin+sormien+nivelet+joskus+kolottaa+ja+kai+siihen+samaan+nuo+polvetkin+kuuluneeValittelin+ystäville,+että+minulle+ei+koskaan+ole+polvien+leikkausta+lääkärit+esitelleet,+on+kuulemma+syynä+se,+kun+ei+pakotusta+ole,+ei+leikkausta+suositella,+tiedä+häntä,+voihan+syynä+olla+ikäkin.Näillä+nyt+mennään.Vielä+tuosta+saunan+lämmityksestä,+liian+mieto+saunan+lämmitys+vaati+sen,+että+hyvä+hiillos+ainakin+kylpijän+jälkeen+jää,+että+sauna+kuivuu,+jatkaa+saunankunnossa+pitoa+kauemmin..Nyt+on+syytä+alkaa+lähtöä+tekemään,+pitää+varata+aikaa+kulkemiseen,+että+voi+henkeä+väliin+vetää;)Voikaa+hyvin+ja+pistäytykää+pirtissä,+jos+aikanne+sallii.