Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+jälleen+ja+uutta+yritystä.Eilen+ei+onnistunut,+kirjautuneena+olin,+mutta+ei+lähtenyt,+samoin+hyrrä+anonyyminäkin+vaan+pyöri,+en+jaksanut+yrittää,+kone+voitti;)Sää+jatkuu+viileänä+ja+tuulisena,+kauniina+kumminkin.Mikä+pelko+on+pirtin+ovi+avata+kenen+hyvänsä,+onneksi+ynnämuu+rohkea+kuitenkin,+vaikka+sopisi+se+aukaisu+suorittaa+kenen+vaan.Oikein+arvasit+ynnämuu,+kone+se+taas++kampoihin+pisti,+uuden+ostoa+olen+harkinnut,+mutta+kannattaakohan,+eihän+kovin+pitkä++tämä+jaksamisen+aika+ole.Kaipailinkin+sinua+Kristiina23,+mukava+että+piipahdit,+kiva+olisi+aina+havaita,+että+elossa+ollaan.Ei+tätä+asiaa+aina+ole,+mutta+kun+on+tottunut+pirtissä+käymään,+ei+poiskaan+malta+olla+ja+on+todella+mukava+kuulla+teistä+toisista+kirjoittajista.Hankala+on+ollut+koulumatkasi+sinullakin+Kristiina23.Vahinkoja+vahingon+perään+hurskaiselle+sattuu,+joko+kylkesi+on+parantunut.Turha+työ+harmittaa+ja+vaikka+et+marjoista+joutunut+maksamaan,+silti+hukkaan+ei+joutaisi,+mustaviinimarja+on+hyvää+flunssan+karkotukseen.Oikea+oppisesti+homman+hoidit,+mutta+vahinkoja+sattuu.Työstä+se+käy+pensaasta+kerääminenkin,+jos+vielä+monta+pensasta+omistat.Edellisen+päivän+viestejä+lukiessa+huomasin+miten+virkeitä+kaikki+olette+ja+siitä+minäkin+yritän+puhtia+tähän+elooni+saada;)Kaikilla+puuhaa+jos+minkälaista+ja+varmaan+tekemisen+lopputulokset+hyvän+mielen+antaa,+olipa+se+vaikka+matkailuun+tai+itsensä+ehostamiseen,+mökin/talon+korjauksesta+myös+tyytyväinen+mieli+seuraa.Nyt+jos+en+saa+lähtemään,+pidän+pitkän+tauon,+kirjoitelkaa+kuitenkin+toiset,+lukeminen+onnistuu+hyvin;)
  2. Puolipilvistä+sunnuntai+päivän+alkua,+viileääkin+on,+aika+outoa+näin+elokuulle.Lehdestä+luin,+että+pääskyset+jo+lähteneet,+taivaalle+tähystellen+todeksi+totean,+vastahan+ne+tänne+saapuivat.Ajan+taju+kai+sitten+sekin+katoaa,+kaiken+muun+elämisen+kanssa.Tummia+pilviä+seilaa,+saadaanko+sadetta,+no+siitäkin+tietoa+illan+suussa,+ennustus+taitoni+on+heikko,+joten+en+edes+yritä+tätäkään+asiaa+ratkoa;)Makriina+on+seikkaillut+Hesassa,+minulle+aivan+vieras+kaupunki,+niin+vähän+siellä+olen+käynyt,+läpi+ajelua+vaan+suorittanut.Joskus+nuoruudessa+tätieni+eläessä+siellä+pistäydyin+ja+siinä+keskusta+jopa+osasin+pyöriä,+mutta+nyt+en+vuosikymmeniin+jalkamiehenä+ole+siellä+liikkunut,+kaikki+varmaan+täysin+muuttunut.Aukko+varmaan+siinäkin+kohtaa+sivistyksessä,+mutta+ei+vaan+pienintäkään+halua+tämän+korjaamiseen++ole.Inhoan+täällä+meilläkin+päin+noita+isoja+kauppoja,+vaikka+mitta+suhteet+ei+edes+vertailu+kohteena+ole+Helsingissä+oleviin.Vähään+ja+pieneen+tyytyväinen+näissäkin+asioissa+olen.Muistan+mieheni+kanssa+kun+omalla+autolla+sinne+mentiin+ja+piti+osata+oikeasta+liittymästä+kohteeseen+kääntyä,+no+ohi+ajettiin+ja+sitten+sai+ajaa+hurumykky,+että+pääsimme+kääntymään,+kartanlukijan+virhe+sekin+oli;(Onnekseni+en+mitään+kaipuuta+näihin+kohteisiin+tunne,+ei+edes+harmia+lykkää;)Ynnämuulle+jo+taitaa+kaupunki+melkoisen+tutuksi+tullut,+olethan+kotipaikaksesi+sen+jo+tunnistanut.Kaikenlaisia+muistoja+hurskaisellakin+on+pääkaupunki+reissultaan,+lohdullista+luettavaa+meikäläiselle,+mutta+todettu+on,+että+kysyvä+ei+tieltä+eksy;)On+sitä+ulkomaillakin+(harvakseen)+käsillä+puhuen+selvitty+ja+kaiketi+se+onnistuisi+myös+siellä+etelän+kaupungeissakin+ja+Savon+murre+paljastaisi+nopeasti+avuttoman+ihmisen+ja+sääli+pisteet+nousisi;)Nyt+ei+jaksaisi+edes+muutamaa+rappua+nousta+missään+tavaratalossa,+hyvä+ettei+tarvitsekaan.Niin+sitä+naisetkin+innostuvat+noista+kulkupeleistä,+kuten+Miaelina+kerroit,+minulla+pyörä+se+teknisin+laite+millä+olen+kulkenut,+ehkä+joudun+vielä+rollaattoriin+tutustumaan,+hyväksi+apulaiseksi+sitäkin+kehuvat.Oli+toki+ajokorttikin+ja+autolla+sen+verran+liikuin,+että+korjaamolle+päästiin+ja+mieheni+kiitti;)Ei+sytyttänyt+autolla+ajo+minua,+siinä+vieressä+istuen+ajaa+osasin;)Potkulautakin+olisi+kiva,+sehän+jo+onkin+moottorilla+varustettu,+onnistuisinkohan+sillä?Näin+se++maailma+kuljettaa,+erilaiset+harrastuksen+kohteet,+erilainen+ajatusmaailma,+mukava+että+kaikelle+tilaa+on,+hyvä+olisi+tämäkin+asia+oivaltaa.Lueskelin+muutamaa+ketjua+palstalta+ja+eipä+hymyyn+suuta+vetänyt,+kyllä+tämä+pirtti+on+se+paikka+johon+vielä+viestini+voin+laittaa.Ainaista+arvostelua+kohtaamme,+mutta+silti+olen+ollut+huomaavinani,+että+lukemassa+useampi+käy+viestejämme,+osaavat+niin+hyvin+arvosteluja+antaa,+joskus+hyviäkin;)Niin+se+taas+vierähti+aamu+rupeama+pitkäksi+ja+nyt+sitten+muuta+touhuilua+suorittamaan+täällä+oikeassa+elämässä,+näkemisiin+huomisaamuun,+jos+näin+sallittu+on;)
  3. Lauantai+aamua+tässä+katsahtelen+ja+totean,+että+pilvistä,+tuulta+ja+viileä+näyttää+olevan+11+astetta+mittari+näyttää.Olen+jo+melkoisen+aikaan+saapa+ollut,+matot+ja+vuodevaatteet+tuulta+haistelevat+parvekkeella+ja+tästä+hommasta+kun+pääsen,+alkaa+imuri+laulaa/huutaa.Imurointi+on+kyllä+niitä+vastenmielisempiä+hommia,+mutta+pakkohan+on+tehdä,+suurimmat+roskat+ja+pölyt+pussiinsa+kerää,+sitten+vielä+kostealla+pyyhkeily+ja+taas+kelpaa.Ihan+ensimmäiseksi+kauniit+kiitokset+ruusuista+ja+ylistys+viestistä,+aina+sitä+mieluummin+tuon+tyylistä+lukee,+kuin+ikävää+mieltä+tuottavaa,+olipa++ylistävän+totuuden+kanssa+miten+tahansa.Voi+olla,+että+olen+liian+ahkeran+kuvan+antanut+kaiken+suhteen,+mutta+kiitos+vielä,+mieli+hyväksi+tuli;)Ruusuista+tykkään,+harvoin+vaan+itselle+raaskin+ostaa.Noista+mielen+virkistävistä+asioista,+sen+verran,+että+nyt+on+niska+niin+jumissa,+että+puikkojen+käyttöä+on+hillittävä+ja+se+yksi+syy+matalaan+mielentilaan.Päätin+että+tänään+en+viestiin+murheita+kerro,+mutta+tuo+harrastusten+tuoton+siltä+osin++selvitin.Mopoa+en+varmaan+koskaan+ole+nykäisytkään,+kyllä+sellainen+meilläkin+oli,+mutta+en+osaisi+käyntiin+laittaa,+en+edes+potkimalla,+joten+hyvä+että+sinun+mopo+lähti+ilman+minua+avustusta;)Mielenkiintoni+kaikkeen+tekniikan+laitteisiin+on+olematon.Lukutaitoni+on+niitä+parhaita+taitoja+mitä+minusta+löytyy,+olen+kertonutkin,+että+suuri+kirjaston+käyttäjä+olin+nuorempana,+nyt+en+kirjastossa+käy,+lukuhaluni+hiipunut;(Jälleen+toivon+sitä+oksapuuta+tai+vastaavaa,+voisi+vastaukset+ohjata+oikealle+viestille,+ei+turhaa+harmia+tulisi.Nälkähän+se+heti+aamusta+tuli,+kun+sini-sirkun+herkuista+lukea+sai;)Joskus+suunnitelmien+muutokset+nostaa+verenpainetta,+mutta+hyvin+varmaan+pöydän+sait+houkuttavaksi+tarjoiluineen;)Voi+hyvä+ihme+taas+tuon+hurskaisen+kanssa,+että+taas+menit+ja+loukkasit+itsesi,+no+eihän+se+vahinko+kello+kaulassa+tule,+uskon+että+kipeää+tekee.Tällä+iällä+jos+virutteleekin+väärässä+asennossa,+tovi+menee+paranteluun,+joskus+oikein+ihmettelee+itsekin,+että+mihinkäs+tuonkin+kohdan+ole+satuttanut,+kun+ei+ole+edes+huomannutkaan.Kyllä+nyt+kelpaa+mehuja+keitellä,+kun+uuden+maijankin+hankit,+nyt+neuvo,+laita+takaisin+siihen+laatikkoon+millä+kaupasta+toit+ja+sitten+ensi+syksynä+löydät+helpommin+ja+säästyy+suuremmilta+pölytuiskuiltakin.Täällä+en+noita+itsepalvelu+kassoja+ole+vielä+nähnyt,+ehkä+niiden+opiskelulta+säästyn.Samaan+tapaan+päiväni+alkaa+mistä+ynnämuu+kerroit,+puuroa+en+keitä,+kahvi+riittää,+siis+aivan+väärä+tapa.Netistä+en+ehtiä+lue,+muutenkin+selailu+jää+vähäiseksi,+vaikka+aikaa+liiaksikin+menee+silti+tähän+istumiseen.Fasessa+käväisen,+neulemalit+ja+muu+sellainen+siellä+tulee+selailtua+ja+ystävien+kertomat+jututVanhoja+valokuvia+myös+kaupunkimme+tapahtumista+tulee+mielenkiinnolla+katseltua,+siinäpä+tärkeimmät.Nyt+päivän+hommiin,+kaiken+touhuilun+jälkeen,+illan+tullen+se+juhlahetki+koittaa,+saunominen;)Monen+mielestä+pieni+ilo,+mutta+kyllä+se+olotila+vanhalle+on+onni.Tehkää+päivästänne+onnellinen,+mikäli+siihen+mahdollisuuksia+on,+joka+päivä+ei+sekään+onnistu.
  4. Aamupäivää,+pilvinen+sää,+lämpöä+13+astetta,+mutta+eipä+hätää+lämpimämpää+luvassa+ja+aurinkoa+myös;)Elokuu+kuutamoineen+kutsuu,+sadot+kypsyvät+ja+varustautuminen+talveen+on+alkamassa.Ihania+kerrassaan+nämä+vuodenajat,+rikkautta+mistä+voi+jokainen+osansa+saada,+kuka+sitten+mistäkin+tykkää;)Kiitos+korpikirjailija+ohjeistuksesta,+minä+taidan+tämän+tunnepuolen+ihmisiä+olla+ja+aina+en+osaa+eritellä,+hyvin+on+puutteeni+tässäkin+asiassa+sivuutettu,+ehkä+pätee+sanonta,+"tyhmä+ei+huomaa+ja+viisas+ei+virka+mitään";)Olen+kuitenkin+sitä+mieltä,+etteikö+empatiaa+voisi+tuntea+myös+yksinäistä+kohtaan,+myötäeläen,+no+olkoon+miten+on.Suoraselkäinen+olet+ynnämuu,+tämän+olen+näin+ymmärtänyt+minä+myös.Miten+mielikuvin+olenkaan+samaistanut+sinut+mieheni+tyyliseksi+ulkoisestikin,+pitkähkö,+hoikka+ja+suoraryhtinen+suomalainen+mies;)Jehovan+todistajista+en+minäkään+mitään+kielteistä+kuvaa+ole+saanut,+ihmisinä+aivan+samanlaisia+kuin+itsekin+olen.Rohkeina+pidän,+kun+uskaltavan+viestiään+ovelta+ovelle+jakaa,+omaan+kantaani+eivät+ole+vaikuttaneet.Samoin+Mormonien+suhteen,+ole+heidän+kanssa+keskusteluja+käynyt+mieheni+elin+aikana,+jokainen+uskossaan+autuaaksi+tulkoon,+nykyään+en+ole+tavannut+heitä...Hurskaisella+kiire+kerätä+musta+herukat,+totta+onkin,+tippuvat+herkästi+yli+kypsiksi+päästyään.Taas+kerran+harmittelen,+etten+lähempänä+asu,+omena+varkaisiin+tulisin,+vaalea+kuulas+mieli+omenani.Raakile+vielä.+toivon+sinun+välttyvän+flunssalta,+ikävä+olisi+jos+et+vähinkään+jaksaisi+nuoriesi+kanssa.Onhan+selvää,+että+jos++ympärillä+vilskettä,+sitä+jo+vähän+vanhempi+väsyy,+mutta+voimiakin+nuorisolta+saa,+kyllä+se+elämän+nälkä+mikä+heistä+purkaantuu,+kummasti+myös+voimia+lisää+mummoillekin;)Demeter+niin+kauniisti+kirjoitat+minun+mukana+olosta,+että+jopa+nolostun,+kiitos+kuitenkin;)
  5. Huomenta+myrskyisästä+Savosta,+ja+sadettakin+saatu,+luvassa+lisää,+lämpötilakin+kymmenen+asteen+tienoilla,+niin+se+sää+vaihtuu.Samoin+heittelee+tämä+ihmismieli,+ilo+ja+paha+mieli+rinnakkain+elävät.Tämä+kirjoittaminen+on+taito+laji,+sen+olen+aina+todennut,+kasvokkain+ilmeet+paljon+avittavat+ymmärtämään+sanomisen.En+mielestäni+ole+sormi+pystyssä+opettamassa+ketään,+omia+ajatuksiani+ja+tapojani+kerron,++mielipiteiksi+voisi+sanoa.Olen+mieltänyt+sanan+empatia+toisen+ihmisen+hätään+osaa+ottamiseksi,++yrityksenä+helpottaa+omalla+vähäisellä+osalla+asianomaisen+tuskaa.Tämäpä+tässä.Unista+hurskainen+kertoilit,+kyllä+niitä+tulee+katseltua+ja+joskus+vähän+mietin+niiden+tarkoitustakin,+mutta+toteen+en+ole+osannut+mitään+todeta,+levoton+yö+kuitenkin,+jos+vielä+painajainen+on,+helpotus+herätä.Demeter+kerroit+Jehovan+todistajista,+joskus+kymmeniä+vuosia+sitten+yhden+rouvan+(Jehovan+todistajan)+kanssa+tutustuimme+ja+siitä+syntyi+mukava+yhdessä+viihtymisen+yhteys,+en+uskonnon+muista+olleen+päätarkoitus,+keskustelua+vaan+syntyi+ja+vielä+tänäkin+päivänä+jutustelemme+kohdatessa.Ajatus+kantani+uskostani+olen+tehnyt+senkin+jälkeen+ovellani+käyneille+selväksi,+mutta+tämä+vanha+kokemus+lämmittää+edelleen+mieltäni,+ihminen+ihmiselle+suhde+se+oli.Joka+kohteesta+voi+syntyä+hyvä,+jos+tunne+tasolla+voi+kohdata,+ei+vaatimuksia,+vaan+hyväksymistä.Yksinäiseksi+en+kovinkaan+monesti+itseäni+tunne,+ehkä+vuoden+alusta,+kun+lopetin+noita+harrastus+juttuja,+kävi+mielessä+pelko,+kuinka+nyt+käykään?Kieltämättä+joskus+tulee+kysymys+mieleen,+että+mikä+on+elämäni+tarkoitus+tänä+päivänä,+ei+suuria+odotuksia+mistään,+tätä+arkea+kaiken+elämän+seuraamista,+en+tunne+kuuluvani+minkään+laiseen+suunniteltuun+elämään.Onko+se+sitä+yksinäisyyttä,+vaikka+en+siksi+sitä+osaa+ajatella,+viihdyn+kaiken+kaikkiaan+yksinkin.+Voi+olla,+että+tämä+pirtti+on+yksi+pako+paikka+sille+yksinäisyydelle+ja+siksi+tänne+palaan+joka+aamu,+joskus+mieli+apeana,+mutta+useimmin+kumminkin+mieli+avoinna+vastaan+ottamaan+toisten+elämän+tarinoita+tässä+arjessa.Niin+vakavia+kuin+nuo+asiat+onkin+mistä+pirtissä+puhutaan,+jätän+ne+nyt+omalta+kohdaltani+tähän,+en+kuitenkaan+mitään+rakentavaa+osaa+sanoa,+joskus+on+hyvä+olla+sanomatta+mitään.Mielikki+mummosta,+ei+liioin+Kristiina23+:sta+ole+aikoihin+kuulunut,+meri-kukkakin+tyystin+poistunut,+ehkä+monta+muutakin,+joita+en+nyt+mieleeni+saa,+mutta+toivon,+että+kaikilla+elämä+hyvin+sujuu.Mitenkä+se+sanonta+kuuluukaan,+iloa+elämään,+vaikka+sydän+verta+vuotaisi,+jotenkin+näin+se+meni,+siksi+unohtakaamme+huono+sää,+huono+mieli+ja+jäädään+odottamaan+aurinkoa+elämäämme;)Tilitys+tämäkin;)
  6. Sunnuntaiaamun+rauhaisaa+olemista+ja+lämmön+vaihtelemista+mittarista+tässä+seuraan.Tällä+hetkellä+on+25+lukema+ja+tuulen+puuskan+tullen+muuttuu,+lupailee+jo+inhimillisiä+olosuhteita.Voimille+on+ottanut+muutama+viimeinen+päivä,+ja+onneksi+ei+pakollista+ole+minkään+tekeminen,+ruokaa+mitä+vähin+olen+yritellyt.Tänään+kyllä+on+pakollistakin+tekemistä++suunnitteilla,+kakun+pohjan+tekeminen,+menemme+viettämään+tyttären+täysiä+kymmeniä+kummi+tätinsä+luokse,+kälyni+on+huono+kuntoinen,+ei+jaksa+kyläillä,+siksi+me+teemme+yllätys+jutun+ja+viemme+juhlakalun+kakkuineen++ja+samalla+juhlimme+myös+kälyni+tulevaa+vuosi+päivää.Tytär+jo+60-+vuotta+täyttää+ja+aivan+tyttöseltä+näyttää;)Oletko+muuten+huomannut+raakile+vielä.,+että+yrittävät+kiinni+ottaa+nuo+kummilapset,+kuin+myös+omat+perilliset,+lohtu+kuitenkin+eivät+tavoita,+vasta+sitten+kun+ajan+lasku+kohdaltamme+loppuu.Nuo+sukutapaamiset+on+varmaan+kivoja,+minulla+vaan+niin+vähäinen+suku,+tai+sanoisinko,+ei+läheisiä+olla+niiden+vähienkään+kanssa.Lasten+pieninä+ollessa,++äidin+ja+isän+elämässä+mukana+olleina,+oli+yhteiset+joulut+ja+muutenkin+kanssa+käyminen+vilkkaampaa.Olen+kyllä+tyytyväinen+tähän+olotilaan,+kai+sitä+sopeutuu+kaikkeen+ja+mukavuus+tulee+päälimäiseksi+kaikessa+ajattelussa,+en+enää+jaksa+innostua+oikein+mistään.Paloma.se01,+sinulla+on+kasvamassa+vaikka+mitä+satoa+tuttavaa,+kyllä+ne+oma+laittamat+säilömiset+monta+kertaa+talven+mittaan+mieltä+ilahduttaa.Minä+ostin+päivän+vanhoja+mansikoita+torilta,+hieman+halvemmalla+kun+sain+ja+tein+tiivistä+mansikka+hilloa,+taattu+herkku+lettujen+höysteenä;)Muutenkin+tykkään+säilöä,+en+varmaan+ole+ostanut+montakaan+valmiina+olevaa+säilykettä+elämäni+aikana.Kai+on+äidin+perua+tuo+"hamstraaminen"+sodan+jälkeinen+aika+pakotti+kaiken+niukkuuden+aikana+tekemään+itse+ja+eihän+silloin+valmiina+mitään+saatukaanMieltä+lämmitti+aina,+kun+äiti+huolehti,+onko+sinulla+sipulia+talveksi,+tai+oletko+saanut+mehuja+laitettua+ja+kaikkea+haali,+jos+en+itse+saanut+aikaiseksi.Samaa+hommaa+oman+tyttäreni+kanssa+jollain+tapaa+yritän+toteuttaa.Helppo+yhtyä+hurskaisen+iloitsemiseen,+tuon+sään+viilenemisestä,+kyllä+vähän+liian+raskasta+tuo+kuumuus+on,+en++kovin+viluinen+ole+joten+kestän+pienen+kylmyydenkin+paremmin.Kyllä+väliin+pään+sekoilua+olen+huomannut+minäkin+ja+siitähän+koko+elämä+sitten+kärsii;)Kyllä+kelpaa+pöytään+tuo+hyytelö+laittaa,+kaunistukseksi+ja+varmaan+maistuukin+aivan+makoisalta,+istuisin+pöytään+minäkin+mielihyvin+tuota+herkkua+maistelemaan;)Saunassa+minäkin+hikeä+lisäsin,+aika+hullulta+kyllä+moinen+tuntui,+mutta+kivasti+se+virkisti+sekin,+vaikka+ei+uskoisi.Saunan+päälle+siideri+ja+hiki+eikun+lisääntyi,+mutta+nyt+sitten+jo+sitä+viileämpää+ilmaa+ehkä+saadaan,+ainakin+tuuli+enteilee+sään+vaihtumista.Kyllä+se+olisi+tämäkin+päivä+vauhtiin+saatava,+ja+lämmintä+varmaan+keittiössä+vielä+riittää,+kun+kakun+pohjan+lisäksi+uuniruokia+laitan+uuniin.Vesi+kiellellä+ajattelenkin+niitä+aikaan+saannoksiani,+vanha+kunnon+perunalaatikko+suunnitelmissa+ja+se++maistuu+niin+hyvältä,+vanhat+perunat+saan+näin+tuhottua+jääkaapista.Aurinkoa+elämäänne,+vaikka+sää+muuttuisikin+toisen+laiseksi.
  7. Huomenta+edelleen+lämpimään+ja+aurinkoiseen+päivään,+katselin+tulevia+säätietoja,+vilu+jo+hyräytti,+kun+ensi+viikon+säätä+katsoin,+kahdeksan+astetta+lämmintä.Hiljaa+yritin+eilen+kuiskailla+kuumuudesta,+mutta+perille+meni+sekin+ruikutus.Pientä+siivousta+yritän+heti+aamu+tuimaan+ja+sitten+jos+vielä+jaksan+torille+lönkätä.Herneet+ja+mansikat+olisi+napostelu+herkuiksi+haettava,+siikli+perunaa+myös.Vedon+tuntee+ihminen+jolla+oireita+reumatismista,+en+tykkää+minäkään+vedosta,+niskani+sanoo+heti+stop,+kun+vetoiseen+paikkaan+satun,+ei+aiemmin+tätäkään+vaivaa.Olen+miettinyt+minä+myös+tuota+turhan+tavaran+määrää,+kirpputori+pöytääkin+olen+suunnitellut,+aivan+pitämättömiä+kenkiäkin+iso+läjä,+ostan+ja+sitten+ne+ei+istukkaan+jalkaan.Aino+tossut+taitaisi+olla+paras+kenkä+minulle;)Kyllä+ne+minunkin+nilkkani+joskus+sirolta+näytti,+kun+korkokengillä+kipsuttelin,+mutta+nyt+taitaa+olla+maksun+aika+siitäkin+turhamaisuudesta.Pientä+järjestelyä+sanot+tekeväsi+hurskainen,+siitä+se+huusholli+pikkuhiljaa+tyhjenee+ja+on+helpompi+elellä.Ramoonan+elämästä+kertominen+kuulostaa+ainaiselta+auringon+paisteelta,+tokko+siellä+harmeja+on+koskaan,+sinua+hellitään+ja+sinä+toisia.Kaikki+mitä+teet+kuulostaa+niin+niin+helpolta,+ikään+kuin+ei+kiire+koskaan+siellä+asustaisi,+ihailtavaa+olisikin,+kun+osaisi+viestejä+laittaa+turhaa+harmia+aina+purkamalla,.Vaikka+ei+elämä+ole+kaltoin+kohdellut+minuakaan,+mutta+ei+osaa+aina+arvostaa+niitä+kohdalle+sattuvia+onnellisia+asioita.Aina+tulee+turhaa+napinaa+kertomanani,+mutta+hienoa,+että+ette+suuremmin+siitä+ole+loukkaantuneet.Oikein+hyvää+elämää+sinne+meren+aalloille,+kuin+kallioisille+maisemille+toivotan,+kiva+että+kertoilet+olostasi,+osaat+sen+tehdä+niin+mukavasti.Sini-sirkku+noita+herkkuja+laittelee,+en+koskaan+ole+mätiä+syönyt,+puhumattakaan+noin+hienosta+mitä+kerrot+laittaneesi,+taidat+ollakin+mestari+kokki?Minulla+vaan+nämä+arkiset+helppo+tekoiset+onnistuu,+mutta+kylläiseksi+itseni+saan,+varmaan+olisi+mukava+maistella+noita+laittamisiasi+ruokia.Pönttövuoren+tunnelin+kuljin+junalla+matkatessani+Jyväskylään,+nykyään+(harvoin)+linja-autolla+matkustan,+kun+ei+tarvitse+kulkuneuvoa+vaihtaa,+kuten+junan+kautta+Pieksämäellä+joutui+tekemään.Muutenkin+joka+suuntaa+linja-autot+täältä+ihmisiä+paremmin+kuljettaa,+kuin+juna+ja+lentokone.Lopettivat+tuon+lentokentänkin+Joroisista+ja+liikeihmiset+sitä+harmittelee,+he+joille+aika+on+rahaa.Jos+jonnekin+aiot+ilman+kautta+matkustaa,+on+ensin+mentävä+Kuopioon,+tai+Joensuuhun,+näin++matka+pitenee.Pitkä+aika+on+asumisesi++samassa+paikassa+ollut+ynnämuu,+no+todistaa+vain+sitä,+että+viihdytty+on.Vaihtoa+on+kohdallani+ollut,+mutta+vaan+tämän+kaupungin+sisällä+ja+tässä+asumuksessa+aion+eloni+loppuun+asua,+jos+ei+sitten+muunlainen+kohtalo+odota.Nyt+jos+en+lopeta,+torilta+myyjät+kaikkoaa,+olisi+tuo+imuri+osuus+vielä+ennen+lähtöä+tehtävä.Nyt+nautitaan+mukisematta+vielä+muutama+helle+päivä+ja+sitten+se+taas+viilenee,+ehkä+sateitakin+tulee,+hyvää+päivän+jatkoa+kaikille;)
  8. Kaunista+aamua,+joita+olen+saanutkin+nyt+pidemmän+aikaa+toivottaa,+ehkä+vaan+jatkuu,+voisi+muutaman+asteen+viiletä,+mutta+tämän+kuiskaan,+ettei+vaan+ilmojenhaltija+ärsyynny;)Kirsikkatomaattini+kypsyy+ja+niitä+tuleekin+reilusti,+saan+aamupalan+parvekkeelta;)Eilisen+päivää+turasin+koneen+kanssa+ja+eipä+tyydyttänyt+kätteni+aikaansaamiset,+mutta+päivä+meni+tuskaillessa.Kummityttö+pistäytyi+ja+niin+tuli+rupattelustakin+piristys+ruiske,+nauroimme+yhteisille+hassuille+asioille.Hän+kertoi+löytäneensä+"miehen"+siitäkös+minä+innostuin+ja+yllytin+tarttumaan+tukevasti,+kummityttönikin+jo+63,+huhheijaa,+mutta+elämää+vielä+elettävänä,+jos+kiva+kaveri+sattuu+kannattaa+kiinni+pitää.Varmaan+voimille+otti+kissamummon++reissut,+mutta+tietämättä+voimiasi,+niin+luulen+että+oikein+osasit+kunnon+laskea+ja+hauskaa+oli.Ulkomaalaisia+varmaan+katukuvassa+paljon+siellä+etelän+suunnalla,+no+riittää+jokunen+tännekin,+Sampea+ja+Shampanja+tapahtumaan+odotetaan+väkeä++paljonkin.Kaikenlaista+sitä+joka+paikassa+yrittävät+tarjota+ja+kyllä+minunkin+kaupunkia+kehtaa+näytellä,+kaunista+on+ja+että+joka+puolella.Varmaan+pettyneitäkin+muuttajia+löytyi+ja+löytyy,+kaikille+ei+onni+ole+suosiollinen,+vaikka+parhaansa+yrittävät.Sitkeyttä+ja+tarmoa+se+kotiutuminen+vaatii,+aivan+uusiin+ympyröihin+muutettaessa,+mutta+ynnämuu+onnistui+ja+nyt+varmaan+jo+ihan+omalta+kotiseudulta+paikka+tuntuu.Eikös+Pönttövuoren+tunneli+ole+Pieksämäen+ja+Jyväskylän+välillä,+länteen+siitä+matkataan,+vai+oliko+ainut+tunneli+minkä+siellä+stadissa+tunsivat,+no+voin+olla+väärässäkin;)Lohta+olisi+tarjolla+täälläkin,+mutta+taidan+jättää+nyt+väliin.Hurskaisella++kova+ennuste+shortsi+jalkaisille,+kai+nuo+pakkasten+tullen+älyävät+vaihtaa+lämpimämpää;)Minulla+on+sellainen+kuva+sinusta,+että+et+hetkeä+malta+istahtaa,+aina+löytyy+jotain+näprättävää,+uskoisit+nyt+toisen+saman+ikäisen+neuvoa+ja+lepoakin+harrastaisit.Onhan+mies+kokkeja+kautta+maailman+ja+hyviä+onkin,+miksi+se+ei+mieheltä+onnistuisi+lihapullienkin+teko,+kuten+kaikki+muukin,+ennen++niin+sanottu+naisten+työ,+nykyään+ei+tuota+sanontaa++enää+tunneta.Kyllä+minulla+menee+joskus+sormi+suuhun,+kun+yritän+korjailla+esiin+tulleita+tenkkapoo+hommia,+kyllä+silloin+toivoisi+miestä+huusholliin,+nytkin+suihku+vettä+suihkii+minne+sattuu+ja+korjaaminen+ei+vaan+meinaa++onnistua.Ei+oikein+meinaa+tajuta,+että+tiivisteen+uusiminenko+voisi+auttaa,+miehelle+se+on+automaattisesti+selvä+asia.Kyllä+ahven+on+paistettuna+parasta,+en+muista+keittoa+koskaan+tehneeni,+no+onpa+minulla+muitakin+tekemättömiä+hommia,+hyvin+rajallinen+on+keittotaitoni.Aion+nyt+pitää+sellaisen+muorin+aikoinaan+alulle+paneman+sanonnan,+tänään+on+ei+mitään+tekemätön+päivä,+ruokakin+on+valmista,+eikun+lämmitän.Näin+helppoa+on+laiskotella,+kun+sen+kerran+oppii;)Oikein+kivaa+päivää,+ehkä+varjo+paikkoja+kannattaa+etsiä+ja+vesipullo+käteen.
  9. Huomenta+jälleen,+aina+sitä+vaan+uuteen+aamuun+näkee+itsensä+heräävän+ja+vielä+aika+mukavan+virkeänä+näin+aamuisin.Sää+hellii,+tuota+kuumuutta+riittää,+mutta+eiköhän+kuukauden+päästä+jo+ala+hieman+viilenemään,+tai+sitten+ei,+en+ennustaja+eukko+ole+missään+kohden;)Naurattaa+tämä+oma+itseni,+kun+kirjauduin,+sainkin+kirjautumisen+yhdellä+näpäyksellä,+oli+valmiina+odottamassa+nikkini,+pienestä+se+ilo+syntyy;)Hurskainen+on+huumormiehiä,+taas+sen+totean+ja+hyvä+niin,+elämä+sujuu+vastoinkäymistenkin+kanssa+lupsakkaasti.Kerrothan+noista+harmin+asioistakin+aika+usein,+joten+iloitsen+kanssasi,+kun+hillosi+sait+onnistumaan,+taidat+ollakin+mestarimies,+vaikka+aina+toisenlaisen+kuvan+piirrät.Totista+totta+tuokin,+että+sinne+etelän+suuntaan+ihmiset+matkaavat+täältä+raukoilta+rajoilta,+toivossa,+että+elämä+siellä+hymyilee,+onko+niin,+ehkä+joillakin+onnistaa.Ynnämuu+ainakin+hyvä+esimerkki,+hänelle+elämä+on++suonut++hyvää+oloa,+näin+uskon.Aamulehdestä+luin,+että+puolukkasato+sitten+kohtalaisen+hyvä+onkin+tulossa,+vaikka+eilen+ennustelin+toisin,+jospa+saisi+vaikka+itse+poimittua,+mutta+se+"jos"+aina+puheissani+seuraa,+jos+eloa+jatkuu+selville+sekin+saadaan;)Tuo+punikkitatti+on+kovanlainen,+karjalainen+mieheni+kiehautti+tilkassa+vettä+ja+sitten+pannulle+sipulin+ja+kerman+kanssa,+uudet+perunat+ja+jopa+maistui.Hän+muuten+opetti+minut+tateista+tykkäämään,+eihän+Savossa+tatteja+syöty,+rouskut+vain+kelpuutettiin,+ne+vielä+sen+keittämisen+vaativat.Ukonhattujakin+opin+syömään,+pannulle+vaan+voin+kanssa,+suolaa+ja+pippuria+ja+pihvi+oli+valmis,+niitä+vaan+ei+nykyisin+löydy.Hyvähän+marjasaaliisi+oli+demeter1,+olisin+tyytyväinen+tuohonkin+määrään.Kiitos+Miaelina+tykkäämisestäsi,++hyvän+mielen+sait+aikaan+ja+samaa+mieltä+voin+olla+sinunkin+suhteen,+rauhaisan+kuvan+annat+itsestäsi,+sopuisasti+ja+asiallisesti+kirjoitat,+sen+enemmiltä+kehumisilta+ei+viestini+saa+tuntua;)Tuo+"pitääkö+olla+huolissaan"+on+minusta+myös+kiva+katsottava+ja+kuultavaa.+Miikan+kommentit+"niinku"+sanomisineen+ja+Hotakaisen+ja+Kyrön+joskus+hieman+härskitkin+sanomiset+mukavasti+vastauksia+antavat+huolensa+kysyjille+ja+Jennin+aitous+on+mielestäni+virkistävä+poikkeus+muuhun+TV-+tarjontaan+katsoen.Soisi+jatkuvan+tämän+ohjelman,+eihän+noita+kovinkaan+monta+katsomisen+arvoista+ole,+no+tämä+ihan+vaan+minun+mielipide;)Aika+vähän+on+noita+"ikäviä"+viestejä+pirttiin+eksynyt,+siitä+hyvillään+olen+minä+ja+varmaan+kaikki+pirtin+elämää+seuraavat.Eihän+se+paljon+ole,+jos+yksi+ketju+säilyisi+harmeilta,+vai+mitä?Nyt+katson,+osasinko+olla+tarpeeksi+nopea+ja+saan+viestini+kirjautuneena+lähtemään.Olen+aika+energisellä+tuulella,+tiedä+vaikka+jotain+järkevää+tänään+syntyisi+vaikka+ompelukoneen+avulla.Niskani+on+muuten+niin+jumissa,+että+tämä+kirjoittaminenkin+aiheuttaa+kipua,+puhumattakaan+puikkojen+kilinästä.Onkohan+se+aika+jo+ohi+kohdallani,+toivottavasti+ei.Juokaa,+syökää+ja+jaksakaa+hellettä,+välttäkää+liikaa+työn+tekoa;)
  10. Huomenet+jälleen+pirttiin,+reissu+heitetty+ja+maiseman+vaihdos+piristi,+joskin+uni+omassa+sängyssä+maistui.Nukuin+kyllä+siellä+maallakin+oikein+hyvin,+hiljaisuus+oli+rauhaisan+unen+täydellisyys,+kaupungissa+joskus+mopo+pojat+tai+rikkinäiset+pakoputket+herättää.Katselin+siitä+läheltä+sieniä+ja+vadelmia,+kumpiakaan+ei+näkynyt,+mustikoita+en+edes+pyrkinyt+etsimään,+on+se+tuo+liikkuminen+sen+verran+hankalaa+epätasaisessa+maastossa.Mansikkamaito+jäi+myös+syömättä,+joku+oli+popsinut+marjat,+ei+koskaan+ennen+ole++kelvannut+kenellekään,+nyt+oli+joku+eläin+kaiketi+keksinyt+ja+mieltynyt+makuun.Aina+siellä+maalla+elämää+on+toisenlaisena,+yö+aikaan+mäyrät(ilmeisesti)+kävi++tonkimassa+pihasta+matoja,+kuoppia+oli+melkoisesti.Ilveksiä+ei+kuitenkaan+näkynyt,+joskus+sellainenkin+pihassa+nähtiin.Kissoille+laitoin+evästä,+mutta+muutaman+minuutin+perästä+astia+oli+tyhjä,+harkkapoikue+sen+tyhjensi,+tyytyväinen+räkätys+puusta+kuului,+kai+ne+kiittivät+ateriasta;)Vilkasta+on+pirtin++oven+käynti+ollut,+mummit+on+lasten+ja+lastenlasten+kanssa+matkustelleet+ja+muuten+mukavaa+oloa+viettäneetPitkiä+matkareittejä+on+myös+matkusteltu,+niin+se+maailma+avartuu+ja+oppii+huomaamaan,+miten+ihanassa+maassa+saamme+elää.Ynnämuu+ja+hurskainen+saaneet+kiitosta,+yhdyn+mielelläni+tähän,+ilo+on+ollut+heidän+mukana+olosta+ja+aiemmin+miehiäkin+oli+paljon+enemmän+kirjoittajien+joukossa,+nyt+voi+olla+myös,+mutta+kun++anonyymejä+en+osaa+miehiksi++tunnistaa,+harmittelen.Pitää+todeta,+että+laatu+on+niin+hyvää+ja+lupsakkaa,+ei+riitaa+kumpikaan+haasta,+siitä+olen+tyytyväinen.Muutenkin+olen+ajatellut,+että+miksi+yleensäkään+pitää+olla+karvat+pystyssä+toisilla+jatkuvasti,+jos+ei+viesti+miellytä,+hyppää+vaan+yli.Onhan+asioita+joita+ei+aina+jaksa+hyväksi+tulkita,+mutta+mielestäni+voi+lukea+ja+jättää+omaan+arvoonsa,+jos+jollakin+on+tarvetta+itseään+ja+toimiaan+kehuskella,+sallittakoon,+ei+kaikilla+voi+olla+saman+suuntaisia+ajatuksia.Minulla+on+niin+arkiset+nämä+elämän+ihanuudet,+että+ei+niistä+kehumisiksi+ole,+olen+aina+kantanut+liika+kiloja,+ehkä+joskus+vähemmän,+mitä+nyt,+mutta+olen+hyväksynyt+itseni.Tämän+ikäisenä+en+enää+rasita+moisilla+asioilla+mieltäni,+kun+vielä+tuo+terveys+on+ollut+hyvä,++tyytyväinen+olen+elämään.Kauneus+kilpailuihin+en+pyri+ja++mielelläni+suon+kaiken+sen+kauniin+mitä+elämässä+ulkonäköön+viitaten+on,+toisille,+nuoremmille.Hattua+kuitenkin+nostan+niille+joilla+elämä+on+toisen+suuntaista.Kirjoitellaan+ja+luetaan+kaikkia+viestejä,+jokainen+kumminkin+oman+kuvansa+palstalle+antaa,+niin+hyvässä+kuin+pahassa.Pirtin+sopua+yllä+pitämään+toivottelen+kaikki+rauhaa+rakastavat,+helle+viikkoa+odottelemaan;)
  11. Huomenta,+nyt+sitten+harmaampaan+aamuun,+huomenna+jo+sitten+aurinko+palajaa+ja+lämmin+lisääntyy.Vielä+ehtii+lämmintäkin+olla,+kesä+puolissa+välin+ja+joskus+elo-syyskuu+hyvin+lämmintä+aikaa.Minulle+oikeastaan+20+astetta+jo+ihan+sopiva+sää.Juuri+luin+lehdestä+miten+tosiaan+ennen+oli+tehtaan+johtajien++asuntoalue+ja+sinne+ei+ollut+lupa+piipahdella,+tosin+ei+halujakaan.Meillä+kulkee+tiistaisin+ja+torstaisin+kalakukko+juna,+kaupunkimme+90-vuotisjulimisen+kunniaksi+opastettu+historiaa++kertova+tunnin+kestävä+kiertoajelu.Kauppalahan+tämä+ensin+oli+ja+siitä+sitten+kehittynyt+kauniiksi+kaupungiksi.On+meilläkin+nuorille+rakenneltu+vaikka+mitä+mahdollisuuksia,+urheilla+eri+lajien+kanssa+ja+tämän+vuoden+alusta+he+saivat+nuorten+talon,+minkä+oman+näköiseksi+suunnittelivat.Golf,+kuten+tenniskin+olisi+liikunnan+kannalta+tehokkaita,+mutta+nyt+on+myöhäistä+,+en+harmittele+kuitenkaan.Totta+tuo,+tämä+ei+kalliiksi+tule,+jos+viestin+laittaa,+joskus+kyllä+tähänkin+hommaan+väsy+meinaa+tulla))Hurskaisella++huumoria+vaan+riittää,+vaikka+noita+kömmähdyksiäkin+aika++usein+sattuu,+mutta+niin+pitää+ollakin,+eihän+suremalla+asiat+parane.Kyllä+tuo+salasanojen+ja+muiden+koodien,++viidakko+onkin+melko+hankalaa,+no+se+on+sitä+turvallisuutta.Neeasalla+oikein+talkoilla+on++hommat+hoidettu,+tunnetusti+se+onkin+mukava+tapa.Löytyykö+vadelmia+maisemistasi+ja+ovatko+jo+kypsiä?Tuo+leivän+teko+houkuttaisi,+mutta+yhden+hengen+huusholli+ei+oikein+inspiroi,+vaikka+maku+olisi+varmasti+toista+luokkaa+mitä+nuo+teollisesti+tehdyt.On+se++muutenkin+kumma,+miten+noihin+valmisruokiin+kyllästyy+pian,+vähän+olen+niitä+syönytkään,+mutta+oma+tekemä+voittaa+kilvan+köykäisesti;)Mitä+tuosta+sen+suurempaa+vahinkoa+tuli+ynnämuu,+paperi+ei+palstalta+lopu;)Tokihan+se+luonnolle+ottaa,+jos+joskus+tunaroi,+tai+joku+muu+tunaroinnin+aikaan+saa,+mutta+maailman+kirjoissa+tuo+on+aika+mitätön+harmiteltava.Kirjoitellaan+ja++hyväksytään+virheetkin+väliin;)Kissamummo+ja+Mdk,+konserteista+kerroitte,+minulta+nekin+nautinnot+on+jääneet,+hävettää+ihan+sanoa,+että+en+tätäkään+kulttuuri+lajia+ole+harrastanut,+mahdollisuuksia+kyllä+on+ollut.Poikani+sitä+vastoin+tyttöjensä+ja+heidän+kavereiden+kanssa,+ulkomaille+ihan+menevät+konsertteihin,+no+kaikilla+omat+mieltymyksensä+ja+toisilla+ei+mitään.Kaikesta+kauniista+tykkään+ja+haluaisin++jotain+aikaankin+saada,+mutta+kyllä+se+jää+näihin+arkisiin+hommiin.Olenko+sitten+perin+vaatimaton+joka+asian+kanssa,+minulle+riittää+ainakin+tätä+nykyä,+kun+ei+kolota,+on+lämmintä+ja+ravintoa,,+lapsilla+asiat+kunnossa;)Nyt+aion+lähteä+sinne+"maalle"+katsomaan+löytyykö+mansikkamaito+marjat,+ehkä+jotain+muutakin,+muutaman+päivän+oleilu+hiljaisuuden+keskellä,+toivottavasti+itikatkaan+ei+etsiydy+luokseni;)Pitäkää+pirtti+pystyssä,+palailen+loppu+viikolla+jos+niin+on+sallittu.
  12. Huomenta+kauniiseen+maanantai+aamuun+ja+lähi+päiville+luvattu+saman+kaltaisia,+aurinkoisia+päiviä,+kiva,+kiva;)Taivas+on+aivan+pilvetön+ja+taitaa+tuulikin+lopulta+kyllästyä+puhaltelemaan,+minusta+on+koko+alkukesä+ollut+kova+tuulista.Lohdullista+on+huomata+toistenkin+vastoinkäymiset+näiden+laitteiden+kanssa,+älä+ole+milläsikään+ynnämuu,+kaikki+tiedämme+nämä+henkimaailman+kanssa+toimivat+koneet,+en+ole+saanut+minkään+selville+miksi+viestini+lähtee++ennen+aikojaan.Ystävien+tapaaminen+on+terapeuttista,+vaikka+ei+niin+läheinenkään+kaveri,+silti+jutustelu+piristää.Nuo+lokit+saattavat+yllättää+lenkkeilijänkin,+ystävätär+joutui+niiden+hyökkäyksen+kohteeksi+ja+suihkuun+joutui+heti+menemään+ja+päällysvaatteet+koneeseen+kun+kotiin+pääsi.Eikä+vielä+tämäkään+harmi+tarpeeksi,+takin+taskussa+ollut+puhelin+myös+peseytyi+ja+niinpä+eurojakin+uuden+ostoon+tuhoutui.Ramoona+ja+hurskainen+verkkojen+laitosta+kertoivat+ja+hurskaisella+surullinen+kokemus.Samasta+syystä+jätin+verkkojen+laiton+minä+myös,+kuten+Ramoona+mainitsit,+harmittihan+se,+kun+marjat+puskasta+hupeni,+mutta+en+halunnut+elämää+lopettaa+miltään+eläimeltä+marjojen+vuoksi.Ramoonalla+noita+oman+piha+tuoteita+samoin+Palomalla+ja+hurskaisella,+kyllä+hieman+kaihoten+minä+myös+muistelen+niitä+aikoja,+kun+kasvinmaan+ja+marjapensaan+liepeillä+pyörin,+mutta+nyt+on+näin.Minulta+marja+aronian+marjat+söi+mustarastas,+eipä+noita+tullut+paljon+säilöttyäkään,+joskus+kotiviinin+tein.Sorsat+sitten+karviaispensaita+velotti,+siltä+korkeudelta+mihin+ylettivät+puhdistivat+melko+tarkkaan,+iso+poikue+hommissa,+no+eipä+sekään+kovasti+harmittanut,+jäi+niitä+minullekin.Mukava+oli+niiden+tepastelua+piha+piirissä+katsella,+talon+seinustalla+oli+pesä.Niin+tennis+kuin+golfikin+on+minulla+kokemattomia+lajeja,+kuten+urheili+kaiken+kaikkiaan,+kuuluivat+täällä+vähän+parempiosaisille,+ei+tennis+kentän+laidalle+uskallettu+mennä+edes+katsomaan,++tehtaan+johtajien+asuin+alueella+kenttä+oli.Nythän+golf+on+kaikkien+saavutettavissa,+kuten+tenniskin,+mutta+jostakin+syystä+en+enää+yritäkkään;)DKyllä+siellä+paikassa+missä+vierailen+kesän+aikana+on+pääskysiä+muutama+poikue,+talon+vintillä+pesivät,+navetta+purettiin+muutamia+vuosia+sitten+ja+eläimiä+ei+enää+vuosikymmenien+aikaan+ole+ollut,+vielä+kuitenkin+paikan+muistavat.Mukava+tunne,+kun+lipputangon+päässä+ja+antennin+päältä+tirskahtelevat.,+niiden+lentoa+ihaillen+seuraan+on+se+niin+sulava+liikkeistä+menoa.Entinen+kasvinmaa+nyt+kukkaketona+ja+on+kaunis+katsella+sitä+monen+värin+leikkiä,+mikä+siellä+nyt+loistaa.Kyllä+nuo+lannoitteet+ja+teho+viljely+vaikuttavat+tuon+luonnon++olemiseen,+vesistöt+kaikenlaista+saavat++ravinteista+ja+lopulta+kaiken+kierron+jälkeen+ihminenkin+osansa+saa,+tätä+pohti+kissamummo,+ja+aiheellista+onkin+asioita+huomioida.Mitä+sitten+pieni+ihminen+niihin+pystyy+vaikuttamaan+on+melko+vähäistä,+mutta+kuitenkin+yritettävä+on+säädellä+elämisen+kulkua+siltäkin+osin.Korpikirjailija+totesit,+että+nuoret+ei+titteleistä+perusta,+onneksi+tämän+havainnon+olen+minä+myös+tehnyt,+elämä+kulkee+siltä+osin+parempaan+suuntaan,+enää+ei+rovastille+niiailla,+kättä+päivää+annetaan,+kuten+muillekin+ihmisille.Ihmisiä+ollaan+ja+ihmisiksi+toimitaan+kaiken+suhteen.Nyt+tätä+ihanasti+alkavaa+päivää+viettämään,+mikä+on+lopputulema,+sen+illalla+näkee.Tehkää+päivästänne+kaikin+puolin+mukava,+jokainen+kuntonsa+ja+voimiensa+mukaan.