Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+arjen+alkuun+ja+härkäviikoille,+pieni+pakkanen+säässä+tekee+hyvää+ja+aurinkokin+eilen+muistutti+olemassa+olostaan.Kun+aamulla+heräsin,+niin+naapuritalon+kuusen+takaa+tuikki+tähti+ja+se+sai+mielen+kirkastumaan,+ei+koko+syksyn+aikana+ole+tuiketta+antanut.Kivasti+huomioit+Katleija,+tuon+nimimerkin+joka+epäili+vanhana+samanlainen+olevansa+kuin+me,+minäpä+uskon,+että+ei+hän+kykene+millään+samaan,+kun+nyt+jo+noin+mutrusuuna+esille+tulee."Uskokooken"+haluaa,+mutta+ikävää+elämä+tulee+olemaan,+jos+ei+edes+hiukkasen+mallia+meistä+ota;)Tuo+kömmähdys+osin+minun+syytä,+kun+en+maininnut+uuden+pirtin+perustamisesta,+mutta+eihän+kellekään+vahinkoa+kumminkaan,+ja+kyllä+viestinne+luettua+tuli.Minusta+alkaa+tuntua,+että+kohta+Kiinassa+on+Hurskainen,+kun+aina+vaan+kaivamista+löytyy,+no+ei+vielä+kuitenkaan+routa+haittaa.Jos+ei+tuolla+työmäärällä+uni+maistu,+niin+ihme+on+ja+raitis+ilma+vielä+lisäksi.Olen+samaa+mieltä+kanssasi"fanitta-ja"++kyllä+Hurskaisella+on+kyky+värittää+viestinsä.En+juuri+juhlija+tyyppi+ole+minäkään,+mutta+jotenkin+sitä+vaan+väliin+innostuu,+kun+sellainen+tapa+minun+ystävien+kanssa+on,+on+kuin+vastavierailut+järjestettävä.Minullekin+sauna+on+se+mieleinen+tapahtuma+ja+kai+se+alkaa+ainoaksi+jäädäkin.Tämän+päivän+kun+pääsen,+ei+mitään+juhlimisen+arvoista,+istutaan+kahvikupin+ääreen+sen+suuremmitta,+jos+tarve+ilmaantuu.Päivä+valkenee+ja+eilen+auringon+myötä+jo+paljon+pidemmältä+tuntui.Noita+silakoita+täällä+ei+aina+kaupan+tiskistä+löydy,+mutta+kun+joskus+silmiin+sattuu+ostan+minäkin.Kyllä+silakkarullatkin+maistuu+leivän+päällä..Nyt+on+ruvettava+kiireellä+päytää+tarjoilu+kuntoon+laittamaan+ja+vielä+aion+yrittää+jotakin+jauhotonta+leipoa,+kun+yksi+vieraista+ei+jauhoja+voi+syödä.Guteenitonta+ja+lakootositonta+on+tarjolla+oltava+ja+haastetta+on,+kun+en+paljonkaan+ole+sellaisia+tehnyt.Pitäkää+peukkuja+väliin+pystyssä,+että+syötäviä+saan+aikaan.Valoa+ja+iloa+päiväänne.
  2. Sunnuntaiaamun+rauhaa,+ulkona+seitsemän+astetta+pakkasta,+jokohan+pakkaskausi+vihdoin+alkaa.Toivosi+jo+hieman+kuivempaa+säätä.Vieraita+kestittiin+eilen+ja+kaikki+sujui+mallikkaasti,+tytär+apuna+ja+sain+seurustella+sukulaisten+kanssa,+siinä+viidettä+tuntia+vierähti.Huomenna+vielä+kymmenen+henkeä+ja+sitten+en+enää+tämän+koomin+näin+isoja+kekkereitä+pidä.Voimia+se+kysyy,+viikon+verran+hommasin+tarjottavaa,+no+voi+sanoa,+että+ainakin+seitsemää+sorttia,++väittivät+vatsan+täyteen+saaneensa.Kakun+tekijä+soitti+sairastuneensa+ja+niinpä+jouduin+täytekakunkin+itse+väsäämään.Miniä+onneksi+juusto+ja+voileipäkakut+teki,+nyt+sitten+pakkaseen+ylimääräisiä+yritän+sovittaa.Tämän+päivän+kerään+voimia,+että+huominen+vielä+sujuu,+onnekseni+tuo+pieni+pakkanen+auttaa+parvekkeen+muodossa+sälyttämistä.Voi+noita+Hurskaisen+kommelluksia,"etsin+aikani+ja+sitten+ulos+menin"+minä+sitä+olisin+etsimistä+jatkanut,+no+pääasia+ettei+noin+isoa+laskua+tarvinnut+kumminkaan+maksaa+uusien+hampaiden+muodossa.Miten+niiden+unien+kanssa+kävikään?Tuo+katsominen+riitti+mainiosti+ynnämuu+"kuin+lehmä+uutta+konttia"+varmaan+lehmä+jotakin+outoa+huomasi+kuitenkin;)Saunaan+päättyi+minunkin+päiväni,+onneksi+vuoroni+on+myöhäinen,+ettei+vieraita+tarvinnut+hoputaa+kotiin+lähtemään.Kiitos+kissamuorinen,+kyllähän+minä+niitä+hiekkoja+vaihdoin,+mutta+vara+ei+venettä+kaada+ja+raikkaat+hiekat+kissoille+mieleen+ja+muukin+hoivaaminen.Kiitos+sini-sirkku+huomioimisesta,+taiteellisuudesta+en+tiedä,+mutta+vaihtelun+haluinen+olen+ja+niin+täällä+kotonakin+väliin+huonekalut+paikkaa+vaihtaa.Huomenna+vielä+on+jouluinen+tunnelma,+vaikka+jo+aika+kyllästynyt+olen,+mutta++joululapsi+olen,+rääppiäisetkin+jouluisen+näköiset.Nuo+unet+mistä+Mia+ja+sini-sirkku+mainitsitte+kiusaavat+minua+myös+usein,+joskus+ihan+painajaisiksi+muodostuvat,+ihana+herätä+ja+huomata+unta+olleen.Tulee+mietittyä+mistä+ne+unet+oikein+tulee,+ei+edes+ajatuksissa+saata+sellaisia+malleja+olla?Nyt+taidan+vielä+sänkyyn+köllähtää,+jotenkin+niin+väsyneeltä+olo+tuntuu.Mukavaa+päivän+jatkoa+ja+nyt+sitten+sitä+arkista+elämää+aletaan+viettää;)
  3. Taas+uusi+aamu+päiväksi+kehittymässä,+kaksiastetta+lämmintä,+ei+talvelta+tunnu.Lunta+kuitenkin+on,+vaikka+monella+lavalla+niitä+pois+siirtävätkin,+hintavaa+hommaa+sekin,+työtä+kumminkin+alan+ihmisille.Aina+sitä+jotakin+hyvää+löytyy+joka+asiasta,+kun+aikansa+pyörittelee;)Sini-sirkku+jaksat+kaikkia+muistaa,+sukulaissuhteet+kunnossa+ja+hyvän+lahjan+annatkin,+lämpimin+varpain+tauditkin+voittaa.Minulla+aina+kotona+ollessa+villasukat+jalassa,+uskon+vahvasti+flunssan+tällä+keinoin+minut+kiertävän+ja+olokin+on+mukavaa.Noin+se+koettelee+ihmistä+moninaisin+vaivoin,+kunpa+muistaisi+terveenä+ollessa+kiitollisin+mielin++elää+ja+olla.Jo+olisi+aika+sukulaisiasi+nähdä+teretule,+nopsaan+se+matka+lentäen+sujuu,+jos+ei+laivan+kautta+jaksa+lähteä.Tyttären+poika+perheineen+juuri+jouluksi+tänne+lensi.Eihän+sitä+tarvitse+aina+miettiä+kenen+vuori+soittaa,+vaikka+eihän+kiva+jos+vain+yhdeltä+puolin+näin+tapahtuu,+no+muistivathan+joulukorteilla.Väittely+on+ok,+kuten+ynnämuu+myös+totesit,+mutta+kun+se+ei+pysy+asiallisella+pohjalla,+vaan+alkaa+herjauksiin+mennä,+hohto+keskustelusta+katoaa.Asia+on+ydin+ja+siitä+mielipiteet+tulisi+muodostaa,+mutta+melkein+joka+ketjussa+henkilökohtaisuuksiin+mennään,+loukaten+tahallaan+tuiki+tuntemattomia+ihmisiä,+se+vie+halun+osallistua.Varmaan+monella+on+hankalaa+oikeassa+elämässä+ja+kaiketi+helppo+tänne+purkaa+mielipahaansa,+miten+Leino+sanoikaan+runossaan,+jotenkin+näin,"+paha+ei+kenkään+ihminen,+vaan+toinen+on+heikompi+toista".Pitäisi++varmaan+jokaisen+omalta+kohdaltaan+asiat+miettiä,+ajatella+toisen+kohtaa+ja+tunteita,+ryöpytystä+ilmoille+laittaessaan.Oppimestariksi+en+minäkään+pyri,+kumpahan+yritän+ajatuksia+herätellä.Aika+kuluu+nopsaan,+ei+meinaa+mukaan+ehtiä,+siinä+ne+pian+Hurskaisen+velatkin+saataviksi+muuttuu;)Huono+tuuri+sinun+korvauksien+kanssa,+muistelen+ettei+silmälasieni+ikää+kyselty,+kun+korvauksen+sain,+ehkä+eri+vakuutuksilla+erilaiset+käytännöt.Voi+olla,+että+on+muuttunutkin+korvauskohteet,+kuka+niitä+sääntöjä,+mitkä+niin+pienellä+vielä+ovat+jaksaa+kahlata.Eipä+taida+se+"orsi"+ruokailupaikka+olla.Perjantai+päivä+se+on+mitä+nyt+aloitellaan+ja+huomenna++Loppiainen,++rääppiäisvieraita+tulossa+joten+on+kauppaan+lähdettävä,,+jotain+vielä+puuttuu+tarjottavista.Etsin+ohuen+ohuita+salvetteja+,+mutta+eipä+täältä+tunnu+löytyvän,+vain+paksuja+joilla+ei+kattausta+saa+kauniiksi,+ei+auta,+onkohan+niiden+tuoni+lopetettu?Vettä+sataa+ei+mieli+ulos+tee,+mutta+mentävä+on,+leppoisaa+päivää+ja+pyhän+odotusta.
  4. Huomenta+ja+sää+jatkaa+entiseen+tapaan,+nyt+alkaa+jo+todella+kaivata+väliin+aurinkoisia+päiviä,+no+ehkä+se+vielä+näyttäytyy+ennen+kesää,+sitten+ainakin+luulisi+näin+tapahtuvan.Aika+pitkäksi+tuo+odotus+venyisi,+mutta+uskon,+että+aiemmin+sen+näemme,+toivo+elää;)Punakynä+merkkaa+sanojani,+mutta+jätän+ne+vaan+viestiini;)Hyvä+vitsi,+tuon+vastauksen+saan+minäkin+usein,kun+arvan+ostan,+vaikka+voita+en+vältäkkään.Minä+vastarannan+kiiski+toimin+ihan+omin+terveys+säännöin,+syön+voita+ja+makeaakin,+tosin+sitä+vähenevissä+määrin+nykyään,+voitakin+ruuan+laitossa+ja+leipomisissa++pää+asiallisesti.Ynnämuun+tekstiä+on+nostettu+palstalle,+en+oikein+ymmärrä+miksi+näitä+useinkin+vanhoja+kina+ketjuja+esiin+nostetaan,+kun+muuta+ei+nykyisinkään+paljon+ole.Asiallinen+oli+vietisi+ei+siinä+mitään,+mutta+eikö+voisi+tämän+päivän+kirjoitukset+riittää,+tai+otettaisiin+mallia+edes+asiallisesta+viestistä.Tuo+jatkuva+arviointi+palstan+tilasta+on+turhaa,+palsta+näyttää+siltä+ja+elää+sillä+lailla+miten+sen+kirjoittajat+haluavat+ja+kaiketi+se+väittely+on+suosiossa.Arvailu+siitä+kuka+minkin+viestin+on+laittanut,+minä+en+moista+edes+osaa,+vaikka+arvailla+yritän+ja+mikä+siitä+sen+paremmaksi+tulee.+Viesti+on+mikä+on+ja+sen+kirjoittaja+useinkin+antaa+itselleen+oikeuden+ilkeillä,+vaikka+säännöt+toisin+määrää.Ihmisiä+kaikki+ollemme,+joskin+ajatukset+eroavat+ja+niistä+voi+kertoilla+rakentavastikin.Minunkin+posti+on+K-marketissa,+samoin+apteekki,+asiat+hoituu+helpolla+ja+yhdellä+reisulla,+kun+tarvetta+on.Jäähyväiset+on+aina+surullinen+tapahtuma,+ainakin+kun+lopullinen+ero+on+edessä,+mutta+näin+elämä+kulkee.Minullakin+pari+paksua+runokirjaa+kirjahyllyssä,+mutta+eipä+ole+tullut+niitä+selattua,+ei+muka+aika+riitä,+tekosyy+niin+kuin+monen+muunkin+asian+kohdalla.Kehitystä+kohdallasi,+jos+jaksoit+puhelimessa+odottaa+hurskainen;)Taitaa+useinkin+ensin+sairaanhoitajalle+selvitettävä+tilansa+ja+sitten+hän+katsoo+lääkärin+vastaanotolle+menoa+tärkeyden,+minulle+lääkäri+itse+seuraavan+kerran+määräsi,+kun+hänen+jutuillaan+kävin.Saa+nähdä+mitä+kokeiden+tulokset+sitten+kertoo.Mukavampaa+olisi,+kun+vastasoiton+tekisivät,+se+jonottaminen+maksaa+puhelimessakin.Nyt+näitä+päivän+hommia+tekemään,+tännään+vähän+pölyjä+jahtaan,+vielä+en+joulua+pois+siirrä,+sitten+pyhien+jälkeen.Tehkää+päivästänne+mukava,+jos+ei+suurempia+esteitä+ole,+iltaan+kuitenkin+päästään+hyvin+tai+vieläkin+paremmin,+jos+ei+näin+käy,+ilta+kuitenkin+tavoitetaan+jollakin+tapaa,+heippa!
  5. Huomenet+jälleen,+näin+sitä+sitkeästi+joka+aamu+tässä+istuskelen+ja+viestiä+pukkaan.Märkää+ja+sohjoa,+sitä+on+säätila,+kaksi+astetta+lämmintä,+lumi+kasoja+vähentelee.Pilkille+kaipaavat+saavat+odotella,+voi+hyvinkin+lyhyeksi+pilkkiminen+jäädä.Minä+eilen+pilkoin+kuusen,+oksia+laiton+astiaan+ja+jouluvalot+kieputtelin+ympärille,+nyt+on+kaunis+asetelma+parvekkeella,+kuusen+runko+jo+varmaan+kaatopaikalla.Muun+jouluisen+sitten+Loppiaiselta+pois+korjaan,+vaikka+Nuuttiinhan+se+ennen+joulun+loppui.Minun+ovellani+käy+myös+kaksi+naisihmistä+kertomassa+tuomio+päivän+lähestymisestä,+hertaisia+ovat+ja+niinpä+annan+heidän+kertoilla.Vuosia+sitten+kävi+minun+luonani,+oikein+sisällä+iatahti+myös+Jehovan+todistaja,+jonka+kanssa+oikein+ystävystyttiin,+kai+siinä+paljon+muustakin+juteltiin+kuin+heidän+uskonnostaan,+ei+mitenkään+tuputtamalla+asiaansa+kertonut,+nyt+en+aikoihin+ole++häntä+nähnytkään.Hyvin+asiallisia+ovat+toisetkin+olleet,+mutta+minulla+on+oma+perinteinen++luterilainen+ajatus+maailma,+tosin+hyvin+vähän+uskonto+minun+elämää+määrää.Sanoisin+kuten+Hurskainen,+suora+on+yhteys+ja+uskoni+myös.Kirkoon+kuuluminen+ei+ole+tae+uskovaisesta,+kokemuksia+on++heistäkin,+jotka+kirkossa+joka+sunnuntai+käyvät+ehtoollisella+ja+arki+elämässä+melko+hankaliksi+osoittuvat.+Onhan+se+niinkin,+että+jokainen+uskollaan+autuaaksi+tulkoon.Hiljainen+oven+käynti+eilen,+taisi+johtua+siitä,+että+olivat+sisältä+oven+lukinneet;)Tulipa+pakollinen+tauko+kirjoittajille,+jospa+tänään+auki+oven+jättävät.Minäpä+jätän+nyt+tähän+ja+alan+tätä+oikeaa+elämää+jatkamaan,+puuhaa+on+joka+päivälle,+eilen+kirkastelin+vähät+hopeani+ja+tänään+kauppaan+katselemaan+mitä+tarjoavat.Mukavaa+keskiviikkoa+teille+kaikille,+oikein+piti+katsoa,+että+onhan+keskiviikko,+nuo+pyhät+meinaa+sekaisin+laittaa;)
  6. Huomenta,+eka+arkipäivä+tänä+vuonna+ja+ihan+tavalliseen+tapaan+tuo+näyttää+sujuvan,+mittarissa+kaksi+astetta+lämmintä+ja+lumet+on+kaduilta+aurattu,+kaikki+hyvin.Muisteloilla+on+vuosi+aloitettu+pirtissäkin+ja+yhteisiä+tuttuja+löytynyt,+tiedä+vaikka+sukulaisiksi+kaikki+tulisimme.Kylpylässä+näin+kävi,+eräs+rouva+löysi+ensimmäisen+serkkunsa+samasta+ryhmästä+ja+voitte+kuvitella+sitä+puheen+määrää,+kun+muistelu+sai+mielet+viriämään,+taisi+tulla+jo+tapaamispäätös+ensi+kesäksi.Maailma+on+yllättävän+pieni.Kiitos+toivotuksista+Ande2,+samoin+sinulle+myös+hyvää+tätä+vuotta!Paljon+muistoja+on+jäänyt+elämään+Venlastiinan+mieleen,+niin+mukavasti+niistä+meille+kertoilet,+samoin+Late+ja+ynnämuu.Saman+harjoittelun+olen+ynnämuun+kanssa+tehnyt,+yön+nukun+ja+päivällä+yritän+hereillä+pysyä.Nuo+virheet+mitä+täällä+pirtissä+ilmenee,+jokainen+kuittaa+ja+ohittaa+hyvin+ymmärtäen;)Tuo+paukuttelu+Syvärillä++sitä+ei+toivo+koskaan+enää+tulevaksi,+kestetään+nämä+ilotulitukset+kerran+vuoteen.Mitä+noihin+herranlahjoihin,+mistä+Hurskainen+mainitsi,+onni+että+ei+enää+kasvatusta,+ei+vastuuta,+ei+sitä+jaksaisi.Kylpylässä+taas+huomasi+sitä+lasten+energiaa+ja+kun+vanhemmat+ei+paljon+huomioineet,+oli+vahinkoja+sattua+törmäyksen+tiimoilta.Se+ennakkoon+ajattelu+vaati+varovaisuutta+meiltä+vanhemmilta.Minusta+nuo+hymiöt+olisi+mukavia+värittämään+tuntoja,+mutta+en+osaa+niitä+laitta,+kuten+on+monta+muutakaan+asiaa,+näillä+mennään.Ylenpalttista+kiitosta++annatte+minulle,+sillä+ilman+muita+kirjoittajia,+en+minäkään+aamu+jutusteluja+laittaisi,+kiitos+kuuluu+siis+kaikille+meille;)Se,+että+jaksan+uusia+aloituksia+tehdä+on+hyvin+itsekäästi+ajateltua,+tulee+minulle+myös+tällä+koneella+käytyä+ja+teidän+viesteistä+iloa+saada.Jatketaan+sopuisaa+kirjoittelua+ja+elämän+kulun+kerrontaa,+sanokoot+vaikka+tyhmäksi+jos+viisampia+kaipaavat.Nyt+on+ruvettava+päivän+rutiinit+suorittamaan,+alkaa+tämä+aamu+virua+luvattoman+pitkäksi,+uni+jatkuu+aiempaa+kauemmin+aamuisin.Toivon+että+arki+kaikilla+hyvin+sujuu,+viikon+loppuna+vielä+kaksois+pyhät+ja+sitten+alkaa+härkäviikot,+ainoa+ilon+pilkku+on+päivan+valoisuuden+seuranta.Johan+se+nyt+on+varmaan+kaksi+kukon+askelta+pidempi;)+++mukavaa+tammikuun+toista+päivää+kaikille.
  7. Uusi+vuosi+on+alkanut+yhden+asteen+pakkasella+ja+rauhaisalla+ololla.Hiljaista+on,+niin+kuin+aina+pyhäpäivinä,+ihmiset+nauttivat+vapaa+päivistään+ja+ansainneet+sen+ovatkin.Ilotulitusta+ja+väen+liikkumista+katselin+ikkunasta,+kaksi+isoa++euroja+taivaalle+lähetystä+meidän+kaupungissa,+21.00+varmaan+ajateltu+lapsia+ja+kello24.00+sitten+aikuisia.Väkeä+molemmissa+paljon,+ilma+suosi.Yön+rakettiammunnan+katselin+vuoteestä+ja+komea+oli,+pitää+sanoa,++Makriinan+tapaan+eurojen+kulutusta+noinkin+lyhyeen+hetkeen+harmittelin.Ramoona+kirjoitti+viisaita+tuttuun+tapaan+ja+helppo+on+yhtyä+mietteisiisi,+yhteishenkeä+ja+empaattisuuta+aina+vaan+enemmän+tarvitaan.Ihmisten+ainainen+kiire+on+vienyt+kaiken+yhteisyyden+ja+nyt+on+herännyt+huomio+joillakin+tasoilla,+että+yksin+ei+kukaan+jaksa+vaikeuden+kohdatessa+ja+apua+annetaan.Tämän+halun+auttaa+soisi+aina+vaan+lisääntyvän,+se+kuuluisa+"talvisodan+henki"+eläisi+näin+jokapäiväisessä+elämässä.Liian+moni+on+menettänyt+elämän+uskon+ja+antanut+periksi,+oliko+ennen+ihmiset+sitkeämpiä,+vai+onko+niin,+että+tiedon+saaminen+on+tuonut+esiin+nämäkin+elämisen+varjo+puolet?Samaa+toivon+minäkin+mitä+Venlastiina,+kirjoittakaa,+kirjoittakaa,+mukava+näitä+on+lukea+ja+saahan+tuulahduksen+vähän+kauempaa+tämän+viestittelyn+avulla.Porttikieltoa+ei+kenelläkään,+vaikka+ainahan+sitä+saa+toisaalla+lukea,+miten+täällä+ei+huolita+uusia+kirjoittajia,+sen+väitteen+ainakin+minä+ehdottomasti+kiellän.Kristiina+23+kertoili+ihmisen+itsetuhoista,+niin+ainahan+niitä+on+ollut,+syyttely+ei+liene+paikallaan,+aika+harva+on+tietoinen+aiheuttajísta,+mitkä+on+vienyt+tähän+päätöksen,+ehkä+toivottomuus.Päättäjät+ovat+paljon+vastuussa+miten+kansalaisilla+asiat+menee,+mutta+tuskin++yksittäisen+ihmisen+päätöksiin+kuitenkaan.Voi+olla,+että+joku+läheinen+voisi+apua+antaa,+jos+osaisi+ihmisen+ajatukset+tulkita.Vaikeita+asioita+joille+ei+taida+apu+aina+tarvittaessa+ehtiä.Olenkin+ajatellut,+että+jotakin++kirjoittamisen+kanssa+olet+ynnämuu+touhuillut,+niin+antoisasti+osaat+viesteissäsi+meitä+lähestyäVäärin+käsityksiä+sattuu,+sana+vain+ja+torkoitus+muuttuu,+mutta+asiasita+kirjoittaminen+selvittää+ja+taas+on+kaikki+hyvin;)Monia+jouluisia+perinteiitä+mukana+kulkee,+kuten+joulukorttien+lähettäminen,+viestien+lähettäminen+on+jotenkin+niin+kylmää,+miksi+sitä+en+osaa+sanoa.Minulla+on+monta+muutakin+asiaa+ja+tavaraa,+mitkä+sitkeästi+kulkevat+avioliiton+alusta+asti+tänäkin+päivänä,+nuhruisiksikin+ovat+menneet,+mutta+en+raaski+hävittää.Eipähän+tarvitsekaan+olla+kuin+päivän+lehdet+pöydillä,+kun+sekaisuuden+tuntu+tulee,+tätähän+se+sinunkin+sekaissu+on+Hurskainen;)Tuohon+kirjoitteluun+ilman+nikkiä+en+ole+muistini+mukaan+montakaan+kertaa+syyllistynyt,+joskus+alku+aikoina,+kun+sitä+palautetta+tuli+roppakaupalla.Nyt,+silloin+harvoin+kun+palstalle+kirjoitan,+rohkenen+sen+tehdä+tällä+tutuksi+tulleella+ja+moneen+kertaan+moititulla+nikilläni.Neeassa,+tuo+onkin+ikuinen+onelma,+että+lahjan+keksisi+jokaiselle++yllättäväksi,+minä+tänä+vuonna+niin+tyhmän+lahjan+annoin,+kuin+euroja+kirjekuoreen,+mutta+ei+kukaan+palautetta+antanut+kielteisenä,+kai+mieleinen+kuitenkin+on+tämä+tapa.Vanha+Juttutupa+oli+nostettu+palstalle,+olihan+se+todiste+siitä,+että+kauan+on+viestejä+lähetetty,+oli+ihan+kiva+lukea+niistä+ajoista,+tosin+aikaa+kului.Monta+kirjoittajaa+on+pois,+tai+kirjoittavat+muilla+tunnuksilla,+oli+miten+oli,+kivaa+joukkoa+on+aina+mukaan+tullut+ja+näin+ehkä+eteenpäinkin+tapahtuu,+lukuisista+paheksumisista+välittämättä.Nyt+vielä+kerran+kiitän+kaikkia+pirtin+jatkuvuuteen++vaikuttavia+henkilöitä+ja+toivotan+oikein+hyvää++vuotta+2018+pirtille+jatkon+suhteen+ja+palstalaisille+ja+jokaiselle+ihmiselle+maapallolla.Sanahelinää,+mutta+lähtee+sydämestä+nämä+toivotukset!
  8. Sunnuntai+aamun+hiljaisuutta,+sitä+saan+useinkin+täältä+meiltä+päin+toivottaa,+ihmiset+ottavat+tosissaan+lepopäivän;)Viimeistä+päivää+tästä+vuodesta+aloittelen+ja+nolla+kelissä+se+vaan+menee+ja+harmaana,+oikein+harmia+lykkää,+kun+siellä+sini-sirkun+maisemissa+aurinko+paistaa.Eilen+olin+leipomishommissa,+kuusi+tuntia+meni,+monesti+välillä+piti+istahtaa,+niin+voimille+otti.Pullaa,+pasteijoita+ja+torttuja+aikamoinen+kasa,+kyllä+niillä+pari+päivää+juhlitaan,+toki+isommat+tarjottavat+sain+miniän+ja+ystävättären+hommaksi.Käsityö+kerholaiset+tulevat+kahville+eka+kerhopäivänä,+Loppiaisena+ne+omat+läheiset.On+hyvä+kuulla+että+lukuhalut+toisiltakin+menee,+sitä+olen+minäkin+surrut,+olen+oikein+sinnikkäästi+sitä+taitoa+hakenut,+aikakausi+lehtien+avullaEi+oikein+suuremmin+nuo+niiden+tarjoamat+jutut+kiinnosta,+joskus+helmen+voi+löytää,+en+yhtään+jaksa+seurata+noita+julkkiksia,+vaikka+kai+sivistykseen+aukko+tuleekin;)Auringon+paistetta+on+Venlastiinan+ja+Laten+maisemissa+myös+saatu,+koskahan+täällä+onkaan+aurinko+paistanut?"Minäpäpä"++kurkkasit,+mutta+et+sisälle+tohtinut,+ei+pirtin+naiset+arkoja+ole,+vikkeliä+kylläkin,+minä+en+sitäkään+taitoa+jaksa,+vikkelämpi+olen+joskus+ollut+;)Hyvää+Uuutta+Vuotta+sinullekin,+astu+pirttiin+seuraavalla+kerralla,+tiedä+vaikka+ihastut;)Ei+todellakaan+tarvitse+olla+aina+koneen+ääressä+"korvatpensaassa"+ja+tuskinpa+pirtin+porukka+näin+päivystääkään,+jokaisella+oma+elämä+livenä.Minä+ainakin+laitan+koneen+päiväksi+kiinni+ja+palstan+muuta+kirjoittelua+seuraan+aika+vähän,+on+se+aika+ikävää+luettavaa+joskus.+Minusta+kaikkein+ikävintä,+että+palstalla+puskasta+huudellaan+nikkiä+vaihdellen,+se+on+aivan+kuin+pää+pensaassa+todella+oltaisiin.Noinhan+se+elämä+kuljettaa,+toisilla+yltä+kyllin+kaikkea,+toiset+joka+sentin+joutuvat+viruttamaan.Näin+eläkeläisellä+tuo+tulo+kuitenkin+joka+aikaista,++(ainakin+vielä)+ja+kun+osaa+jakaa+eurot+tasaiseen+kohteisiin+mitä+tarvitsee,+pärjää+jotenkuten,Taidat+satuja+meille+kertoilla+Hurskainen,+etteikö+pöydältä+lautasen+paikkaa+löydy,+no+jos+niin+on,+niin+raivaamaan+tyhjäksi+ja+pöydän+pesuun;)Olet+ynnämuu+kertonut+sähköttömästä+kodistasi,+tarkoitin,++että+nyt+sähköä+ei+tämän+lumitaakan+vuoksi+tule+muihinkaan+asumuksiin+niissä+maisemissa.Surulliselta+tuntuu+ajatella+niitä++taloja,+jotka+on+tyhjiksi+jääneet,+niissä+monen+elämän+alku+ja+toimeentulo+on+ollut,+niukkakin.Ei+tämän+päivän+ihminen+osaa,+ei+usko+jos+kerrotaan,+miten+tiukasti+on+elämä+aloitettu+ja+sitten+on+pitänyt+pois+lähteä.Noin+se+on+pyörinyt+elämä+minullakin,+mitä+Late+muistelee,+ehkä+vain+vaatimattomimmissa+määrin.Ammattiliiton+touhuissa+ja+hiukan+poliittisissakin,+nyt+sitten+seurailen+sivusta+maailman+menoa+ja+ei+kaikilta+osin+hyvältä+näytä,+vaikka+meillä+suomessa+suht+hyvin+kuitenkin+menee+verrattuna+joihinkin+muihin+maihin.Aina+parannettavaa+löytyy+ja+sen+eteen+tänäkin+päivänä+ihmiset+jaksavat+yrittää+ja+huomioida++heitä+joilla+ei+kaikki+ole+läheskään+hyvin.Näitä+tiukilla+olevia+on+maassamme+aivan+liikaa+ja+melko+helpoin+konstein+voisi+kakkua+jakaa+useammalle+hyvin+voinnin+lisäämiseen.Hyvin+vointi+suomelle+on+häpeä,+että+vielä+tällä+vuosikymmenellä+on+paljon+heitä,+joille+elämä+on+taistelua+toimeentulon++riittämiseksi.Nyt+kuitenkin+on+viimeinen+päivä+alullaan+tätä+vuotta+ja+kiitän+kuluneesta+ja+toivottelen++oikein+hyvää+ja+paremmaksi+muuttuvaa+Uutta+Vuotta+2018+kaikille+pirtissä+kävijöille+ja+koko+kansalle.
  9. Aamua+vielä+elellään,+vaikka+jo+yhdeksää+kello+lähenee.Pitkälle+menee+minunkin+kirjoittelu,+olen+jostakin+syystä+aamu+uneni+saanut+jatkumaan,+onko+tullut+tavaksi,+vai+häiriökö+lienee.Niin+hiljaista+on+kaduilla+ollut,+että+voisi+kuvitella+kaikkien+varastoon+nukkuvan,+huomista+juhlintaa+varten.Minun+juhlinta+jää+vähiin,+en+lähde+mihinkään,+kun+tuo+puhaltelu+aamuin+illoin,+ystavätär+soitti+ja+pyysi+toisten+mukaan,+tällä+kertaa+kohtelias+kielto,+ymmärsi+kyllä.Noin+se+elämä+kuljettaa,+toisille+helppoa+polkua+ja+toiset+koviakin+joutuvat+kokemaan.Ynnämuulla+tuo+polku+on+ollut+"oppikoulun+"+tyylinen+paljon+on+tietoja+karttunut+ja+taitoa+lisääntynyt.Olet+taiteellinen+sen+olen+kirjoituksistasi+todennut+ja+muualla+maalauksia+nähnyt.Noita+käkkyröitä+mieheni+myös+metsästä+katseli+ja+väsäsi+yhtä+sun+toista.Olen+samaa+mieltäkanssasi,+helposti+voi+harrastusten+ja+menojen+määrää+karsia,+mukava+vaan+sivusta+seurata.Ilman+sähköä+ei+ole+jouduttu+täällä+olemaan,+en+muista+koska+niin+olisi+ollut,+mutta+kyllä+siellä+ynnämuun+kotipaikkakunnilla+on+monta+sähkötöntä+päivää+ollut,+siis+Pohjois-Karjalassa+ja+siellä+itä+puolella.Kyllä+nämä+kosteat+ilmat+särkyjä+tuottaa,+onneksi+yöt+saan+nukkua+kivuitta.Kotikissoiksi+on+muututtu+täälläkin+sini-sirkku,+hyvin+viihdyn+yksinkin.Nuo+työmatkat+tosiaan+vie+siellä+etelämpänä+usein+monta+tuntia,+kun+työpaikka+kilometrien+päässä,+soisi+jakautumista+tapahtuvan+myös+työkohteiden+kohdalla+voisi+kotinsa+perustaa+lähelle+työpaikkaa,+ettei+tarvitsisi+kaikkien+sinne+etelään+muuttaa.Kiitos+onnitteluista+meri-kukka,+aina+onnea+tarvitaan,+myöhäisemminkin+tulevaa.Olisihan+se+mukavaa,+kun+kaikki+samaan+kokoontuisi+joulun+viettoon,+mutta+nykyään+ei+ole+mahdollista,+jokaisella+se+oman+perheen+joulu+tuntuu+tärkeä+olevan.Tulihan+noita+yhteisiä+jouluja+viettettyä+aina+mieheni+kuolemaan+asti+ja+muutama+vielä+sen+jälkeenkin,+mutta+nyt+minua+vuoron+perään+lapsille+kutsutaan,+tämä+joulu+oli+poikkeus.On+kumma+miten+kiusaa+tuo+nimimerkin+kanssa+siellä+Laten+koneilla,+minulla+on+nykyään+hyvin+pelannut.Tunnistamme+sinut+kyllä+tälläkin+melkeinlate+merkillä;)Hyvää+UUtta+Vuotta+myös+sinne+naapurimaahan,+toivotaan+että+tuholaiset+kuriin+saat+teretule.Nyt+päivän+touhuihin,+ajattelin+pullan+leipomista+ja+jos+innostuisi+torttuja+ja+pasteijoita+pakkaseen+tekemään,+sellainen+fiilis+tänään.Sauna+illalla+sitten+työ+vaivat+lauhduttaa,+seisominen+kauan+aikaa+tahtoo+ruveta+uuvuttamaan.Nyt+on+elämä+alkanut+näkyä+tuolla+ulkonakin,+valoisuutta+kaikki+odotti.Hyvää+vuoden+toiseksi++viimeistä+päivää+kaikille.
  10. Huomenta,+yksi+plus+aste+ja+kostealta+tiet+näyttää,+kyllä+siinä+saa+lumet+kyytiä,+mutta+on+sulamistakin;)Katselin+eilen+miten+lumikasoja+kyyrättiin+jonnekin,+ajattelin+että+laskettelu+rinteille+olisi+hyvää+täytettä,+mutta+eipä+taida+minun+aatokset+mennä+putkeen.Vuoden+loppuminen+enää+julistusta+vaille+ja+voi+tehdä+tilin+päätöksiä+kuluneesta.Omalla+kohdallani+ihan+hyvä+vuosi+on+ollut,+mitä+nyt+vanhenemisen+vaivoja+on+lisää+tullut.Joulu+tuntuu+joululta,+kun+on+pieniä+lapsia+mukana,+se+jännitys+tiivistyy+muillakin,+kun+pienimmät+pukkia+odottaa.Kävi+pukki+kylpylässäkin,+mutta+kyllä+lapset+piirittivät+niin,+että+vähän+partaa+vilahti;)Pitkäksi+on+venynyt+Ramoonan+pöytäkin,++kiva+kuitenkin+saman+pöydän+ääreen+istahtaa,+vaikka+vähän+tiiviimminkin.Tunnelma+siitä+paranee,+kun+ei+ympäri+huonetta+tarvitse+huudella,+pitkä+oli++minunkin+pöytä+aikoinaan.Ohjeita+tuli+puhelimen+käytön+suhteen+ja+poika+joka+neuvoi+sanoi+aina+uuden+laitteen+toiminnat+poikkeavat+entisistä,+mutta+kyllä+sitä+pian+tottuu.Ohjeita+en+jaksa+lukea,+kaikki+pitäisi+sujuvasti+mennä,+ilman+suurempia+lukemisia,+poika+sanoi+lohduttavasti,+kyllä+se+siitä.Pieniä+nämä+minun+murheet,+mutta+haittaa+tekevät,+ei+pääse+asioimaan+pankissakaan+jos+ei+puhelin+toimi.Raketteja+en+muista+olisiko+koskaan+perheessämme+ostettu,+joskus+menimme+katselemaan+kaupungin+ilotulitusta,+nyt+saatan+ikkunasta+katsella,+kun+niin+korkealle+lentävät,+että+näkyy+kattojen+yli.Mukavaa+on+lapsien+vierailut+ja+joulu+se+on+sellaista+aikaa,+että+tämä+usein+toteutuu.Minulla+on+suvun+tapaaminen+Loppiaisena,+vähän+niitä+vuosien+lisääntymisiä+juhlistetaan,+pieni+on+sukuni,+ei+paljon+pöytiä+tarvitse++jatkaa.Ymmärrän+kyllä+Hurskainen+ne+sinun+projekti+tarpeesi,+en+minäkään+ihan+jouten+osaa+istua,+aina+jokin+tehokas+tekele+käsissä,+en+kyllä+sinun+lailla+mitään+öljy+laitetta+yritä;)On+hyvä+luottamus+mies+ystävällä,+kun+uskaltaa+yöksi+ystävättärensä+jättää.No+miksikäs+ei+olisi,+jos+luotto+on+hankittu.Oikein+mukavaa,+että+apua+joku+antaa,+siinä+sitä+huomaa+siisteyden+olevan+viihtyisää+ja+itsekin+oppii+sitä+niin+paljon+arvostamaan,+että+pitää+paikat+hyvin+kunnossa.Onpa+kumma+laite+joka+saa+hiphoppia+hyppimään,+kävisikö+tuo+kankeille+polvillekin?Koht+sillään+lähden+sairaanhoitajan+pakeille+ohjeita+saamaan+sen+puhalluksen+suhteen,+olisivat+voineet+neuvoa+samalla+kertaa,+kun+lääkärissä+kävin,+nyt+joudun+tuonne+toiselle+puolen+kaupunkia+menemään.Ilma+eikun+lämpenee,+nyt+jo+kaksi+astetta+mittarissa,+on+lauhkea+sää+liikkua,+mukavaa+ulkoilu+päivää+kaikille.
  11. Huomenta,+kotona+ollaan+ja+hyvältä+tuntui+omaan+pesään+kotiutua.Matka+oli+lyhyt+se+meni+sujuvasti+ja+joulukin,+vaikka+ei+joululta+tuntunutkaan,+ei+siihen+tunnelmaan+päässyt.Ruoka+oli+hyvää+(pari+kiloa+taisteltavaksi)+ja+tuntuikin,+että+melkein+koko+ajan+ruokapöydässä+istuttiin.Ohjelma+ei+täyttänyt+odotuksia,+mutta+menihän+aika+vain+oleskellen,+mukavien+ihmisten+kanssa.Kivasti+olette++pirttiä+yllä+pitäneet,+kiitokset+vaan++onnen+toivotuksista,+jos+en+ole+muistanut+kaikkia+kiittää.Niin+se+kymmen+vaihtui,+ei+mitenkään+huomattavaa+eroa+vielä,+mutta+suunta+on+siihen+suuntaan,+että+ei+parempaa+ole+odotettavissa+terveyden+suhteen.Alan+puhaltelemaan+ja+kokeilemaan+mihin+henki+riittää+ja+kokeita+muistakin+tehdään,+sitten+tammikuun+puolivälissä+käyn+lääkärin+pakeilla+tenttaamassa,+mitä+löytyi,+tehdäänkö+minusta+kipeämpi,+mitä+itse+tunnen;)Kuningattaria+ja+kuninkaita+olette+ehdotelleet,+kyllä+minun+on+todettava,+että+ainesta+kaikilla+noihin+määreisiin,+mutta+eiköhän+olla+vaan+tavallisia+pulliaisia+kaikki,,+ei+tarvitse+kumarrusta+kenenkään+edessä+tehdä,+yhtä+ihania+olette+kaikki;)Kiitos+kuuluu+kaikille+kirjoittajille+pirtin+jatkuvuuvuudesta,+minäkään+en+osaa+päivääni+aloittaa+ilman+pirttiin+viestiä+laittamatta.Niin+paljon+kuin+pirttiä+myös+ulkopuolelta+parjataan,+niin+tahtoa+kirjoitteluun+silti+riittää.Kuljeskelevakulkuri+epäili,+että+pirtti+pimenee,+ei+pelkoa+siitä+taas+näyte+on+tullut,+mutta+mukana+olen+niin+kauan+kuin+kone+pelaa+ja+sormet+ja+pää+kestää;)Onnittelujen+määrä+riittää+kyllä+vaikka+kuinka+pitkään+elämään,+ei+vaan+taida+mikään+tae+sekään+olla+elämän+pituuteen.Lueskelin+teidän+viestejänne+ja+kivaa+menoa+on+kaikilla+ollut,+joulu+jokaisella,+ja+ehkä+monen+mielestä+parasta,+että+ohi+on;)Onhan+totta,+että+ei+tätä+poikkeavuutta+jaksa+kukaan,+nyt+sitten+vuoden+vaihtuminen+kohta+ajan+kohtainen,+toivottavasti+ei+suurempia+vahinkpoja+raketteiden+ampumiset+aiheuta.Aattona+oli+kamala+keli,+mekin+kylillä+käytiin,+kyllä+tuli+mieleen+tiellä+kulkijat,+vähillä+vaurioilla+kaiketi+kumminkin+selvisivät.Alennusmyynnit+alkaa+ja+kinkkuja+jo+alennettu,+minäkin+pienen+kinkun+ostin+kyläkaupasta,+tänään+sen+aion+paistaa.Alennusmyynnit+ei+muuten+houkuta,+mistään+ei+puutetta,+näin+uskon+kiertäväni+ne+hommat.Nelijalkaisten+ystävien+joulua+oletta+muistaneet+kermalla+ja+muilla+herkuilla,+onpa+kaulinkin+saanut+uuden+kaulaliinan.Yön+kulkija+koiralleen+löysi+myös+herkkuja,+mukava+se+on+nelijalkainen+ystävä+huomioida.Main+Moon++muistaakseni+on+se+iso+kissarotu,+minä+kissojenkin+ystävä+sellaisen+haluaisin;)Koira+kuin+koirakin+kelpaisi,+mutta+kaikelle+järkevästi+sanon+ei,+kuka+niitä+hoitaisi,+jos+en+itse+jaksaisi?Syntypäivä+lahjaksi+saamani+puhelin+ei+meinaa+käteen+sattua,+nytkin+joudun+liikkeeseen+menemään,+on+mykkä.Kummasti+päivityksen+tehtyäni+sirukortti+meni+lukkoon+ja+ei+suostu+aukeamaan,+ei+yhteyttä,+näin+kun+jatkuu+taidan+helpompaan+vaihtaa.Kun+nyt+kaikki+taidot+siitä+oppisi,+niin+hyvä+se+varmaan+on,+mutta+kun+en+yhtään+tykkää+kenkkuilevista+koneista,+niin+kärsivällisyyden+kasvattamista+vaaditaan,+ehkä+hyvä+minulle;)Menen+heti+kohta+myymälään+sitä+korjaamaan,+sillä+kohta+joku+ovikelloa+soittaa+ja+kyselee+onko+kaikki+hyvin;)Eiköhän+tässä+tälle+aamulle+taas+viestiä+olekin,+palataan+päivä+järjestykseen+ja+älä+huoli+Kristiina+poistoista,+sehän+vaan+kasvattaa+intoa+kirjoittamiseen;)Palstan+tilasta+on+Ruunekin+huolissaan,+miksikähän,+aina+kuitenkin+viestejä+tulee,+minkälaisia+sekin+taitaa+meistä+itse+kustakin+riippua.Onko+jossakin+erikoinen++ehto,+minkälaisia+viestien+tulee+olla,+no+tietysti+sääntöjen+mukaisia,+mutta+voiko+kukaan+vaatia+niitä++"oikeanlaisiksi"+ja+mikä+se+oikea+onkaan?Mukavaa+välipäivää+ja+kaikkea+kivaa+päiväänne.
  12. Huomenta,+heikkoa+lumi+sadetta,+näin+valkoisena+maan+ollen+jouluun+mennään.Nyt+huomasin,+että+ette+kovin+tarkkaan+lue+noita+sepustuksiani,+kun+kukaan+ei+huomioinut+mitä+höpöä+kirjoitin,+no+voihan+joku+huomattakin+satuiluni,+mutta+ei+raaski+pahoittaa+mieltäni.Kirjoitin+päivän+ja+yön++olevan+yhtä+pitkän++eilen,+mutta+eihän+se+nyt+niin+ole,+vasta+keväällähän+tämä+toteutuu+kevätpäivän+tasauksessa.Kuuntelin+radiota+ja+tämän+hölmöilyni+tajusin,+vai+olikohan+niin+että+kokeilin+miten+tarkkaan+viestejäni+luette;)+Tänään+lähden+matkaan+ja+jouluni+sujuu+ilman+tietokonetta,+luulisin.Jospa+alkaa+järki+päähän+tulla+päättäjille+ja+uskaltavat+olla+toista+mieltä+tämän+Trumpin+kanssa.Pakkohan+on+herätä+tajuamaan+nämä+hölmöilyt+hänen+taholtaan.Kiitos+Late+onnitteluista+teille+kummallekin,+lauantai+se+päivä+on+milloin+sen+kymmenen+vaihdan.Facebookissa+en+ole+kiittelemässä,+varmaan+siellä+tämä+päiväni+julistetaan.Varo+toimenpiteesi++ovat+aika+voimallisia+flunssan+estoon,+luulisi+jo+suun+palavan+Hurskainen.Sinä+sitä+vaan+urheilet+noilla+katoilla+ja+milloin+missäkin,+koeta+nyt+joulun+ajaksi+rauhoittua+ja+lepäillä.Nuo+ynnämuun++kertomat+edustajamme+olemme+sinne+päätöksiä+tekemään+valinneet,+mutta+taitaa+aika+harvoin+onnistua+oikein+ne+päätökset.Onhan+se+iso+joukko,+mikä+yrittää+kukin+omaa+suuntaansa+vetää+ja++kompromissitkaan+ei++hyvin+mene.Jätän+tämän+pohdinnan+tähän,+vaikka+sanottavaa+olisi,+se+vaikuttaisiko+mihinkään,+ei+varmasti.Hyvä+että+kunto+palailee+ja+joulun+ajan+kun+lepäilet,+entistä+ehompana+uuden+vuoden+pääset+alkamaan.Täällä+oli+upea++talvipäivän+seisauksen+juhla,+kuvia+lehdestä+näin+ja+kirkko+oli+ollut+täysi+kauneimpien+joululaulujen+tilaisuudessa,+molempiin+oli+aikomus+mennä,+mutta+niinpä+taas+kerran+jäi.Nyt+sitten+viimeisen+kerran+ennen+joulua,+toivotan+oikein+rauhaisaa+ja+miellyttävää+joulua+teille+kaikille+pirtin+ystäville,+tavataan+näissä+merkeissä+sitten+joulun+jälkeen.Minäkin+jo+sitten+olen+arvokkaan+merkinnän+ikääni+saanut,+näkyykö+jotenkin,+uskallan+epäillä;)
  13. Huomenta,+nyt+päivään+jolloin+päivän+ja+yön+mitta+samanlainen,+nyt+muutama+päivä+tästä+olosta+nautitaan+tai+kärsitään,+jokainen+oman+tuntemuksen+mukaisesti;)Tapanina+sitten+kukonaskelta+pidempi,+olkaa+tarkkoja,+että+sen+kukon+askelen+huomaatte.Viikon+päästä+vuosikin+lähellä+loppua+ja+uuden+aloitus+sekavin+tuntein+vastaan+otetaan,+on+tämä+maailma+niin+levottomaksi+muuttunut.Lunta+tai+paremmin+räntää+on+satanut+yön+ajan+ja+melkoinen+sohjo+tuolla+teillä+näkyy+olevan.Tytär+soitti+työ+matkansa+hankaluutta,+kun++vähän+kaupungin+laidasta+joutuu+ajelemaan,+auto+ei+tiellä+meinannut+pysyä.Lunta+sanottiin+olevan+koko+maassa,+siis+valkea+joulu+on.Venlastiina+urheilu+selostajista++mainitsi,+minä+olen+perin+kyllästynyt+siihen+vähäänkin+katselun+mukana+tuomaan+selostusten+tasoon,+pelkkää+huutoa+ja+pohtimista+miten+olisi+pitänyt+toimia+ja+ennusteluja+tulevasta+tuloksesta.Kalliiksi+tulee+pitää+asian+tiimoilta+ja++selostamisen++tarpeesta+monta+tyhjän+toimittajaa+studiossa.Hyviä+selostajia+löytyy+menneiltä+vuosilta.Olen+sitä+mieltä,+että+aamusta+on+aikaisin+aloitettava+kaikki+tekeminen,+silloin+vielä+voimat+on+vanhallakin+parhaimmillaan.No+tietysti+jokaisella+on+omat+tapansa,+mutta+luulen,+että+unen+tarve+vanhemmalla+iällä+vähenee,+ja+ne+aamut+aikaistuu.Minä+olen+aina+ollut+aamun+virkku,+illan+torkku,+ei+kuitenkaan+rikkauksiin+ole+ylttänyt+tapani;)Mukava+kuulla,+että+puuhastelusta+olet+väsähtänyt+ynnämuu,+sen+ymmärtää+ja+toivoa+sopii,+että+kunto+siitä+pikku+hiljaa+kohenee,+taudit+on++häipymään+päin.Kalliiksi+tulee+silmälääkärissä+käynti,+kuin+myös+muukin+sairauden+hoito,+nuo+lasit+vaikka+puoleen+hintaan+tarjouksista+saisi+tulevat+hintaviksi,+minäkin+liki+500+maksoin+ja+alennusta+40%,+ei+niitä+kovin+usein+haluaisi+vaihtaa.Onnekseni+tämäkin+vaiva+on+hallinassa,+kolme+vuotta+seuraavaan+käyntiin,+edellyttäen,+että+ei+mitään+muutosta+silmiin+tule.Et+kai+nyt++tosissaan+vessan+pöntössä+niitä+ritilöitä+pessyt+Hurskainen;)Niin+ne+hommat+tekemällä+onnistuu+ja+hyvä+mieli+tulee,+kun+seuraavan+kerran+pestyyn+kohteeseen+kurkkaa.Kyllä+minun+ymmärryksen+mukaan+saat+korvausta+vakuutus+firmalta,+jos+vakuutus+on+kunnossa.Taidat+ikävöidä+kuitenkin+suomeen"+teretule"+kun+herkistyt+siskosi+kortista,+näin+ajattelen,+vaikka+mitätömäksi+suomen+leimaatkin.Minulla+kuitenkin+tuntuma+tähän+maahan+ja+sen+kansaan+on+hyvä+ja+hyvänä+paikkana+koen+asua+täällä,+en+vaihtaisi+mihinkään.Rauhasta+puhut+myös,+siihen+yhdyn,+miksi+sodat+ei+lopu,+miksi+ihmiset+on+petoja+toisilleen?+Miksi?Komea+oli+linkissä+esiintyvä+laulaja+niin+ulkomuodolta+kuin+äänelläänkin,+jotenkin+mahtipontinen+esitys+kaikenkaikkiaan.Nyt+yritän+laitella+joulun+kotiin,+on+mukava+tulla+sitten+matkan+jälkeen+jouluisiin+tunnelmiin+ja+uutta+vuotta+tervetulleeksi+toivottamaan.Huomenna+puolilta+päivin+lähden+matkaan.Hissutellen+ja+hissukseen+se+joulu+vastaan+tulee,+älkää++pianeita+kerätkö+yhtään.Hämärän+hyssyä+tässä+vietetään+ja+jouluvaloja+sytytellään+ja+ehkä+kuuma+glöki+tekisi+terää;)
  14. Huomenta+ja+taas+yksi+päivä+lähempänä+hoo+hetkeä+ja+eikös+se+ole+se+talvipäivän+seisaus+huomenna?Lehdestä+luin,+että+joka+vuotinen+talvipäivän+seisauksen++juhlinta+valoineen+on+meillä+tuolla+Taipaleen+vanhalla+kanavalla.Tuosta+puhelimesta,+mistä+Venlastiina+kertoili+hätäilyn+syntyneen+olen+minä+myös+kokenut+taas+yhden+harmin.Sain+lapsilta+älypuhelimen+(vanha+jo+huono)+ja+vaikka+sinne+samat+toiminnat+ladattiin,+niin+enkös+vaan+sotkenut+senkin.Erilainen+taulu+kuvakkeineen+ja+aukaisu+sormi+tunnisteella+ja+minä+en+saanut+aina+eka+kerralla+auki+vaikka+miten+yritin,+nyt+sitten+monen+yrityksen++jälkeen+sim-kortti+lukossa+ja+ei+anna+edes+tunnusluvulla+aukaista.Nolottaa+apua+pyytää,+mutta+tumpelo+mikä+tumpelo,+ilman+puhelinta+ei+mikään+nykypäivään+onnistu.On+varmaan+hätäännyksen+aihe+meilläkin,+kun+mummoa+ei+tavoteta.Hurskainen+on+pirtissä+myös+melkosen+lähellä+sinua+oleva+henkilö+siis+iältään,+muoriseni+myös+samoja+kymmeniä+tavoittaa,+mitäpä+nuo+muutamat+päivät+mitään+merkitseen+tällä+iällä,+vanhoja+jo+ollaan,+mutta+täysillä+porskutetaan.Eikös+se+vanhaksi+nimittäminen+ala+juuri+tällä+iällä?Olisi+joulumerkillä+ne+kirjekuoressä+lähettämäsi+voinut++lähettää,+näin+joulu++menee.Kiitos+onniteluista!Kiitos+myös+Mia,+Ramoona+ja+sinisirkku,+noinhan+se++elämä+kiitää,+takaisin+ei+mitään+saa,+ei+katuminen+auta+ja+eteenpäin+ei+tulevaa+tiedä,+siis+täysillä+tätä+päivää,+iloiten+ilon+aiheista,+surukin+on+kestettävä.Ramoona,sinulla+ihana+suhde+lapsiisi+ja+lapsenlapsiin,+näin+olen+aistinut.Paheksun+nuorieni+tekoja+useinkin,+vaikka+tiedän+ei+se+heidän+elämätään+muuksi+muuta,+elävät+oman+tahtonsa+mukaan,+kaiketi+ihan+normeja+kunnioittaen,+mutta+minulla+meinaa+sormi+pystyyn+nousta+monen+asian+kohdalla.On+vaikea+ymmärtää+nykymeininkiä+yleensä+ja+sitähän+nuoretkin+elää.Opittavaa+elämän+taidoissa+ja+niiden+hyväksymisissä+eri+tavalla+miten+minun+matkani+aikana+on+eletty+on+minullakin.Noita+lusikkaleipien+ohjetta+katselin+minäkin,+mutta+en+jaksanut+kaikkia+ohjeita+läpi+läydä,+niitäkin+kaksi+laatikollista,+luulisi+tietoa+olevan,+taito+vaan+puuttuu.Naurattaa+tuo+kukkien+lehtien+pyyhkiminen,+minulla+monesta+kukasta+lehdet+pudonneet,+eipä+ole+pyyhkimistä;)On+oksat+pois+kuin+suutarin+joulukuusesta,+mutta+aina+ne+kevään+tullessa+virkoavat+ja+uutta+alkavat+työntää.Tuo+sivusta+seuraajan+osa+joskus+hyvin+antoisa,+on+monasti+mieleen+tullut+ihmisiä+katsellessa,+että+mitähän+noidenkin+elämän+sisältö+on?Ohi+kulkevien+elämään+saattaa+paljon+surua+ja+vastoinkäymisiä+kuulua,+aika+paljon+ilmeitä+katsoen+voi+arvailla,+saattaisi+tuntea+myötätuntoa+surevien+kanssa+ja+iloita+ilon+tullen,+mutta+sivusta+seuraaja+vain+katselee+ja+arvailee.+Mielenkiintoista+tämänlaistakin+pohtia,+tietämättä+osuuko+oikeaan.Tuo+vaatekauppaan+meno+on+minulle+myös+hyvin+vastenmielistä,+siksi+tilaankin+usein+vaatteita+postin+välityksellä,+siinäkin+oma+harminsa+palautukseen+joutuessa.+Olen+onnistunut+löytämään+kokooni+nähden+melko+istuviakin+vaatteita,+harmi+vaan,+että+ei+kotimainen+ole+ostopaikkani,+Saksasta+tulee.Joskus+olen+löytänyt+kotimaisenkin+tuotteen,+mutta+se+kaupassa+sovittaminen+kysyy+hermoja.Tänään+on+kampaajan+vuoro,+istunkin+useamman+tunnin,+kun+kiharoiden+hakuun+menen.Olen+jo+pitkään+tukkani+suorana+yrittänyt+kasvattaa,+mutta+nyt+kärsivällisyys+ei+riitä,+tämä+perussuomalainen+hiuslaatu+on+vaikea,+ohut+ja+hitaasti+kasvava,+vaikka+silloin,+kun+lyhyenä+pitää,+on+vähän+väliä+kampaajan+tuoliin+istuttava.Ongelmia+on+tai+ainakin+siksi+nämäkin+harmit+voisi+laskea;)Oikein+lepposaa+päivää+teille+ja+hitaasti+hyvä+tulee,+olkoon++teemana;)
  15. Huomenta,+uhkaavasti+lähestyy+se+tunteita+herättävä+joulu,+viikon+päästä+jo+melkein+ohi;)Viikot+vierii,+ikää+kertyy,+mutta+eipä+tuo+sureta,+jospa+viisauskin+lisääntyisi,+tosin+en+sellaista+ole+huomannut,+samanlainen+tytön+hupakko+olen,+mitä+kymmeniä+vuosia+sitten;)Voi+olla+että+ulkoinen+olemus+hiukkasen+muuttunut,+mutta+mieli+lapsenomaisena+pysynyt,+näin+pitäisi+kaiketi+olla+meillä+kaikilla.Joulun+aika,juhlan+aika,herkistää+mielet+jokaisen.Ei+kieltää+voine+kukaan,ettei+lähtisi+jouluun+mukaan.Se+tarttuu+kaupan+tiskillä,ihmisistä+kiireisistä.Kohta+aivan+joulu+saa,joululaulut+kaikaa.Tunnelmaa+mä+toivon+niin,+jokaiselle+riittämiin.Yritys+hyvä+kymmenen,+tulos+köyhänlainen;)Kiitos+Katleija+ihanasta+kortista+ja+onnitteluista,+sitä+onnea+kaiketi+jokainen+kaipaa+ja+toivoo+sen+jatkuvan+elämän+loppuun.Ynnämuu,+tottahan+huumorisi+ymmärsin+ja+jollakin+tapaa+tuo+vanhenemisen+onnittelu+laittaa+myös+miettimään,+mutta+kaikki+sen+jossakin+iässä+kokee+ja+hyvä+jos+onnellisuus+mukana+on+kulkenut.Vauhti+eikun+kiihtyy,+seuraava+kymmen+hurahtaa+aina+vaan+nopeammin,+jos+mukana+kestetään;)Rauhallista+menoa+toivon+mukaan+kuitenkin+ja+siinä+se+joulukin+rauhallsesti+ohi+menee.Olisi+se+melkoisen+rasittavaa+ainainen+aurigon+paiste+meille+täällä+neljän+ihanan+vuodenajan+nauttiville,+eikö+vaan+Hurskainen?Joulu+ilman+lunta+ei+kovin+helposti+joululta+tunnu,+nyt+sitä+on+melkein+koko+maassa,+luvassa+eteläänkin.Onhan+siitä+omat+harminsakin,+mutta+kyllä++näin+talvella+syntyneenä+kaipaan+kunnon+talvea.Voi+kun+oppisi+syömään+"pieniä"+annoksia,+minulla+kun+melkein+aina+nälkä.Joutilaisuus+kai+sen+aikaan+saa,+jos+olisi+aina+puuhaa,+sellaista+mieleistä,+ei+ruoka+mielessä+kummittelisi.Rikkautta+kohdallasi+Hurskainen+on+tuo+lintujen+elämän+seuraaminen,+kaikilla+ei+syöttö+mahdollisuuksia+ja+jää+tätä+iloa+vaille.Valon+odotus+se+kohta+alkaa+ja+kevään+kaipaus.Miten+sellainen+aatos+on+ollut,+että+huomattavasti+nuorempi+olisit+Neeassa,+ehkä+kirjoituksesi+on+niin+nuorekasta.Mukava+kun+voi+mielikuvia+päässään+tehdä+jokaisesta+kirjoittajasta,+sitten++koettaa+selvää+saada+pitääkö+paikkansa.Tutuiksi+kaikki+olette+tulleet+ja+kuva+teistä+jokaisesta+mielessä+on,++sattuuko+kohdalleen+jää+arvoitukseksi.Kiitos+onnitteluista+ja+Rauhaisaa+Joulua+sinulle+Neeassa+ja+kotijoukoillesi.Nyt+joululiinojen+silitykseen,+laitan+ennen+matkaani+kodin+joulukuntoon,+sitten+pääsen+uutta+vuotta+aloittamaan+jouluisissa++tunnelmissa.Lahjat+odottavat+(vaatimattomat)+noutajia,+käyvät+varmaan+lapset+ja+lastenlapset+ennen+joulua+katsomassa.Sää+pysyy+lauhana+ja+lumen+tulokin+lakkasi,+liukkasta+voi+olla,++varoen+on+liikettä+pidettävä.
  16. Huomenta,+lähenee+se+joulu,+siitähän+nyt+kaikki+ajan+laskut+täytyy+mitata;)Viikon+päästä+voi+jo+joulukirkkoon+mennä,+kelle+se+on+perinne,+minä+varmaan+Leppävirran+kirkossa+tänä+jouluna+vierailen.Olen+toki+käynyt+aiemminkin,+komea+kirkko+se+onkin.Tänä+aamuna+alkoi+nenästäni+tulla+verta+ja+sitä+tuli,+ei+meinannut+loppua+tulla,+liekö+hyvinkin+paha+ennuste?Osanoton+ilmausta+voisi+tarjota,+mutta+toisaalta,+voihan+paras+elämä+olla+vielä+edessäpäin,+onnittelut+kai+paikallaan+ynnämuu;)Tästä+eteenpäin+ei+sitten+vuosia+lasketa.Minun+elämään+mahtuu+kaksi+koiraa+ja+kaksi+kissaa+avioliiton+aikana,+ja+ihania+kerta+kaikkiaan+ovat+olleet,+järki+kieltää+enää+ottamasta.Pieni+koirani+kuoli+muutaman+kuukauden+mieheni+jälkeen,+siinä+surussa+meni,+en+oikein+tajunnutkaan.Poikani+perheeseen+tuli+juuri+Bernin+paimenkoiran+pentu+ja+sehän+on+kaikkien+lellikki.Heillä+ollut+aiemmin+kaksi+samaa+rotua+ja+heillä+hyvät+olot+koirille,+asuvat+maaseudulla.Aada+neiti+tuli+myös+tutustumaan+luokseni+ja+samallla+yrittävät+totuttaa+autojen+ääniin+ja+ihmisiin,+edellisistä+koirista+tuli+vähän+arkoja,+omaa+väkeä+vahtivat,+mutta+vieraita+ei+lähestyneet.Sama+syy+kuin+sini-sirkulla,+tuo+ulkoiluttaminen+vaatiihyvää+kuntoa+myös+taluttajalta.Minulla+tuo+parveke+apuna+ruokaa+säilyttäissä+ja+menee+pakkasestakin,+kun+tarpeeksi+pakkasta+tulee.Onpa+hyvä+että+Hurskaisella+asiat+hoituu,+onnistumisen+ilo+on+aitoa+hyvää+mieltä+tuottavaa.+Kai+se+nautittavaa+on+tuokin+juoma,+mistä+Hurskainen+kerroit,+en+muista+edes+maistaneeni,+muuten+tuttu+on+nimi.Joskus+ennen+vanhaan,+kun+juhlissa+ravintolassa+käytiin,+pöytään+sitäkin+näin+tuotavan.Niitä+juhlia+aina+ensi-illan+jälkeen+pääsin+minä+myös+juhlimaan.Kyllä+ne+tontut+kiireisinä+juoksentelevat,+nyt+viimeiset+merkit+kirjaan+merkkaa,+sittenpä+aattona+saa+nähdä+mikä+on+tuotto;)Paistoin+eilen+tai+yritin+herrasväen+leipiä,+niistä+tuli+rahvaan+kakkuja.Taikina+ei+suostunut+kaulittavaksi+joten+muotoilin+pyöreitä+kakkaroita,+hilloa+väliin,+mantelirouhetta+päälle+ja+hyviä+ovat.Tänään+menen+tohtori+setää+vai+tätikö+lienee,+jututtamaan,+toivon+hänen+tuomion+kunnostani+antavan.Kokeiden+tulokset+ihan+hyvään+viittaa,+mutta+aina+niitä+vaivoja+löytyy+valitukseen+asti.Ottakaa+rauhaisasti+tämä+huipentumaa+kohti+menevä+viikko,+kyllä+vähemmälläkin+selviää.
  17. Hiljaisuutta+ja+pientä+lumisadetta,+mittari+nollassa,+oikein+rauhaisan+sunnuntai+päivän+alkua+tässä+vietän.Luulenpa,+että+kohta+alkaa+vilske+tiellä+ja+kaduilla+käymään,+varmaan+kaupat+täyttyy,+monellakin+sunnuntai+päivä+on+kauppa+päiväksi+muuttunut.Näin+joulun+alla+varsinkin.Onneksi+ei+mitään+tarvetta+lähteä+kauppaan.Myyjäiset+meni+hyvin+ja+taas+kertyi+euroja+yhdistyksen+tilille+mukavasti,+voi+jonkun+tapahtuman+jäsenille+tarjota.Pyörän+selkään+en+vuosiin+ole+istunut,+mutta+kyllä+tämä+kodin+hoitokin+noita+vaaran+paikkoja+antaa,+tikkailla+keikkuminen+yksi+sellainen.Nuo+kaapitkin+osin+aika+korkealla+ovat+ja+se+verhojen+vaihto+ja+ikkunoiden+pesu,+yksi+vaaran+mahdollinen+kohde.Varovasti,+ennakoiden+on+vielä+onnistunut.Tuperoista+keliä+on+täälläkin,+mutta+onneksi+tuo+leuto+sää+ja+pieni+märän+lumen+tulo+liukkautta++vähentää+ja+liikkuminen+melko+turvallista.Onhan+sitä+varattava+ruokaa+vähän+suunnitelummin,+kun+pyhiä+on+monta+päivää,+jos+ei+sitten+halua+kaupassa+käydä+pyhinäkin,+auki+varmaan+ovat+joku+päivä+ainakin.Purkaminen+saattaa+usein+olla+helppoa,+mutta+kokoaminen+tekee+tiukkaa,+kuten+Hurskainen+joutui+kokemaan.Onhan+se+hyvä+pöytä+tyhjentää+ja+pestäkin,+jos+vielä+löydät+liinan+pöydälle,+jopa+kelpaa+kahvit+tarjota+Hurskainen;)Niin+melko+lähellä+on+tuo+yhdeksännelle+kymmenelle+kääntyminen,+mutta+tällä+palstalla+aion+pysyä.Eilen+sain+lahjan+lapsilta,+uuden+uutukaisen+kännykän,+pojan+tytär+latasi+tarvittavat+ja+nyt+pitäisi+laitteen+pelata.Taitava+olen+kyllä+sotkemaan,+mutta+jospa+tuon+käyttö+onnistuisi,+olenhan+jo+aiemminkin+älypuhelimen+kanssa+toiminut.Perästä+muuten+tulee+ja+vanhenee+nuoremmatkin,+kiinni+vaan+eivät+saa.Tuo+samainen+juhla+minullakin+ynnämuun+tapaan,+mutta+minä+kellariin+menin,+sauna+on+siellä.Kaikki+yhteiset+tilat+pohjakerroksessa,+ennen+pannuhuonekin+siellä+oli+käytössä+ja+kellarit,+mitkä+ei+kyllä+jäähdytettyjä+ole.Väestönsuoja+missä+kokoukset+pidetään,+varmaan+monen+kerrostalon+tiloja+nämä+luetellut,+ainakin+vanhempien.Ihmeesti+olet+jaksanutkin+ynnämuu,+vaikka+kunnossasi+ei+tällä+kertaa+kehumista,+jospa++pyhät+menee+lepäillen+ja+sitten+uusi+vuosi+reippaana+aloitellaan,+juhlijat+ja+ei+juhlijat;)Tänään+suunitelmaton+päivä,+vaikka+koetan+keksiä+mitä+tehokasta+ja+tarpeellista+voisin+aikaan+saada.Voisin+leipoa+vaikka+lusikkaleipiä,+ne+varmaan+säilyy+Loppiaiseen,+silloin+läheisten+kanssa+kahvit+juomme+vanhenemiseni++kunniaksi,+onpa+sekin+aihe;))Voisihan+tämä+muodostua+vaikka+luppopäiväksi,+eiköhän+porukalla+se+sellaiseksi+tehdä,+istutaan+ja+ihmetellään+maailman+menoa,+missä+ihmettelyä+kyllä+riittää.Iloa+kuitenkin+päiväänne,+tehkääpä+siitä+minkä+tahansa.
  18. Huomenta,+nyt+vähän+myöhässä,+eilinen+uurastaminen+vei+mehut+ja+piti+nukkua+vähän+enemmän;)Onnistunut+oli+pikku-joulumme+ja+työmme+palkittiin+kiitoksilla.+koristelimme+jouluisen+tuntuiseksi+ja+silmää+ilahdutti+kaikilla.Laulua+ja+ruokaa+sitä+oli+paljon+ja+makoisaa,+mutta+voimat+se+järjestely+vei,+onpa+ensi+jouluun+näihin+tapahtumiin+aikaa+voimia+kerätä.Kyllä+noissa+hoitureissa+kuin+kaikissa+asiakas+palvelu+ammateissa+erilaisuutta+löytyy,+onhan+se+esimerkiksi+potilaan+kysymyksessä+ollessa,+mukava+että+saa+hyvää+kohtelua,+useinkin+kipujen+kanssa+eläessä.Hurskainen,++se++talvipäivän+seisaus+sattuu+21+päivän+aikoihin+ja+sitten+pimeys+vielä+pesässä+jonkun+päivän+ja+sitten+alkaa+valeta,+Tapaninakohan+kukon+askelta+pidempi?Huomaa+kummasti+miten+ympärillä+elelevät+ihmiset+vieraaksi+muuttuu,+ystävät+ja+niin+lukeutuvat+pikkuhiljaa+pois+katoavat,+aina+noita+viestejä+tulee,+milloin+taas+tuttu+tai+ystävä+on+maan+tomut+jaloistaan+karistanut.Sitä+se+on+elämä,+vuoroaan+tässä+odotetaan+ja+hyvä+että+arvoitus+on,+lähteminen.Oikein+kateellinen+olen+noiden+roskapussin++vievien+mies+vahvuutta+huushollissa,+minä+aina+vaan+itse+sen+joudun+viemään+ja+en+tykkää+yhtään.Toivotaan+että+Venlastiinan+uusi+suhde+hoitajaan+tulee+yhtä+mieluisaksi,+kuin+nyt+päättyvä,+kyllä+se+mieliala+paljon+vaikuttaa+terveys+tilaan.Lääkkeiden+suhteen+samaa+mieltä+olen,+liian+paljon+määrätään+turhia+lääkkeitä,+joskin+ilmankaan+ei+aina+toimeen+tule.Päivä+on+jo+pitkällä,+nyt+pitää+postiin+kiirehtiä+ja+samalla+katselen+löytyykö+ostettavaa.On+vähän+outo+tilanne+minun+elämässä,+kun+en+joulua+kotiin+tarvitse+muuten+kuin+liinojen++ja+muun+jouluun+liittyvän+koristeiden+laiton+suorittamaan,+ruoka+jää+sitten+uuden+vuoden+kynnykselle.Rauhaisaa+päivää,+pikku+hiljaa+se+joulu+sieltä+tulee.