Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenet+hyvin+kostean+näköiseen+aamuun+ja+viikonlopun+alkuun.Viikot+vierii+ja+ikää+karttuu,+kuinka+kauan+se+on+kysymysmerkki.Maalle+tässä+aikomus+matkata+ja+toivon+kovasti+että+tuota+sadetta+nyt+aivan+hirveästi+niille+paikoille+osuisi.Vattuja+aion+katsella+ja+viinimarjapensaat+myös+puhdistukseen+joutuvat.Pihlajan+marjoja+on+paljon,+nekin+punaisia+alkavat+olemaan,+en+koskaan+ole+niistä+hilloa+tehnyt,+pitäisi+ihan+kokeilla.Hurskainen+vaan+kiipeilee,+josko+nuo+hommat+jo+saisi+loppua,+kyllä+se+tantereella+seisominen+turvallisempaa+on.Sitä+taiteilua+tikkailla+meinaan+minäkin+harrastaa+syys+siivouksen+aikaan,+hyvät+tikkaat+kyllä+on,+mutta+ihan+vähän+hirvittää+se+ikkunoiden+pesu+ja+ennen+kaikkea+verhojen+laitto.On+siitä+onnellisesti+selvitty+tähän+asti,+jospa+jälleen+hyvin+menisi.Paljon+nykyään+kulkee+rollaattorin+kanssa+vanhenevat+ihmiset,+tässä+minun+kadulla+melkoisen+paljon.Tuossa+naapuri+talossa+asuu+paljon+iäkkäitä+ihmisiä,+tulipa+siitä+mieleen,+että+taidan+olla+talon+vanhin+asukas,+voi+sentään.Kyllä+se+keppi+ihan+sopiva+esine+huonosti+liikkuvan+apuväline+on.Oikeassa+olet+ynnämuu,+kyllä+se+marja+pitäisi+malttaa+siellä+metsässä+pitää+kypsäksi+asti,+mutta+paljon+puolukoitakin+keräävät+myyntiin+puolikypsinä+ja+sitten+sängyn+alla+tai+muulla+tavalla+niitä+kypsyttävät.Siksi+kai+sitä+mieluilee+metsään+itse,+että+tietää+mitä+pakkaseen+laittaa.Tietysti+on+luotto+kerääjät+ja+heiltä+marjat+kypsinä+saa.Kova+on+hinta+lakalla,+jää+hankkimatta+ja++jos+vielä+sattuisi+raakana+keretyistä+ostamaan,+yhtä+kivimössöä+se+olisi.Minä+maalla+ollessa+myös+kaiken+laitan+tarjolle+mitä+tähteelle+jää,+usein+kissaa+varten+kuistille(yön+aikana+aina+käy),+jos+sille+ei+kelpaa+harakat+kyllä+astiat+puhdistaa.Kompostiin+vaan+sellainen+mikä+ei+kellekään+syötäväksi+satu.Niinhän+se+on,+että+kerran+särkynyt+ei+meinaa+täysin+parantua+ja+ikäihmisellä+vielä+vaikeammin.Ei+taida+tuo+maailman+tuho+ihan+heti+tulla,+mutta+niin+on+uhkailtu+tapahtuvan+ja+ihmisen+teoilla+suurin+osa+tuhon+tulemisesta.Aikojen+kulussa++meren++pinta+nousee+ja+rannikko+maat+veden+alle+jäävät,+sitä+se+ihminen+aikaan+saa+mukavuuksillaan.Korkea+aika+olisi+hillitä+tätä+tuhon+etenemistä,+päin+vastoin+tapahtuu,+ei+ole+viisautta+päättäjillä.Nyt+sitten+muutaman+päivän+tauko+jutusteluillani,+hoitakaa+pirtti+siten+kun+itse+kukin+joudatte,+kiva+olisi+kotiin+tultuani+lueskella+teidän+kaikkien+tekemisiä+ja+olemisia;)Hyvää+vointia+kaikille+ja+onnea+marjan+keruuseen+ja+muuhunkin+talven+varustelua+varten+tehtäviin+puuhiin.
  2. Huomenta+torstaihin,+Vernerin+päivään,+en+tunne+ketään+tuon+nimistä,+mutta+onnea+kuitenkin,+varmasti+juhlijoita+löytyy.Tasaisen+harmaana+tämäkin+päivä+alkaa,+mutta+torstain+luvallisella+luvalla+toivoa+paremmasta+on;)Noista+murteista,+en+osaa+oikein+kunnolla+mitään,+seikkailen++Savon+ja+kirjakielen+välimaastossa+ja+kumpaakaan+en+kelvollisesti+taida,+on+varmaan+huomattu.Näillä+sitä+pitää+nyt+vaan+pärjätä+ja+kiitoksen+annan+lukijoille,+kun+minun+sekavasta+ja+vajavaisesta+kielellisestä+ilmaisu+tavasta+on+jotain+selvää+saaneet.Varmasti+niitä+joille+ärsytys+on+herännyt+kielioppi+taitojeni+suhteen,+myös+kiitos+on+annettava.Niin+savolainen+kuin+olenkin,+tuo+"viäntäminen"+ei+suju+ja+jotenkin+ainakin+minun+suustani+ulos+tulevana+korvaan+koskee.Hauska+murre+kuitenkin+ja+hymyn+huulille+useimmiten+saa+suuremmallekin+joukolle,+Paulamaria+taidon+osaa.Hyvä+ynnämuu,+että+vaaran+vältit+ja+jätit+metsurit+työn+touhuihin.Vadelmia+kehuvat+olevan+paljon+ja+hyvä+laatuisa,+jospa+ehtisin+minäkin+vielä+niitä+poimimaan.Tuttu+maasto+on+missä+vattuja+olen+keräillyt,+sen+luulisin+onnistuvan.Noita+viinimarja+pensaita+lähden+minäkin+huomenissa+katsastamaan,+villejä+pensaita+näin+lähimaastossa+ja+ne+oli+täynnä+punaista+viinimarjaa,+sieltä+niitä+aion+saada+jos+ovat+kypsyneet+ja+linnut+ei+ole+ehtineet+tyhjentämään+pensaita.Mustaviinimarja+pensaat+rönsyävät+uusia+versoilla+ja+marjoja+ei+paljonkaan,+lannoitin+liikaa+komposti+mullalla+kasvuun+yltyivät.En+ole+kuullutkaan+tuollaisen+pensaan+olemassa+olosta,+mistä+Hurskainen+kerroit,+harmi+jos+et+niitä+talteen+saa,+varmasti+maku+voimakas+tuon+yhteyden++ollessa+kysymyksessä.Lakkaa+en+ole+ostanut,+toisivat+nyt+tännekin+suuntaan,+voisi+halvemmalla+ostaa,+kun+niin+reilusti+sitä+lajia+on,+ei+kai+kuitenkaan+soille+lakat+jää?On+jännä+miten+noita+marjapensaita+melkein+metsästä+voi+löytää+ja+tosiaan+autioksi+jääneiden+talojen+tonteilla+varmaan+ihan+hyvää+marjaa+tekevät.Talteen+vaan+kaikki+vitamiinit.Xx9+kyselee+miten+voimme+elää+yksin,+no+siihen+meitä+auttaa+pirtin+kirjoittelu+mahdollisuus,+jota+sinäkin+näköjään+väliin+muistat,+tosin+hyvin+kielteisillä+ja+tarpeettomilla+viesteillä;(Nyt+lopetan+tämän+aamun+jutustelun,+kun+puolet+on+merkeistä+vielä+kirjoittamatta.Kyllähän+tätä+juttua+tulisi+ja+aina+joku+aihe+vauhtia+antaa,+nyt+kuitenkin+toivottelen+hyviä+marjan+haku+matkoja,+niin+metsiin+kuin+torillekin;)
  3. Huomenta+keskelle+viikkoa+ja+sauna+päivään,+vaikka+en+lenkillä+käykään+ihan+hyvällä+omalla+tunnolla+saunasta+nautin.Meillä+on+kuukaudessa+8+euroa+sauna,+olipa+kävijöitä+vaikka+enemmänkin+ja+kun+yksin+saunon+voin+nauttia+myös+lenkkisaunasta.Sää+näyttää+lupaavalta,+pilvenhattaroita+sellaisia+poutaisia+taivaalla+leijuu,+tuskin+sateeksi+asti.Runoja+olette+lueskelleet,+minulla+tuo+ei+ole+kovin+paljon+tarttunut+mukaan,+vaikka+sisareni+lausuikin+ja+ohjasi+joukkolausuntaa,+muistelen+Einari+Vuorelan+olleen+monesti+kohteena.Sisareni+oli+näissä+henkisissä+osaamisissa+taidokas,+minä+enemmän+tätä+maallista,+muistan+verranneeni+Marttaan+ja+Mariaan,+minä+tietysti+se+Martta;)Kaikille+ei+riitä+kaikkea+taitavuutta+ja+runoja+sitten+vähemmän+olen+lueskellut,+toki+Viidan+elämästä+paljonkin+tietoa+on+tullut,+milloin+missäkin+yhteydessä.Kaksi+paksua+runokirjaa+on+hyllyssä,+eihän+sitä+tiedä+vaikka+innostuisin,+kun+tästä+vanhenen+ja+aikuiseksi+pääsen;)Joskus+vielä+kotona+ollessa+oli+juttua+äidin+kanssa,+että+miksi+niin+toisenlainen+olen+kuin+sisareni,+ihailin+häntä+niin+monessa,+siihen+tulokseen+tultiin,+että+kuopus+kun+olin,+minulle+jäi+geeneistä+rippeet.Onnellinen+oli+lapsuuteni+kuitenkin+ja+rakkautta+sain+ehkä+vähän+reilummin,+juuri+siitä+syystä+kun+olin+kuopus.Hyvien+tähtien+alla+olen+polkuni+taivaltanut+suurimman+osan+ja+eilinen+silmälääkärikin+totesi,+että+vähillä+lääkkeillä+olen+selvinnyt.Silmätkin+kaikilta+osin+kunnossa,+hieman+ikänäön+huononemista+oli,+uudet+linssit+saan,+vaikka+selviäisin+entisilläkin.Sorruin+sitten+vaihtamaan+pokatkin,+oli+40%+alennus+kaikesta+ja+tietysti+piti+langeta,+kun+halvalla+sai;)Kaikkineen+kuitenkin+600+euroa,+siinä+jo+lääkärinkin+osuus,+kyllä+taas+joutuu+jostakin+tinkimään.Kun+arvelin+noita+polvieni+kohtaloa+lääkärille,+että+näinköhän+tämän+ikäistä+enää+leikkaamaan+rupeavat,+sanoi+että+ikä+ei+siinä+tule+kysymykseen,+vaan+kunto.Saapa+nähdä+milloin+eestyn+arvuuttamaan+asiaa.Olisit+kävellen+mennyt+ynnämuu+marja+paikkaasi+siitä+"pääsy+kielletty"+lapun+ohi,+joka+miehen+oikeus+sen+sallii,+mutta+jos+siellä+oli+savotta+käynnissä,+ehkä+parempi+muualta+mustikat+etsiä.Nyt+valittavat+että+mustikoita+vähän,+vaikka+aiemmin+puhuttiin+keskinkertaisesta+sadosta,+kai+ne+kylmyydet+ja+pölyttäjien+puute+sittenkin+hallan+marjasadolle+tekivät.Kyllähän+auton+ratissa+istuen+voi+löytää+marjapaikan+muualtakin,+mutta+ei+ihan+outoon+ympäristöön+auta+mennä,+voi+eksyä.Uskon+että+marjat+vielä+löytyy+ynnämuu,+jos+ei+muualta,+niin+toriaukiolta.Osto+hommaksi+meni+minunkin+marja+reissuni,+se+vajaa+kaksi+litraa+ei+riitä+ja+viisi+litraa+jo+aiemmin+hankinkin,+hyvä+on+talveen+lähteä.Mustaviinimarjoja+tyttäreni+tilasi+minulle+asti,+15+euroa++viisi+kiloa,+se+riittää.Viikonloppuna+katselen+josko+punaisia+löytyisi+maalta+ja+vattuja+myös+aion+katsella,+kai+ne+kypsiä+alkaa+olemaan,+kun+pihlajamarjatkin+jo+puissa+punertaa.Outo+on+kesä+näiden+säilömisien+kohdalla,+mutta+minkäs+asiaoille+mahtaa,+otetaan+vastaan+mikä+onnistaa.Hienosti+onnistui+Hurskainen+harakan+kanssa,+varmaan+saat+jotakin+hyvää+onnea+tämän+asian+myötä,+luontokappale+se+on+harakkakin+ja+tarkoituksensa+elämään+silläkin.Usein+mietinkin+tarpeettomalta+tuntuvan+eläimen+kohdalla+sen+elämisen+arvoa+ja+aina+joku+syy+löytyy+jokaisen+kohdalla,+jos+ei+muuta+niin+pitämään+yllä+toista+eläinkuntaa.Hyttyset+joita+pidän+hyvin+tarpeettomina,+ovat+elin+ehto+linnuille.Hirvikärpästä+mietin,+mikä+onkaan+sen+elämän+tarkoitus?Paulamarian+sini+sävyä+en+voisi+ajatella+omaan+päähäni,+mutta+mikä+sopii+toiselle,+ei+välttämättä+itselle.Kampaajalle+minä+menen+ensiviikolle+ja+jotakin+olisi+keksittävä+piristykseksi,+vähänraitoja+tuonee+harmaantuvaan+päähäni+mietin,+kun+mokoma+ei+koko+hius+määrää+yhtä+aikaa+harmaaksi+vedä.Ihastelen+aina+kauniisti+harmaantuneita+hiuksia,+mutta+itselläni+tämä+hiekanvärinen+haiven+vaan+sieltä+täältä+harmaantuu.Tässäkään+en+onnistu,+kuin+toiset;)Nyt+on+saatava+tämä+juttu+loppuun+ja+ruvettava+saamaan+aikaan+jotakin+hyödyllistä,+mitä,+en+tiedä,+kai+se+jotakin+sitten+on+millä+iltaan+mennään,+moikka!+Kauhistus+näyttää+alle+tuhat+merkkiä+enää+jäljellä,+en+kai+niin+pitkälti+ole+kirjoittanut?
  4. Huomenta+taas+uuteen+päivään+ja+elokuun+puolta+väliä+jo+elämme.Kesä+lopuilleen+kääntyy,+mutta+helteet+on+luvattu+vielä+tulevan,+jaksaisiko+uskoa.Eilinen+oli+kova+tuulinen+ja+taisi+sitä+vettäkin+vähän+tulla,+ei+poikkeusta+tavan+omaisesta;)Taivas+on+tällä+hetkellä+kirkas,+jospa+nyt+sateilta+säästytään.Tuo+"kronklaaminen"+on+minunkin+syntini,+jos+sitä+voi+syntinä+pitää,+että+yrittää+eurojaan+säästää+ja+ostoksissaan+etsiä+kotimaista,+aina+se+kuitenkin+varmempaa+on.Hyvää+marja+onnea+ynnämuu,+ehkä+hyvänkin+paikan+tiedät+tai+löydät.Syöpä+on+sellainen+sana,+että+se+saa+hiljaiseksi+ja+jos+on+todettu+pitkällä+olevan,+paras+tapa+on+ronskisti+siihen+yrittää+suhtautua,+vaikka+mieli+ei+sitä+hyväksykään.Ulos+päin+rohkeana,+vaikka+harvaa+se+todella+helpolla+päästää.Voi+niitä+vielä+pahojakin+ukkosia+edessä+olla,+jos+loppukesän+ennusteet+toteutuu,+helle+aaltoja+luvassa.Toivoa+kyllä+sopii,+että+pahat+tuhot+ei+enää+maatamme+saavuta+ja+onneksi+ei+ihan+samanlainen+ollut+kuin+aiemmin,+olikos+se+Manta+myrsky+se+pahin?Muistan+mökilläni+joskus+kauan+sitten,+kun+marjapensaat+eka+satoa+teki,+oli+nekin+kuin+viinirypäleitä,+pienenivät+sitten+ajan+kuluessa,+vaikka+leikkasin+ja+lannoitinkin.+Minä+teen+mehuista+kiisseliä+talven+mittaan,+puolukka+mehustakin+helppo+marjapuuro+tehdä.En+tykkää+paljasta+vettä+aina+juoda,+näinkin+mehuni+kuluu,+pienellä+sokerilla+pakkasessa+onnistuu,+niin+ei+sokeriakaan+ylettömästi+tule.Punkit+ja+käärmeet+ne+minunkin+pelkoni+ovat,+vaikka+punkkia+en+muista+edes+nähneeni,+ja+pari+käärmettäkin+elin+ikänäni,+mutta+kauhistus+on+ajatellakin.Kumma+kuitenkin,+jos+marjoja+on+saatavana+pelot+häviää,+tosin+hyvin+tarkkaan+jalkojen+paikan+etsin,+että+ei+mikään+otus+sieltä+päin+yllätä.Tietysti+yhtä+lyhyt+matka+olisi+minulla+tyttären+luo,+kuin+hänellä+minun+luo,+mutta+kun+sitä+autoa+ei+ole+käytössä+jää+menemättä,+matkaa+kuitenkin+liki+kymmenen+kilometriä.Puhelimen+ostosta+säästyin,+akku+vaan+vaihdettiin+ja+nyt+sitten+pelaa,+virtaa+vielä+eilisen+latauksen+jäljiltä+yli+90%+vaikka+jo+jonkun+puhelun+olen+tehnyt.Mietin+miten+ne+lapset+ja+nuoret+pystyvät+niin+kauan+pitämään+puhelinta+käytössä,+kun+aina+ne+kädessä+istuvat+ja+kulkevat,+ihme+akku+taitaa+olla.Musiikkia+kuuntelevat+vaikka+kuinka,+pelejä+pelaavat,+virtaa+vaan+riittää.Nyt+minulla+on+silmien+tarkastus+edessä,+saapa+nähdä+miten+selviän+eurojen+kanssa,+joudun+ainakin+linssit+vaihtamaan,+tekisi+pokatkin+mieli+vaihtaa,+saapa+nyt+nähdä.Järki+jos+asiassa+mukana+vanhat+kelpaisi+ja+kun+en+paljon+osaa+muotoakaan+muuttaa.Auringosta+nyt+kaikki+nauttimaan,+eikös+se+paista+koko+maassa?
  5. Huomenet+kauniina+alkavaan+maanantai+päivään.Kovin+on+vaihtelevaa+tuon+sään+kanssa,+nyt+taivas+kauniin+sininen,+mutta+ei+ilman+sateenvarjoa+auta+lähteä+voi+saada+hetkessä+vesi+sateen+niskaansa.Huomenna+olisi+silmälääkäriin+meno,+kaksi+vuotta+on+kulunut+edellisestä+käynnistä,+saapa+nähdä+on+mikään+muuttunut.Vähän+sillä+tuntumalla+itse+olen,+että+muutoksia+on.Mukava+se+on+jos+sukulaiset+muistaa,+minulla+vieraita+käy+hyvin+harvoin,+ennen+lasten+pienenä+ollessa,+kun+sisareni+vielä+eli+oli+vilkkaampaa.Nyt+on+kaikki+kaikonneet,+jokainen+oman+elämänsä+mukaan+touhuilee,+ei+siinä+aina+mieleen++mummo+tule,+mutta+hyvin+pärjäilen+ainakin+toistaiseksi.Puhelin+kuitenkin+pelaa,+vaikka+sekin+taitaa+vaihtoon+mennä,+akussa+ei+virta+kestä+kuin+pienen+tovin.Sopiva+kappale+Hurskaisella,+todella+myrskyä+on+ollut+paikka+paikoin,+täällä+en+suurempia+vahinkoja+ole+kuullut,+sähköt+hyvin+pelasi.Vettä+kyllä+tuli+rankasta+ja+varmaan+kasvit+olivat+tiukoilla,+maahan+pitemmät+varmaan+kaasi.Samat+marja+hommat+tiedossa+mitä+Katleija+haikaili,+kyllä+se+torilla+käyttää,+kunhan+ensin+tarkastan+siellä+maalla+huonossa+kunnossa+olevat+pensaat.Kisoja+en+eilenkään+edes+kurkannut,+kanavalta+kanavalle+kyllä+hypin+ja+mistään+ei+mitään+mukavaa+ollut+tarjolla,+siinä+se+päivä+kuitenkin+iltaan+meni.Minulla+ei+mitään+viihde+kanavia+käytössä+ole,+Yle+Areenaa+olen+yrittänyt+viritellä,+niin+puhelimeen+kuin+tähän+koneeseen,+salasanojen+kanssa+sitten+aina+into+hiipuu.Tuntuu+kuin+taidot+ne+vähäisetkin+häipyy,+eikö+muisti+pelaa,+vai+onko+mielenkiinnon+puute+kysymyksessä?Lihapullat+on+aika+monen+herkkua,+minunkin;)Katselin+ikkunasta+rankan+veden+tulon+aikoihin,+kun+mies+pyörän+selässä+odotti+liikenne+valojen+vaihtumista,+malttoi+vaikka+vettä+tuli+kuin+saavista+kaataen,+kaiketi+jo+niin+märkä+oli,+ettei+lisä+haitannut.Sade+varmaan+aika+monen+yllätti+nyt+pyhän+aikaan.Nyt+on+lupailtu+helle+jaksoa,+kai+ynnämuu+yrittää+sinne+metsään,+kunpa+ei+voimia+veisi+jos+kovin+kuumaa+tulee.Voimattomaksi+se+liika+kuumuus+vie+ja+kun+vielä+ukkosen+tehosteet+mukana,+eipä+vanhat+jaksa.Nykyinen+pyykinpesu+melkoisen+helppoa,+kun+entisiä+muistelee,+kuivamaan+laitto+melkein+vaikein+homma.Nyt+lähden+puhelin+liikkeeseen,+pitääkö+uusi+ostaa,+vai+akun+ostollako+selviää?Hellettä+odottamaan+ja+siitä+sitten+nauttimaan+tai+tuskailemaan+kuumudesta,+hyväksi+ei+tänä+kesänä+taida+mikään+onnistua.Näillä+kuitenkin+mennään,+hyväksytäänkin,+kun+emme+muuta+voi,+päivän+jatkoja.
  6. Huomenta+rauhaisaan+sunnuntaiaamuun+ja+melkoisen+ukkosmyrskyn+jälkeiseen+aikaan.Mahtavan+näköistä+ja+kuuloista+se+eilinen+myöhäisilta+oli,+aivan+päälle+ei+tullut,+mutta+tumma+taivas+leimahteli+väliin+hyvin+kirkkaaksi+ja+jylinä+oli+komeaa.Sampea+ja+shamppanja++juhliminen+taisi+juuri+ja+juuri+selvitä+ilman+taivaallista+kostuttelua;)Nyt+pilviä+kiertelee+taivaalla+ja+satoikin+vähän,+mutta+voi+se+tästä+vaikka+kirkastuakin.Niin,+kovin+eri+paikoissa+tuo+mustikka+ja+muutkin+metsän+herkut+aina+satoa+antaa,+se+ainakin+on+varma,+jos+ei+metsään+edes+yritä,+sen+anti+jää+pieneksi.Venlastiina+kertoili+työväentaloista,+,+niin+se+on+ennen+oli+kaikki+niin+toisin+ja+niin+hyvinkin+oli+touhua+ja+kisailua+monen+moista.Kulttuuri+puolellakin+sitä+harrastettiin+jos+mitä,+kilpailemassa+olen+ollut+minä+myös+ja+voittoihin+ylttänyt,+tosin+joukko+esityksissä,+lausunta,+laulu+ja+kansantanhut+ihan+koko+maan+kattavissa+jutuissa.Työväen+talo+on+tätä+nykyä+täällä+teatteritalo,+tosin+muotonsa+muuttanut,+siellä+aikoinaan+hääni+tanssittiin.Ramoonan+nuotio+hetket+jäävät+talveksi+muisteltaviksi,+kuten+monen+vuoden+aikaisemmatkin,+ihana+tunnelma+varmaan.Ei+oikein+onnistanut+minun+peruna+satoni,+maa+jäi+lannoittamatta+ja+ei+voimaa+riittänyt,+mutta+sato+mitä+tulee+melkoisella+hartaudella+nautitaan:)Samaa+hommaa+minä+myös+viikon+loppuna+menen+katselemaan,+joko+mehumaijan+voisi+töihin+hoputtaa.+Parvekkeella+tomaattini+punertamaan+rupeavat,+niitä+aina+käydessäni+napsin+suuhun.Pää+alaspäin+pyörien+sitä+hyvinkin+pian+oudolla+seudulla+huomaa+olevansa,+hyvä+MummiMia+oli++ettet+jäänyt+ympyrää+pyörimään+ja+loppu+hyvin+kaikki+hyvin.Aika+tutun+tuntuinen+tuo,+että+pois+lähtiessä+ne+parhaat+marjat+löytyy+ja+astia+on+täynnä;)Torilla+hintataso+jatkaa+mielestäni+korkeana,+mansikat+5-6+euroa+ja+ne+kanttarellit+7+euroa+litra,+jäi+minulta+ostamatta,+herkkusieni+saa+tämän+puutteen+korjata.Pienen+pieni+vadelma+rasia+3,50+hintava+on+sekin,+no+työnsä+on+tietenkin+niiden+hoitajilla+ja+kerääjillä,+mutta+ostajalle+ne+tuntuu+aina+vaan+liikaa+maksavan.En+osaa+ukkosta+pelätä,+mutta+kunnioituksella+sen+voimaa+ja+mahtia+kuuntelen+ja+katselen.Kuulin+juuri+yhden+ystävän+kertovan+miten+nuori+25+vuotias+oli+junan+alle+hypännyt+ja+sitä+pohdittiin+miksi?Elämä+edessä+ja+kaikki+piti+hyvin+olla,+mutta+tuo+ihmisen+mieli+kun+ei+hyvin+voi,+tämmöisetkin+tapahtumat+voivat+yllättää.Ei+onnistanut+keihäänkään+kohdalla+mitalin+saanti,+kovin+on+heikoksi+mennyt+nuo+tulokset+maailman+tasolla,+mutta+parhaansa+yrittivät+siihen+tyytyminen.Jospa+tulevaisuus+tältä+osin+parempia+tuloksia+toisi,+näin+vain+katselijoiden+joukosta+ei+paljon+muuta+voi+toivoa+ja+ei+sijaa+arvostellakaan.Näyttäisi+siltä,+että+ukkoset+ohi+ja+taivas+kirkastuu,+tästäpä+sitä+on+hyvä+jatkaa+sunnuntain+viettoa,+mitä+sitten+keksinkään,+vai+meneekö+ihan+vaan+ristikoita+täyttäen,+onneksi+ei+mitään+pakottavaa+tiedossa.Oikein+nautittavaa+päivää+teille+kaikille+ja+toivoa+sopii,+että+ei+ukkosen+pelkoa+tarvitse+kenenkään+tuntea.
  7. Huomenta+lauantaiaamuun,+kauniina+alkaa,+ei+pilven+hattaraa+näkyvissä,+mutta+uhattu+on+ukkosilla,+saapa+nähdä+mitä+tulossa+on.Pitäisi+nyt+kaunista,+että+pensasmarjatkin+kypsyisi.Tuuli+näyttää+yltyvän+sehän+niitä+mahdollisia+ukkospilviä+esiin+kaivaa.Sauna+päivä+ja+sitä+ennen+olisi+pientä+touhuilua,+torille+heti+alkajaiseksi,+mansikoita+rupesi+mieli+tekemään+nyt+kun+vielä+tuoreina+mahdollista+saada.Löytyykö+muuta,+ehkä+vadelmia+rasiallinen,+nyt+sitä+pitää+näillä+tuoreilla+herkutella.Tuo+nurmen+kasvu+vielä+voimallisena+jatkuu,+kahteen+kertaan+oli+maalla+ajettava,+niin+pitkäksi+oli+päässyt,+että+ei+kerralla+hyvä+tullut.Pionit+kukkivat+komeina,+mutta+sade+rapisteli+alta+aika+yksikön+nämä+ihanuudet.Jopa+oli+hyvä+paikka+meri-kukalla,+kun+tuollaisen+määrän+marjoja+saitte,+oliko+hankalia+siivota,+minulla+miltei+yhtä+kauan+meni+siivotessa+kuin+kerätessä+sitä+pientä+määrää,+märkiä+olivat.Edullisesti+on+kanttarellejä+tarjolla+siellä+ynnämuun+torilla,+en+tiedä+täällä+nyt+hinnoista+niiden+suhteen,+ehkä+selviää+kohta,+tuskin+kuitenkaan+ostan.Nuo+torihinnat+tahtovat+kivuta+suuremmiksi+kuin+kaupassa,+voihan+ne+olla+parempia+ne+tuoreet+valikoimat.Kyllä+se+marjalitra+saattaa+tiukassa+olla+joissakin+paikoin,+ei+ihme+jos+hintaa+pyydetään.Puolukkaa+sanotaan+tulevan+paljon,+no+sekin+kaiketi+paikka+kohtaista+ja+minun+tuurilla+ei+ainakaan+helpoissa+maisemissa.Samaa+tinnitystä+minäkin+korvissani+kuulen+Hurskainen,+on+vaan+oltava+kuin+ei+kuulisi+joskus+meinaa+kuitenkin+ärsyttää+minkäs+mahdat,+ihan+saan+turhaan+hermoilla,+korvat+soittaa;)Kuumia+päiviä+jokunen+on+ollut,+mutta+saman+aikainen+tuuli+on+todella+oloa+helpottanut+ja+itikoita+myös+karkoittanut.Onhan+se+aina+vähän+arveluttavaa+ostaa+jostakin+rajojen+ulkopuolelta+tulevaa+ja+kyllä+katsoin+minä+myös+munien+olevan+kotimaisia,+kun+ostin.On+vaan+yritettävä+luottaa,+että+tarjonta+on+sitä+mitä+kääreessä+luvataan,+muidenkin+tuotteiden+kuin+munien+kohdalla.Uskon+että+meillä+tuo+tuote+tarkastus+hyvällä+mallilla+on.Katselin+Revontulen+kenttiä+kun+ohi+ajoin+linja-autolla,+siellä+se+pallo+lensi+ja+kärrien+kanssa+ihmiset+kulki,+hyvää+kuntoilua+kuka+jaksaa.Noella+noita+herkkujen+tekoja+kertoilee,+ihan+vesi+kielelle+kihahtaa,+olet+taituri+noiden+yrttien+kanssa
  8. Huomenta+pilviseen+aamuun,+vettä+satoi+taas+ihan+tuttuun+tapaan,+kyllä+kosteana+pysymme;)Tänään+matkaan+maalle+ja+aikomus+on+viikon+päivät+viipyä,+jos+jaksatte+pitäkää+pirttiä+yllä.En+tiedä+tohdinko+yrittää+metsään+menoa,+niitä+mustikoita+katselemaan,+ehkä+keräämäänkin+jos+ne+hyviltä+paikoilta+löytyy+ja+on+paljon+mättäissä.En+ole+ollenkaan+huonoista+marikoista+kerääjä+ollut+milloinkaan.Tuo+muisti+Hurskainen+on+tuttu+vaiva+meille+vanheneville+melkein+jokaiselle,+kyselin+minä+myös+lääkäriltä+onko+oltava+huolissaan,+ei+kuulemma.Onhan+tuota+vettä+tullut,+nyt+näyttää+tällä+hetkellä,+että+itäinen+taivas+kirkastuu,+jospa+ei+tänään+sataisi.En+tiedä+olisiko+mitään+konstia+muistiaan+parannella.Etkö+jo+kyllästy+tuohon+silitys+urakkaan+Kristiina23,+niinhän+olet+kyllä+kertonut,+että+tykkäät+siitä+hommasta,+mukavaa+tyttärelle;)Nuo+ulkoilma+tapahtumat+vaatisivat+sen+kauniin+ilman,+mutta+arvaatkos+aina+oikean+ajan+valita.Kyllä+seisominen+jalkoihin+ottaa,+hyvin+pian+sitä+tuolia+istuakseen+kaipaa.Virkistäähän+se+viileä+vesi,+sen+olen+sauna+reissuilla+huomannut,+kun+kylmän+suihkun+alla+seisin,+kyllä+se+herättää,+jos+löylyssä+on+uupahtanut.Siinäpä+ne+minun+uimiset+tältä+kesältä+taitaa+ollakin,+suihkussa+kuvittelen+uivani;)+Mikäs,+kyllä+äiti+ihmisten+noin+reipasta+musiikkia+passaa+kuunnella,+ja+sitähän+on+kuunneltava,+mikä+kulloinkin+mielialaan+liittyy;)Kyllä+se+pakkanen+on+hyvä+myös+lihan+säilytykseen,+mutta+marjat+jälkiruuaksi+kelpaa+vaikka+sen+peura+liharuuan+jälkeen.En+tiedä+miten+runsaasti+niitä+peuroja+sitten+löytyy,+kaiketi+jossain+onnistuu.Merimies+on+eri+mies,+kai+aikoinaan+minäkin+mieheeni+eka+kerran+silmäni+satutin,+kun+lomalle+tuli+meriväestä.Täällä+ei+monikaan+meriväkeen+päässyt,+enemmän+sitä+rannikon+nuorisoa+sinne+otettiin.Olihan+siis+meripoika+ihan+katseltava+näky+näillä+main.Kyllä+minäkin+metsässä+olen+yrittänyt+kiintopisteitä+ja+aurinkoa+tarkkailla,+mutta+kun+pää+alas+päin+kulkee,+sitä+yllättävän+etäs+niistä+merkeistä+menee.En+suunnistajana+onnistuisi+ja+varmaan+hätääntyisin,+viimeinenkin+havainto+kyky+häviäisi.Kekseliäisyyttä+tarvittiin+ennen+vanhaan+ruokien++säilömisessä,+mökilläni+kaivossa+myös+pidettiin+sangossa+ruuat,+ennen+sähkön+laittoa+sinne.Olihan+ne+maakellarit+hyviäkin,+ainakin+perunan+ja+juuresten+säilömisessä.Nyt+tuntuu,+että+ei+toimeen+tulisi+ilman+näitä+nykyisiä+vempaimia.Nyt+tulee+vettä+kuin+saavista+kaataen+ja+ukkonenkin+jyrähti,+varmaan+eka+kerran+tänä+kesänä.Siihen+se+kirkkaus+hävisi,+mutta+kunhan+aikansa+jyräjää+ja+sataa,+ruukkaa+sen+jälkeen+tulla+pouta.Lähtöä+alan+säästä+huolimatta+tekemään,+ehkä+tuonne+sateen+sekaan+sopii.Pitäkää+pirttiä+yllä+ja+seurustelkaa,+tavataan+jos+niin+on+sallittu+sitten+viikon+perästä.
  9. Huomenta+sadetta+odottavaan+päivään,+vielä+on+pouta,+mutta+luvassa+on+kovaakin+sadetta+ja+uhkaavalta+näyttää.Kauppaan+pitää+kiirehtää,+jos++kastumatta+pääsisi,+tuo+puotini+on+jo+auki,+seitsemältä+aukeaa,+että+kirjoittelun+päätteeksi+lähden.Kiitos+MummeliMia+kiitoksista,+noita+loppu+riimisiä+saan+aikaan,+mutta+oikeaa+tunnetta+sisältävää+ei+tule.En+ole+milloinkaan++kirjallisesti+lahjakkaaksi+päässyt,+vaikka+mielikuvitus+pelaakin.Ylpeitä+sitä+me+isomummit+voimme+olla+ja+kiva+on+jälkipolvea+ehtiä+nähdä+ja+kokea.Minulla+jo++viidettä+polvea+voisi+odotella,+yli+kaksikymppinen+on+vanhin+lapsenlapsen+lapsi,+no+morsian+kyllä+on,+mutta+kai+opiskelut+ajatuksissa.Ikävää+vaan,+että+ei+opiskelemaankaan+niin+vaan+pääse+haluamalleen+alalle,+mutta+onhan+ikää+vielä+yrittää.Sano+älä+muuta+meri-kukka,+kyllä+pakkanen+helpottaa+säilömistä+ja+muitakin+siihen+ruuan+laittoon+kuuluvia.Onko+sinulla+mansikat+omasta+maasta?Harvoin+muistaa+noita+rekvisiittaan+kuuluvia+edes+mainita,+kyllä+kissat+silityksen+saavat+aina+käydessäni+ja+kaulin+hyväksyvän+katseen,+kiikkustuoliin+ani+harvoin+maltan+istahtaa.Pitäisi+sitä+vaan+joutaa+siihenkin+istua+ja+pohtia+maailman+ihanuutta+ja+kurjuutta.Mukava+että+kaukaisia+vierailijoita+kotimaamme+rannalla+nähdään,+vilkutan+Noela+nyt+meidän+kaikkien+puolesta,+menetkö+laivaan+ihan+tutustumaan?Kiinalaisia+matkailijoita+on+kai+lisääntyvissä+määrin+Lappiinkin+saapunut.Minä+sitä+eksyisin+ihan+varmasti+jos+tiet+ja+talot+näkymättömiin+häipyisi,+siksihän+minä+en+hyviä+marja+paikkoja,+sen+paremmin+sienipaikkojakaan+uskallatanut+hakea+aiemmin,+nyt+vielä+vähemmän.Metsän+kasvu+muuttaa+noita+lähimetsiäkin.Onhan+se+pitkä+taival+sinne+korpi+maisemiin+ja+varsinkin+lämpimällä+säällä+voi+voimia+kysellä.Onneksi+ei+pakottavaa+syytä+ole+lähteä.On+todella+kummallista,+että+suunta+vaistosi+noin+pettää,+kun+kumminkin+olet+kunnossa+kohtalaisesti+muuten+Hurskainen,+älä+lähde+metsiin+harhailemaan.Sukelsitko+laitteilla+vai+ilman.Sitä+ilman+laitteita+sukeltamista+olen+minä+myös+nuorena+harrastanut,+korkealta+sukellettiin,+eipä+enää+uskaltaisi.Liekö+perintönä+pojalle+sukellus+tullut,+hän+ihan+työkseen+sitä+tekee,+tosin+vähemmän+ehtii+veden+alle,+kun+on+monta+rautaa+tulessa+ja+kierrettävä+valvomassa+monta+paikkaa.Opettajaksi+on+kouluttautunut,+mutta+ei+taida+sitä+hommaa+ehtiä+tekemään.Minusta+ajatuskin,+että+sukeltaisin+joihinkin+kaivoskuiluun+tai+vastaavaan+on+kauhistus,+mutta+kai+siihen+joku+halu+pitää+olla.Olisi+hyvin+edullinen+autosi+Hurskainen,+jos+vedellä+pelaisi;)Joskus+se+mieleinen+verho+tai+muu+sisutukseen+liittyvä+on+vaikea+valinta,+mutta+tarjolla+on+runsas+kirjo,+pitäisi+sitä+mieleinen+löytyä.Kyllä+se+tuollainen+verhon+vaihtokin+piristää+tai+vaikka+uusi+matto+lattialle.Nyt+on+kiirehdittävä+tuohon+puotiin,+vielä+ei+sade+ehdi+kastella,+vaikka+kauankos+siihen+tarvitaan,+kun+pilvi+päälle+tulee.Ei+muuta+kuin+mukavan+päivän+toivotukset,+tämä+yhtä+varmasti+loppuun,+kuin+huomenet+alkuun;)
  10. Uusi+aamu,+uusi+päivä,+mitä+tuokaan+tullessaan?Kauniiseen+aamuun+on+täällä+Savon+puolessa+herätty,+ihan+on+mummolaan+ajo+keli;)Eilen+tuotiin+kotiin+mustikoita,+neljä+euroa+litra+isoja+ja+kypsiä,+yllätys+oli,+että+jo+kypsiksi+ehtineet.Viisi+litraa+oli+ja+lisää+saan+jos+haluan,+entisiä+on+pakkasessa,+tarvetta+ei+suuremmin.Kysyin+marjan+tuojalta+joko+vattuja+saa+kerätä,+ei+kuulemma,+jos+lämmintä+ja+sateetonta,+ehkä+viikon+lopulla.Maalle+tässä+on+suunnitelmat,+jos++vaikka+vadelma+pensaikkoon+menisi.Minä+en+oikein+sinut+ole+tuon+Facebookin+kanssa+myöskään+vielä,++siellä+häviää+kirjoitukset+ja+niitä+ei+löydä+mistään,+joskus+aikojen+perästä+taas+esiin+tulevat.Ehkä+kävijöiden+määrä+niin+suuri,+että+ei+voi+kaikkea+näkyvissä+pitää.Onhan+siellä+mukava+pistäytyä+ja+lukea+ne+tuoreimmat+mitä+ehtii.Jos+sää+näin+suotuisana+pysyy,+mikä+onkaan+matkaa+tehdä+ja+sinne+korpeen+ynnämuunkin+mennä,+vaihtelua+ainakin+joka+päiväiseen.Kyllä+tavalla+tai+toisella+minäkin+metsään+aion,+tuloksista+en+osaa+mitään+ennusteita+antaa.Onhan+tämä+eläkkeellä+olevan+ajankäyttö+ja+muukin+elämä+niin+omasta+kunnosta+ja+tahdosta+kiinni,+tekee+ja+menee,+jos+huvittaa.Minun+tytär+täytti+58+vuotta,+uskomattomalta+se+tuntuu,+muori+taidetaan+olla+jo+ikäloppuja;)Kyllä+sitä+tänä+päivänä+on+taas+rikas+ja+huolet+poissa,+mutta+eipä+kauan+mene,+kun+taas+saa+laskea+euroja.Lottovoittoa,+sellaista+muutaman+tuhannen+euron+summaa+minäkin+odottelen,+mutta+muutamaan+euroon+on+jäänyt.Tyyriiksi+tulee+tuo+vanhan+korjaaminenkin,+Hurskaisen+kohdalla+ja+sitä+huolta+ja+harmia+aina+vaan+eteen+tulee.Hyvä+on+suunnitelmat+tehdä+joka+päivälle,+mutta+hyvä+on+jos+suuremmitta+suruitta+voi+tarpeen+tullen+seuraavaan+päivään+siirtää.Tämä+kunto+se+aika+paljolti+määrä+sen+työn+toteuttamisen.Tuosta+eurojen+häviämisestä+minullakin+tiedossa+monta+kohdetta+tälle+kuulle,+silmälääkäri+puolenkuun+maissa,+ei+varmaan+ihan+halvalla+selviä,+kampaajankin+olen+tilannut,+sinnekin+jokunen+euro,+ja+siihen+nämä+pakolliset,+tili+tyhjenee+mukavasti.Ajattelen+aina+ennakkoon,+että+ensi+kuussa+ei+ylimääräisiä+maksuja+ole+ja+aina+vaan+niitä+ilmaantuu.Taistelua+elämä+loppuun+asti+eurojen+kanssa,+mutta+ehkä+vielä+vaikeampaa+oli+jos+terveyden+kanssa+ongelmia+olisi,+ainakin+vielä+siltä+osin+helpolla+olen+päässyt.Kädet+ristin+ja+kiitollisin+mielin+hyvistä+geeneistä+kiitän.Nyt+kuitenkin+apteekkiin+riennän,+ne+vähäiset+lääkkeet+lopussa+ja+tuo+kilpirauhasen+lääkitys+kuitenkin+joka+päiväistäTaitaa+sieltä+samalta+reissulta+tarjouksia+ruokien++kohdalla+myös+löytyä.+Oikein+kaunista+säätä+toivon+maamme+jokaiseen+kolkkaan+ja+nyt+metsään+kellä+on+mahdollista,+mustikat+odottaa;)
  11. Huomenta+heinäkuun+viimeiseen+päivään,++ja+tyttäreni+syntymäpäivään.Pilvisenä+näyttää+päivä+alkavan,+mutta+liikettä+tuolla+taivaalla+näkyy,+voipa+olla+että+kauniiksi+muuttuu.Elokuu+huomenna,+kyllä+kosteus+on+lisääntynyt+ei+yön+aikaan+pyykit+enää+kuiva+ja+kovasti+on+jo+yön+seutu+pimentynyt,+nyt+vaan+odotamme+niitä+kuutamo+iltoja;)Elokuu+on+hieman+alasointuinen,+alkaa+näkyä+syksyn+ja+pimeän+ajantulo,+vaikka+kesää+täysillä+elellään.Sadot+kypsyvät+niin+metsissä,+puutarhoissa+ja+pelloilla,+varustautuminen+joka+puolella+talven+varalle,+kiireistä+aikaa,+siinä+se+sitten+kesän+loppu+jo+tavoittaa.Kiireistä+on+elämän+rytmi+ja+siinä+samassa+vauhdissa+eläkeläisetkin+vaan+elämäänsä+elelevät.Eilen+kirjoittelin+noista+tori+hinnoista,+kovan+työn+takana+ne+siellä+olevat+tuotteet+ovat+ja+palkkansa+ovat+ansainneet,+mutta+kun+välikäsiä+ei+ole,+kuvittelisi+hieman+pienenpään+tyydyttävän.Tee+ei+ole+minunkaan+juomisiani,+kahvia+se+pitää+olla+ja+vahvaakin+vielä,+en+yleensä+juo+kuin+aamulla.Usein+sitä+tyytyy+talon+tapoihin+ja+niin+on+oikein,+talo+elää+tavoillaan+siihen+on+vieraankin+tyydyttävä,+jos+ei+niin+tuttu+ole,+että+voi+sanoa+toivomuksia.+Kyllä+sai+verhoja+eilen+laskea,+kun+parvekkeella+virkkasin,+hiki+valui+päästä+verhojen+laskusta+huolimatta.Minulla+on+tuon+puiston+puut+niin+isoiksi+kasvaneet,+että+pimentävät+olohuoneen,+pitäisikö+anoa+jonkun+puun+kaatamista?Huoneet+ovat+hyvin+valoisat,+isojen+ikkunoiden+ansiosta,+mutta+kun+alakerrassa+asun,+valon+esteeksi+puut+on+tulleet.Lehtien+lähdettyä+on+tilanne+toinen,+mutta+silloin++päivä+itsessään+jo+pimenee+ja+valoja+aina+vaan+aikaisemmin+saa+pitää.Ainahan+sitä+jotakin+valittamista+on+löydettävä;)Ynnämuulle+haluja+maalle+menosta+herättelen,+kun+Facebookissa+eräs+ystävä+perheen+emäntä+kertoili+lakka+saaliistaan.Isäntä+oli+pieniä+soita+kierrellyt+ja+toistakymmentä+litraa+hilloja+saanut+ja+lisää+aikoo+kerätä.Nyt+se+taitaa+olla+se+aika,+että+suolle+olisi+mentävä,+kellä+siihen+mahdollisuudet.Ihastelen+ihmisiä,+joilla+on+intoa+kaikkeen+mahdolliseen+ja+vielä+kaikessa+onnistuvat,+tämä+pariskunta+kuuluu+juuri+niihin+ihmisiin.Marja-+Liisa+kirjoitteli+aiemmin+pirtissä,+nyt+Facessa+vaikuttaa.Voisihan+ne+saaliit+siellä+korvessa+olla+antoisempia,+kuin+nykyiset+maisemat+ynnämuun+ympärillä.Torilla+käydessäni+minä+myös+tuttuja+silmäilin,+eipä+montakaan+näkynyt,+kaikki+varmaan+mökkilöillään,+olihan+niin+kaunis+tuo+viikonloppu.Jos+olisi+kahville+istahtanut+ja+vähän+siinä+aikaa+viettänyt,+olisi+ehkä+onnistanut+tuttu+naamakin+näkymään,+mutta+ei+tule+kahvittelu+mieleen,+kun+on+se+annos+jo+nautittu+.Kyllä+ne+taitaa+mustikat+metsään+jäädä+minultakin,+mutta+hyvä+kun+voi+ostaa+tutuilta,+jotka+marjaan+kykenevät+ja+haluavat.Kyllä+marjoja+olisi+kiva+kerätä+jos+niitä+runsaasti+olisi+saatavissa+ja+maasto+otollinen,+harvoin+vain+näin+on.Tilipäivästä+kirjoitit+Hurskainen,+minulla+se+on+eka+päivä+kuukaudessa+ja+toinen+osa+tulee+kolmas+päivä+ja+vielä+kahdeskymmnes+pieni+määrä,+pieniä+on+kaikki+summat,+mutta+toimeen+tulen.Yhtiö+vastike+nielaisee+melkoisen+osan+ja+aina+vaan+nousua+on+tiedossa,+vanha+talo,+korjattavaa+löytyy.Olen+joskus+ajatellut+vuokralle+siirtymistä,+olisihan+se+elämä+huoletonta+kuin+hevosettomalla+miehellä,+korjaukset+menisivät+vuokran+antajan+piikkiin,+mutta+kai+ne+sitten+vuokran+nostoa+aiheuttaisivat.Suo+siellä,+vetelä+täällä,+kai+se+niinkin+on,+asunnosta+on+maksettava+näillä+leveys+asteilla.Minäkin+kanttarellejä++keräisin+kun+paikan+tietäisin,+siinäkin+suhteessa+avuton+olen,+ei+ne+mokomat+tuossa+puistossa+kasva.Tytär+on+joskus+tuonut+sieltä+mökiltään,+mutta+sielläkin+kerääjiä+useita,+ei+aina+ehdi+sadon+parhaana+ollessa.Torilta+saattaa+saada,+jos+sinne+matka+johtaa.Rallimiehet+näyttävät+mallia+miten+autolla+pääsee+ja+sitten+näitä+kuskeja+yleisillä+teillä+kohdataan;(.Nyt+soittamaan+tyttärelle,+onnen+toivotukset+syntymäpäivän+johdosta,+työssään+jo+istuskelee+ja+kiirettä+varmaan+on,+kun+lomat+vielä+purevat.Eletään+nyt+niin+kuin+viimeistä+päivää+yleensä,+miten+en+osaa+sanoa,+kaiketi+ihan+tavallisesti;)
  12. Huomenta+ja+kaunista+sunnuntaiaamua,+taivas+pilvetön+tuuli+hiljalleen+heräilee,+sään+puolesta+hyvä+päivä+tulossa.Hiljaista+on+pirtin+oven+käynti+ollut,+kirjoittajat+varmaan+kauniista+ja+lämpimistä+päivistä+mökeillä+ja+vesillä+nauttii.Se+on+nyt+sitä+aikaa,+kun+vihdoin+sää+myönteiseksi+alkoi,+ehtii+sitä+sateisilla+säillä+kirjoittelemaan,+kohta+alkaa+ne+säilöntä+kiireet+ja+muut+talven+varalle+varustautumiset.Kävin+eilen+torilla+ja+väkeä+oli+valtavasti,+mansikat+loppuneet,+täydennystä+odottelivat+myyjät.Katselin+hintoja,+pienen+pieni+rasia+vadelmia+neljä+euroa+(+olisiko+15+marjaa+ollut)+ja+Puolalainen+mustikka+yhdeksän+ja+kotimainen+kuusi+euroa.Miksihän+ulkolaisia+marjoja+edes+tuodaan,+kun+kotimaassa+marjat+löytyy+metsistä.Kyllä+pitää+mustikan+hinta+pudota+jos+ostoon+joudun,+mutta+yritän+vielä+katsella+sitä+helppoa+maastoa,+missä+pystyssä+pysyn+ja+jossa+marjojakin+olisi.Kyllä+tori+hinnat+on+kalliita,+kun+kaupan+hintoihin+vertaa,+siikli+peruna+4,50+kilo,+kaupasta+saa+alle+euron,+no+aina+ei+laatu+ole+ihan+sama.Kukkakaali+kuusi+euroa,+kaupassa+pari+euroa,+miettimään+pistää+mistä+ostot+tekee,+ei+aina+ole+torillakaan+varmuutta,+että+oman+maan+tuotteita+ovat.Ramoona+nauttii+vesillä+olosta,+onhan+se+vaihtelua+sekin,+minulla+ei+ole+ollut+mahdollisuutta+onkima+reissua+suurempaa+tehdä,+mutta+kyllä+siitäkin+iloa+sai.Ei+taida+enää+ongelle+päästä,+veneeseen+menokin+aika+lailla+arveluttaa,+mutta+kyllähän+sitä+jos+kova+halu+on,+vaikka+pyörimällä+sinne+menee;)Katsotaan+vieläkö+sen+ilon+kokee.Kampelaakaan+en+ole+maistanut,+vaikka+vanhaksi+olen+ehtinyt,+paljon+on+puutteita+kokemuksissa;)Tuo+itse+poimiminen+on+ollut+tapana+minullakin,+mutta+nyt+ei+jaksa+ja+tarjontaa+vähän+sitäkin+lajia,+kypsyminen+niin+hidasta.Torilla+tuo+kukkameri+silmiä+hyväili,+on+ne+niin+kauniita,+että+ohi+ei+meinaa+päästä.Merellistä+jatkoa+Ramoona+sinulle,+kyllä+ne+säilömiset+kotiin+ajaa;)Ynnämuulle+pinnoja,+kun+jaksat+noihin+yhteisiin+mieltä+virkistäviin+juhliin+mennä,+minulta+jää+kaikki+väliin,+vaikka+melkein+vieressä+olisi.Ainahan+siellä+tuttuja+tapaa+ja+elämässä+kiinni+olevan+tunnun+saa,+vaikka+anti+ei+niin+miellyttäisikään.En+tiedä+mistä+sellaisia+ahaa+elämyksiä+löytäisi,+no+ei+ainakaan+kotona+istumalla,+sitä+vaan+niin+kriittiseksi+alkaa+käymään,+että+mikään+ei+sytytä.Saunasta+olen+kanssasi+samaa+mieltä+ja+kuitenkin+sen+suosio+on+hiipumassa,+nykyään+ei+saunoja+enää+kerrostaloihin+edes+rakenneta.Olen+laittanut+merkille,+että+myös+siivoaminen+vähenee,+mattoja+harvoin+ulkona+näkee,+kai+ne+on+niin+tehokkaita+nuo+imurit,+että+puhdasta+tekevät.Matto+ja+tuuletus+tangot+varmaan+myös+ulkoa+poistuvat,+pyykkitelineissä+kumminkin+joskus+++pyykkejä+kuivumassa+näkyy.Minä+niin+vanhan+aikainen,+että+kaikki+irtain+on+vietävä+ulkoilmaa+haistelemaan;)Suihku+on+kiva,+kun+jostakin+hien+on+pintaan+saanut,+mutta+sitä+raukeaa+saunasta+saatua+oloa+ei+se+tavoita.Liika+veden+kanssa+lotraaminen+on+sekin+pahasta,+ainakin+ihoa+pitäisi+paljon+rasvata,+näin+on+neuvottu.Meri-kukka+tässä+nyt+varmuudeksi+vielä+sanon,+että+hyvin+sopii+se+keskiviikko,+sähköpostini+ei+varmuudella+näy+toimivan,+kuulin+juuri,+että+lähettämäni+kortti+ei+perille+löytänyt.Nyt+tätä+kaunista+päivää+viettämään,+parvekkeelle+aion+istuskelemaan,+niin+kauan+kun+kuumuus+pois+ajaa,+sillä+iltapäivällä+melkoinen+pätsi+se+on,+mutta+eipä+valittelua,+hyvä+että+kesä+saatiin.Ilosta+ja+mukavaa+päivää+kaikille+omissa+oloissanne,+miten+sitten+ja+missä+päivän+vietättekin.
  13. Lauantai+aamun+hiljaisuutta,+vielä+tovin+kadut+melko+tyhjinä,+mutta+eiköhän+kohta+ala+elämä+sykkimään.Tuuli+käy+ja+pilviä+leijuu,+mutta+kaunis+päivä+siitä+kehittyy.Matot+parvekkeella+tuulesta+nauttii,+pölyjään+poistelee,+eli+siivous+alkamassa.Tästä+lauantai+päivästä+on+nykyisin+muodostunut+siivouksen+teko+päivä,+se+sauna+sitten+koko+homman+illalla+juhlistaa.Toiset+rientoihin+lähtevät+ja+minä+saunasta+nautin,+pitäisi+olla+melkoisen+tärkeä+meno,+että+saunan+peruisin;)Kiva+että+Hurskaisella+mukava+päivä+ollut+ja+kyllä+ne+metsämansikat+vieläkin+vaan+lapsuuden+ajan+mansikoilta+maistuu.Noita+mesimarjoja+ilman+olen+jäänyt,+olisinko+joskus+maistiaisia+saanut,+sellainen+muistikuva+on.Parvekkeen+ovi+on+minullakin+yötä+päivää+auki,+en+tiedä+miten+vaikuttaa+ilman+kiertoon,+onhan+ne+tuuletus+reiät+tuolla+ikkuna+pokissakin,+koko+päivän+melkein+aurinko+lämmittää,+eilenkin+26+astetta+sisällä,+pakko+on+viilennystä+saada.Saimaan+rannalla+siellä+ylimmässä+kolkassa+se+minunkin+mökkini+oli.Äitini+oli+vasen+kätinen+ja+nyt+tyttäreni,+molemmilla+kaunis+käsiala,+kai+se+yhden+sukupolven+yli+hyppää+tämäkin+perimä.Itse+olen+melko+avuton+vasemman+käden+kanssa,+mutta+vaikeaa+olisi+jos+se+puuttuisi.Kyllä+tämä+ihminen+on+niin+suunniteltu,+että+kaikki+osat+on+hyvin+tärkeitä,+vaikka+pienin+sormi+puuttuisi,+olisi+se+elämää+hankaloittava.Tuo+unen+puuttuminen+on+varmasti+kiusallinen+kaveri,+mistä+Hurskainen+ja+moni+muukin+kärsii,+minä+nukun+istualtanikin,+se+vaan+niin+menee,+että+huomaan+herääväni+kesken+kaiken+unesta;)Virkeäksi+sen+jälkeen+itseni+tunnen.Onhan+siinä+Jaakko+nimisillä+aika+urakka+jos+joka+järveen+täällä+kiviä+heittelee;)Minä+söin+mansikoita+niin+paljon,+että+halkeamis+pisteessä+olin,+nyt+ei+sitten+kovasti+mieli+enää+tee,+mutta+jos+torille+eestyn,+kyllä+sitä+litra+tulee+ostettua,+ja+niin+pitääkin,+nyt+niitä+vitamiineja+on+varastoitava.Taitaa+jäädä+talviturkki+riisumatta+tänä+kesänä,+ellei+nyt+mökki+kutsuja+tule.,+se+olisi+saunasta+käsin+niin+mukava+veteen+pulahtaa.Jopa+oli+mukava,+että+pinteestäsi+pääsit+muori,+nyt+sitten+entistä+varovaisempi+ole,+valveilla+olen+kuin+unessakin,+vaikka+vahinko+ei+kello+kaulassa+tule+,+sanotaan.Varmaan+sauna+teki+poikaa,+olen+kuullut+että+kipsin+alla+alkaa+iho+kutiamaan,+kokemusta+ei+vielä+ole.Nyt+taitaa+jo+voida+laittaa+imurin+käyntiin,+eiköhän+toisetkin+asukkaat+jo+heränneet+ole,+yritän+vähän+säännöstellä+näitä+aamu+touhuja,+kun+luulen+toisille+unen+maistuvan+paljon+pidempään+kuin+minulla.Ruuat+on+valmiina+pakkasessa+,+eikun+vaan+lämmittelen+ja+kun+imuri+ja+pyykkikone+työnsä+saa+tehtyä,+onkin+mukavaa+rauhoittua+pyhän+viettoon.+samaa+onnellista+olotilaa+toivotan+teille+toisillekin;)
  14. Huomenet+lupaavan+näköiseen+aamuun,+pilviä+liikkuu,+mutta+aurinko+yrittää+voittoa+tänä+päivänä,+miten+sitten+käyneekään.Eilen+oli+ihan+hellettä+iltapäivällä,+verhoja+joutui+parvekkeella+laskemaan,+niin+kuumaa+oli.Olen+katsellut+tässä+istuessani+naapuri+talon+katolla+heiluvia+miehiä,+siellä+ei+auta+tuntea+korkean+paikan+kammoa,+kolme+kerroksinen+talo+vaan+on,+mutta+hyvän+kyydin+alas+saisi.Tiilikattoa+rakentavat,+vai+lieneekö+nuo+nykyään+muovia+nuo+ennen+tiiliä+olleet,+sellaisia+kattotiiliä.Harjaa+jo+laittavat,+pian+valmista+on.Kallis+remontti+varmaan.Kyllä+toivoisi+Hurskaiselle+jo+ilon+päiviäkin,+kun+aina+noita+harmeja,+milloin+missäkin+muodossa+vaan+tulee.Apua+on+pyydettävä+silloin,+kun+ei+suju+itseltä,+en+tiedä+onko+ylpeys+tuossa+asiassa+paikallaan,+vaikka+samaa+itsepäisyyttä+minä+myös+sitkeästi+yritän,+itse+pitäisi+kaikesta+selvitä.Sitä+nöyrtymisen+oppimista+olisi+harjoitettava.Eipä+ne+uimavedet+kovin+lämpimiksi+ole+tänä+kesänä+ehtineet,+harmi,+kohtahan+ne+koulut+alkaa+ja+jää+uimiset+taka+alalle.Onhan+se+mahdollista+uimahalleissa+sitä+kunnon+kohennusta+harjoittaa,+jos+sellainen+on,+ei+kuitenkaan+kesäisen+järven+tai+meren+nautintoa+anna.Jäätelö+tekee+kauppansa+heti+kun+helle+ilmaantuu,+huonosti+kertovat+jäätelö+kaupan+käyneen+tänä+kesänä.Kuka+se+jäätelöä+kaipaisi,+kun+nuttua+tiukemmin+on+ylleen+saanut+kietoa.Niin+se+vaan+mielessä+korpimaisemaan+meno+ynnämuulla+pyörii,+ei+kun+vaan+toteuttamaan.Saattaa+siellä+lakkasuo+odottaa+ja+paremmat+marjamaat+muutenkin.Kaikki+mainitsemasi+marjat+maistuvat,+noita+lakkoja+vaan+ani+harvoin+olen+saanut,+en+ostanutkaan,+aika+tyyriitä+ovat+32+euroa+maksoin+mansikka+laatikosta,+hyvät+oli+marjat+ja+nyt+pakkasessa+odottamassa+talvi+iltoja.Mustikoita+on+aika+paljon+viime+kesältä,+mutta+onhan+sitä+tuoretta+saatava,+puolukkaa+myös+vähän,+mutta+sitä+pitää+reilusti+lisää+saada.Puolukkasadon+kerrotaan+hyvä+olevan.Pulmu+sokerilla+laitoin+paljon,+hiukan+liian+makeaksi+meni,+nyt+vähemmällä+sokerilla+aion+säilöä,+on+niin+valtavan+hyvää+ruokien+höysteenä.Olen+aika+vähiin+päässyt+huonekalujen+suhteen,+viime+kesänä+ex-miniä+vei+pienen+kirjahyllyn+mökilleen+ja+pinnasänky+toiselle+mökille,+yksi+pakkanen+kierrätyskeskukseen,+nyt+kalusteet+riittäviä,+mutta+vanhoja+kylläkin.Olen+yrittänyt+vähentää+kaiken+tavaran+minimiin+ja+melko+hyvin+onnistunutkin,+vaatekaappikin+kohtalaisen+tyhjä,++karjalan+apuun+laitoin+pari+matkalaukullista.Tarve+kaikelle+vaan+pienenee.Majanmuutto+yksi+hyvä+tapa+päästä+eroon+liiasta.+MummeliMiaakin+kaiketi+mansikat+pakkaseen+sai+ja+ehkä+mahdutti+masuunsakin,+ensi+viikosta+sanovat+sesongin+oikein+alkavan,+näin+Suonenjoelta+tietoa+radiosta+annettiin+ja+siellähän+tiedetään,+kun+on+mansikka+pitäjä.Nyt+aloittelen+sen+tärkeän+puuhastelun,+eli+ruokien+laiton,+kaalilaatikko+eka+kertaa+meiningissä+tämän+kesän+kaalista,+pullaakin+leivon,+kurpitsasta+sose+keittoa,+kurpitsaa+sai+eilen+euron+kilo.Juustot+myös+tarjouksessa,+siitä+sitten+makua+antamaan+ja+ostinpa+uudet+herkkusienet+pudotettujen+tilalle,+niistä+pekonin+kanssa+maistuva+kastike,+kerman+tai+juuston+kera.Eikös+jo+vesi+kielelle+kihahtanut+teille+toisillekin;)Kaiken+kun+innostun+valmiiksi+tekemään+kerralla,+sitten+laiskan+päiviä+vietän,+näin+minun+elämässä.Mukavaa+viikonlopun+alkua+kaikille+nyt+näyttää+hyvältä,+taivas+tästä+näkymästä+aivan+pilvetön,+siitä+se+iloksi+muuttuu.+(ellei+muuksi+muutu)
  15. Huomenet+edelleen+vaan+harmaaseen+aamuun,+eilen+jo+lupaili++kaunista,+mutta+eikös+mitä,+vajaa+kuusitoista+astetta+lämmintä.Eihän+kesä+näin+voi+mennä,+varmaan+syksystä+tulee+kaunis,+optimistisia+aatoksia+pitää+yllä+pitää,+muuten+usko+menee.Vettä+näkyy+ripsivän,+olisi+nyt+sen+verran+aikaa+satamatta,+että+kastumatta+pääsisi+mansikat+hakemaan.Uimakoulua+yrittävät+pitää,+vaikka+veden+lämpötila+on+alhainen.Minuun+verraten+kaikki+tuo+mitä+kerroit+ynnämuu+on+paljon+enemmän;)Kaupalle+silloin+tällöin+kävelen+ja+siinä+minun+liikunta,+no+kävelen+tietysti+näiden+koneiden+ja+jääkaapin+väliä+paljonkin;)Harmittaa,+kun+kävin+kaupalla+vetokärryni+tuli+niin+täyteen,+että+päälimäisenä+olleet+herkkusienet+putosivat,+ei+rahallisesti+iso+vahinko,+mutta+suunniteltu+sieniruoka+jäi+tekemättä,+ehkä+tästä+opin+pakkaamaan+tavarat+paremmin.En+oikein+ymmärrä+miten+aamun+ja+illan+välinen+aika+kutistuu+jatkuvasti,+siinä+välissä+ei+juuri+muuta+ehdi+tehdä+kuin+ruuan+laittaa.Eilen+lenkkisaunassakin+aikaa+vierähti,+kun+muisteloihin+sorruttiin+sauna+kavereiden+kanssa.Tuo+huomio+Hurskaiselta+on+oikeaan+osuva,+nimittäin+rentoutuminen+on+unen+tulolle+A+ja+O.Olen+sen+taidon+oppinut,+kun+pään+tyynyyn+laitan,+ei+stresseistä+ei+muista+ehdi+huolehtimaan,+hyvä+asento+ja+uni+vie+mennessään.Aamulla+sitten+viiden+jälkeen+silmät+auki+ja+päivä+voi+alkaa.Koetahan+aivo+jumppaa+kirjoittaen+pitää+Hurskainen,+vaikka+joskus+ei+vaan+saa+mitään+järjellisen+tuntuista+näkyviin,+mutta+yritys+kannattaa+kuitenkin.Onhan+se+noinkin+Noela,+vaihtelu+virkistää,+sitä+toteutan+niillä+pienillä+konsteilla+mitkä+on+vallassani,+toiset+ostavat+uusia+huonekaluja,+minä+vaan+vanhoja+siirtelen;)Onhan+siinä+myös+se,+että+hukkaan+en+raaski+vahvoja+kalusteita+laittaa,+joten+niillä+vaan+menen+ja+ehkä+kyllästymistäni+estää+tuo+paikkojen+vaihtelu.Tuohon+perään+tuli+huomautus+siitä,+että+teeskentelyä+olisi,+että+en+kirjoita+puskasta.En+ole+varma+minuako+tarkoitti+tuo+viesti,+mutta+oli+miten+oli,+en+kirjoita+muulla+kuin+nikilläni,+ja+harvoin+silläkään+muualle+kuin+pirttiin.Olisihan+se+hyvä+vaikka+purkaa+joskus+harmitteluaan,+kun+lukee+noita+niin+ikäviksi+tulleita+viestejä,+mutta+mitäpä+sillä+voittaisin,+hyvää+mieltä+en+ainakaan+saisi.Tämä+kirjoittelu+pitäisi+olla+ajankulun+lisäksi+myös+hyvää+mieltä+tuottavaa,+olemmehan+kasvottomia+toisillemme,+miksi+pitäisi+loukata+tuntematonta.Oikeassa+olet+syömään+menevä+jätetään+huomiotta,+kysymyksen+voin+heittää+Kristiina23+mukaan,+miksi?Hymyä+vaan+Noelan+tapaan;)Nyt+sitten++kohta+mansikan+makuun+pääsen+ja+kyllä+niitä+aion+syödäkin,+kaksi+laatikollista+pakkaseen+ja+muutama+litra+syötäväksi;)Saa+nähdä+mitä+muuta+matkaan+lähtee,+ehkä+siikli+perunoita,+niitä+niin+ihania,+sillin+ja+voin+kanssa+ihan+hyvin+masu+täyttyy;)Nyt+olen+hymyilevällä+tuulella,+kun+joka++lauseen+loppuun+hymy+merkki+tulee,+toivottavasti+on+tarttuva+tauti.Päivän+touhuja+ja+iloa+elämään.
  16. Huomenta,+nyt+hieman+ohuempaan+harmaan+kerrokseen+on+siirrytty,+sade+on+loppunut+ja+tiet+näyttää+kuivilta.Jokohan+sää+muuttuu,+lämpimämpää+ainakin+lupailivat.Kiva+että+Lapissa+on+ollut+hellettä,+harvemmin+näin+päin+on+ollut.Hiljaista+on+pirtissä+ollut,+sääkö+vaikuttaa+kirjoittelu+intoon,+vai+onko+muuten+köyhä+anti.Ynnämuu+sanoit,+että+ei+koko+päivää+jaksa+kirjoitusten+parissa+olla,+ei+todellakaan,+minulla+menee+pari+tuntinen+aamuisin,+kun+selailen+fasen+ja+palstaakin+vilkaisen.Pirttiin+totta+kai+kirjoitan,+sen+olette+tulleet+huomaamaankin;)Aloitus+sivullani+on+uusimmat+maailmalla+tapahtuneet+ne+tulee+seurattua.Mukava+kuitenkin,+että+on+tämä+palsta+ja+pirtti,+mihin+voi+yrittää+aivojaan+rasittaen+viestin+kirjoittaa.Kertovat+viisaammat,+että+hyväksi+tämän+laatuinen+pinnistely+on+muistille+ja+aivojen+toiminnalle.Palstalla+nyt+ei+mitään+ylen+palttista+ole+tarjolla,+mutta+joskus+joku+yllättää+ja+se+on+etsittävä+viestien+joukosta,+joskus+onnistaakin.Hattua+nostan+joka+aamu+lenkillä+oleville,+kuin++myös+ynnämuulle+,+sekin+vaatii+paneutumista,+näkyy+joillakin+onnistuvan.Samoihin+aikoihin+kävelevät,+kun+minä+istun+koneella,+omantunnon+piston+tunnen,+mutta+enpä+voi+kuin+todeta+saamaton+olen.Noela+onnea+uudelle+nimimerkille,+vaikka+olisi+se+sini-sirkku+ollut+ihan+sopiva.Luulen+että+ei+auta+nikin+vaihto,+aina+niitä+kiusaajia+riittää,+jos+niistä+kuka+välittää.Nuo+puskista+tulevat+huutelut+voi+jättää+huomiotta,+kun+aina+vaan+rekisterissä+olevalla+kirjoittaa,+ei+allekirjoita+muuta.Toivoa+sopii,+mutta+tietäen,+että+ei+korjaannu+miksikään+palstan+tilanne,+aina+noita+ilkeyksiä+saa+lukea.Ihmisillä+on+varmaan+paha+olo+tai+epäonnistumisen+tunne,+mikä+helpottaa,+kun+voi+ilkeillä+tosille.Meri-kukka+postia+sain+ja+lähetin+myös,+eikö+postini+lähde+liikkeelle?Huomenna+menen+miniän+kanssa,+torille+mansikan+ostoon+ja+nyt+toivon,+että+tänään+ei+sataisi,+voisin+saada+kuivat+marjat.Kolmekymmenviisi+euroa+laatikosta+pyytävät,+mutta+on+niitä+herkkuja+pakkaseen+saatava,+vaikka+maksavatkin+mansikoita;)Pistäytykää+pirttiin!
  17. Huomenta+edelleen+vaan+harmaaseen+aamuun.Nyt+meinaa+usko+mennä+koko+kesän+olemassa+oloon,+taitaa+kääntyä+niin,+että+vain+Lappi+saa+helteet,+meille+muille+pilvistä+ja+sadetta.Näillähän+sitä+on+pakko+mennä,+vaikka+kuinka+harmia+lykkää.+Ramoona+taas+toi+yhden+hyvän+vinkin+miten+mustikkaa+voi+leipomisessa+käyttää,+noita+mustikkapusuja+aion+kokeilla,+varoen+on+kuitenkin+syötävä,+ettei+mustikat+suun+sivuun+hujahda;)Onhan+tämä+suomenkieli+vaikea+ja+monen+laista+tarkoittava+sama+sanakin,+murteet+vaikuttaa,+tämä+Savon+murre+ihan+oma+juttunsa.Noita+mätäkuun+ja+naisten++viikon+puheita+en+ole+koskaan+oikein+todesta+ottanut.Lakkasuolla+en+ole+koskaan+ollut,+en+siis+lakkojakaan+kerännyt,+niitä+soita+harvemmassa+näillä+main+onkaan.Karpaloita+joskus+kosteikosta+olen+yrittänyt,+mutta+näpit+jäässä+ei+sekään+houkuttanut+jatkoon.Harmi+jos+tuolla+tapaa+lakkoja+poimivat+miten+ynnämuu+kerroit,+johan+ne+muussiksi+menevät+vaikka+raakojakin+olisi.Ikävää+tuo+rastaiden+kuolema+verkkoihin,+mielestäni+on+sellaisia+verkkojakin,+että+niihin+ei+lintu+takerru.Työmaata+riittää+Hurskaisella+noiden+pensaidenkin+kanssa,+jos+sitten+marjoja+itselle+jää+onhan+se+pieni+aherrus+palkka.Oma+mehu+on+siitäkin+hyvää,+tietää+ettei+lisäaineita+ole.Onnea+Venlastiinalle+ja+toisillekin+neitsyen+merkeissä+syntyneille,+teitä+muistini+mukaan+on+toisijakin,+vai+onko++Venlastiina+peräti++leijona?Kiva+se+on+naputella+viestejä+kilpaa,+siellä+Laten++kanssa;)Tuo+hommahan+se+on+aina+edessä,+kun+maalle+menen,+takkaan+ja+hellaan+tulet,+että+kosteus+poistuu+ja+lämpöä+tulee,+kuten+Himmelsauge+kirjoitit.Kyllä+heinä+ainakin+kasvaa+vauhdilla,+melkein+minun+mittaista+oli+pihan+perillä+kun+viikatteen+kanssa+heiluin,+onneksi+punkit+ei+minusta+tykkää,+tai+ainakaan+vielä+en+ole+sellaista+tavannut.Omenia+ei+todella+kovin+runsaasti+ole+luvassa+ja+etelän+puolella+puuta+ne+mitkä+nyt+sitten+ovatkin.Meri-kukka+kyllä+postia+laitoin+sinne+Suomi24:+jän+laatikkoon+ja+sinun+viestisi+kyllä+sain,+mikä+nyt+vikaan+sitten+meni.Minulla+vain+tuo+Suomi24+tiedossani.Jossakin+aurinkokokin+paistaa,+näin+huomasin,+ja+juhannuskin+on+jo+huomioitu+tulevana+kesänä,+sen+sitten+näkee+ken+elää.Poistoja+on+kai+hyvä+poistella,+jos+sopimattomaksi+katsotaan.En+oikein+ymmärrä+noita+ketjuja+mitä+tuolla+palstalla+liikkuu,+mutta+eipä+ne+kai+ole+minun+ymmärrykselle+tarkoitettujakaan.Pirtissä+on+paras+pysyä+niin+kauan,+kun+tätä+jaksaa+ja+sitten+lukijaksi++siirtyä,+puskista+en+kirjoita+milloinkaan.Jätän+väliin+jos+en+tohdi+omalla+nikillä+mukana+olla.Nyt+katselemaan+päivän+touhuja+mitä+sitä+keksikään,+vähän+meinaa+mieli+matalalle+painua+tämä+ainaisen+harmaiden+keskellä.Pakkasen+sulatin+eilen,+mansikoita+kun+vielä+jostain+saisi,+taitavat+raakoina+jo+märäntyä+pellolle.Voikaa+hyvin+ja+nostatelkaa+iloa+elämään+jotakin+kautta,+sää+ei+sitä+tee.
  18. Huomenta+ja+vesisadetta,+ei+nyt+meinaa+ilmat+seljetä,+pitäisi+jo+kesäinen+sää+olla+suotavaa.Lämmintä+on+luvattu,+mutta+neljäntoista+asteen+tienoilla+mennään.Eipä+ollut+mansikat+metsän+puolella+kypsyneet,+mutta+seinän+vierustalta+yli+puoli+litraa+keräsin+ja+maistuipa+kesäiseltä+mansikka+maito,+edes+se+kesän+mieleen+toi;)Vastan+teko+reissulla+mustikka+maita+katselin,+ei+kypsiä+ainakaan+ja+ei+viime+kesän+sadon+malliin+ollenkaan.Perunakin+jollotti+paikoillaan,+yksi+ainoa+kukka+koko+peruna+penkissä,+saa+nähdä+noston+aikaan+pääseekö+edes+uuden+perunan+makuun,+oma+laittamista.Puutarhamansikka+raakileina,+kaiketi+pilaantuu+semmoisena,+surullista+kertomaa.No+olihan+jänis+pitkäkorvaisena+seurattavana,+vai+rusakkoko+oli,+se+syödä+puputti+ja+antoi+meille+katselu+iloa,+silmän+ruokaa+antoi+myös+monen+kirjavana+kukkiva+takapiha,+sitä+en+antaisi+lyhyeksi+nyt+leikatakaan,+kukkakedoksi+saisi+pysyvästi+jäädä.Kivasti+olette+pirtissä+seurustelleet,+mukava+lukea+aikaan+saannoksia.Sini-sirkku+mustekala+paistoksista+kertoi,+olen+kyllä+ynnämuun+kanssa+samoilla+linjoilla,+ei+mitään+noita+kummallisuuksia+(suomalaiselle)+suuhuni+ole+eksynyt,+tuskin+eksyykään,+niin+ennakkoluuloinen+olen.Kristiina23,+sinulla+euroja+säästyy,+kun+ruokasi+melkein+ilmaisena+saat,+tyttärellä+sitten+lasku+vaan+isona+pysyy,+kun+ruokaa+pois+antavat,+kun+ei+kelpaa+muokata+uuteen+uskoon.Hurskainen+taistelee+verkkojen+ja+lintujen+kanssa,+toivottavasti+marjat+saat+itsellesi.Eipä+näkynyt+meri-kukkaa++näissä+maisemissa,+kai+postia+sait+kuitenkin?Tämän+kaltaista+taitaa+jatkossakin+elämän+kulku+olla,+jospa+nyt+edes+pikkusen+valoa+tuon+sään+suhteen,+vielä+ehtisi+kesäkin+mallinsa+näyttää,+vaikka+hämärtyy+ja+viileneekin+yön+aikaan.Odotellaan+ja+toivotaan,+aina+se+toivo+olisi+elämässä+mukana+olla,+vaikka+kovin+koetteleekin+välistä.Sisähommilla+tämä+viimeinen+täysi+heinäkuun+viikko+alkaa,+no+onneksi+puuhaa+löytyy,+siltä+osin+kaikki+hyvin.Sanotaan+että+sateen+jälkeen+pouta,+sitä+odottaen+toivottelen+kärsivällisyyttä+meille+kaikille,+näyttää+niin+kuin+taivas+selkenisi,+taitaa+ajatuksen+voimalla+toimia,+kuten+Venlastiinankin+maisemissa,+hyvä+tästä+vielä+tulee,+heipparallaa!