Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+ja+pilvipoutaisessa+päivä+aloitellaan,+lämmintä+kuitenkin+kolmetoista+astetta+ja+luvassa+lisää.Näyttää+siltä,+että+puut+on+kylmän+kestäneet+ja+koivukin+tuuheassa+lehdessä,+peittää+hyvin+jo++kauempana+olevan+liikenteen.Kesä+se+nyt+on.Viisaita+olette+puhuneet+ja+selvää+sanojen+merkityksestä+ottaneet,+minä+en+etsimistä+jatka+(laiska)+tyydyn+teidän+osaavien+tietoihin,+ja+oma+näkemykseni+asioista+on,+,+pakana+vastakohta+kristitylle.Näin+puhuttiin,+kun+kristinuskoa+levitettiin+aikoinaan+sinne+missä+ei+sitä+ollut,+sotiakin+uskonnon+vuoksi+on+tehty+ja+niin+edelleen+on.Mikään+uskonto+ei+kaiketi+tappamiseen+kehota?Tänä+päivänä+ei+voi+puhua+pakanasta+,sillä+joka+paikasta+noita+uskonnonkin+vapauksia+tulee+ja+parasta+on,+kun+jokainen+tekee+selväksi+omalta+kohdaltaan+mihin+uskoo.Pappi++vihkimyksellään+ei+yksinomaan+ole+asia+joka+uskovaiseksi+tekee,+ihmisen+teot+sen+sanelee.Voisiko+sanoa,+minulla+lapsen+usko,+uskon+hyvään+ja+yritän+toimia+sen+mukaan,+tämä+tästä+uskon+asiasta+omalta+osaltani.Mikäs+kalat+järvestä+on+vienyt+rituliini38,+niitä+kai+on+sellaisia+aikoja+jolloin+taivaan+merkit+kalojen+elämään+liittyy,+näin+olen+kuullut+kerrottavan.Onpa+hyvä+nyt+Hurskaiselle,+kun+uudet+jalkaan+sopivat+kengät+saa,+jospa+askel+niillä+korjaantuisi.Kyllähän+se+sota+opetti+jos+jonkinlaisia+elossa+selviämisen+taitoja+ja+täytyy+näin+jälkikäteen+todeta,+että+osaavia+olivat+ihmiset+pakon+edessä.Muistan+sellaisen+sikuritopan,+mitä+kahvin+tai+sen+korvikkeen+sekaan+laitetiin,+makuako+vai+väriä+antamaan,+en+muista.Nyt+onkin+aika+laittaa+piste+ja+jäädä+odottamaan+mitä+viisasta+te+kirjoittajat+keksittekään,+minä+tyhmääkin+tyhmempi+saan+tuotoksista+nauttia;)Aina+sitä+jotakin+oppii+vanhanakin;)Päivän+iloja+ja+kauneutta+teille+kaikille.
  2. Huomenta+uuden+viikon+alkuun,+kauniina+alkaa+ja+kai+siitä+yhä+paranee+siis+lämmön+lisääntymisen+myötä.Johan+tuo+olisi+aika+kesän+tulla,+kohta+ei+ennätä+ollenkaan.Minulta+toissa+yönä+palentui+muutama+kurkun+taimi,+en+tahtoisi+uskoa,+mutta+muutakaan+syytä+en+keksi,+olihan+se+pakkasyö,+mutta+että+parvekkeellakin.Lukeminen+on+minulta+jäänyt+tyystin,+mitä+nyt+aikakausi+lehtiä+joskus+luen,+nekään+ei+juurikaan+kiinnosta,+joskus+kuitenkin+mukavan+ja+mielenkiintoisen+luvun+löytää.Enimmäkseen+ne+juoruja+kertovat+näistä+julkisuuden+ihmisistä.Olen+ajatellut,+että+pitäisi+taas+sisäistää+lukemisen+taito,+jos+vaikka+loppuu++käsitöiden+teko+jostakin+syystä,+olisi+yksi+vaihto+ehto+lukeminen,+ajan+kuluna.En+tunne+kehun+hajuja+rituliini_38;)Historian+mielenkiintoinen+kirjallisuus+saisi+minutkin+ehkä+kirjojen+pariin.Uskonnon+vuoksi+on+kautta+aikojen+tehty+hirmutekoja,+mutta+että+vielä+nytkin,+kun+mielestään+sivistystä+ja+tietoa+on+saatu+kaikesta,+tehdään+näitä+hirveitä+asioita.Tuo+hurmos+mikä+saa+nuoret+miehet+itse+tuhon+lisäksi+tuhoamaan+toisia+ihmisiä+on+todella+pelottava.Onhan+se+tapahtunut+viime+sodankin+aikaan,+yksi+mies+sai+koko+kansan+uskomaan+omaan+paremmuuteensa+ja+näillä+oikeuksilla+tekivät+mitä+tekivät.Väärin+on+sanoa,+että+koko+kansan,+varmasti+oli+toista+mieltäkin+olevia,+mutta+ne+sivuutettiin.Suru+on+mittava+kaikissa+maissa,+tuon+tuhon+vuoksi.Ikävä+sanoa,+että+tänäkin+päivänä+noita+johtavia+ihmisiä+löytyy.Ehkä+kalaonni+ainakin+parempi+siellä+veden+äärellä+kuin+keskellä+peltoa+Hurskainen;)Meinaatkos+ongella+istua,+sitten+kun+siellä+tarkenee?Tänään+taas+edessä+sellainen+päivä,+ei+suunnitelmia,+tehdään+mitä+eteen+sattuu,+mukava+voi+päivästä+tulla,+kun+mieli+tuon+auringon+myötä+on+nousu+suunnassa.Samanlaisia+fiiliksiä+myös+teille+toisille.
  3. Huomenta+ja+hyvää+ja+kauniin+näköistä+helluntaita+ja+liput+saloissa+heiluu,+onhan+kesäkuun+neljäs,+puolustusvoimien+lippupäivä.Auringon+paiste+mittariin+on+nostanut+jo+neljäntoista+asteen+lämmön,+totuus+taitaa+olla+siinä+kymmenen+astetta+vähemmän.Jospa+nyt+säätila+muuttuisi+ja+tuota+kauan+kaivattua+lämpöä+saisimme.Nuo+murteet+on+mukavia+kuulla,+täällä+Savossakin+aika+harvoin+sitä+oikeaa+"viäntämistä"+harvemmin+kuulee,+mutta+muun+paikkakunnan+ihminen+kyllä+savolaiseksi+tunnistaa.Itse+puhun+jotain+siansaksaa,+joku+sana+menee+niin+vahvasti+Savoksi,+että+itsekin+sen+tunnistan,+mutta+ei+täyttä+murretta+enää+kylläkään.Muutama+sana+on+jäänyt+puhekieleeni+pysyvästi,+kuten+kun+muut+sanoo+katsó,+minä+sanon+kaho+ja+se+tuntuu+niin+oikealta;)Outo+sana+minulle+myös+tuo+sokkero,+muussia+se+meillä+on+ja+porkkanasta+tehtiin+tuuvinkia.Tuo+huttu+muistuttaa+jotakin+puuron+tapaista,+tuttu+sanana,+mutta+syönyt+en+ole.Hyväähän+se+peruna+muussi+on,+hyvin+vatkattuna+nokare+voita+sisältäen,+hyvin+maistuu,+jos+jää+tähteeksi+niin+peruna+velli+nopsaan+syntyy.Peruna+vellin+sekaan+kuivahtaneita+leivän+paloja+ja+voita+tietenkin,+maistuu+näinkin.Tulipa+vesi+kielelle+kun++leipäressun+muistin,+voita+pannulle+ja+kuivahtaneet+leipäviipaleet+siihen,+hieman+ruskettaen,+maitoa+päälle+niin+että+leivät+peittyvät,+kiehahtaen,+hiukan+suolaa+ja+jopa+onkin+hyvää.Eipä+taida+nyky+nuoret+näistä+herkuista+mitään+tietää.Puolukka,+sokeri+ja+ruisjauhot,+herkkua+tästäkin+tuli,+voisi+kuvitella+jonkun+jugurtin+korvike.Minunkin+lähellä+on+sellainen+kenttä+missä+näitä+laitteita+on+kaupunkilaisten+käyttöön,+kai+siellä+porukka+käykin,+itse+en+ole+käynyt+edes+katsomassa,+että+se+siitä+kunnon+hoitamisesta.Ilohan+se+on+taitojaan+jakaa,+minulla+vielä+paljonkin+näitä+koneen+käyttöön+liittyviä+opittavana,+mutta+hyvä+että+edes+tämän+verran+olen+kärryillä.Aloittelijaa+pystyisin+kyllä+alkuun+opettamaakin,+ainakin+pankkiasioiden+hoidossa.Ehkä+oli+tarkoitus+rennon+tuntuiseksi+se+juhlava+tilaisuus+saada,+kun+saksien+kanssa+leikittelivät+nämä+päämiehet.Oletkos+kalassa+verkkojen+kanssa+käynyt+Hurskainen?Aika+selvittäminen+niissä+on+ja+kalan+päästöt+verkosta+myös+kylmällä+säällä+käsiin+ottaa.Minä+en+tenniksestä+en+juuri+muistakaan+pallopeleistä+tykkää,+no+ei+urheilun+katsominen+muutenkaan+minua+innosta.Tänään+voi+tarjeta+istua+parvekkeella,+kun+aurinko+sinne+helottaa,+ei+muuta+toivotusta+kuin+heleää+helluntaita.
  4. Huomenta+edelleen+viileään+ja+sateiseen+päivän+alkuun.Viisi+astetta+mittarissa+ja+melko+viileältä+tunti,+kun+parvekkeelle+vuodevaatteet+kiikutin+yöpaitasillani.Ei+tällä+hetkellä+sada,+mutta+tuulee+yhä+vaan.Helluntaihan+se+huomenna+on,+jotenkin+sitäkään+ei+meinaa+muistaa,+ennen+kaksipäiväinen+oli,+juhlavalta+tuntui.Usein+mökki+aikaan+laitoin+sipuleita+maahan+ja+pääskyset+tulivat+tirskahtelemaan+eka+kertaa,+vanhoja+pesä+paikkojaan+tutkimaan,+se+tuntui+kesältä.Eiköhän+näihin+uskovaisiin+mahdu+monen+sorttista+väkeä,+ihon+väriä+ajattelematta,+suuntautumisista+erilaisiin+uskoihin,+kaikilla+taustoja+joita+ei+haluta+myöntää.Julmuutta+uskon+varjolla+on+ollut+ja+tulee+olemaan,+kuuluipa+mihin+ryhmään+tahansa.Ehkä+pirtti+ei+nyt+päälimäisenä+kiusan+teko+kohteena+ole+kellään.Kaikenlaisia+tutkimuksia+sitä+tehdäänkin,+yhdeksän+vuotta+sitten+olin+vielä+menevä+ihminen,+huumoristakin+tykkäsin,+nyt+voisi+sen+mukaan+ruveta+laskemaan,+että+lähellä+90+olisin+sitten+dementisoitunut,+nykyään+jää+nauraminen+vähäiseksi.Ihmettelenkin+kovasti+mikä+ihmisiä+naurattaa,+melkein+puujalka+vitsitkin+saavat+hohottamaan.Olen+kaiketi+tosikoksi+syntynyt,+joskus+tilanne+komiikka+saa+nauruni+alkamaan,+ei+meinaa+loppuakaan,+voisi+kai+hysteriaksi+myös+mainita.Älä+moista+sure,+kuin+työtuntien+vähenemistä+,+eiköhän+noita+ole+sinulle+kertynyt+Hurskainen,+nyt+enemmän+sitä+lepopa+ja+nautiskelua.Pieni+matka+voisi+tehdä+hyvää.Yksi+hyvä+piirre+on+tullut+minunkin+ostosten+tekoon,+harkitsen+ja+hylkään,+joskus+kyllä+sitten+sorrun+vanhoihin+tapoihin+ja+ostos+kassiin+siirtyy.Sitä+on+tuskaillut+tämän+tavaran+paljoutta+ja+nyt+jo+yrittää+järjellä+ajatella+kauppaan+mennessä+mitä+todella+tarvitsee.Onhan+se+mukava+kuulla,+että+ihmisiä+on+siellä+ylläpidon+puolella,+olen+sen+kyllä+huomannut+jossakin+yhteydessä,+jospa+tuon"+Palveluvirheen+"kuntoon+saisivat.Nyt+pitää+alkaa+elämää+tämän+koneen+ulkopuolella,+puuhaa+riittää,+kun+vaan+saisi+itsensä+innostumaan.Mukavaa+helluntai+aaton+päivää+ja+odotellaan+kärsivällisesti+sitä+lämpöä+päiviimme.
  5. Huomenta+sateisesta+Savosta,+lämmintäkin+vain+alle+yhdeksän+astetta.Tein+sellaisen+havainnon,+että+kyllä+seurannassa+ollaan,+kenen+sitä+en+tiedä.Eilen+mainitsin+mainoksen+tuolta+pirtti+ketjun+alareunasta+ja+eikös+muuttunutkin+toiseen.Ei+mainoksessa+moitittavaa+ollut,+tulipahan+mainittua;)Ei+meinaa+kesä+nyt+tulla,+kasvu+jumittautuu+paikoilleen,+ei+edisty+yhtään,+vaikka+perunoita+jo+kotimaasta+nostettiinkin.Hinta+voi+olla+kilolta+melkoinen.Tätä+samaa+ikkunasta+katselua+on,+kun+siirsin+pöydän+taas+ikkunan+eteen,+kun+auringon+paiste+kävi+ruutuun+edellisessä+kohteessa.Kukapa+se+kieltäisi+omasta+ikkunasta+katselun,+ei+siitä+nyt+arvaa+ketään+varsinaisesti+tuijottaa,+ohi+kulkijoita+ovat.Iloinen+yllätys+Hurskaisella,+ei+tainnut+joka+päiväinen+vieras+ollakkaan?Älä+nyt+kaikista+herkuista+kieltäydy,+jätä+vaaalla+seisominen+vähempään.`Niin+sitä+uusiin+ympyröihin+sopeutuu,+vaikka+aina+arveluttaakin,+muutama+päivänä+on+mökkini++mieleen+tullut,+onnellista+aikaa+siellä+elely+ja+asuminen+oli.Hyvä+sinulla+varmaan+tässä+nykyisessä+kodissasikin+on,+näin+olen+ymmärtänyt+sini-sirkku.En+ole+tuollaista+selvitystä+joutunut+tekemään+mistä+Mdk-Mdk+kertoi+ja+ynnämuukin+mainitsi,+en+tiedä+onko+edessä+milloin,+tarkoiksi+ovat+tulleet+joka+paikassa.Kela+korttia+asioinneissa+melkein+aina+tarvitaan.Tämä+kone+on+todella+mukava+maksupaikka,+rauhassa+saa+toimia+ja+ei+tungosta+ei+jonottamista.Ramoona+kertoili+saariston+ihanuudesta,+ei+ole+kokemusta,+vain+näitä+järviä+olen+seilaillut,+ihania+nekin+ja+joskus+kalaisiakin.Varmaan+on+olot+toisenlaiset+muissa+maissa,+nämä+meidän+yhteisen+luonnon+annit+meillä+melko+vapaasti+käytettävissä,+marjat+metsästä+ja+kalat+järvistä+voidaan+ihan+itse+kerätä+ja+leiriytyminenkin+onnistuu+aika+laikka+hyvin.Olot+muualla+paljon+ahtaammat,+kuin+työehdotkin.Poikani+tytär+päivitteli+sitä+juuri+Espanjassa,+siellä+aivan+lapsen+kengissä+ammatillinen+järjestäytyminen,+mitään+luottamus+miehiä+ei+tunneta.Toivottavasti+apu+nyt+löytyy+muorin+vaivoihin,+kyllä+tässä+olen+minäkin+jotakin+vuosi+tarkastusta+pyrin+saamaan,+noita+vuosikymmeniä+kun+kertyy.Saa+nähdä+onnistuuko,+kun+nuo+säästöt+painaa+päälle+ja+mitään+suurempaa+vaivaa+ei+ole+esittää.Nyt+sitten+jännitystä+elämään,+lähteekö+vai+ei,+en+millään+jaksaisi+uutta+veivata,+päivän+hyvyyttä+kaikille.
  6. Lauantai+aamun+hiljaisuutta,+taivas+pilvetön+ja+aurinko+paistaa,Tuskin+kovin+lämmintä+kuitenkaan,+vaikka+suojaisessa+paikassa+saattaa+hyvinkin+tarjeta.Eilen+istuin+taas+tavakseni+tulleena+tapana+parvekkeella+ja+pakko+oli+pois+lähteä,+niin+kuumaksi+muuttui,+vaikka+tuuli+olikin+voimakas+ei+jäähdytystä+lasien+läpi+laskenut.Pelottaa+tämä+viestin+kirjotus,+kun+ei+osaa+sanoa+miten+osaisikaan+niin+tehdä,+että+lähtemään+saisi.Katselin+Facebookista+vieläkin+Koiviston+hautajaisiin+liittyviä+kuvia,+haudalla+kävi+paljon+kunnioitusta+osoittavia+ihmisiä,+silloin+illan+mittaan.Mies+myös+joka+ei+lakkia+päästä+saanut,+mutta+sitten+ajattelin,+tuskin+se+olisi+presidenttiä+ärsyttänyt.Kyllä+nuo+häviävät+kirjoitelmat+verenpainetta+nostaa,+nyt+myös+ajattelen,+että+jos+uusiksi+menee,+lyhemmäksi+jää.Tuo+salasanojen+muistaminen+yksi+harmi+muiden+mukana,+olen+pyrkinyt+samaan+salasanaan+mahdollisimman+monessa+tarpeessa,+vaikka+kehoittavatkin+usein+vaihtamaan+niitä.Ajattelen,+että+mitäpä+kiusaa+minulle+kukaan+haluaisi+tehdä,+ei+tämän+ikäisellä+ihmeitä+salaisuuksia+ole.Minun+kokemukseni+siltä+osin+missä+olen+vakuutus+yhtiöihin+joutunut+turvautumaan+on+hyviä,+sen+olen+saanut+mitä+vailla+olen+ollut.Saapa+ne+rahakkaat+nauraa+eläkeläisille,+kun+noita+punalappusia+katsellaan+ja+muitakin+tarjouksia,+ei+näillä+tuloilla+kovin+rehvastella.Minua+taas+hirvittää+tuo+ruuan+hukkaan+heittäminen+mitä+varsinkin+nuori+väki+tekee.onkohan+koettava+joku+katastrofi,+että+elämisen+tarkasti+elo+opitaan.Loma+kuukausi++se+on+toukokuu,+ei+näillä+helteillä+mitä+on+ollut+ja+luvassa+taas+on+siitä+lomasta+täysillä+voi+nauttia,+toki+lepoa+ja+vaihtelua+työssä+käynnin+suhteen.Tuntuu+kuin+Laten+ja+Venlastiinan+perheessä+erikoisesti+noita+ongelmia+riittää,+mistä+sekin+johtunee.Kunpa+tässä+nyt+hyvä+uskoisena+tämän+laatuisia+puhun,+miten+sitten+käynee+minun+lähettämisen+kanssa.Onkohan+joku+linkki+yhteyden+huonous,+kyselee+ymmärtämätön+mummo,+joku+syy+se+pitää+olla+joka+noin+hankalaksi+heittäytyy,+vai+onko+Suomi24+se+joka+tätä+aiheuttaa.Toivotaan+että+joskus+päivä+paistaa+ja+vietit+lähtee+kuin+rasvatut.Nyt+sitten+varpaiden+pystyyn+nosto,+lähteekö+vai+ei?Mukavaa+viikonlopun+alkua,+lupsakkaa+eloa+kaikille.
  7. Helatorstai,+kesän+ennuste,+aina+on+kesän+tuntu+tähän+päivään+liittynyt,+nyt+vähän+pilviä+taivaalla,+sadetta+on+ennustettu,+mutta+se+olisi+hyvin+tervetullut.Koivu+eilisen+aikana+kasvatti+lehtensä+niin,+että+näkyvyys+säämittariin+peittyi,+on+tuossa+kaupan+seinässä,+muutaman+kymmenen+metrin+päässä.Nyt+on+turvauduttava+omaan+mittariin+ja+se+näytti+yli+neljäätoista+kun+heräsin.Tänään+saatetaan+viimeiselle+matkalle+Mauno+Koivisto,+presidenttimme,+hänen+muistonsa+on+suoraselkäisenä+miehenä+mieliin+jäänyt.+kansan+mies+sanan+täydessä+muodossa.Sinnikkäästi+kouluttautui+aina+presidentiksi+asti,+täyttäen+paikkansa+kunniakkaasti.Siunattua+taivas+matkaa+hänelle+ja+voimia+omaisille+surun+keskellä.Ristiriitaisia+on+nuo+pakolaisiksi+pyrkivien+ja+turvapaikan+saajien+asenteet+ja+elämä.En+ole+kovinkaan+paljon+asiaan+paneutunut,+mitä+nyt+media+hehkuttaa,+mutta+aika+oudolta+ja+sekavilta+nuo+asiat+tuntuvat.Kunpa+se+todellinen+apu+koituisi+heidän+avukseen+jotka+apua+tarvitsee,+muuten+olen+sillä+kannalla,+että+maassa+maan+tavalla,+tuskin+missään+muuallakaan+esimerkiksi+suomalaisille+eri+vapauksia+annetaan.Noin+on+sipulikukkasten+kohdalla+tehtävä,+kuten+Hurskainen+teet,+joskus+varmasti+houkutus+suuri+leikata+varret+pois,+mutta+silloin+se+sipuli+ei+voimaa+uuteen+kasvuun+saa.Pienellä+käytöllä+auton+ikä+venyy,+kun+kunto+kestää.En+ajatellutkaan+Ramoona,+että+saksien+tai+lapion+kanssa+siellä+puistoissa+kuljet,+mutta+sanonta,+että+varastettu+oksa+kasvaa+sai+kysymykseni+aikaiseksi.Kukka+ihmiseksi+sinut+olen+huomannut,+houkutus+varmasti+oli+saada++jotakin+muistoksi.Eihän+kovin+monikaan+kukka+meidän+ilmastoa+kestä.Saa+nähdä+miten+onnistaa+tämä+viestin+lähetys+tällä+kertaa,+nämä+tietotekniikan+asiat+yhtä+hepreaa+kuin+moni+muukin+asia.Yhteyksiä+on+yritettävä+hallita+puhelimen+,+kuin+myös+tämän+koneen+kanssa,+käy+joskus+hankalaksi.Mutta+eipä+surra.Tänään+varmaan+moni+hiljentyy+katsomaan+ja+kuuntelemaan+presidentin+viimeisen+matkan+saattoa,+näin+se+elämä+kaikkien+kohdalla+kohtaa+pääte+pisteen.Rauhaisaa+päivää+näissä+merkeissä.