Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenet+Lankalauantaihin,+niin+se+meni+se+pitkäksi+sanottu+perjantai,+vähän+laiskan+oloinen+olin,+mutta+eiköhän+se+ihan+hyvää+tekee+näinkin.Kaunis+päivä+noussut,+pakkasen+puolella+on+usean+asteen+verran,+taivas+kauniin+vaalean+sininen.Tulipa+hyvän+oloinen+päivä+lentää+Kyöpeliin,+tuultakaan+ei+pahemmin,+voi+ne+syrjään+lennot+epäonnistua;)Ylikypsä+on+tuonut+tervaksia,+tosin+toiseen+ketjuun,+mutta+tänne+on+tarkoitettu,+sytyttelen+tulen+takkaan,+jos+joku+vaikka+makkaraa+haluaa+ennen+matkaa+paistella.Olipa+onnistunut+video+MummeliMiaalla,+noin+saatiin+pukeutumisohjeet,+senkin+vaan+vaatetta+niskaan,+luutia+varmaan+löytyy,+moppikin+käy.Ei+tuo+tanssi+mallikaan+niin+vaativa+ollut,+etteikö+mukaan+pystytä.Minulla+on+joskus+hankittuna++noita+hely+vaatteita++sieltä+etsin+rimsuja+rimsun+päälle,+kimallettakin+löytyy.Kyllä+sitä+jotakin+viitan+tapaista+löytyy+miehille+myös,+lämmintä+jalkoihin,+olisiko+ne+Reinot+vai+peräti+huopikkaat,+niillähän+tanssikin+sujuisi,+mukaan+vaan+kaikki+miehen+puolet,+aina+se+mies+kuitenkin+turvana+tarvitaan.Tiedä+miten+villiä+siellä+Kyöpelissä+onkaan,+voi+olla,+että+matkaan+lähtevät+miehet+sille+tielleen+jäävät,+on+ne+noidat+juomansa+tehneet.Konjakki_+jo+ehti+huomata+noidat+vetävän+näköiseksi,+no+se+on+vientiä+sitten,+koeta+nyt+kumminkin+imureinesi+kotiin+päästä,+älä+anna+houkutuksen+voittaa;)Lähdeppä+Hurskainen+mukaan,+voi+olla+että+noitajuomia+on+varattu+sinun+vaivoihisi+ja+reissun+jälkeen+hypit+vaikka+minkälaisten+patjojen+päällä+tai+ilman+niitäkin,+hauskaa+on+luvassa.Venlastiinalle+pettymys,+kuten+meille+kaikille+tuo+Lokarin+epäonninen+lento+ja+noitatytön+kadottaminen,+ei+nähty+hienoa+laitetta+mikä+lentopelinä+oli,+kai+se+ei+sitten+niin+hyvä+ollutkaan,+kun+kyydissä+olleen+pudotit,+vauhtiko+oli+liian+kova.Olisihan+se+yllätys,+kun+Late+olisikin+noidan+asussa,+mutta+ei+mikään+este+tuo+vaihdoskaan,+kunhan+vaan+mukaan+tulette,+lämmintä+kovasti+tarvitaan+pakkasyön+varalle.Neeassa,+käärmekeittoa+siinä+padassa+porisi,+hirvittää+maistaa,+kun+muutenkin+niin+inhoan+käärmeitä.+mutta+voihan+niistä+myrkkyineen+oivan+lääkkeen+moneen+vaivaan+saada.Muorikin,+yritä+vaan+jonkun+kyytiin+tulla+rollaattorin+kanssa,+kyllä+se+reissu+palkitsee,+on+vuoden+tapahtuma.Kristiina+23+ja+ynnämuu+vielä+mukaan+olisi+saatava+ja+missä+sini-sirkku+ja+meri-kukka,+aina+ovat+mukaan+lähteneet,+toivotaan+kaikkien+suunnitelmien+toteutuvan+ja+illalla+taivaalla+lentelee+melkoisen+kummallisia+luutia,+kissatkin+mukaan+otetaan+ja+iso+kahvipannu,+onhan+kahvit+mukaan+otettava+jo+kylmyyden+vuoksi.Kuppi+kuumaa+siellä+lennon+tiimellyksessä+hyvää+tekee,+jos+halua+on+nurkkakaapilla+voi+pienen+lämmikkeen+myös+nauttia.Nyt+tätä+oikeaa+elämää+viettämään,+kauppaan+kiirehdin,+heippa!Mielikuvitus+lentämään+;););)
  2. Huomenta,+seitsemän+asteen+pakkasesta+tähän+pitkään+päivään+lähdetään,+muistini+mukaan+se+pitkäksi+aina+lapsena+muodostui,+usein+myös+pilviseksi.Mielikuvitusta+mukaan+ynnämuu,+sillä+kestää+luudatkin+ilmassa;)Ehkä+tuo+leikkimielisyys+on+kaikkoamassa,+aina+enenemissä+määrin+ne+entiset+hauskuudet+ei+naurata,+harmi+sinänsä,+naurulla+se+ikä+vaan+jatkuu;)Valmis+olen+kyllä+lentomatkalle+lähtemään,+pitääkin+katsella+mitä+päälleen+laittaisi,+menisikö+entisillä?Huvaksi+on+lumen+kohdalla+käynyt,++vain+auraus+kinoksien+kasoja+joku+näkyvissä,+se+lumi+mitä+tuli,+suli+heti+kohta.Uskoinkin,+että+Venlastiina+ja+Late+matkalle+lähtevät,++joka+vuosi+näin+on+ollut,+hieno+kulkupelikin+teillä+on.Ohjaus+onnistuu+Venlastiinalta,+kun+on+tuttu+reitti,+ellei+nyt+mitään+houkutuksia+tielle+eksy.Neeasa+myös+matkalle+lupautunut,+eiköhän+kello+22.00+lähtö+tapahdu,+tuijottele+niihin+aikoihin+taivaalle.Muistelen+matkan+tuohon+aikaan+lähdettynä,+vie+puolen+yön+paikkeilla+perille.Ramoonalle+kiitos+tuliaisista,+olen+kerran+minä+tehnyt+tuota+pashaa,+mutta+on+se+sellainen+makea,+että+todella+himokkainkin+makean+nälkäinen+täyttymyksen+saa.Hyvää+pieninä+annoksina,+juurikin+pullan+päällä.Tuosta+Pokrovan+luostarista+juuri+kertoikin+pappi+Iisalmen+sokkomatkalla,++että+se+on+todella+kaunis+ja+mainitsi+myös+nämä+myyjäiset.Minulla+ei+tuota+perinteistä+muottia+ole,+tein+sen+pashan+suodatin+telineessä.Mämmiä+aion+tuokkosen+ostaa+minä+myös,+huomenna+käyn+kaupalla+ja+sitruunatkin+unohtui,++sitä+rahka+piirakkaan+kaipaan.Näin+eilen+kaupassa+käydessä+yhdellä+kassa+rouvalla+oikean+noidan+hatun,++sellaisen+hankin,+korkea+suippo+,+isolierinen+musta+laitos,+nauhoja+ja+höyheniä+koristeena.Vintille+tuota+mattoa+kiipeän+viemään,+pitää+katsoa+löytyisikö+jotakin+päälle+sopivaa,+liehuvaa+kuten+Ramoona+mainitsit."Pääsemistä-+pahasta-"+toivoit+veretöntä+pääsiäistä,+näin+varmaan+toivomme+kaikki,+ainakin+tämän+ikäiset+jo+sodan+nähneinä.Ympäri+maailmaa+noita+uhkia+vaan+leijuu,+ei+ihmiset+pääse+tavoistaan.Aika+moni+tuon+"konjakin"+tapaan+lääkitsevät+itseään,+toivottavasti+iloa+tuottavaa+lääkettä+nautit,+kuin+toisetkin;)Voi+että+Hurskaista+nyt+koettelee,+ajattelen+että+huimaus+juuri+siitä+tasapaino+elimestä+tai+niskojen+jumittumisesta+johtuu,+nämä+vaivat+ilmenee+minulla+myös,+lepoa+suosittelen+sinulle,+kuin+itselle+myös,+kun+malttaisi.Kotosalla+ne+pyhätkin+menee,+ehkä+rauhoittumista+elämämme+kaipaa.Minulta+meni+ohi+se,+että+oliko+odotettavissa+joku+vaara,+kun+niin+aseistuivat+siellä+lentokentällä?Hiljainen+aamu,+varmaan+ihmiset+lepäävät+työpaineiden+jälkeen,+katsoin+eilen+illalla,+kun+Onni-bussi+tuli+etelästä,+toi+valtavan+paljon+väkeä+näille+meidän+kulmille.Ehkä+liikettä+odotettavissa,+kun+pääsevät+vauhtiin;)Minulla+rauhallinen+päivä,+kaikki+on+tehty+mikä+mielessä+oli+ja+nyt+sitten+vaan+nautiskelen.Huomenna+leivon+pullaa+ja+sitä+rahkapiirakka,+sitä+tuon+vaikka+viemisiksi+Kyöpeliin,+oikein+mukavaa+ja+hiljaista+Pitkääperjantaita+teille+pirtin+lukijat+ja+viestijät.
  3. Huomenta+kiirastorstaihin+ja+pääsiäisen+alkamiseen,+niin+kevään+merkit+etenee,vappu+jo+parin+viikon+päästä.Kirkas+taivas+ja+aurinko+jo+korkealla,+mutta+ei+lämmintä+kumminkaan,+mutta+näinhän+se+keväällä+sääkin+kenkkuilee,+kyllä+se+siitä+lämmintä+vielä+tekee.Lokari+kyselee+sieltä+rapakon+takaa,+että+onkos+Kyöpeliin+menijöitä,+kovin+epävarmalta+tuntuu,+ei+ainakaan+kukaan+ole+ilmoittautunut.Lokarilla+oma+noitatyttö+olisi+kyytiin+ja+hyvä+ajopeli.Marja+-+Liisakin+kyseli+matka+suunnitelmia+pääsiäiskortissaan,++katsotaan+nyt+miten+käy.Nuo+kuulostaa+aika+tutun+omaiselta+MummeliMian+puheet+turhan+tavaran+paljoudesta,+kyllä+aika+voimia+viepä+oli+minullakin+tämä+siivous+rupeama,+mutta+on+myös+hyvä+mieli,+kun+on+ohitettu+sekin+homma,+syksyyn+asti.Aika+perusteellisesti+työt+tein,+taulut+seiniltä+alas+ja+ripsunta,+siinä+heikot+niskat+oli+koetuksella,+mutta+nyt+on+ikkunat+kirkkaat+ja+muutenkin+raikas+tuntuma.Pesin+pyykinpesu+aineella+pelkästään++ja+hyvät+tuli,+jostakin+sen+ohjeen+löysin.Tuota+tavaraa+kertyy+kyllä+tuhottomasti+ja+ei+ne+kellekään+kelpaa,+kun+nyt+pitää+olla+määrättyjä+malleja+joka+asian+suhteen.Hurskaisella+nyt+kovasta+vaikeaa,+se+huimaus+voi+johtua+myös+niskoista+ja+verenpainekin+voi+sen+tehdä.Kovasti+vahvan+annoksen+otit+särkylääkettäkin,+toivotaan+nyt++ohi+menevän+nämä+oireet.Kehnompi+tunari+minä+olen+mitä+ynnämuu+kerroit+olevasi,+en+tiedä+oliko+pirtin+avautuminen+minun+vai+jonkun+muun+korjaus,+ehkä+ei+minun+taidoilla+kumminkaan,+valitinhan+minä+Suomi24:kin,+kai+sieltä+jostain+apu+tuli.Kamalaa+on+nuo+terroristi+uhkat,+otsikoissa+oli,+että+lentokentällä+täällä+meilläkin+aseistetut+poliisit,+en+ehtinyt+lukea+oliko+joku+syykin+näin+varautua.Kyllä+kai+keinoja+löytyy+niitä+haluaville,+kuten+mainitsit+"valitettava.totuus",+mutta+haluan+uskoa,+että+ei+kukaan+viitsi+näinkin+vanhaa+ja+vaaratonta+mummoa+kiusata;)Onhan+se+kiusan+teko+varmaan+isokin+ilo+siitä+nauttivalle.Nyt+pitää+alkaa+viimeistelemään+noita+siivouksen+hommia,+kylppäri+vielä+kokonaan+koskematta,+parveke+jää+sään+lämpiämistä+odottamaan.Kaupassa+pitää+käydä,+jotain+pääsiäiseen+liittyvää+kaiketi+ruuaksi+haalia,+jos+kruunaisi+siivouksen+kukka+kimpulla+pöydälle.Odotellaan+nyt+sitä+lämmintä,+vaikka+lupaukset+ei+suuria+anna,+jospa+ei+lunta+enää+kumminkaan,+iloa+odotuksiin.
  4. Huomenta+viikon+alkuun,+kansa+on+puhunut+ja+tulokset+selvillä,+voittoja+ja+tappioita,+kaikilla+ei+onnea+matkassa.Toivottavasti+paremmaksi+elämä+muuttuu,+sekaiselta+nuo+tulevat+asiat+tuntuu,+mutta+jospa+lopputulos+parantaisi+elämää+kunnissa+ja+koko+maassa.Oma+ehdokkaani+meni+läpi,+kolmanneksi+eniten+ääniä+sai+ja+uskon+hänen+oikeuden+mukaisuuteen+edelleen.Yllättävän+hidasta+oli+ääntenlasku,+kello+kolme+yöllä+vasta+kuulemma+valmis,+itse+katselin+yhteentoista+ja+ajattelin+nukkumaan+mennä.Olisi+täälläkin+torilla+ollut+makkara+ja+kahvi+tarjoilua,+mutta+jäipä+väliin,+oma+ehdokkaani+oli+tiedossa+ja+vaali+lupailut+ei+kantaa+enää+muuta.Hyvä,+että+jaksoit+Venlastiina,+onhan+se+niitä+ainoita+vaikuttamisen+mahdollisuuksia,+ainakin+jo+näin+eläkkeellä+ollessa+ja+kun+aina+on+sen+velvollisuuden+hoitanut,+olisi+harmittanut+väliin+jättäminen.Eikös+kotiäänestys+myös+ole+mahdollinen,+ainakin+sairaalassa+näin+on.Aina+se+voitto+on,+kun+jonkun+homman+saa+hoidettua,+onnittelut+Hurskaiselle,+auton+alla+kyvykkäät+renkaat;)Eikö+hyllyjen+laitto+vielä+auta+tavaroiden+löytymiseen?Nyt+olen+kahden+ajatuksen+loukossa,+pesenkö+tämän+yhden+ikkunan+ennen+kerhoa,+vai+kerhon+jälkeen,+kumpikaan+ajatus+ei+houkuta,+mutta+itseni+tietäen+unissanikin+näitä+hommia+vatvon,+kunnes+saan+valmista++aikaan.Nyt+jos+aloitan,+voimia+vielä+tallella+kiipeilyyn;)Harmi+sen+puoleen,+että+nämä+taiteiluni+kaiken+kansan+nähtävissä,+kun+kadun+varressa+asun,+voi+joku+sydän+kurkussa+katsoa+mummon+kiipeilyä.Melkein+lottovoitto+on,+kun+taas+kerran+nämä+hommat+tehtyä+tulee,+lotto+voitto+tulikin,+kaksi+euroaNyt+sitten+ratkaisu+tehty,+tekemään,+vaan,+sitten+tämäkin+on+ohi,+mukavaa+vaalien+jälkeistä+päivää,+kivahan+se+on+kuunnella+tuloksien+kommentointia.Tuo+Hesan+pormestari+asia+sotki+koko+vaalituloksen,+miksi+se+nyt+olikin+niin+ajankohtainen?
  5. Huomenta+ja+hyvää+sunnuntaipäivän+alkua.Vähän+pilvessä+meillä+päivä+alkaa,+nollan+tietämillä+mittari+lukemat,+eiköhän+siitä+leppoisa+päivä+muodostu.Mitäpä+tuohon+"kertokaa"+mielipiteeseen+voisi+sanoa,+päättäjät+istuvat+muualla+ja+en+osaa+sanoa+kenen+syy+mikäkin+asia+on,+demokraattisesti+asioita+päätetään+ja+enemmistön+päätös+lopputuloksen+antaa.On+niin+paljon+asioita+joita+ei+minunkaan+mielestä+oikein+päätetä,+olkoon+sitten+kenen+syytä+tahansa,+tyytyminen+on+asiantilaan.Taitaa+pirtin+kirjoittajiin+kuulua+monen+puolueen+kannattajia,+ei+minun+kantaani+voi+koko+pirtin+kannaksi+muodostaa.Politiikasta+en+tahdo+liiemmin+pirtissä+puhuttavan,+jokaisella+on+oikeus+omaan+kantaansa.Ympäri+maailmaa+noita+terroristi+tekoja+tehdään,+ei+liene+minkään+maan+oma+vika,+samassa+maailmassa+elämme.Voi+noinkin+olla,+mitä+Hurskainen+arveli,+ehkä+se+naisen+puuttuminen+ainakin+joillekin+on+avuttoman+tuntuista+elämistä,+varsinkin+jos+on+tottunut,+että+nainen+hoitaa+ruuat+ja+sen+sellaiset+puuhat.Kaikkeen+kyllä+oppii+ja+näin+tapahtuu+Hurskaisenkin+kohdalla,+eläminen+opettaa.Tuo+on+niin+tuttua,+että+tarkkaan+on+laskettava+menojaan,+että+eurot+riittää,+onneksi+ei+ole+velkaa.Minun+miehen+kuoleman+jälkeen+sain+jäädä+asumaan+kotiin,+vaikka+lapset+puolet+omistaakin,+siis+isänsä+osan,+vasta+minun+kuoleman+jälkeen+saavat+kaiken.Asun+perikunnan+asunnossa,+puolet+vaan+minun+osuutta.Minä+jätän+parvekkeen+siivoamisen+viimeiseksi+ja+monen+tunnin+työ+sekin,+no+tehdään+aikanaan,+jos+jaksan.Pikku+hiljaa+tehden+ehkä+kaikki+onnistuu.Pesin+pyykin+huuhtelu+aineella+ikkunan+ja+näytti+kirkkaalta,+Facebookista+sellaisen+ohjeen+luin.Pelkällä+etikkavedelläkin+kehoittavat+pesemään.Tänään+olisi+valmistettava+viikon+ruuat,+eilen+en+jaksanut.Jos+innostuisi/jaksaisi+viikon+alussa+nuo+siivoukset+tehdä,+sitten+pääsisi+pääsiäisen+viettoon+helpottuneen+oloisena.Suuria+en+pääsiäiseksi+leivo,+ehkä+rahkapiirakan+teen+ja+munia+keittelen,+niitäkin+nykyään+kehoitetaan+syömään+taas+paljon,+näin+ne+komennot+muuttuu.Tänään+ehdokkaat+jännittää+kellä+onni+päästä+asioista+päättämään,+itse+olen+hyvilläni,+että+kaikki+melkein++kohdallani+ohi,+saan+vain+oman+elämäni+päätökset+tehdä.Mukavaa+vaalipäivän+seurantaa,+jos+kiinnostusta+riittää.
  6. Huomenta+kauniisti+alkavaan+lauantaipäivään,+aurinko+jo+korkealla.Olen+kahden+vaiheilla+tai+haluttomuuteni+miettii+alkaisinko+makuuhuoneen+kevät+siivoukseen,+ei+pienintäkään+intoa+kyllä+ole.Illalla+olisi+hyvä+mieli,+kun+nyt+ottaisin+itseäni+niskasta+kiinni+ja+tekemisen+meininkiin+alkaisin.Miten+nämä+siivous+hommat+aina+vaan+vastenmielisemmäksi+ovat++menossa.Ymmärsin+että,+Hurskainen+kauhisteli+tuota+Ruotsissa+tapahtunutta,+mutta+ihmetteli+median+tiedottamista.Olin+minäkin+ihmeissäni,+kun+samaa+asiaa,+ei+siis+mitään+oikeaa+tietoa,+vaan+arvailuja+moneen+otteeseen+kertoivat.Muutenkin+tuo+uutisointi+on+aivan+yli+runsasta,+samoja+uutisia+joka+tunnin+päästä.Kamala+oli+tuo+tilanne+Ruotsissa+ja+kysymys+seuraavasta+ilmassa+leijuu,+onko+jo+Suomen+vuoro.Kuitenkin+liiallinen+pelon+lietsominen+tekee+paljon+pahaa,+ainakin+herkkien+ihmisten+elämän+voi+vaikeaksi+muuttaa,+pelolle+ei+saisi+antaa+valtaa.Tyttären+pojan+poika+oli+tapahtuma+paikan+lähellä+koulussa+ja+vanhempien+piti+tulla+hakemaan+pois,+oppilaita+ei+laskettu+kuin+vanhempien+mukaan.Noin+se+on,+ei+kättä+eteen+voi+laittaa,+on+tyydyttävä+vain+odottamaan+ja+toivomaan,+että+maailma+rauhoittuisi,+ei+näytä+näin+tapahtuvan.Mitä+tapahtuukaan+noiden+suurvaltioiden+välisten+asioiden+kanssa,+nekään+ei+oikeaan+suuntaan+ole+menossa.En+tuohon+"keppihevos"+hommaan+osaa+sanoa+mitään,+onhan+sitä+joskus+luudalla+Kyöpeliin+menty,+kuinka+käynöön+tänä+Pääsiäisenä?En+muuten+ole+huomannut+mitään+keppihevos+huomiota+telkkaristakaan,+minkälainen+hevonen+liekään+tämä+lapastossukan+heppa?;)Nyt+muuten+aurinko+paistaa+siihen+kyseiseen+ikkunaan,+joten+pesu+on+ainakin+puolille+päivin+siirrettävä,+miten+sen+homman+sitten+käykään?Mukavaa+Palmusunnuntain+aattoa,+huomenna+voi+vaikka+virpojat+oveen+kolkuttaa.
  7. Huomenta+sokkomatkan+jälkeen,+Iisalmessa+käytiin,+tutustuttiin+luontomuseoon,+oluen+vanhojen+tekemisien+museoon+ja+ortodoksiseen+kirkkoon.Paljon+uutta+tietoa+tuli,+mikä+sitten+päässä+pysyy,+sen+näkee.Hyvä+ruokailu+ja+kahdet+kahvit,+siinä+koko+matkan+anti+ja+se+maksoi+33+euroa,+ei+paha.Siinä+matkan+edetessä+myös+paljon+muuta+näkyi,+joutsenia+muun+muassa+ja+elämisen+touhu+kahden+sadan+kilometrin+edes+takaisin+matkatessa.Sekalainen+on+tämä+minun+puhekieli,+mutta+kyllä+siitä+savolaisuus+päälimäisenä+kuuluu.Paljon+suunnittelua+myös+minun+"kasvihuoneeni"+tarvitsee,+vanhastaan+muistan,+että+isoiksi+tomaatit+venyy+niille+on+tukikepit+vahvat+sellaiset+laitettava,+onneksi+ostin+muutama+vuosi+sellaisia+siistejä+muovi+keppejä,+ehkä+muutama+lisää+tarvitsen.Kukkia+on+nyt+ikkunalaudat+täynnä+odottamassa+ulos+pääsyä,+tänään+niitä+taas+muuttelen+isompiin+ruukkuihin,+multa+sotkua+tiedossa.Hyvänen+aika,+kun+ulos+vilkaisin,+luntahan+siellä+sataa,+vaikka+plussan+puolella+kaksi+astetta.Isoja+hiutaleita+oikein,+tällä+menolla+maa+kohta+valkeana.Joskus+uni+vaatii+osansa,+kuten+Hurskaisella+aamu+venyi,+no+mihinpä+sitä+eläkeläisellä+kiire,+huominen+on+koskematon;)Tuosta+pukeutumisesta+ollut+puhetta,+ehkä+liian+"hienosti"+pukeutuminen+aiheuttaa+enemmän+hämmenystä+kuin+ne+arkiset+vaatteet.Nykyisin+kun+kadulla+ja+turuilla+ihmisiä+katselee+on+monenmoista+kerros+vaatetusta+ja+huiveja+jos+jonkunlaisia,+miehetkin+on+alkaneet+rohkeasti+pukeutumaan.Vanha+sääntö+ehyttä+ja+puhdasta,+pitäisi+kelvata,+vaikka+nythän+rikkinäisyyskin+tehdään+uusiin+vaatteisiinkin.Huppupäisiä,+housujen+polvet+ja+takamus+rikki+revittyjä+näkee+paljon.Suru+viestikin+meidät+matkalla+tavoitti,+yksi+ystävä+poistui+yllättäen+keskuudestamme,+illalla+kahdeksan+maissa+hymysuisena+ja+yöllä+kello+yksi+oli+nukkunut+pois,+niin+arvaamaton+on+ihmisen+taival.Nyt+kuitenkin+päivän+puuhiin,+kaupalle+ensin,+ruokavarat+aivan+lopussa,+ei+pakkasestakaan+ole+nyt+apua,+mutta+pianhan+sinne+taas+varastoja+aikaan+saa.Lumisade+loppui,+alkaa+niitä+kesäisiä+kuurosade+pilviä+tekemään,+päivä+kirkastuu+ja+aurinko+esiin+tulee,+sitä+katselemaan+ja+siitä+iloa+mieleen+saamaan.
  8. Huomenta+aikaiseen+aamuun,+aikaisin+siksi,+että+on+lähtö+kaupantekoon,+jospa+asiakaita+riittää.Pilvinen+on+sää,+lämmintä+neljä+astetta+ja+jopa+on+lumet+hävinneet,+mutta+vielä+ehtii+lisää+tulla.Koivun+oksat+maljakossa+antavat+hiirenkorvineen+lupauksen+kesän+tulosta.Kahvit+maistuu+näin+aamuisin+hyvältä,+mutta+siihen+jää+jopa+pirtin+kahvi+nautinnot,+hyvää+se+tietenkin+on,+nurkkakaapilla+kaikki+hyvin,+kai+sitä+pääsiäisen+lennon+aikoihin+lämmikkeeksi+tulee+nautittua;)Niin+Hurskainen,+kyllä+on+ikkunalaudat+täynnä+taas+purkkeja+parvekkeen+täyttämistä+ajatellen.Ituja+en+ole+kasvattanut,+mutta+tomaatit+ja+kukan+taimet,+eilen+juuri+sain+lähetyksen+puutarhalta+jo+kolme+ruukkua+täynnä+miljoonakelloja+ja+vähän+muutakin,+ihan+selkeästi+näen+ne+parvekkeella+komiasti+kukkivina,+aika+näyttää+miten+käy.Aina+ei+lopputulos+ole+onnistunut,+mutta+aina+vaan+uskon,+että+tällä+kertaa+ne+tuottavat+mielihyvää.Niin+ne+auton+renkaat,+niiden+vaihto+yhtä+varmaa+kuin+ikkunoiden+pesu,+ei+aina+miellytä,+mutta+tehtävä+on.Voimat+hiipuu+kaiken+suhteen,+mutta+hidastetaan+vauhtia,+levätään+välillä;)Olen+ollut+vähän+ihmeissäni+Laten+porukan+pirtin+käynnin+suhteen,+mutta+elon+merkit+olen+fasebookissa+nähnyt,+joten+en+ole+muistutellut.Kiva+kuitenkin+nähdä+teitä+myös+pirtissä,+vanhat+tutut.Nyt+kone+kiinni+ja+lähtöä+tekemään,+keväistä+oloa+ja+sen+merkkejä+seurailemaan,+lintujakin+alkaa+enenemissä+määrin+lisääntymään,+ihanaa+aikaa+luvassa.Ilosena+sitä+vastaan+otamme+ja+ilolla+mielemme+täytämme.
  9. Huomentapäivää,+pilvisenä+alkoi+tiistai,+mutta+nyt+jo+kirkastumassa+ja+lämmön+puolella+mennään.Eilinen+meni+juhlimisen+ja+tyynyliina+kankaiden+laittamisissa.Toin+lakana+kangasta+Pärnystä,+mukamas+halvemmalla+sain,+tiedä+sitten,+taitaa+samoissa+hinnoissa+olla+täällä.Sain+kaikille+kotitöitä+mukaan+ja+joissakin+kodeissa+ompelukoneet+hyrisee,+itse+pinnasin.Pitäisi+tuota+niskaa+varjella,+näin+sanoivat,+mutta+eihän+sitä+osaa+ihan+tekemättä+olla.Huomen+aamulla+on+myyjäiset,+toivoisi+kaupan+käyvän,+meillä+on+niin+paljon+tarjottavaa,+pääsee+taas+lisää+tekemään.Viitisenkymmentä+pipoa+taas+lähdössä+syöpäpotilaille,+jospa+tarpeeseen+menevät,+vaikka+aina+toivoisi,+että+vähenisi+tämä+ikävän+soinnin+saanut+tauti.Paradiis+on+tuttu+sekin,+vaikka+en+ole+siellä+ollut,+hienoja+ovat+yrittäneet+kaikista+kylpylöistä+tehdä,+Emmi+ei+niistä+kaiketi+ihan+parasta+vaatimus+tasoa+kuitenkaan+ole,+mutta+pienuus+lisää+viihtyvyyttä.Surullinen+tapaus+taas+tuo+Pietarin+räjähdys,+nyt+jo+aika+lähellä+meitä,+toivoa+sopii,+että+jäisi+taas+tähän.Ikäviä+uutisia+niitä+riittää,+voisi+olla+enemmän+myös+ilon+sanomia+mediassa,+kai+niitä+kuitenkin+on.Samaa+ajattelen+kuin+Hurskainen,+päivät+ja+kuukaudet+vierivät,+kohta+kesän+kynnyksellä+ollaan.Mukava+sinun+on+seuraille+lintujen+eloa,+kun+pihapiirin+mökkejä+olet+niille+laitellut,+kohta+touhua+ja+laulua+aamusta+iltaan.Minun+kai+pitäisi+aloittaa+tuo+joka+keväinen+ikkunoiden+pesu,+ei+yhtään+houkuta,+sitä+tehden+verhojen+vaihto+ja+matot+myös,+vähän+kauhistuttaa+koko+homma,+mutta+tekemällä+siitä+pääsee.En+vielä+aio+ulkopuolisia+siistijöitä+haalia,+itse+tehden+saa+mieluisen+tuloksen,+kai.Tytärtäkään+en+viitsi+avuksi+pyytää,+hänellä+omat+hommansa,+työ+ja+sitten+kahden+paikan+kunnossa+pito,+yhdelle+ihmiselle+riittävästi+ja+kun+vanhenee+hänkin;)Tuli+ilmoitus,+että+taimilähetys+tullut,+niiden+kanssa+sitten+tämä+päivä+meneekin,+tomaatit+ja+samettiruusut+hyvällä+alulla+ikkunalaudoilla,+kohta+parvekkeelle+ne+saan.Laulamista+ensin+ja+sitten+istutusta+mullan+kanssa.Toivoa+sopii,+että+tuloksena+kaunis+parveke+viihtymiseen.Nyt+sitten+päivän+touhuihin,+mukavaa+ja+antoisaa+päivää+teille+toisillekin.
  10. Huomenta+uuden+viikon+alkuun,+lunta+maassa+ja+nollan+tietämillä+säätila,+joten+ei+kauankaan+mene,+kun+lumet+tipotiessään.Aurinko+pitkästä+aikaa+kipuaa+taivaalla+ja+se+saa+mielen+valoisaksi.Matkaväsymys+pois+nukuttu+ja+äänestys+suoritettu,+kaikki+jälleen+entisillään.Ikävää+tuo+yö+valvominen,+olen+sen+minä+myös+joskus+kokenut,+onnekseni+en+nykyään,+toivon+kovasti,+että+ei+kolotukset+vaan+lisäänny.Maailmassa+on+paljon+hätää+ja+ei+yltä+kädet+kovin+laajalle+heitä+auttamaan,+auttaisivatpa+he+joilla+siihen+on+suuret+mahdollisuudet.Upporikkaita+maailmassa+paljon,+heiltä+ei+moneltakaan+apua+heru.Suvussa+monet+taudit+kulkee+polvelta+toiselle,+tuo+syöpä+juuri+pelottava,+siskoni+kuoli+syöpään,+eipä++kannattaisikaan+miettiä+tulevaa,+kuten+Hurskainen+sanot.Eletään+päivä+kerrallaan+ja+iloitaan+olemassa+olosta,+niin+kauan+kun+sitä+jatkuu.Pitääkin+laittaa+tuo+voileipä+uuniin+minunkin,+en+ole+koskaan+sitä+tehnyt,+kiva+kun+uusia+maku+elämyksiä+näin+pirtissä+pystyy+saamaan.Kovasti+varovainen+on+punajuuren+kanssa+oltava,+herkästi+se+sotkee+paikat,+näitä+muutamia+mausteitakin+on,+jotka+tahtovat+astioihin+tarttua,+kaupan+maridoinut+useinkin.Joissakin+asioissa+tuo+"nuorena"+oleminen+tosiaan+katsotaan+haitaksi,+minua+ei+yhtään+haittaa,+kirjoitukset+ne+herättää+huomion.Taisi+Hurskainen+tätä+palstan+häirikköä+arvailla+pirtin+sotkemisesta,+en+oikein+usko+aikuisen+sellaiseen+viitsivän,+mutta+onhan+sekin+mahdollista,+pitkäaikaista+vihaa+pirttiä+kohtaan+on+pitänyt.Toivottavasti+nyt+kaikki+sellainen+on+ohi+ja+pysyy+myös+eteenpäinkin.Tuon+nimisessä+hotellissa+en+ole+ollut+mistä+ynnämuu+kerroit,+Puistotalo,+Valkeatalo+ja+Vihreätalo,+Emmin+lisäksi+on+tullut+käytyä.Ilta+menot+Villa+Katriinassa+olivat+silloin+alkuaikoina+mukavia,+nyt+ei+sinne+edes+kaipaa,+sen+verran+on+estoja+tullut+tanssin+suhteen.Kyllä+Pärnyssä+kylpylöitä+varmasti+vaativaankin+tasoon+löytyy.Hyvin+on+aloitukset+onnistuneet,+voisitte+tehdä+niitä+jatkossakin,+minulta+tämä+tätä+samaa+vaan+tahtoo+olla.Pesin+eilen+matkavaatteet+ja+nyt+olisi+silitettävä+tarvittavat,+kaikki+ei+silittelyä+kaipaa.Voisinkohan+vähän+kehuskella,+että+auringon+toin,+vaikka+perässä+hiihtelikin;)Tänään+juhlitaan+käsityökerhossa+yhtä+jäsentä,+se+80:nen+täyttyi+Virossa,+siellä+jo+juhlittiin,+nyt+minulle+jo+rääppiäiset.Pitää+miettiä+jospa+jouluun+eläisi,+niin+samalla+tapaa+karkuun+lähtisi,+vaikka+Pärnyyn.Oikein+ihanaa+päivää+kaikille,+eiköhän+tuo+aurinko+joka+kolkkaan+paistele;)
  11. Sunnuntaiaamua+ja+sen+rauhaisuutta,+sää+pilvinen+ja+niin+oli+eilenkin,+kun+kotiin+pääsin.Matkalaisten+jäljet+peittyi.Täytyypä+kiittää+teitä+jokaista,+kun+pirttiä+niin+hienosti+olette+hoidelleet+ja+erikoiskiitos+Kristiina23:lle,+kun+olet+ylläpidon+avustuksella+saanut+pirttiin+rauhan,+voi+toisiakin+asialla+olleita+ollut,+kiitos+kaikille.Vähän+pelolla+tulin+illalla+kurkkaamaan,+että+näinkö+jatkon+mahdollisuudet+on+ja+tällä+näkymin+näin+on.Kiitos+myös+kannustuksesta+teiltä+jokaiselta+jatkamiseen,+yritän+näin+tehdä,+vaikka+hyvin+olette+toimineet+ilman+minuakin.No+täytyyhän+sitä+minun+myös+soppaa+hämmentää;)DLueskelin+kuulumisia,+Hurskainen+linnunpönttöjen+kanssa+touhuaa+ja+noro+virusta+kiertää,+parasta+onkin,+se+on+sitkeä+tauti.Ynnämuu+vähättelet+pirtin+vanhana+oloa,+kyllä+vakio+porukkaan+kuulut,+kuten+kaikki+toisetkin,+kiva+oli+Mdk-Mdk+:kin++kuulumiset+kuulla.Sini-sirkku+jaksaa+hyvän+tuulisena+taistella+tautiaan+vastaan,+sepä+taitaa+ollakin+parasta+taudin+voittamisen+kannalta,+iloinen+ja+myönteinen+ajattelu+vie+voittoon,+onnea+ja+voimia+uusille+koettelemuksille.Myrsky+on+riehunut+täällä+kotomaassa+ja+Neeasalle+töitä+lisännyt,+no+kuntoilusta+se+käy,+kuten+totesit.Jälkikäteen+onnittelut+Irman+päivän+johdosta+sinne+Turkuun.Ramoona,+ikävä+kyllä+en+aurinkoa+tuonut,+räntää+satoi+Pärnyssäkin,+kun+kotiin+lähdettiin+eilen+aamulla,+tasan+kaksitoista+tuntia+matka+kesti.Laitan+juhlamokkaa+kahviin,+minkä+laitan+tippumaan+ja+kaivelen+hurskaisen+tuomat+pullat+esiin+ja+komea+tuliaiskakun+vielä+makeasta+tykkääville.Tässä+vastaus+"ylähuulileivällä"+oleppas+hyvä+ja+ota+kuppi+kuumaa;)Sitten+matka+selostukseen,+olimme+Emmi+nimisessä+kylpylässä,+pieni+perheen+omistama+laitos,+aivan+sopiva.Hoidot+toimi+aikataulun+mukaa,+ruoka+annoksina+pöytään+ja+oli+makoisaa.Aamiainen,+lounas,+päiväkahvi+ja+illallinen+kuului+pakettiin+ja+hoitoja+niin,+että+aina+jonnekin+käsittelyyn+oli+matkattava.Hissiä+ei+ollut,+kolme+kerrosta+ja+ne+rappusten+nouseminen+ja+laskeutuminen+kävi+hoidosta+nekin.Lääkäri+oli+sama+mikä+edellisen+kerran+käydessäni+oli+ja+hän+on+hyvin+herttainen+samaan+perheeseen+kuuluva+nainen.Mangneetti+hoitoja+ylimääräisenä+hoitona+niskoihin+otin+ja+hän+ne+antoi,+totesi+kyllä,+että+toinen+viikko+olisi+pitänyt+vielä+olla.Ei+ollut+kevät+sen+pidemmällä,+mutta+lumikellon+tapaiset+kukat+oli+lääkärin+pöydällä,+kertoi+pihassaan+niitä+kukkivan.Pienen+matkan+päässä+oli+iso+marketti,+sieltä+tarvittavat+puutteet+löytyi,+mutta+hinta+taso+aivan+samoilla+lukemilla+kuin+meilläkin.Jotakin+oli+halvempaa,+kuten+täytekakut+ja+leivokset,+iso+kakku+seitsemän+euroa,+esimerkkinä.Kyselin+hoitajilta+elämän+kulkua+siellä,+sanoivat+palkat+olevan+pienet+ja+kaikki+nousee,+hinnat,+sähkö,+vesi,+ei+meinaa+riittää+millään+elämiseen.Lääkäri+pahoitteli+matkaajien+jatkavan+Latviaan+juuri+halvempien+hintojen+vuoksi,+alkoholi+siellä+halvempaa.Laivamatkat+meni+hyvin,+mennessä+vähän+keikutti,+mutta+siitä+selvittiin.Kuljettajana+toimi+hyvin+avulias+nuori+nainen,+siltäkin+osin+kaikki+toimi+mainiosta,+kehoitti+tekemään+ostoksia+paljon,+ruumassa+tilaa+runsaasti,+ei+täyteen+tullut;)Onhan+se+vaihtelua,+mutta+ihana+oli+pötkähtää+omaan+vuoteeseen.Ehkä+vielä+joskus+sinne+tulee+lähdettyä,+vaikka+uhkailin+viime+reissuksi+jäävän,+matka+on+niin+rasittava.Nyt+selvittelemään+matkalaukun+sisältöä+ja+pyykin+pesuun,+vielä+kerran+kiitos+pirtin+hyvästä+hoidosta+jokaiselle.
  12. Huomenta+räntäsateesta,+ei+ehdi+maa+valkoiseksi+tulla,+kun+jo+sulaa,+lämmintä+pari+astetta.Tänään+kulttuuri+päivä,+teatteri+kutsuu,+en+suurella+innolla+mene,+mutta+kun+lippu+tuli+ostettua+ei+hukkaan+voi+jättää.Minkähän+edellä+onkaan+tämä+haluttomuus+kaikkeen?Lääkärin+lähete+se+on+labraan+oltava+ja+muuten+menee+juuri+noin+kuin+herrat+ovat+asian+esittäneet.Enenemissä+määrin+noita+aikoja+tilailevat,+työssä+käyville+hyvä,+mutta+jonottajille+se+odotus+vaan+venyy.Kyllä+tätä+menoa+jos+jatkuu+voi+vaikka+kastua+tuon+pienen+matkan+teatterille+mennessä,+matka+ei+ole+kuin+viiden+minuutin+taivallus,+mutta+kastuu,+jos+näin+tuota+räntää+työntää.Vaihtelevasti+tämä+kevät+päiviä+vaihtaa,+päivän+aurinkoista+ja+sitten+taas+pilveen,+mutta+entisen+surmaahan+se+tuo+sade+on.Pukeutumiselle+antaa+miettimisen+aihetta,+kun+ei+aina+osaa+ikkunasta+katsoen+oikeaa+asua+päälleen+vetää,+tuulikin+hyvin+petollinen.+Kävin+eilen+verenpaine+mittauksessa,+kun+oma+laite+ei+toiminut,+pientä+huimausta+on+ollut+ja+hiukan+koholla+yläpaine+on,+vaikkakin+uskon+niskasta+johtuvan+tuon+heiluttamisen.Alkaa+varmaan++merkkejä+siitä+antamaan,+että+nyt+sitten+se+käsillä+tekeminen+olisi+syytä+loppua+tai+ainakin+vähentyä.Mitenhän+sitä+aika+sitten+kuluu?Korkea+on+aita+leikattavaksi+Hurskaisella,+mutta+varmaan+komea+on++katsella+ja+suojassa+uteliailta+pysyy.Kohtahan+te+puutarhan+omistajat+alatte+katsella+miten+on+talvi+kohdellut+puita+ja+pensaita,+ei+varmaan+pakkasen+tuhoaja+ole.Olisipa+niin+hyvä+marjavuosi,+kun+muutamana+kesänä+on+ollut,+otin+juuri+Pulmusokeri+puolukoita+rasian+pakkasesta+ja+jopa+ovat+hyviä.Mustikka+maitoa+olen+myös+syönyt+usein,+kiehautan+maidon+ja+kaadan+jäisten+mustikoiden+päälle,+eipä+paljon+tuoreesta+häpeä.Kohta+enää+yksi+pakkanen+täytenä,+uuden+tarve+ensi+kesälle+on.Nyt+pitää+noita+hiuksia+ihmismäiseen+kuntoon+yrittämään,+ainainen+harmi+sekin.Toinen+harmi+mitä+päälleen+laittaisi,+komero+täynnä,+mutta+ainainen+kysymys+tuo+on,+sopivaa+ei+meinaa+löytyä.Pakon+edessä+sitä+jotain+sitten+päälleen+saa+ja+sitten+menoksi.Mukavaa+päivää+teille+toisillekin,+minä+yritän+asennoitua+kulttuuri+myönteiseksi;)
  13. Lumihiutaleita+hiljalleen,+sataa+maahan+lumi+valkoiseen,+todellakin+maa+on+valkoinen+ja+hiljalleen+lisää+tulee.Huomenta+vaan+tähän+Pentin+päivään,+lentäköön+onnittelut+rapakon+taa,+jos+siellä+lueskellaan.Paljon+menneinä+vuosina+myös+siihen+suuntaan+viestiteltiin+ja+hauskaa+oli;)Virtuaali+matkoja+tehtiin,+nyt+taitaa+mielikuvitus+olla+kuollut,+tai+melkoisesti+hiipunut,+jospa+Kyöpeliin+kumminkin+lennetään?Sini-+sirkku+herkuttelee+noilla+erikoisilla,+vieraiden+maiden+herkuilla,+kai+ne+on+kotiutunut+meillekin,+mutta+ei+minun+pöytään;)En+edes+katkaravuista+tykkää,+tai+hyvin+vähän+olen+edes+maistanut,+ennakkoluuloinen+olen+näistä+ei+niin+tutuissa+ruuissa.Mikä+liekin,+että+ne+äidin+tekemät+arkiset+ruuat+on+nyt+mielitekoja+alkaneet+nostaa.Laporatorioonkin+voi+ajan+tilata,+työssä+käyville+hyvä+homma,+mutta+onhan+meillä+vanhuksilla+aikaa+odottaakin,+kivahan+se+on+ihmisten+ilmoilla+olla+ja+havannoida+kanssa+ihmisten+touhuja.Tietenkin+sillä,+että+ei+kipujen+kanssa+siellä+jonota.Nuo+unet+on+minulla+melkein+joka+yö+nähtävissä,+joskus+jopa+muistan+selvästi+herätessäni,+painajaisiakin+mukaan+mahtuu.Totta+Venlastiina+oli+ilo+tutustua+paremmin,+Paulaan+ja+Kalleen,+kuin+myös+teihin+toisiin+mukana+olleisiin,+pari+kertaa+se+tapahtui.Oltiin+aiemmin+kahdella+laivaristeilylläkin,+mukana+olleista+Katleija+ja+Ruuneman+palstalla+kirjoittaa.Kivoja+tapaamisiaIdänsinililja,+scilla+on+kova+leviämään,+usein+puistikoissa+kukkivat+jos+nurmikon+leikkuulta+kukkaan+asti+pääsevät.Joissakin+paikoin+antavat+kukkimis+vaiheen+ajan+ruohon+kasvaa.Valko+ja+sini+vuokkokin+usein+leviää+helposti,+kai+valkovuokko+reilummin.Melkoinen+lääkäri+olet+noita+vaivojasi+tulkitsemaan+Hurskainen,+mutta+ehkä+olisi+syytä+jo+kokeissakin+käydä,+kun+noin+kauan+on+edellisestä+käynnistä.Peukut+nostan+pystyyn+sinun+suuren+voiton+toiveille,+jospa+se+onnistaisi;)On+se+noin,+kun+sanot+Ramoona+noista+kokouskahvien+tehosta+puhe+alkaa+luistaa+ja+mitä+siitä+tulisikaan+jos+ei+olisi+meitä+naisia,+sillä+useimmiten+sen+kahvinkeitto+naisille+lankeaa.Ei+sillä,+ettäkö+miehet+ei+kahvia+aikaan+saisi,+mutta+heillä+niin+paljon+asiaa,+että+eivät+jouda+kahvia+kokouksissa+keittämään,+taitaa+muuten+tasa-arvo+vallata+tilaa+näissäkin+hommissa.Naisilla+myös+asiaa;)Laulamisen+pariin+ensin+ja+sitten+kauppa+reissulle,+ehkä+illalla+taas+maa+musta.