Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta,+heti+laitankin+kahvin+tulemaan,+pieni+tovi+ja+kahvia+saatavana+kahvihampaan+kolottajalle;)Meillä+eilen+aurinko+tillitti+koko+päivän,+tuli+vähän+pidempi+lenkki+tehtyä+ja+sen+huomasi+polvien+kipeytymisestä.Hammasta+purin+ja+askelsin+viimeiset+askeleet.Viiden+asteen+pakkaseen+heräsin+ja+nyt++hyvää+vauhtia+lämpenee,+kaunis+päivä+tulossa.Sinivuokot+ja+krookukset+ne+niitä+ensin+herääviä+näin+keväällä,+jos+oikein+muistan.Tähdet+tanssivat+ja+tanssimiselta+näyttikin,+edellisellä+kerralla+taitovoimistelulta+kävi+ainakin+yhden+parin+kohdalla.Tuskin+tuon+tapainen+nostelu+tansseissa+kovinkaan+yleistä,+no+onhan+nämä+nyt+tietenkin+vähän+erilaisia+tansseja.Hyvin+onnistuvat,+Pepe+ei+omana+aitona+itsenään+voi+olemustaan+kovin+notkeaksi+tehdä,+jäykkä+on+miehen+olemus,+mutta+rytmi+varmaan+on+vereen+mennyt.Yhden+kerran+olen+lotosta+saanut++suuremman+voiton,+mutta+ei+sillä+esimerkiksi+asuntoa+ostettu.Ihan+terveydeksi+voi+tuollainen+nautinto+koitua,+mitä+ynnämuu+kerroit,+harvoin+kun+tapahtuu.Humala+hakuisuus+on+sitten+toinen+juttu.Vähän+outoa+on+ollut+tuo+hurskaisen+pienellä+kirjoittaminen,+kun+sukunimestä+käy,+pitänee+minunkin+muuttaa+tapani+ja+isolla+kirjaimella+kunnioittaa;)Hurskaisella+noita+vaikeuksia+riittää,+mutta+eipä+lannistu,+sitkeä+olet+puuhinesi.Vuoden+loppuun+jos+pääsen,+eräs+virstan+pylväs+täyttyy,+vähän+ennen+Hurskaista,+mutta+eipä+tuota+osaa+surra+kaikki+perästä+tulee.Toivonpa+Hurskaiselle+suurta+lottovoittoa,+rakentaminen+sitten+jatkuu,+vai+otatko+sitten+miehet+hommiin+ja+itse+seurailet+sivusta,+joskus+ohjeita+antaen.Pelkään,+että+et+pysty+vain+seurailemaan,+työhön+tartut;)Minulla+nuo+velvollisuudet+myös+kohta+alkaa,+kahvi+on+laitettava+kerhossa+porisemaan,+pöytä+katettava+ja+työ+tarpeet+esiin+nostettava,+hyvin+vaativa+homma+kaikkiaan;)Päivä+kivasti+kumminkin+katkeaa,+sitten+ilta+hyvillä+mielin+jotain+aikaan+saaneena+menee+telkkaria+tuijottaen..Iloa+päiväänne+ja+elossa+olon+meininkiä++kaikille.
  2. Sunnuntai+aamun+kauneutta,+nyt+vuorossa+aurinkoinen+päivä,+parin+asteen+pakkanen+ja+päivällä+sitten+lämpimän+puolelle.Minna+Canthin+päivä,+liput+liehuvat+hänen+kunniakseen+ja+aihetta+on.Vahvoja+naisia,+niitä+meiltäkin+löytyy+historian+havinasta,+myös+tänä+päivänä.Onhan+se+varmaan+mieliteko+käydä+katsomassa+lapsuuden+maisemia,+muistoja+herättelemässä+ynnämuu.Aikataulu+löysäksi,+pikkuhiljaa+matkaten+se+varmaan+onnistuu.Löysin+minä+myös+nappulan+modeemin+takaa,+kai+sitä+sitten+voi+kokeilla,+jos+muu+vian+tullen+ei+auta.Taitaa+se+olla+häviön+puolella+minulla+tuo+pelien+pelaaminen++ja+onkin,+kun+vuosikymmeniä+ole+yrittänyt.Kerrankos+sitä+arvailuissaan+erehtyy,+kuten+taas+minä+tein+Armonlaakson+suhteen,+mutta+onneksi+ei+suuri+vahinko+tapahtunut.Ei+sitä+nyt+oksaan+kannata+ripustautua,+jos+ei+voittoja+tulekaan,+ihan+hyvin+on++pärjätty+ilmankin+ja+voisi+ne+miljoonat+harmeja+mukanaan+tuoda.En+minä+niin+paljolla+mitään+tekisi,+no+voisihan+niitä+tarvitseville+jaella,+jos+semmoisen+pienen+helpotuksen+saisi,+että+ei+aina+tarvitsisi+menojaan+fundeerata;)Kanervia+minulla+myös+parvekkeella,+nyt+olen+koettanut+saada+puhtia+päälle,+että+ne+ja+kuusen+oksat+poistaisi,+tilaa+kesäkukille+tarvitsen+kohta.Kamala+siivo+siitä+tulee,+kun+karisevat+nykäisystä,+kuusen+oksat+sitä+pitkäneulaista+sorttia,+hyvin+ovat+talven+selvinneet.Ihan+hirvittää+ajatella+noita++ikkunoiden+ja+lasien+pesua,+siihen+on+tahtoa+kasvatettava.Ensipyhänä+kesäaika+alkaa+ja+sen+mukana+puuhat+lisääntyy.Pääsiäinen+sitä+aikaa,+että+sen+kesän+tulon+tervetulleeksi+muuten+toivottaa,+mutta+ne+siivoukset,+voi,voi.Se+kultamitali+taas+Marin+myötä+saatiin,+on+mahtava+hiihtäjä+ja+myös+ampuja,+vaikka+onhan+se+vähän+tuurin+kantamoinen+myös.Minua+meinaa+ärsyttää+ne+selostajat,+puhuvat+kaikesta+muusta+kuin+hiihdon+kulkemisesta,+melkein+terapeutista+pyrkivät+käymään.Päähenkilö+kuitenkin+sen+urakan+tehnyt,+hyvinhän+se+meni+Kaisaltakin.Pullan+paisto+jäi+eilen,+siivous+ja+pyykipesu+kuitenkin+tuli+tehtyä+ja+saunaan+menin+varmaan+samoihin+aikoihin+ynnämuun+kanssa;)Alustan+taikinan+ja+joudutan+tuoreet+pullat+tuota+pikaa+pirttiin+tulkaa+kahville;)
  3. Nollakelissä+ja+pilvisessä+säässä+lauantai+päivään+mennään,+sen+verran+kuivaa,+että+matot+ja+vuodevaatteet+ulos+laitoin,+tai++siis+parvekkeelle,+lasit+sivuun+ja+näin+ulkoilma+täysillä+sinne+pääsee.Onko+sitten+lainkaan+tehokasta+puhdistusta,+mutta+kaikki+irtain+kuitenkin+parvekkeella+käy;)Monta+kukkaa+saitkin+Katleija,+löysin+minäkin+kuudella+eurolla+kolme+viherkasvin+pientä+alkua,+muratti,+aasinkorva+ja+joku+minkä+nimeä+en+tiedä.Aina+se+vaan+mieli+tekee+noita+purkkeja+ikkuna+laudoille+hankkia,+vaikka+työtähän+nekin+lisäävät.Keskellä+kaikkeahan+pirtti+on,+idästä,+etelästä+ja+lännestä+kirjoittajia+tiedän+käyvän,+pohjoinen+suunta+ei+kaiketi+mukana.Julmana+on+väliin+oltava,+kuten+hurskainen+muurahaisten+suhteen,+mitä+varten+eivät+pysy+omilla+reviireillään.Noita+anomuksien+tuottoa+taas+tänä+iltana+seurataan,++melkein+sata+varma+olen,+että+lukemani+on+nollaa+näyttävät.Minä+kun+niin+vähään+olisin+tyytyväinen.Kukas+sitä+taloa+asuisi,+jos+pehtorin+asunnon+laittaisit.Melkein+laiskotteluun+meni+minunkin+päivä,+yllätin+itseni+katsomasta+ampumahiihtoa+ja+olipa+iloinen+yllätys+tämä+Mari+neitokainen,+onko+tuleva+Kaisan+seuraaja?Illalla+katsoin+autistisen+pojan+musiikkiin+uppoamista,+erikoinen+sarja+mennyt+jo+monta+viikkoa.Pienellä+pojalla+oma+maailma,+mihin+musiikilla+suuri+osuus.Mukava+varmaan+päivästäsi+tulee,+kun+pientä+neli-vuotiasta+menet+juhlimaan+sini-sirkku.Harmissani+olen,+kun+kaikki+jälkeläiseni+jo+niin+isoja+toisella+kymmenellä+nuorinkin,+on+sitä+juhlittu+heitäkin,+mutta+ei+se+samaa+ole+kuin+sellaisen+kirkassilmäisen+innostuneen+pienemmän+juhlijan+ilo+juhlistaan+ja+lahjoistaan.Tuo+modeemi+kuin+kaikki+muukin+tähän+koneisiin+liittyvä+on+melkoista+utopiaa+minullekin,+joten+muori+kohtalo+toveri+täällä.Meillä+olisi+joka+torstai+kirjastolla+eläkeläisille+tarkoitettu+opetus+näihin+asioihin,+mutta+eipä+ole+tullut+käytyä,+tuo+muisti+ei+ota+vastaan+muuta+kuin+sen+minkä+kokemuksen+kautta+opin.Se+ei+ole+paljon.Kiva+että+löytyy+noita+opastuksia,+en+ole+katsonut+modeemia,+olisiko+siellä+minunkin+laitteissa+joku+nappi.Päivä+ikään+kuin+kirkastuisi,+se+olisi+hyvä,+siivous+sujuu+paljon+reippaamin+valoisassa+kodissa,+jopa+pölyt+paremmin+näkee;)Pullan+paistokin+mielessä+ja+pyykkikone+myös+saa+ahertaa,+sitten+on+hyvä+mieli+kaiken+saavutuksista,+saunaan+illalla+rentoutumaan+aherruksen+jälkeen.Intoa+teille+kaikille+jotakin+aikaan+saamaan;)
  4. Vaihteeksi+pilvisen+päivän+huomenet,+vaihtelevaa+on+sää,+ehkä+lunta+tänään+saamme.Tiet+ja+kadut+kuivahtaneet,+tuuli+nostaa+vedet+pilviin+ja+sitten+ne+jossain+välin+alas+tulee.Olihan+se+juhlimisen+arvoinen+juttu,+tuo+yhteinen+pitkä+taival+yhdessä+Venlastiina+ja+Late,+onnea+jatkoon.Lopulla+vuotta+minullakin+olisi+juhlan+aihetta,+mutta+mietin+paikkaa+minne+karkuun+lähtisin,+katsellaan+ja+kuunnellaan,+voihan+matka+katketakin,+äitini+sanoi+aina+tämmöisen+kysymyksen+edessä,+sinne+on+monen+miehen+ikä,+näinhän+se+on.Eilen+tuli+torkut+otettua+parvekkeella+minunkin,+sen+verran+sohvaa,+että+pitkäkseni++pääsen+ja+jopa+aurinko+kivasti+lämmitti.Äkkiä+sitä+vilustumisen+hankkii,+jos+istuskelee+ilman+kunnon+pukeutumista,+keväinen+sää+arvaamaton,+lämpö+on+vielä+melko+epäluotettavaa.Hukkaan+se+näillä+kymmenillä+menee+elämäkin,+mitä+yhdestä+tunnista+ynnämuu;)Jospa+nyt+onnistuisi+tuon+olkapääsi+kanssa+hurskainen,+kun+hoitoa+luvassa.Unelmat+ja+haaveet,+hyvät+osata+unelmoida,+mutta+varmaan+väsymyksestä+huolimatta+sinulla+hyvä+mieli,+kun+pensasaita+tuli+leikattua,+eikö+vaan.Niitä+kauniita+päiviä+odotuksissa,+onhan+kevät+vasta+alulla+ja+kesä+kokonaan+tuhlaamatta,+sitten+sinne+rannalle+menet+kahvia+nauttimaan.Onhan+näillä+koneilla+joskus+aivan+outoja+temppuja,+minulla+äsken+koko+ruutu+mustaksi+meni,+piti+tehdä+avaus+uudelleen.Ehdin+jo+ajatella,+että+nyt+sitten+kone+pääsi+matkansa+päähän+ja+euroja+olisi+löydyttävä+uuden+hankintaan,+mutta+onneksi+vielä+yhteistyöhön+suostui.Osaamattomuudesta+monta+kertaa+nämä+toiminnat+lakkoilevat,+kaikki+ei+suju+kuin+vettä+vaan,+mutta+näillä+sitä+pitää+yritää+toiminnat+hoitaa.Hyvin+ainakin+aikaa+menee,+yli+kaksi+tuntia+joka+aamu,+kun+kaikki+tapani+toteutan,+sitten+suljenkin+koneen+ja+illalla+käyn+kuittaamassa+tapahtumat;)Nyt+sitten+lunta+alkoi+viskelemään,+harvakseltaan+kylläkin,+on+ulos+lähdettävä,+tiedä+vaikka+minkälaiseksi+tuiskuksi+muuttuu.Oikein+mukavaa+päivää+toivottelen+itse+kullekin.
  5. Uutta+lunta+kertynyt+maan+peitoksi+ja+nyt+sitten+sulaa+ja+loskakelin+aikaan+saa.Huomenet+jäi,+mutta+vieläpä+nuo+mukaan+ehtii,+siis+pilvinen+päivä+ja+jotakin+sataa,+taitaa+vettä+olla.Rikas+on+yhteinen+taipaleenne+ollut+Late+ja+Venlastiina,+lämpimät+onnittelut.Harvat+avioliitot+noin+kauan+yhdessä+kestää,+nykypäivänä+ei+paljon+alkua+pidemmälle+ehditä.Harvinaista+sekin,+että+noin+sopuisa+ja+toistaan+ymmärtävä+kumppani+löytyy+ja+näin+yhdessä+olo+onnistuu,+jatkukoon+vielä+monia+vuosia+eteenkin+päin.Paljossa+olet+mukana+ollut+myös+tuolla+päätöksien+teon+puolella,+onnittelut+siitäkin+Late.Tämä+vanheneminen+tuo+mukanaan+väsymyksen,+että+ei+enää+vastuuta+jaksa+kontolleen+ottaa,+kiinnostuksella+kuitenkin+maailman+menoa+seurataan.Matkustamiselle+myös+toppi+tulee,+jo+liikkumisen+heiketessä,+kuin+myös+halujen+puuttuessa.Hyvä+että+edes+pistäydyt+pirtissä+hurskainen,+onhan+ne+nuo+herkut+maistuvia+mitä+pirtissä+tarjotaan,+eikä+niiden+voimalla+painoakaan+tarvitse+pelätä+lisää+saavansa.Kyllä+se+puun+tuoksu+on+aistittavissa+ainakin+uusissa+rakennuksissa+ja+sitten+vanhemmissa+taloissa+ne+jokaisen+aikaan+saamat+omat+tuoksut,+jopa+home+joskus+hajuja+antaa;)Ruoka+juttuja+on+mukava+lukea,+siinä+herää+joskus+halu+omiin+ruoka+ostoksiin,+kun+väliin+tuntuu,+että+mikään+ei+maistu.Muistelin+juuri+kalapuikkoja,+mitä+jossakin+työpaikassa+oli+useinkin+ruokalistoilla,++hyvältä+ne+maistui,+pitäisikin+niitä+kokeilla.Voi+olla,+että+samaa+makua+ei+niissä+enää+ole+saatavana,+kun+tuo+makuaistikin+on+ronkeliksi+tullut;)Ihana+aika+on+odotuksissa,+melko+lähelläkin+jo,+kun+uutta+satoa+alkaa+tarjontaan+tulla.Aika+harvinaisia+on+hyvät+kuuntelijat,+aina+se+tahtoo+puhe+omiin+asioihin+kääntyä,+kun+sen+aina+muistaisi+ja+jaksaisi+antaa+purkamisen+mahdollisuuksia+huoliaan+kantaville.Totta+tuo+ynnämuun+arvelu+tuosta+kilpavarustelusta+ja+vallan+voimissa+pitämisissä,+mutta+hyvin+äkkiä+se+siitä+leimahtaa,+kun+historiaa+muistelee.Toivottavasti+maltti+ja+järki+voitolla+kuitenkin+ja+pelko+oman+nahkan+puolesta+hillitsee+tuota+tuho+voimaa.Väliin++tai+melko+useinkin+sellaiselta+hiekkalaatikko+leikiltä+tuntuu,+sanonta+pojat+on+poikia,+pätee+kai+päättäjien+niin+naisten+kuin+miestenkin+kohdalla.Se+oman+minän+nostattelu+tapahtuu+muuallakin+kuin+pirtisämme;)Miksihän+onkaan+tuo+aurinko+lasien+pitämisen+vaikeus+minulla,+vaikka+silmät+sirrillään+ja+vettä+vuotavina+kuljen,+mutta+aurinko+laseja+ei+vaan+osaa+päähän+laittaa.Pakottaa+pitää,+että+kaikkein+kirkkaimmilla+ilmoilla+silmilleen+ne+saa,+tasoittuu+se+kirkkaus+kesän+tullen,+tämä+kevät+sitä+vaikeinta+aikaa.On+se+tuo+unen+saaminenkin+hankaluus+jos+se+siksi+on+mennyt,+muori+valvoo+ja+unta+odottaa,+minä+istualtani+jo+uneen+vaivun.Kellon+lähetessä+ilta+kymmentä,+ei+millään+jaksa+valvoa+ja+unta+riittää+se+kuusi-seitsemän+tuntia,+tosin+unia+nään+paljon,+ei+kai+sitten+kovin+syvää+se+uni+ole.Nyt+jotakin+puuhastelua+on+alettava+tekemään+ja+päivää+iltaan+kuluttamaan,+että+pääsee+taas+unten+maille;)Ainahan+sen+illan+tavoittaa,+teki+jotain+tai+vaikka+vaan+oleilee,+sitäpä+nyt+yrittämään,+kuluttakaa+päivänne+omalla+tavallanne+jokainen;)
  6. Huomenta,+katsoin+illalla+pirttiin+ja+huokasin,+ei+ketään,+menneekö+päivä+ilman+viestejä,+no+eipä+kumminkaan.Tänään+pilvinen+päivä,+mutta+lämmön+puolella+yhden+asteen+verran+tähän+aikaan.Aika+harvoin+ilman+yhtäkään+viestiä+on+pirtti+jäänyt,+te+uskolliset+muistatte+ja+kivalta+se+tuntuu,+vaikka+vaan+hyvän+päivän+toivotukset+lukea+saa.Maailman+menoa+noista+aloitus+kuvista+selailin,+mitä+aina+koneen+auettua+esiin+tulee,+usein+ne+aika+ikävän+tuntuisia+ovat,+maailmassa+niin+paljon+hätää+ja+tuskaa.Sodasta+puhutaan+jossakin+ketjussa,+jopa+mallina+olemisesta+aseiden+käytön+suhteen,+ei+vaan+taida+onnistua+sekään.Sodan+pelko+taitaa+joka+puolella+päällimmäisenä+olla,+onko+sitten+medialla+suurikin+osuus+asiaan?Niin+se+sitten+on,+että+puheenjohtaja+kisa+on+saanut+yhden+ehdokkaan+lisää+ja+aika+mielipiteiltään+eroavan+entisistä,+saapa+nähdä+kuinka+käy?Samaa+mieltä+ynnämuun+kanssa,+kyllä+megamogalta+juttu+luistaa+ja+huumori+kukoistaa,+sitäkään+hommaa+ei+kaikki+osaa.Olen+melkoisen+huono+vitsejä+ja+hauskoja+juttuja+kertomaan,+tosikko+taidan+olla,+tai+nauran+ihan+muille+jutuille+kuin+kaikki+toiset,+mutta+erilainen+kaiketi+saa+olla.Ei+se+itseään+paljon+haittaa,+vaikka+minkälaisen+höperön+kuvan+antaa,+jos+sitä+ei+edes+tiedosta+itse;)Kamala+ajatuskin,+että+pommeja+taivaalta+tippuisi+ja+vielä+omaan+pihaan.Tekikö+se+pommi+pahaa+jälkeä+Venlastiina,+vai+suutariksiko+jäi?Kyllä+sitä+pommitusta+täälläkin+oli,+mutta+muistini+ei+mitään+vakavaa+anna+esiin+tulla.Rautatiet+ja+tehtaat+kai+kohteena+oli.Voi+kun+ei+koskaan+mitään+sellaista+tarvitsisi+kenenkään+kokea,+tosin+sodan+käynti+on+muuttunut,+mutta+tuhohan+se+on+tarkoituksena,+kuolemaa+ja+surua.Tuo+Amerikan+meininki+pelottaa+ja+onhan+näitä+muitakin++ympäri+maailmaa,+joista+uhkakuvia+esiin+tulee.Ihmisen+henki+ei+minkään+arvoinen,+valta+ja+sen+tavoittelu+kaiken+voittaa.Ruiskukkia+nykyään+harvoin+näkee,+no++eihän+ole+heinäpeltojakaan+niin+kuin+ennen+ja+myrkkyjä+ruis+peltoon+laittavat,+että+ei+kukat+pääse+kukkimaan,+näin+luulen.Mutta,+jospa+tämä+päivä+toisi+tullessaan+jotain+mukavaa++sitäpä+tässä+jään+minä+ja+te+toisetkin+odottamaan..
  7. Huomenta+aurinkoiseen+viikon+alkuun,+kivahan+se+on+herätä+auringon+paisteeseen,+mieliala+hyppää+monta+pykälää+ylöspäin.Viikot+vierii,+kampaajan+kanssa+päiväilimme+seuraavaa+hiusten+leikkuuta,+vapun+tuntumassa+jo+silloin.Megamoka+tarinoi+Toijalan+seudun+kuulumisia,+onkohan+siellä+todella+akkavalta,+voisi+sen+jotenkin+uskoakin,+kun+se+Akaa+siinä+lähellä,+onkos+se+vielä?Maantiedon+taitoni+taas+paljastan,+siinä+lähellä+Toijalaa+asuinkin+pienenä+tyttönä,+Viiala,+mutta+en+muista+Toijalassa+käyneeni.Voi+olla+että+muisti+katkoni+muistamisen+vääristää.Sen+muistan+kun+sotavankeja+oli+Viialassa+ja+eka+ja+viimeinen+selkäsauna+siellä+tuli+hankittua.Sammuu+se+autokin,+kun+liikaa+yrittää+käynnistää,+jotkut+tulpat+kuulemma+kastuu,+miksikäs+ei+sitten+sahatkin.Auton+suhteen+on+kokemusta,+sahan+kanssa+olen+vaan++puukkosahalla+kokeillut.Ehkä+voisi+pahaksi+sanoa,+kun+en+minäkään+mielelläni+määräilyä+kohdalleni+ota,+omin+vähäisin+älynystyröin+päätöksiäni+teen.Joskus+olen+jopa+pettynyt+näihin+itsepäisyyteni+päätöksiin..Kadut+täällä+meilläkin+jo+melkoisen+mukavat+liikkua,+melkein+lumettomia+on,+sepeli+nyt+sitten+jalan+alla+pahalta+tuntuu,+aina+sitä+valittamista+löytyy.Kahvihetkiä+ainakin+aamuisin+on+kiva+parvekkeellakin+viettää,+päivällä+jo+liian+kuumaksi+muuttuu.Minulla+on+sellainen+kuva,+että+aina+kun+jotakin+konesahan+tapaista+on+käynnistetty,+se+ei+pelaa,+jo+laittaessa+aikaa+korjauksiin+olisi+pienen+tarpeen+tavallisella+sahalla+tehnyt.Se+on+sellainen+halkaisu+kone+hankittava+hurskainen,+kyllä+oksaisetkin+puut+halkeaa,+kokemuksen+äänellä+puhun.Puiden+halkominen+kirveellä+on+kivaa+hommaa,+kun+muistaa+varoa+jalkoihin+iskemistä;)Yhdyn+erään+miehenpuolen+toivomukseen,+että+Mummustiinalla+olisi+hyvin+nukuttu+yö+takana+ja+viikko+alkaisi+aurinkoisena.Minulla+nuo+verbit+ja+muut+sellaiset+ovat+hakusissa,+kun+koulua+kävin+oli+teon+ja+asemosanat,+en+niidenkään+paikkaa+tiedostanut,+laitan+sanan+sinne+minne+parhaiten+mielestäni+sopii.Koettakaa+ymmärtää+nämä+puutteeni,+kielioppi+ei+mielialani+ole+koskaan+ollut.Väritystä+puheeseenkin;)DDTänään+taas+mielipuuhiini,+eli+käsityö+kerhoon,+aurinkoista+päivää+sinne+minne+se+paistettaan+luo+ja+jos+ei+paista,+silti+hyvää+päivää.
  8. Sunnuntai+aamun+hiljaisuutta+ja+kaunista+päivää+tässä+aloittelen,+herätessäni+oli+pilvessä,+mutta+nyt+aurinko+näkyviin+ilmestyi.Pakkasella++muutama+aste,+tiet+kuivahtaneet+ja+lumet+kaduilta+aika+paljon+jo+sulaneet.Istuskelin+taas+eilen+parvekkeella+ja+oli+niin+lämmintä+ja+mukavaa.Vaikea+valinta+on+siinä,+että+mikä+vuodenaika+se+parasta+on,+nyt+tuntuu,+että+tämä+keväthän+se+on,+mutta+mieli+muuttuu+siinä+missä+vuoden+ajatkin;))Noin+se+on+ollut,++pakko+on+jonkun+päättäjien+penkille+istua,+ei+minulla+kykyä,+taitoa+liioin+ole+ollut,+mutta+koulu,+terveys+ja+vaalilautakunta+tuli++tutuksi.Kaikista+olen+irti+sanoutunut+omasta+halusta,+ei+ne+niin+mukavia+istuttavia+ollut,+että+olisi+kovin+kauan+niitä+tuoleja+kuluttaa.Muistiini+jäi+yksi+ikävän+tuntuinen+valinta,+kun+en+voinut+tutun+ihmisen+miestä++virkaan+puoltaa,+toinen+hakija+paremmin+paperein+sai+viran,+siinä+menetin+ystävän.Eipä+tainnut+suuri+menetys+olla.Ay-hommat++tuli+tutuiksi,+vaikka+en+muuta+kuin+jäsenenä+hallituksessa+toimin,+muutaman+liittokokouksen+kävin,+mutta+kokemus+niistäkin+hommista+jonkun+moinen.Kyllähän+se+tapa++kai+suostumus+näihin+paikkoihin+oli+saatava,+mutta+tutuiksi+tulleelle+kaiketi+onnistui+vaikka+miehen+kautta,+paljon+mukana+olleena+pidettiin+kai+itsestään+selvänä,+että+ei+kukaan+kieltäydy.Uskonkin+Venlastiina,+että+valinta+osui+oikeaan+kohteeseen.Minullakin+tuli+kysymys+mieleen,+kenelle+äänen+annan,+kun+se+hetki+koittaa,+naiselle+kai+pitäisi,+mutta+taidan+tällä+kertaa+päätyä+mieheen.Jospa+ajattelisin+niin,+että+ihmistä+äänestän,+olkoon+sitten+mies+tai+nainen.Noita+vaalikoneita+en+tutki,+ihan+omaan+seurantaani+luotan.Oikealla+tiellä+olet+hurskainen,+kun+uni+maistuu,+kasvaa+myös+tehokkuus+ja+niin+työt+siinä+sivussa+menee+melkein+huomaamatta.Totta+tuo,+että+mielen+syövereihin+kevät+tekee+mullistuksia+ja+aika+paljon+itsemurhia+kevään+myötä+tapahtuu.Pimeästä+ajasta+liian+äkkiä+siirtyminen+on+liian+rankka+kokemus,+elämä+sykkii+liian+voimakkaana+ja+sitä+ei+jaksa+ottaa+vastaan.Mikä+siinä+syy+sitten+lieneekään,+onko+muutos+ja+kasvun+ihme+se,+että+saa+oman+yrittämisen+sietokyvyn+nollaan+ja+kaikki+tuntuu+toivottomalta.Toisilla+taas+elämä+kiihkeämmin+alkaa+sykkimään+ja+ei+tiedä+mitä+kaikkea+voisikaan+tehdä+ja+yrittää.Kunpa+mahdollisimman+monelle+kevät+tuo+elämisen+ja+onnen+tunteen,+saaden+maailman+valoisalta+näyttämään.Nyt+tämä+opettaja+lopettaa,+kaikkea+sitä+pitää+esiin+tuodakin,+vaikka+viisautta+ei+juuri+mihinkään,+omassa+elämässä+tietämistä.Päivä+kuitenkin+kaunis,+siitä+pitää+nauttia,+sateitakin+tiedossa,+iloa+päiväänne!
  9. Huomenta+kauniina+nousevaan+lauantai+päivään,+hieman+on+kuivahtanut+lammikot,+mutta+kahden+asteen+pakkanen+pian+lämpöasteiksi+muuttuu.On+se+tuo+aurinko+ihmeellinen+laitos,+kun+aamulla+auringon+näkee+taivaalla,+syttyy+into+vaikka+mihin+suunnitteluun.Minulla+jo+multaan+tekee+mieli+sormet+laittaa,+vaikka+siivoa+se+homma+aikaan+saa,+mutta+se+kasvun+seuraaminen+sen+vaivan+korvaa.Samettiruusut+koulaan+ja+tomaattejakin+jonkun+satsin.Ainahan+niistä+joku+kuolee,+mutta+myös+joku+innokkaana+kasvun+alkaa.Sängyssä+ollessa+suunnittelu+parvekkeen+sisustamisesta+alkoi,+miten+mahdollisimman+monta+ruukkua+sinne+saan,+että+jää+vielä+oleskelullekin+tilaa;)Onkohan+maailmassa+toista+yhtä+höperöä+kuin+minä,+joka+jaksaa+melkein+turhaa+puuhastelua+toimittaa?Äänestys+lupa+eilen+minullekin+tipahti+ja+äänestämässä+kyllä+käyn,+vaikka+sekin+on+jo+alkanut+mietityttää.Olen+kuitenkin+aina+ollut+sitä+mieltä,+että+ainut+mahdollisuus+vaikuttaa,+yhtä+pieni+kuin+lotto+voitto,+mutta+onhan+se+kansalaisvelvollisuus+jota+ei+voi+tunnon+tuskitta+jättää+tekemättä.Henkilö+ei+ole+vielä+selvillä,+mutta+kaiketi+se+nainen+on,+jos+löydän+mieleiseni,+kyllä+miestäkin+voin+äänestää.Kiitokset+terveisistä+Katleijalle+minulta+myös,+kiva+että+muistat+pirtin+olemassa+olon.Hieman+peläten+pistäydyin+palstan+toisessa+ketjussa,+mutta+onneksi+ei+suuremmin+lunta+niskaan+tullut,+päin+vastoin+meni,+kiitokset+puolesta+kirjoittaneille.Yleensä+on+ollut+niin,+että+mollaamisen+on+niskaansa+saanut,+jos+on+rohjennut+palstalla+osallistua.Itsekritiikki+olisi+kohdallani+hyvä,+sillä+sitkeästi+olen+näitä+loruilija+ja+toistoja+pirtin+ketjuun+tuonut,+mutta+pirtissä+on+hyvin+kestetty+ja+sepä+rohkeuden+antaa+jatkamaan.Ynnämuu,+olen+huomannut,+että+arvostusta+saat+palstan+muissakin+ketjuissa.Venlastiinan+mukaisesti+toimin+ennen+minäkin,++jaoin+mainoksia,+tarjoilin+toreilla+ja+turuilla+kahvia,+olin+jopa+ehdokkaanakin+joskus,+valituksi+en+tullut+vaikka+ääniä+tuli+yllättävän+paljon.Poikihan+se+sitten+lautakunta+paikkoja+ja+niissä+sitten+yritin+parhaani+mukaan+toimia,+nyt+ei+jaksa+mikään+enää+kiinnostaa.Ehkä+se+on+luonnon+laki,+mikä+sanelee+jaksamiset+ja+mukana+olot.Nyt+on+nuorempien+vuoro+ja+sivusta+päätä+pyöritän+joillekin+touhuille,+muuta+en+sitten+mahdakkaan.Maailma+muuttuu,+ei+siinä+tahdissa+enää+pysy.Kovasti+on+vastoin+käymisiä+hurskaisella,+aika+moni+jo+antaisi+periksi,+mutta+kun+on+rakentanut+ja+voimiaan+uhrannut+kotinsa+eteen,+ei+luopuminen+helppo+ratkaisu+ole.Eihän+ne+tavan+muurahaiset+taloa+pysty+kaiketi+tuhoamaan,+mutta+se+iso+lentomuurahainen+sen+kuulemma+tekee.Myöntää+täytyy,+ettei+kiva+ole+ruokalautaselta+muurahaisia+kerätä,+olen+nähnyt+jotakin+myrkkyä+levitetyn+kulkureiteille+ja+se+on+vienyt+nämä+sitkeät+"ystävät"+muihin+maisemiin.Eivät+ymmärrä+omaa+parastaan,+tunkeutuvat+väärille+reviireille.Kokeilin+myssyjen+tekoa+malliksi+kerhoon,+Facebookista+taas+sain+ideaa,+kun+kertoivat+huutavan+pulan+myssyistä+syöpäpotilailla+olevan,+jospa+voisi+sitä+hätää+helpottaa.Aina+se+joku+kohde+tuntuu+löytyvän,+kun+omaa+tarvetta+ei+ole.Kohta+on+merkit+loppu+suoralla,+paras+lopettaa+ja+siirtyä+näin+kodin+puuhiin,+päivän+iloista+kulutusta+teille+kaikille.
  10. Huomenta+nyt+jo+taas+viikonlopun+alkuun,+saattaapi+aurinko+tänään+pilkistää,+vähän+on+sen+näköistä+tuo+sää+ulkona,+mittarit+nollassa.Kyllä+ne+kevään+tuoksut+jo+ilmassa+leijuu,+vaikka+pilvessä+olisikin.Koiran+taluttajia+on+useampi+tänäkin+aamuna+liikkeellä+ja+yhden+pienen+koiran+omistaja,+nainen,+tupakka+hampaissa+koiraansa+kuljetti,+miten+se+vaan+näyttää+niin+rumalta+sivusta+katsoen.Hurskainen+kerroit+päässeesi+kivutta+päiväsi,+voisiko+sitä+työn+tekoa+vähentää+jatkossakin?Ymmärrän+kyllä,+kun+ne+tekemättömät+työt+näkee+edessään,+on+vaikea+olla+tarttumatta,+mutta++sanovat+että+työt+ei+tekemällä+lopu,+olisiko+syytä+silmät+ummessa+joskus+kulkea.Et+varmaan+myrkkyjä+halua+seinien+viereen+laittaa+ja+näin+estää+muurahaisten+sisälle+tuloa,+älä+nyt+anna+niiden+valloittaa+koko+kotiasi;)Tuo+on+varmaan+totta+mitä+ynnämuu+sanoit+vasemmalla+kyljellä+nukkumisesta,+minulla+alkaa+sydän+pompottamaan+jos+kauan+sillä+kyljellä+nukun,+oikea+se+on+oikea;)Kyllähän+niitä+vaivoja+kerrotaan+ja+luulosairaus+kasvaa,+olen+jättänyt+lääkärikirjan+kuin+myös+koneella+vaivojenarvailun+kokonaan.Silti+mediasta+niitä+vaivojen+tunnusmerkkejä+silmään+sattuu+ja+siitä+sitten+seuranta+alkaa.Hyvähän+se+on+itseään+kuunnella,+mutta+joskus+se+on+myös+pahasta,+liika+tässäkin+on+liikaa.Tylsää+se+on+istua+ja+peukaloita+pyörittää,+sen+olen+kokenut+ja+aina+jotakin+puuhastelua+haen,+sama+varmaan+hurskaisella+ja+kaikilla+muillakin.Jännää+se+on+näiden+koneiden+kanssa,+mutta+hyvä+että+perheessä+kaksi+konetta,+harvoin+yhtä+aikaa+kenkkuilevat.Hiljaa+kuiskuttelen,+että+koneeni+toimii+moitteettomasti,+sen+alku+hankaluuksien+jälkeen,+tämä+Windows+10+on+hyvin+asettunut+koneelleni.Ainoa+harmi+mikä+vähän+kiusaa,+on+kesken+kirjoituksen+hyppäys++toisille+riveille+ja+kun+ei+vilkaise+tekemisiään,+on+etsittävä+jostakin+aikaan+saannos.Korjaa+virhe,+pyyhi+pois+se+kirjoitus+ja+palaa+oikealle+riville,+tätä+aika+usein+sattuu.Aina+on+yritettävä+tarkastaa+viestinsä,+vaikka+punakynä+kirjoitus+virheet+ilmoittaakin+ja+niitä+runsaasti+tuleekin.Olen+tehnyt+sen+havainnon,+että+olen+niin+nopeaksi+näpyttelijäksi+tullut,+että+kone+ei+ehdi+mukaan;)Ajatus+ja+sormet+lentää+koneen+näppäimiä+nopeammin.Pitää+mennä+etsimään+sitä+muorin+tuomaa+rinkeliä,+jospa+kahvin+kanssa+siitä+maku+nautinnon+saisin,+rupean+jännäämään+paistaako+se+aurinko+vai+ei,+ehkä+teette+samoin?
  11. Uusi+aamu,+uudet+huomenet,+yksi+aste+miinuksella+ja+tuuli+puhaltelee.Olisi+hiusten+leikkaukseen+lähdettävä,+kai+jaksaa+vaikka+vastatuuli+on.Niinpä+sain+eilen+ompelukone+hommani+tehtyä+ja+lopputulos+tyydyttävä.Niskassa+kyllä+tuntui,+kai+sitä+jännittää,+siinä+istuessa.Aloin+myös+mattoa+virkkaamaan,+vanhoista+lakanoista+revin+kuteet,+letitin+ja+sitten+kalalangan+kanssa++ne+yhteen+virkkaisin,+siinä+hommassa+sitten+kipeytyi+ranne;)Tuleeko+käyttöä+olemaan+vai+meneekö+roskikseen.Joutavalla+pitää+jotakin+tekoa+mielestään+aina+olla.Historia+kiinnostaa+minua+myös+Ramoonan+tapaan+ja+mullassa+möyriminen,+nyt+vaan+olen+maaton+ja+ruukkuihin+sitten+yritän+jotain+laittaa.Samettiruusut+ja+tomaatit+kohta+koulattava.Lakana+kangasta+kyselen+Pärnystä,+painamme+tyynyliinoja+myyjäisiin+ja+nyt+kaikki+entiset++ehtivät+keväällä+loppua,+syksyä+varten+uusintaa,+jos+nyt+sitten+siellä+sen+halvempaa+on.Ostin+kerran+villalankaa+ja+valmiin+tekeleen+jouduin+heti+pesemään,+lanka+oli+niin+likaista,+tokko+sellaista+uskallan+nyt+ostaa.Eihän+se+voi+ihan+samaa+olla+kuunnella+nauhalta,+mutta+aikoinaan+kuuntelin+radiosta+kuunnelmat+ja+tykkäsin+kovasti,+no+siitä+on+aikaa.Pitäisi+eestyä+kirjastoon+ja+kokeilla++sopisiko+minun+kuunteluuni,+tulisi+edes+jotain+lukemisen+tarvetta+tyydytettyä.Kyllä+minä+lääkkeitä+jaksan+kantaa,+listat+vaan+tekoon,+se+vähän+hankalaa,+miten+ne+toimitan,+ei+taida+täällä+kirjoituksen+avulla+tarpeessa+oleville+ehtiä;)Taidat+olla+silityksen+expertti+Kristiina+23,+kun+aina+noita+hommia+sinulle+tarjotaan.Silitys+on+kivaa,+tulokset+riittää+minulle,+en+tiedä+miten+tyydyttäisi+vaativampia.Kovasti+on+hurskaisella+hankalaa,+tuo+nukkuminen+minusta+on+oikealla+kyljellä+kaikkein+parasta,+harvoin+selälläni+nukun.Oli+aikoja+jolloin+pientä+kipuilua+tunsin+lonkassa,+laitoin+tyynyn+polvien+väliin+ja+se+antoi+nukkua+ilman+kipuja.Kai+se+jatkuva+rasitus+pahentaa+noita+vaivoja,+vaikka+kävelemään+käsketään,+vaikka+polvissa+kipua+on.Näitä+vaivoja+niitä+riittää,+mutta+päivä+kerrallaan,+pitäisi+kyllä+muistaa+välillä+vähän+itseään+hoitaa.Laulaminen+on+terapeutistä,+vaikka+nuotin+vierestä,+joten+hyviä+ja+nautittavia+konsertteja+teille+Venlastiina+ja+Late.Tuon+tunnusluvun+unohdusta+minäkin+joskus+pelkään,+mutta+olen+tehnyt+kaavion,+millä+sitä+sitten+voin+myös+muistaa.Näitä+oikosulkuja+(kai+näin+voi+vielä+sanoa)+tulee+tavan+takaa.Nyt+sitten+uutena+tulee+tuo+puhelimella+maksaminen,+en+tiedä+onko+minun+puhelimessa+sitä+mahdollisuutta,+kai+aikanaan+pakko+sellainen+sitten+hommattava.Kätevältä+näyttää+mainoksessa.Nyt+on+lopetettava,+johan+tätä+taas+tulikin,+sinne+kampaajalle+kiirehdin,+onnistunutta+päivää+teille+kaikille.
  12. Herätty+on+nyt+taas+harmaan+pilviseen+säähän+ja+heikkoon+lumisateeseen,+pakkanen+hieman+yli+nollan.Täällä+on+markkinat++ja+yleensä+sää+on+huono,+enpä+muista+koska+olisin+markkinoilla+käynyt.Ai+niin,+naisten+päivähän+se+tänään+on,+siis+hyvää+naistenpäivää,+myös+miehille.Minä+harmittelen+tuota+menetettyä+kykyä+lukemiseen,+ajatus+ei+pysy+kirjan+sivuilla+ja+niin+hyvää+ajankulua+kuin+se+olisi,+tämän+olen+kokenut,+kun+lukeminen+menneisyydessä+onnistui.Pitäisi+ottaa+selvää+niistä+äänikirjoista,+voiko+saada+ilman+maksamista?Nyt+keskustelun+siirtyessä+kirjoihin,+joudun+mykkänä+kuuntelemaan,+kun+sisällöt+tietämättömissä.Loppu+kuussa+on+aikomus+lähteä+Tallinnan+suuntaan,+ohikin+Pärnyyn+viikoksi.En+ole+apua+mistään+aiemmin+ostamistani+voiteista+saanut,+vaikka+kovasti+ne+joidenkin+vaivoihin+tuntuu+auttavan.Viimeinen+saunavuoro+on+minullakin,+mutta+en+sitä+ole+pois+jättänyt,+uimahalliin+en+taas+ole+kotiutunut,+siellä+käy+niin+monenlaista+ihmistä+tapoineen,+vaikka+onkin+hyvät+puhdistukset,+silti+ihoni+ei+oikein+tykkää+siitä+hommasta.Yrittelin+myös+sitä+vesijumppaa,+mutta+ei+jaksanut+innostaa,+ei+myöskään+vesijuoksu,+vaikka+varmaan+hyvää+tekisi.Tekosyitäkö+keksin,+mutta+en+omakseni+uimahallia+koe.Mansikat+olen+jo+loppuun+syönyt,+arvasin,+kun+niin+vähän+niitä+pakastin,+ensi+kesään+jos+elän,+ainakin+kaksi+laatikollista+pakastan.Muori+hakee+markkinoilta+sitä+"seksimiestä"+jospa+tällä+kertaa+löytyisi,+onhan+siellä+jos+jonkinlaista+helppo-Heikkiä,+tartu+kiinni,+hih.Tuota+suurempaa+voittoa+sitä+vaan+yritetään+hurskainen,+mutta+ei+vaan+onnista.Kyllä+se+on+tingittävä+jostakin,+että+matkarahat+saa+kasaan,+aika+edullinen+matka+tiedossa,+viikko+Pärnyssä++325+euroa+matkoineen+ja+puoli+hoidossa.Meillä+tämä+matkan+pituus+lisä+kustannuksia+tekee.Kokeillaan+nyt+miten+sitä+jaksaa+kulkea+ja+voi+olla+että+viimeisen+kerran+yritän,+jää+nähtäväksi.Hyvä+se+on+joskus+mielensä+malttaa+ja+hitaasti+alkaminen+myös+joskus+hyödyksi.En+oikein+usko+tuohon+hämäläisten+hitauteen,+on+sitä+lajia+täällä+Savossa+myös+huomattu;)Tänään+en+mene+kerhoon,+jotenkin+vetämätön+paikka,+taitaa+loppua+pikkuhiljaa+kaikki+harrastaminen.Ompelukoneen+kyllä+esiin+otan+ja+jotakin+yritän+tuhrata+sen+kanssa.+pitäisi+lähteä+verhoilu+kurssille,+huonekaluni+sen+tapaista+huoltoa+kaipaisi.Eipä+taida+ihan+pienellä+kurssilla+sitä+taitoa+oppia+ja+maltaita+maksaa+verhoilu.Yritetään+saada+päivä+iltaan+jollakin+tapaa+ja+aina+mukavampi+jos+se+iloisena+sujuisi;)
  13. Huomenta,+nyt+kaksitoista+astetta+pakkasta+ja+aurinko+kirkkauttaan+antaa.Taitaa+porukat+olla+auringon+palvonnassa.+kun+kovin+hiljaista+on+oven+käynti+ollut.Eipä+kumminkaan+ihan+yksin+pirtin+olemassa+olosta+ole+tarvinnut+nauttia,+kiitos+te+mukavat+miehet.Maalikuun+yöpakkaset+nyt+vuorossa,+miten+lienee+hankiaisten+kanssa,+onko+joka+paikassa+edes+lunta,+mistä+hankiaiset+voisi+kehittyä.Aika+ja+luonnon+ihmeetkin+on+kovasti+muotoaan+muuttaneet.+ei+kai+tämän+laatuista+talvea+ole+koskaan+ollut,+aina+jostakin+aikaa++pakkasta+ja+tuiskua+on+ollut.Media+kauhukuvia+maalaa+jossakin+lehdessä,+maailman+sota+jo++alkanut,+sitäkö+vailla+ihmiset+nyt+ovat?Onko+historia+jäänyt+lukematta+niiltä,+joilla+ei+muuten+mielessä+ole+tuo+edellinen+Suomea+kovasti+koetellut+sota.Ei+koskaan+enää,+näin+sanottiin,+toivottiin,+onko+kansojen+muisti+näin+lyhyt?Noin+sitä+joskus+joutuu+tekemään,+kuten+ynnämuu+sanoit,+töpseli+pois+seinästä+ja+taas+pelaa,+onko+joku+kosketus+vaje+kysymyksessä?Ei+mikään+keljuta+enemmän+kuin+koneiden+kenkkuilu+ja+kun+ei+mikään+auta.Jäin+miettimään,+että+paikkakunnallani+ei+varsinaista+rautakauppaa+olekaan,+joitakin+rakennusliikkeitä,+sieltä+kai+sitten+naulat+ja+muut+rautakauppa+tuotteet+saa.Kyllä+niissä+sitä+palvelua+saa+myös+odottaa,+tulee+mieleen+Loirin+palvelu+rautakaupassa;)Kaupat+alkaa+olla+nykyään+sellaisia,+että+kaikkea+saa+saman+katon+alta,+erikoisliikkeitä+vähemmän.Hyvä+että+nukutuksi+saat+hurskainen,+kivun+kanssa+valvominen+yöllä+voi+tuntua+ikuisuudelta.Muutekin+unen+puuttuessa,+sitä+kaikenlaista,+usein+ikäviä+asioita+miettii+ja+yö+ei+tunnu+loppuvan+koskaan.Olen+sen+saanut+minä+myös+joskus+kokea.Haittaakos+se+mitään+minkä+näköisenä+kulkee,+kunhan+olo+itsellä+on+mukava.Meillä+myös+voi+saada+tavarat+kotiin+kaupasta,+viiden+euron+korvauksella,+vielä+en+tätä+palvelua+ole+tarvinnut.Vävy+toi+multapussit,+pääsen+taimia+kouluttamaan,+kivasti+on+tomaatti+itänyt.Tänään+laulupäivä,+muuten+ei+mitään+suunnitelmia,+joutaa+vaikka+parvekkeella+istumaan;)Kiireetöntä+päivää+teille+toisillekin.
  14. Huomenta+uuteen+viikkoon+ja+maanantai+päivään,+hyvällä+alulla+tämä+maaliskuu.Neljäntoista+asteen+pakkasessa+vielä,+mutta+aurinko+taivaalle+on+kivunnut+ja+se+tietää+sitä,+että+päivällä+lämpimämpää.Eilen+istuin+parvekkeella+pienen+tovin+pienen+lenkkini+jälkeen+ja+ihan+lämpimästi+aurinko+jo+lämmitti,+ehkä+väri+kasvoilla+alkaa+terveemmän+näköiseksi+muuttumaan.Apua+en+Venlastiinan+hätähuutoon+pysty+antamaan,+mutta+ehkä+illan+suussa+ynnämuu+voi+neuvoa,+ellei+poikasi+hätään+ehdi.Kyllä+noista+kisoista+tarpeekseen+jo+sai,+ja+samaa+mieltä+Laten+kanssa,+turhan+paljon+noita+kaiken+sortin+taitajia+siellä+yrittää+jotakin+viisasta+sanoa+ja+eihän+ne+ilmaiseksi+siellä+istu.Rahaa+palaa+ja+siksi+ei+kai+tappiot+tulojen+kohdalla+lopu.Osamme+joudumme+tukien+muodossa+veroissa+heille+jakamaan,+kysytäänkö+kansalta+miten+paljon+tätä+turhaa+joukkoa+siellä+tarvitaan.Pari+selostajaa+riittäisi,++ei+joka+mutkaan+jonkin+sortin+asiantuntijaa+kaivata,+tätä+mieltä,+ymmärtämättä+tietenkään+koko+hommasta+mitään;)Vähän+huonoksi+tuo+muuttuu++tukistus+kohde+minullakin,+kampaajalle+menen+korjauttamaan+kuontaloa,+ainakin+lyhemmäksi+laittaa.Tekisi+niin+mieli+muuttaa+toiseksi+tuo+hiusten+muoto,+mutta+ei+taida+onnistua,+niin+paljon+on+ohentunut.Voi+mikä+vahinko+sini-sirkulla+ja+kipuakin+vielä+kaiken+lisäksi,+hyvä+kuitenkin+ettei+silmään+sattunut,+eikä+haavoja+tullut,+viis+maljakosta.Voihan+sekin+harmittaa,+jos+vielä+arvokaskin+oli.Mukava+tunne+varmaan,+kun+hoitosi+on+ohi,+toivotaan+hyvää+jatkumoa.Niinhän+se+taitaa+olla,+että+ei+ne+leikkaamiset+taida+onnistua+yhteisistä+varoista,+yksityisellä+sitten+jo+hintavaa+ja+kun+lopputulos+arvoitus,+kai+on+vaan+itse+hoidolla+mentävä+hurskainen.Olen+samaa+mieltä,+että+liian+paljon+hommaa+siinä+omakoti+talossa+on,+mutta+mites+sinä+kerrostalossa+sitten+saisit+aikasi+kulumaan?Onhan+se+niinkin,+että+oma+koti+on+kullan+kallis,+ei+siitä+millään+pois+lähtisi,+en+minäkään+mihinkään+hoito+laitokseen+haluaisi,+kunpa+tästä+saisin+lähetä+sinne+jonnekin,+kun+aika+koittaa.Huumoria+sitä+tarvitaan,+ei+aina+naurata+tämä+maailman+meno,+tuppaa+huolestuttamaan,+mutta+näin+sitä+vaan+mennään+päivä+kerrallaan.Ehkä+käsityö+kerhossa+taas+ilo+ilmoille+ratkeaa+ja+kotiin+on+siiten+kevyt+mieli+tulla.Aurinko+mielialaa+nostaa,+nautitaan+ja+iloitaan;)
  15. Kaunista+sunnuntaiaamua+pirttiin+tulijoille+ja+koko+palstalle.Aurinko+jo+kivunnut+ylös+ja+kahdeksan+asteista+pakkasilmaa+lämmittää,+hieno+päivä+tulossa.Joku+mainitsi+hypnoosin+tuolla+edellisissä+viesteissä,+tuntematon+asia+minulle,+olisin+varmaan+hyvää+ainesta+hypnoosiin,+kun++uneenkin+sammun+kuin+saunalyhty.Siiri+Rantanen,+kuten+Aira+Samulinkin+ovat+eläneet++kovemman+elämän,+kuin+tämän+päivän+ihmiset+yleensä.Ei+varmaan+ollut+kunnon+välineitä,+ei+valmentajia+ja+eläminen+hankittiin+työtä+tekemällä.Kovaa+oli+elämä+sodan+aikaan+ja+silloin+tarvittiin+sitkeyttä+jaksaa,+nämä+asiat+ovat+varmasti+sisua+kasvattanut+ja+yrittämistä+kummallekin+näille++vieläkin+hyvin+jaksaville.Upea+oli+hiihtoa+katsoa+ja+se+haastattelu+niin+Siiriltä+kuin+Veikoltakin+hyvin+koskettava.Tämä+päivä+tuottaa+vain+valittavia,+toisistaan+pahaa+puhuvia+vanhuksia.Ehkä+nyt+vähän+liioittelen,+mutta+kun+lehtiä+lukee,+tuntuu+kuin+kaikesta+ja+kaikista+valitetaan.Suvaitsemattomuus+lisääntyy,+kohta+ruuan+hajukin+pitää+pois+saada.Ei+saa+tehdä+sitä,+eikä+tätä,+onneksi+vielä+kotonaan+voi+ihan+omiaan+touhuta,+jos+ei+vaan+häiritse+toisia.Maalaisjärki+on+kadonnut,+komiteat+istuvat+milloin+minkin+muutoksen+aikaan+saamiseksi,+säälin+tuntein+ajattelen+aikaa,+jolloin+kaikki+on+pykäläviidakon+alaista.Voi+aika+entinen,+lapset+saivat+olla+lapsia+ja+aikuiseksi+kasvettiin+huomattavasti+myöhemmin+kuin+nyt.Kaiketi+tiedän+tuosta+ruokailusta,+miten+sen+pitäisi+toimia,+mutta+en+jaksa+sitä+toteuttaa,+siis+oikeassa+olet+hurskainen,+tietoa+kyllä+on,+mutta+noudattaminen+vaikeaa.Olisiko+sinun+se+kätesi+yritettävä+rauhoittaa+työn+teolta+kokonaan,+jatkuva+rasittaminen+ei+varmasti+auta.Vaikeaa+se+on+yhdellä+kädellä+pärjätä,+se+on+selvä,+mutta+olkapään+kuntoon+laittaminen+olisi+helpotus+kuitenkin.Olisiko+leikkauksesta+apua?Ahkeroinut+olet+ynnämuu,+kyllä+tuo+ja+yhdeksi+päiväksi+riittää+ja+sauna+on+työteliään+päivän+kohokohta.Saunassa+minäkin+päivän+päätteeksi+ja+kyllä+uni+maistui+sen+jälkeen.Ahkeroin+minäkin+aamupäivän,+sitten+jatkoin+kisoja+katsellen,+ei+mitalia+tullut,+oli+kai+arvattavissakin.Jotakin+pientä+syntyi+myös+siinä+katselun+lomassa.Nyt+pitäisi+yrittää+pienelle+lenkille,+hitaasti+hiipien+se+toteutuu,+mutta+annan+auringon+kasvoja+hyväillä+ja+nautin+olemassa+oloista,+hyvästä+mielestä.Samanlaista+olotilaa+toivotan+teille+toisillekin.
  16. Lauantai+aamua,+hiljaista+vielä,+mutta+eiköhän+kohta+liikettä+ilmaannu.Keli+on+harmaan+sävyinen,+pakkasta+seitsemän+astetta,+lunta+on+tullut+sen+verran,+että+maa+valoisaksi+muuttui.Monella+kelillä+ajaa+tuo+sää+meillä,+on+ajanut+koko+talven,+mutta+nyt+melko+varmasti+kevät+alkaa+ilmoineen+voiton+viedä.Tuo+aurinko+on+niin+voimallinen,+vaikka+pilvien+takana+paistaisi,+lumien+tuhona+on.Mitäpä+vaivaa+osaisitkaan+voinut+tuottaa+Ande2,+kiva+on+kuulla+kuulumisia+sinultakin+ja+ainahan+ei+sanottavaa+löydy,+pistäydy+toiste+lisää+kertoilemassa,+jospa+asiaakin+ilmenisi;)Täysi+kuperkeikka+se+oli+Heikkiseltä,+mutta+maaliin+selvisi.Ikävältä+kuulostaa+tuo+nurina+noiden+voitelujen+kanssa,+kukapa+se+osaisi+tuon+suksen+liukkauden+tasan+tarkkaan+tietää.Ennen+ei+noita+ongelmia,+tai+niistä+ei+siis+niin+paljon+puhuttu,+ei+kai+noin+suurta+osaa+näytellytkään.Voisiko+sanoa,+että+silloin+miehen+ja+naisen+kunto+sen+voiton+toi,+toki+kunto+se+tänäänkin+varmasti+vahvin+voiton+tae+on,+mutta+voitelua+voi+helposti+syyttää.Tuo+samojen+asioiden+kertaus+se+tahtoo+olla+itse+kullakin;)Pienet+annokset,++näin+olen+kuullut+ja+koetan+toteuttaa,+nälässä+olosta+todella+vanhenevaa+ihmistä+varoitetaan,Onko+nyt+joku+korva+sairaus+liikkeellä,+kun+minäkin+sellaisista+tuntemuksista+kärsin?Pirteä+on+Pirkko+Mannola+ja+laulaakin+osaa,+rakastuminen+vaan+pirteyttä+lisää;)Taitaa+siellä+Espoossa+väkeä+jo+olla+tarpeeksi;)Auttaako+hypnoosi+oloosi+"+mies.ja.+huonot.+tavat"+eihän+se+tupakointikaan+oloa+kohenna.Toivottavasti+voitat+nuo+ikävät+nautintosi+ja+selviät+vaivoistasi.Minulla+on+ystävätär+joka+ei+pääse+tupakasta+eroon,+vaikka+kunto+todella+huonoksi+mennyt.Älä+hurskainen+niin+kovasti+harmia+koe+liiasta++jääkaapilla+käynnistä,+eihän+sitä+nälkäisenä+mitään+jaksa+puuhastella,+kyllä+se+väsymys+suurilta+osin+iän+tuomaa+on.Paino+heittelee,+mutta+olen+jostakin+lukenut,+että+yli+seitenkymppinen+ei+suuresti+enää+lihomista+tarvitse+pelätä.Tämän+olen+itseni+kohdalla+todennut,+en+laihdu,+mutta+ei+paino+nousekaan+ja+ruokailu+jotensakin+samana+on+ollut.Olen+tehnyt+myös+havainnon,+että+kaksi+viikkoa+menee+ihan+kevyesti,+vaikka+en+siivoaisikaan,+kuten+ennen+viikottain,+olenko+suvaitsevaisemmaksi+tullut+siisteyteni+suhteen,+vai+laiskuuttako+on?Nyt+kuitenkin+matot+ja+vuodevaatteet+haistelevat+raitista+ilmaa+ulkona,+ja+perusteellinen+pölyjen+pyyhkiminen+alkamassa.Vahaa+aion+lattiaankin+levittää+ja+taas+kiiltää;)Nyt+kone+päiväksi+kiinni+ja+sitten+illalla+kurkkaan+oletteko+pirtin+muistaneet.Kevättä+rintaan+ja+mieleen,+kaikille+toivotan.
  17. Huomenta+jälleen,+säätilassa+ei+suuria+muutoksia,+nollan+tietämillä+mennään+ja+taivas+melko+harmaa.Kaikesta+huolimatta+kevään+aistii.Onhan+se+työteho+hävinnyt+ja+kaikki+tapahtuu+hitaasti+ja+melko+rauhallisesti+nykyään.Ennen+jaksoi,+nyt+jo+puolilta+päivin+veto+on+pois,+mutta+onhan+tätä+aikaa+ja+päivä+on+seuraavakin;)Kyllä+se+taitaa+olla+niin,+että+miehillä+jo+sisäinen+tieto+ja+taito+on+parempi+kuin+meillä+naisilla,+vaikka+kaiketi+on+paras+puhua+vaan+itsestään.+On+naisia+jotka+hallitsevat+kaikkia+miehille+suunnattuja+töitä,+myös+näitä+tekniikan+ihmeitä.Ynnämuu+puhuu+asiaa,+kokeilemalla+ja+yritystä+yrityksen+päälle+se+on+varmaan+paras+tapa+oppia.Kohdallani+on+myönnettävä,+että+ymmärrykseen+ei+mahdu+nämä+aina+muuttuvat+tieto+tekniset+nimikkeet+ja+muut+tarvittavat.Onnekseni+kone+on+pelannut+tyydyttävästi,+päivitykset+automaattisesti+toimii+ja+hyvin+olen+pärjännyt.Kovin+on+paljon+euroja+hurskaiselta+uponnut+tähän+koneen+kanssa+toimimiseen,+en+ole+laskenut+kuluja,+mutta+en+noihin+lukemiin+kyllä+pääse,+vaikka+tulostimen+mukaan+laskisin.Ystävä+piiriini+kuuluu+tietokone+opettaja,+jos+toppi+koneeseen+tulee,+apua+saan+häneltä.Riesa+tuli+Latelle+tuosta+polvesta,+niin+se+tuppaa+olemaan,+että+siinäkin+hommassa+aikaa+kuluu+parantumisessa.Ajattelin+tuota+viesti+hiihtoa,+mistä+pronssi+tuli,+miten+kokeekaan+heikoin+lenkki+hiihtonsa,+varmasti+parhaansa+yritti+hän+myös,+mutta+voi+olla,+että+paha+mieli+siitä+hopean+häviöstä,+ehkä+syykseen+kokee.Toivottavasti+kaverit+innostavat+jatkoon+ja+voi+se+joku+päivä+täysi+onnistuminen+hänelläkin+edessä.Hienoa+kumminkin,+että+mitali+tuli,+ne+kun+osaavat+toisetkin+tuon+hiihdon.Nyt+näyttää+ilma+kirkastuvan,+näin+varmaan+meri-kukan+maisemissa+myös+ja+näin+kauppareissu+ehkä+kastumatta+pystytään+tekemään,+olen+viruttanut+kauppa+matkani+pidemmän+kaavan+mukaiseksi+ja+näin+tulee+pieni+lenkki+tehtyä.Viikonloppu+taas+edessä+ja+maaliskuu+hyvällä+alulla,+niin+se+aika+rientää.Kaikkea+mukavaa+päiväänne;)
  18. Päivä+jo+valennut,+märkää+ja+sohjoista,+lämmön+puolella+yhden+asteen+verran+tämän+aamun+lukemat.Puissa+on+märkää+lunta+ja++ne++näyttävät+satumoisilta,+oksat+alas+riippuen,+märän+rännän+paineessa.Vesi+virtaa+tiellä+ja+varmaan+melkoiseen+ikävää+tallustella+tuolla+sohjossa.Ynnämuu+kone+mekaanikkona,+mikäpä+siinä,+kun+sellaiset+taidot+omaa,+tämmöinen+tumpelo+ei+mitään+osaa+korjata.Taisi+tulla+minulle+ongelma,+kun+tuota+minä+sanaa+yritän+jotenkin+muuhun+muuttaa,+eipä+vaan+onnistu,+joten+olen+edelleen+vaan+minä,minä.Esimerkkejä+voisivat+osaavat+antaa;)Yhden+ainoan+kerran+se+vitsa+minun+takalistoani+kuritti,+kai+sen+puutteen+vuoksi++näin+itsekeskeiseksi+jäin;)Ei+niistä+piiskan+lyönneistä+traumoja+jäänyt,+ei+kai+jäisi+nytkään,+väkivaltainen+kohtelu+aivan+eri+asia.Pitää+minun+myös+katsastaa+tuo,++Kanta.fi,+osaisinko+uusia+itse+tarpeitani.Oli+se+kyynelehtimisen+paikka+oikeasti+tuo+kultamitali,+mahtava+suoritus+nuorelle+miehelle+ja+hieno+oli+myös+norjalaisten+onnittelu.Ehkä+näin+pahoillaan+oloaan+myös+toivat+julki+siitä+edellisen+kullan+häviämisestä.Olihan+tämä+mitali+mannaa,+harmi,+että+Jauhojärvi+ei+siitä+ehkä+lohtua+itselle+saa+menetetyn+kullan+suhteen.Varmaan+kaupungilla+enemmän+ihmisiä+liikkuu+siellä+Lahden+maisemissa,+eikun+muori+sinne+mukaan+rollaatorin+kanssa;)Katselin+eilen+noita+pekoni+viipaleita+minäkin+ostaakseni,+mutta+jäi+sitten,+jotakin+muuta+sijaan+löysin.Laivalla+aina+tuota+paistettua+pekonia+aamiaisen+yhteydessä,+hyvin+näkyy+kauppansa+tekevän+ja+hyvää+onkin,+kun+oikein+rapeaksi+on+paistettuNopea+tapa+saada+vatsa+täyteen.Nyt+pitäisi+lähteä+tuohon+lähikauppaan+täydentämään+varastoa+ja+ostamaan+lämpimiä+piirakoita.Ovat+kovin+suosittuja+juuri+paistettuja,+voilla+voideltuja+ja+ei+hinnan+kiroissa,+0,29+kappale.Nyt+ei+auta+kupsahdella,+voi+paikat+kastua,+siis+varoen+liikkeelle,+kun+ulos+lähdette.