Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+kahden+asteen+lämmöstä+ja+hyvin+jäisistä+maisemista.Hiekotussoraa+kuluu,+mutta+nyt+jo+suuntana+kevät+ja+aurinko+jäätiköille+kyytiä+antaa,+ensimmäinen+kevät+kuukausi+alkamassa.Mietin+että+miten+osaisi+ilmi+tuoda+ajatukseni,+kertomani,+jos+en+saisi+käyttää+"minä"muotoa+kirjoituksissani?Jos+viestini+koskee+minun+mielipidettä,+minun+koettua+elämää,+en+varmaan+voine+muuten+ilmaista+niitä+omikseni.Joku+lady+tuolla+jossakin+mainitsi+kyllästyneensä+minä,+minä+kirjoituksiin,+myös+savolaisuuden+esiin+tuomisista.+Kuitenkin++viestini+suurimmaksi+osaksi+tätä+omaa+kertomaani+on,+kokemuksiani++ja+tapahtumia+oloistani.Paljon+muuhun+en+pysty+pienen+tieto+määräni+myötä+ja+tätä+minä,+minä+jutustelua+saatte+vaan+kestää;)Kärsimystä+jollekin+tämä+tuottaa;)Aika+harvoin+silakoita+ostan,+mutta+saman+havainnon+olen+tehnyt+kuin+Latekin,+pari+puoliksi+melkein+aina+jää;)Ei+onnistunut+hiihdot+toivotulla+tavalla,+vaikka+yritin+jännätä+minä+myös.En+varmaan+minäkään+ollut+tuota+ketjua+lukenut+vaikka+mukana+olen+ollut,+ei+sitä+joka+ketjua+jaksa+läpi+käydä,+tuohon+aikaan+sitä+lunta+tupaan+tuli+melkein+joka+ketjussa.Jos+oikein+herkkä+hipiäinen+olisin,+olisi+pirtin+pito+minulta+jäänyt+ajat+sitten,+nyt+tätä+vaan+jatkaa+totuttuun+tapaan+ja+omia+ajatuksia+viestittää+ja+kantaa+toisten+kirjoituksiin+yrittää+ottaa.On+ihan+mukava,+että+pirttiin+kirjoittajat+ovat+rauhaa+rakastavia,+ei+päällimmäisenä+tuo+toisten+mollaaminen,+vaan+hyväksyntää+ja+arvon+antoa+jokaisen+viesteille.Virheistäkään+ei+numeroa+tehdä.Ramoona+muistelit+Puijon+kisoja,+ne+olikin+ennen+tapahtumana+suosittu,+nyt+on+varjo+entisestä.Radion+ääressä+sitä+istuin+ja+kanavia+etsin,+kun+välillä+hävisivät,+tai+häiriöitä+tuli.Jännittävää+oli+kuunnella+hiihtoja+ja+mäenlaskua,+vaikka+en+urheilu+ihminen+ole+koskaan+ollut,+kyllä+kaikki+tämän+tapainen+piti+seurata.Niitä+tapahtumia+kun+ei+suuresta+maailmasta+kovin+paljon+ollut+kuullut.Tutun+kuuloinen+tuo+pikkumatti+on,+mistä+meri-kukka+mainitsit,+mutta+en+muista+meillä+olleen,+oli+sellainen+munan+muotoinen+alareuna+tasainen,+iso+rumilus.Lauantai+toivotut+oli+kuunneltava+ja+kovaa,+liiankin+kovaa,+siitä+sain+aina+torut.Maanantai+iltaisin+kuuntelin+kuunnelmat,+samalla+jo+silloin+neule+kädessä,+muistan+isälleni+tehneeni+ainakin+lipoverin,+paljon+muutakin.Kirkon+menot+totta+kai+kuuluivat,+äiti+niitä+kuunteli,+siinä+sivussa+sitten+minäkin.Kettu+aika+harvoin+liikepaikalle+uskaltaa,+mutta+kai+tämä+nykyaika+tuo+villipedotkin+pihapiiriin.Onhan+sudet+ja+karhutkin+ihmis+asumuksien+lähelle+tupanneet.Tuo+selkäsauna+siskollesi+hurskainen+oli+kyllä+liian+vähästä+annettu,+mutta+tänä+päivänä+sitä+joskus+toivoisi+pientä+kurin+palautusta+näille+kullanmuruille.Kuuntelin+eilen+nuorisi+tentin+telkkarista,+vaaleja+koskien,+sielläkin+toivottiin+opettajille+mahdollisuuksia+tarttua+kiusaajien+tekemisiin+jollakin+tapaa.Vaikea+juttu+on+tänä+päivänä,+on+menty+jo+niin+paljon+vikaan.No+niin+nyt+sitten+taas+pitkä+loruilu,+joillekin+liikaa,+mutta+olen+todennut,+lyhyesti+en+osaa.Päivän+jatkoja,+viettäkää+vaikka+laiskotellen,+ulos+meno+riskaapeliä+liukkauden+vuoksi.
  2. Huomenta+helmikuun+viimeiseen+ja+Kalevalan+päivään+ja+vielä+laskiaistiistaihin.Yrittää+lunta/räntää+sataa,+pakkasta+pari+astetta+joko+se+on+entisen+surmaa+tuo+lumen+tulo?Sanonta+kuuluu,+mikä+ilma+laskiaisena,+sitä+sären+kudussa,+en+osaa+tulkita,+mutta+ei+ainakaan+enää+pakkasta;)Helpolla+tämän+talven+lumet+sulaa+ja+jos+kevät+oikealla+tavalla+tulee,+pääsiäisenä+jo+sulat+maat,+no+ehtiipä+vielä+vaikka+mihin+tuo+niin+arvaamaton+luonto.Lueskelin+tuolla+vanhaa+"keskustelukoppia"+ja+yllätyin+ihan+miten+paljon+pahaa+mieltä+on+pirtin+olemassa+olo+saanut+aikaan++ja+aina+olen+ajatellut,+että+vain+yksi+ketju+palstalla,+tänne++sopii+toisten+joukkoon.Ärtymystä+aiheuttaa+jälleen+ja+alkaakin+tuntua+turhanpäiväiseltä+koko+pirtti,+kuinka+paljon+sitten+palstan+tilanne+muuttuisi,+jos+pirtti+häipyisi?Eräänlaista+"terapiaa"+tämä+on+varmaan+ollut+minulle,+kuten+siellä+kirjoitettiin,+mutta+eipä+ole+ollut+kenellekään+harmia+tarkoitusta+aikaan+saada,+sepä+siitä."Surullista.+katsoa",+mainitsit+palstakuninkuuden+voihan+se+sitäkin+olla,+ainakin+kivenä+kengässä+olen+ollut+ja+tunnun+olevan.Itse+en+millään+hänen+palstalla+oloansa+ole+hankaloittanut.+Sini-sirkku+onpa+mukava+kuulla,+että+viimeinen+hoito+sinulla+ja+kaikki+on+hyvin+mennyt,+se+oma+mieliala+myös+sairauksien+voittamisessa+auttaa.Kyllä+minä+myös+ihan++oikeana+ihmisenä+koneen+edessä+osaan+sinut+kuvitella,+sini-sirkku,+hymysuisena+ja+iloisena.En+minä+kokisi+kovin+pahana+tuota+saman+näköistä+leninkiä+vaikka+juhlissa,+eri+kantajat,+voi+olla+että+toinen+paremmin+kantaa+ja+saa+huomion;)Uskomattomalta+nuo+entisten+aikojen+muistelut+tuntuu+ja+kuitenkin+ne+on+koettu+jollakin+tapaa+kaikki+tämän+ikäset.Paljon+muistoja+sinulla+Kristiina23+onkin,+olen+minä+kuullut+noista+pitkistä+koulumatkoista,+kun+peräkkäin+lumihangessa+kuljettiin+ja+polkua+tallatiin,+itse+en+ole+tarvinnut+näin+tehdä.Ei+haittaa+hurskainen,+tämä+on+tätä+elämää,+ei+sen+kummempaa.Hyvähän+se+on+kaikki+vaihtoehdot+käydä+katsomassa,+luulen+että+tarkoitus+olikin+saada+sekoilua+aikaan,+hyvä+että+kumminkin+pirttiin+takaisin+löysit;)Valkoiset+viinimarjat+ovat+muutenkin+makeampia+kuin+punaset,+niitä+vaan+vähemmän+tarjolla.Näistä+Lahden+kisoista+jäi+ikävän+puoleinen+muisto+tuosta+kultamitalin+mahdollisuudesta,+mutta+vielä+on+mahdollisuus+sekin+saada.Eipä+juurikaan+pikkulintuja+näissä+minunkaan+maisemissa,+varpunen+ja+talitintti+joskus+vilahtaa.Ei+oikein+onnistuneet+tähtitanssijat+jotka+eka+kerralla+pisteet+keräsi,+näin+osat+vaihtuvat,+mielestäni+ei+oikea+pari+pois+pudonnut.Meillä+oli+myös+kaasulamppu+alkuun+mökillä+ja+minä+sitä+pelkäsin,+että+räjähtää.Kaasulla+myös+grillattiin+ja+minä+aina+pieni+pelko+mielessä+sen+kanssa+touhuilin.Kirkas+valo+olikin.Sitten+sähköt+vedettiin+ja+kaikki+turvallista,+vaikka+onhan+vaaroja+sähkön+kanssa+joskus,+mutta+en+sitä+osaa+pelätä.Matkahuolto+lähetti+viestin+paketti+tullut,+sitäpä+lähden+nyt+noutamaan+ja+jos+pidemmän+mutkan+kautta+kuljen,+tulee+se+niin+tärkeä+lenkki+myös+tehtyä.Nyt+valoisuus+sai+aikaan"+herätyksen"+pienestä+lenkkeilystä,+kuinka+kauan+toimii,+saa+nähdä.Iloista+laskiaista,+mäkeen+kellä+edellytyksiä+on.
  3. Sunnuntaiaamun+hiljaisuutta+ja+kauniina+alkavaa+päivää,+kymmenen+pakkasastetta+ja+aurinko+jo+korkealla.Valoja+ei+tänä+aamuna+herättyäni+tarvinnutkaan+laittaa,+niin+valoisaa+jo+on.Tasan+kuukausi+ja+kesä+aikaan+taas+siirrytään.Meinasi+laskiaispäivä+toivotus+unohtua+kokonaan,+tänään+laskiaista+vietetään,+siis+mäkeen+joka+kynsi;)Mukava+on+lukea+noita+vanhoja+aikoja+koskevia+juttuja,+sen+minkä+niiltä+ajoilta+on+muisti+tallentanut.Kun+ajattelee,+että+itse+on+näitä+asioita+nähnyt+ja+kokenut,+ihmetellä+pitää,+miten+nopeasti+maailma+onkaan+muuttunut.Muuttuu+yhä+kovenevalla+tahdilla,+ei+enää+minun+ikäinen+mukaan+ehdi.En+olisi+parikymmenetä+vuotta+sitten+osannut+ajatellakaan,+että+tässä+sitä+vaan+näpyttelen:)Pankki+automaattien+tulosta+se+muistini+mukaan+alkoi+nämä+tieto+laitteiden+käyttö.Matka+kirjoitus+kone+oli+ensimmäinen+harjoittelu+laite,+tälle+näpyttelylle.Kalakukkokos+oli+ynnämuun+ostos,+vai+joku+muu+sisusteinen?Hiihtoja+minä+myös+katselin+ja+olihan+se+upeaa+katsottavaa,+kai++tänäänkin+tulee+katsottua.Ulos+kyllä+pitäisi+lähteä+on+niin+mahtavan+kaunis+päivä,+pakkasen+laskua+odotan.Hurskainen+etsii+ja+etsii,+milloin+mitäkin,+meneehän+siinä+kivasti+aikaa+siinäkin,+pelkään+pahoin,+että+etsimistä+vaan+lisääntyy,+kun+nuo+vuodet+vierivät.Minä+aina+sanon+itselleni,+että+muista+nyt+tämä+mihin+jonkun+tavaran+kädestäni+lasken,+mutta+toisin+käy,+ei+muistu+ja+etsimistä+sitten+riittää.Eilen+etsin+kynää,+millä+puhelimen+kirjoituksessa+käytän,+sormeni+ei+meinaa+millään+oikeaa+kohdetta+löytää,+kynä+oivallinen+apu+kumisine+päineen.Liian+aikaista+on+muutto+lintujen+tulo,+toivottavasti+ei+suurempia+joukkoja+kuitenkaan+ilmaannu.Miksipä+ei+juttukaverina+voisi+hiirikin+olla,+ei+se+ainakaan+vastaan+väitä;)Vaikeassa+paikassa+on+kotisi+ollutKristiina23+ja+vielä+noin+ikäviä+naapureita,+myöhään+on+sähköt+sinne+kotiisi+tullut,+ei+osaa+edes+kuvitella,+kun+aina+tämän+sähkön+piirissä+on+elänyt.Muistan+sen+kylläkin,+kun+katkaisijan+alla+oli+lappu+missä+muistutettiin+sammuttaa+sähkö+ja+kulutus+pienenä+pitää.Isä+iltaisin+aina+komensi+valot+pois,+kun+vielä+olisi+halu+olla+lukea,+ei+voi+tämän+päivän+nuoriso+edes+ymmärtää+tämän+kaltaista+elämää.Nyt+piste+tämän+aamun+kirjoittelulle,+tulkaa+muistoja+muistelemaan+edelleen;)Aina+jotakin+saa+lukea,+mistä+itsellä+ei+minkään+laista+kuvaa+ole.Töllötetään+nyt+kovasti,+varpaatkin+pystyssä,+jospa+meidän+edustajat+onnistuisivat+hyvin.Nyt+ennen+kisojen+alkua+mahdolliset+lenkit+tehtävä+ja+auringon+säteet+nautittava,+hyvin+ehtii,+mukavaa+kisa+päivää.
  4. Lauantai+aamun+rauhaa,+tähän+aikaan+vielä+hiljaista+on.Lunta+on+tullut+ja+hyvin+vähäisesti+yhä+tulee.Tiellä+on+ollut+hankalaa+eilen,+tiet+on+luokiteltu+numeroin+ja+ykkösestä+kun+aloittavat,+vie+pitkälle+päivään+ennen+kuin+viimeisen+numeron+tie+on+aurattu.Pakkasta+peräti+kaksitoista+astetta,+kai+nyt+liukkaudet+on+tältä+erää+kärsitty.Kaunis+päivä+on+tulossa,+niin+vähäistä+sade+on,+että+aurinko+voittaa.Minä+tykkään+noista+samoista+ohjelmista,+ehkä+Pitääkö+olla+huolissaan+on+mieleisin.Noin+viikon+uutiset+voisi+vähän+hiljempää+toimittaa,+muuten+sekin+menettelee;)Tuo+muistin+pätkiminen+on+huomattavasti+lisääntynyt+minullakin,+joskus+ihan+tuskaannuttaa,+kun+ei+mieleen+tule,+vaikka+kuinka+selvä+asia+olisi.Kai+se+vaan+koko+ajan+tämä+vaiva+lisääntyy,+olisi+opittava+sen+kanssa+elämään.Parasta+elämässä+taitaa+olla+tuo+ilta+ja+sänkyyn+kutsu,+yritän+sinnitellä+aina+vähän+pidempään+valvoa,+mutta+kyllä+se+sänky+vie+voiton,+no+sitten+aamulla+aika+varhain+myös+pois+sieltä+herättää.Tulitikkuja+lainaamassa+elokuva+oli+myös+sitä+possun+ajoa+ja+töitä+teetti+sekin;)Muistan+äitini+kertoneen,+että+porsaita+vieressään+nukuttivat,+kun+oli+niin+kylmät+ne+piikojen+nukkuma+paikat.Muistelen,+että+sika+oli+meilläkin+liiterissä+karsinassa,+ainakin+pässi+oli,+jos+ei+omaa+kasvattia,+ostettiin+sian+puolikas+jostain+maalta+ja+tiinuun+suolattiin.Kovaa+työtä+oli+vanhempien+elämä,+mutta+aina+oli+ruokaa+pöydässä+mahan+täysi,+jotenkin+äidillä+kyky+laittaa+vielä+maukasta+maistuvaa,+vaikka+ei+komerossa+ihmeitä+tarpeita+ollut.Tulihan+sitä+sivusta+seurattua,+niin+perunajauhon,+lihahyytelön+kuin+saippuankin+teot,+mitään+ei+hukkaan+heitetty.Lauantai+oli+viikon+kohokohta,+kun+leipää,+joskus+pullaa+ja+laatikoita+äiti+teki,+se+tuoksu+jo+huumasi.Heti+sodan+jälkeen+pulla+oli+harvinaista,+Amerikasta+tullutta+maissia+vehnäjauhoihin+sekoitettiin,+pulla+oli+keltaista.En+muista+oliko+hyvää,+kaiketi+ei,+kun+ei+mieleen+ole+jäänyt.+Pyykin+pesusta+olen+jo+kertonut+monta+kertaa,+mukava+yhdessä+olo+sekin,+en+pakkasella+kuitenkaan+järvessä+ole+tarvinnut+sormia+palennuttaa,+silti+nivelrikot+sormiin+on+tullut.Nyt+taitaa+venyä+viesti,+samaa+muistojen+rikkautta,+kuin+meri-kukalla+ja+niistä+riittää+tarinaa.Tuttua+varmaan+kaikille,+olen+samaa+jauhanut+menneinä+vuosina.Nyt+alan+lähtöä+tehdä+kauppaan,+en+koko+viikolla+ole+käynyt+ja+nyt++jääkaapissa+palaa+vain+valo.En+ole+oikein+saanut+selville+mikä+ruoka+se+maistuisi,+jospa+kaupassa+selviäisi,+tulisi+joku+mieliteko,+tuota+nyt+on+tehtävä.Valot+on+jo+aika+päivää+saanut+sammuttaa+ja+tuo+keltainen+lamppu+tuolla+taivaalla+päivästä+kirkkaan+tekee+ja+mielen+pilviin+nostaa,+tätä+se+on+elämä;)Aurinkoista+päivää+teille+jokaiselle.
  5. Huomenta+lumisesta+Savosta+ja+lisää+hissukseen+satelee,+pakkasta+seitsemän+astetta.Luonto+on+nyt+ihan+talvisen+näköinen,+mutta+kohta+päivällä+jo+aurinko+ihmeitä+alkaa+tekemään.Kokeilin+Facebookissa+neuvottua+tomaatin+kasvatusta,+ei+onnistu,+siinä+laitettiin+tomaatit+siivuina+multaan,+uusiksi+menee+yritys.Täytynee+tehdä+entisellä+tavalla,+ottaa+siemenet+tomaatista+ja+kuivattaa+ne,+sitten+multaan,+näin+on+onnistunut+aiemmin.Taitaa+taas+olla+entisen+kertausta;)Mullassa+tonkiminen+se+kuitenkin+sormia+syyhyttää,+joka++kevät+sama+homma.Vanhoissa+elokuvissa+noita+kaikenlaisia+"työn+helpotuksia+näkee"++korento+täälläkin+päin+tutulta+kuulostaa.Paljon+on+kuullut+tai+lukenut+noista+vanhoista+työkaluista,+vaikka+ei+kaikkia+ole+nähnytkään.Hyvää+vettä+teillä+olikin+hurskainen,+kun+lähteestä+sitä+saitte,++miten+hyvin+sitten+pyykille+sopi?Järvivesi+kai+sitä+parasta+pyykkärille+olisi,+sopiva+pehmeys+kai+siinä+siihen+asiaan.Hevosista+en+tiedä+mitään,+mutta+olen+ymmärtänyt,+että+aisat+hevosen+sivuilla,+eikös+niihin+sitten+kiinnitetty+se+reki+tai+muu+vedettävä.Minä+puolestani+kauhistelen+hevosen+suussa+olevia+kuolaimia,+eikö+se+tee+kipeää+hevoselle?Kyllä+hevosilla+on+elämä+ennen+ollut+raskasta+ja+kohtelu+monesti+aika+surullista,+niin+kuin+on+eläimillä+vielä+tänäkin+päivänä,+kun+sattuu+huonot+isännät+ja+emännät.Eläin+suojelu+lakihan+on+muuttumassa.Niinhän+se+oli+ennen,+kuten+meri-kukka+kertoi,+suursiivoukset+oli+todella+sanansa+mittaisia,+jos+tänäkin+päivänä+voimia+kysyy+kaikista+apuvälineistä+huolimatta.Noita+maalla+tapahtuvia+lattian+pesuja+en+ole+kokenut,+kun+ei+koskaan+tupaa+omistettu,+mutta+tuplien+vaihtoa+ja+pesua+olen+seurannut+kotona.Juurikaan+en+muista+joutuneeni+hommissa+olemaan,+äiti+oli+kotiäiti+ja+ehti+tehdä+työt+itse.Elokuvista+kyllä+olen+nähnyt,+ei+siis+tuntemattomia+ole.Kyllä+sitä+lapsenlikkana+aloiteltiin+nuoruudessani+tuo+työn+"nuuska"+(oliko+Päätaloa)+ja+sitä+tehden+sitä+on+työtä+ollut,+monenlaistakin,+ei+aina+mahdollisuuksia+valita,+sinne+mentiin+missä+työtä+oli.Pitkiä+työ+rupeemia+sitä+ennen+onnistui+saamaan,+nyt+melkein+vaan+pätkätöinä+kaikki.Yli+neljäkymmentä+vuotta+ja+muutama+työpaikka+vaan.,+tosin+oli+niitä+lyhyitäkin+työsuhteita+ja+parhaana+aikana+kolmeenkin+paikkaan+samana+päivänä+joutui+menemään.Minulta+unohtuu+tuo+urheilun+katsominen+useinkin,+joku+muu+ohjelma+kiinnostaa.Tuo+Ylen+jupakka+taitaa+poikia+uusia+hankaluuksia,+onhan+joskus++tuo+median+anti+ollut+vähän+liioiteltua,+toivoisi+että+rehellinen+tieto+levittäytyisi+maailmalle.Kaikki+nuo+salajuonet+ja+pimittämiset+kenenkään+kohdalla+ei+oikeaa+kuvaa+asian+tiimoilta+anna.Onko+ihmiset+tulleet+niin+hieno+hipiäisiksi,+että+totuus+on+asia+mitä+ei+saisi+millään+oikein+esille+tuoda,+sitten+puhutaan+vastuusta+sun+muusta,+puheensa+jokainen+vastatkoon.Varovainen+puheissaan+saa+olla+täällä+arjenkin+elämässä,+väärin+ymmärryksiä+helposti+tulee.Hyvä+että+muori+jo+kaupoille+kykenee,+koeta+nyt+erikoisvarovainen+olla,+vaikka+ei+se+vahinko+kello+kaulassa+tule.Näyttäisi+sää+kirkastuvan,+siinä+se+mieli+nousee+ja+hymy+herkistyy,+olisi+vaan+joku+jolle+hymyilisi,+peilin+eteen+ei+ilkeä+mennä+itselleen+virnistelemään;)Tehkää+päivästänne+mukava,+aika+paljon+siihen+voi+itse+vaikuttaa.
  6. Huomenet,+vieläpä+ehti+helmikuun+tuiskut+tulla,+maa+valkoisena+ja+lisää+tuiskuttaa,+tuultakin+ihan+reippaasti.Kivahan+tätä+on+ikkunasta+katsoa,+ei+mihinkään+tarvitse+lähteä.Aslak,+Pohjoisen+poika+nimipäivä+sankarina,+onnea+vaan+paljon,+sääkin+ihan+talvinen+pohjan+pojan+kunniaksi.Teillä+etelässäkin+sitten+taas+lunta,+näin+ynnämuu+kerroit,+tiellä+liikkuville+varmasti+hankala+keli+siellä,+kohta+täälläkin.Hyvä+että+pirttiä+aina+joku+nostelee,+noita+aloituksia+kumminkin+aika+paljon,+vaikka+ei+verrattavissa+aiempaan.Kuohukerma+kyllä+voimia+lisää+muorillekin+ja+toivottavasti+kärsit+istua+ja+kisoja+katsella.Ei+sitä+aina+tiedä+missä+se+vaara+odottaa+ja+ei+millään+menneinä+vuosina+voinut+kuvitella,+että+ei+lattialta+ylös+pääsisi,+tiukkaa+tekee+minulla+myös+nouseminen.Kädet+on+vahvat,+jos+jostakin+kiinni+saan,+niillä+itseni+ylös+ponnistan.Tikkaille+olen+vielä+päässyt,+kun+tarve+tulee,+mutta+kertahan+se+on+kun+alas+kupsahdan.Verhojen+laitto+se+sitä+kiipeilyä+vaatii+ja+onhan+jotakin+tavaraa+ylempää+otettava.Surkeita+nämä+vanhuuden+tuomat+vaivat+ovat.Noinhan+se+usein+on,+että+ne+pullot+joissa+voima+aineita+on,+piilotellaan+vaimoilta,+rohkeusko+loppuu,+vai+eikö+miehinen+mies+sanomista+kestä?Todeksi+on+tuo+todettava+omalla+kohdallani,+en+yhtään+tykännyt+niistä+naukkailusta,+en+tykkää+vieläkään.Kovasti+on+vaikea+ymmärtää+tätä+miesten+tarvetta,+naukkailla+joskus+jopa+useastikin.Onko+mies+ikuinen+jännittäjä+ja+siihen+lääkettä+tarvitsee,+eikö+rentoutuminen++muuten+onnistu?Niitä+mehuja+laimeana+kun+juot+hurskainen,+ei+mitään+harmia+ole,+vaikka+siitä+sokerista+paljon+puhutaankin.Nyt+on+todettu,+että+rasva+ei+pahasta+ole,+sokeri+enemmän.Minä+itsepäinen+aina+olen+ruuan+suhteen+ollut,+syön+mitä+mieleni+tekee+ja+juuri+niitä+kiellettyjä+se+mieli+useinkin+tahtoo.Aivan+kamalaa+oli+kävely+eilen,+jäätä+joka+paikassa,+oli+hiekkaakin,+mutta+se+oli+siellä+jään+alla,+onnella+kotiin+pääsin,+jalat+vaan+kipeytyivät.Nyt+saattaa+vaara+piillä+siellä+lumen+alla,+hitaasti+ja+varovasti+on+jalan+paikkaa+etsittävä.Johan+tässä+mieli+on+valoisampi,+jos+nyt+ei+ihan+pilviin+lennä,+kuitenkin+elämä++taas+maistuu.Sen+tiedän,+että+hevosella+on+länget,+mutta+en+osaa+oikein+laiskotteluun+sitä+yhdistää,+näin+ne+murteet+hämärtää.Hyvin+tanssittava+kappale+se+Pikku+syntinen+on.Tuliko+nyt+liikaa+sormi+pystyssä+oltua,+ymmärtäkää+kaikki+hyväksi+ja+viettäkää+mukava+päivä,+vaikka+ikkunasta+katsellen;)
  7. Huomenta+harmaaseen+aamuun,+pakkasta+viisi+astetta.Mieli+maata+mataa,+syytä+en+tiedä,+tuntuu+kuin+kaikki+olisi+ohitettu,+ei+mitään+haaveita,+suunnitelmia+enää.Kai+se+näin+pitääkin+olla,+ikä+vie+turhat+rehkimiset+ja+puuhastelut,+sitä+asettaa+asiat+tämän+päivän+tasolle.Kapina+mieli+kuitenkin+vielä+elää+ja+ehkä+tästä+montusta+ylös+noustaan;)Ikävästi+aloitin+aamuni,+mutta+eipä+tiedä+iltaa+kohti+voi+olo+korjaantua.Tanssit+on+tanssittu,+Pikku+syntisenkin+tahtiin+ja+olihan+se+mukavaa+aikaa.Aika+aikaa+kutakin.Onkos+noro+virus+hurskaisen++eloon+pesiytynyt,+sitähän+on+liikkeellä+paljon,+varoa+pitää+ja+käsien+pesua+tehostaa.Noin+se+matka+on+suunniteltava,+jos+sinne"+korpeen"+aiot+matkata,+onhan+mahdollista+yöpyä+ja+nautiskella+matkan+varrella+olevista+nähtävyyksistä.Loppusuoralla+on+minunkin+yhdistys+hommani,+aika+menee+ohi,+mutta+onhan+tätä+jo+kestänytkin,+vuoro+toisillakin+toimia.Kiva+tuo+tanssiharrastus,+minulta+jäi+vähäiseksi+ja+nyt+kokonaan+unohduksissa,+aika+on+mennyt+noiden+kädentaitojen+parissa.Voi+viedä+aikaa+tuo+paraneminen,+mutta+hyvä,+että+mustelmilla+pääsit+meri-kukka.Täällä+maa+taas+melko+mustana,+kadut+ainakin+ja+aivan+jäätiköllä+ovat.lehdessä+joka+päivä+katujen+huonosta+hoidosta+valitetaan,+totta+onkin.Eihän+ne+joka+kohtaan+ehdi+tien+hoitajatkaan+ja+jos+vielä+säästöliekillä+yritetään,+tulokset+sitten+tämän+tapaiset.Hiekka+traktori+tuossa+juuri+ohi+menee,+mutta+kun+keli+jatkuvasti+muuttuu+saa+tuota+toivotonta+työtä+aina+vaan+tehdä.Pitkä+on+yhteinen+taipaleenne+Late+ja+Venlastiina,+toivottavasti+yhä+jatkuu+vielä,+kauan,+kauan.+Mitähän+kivaa+tähän+masentavan+viestini+perään+laitan,+no+ainakin+se+on+iloinen+asia,+että+kevät+tulee,+ei+kysele+mielialoja,+ja+näyttää+tämäkin+päivä+auringolle+luvan+antaa+paistaa;)
  8. Huomenet+helmikuun+viimeisen+viikon+alkuun,+uusi+koskematon+viikko+alkamassa.Tuulinen+sää,+neljä+astetta+pakkasta,+sen+verran+satoi+lunta+että+lumi+auroille+ja+hiekoittajille+työtä.Noita+aina+äänessä+olevia+löytyy+joka+puolelta+ja+kun+aina+ovat+vielä+oikeassa,+kaiken+tietävät,+kyllä+siinä+joskus+turhaantuu.Hyvä+on+silloin+malttaa+mielensä+ja+antaa+asioiden+niin+olla.Minä+en+tuota+teen+juontia+ole+oppinut,+kahvia+aina+pitää+olla;)Nuo+oireet+jalkojen+kohdalle+on+tuttuja+minullekin,+heti+kohta+jos+reisi+pahasti+painaa+johonkin,+alkaa+jalka+turtua+ja+minulla+nuo+polvi+taipeet+ottavat+tiukalle+kauan+istumisen+jälkeen,+suoraksi+pääseminen+vie+aikaa+ja+kipuakin+tuottaa.Näitä+kupsuja+sitä+on+aina+vaan+enemmän+odotettavissa+mitä+vanhemmaksi+tullaan,+jäykkyys+ja+muut+vaivat+niitä+tuo+tullessaan.Rasittaminen+ei+varmaan+ole+hyväksi,+lepuuta+vaan+jalkaa+ja+ole+iisisti+Late,+toipumisia+toivotan.Nuo+geelit+ei+minullekaan+ole+toivottavaa+tulosta+antanut,+olen+niiden+tehoon+yrittänyt+joskus+uskoa.Ikäviä+nämä+iän+tuomat+vaivat+ovat,+mutta+eipä+mahda+mitään,+niiden+kanssa+elämän+loppuun+mennään.Huomasin+tässä+äskettäin,+kun+tanssimaan+musiikki+laittoi,+se+sujuikin+kohtalaisesti,+kovin+rajuja+pyörähdyksiä+en+uskaltanut+yrittämään,+mutta+vielä+se+lanne+keikkui;)Tykkäsin+kovasti++tanssimisesta+nuorena+ja+hyvin+silloin+sujuikin,+sitten+se+on+jäänyt+vähemmälle+ja+nyt+juuri+koskaan+en+tanssi.Pienikin+liikkuminen+varmaan+hyväksi+olisi,+katselin+Aira+Samulin+tanssi+ohjeita,+ei+ne+kovin+vaativia+ole,+uskoisin+jaksavani+minäkin.Eipähän+sitä+tiedä,+miten+hyvin+vielä+osaisikaan+ja+pystyisi+jos+hyvä+viejä+kohdalle+sattuisi.Upeita+ja+taitavia+tanssijoita+nyt+monta+Tanssii+tähtien+joukossa,+Laura+aivan+mahtava+ja+Pepe+myös.Nuo+nuorten++toilailut+hyvinkin+pienen+porukan+aikaan+saamia,+kyllä+nuoret+ymmärtävät+oikealla,+miten+eläminen+toteutetaan+niin,+että+se+on+tervettä+elämistä.Lapsenlapseni+myös+ovat+taitureita+ruuan+laitossa+ja+erikoisesti+leipomisessa.Oikein+hymyn+huulille+toi,+kun+kuvittelin+miten+mummoriesu+siellä+tuvan+poikki+liitelee+ja+askareitaan+tekee+musiikin+tahtiin,+niin+pitäisi+meidän+kaikkien+tehdä,+eipä+jalat+puutuisi;)Tanssahdellen+vaan+eteenpäin,+Late,+ynnämuu,+hurskainen,+meille+mummoille+pokkaus+ja+mukana+ollaan;)Nyt+kuitenkin+omenapiirakan+tekoon+ja+sitten+kerholaisille+tuoretta+maisteltavaa+kahvin+höysteeksi.Pitää+silittää+nuo+aikaan+saannokseni+ja+vien+ne+arvosteltavaksi+toisille+kerholaisille.Päivä+jo+valennut,+siitä+sitä+sitten+iltaa+kohti+suunnistetaan,+olkoon+päivänne+onnellinen;)
  9. Lumihiutaleita+hiljalleen,,,,+huomenta+lumi+sateisesta+Savosta.Puhtaan+valkoinen+on+luonto+ja+varmaan+vaara+vaanii+jäätikön+alla+pientä+matkaajaa,+suurempaakin.Jokohan+nyt+helmikuu+tapansa+näyttää,+pääsepä+innostuneet+lunta+kaivanneet+laduille+ja+lapset+pulkkamäkiin,+hiihtolomien+aikaa+elellään.Ampulanssi+taas+menee+jollekin+apua+antamaan,+onneksi+säästyit+suuremmilta+vammoilta+meri-kukka.Geeneissä+kaiketi+myös+nuo+luiden+vahvuudet+meille+tulee,+en+tiedä+asiasta+mitään,+onnellinen+kuitenkin+olen,+että+ei+ihan+pienet+kolaukset+ole+luita+rikkonut.Tuo+ruoka+puolikin+minulla+sitä,+kun+mieli+tekee+jotakin+sitä+laitan,+marjat+vihannekset+ja+hedelmät+vakiona,+maitoa+juon+vähän.Voi+kuuluu+talouteeni+rasvan+antajana,+tämä+tarve+tuli+aikoinaan+silmäsairauteni+jälkeen,+kun+näköni+heikentymiseen+todettiin+voin+puute.Se+aika+oli+sitä+kortti+aikaa+ja+vielä+puutetta+kaikesta,+voistakin.Kohtuudella+sitä+käytän,+pääasiassa+paistamiseen+ja+leipomiseen.Tuo+pirtin+esiin+vetäminen+on+yleistä+palstalla,+mutta+haittaa+se+ei+tee,+onhan+siellä+joskus+puolesta+puhujiakin;)En+tiedä+kuinka+paljon+antavampaa+on+tuo+toisten+mollaaminen,+kuin+pirtin+arjen+kertominen.Monen+moisia+kirjoittajia+palstalle+mahtuu,+on+niitä+jotka+huomiota+hakevat,+milloin+pilkun+ja+muiden+virheiden+maininnalla+ja+jollakin+oman+itsensä+nostaminen,+olkoon,+ollaan+me+pirtissä+vaan+arjesta+ja+elämästä+haastavia;)Olen+kuullut,+että+kehotetaan+hyppimään+juuri+noiden+luiden+vahvistamiseksi,+olkoon+nyt+vaikka+huumoria,+mutta+kyllä+minä+uskon+tämän+pyöreän+olemuksen+luita+suojaavan.En+ole+vielä+mitään+apuvälineitä+käyttänyt+liikkuessani,+sauvat+kyllä+ostin+avuksi,+jos+joskus+epäily+syntyy,+että+en+pääse+ilman+apua+liikkumaan.Hermostuen+ei+asiat+yleensä+koskaan+hyvin+meni,+maltti+on+valttia+hurskainen;)En+jaksa+uskoa+noihin+kaiken+maailman+mainoksiin,+sen+verran+olen+kokeillut+ja+pettynyt,+että+en+helpolla+mene+tilaamaan+tai+ostamaan+heti+kohta+mainostettua+uutta+tuotetta.D-vitamiinin+kohdalla+nyt+poikkeuksen+tein,+oliko+niin,+että+sen+puute+myös+silmiin+vaikuttaa?Lehtien+kanssa+olen+sitten+aina+ja+aina+sortunut,+kun+yrittää+olla+kiltti+ja+vastata++ei+kiitos+ja+kauppaaminen+vaan+jatkuu,+tulee+sanottua+aika+useinkin++ok.Sittenpä+laskuja+vaan+tippuu,+ja+uusien+lehtien+peruuttaminen+käynnistyy;)Enpä+voi+syyttää+kuin+itseäni.Nyt+on+helppoa,+siivoukset+tehty,+pyykit+kuivamassa+ja+ruokaa+valmiina,+kai+pitäisi+keskittyä+suunnittelun+puolelle,+mitä+seuraavaksi?Onhan+noita+pieniä+ideoita+pääkopassa,+jospa+niitä+yrittäisi+toteuttaa,+voi+olla,+että+ei+synny+mitään.Iloa+elämäänne,+kuka+sitä+mitenkin+etsii,+ulkoilu+voi+olla+yksi+ilon+tuoja.
  10. Huomenta,+taas+viikonlopussa+ollaan+ja+helmikuu+on+kääntynyt+loppu+puolelle,+kevät+jo+pilkistelee;)Sää+hyvän+puoleinen,+tuuli+taitaa+tuivertaa,+mutta+vain+pari+astetta+pakkasta.Hiihtolomat+alkavat+ja+hiihtäjät+laduille+kaipaavat,+taitaa+vaan+tuo+lumen+puute+menoa+estää.Taidanpa+olla+sukuni+vanhemmasta+päästä,+muutama+serkku+muutaman+vuoden+vanhempia,+talon+asukkaistakin+olen+varmaan+vanhin.Ei+sitä+vaan+meinaa+muistaa+tuotakaan+asiaa,+mutta+rehellisesti+olen+ikäni+saanut,+kai+ihan+ylpeä+voisin+olla.Liukasta+on+ja+eiköhän+ensi-apu+asemilla+se+ole+huomattu.Tiukkaa+ja+kovaa+työntekoa+se+oli+meidän+ikäisten+vanhempien+aika,+harva+pitkästä+iästä+sai+nauttia.Työtä+sitä+on+tehnyt+meidänkin+sukupolvi,+mutta+on+noita+joitakin+helpotuksia+työn+tekoon+tullut+ja+terveyden+hoitokin+kehittynyt.Kyllä+se+niin+sanotusti+saappaat+jalassa+pois+lähtö+olisi+onnellista,+ajattelen,+että+nukkuessa+saisi+viikatemies+minulle+tulla.Asia+mikä+tapahtuu+minulta+kysymättä.On+se+tuo+ikäkaari+jatkunut,+isäni+kuoli+67+ja+äiti+76+vuotiaana,+reippaasti+olen+ohittanut+nämä+iät.Totta+tuo,+että+ravintoon+on+kiinnitetty+enemmän+huomiota+ja+terveys+on+myös+saanut+lisää+hoidon+puolelta.Silti+tuntuu,+että+vaivat+on+lisääntyneet,+onko+elintaso+sairauksista+kyse.Nuo+kaatuilut,+mitä+muori,+Katleija+ja+meri-kukka+on+joutunut+kokemaan+on+pelottavia,+siinä+saattaa+mennä+luita+siihen+malliin,+että+ikuinen+vaiva+tulee.Yhteen+aikaan,+kun+lenkillä+joka+aamu+kävin+ystävättäreni+kanssa,+olin+vähän+päästä+kumossa,+mutta+kai+ne+luut+sen+verran+vahvat+on,+että+nurin+menoista+ei+säikkyneet.+No+onhan+sitä+"vylliäkin"+ympärillä,+ehkä+sekin+suojasi.Ystävätär+kaatui+postia++hakiessaan+ja+ranne+murtui,+ei+kuntoon+saatu.Kai+ne+tauditkin+on+tulleet+voitettavaksi+ja+onneksi+aika+usein+ne+voitetaankin,+kuin+juuri+tuo+pahamaineinen+syöpä.Kortit+elämälle+jossakin+jaetaan,+ei++kysytä+minkälaiset+kukin+haluaa,+onnella+voi+hyvätkin+saada.Hyviä+esimerkkejä+paranemisista+paljon,+jopa+pirtin+piirissä,+onnea+vaan+kaikille+eteen+päinkin.Koko+ajan+lääketiede+kehittyy+ja+tiedä+vaikka+sata+vuotta+tässä+elellään;)Tulevaa+ei+siltä+osin+kannata+miettiä,+suunnitelmia+vaan+tulevaan,+ei+auta+jäädä+miettimään+kovin+vakavia.Parantumista+meri-kukka,+ja+muori,+ja+varoen+eteenpäin.Minulla+siivous+ja+pyykkipäivä,+matot+jo+kaiteella,+illan+sauna+sitten+palkitsee+nämä+touhuilut.Hain+eilen+kukkaruukut+kellarista+ja+olinhan+hyvilläni,+kun+kaikki+oli+pesty+ja+putsattu,+näin+ruukkaan+yleensä+tehdä,+mutta+muistini+ei+tätä+kertonut;)Nyt+sitten+pikkuhiljaa+multaa+niihin+laittamaan+ja+uuden+elämän+kasvua+seuraamaan.++Mukavaa+viikonlopun+alkua+.
  11. Huomenta+hieman+harmaaseen+aamuun,+lunta+on+hieman+satanut+ja+taas+hiekotus+piilossa.Ampulanssi+hujelti+juuri+ikkunan+edestä,+varmaan+joku+liukastellut,+tai+kolari+tullut.Kyllä+näkyy+varovaisesti+astelevia+ihmisiä+pitkin+päivää,+kun+tähän+istun+ja+ulos+katselen.Jopa+tuli+ensimmäinen+sepeli+traktori+näköpiiriin,+on+ollut+kova+kulutus+tänä+vuona+tuolle+tuotteelle.Vähän+tuota+perunaa+yhdellä+ihmisellä+menee,+mutta+kun+ei+kellaria+ole,+on+aina+kaupan+varastoihin+turvauduttava.On+minulla+pakkasessa+pieniä+määriä+uutta+perunaa,+niitä+suurempaan+hätääni+voin+keittää.Mitään+ihmettä+ei+minunkaan+eiliseen+kuulunut,+penkkari+ajeluja+katsoin+ja+sainpa+suuni+makeaksi,+kun+meille+karkkeja+heittivät.Muorilla+maito+varkaita+usein+käy,+minulta+maitoa+menee+hyvin+vähän,+noita+mehuja+kulutan+sitäkin+enemmän,+omatekoisia+siis,+siinä+tietenkin+se+sokeri+vaara,+mutta+muuten+en+sitten+makeaa+paljon+syö.Olisipa+tässäkin+talossa+hemmottelu+tila,+jossa+hoitoja+saisi,+kauemmaksi+on+mentävä+ja+paljon+euroja+vaativat.On+siellä+hurskaisella+mukavan+tuntuista,+kun+uunissa+tuli+lämpöä+antaa,+se+on+ihan+toisen+oloista,+kuin+patterien+lämpö.Riittäähän+siinäkin+ajankulua,+kun+aina+on+jotain+hukassa,+kyllä+sitä+väliin+minä+myös+kadonneita+tavaroita+etsin,+löytyyhän+ne+lopulta,+kun+oikeasta+paikasta+osaa+katsoa.Minulla+on+linnunlaulu+kasetti,+mutta+eipä+ole+sitä+tullut+kuunneltua,+oppia+ottaakseni.Minun+kalenteri+taitaa+hupsutella,+kun+laskiais+sunnutain+26+päivän+pyhäksi+näyttää+ja+tiistaille+28+päivä+laskiaistiistain?En+minä+niitä+laskiaisen+riemuja+koe,+joten+olkoon+milloin+vaan+ja+hernesoppaa+söin+joulun+jälkeen+niin+paljon,+että+nyt+ei+maistu.Tänään+menen+kellariin+ja+kannan+pelakuuni+ylös,+leikkelen+ja+katson+onko+niistä+elolle+kehittyvää.Aika+homma+siinäkin,+en+muista+pesinkö+syksyllä+kaikki+ruukut,+harmitta+jos+joudun+pesu+hommiin.Menen+pyykkitupaan+jos+pesemään+joudun,+kotona+pienissä+tiloissa+on+hankala+isoja+ruukkuja+pestä.Kyllä+se+aikamoinen+touhu+on+taas+edessä+noiden+"viljelysten"+kanssa,+mutta+tämä+tauti+ei+koskaan+vaan+pois+mene,+vaikka+lopputuloskaan+ei+aina+tuota+mielihyvää.Hyvä+ulkoilu+sää+olisi,+mutta+eipä+houkuta+tuonne+liukkauteen+lähteä,+jarruja+en+voi+kenkiin+laittaa,+kun+polvet+ei+niitä+salli,+joten+kotona+päivän+taas+viihdy.Leppoisaa+päivää+teille+ystävät+ja+kylänmiehet/naiset.
  12. Huomenet,+nyt+pilviseen+kahdenasteen+pakkaseen+heräsin,+no+eihän+se+aina+voi+aurinkoista+olla.Eilen+kävin+kaupalla+ja+kaksi+kukkamultapussia+vetelin+kotiin,+on+ne+hyvät+nuo+pyöräkassit.Se+alkaa+taas+ne+kukka+asiat+tulla+mieleen,+aurinkoiset+säät+sen+halun+herättää;)Leikkelin+tomaatin+siivuiksi+ja+piilotin+multaan,+näin+neuvoivat+Facebookissa,+kokeilla+pitää+itääkö.Huomioin+taas+nuoren+miehen,+hän+joka++aamu+ikkunan+ohi+kulkee,+sateenvarjo+roikkuu+kädessä+paistoipa+vaikka+aurinko.Vara+ei+venettä+kaada,+niinhän+sanotaan.Ohut+lumikerros+on+peittänyt+mustat+kadut,+nyt+niitä+jäätiköitä+ei+välttämättä+osaa+kiertää.Minulle+tuli+postiluukusta+nuo+vitamiinit,+vuoden+tarve+36,00+euroa.Toivottavasti+kuntoa+kohentaa,+eilen+kävellessä+tuntui+paremmalta+askeltaa,+mutta+ei+kai+nyt+muutama+kapseli+oloa+voi+kohentaa?Olin+huomaavinani+jostakin,+että+se+verotusta+koskeva+uudistus+vedettiin+pois,+siis+veneiltä+ja+moottoripyöriltä,+näinkö+unta?Puhuitkin+toisesta+lakiehdotuksesta+ynnämuu,+onhan+siinä+taas+ainakin+kokouspalkkioita+tuhottu,+kun+miettimässä+iso+porukka.Hiihtoloma+vieraita+ei+tiedossa,+omille+mökeilleen+menevät,+hyvä+niin+siellä+ainakin+sitä+ulkona+oloa+riittää,+kun+jääkiekkoa+saavat+pelata,+nuorimmainen+suvussa+sen+harrastuksen+parissa.Oiva+tiskikone+se+onkin,+mikä+kädetkin+hoitaa,+aika+usein+se+meilläkin+toimii.Konetta+kerran+viikossa+kumminkin+on+käytettävä,+ettei+kuiva+putkisto.Minulla+yksi+kelan+korvattava+lääke,+ei+taida+se+oma+vastuukaan+kertyä+tällä+menolla.Noita+kauniita+illan+ruskoja+olen+minäkin+ihastellut+ja+kuviakin+olen+ottanut,+tänään+ei+sellaisia+näy.Noin+ne+työt+riittää,+kun+välillä+purkaa,+niin+teen+minä+myös+käsitöiden+kanssa;)Eipä+noita+ryhmiä+näy+täälläkään+ja+en+usko+naisten+juoruilevan+sen+enempää+kuin+miehetkään,+asioita+kertovat+ja+selvittävät,+ovat+huolissaan+ihmisistä+ja+heidän+voinnistaan.Meillehän+neuvotaan,+että+pitäisimme+huolta+toisistamme,+ehkä+nämä+ryhmät+juuri+näin+tekevät;)Kohta+on+helmikuun+tuiskut+myöhässä,+jäävätkö+sitten+maalikuulle?Tänään+sellainen+päivä,+että+teen+sitä+mihin+käsi+tarttuu,+pitäisi+kyllä+perunan+ostoon+mennä,+0,29+euroa+ilmoittavat+tarjouksesta,+aika+iso+on+venymä+perunan+kilo+hinnassa+onkin,+kallein+kilo+hinta+1,49+euroa.Minkä+laatuista+tuo+tarjous+peruna+onkaan,+sitä+ei+tiedä+kuin+kokeillen.Sian+potka+ja+rintapalat+myös+tarjouksessa+2,99+kilo,+jos+vaikka+uunilihan+tekisi.Näillä+suunnitelmilla+päivä+menee,+illalla+tiedän+mikä+tuli+todeksi;)Hyvin+suunniteltu,+hyvän+tuloksen+antaa,+näin+nyt+kaikki+suunnitelmia+tekemään;)
  13. Huomenta,+nyt+sitten+kuuden+asteen+pakkasesta,+kovin+seilaa+nuo+säät+ja+liukasta+riittää.Kylvetty+sepeli+taas+jään+alla,+kovasti+varovaisen+näköistä+liikkumista+tuolla+kadulla+näkyy+olevan.Minä+muutaman+kortin+laitoin,+tulee+vaan+mieleen+edes+joskus+ne+kauempana+olevat+ystävät,+olenhan+muutenkin+sitä+lajia+ihminen,+joka+tunteilen+kaikella+tapaa.Kohde+paremmin+mielessä,+mitä+teksti+viestillä+olisi.On+se+harmittavaa,+kun+tuo+muisti+ei+meinaa+matkassa+pysyä,+niitä+turhia+matkoja+ja+kertauksia+niitä+sitten+hampaat+irvessä+joutuu+tekemään.Mielestäni+luen+kaikki+viestit+tarkkaan+pirtin+kohdalla,+mutta+miten+jäi+tuo+lohipiirakka+huomioimatta,+no+nyt+huolimattomuus+sitten+tuli+siinä,+että+herkutta+jäin,+kiitos+kuitenkin+tarjouksesta+meri-kukka,+tuo+toistekin;)Tuo+pelottava+syöpä+melkein+joka+nurkan+takaa+kurkkii,+vielä+olen+säästynyt,+tietääkseni,+eihän+sitä+koskaan+tiedä+mistä+puhkeaa.Nyt+lehdessä+kertoivat+Noro+viruksen+paikkakunnalle+saapuneen+ja+käsien+pesua+kehotettiin+lisäämään.Sekään+tauti+ei+ole+minuun+vielä+koskaan+pesiytynyt,+jospa+välttyisin+myös+nyt.Onnittelut+sini-sirkulle+taudin++puolittamisesta,+kyllä+se+myönteinen+asenne+varmaan+sinulla+hyvä+lääke+on,+iloinen+mieli+taudin+hoidon+lisäksi+apu+on.Onpa+sinulla+kauniin+värinen+tukka,+ihastelen+aina+tuota+tasaisesti+harmaantunutta+hiuslaatua.Itselläni+hyvin+kirjavasti+harmaus+edistyy,+no+ehkä+kampaaja+auttaisi,+mutta+en+siihen+lähde.Miksi+häntä+koipien+välissä+pirttiin+tulet+Kristiina23,+en+mitään+kamalaa+sinun+ole+huomannut+tekevän,+se+miten+joku+reakoi+aloitukseesi+ei+ainakaan+minua+haitannut.Suoria+puheita+ei+pitäisi+pahaksi+katsoa,+ilkeys+on+erikseen,+annetaan+olla+,+uusia+aloituksia+vaan+kehiin,+riidoista+huolimatta.Auringon+antamat+vitamiinit+on+minulle+tähän+asti+riittänyt,+nyt+sitten+D-vitamiinia+vuoden+annoksen+tilasin,+kun+joka+paikassa+sen+tärkeydestä+puhutaan.+Itsepäinen+olen+ja+en+ole+mitään+näitä+tuotteita+liioin+nauttinut,+nyt+sitten+katson+mitä+nämä+kapselit+aikaan+saa.Ikuistin++minäkin+kameraani+eilisen+taivaan+rannan,+oli+niin+punaisen+kaunis,+jos+olisikin+lahjoja+laittaa+kankaalle,+mutta+eipä+riitä+taito+siihen+hommaan.Mummoriesun+lailla+huokaan,+jospa+olisi+taiteilija,+mutta+siinäkin+olen+samaa+mieltä,+että+Luojamme+kätten+jälkiä+on+kovin+vaikea+matkia.Katselin+eilen+miten+naakka+taiteili+jäätiköllä,+luisteluksi+meni+senkin+liikkuminen:)Linkin+kuuntelin+ja+jalka+vippasi+soiton+tahtiin+ja+Venlastiinan+hommiin+sanon,+että+lystiä+olla+pittää,+elämä+sujuu+paremmin;)Kauniina+päivä+taas+alkaa,+aurinko+kirkastaa+tienoon,+mitäpäs+tässä+onkaan++muuta,+kuin+katselemaan+päivän+tuomaa,+heippa!
  14. Hyvää+Ystävänpäivää+pirttiin,+kirjoittajille+kuin+myös+muuten+kurkkaaville.Päivä+on+valennut,+tuuli+puhaltelee+melkoisen+lempeänä,+neljän+asteen+lämmöllä.Kadut+taas+kerran+mustana+ja+kovin+vähiin+nuo+lumetkin+häviää.Tapojansa+noudattaen+helmikuu+vielä+talven+merkit+ehtii+näyttää,+vaikka+kiirettä+pitää,+kun+aurinko+jo+päivällä+kovasti+lämpöä+antaa.Palstalla+jatkuu+kiihkeä+ilmapiiri+edelleen,+aina+vaan+löytyy+jotakin+kiistan+poikasta,+milloin+mistäkin,+mutta+jospa+se+onkin+sitä+keskustelua+tämän+ikäisten+kesken;)Samoja+metrejä+nuo+minunkin+kauppareissut+sisältää,+kuin+Latella.Hyvilläni+olen,+kun+pieni+kauppa+tuohon+lähelle+tuli,+siitä+saan+melkein+kaiken+tarvitsemani+jutut.Nuo+uskon+asiat,+kuin+puolue+kannat++on++kyllä+jokaisen+omia+valintoja+ja+niihin+ei+pitäisi+olla+kenelläkään+oikeutta+puuttua.Facebookissa+saimme+paljon+kiitosta++sukka+urakasta,+kiva+että+näitä+talkoita+arvostetaan.On+alkanut+tuntemukset+näiltä+osin+häviämään,+jokainen+vaan+sitä+omaa+napaa+tuijottaa,+kuitenkin+olisi+paljon+tehtävää+tämänkin+päivän+suomessa,+paljon+olisi+autettavia,+tosi+tiukalla+olevia.Tämä+sukka+projekti+ei+nyt+mitään+hätää+poista,+ei+ollut+tarkoituskaan,+vaan+on+ele++huomioinnista+100-vuotis+juhlavuodestamme.Aurinkoinen+on+mieli+ja+aurinko+noussut+sitä+lisäämään,+samaa+mielen+iloa+hurskaisellekin.Tuo+pukeutuminen,+sen+pitää+olla+sellaista,+että+ei+kiristä,+ei+tarvitse+koko+ajan+varoa,+eli+että+voi+rennosti+istua+ja+astua.Tuonne+raitille+kun+lähtee,+voi+vähän+vilkaista+onko+samaa+paria+sukat+ja+kengät,+mutta+sinnekin+kelpaa+ihan+oikealla;)Minulla+punakynä+väärät+sanat+merkkaa+ja+sillä+kyllä+työtä+tällä+koneella+riittää,+jatkuvasti+on+korjattavaa,+toivottavasti+ei+pirttiin+asti+paljon+kerkeä.Nuo+murteen+rippeet+niitä+virheitä+paljon+tekee+ja+minä+kaiketi+olen+niin+nopea+kirjoittaja,+että+kirjaimetkin+väärin+päin+menee,+hih+nopea+hyvinkin;)Eilen+jo+mieli+teki+parvekkeelle+istumaan,+mutta+jätin+vielä,+onhan+tätä+kevättä+sielläkin+istumiseen+edessä.Tänään+sitten+laulaen+iloa+aikaan+saamaan+ja+halauksia+vastaan+ottamaan,+meillä+on+tapana+aina+tavatessa+halata,+jos+nyt+ei+kovin+tautista+aikaa+ole.Rutistan+nyt+teitä+kaikkia+pirtin+oven+avaajia,+tahdotte+tai+ette,+viettäkää+mukava+ystävänpäivä.
  15. Huomenta+viikon+alkuun+helmikuun+puoltaväliä+jo+lähestytään,+pari+viikkoa+ja+talvikuukaudet+ohi.Kevättä+sitten+odottamaan+ja+päivittelemään+sen+tulemista+rytisten+tai+sitten+kylmänä+ja+ikävänä.Tuo+viimeinen+virke+ei+toivottua+ja+aina+se+kesäkin+on+tullut.Vilkasta+keskustelua+uskonnosta+palstalla,+se+on+hieman+kiihkoa+aiheuttavaa+ja+jätän+sen+puhumisen+tähän.+Mukavaa+Mdk-Mdk,+kun+pirtissä+piipahdit+ja+mielikuvitus+lentää,+kuten+pirtin+alku+aikoina.En+arvaile+onnistuisiko+tuo+kuvaamasi+ihmisen+täyttäminen,+mutta+toivon,+että+koskaan+sellaista+ei+tapahdu.Kamalaa+olisi+nähdä+pilven+reunalta+itsensä+varisten+pelokkeena.Ei+kai+tuota+kukaan+nyt+tosissaan+ota;)Kiitos+meri-kukka,+asia+tuli+hoidettua+ja+siltä+osin+viisaampia+ollaan.Kaisan+hiihto+ei+nyt+täysin+onnistunut,+yritystä+kyllä+oli.Putouksesta+näen+pienen+osan,+sauna+vuoro+juuri+silloin.Toivotaan+nyt,+että+se+lämpö+ylttää+sinne+hurskaisen+pihaankin,+että+palelu+lakkaa,+meillä+täällä+yksi+plussa+aste,+hyvä+alku+lämpö+aallolle;)Puskasuleimalla+hyvä+kysymys++viestin+lopulla,+siinäpä+pohtimista+kaikilla.Oma+kantani+on+mielessä.Poikani+toi+vanhan+koneensa+minulle+pelikoneeksi+ja+siitä+into+hommata+tämä+kone+syttyi,+taisi+olla+vuosi+2002.Kovin+hyväksi+käyttäjäksi+en+ole+oppinut,+syy+lyhyt+pinna,+mutta+ne+tärkeimmät+asiat+pystyn+hoitamaan.Aikaa+menee+tässä+istuen+liian+kanssa,+mutta+aika+kuluu,+jos+pitkältä+alkaa+tuntumaan.Olen+usealla+keskustelu+palstalla+poikennut,+mutta+tämä+Suomi+24+sitten+omalta+tuntui.Tuo+poliittinen+näkökanta+ei+pirtissä+ole+ollut+kovinkaan+esille+tuleva,+kai+kirjoittelut+aiheineen+jotakin+paljastaa,+mutta+häiriöksi+ei+ole+ollut.Jotakin+puoluetta,+suuntaa,+kaikki+jotka+äänestävät,+kannattaa,+mutta+se+ei+kuulu+mielestäni+kenellekään.Samaa+mieltä+Laten+kanssa,+laki+ja+sen+mukaan+eläminen+on+kaikille+sama+ehto+ja+vaatimus.Suvaitaan+ihmiset+ihmisinä.Tänään+taas+kerho+ja+nyt+luovutamme+liki+sata+paria+vauvan+sukkia+jaettavaksi+Suomen+100-vuotta+juhlavuoden+kunniaksi+tänä+vuonna+syntyville+vauvoille.+Tämä+pieni+osuus+osallistumisesta+meidän+kädentaitajilta.Vaarista+vauvaan,+kaikki+sukkansa+tänä+vuonna+saavat.Ulkoilemaan+kaikki+kynnelle+kykenevät,+varmasti+jo+kevät+tuoksuu;)
  16. Huomenet+viiden+asteen+pakkasella+aloittavasta+kotipaikastani,+sitä+lämmintä+henkäystä+tässä+odotellaan;)Erikoinen+on+talvi+ollut,+luulisi+säästöjä+tulevan,+vaikka+ei+niitä+huomaamaan+pääse.Sähkön+kulutuskin+samoissa+pysyy,+vaikka+olen+tarkoituksella+yrittänyt+rajata+kulutuksen+minimiin.Kirkosta+en+ole+eronnut,+kotoa+peritty+uskonto+on+riittänyt+ja+en+lue+itseäni+uskovaksi,+perinteitä++kunnioittaen+yritän++veroni+maksaa.Demari+olen,+mutta+en+mielestäni+aatettani+tuputa,+jokainen+saa+olla+mitä+haluaa,+ihmisiä+kuitenkin+kaikki+ja+ihmisyyttä+kunnioittaen+yritän+matkaani+taivaltaa.Se+kuuluuko+kirkkoon+tai+johonkin+puolueeseen,+ei+ihmistä+paremmaksi+tee.Ihmisiä+kunnioitan+tekojen,+en+puolue+kirjan+vuoksi,+taustani+ymmärtäen+en+muuta+voi.Noita+väärin+ymmärryksiä+tulee+ja+suuri+syy+siinä,+ettei+tiedä+aina+kenelle+kohdistetaan+viesti,+ei+mitään+hätää+Kristiina23,+parantamista+on+minullakin+tavoissani+melkein+kaikessa.Se+ennen+ollut+oksapuu+selkeyttäisi+viestien+kohdentamista.Eiköhän+hyväksytä+ihan+kaikki+ihmisten+omaan+elämään+kohdistetut+valinnat,+onhan+nyt+muissakin+asioissa+salliva+ilmapiiri,+kuin+vaan+yksi+tapa+elää++aviossa.Minä+olen+kyllä+tuo"+tapauskovainen"+mutta+silti+huokaan+jonnekin+tuntemattomaan,+kun+oikein+tuskainen+paikka+tulee.Eiköhän+se+riitä,+kun+elää+niin+ettei+riko+lakia+ja+huomioi+kanssa+ihmiset,+siis+yrittää+elää+sovussa+oman+tuntonsa+kanssa.Olen+senkin+huomannut,+että+uskovaisen+kuvan+itsestään+antavista+löytyy+paljon+sellaisia,+jotka+minun+ajatukseni+mukaan+eivät+toteuta+uskovan+elämän+tapaa.Laki+kaiketi+sama+kaikille,+vaikka+joskus+senkin+olen+kuullut+muuttuvan++ihmisen+lompakon+paksuuden+myötä.Pitänee+uskoa,+että+oikeus+tapahtuu+joskus++joka+rikkomuksen+kohdalla.Minusta+ei+uskon+asiaa+ole+tuo++mistä+meri-kukka+kerroit,+itse+en+tuota+kyseistä+ohjelmaa+katsonut,+julmaa+on+kohtelu+noiden++uskontojen+kohdalla.Tuo+itsenäisyyden+julistaminen+on+minulta+jotenkin+hämärtynyt,+historian+kerronta+joskus+vähän+sekavaa,+kai+sekin++sitä+kuka+ihminen+siitä+kertoo,+kai+se+on+se+joulukuun+kuudes.Kai+se+löytyy+Googlesta+sekin,+mutta+eipä+niin+tärkeää+ole,+että+lähtisin+etsimään.Olette+varmaan+huomanneet,+miksi+kyselen,+en+etsi+itse+vastauksia,+olen+hyvin+laiska;)Tuota+onnellisuuttakin+löytyy+vaikka+mistä+mummoriesu++siellä+lasten+vahtina+onnensa+tapasi+ja+sini-sirkku+ompelu+hommissa+hyvän+mielen+sai,+Latelle+onnen+antaa+elämä+Venlastiinan+rinnalla,+näin+se+on,+mieli+ilostuu+arjen+kokemasta..Näitä+pieniä+ilon+aiheita+nyt+tästäkin+päivästä+etsimään+ja+uskon+niitä+jokaisella+jossakin+muodossa+löytyvän.
  17. Lauantai+aamua,++pakkassäässä+sitä+aloittelemme+täällä+Savon+puolella,+viisitoista+astetta+mittarissa,+saattaa+tulle+eilisen+veroinen+aurinkoinen+päivä.Tänä+aamulla+satuin+keittiöön+siihen+aikaan,+että+se+kuu+täytenä,+tai+ainakin+melkein,+killotti+taivaalla,+kovin+oli+vaalea+väritys.Kuun+siis+näin+minäkin,+harvoin+näin+tapahtuu,+täytenä+ainakaan.Öljyväreillä+minä+myös+maalasin+ja+se+vaatii+paljon+pensseleitä+ja+tärpättiä,+sotkuista+on,+mutta+sillä+tapaa+on+helppo+päälle+maalata+ja+korjata+virheet.Kyllä+se+siihen+jäi+taas+minunkin+aikomus,+liian+hankalaksi+koin+ja+lopputuloksen+tietäen+ei+kannata+aikaa+tuhrata,+siihen+tulokseen++tulin.Kauheita+jatkuvasti+maailmalta+kuuluu,+täällä+meillä+suomessakin+kaikenlaista+hirveää,+mikä+ihmisiin+on+mennytkään.Ehkä+on+kautta+aikojen+sattunut+näitä+ikäviä+asioita,+mutta+nyt+tiedottaminen+niin+pikaista+ja+tehokasta.Satuin+eilen+katsomaan+kanavaa,+missä+todellinen+ihmisen+julmuus+tuli+räikeänä+esiin,+kahden+nuoren+elämä+päättyi+kuolemaan+ja+kahden+vankilaan.Erilaisuudenkin+ymmärtäminen+on+tosi+vaikeaa.Onhan+se+elämä+mukavampaa,+kun+yön+saa+kunnolla+nukuttua,+vakka+kyllä+tuo+väsy+silti+aika+vähäisestä+puuhasta+tulee+päivänkin+aikaan.Aika+hyvin+hurskaisen+työmäärää+lisää+tuo+eläimistä+huolehtiminen.Onhan+niitä+ruokittava+tutuissa+paikoissa,+jos+syksyllä+aloittaa,+surullistahan+niille+olisi,+jos+tyhjät+syöttöpaikat+vain+löytäisivät.Kyllä+nämä+hyvät+työsi+siunausta+tuo+tullessaan,+näin+uskon,+vaikka+en+uskovaisuuttani+voi+julistaa.Elämän+kolhuista+olen+aina+selvinnyt,+vaikeimpina+hetkinä+olen+apua+jostakin+pyytänyt+ja+asiat+on+järjestyneet.Joku+meitä+johdattelee,+olkoon+sitten+mikä+tahansa.Näillä+loruiluilla+päivääni+aloitan,+ehkä+päällimmäisiä+pölyjä+pois+imuroin,+mutta+muuten+tavallisia+asioita+toimittelen,+illalla+sitten+saunan+löylyissä+itseäni+hemmottelen;)Valoisaa+ja+iloista+päivää+toivottelen,,,
  18. Huomenta,+kauniina+päivä+valkenee,+aurinko+nousee+ja+puiston+puut+on+pukeutuneet+valkoiseen+harsopukuun,+kaunista.Viikon+lopun+alkuun+tässä+valmistaudutaan+kymmenen+asteen+pakkasessa.+Aika+sopiva+talvikeli+moneen+menoon,+lenkkeilyyn+ja+kauppa+ostoksille,+viime+mainitulle+aion+kohta+lähteä.Ketchuppi,+tarkkana+pitäisi+olla,+noin+käy+kun+ei+varmista+asiaa,+toivottavasti+kaikki+kuitenkin+virheeni+anteeksi+antaa,+lupaan+ensi+kerralla+olla+tarkkana;)Kyllä+minä+pirtin+toisten+viestit+tarkkaan+luen,+mutta+omia+virheitä+en+huomaa.Minulta+olisi+jäänyt+sammakko+lautaselle+ja+sen+jälkeen+tuskin+muutakaan+olisin+syönyt.Olen+niin+vanhanaikainen,+että+en+edes+usko+noita+kaikkia+terveellisyys+juttuja,+kun+kohta+voi+heinätkin+ruokaan+sotkea.Onhan+sitä+syöneet+puun+kuoren+alta+pettuakin,+siis+tiedä+mitä+vielä+joutuvat+syömään,+ennen+maailman+loppua,+sekin+kai+joskus+tulee?Eikös+se+lokilämmitys(lohko)+ole+sitä,+kun+piuhan+sähkötolppaan+kiinnittää,+ainakin+näin+olen+nähnyt+tehtävän.Tärkeää+se+on+se+housujen+parsiminen,+reiän+kohdalta+muuten+viima+tuntuu;)Saathan+sinä+hurskainen+kiukutella+säästä++ihan+vapaasti,+ei+taida+muuksi+muuttua.Kyllä+ne+vaillinaiset+tekemiset+ovat+aina+silmään+osuvia+ja+siitä+ei+pääse+kuin+korjaamalla+ne.Minulla+on+päässä+alkanut+syttymään+ajatus,+jos+hakisin+kehikon+vintiltä+ja+alkaisin+maalaus+hommiin,+mutta+ei+vielä+ihan+intoon+asti+ajatus+ole+itänyt.Se+aloittaminen+aiheuttaa+tuskaa+ja+ympäristön+sotkemista,+taitaa+olla+helpompi+unohtaa.Voisi+siinä+käydä+niinkin,+että+kun+kamppeet+levittäisi,+siinä+istuisi+valkean+pohjan+edessä+kuin+latinan+hoo.Tuliko+ovet+oikein+nyt+laitettua+ja+pakkanen+sulatettua,+minä+sen+sain+aikaan,+sen+sulatuksen,+pitäisi+vielä+tuon+toisen+kanssa+sama+homman+tehdä.Minusta+tuo+juoksunumero+ei+niin+tarpeellinen+olekkaan,+kun+vain+yksi+pirtti+näkyvissä,+ennen+niitä+oli+useampia,+kun+aloituksia+mahtui+neljäkymmentä+esille.Nyt+sinne+kaupoille+lähden,+postiin+kortit+jätän+ja+muutaman+ostoksen+teen,+siitä+se+päivä+sitten+jatkuu+omalla+painollaan.Nyt+ihastellaan+tuota+luonnon+kauneutta,+ei+se+varmaan+kauan+kestä,+kun+lämpöaalto+on+tuloillaan,+päivän+jatkoa+kaikille,+hyvää+sellaista.