Vapaa kuvaus

Hei!

Täältä Savon puolelta olen 83- vuotta täyttänyt naisihminen, kaksi lasta, mieheni menettänyt.

Yksin olen elellyt jo kohta kaksikymmentä vuotta. vuotta, ei valittamista olossani;)
Yksinäiseksi en eloani tunne, aina jotakin touhua päiviin riittää.

Kirjoittelen melkein joka päivä 80+ketjuun, Noja-tuoli otsikon alle , vuoden alusta tänne siirryin, päiväni näin aloitan.

Uskon että mieleni pysyy näin tehden vireänä ja uudet virkistävät ajatukset syntyy lukiessa toisten viestejä.

Eläkeläisyhdistykseen kuulun ja siellä lauluryhmässä laulelen, pientä piristystä hakien..

Terveyteni on hyvä, mitä nyt nuo polvet meinaa kenkkuilemaan ruveta ja se aika paljon jo rajoituksia asettaa, mutta hammasta purren nämä joka päiväiset rientoni suoritan.

Nyt on hiljentynyt harrastus toiminta, enää en jaksa, en tunne yhtä mielekkääksi, mutta mukana kuitenkin vielä olen.
Kesää jo kovasti odotan, nyt kauniista talvesta nautin, siinä se etenee lämpimän tulo, toivossa olen, että kaunis kesä tästä vielä tulee.
Elämässä kiinni, valoisin mielin uutta kohti.

Iloa ja voimia profiiliini kurkistaville;)

Aloituksia

154

Kommenttia

2546

1. Huomenta+ja+taas+on+sunnuntai,+pilvinen,+mutta+siihen+on+totuttu,+tätä+se+syksy+enimmiltään+onKristiina23+jo+aikaisin+liikkeellä+ja+tuo+saamattomuus+joidenkin+asioiden+kohdalla+on+ihan+sallittua,+muutenhan+elämä++liian+valmiiksi+tulisi.Kaappini+olen+suht`koht`siistiksi+saanut,+mutta+kun+vintille+kiipesin,+huomasin+työmaan+odottavan.Jos+sinne++joskus+ehdin,+onkin+jo+taas+kaapeissa+siistittävää,+kuka+se+niitä+aina+vaan+sotkee.?Oravan+pyörässä+elän.(eletään.)Ei+se+kehumista+ole,+jos+totuutta+kertoo,+niin+kuin+sinä+ynnämuu+käsialastasi+mainitsit.Tuo+vasen+kätisyys+minun+tyttärellä+ja+äidillänikin+oli+ja+voi+miten+kaunista+kirjoitusta+äiti+tekikään+ja+oikealla+kädellä.Varmasti+harjoittelua+takana+paljon,+mutta+niin+sitä+ihminen+kaikkeen+oppii,+tyttäreni+kirjoittaa+vasemmalla+kädellä.Onkohan+mitään+selvää+tietoa,+että+hyppääkö+vasenkätisyys+yhden+sukupolven+yli,+näin+meillä+tapahtui+?En+ole+konekirjoitusta+opetellut,+mutta+mielestäni+aika+sujuvasti+jo+kirjoitan,+sormien+lukumäärästä+en+saa+selvää,+montako+näppäimillä+käy,+enemmän++kuin+kaksi+kumminkin;)Katleija+on+taituri+joka+aisian+suhteen,+sinulla+on+hyvä+muisti,+kun+päässäsi+kaikki+tuo+pysyy,+minä+unohdan+viiden+minuutin+sisään+kaikki+kuulemani.Onko+teillä+kirjoituksia+tapaamisista+Venlastiina+ja+Late?Mukavia+kohtaamisia+olivat+kumpikin,+enää+ei+jaksa+mitään+sellaista.Tai+kyllä+minä+mukaan+tulisin,+jos+mukava+paikka+saataisiin,+mihin+kaikki+helpolla+pääsisivät.Harmi+Kristiina23,+että+mahdollisen+miehen+menetit,+vai+oliko,+kumminkin+samaa+sukua+sait;)Kiitos+"missäkuvat"+sinulle,+sanonpa,+että+kauneus+on+katsojan+silmissä,+ja+voipa+kuvakin+joskus+taas+vilahtaa.Hurskainen+ei+mitään+retusointia,+kyllä+sitä+on+aitona+oltava,+ollaanpa+sitten+vaikka+noita+ukkoja+tai+akkoja,+paremmaksi+ei+naamioiduta.Hyvä+vaan+kun+jaksat+kahdella+sormellakin+pirtin+lukijoita+ilahduttaa+viesteilläsi,+hurskainen,+kärsivällisyys+siitä+kasvaa.Mukavia+naisia+kumminkin+"+saa_kehua"++jos+ei+niin+kauniita,+siitä+kauneudesta+kun+on+yhtä+monta+makua,+kuin+on+ihmisiäkin+ja+uskon+että+nuoruudessa+useammalla+sitä+kauneuttakin+löytyi;)Nyt+on+jo+päivä+pitkällä+ja+minä+vaan+koneella+istun,+joskus+ihan+harmittaa,+kun+pari+tuntinen+näissä+kirjoituksissa+ja+lukemisissa+menee,+eihän+se+pitäisi+aika+kortilla+olla+eläkeläisellä,+mutta+joskus+tuntuu+kuin+ei+kaikkeen+riittäisi;)Mukavaa,+antoisaa+sunnuntaipäivää+teille+ystävät+ja+kylänmiehet/naiset.
  2. Huomenta+lokakuun+puoleen+väliin+ja+lauantai+aamuun.Hyvin+on+lokakuu+mennyt,+ei+sateita+ei+pakkasia,+kosteaa+kylläkin+ja+lämpö+pysyttelee+nollan+lähellä,+alle+ei+monesti+ole+vielä+mennyt.+Varmasti+matkakertomuksesi+Venlastiina+on+mukavaa+luettavaa,+olethan+kirjoitusten+taitaja,+niin+värikästä+tekstiä+pirttiinkin+kirjoitat,+Puskasuleinman+kera.Kaikilla+ei+tuokaan+taito+ole+hallinnassa,+mutta+hyvä+että+jokainen+viestin+saa+aikaan,+muuten+pirtti+häipyisi+olemattomiin.Se+ettäkö+ei+ajatus+ole+tullut,+olisiko+jo+hyvä+loppuakin+tämä+joka+päiväinen+toistojen+kirjoittelu,+mutta+tapa+mikä+on+pintaan+pinttynyt+ei+niin+helpolla+häviä;)Eikö+sinulla+kaapit+tyhjene+kokonaan,+kun+myötäänsä+tavaraa+kannat+kierrätys+keskukseen+Kristiina23?Tuo+olisi+kyllä+itseni+myös+ruveta+toteuttamaan,+mutta+mikä+siinä+on,+että+aina+vaan+ajattelee,+jos+hyvinkin+joskus+tarvitsen.Oikein+hyvä+tapa+tuo+kierrättää+tavaraa,+kyllä+minä+myös+tavallaan+sitä+kierrätystä+harrastan+noiden+käsitöiden+kanssa,+käyttämättömät+uusiin+puihin.Tuo+silmien+rasittuminen+on+tuttu+juttu,+jos+en+vähään+aikaan+ole+tekokyyneliä+silmiin+laittanut+kipua+tulee.Nukkumaan+mennessä+en+voi+kirjaa+ajatellakaan,+kun+silmät+rupeaa+kirvelemään,+kai+tämäkin+vaiva+ikääntymiseen+kuuluu,+näköni+on+kyllä+melko+hyvä.Olen+noita+äänikirjoja+ajatellut,+olisi+ihan+kiva+homma+jos+voisi+kuunnella+käsitöitä+tehden,+en+ole+vielä+perehtynyt+asiaan,+mainoksia+vaan+nähnyt.Matkakirjoituskone+kaapissa+minullakin,+hankin+sen,+kun+olin+silloisessa+yhdistyksessä+sihteerin+hommia+tekemässä,+eipä+sillä+paljon+muuta+ole+sitten+kirjoitettukaan.Tällä+koneella+joskus+runon+tapaisia+kirjoittelin+ja+niistä+kirjan+sivut+täytin,+nyt+hyytyy+sekin+into.Tyttäreni+on+kehottanut+kirjoittelemaan+enemmänkin,+mutta+kyllä+tämä+joka+aamuinen+riittää+minulle.Käsialani+ei+koskaan+hyvä+ole+ollut+ja+nyt+meinaa+kynän+käytön+vähäisyyden+myötä+mennä+kokonaan.Kyllä+ne+nykyiset+lapset+kasvavat+aina+vaan+pidemmiksi,+näin+olen+tehnyt+havannointia+minä+myös+lapsenlapsien+osilta.Tyttärentytön+poika+kohta+kaksimetrinen+ja+kun+hoikka+vielä+on+näyttää+ihan+hongankolistajalta.Mikä+se+tuokin+sanonta+lienee?Noita+vanhoja+elokuvia+hyvinkin+vanhoja+osa,+niitä+tulee+istuessa+katsottua+ja+on+sitä+niistä+ajoista+itsekin+muuttunut,+kun+näyttävät+jotkut+jopa+tyhmiltä.Aikoinaan+niitä+elokuva+teatteriin+piti+katsomaan+mennä.Minä+varmaan+sain+elokuvista+silloin+tarpeekseni,+kun+lipun+myynnissä+olin,++pois+lähdettyäni+en+kertaakaan+ole+elokuvissa+käynyt.Nyt+olen+arvellut+josko+menisi+vanhaa+työpaikkaa+katsomaan,+remonttia+ovat+monta+kertaa+tehneet,+ei+varmaan+enää+muistojakaan+herättäisi.Nyt+sitten+päivä+on+valennut+sen+verran,+että+tästä+ei+enää+valoisemmaksi+muutu,+aika+aloittaa+päivän+touhut.Pullan+leivontaan+ja+uuniruokia+laitan+sen+jälkeen+uuniin,+koska+sekin+eräänlaista+säästöä,+kun+samana+päivänä+uunin+lämpimänä+olen+tekee+kaikki+siellä+suunnitellut+jutut;)Leppoisaa+päivää+ystävät.
  3. Perjantaipäivän+ja+viikonlopun+alkua+voin+toivotella,+taas+on+viikko+lopuillaan.Säässä+ei+muutoksia,+harmaana+ilma+pysyy,+sateettomuutta+luvattu+edelleen.Ikkunani+edessä+koivu+sitkeästi+pitää+lehdistään+kiinni,+keltaisena+väriä+ympäristöön+antaa.Elämän+ääniä,+niitä+tässä+myös+kuuntelen+tai+paremmin+pakosta+kuulen,+jos+jonkinlaista+konetta+tuosta+ohi+menee.Katurit+kulkevat+vieden+koulukkaita+opin+ahjoihin+ja+muita+työpaikoille+ja+kaikilla+on+menemisen+tahti,+minulla+vaan+ei+kiire+mihinkään.Eilinen+matkani+oli+antoisa,+Suonejoen+kirkkoon+tutustuttiin,+kaunis+kirkko+onkin,+väkeä+oli+paljon+ja+ohjelma+tilaisuuteen+sopiva.Ruokailu+sujui+hyvin+ja+ruoka+oli+hyvää,+kaiken+kaikkiaan++onnistunut+ja+keskustelua+herättävä+juhla.Pitkälle+on++sukusi+juuret+selvinneet+Late,+minun+on+mieli+tehnyt+myös+sukua+tutkimaan,+mutta+liian+vaivaloista+ja+kärsivällisyyttä+vaativaa,+ei+siis+minun+hommaa.Onhan+sinulla+kotona+myös+apua+antava,++osaava+Venlastiina,+yhdessä+tuumien+asiat+paikoilleen+loksahtaa.Voi+että,+olisi+noita+kirjoja+minun+kirjahyllyssä+myös+hyötykäyttöön,+kuten+ynnämuu+totesit,+kun+vaan+oppisi+niitä+ajatuksen+kanssa+lukemaan.Olen+ennenkin+harmitellut+tätä+lukemisen+taidon+katoamista,+luen+kyllä+ihan+sujuvasti,+mutta+ajatus+ei+pysy+kirjan+sisällössä.Sisareni+oli+kirjastossa+töissä+ja+niihin+aikoihin+olin+kirjojen+suurkuluttaja,+ahmin+yötä+myöten,+miten+nyt+en+saa+yhtäkään+kirjaa+luettua.Todella+harmissani+olen+tämän+kyvyn+puutteesta.Kaikilla+asioilla+on+puolensa+hurskainen,+minä+perunoita+ostan+varastoon+parvekkeelle+kylmälaukkuun+ja+tämä+sää+sallii+senkin+homman,+pakkasten+tullen+on+laukku+tyhjä,+jos+jotakin+on+jäänyt,+peittelen+ne+vielä+matolla+ja+useasti+jouluun+asti+olen+perunat+näin+saanut+menemään.Perunat+on+halpoja+syksyllä+ja+en+muutenkaan+tykkää+kantaa+perunoita+joka+kauppa+reissulla,+kai+se+vanha+tapa,+koota+kaikkea+talven+varalle+minussa+vahvana+elää.On+se+niinkin,+että+jos+tiskipöytä+on+täynnä+likaisia+astioita,+koko+huone+sekaiselta+näyttää,++vähällä+vaivalla+tämä+homma+hoituu.Mitä+nyt+kukin+tärkeänä+pitää,+kyllä+minullakin+usein+tiskipöydällä+astioita+lojuu,+en+edes+koneeseen+piiloon+viitsi+laittaa.Koneella+pesen+harvoin,+sen+verran,+että+ei+kuivu+putkisto++käytön+puutteessa.Lumesta+ei+vielä+merkkiäkään,+mutta+pullat+maistuivat+sini-sirkku,+kiitos.Sinulla+on+kyky+saada+tuttavia,+kuten+nyt+tämä+naapurin+rouvakin,+minä+vaan+pään+nyökkäyksellä+naapurit+ohitan.Talossamme+ei+oikein+tuo+kanssa+käyminen+luonnista,+jokaisella+kaiketi+omat+ympyränsä,+kun+koti+oven+avaa,+jää+naapurit+unholaan.Lenkkisaunassa+joitakin+tapaa+ja+kuulumisia+vaihdetaan+lähinnä+maailman+menosta.Tuolle+lumen+tulolle+nyt+aika+hyvät+edellytykset,+maa+on+kuivaa,+jospa+säästyisimme+suurelta+loskakeliltä.Asia+mikä+tapahtuu,+mille+ei+kellään+ole+mahdollisuutta+mitään+sanoa+ei+toimia.Odotellaan+mitä+tulossa+on+ja+vietetään+hyvä+perjantai,+siitä+vauhtia+viikonloppuun,+heippa!
  4. Huomenta+tummaan+aamuun,+eipä+taida+päivä+kovin+kirkkaaksi+tullakaan,+kostealta+näyttää+tien+pinta,+suoranaista+sadetta+ei+kylläkään,+lämmön+puolella+mennään+kolme+astetta+mittarissa.Olipa+urakka+eilen+,+mutta+nyt+on+parveke+valmis+talven+tuloon.Viisi+tuntia+se+vei+aikaa+ja+voimat+tuli+käytettyä+tarkkaan.Kannoin+kolme+isoa+kassillista+multaa+ulos,+pensaat+sai+hyvän+kerroksen+lisä+ravinnetta.Minulla+on+hankalat+lasit+parvekkeella,+ei+varmaan+enää+sellaisia+laiteta.Ensin+on+nostettava+lasi+pois+kisko+kuopasta+ja+sen+jälkeen+käännettävä+ja+kun+korkeutta+on+reilusti,+siinäpä+voimia+ihan+kysytään.Kiva+että+on+iso+parveke,+mutta+tässä+tapauksessa+puhtaana+pito+myös+"iso".Tehty+on,+siitä+nostan+hattua+itselleni.Ehkä+tuo+ulkona+istuskelu+alkaa+olla+vähissä,+mutta+vielä+seisoskelevia+juttukavereita+voi+nähdä,+vähenemässä+nämäkin+näkymät.Vähän+turhalta+se+ikkunan+pesu+tuntuu+ja+sekin,+että+saako+ne+kirkkaiksi,+huomasin+sameaksi+jääneen+pesuni+jäljiltä+keittiön+ikkunan,+mutta+enpä+jaksa+uusia,+kohtahan+ne+taas+likaiset+ovat.Tätä+turhaa+työtä+tulee+tehtyä+useinkin.Moninainen+on+meillä+suomenkielessä+nämä+sanat,+tarkoittaa+monta+asiaa+ja+kuulian+olisi+hyvä+äänen+paino+myös+tulkita.Täällä+kirjoitellessa+monta+kertaa+ymmärrys+ei+samalla+aalto+pituudella+ole+ja+väärin+käsityksiä+syntyy.Tuo+ikävä+sanakin+on+monta+ja+monenlaista+viestiä+antava,+todellakaan+ei+aina+sanottavan+asian+kohdalla+mieti+mitä+kyseinen+sana+voikaan+tarkoittaa.Ikävä+toista+ihmistä,+tai+olet+ikävä+ihminen,+sama+sana+tarkoitus+toinen.Noita+auroja+harvakseltaan+kotini+yllä+lentää,+kai+niiden+reitit+toisaalla+kulkee,+mutta+ei+ihan+outo+asia+tuokaan.Hurskaisella+on+myös+ihan+oma+sana+varasto,+mikä+kivalta+kuulostaa,+tuo+lyttääntyminen+voisi+monta+asiaa+kuvata.Kyllä+noita+neuvoja+olen+saanut+minäkin,+mutta+muisti+ei+jaksa+sisään+kaikkea+ottaa+ja+vähän+häpeissäni+joudun+pyytämään+uusintoja.Kyllä+totuus+on+se,+että+nuoret+näissä+asioissa+taitavia,+ja+sanonta+muna+viisaampi+kuin+kana,+pitää+paikkansa.Kumpikos+se+nyt+sitten+lienee+ensin+ollutkaan,+muna+vai+kana,+sekään+ei+korviini+asti+ole+selväksi+tullut.Minulta+on+nuo++opiskelut+kansanopistossa+loppuneet,+maalauksia+kävin+aikoja+sitten+harjoittelemassa,+nyt+sekin+harrastukseni+on+unhoon+jäänyt.Syksyllä+sadon+valmistuttua,+jos+vaikka+minkälaisia,+toinen+toistaan+maistuvampia+herkkuja+tulee+valmistettua.Muori,+sinulle+sanon,+nyt+sinne+lattian+rajaan+istumaan+ja+ne+kaapit+puhdistukseen,+se+hyvä+mieli+homman+hoidon+jälkeen+on+nautittava;)Olipa+kiva+nähdä+sinunkin+nimimerkkisi+pirtissä+Makriina,+tule+toistekin,+jutustelua+näin+arjesta+täällä+löytyy.Ei+varmaan+vaikeaa+astua+sisään,+oman+värinsä+jokainen+tuo+pirttiin+mukanaan,+kuulumisia+koti+maisemistaan.Tänään+sitten+matkustus+päivä,+menemme+Suonenjoelle,+siellä+piirin+Hiljainen+päivä,+perinteeksi+tullut+kirkkomatka.Aina+se+pienikin+matka+ajan+kulun+muuksi+muuttaa.+mukavaa+päivää+teille+toisillekin.
  5. Huomenta+tähän++alkavaan+päivään,+mitä+tuokaan+tullessaan?Harmaana+valkenee+päivä+ja+mittari+näyttää,+että+on+käynyt+pakkasella,+saattaa+jossain+olla+liukastakin,+niin+ne+alkavat+ne+liukkauden+ajat.Tässä+olen+kerännyt+itseeni+puhtia+jo+useamman+päivän+aikana,+nuo+parvekelasit+olisi+vihdoin+pestävä+ja+parveke+saatava+talvikuntoon,+jospa+tänään+onnistuisi.Miten+tuo+puuhien+aloittaminen+vaan+aina+lisääntyvissä+määrin+tuntuu+vasten++mieliseltä?Samat+opit+sitä+kotoa+minäkin++sain,+mistä+ynnämuu+puhuit,+ei+taida+voida+opeista+puhua,+enemmän+se+oli+esimerkki+kasvatusta,+se+miten+koton+elettiin+se+tarttui+ja+oman+lisän+laitettua+tänne+asti+on+päästy.En+tiedä+kannattaako+edes+mainita+tai+ylpeillä+sillä,+että+lapsilisiin+on+jäänyt+veroeuroista+maksetut+saannit,+tietenkin+kaikki+mikä+jokaiselle+tulee,+myös+niistä+osallinen+olen+ollut.Hyvilläni+tästä+kuitenkin+olen,+maksettu+on+isot+lainat+korkoineen+ja+nyt+katto+pään+päällä,+eipä+muuta+tarvitsekaan.Nätisti+eläen+saan+eläkkeeni+kuluihin+riittämään,+säästöön+ei+kyllä+jää,+tarvitseekokaan?Eilen+puhuimme+juuri+ihmisten+omasta+tunnosta+ja+todettiin,+että+aika+pienellä+porukalla+se+on.Ruokailusta+oli+kyse,+työttömien+ja+vähävaraisten+diakoni+ateriasta,+3,00+euroa+kerta,+ja+siellä+kuulemma+tiettävästi+paljon+sellaisia,+joilla+elämä+kunnossa,+pienelä+paikkakunnalla+nämä+asiat+tunnetaan.Siis+tämä+käden+ojennus+menee+kaikille+niille+joilla+puutetta+on,+se+on+sitten+se+omatunto+joka+ratkaisee+sen+tarpeen+määrän.Näin+näkyvät+toimivan+myös+ynnämuun+kertoman+mukaan++MOT+ohjelmassa+kerrotut+turvapaikka+toimijoina+olevat,+siis+ei+lainkaan+sitä+kohtuutta+tunneta,+vaan+voittoa+itselle+kerätään.Hurskaisella+kuitenkin+sydäntä+ajatella+myös+luonnossa+elävät+ystävämme,+kyllä+siinä+evästä+tarvitaankin,+mutta+tässäkin+asiassa+yhteistoimin+moni+lintu+elantonsa+saa.Aina+sitä+ruuan+hukkaa+jää,+joista+voisi+linnuille+vaikka+syöttää,+suolaistahan+se+ei+saa+olla,+meillä+vaan+puuttuu+ne+syöttöpaikat.Kai+ne+varikset+ja+isommat+linnut+myös+ruuan+tähteet+kelpuuttaa+ja+vettä+löytävät,+jos+jano+yllättää.Tuossa+puistossa+oli+aiemmin+talvella+syöttöpaikka,+mutta+lopettivat+sen,+kun+puluja+ja+naakkoja+tuli+valtavat+määrät.Kiitokset+hyvän+jatkon+toivotuksista,+aina+sitä+jatkumoa+odottaa+tässä+pirtin+ketjussa,+hyvin+on+kirjoittajat+jaksaneet.Ei+ole+tuollaista+Takataskua+minulla,+oma+uuni+on+lämmitettävä+jos+pullaa+tai+muuta+herkkua+haluaa.Mukava+muorilla+kun+tälläinen+mahdollisuus.Onnekseni+tykkään+ruuan+tekemisestä+ja+leipominenkin+silloin+tällöin+maistuu,+silloin+aina+pakkaseen+asti+leipomuksia+teen.Lämmin+leipä,+sämpylät,+jo+niiden+tuoksu+saa+nälän+syntymään,+kerhossa+joku+juuri+kertoi,+miten+hyvin+vaalea+leipä+onnistuu++leivin+jauholla+kohotettuna.Olen+aina+tehnyt+hiivan+kanssa,+pitänee+kokeilla+tuotakin+hommaa.Munkitkin+kuulemma+tulee+"kupsakoita"+leivinjauheen+voimalla.Nyt+päivä+jo+valennut+ja+olisi+saatava+homma+tuolla+parvekkeella+alkuun,+voi+sentään+miten+nyt+ei+oikein+inspiroi.Tekemällä+siitä+vaan+pääsee,+joten+nyt+töihin.Onko+teillä+toisilla+näin+vaikeaa+aloittaa+työn+teko?Pahaksi+olen+minä+itseni+työn+suhteen+laskenut,+aina+niin+ahkerana+olen+ollut,+nytkö+sitten+saamattomaksi+heittäydyn,+ei+pois+se+minusta,+nyt+hyvän+päivän+toivotukset+ja+välineitä+keräämään.
  6. Huomenta+harmaaseen++aamuun,+näitä+sitä+lokakuulla+riittää+nimensä+mukaisesti.Toista+viikkoa+jo+lokakuusta+eletään+ja+Otson+päivää+juhlitaan,+miten+sopivasti+A.Kiven+jälkeinen+päivä+onkin+omistettu+metsän+kuninkaalle,+olihan+karhu+melko+yleinen+naapuri+myös+Seitsemän+Veljeksen+maisemissa.Ei+taida+enää+kovinkaan+usein+niissä+maisemissa+karhut+tallustaa,+saavat+Venlastiina+ja+Lauri+niitä+maisemia+rauhassa+ihastella:;)Nuo+Juhanin+ja+Eeron+vaimot+enimmäkseen+kirjojen+sivuilla+näkyi,+joskin+hyvin+vähäisissä+määrin+hekin.Onhan+ne+tutuiksi+käyneet+veljesten+elämän+vaiheet.En+ole+tuollaista+leivosta+kuullutkaan,+mikä+on+kirjailijan+kunniaksi+tehty,+aina+oppii;)Punajuuren+viljely+tuottaa+yleensä+hyvän+sadon+ja+on+mainio+ihan+etikka+punajuurena+purkissa.Olen+tehnyt+jauhelihan+kanssa+laatikkoa+ja+sekin+maistuu.Maisteluun+johtaa+nuo+Ramoonan+mainitsemat+herkut,+en+ole+noin+punajuuria+nauttinutkaan,+kiitos+raikkaasta+puolukka+piiraasta,+nyt+on+sellaisten+aika.Neeassa,+kyllä+se+kasvun+seuraaminenkin+jo+ilon+antaa;)Sini-sirkulla+on+elettyä+elämää+kokemuksineen,+rikasta,+muistoja+niistä+kertyy.Eipä+ole+minulla+kovinkaan+vilkasta+ollut+lapsuudessa,+kaupungissa+aina+elänyt,+kaikki+nuo+karjojen+kanssa+elämiset+ja+lahtaukset+vain+pieniä+tuokio+kuvia,+maalla+käynneistä.Koskaan+en+ole+nähnyt+eläintä+tapettavan,+mitä+nyt+kuvissa+niitäkin+näkee,+en+kyllä+halua+nähdäkään.Tunnen+suurta+tuskaa,+kun+ajattelenkin+sitä+elämän+loppumista,+toivon+kovasti,+että+tapahtuisi+kaikin+puolin+nopsaan+ja+kivuttomasti.Hyvin+arkinen+ja+tavallinen+oli+minun+nuoruus,+ei+siihen+mitään+ahaa+elämyksiä+kuulunut,+ei+niitä+kaivannutkaan,+ystävät+kuuluivat+samoihin+ympyröihin.Elämä+oli+kuitenkin+mukavaa,+kun+paremmasta+ei+tiennyt,+tyytyväinen+olen+vieläkin+omaan+elämään.Katkeruutta+ei+mistään+jäänyt.Tällä+kertaa+ei+maa+roudassa+ole,+mutta+hirviä+kaatuu,+kuulin+juuri+kolmen+hirven+päässeen+eläinten+taivaaseen,+paistia+ei+ole+tiedossa.Tänä+päivänä+noita+pieniä+entisiä+asuttuja+ja+toimeen+tulleita+taloja+paljon+autioina+näkee,+eihän+ne+nykypäivänä+elantoa+enää+anna,+kun+kaikessa+niin+suurta+ja+mahtavaa+elämä+on.Muistan+kaksilehmäisen+huushollin+elämästä+selvinneen,+kai+siinä+metsästä+lisä+tienestit+haettiinSovinnossa+nuo+tilhi+parvet+lentelee+ja+ravintoa+yhdessä+hakee,+ei+taida+palstalla+koskaan+löytyä+aikaa,+ettei+jotakin+kinaa+olisi.Ehkä+pientä++nokittelua+tuo+"sumppikahvilan"+nimikin+on,+mutta+siitäpä+vaan,+eihän+nimi+miestä+pahenna,+ellei+mies+nimeään,+näin+on+vanha+sanonta.Olemme+saaneet+tämän+nimittelyn+hajupojan+suulla+esiin+tulevan,+nyt+siihen+sortui+aivan+toinen+henkilö,+kai+hänellä+samat+aatokset+pirtin+olemassa+olosta,+kuin+tällä+toisella+ystävällään.Eipä+anneta+tämän+häiritä,+kirjoitellaan,+jos+löytyy+asiaa.Päivän+jatkoja.
  7. Huomenta,+uusi+viikko+alkamassa.+liekö+sillä+tulevalla+uudet+kujeetkin?Kovin+pimeää+tähän+aikaan,+yritän+katsoa+miten+tuuli+puhaltaa,+näyttää+siltä,+että+rauhallisen+yön+on+viettänyt,+tuskin+vielä+edes+herännyt.Lämpöä+kuutisen+astetta.Vastapäinen+talo+pimeänä,+vain++yhdessä+ikkunassa+valoa+ja+tiedän,+että+siellä+on+koira+vienyt+isännän+ulos,+lenkille.Vähän+kateellisena+seurailen+tätä+koiraa+joka+päivä,+tai+pitänee+se+kateellisuus+suunnata+isäntään,+joka+koiran+omistaa,+pieni+ja+pippurisen+näköinen+tämä+koira,+kävelyt+suoritetaan+sen+tahdon+mukaan.Onko+porkkanasi+säilynyt+juurimadoilta+Neeassa?Kiva+että+muistat+pirtin+sinäkin;)Kiva+tapa+viettää+pyhäpäivää,+ajellen+tutuissa+maisemissa,+muistoja+keräämässä.Tulee+joskus+minun+myös+käytyä+sunnuntaina+kaupassa,+vaikka+pääasiassa+arkena+ostokset+teen.Minun+käyttämässäni+pienessä+kaupassa+saa+kahvit+viikonloppuisin,+jos+sinne+eksyn+hörppään+myös+päiväkahvit.Onneksi+tuossa+puistoalueella+on+pihlajia+säilynyt,+isoja+onkin,+on+se+sellainen++antoisa+puu+kukkiessaan+ja+marjojen+ja+lehtien+väri+annilla+ja+vielä+sekin,+että+ruokkii+ison+määrän+lintuja.Sotkuahan+ne+tekee,+mutta+sinne+ne+maatuu+mullan+sekaan+ja+näin+ravitsevat+itseäänkin.Kyllä+kohta+sitä+aikaa+elellään,+että+hurskaisen+kammoksuma+pohjoistuuli+se+useinkin+puhaltaa,+mutta+kyllä+siihen+totutaan.Ei+todella+veri+taida+linnuilla+päähän+mennä,+vaikka+miten+pyörisivät,+pieni+on+se+veren+määrä+koko+linnussa,+ihmetellä+pitää,+miten+ne+selviää+pakkasessa.Kyllä+se+kylmyys+myös+eläimiä+koettelee,+jos+vielä+ruuan+saanti+vähissä,+talvesta+selviäminen+voimia+kysyy.Ne+sipsit+ei+kai+kovin+suotavia+syötäväksi+olisi,+suolaa+niissäkin,+himo+niihin+kyllä+tulee,+jos+alun+antaa.Pimeänä+vielä+aamu+jatkuu,+liikenne+kylläkin+jo+vilkastunut,+eiköhän+siitä+päivä+valkene+tänäänkin.Minulla+tavanomainen+päivä,+kerhossa+käyn+ja+sitten+kotona+jotakin+puuhastelen,+eiköhän+se+ilta+vastaan+tule+ja+pääsee+taas+nukkumaan.Tätähän+se+elämä+on,+kiertokulkua+vaan,+joskus+iloja,+mutta+myös+mielen+mustana+kulkemista,+tänään+kuitenkin+kaikki+hyvin,+toivon+samaa+teille+kaikille.
  8. Huomenta+Ilonan+päivään+ja+lepopäivään.Taitaa+tuo+lepo+sana+olla+nyt+melkoisen+turha,+mutta+ennen+pyhäpäivä+todella+oli+lepopäivä+ja+kyläily+päivä,+enää+ei+kumpaakaan.Muistan+sunnuntaisin+lapsena+käytiin+sukulaisissa,+eikä+sitä+sovittu+etukäteen,+kohteessa+olivat+kotona,+jos+olivat+ja+tarjottava+sitä+mitä+talossa+oli.Nykyään+käydään+harvoin+kylässä,+sillä+kotona+ei+ketään,+harrastuksissa+väki+kulkee.Sää+on+pilvinen+ja+tuulinen,+lämpöä+viitisen+astetta.Torilla+laulut+meni+hyvin+ja+väkeäkin+oikein+kivasti,+tulihan+sitä+syksyn+satoa+kotiin+tuotua.Vielä+näen+neulan+silmään+langan+laittaa,+mutta+apuväline+on+kyllä+laatikossa,+oiva+keksintö+sekin.Ihmisten+taito+keksiä+apuja+on+aivan+mahtava,+kun+tarve+jollekin+vaivalle+on+apua+saada,+jopa+naksuttaa+jollakin+taiturilla+ja+apua+saadaan.Rollaattori+yksi+tämän+hetken+hyvä+oivallus.Tulipa+Casablanca+minunkin+katsottua,+näyttelijät+taidokkaita.Onpa+mukava+kuulla+sinusta+Anu,+aikaa+onkin+vierähtänyt,+kun+viimeksi+pirtissä+pistäydyit.Paljon+mukana+olit+minun+alkuaikoina+ja+sait+varmaan+osasi+näistä+ystävämme+viesteistä.Olisi+mukava+jos+mukana+viestittelisit,+vanhoja+muistellen.Ei+taida+enää+niin+usein+nuo+perustelut+olla+tuollaisia,+kuten+"omat_ympyrät"+kerroit,+ainakin+minulta+on+naapurien+ostokset+ja+tavatkin+jäänyt+ilman+huomiota.Miesten+kohdalta+en+osaa+kantaa+ottaa,+voi+olla+että+mielestään+järkevämmin+osto+päätökset+tekevät.Luulen+kyllä,+että+naapurin+auto+saattaa+mieltä+kaivaa,+jos+se+on+vähän+parempi+kuin+se+oma+on;)Ison+rahan+säästätte+te+joilla+ei+kampaaja+laskuja+ole,+minä+en+koskaan+ole+hiuksia+itse+värjännyt,+harvoin+enää+kampaamossakaan,+nyt+odotan+tasaista+harmautta+päähäni.Muistelen+kyllä,+että+niin+isä+kuin+äitikin+oman+värinsä+säilyttivät+kuolemaansa+asti,+joten+se+siitä+toivomuksesta,+geenit+jyllää+muissakin+asioissa.Minulla+oli+karjalainen+mies+ja+suku+siinä+ohessa+ja+en+voi+muuta+kuin+kiitoksen+sanan+antaa.Yksin+tässä+elellään+ja+pienet+on+kuviot,+joten+hurskainen,+lennätä+mielikuvitusta+ja+osaat+siitä+rikkautta+saada.No+toisaalta+jokainen+elämästään+tekee+sellaisen+mikä+hyvältä+tuntuu,+kai+meillä+naisilla+on+kyky+herkistyä+ja+saada+aikaan+jos+minkälaisia+mielle+yhtymiä.Tuo+Syyrian+tilanne+on+todella+järkyttävä,+miten+siellä+ei+saada+mitään+hyvää+aikaan.Luulisi+kansojen+paheksunta+jo+tämän+asian+kohdalla+pysäyttävän+nuo+pommitukset+ja+tappamiset,+petoja+on+ihmiset,+kun+tälläistä+tapahtuu+vielä+nykyisessä+tieto+yhteiskunnassa.Raakuudet+vaan+lisääntyvät+ympäri+maailmaa.Taas+todiste,+että+lyhyesti+en+osaa+kirjoittaa,+mutta+kun+haluan+jokaiselle+jotakin+sanoa,+tapa+on+tämän+kaltaiseksi+tullut.Päivä+on+jo+valjennut++ja+aamu+kohta+ohi+mennyt,+nyt+sitten+sitä+lepopäivää+toteuttamaan.Kai+sitä+jotakin+näpertämistä+kuitenkin+käsiin+tulee,+mutta+levosta+se+käy;)Ulkoilemaan+ken+kykenee,+minä+laiskuuttani+en+viitsi+tehdä.
  9. Lauantai+aamua+tässä+elellään,+pilvinen+taivas+ja+tuuli+puhaltaa.Toivottavasti+sateelta+säästytään,+olisi+torilla+lauleltava,+katos+siellä+on,+mutta+yleisö+sateella+pysyy+kotonaan;)Eipähän+siinäkään+paljon+menetä,+ei+mikään+kulttuuri+ropaus+tämä+meidän+anti+ole,+mutta+äänellään+se+lintukin+laulaa,+sanonta+pitää+paikkansa+meidänkin+kohdalla.Lämpöä+kuutisen+astetta,+mutta+tuuli+puree,+sitä+totuttelua+pakkasiin+se+on,+kuten+ynnämuu+myös+totesit.Ei+tämä+mitään,+mutta+kunhan+tuonne+kahdenkymmenen+pakkaslukemiin+päästään,+ei+varmaan+juttu+tuokioita+kadulla+ei+torilla+pidetä.Nythän+pyörätuoli++mahdollistaa+jo+urheilunkin+ja+miten+hyvin+ovat+pärjänneetkään,+mainio+kapine+pyörätuoli,+kuin+rollaattori+pitää+taas+todeta.Minä+vaan+yritän+könkätä+näillä+jalkaparoillani,+ajattelen,+että+kaikki+eteenpäin+ja+jätän+sauvatkin+vielä+kotiin,+menen+sen+verran+hitaammin.Samoilla+linjoilla+Katleijan+kanssa+myös+särkylääkkeiden+osalta,+vain+silloin+varaudun,+kun+on+tiedossa+pitempi+aikainen+jalkojen+päällä+oleminen.Kaikki+se+on+voittoa,+jos+ei+tarvitse+hirveästi+pillereitä+popsia,+pientä+kipuilua+tuntien,+tietää+ainakin+elävänsä;)Voihan+se+olla+aika+edessä,+että+ei+ilman+pillereitä+jaksa,+nyt+tällä+hetkellä+näin.Yhtä+eurojen+säästöä+on+tuo+muorin+tukan+huoltaminen,+minä+joka+kuuden+viikon+päästä+vähintään+sen+parikymmentä+euroa+hiuksiini+kulutan+ja+milloinkaan+ei+hyvältä+näytä,+mutta+lyhyet+kyllä+ovat.Luin+lehdestä,+että+Ukrainassa+naiset+hoitavat+kasvonsa+oli+sota+tai+puute,+onko++kohdallani+laiskuus+vai+turhan+yrittäminen,+syy+omaan+saamattomuuteen,+tältäkin+osin.Totuus+on+kai+kuitenkin+se,+että+ymmärtää,+että+myöhässä+olen.Aasinsilta+tulikin+tuohon+hurskaisen+toteamaan+teinien+tirskumisesta,+voi+se+herättää+hilpeyttä,+mutta+uskon+kuitenkin+että+omille+asioilleen+tirskuivat,+sitä+vaan+joskus+on+herkkä+ajattelemaan+että+huomioivat+juuri+minut.Kiusallista+joka+tapauksessa,+mutta+eipä+kaikki+aina+ilman+hymyilyä,+jopa+ärtymistä+mene+heidänkään+suhteensa.Käyttäytyminen+joskus+aivan+nollassa+ja+kuitenkin+heillä+ohjeistusta+huomattavasti+enemmän+mitä+meidän+nuoruudessa+on+ollut,+voipa+olla+että+tirskunnan+kohteena+saavat+vielä+itsekin+olla.Elellään+vaan+oman+tyylin+ja+viitseliäisyyden+mukaan.Nyt+pitää+katsastaa+löytyykö+mitään+päälle+laitettavaa,+tämä+aika+on+vähän+hankala,+kun+pitäisi+sään+mukaan+osata+pukeutua+ja+kun+ei+vielä+ihan+kylmä,+mut+ei+lämminkään.Tätäpä+jään+nyt+vuntsailemaan,+päivän+jatkoa+kaikille+ja+vielä+hyvää+sellaista;)
  10. Huomenta,+nyt+jo+perjantai+aamuun,+kyllä+taas+viikko+on+mennyt+reippaasti+ja+viikonlopun+meiningit+odottaa.Kauniina+aamu+on+valjennut,+minulla+on+tapana+katsella+aamun+valkenemista+sängystä+käsin,+heräilen+aamuyöstä+useasti+ja+tarkistan+onko+vielä+pimeää,+jos+taivas+on+tumma,+unta+jatkan.Aika+pitkälle+meneekin,+kun+alkaa+valeta,+kuuden+jälkeen+hämärä+alkaa+hälvetä.Jokos+se+on+ollut+se+yhtä+pitkä+yön+ja+päivän+aika,+en+viitsi+tarkistaa,+kai+teistä+joku+senkin+muistaa,+kesäaika+ainakin+tämän+kuun+lopussa+loppuu.Tuo+rollaattori+on+yllättävän+paljon+yleistynyt+ja+minusta+sen+käyttö+näyttää+olevan+aika+luontevaa,+itse+en+osaa+omaan+käyttöön+kuvitella,+ehkä+lähempänä+sekin+ajankohta+on.Rollaattori+on+oiva+apuväline,+kymppi+keksinnöstä+ja+sen+käyttäminen+tarpeen+mukaan+ihan+ok.Miksihän+tuo+avun+antaminenkin+joskus+vaikealta+tuntuu+vastaan+ottaa,+vaikka+hyvää+sillä+tarkoitetaan,+onko+niin,+että+kuitenkin+niin+vähäisissä+määrin+sitä+esiintyy,+että+se+jotenkin+kohdalle+sattuessa+häkellyttää.Tuo+kiitoksen+ja+huomaavaisuuden+osoitukset+eivät+kaiketi+kuulu+meidän+kulttuuriin,+ehkä+parantamisen+vara+olisi.Näyttää+kyllä+ihan+mukavalta,+kun+esimerkiksi+auto+antaa+tietä+jalan+kulkijalla+ja+tämä+kättä+nostaa+kiitoksena+tai+nyökäyttää,+tämän+minäkin+osaan;)Ynnämuu,+älä+moisesta+nolostu,+se+on+vaan+sitä+ystävällisyyttä,+mitä+me+naiset+joskus+tuppaamme+esittämään:)Puiden+halailu+on+minulta+jäänyt,+mutta+luonnossa+tykkään+katsella+ja+ihastella,+marjassa+ollessa+katoaa+pelko+myös+käärmeitä+kohtaan,+en+muista+ollenkaan,+että+nekin+metsässä+elelee,+vaikka+muuten+niitä+inhoan+sydämeni+pohjasta.Puita+ihastelen+ikkunoistani,+molemmin+puolen+taloa+on+isoja+puita+ja+nyt+olen+seurannut+vaahteroiden+värileikkiä,+mikä+on+mahtavaa+ollut,+punainen+on+kadonnut,+nyt+keltaväri+hehkuu+kilpaa+auringon+paisteen.Hurskaisen+mainitsemat+eläimet+myös+minun+mieltäni+lähellä,+paitsi+nämä+mainitsemani+inhokit,+en+niitäkään+tuhoa,+jos+eivät+minua+tule+kiusaamaan.+Hirvikärpäset+ja+itikat+kyllä+tuhoan,+mutta+tuskin+käärmeeseen+koskisin,+vaikka+pistäisikin,+taitaa+olla+rauhoitettukin.Ei+minullakaan+henkilökohtaisesti+ole+mitään+nuoria+vastaan,+mutta+pakosti+huomaa+nämä+ei+niin+hyvin+käyttäytyvät,+liikepaikalla+heitäkin+näkyy.En+ihmettele+yhtään,+onhan+telkkarissa+hyviä+sarjoja+joissa+neuvotaan+miten+pitää+touhuta+saadakseen+huomiota,+en+vaan+ymmärrä+miksi+näin+näytetään+hölmöilyjä+ja+joihinkin+nuoriin+nämä+mallit+uppoaa.Katleija+eikös+sitä+jo+ikäloppuja+ollakin,+vaikka+vaikea+on+sitä+muistaa,+iän+tuomat+vaivat+joutuu+aikanaan+jokainen+jollakin+tapaa+kokemaan,+ollaan+vaan+hyvillään,+jos+meille+ovia+auotaan,+toivotaan+että+kohteliaisuus+kasvaa+ja+myös+nämä+nykyisin+ovea+aukovat+saavat++näitä+kokemuksia.Katson+aina+telkkarista+kissa+mainoksia+ja+kyllä+aina+sytyttää,+painiskelen+halujeni+kanssa,+haluaisin+niin+kissan+ottaa,+mutta+aina+saan+järjen+äänen+kuulumaan,+mutta+jos+pieni+kissa+eteeni+tuotaisiin,+se+olisi+järki+hukassa;)Nyt+alan+siivoamaan+tämä+huoneen+komeroita,+eilen+sain+makuuhuoneen+komerot+tuuletettua+ja+pestyä,+siitä+annan+kymmenen+pistettä+itselleni+ja+huomenna+toivon+toiset+kymmenen+saavani,+kun+tämä+päivä+iltaan+ehtii.Päivän+kulua+kivojen+puuhien+merkeissä+toivotan+teille+toisillekin.
  11. Huomenta+sumuiseen+aamuun,+pakkasella+on+yöllä+käynyt,+nyt+sakea+sumu.Saapas+nähdä+nouseeko+aurinko+paistamaan+tänään,+eilen+oli+tosi+kaunis+päivä.Tämän+viikon+kiireet+taas+pidetty,+nyt+ihan+oma+ehtoista+elämää+loppu+viikko.Mietin+että+milläs+sitä+päivänsä+kuluttaisi+ja+sellainen+ajatus+päähän+tarttui,+jospa+vaikka+nuo+vaatekaappien+sisällön+parvekkeelle+kantaisi,+ei+kyllä+kovin+vahvalta+tämä+idea+tunnu.Parvekelasit+olisi+pestävä,+mutta+siellä+vielä+niin+paljon+kukkia,+siivoa+tulee,+kun+niitä+sitten+raivaa,+myöhempään+siis+pesun+jätän.Taitaa+muuttua+päivä+"+en+tee+mitään"+päiväksi,+sekään+ajatus+ei+hyvältä+tunnu;(Minulla+in+sellainen+hiili+tuuletin+hellan+päällä,+se+ei+kaiketi+vaikuta+tähän+koneelliseen+ilman+saantiin.Talo+on+v.1961+rakennettu,+jälkeen+päin+on+kaikenlaista+uudistusta+tehty.Ehkä+miehillä+tuo+olemuksen+muuttuminen+ei+niin+suurta+ole,+tunnettavuus+säilyy,+naisilla+uskon+vuosikymmenten+ulkoista+olemusta+enemmän+muuttavan.Eri+ihmiset+näkevät+erilaisesti+ja+voi+olla,+että+joku+ilmekin+tuttuuden+tunteen+esiin+tuo.Tuon+Windows+10:n+jälkeen+on+tullut+jos+minkäkin+laisia+lataus+määräyksiä,+kun+niitä+ei+ymmärrä,+kone+jää+vailinaisiksi+toiminnoista,+mutta+kunpa+nämä+pakolliset+edes+toimii.Onpa+siellä+palvelua+muorin+maisemissa,+kun+jalkahoitajakin+kotiin+tulee,+no+voi+sitä+olla+täälläkin,+kun+euroja+tarjoaa,+ei+ole+tullut+ajateltua.Harvoin+tulee+jalkoja+hoidettuakaan+ja+hoitoon+silloin+kävelen.Pitäisi+enemmän+noihin+hoitohommiin+osallistua.Olikos+Reijo+Kallio+joka+tuli+viikonloppu+isän+maineeseen+lauluillaan,+näin+muistelen,+mukavan+tuntuinen+laulaja+on.+Nuo+ilmastointi+asiat+menee+yli+minun+ymmärryksen,+kovasti+niitä+suunnitellaan+ja+lopputulos+sama+kuin+näissä+hometaloissa,+viisautta+ei+löydy,+tai+kaikilla+suunnittelijoilla+omansa.Etikka+on+hyvää+moneen+asiaan,+mutta+tuskin+lattian+pesuun+kuitenkaan,+hurskainen;)Kaikenlaiseen+puhdistukseen+sitä+etikkaa+tarjotaan,+suolan+kanssa+ja+ilman.Lueskelin+Facebookista+ohjeita,+nuo+kylpyhuoneen+laattojen+saumojen+puhtaana+pitoon+olen+yrittänyt+jos+vaikka+mitä,+hammastahnaakin.Pöly+tarttuu+ja+kai+se+laasti+tai+mikä+lieneekään+on+hangatessa+pehmentynyt+ja+nyt+aina+vaan+nuhruiselta+näyttää.Nyt+mahdolliset+remontitkin+vaikeaksi+menee,+kun+on+ilmoitettava+isännöitsijälle+ja+testauksia+tehtävä,+mitä+sisältää+korjattava+kohde.Hintaa+tulee+joka+asialle,+pitänee+vaan+mennä+entisillä.Kyllä+se+vanhan+korjaaminen+kalliiksi+tulee.Hauska+tuo+"kömmähdyksesi"+pirtin+olin+paikasta+Kristiina23,+toisaalta+voimme+onnitella+itseämme,+että+niin+eläväksi+pirtti+saatiin.Voi+sentään,+et+kai+tosissaan+mitään+kasvojen+kohotusta+ajattele,+ollaan+vaan+"oikean"+näköisiä,+mitä+sitä+nuorentamaan,+annetaan+tilaa+nuoremmille+olla+nuoria;)Hyvällä+meikillä+kyllä+ilmettä+muuttaa,+mutta+kuka+sitä+jaksaa+aina+ja+kysymys+sitten,+että+miksi+pitäisi,+aitona+oleminen+on+niin+helppoa.Kyllä+sitä+jo+saa+ikäiseltään+näyttää,+tuli+mieleen+nuorten+puhuminen+telkkarissa,+siellä+puhuivat+asenteista+ja+joku+totesi,+kohta+vanhat+kuolevat+ja+sitten+koittaa+parempi+elämä,+siis+asenteet+uusiin+asioihin+helpommin+muuttuu.Esteenä+kai+hänen+mielestään+ollaan,+mutta+onneksi+vielä+löytyy+nuoria,+jotka+vanhana+elämisen+sallivat,+ymmärtävät,+että+se+aika+koittaa+kaikille.No+ehkä+ajattelematon+lausahdus+nuorelta,+joten+annetaan+anteeksi,+tai+sitten+minä+ymmärsin+väärin.Minullakin+keittiön+kalusto+on+nykyaikainen,+hyvin+käytännöllisiä,+muuta+nuo+"komerot"+epäkäytännöllisiä+juuri+tuon+syvyyden+tähden.Taas+tässäkin+asiassa+syvyys+hyvä+ripustin+tavaralle,+kaikki+ei+aina+voi+mennä+mielen+mukaan.No+taas+viruu,+mutta+kun+on+asiaa,+minkä+sille+voi,+lyhyesti+ei+voi+asioita+aina+kertoa;)Hyvää+ja+touhukasta+torstai+päivää,+sumu+laskeutuu,+kyllä+siitä+kaunis+päivä+tulee.
  12. Huomenta,+nyt+keskelle+viikkoa,+kauniiseen+aamuun,+taivas+aivan+seesteinen.Hyvällä+alulla+on+lokakuu,+pieniä+yöpakkasiakin+on+ollut,+muistan+lokakuun+jolloin+talvi+tuli+viidestoista+päivä,+nyt+ei+ehkä+ennätä+siihen.Mukavia+yllätyksiä+nuo+tapaamiset,+tunsitte+kumminkin+samalta+näöltä+vaikka+vuosia+kertynyt+väliin,+nyt+varmaan+satutte+useimmin+tapaamisiin,+kun+aikataulut+tuli+tietoon,+ynnämuu?Mitä+turhia+Venlastiina+sitä+kuontaloaan+suree,+hyvä,+että+kuitenkin+karvoja+päässä+on,+ja+peili+nyt+ei+totuutta+ole+enää+vuosiin+kertonut,+en+paljon+siihen+vilkaisekaan.Uskon+vakaasti,+että+peilit+valehtelee.On+se+kamalaa+jos+koneet+ääntä+pitää,+minulla+jatkuva+surina+tuolla+päässä,+siksi+mielelläni+ulkopuolista+surinaakin+kuuntelen+unohtuu+se+oma+sisäinen+surina.Hermoille+se+käy,+sellainen+surina,+tulipa+se+omasta+päästä+(+jota+vaivaa+ei+voi+korjata)+tai+ulkopuolisesta+laitoksesta,+siihen+voi+korjaaminen+auttaa.Eikö+maistukin+puuro+hyvältä+hurskainen,+nyt+joku+kertoi,+että+puolukka+vielä+paremmalta+puurossa+maistuu,+taitaa+olla+niitä+makunautintoja,+joista+ei+voi+kiistellä.Nuo+vesivahingot+aina+mietityttää,+ettei+vaan+mistään+pääsisi+vuotoja+tulemaan,+niillä+on+tapana+muuttua+aika+kalliiksi+ne+remontit.Astianpesu+koneen+alle+hommasin+levyn,+mikä+paljastaa,+jos+vahinko+siellä+tulee.Ymmärrys+ei+meinaa+tälle+alueelle+oikein+riittää,+ei+tosin+mihinkään+rakentamiseen,+suunnitteluun+kyllä;)Katleija+sen+sijaan+osaa+kaiken,+miten+sinulla+kaikki+päässä+pysyykin,+onkohan+se+kiinnostuksesta+kiinni.Minä+en+jaksa+kiinnostua+mistään+en+tämän+koneen+kanssa+en+paljon+muustakaan,+siinä+se+osaamisen+puute+minulla.Kiva+kun+muistat+valistaa+meitä+osaamattomia,+tuo+mitä+kerroit,+on+minullekin+selvitetty,+joskus.Meillä+talossa+on+mukava+puheenjohtaja,+joka+ei+neuvomistaan+pihistä,+hän+jaksaa+minullekin+aina+uudelleen+ja+uudelleen+selvittää+asioita.Nyt+lupasi+tuon+valokaapelin+tulemisen+yhteydessä+neuvoja+antaa,+sekin+on+aivan+outo+asia.+mitä+mukanaan+tuo.Tuo+vaiva+lattialta+ylös+nousemiseen+on+minullakin+ja+alahyllyjä+en+mielelläni+edes+pyyhi.Pakkohan+se+on+joskus+sekin+tehdä,+olen+kyllä+sinne+laittanut+sellaisia+tavaroita,+mitä+harvoin+tarvitsen.Kaappeja+vaan+enenemissä+määrin+lisää+tarvitsisi,+aina+vaan+täyttyvät+edelliset.Mistä+sitä+oikein+kertyy+tuota+tavaraa,+vaikka+ei+mitään+uutta+ole+ostavinaankaan.Eilen+tyttären+kanssa+verhoja+katseltiin+ja+kun+jotakin+taempaa+etsi,+oli+edestä+pois+tavaraa+nosteltava,+syvät+hyllyt+ei+ole+ollenkaan+käytännöllisiä.Tarvitsisi+asiantuntijoilta,+eli+meiltä+käyttäjiltä+neuvoja+suunnittelijoiden+kysyä.Hyvänen+aika+taas+on+jollakin+rivejä+laskettavana,+kun+näin+pitkäksi+venyi+viesti;)Jostakin+ketjusta+satuin+näkemään,+että+pirtissä+käy+lukemassa+rivit+kirjoituksista+ja+sitten+arvioi+ja+arvosanan+antaa,+ei+hyvää+tietenkään,+mutta+siinäpä+pirtin+ovea+raottelee;)Näissä+merkeissä,+hyvää+päivää+kaikille+oven+aukaisijoille.
  13. Huomenta,+taas+uusi+päivä+alkamassa,+kirkkaana+valkeneekin,+lämpöä+vajaa+neljä+astetta.Tuuli+puhaltelee+sillä+mallilla,+että+kohta+on+puut+lehdettömiä+ja+se+ihana+väriloisto+on+pois+pyyhkäisty.Kaduilla+on+lehtiä+ja+ne+saattavat+vaara+tilanteita+saada+aikaan,+jos+kosteina+maahan+jäätyvät,+siitä+ne+alkavat+ne+varovaiset+kävely+matkat.Varoa+saat+MummeliMiakin,+kun+pyörällä+ajelet;)Ilmastoinnista+Venlastiina+kertoilit,+meillä+tuuletus+toimii+tehokkaasti+,+oletetun+ruoka+ajan+aikoihin+ja+muuten+ikkunoiden+päällä+olevista+suljettavista+aukoista.Ei+ole+kiellettyä+pitää+tuuletus+ikkunoita+auki+(tai+minun+korviini+ei+ole+tullut)myös+parvekkeen+ovi+minulla+usein+auki.Lähinnä+lämmityksen+vuoksi+on+talven+aikaan+reipas+tuuletus+suositeltava+ja+sitten+ikkunat+kiinni,+termostaatti+muuten+naksuttaa+jatkuvasti.Näin+olen+itseni+asian+antanut+ymmärtää+ja+ei+muuta+ohjetta+ole+annettu.Koneeni+on+ikkunan+edessä+ja+tuo+ulkoa+tuleva+ilma+vedolta+olkapäässä+tuntuu,+tästä+ynnämuu++puhuit,+ei+edes+reumatismia+tarvitse+olla,+kun+veto+kipuja+aiheuttaa.Tuon+tuuletuksen+tehon+voi+myös+tarkistaa,+kun+vilkaisee+miten+paljon+pölyä+on+venttiilin+kertynyt.Meillä+kiersi+puheenjohtaja+tarkistamassa+ilman+kiertoa+ja+vähän+nolona+kasoin+miten+paljon+pölyä+sinne+oli+kertynyt,+minulla,+joka+olen+olevinani+siisti+ihminen.Nyt+muistan+aina+pyyhkäistä+myös+venttiilin,+kun+tikkaiden+kanssa+kiipeilen.Nyt+on+mahdollista+anoa+tupakka+kieltoa+parvekkeille,+luulen+että+sillä+saadaan+epäsopua+taloon,+oma+kantani+on+suvaitsevainen,+eihän+siellä+nyt+aina+kukaan+savuuta+ja+jos+vielä+tuulen+savut+puhaltaa,+ei+kai+se+niin+paljon+haittaa.Johan+on+puhuttu+ruuan+käryn+tulosta+käytäviin,+kielletäänkö+myös+ruuan+käryt?Ilmoitus+tauluilla+ei+saa+olla+saunavuoroja+näkyvissä,+saunassa+ollessa+joku+voi+mennä+asuntoon,+tuntuu+menevän+aika+varovaiseksi+elämä+näissä+kerrostalossa.Näin+kadun+vieressä+asuvana+saa+kaikki+liikenteen+hajut+kotiin+tuuletus+aukkojen+kautta,+tehdaskin+joskus+päästöjä+laskee,+miten+nämä+haitat+torjutaan.Onnekseni+en+ainakaan+vielä+ole+astmaan+sairastunut,+kai+sitä+olisi+asuntoa+sitten+vaihdettava,+kaikkea+haittaavaa+ei+pois+ympäriltä+saa.Onnea+Kristiin23a,+mukavia+tuollaiset+yllätykset,+mitä+sinun+onnistui+saada,+aika+iso+oli+voitto+luulemasi+maksun+suhteen.Silitys+urakasta+ihan+kohtuulinen+maksu+ja+nautinto;)Kala+on+terveellistä,+mutta+monelle+todella+kalakin+antaa+oireita,+onnekseni+olen+sellainen+jurrikka,+että+mitään+allergioita+en+ole+saanut,+hyvät+geenit+sen+suhteen,+olen+ajatellut,+että+kaikessa+olen+perus+tavallinen+ja+osaamaton,+en+edes+mitään+hienoja+tauteja+osaa+saada.No+tuo+oli+huonoa+pilaa+tuo+edellinen,+olen+oikeasti+hyvin+onnellinen,+kun+olen+säästynyt+noilta+allergisilta+ja+muiltakin+taudeilta.Perimää+kyllä+on,+isäni+ja+mummoni+kuolivat+astma+kohtaukseen,+että+eipä+edes+leikillään+saisi+noita+taudittomuuksia+esiin+tuoda,+vielä+ehtii,+jos+hyvin+vanhaksi+elää.Lohi+olisi+täälläkin+tarjouksessa+5,99+kilo,+myös+sianlihaa+halvalla+2,99+ja+399,+potka+ja+kylkipaloja.Voisi+vaikka+pakkaseen+ostaakin.Silli+myös+herkkua,+ainakin+uusien+perunoiden+aikaan,+kallista+on,+mutta+nauttien+se+sen+vuoksi+on+syötäväkin;)Chaplin+in+kuvia+en+jostakin+syystä+tykkää+katsoa,+vaikka+taiteilija+suurella+T+onkin,++siinäkin+olen+vastarannan+kiiski.Minullakin+verenpaine+mittari+kaapissa+aivan+joutavana+on,+joskus+mittailin,+mutta+ei+mitään+sellaista+ilmennyt,+että+aihetta+olisi+sen+laitteen+käytölle+olemassa.Voihan+se+olla,+jos+paljon+lääkäriä+kuuntelisi,+sairastuisi+todella,+ei+vaineskaan,+kyllä+minulle+lääkäri+on+aina+hyviä+rohtoja+ja+neuvoja+antanut+ja+kokeitakin+on+silloin+tällöin+tehty.Minua+tahtoo+ärsyttää+nuo+aina+ja+aina+nostetut+ketjut,+joissa+ei+todellakaan+mitään+sanota,+yksi+taitaa+itsekseen+keskustella+tai+tokaista+paremminkin+ja+näin+palstalla+kiertää+mitään+sanomatonta+tekstiä.Puhutaan+liian+pitkistä+viesteistä,+mutta+minäpä+sanon,+ett+kahden+sanan+mittaiset+ei+mitään+viestejä+edes+ole.Nyt+sitten+piste+taas+tälle+aamulle+voikaa+hyvin.
  14. Sunnuntaiaamua+ja+kauniina+päivä+alkaa+ja+jatkuukin+näin+kertoivat.Taivas+kauniin+sininen,+pieni+tuuli+heiluttaa+koivun+oksia,+lämpöä+viisi+astetta.Nyt+jatkoon+lupasivat+jo+viilenevää+säätä,+yöt+kylmenee,+no+se+kuuluu+lokakuun+hommiin,+talven++tekoon+varautua.Lumisadetta+jo+Lappiin+uhkasivat,+tosin+ei+kai+vielä+maassa+pysyvää,+mutta+muutama+viikko+eteenpäin,+niin+eiköhän+sitä+voida+odottaa+ihan+maan+peitoksi.Tämä+syksy+on+ollut+kerrassaan+ihana,+katselin+eilenkin+miten+mahtavia+näkymiä,+kun+taivaalla+tummia+pilviä+ja+kuitenkin+aurinko+paistoi,+ei+voi+muuta+kuin+ihastella+tuon+luonnon+moni+tehoisuutta.Kiitoksia+teille+kaikille+ihanista+kiitoksista+kohdalleni,+ihan+meinaan+punastua,+kun+noita+lueskelen,+kuitenkin+aivan+osaamattomana+näitä+viestejä+laitan.Minua+kiusaa+tuo+palstalla+elävä+henki,+jossa+vähän+väliä+pirtti+on+keskustelun+kohteena,+olen+pitäytynyt+menemästä+näihin+keskusteluihin+mukaan+tähän+asti,+mutta+nyt+sotkeuduin.Alkaa+melko+kiusallista+olla+huomion+kohteena+ja+niin+sitten+yritin+selvittää+asiaa+oman+näkemykseni+kautta.Se+oli+virhe,+nyt+saan+jatkuvasti+lukea+pirtin+ja+omistakin+edesottamuksista.Joku+ihmetteli+miksi+ei+pirtistä+kirjoiteta+muualla+palstalla,+vieläkö+ihmetystä+riittää,+nyt+pirtti+on+kaiken+pahan+alku+ja+minä+syntipukkina+moneen.Muistini+ei+yllä+kovin+pitkälle,+mutta+asioita+vääristellään+ja+niitä+oikomaan+menin,+nyt+sitten+pysyn+taas+tovin+poissa.Ikävää+että+ihailemani+kirjoittaja,+taituri+lyyli+on+vedetty+mukaan,+hänen+viestinsä+oli+aina+nautittavaa+luettavaa.Tuo+piirakka+on+varmaan+hyvää+todellisuudessa+mitä+pirttiin+toit+Ramoona,+nyt+on+se+aika+jolloin+kasviksia+paljon+pitäisi+käyttää+tavalla+tai+toisella.Noita+askarteluja+olen+minäkin+yrittänyt+värkätä,+tein+siideri+purkista+lyhtyjä,+kivoja+vaikka+omenapuun+oksiin+ripustettuna+ja+ei+maksa+mitään;)Voin+kuvitella+sen+syys+asetelmasi,+kertomasi+mukaan+kaikkea+ihanaa+värkkäät+hyvällä+maulla+ja+taidolla.No+tulipa+ne+verhot+kuitenkin+vietyä+Kristiina23+ja+luulen+,+että+kuntosalillekin+vielä+menet,+hitaasti+kaikki+valmistuu+ja+onhan+syksy+sopiva+aika+myös+lukemiselle;)Äläpä+heitä+kirvestä+kaivoon+tuon+parisuhteen+kanssa+hurskainen,+ei+näitä+elon+päiviä+tiedetä,+mitä+kaikkea+niihin+vuosiin+voikaan+mahtua.Minä+en+oikeastaan+tunne+yksinäisyyttä,+vaikka+paljon+yksin+olenkin,+aina+vaan+enemmän+siitä+olotilasta+pidän.Alkaako+maailman+tavat+olla+jo+liian+tuttuja.En+noin+korkealla+ole+koskaan+asunut,+kuin+muori,+miten+kävisi+lasien+pesu+silloin,+ei+siinä+kovin+hepposilla+välineillä+ainakaan+voi+hommia+hoitaa.Pitäisi+varmaan+minun+myös+varastaa+kukan+oksia,+on+ikkunalaudat+melko+tyhjiä+kukista.Väri+aika+outo+hääpeitolle,+mutta+jospa+se+sopii+taiteilija+luonteellesi+sini-sirkku;)Ne+tapaamiset+oli+kivoja,+ei+vaan+onnistu+enää,+olemme+kaikki+jo+huono+kuntoisia+tai+ainakin+näin+olen+ymmärtänyt.Moni+on+sielläkin+tavatuista+harventanut+pirttiin+kirjoittelun,+harmi+sinänsä.Kai+piispat+tietoisia+ovat,+mutta+ei+heilläkään+taida+keinoja+olla+asioiden+toiseksi+muuttamisella.Toivoisi+kuitenkin,+että+päättäjät+saisivat+aikaan+sen,+että+kaikille++katto+pään+päälle+löytyy,+kirkko+varmaan+yrittää+osiltaan+olla+mukana.Kirjoitellaan+vaan+ynnämuu,+jos+ei+asiaa+löydy,+niin+asian+vierestä,+eihän+tämä+anti+niin+ylevää+ole,+mutta+aika+kuluu+ja+minä+ainakin+ihan+ilokseni+näitä+viestejä+lueskelen.Meillä+markkinat+kaksi+kertaa+vuodessa,+mutta+väliin+tulee+muutama+isompi++tori+tapahtumana+ja+onhan+tori+auki+joka+arkipäivä+muutenkin.Puolukka+onkin+hyvin+terveellinen+marja,+minä+suuri+kuluttaja+senkin+suhteen.Nyt+piste+kirjoitukselle,+olen+jo+pari+tuntia+aikaa+koneen+ääressä+viettänyt,+nyt+riittää.Nautitaan+tästä+kauniista+päivästä,+mikä+on+koko+maahan+luvattu.