Kristiina23

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512
Liittynyt sitten
Muokkaa profiilia36 aloitusta · 2900 kommenttia
- Minulle on ollut onni, että lapsenlapseni ovat jo omatoimisia, joten en heidän luonaan tarvitse käydä. Toista se oli silloin muutana vuosi sitten, kun kuskasin heitä aina tarhaan ja pois ja sitten kouluun ja pois ja molemmilla oli sillon eri aika menossa ja pääsyssä.
Samoin oli vastuullani pyykin silitys ja joskus vapaaehtoisesti myös pesu, mutta kaikkihan tuo oli kuitenkin minulta vapaaehtoista, josta odottelin tulevaa palvelua myös minulle ja kiitettävästi olenkin saanut sitä.
Kirjastoautonkin kuljettaja huomioi minut ja toi 15 kirjaa kotiovelleni, "pyytämättä" jossa on eräpv 24.6, mutta hän asuukin tuossa viereisessä kerrostalossa, mutta silti, hyvä palvelu.
Lapseni taas huolehtii minun ruokahuollon kiitettävästi, paitsi nyt alkoi hieman laistaa minun turhilta ostoksiltani, että täällä ei ole yhtään korona tartuntaa, joten voit itsekkin hiippailla sinne kauppaan johon on 2-300 m!?
Ja minäkö nyt alkaisin liikkua ulkona, koska olen tähänkin saakka laistanut sitä ja nyt on hyvä syy heittäytyä viellä laiksemmaksi, mikäli se minun osaltani enää onnistuisikaan vähentää. Hitsi, että on pakko käydä vessassa välillä ja ruokaa hakea ja viellä lämmittää se. Sitten jo kirjat kutsuvatkin minut sänkyyn.
Hieman olen tuota multapenkki kasvimaatani käynyt katsomassa, jossa narsissit kukkii ja rukola nostaa lehtiään ja samoin ruohosipuli. Rapaberin haluaisin viellä istuttaa tuohon penkkien päähän ja ostaa uusia pensasmustikan taimia, mutta se vaatisi lähtöä kauppaan! No, olkoon, kuten joku jo kirjoitti, että pianhan täältä kuollaan
Minä ainakin kuolen laiskuuteeni, ennen kuin koronaan. - Kullä minäkin nyt pyyhin käteni tästä pyykistä, jossa ilmeisesti viitattiin minuun sanon nalla Kirisu, joka en ollut kirjoittanut ko.viestiä .
Olen aina pitänyt Rituliinin jutuista ja jotenkin jopa todennut hänet samanhenkiseksi kanssani ja uskoisin, jos tapaisimme, niin meistä tulisi todellakin hyvät ystävät, kun laulesimme siellä rannalla ja yöpysin siinä asuntovaunussa.
No, särkiä kalastelisimme ja minä ottaisin ne särkien selkälihat ja suolaisin, joka olisi parasta suolakalaa.
Nyt on ilmeisesti aika pyytää nöyrimmästi anteeksi Rituliinilta, jos olen loukannut sinua joskus mielipiteilläni, sillä onhan meillä kieltämättä aika räväkkä mielipiteiden ilmaisu, jota yritän välttää näillä palstoilla.
Kaikkea hyvää sinulle ja sinullahan ei ole huolta tästä koronasta, mutta ei minullakaan. - Makriina tuolla harmitteli TV- ohjelmista ja minä taas olen kaivannut aikaiseminkin, että TV- tuottajat taltioisivat meidän ihania Kesäteatterita, joita voisi nyt näyttää. Ei sen väliä, jos onkin sama aihe, niin näyttelijät ovat niitä oikeita "livenä" harrastaesaan ja ei todellakaan käytetä niitä kirosanoja liikaa, puhumattakaan muusta v...tu alkuisista.
Ei varmasti tulisi kalliiksikaan mennä kuvausauton kanssa paikalle ja teattereille olisi hyvä " muutaman tonnin avustus" kuvausoikeuksista.
Nyt olisi hyvä hetki nähdä näitä, koska meitä eläkeläkeläisiäkin on paljon, jotka ei jaksa useilla paikkakunnilla kiertää katsomassa, puhumattakaan minusta, joka olen jo pari kesää laistanut tuon (1 km) lähiteatterinkin.
Telkkaria katson vähän, en edes uutisia, koska uutiset tulee sitten nettiin aikanaan ja välttelen kaikkia "kauhu skenaarioita", missä on kuinkakin paljon kuollut. Harmi, että tämäkin paikkakunta oli saanut huomattavan määrän tartuntoja ja tyttäreni on taas siellä Espoossa!
Tosin meidän talo on "kaukana kaikesta", siis jopa naapureista, koska meillä on isot tontit ympärillä , mutta sielläkö hän pysyisi pois naapureista käydessään? Nyt on pakko muistaa, että en mene hänen lähelleen, kun tulee pian käymään. - " tyttäreni on Espoossa käymässä ja on lapsensa kanssa tietenkin kierreleet Ikeat ja Sellot ja sanompahan vain, että luokseni ei tule sitä ruokaa tuomaan. Saa jättää tuonne autooni parkkipaikalle."
No, näin ne muutuu "hovissa", nuo päätökset, kun ruokalähetys tuli ja poika olikin mukana, joten heti kapsahdin kaulaan halaamaan häntä ja ilo oli molemmin puolinen. Hiivatti, että tuokin 14-v on jo pidempi, kuin minä.
Samalla muistutin häntä, että nyt ei tarvitse mennä "peppu edellä" rapuista, joita opetimme hänen 2- vanhemman siskonsa kanssa, koska lastenhuoneeseen oli kaksi rappusta ja tämä poika konttasi ja oli tietenkin aina "turvallaan", siis naama edessä maahan, joten aina opetimme, että peppu edellä!D
Minun Vappuni on mennyt samoin, kuin ennennekin jo 55-vuotta, jos en muistele jotain nuoruuttani, kun Linnanmäki oli ehdoton suosikki.
Taloyhteisökin on ollut rauhallien, siis ei mitään riehoja, kuten ei korona kuolemiakaan paikkakunnalla, joten on kai ryhdisttäytyvä itse kaupassa käyntiin. - Totta kai ovat ja hyvä niin, mutta ei ne joka pankin ovella ole, saati kauppakeskuksissa aseet tanassa valmiina ampumaan ja suurinpiirtein turistit, jotka ovat ostoksilla.
No, minulle se oli peloittavaa silloin..ja olisi nytkin, jos täälläkin olisi poliisi "kintereillä", kun asioin kaupassa, tai pankissa.
Olen kyllä kiitollinen siitä, että meillä suomessakin on hyvä poliisi johto, mitä noita pieniä ongelmia on tullut, kun ovat kännipäissään jossain Lapissa meuhanneet, mutta Karhu-ryhmä toimii, ..onneksi.
Harmi, että en kannata persuja, koska muutoin voisin todeta, kuten Vennamo, että rosvot linnaan, mutta kuinka hänellekin kävi, siis Veikolle? No ei mitenkään. Siinähän oli vain Minä, Sirkka ja Pekka ja rahaa kahmimaa. - Minulla on mielikuva ja muistot sieltä Amerikan matkalta, vaikka ohi kuljimmekin välilennoilla Floridaan, Tampaan, jossa olimme 2 viikkoa, russakoiden seassa, mutta sieltä autolla Miamiin.
Varoitettiin matkasta, että ei voi pysähdellä siellä suo alueilla ja ei oikeastaan missään. Joka paikassa oli aseelliset poliisit.
Tuttavien luona sitten olimme, mutta lapset eivät saaneet mennä ulos? Autossa ei saanut vetää kättään mitenkään housuntaskuun päin, joka oli kanssa uusi kokemus minulle. Kaikenlaisia kamaluuksia siellä tuli ilmi heidän kertomanaan.
Olihan se reissu jotenkin hyvä kokea, miten ihanaa oli tulla takaisin tänne kotiin, jossa ei aseita tarvitse, koska ei se koronakaan kuole aseilla, vaan hyvällä hygieenalla, jos silläkään? Harmi vain, että aseenkantomatkan päässä täytyy ihmisiä tavata ja toivottavasti tämä myös muistetaan. - Ei pitäisi lukea uutisia, koska Hollanissa on minkkitarhalla todettu corona-virusta ja täytyy pysyä pois 400 m etäisyydellä?? Onneksi Eliaanan kissa toipuu ja ilmeisesti on vain joku siitepöly allergia.
Vaikka itse voin hyvin vältellä kaikkia ihmis- ja eläinkontakteja, niin alkoi epäilys kuitenkin hiipiä jo oven avaamista rivitalossa, että onkohan joku corona-potilas kävellyt tuossa ohi ja sitäpaitsi tyttäreni on Espoossa käymässä ja on lapsensa kanssa tietenkin kierreleet Ikeat ja Sellot ja sanompahan vain, että luokseni ei tule sitä ruokaa tuomaan. Saa jättää tuonne autooni parkkipaikalle.
Miten tuo turvaväli pidentyi jo 400 m, kun jopa tämä kasvomaski muka suojelee tartunnalta, mitä kylläkin suuresti epäilen, jos viruksia on ilmassa, niin eihän se maski ole niin tiivis etteikö sinne nuo tappavat virukset pääsisi.,
Taisi olla Roman Schatzin (tämä saksalainen) Puhe- radiossa, joka naureskeli, että täällä suomessa ja saksassa ostettiin wc-paperia ja tonnikalaa, mutta jenkeissä aseita, joten he ilmeisesti aikoo ampua tämän viruksen ja siellähän jopa psessa esitti juomaan desifiointi aineita ja nyt on porukka siitä sairastunut, joten ota tästä nyt sitten selvää.DD - Eikös siellä L2 nikamassa ollut hiusmurtuma kertomasi mukaan?? Se tuskin uusiutuu, jos niksahtaa, mutta välilevypullistuma voi hyvinkin vaivata ja vaatia jopa leikkauksen.
Ainakin minulle kävi niin, vaikka en tikkailta pudonut, sillä olin autokolarissa melko tuhoisin seurauksin niskani nikamamurtumien vuoksi 8 viik. kallovedossa..
Itse olen maannut sairaalassa iäkkään (80 ) rouvan vieressä, joka oli halvaantunut jaloistaan, koska oli kääntynyt liian rajusti verhoja asennellessaan, muistaakseni horjahtanut tikkailta. - "Ei mee montaa pävää kun ensimmäien muna pyöräytetty Saimaan sääksen"...
No, nyt se tuli! - Anteeksi, ei Seilin, vaan tämä toinen, onko Saimaalta. Nyt on mummi hurmoksissa, koska jo unessä näin, kuinka se muna putkahti pesään.
ps. toivottavasti tänne ei tule mitään "kaksimielisiä" juttuja jatkoksi, vaan antakaa minun nauttia sovinnollisesti lintujen elämästä. - Seilin sääksi on sanut munan, jota molemmat vanhemmat olivat ihmettelemässä ja sammalia vetelivät psän seinustalle.
- Oletpa sinä reipas ynnämuu, melkein minun tavallani, koska jo hieman kritiikkiä laitoin tuolle "surkealle", joka nyt on melkein kuolemaisillaan, koska häneltä on mukamas evätty kaikki liikuntakin, puhumattakaan kaupassa käynti?
Ilmeisesti häneltä on jäänyt se lukutaito, tai ainakin lukemisen ymmärtäminen vähiin, kuten minulta!D
Koulumatkat kuljimme jopa samoilla kilometreillä, koska meilläkin oli seitsenän km sivunsa, mutta itse meni 5-vuotiaana kouluun lukutaitoisena siskoni ansiosta, tosin sitten syyskuussa täytin se kutosen. Luokallani oli 4 oppilasta ja ne toiset siis vuoden vanhempia.
Jotenkin "harmaa kuva" on siitä, että siskoni ei käynnyt -v41- syntyneenä sitä toista luokkaansa loppuun, koska kouluopetus siirettiin viellä kauemmaksi jonkun kauppiaan tiloihin.
Aika pitkään sain lusmuilla siskoni opin turvin, koska isäni ohjeisti häntä lukemaan aina läksyt ääneen, että lukutaito karttuisi, mutta minullehan sekin karttui, ilmeisesti puheliaampana, koska myöhemmin näitä kirjojen lukuja kertyi minulle huomattavasti enemmän, kuin siskolleni.
Kertotaulun oppiminen oli myös isän oikein pravuuri, sillä sitä hän tankkasi meidän kanssa loputtamomiin, mutta niimpä opimme sen, josta on jäänyt muisttiini vain se 6x9 ja 7x8, koska ne oli mukamas vaikeimmat muistaa.
Onneksi minua ei haittaa tämä korona karenssi, koska olen muutenkin viettänyt sellaista yksinäistä elämää, kirjoja lukien, mitä nyt täällä netissä ja Facessa luurailen ystävien kanssa, jota ovat kaukana. Lapseni tuo ruokaa ja vie ne kuuluisat roskanikin samalla, joista olen saanut hieman ivailuja.
Minun puolestani saa tämä karenssi jatkua aina hamaan kuolemaani saakka. - "Ihmetyttää meille yli 70v ikäisille laaditut kiellot, ei saa liikkua, ruoka hankinnat pitäisi
hoitaa etäyhteyksillä kotiin kuljetettuina ------- ja kaikki maksaa miltei maltaita."
Oletkohan sinä käsittänyt jotain väärin kirjoituksestasi päätellen? Ruoka kaupassakin saa käydä, mutta ei jäädä sinne seurustelemaan. Liikkua saa mielin määrin, kun vain pitää sen turvavälin, eikä liiku ryhmissä lähietäisyydellä. Kotonakin voi jumppaa harrastaa, mitä moni tekee jo nytkin.
Tosin teatterit, konsertit ja ne oopperat on nyt suljettu, mutta onko se nyt niin suuri vahinko? Ei niitä sinunvuoksesi avata.
Olisitko todellakin itse halukas kokeilemaan, miltä tuntuu sairastaa tämä kolera? Tuskin kestäisit sitä. Kuinka luulet kestäväsi sitten, jos joutuisit johonkin hoivakotiin sitten vanhempana?
Jos olet varma, että lähipiirissäsi ei ole tätä tartuntaa, niin siitävain, vapaasti voit riskeerata oman elämäsi ja mennä liihotella kuinka hyvänsä, mutta kerro, mistä olet nyt jäänyt paitsi, koska kuntosalitkin pysyvät kiinni.
Aika hassua, että olin lainannut kirjastosta pari kirjaa, jotka molemmat käsittelivät koleraa, joskus 1800-luvulla, mutta myös ruttoa. Molemmat kirjat oli lähellä Afriikan rannikkoa, (Madakaskar ja Sansibar) josta oli näitä orjakuljetuksia. Hämmästyin, koska silloinkin oli aavistus, että tauti koettelee pahiten tummaihoisia, joten he värjäsivät kasvonsa vaaleaksi ja eikös nytkin ounastella samoin? - Mistä noin päättelit? Se on väärä luulo, vaikka kirjoitinkin tuolla, että hieman "askarruttaa", mutta se ei ole sama, kuin "hermo piukalla" olo tilaa, joten jätä arvailusi, sinä anonyymi.
Miksi sinä kantaisit huolta minun hermoiluista, koska itsekkään en tunne mitään hermoilua tunteneeni, edes koronan vuoksi, saati muutoinkaan, oikeastaan mistään.
Mieti nyt itse, miksi viestisi kirjoitit minulla tänne anonyyminä, vai eikö "pokka pidä"? Oliko sinulla syväkin huoli minun "hermon pinkeydestä", jota en itse tunne, joten miksi sinäkään siitä huolta kannat? - Meidän/minun lähikirkkoon on tuotu ulos ristinpuut, siis puuristit ja ilmeisesti siellä voi tehdä kirkon ympäri sen kierroksen, joka haluaa.
Vähästä se joillekin ilo tulee, kuten yhden r kirjaimen puute, mutta hyvä sekin, kuin muiden kirjoitusvirheiden arvostelu. Sanoisinkohan nyt, että perrrrkele, no en sano edes itsekseni.
Kyllähän tuo korona saa minunkin ajatukset mietteliääksi, vaikka lapseni auttaakin tarvittaessa, mutta, mutta, kumpi meistä on joutavampi kuolemaan, jos kaupasta sen tartunnan saa ja se samalla kulkeutuu meille molemmille?
Hieman ihmettelin, kun viimeksi oli joku umpiopakattu ruoka, kunnes Facesta luin, että koululaisille jaetaan ruokakasseja seurakunnan tiloista ja ilmeisesti lapsenlapseni on yksi avustaja siellä , mutta molemmathan ovat myös koululaisia.
Ehkä se kouluruoka joutaa mummille (ai niin, sanahan oli kielletty täällä) , koska vanhemmat ovat kotona ja laittavat mitä herkullisinta ruokaa "heidän makuunsa", kun taas minä inhoan, en tiedä mikä mauste se on, ounastelen, että joku rakuuna, tinjami, meirami , vaan olen minä niitäkin syönnyt ja "pitkinhampain" kuminalla mausettuja leipiä.
Tänään en suosittele lapselleni edes kauppareissua, koska eilenkin oli mukamas paljon asiakkaita, joten "pakko" pärjätä ilman rasvatonta piimää ja mämmiä, mutta onneksi olen syönnyt jo yhden roveellisen.
ps. laittakaa puuttuvat kirjaimet paikalleen ja poistakaa ylimääräiset, ilman huomautuksia! kiitos - " vaikka hämmennät tässä ketjussakin puskasta katiskoita."
Olet todellakin väärässä, että minä "puskasta" kirjoitelisin sinun pääsi menoksi . Miksi tekisin sellaista, koska omalla nikilläni nytkin toin esiin sinun viestittelyn toiselle palstalle, mitä Noja-tuolissa on juteltu mummoista?
Törkein viestisi oli Noja-tuolista kertomani viesti mieheni kuolemasta, josta totesit jotenkin noin, että "joutipahan pois kuleksimasta" ja samalla arvostelit myös naapurini kuolemasta, joten olet sinä se oikea "Sydänten prinseessa" täällä, mutta älä syyttele minua kaikesta, jotka sinua arvostelevat.
Kyllä minä olen huomannut nuo aikaisemmatkin viestisi tuolla, jossa nimesit minut sinun vainoajaksi, mutta aivan turhaa, aivan turhaa. Minä en ole sinun "vainoajasi" se "stalkkari", koska minusta alkaa tuntumaan, että sinä olet itse, mutta miksi? Sitä en ymmärrä? - "Tuota alatoopia me kutsuttiin "tytinäksi", kun se tytisi, kun vähän tökkäsi. Olikohan se vain meidän perheen sisäistä huumoria, vai onko kenellekään pohjois-karjalalaiselle tuttu nimitys?"
Tuttu nimitys minulekin ja todellakaan en ole sitä sianpääsylttyä itse tehnyt koskaan, kunhan vain oli äitini tekemää ja nyt on pakko ostaa sitä aladoopia.
Vaan olempa rohkeasti tehnyt itse sitä sisäelimistä, joku mahanahka juttua, koska ostin sitä ensin Joensuun torilta lapsilleni mukamas herkuksi! No ei ollut heille, mutta minulle hyvä, joten sitten Hesassa hain Hakaniemen hallista,jostain Kiinalaisten kaupasta nämä tarpeet.
Ne oli todellakin pakastettu kaikkine paskoineen ja kun ne putsasin ja keitin, niin sain mieluiseni herkun, mutta voi mikä homma, joka olisi monelta jäänyt tekemättä.
Olenhan minä nylkenyt kerran jäniksenkin, jonka tuttavani toi meille ja mieheni ei ollut kotona, joten jäsispaistin sai. Samoin olen plokannut Fasaanin, joka oli tielle heitetty melkein kituvana, siis ei mikään raato ja hyvän paistin siitäkin sain.
Nyt ei ole noita herkkuja, koska karanteenin vuoksi tyttäreni käy kaupassa, jolle soitin eilen ip-vällä ja hän oli nukkumassa? Lupasin hänelle lähettää ostoslistan, mutta en lähettänytkään, joten hän toi ilmeisesti "muistista", mitä se mummi syö ja hyvin osasi tuoda tarvittavat, paitsi kahvia, joka riittää ensiviikkoon.
Ai niin, tuo mummi, mummo, mammi, ämmi, on ollut jatkuvasti esillä, jopa vedetty tuonne toiselle palstalekkin sivulauseena, että oli mukamas tuolla toisella palstalla?
Onhan se mukavaa, kun meidän "Sydänten prinsessa" muistaa kertoa, mitä Noja-tuolin väki kirjoittelee. - Hieman oudoksuen olen lukenut noita sini- sirkun hyytelöitä, milloin mistäkin kaloista, mutta minulla oli vain se "sianpään sylty" muistissa , kunnes huomasin , että kelatiini pulveriakin oli tarjolla, jota olin ostanut.
Hyvin sain sillä marjakeittoni "hyytymää"., jota täydenssin , milloin riisi- tai mannapuuron höysteeksi. - Hyvät huommenet sinulle SkillaN, jota en saa kutsua äiti-, enkä mummi hahmoksi, mutta kovin vierastan tuota sanaa "e m ä n t ä", koska se on mielestäni maatilan emäntä, joita ei saanut rouvaksi kutsua koskaan. Tietenkin oli ne ruustinnat ja rovastin rouvat, kuten apteerskat.
Sitten vallitsi tuo" arvonimien" esiintyminen ensin, että tytöt ja pojat olivatkin ylioppilaita, jotka kulkivat kylillä se valkolakki päässä, jopa heinäpelloilla, siis näissä kotimaisissa elokuvissa.
No, "lehden luin" ja masennuksen toi, koska kaikki uutisointi on tuota koronaa, joka vasta syksyllä oikeasti mukamas ryöpsähtää.
Kauppaan olisi minullakin asiaa ja täällä ei ole esiintynyt korona tapauksia, mutta siitäkin on peloite, että se on salakavala aerosolina kaikkialla! Siksi taidan pysytellä kotona, tai, no, ehkä käyn sitten, kun kaikki ovat ostaneet pääsiäisruokansa, niin pujahdampa ostamaan omat "mämmini", kun toiset herkuttelevat lammaspaistilla.
Huomenna on se saunavuoro, johon aijon uskaltautua, joita toiset täälläkin karttaa sitä, joten sauna on melko vapaa koko päivän. - Ihanaa, että laitoitte tietoja/linkkejäkin, koska itse olen kytännyt tuota LuontoLive kameraa, jossa käärmeet ovat, mutta sääksenpesällä on ollut luntakin ja järvi jäässä.
Onneksi jotain hupia tämän koronan keskelle, vaikka juuri juttelin meidän kodinhoitajan kannsa, että täällä ei ole tartuntoja todettu, eikä matuja, joka on myös yleinen keskustelun aihe. DD.