Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2890

1. Oletpa+sinä+reipas+ynnämuu,+melkein+minun+tavallani,+koska+jo+hieman+kritiikkiä+laitoin+tuolle+"surkealle",+joka+nyt+on+melkein+kuolemaisillaan,+koska+häneltä+on+mukamas+evätty+kaikki+liikuntakin,+puhumattakaan+kaupassa+käynti?Ilmeisesti+häneltä+on+jäänyt+se+lukutaito,+tai+ainakin+lukemisen+ymmärtäminen+vähiin,+kuten+minulta!DKoulumatkat+kuljimme+jopa+samoilla+kilometreillä,+koska+meilläkin+oli+seitsenän+km+sivunsa,+mutta+itse+meni+5-vuotiaana+kouluun+lukutaitoisena+siskoni+ansiosta,+tosin+sitten+syyskuussa+täytin+se+kutosen.+Luokallani+oli+4+oppilasta+ja+ne+toiset+siis+vuoden+vanhempia.Jotenkin+"harmaa+kuva"+on+siitä,+että+siskoni+ei+käynnyt+-v41-+syntyneenä+sitä+toista+luokkaansa+loppuun,+koska+kouluopetus+siirettiin+viellä+kauemmaksi+jonkun+kauppiaan+tiloihin.Aika+pitkään+sain+lusmuilla+siskoni+opin+turvin,+koska+isäni+ohjeisti+häntä+lukemaan+aina+läksyt+ääneen,+että+lukutaito+karttuisi,+mutta+minullehan+sekin+karttui,+ilmeisesti+puheliaampana,+koska+myöhemmin+näitä+kirjojen+lukuja+kertyi+minulle+huomattavasti+enemmän,+kuin+siskolleni.Kertotaulun+oppiminen+oli+myös+isän+oikein+pravuuri,+sillä+sitä+hän+tankkasi+meidän+kanssa+loputtamomiin,+mutta+niimpä+opimme+sen,+josta+on+jäänyt+muisttiini+vain+se+6x9+ja+7x8,+koska+ne+oli+mukamas+vaikeimmat+muistaa.Onneksi+minua+ei+haittaa+tämä+korona+karenssi,+koska+olen+muutenkin+viettänyt+sellaista+yksinäistä+elämää,+kirjoja+lukien,++mitä+nyt+täällä+netissä+ja+Facessa+luurailen+ystävien+kanssa,+jota+ovat+kaukana.+Lapseni+tuo+ruokaa+ja+vie+ne+kuuluisat+roskanikin+samalla,+joista+olen+saanut+hieman+ivailuja.Minun+puolestani+saa+tämä+karenssi+jatkua+aina+hamaan+kuolemaani+saakka.
  2. Meidän/minun+lähikirkkoon+on+tuotu+ulos+ristinpuut,+siis+puuristit+ja+ilmeisesti+siellä+voi+tehdä+kirkon+ympäri+sen+kierroksen,+joka+haluaa.Vähästä+se+joillekin+ilo+tulee,+kuten+yhden++r++kirjaimen+puute,+mutta+hyvä+sekin,+kuin+muiden+kirjoitusvirheiden+arvostelu.+Sanoisinkohan+nyt,+että+perrrrkele,+no+en+sano+edes+itsekseni.Kyllähän+tuo+korona+saa+minunkin+ajatukset+mietteliääksi,+vaikka+lapseni+auttaakin+tarvittaessa,+mutta,+mutta,+kumpi+meistä+on+joutavampi+kuolemaan,+jos+kaupasta+sen+tartunnan+saa+ja++se+samalla+kulkeutuu+meille+molemmille?Hieman+ihmettelin,+kun+viimeksi+oli+joku++umpiopakattu+ruoka,+kunnes+Facesta+luin,+että+koululaisille+jaetaan+ruokakasseja+seurakunnan++tiloista+ja+ilmeisesti+lapsenlapseni+on+yksi+avustaja+siellä+,+mutta+molemmathan+ovat+myös+koululaisia.Ehkä+se+kouluruoka+joutaa+mummille+(ai+niin,+sanahan+oli+kielletty+täällä)+,+koska+vanhemmat+ovat+kotona+ja+laittavat+mitä+herkullisinta+ruokaa+"heidän+makuunsa",+kun+taas+minä+inhoan,+en+tiedä+mikä+mauste+se+on,+ounastelen,+että+joku+rakuuna,+tinjami,+meirami+,+vaan+olen+minä+niitäkin+syönnyt+ja+"pitkinhampain"+kuminalla+mausettuja+leipiä.++++++++++++++Tänään+en+suosittele+lapselleni+edes+kauppareissua,+koska+eilenkin+oli+mukamas++paljon+asiakkaita,+joten+"pakko"+pärjätä+ilman+rasvatonta+piimää+ja+mämmiä,+mutta+onneksi+olen+syönnyt+jo+yhden+roveellisen.ps.+laittakaa+puuttuvat+kirjaimet+paikalleen+ja+poistakaa+ylimääräiset,+ilman+huomautuksia!+kiitos
  3. "Tuota+alatoopia+me+kutsuttiin+"tytinäksi",+kun+se+tytisi,+kun+vähän+tökkäsi.+Olikohan+se+vain+meidän+perheen+sisäistä+huumoria,+vai+onko+kenellekään+pohjois-karjalalaiselle+tuttu+nimitys?"Tuttu+nimitys+minulekin+ja+todellakaan+en+ole+sitä+sianpääsylttyä+itse+tehnyt+koskaan,+kunhan+vain+oli+äitini+tekemää+ja+nyt+on+pakko+ostaa+sitä+aladoopia.Vaan+olempa+rohkeasti+tehnyt+itse+sitä+sisäelimistä,+joku+mahanahka+juttua,+koska+ostin+sitä+ensin+Joensuun+torilta+lapsilleni+mukamas+herkuksi!+No+ei+ollut+heille,+mutta+minulle+hyvä,+joten+sitten+Hesassa+hain+Hakaniemen+hallista,jostain++Kiinalaisten+kaupasta+nämä+tarpeet.Ne+oli+todellakin+pakastettu+kaikkine+paskoineen+ja+kun+ne+putsasin+ja+keitin,+niin+sain+mieluiseni+herkun,+mutta+voi+mikä+homma,+joka+olisi+monelta+jäänyt+tekemättä.Olenhan+minä+nylkenyt+kerran+jäniksenkin,+jonka+tuttavani+toi+meille+ja+mieheni+ei+ollut+kotona,+joten+jäsispaistin+sai.+Samoin+olen+plokannut+Fasaanin,+joka+oli+tielle+heitetty+melkein+kituvana,+siis+ei+mikään+raato+ja+hyvän+paistin+siitäkin+sain.Nyt+ei+ole+noita+herkkuja,+koska+karanteenin+vuoksi+tyttäreni+käy+kaupassa,+jolle+soitin+eilen+ip-vällä+ja+hän+oli+nukkumassa?+Lupasin+hänelle+lähettää+ostoslistan,+mutta+en+lähettänytkään,+joten+hän+toi+ilmeisesti+"muistista",+mitä+se+mummi+syö+ja+hyvin+osasi+tuoda+tarvittavat,+paitsi+kahvia,+joka+riittää+ensiviikkoon.+Ai+niin,+tuo+mummi,+mummo,++mammi,+ämmi,+on+ollut+jatkuvasti+esillä,+jopa+vedetty+tuonne+toiselle+palstalekkin+sivulauseena,+että+oli+mukamas+tuolla+toisella+palstalla?Onhan+se+mukavaa,+kun+meidän+"Sydänten+prinsessa"+muistaa+kertoa,+mitä+Noja-tuolin+väki+kirjoittelee.
  4. "Joten+suurkiitos+sinulle+Skillan,+olet+meille+kuin+äiti+,+"Näin+olin+kokenut+jo+kauan,+mutta+kun+kirjoitin+siitä,+niin+eikös+joku+tyrmäsi+minut+heti.Olkoon+sitten+mummini,+joita+en+ole+tavannut,+tai+olenhan+minä+yhden,+äidinäidin,+lihavan+naisen,+jolle+täytyi+niiata,+mutta+mitään+juttua+en+siitä+muista,+mitä+isoäitini+olisi+sanonut+minulle,+siis+meille+siskoni+kanssa.+Olimmehan+jotain++5-7-vuotiaita.Toivotavasti+Skillan+jaksaa+olla+minulle+se+mummi+ja+mielestäni+hyvin+on+hoitanut+hommansa,+koska+aina,+kun+avaan+koneeni,+niin+luen+IP-lehdet,+s-postini+ja+seuraavaksi+nämä+ikäpalstat.Hieman+pidin+taukoa+kirjoituksistani,+koska+täällä+kertomani+mieheni+kuolemasta,+poiki+toisaalta+kommentin,+että+"jouti+jo+pois+kuleksimasta",+jonka+tulkitsin++ilmeisesti+väärin,+koska+otin+siitä+hieman/paljon+"herneen+nenääni".+Vaan+elämä+jatkuu+ja+mitä+noista+ilkeistä+huomautuksista,+koska+olen+joskus+itsekkin+syyllistynyt+noihin,+mutta+en+koskaa+ilaman+nikkiäni,+josta+siitäkin+sain+nuhteita+ja+arvailuja+#kristallipallon"+näkijältä..
  5. "Huomenta+ja+perjantai+päivää,.."???Olin+saada+hepulin,+mutta+kyllä+se+on+tänään+sittenkin+lauantai+ja+Skillanin+saunapäiväkin+muistaakseni+olisi,+mutta+heillä+on+kai+sauna+suljettu.+Meillä+oli+sauna+lämmitetty,+mutta+aika+harva+siellä+käy,+koska+se+korona+ei+lämmöstä+hätkähdä,+ainakaan+pesutiloissa+ja+pukuhuoneessa.+Koti+suihkuun+minäkin+tyydyn.Minulle+tämä+karenssi+ei+ole+haitaksi,+päinvastoin,+koska+nyt+ei+ole+pakko+lähteä+edes+ulos+niitä+roskia+viemään+ja+lukemistakin+riittää,+vaikka+kirjasto+on+kiinni,+sillä+kiitettävästi+ovat+asukkaat+tuoneet+tuonne++meidän+yksityiseen+kahvilaan+kirjojaan.Toisaalta+aika+vilkkaasti+nämä+eläkeläiset+ulkoilee,+päätellen+tuosta+liikenteestä+rolaattorien+kanssa.+Kaupoista+en+tiedä,+koska+lapseni+tuo+minulle+tarvittavat+ruokani.Tännehän+on+aika+uskaliasta+kirjoittaa,+koska+joku+"kielipoliisi"+on+alkanut+vartioimaan+,+kuten+joskus+kansakoulussa+opettaja+aikoinaan+minun+kirjoituksistani.+Antoi+sentää+ainakin+sen+vitosen,+äidinkieli-+kirjoitus-+kielioppi+ja+kaunokirjoitus+että+en+luokalleni+jäänyt.Nykyisinhän+ei+ilmeisesti+panosteta+mitenkään+tuohon+käsialaan,+kuten+esim.+vanhempieni+aikaan.+Kaikilla+sukulaisillani,+siis+isä,+äiti,+sedät+ja+tädit+oli++hyvä/hieno+käsiala,+kuten+siskollanikin,+vaan+minäpä+jouduin+siitäkin+"luokalleni",+siis+oli++opeteltava+kirjoitamaan+sen+pienemmän+rivin+väliin,+mitä+vihkossa+oli,+koska+minä+hutaisin+tekstini+sinne+suurempaan.Onneksi+täällä+eivät+voi+puuttua+käsialaan,+millä+koukeroilla++kirjoittelemme+täällä+näitä+kielioppivirheitä.+D