Vapaa kuvaus

Lisää vapaa kuvaus.https://api.suomi24.fi/uploads/34/82/19/original_20220430091714222.jpg?width=512&height=512

Aloituksia

36

Kommenttia

2891

1. Olihan+tuo+tuttu+leikki+lapsena+itsellänikin,+mutta+kyllä+lapsenlapseni+leikkivät+usein+kotia,+mutta+heillä+olikin+jo+sitten+oikeat+pikku+astiat+koti+tarjoiluun++ja+muoviset+eläimet,+jotka+sijoitettiin+legojen+rakennelmiin+eläintarhoihin.Ai+niin!+Olihan+ne+lääkärileikit+lapsenlapsilla,+kun+oli+sopivat+"mittarit"+ja+sain+usein+olla+potilas,+jolta+mitattiin+kuume,+tarkastettiin+pulssi,+korvat+ja+hampaatkin!;)Niin,+jos+palaan+lapsuuteeni,+niin+sen+muistan,+että+meillä+oli+pihassa+suuri+lautapino,+odottaen+aitan+rakentamista+ja+se+oli+mainio+kaupan+hylly,+johon+haettiin+sitten+astian+sirpaleita,+koska+ei+silloin+ollut+mitään+parempaa.+Ihanin+löytö+oli+joku+punamulta+jauhe,+jolla+saimme+lopuksi+itsemme+sotkettua.En+moiti+nykyajan+lapsia,+vaikka+heillä+onkin+ns.+"paremmat+eväät",+mutta+ei+meidänkään+lapsuudesta+puuttunut+aktiviteettejä+leikkeihin,+saati+uhkarohkeisiin+suorituksiin.
  2. "+täytyi+sammuttaa+kone+kokonaan."Sama+vika+"rahikaisella",+vaikka+kehuin+tuossa,+että+nimmarini+pysyy,+mutta+kursori+juuttuu+välillä+ja+pakko+sulkea+kone.+Tietenkin+minulla+on+tämä+hiivatin+pönttökone,+koska+läppäria+en+huoli,+vaikka+tarjolla+on,+mutta+tietenkin+saan+jatkuvasti+viestin;+"Tietokoneesi+on+vaarassa+jne.",+koska+tietääkseni+tähän+ei+saa+uusia+päivityksiä+esim.+Wind.+10+ja+en+edes+yritä,+koska+minäkin+osaan+sekoittaa+koneeni,+kuten+Skillan+mainitsi+omastaan.Taidat+olla+samoilta+seuduilta+kuin+minäkin+(Kiteeltä),+sieltä+Pohj.Karjalasta,+koska+samanmoisia+oli+koulumatkat+oli+minullakin,+siis+7+km+yhteensuuntaan+ja+tietenkin+takaisin+samanmoinen.Tuli+mieleeni+tuosta+leipäjono+ketjusta,+että+me+tytöt+saimme+asua+äitini+veljen+luona+talvisin+ja+äitini+tietenkin+antoi+leipää+ja+voita+ainakin,+ehkä+jauhojakin,+mutta+enoni+perhe+oli+myös+suuri+ja+ruokaa,+koska+poikia+oli+enoni+osannut+vain+saada+aikaan.+On+jäännyt+mieleeni+se+kerta,+kun+iltapalaksi,+siis+illalliseksi+oli+meille+vain+voissa+paistettua+leipää.+Aina+meillä+kotona+oli+kalaa+ainakin+ja+lihaakin+usein.+Mielestäni+nykyinen+porukka+ei+tiedä+mitään+köyhyydestä,+puutteesta+puhumattakaan.+Ruokaa+menee+roskiin+ja+kun+toiset+tahot+haluaa+jakaa+ylijäämää,+niin+siitäkin+ollaan+erimieltä,+kuinka+se+tulisi+jakaa?ps.+varppina+tulee+tämä+kade,+joka+ilmoittaa,+että+minä+käyn+leipäjonossa+hakemassa+köyhienlasten+edestä+fileet,+koska+siitä+hän+on+saanut+painajaisen+ja+tästä+vihjasin+Skillanille,+että+kyllä+tänne+raati+kokoontuu+ruotimaan+minut.
  3. Tulin+juuri+kotiin.Kotimiehen+tehtävät+on+hoidettu+melko+hyvin,+mutta+jäi+vielä+silityksiä+ja+omat+ompelukseni+kokonaan+tekemättä,+joten+ensiviikolla,+viileämmällä+ilmalla+hoitelen+ne+kaikki+sitten,+tai+joskus!Silityksen+esteenä+oli+ensin+heidän+yksiön+kokoinen+lasiterassi,+jossa+silittelen+yleensä,+mutta+sehän+oli+kuumempi+kuin+minun+lämmittämä+sauna.;)+Lapsukaiset+taas+teki+omat+kuvionsa,+kun+joku+tuli,+joku+meni,+ruokaa+laitoin,+joka+ei+tullut+syötyä+ja+treeneihin+täytyi+mennä+ja+kuitenkin+täytyi+sitä+syötävää+saada+menemään+sinne+masuihin.+Tytöt+oli+sentään+omatoimisia+ja+löysivät+auttamatta+ruokansa.Poika+(12-v)+oli+sentään+perj.+illan+kotona,+mutta+se+nukkumaan+meno+oli+taaaas+kerran+hankala+ja+aamulla+oli+treenit+Turkuun+klo+9,+kun+sitävastoin+tytöllä+(14-v)+oli+lupa+olla+kaupungilla+ja+tulla+sitten+tyttökaverinsa+kanssa+yöksi,+mutta+kuitenkin+käydä+koulun+jälkeen+kotona+ilmoittautumassa,+että+"elossa+on"+ja+tulihan+ne+likat.Oli+siinnä+tohinaa,+kun+iltalähtöön+valmistautuivat.+Ihan+tuli+nuoruus+mieleen,+paitsi+ei+me+silloin+siskoni+kanssa+meikkailtu+ja+tekokynsiä+liimailtu,+kun+ei+kai+niitä+silloin+ollutkaan.+Minä+tietenkin+joskus+hellaraudalla+piippailin+hiuksiani,+kun+taas+siskoni+omisti+luonnonkiharat+ja+isot+rinnat!DYöllä+sitten+saapuikin+hyvissä+ajoin+kolme+tyttöä,+ilmeisesti+vesisateen+siivittämänä+ja+majoittuivat+saunakamarille+eväät+mukanaan.+Pojan+sain+hyvin+lähtemään+treeneihin,+joten+aamu+viileällä+silittelin+pyykkejä+ja+mietin,+mitä+sanon,+kun+vävyni+tulee+päivällä+kotiin+ja+olihan+minulla+hieno+selitys,+joka+muuttuikin+"hovissa",+sillä+olin+jo+miettinuyt,+että+vaihdoin+pojan+ja+nyt+sinulla+on+kolme+tyttöä,+mutta+kun+vävyni+tuli,+niin+poika+oli+edelleen+pois,+mutta+saunahuoneen+porukka+oli+lisääntynyt,+joten+siellä+olikin+kolme+tyttöä+ja+kaksi+poikaa!.Voi+miten+ihanaa+olla+kotona.
  4. No+vastaillaan+tähän+vanhaan+aloitukseen,.+koska+ikäryhmä+vanhenee+ja+on+se+ajokotin+uusiminen+minullakin+pian+edessä.autoileva-mummi++kirjoitti;"sitä+ihmettelen+kuinka+sitä+pärjäisi+ilman+autoa,+jos+kortti+otettaan+pois,+kauheeta,tietenki+rahaa+säästyy+enemmän+autoilu+on+kallista+puuhaa,huollot,+pensat+vakuutukset+ja+kaskovakuutuskin+huitelee+lähemmän+tonnia".Onhan+se+kallista,+kieltämättä,+mutta+jostain+mukavuudesta+olen+valmis+maksamaan,+ainakin+niin+kauan,+kuin+on+varaa.Toiset+haluavat+matkustaa+ulkomaille,+mutta+itse+olen+jo+matkustellut+tarpeeksi,+joten+tuo+auton+mukavuus+on+minun+ainoa+huvini,+että+pääsen+lähtemään,+milloin+haluan,+ilman+tietämättä,+mikä+bussivuoro+kulkisi+minun+toiveiden+mukaan.Talvella+tahtoo+olla+kuitenkin+vaikeuksia+pakkasilla,+koska+autoni+on+yli+30-v+vanha,+mutta+onneksi+autokorjaamoni+vannoi,+että+sellaista+vikaa+ei+tule+autooni,+että+he+eivät+pystyisi+sitä+korjaamaan.+Tietenkin+korjaukset+ovat+tulleet+maksamaan,+kuin+sen+kuuluisan+Iisakin+kirkon,+mutta+hyvin+toimii,+...toistaiseksi+ja+rahat+ovat+riittäneet,....sekin+toistaiseksi.Nyt+hiukan+jännittää,+koska+ajokortti+tulisi+uusia+ennen+syyskuuta+ja+auton+voi+katsastaa+aikaisintaan+syyskuun+lopussa,+mutta+silti+haluan+uusia+ajokorttini+ja+varppina+autokin+saadaan+tuohonkin+kuntoon,+että+eteenpäin+menee+ja+pakkiakin+osaa!ps.+vein+kerran+(sata+vuotta+sitten)+Datsunin+katsastukseen+ja+siinä+ei+pakki+toiminut,+mutta+siitäkös+"riemu+repesi",+että+kuinka+voit+ajaa+tällaisella?+Hyvä+selityshän+minulla+oli,+jonka+olin+todennut+toimivaksi+.+Ajan+autoni+aina+niin,+että+en+tarvitse+peruutella!+Aina+ei+tarvinnut+parkkeerata+kuitenkaan+jalkapallo+kentälle.D
  5. "+varsinhan+minä+kokeilin,+miten+tarkkaan+viestini+luette;)"Vai+niin,+vai+niin!D+Tämän+tokaisun+sanoi+(4-v)+lapsenlapseni,+kun+luin+hänelle+"madonluvut",+miksi+hän+ei+pääse+naapuriin+illalla+9+jälkeen,+jossa+vanhempansa+oli+kylässä.Hieman+harmitti,+kun+en+keksinyt+mitään+kerrottavaa,+mutta+arvaa,+hyppäsinkö+montakertaa+katsomaan+päivän+lehteä+ja+päivämäärää,+että+olenko+missannut+jotain,+sillä+minulla+oli+meno+keskiviikoksi,+joka+tosin+peruuntui,+mutta+silti.+Itse+sekoilen+usein+päivissä,+jopa+saunavuoroonkin+menin+kerran+päivää+liian+aikaisin,+mutta+onneksi+en+päivää+liian+myöhään.Kyllä+tämä+kevät+saa+multasormet+syyhyämään,+vaikka+minulla+on+vain+tuo+pieni+multapaakku+ikkunan+alla+ja+pyhästi+olen+päättänyt,+että+mitään+en+siemenistä+sinne+istuta.+Hankin+lisää+pensasmustikan+taimia,+kunhan+ensin+katson,+edistyykö+elämälle+nuo+viime+syksynä+ostetut+taimet.+Toki+siinä+on+rucolaa+ja+kesäksi+ostan+kaupasta+basilikaa+ja+mahdollisesti+itse+kuitenkin+kylvät+tillit+ja+persiljan.Niin+se+keskiviikon+meno+oli+käyttää+tuo+nyt+13-v+tyttö+hampilääkärissä,+koska+hän+haluaa+minut+kädestä+pitämään,+mutta+apeana+hän+sanoi,+että+toinen+mummi+vie.+Psk...kakka+marjat+hän+ei+ollut+viennyt,+vaan+lapsukainen+joutui+menemään+sinne+yksin+fillarilla+ja+hoito+oli+sattunut+paljon,+joten+itkien+hän+oli+tullut+kotiinsa,+eikä+mennyt+kouluun.+Onneksi+äitinsä+tuleee+tänään+kotiin.Vietetään+nyt+tätä+torstaita+ja+huommenna,+siis+perjantaina+on+minun+saunavuoro+jo+klo+9-10+ja+sen+kyllä+muistan+nyt.