Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7404
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Huomenta@
Kuulin tvstä, että on tutkittu puiden välistä kommunikointia. Puut "puhuvat" toisilleen. Eli lähettävät kemiallisia singaaleja esim. varoituksia uhkaavista vaaroista.
Istuin torstaina korituolissa valtoimenaan kukkivan tuomipihlajapuun alla lipitellen valkkaria ja ihastellen vastapäistä tuomipihlajapensasta joka myös on valkoisten kukkien peitossa.
Toisella puolen aitaa naapurin puolella kaksi viimevuonna istutettua puuta kasvavat kituen. Naapurin kituvien puiden paikalla oli ennen uusien istutusta pystyyn kuollut puu.
Olisiko luonnon kostoa naapurille kun hänen puut eivät menesty. Hän toimi omavaltaisesti vuosia sitten antaen ohjeita meidän ison tuomipihjajapuun ja myöhemmin talon sivustan kaikkien puiden ja pensaiden kaatoihin. Nyt aidoilla rajatulla pihaltamme on kaadetun tuomipihlajapuun kannosta kasvanut noin 5-metrin korkea, hyvinvoiva puu.
Nyt suunnitelmissani on ostaa pari puolimetristä kasvatuslavaa toiselle puolen aitaamme, tilaan joka säästi tuomipihlajapensaamme ja istuttaa sinne perunaa. Torstaina laitoin tilliä, basilikaa, sitruunatinjamia, tomaatteja ja mansikkaa takapihan yrttien kasvatuspöydälle.
Eilen satoi, mökin istutukset saivat runsaasti vettä eikä kasteltavaa jäänyt takapihallemmekaan, nostin yrtit suojaan suojaisalle patiolle.
Nyt aurinko paistaa ja ehkäpä toteutan perunamaan rakentelun.
Kivaa puuhapäivää multasormille ;)
23.05.2026 09:32
Iltapivää@
Voisitko MdK lopettaa tämä kissa ja hiiri leikki, olet provosoitunut etkä hallitse enää sanomisiasi.
Tämä on Hillan tavan arkinen ketju, johon on mukava kirjoitella päivän tapahtumista.
Tämä keisi on mennyt liian pitkälle, ketä kiinnostaa IP-osoitteeet ja salapoliisi leikit.
Hulluinta oli väite, jossa minusta tehtiin tämän sotkun aloittaja.
Joten pyydän lopeta.
22.05.2026 16:51
Hyvä Hilla, me jatkamme arjesta kirjoittelua, omaa kulttuuriamme.
"Kulttuuri on ihmisyhteisöjen jaettuja arvoja, uskomuksia, kieliä, tapoja ja taidetta. Se kattaa kaiken elämäntavoista ja perinteistä aina korkeakulttuuriin ja luoviin aloihin. Se luo yhteenkuuluvuutta, edistää tutkitusti hyvinvointia ja toimii yhteiskunnan voimavarana".
Olin keskiviikkona taiteen "kultturelli".🫠
22.05.2026 13:21
Huomenta@
Leppoisan ketjun olet vallannut et myönnä. Aloittajaa osoitat, kirjoitat, omahyväisesti ja itsekkäästi hänen vetävän ketjua.
Mieti olentko se sinä joka pidät kulttuuria ja tasoa kommenteissasi. Olet ilkeä ihminen.
Pidä tunkkisi.
22.05.2026 09:36
Olisipa tännekin sadekuuroja luvassa, mutta aurinko porottaa ja pitäisi lähteä mökille kasveile vettä kaatamaan ja tuo oma pihakin vielä kesken.
Kyllä jaksaa kun huilaa välillä.
21.05.2026 11:01
No, nyt huilaan hetken, oli ihana tapaaminen päiväkotilasten ja heidän ohjaajien kanssa.
Lapset ovat niin aitoja, rehellisiä ja vilpittömiä.
Kyllähän sitä ehtii ja jaksaa kun asiat kiinnostaa. Ei Hilla ainut ole joka on tänä aamuna kiitosta antanut.
Minusta tehtiin haastattelu, sekin meni kiitoksilla putkeen.
Olisiko aika lopettaa riitely Mdk ja anot. Mitä hyvejjää.
21.05.2026 10:56
Huomenta korvesta@
Olen aikaisin hereillä, lähden Galleriaan pikkuvieraita vastaanottamaan. Päiväkerholaisia telee vieraikseni.
Eilen aloitin päiväni myös heti aamusta. Laitoin takapihan puutarhan kesäkuntoon. Ajoin nurmikon ja kokosin yrttipöydän, kävin puutarhalla hakemassa yrttien taimia ja kukkia. Samalla ajoin mökille kastelemaan kukkaset.
Iltapäivän istuin Taidevaltatie Toivo ry.n kokouksissa. Oli antoisa 4-tuntinen. Tutustuin Kajaanilaisiin taidevaikuttajiin, rahoittajiin ja yhteistyökumppaneihin. Suunnittelimme loppukesän ja syksyn tapahtumia Kajaani 375-vuotusjuhlintaan.
Palattuani kotiin söin ja kuvainnollisesti kaaduin sänkyyn jo yhdeksältä illalla. Ei ihme, että olen jo pirteä aloittamaan tämän päivän.
Tuomipihlaja puu- ja pensas ovat täydessä kukassaan. Etupihan portaittemme vieressä kukkii valkokukkainen pensas. Moniväriset orvokit väripilkkuina valkoisessa puiden ja pensaiden kukkaloistossa. Tänään istutan yrtit kasvulaatikoihin ja nostan mansikka amppilin aitaritilään
Mökilläkin pitää myös pistäytyä koska emme ole vielä saaneet sateita ja vuorimänty-istutukset ja orvokit pitää kastella.
Kivaa torstaita kaikille@
21.05.2026 06:55
Korvesta@
Olette keskustelleet kiinnostavasta aiheesta.
Me menetämme hitaasti, joskus nopeasti toimintakykyjä joita pidämme päivänselvyyksinä. Kävely kymmeniä kilometriä päivässä oli ihanaa, haluaisin kokea sen vielä, mutta se on mahdotonta.
Kun selvisin vakavasta autoimmuunisairaudesta ja sain lisäaikaa, opettelin uudelleen kävelemään.
Kun aloin ymmärtää kuinka lähellä kävin kuolemaa, luulin kokeneeni pahimman. En kylläkään muista paljoa noista kriittisistä ajoista.
Kaksi vuotta myöhemmin sairaalabakteeri oli kuitenkin vielä pahempi kokemus, olinhan tajuissani koko ajan.
En kuitenkaan koskaan tuntenut olevani "kurja"
Kurja-sanan tuon tähän yhteyteen, sillä sai rakkautta ja iloa lapsiltani, mieheltäni, serkuiltani ja ystäviltäni en ollut yksin, taustalla olo vahvat tukijoukot. Kauneutta oli myös ympärilläni, oli maalausteline, pensselit ja värit. Oli kevät ja luonto heräsi.
No, tänään aamun suunnitelmat muuttuivat, en lämmittämyt rantasaunaa. Pääsin helpommalla kun napsautin sähkösaunan päälle. Nyt makoilen, tein myös helpon ruuan. keitettyjä nakkeja ja perunasalaattia.
Olen toki touhukas tai luulen olevani, en siis niin tehokas kuin ennen.
Aivan kuten olette kertoneet, intoakin olisi jos jaksaisi.
Mdk kirjoitti hyvän yhteenvedon joka sopii myös minulle.
"Yritän aina muistuttaa itseäni
siitä että on asioita, mitä en enää voi tehdä, mutta on myös vielä paljon
sellaista, mihin vielä pystyn ja teenkin."
Näin on ; ))
.
19.05.2026 18:07
Käyttäkää luotettavia matkanjärjestelijöitä ja maksakaa luottokortilla.
19.05.2026 08:57
Huomenta@
Tulossa mielenkiintoinen viikko. Tänään ajattelin korkata rantasaunan. Sadevettä olen kerännyt ämpäreihin riittävästi, joten saunominen onnistuu tosin uiminen ei vielä.
Huomenna pari kokousta ja torstaiaamuna käyn galleriassa esittelemässä harrastuksiani päiväkoululaisille. Perjantaista sunnuntaihin muutaman tunnin päivystyksiä näyttelytilassa.
Aloitin eilen kipulääkeistä vierottamisen. Huomasin, että pärjään hyvin ilmankin. Lie ollut totuttu tapa varuiksi.
Eilen järjestelin grillitilan kalusteita paikoilleen, josko tänään myös grillattaisiin jotain.
Positiivista tiistaita kaikille tasapuolisesti.
19.05.2026 08:53
Sitähän minä olen tolokuttanut puoli ketjua, että väite empatiaa on tai ei ole on liian kova väite kun se suunnataan tämän ketjun kirjoittajiin.
Vai onko joku psykopaatti ehkä mukana?
18.05.2026 23:46
Pitääkö elää kurjuudessa, jotta näkee iloa, rakkautta ja kauneutta jossain utuisessa tulevaisuudessa tiedostaen, että nekin voi olla saavutettavissa.
Elämme tässä ja nyt luonto herää, kauneus on ympärillämme, koemme iloa pienistä onnistumisista ja saamme rakkautta läheisiltämme.
Vai olenko liian posotiivinen.
18.05.2026 23:14
Niin en maininnut ihmisryhmää joilla ei ole empatian kykyä, tietty hehän ovat psykopaatteja
Istun mökin kahviterassilla, aurinko porottaa, nautin kahvia ja munkkia. Munkki eri muodoissa on mökkikahvileipäni. Kokosin riipukeinun, ruuvit olivat tiukassa, mutta onnistuin. Erivärisiä orvokkeja olen tänä keväänä levitellyt pitkin tonttia. Paikat alkavat olla kesäkunnossa.
Kun ajelin mökille kristallipallo välähti oivalsin kuka lähettää näitä hänen yksityisasioista kertovia panetteluviestejä minulle. En odota enää vastausta tiedän hänellä ei ole kanttia jatkaa. No, seuraan tilannetta.
18.05.2026 16:50
Vastata sanoistaan lie vaikeaa. Minulla on aikaa vielä päivystää noin kymenen minuuttia, sitten lähden mökille auringon ottoon, no kännykkä seuraa, on kaunis luppopäivä.
18.05.2026 13:38
Et pysty vastaamaan, joten levität perätöntä tietoa. Se siitä sinun empatiasta.
18.05.2026 13:23
Tämä on taas tätä. Kenen tietoja olen levityänyt.
Tähän kommenttiin en saanut vastaustasi, ole rehellinen ja kerro valheeni?
"Koitahan ohjelmoida se oikoluku myös poistamaan valheesi. Niitä olet levitellyt viimeaikoina toisista kirjoittajista. Oletko taas ottanut kristallipallon käyttöösi, joka ei tunnetusti toimi."
18.05.2026 12:59
Käyttkö wikiä, tekoälyä vai kirjallisuutta jos haluat selkeyttää jotain itsestään selvyyttä esim. sanaa empattinen/empaatiton?
18.05.2026 11:51
Empaattisen ihmisen sanotaan pystyvän asettua toisen ihmisen asemaan, pystytkö olemaan yhtä tyhmä kuin minä ?
18.05.2026 11:13
"Joskus ihminen voi vaikuttaa empaattomalta, vaikka hän olisi vain väsynyt, ahdistunut tai huono näyttämään tunteita."
Eli voisi sopia yöllisiin viestijen lähettäjään.
18.05.2026 10:07
Hyvä selvennys.
18.05.2026 09:30
2 / 371