Vapaa kuvaus

🫠

Aloituksia

105

Kommenttia

7404

  1. Huomenta@

    Kuulin tvstä, että on tutkittu puiden välistä kommunikointia. Puut "puhuvat" toisilleen. Eli lähettävät kemiallisia singaaleja esim. varoituksia uhkaavista vaaroista.

    Istuin torstaina korituolissa valtoimenaan kukkivan tuomipihlajapuun alla lipitellen valkkaria ja ihastellen vastapäistä tuomipihlajapensasta joka myös on valkoisten kukkien peitossa.

    Toisella puolen aitaa naapurin puolella kaksi viimevuonna istutettua puuta kasvavat kituen. Naapurin kituvien puiden paikalla oli ennen uusien istutusta pystyyn kuollut puu.

    Olisiko luonnon kostoa naapurille kun hänen puut eivät menesty. Hän toimi omavaltaisesti vuosia sitten antaen ohjeita meidän ison tuomipihjajapuun ja myöhemmin talon sivustan kaikkien puiden ja pensaiden kaatoihin. Nyt aidoilla rajatulla pihaltamme on kaadetun tuomipihlajapuun kannosta kasvanut noin 5-metrin korkea, hyvinvoiva puu.

    Nyt suunnitelmissani on ostaa pari puolimetristä kasvatuslavaa toiselle puolen aitaamme, tilaan joka säästi tuomipihlajapensaamme ja istuttaa sinne perunaa. Torstaina laitoin tilliä, basilikaa, sitruunatinjamia, tomaatteja ja mansikkaa takapihan yrttien kasvatuspöydälle.

    Eilen satoi, mökin istutukset saivat runsaasti vettä eikä kasteltavaa jäänyt takapihallemmekaan, nostin yrtit suojaan suojaisalle patiolle.

    Nyt aurinko paistaa ja ehkäpä toteutan perunamaan rakentelun.

    Kivaa puuhapäivää multasormille ;)
  2. Korvesta@


    Olette keskustelleet kiinnostavasta aiheesta.

    Me menetämme hitaasti, joskus nopeasti toimintakykyjä joita pidämme päivänselvyyksinä. Kävely kymmeniä kilometriä päivässä oli ihanaa, haluaisin kokea sen vielä, mutta se on mahdotonta.

    Kun selvisin vakavasta autoimmuunisairaudesta ja sain lisäaikaa, opettelin uudelleen kävelemään.

    Kun aloin ymmärtää kuinka lähellä kävin kuolemaa, luulin kokeneeni pahimman. En kylläkään muista paljoa noista kriittisistä ajoista.

    Kaksi vuotta myöhemmin sairaalabakteeri oli kuitenkin vielä pahempi kokemus, olinhan tajuissani koko ajan.

    En kuitenkaan koskaan tuntenut olevani "kurja"

    Kurja-sanan tuon tähän yhteyteen, sillä sai rakkautta ja iloa lapsiltani, mieheltäni, serkuiltani ja ystäviltäni en ollut yksin, taustalla olo vahvat tukijoukot. Kauneutta oli myös ympärilläni, oli maalausteline, pensselit ja värit. Oli kevät ja luonto heräsi.

    No, tänään aamun suunnitelmat muuttuivat, en lämmittämyt rantasaunaa. Pääsin helpommalla kun napsautin sähkösaunan päälle. Nyt makoilen, tein myös helpon ruuan. keitettyjä nakkeja ja perunasalaattia.

    Olen toki touhukas tai luulen olevani, en siis niin tehokas kuin ennen.

    Aivan kuten olette kertoneet, intoakin olisi jos jaksaisi.

    Mdk kirjoitti hyvän yhteenvedon joka sopii myös minulle.

    "Yritän aina muistuttaa itseäni
    siitä että on asioita, mitä en enää voi tehdä, mutta on myös vielä paljon
    sellaista, mihin vielä pystyn ja teenkin."

    Näin on ; ))











    .
  3. Hyvä selvennys.