Vapaa kuvaus

🫠

Aloituksia

105

Kommenttia

7404

  1. Huomenta@

    Kysyin eilen demeteriltä mitä hän tarkoitti Eeva Kilpi lainauksellaan. Tuskin hän oli tämä kysymykseeni yön tunteina vastaaja. mutta tiedä häntä.

    Menestyskirjailijat kirjoittavat usein petoksista, jotka johtavat ihmiskohtaloita kurjuuteen se kiehtoo lukijaa.

    Otan esimerkin Ean McEwanin romaanista Atounement/Sovitus.

    Mielenkiintoiseksi kirjan tekee kun väärintekijä selviää, menestyy ja uhrit kärsivät ja kuolevat mitä kamalimmilla tavoilla.

    Väärintekijä yrittää sovittaa aiheuttamaansa vääryyttä, sovittamalla tekonsa, oikaisemalla tarinaa onnelliseen loppuun, sovitus jää valheeksi.

    Eli, ihmettein kehoitusta, kurjuudesta kärsivät, on iloa, kauneutta ja rakkautta, lohduttakaa näillä sanoilla itseänne.

    Sodissa ja kurjuudessa kuolleita ei voi lohduttaa.
  2. Iltaa@

    Aamulla oli vetämätön olo, yskitti ja nenä vuoti, ajattelin, ei kai se nyt sänkyyn iske, no makoilin yli puolenpäivän samalla kun pesukone pesi pyykit, nostin ne ulos kuivumaan.

    Päätin käydä tiluksilla tarkistaa tilannetta oliko hommat tehty. Olihan ne, pojat olivat saaneet paljon aikaseksi, jopa sievän solan veneelle kivien väliin. Siihen on nyt helppo nousta meikäläisenkin.

    Vuorimäntyaitakin oli istutettu. Innostuin, ajoin puutarhalle, ostin kaksi vuorimäntyä lisää ja 15 eriväristä orvokkia sekä lannoitetta ja multasäkin.m

    Takaisin mökille, tarkistin istutuskuopat, jotka pojat olivat kaivaneet pistin sangollisen vettä kuoppiin. Vuorimännyt laitoin vesisankkoihin joihin olin lisännyt havupuulannoitetta.

    Orvokit nostin terassille. Huomenna jatkan siitä mihin jäin. Ilokseni totesin, että aamuinen vetämätön olo oli pois ja mieli pirteä. Nyt heräilen ettoselta.