Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7404
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tekoäly on nopeampi etsiä tietoa kuin wiki.
Kaikkeen ei sekään pysty, onhan sen tieto ihmisen kirjoittamaa.
18.05.2026 09:28
Huomenta@
Kysyin eilen demeteriltä mitä hän tarkoitti Eeva Kilpi lainauksellaan. Tuskin hän oli tämä kysymykseeni yön tunteina vastaaja. mutta tiedä häntä.
Menestyskirjailijat kirjoittavat usein petoksista, jotka johtavat ihmiskohtaloita kurjuuteen se kiehtoo lukijaa.
Otan esimerkin Ean McEwanin romaanista Atounement/Sovitus.
Mielenkiintoiseksi kirjan tekee kun väärintekijä selviää, menestyy ja uhrit kärsivät ja kuolevat mitä kamalimmilla tavoilla.
Väärintekijä yrittää sovittaa aiheuttamaansa vääryyttä, sovittamalla tekonsa, oikaisemalla tarinaa onnelliseen loppuun, sovitus jää valheeksi.
Eli, ihmettein kehoitusta, kurjuudesta kärsivät, on iloa, kauneutta ja rakkautta, lohduttakaa näillä sanoilla itseänne.
Sodissa ja kurjuudessa kuolleita ei voi lohduttaa.
18.05.2026 09:19
Ei kun siksi, etä empatia ei ole kaikki tai ei mitään.
17.05.2026 23:29
Kysyin tekoälyltä empaattisesta ihmisestä ja empaatittomasta ihmisestä ja sain pitkän perusteellisen vastauksen.
Pieni ote vastauksesta.
Tärkeä huomio
Empatia ei ole “kaikki tai ei mitään” -ominaisuus.
Ihmisillä on sitä eri määriä, ja siihen vaikuttavat esimerkiksi:
kasvatus
elämäntilanne
stressi ja uupumus
persoonallisuus
omat kokemukset
Joskus ihminen voi vaikuttaa empaattomalta, vaikka hän olisi vain väsynyt, ahdistunut tai huono näyttämään tunteita.
17.05.2026 23:18
En ymmärrä runon sanomaa, "kurjuudesta kärsivät puolustakaa kauneutta/rakkautta/iloa" ?
17.05.2026 21:34
Että tulin hyvälle tuulelle pienestä muutoksesta. Kännykän alkunäytössä on vuosikymmeliä ollut kuva lumisista mökin kuistin portaista.
Nyt vaihdoin kuvan jossa mummon mustikka äitinsä sylissä hymyilee minulle. Siirsin pikanäppäimet niin, että hymynaama on näkyy hyvin.
Nyt kun avaan kännykän hymyilen itsekin.
17.05.2026 12:36
Anteeksi, nyt en ymmärrä missä olen valehdellut?
17.05.2026 12:30
Oikolukuohjelmaa pitää koko ajan oikoa ja silti jää virheitä 😡
17.05.2026 09:49
Huomenta@
Kirjoitit onkireissusta, no siitäpä mieleeni tuli kertoa uudesta laiturista. Nyt veneelle on hyvä paikka laiturin vieressa laskeutua maata pitkin siihen istumaan, onnistuu meikäläiseltäkin. Niin jos saamme veden rantaan ; )
Pikkuinen on jo 4 kk, ja elämä ympärillä kiinnostaa, hymy on herkässä ja uni maistui ulkona mökkimaisemissa.
Illalla köllöttelköllötteli tyytyväisenäi sängyssäni ja katseli isänsä ja minun touhuja tietokoneella.
Vettä satoi eilen jjoten laitoin kaikki ämpärit räystäitten alle. Pärjään jos hellettä alkaa pukkaamaan.
Hyvältä näyttää taivas tänään, tulee lepopäivä auringossa.
17.05.2026 09:44
Sateen pieksämät terveiset Korvesta@
Mikä sinua vaivaa, oletko noussut väärällä jalalla tänä aamuna? En minäkään loistotuulella ole, mutta osaan pitää mölyt mahassani.
Jos et ymmärrä toisten elämään, niin miksi edes yrität.
Ei tämä ole maaottelu välillä Suomi Ruotsi vaan keskustelupalsta.
Maisemahissillä ajelua suosittelen sinulle, näkisit kevään heräämistä. Se on kaunista katsottavaa.
16.05.2026 16:19
Perjantaita@
Kaunis aurinkoinen päivä Nuasjärven rannalla. Esikoinen tuli pikkuisen ja koiran kanssa mökille. Istuimme ensin terassilla ja suunnittelimme viikonlopun hommia.
Aika tavaran kaupitsee, totesin kun varaston nurkasta kannoimme kaksi pirtin penkkiä ulos, ne saivat paikkansa uudella laiturilla.
Pikkuinen nukkui vaunussa, joita koira vartioi.
Poika lähti hakemaan kivikuormaa, hänellä on visio sen käytöstä. Minä palasin kaupunkiin huilaamaan.
Ehkäpä pian alan viettää öitäkin mökillä, mutta ensin olisi hyvä saada järviveden nousemaan rantakiville.
Huomenna saan pojalta apua tietokoneasioissa. En hallitse enää tätä muutosten viidakkoa, pari vuotta vanha ohjelmakin on jo antiikkia ja uutta pukkaa.
Paloma, olette tyttärenne kanssa kuten jo kirjoitin kuin kaksi marjaa. Minä ja esikoinen ollaan myös hyvä pari touhuilemaan. Saan apua pyytämättä ja se on mahtavaa.
Kaikki mitä kirjoitit on niin totta kuin olla voi kun pääsee vaikka pieneksi hetkeksi irti arjen velvoitteista.
15.05.2026 16:56
Kävin lukenmassa "parasta" Intialaista ruokaketjua, Ano 000147
Ketjun aihe oli pieni kooste jostain lehdestä. Kenelläkään kirjoitukseen osallisilla ei ollut henkilökohtaista kokemusta Intiasta maana saati siellä nautituista aterioista.
Keskustelu oli lähinnä wikistä kerättyä tietoa ja vertailuja ilman vasta vertailua.
Nojatuolissa kerromme omia ruokakokemuksia, mutta ymmärrän, että makaronilaatikko on ihan liian tavallista sinulle. Varsinkin kun haet sitä valmiina eineksenä kaupasta.
Itse olen matkustanut paljon eri puolilla maailmaa ja maistanut eri maiden erikoisuuksia, mutta tiedän miten niihin suhtautuisit. Et pitäisi niitä keskustelun arvoisena vaan kokisin kokemukseni kehumisen.
No, voisin toki nämä sairastelun sekä räkätaudin sinulle antaa kannettavaksi, mutta epäilen pystyisitkö niitä kantamaan.
Koeta kestää, anna tilaa, älä anna palstan nojatuolin ottaa liian suurta valtaa elämässäsi.
Nyt uutisia katsomaan.
14.05.2026 19:00
Olemme keskustelupalstalla kommetointi on pääroolissa.
Ihmiset ovat yksilöitä, niin olemme. Kirjoitan Nojatuoliin sekä lyhyitä, että pitkiä kommentteja riippuen kiinnostuksestani. Muut ketjut jäävät vähälle huomioinnille.
14.05.2026 10:33
Huomenta Korvesta@
Sitä sattuu ja tapahtuu, mutta onneksi uni maistuu ei tarvitse aamuyöstä alkaa viisastelemaan.
Helatorstai, josko huilaisi, mutta sekin tuntuu ajan hukalta kun päässä pyörii näitä tavan ihmisen puuhasteluja.
Esikoisen perhe on matkalla Korpeen, huolta pukkaa, toivon matkan menevän hyvin.
Kun nyt jaksaisi aurinkokin vierailla tosin juuri nyt on pilvessä.
Tein eilen suussa sulavaa lohikiusausta, sitä riittää vielä tällekin päivälle.
No, tässä aamutervehdykseni, joka varmaan ainakin EVVK.ta kiinnostaa ;))
14.05.2026 09:52
Yleensä kommentoin päiväni kulusta ja ilmoitin olevani vielä nuhaköhässä.
13.05.2026 23:28
Huomaan, että et voinut mennä nukkumaan ilman tätä päivitystä. Halusit keskustelua kanssani. No, jatketaan huomenna jahka herään.
13.05.2026 23:26
Sen näki heti kun aukaisi plus 80- palstan, keskustelujen viimeiset kommentit oli kirjoitettu eilen illalla. En avannut yhtään ymmärsin, että suomi24 on ongelmia.
13.05.2026 23:22
Mylhäisiltaa Korvesta@
Sain vihdoin vuorimännyt istutetua, onneksi alkoi satamaan.
Ei homma sinänsä terveelle mikään puristus olisi, mutta minulle se oli raskasta. No, se on nyt tehty ja kesä voi alkaa.
Nuhaköhä ei vielä hellitä, mutta ulkona raikkaasta ilmassa se ei tunnu kuten sisällä.
Kävin aamulla kurkistamassa palstalle, huomasin heti, että päivitykset eivät liikkuneet joten jätin kokeilematta.
Epävakaista on, sataa ja paistaa. Olen iloinen sateesta, vihreys on lisääntynyt, vielä kun vesi nousisi edes laiturin alle.
Tänään valmistelin myös pientä purtavaa kuten savulohikäärekakun.
Kohta nukkumaan, Hyvää yötä.
13.05.2026 22:13
Huomenta@
Vanha työtahti painaa, mutta sitä ei vai saavutaa, siihen tahtiin kuin haluaisi.
No, on tyydyttävä hiljaisempaan vauhtiin, valmistuuhan suunnitelmat kuitenkin ajoissa kun aikaisin keväällä aloittaa niin kesällä voi huokaista.
Tänään olen aamusta pessyt loput pyykit ja käynyt tiukkoja neuvotteluja puhelin operaattoreiden kanssa. Tarjouksia sataa ja toinen toistaan parempia ehtoja sataa ; ))
Nuhaköhä ei vielä ole kokonaan helpottanut, mutta jospa se tästä ennen helatorstaita paranisi.
Eipä tässä muuta kuin istutushommia mökillä, onneksi olemme saaneet sadetta, luonto vihertyy vauhdilla.
Kivaa päivää kaikille!
12.05.2026 11:30
Iltaa@
Aamulla oli vetämätön olo, yskitti ja nenä vuoti, ajattelin, ei kai se nyt sänkyyn iske, no makoilin yli puolenpäivän samalla kun pesukone pesi pyykit, nostin ne ulos kuivumaan.
Päätin käydä tiluksilla tarkistaa tilannetta oliko hommat tehty. Olihan ne, pojat olivat saaneet paljon aikaseksi, jopa sievän solan veneelle kivien väliin. Siihen on nyt helppo nousta meikäläisenkin.
Vuorimäntyaitakin oli istutettu. Innostuin, ajoin puutarhalle, ostin kaksi vuorimäntyä lisää ja 15 eriväristä orvokkia sekä lannoitetta ja multasäkin.m
Takaisin mökille, tarkistin istutuskuopat, jotka pojat olivat kaivaneet pistin sangollisen vettä kuoppiin. Vuorimännyt laitoin vesisankkoihin joihin olin lisännyt havupuulannoitetta.
Orvokit nostin terassille. Huomenna jatkan siitä mihin jäin. Ilokseni totesin, että aamuinen vetämätön olo oli pois ja mieli pirteä. Nyt heräilen ettoselta.
11.05.2026 19:19
3 / 371