Vapaa kuvaus

🫠

Aloituksia

105

Kommenttia

7411

  1. Ilmari Kianto ei juurikaan ole vaikuttanut minun mielipiteisiini tai kehitykseeni ihmisenä. Joskus on vain kiva vetäistä hiasta kun tietää, että ei menetä mitään.

    Vierrailessani oppilaitteni kanssa Turjanlinnassa joskus 80/90-luvun vaihteessa koin oppaan tarinoiden mukaan hänet mielenkiintoiseksi ihmiseksi.

    Ystävättäreni, joka kasvoi samoilla selkosilla tiesi kertoa hauskoja juttuja kirjailijan toilauksista, kuinka hän mm. tuli juhannuksena kännissä kylään istuen hevosen vetämässä reessä.

    Kun tapasin Petzen tajusin jossain alkuvaiheessa seurustelevani Ilmari Kiantoa ulkoisesti muistuttavan henkilön kanssa.

    Korpikirjailija nimimerkin valitsin sattumalta.

    Kirjoituksiani lukeneena osaat fiksuna yhdistää käyttämieni sanojen ja juttujen oikean tarkoituksen tai voi olla, että yliarvioin kykysi.

    Korvenkasvattina olen ylpeä lähtökohdistani. Kainuulaisena omaperäisenä suorasukaisena ihmisenä olen tullut hyväksytyksi muuallakin kuin Suomessa.

    Tunnen olevani maailmalla kuin kotoni. Rotu, uskonto ja tausta merkitsevät kuitenkin minulle, joten sen mittapuun mukaan, että eivät merkitse en ole tarkoittamasi maailmankansalainen ; )
  2. Huomenta huitsaan meni se minun aamu-aikainen herätys. Heräsin kello 8.00 ja join aamukahvia esikoisen kanssa, joka lähti Kuusamoon ja Oulangan kansallispuistoon samoilemaan. Painuin takaisin ylisille ja heräsin puoli 11.30 kun Petze soitti.

    Ei uni ole mistään pois vaan kaiketi kaksiviikkoinen äitinä olo laukesi ja nukuin kuten ennenkin myöhään. No, nyt menen Petzen hiukset leikkaamaan ja sen jälkeen ryntään strimmerin kimppuun. Naapuritkin olivat tulleet mökilleen, onneksi kerettiin esikoisen kanssa korjata aita ja saada näköestettä laituriolohuoneeseemme.

    Laituriolohuone on ihana paikka. Eilen illalla istuimme aina auringonlaskuun. Pienoinen tuuli pitää itikat loitolla. Itikoita on ollut tänä kesänä tavallista enempi sateiden takia. Onneksi rannan haavat ovat lopettaneet pölyttämisen ja urputkin ovat tuulen mukana lentäneet kauemmaksi rannasta.

    Meillä on vene, jossa on Hondan putput moottori. Sillä pääsee jäniksen loikkaa tai etanan matelua. Ostin sen pojille hoskus yhdeksänkytluvun lopulla kun he opettelivat veneilemään. Hyvin on moottori pelanut, huollamme sen syksyllä talvikuntoon ja keväällä laitamme öljyt ja bensat ja eikun järvelle. Moottorin teho on riittänyt kaikki nämä vuodet poikien vene- ja kalaretkiin. Itse soutelen joksus rantavesillä.

    Aurinko paistaa ja urakka kusee, mutta joskus kahden jälkeen alan päivän suunnitelmien mukaiseen puutarhahommaan. Tietenkin koskaan ei ole ihan 100 % hyvin. Nyt tuulee aikasti hivakkaa. No, eipähän ole itikoita. Minä olen aika neutraali jo itikan pistoille. Itikat karttavat minun vertani, olisiko liian tummaa ja sakeaa ; ))
  3. Yötä ystäväni ; )
  4. Petze kysyi haluaisin antaa sinulle selkä- ja hartiahieronnan lisäksi kukan, minkälaisen haluaisit synttärilahjaksi, mietin ja sanoin ehkä pelargonian. No, sovimme, että käyn itse ostamassa mieluisan. Tänään hajoitin keväällä ostamani orvokkiamppelin kukat osiin koska orvokit olivat kasvanut isoiksi yli pienen ruukun. Tein orvokeista kukkalaatikkoon kauniin katseenvangitsian laituriolohuoneeseeni kaiteelle. Nyt hyvää yötä kömmin ylisille ; ))