turvapaikanhakijoista

kotimaassapysyköön

juuri luin, että heitä on tullut lisää niin paljon, että ei enää Helsinkiin sovi. En ymmärrä miksi heitä ei rahdata Lappiin, siellä luontoa riittää ja on varmaan tyhjiä asuntojakin. Myös etelämmässä. Minkä ihmeen takia Helsinkiin, jossa jo muutenkin on ahdasta.
Toivottavasti suurin osa ei saa turvapaikkaa, ei siinä luettelossa mielestäni ollut ketään, joka kyseisestä maasta tarvitsisi turvapaikkaa. Elintasopakolaisia vain ovat ja kokeilevat kepillä jäätä. Varmaan jo moni maa hylännyt heidät. Suomihan ottaa taas vaikka ketä. Venäjältä homoja esim. Menisivät kaappiin ja pysyisivät vain kotimaassaan.

185

123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin ja sitten on nämä uskonnon manipuloimat. Pää poikki ja aidan seipääseen kyllä opitaan Suomessa olemaan kontallaan ja pyllistämään mekkaan.

      • Keppi-kohti-Marilynia

        Juurikin mekkaa kohti pyllistäminen likaiset jalkapohjat näkyen on syntiä parhaimmillaan ja uskonnon häpäisemistä, etenkin jos sen valkoisen liehusäkin helma nousee ja paljastaa myös alushousuttoman perseen. Vaan kelläpä hartaalla muslimilla on Black Horse tai Björn Borg alushousut, varustettuna Marilyn Montroen kuvilla? Ei yhdelläkään vaan minullapa on. Lahjaksi saadusta paketista, uudet, löydetyt.


      • puhtaatpöksyt

        Täysin samaa mieltä. Onnea uusille pöksyille!
        Muuten paastonaikana voi mennä sisälle ja syödä ja juoda, kun vaan muistaa laittaa verhot kiinni. No tietysti siksi, että silloin Allah ei nää. Tämän on kertonut puolisoni, joka ulkomaan työläisenä pörrää siellä sun täällä.


      • iloitkaat.heistä

        Rahti maksaa liikaa lappiin pelkäävät kylmää moskiittoja pysykööt kehä kolmosen sisällä


      • Islam-on-paskaa
        puhtaatpöksyt kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä. Onnea uusille pöksyille!
        Muuten paastonaikana voi mennä sisälle ja syödä ja juoda, kun vaan muistaa laittaa verhot kiinni. No tietysti siksi, että silloin Allah ei nää. Tämän on kertonut puolisoni, joka ulkomaan työläisenä pörrää siellä sun täällä.

        Aivan nappiin informoitu. Islamistit tekevät paljonkin "kiellettyjä" asioita verhojen takana, nimenomaan mustien verhojen takana, ja öisin silloin kun on pimeys, että Allah ei näe: he irstailevat, syövät paaston aikana, jotkut käyttävät jopa alkoholia, (yökerhoissa ja huora paikoissa, olen nähnyt omin silmin Dubaissa) ja mari-sätkäkin saattaa savuta, he katsovat pornoa, myös tekevät omaa kotipornoa, he katsovat syntisiä länsimaisia tv ohjelmia.
        He lainaavat rahaa ja ottavat korkoa jollakin tavalla, islami kieltää ottamasta mitään korkoa, he käyttävät länsimaisia hapatuksia kuten tuliteriä älypuhelimia, valtavia tv ruutuja lautas-antenneineen, uusimpia autoja....


      • Näkevä.silmä
        puhtaatpöksyt kirjoitti:

        Täysin samaa mieltä. Onnea uusille pöksyille!
        Muuten paastonaikana voi mennä sisälle ja syödä ja juoda, kun vaan muistaa laittaa verhot kiinni. No tietysti siksi, että silloin Allah ei nää. Tämän on kertonut puolisoni, joka ulkomaan työläisenä pörrää siellä sun täällä.

        Vai sellainen jumala heillä onkin. Ei ole heidän jumalasta sitten mihinkään. Ei ole sitten ihmisen silmää kummempi.


    • menpysymetsässä

      Tälläinen typeryys vetää lähes sanattomaksi

      • puhtoisena

        Mitä horiset, näin se vaan menee.


      • Suomikuolee
        puhtoisena kirjoitti:

        Mitä horiset, näin se vaan menee.

        Venäläiset nauravat Suomelle ja sanovat sen olevan ÄMMÄVALTA, missä aivottomat akat ja munattomat miehet löysäilevät kaikissa asioissa , eikä kenellälkään ole minkäänlaista selkärankaa.
        Suomi kuolee kansana ja valtiona seuraavan 10v aikana, jos vaastuutonta ämmävaltaa ei syrjäytetä vaikka väkisin.
        Mm julkisen sektorin viran- ja toimenhaltijoista yli 90% on NAISIA ja heistä suurin osa DEMAREITA.


    • eksynyt.pahasti

      Onks tää pakolaispalsta" anteeksi tarkoitus oli 60.

      • Sopii-kaikki

        On. Pakolaispalsta. Tänne pakenevat hyvin monet pulssi 60 eläkkeelle jääneet.


    • kotimaassapysyköön

      Te, jotka suvaitsette pakolaisia, olette niitä hyvätuloisia eläkeläisiä, jotka olette saaneet olla töissä. Ei teitä liikuta, jos hallitus vie eläkeläisen asumistuen esim. Teillä on niin suuri eläke, että asumistukea ette edes tarvitse (ettekä saisikaan). Teillä on vara ostaa ruokaa jne. Minä taas ajattelen niin, että mitä enemmän pakolaisia, sitä vähemmin meille köyhille kantasuomalaisille jää. Pakolaisille maksetaan kaikki. Saavat asua ilmaiseksi, heille hankitaan huonekalut, viihde-elektroniikkaa, mitä kalleimmat vaatteet, ihan merkkituotteita, eihän pakolaisille mikään halpa kelpaa. Minä asuin 90-luvun lopussa, kun näitä somaleita alkoi tulla, ihan viereisessä talossa. Näin aika läheltä mikä oli homman nimi. Eikä taatusti pakolasisten asema ole huonontunut. Pakolaisten takia meidän köyhien eläkeläisten eläkkeet eivät nouse, indeksitarkistus menee pakolaisten elättämiseen. Minun eläkkeeni on noin 1100 euroa. Olisin ihan hiljaa, jos eläkkeeni olisi yli 3000 euroa kuukaudessa! Sillä jo eläisikin.
      Myös se raha olisi tarpeen kantasuomalaisille, minkä Suomi on Kreikalle antanut. Ja vielä antaa. Vain hullu luulee, että ikinä Kreikalta mitään veloista saadaan.

      • Allekirjoitan, joka sanasi ystäväni.

        Muistan kun esikoinen oli vauva, olin hyvätuloinen, mutta säästäväinen. Ostin käytetyt lastenvaunut. Samoin ostin myöhemmin käytetyt yksinkertaiset istumarattaat. Nyt kun katson ympärilleni, hämmästelen niitä kallita lastevaunuja mihin maahanmuuttajilla on varaa.

        No, on tietty kotimainen ihmisryhmä, joka saa toimeentulonsa maahanmuuttajien avustamisesta.


      • muita.arvostelet
        korppis kirjoitti:

        Allekirjoitan, joka sanasi ystäväni.

        Muistan kun esikoinen oli vauva, olin hyvätuloinen, mutta säästäväinen. Ostin käytetyt lastenvaunut. Samoin ostin myöhemmin käytetyt yksinkertaiset istumarattaat. Nyt kun katson ympärilleni, hämmästelen niitä kallita lastevaunuja mihin maahanmuuttajilla on varaa.

        No, on tietty kotimainen ihmisryhmä, joka saa toimeentulonsa maahanmuuttajien avustamisesta.

        Olet elintaso riippuvainen itse, miten tuet elintasossasi, voisit olla vähän köykäsemmällä olotilassa.


      • de-meter
        korppis kirjoitti:

        Allekirjoitan, joka sanasi ystäväni.

        Muistan kun esikoinen oli vauva, olin hyvätuloinen, mutta säästäväinen. Ostin käytetyt lastenvaunut. Samoin ostin myöhemmin käytetyt yksinkertaiset istumarattaat. Nyt kun katson ympärilleni, hämmästelen niitä kallita lastevaunuja mihin maahanmuuttajilla on varaa.

        No, on tietty kotimainen ihmisryhmä, joka saa toimeentulonsa maahanmuuttajien avustamisesta.

        "No, on tietty kotimainen ihmisryhmä, joka saa toimeentulonsa maahanmuuttajien avustamisesta" kirjoittaa korppis.
        Tuo jää julkisessa keskustelussa usein huomaamatta. Meillä on työttömiä maistereita, humanisteja, jotka mielelläänkin hakeutuvat tällaisiin "eksoottisiin" tehtäviin, kouluttamaan ja kotouttamaan maahanmuuttajia. Eivät he omaa oksaansa sahaa poikki. Kyllä heidän intressissään on nähdä maahanmuutto positiivisena asiana, eikä heidän yleensä tarvitse kantaa huolta rahojen riittävyydestä.


      • muita.arvostelet kirjoitti:

        Olet elintaso riippuvainen itse, miten tuet elintasossasi, voisit olla vähän köykäsemmällä olotilassa.

        Kirjoita sanomasi siten, että ymmärrän tärkeän viestisi. Ei ymmärrä? ei


      • uskomatontaroskaa

        Saattaa olla että vastaan trolliin, mutta.....Alusta loppuun silkkaa paskaa.
        Onko tosiaan niin että iso osa palstan käyttäjistä on elänyt koko ikänsä umpimetsässä ?? Ei mitään tietoa ja ymmärrystä yhtään mistään.


      • uskomatontaroskaa kirjoitti:

        Saattaa olla että vastaan trolliin, mutta.....Alusta loppuun silkkaa paskaa.
        Onko tosiaan niin että iso osa palstan käyttäjistä on elänyt koko ikänsä umpimetsässä ?? Ei mitään tietoa ja ymmärrystä yhtään mistään.

        Edessäni iso järvi ja vastarannalla peltoja ja metsää, mutta kun ajelen kirkolle siellä on Korven Afrikka.


      • Pirrepäs

        Meidän ikäluokalle on ollut ihan valita asti työtä, nimittäin jos niitä työhaluja on ollut, mutta jos elämä on menny rallatellessa niin voivoi...nyt on myöhäistä jne..

        Mielestäni yrittät kansankiihotusta pakolaisia- ynm. ulkomaalaistaustaisia vastaan aivan samoilla argumenteilla kuin perhosparta pirulainen, Hitler 30 -luvulla, ETtule onnistumaan.


      • Pirrepäs

        Kommenttini siis nimmerkille: kotimaassapysyköön.


      • suomalaismamu
        de-meter kirjoitti:

        "No, on tietty kotimainen ihmisryhmä, joka saa toimeentulonsa maahanmuuttajien avustamisesta" kirjoittaa korppis.
        Tuo jää julkisessa keskustelussa usein huomaamatta. Meillä on työttömiä maistereita, humanisteja, jotka mielelläänkin hakeutuvat tällaisiin "eksoottisiin" tehtäviin, kouluttamaan ja kotouttamaan maahanmuuttajia. Eivät he omaa oksaansa sahaa poikki. Kyllä heidän intressissään on nähdä maahanmuutto positiivisena asiana, eikä heidän yleensä tarvitse kantaa huolta rahojen riittävyydestä.

        Niin, ja keitä nämä mamuista elantonsa ja huvinsa saavat ovat - he ovat suomalaisia läskiperseNAISIA!


      • de-meter
        suomalaismamu kirjoitti:

        Niin, ja keitä nämä mamuista elantonsa ja huvinsa saavat ovat - he ovat suomalaisia läskiperseNAISIA!

        Elantonsa ja huvinsa ? En nyt noin sanoisi. Olen sivusta seurannut yhtä "läskipersenaista" - joka muuten ei ole läski - joka yrittää sijoittaa maahanmuuttajia työelämään. Ihan helppoa se ei ole eikä se useimmiten edes onnistu ilman työnantajan saamaa tukea. Työsopimus on tietenkin maan tavan mukaan määräaikainen ja sanomattakin on selvää, että sitä ei uusita, kun tukirahakausi loppuu.
        Siitä huolimatta nämä "läskipersenaiset" jatkavat (turhauttavaa) työtään. koska heillekään ei ole tarjolla sitä työtä, joka vastaisi heidän toiveitaan - kuten meidän nyt tulisi tarjota vierastyöläisille ollaksemme humaaneja...


      • elämysmatkailua
        korppis kirjoitti:

        Edessäni iso järvi ja vastarannalla peltoja ja metsää, mutta kun ajelen kirkolle siellä on Korven Afrikka.

        Asut vissiin siis Lieksassa.


    • Rajatkiinni

      Syytä laittaa rajamme kiinni niin eiköhän lopu elintasopakolaisten tulo maahamme. Kyllä heitä tulee riittämään ellei linja tiukkene. Mukavahan täällä oleilla ja nauttia hyvista sosiaalieduista.

      • siilimuori

        Niin, tuota voisi miettiä että tässä taloustilanteessa onko Suomella taloudellinen vara ottaa elintasopakolaisia. Turvapaikanhakijat on erikseen. Suomi lienee suuressa huudossa elintasopakolaisten keskuudessa, "täällä saa tukia parhaiten".


    • att2

      Suomessa kaikki on hyvin pientä asia kuin asia.

    • Perkel

      Minäkin olen elintasopakolainen.- Kekkosen aikaan läksin Ruotsiin , Tack Sverige :D

    • siilimuori

      No oisko siksi kun Lappia autioitetaan ja muutakin korpiseutua. Palveluja keskitetään suuriin kaupunkeihin ja maaseutua autioitetaan. Ei pikkukylissä ole resursseja kotouttaa maahanmuuttajia ja kuntouttaa todellisia turvapaikanhakijoita. Sitä paitsi he itse haluavat suuriin kaupunkeihin, missä mahdollisuudet on suuremmat.

      • nopeli

        Nato ja Yhdysvallat lähti taannoin viemään demokratiaa Libyaan. Nyt näemme sen seuraukset, sieltä tulee pakolaista pilvin pimein.
        Nämä libyalaiset pakolaiset pitäisi luonnollisesti siirtää kaikki Amerikkaan, koska se on aiheuttanut tämän katastrofin surmaamalla tai surmauttamalla Gaddafin, joka ainoastaan pystyi pitämään terroristiryhmät kurissa. Natolla on se paha vika, ettei se huomaa eikä pysty eroittamaan pienempää pahaa suuremmasta.
        Nato tavoittelee ylivaltaa Euroopassa ja jättää aiheuttamansa epäkohdat europpalaisten harteille. Milloin Euroopan johtajat huomaavat tämän suuren narutuksen Yhdysvaltain toimesta.


      • de-meter
        nopeli kirjoitti:

        Nato ja Yhdysvallat lähti taannoin viemään demokratiaa Libyaan. Nyt näemme sen seuraukset, sieltä tulee pakolaista pilvin pimein.
        Nämä libyalaiset pakolaiset pitäisi luonnollisesti siirtää kaikki Amerikkaan, koska se on aiheuttanut tämän katastrofin surmaamalla tai surmauttamalla Gaddafin, joka ainoastaan pystyi pitämään terroristiryhmät kurissa. Natolla on se paha vika, ettei se huomaa eikä pysty eroittamaan pienempää pahaa suuremmasta.
        Nato tavoittelee ylivaltaa Euroopassa ja jättää aiheuttamansa epäkohdat europpalaisten harteille. Milloin Euroopan johtajat huomaavat tämän suuren narutuksen Yhdysvaltain toimesta.

        Hyvä oivallus, nopeli. Kreikka ei ollut ongelmamaa sotilasjuntan hallitessa. Piti vain saada vapautta ja demokratiaa...


    • Näissä keskusteluissa käytetään termejä "pakolainen", "turvapaikanhakija" "elintasopakolainen" "mamu" jne. melkein kaikista maahanmuuttajista unohtaen sen että kysymys onhyvinkin erilaisista ihmisryhmistä jotka ovat rantautuneet näille pohjolan raukoille rajoille aivan erilaisista syistä. Viha ja katkeruus heitä kohtaan on vaon yksi ja sama: se perustuu kateuteen (kun mullakaanei ollut varaa uusiin lapsenvaunuihin), pelkoon (heille työnnetään miljardeja ja mun eläke aina vaan huononee, eli mitä toiselle antaa se tuntuu olevan omalta pöydältä pois), jne. lähinnä omasta epävarmuudesta ja pelosta kumpuavaa katkeruutta.

      Hyvin ovat halla-ahot tehneet työtään suomalaisten polarisoimiseksi. Ikävää nähdä että jotkut, muuten aivan järkevän oloisetkin, ovat sortuneet vihaajien leiriin.

      Paljon Suomi ottaa turvapaikanhakijoita vuosittain? Eikö se ole joku kiintiö? Muutama tuhat? Onko heidän suojelemisensa ja auttamisensa niin suuri rasite yhteiskunnalle että kaikki tää meuhtominen olisi ajankohtaista? Tulemme taas pian käymään ja en usko tälläkään matkallamme törmäävämme suomalaiseen yhteiskuntaan tuhon partaalla vaan kulutusjuhlat jatkuu, kaikesta huolimatta. 2% alkoholiveron tuotosta korvamerkittynä pakolaisten sulauttamiseen yhteiskuntaan tekisi jo ihmeitä, katsellen sitä olutpullojen määrää mitä kannetaan pöytiin tersaaseilla Suomen kesässä. Alkää viitsikö!

      • Sinä olet katkeroitunut, itseasiassa tämä kommentti huvittaa ja saa suupieleni naurun virneeseen.

        "Viha ja katkeruus heitä kohtaan on vaon yksi ja sama: se perustuu kateuteen (kun mullakaanei ollut varaa uusiin lapsenvaunuihin),


        Sinä käytät tekstejäni väärin, se kuvaa sinun vihaasi minua kohtaan.

        Muista, valehteleminen ei kuulu tapoihini.

        Kirjoitin, olin hyvätuloinen, mutta säästäväinen.

        Minulla olisi ollut varaa uusiin lastenvaunuihin, mutta näin sen rahan tuhlaukseksi ajalle jolloin esikoinen oli vauva. Käytettynä osatamani kankaiset istumakärryt menivät pieneen tilaan auton takakonttiin tai lentokoneeseen kun kiertelimme aurinkorantoja.


      • de-meter

        Tuota vihaa ja katkeruutta maahanmuuttajia kohtaan kaupataan nyt kovasti. Minusta kyse on enempi oikeudenmukaisuuden hakemisesta - siitä samanarvoisesta kohtelusta, jota sinäkin Paloma peräänkuulutat.
        Tuolla toisessa ketjussa kirjoitin siitä enemmän omaa näkemystäni.


      • globalisaatio

        Mieti kuka sen lystin maksaa ja mikä on työssäkäyvien huoltosuhde jo myt. Oletko laskenut paljonko 8000 pakolaisen vastaanottaminen tosiasiassa on, se on perheiden yhdistämisen vuoksi 80 000. Ja siitä kun alat laskea paljonko koko porukan elättäminen kymmeniä vuosia maksaa voit tulla tähtitieteellisiin summiin, ja meillä on vain aktiivista työväkeä 1-2 miljoonaa elättämässä koko sakkia.
        Jo yhden ruokakunnan elättämiseen tarvitaan vuodessa 5-10 suomalaisen veronmaksajan, jos ei enemmänkin, kaikki maksamat verot, niin eipä ihme, että päättäjät antaa kansalle vain sitä keppiä, porkkanat menee mamuille.


      • de-meter kirjoitti:

        Tuota vihaa ja katkeruutta maahanmuuttajia kohtaan kaupataan nyt kovasti. Minusta kyse on enempi oikeudenmukaisuuden hakemisesta - siitä samanarvoisesta kohtelusta, jota sinäkin Paloma peräänkuulutat.
        Tuolla toisessa ketjussa kirjoitin siitä enemmän omaa näkemystäni.

        Vihaa, inhoa jne. iskulauseita heiltä jotka ovat mielestään ainoita oikein ajattelevia.

        Suomen kansa on valinnut eduskunnan. Eduskunnasta on puolueiden voimasuhteiden mukaisesti valittu maallemme hallitus.

        Meidän on hyväksyttävä suomen kansalaisten valitsema eduskunta. Ruotsalaiset haukkukoon ruotsidemokraattien pahuutta.

        Pirrellä on kivenä kengässä persut, Halla-Aho sekä Hitler. Paloman repussa painaa on epätasavertainen maailma jonka voi pelastaa vain kommunismi. Kaikki jakoon tasapuolisesti.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Vihaa, inhoa jne. iskulauseita heiltä jotka ovat mielestään ainoita oikein ajattelevia.

        Suomen kansa on valinnut eduskunnan. Eduskunnasta on puolueiden voimasuhteiden mukaisesti valittu maallemme hallitus.

        Meidän on hyväksyttävä suomen kansalaisten valitsema eduskunta. Ruotsalaiset haukkukoon ruotsidemokraattien pahuutta.

        Pirrellä on kivenä kengässä persut, Halla-Aho sekä Hitler. Paloman repussa painaa on epätasavertainen maailma jonka voi pelastaa vain kommunismi. Kaikki jakoon tasapuolisesti.

        Minun repussani ei paina mikään. En ole naimisissa minkään "ismin" kanssa ja on aika lapsellista sinulta aloittaa nimittelemään toisia tuntematta ja tietämättä miten asiat ovat.
        Sinun joka puheenvuorostasi huokuu toive ja halu saada korpi takaisin valkoiseksi. Samanlaiseksi kun se oli sinun lapsuudessasi jonka muistat kultaisen usvan läpi. Ennen kuin maailma alkoi muuttua, rajat avattiin, sirkus saapui kaupunkiin ja naapurin tyttö toi afrikkalaisen poikakaverin vanhemmilleen näytiksi.


      • de-meter
        korpikirjailija kirjoitti:

        Vihaa, inhoa jne. iskulauseita heiltä jotka ovat mielestään ainoita oikein ajattelevia.

        Suomen kansa on valinnut eduskunnan. Eduskunnasta on puolueiden voimasuhteiden mukaisesti valittu maallemme hallitus.

        Meidän on hyväksyttävä suomen kansalaisten valitsema eduskunta. Ruotsalaiset haukkukoon ruotsidemokraattien pahuutta.

        Pirrellä on kivenä kengässä persut, Halla-Aho sekä Hitler. Paloman repussa painaa on epätasavertainen maailma jonka voi pelastaa vain kommunismi. Kaikki jakoon tasapuolisesti.

        En tiedä mikä kenelläkin painaa ja kai niitä selviytymiskeinoja on hyvä miettiä eri kantilta. Tulosten ja kokonaisuuden kannalta niillä ei taida olla suurtakaan merkitystä, mutta kai se omaa oloa kirkastaa, kun tietää, kenen joukoissa seisoo.
        Ja keskustelun kiivaudesta päätellen me sentään vielä välitämme, myös me, jotka vaikutamme kovin tunnekylmiltä. On kai vaikea nähdä, että myös siihen sattuu, joka antaa kiven kun toinen pyytää leipää...


    • Minua läinnä hävettää nää jutut täällä.

      • cadnie

        Palstaa seuratessa termi "myötähäpeä" saa aivan uuden merkityksen.


      • ent.siivoojaparka

        No miksi sinä niitä kirjoitat, jos tarvitsee itsekin hävetä?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        No miksi sinä niitä kirjoitat, jos tarvitsee itsekin hävetä?

        "Myötähäpeä" oli se oikea sana. En minä omia kirjoituksiani ole koskaan hävennyt.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        No miksi sinä niitä kirjoitat, jos tarvitsee itsekin hävetä?

        Sitä minäkin mietin. Minua arveluttaisi kirjoittaa tänne seurustelleeni psykopaatin kanssa.


      • ent.siivoojaparka
        Paloma.se.co kirjoitti:

        "Myötähäpeä" oli se oikea sana. En minä omia kirjoituksiani ole koskaan hävennyt.

        Jaha, sinä olet sitä myötähäpeäjien kategoriaa. Ne minua on aina vähän huvittanut; "jos et ole niinkuin minä, tee niinkuin minä ja ajattele asioista niinkuin minä, niin tunnen myötähäpeää puolestasi".
        Älä putoa!


      • huhuhuhuuu
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        No miksi sinä niitä kirjoitat, jos tarvitsee itsekin hävetä?

        Jos ymmärrys on noin heikkoa, älä kirjoita.


      • de-meter
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jaha, sinä olet sitä myötähäpeäjien kategoriaa. Ne minua on aina vähän huvittanut; "jos et ole niinkuin minä, tee niinkuin minä ja ajattele asioista niinkuin minä, niin tunnen myötähäpeää puolestasi".
        Älä putoa!

        Kerrasaan hieno oivallus, siivoojaparka, tuosta myötähäpeästä.


      • kehuvielä
        de-meter kirjoitti:

        Kerrasaan hieno oivallus, siivoojaparka, tuosta myötähäpeästä.

        Tuohan on just ikkään kuin sun ihanteesi hunkszin luonteesta kuvattu.


      • de-meter
        kehuvielä kirjoitti:

        Tuohan on just ikkään kuin sun ihanteesi hunkszin luonteesta kuvattu.

        Kerropa sitten sinä, mitä tarkoitat myötähäpeällä. Jos annat paremman määritelmän kehun sinuakin.


    • Nimimerkki "korppis" käyttää vertailukohtana itseään , mutta vertailu ontuu erittäin pahasti. Jos hän oli säästäväinen, niin hänellä oli kuitenkin varaa ja perustoimeentulo turvattu. Ei hän voi verrata omaa elämäänsä ja omia ratkaisujaan pakolaisäidin tilanteeseen. Pakolaisäidillä ei ole mitään, mistä säästää eikä mitään vaihtoehtoja. Ei hän itse mene ja vaadi kalleimpia lastenvaunuja, vaan vastaanoton työntekijät, joilla on sopimukset tiettyjen firmojen kanssa hankkivat vaunut sopimusten mukaan. Pakolaisäidillä on hyvin vähän siihen sanottavaa minkämerkkiset vaunut hän saa. Ja tuskin edes sanoja millä mitään vaatia. Hänellä ei ole mitään valtaa, ei mitään mahtia ja on aivan muiden armoilla. Nimimerkki "korppis" saisi hävetä pikkumaista jankutustaan lastenvaunuista. Olemme kuulleet siitä nyt vuosikausia.

      • Jos vastaanotto ei käytä saamiaan rahoja esim. perushankintoihin, seuraavan vuoden budjetti onkin huomattavasti pienempi. Näin se toimii täällä, en tiedä onko sama Suomessa.


      • Niinkö, nimimerkki Paloma.se.co ; ) mutta kun ei hävetä yhtään ja jos haluat voit tuhlata tunteita myötähäpeääsi..

        Minun Afrikkani on Korpin musta alue, jossa kantaväestö Ilmari Kiannon jalanjälkiä kulkevat vääryyttä vastaan taistelevat kainuulaiset, katsovat kieroon vapaamatkustajien valloitusmatkoja, tulijoiden etuiluja terveydenhuollossa, hihaan vedettäviä älykännyköitään ja lastenvaunuineen kauppojen edustalla tientukkona olemistaan.

        Kianto asettui valkoisten puolelle ja esitti hyvin jyrkkiä kommentteja punaisista: hän muun muassa puhui "punaisista naarassusista" ja vaati pahan pois leikkaamista saastuneesta kansanruumiista teloitusten avulla esimerkiksi Keskisuomalainen-lehdessä 12. huhtikuuta 1918 ilmestyneessä kirjoituksessaan:

        »Eikö olisi oikeata tuomiotaktiikkaa ottaa joku prosentti vihollisen toisestakin sukupuolesta – siten siveellisesti vaikuttaakseen näiden kurjiin ammattisisariin? Sudenjahdissa kelpaa maalitauluksi juuri naarassusi ehkä ennemmin kuin uros, sillä metsästäjä tietää, että naarassusi synnyttää yhtä pahoja penikoita, joista on oleva ikuinen vastus. Todistettu on, että Suomen kansalaissodassa punakaartilaiset ovat petoja, monet heidän naisistaan – susinarttuja, vieläpä naarastiikereitä. Eikö ole hulluutta olla ampumatta petoja, jotka meitä ahdistavat? Pyövelin kirves on nyt kerta kaikkiaan pantu Suomen kansan käteen. Suomen kansan yhteiskuntaruumiissa on tehtävä "keisarinleikkaus" – kirurgimme olkoon kansan tuomio»
        (Ilmari Kianto)


      • Pirrepäs
        korppis kirjoitti:

        Niinkö, nimimerkki Paloma.se.co ; ) mutta kun ei hävetä yhtään ja jos haluat voit tuhlata tunteita myötähäpeääsi..

        Minun Afrikkani on Korpin musta alue, jossa kantaväestö Ilmari Kiannon jalanjälkiä kulkevat vääryyttä vastaan taistelevat kainuulaiset, katsovat kieroon vapaamatkustajien valloitusmatkoja, tulijoiden etuiluja terveydenhuollossa, hihaan vedettäviä älykännyköitään ja lastenvaunuineen kauppojen edustalla tientukkona olemistaan.

        Kianto asettui valkoisten puolelle ja esitti hyvin jyrkkiä kommentteja punaisista: hän muun muassa puhui "punaisista naarassusista" ja vaati pahan pois leikkaamista saastuneesta kansanruumiista teloitusten avulla esimerkiksi Keskisuomalainen-lehdessä 12. huhtikuuta 1918 ilmestyneessä kirjoituksessaan:

        »Eikö olisi oikeata tuomiotaktiikkaa ottaa joku prosentti vihollisen toisestakin sukupuolesta – siten siveellisesti vaikuttaakseen näiden kurjiin ammattisisariin? Sudenjahdissa kelpaa maalitauluksi juuri naarassusi ehkä ennemmin kuin uros, sillä metsästäjä tietää, että naarassusi synnyttää yhtä pahoja penikoita, joista on oleva ikuinen vastus. Todistettu on, että Suomen kansalaissodassa punakaartilaiset ovat petoja, monet heidän naisistaan – susinarttuja, vieläpä naarastiikereitä. Eikö ole hulluutta olla ampumatta petoja, jotka meitä ahdistavat? Pyövelin kirves on nyt kerta kaikkiaan pantu Suomen kansan käteen. Suomen kansan yhteiskuntaruumiissa on tehtävä "keisarinleikkaus" – kirurgimme olkoon kansan tuomio»
        (Ilmari Kianto)

        No johan oli lainaus,korppis...kas kun et lainaile otteita Hitlerin kirjoituksista ja isänmaallisuuden julistuksista..:(


      • Korppis1
        Pirrepäs kirjoitti:

        No johan oli lainaus,korppis...kas kun et lainaile otteita Hitlerin kirjoituksista ja isänmaallisuuden julistuksista..:(

        Lainaan omia kirjailijoita. Hitler ei ollut kirjailija. Halla-aho ei ole rasisti. Persut ovat keskustaa lähellä oleva suomalaisuutta korostava puolue. Minä olen Korppis maailman kansalainen, joka katsoo elämää muualtakin kuin korvesta mm. Hollannin ihmisvilinän keskeltä. En vain Nuaksen tai Kiteen kirkkasvetisiltä rannoilta.


      • Pirrepäs
        Korppis1 kirjoitti:

        Lainaan omia kirjailijoita. Hitler ei ollut kirjailija. Halla-aho ei ole rasisti. Persut ovat keskustaa lähellä oleva suomalaisuutta korostava puolue. Minä olen Korppis maailman kansalainen, joka katsoo elämää muualtakin kuin korvesta mm. Hollannin ihmisvilinän keskeltä. En vain Nuaksen tai Kiteen kirkkasvetisiltä rannoilta.

        No kyllähän perhospartakin (Hitler)kirjailijaksi/kin tekelehti, miksei olisi kirjailija siinä kuin Kiantokin...
        Eikö Hollannissa todellakaan asu muita kuin syntyperältään hollantilaisia..

        P.s. ajattelen ettei vain elinympäristömme tee meistä viisaita tai tyhmiä..


      • Pirrepäs kirjoitti:

        No kyllähän perhospartakin (Hitler)kirjailijaksi/kin tekelehti, miksei olisi kirjailija siinä kuin Kiantokin...
        Eikö Hollannissa todellakaan asu muita kuin syntyperältään hollantilaisia..

        P.s. ajattelen ettei vain elinympäristömme tee meistä viisaita tai tyhmiä..

        Voi Pirre Hollannissa asuu miljoonia ulkomaalaistaustaisia. Hollannin alusmaista siirtyi Hollantiin mm. Indonesiasta satojatunansia ihmisiä maan itsenäistyessä. Hollantilaisia, sekarotuisia ja ristiin naituja kaikki sulassa sovussa. Tunnen kymmeniä puoliverisiä hollantilaisia, mutta siitä kun he sekoittuivat on aikaa he ovat nyt hollantilaisia. Nyt Hollannin rajat pursuavat pakolaisvirransta. Maa on hieman isompi kuin entinen Oulun lääni ja maassa on noin 16000000 asukasta.

        Hollantilaiset ovat kauniita ihmisiä, sekoituksia alusmaittensa ihmisistä. Pohjois-hollantilaiset ovat pitkiä ja vaaleita, etelä-hollantilaiset tummia ja komeita. Petze on sekoitus belgialais/ranskalaistata tummuutta ja pohjois-hollantilaista viikinkiä.

        Ikävä, että tapasimme liian myöhään olisin voinut saada lapsen joka olisi ollut kaunis sekoitus kansaivälisyyttä. No, komeita ovat omat poikanikin, täytyy myöntää ihan suomalaista sukujuurta. ; ))))


      • Pirrepäs

        Korppis, no sittenhän meillä persjalkaisilla suomalaisillakin on toivoa tulevaisuudessa, - nääs kun sekoitumme aikojen saatossa näihin inhoamiisi ulkomaalaisiin, saamme kauniin vaalean ruskean ihon ja isot tummat silmä, jeeee..

        P.s. meille povattiin kauniita lapsia, mutta mutta ihan tavallisen näköisiä heistä tuli, mutta meissä jokaisessahan on kahdeksasta sukulaisesta perimää, siltikin olen ylpeä lapsistani.


      • Pirrepäs kirjoitti:

        Korppis, no sittenhän meillä persjalkaisilla suomalaisillakin on toivoa tulevaisuudessa, - nääs kun sekoitumme aikojen saatossa näihin inhoamiisi ulkomaalaisiin, saamme kauniin vaalean ruskean ihon ja isot tummat silmä, jeeee..

        P.s. meille povattiin kauniita lapsia, mutta mutta ihan tavallisen näköisiä heistä tuli, mutta meissä jokaisessahan on kahdeksasta sukulaisesta perimää, siltikin olen ylpeä lapsistani.

        En minä mamuja inhoa, mistä sellaisen käsityksen olet saanut. Minä inhoan mm. käärmeitä ja ällöttäviä ötököitä ja haisevia jätesäkkejä, oksennusta tiellä jne.


      • bessie-
        Korppis1 kirjoitti:

        Lainaan omia kirjailijoita. Hitler ei ollut kirjailija. Halla-aho ei ole rasisti. Persut ovat keskustaa lähellä oleva suomalaisuutta korostava puolue. Minä olen Korppis maailman kansalainen, joka katsoo elämää muualtakin kuin korvesta mm. Hollannin ihmisvilinän keskeltä. En vain Nuaksen tai Kiteen kirkkasvetisiltä rannoilta.

        "Iskenet liiaksi lujaa, hurjana huoltesi vuoksi? Rientelet riehuen kujaa, uhmaten korpien yötä?"

        Lainataan nyt sitten Kiantoa edelleen. Sinun poimimasi lainaus on mielestäni luja isku, yleispalsta janiinpäinpois kuitenkin.

        Olin melkein lapsi vielä kun tuon kohdan luin. En pitänyt Kiannosta henkilönä ennen tuon lukemistakaan, ja luettuani tunsin - kuten niin monet muutkin - suurta vastenmielisyyttä häntä kohtaan.

        Suomalainen kirjailija kyllä, mutta onhan niitä muitakin. Omassakin kirjahyllyssäni on ollut Hitlerin "Taisteluni", joten kaipa hänkin jonkin sortin kirjailija oli.
        Halla-aho kenties ei ole rasisti pohjimmiltaan, mutta hän ei malttanut olla käyttämättä verbaalista lahjakkuuttaan rasistisesti, ei myöskään 'peruuttanut' kun se vielä olisi ollut mahdollista. Puolueelleen hän on tietenkin kullan arvoinen nimenomaan rasistiksi leimautuneena, älykäs ja sivistynyt ja silti rasisti ja silleen.

        Kirjailijat ja taiteilijat usein ovat maailmankansalaisia, mutta sinä Korpikirjailija, sinä todellakaan et ole maailmankansalainen.


      • bessie- kirjoitti:

        "Iskenet liiaksi lujaa, hurjana huoltesi vuoksi? Rientelet riehuen kujaa, uhmaten korpien yötä?"

        Lainataan nyt sitten Kiantoa edelleen. Sinun poimimasi lainaus on mielestäni luja isku, yleispalsta janiinpäinpois kuitenkin.

        Olin melkein lapsi vielä kun tuon kohdan luin. En pitänyt Kiannosta henkilönä ennen tuon lukemistakaan, ja luettuani tunsin - kuten niin monet muutkin - suurta vastenmielisyyttä häntä kohtaan.

        Suomalainen kirjailija kyllä, mutta onhan niitä muitakin. Omassakin kirjahyllyssäni on ollut Hitlerin "Taisteluni", joten kaipa hänkin jonkin sortin kirjailija oli.
        Halla-aho kenties ei ole rasisti pohjimmiltaan, mutta hän ei malttanut olla käyttämättä verbaalista lahjakkuuttaan rasistisesti, ei myöskään 'peruuttanut' kun se vielä olisi ollut mahdollista. Puolueelleen hän on tietenkin kullan arvoinen nimenomaan rasistiksi leimautuneena, älykäs ja sivistynyt ja silti rasisti ja silleen.

        Kirjailijat ja taiteilijat usein ovat maailmankansalaisia, mutta sinä Korpikirjailija, sinä todellakaan et ole maailmankansalainen.

        Ilmari Kianto ei juurikaan ole vaikuttanut minun mielipiteisiini tai kehitykseeni ihmisenä. Joskus on vain kiva vetäistä hiasta kun tietää, että ei menetä mitään.

        Vierrailessani oppilaitteni kanssa Turjanlinnassa joskus 80/90-luvun vaihteessa koin oppaan tarinoiden mukaan hänet mielenkiintoiseksi ihmiseksi.

        Ystävättäreni, joka kasvoi samoilla selkosilla tiesi kertoa hauskoja juttuja kirjailijan toilauksista, kuinka hän mm. tuli juhannuksena kännissä kylään istuen hevosen vetämässä reessä.

        Kun tapasin Petzen tajusin jossain alkuvaiheessa seurustelevani Ilmari Kiantoa ulkoisesti muistuttavan henkilön kanssa.

        Korpikirjailija nimimerkin valitsin sattumalta.

        Kirjoituksiani lukeneena osaat fiksuna yhdistää käyttämieni sanojen ja juttujen oikean tarkoituksen tai voi olla, että yliarvioin kykysi.

        Korvenkasvattina olen ylpeä lähtökohdistani. Kainuulaisena omaperäisenä suorasukaisena ihmisenä olen tullut hyväksytyksi muuallakin kuin Suomessa.

        Tunnen olevani maailmalla kuin kotoni. Rotu, uskonto ja tausta merkitsevät kuitenkin minulle, joten sen mittapuun mukaan, että eivät merkitse en ole tarkoittamasi maailmankansalainen ; )


      • bessie-
        korpikirjailija kirjoitti:

        Ilmari Kianto ei juurikaan ole vaikuttanut minun mielipiteisiini tai kehitykseeni ihmisenä. Joskus on vain kiva vetäistä hiasta kun tietää, että ei menetä mitään.

        Vierrailessani oppilaitteni kanssa Turjanlinnassa joskus 80/90-luvun vaihteessa koin oppaan tarinoiden mukaan hänet mielenkiintoiseksi ihmiseksi.

        Ystävättäreni, joka kasvoi samoilla selkosilla tiesi kertoa hauskoja juttuja kirjailijan toilauksista, kuinka hän mm. tuli juhannuksena kännissä kylään istuen hevosen vetämässä reessä.

        Kun tapasin Petzen tajusin jossain alkuvaiheessa seurustelevani Ilmari Kiantoa ulkoisesti muistuttavan henkilön kanssa.

        Korpikirjailija nimimerkin valitsin sattumalta.

        Kirjoituksiani lukeneena osaat fiksuna yhdistää käyttämieni sanojen ja juttujen oikean tarkoituksen tai voi olla, että yliarvioin kykysi.

        Korvenkasvattina olen ylpeä lähtökohdistani. Kainuulaisena omaperäisenä suorasukaisena ihmisenä olen tullut hyväksytyksi muuallakin kuin Suomessa.

        Tunnen olevani maailmalla kuin kotoni. Rotu, uskonto ja tausta merkitsevät kuitenkin minulle, joten sen mittapuun mukaan, että eivät merkitse en ole tarkoittamasi maailmankansalainen ; )

        Oppaiden tarinat kaikessa mielenkiintoisuudessaan ovat joskus melkein kiusallista kuultavaa, mutta nykyäänhän tarvitaan aina hyvä tarina, oli sitten vaikka käsistä karanneesta rojun keräämisestä alkunsa saanut 50 neliöinen maitotonkkamuseo kysymyksessä.

        Se vähä mitä olen Kiannon tuotannosta lukenut, on jonkunlaisen vaikutuksen tehnyt lukuhetkellä, mutta ei hän minunkaan mielipiteisiini ole vaikuttanut varmaan sitäkään vähää kuin sinun, kirjailijana. Pitäisi varmaan hävetä sitä, miten vähän muistan Punainen viiva kirjasta, joka muuten taitaa olla ainoa jonka olen 'jaksanut' alusta loppuun lukea, en muista varmasti.
        Minulla on sellainen hämärä mielikuva, että olisin Kiantoa lukiessani ollut vaivautunut ja 'loukkaantunut' tavasta jolla hän kirjoitti 'kansanihmisistä'.

        Vanhempani vaatimattomasti hieman tukivat Kiantoa, mutta se taisi tyrehtyä viimeistään siksi, että kotiapulaisemme kieltäytyi toimimasta lähettinä, samoin sisareni.

        Ajattelin sinun kirjoittaneen tuon lainauksen saadaksesi siihen määrätyn laisia kommentteja joihin sinä voisit taas vastata määrätyn laisilla omilla kommenteillasi.


      • bessie- kirjoitti:

        Oppaiden tarinat kaikessa mielenkiintoisuudessaan ovat joskus melkein kiusallista kuultavaa, mutta nykyäänhän tarvitaan aina hyvä tarina, oli sitten vaikka käsistä karanneesta rojun keräämisestä alkunsa saanut 50 neliöinen maitotonkkamuseo kysymyksessä.

        Se vähä mitä olen Kiannon tuotannosta lukenut, on jonkunlaisen vaikutuksen tehnyt lukuhetkellä, mutta ei hän minunkaan mielipiteisiini ole vaikuttanut varmaan sitäkään vähää kuin sinun, kirjailijana. Pitäisi varmaan hävetä sitä, miten vähän muistan Punainen viiva kirjasta, joka muuten taitaa olla ainoa jonka olen 'jaksanut' alusta loppuun lukea, en muista varmasti.
        Minulla on sellainen hämärä mielikuva, että olisin Kiantoa lukiessani ollut vaivautunut ja 'loukkaantunut' tavasta jolla hän kirjoitti 'kansanihmisistä'.

        Vanhempani vaatimattomasti hieman tukivat Kiantoa, mutta se taisi tyrehtyä viimeistään siksi, että kotiapulaisemme kieltäytyi toimimasta lähettinä, samoin sisareni.

        Ajattelin sinun kirjoittaneen tuon lainauksen saadaksesi siihen määrätyn laisia kommentteja joihin sinä voisit taas vastata määrätyn laisilla omilla kommenteillasi.

        Kuinkas sattuikaan kahviaamiaispöydässä löysin eilisestä Korven Sanomien kultturiosastolta artikkelin Sotkamon työväentalon näyttämöllä Teatteri Havukan esittämästä näytelmästä Punainen Viiva. Olen nähnyt Kajaanin teatterissa samaisesta kirjasta tehdyn esityksen ja lukenut kirjankin pariin otteeseen ekaksi kansakoulussa ja myöhemmin aikuisena..

        Kun puhumme Ilmari Kiannosta ja hänen tuotannostaan asiaa voistaisiin käsitellä parhaiten ...mitä on köyhyys aloituksen alla.... Ilmari kuvaa Punaisessa viivassa Kainuulaista korpikansaa ja sen köyhyttä.

        Lainaus toimittajan tekstistä.

        Kun näytelmän lopuksi näyttelijät laulavat Nälkämään laulun ja yleisö nousee seisomaan laulaakseen mukana, herää katsojassa valtava kiitollisuuden tunne. On suorastaan ihme, että kainuulainen korpikansa on selvinnyt sorrosta, luonnon raatelusta ja porvariston vallasta 2010-luvulla ja saa laulaa yhdessä maakuntalauluaan. Katsojana sinun on valmistauduttava Punaista viivaa varten yhdellä tapaa. Ota mukaan nenäliinoja.

        Olen kuuskytluvulla vieraillut perukan köyhissä pirteissä. Lapsilla pitkät lanellipaidat ja pirtin uuninreunuksilla russakkapartio.

        Ilmari Kianto kirjoitti Punaisen viivan vuonna 1909.

        Vuonna 1906 valtiopäivävaaleissa, kaikki 24-vuotta täyttäneet saivat äänioikeuden silloin köyhätkin pääsivät vetämään sen kuuluisan punaisen viivan.

        Vasemmistolaista tekstiähän Kianto kirjoitti.

        Kianto halusi säilyttää jotain itselle rakasta ja sortui suojelemaan omaisuuttaan Paloman löytämästä tupakkiaski vertauskuvasta. Uskon, että kaikilla, jotka tietävät vihollisen lähestyvän tulee halu pelastaa omaisuuttaan, jotain rakasta. Niin taisi käydä Karjalalasta paenneillekin.

        Itse olen ollut syntynyt paljon myöhemmin kuin Kianto paransi maailmaa teksteillään. Maailman parantaja Paloma näkee minun katsovan menneisyyttä sumun läpi sitä se ei todellakaan ole. Olen realisti en utopisti. Kaikki aikanaan, mutta suu vaahdossa huutaminen ei tuota huudolle haluttua sanomaa.

        Hiljainen kansa on sen todistanut.


      • bessie-
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kuinkas sattuikaan kahviaamiaispöydässä löysin eilisestä Korven Sanomien kultturiosastolta artikkelin Sotkamon työväentalon näyttämöllä Teatteri Havukan esittämästä näytelmästä Punainen Viiva. Olen nähnyt Kajaanin teatterissa samaisesta kirjasta tehdyn esityksen ja lukenut kirjankin pariin otteeseen ekaksi kansakoulussa ja myöhemmin aikuisena..

        Kun puhumme Ilmari Kiannosta ja hänen tuotannostaan asiaa voistaisiin käsitellä parhaiten ...mitä on köyhyys aloituksen alla.... Ilmari kuvaa Punaisessa viivassa Kainuulaista korpikansaa ja sen köyhyttä.

        Lainaus toimittajan tekstistä.

        Kun näytelmän lopuksi näyttelijät laulavat Nälkämään laulun ja yleisö nousee seisomaan laulaakseen mukana, herää katsojassa valtava kiitollisuuden tunne. On suorastaan ihme, että kainuulainen korpikansa on selvinnyt sorrosta, luonnon raatelusta ja porvariston vallasta 2010-luvulla ja saa laulaa yhdessä maakuntalauluaan. Katsojana sinun on valmistauduttava Punaista viivaa varten yhdellä tapaa. Ota mukaan nenäliinoja.

        Olen kuuskytluvulla vieraillut perukan köyhissä pirteissä. Lapsilla pitkät lanellipaidat ja pirtin uuninreunuksilla russakkapartio.

        Ilmari Kianto kirjoitti Punaisen viivan vuonna 1909.

        Vuonna 1906 valtiopäivävaaleissa, kaikki 24-vuotta täyttäneet saivat äänioikeuden silloin köyhätkin pääsivät vetämään sen kuuluisan punaisen viivan.

        Vasemmistolaista tekstiähän Kianto kirjoitti.

        Kianto halusi säilyttää jotain itselle rakasta ja sortui suojelemaan omaisuuttaan Paloman löytämästä tupakkiaski vertauskuvasta. Uskon, että kaikilla, jotka tietävät vihollisen lähestyvän tulee halu pelastaa omaisuuttaan, jotain rakasta. Niin taisi käydä Karjalalasta paenneillekin.

        Itse olen ollut syntynyt paljon myöhemmin kuin Kianto paransi maailmaa teksteillään. Maailman parantaja Paloma näkee minun katsovan menneisyyttä sumun läpi sitä se ei todellakaan ole. Olen realisti en utopisti. Kaikki aikanaan, mutta suu vaahdossa huutaminen ei tuota huudolle haluttua sanomaa.

        Hiljainen kansa on sen todistanut.

        "Vasemmistolaista tekstiähän Kianto kirjoitti."
        Tuo jostain syystä tänne 28.6.2015 12:44 laittamasi Kianto-lainaus ei järin vasemmistolaista tekstiä taida olla?

        Mutta vakavissaan, ja todellakin kymmeniä vuosi sitten 'Punaisen viivan' lukeneena; edelleen minulla on sellainen hämärä mielikuva, ettei Kianto kirjoittanut siinä 'vasemmistolaisesti' eikä myöskään mitenkään myötämielisen 'kunnioittavaan' sävyyn Romppaisista? ja muista köyhistä.
        Voi olla, että muistikuvat ovat sekoittuneet ja olen väärässä, tai voi olla, että tavallaan muistan oikein, mutta olen heti alun perin ymmärtänyt väärin.

        Vaahtoisista suista minulla ei ole havaintoja, mutta jos kuvaus mielestäsi yhteen sopii, niin kyllä se sitten sopii toiseenkin...

        Onneksi on tää netti. Hiljaisesta kansasta lähteekin ääntä aika tavalla.


      • korppis1
        bessie- kirjoitti:

        "Vasemmistolaista tekstiähän Kianto kirjoitti."
        Tuo jostain syystä tänne 28.6.2015 12:44 laittamasi Kianto-lainaus ei järin vasemmistolaista tekstiä taida olla?

        Mutta vakavissaan, ja todellakin kymmeniä vuosi sitten 'Punaisen viivan' lukeneena; edelleen minulla on sellainen hämärä mielikuva, ettei Kianto kirjoittanut siinä 'vasemmistolaisesti' eikä myöskään mitenkään myötämielisen 'kunnioittavaan' sävyyn Romppaisista? ja muista köyhistä.
        Voi olla, että muistikuvat ovat sekoittuneet ja olen väärässä, tai voi olla, että tavallaan muistan oikein, mutta olen heti alun perin ymmärtänyt väärin.

        Vaahtoisista suista minulla ei ole havaintoja, mutta jos kuvaus mielestäsi yhteen sopii, niin kyllä se sitten sopii toiseenkin...

        Onneksi on tää netti. Hiljaisesta kansasta lähteekin ääntä aika tavalla.

        Aikaisempi lainaus Kiantoa oli vuodelta 1918. Liekö punaiset polttaneet Ilmarin mökin. Punainen Viiva on kaunistelematonta tekstiä köyhyydestä. Kävin Afrikassa, keskuskatu muuttuu aina heinäkuun alussa markkinakaduksi, jossa myydään ylihintaan jonninjoutavaa. Löysin kuitenkin jotain sellaista josta pidin. Korsukahvio, komiat nuoret miehet vanhoissa asepuvuissa möivät nokipannukahvia ja lettuja. Meille syntyi hauska keskustelu Ilmari Kiannosta. Toinen miehistä koristeli lettuni punaisen viivan teemalla. Otin selfien jahka menen tietokoneelle käsittelen kuvaa ja pistän Facebookiin ;)


      • bessie-
        korppis1 kirjoitti:

        Aikaisempi lainaus Kiantoa oli vuodelta 1918. Liekö punaiset polttaneet Ilmarin mökin. Punainen Viiva on kaunistelematonta tekstiä köyhyydestä. Kävin Afrikassa, keskuskatu muuttuu aina heinäkuun alussa markkinakaduksi, jossa myydään ylihintaan jonninjoutavaa. Löysin kuitenkin jotain sellaista josta pidin. Korsukahvio, komiat nuoret miehet vanhoissa asepuvuissa möivät nokipannukahvia ja lettuja. Meille syntyi hauska keskustelu Ilmari Kiannosta. Toinen miehistä koristeli lettuni punaisen viivan teemalla. Otin selfien jahka menen tietokoneelle käsittelen kuvaa ja pistän Facebookiin ;)

        Nappasin tuosta yhden lapsuudenkodistani peräisin olevan kirjan, yhden niistä joita jo melkein pentuna paljon selasin ja aika paljon luinkin.

        Aleksis Kivestä Saima Harmajaan
        suomalaisten kirjailijain elämänkertoja

        617 kuvaa tekstissä
        48 syväpainoliitekuvaa

        "Tämän teoksen painoksesta on 500 kpl numeroitu ja varustettu toimittajien nimikirjoituksilla Tämä on 366
        Helsingissä Aleksis Kiven päivänä 1943.
        Albin Ahonen Martti Haavio V. I. Mikkonen

        Mielenkiintoinen kirja, esipuhe alkaa näin:
        Tämä teos pyrkii tutustuttamaan suomalaista lukijakuntaa suomalaisiin kirjailijoihin kirjailijoina ja vielä enemmän ihmisinä. Se haluaa kertoa, miten kirjailija löysi kutsumuksensa, miten hän työskentelee, missä ympäristössä hän työskentelee, millaisia hänen harrastuksensa ovat, ketkä ovat hänen ystävänsä, mitkä mielikirjansa jne.
        Menettelimme seuraavalla tavalla hankkiessamme teoksemme ainesta: mikäli kirjailija oli elossa, pyysimme häneltä niin yksityiskohtaista esittelyä kuin suinkin. Useimmat suhtautuivat pyyntöömme suopeasti ja lähettivät meille tarkoittamamme kirjoituksen; se saattoi olla lyhyt tai pitkä, kuiva, juhlallinen tai leikillinen, monesti se oli persoonallinen, niinkuin pitikin. Eräitä kirjailijoita haastattelimme. Eräiden kirjailijoiden ystävät ja sukulaiset pelastivat meidät aineksen puutteesta. Mutta turvauduimme tietysti myös painettuun sanaan ja etsimme käsiimme esim. sanoma- aikakauslehdistön kuvauksia ja arvosteluja asianomaisista kirjailijoista. Näin luetellun aineiston pohjalla on nyt ilmestyvä teos luotu. Lopullisen asun sille on antanut toimituskunta, vaikka kirjoittajina on ollut myös asiantuntijoita toimituskunnan ulkopuolelta.

        Tässä kirjassa Kianto kertoo omin sanoin, kuinka Punainen viiva sai alkunsa ja loppunsa. Sysäys taisi tulla Linnankosken Pakolaisista, sitä tosin ei Kianto itse sanonut.
        Silloin EteläSuomessa asuva Kianto tunsi yht'äkkiä voimakkaan kutsumuksen kirjoittaa rakkaasta nälkämaastaan. "Aloitan hyvin varovaisesti nimenomaan karhusta, joka siellä makaa hangen alla rajaseudulla tai joka juuri on valinnut piilopesänsä. Mitä minä tällä karhulla oikein teen? En kai karhusta aio koko kirjaa kirjoittaa? Enpä tietenkään - aikani kuviteltuani, miten se sinne rajakorpeen pesiytyi, sallin sataa lunta koko höskän päälle ja jätän metsän kuninkaan toistaiseksi lepäämään, vetämään syvää talviuntaan. Mutta minä aavistan, että minä tämän alkuilmiön, tämän 'mööpelin' vielä tarvitsen - ja nyt minä alan rohkeasti jutella m ö k i s t ä, joka tietysti sijaitsee siellä talviuntaan nukkuvan mesikämmenen lähettyvillä. . . ja nytpä alkaa aivoihini kohota k u v i a ukoista ja akoista, jotka tuossa kaukaisessa mökinrähjässä asuvat."

        Ja niin edelleen, tulipa kirjoitettua paljon ja muuten aika vauhdilla, mielenkiintoisempi kuvailunsa kirjan lopun syntymisestä jääköön, mahtaneeko ketään kiinnostaakaan.


        Eikös se mökki palanut kahdestikin, vai sekoilenkohan taas. Vakuuttamatonkin taisi olla.


    • En ole koskaan seurustellut tietoisesti psykopaatin kanssa. Heti kun asuintoverini paljasti todellisen luonteensa ostin liput mahdollisimman kauas. Olet turvassa nimimerkki "korppis".

      • minä.vaantässä

        Paloma sulla on oikeuden mukainen näkökanta mutta aivan sinisilmäinen ei tarvitse olla.


    • pakolaisiinkyllästynyt

      Rikollisia ne on kaikki , ovat lähteneet pakoon siksi etteivät joutuisi
      kotimaassa tuomiolle.

    • Nimimerkki "korppis" on lainaillut idolinsa Ilmari Kiannon palopuhetta jolla hän yrittää pestä omaa imagoaan sosialismin punamullasta vitivalkoiseksi yhdessä kulttuurihistoriamme dramaattisimmista takinkääntötempuista. Oma ego ja oma turvallisuus olivat tärkeämpiä kuin mitkään ideaalit. Hieman samantapainen juttu kuin hänen sikariaskin kanteen kirjoitamansa viesti venäläisille että kulkisivat hänen kotinsa ohi ja valloittaisivat hänen siskonsa huvilan joka oli itään. Rumia temppuja molemmat, vähän kuin ystäväksi tekeytyminen ja facebookista yksityistietojen levitteleminen kun ei enää ollutkaan niin kivaa. Minäkään en valehtele koskaan. Mutta periaatteistani en tingi: ole huoletta, kaikki salaisuutesi ovat turvassa. Vaikka tulisi itse korpikirjailija susijahtiin.

      • olenko.väärässä

        Korppi se kuuluisa kirjailia korven kätkössä.


      • Nimimerkki Paloma.ce.co, ei minulla ole salaisuuksia facebookissa. Julkista tietoa samaa kuin blogissanikin.


      • olenko.väärässä kirjoitti:

        Korppi se kuuluisa kirjailia korven kätkössä.

        Nimimerkki "korppis" kokee itsensä suuresn suomalaisen kirjailijan Ilmari Kiannon (korpikirjailija) avatariksi tai uudelleensyntymäksi nykyaikaan.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Nimimerkki "korppis" kokee itsensä suuresn suomalaisen kirjailijan Ilmari Kiannon (korpikirjailija) avatariksi tai uudelleensyntymäksi nykyaikaan.

        Lainaan ystävämme palstan toiselle Ruotsin mamulle osuvasti heitettyä kommenttia.

        Voisikko ystävällisesti vetää alahuulen pääsi yli ja nielaista.


      • Pirrejuupas
        korpikirjailija kirjoitti:

        Lainaan ystävämme palstan toiselle Ruotsin mamulle osuvasti heitettyä kommenttia.

        Voisikko ystävällisesti vetää alahuulen pääsi yli ja nielaista.

        Matalamielisyytesi menee alle arvoasteikon, korpikirjailija.


      • Korppis1
        Pirrejuupas kirjoitti:

        Matalamielisyytesi menee alle arvoasteikon, korpikirjailija.

        Korkeaotsaisuutesi on ihaltavaa tietyissä piireissä ei suinkaan kaikkialla.


    • rahat-ei-riitä

      Voi hyvät hyssykät. Jos maamme olisi hirveän rikas ja rahaa olisi syytää ympäri koko maailman köyhille ja kurjille, jopa elintasopakolaisille, niin ilomielin ottaisin kaikki vastaan, ketkä rajan yli tänne tulee.

      Meillä koko ajan leikataan lapsilta, eläkeläisiltä, veteraaneilta ja työttömiltä. Ymmärrän heidän katkeruutensa. Rahaa riittää näköjään elättää kaikki tänne tulevat, olivatpa sitten kiintiöpakolaisia tau muuten vain laittomasti rajan yli tulleita. Siellä on paljoin sellaisia, joilla ei ole ollut mitään hätää.

      Suurin osa, mitä näin TV.ssa, oli hyvin voivan näköisiä nuoria miehiä. Miksi he eivät ole turvaamassa omien perheittensä naisia ja lapsia kotimaissaan?

      Muslimit alkavat jo täällä mainostaa omaa uskontoaan ainoana oikeana uskontona. Mihin olemme menossa?

      Kunhan sitten kaikki nuo nuoret miehet ym:t ovat saaneet oleskeluoikeuden maassamme, alkaa koko suvun anominen tänne. Kyllä väkeä riittää, en vain tiedä, mistä ne rahat riittää. Oma väki on kohta kaikki ruokajonossa.

      Te, joitka heitä tänne haluatte, avatkaa kotinne ovet ja elättäkää heidät omilla tuloillanne!

      • eipahalla

        Ei minua ole haitanneet yhtään, voisit jutustella väliin jostain muusta alkaa olemaa jankutusta.


      • Pirrepäs

        Persujen palopuheita..ja aina sama nuotti, ts. meillä leikataan työttömiltä, eläkeläisiltä, lapsilta..jne., jne..ja menee kuin häkä päähän, ainakin joillein...

        Tosiasia kuitenki on että sitä saa mitä tilaa, olihan äsken vaalit, - siellä vaan kokoomus ja keskusta nyt leikkaa, ja persut muihen mukana....

        Voit yhtähyvin lopettaa nämä palopuheesi, nää on nähty..


      • de-meter
        Pirrepäs kirjoitti:

        Persujen palopuheita..ja aina sama nuotti, ts. meillä leikataan työttömiltä, eläkeläisiltä, lapsilta..jne., jne..ja menee kuin häkä päähän, ainakin joillein...

        Tosiasia kuitenki on että sitä saa mitä tilaa, olihan äsken vaalit, - siellä vaan kokoomus ja keskusta nyt leikkaa, ja persut muihen mukana....

        Voit yhtähyvin lopettaa nämä palopuheesi, nää on nähty..

        Eikö heiltä sitten leikata, Pirrepäs ? Ja eivätkö maahanmuuttajat aiheuta kustannuksia ? Nuohan ovat tosiasioita, miksi ne pitäisi kiistää ?

        Yleensä tähän vastataan, että Suomi on rikas maa, mutta onko se ? Valtionvelka on jo sitä luokkaa, että siihen on ollut pakko reagoida ja kai leikkauksia vastaan napistaan ja syntipukkeja haetaan.


      • de-meter kirjoitti:

        Eikö heiltä sitten leikata, Pirrepäs ? Ja eivätkö maahanmuuttajat aiheuta kustannuksia ? Nuohan ovat tosiasioita, miksi ne pitäisi kiistää ?

        Yleensä tähän vastataan, että Suomi on rikas maa, mutta onko se ? Valtionvelka on jo sitä luokkaa, että siihen on ollut pakko reagoida ja kai leikkauksia vastaan napistaan ja syntipukkeja haetaan.

        Ei se silleen kyllä mene, de-meter, että lesken ropo siirretään sellaisenaan pakolaisten hyysäämiseen jotka vain keinottelevat valehtelevat ja vaativat...nyt olet kyllä imenyt halla-ahojen propagandaa aamukahvissasi. Leikkaaminen ja varojen siirtely huonompiosaisten kukkaroista on tyypillisintä aikamme neoliberalismia jolla paikataan reikiä lainavaatteilla ja yhteiskunta polarisoituu edelleen. En minä ole tervettä ja tuottavaa talouspolitiikkaa vastaan, se on kaiken a ja o, mutta syyllistää jokunen harva ulkomaalainen ja heidän taloudellinen apunsa talouden haaksirikosta on harhaanjohtavaa ja vielä sinisilmäisempää kuin minun humanistinen idealismini.


      • de-meter
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ei se silleen kyllä mene, de-meter, että lesken ropo siirretään sellaisenaan pakolaisten hyysäämiseen jotka vain keinottelevat valehtelevat ja vaativat...nyt olet kyllä imenyt halla-ahojen propagandaa aamukahvissasi. Leikkaaminen ja varojen siirtely huonompiosaisten kukkaroista on tyypillisintä aikamme neoliberalismia jolla paikataan reikiä lainavaatteilla ja yhteiskunta polarisoituu edelleen. En minä ole tervettä ja tuottavaa talouspolitiikkaa vastaan, se on kaiken a ja o, mutta syyllistää jokunen harva ulkomaalainen ja heidän taloudellinen apunsa talouden haaksirikosta on harhaanjohtavaa ja vielä sinisilmäisempää kuin minun humanistinen idealismini.

        Nyt en kyllä saa selvää mistä puhut Paloma. "Jokunen harva ulkomaalainen" ?
        Nähdäkseni nyt puhutaan 8000 turvapaikan hakijasta (Maahanmuuttoviraston arvio tälle vuodelle).
        Kuka heitä on syyttänyt "taloutemme haaksirikosta" ? En osaa sanoa, millainen on "terve ja tuottava talouspolitiikka", mutta sitä kai tässä nyt haetaan asiantuntijoitten voimin ja leikkaukset ovat osa sitä prosessia. Noin suuren joukon vastaanottaminen tietää kuulemma budjettilisäystä, lisää velkaa kun pitäisi säästää.


      • de-meter kirjoitti:

        Nyt en kyllä saa selvää mistä puhut Paloma. "Jokunen harva ulkomaalainen" ?
        Nähdäkseni nyt puhutaan 8000 turvapaikan hakijasta (Maahanmuuttoviraston arvio tälle vuodelle).
        Kuka heitä on syyttänyt "taloutemme haaksirikosta" ? En osaa sanoa, millainen on "terve ja tuottava talouspolitiikka", mutta sitä kai tässä nyt haetaan asiantuntijoitten voimin ja leikkaukset ovat osa sitä prosessia. Noin suuren joukon vastaanottaminen tietää kuulemma budjettilisäystä, lisää velkaa kun pitäisi säästää.

        Kyllä sekin 8000 on todella vähäinen jengi jos vertaat miten paljon näiden pakolaisten naapurimaat joilla on usein vielä moninkertaisesti heikompi talous kuin Suomella, joutuvat majoittamaan ja ruokkimaan. Persut samoin kuin nää meidän omat populistit ovat ratsastaneet kansan suosioon ulkomaalaisvihamielisyyden lipun alla jonka he ovat naamioineet huolenkannoksi maan vähäosaisista ja tehneet pakolaisista syntipukin maan huonoon ekonomiaan ja etenkin eläkeläisten, työttömien, pientuloisten jne. huonoon tai huonontuneeseen asemaan syyttäen maahanmuuttajien vastaanoton, turvapaikan, koulutuksen, ylläpidon ja yhteiskuntaan integroitumisen olevan syypää siihen että rahat eivät riitä tai eivät tulee riittämään.
        Tiedät itsekin että kysymys on vain prioriteeteistä: rahaa on ja on aina ollut, mutta miten se jaetaan ja kuka rikastuu ja kuka köyhtyy on kansan valitsemien poliitikkojen tekemisiä.
        Kyllä leikattavaa löytyy, mutta onko se pakko ottaa niiltä joilla on kaikkein vähiten? Mielessäni on edelleenkin Islannin talouden romahtaminen ja miten se korjattiin ankarilla rohdoilla riistämättä lesken ropoa ja pysäyttämällä rahavirrat ulos maasta.


      • eppu2
        de-meter kirjoitti:

        Nyt en kyllä saa selvää mistä puhut Paloma. "Jokunen harva ulkomaalainen" ?
        Nähdäkseni nyt puhutaan 8000 turvapaikan hakijasta (Maahanmuuttoviraston arvio tälle vuodelle).
        Kuka heitä on syyttänyt "taloutemme haaksirikosta" ? En osaa sanoa, millainen on "terve ja tuottava talouspolitiikka", mutta sitä kai tässä nyt haetaan asiantuntijoitten voimin ja leikkaukset ovat osa sitä prosessia. Noin suuren joukon vastaanottaminen tietää kuulemma budjettilisäystä, lisää velkaa kun pitäisi säästää.

        Niin se menee. Ei täällä kukaan ilmaiseksi elä. Aina joku maksaa. Ja se joku on veronmaksajat.
        Entä nämä nuoret miehet sitten, miksi he ovat tänne tulleet, kun lähtevät isiksen riveihin sotimaan. Kysymysmerkki.
        Minusta ´´rahateiriitä´´´puhuu ihan asiaa.
        Kuinka moni oikeasti ottaisi hoiteisiinsa ja huolehtisi yksityisesti vierasmaalaisista.
        Pitäisi mennä ihan itseensä ja kysyä. Oikeastiko tekisin sen?
        Kyllä minullakin on hienoja idealistisia ajatuksia, mutta teidän, että arkitodellisuus on toisen näköinen.


      • de-meter
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä sekin 8000 on todella vähäinen jengi jos vertaat miten paljon näiden pakolaisten naapurimaat joilla on usein vielä moninkertaisesti heikompi talous kuin Suomella, joutuvat majoittamaan ja ruokkimaan. Persut samoin kuin nää meidän omat populistit ovat ratsastaneet kansan suosioon ulkomaalaisvihamielisyyden lipun alla jonka he ovat naamioineet huolenkannoksi maan vähäosaisista ja tehneet pakolaisista syntipukin maan huonoon ekonomiaan ja etenkin eläkeläisten, työttömien, pientuloisten jne. huonoon tai huonontuneeseen asemaan syyttäen maahanmuuttajien vastaanoton, turvapaikan, koulutuksen, ylläpidon ja yhteiskuntaan integroitumisen olevan syypää siihen että rahat eivät riitä tai eivät tulee riittämään.
        Tiedät itsekin että kysymys on vain prioriteeteistä: rahaa on ja on aina ollut, mutta miten se jaetaan ja kuka rikastuu ja kuka köyhtyy on kansan valitsemien poliitikkojen tekemisiä.
        Kyllä leikattavaa löytyy, mutta onko se pakko ottaa niiltä joilla on kaikkein vähiten? Mielessäni on edelleenkin Islannin talouden romahtaminen ja miten se korjattiin ankarilla rohdoilla riistämättä lesken ropoa ja pysäyttämällä rahavirrat ulos maasta.

        Onko 8000 vähän vai paljon riippuu kai siitä mihin sitä vertaa, mihin määrän suhteuttaa. Jos kyse on Suomen valtion taloudesta, 8000 uutta turvapaikan hakijaa on 4000 enemmän kuin viime vuonna eli kyllä se aika ison lisäyksen tekee menoihin, joista nyt muutenkin pitää tinkiä.

        Tuolla aiemmin nimimerkki "globalisaatio" visioi aika hyvin mitä tuon määrän vastaanottamisesta voi seurata.
        "Rahaa on ja on aina ollut" on minusta samanlainen klisee kuin "Suomi on rikas maa". Ylivelkaantunut se minun silmissäni on ja tervettä on yrittää saada talous tasapainoon myös säästökohteita etsien.
        Tietysti vierasmaalaiset on helppo nähdä syntipukkeina, "viimeksitulleet" firmoistakin potkitaan ulos ensimmäisinä kun menoissa pitää säästää ja se on yleensä aika hyväksytty toimintatapa.

        Tässä kai nyt on kuitenkin kyse humanitäärisestä avusta, jonka tarve tuntuu lisääntyvän räjähdysmäisesti. Se, että määristä ja kustannuksista puhutaan, ei ole mielestäni mitään propagandaa vaan valmistautumista väistämättömään, vähän kuin budjetin tekoa: lasketaan käytettävissä olevat varat ja päätetään, mihin ne sijoitetaan. "Kotimaan kohteet" ovat kai nyt aina listan kärjessä, mutta EU:iin kuuluvana maana, myös meillä on tuo "vapaaehtoinen pakko" ottaa tietty määrä turvapaikan hakijoita.
        Heidän kanssaan sitten selvitään miten selvitään, mutta helppoa se ei tule olemaan. Nimimerkki globalisaatio, rahat-ei-riitä ja eppu2 nyt ainakin valottivat osaa tuosta problematiikasta.


      • de-meter kirjoitti:

        Onko 8000 vähän vai paljon riippuu kai siitä mihin sitä vertaa, mihin määrän suhteuttaa. Jos kyse on Suomen valtion taloudesta, 8000 uutta turvapaikan hakijaa on 4000 enemmän kuin viime vuonna eli kyllä se aika ison lisäyksen tekee menoihin, joista nyt muutenkin pitää tinkiä.

        Tuolla aiemmin nimimerkki "globalisaatio" visioi aika hyvin mitä tuon määrän vastaanottamisesta voi seurata.
        "Rahaa on ja on aina ollut" on minusta samanlainen klisee kuin "Suomi on rikas maa". Ylivelkaantunut se minun silmissäni on ja tervettä on yrittää saada talous tasapainoon myös säästökohteita etsien.
        Tietysti vierasmaalaiset on helppo nähdä syntipukkeina, "viimeksitulleet" firmoistakin potkitaan ulos ensimmäisinä kun menoissa pitää säästää ja se on yleensä aika hyväksytty toimintatapa.

        Tässä kai nyt on kuitenkin kyse humanitäärisestä avusta, jonka tarve tuntuu lisääntyvän räjähdysmäisesti. Se, että määristä ja kustannuksista puhutaan, ei ole mielestäni mitään propagandaa vaan valmistautumista väistämättömään, vähän kuin budjetin tekoa: lasketaan käytettävissä olevat varat ja päätetään, mihin ne sijoitetaan. "Kotimaan kohteet" ovat kai nyt aina listan kärjessä, mutta EU:iin kuuluvana maana, myös meillä on tuo "vapaaehtoinen pakko" ottaa tietty määrä turvapaikan hakijoita.
        Heidän kanssaan sitten selvitään miten selvitään, mutta helppoa se ei tule olemaan. Nimimerkki globalisaatio, rahat-ei-riitä ja eppu2 nyt ainakin valottivat osaa tuosta problematiikasta.

        Olen myös kanssanne pakolaisvirroista niiden tuomista ongelmista täysin samaa mieltä. Minulla on muutakin vertailupohjaa kuin oma elämäni. Hollanti on kirjaimellisesti jo kusessa.


      • de-meter kirjoitti:

        Onko 8000 vähän vai paljon riippuu kai siitä mihin sitä vertaa, mihin määrän suhteuttaa. Jos kyse on Suomen valtion taloudesta, 8000 uutta turvapaikan hakijaa on 4000 enemmän kuin viime vuonna eli kyllä se aika ison lisäyksen tekee menoihin, joista nyt muutenkin pitää tinkiä.

        Tuolla aiemmin nimimerkki "globalisaatio" visioi aika hyvin mitä tuon määrän vastaanottamisesta voi seurata.
        "Rahaa on ja on aina ollut" on minusta samanlainen klisee kuin "Suomi on rikas maa". Ylivelkaantunut se minun silmissäni on ja tervettä on yrittää saada talous tasapainoon myös säästökohteita etsien.
        Tietysti vierasmaalaiset on helppo nähdä syntipukkeina, "viimeksitulleet" firmoistakin potkitaan ulos ensimmäisinä kun menoissa pitää säästää ja se on yleensä aika hyväksytty toimintatapa.

        Tässä kai nyt on kuitenkin kyse humanitäärisestä avusta, jonka tarve tuntuu lisääntyvän räjähdysmäisesti. Se, että määristä ja kustannuksista puhutaan, ei ole mielestäni mitään propagandaa vaan valmistautumista väistämättömään, vähän kuin budjetin tekoa: lasketaan käytettävissä olevat varat ja päätetään, mihin ne sijoitetaan. "Kotimaan kohteet" ovat kai nyt aina listan kärjessä, mutta EU:iin kuuluvana maana, myös meillä on tuo "vapaaehtoinen pakko" ottaa tietty määrä turvapaikan hakijoita.
        Heidän kanssaan sitten selvitään miten selvitään, mutta helppoa se ei tule olemaan. Nimimerkki globalisaatio, rahat-ei-riitä ja eppu2 nyt ainakin valottivat osaa tuosta problematiikasta.

        "de-meter"

        "vapaaehtoinen pakko"

        Joukkojen eessä, kuolevan nuorison näät.
        Puolesta heimosikin.
        Jotenkin noin meni se vanha laulu.
        Pitäisi määritellä mikä heimoista on se tärkein.
        Onko oikein, että määrittelyn historiaan jää Suomen-heimo?
        Vai joku toinen...

        "Jos käteesi koskee, anna sen koskea vielä hetki"


        H.


      • de-meter
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olen myös kanssanne pakolaisvirroista niiden tuomista ongelmista täysin samaa mieltä. Minulla on muutakin vertailupohjaa kuin oma elämäni. Hollanti on kirjaimellisesti jo kusessa.

        Hollanti on varmasti hyvä esimerkki, korppis, siellä ollaan jo pitemmällä, nähdään seuraukset paremmin. Joka ne nyt sitten haluaa nähdä...


      • de-meter
        hunksz kirjoitti:

        "de-meter"

        "vapaaehtoinen pakko"

        Joukkojen eessä, kuolevan nuorison näät.
        Puolesta heimosikin.
        Jotenkin noin meni se vanha laulu.
        Pitäisi määritellä mikä heimoista on se tärkein.
        Onko oikein, että määrittelyn historiaan jää Suomen-heimo?
        Vai joku toinen...

        "Jos käteesi koskee, anna sen koskea vielä hetki"


        H.

        Meinaatkos, että meidän urhot tallautuu tulevien jalkoihin, hunksi ?
        Niin käy, jos on käydäkseen.


      • de-meter kirjoitti:

        Meinaatkos, että meidän urhot tallautuu tulevien jalkoihin, hunksi ?
        Niin käy, jos on käydäkseen.

        "de-meter"

        Niin no...
        on toi korppis ihan sairasta elämää :)

        "Jos et muuhun voi koskaan olla, ole edes sillaksi"

        H.


      • Pirrepäs
        de-meter kirjoitti:

        Onko 8000 vähän vai paljon riippuu kai siitä mihin sitä vertaa, mihin määrän suhteuttaa. Jos kyse on Suomen valtion taloudesta, 8000 uutta turvapaikan hakijaa on 4000 enemmän kuin viime vuonna eli kyllä se aika ison lisäyksen tekee menoihin, joista nyt muutenkin pitää tinkiä.

        Tuolla aiemmin nimimerkki "globalisaatio" visioi aika hyvin mitä tuon määrän vastaanottamisesta voi seurata.
        "Rahaa on ja on aina ollut" on minusta samanlainen klisee kuin "Suomi on rikas maa". Ylivelkaantunut se minun silmissäni on ja tervettä on yrittää saada talous tasapainoon myös säästökohteita etsien.
        Tietysti vierasmaalaiset on helppo nähdä syntipukkeina, "viimeksitulleet" firmoistakin potkitaan ulos ensimmäisinä kun menoissa pitää säästää ja se on yleensä aika hyväksytty toimintatapa.

        Tässä kai nyt on kuitenkin kyse humanitäärisestä avusta, jonka tarve tuntuu lisääntyvän räjähdysmäisesti. Se, että määristä ja kustannuksista puhutaan, ei ole mielestäni mitään propagandaa vaan valmistautumista väistämättömään, vähän kuin budjetin tekoa: lasketaan käytettävissä olevat varat ja päätetään, mihin ne sijoitetaan. "Kotimaan kohteet" ovat kai nyt aina listan kärjessä, mutta EU:iin kuuluvana maana, myös meillä on tuo "vapaaehtoinen pakko" ottaa tietty määrä turvapaikan hakijoita.
        Heidän kanssaan sitten selvitään miten selvitään, mutta helppoa se ei tule olemaan. Nimimerkki globalisaatio, rahat-ei-riitä ja eppu2 nyt ainakin valottivat osaa tuosta problematiikasta.

        Demeter, tästäkin kommentista saa käsityksen että turvapaikanhakijat olisivat jo maahanmuuttavia henkilöitä..


      • de-meter
        Pirrepäs kirjoitti:

        Demeter, tästäkin kommentista saa käsityksen että turvapaikanhakijat olisivat jo maahanmuuttavia henkilöitä..

        Olet oikeassa, Pirrepäs. Olisi pitänyt olla tarkempi. Ajatukseni oli, että heti kättelyssä 8000 turvapaikan hakijaa työllistävät virkakoneistoa melkoisesti ja tuossa lukemassani artikkelissa Maahanmuuttovirastokin katsoi, että entisillä resursseilla ei pärjätä - siis virkamiehiä - ja kuluja - tulee lisää.

        Ja vaikka osa tulokkaista ei saisi turvapaikkaa niin he ovat kuitenkin olleet täällä "säilössä", ylöspidossa, anomuksen käsittelyajan, joka saattaa venyä jopa kahteen vuoteen, ylikin. Tämä tieto on kyllä tarkistamaton ja saattaa olla vanhentunut...
        Jos puolet tuosta 8000:sta jää tänne, alkaa kotouttaminen, mikä ei ole halpaa sekään ja lisäksi saattaa vielä tulla perheiden yhdistämisiä.

        Kuten itsekin sanot tuolla myöhemmin, me emme oikeastaan tarvitse ammattitaidotonta väkeä tänne, joten saattaa olla että suurin osa turvapaikan saaneista jää meidän sosiaaliturvan varaan. Tämänhän voi tietenkin katsoa humanitääriseksi avuksi, mutta jos se takaa paremman elintason muualta tulleille kuin meidän omille köyhille niin on minusta aika luonnollista, että se herättää katkeruutta.


    • Nittamunax

      Mikseivät mene Venäjältä hakemaan turvapaikkaa? Siellä on tilaa paljon enemmän kuin täällä.

      • harashoo

        Ei mahdu enään;) Venäjällä on pelkästään kiinalaisia siirtolaisia n.10 miljoonaa.
        Moskovan alueella arvellaan olevan n.3,5 miljoonaa siirtolaista, suurinosa laittomasti.


      • att2

        Varmaan totta.

        Mitä tarvitaan Aataua ja elämää.


      • 1eero

        Jos Stalin olisi elossa varmasti järjestäisi Siperiaan hyviä lepoleirejä 100 miljoonalle, Putinista hänestä ei koskaan tiedä voi olla jo suunnitelmat.


      • Pirrepäs

        Toivottavasti meidät ottaa joku vastaan kun/jos Venäjä sattuisi miehittämään tämä etupiirikseen ilmoittamansa armaan Suomen maamme..


    • att2

      Kyllä Suomeen 1 miljoonaa heti mahtuu ja sitä ei kukaan huomaa.

      • hav2

        Kyllä siellä on tuolla nelostien varressa hyviä tontin paikkoja, sinne vain kaikki pakolaiset rakentamaan uutta tulevaisuutta. Miksi ne kaikki pitää sijoittaa kaupunkeihin ihmisten vaivoiksi.
        Ne tontit korvessa kelpasivat aikoinaan suomalaisille evakoillekin, miksi ei näitä hyödyttömiä vieraita voida pitää saman arvoisina, miksi heitä pitää paapoa kuin kultaa kämmenellä. *Tällä menolla loppuu rahat ja joudutaan tekemään kreikat.


      • uusinimimerkki
        hav2 kirjoitti:

        Kyllä siellä on tuolla nelostien varressa hyviä tontin paikkoja, sinne vain kaikki pakolaiset rakentamaan uutta tulevaisuutta. Miksi ne kaikki pitää sijoittaa kaupunkeihin ihmisten vaivoiksi.
        Ne tontit korvessa kelpasivat aikoinaan suomalaisille evakoillekin, miksi ei näitä hyödyttömiä vieraita voida pitää saman arvoisina, miksi heitä pitää paapoa kuin kultaa kämmenellä. *Tällä menolla loppuu rahat ja joudutaan tekemään kreikat.

        Mitä vaivaa pakolaiset ovat sinulle aiheuttaneet ?
        Ennen loppuu koiran perseestä kusi kuin valtiolta rahat.


      • korppis1
        uusinimimerkki kirjoitti:

        Mitä vaivaa pakolaiset ovat sinulle aiheuttaneet ?
        Ennen loppuu koiran perseestä kusi kuin valtiolta rahat.

        Kohta saadaan nähdä väitteesi, loppuuko kreikan koirilta kusi vai valtion säkistä raha. Odotellaan.


      • uusinimimerkki
        korppis1 kirjoitti:

        Kohta saadaan nähdä väitteesi, loppuuko kreikan koirilta kusi vai valtion säkistä raha. Odotellaan.

        Oli kai vaikeaa, mutta puhe oli Suomen valtiosta.
        Suomen valtion varat ovat n.100 miljardia suuremmat kuin valtionvelka.


    • Viatonsivullinen

      Jos raamatun ennustuksiin uskoo, on tämä vasta alkua.
      En ole kovin hyvin lukenut, ei minulla olisi oikeutta, näin vaan olen kuullut. Paremmalla ajalla otan tuon tarkemmin selville, vai onko joku
      joka tietää asiasta? Siis jatkuvasta kansainvaelluksesta tulevaisuudessa.

      • ent.siivoojaparka

        Mitäköhän kohtaa mahdat tarkoittaa?
        Minulle tulee ensimmäisenä mieleen Danielin kirjan 2:43 (kuvapatsas, sen jalat ja varpaat)
        "Että sinä näit rautaa olevan saven seassa, se merkitsee, että vaikka ne sekaantuvat toisiinsa ihmissiemenellä, ne eivät yhdisty toinen toiseensa, niinkuin ei rautakaan sekaannu saveen."

        e.sp (lähes pappi)


      • de-meter
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Mitäköhän kohtaa mahdat tarkoittaa?
        Minulle tulee ensimmäisenä mieleen Danielin kirjan 2:43 (kuvapatsas, sen jalat ja varpaat)
        "Että sinä näit rautaa olevan saven seassa, se merkitsee, että vaikka ne sekaantuvat toisiinsa ihmissiemenellä, ne eivät yhdisty toinen toiseensa, niinkuin ei rautakaan sekaannu saveen."

        e.sp (lähes pappi)

        Entäs Ilmestyskirja ? Lopun aikoja kai sen sanotaan kuvaavan ja aika moni on sovittanut sitä tähän aikaan.


      • ent.siivoojaparka
        de-meter kirjoitti:

        Entäs Ilmestyskirja ? Lopun aikoja kai sen sanotaan kuvaavan ja aika moni on sovittanut sitä tähän aikaan.

        Niinhän se. Danielin kirja ja Ilmestyskirja tukevat niissä ennustuksissa toinen toistaan.
        Koska se lopunaika sitten jo alkoi? Mitenhän se määritellään, kun kummankin ennustukset ovat aika pitkältä ajalta. Mutta jos Raamattuun uskoo ja seuraa jo toteutuneita ennustuksia, niin hyvin vähän niistä on enää toteutumatta, kunnes tulee loppu.
        Minä en oikein tuota nykyistä kansainvaellusta löydä lopunajan merkkinä kummastakaan ilma minua viisaampia. Tuo siteeraukseni Danielin kirjasta viittaa mielestäni jo aikaisempiin kansanvaelluksiin Eurooppaan ja Euroopan yritykseen yhdistyä erilaisten kansojen sekoituksista huolimatta. Raamatun mukaan yhtenäistä Eurooppaa ei ehdi tulla koskaan. Rakoileehan se ja rakoilee, eikä kaikki Euroopan maat edes ole EU:ssa nytkään.

        e.sp (lähes pappi)


      • Viatonsivullinen

        Ihmiset kulkevat yli rajojen sinne missä on ravintoa, siis sen takia.
        Pitäisi tulla myös kaikille sama kieli. Eihän se ihme ole jos kuljetaan kaikenaikaa, että sama kieli tulee. Jotenkin näyttää että siihen suuntaan oltaisi menossa, olen ajatellut itsekseni niin. Mene ja tiedä
        näistä, ilmaisin vain sen mikä on jäänyt jostain mieleen.


      • Pirrepäs
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Niinhän se. Danielin kirja ja Ilmestyskirja tukevat niissä ennustuksissa toinen toistaan.
        Koska se lopunaika sitten jo alkoi? Mitenhän se määritellään, kun kummankin ennustukset ovat aika pitkältä ajalta. Mutta jos Raamattuun uskoo ja seuraa jo toteutuneita ennustuksia, niin hyvin vähän niistä on enää toteutumatta, kunnes tulee loppu.
        Minä en oikein tuota nykyistä kansainvaellusta löydä lopunajan merkkinä kummastakaan ilma minua viisaampia. Tuo siteeraukseni Danielin kirjasta viittaa mielestäni jo aikaisempiin kansanvaelluksiin Eurooppaan ja Euroopan yritykseen yhdistyä erilaisten kansojen sekoituksista huolimatta. Raamatun mukaan yhtenäistä Eurooppaa ei ehdi tulla koskaan. Rakoileehan se ja rakoilee, eikä kaikki Euroopan maat edes ole EU:ssa nytkään.

        e.sp (lähes pappi)

        Minusta näissä maahanmuutto asioissa ei kannata edes lainata mitään kohtaa raamatusta; raamatussa puhutaan armeliaisuudesta, nälkäisen ruokkimisesta, turvan antamisesta kodittomille jne., sanotaanhan siellä mm. "minkä teet heille (hädässä oleville jne.), teet sen minulle", noin suunnilleen Jeesus puhui.


      • de-meter
        Pirrepäs kirjoitti:

        Minusta näissä maahanmuutto asioissa ei kannata edes lainata mitään kohtaa raamatusta; raamatussa puhutaan armeliaisuudesta, nälkäisen ruokkimisesta, turvan antamisesta kodittomille jne., sanotaanhan siellä mm. "minkä teet heille (hädässä oleville jne.), teet sen minulle", noin suunnilleen Jeesus puhui.

        Hyvä pointti, Pirrepäs. Taitaa vain olla niin, että sitä mukaa kuin ihmisen tietoisuus kasvaa, hänen armeliaisuutensa vähenee. Hän on näkevinään, että hyvän tekeminen voi johtaa huonoon lopputulokseen ja pahalta näyttävä voi muuttua hyväksi jatkossa.
        Jos annat juopolle ryypyn, teet hänelle hetkellisesti hyvää, mutta silti tuo teko ei häntä rakenna.


      • Pirrepäs
        de-meter kirjoitti:

        Hyvä pointti, Pirrepäs. Taitaa vain olla niin, että sitä mukaa kuin ihmisen tietoisuus kasvaa, hänen armeliaisuutensa vähenee. Hän on näkevinään, että hyvän tekeminen voi johtaa huonoon lopputulokseen ja pahalta näyttävä voi muuttua hyväksi jatkossa.
        Jos annat juopolle ryypyn, teet hänelle hetkellisesti hyvää, mutta silti tuo teko ei häntä rakenna.

        Ehdollistavasta auttamisesta ei taittu Raammatussa muistaa kertoakaan.


      • de-meter
        Pirrepäs kirjoitti:

        Ehdollistavasta auttamisesta ei taittu Raammatussa muistaa kertoakaan.

        Taisi olla vähän tuntematon käsite siihen aikaan (ehdollistava auttaminen).
        Fariseukset Jeesus kuitenkin tuomitsi joka käänteessä..))


    • sitä.mieltä

      Minkä lopun aika, moniselitteinen, ihminen uusi tulokas pallolla tellus pärjäisi paremmin ilman meitä mutta raamatun mukan kehoitettiin lisääntykää ja täyttäkää maa. On laskettu väestön kasvavan 10 miljaardiin kestämätön luku näin pakolais ynnä muuten paikkaansa hakevien massat. Todennäköisesti jonkinlainen lopunaika on väistämätön lopullinen tuho tulee siitä ei pääee yli eikä ympäri.

      • ent.siivoojaparka

        Hyvä, että edes jossain asiassa ihminen on noudattanut Raamatun kehoitusta. Eikö tämä jo ala tuolla menolla kohta olla täynnä ja tarkoituksensa suorittanut.
        Onkohan siitä muuten Koraanissa minkälainen kehoitus (en muista vaikka olen senkin lukenut) vai onko siitä rangaistuksen uhalla oikein määräys, koska siihen uskovat näkyvät ottavan enemmän tosissaan tämän maapallon täyttämisen?


      • 1eero
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Hyvä, että edes jossain asiassa ihminen on noudattanut Raamatun kehoitusta. Eikö tämä jo ala tuolla menolla kohta olla täynnä ja tarkoituksensa suorittanut.
        Onkohan siitä muuten Koraanissa minkälainen kehoitus (en muista vaikka olen senkin lukenut) vai onko siitä rangaistuksen uhalla oikein määräys, koska siihen uskovat näkyvät ottavan enemmän tosissaan tämän maapallon täyttämisen?

        Uskovilla on siunaus lapsien saamiseen, seksi on vain lisääntymistä varten.


    • Pirrepäs

      http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html#kansalaisuus

      Tässä linkki sivuille josta näkee kuinka monta ulkomaan immeistä meille on esim. kaikkiaan tullut tai päässyt 2013, -mistähän tuo luku 8000 on oikein lähtöisin täällä keskusteluissa? Tosin ulkomaalaisia on kaikkiaan tuo n. 8000 mutta heistähän on vain pieni osa pakolaisia tai turvapaikan hakijoita.

      • Pirrepäs

      • de-meter
        Pirrepäs kirjoitti:

        Ja tässä asiasta lisää faktatietoa, ei luulotteluja ja agitaattorien antamaa huuhaa tietoa.
        http://www.kotouttaminen.fi/kotouttaminen/pakolaisten_vastaanotto/kiintiopakolaiset/valinta

        Jos luit vastauksia, Pirrejuupas, niistä kyllä ilmeni, että 8000 oli Maahanmuuttoviraston arvio turvapaikanhakijoista vuodelle 2015.
        Uskon, että arvio tehdään asiantuntijoiden toimesta ja perustuu alkuvuoden lukuihin ja yleiseen maailmantilanteeseen.
        Linkissäsi oli tietoa edellisiltä vuosilta ja niissä pakolaiset ja turvapaikan hakijat oli niputettu yhteen, joten ne eivät mielestäni valaise tilannetta, josta nyt on puhe: turvapaikan hakijoiden määrän räjähdysmäisestä kasvusta. Siitä nyt kantaa huolta valtiovaltakin, joten eivät tässä pelkät agitaattorit ole liikkeellä "luulottelemassa ja huuhaa-tietoa välittämässä".


      • Pirrepäs

        Vastauksistako, en ottanut vastauksia muuten huomioon kuin ihmetellen että mistä nuo luvut on peräisin.


      • Pirrepäs

        Niin Demeter, mistä tuo huikea luku on otettu, - mie kyllä uskon enempi Tilastokeskuksen lukuihin kuin ennustuksiin joskus ehkä 2015 sta, vai onko se jo toteutunutta faktaa?


      • siilimuori
        Pirrepäs kirjoitti:

        Vastauksistako, en ottanut vastauksia muuten huomioon kuin ihmetellen että mistä nuo luvut on peräisin.

        "en ottanut vastauksia muuten huomioon"
        Heh, kannattaisiko ottaa ennen kuin alkaa selvä pässinlihaa muutoin jankuttamaan.


      • siilimuori
        Pirrepäs kirjoitti:

        Niin Demeter, mistä tuo huikea luku on otettu, - mie kyllä uskon enempi Tilastokeskuksen lukuihin kuin ennustuksiin joskus ehkä 2015 sta, vai onko se jo toteutunutta faktaa?

        No mitäpä luulet, onko arvio tulevalle vuodelle toteutuma vai ennuste?


      • Pirrepäs
        siilimuori kirjoitti:

        No mitäpä luulet, onko arvio tulevalle vuodelle toteutuma vai ennuste?

        Siilimuori, luin tilastokeskuksen sivuilta toteutuneet maahan muuttaneet ulkomaalaiset, ja olin käsittävinäni että esim. somaleja oli Suomessa -1,1 % ttia vähemmän kuin edellisenä vuonna, eli vuodesta 2013 sta.

        Kuinka Sinä luet tuota tilastokeskuksen julkaisua, josta laitoin linkin tähän ketjuun?


      • Pirrepäs

        Lisään, että esim. nuo kaikki somalit eivät ole tulleet maahamme vuonna 2013, olin ymmärtävinäni niin :)


      • Pirrepäs
        siilimuori kirjoitti:

        No mitäpä luulet, onko arvio tulevalle vuodelle toteutuma vai ennuste?

        Vieläkin lisään ja vastaan, että meille ei oteta (kuulemma) esim. kiintiöpakolaisia edes sitä määrää jonka olemme sitoutuneet kansainvälisellä sopimuksella ottamaan, muistaakseni toteutuva olisi n. vajaa 800 EU:n vaatimat "venepakolaiset", olisiko niin että yhteensä jotain 1000 ihmistä.


      • de-meter
        Pirrepäs kirjoitti:

        Vastauksistako, en ottanut vastauksia muuten huomioon kuin ihmetellen että mistä nuo luvut on peräisin.

        Linkissäsi oli tietoa edellisiltä vuosilta ja niissä pakolaiset ja turvapaikan hakijat oli niputettu yhteen, joten ne eivät mielestäni valaise tilannetta, josta nyt on puhe: turvapaikan hakijoiden määrän räjähdysmäisestä kasvusta


      • Pirrepäs
        de-meter kirjoitti:

        Linkissäsi oli tietoa edellisiltä vuosilta ja niissä pakolaiset ja turvapaikan hakijat oli niputettu yhteen, joten ne eivät mielestäni valaise tilannetta, josta nyt on puhe: turvapaikan hakijoiden määrän räjähdysmäisestä kasvusta

        Niin voihan niitä hakijoita olla, mutta eihän heitä maahamme oteta kuin tietty määrä, ja eikös se ole jo hallituksenkin päätös että kiintiöpakolaisten määrrää vähennetään, - kukkaa puhunu 8000 tuhannesta uudesta pakolasesta Suomeen...ihan tuulesta temmattu luku.


      • de-meter
        de-meter kirjoitti:

        Linkissäsi oli tietoa edellisiltä vuosilta ja niissä pakolaiset ja turvapaikan hakijat oli niputettu yhteen, joten ne eivät mielestäni valaise tilannetta, josta nyt on puhe: turvapaikan hakijoiden määrän räjähdysmäisestä kasvusta

        Vielä kerran: tässä ketjussa käsiteltiin mielestäni turvapaikan hakijoita, ei pakolaisia ja luku 8000 oli Maahanmuuttoviraston arvio vuodelle 2015.


      • Pirrepäs
        de-meter kirjoitti:

        Vielä kerran: tässä ketjussa käsiteltiin mielestäni turvapaikan hakijoita, ei pakolaisia ja luku 8000 oli Maahanmuuttoviraston arvio vuodelle 2015.

        Niin ..hakijoita varmaan on, - olisiko heissä myös pakolaisia, siis maastaan sotaa pakoon lähteneitä, esim. Syyriasta, vai eikö pakolaisleireillä oleviakin kutsuta turvapaikanhakijoiksi...


      • Pirrepäs

        Kävin lukemassa tuon jutun, ja tosiaan Maahanmuuttovirastosta kertoi että tunkua on, oliko se tammikuusta kesäkuun loppuun n. 2000 hakijaa oli paikalla. Sehän se tuntuu olevan ongelma kun heidät täytyy ottaa tänne odottamaan päätöstä, ja resussit ei riitä majoitukseen, senminkään kuin hakemusten käsittelyynkään, mutta pitää palkata työvoimaa lisää että asiat sujuu nopeammin, tyhjiä kouluja meillä riittää tilapäisiksi majoituspaikoiksi.

        Kurjaa kun aloituksessa ei mainittu Maahanmuuttovirastosta saaduista turvapaikanhakijoiden ihmismääristä - luvuista, vaikka se onkin eri asian kuin maahan sitten muuttavat.


      • de-meter
        Pirrepäs kirjoitti:

        Kävin lukemassa tuon jutun, ja tosiaan Maahanmuuttovirastosta kertoi että tunkua on, oliko se tammikuusta kesäkuun loppuun n. 2000 hakijaa oli paikalla. Sehän se tuntuu olevan ongelma kun heidät täytyy ottaa tänne odottamaan päätöstä, ja resussit ei riitä majoitukseen, senminkään kuin hakemusten käsittelyynkään, mutta pitää palkata työvoimaa lisää että asiat sujuu nopeammin, tyhjiä kouluja meillä riittää tilapäisiksi majoituspaikoiksi.

        Kurjaa kun aloituksessa ei mainittu Maahanmuuttovirastosta saaduista turvapaikanhakijoiden ihmismääristä - luvuista, vaikka se onkin eri asian kuin maahan sitten muuttavat.

        Aivan, aloituksesta puuttui lähde ja kun käsitteet ovat vielä vähän vieraita, tulee helposti ajatus, että maahan tulee 8000 maahanmuuttajaa.
        Noista tilastokeskuksen linkeistä oli nähtävissä, että aika iso osa turvapaikan hakijoista jää sitä ilman.
        Toisaalta, kun meillä on tuo "vapaaehtoinen pakko" ottaa myös tietty määrä Välimeren maihin Afrikasta tulevia "siirtolaisia" niin väkeä tänne kyllä on tulossa, millä statuksella, se jää nähtäväksi.


      • Pirrepäs
        de-meter kirjoitti:

        Aivan, aloituksesta puuttui lähde ja kun käsitteet ovat vielä vähän vieraita, tulee helposti ajatus, että maahan tulee 8000 maahanmuuttajaa.
        Noista tilastokeskuksen linkeistä oli nähtävissä, että aika iso osa turvapaikan hakijoista jää sitä ilman.
        Toisaalta, kun meillä on tuo "vapaaehtoinen pakko" ottaa myös tietty määrä Välimeren maihin Afrikasta tulevia "siirtolaisia" niin väkeä tänne kyllä on tulossa, millä statuksella, se jää nähtäväksi.

        Keskustelun edetessä tuo 8000 turvapaikan hakijaa muuttui maahanmuuttajiksi, ja paniikki oli valmis :)

        Afrikasta tulevat ja siis EU:n velvoittamat "siirtolaiset" luultavasti (muistaakseni) sisällytetään Suomen kiintiöpakolaisten määrään, - ainakin tämän suuntaista harkintaa olin ymmärtävinäni, luin lehdistä...


      • Korppis1
        Pirrepäs kirjoitti:

        Keskustelun edetessä tuo 8000 turvapaikan hakijaa muuttui maahanmuuttajiksi, ja paniikki oli valmis :)

        Afrikasta tulevat ja siis EU:n velvoittamat "siirtolaiset" luultavasti (muistaakseni) sisällytetään Suomen kiintiöpakolaisten määrään, - ainakin tämän suuntaista harkintaa olin ymmärtävinäni, luin lehdistä...

        Huomenta tytöt@

        Lähden tästä ajelemaan kohti Afrikkaani. Katukuva markkinakadulle on kirjavaa, humpulahameet ja turbaanit antavat aitoa basaarikujan tunnelmaa. Musta mies myy voissa paistettuja Pielisen muikkuja. Thaimaalaiset ituruokiaan ja kaulakoristeita ja s-numeron vaatteita. Suomalaiset huopatossuja ja pellavaliinoja. Kotimaiset mansikat maksaa 4 euroa/puoli litraa. Kävin näes kirroksen eilen ja nyt teemme Petzen kanssa uusinta kierroksen.

        Kiva on bongailla ihmisiä ja tavata vanhoja tuttuja.

        Minulle kelpasi eilen vanhoihin sotilas-asuihin pukeutuneet komiat suomalaiset miehet jotka tarjoilivat korsukahviossa nokipannukahvijä ja mansikkahillolla ja kermavaahvolla täydennetty lettuja Taustalla soi vanhaa suomalaista tanssimusiikkia.

        Paljon on meillä ulkomaalaisia pakolaisia, vaan tottuhan niihin ja heidän tapoihinsa. Omissa oloissaanhan he pääsääntöisest ovat.


    • Pirrelle kiitos tilastoista ja niinhän se on että maahanmuuttajista vain pieni osa on turvapaikan hakijoita ja niistäkin noin neljännes hylätään; virkailijat tekevät työtään ja tutkivat joka ainoan taustan ja vaikka virheitäkin tietysti sattuu, niin varmasti suurin osa niistä jotka ovat turvapaikan saaneet Suomessa ovat olleet sen tarpeessa. "Elintasopakolaisille" ei turvapaikkoja myönnetä.
      Aihe on kuitenkin erittäin kiitollinen poliittisessa ääntenkalastuksessa: vedotaan etupäässä ihmisten tunteisiin ja oikeudentajuun levittämällä vääriä tietoja ja huhuja.

      Ihmiset perustavat yleensäkin mielipiteensä mediasta saamaansa tietoon: jos kerran televisiossakin se ja se poliitikko puhui noin, niin sen oltava totta. Iltasanomien lööpit ovat melkein kuin jumalan sanaa. Ajattelematta pätkääkään että media on erittäin taitava manipuloimaan mielipiteitä ja ne jotka omistavat median omistavat ihmisten ajatukset. Ellei sitten ota itse asiakseen tutkia asioita useammalta kantilta.

      • de-meter

        Mikähän tässä nimenomaisessa tapauksessa - turvapaikan hakijoiden määrän kasvussa - nyt on ollut "huhua ja väärää tietoa" ja mistä lähteestä löytyy se "oikea tieto", ellei viranomainen kelpaa ?
        Kovin vähän luotat meidän journalisteihin Paloma. Heitä valvoo JSN, Julkisen sanan neuvosto, ja kyllä sieltä tulee nootti hyvinkin herkästi, jos "väärää" tai epätarkkaa tietoa välitetään.
        Iltapäivälehtien otsikot saatetaan laatia tarkoitushakuisesti lehden levikin lisäämiseksi, mutta niiden takana olevan faktatiedon tulee pitää paikkansa, onhan niissä lähdekin mainittava.
        Lukijan oma viitekehys ja henkilöhistoria kai sitten lopulta ratkaisee millaisia johtopäätöksiä lukemastaan tekee.


      • bessie-
        de-meter kirjoitti:

        Mikähän tässä nimenomaisessa tapauksessa - turvapaikan hakijoiden määrän kasvussa - nyt on ollut "huhua ja väärää tietoa" ja mistä lähteestä löytyy se "oikea tieto", ellei viranomainen kelpaa ?
        Kovin vähän luotat meidän journalisteihin Paloma. Heitä valvoo JSN, Julkisen sanan neuvosto, ja kyllä sieltä tulee nootti hyvinkin herkästi, jos "väärää" tai epätarkkaa tietoa välitetään.
        Iltapäivälehtien otsikot saatetaan laatia tarkoitushakuisesti lehden levikin lisäämiseksi, mutta niiden takana olevan faktatiedon tulee pitää paikkansa, onhan niissä lähdekin mainittava.
        Lukijan oma viitekehys ja henkilöhistoria kai sitten lopulta ratkaisee millaisia johtopäätöksiä lukemastaan tekee.

        Julkisen sanan neuvosto ei tarkista esitettyjen faktatietojen oikeellisuutta. Faktatiedot yleensä pitävät paikkansa - tietysti vähän riippuen mediasta - mutta ne eivät välttämättä kerro kuin osan asiasta. Ja kyllähän valtakunnan uutisiinkin asti joskus pääsee esim. lukuja, joissa nollien lukumäärä ei ole oikein tms..

        Noinhan se tosiaan on, että hyvin paljon on kiinni lukijan omasta kyvystä yhdistellä ja 'järkeillä' asioita ja vetää niistä johtopäätöksiä.

        Kovin vaikea minun itseni on aina ollut uskoa, että meillä olisi politiikassa, tai yleensä johtavissa ja päättävissä asemissa ihmisiä, jotka eivät ensisijaisesti ja ilman muuta ajattelisi Suomen ja suomalaisten etua ja hyvinvointia.

        Rahavallan edustajat asia erikseen, ja toki he pystyvät jossain määrin käyttämään vaikutusvaltaansa ja voimaansa, mutta eivät maahanmuuttoon liittyvissä asioissa juurikaan. Halpaa työvoimaakaan eivät toistaiseksi ole onnistuneet ihan omilla ehdoillaan Suomeen ostamaan.


      • de-meter
        bessie- kirjoitti:

        Julkisen sanan neuvosto ei tarkista esitettyjen faktatietojen oikeellisuutta. Faktatiedot yleensä pitävät paikkansa - tietysti vähän riippuen mediasta - mutta ne eivät välttämättä kerro kuin osan asiasta. Ja kyllähän valtakunnan uutisiinkin asti joskus pääsee esim. lukuja, joissa nollien lukumäärä ei ole oikein tms..

        Noinhan se tosiaan on, että hyvin paljon on kiinni lukijan omasta kyvystä yhdistellä ja 'järkeillä' asioita ja vetää niistä johtopäätöksiä.

        Kovin vaikea minun itseni on aina ollut uskoa, että meillä olisi politiikassa, tai yleensä johtavissa ja päättävissä asemissa ihmisiä, jotka eivät ensisijaisesti ja ilman muuta ajattelisi Suomen ja suomalaisten etua ja hyvinvointia.

        Rahavallan edustajat asia erikseen, ja toki he pystyvät jossain määrin käyttämään vaikutusvaltaansa ja voimaansa, mutta eivät maahanmuuttoon liittyvissä asioissa juurikaan. Halpaa työvoimaakaan eivät toistaiseksi ole onnistuneet ihan omilla ehdoillaan Suomeen ostamaan.

        Kiitos täsmennyksestä. bessie (JSN).


      • täyttähuttua
        de-meter kirjoitti:

        Mikähän tässä nimenomaisessa tapauksessa - turvapaikan hakijoiden määrän kasvussa - nyt on ollut "huhua ja väärää tietoa" ja mistä lähteestä löytyy se "oikea tieto", ellei viranomainen kelpaa ?
        Kovin vähän luotat meidän journalisteihin Paloma. Heitä valvoo JSN, Julkisen sanan neuvosto, ja kyllä sieltä tulee nootti hyvinkin herkästi, jos "väärää" tai epätarkkaa tietoa välitetään.
        Iltapäivälehtien otsikot saatetaan laatia tarkoitushakuisesti lehden levikin lisäämiseksi, mutta niiden takana olevan faktatiedon tulee pitää paikkansa, onhan niissä lähdekin mainittava.
        Lukijan oma viitekehys ja henkilöhistoria kai sitten lopulta ratkaisee millaisia johtopäätöksiä lukemastaan tekee.

        "Iltapäivälehtien otsikot saatetaan laatia tarkoitushakuisesti lehden levikin lisäämiseksi, mutta niiden takana olevan faktatiedon tulee pitää paikkansa, onhan niissä lähdekin mainittava."

        Alku ihan oikein, loppuosa....:)))
        Ip-lehtien lähde on "saamiemme tietojen mukaan" Mikäli joku tivaa tarkempaa tietoa, lehti vetoaa lähdesuojaan.
        Molemmissa pitää paikkansa vain sivunumerot, eikä aina nekään;)


      • de-meter
        täyttähuttua kirjoitti:

        "Iltapäivälehtien otsikot saatetaan laatia tarkoitushakuisesti lehden levikin lisäämiseksi, mutta niiden takana olevan faktatiedon tulee pitää paikkansa, onhan niissä lähdekin mainittava."

        Alku ihan oikein, loppuosa....:)))
        Ip-lehtien lähde on "saamiemme tietojen mukaan" Mikäli joku tivaa tarkempaa tietoa, lehti vetoaa lähdesuojaan.
        Molemmissa pitää paikkansa vain sivunumerot, eikä aina nekään;)

        Jaa, täyttähuttua. Varmasti tuotakin esiintyy, ettei lähdettä mainita, mutta kai medialukutaitoisella alkavat silloin hälytyskellot soida...
        Ehkä seurailen sitten hyvin toimitettuja lehtiä, koska luottamukseni suomalaiseen mediaan on aika korkea.


      • de-meter kirjoitti:

        Mikähän tässä nimenomaisessa tapauksessa - turvapaikan hakijoiden määrän kasvussa - nyt on ollut "huhua ja väärää tietoa" ja mistä lähteestä löytyy se "oikea tieto", ellei viranomainen kelpaa ?
        Kovin vähän luotat meidän journalisteihin Paloma. Heitä valvoo JSN, Julkisen sanan neuvosto, ja kyllä sieltä tulee nootti hyvinkin herkästi, jos "väärää" tai epätarkkaa tietoa välitetään.
        Iltapäivälehtien otsikot saatetaan laatia tarkoitushakuisesti lehden levikin lisäämiseksi, mutta niiden takana olevan faktatiedon tulee pitää paikkansa, onhan niissä lähdekin mainittava.
        Lukijan oma viitekehys ja henkilöhistoria kai sitten lopulta ratkaisee millaisia johtopäätöksiä lukemastaan tekee.

        Luotan yleensäkin heikosti mediaan. Tällainen uutisointi on usein tarkoitushakuista ja toimittajatkin ovat vain ihmisiä: heidän henkilökohtaiset mieltymyksensä, ajatuksensa ja ideologiansa vaikuttavat lähtemättömästi uutisten näkökulmaan. Etenkin skandaaliblaskat ja puoluieden äänenkannattajamedia ovat erittäin epäluotettavia ja kannattaa lukea esim. kolmea, neljää lehteä samanaikaisesti että saa paremman kuvan asioista joista on kiinnostunut.
        Me kaikki, sinä, de-meter, mukaanluettuna näemme sen mitä haluamme nähdä ja kuulemme sitä mitä haluamme kuulla. Koska minä suhtaudun noin pääosiltaan liberaalisesti maahnamuuttoon, niin näin tietenkin DN:n etusivulla tämän uutisen joka kertoo jonkun miehen näkemyksestä miten maahanmuutto on miljardi-investointi Ruotsin taloudelle:
        http://www.dn.se/ekonomi/invandringens-vinst-900-miljarder/


      • siilimuori
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Luotan yleensäkin heikosti mediaan. Tällainen uutisointi on usein tarkoitushakuista ja toimittajatkin ovat vain ihmisiä: heidän henkilökohtaiset mieltymyksensä, ajatuksensa ja ideologiansa vaikuttavat lähtemättömästi uutisten näkökulmaan. Etenkin skandaaliblaskat ja puoluieden äänenkannattajamedia ovat erittäin epäluotettavia ja kannattaa lukea esim. kolmea, neljää lehteä samanaikaisesti että saa paremman kuvan asioista joista on kiinnostunut.
        Me kaikki, sinä, de-meter, mukaanluettuna näemme sen mitä haluamme nähdä ja kuulemme sitä mitä haluamme kuulla. Koska minä suhtaudun noin pääosiltaan liberaalisesti maahnamuuttoon, niin näin tietenkin DN:n etusivulla tämän uutisen joka kertoo jonkun miehen näkemyksestä miten maahanmuutto on miljardi-investointi Ruotsin taloudelle:
        http://www.dn.se/ekonomi/invandringens-vinst-900-miljarder/

        Demeter lienee toimija, joka on näissä asioissa sisällä, ei pelkkien lööppien varassa. Uskoisin että kykynsä arvioida lähteiden todenperäisyyttä on parempi kuin meidän muiden keskivertotallaajien.


      • etusivuuusiks
        de-meter kirjoitti:

        Jaa, täyttähuttua. Varmasti tuotakin esiintyy, ettei lähdettä mainita, mutta kai medialukutaitoisella alkavat silloin hälytyskellot soida...
        Ehkä seurailen sitten hyvin toimitettuja lehtiä, koska luottamukseni suomalaiseen mediaan on aika korkea.

        Eihän kukaan todella uutisia kaipaava,medialukutaitoa omaava koskekkaan iltapäivälehtiin. Kumpikaan ei ole sanomalehti, ne ovat viihdejulkaisuja.
        Heh, jo nimitys on harhaanjohtava. Lehtien nimessä on sana "ilta" ja molemmat läpyskät on myynnissä ennen kello kuutta aamulla.


      • att2
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Luotan yleensäkin heikosti mediaan. Tällainen uutisointi on usein tarkoitushakuista ja toimittajatkin ovat vain ihmisiä: heidän henkilökohtaiset mieltymyksensä, ajatuksensa ja ideologiansa vaikuttavat lähtemättömästi uutisten näkökulmaan. Etenkin skandaaliblaskat ja puoluieden äänenkannattajamedia ovat erittäin epäluotettavia ja kannattaa lukea esim. kolmea, neljää lehteä samanaikaisesti että saa paremman kuvan asioista joista on kiinnostunut.
        Me kaikki, sinä, de-meter, mukaanluettuna näemme sen mitä haluamme nähdä ja kuulemme sitä mitä haluamme kuulla. Koska minä suhtaudun noin pääosiltaan liberaalisesti maahnamuuttoon, niin näin tietenkin DN:n etusivulla tämän uutisen joka kertoo jonkun miehen näkemyksestä miten maahanmuutto on miljardi-investointi Ruotsin taloudelle:
        http://www.dn.se/ekonomi/invandringens-vinst-900-miljarder/

        Kyllä Ruotsin talouden nostivat maahanmuuttajat aikoinaan, silloin oli vielä teollisuutta vähän kaikella alalla tänään ei ole niin, tosin maahan muuttajissa on hyvin koulutettuja ja tuntuu että monessa maassa vaikka huonot olot ovat oppineet paljon.

        Tämä Ilmari Kianto oli sen seudun huorapukki kuin afrikkalaiset miehet eivät tee mitään vaan naivat, naiset tekevät kaiken työn.


      • Pirrepäs

        Suomesta on hävinnyt työvoimaa tarvitsevat teollisuusalat, ne on viety halvan työn maihin ja niinollen Suomella ei ole tarvetta matalan koulutuksen saaneille maahanmuuttajille, poikkeuksena palvelu- ja terveydenhoito alat, mutta nehän ei ole kansantuotetta kerryttävää työtä, vain veroina saamme pikkuhiljaa jotain, sekin melko pientä kun aloilla on tunnetusti huonot palkat.

        Silloin kun Ruotsiin haluttiin ja saatiin maahanmuuttajia, teollisuustyötä oli paljon, ja ne ei enää hyvin kouluttautuneille ruotsalaisille enää kelvanneet, eli mekin suomalaiset olimme "pelastamassa" Ruotsin taloutta tekemällä ns. paskaduunia.

        Suomeen tulee ehkä nykyään korkean teknologian osaajia -tutkijoita maahanmuuttajina, en tarkoita pakolaisia. Mie uskon että pienyrittäjät ja uudet it -alaa hyödyntävät keksinnöt nostavat Suomen taas täsätä laman suosta.

        Emme ole lamassa pakolaisten ja ns. mamujen takia, vaan oman kankean , vanhanaikaisen elinkeinorakenteemme vuoksi.


      • att2
        Pirrepäs kirjoitti:

        Suomesta on hävinnyt työvoimaa tarvitsevat teollisuusalat, ne on viety halvan työn maihin ja niinollen Suomella ei ole tarvetta matalan koulutuksen saaneille maahanmuuttajille, poikkeuksena palvelu- ja terveydenhoito alat, mutta nehän ei ole kansantuotetta kerryttävää työtä, vain veroina saamme pikkuhiljaa jotain, sekin melko pientä kun aloilla on tunnetusti huonot palkat.

        Silloin kun Ruotsiin haluttiin ja saatiin maahanmuuttajia, teollisuustyötä oli paljon, ja ne ei enää hyvin kouluttautuneille ruotsalaisille enää kelvanneet, eli mekin suomalaiset olimme "pelastamassa" Ruotsin taloutta tekemällä ns. paskaduunia.

        Suomeen tulee ehkä nykyään korkean teknologian osaajia -tutkijoita maahanmuuttajina, en tarkoita pakolaisia. Mie uskon että pienyrittäjät ja uudet it -alaa hyödyntävät keksinnöt nostavat Suomen taas täsätä laman suosta.

        Emme ole lamassa pakolaisten ja ns. mamujen takia, vaan oman kankean , vanhanaikaisen elinkeinorakenteemme vuoksi.

        Kirjoitat mitä osaat kyllä suomesta on muuttanut kaiken koulutusta saaneet.

        Paska duunia---siinä käsityksessä olet nolla ja samalla suomalaiset yleensä ovat nollia tänään!!!!

        Kuinka paljon on muuttanut pois paska maasta Suomesta 1900 luvusta lähtien, heillä on ollut järkeä, näin vain apinat jäävät ja siittävät toisiaan tämä toistuu jos niin Suomi kuolee tulee vain suomalaiset euroviisulailajia kaikista suomalaisista!!


      • de-meter
        siilimuori kirjoitti:

        Demeter lienee toimija, joka on näissä asioissa sisällä, ei pelkkien lööppien varassa. Uskoisin että kykynsä arvioida lähteiden todenperäisyyttä on parempi kuin meidän muiden keskivertotallaajien.

        Kiitos luottamuksesta siilirouva. Uskon, että jokainen joka tahtoo asiaan paneutua saavuttaa kyllä riittävän medialukutaidon.
        Media on tietysti tullut minulle tutuksi takavuosien "harrastuksista", mutta sekin on ala. joka kehittyy niin hurjaa vauhtia, ettei vuosien takainen kokemus ja oppi ole enää minkään väärti.


      • de-meter
        etusivuuusiks kirjoitti:

        Eihän kukaan todella uutisia kaipaava,medialukutaitoa omaava koskekkaan iltapäivälehtiin. Kumpikaan ei ole sanomalehti, ne ovat viihdejulkaisuja.
        Heh, jo nimitys on harhaanjohtava. Lehtien nimessä on sana "ilta" ja molemmat läpyskät on myynnissä ennen kello kuutta aamulla.

        Minä kyllä saatan selata iltapäivälehtiä, jos niitä on joskus tyrkyllä. Ulla-Maija Appelsin on minusta hyvä toimittaja ja Iltalehdestä luen usein tutun kolumneja.


      • de-meter
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Luotan yleensäkin heikosti mediaan. Tällainen uutisointi on usein tarkoitushakuista ja toimittajatkin ovat vain ihmisiä: heidän henkilökohtaiset mieltymyksensä, ajatuksensa ja ideologiansa vaikuttavat lähtemättömästi uutisten näkökulmaan. Etenkin skandaaliblaskat ja puoluieden äänenkannattajamedia ovat erittäin epäluotettavia ja kannattaa lukea esim. kolmea, neljää lehteä samanaikaisesti että saa paremman kuvan asioista joista on kiinnostunut.
        Me kaikki, sinä, de-meter, mukaanluettuna näemme sen mitä haluamme nähdä ja kuulemme sitä mitä haluamme kuulla. Koska minä suhtaudun noin pääosiltaan liberaalisesti maahnamuuttoon, niin näin tietenkin DN:n etusivulla tämän uutisen joka kertoo jonkun miehen näkemyksestä miten maahanmuutto on miljardi-investointi Ruotsin taloudelle:
        http://www.dn.se/ekonomi/invandringens-vinst-900-miljarder/

        Aivan, Paloma. Ei kai se uutisointi aina ihan arvovapaata taida olla, mutta juuri siihen kai sitä medialukutaitoa tarvitaan ja kyllä sekin kehittyy, vaikka ei noin ahkera olisikaan - siis seuraisi neljää eri lehteä..))
        Luin tuon DN:in artikkelin. Kun en tunne Ruotsin maahanmuuttohistoriaa kovin hyvin enkä osaa arvioida nykytilannetta se nosti paljon kysymyksiä pintaan, mutta olihan tuo virkistävä näkökulma.


      • att2
        de-meter kirjoitti:

        Aivan, Paloma. Ei kai se uutisointi aina ihan arvovapaata taida olla, mutta juuri siihen kai sitä medialukutaitoa tarvitaan ja kyllä sekin kehittyy, vaikka ei noin ahkera olisikaan - siis seuraisi neljää eri lehteä..))
        Luin tuon DN:in artikkelin. Kun en tunne Ruotsin maahanmuuttohistoriaa kovin hyvin enkä osaa arvioida nykytilannetta se nosti paljon kysymyksiä pintaan, mutta olihan tuo virkistävä näkökulma.

        Kauan asuneena tunnen suomalaiset ja muutkin, tietenkin sopeutumisessa "apinoilla" on vaikeuksia sanalla apina tarkoitan kaikkia ihmisiä.

        Ajalla kuitenkin on valtiolla Voitto tässäkin kysymyksessä. Suomi näkyy olen nolla taloudessa Putin leikkii apinoilla oli asia mikä tahansa ja Suomalainen päämies rypistelee otsaa ja yrittää olla viisas.


      • itse.apina
        att2 kirjoitti:

        Kauan asuneena tunnen suomalaiset ja muutkin, tietenkin sopeutumisessa "apinoilla" on vaikeuksia sanalla apina tarkoitan kaikkia ihmisiä.

        Ajalla kuitenkin on valtiolla Voitto tässäkin kysymyksessä. Suomi näkyy olen nolla taloudessa Putin leikkii apinoilla oli asia mikä tahansa ja Suomalainen päämies rypistelee otsaa ja yrittää olla viisas.

        Onneksi sinä olet viisas.


      • siilimuori
        de-meter kirjoitti:

        Kiitos luottamuksesta siilirouva. Uskon, että jokainen joka tahtoo asiaan paneutua saavuttaa kyllä riittävän medialukutaidon.
        Media on tietysti tullut minulle tutuksi takavuosien "harrastuksista", mutta sekin on ala. joka kehittyy niin hurjaa vauhtia, ettei vuosien takainen kokemus ja oppi ole enää minkään väärti.

        Varmaan muuttuu nopeaan tahtiin mutta uskon että apua on aikaisemmasta kokemuksesta, ymmärtää paremmin olevaa kun tuntee aiempaa. Kun tietää perustuksen, kykenee nopeasti päivittämään tietonsa. Näin kuvittelisin.


      • de-meter
        siilimuori kirjoitti:

        Varmaan muuttuu nopeaan tahtiin mutta uskon että apua on aikaisemmasta kokemuksesta, ymmärtää paremmin olevaa kun tuntee aiempaa. Kun tietää perustuksen, kykenee nopeasti päivittämään tietonsa. Näin kuvittelisin.

        Aivan, kyllä kerran koetusta jonkinlainen muistijälki ja kokonaiskuva jää, vaikka sitä ei ehkä itse huomaa...


    • Pirrepäs

      8000 tuhattakin maahanmuuttajaa olisi vain0,0016%:ttia maamme väestöstä (5milj.muk.), eli itikan liri meressä, ei mielestäni tukkisi vielä ostokeskusten tuulikaappeja, tietysti jos he tulisivat kaikki vaikka tänne Tohmajärvelle :)

    • Suomessa on 317 kuntaa (osa käyttää kaupunki-nimitystä) ja jos turvapaikan saaneita (n. 3/4 hakijamäärästä statistiikan mukaan) hajasijoitetaan tasaisesti niin siitä tulisi alle kaksi uutta turvapaikan saanutta per kunta. Ei näytä minusta suurelta taloudelliselta rasitteelta. 8000 pakolaisen vastaanottaminen ja heidän ylläpitonsa ja tutkimisensa ovat sinänänsä menoerä, mutta kuten jo sanottiin, Suomessa on runsaasti tyhjiä, suuria kiinteistöjä (esim. entisiä kansakouluja), työtöntä, koulutettua väkeä vastaanottokeskusten miehittämiseen (sanon koulutettua, koska tähän vaativaan työhön tarvitsee olla sosiaalialan koulutus plus kielitaitoa. Keittiöhenkilökuntaa, siivoojia...jne, vastaanottokeskus työllistää runsaasti paikallista väestöä, eli ei kaikki siis ole pelkkää menekkiä.

      Tämä on puhtaasti asennekysymys: sekä joka haluaa nähdä pakolaiset ongelmana näkee 8000 uutta lastenvaunua tukkimassa Lidlin sisäänkäyntiä Korvenkylän ostarissa.

      • Pirrepäs

        Lastenvaunutkin pitäisi nähdä positiivisesta kulmasta, - hehän ovat jo kanta suomalaisia ja niinollen tulevia veronmaksajia, olinhan lukevinani lehdestä että suomalaiset lisääntyvät nihkeästi :) (<=> sinkkuus).


      • bessie-

        Täyttä asiaa, Paloma

        Tosiasia on, että yksikään maa ei halua 'liikaa' pakolaisia, samoin se, että joitakin pakolaisia otetaan mieluummin kuin toisia.
        Sekin on lupa sanoa ääneen - ja itseasiassa se pitääkin sanoa, mutta rehellinen ja ehdottoman asiallinen pitää kantaansa ilmaistessaan olla, varsinkin päättäjien. Kysymys on paitsi sanomisten painoarvosta myös EU tasolla, myös niiden vaikutuksista yhteiskunnassamme.

        Rasistisilla kannanotoilla, vihapuheilla ja epärehellisillä sepitelmillä ei yhteistä hyvää rakenneta, päinvastoin.

        Tapaan antaa suoraa palautetta, mikäli joku minun tieni jossain tukkii tai jotain vastaavaa. Aloitan ystävällisen kohteliaasti, ja yleensä se toimii ja riittää.


      • "Paloma.se.co"

        Jäkla Tjorven!
        Pipi Haltkråkan!

        Eihän kyse ole karkureista, vaan heidän oleskelu-iloistaan vastaavista
        Suomalaisista.
        Ä-Läyskä yrittää nyt ymmärtää että noiden Suomalaisten rahat eivät tule valtion tuloista.
        Ne tulevat valtion menoista.
        Niitten ihmisten tuloista jotka tulo-verot maksavat.
        Valtion työn-tekijät maksavat vain meno-veroja.
        Saanko halia profiili-kuvaasi tois-puoleisesti?

        Osittain luv

        yst.

        H.


      • de-meter
        Pirrepäs kirjoitti:

        Lastenvaunutkin pitäisi nähdä positiivisesta kulmasta, - hehän ovat jo kanta suomalaisia ja niinollen tulevia veronmaksajia, olinhan lukevinani lehdestä että suomalaiset lisääntyvät nihkeästi :) (<=> sinkkuus).

        Tulevia veronmaksajia ? En olisi tuosta ihan varma. Eikös viime aikoina ole vakuuteltu, että huono-osaisuus periytyy ? Vai ovatko maahanmuuttajat sittenkin hyväosaisia ?


      • bessie-
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Jäkla Tjorven!
        Pipi Haltkråkan!

        Eihän kyse ole karkureista, vaan heidän oleskelu-iloistaan vastaavista
        Suomalaisista.
        Ä-Läyskä yrittää nyt ymmärtää että noiden Suomalaisten rahat eivät tule valtion tuloista.
        Ne tulevat valtion menoista.
        Niitten ihmisten tuloista jotka tulo-verot maksavat.
        Valtion työn-tekijät maksavat vain meno-veroja.
        Saanko halia profiili-kuvaasi tois-puoleisesti?

        Osittain luv

        yst.

        H.

        Julkisen puolen palkat maksetaan yhteisistä rahoista. Niistä palkoista pidätetty vero menee takaisin sinne yhteiseen kassaamme.
        Jopa ulkoistettujen palvelujen työntekijöiden palkoista pidätetyt verot, joihin ei pahimmillaan jopa kavallusluontoinen verosuunnittelukaan pääse käsiksi.


      • de-meter kirjoitti:

        Tulevia veronmaksajia ? En olisi tuosta ihan varma. Eikös viime aikoina ole vakuuteltu, että huono-osaisuus periytyy ? Vai ovatko maahanmuuttajat sittenkin hyväosaisia ?

        Tota noin...on sinulla De-meter kovin negatiivinen kuva siitä miten toisen polven siirtoväestä tulee tai ei tule veroa maksavaa aikuisväestöä aikanaan. Ei pakolaisia ja turvapaikan hakijoita voi rinnastaa syrjäytyneihin, pitkäaikaistyöttömiin, huumeongelmaisiin vai tarkoititko että köyhyys periytyy? Emmekö ole juuri saaneet lukea kuinka suomalaisten luokkamatka on ollut kansallinen menestystarina? Ryysyrannan Joosepista ja niin eteenpäin? Mikä saa sinut ajattelemaan etteikö uusien tulokkaiden joukosta löytyisi (edes toisessa polvessa) yritteliäisyyttä, lahjakkuutta, geenipooliimme toivottua rikastumista?


      • de-meter
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Tota noin...on sinulla De-meter kovin negatiivinen kuva siitä miten toisen polven siirtoväestä tulee tai ei tule veroa maksavaa aikuisväestöä aikanaan. Ei pakolaisia ja turvapaikan hakijoita voi rinnastaa syrjäytyneihin, pitkäaikaistyöttömiin, huumeongelmaisiin vai tarkoititko että köyhyys periytyy? Emmekö ole juuri saaneet lukea kuinka suomalaisten luokkamatka on ollut kansallinen menestystarina? Ryysyrannan Joosepista ja niin eteenpäin? Mikä saa sinut ajattelemaan etteikö uusien tulokkaiden joukosta löytyisi (edes toisessa polvessa) yritteliäisyyttä, lahjakkuutta, geenipooliimme toivottua rikastumista?

        No, mulla on sama vika kuin Juho-Kusti Paasikivellä. Hänkin lähti asioita pohtiessaan siitä "huonoimmasta alternatiivista"..)), Paloma. Sen päälle voi sitten rakentaa uutta, jos aihetta ilmenee..

        En ajattele, etteikö maahanmuuttajien keskuudesta löytyisi noita listaamiasi ominaisuuksia. Olen niitä itsekin kohdannut ja arvostan niitä suuresti. Minun kokemukseni lyhyestä mamu-vaiheesta Ruotsissa osoitti vain sen, että kelvatakseen vieraassa maassa pitää tsempata enemmän kuin kantaväestö tekee eli "kunnioitus pitää ansaita" eikä kaikista ole siihen - etenkään jos sitä ei edellytetä tai jopa vaadita. Siinä kohdin meidän maahanmuuttopolitiikkamme on mielestäni liian paapovaa.

        Mainitsemasi maahanmuuttajaryhmät eivät tietenkään ole lähtökohtaisesti syrjäytyneitä, mutta mielestäni heillä on suurempi vaara siihen. Ja onhan tuota syrjäytymistä jo tapahtunutkin. Esim. Suomen vankiloissa on tällä hetkellä 3100:sta vangista 400-500 ulkomaalaistaustaista.
        Sosiaalipuoli on vaitiolovelvollinen, joten siltä sektorilta emme juuri saa tietoja kokonaiskuvaa täydentämään muutoin kuin median uutisoinnin välityksellä.
        Positiivinen asenne isoihin kysymyksiin on kai helpompi kantaa eikä toiveikkuudessa ole mitään moitittavaa. Joskus sitä toivoisi enemmän itselleenkin, mutta luontoaan ei oikein voi valita.


      • Pirrepäs

        Huomasit kai, demeter, jos luit väestörekisterin taulukkoa, että maassamme asuu ulkomaalaisia monenmonesta maasta, eli tuskin kaikki nuo ulkomaalaistaustaiset vangit on maahan muuttaneita pakolaisia.


      • sjöbo

        De-meter kirjoitti, että maahanmuuttajan on itse ansaittava paikkansa, ja olen itse aikanaan kokenut saman, ja niin se on.
        Joilleki mamuille ei kelpaa lähihoitajan työ, vaan haluaisivat lääkäreiksi, vaikka ei ole realistisia mahdollisuuksia. Sitten syytetään opoja. Pitäisi oppia ottamaan paikka yhteiskunnassa, mutta ilmeisesti ajatellaan itsestään suuria.


      • de-meter
        Pirrepäs kirjoitti:

        Huomasit kai, demeter, jos luit väestörekisterin taulukkoa, että maassamme asuu ulkomaalaisia monenmonesta maasta, eli tuskin kaikki nuo ulkomaalaistaustaiset vangit on maahan muuttaneita pakolaisia.

        Eivät välttämättä (kaikki ulkomaalaistaustaiset vangit ole pakolaisia).
        Voivathan he olla myös turvapaikan hakijoita, jotka turhautuessaan keksivät tehdä pikkurötöksiä ja vähän isompiakin, kuten raiskaukset.
        Tuolla aiemmin kirjoitit osuvasti, että tämänpäivän Suomessa, josta teolliset työpakat on siirretty halpamaihin, ei ole välttämättä enää käyttöä ammattitaidottomille ja kielitaidottomille tulijoille. Eli jos maahanmuuttajille ei ole työtä eikä tsemppi riitä myöskään kielen opiskeluun, syrjäytymisen kierre on aika valmis.
        Eli näihin seikkoihin vedoten katson, ettei se heidän veronmaksukykynsä aina ole itsestään selvä. Kuten aiemmin kirjoitin, heistä voi tulla myös iso, pysyvä kuluerä meille.


      • Pirrepäs
        de-meter kirjoitti:

        Eivät välttämättä (kaikki ulkomaalaistaustaiset vangit ole pakolaisia).
        Voivathan he olla myös turvapaikan hakijoita, jotka turhautuessaan keksivät tehdä pikkurötöksiä ja vähän isompiakin, kuten raiskaukset.
        Tuolla aiemmin kirjoitit osuvasti, että tämänpäivän Suomessa, josta teolliset työpakat on siirretty halpamaihin, ei ole välttämättä enää käyttöä ammattitaidottomille ja kielitaidottomille tulijoille. Eli jos maahanmuuttajille ei ole työtä eikä tsemppi riitä myöskään kielen opiskeluun, syrjäytymisen kierre on aika valmis.
        Eli näihin seikkoihin vedoten katson, ettei se heidän veronmaksukykynsä aina ole itsestään selvä. Kuten aiemmin kirjoitin, heistä voi tulla myös iso, pysyvä kuluerä meille.

        Tilasto tietoa varmaan löytyisi tuostakin asiasta, ei tarvitse tukeutua pelkkiin oletuksiin.

        Mutta oletuksen pohjalta uskon että ulkomaiset rikoksen tekijät ovat ennemminkin tuolta Baltian maista ja venäjältäkin.
        Pittääpä tarkistaakin tuo asia.


      • Pirrepäs kirjoitti:

        Tilasto tietoa varmaan löytyisi tuostakin asiasta, ei tarvitse tukeutua pelkkiin oletuksiin.

        Mutta oletuksen pohjalta uskon että ulkomaiset rikoksen tekijät ovat ennemminkin tuolta Baltian maista ja venäjältäkin.
        Pittääpä tarkistaakin tuo asia.

        Minä oletan että talousrikolliset ja murhaajat ovat etupäässä idästä ja seksuaalirikolliset muslimimaista... kummallekin ilmiölle on omat selityksensä ja syynsä mutta ne ei ole koskaan yhtä mustavalkoisia ja helppotajuisia niinkuinjotkut uskovat ja luulevat.


      • de-meter
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Minä oletan että talousrikolliset ja murhaajat ovat etupäässä idästä ja seksuaalirikolliset muslimimaista... kummallekin ilmiölle on omat selityksensä ja syynsä mutta ne ei ole koskaan yhtä mustavalkoisia ja helppotajuisia niinkuinjotkut uskovat ja luulevat.

        Niin. Onko sillä lopulta merkitystä, mistä maasta ja mistä olosuhteista vangit ovat tulleet - siis kansantalouden kannalta ? Ja kun tiedetään, että vankila on "rikollisten korkeakoulu" niin siltä tieltä ei juuri paluuta ole.
        Virolaiset ystäväni kertoivat, että virolaiset rötöstelijät tienaavat suomalaisessa vankilassa enemmän kuin kotimaassaan työttöminä ja hakeutuvat sen vuoksi meidän korkeatasoisiin vankiloihin ainakin talviajaksi. Aika epätoivoinen ratkaisu sekin.


      • de-meter
        sjöbo kirjoitti:

        De-meter kirjoitti, että maahanmuuttajan on itse ansaittava paikkansa, ja olen itse aikanaan kokenut saman, ja niin se on.
        Joilleki mamuille ei kelpaa lähihoitajan työ, vaan haluaisivat lääkäreiksi, vaikka ei ole realistisia mahdollisuuksia. Sitten syytetään opoja. Pitäisi oppia ottamaan paikka yhteiskunnassa, mutta ilmeisesti ajatellaan itsestään suuria.

        Ehkä tuo, että ajattelee itsestään suuria on vähän luonnekysymyskin. Ei välttämättä liity mihinkään kansallisuuteen. Vierasmaalaisessa se tietysti pistää enemmän silmään, kun ovat erilaisina tarkemman syynin alla.


      • Ainoa asia miksi sillä oli merkitystä että keskustelemme turvapaikan hakijoista (pakolaisista) emmekä yleensäkin ulkomailla syntyneiden osuudesta rikosrekisterissämme. Virolaisella autovarkaalla ja sotaa pakoon lähetetyllä murrosikäisellä pojalla Pohjois-Afrikasta on hyvin vähän yhteistä. Elikkä nää tavalliset persuargumentit kaatuvat omaan mahdottomuuteensa.


      • de-meter
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ainoa asia miksi sillä oli merkitystä että keskustelemme turvapaikan hakijoista (pakolaisista) emmekä yleensäkin ulkomailla syntyneiden osuudesta rikosrekisterissämme. Virolaisella autovarkaalla ja sotaa pakoon lähetetyllä murrosikäisellä pojalla Pohjois-Afrikasta on hyvin vähän yhteistä. Elikkä nää tavalliset persuargumentit kaatuvat omaan mahdottomuuteensa.

        Näinhän se oli. Puurot ja vellit tahtovat mennä sekaisin, kun isosta kokonaisuudesta keskustellaan. Vaan eivät taida virolainen autovaras ja afrikkalainen poikakaan olla ihan samanarvoisia..))


      • muuttuiko-mieli
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Ainoa asia miksi sillä oli merkitystä että keskustelemme turvapaikan hakijoista (pakolaisista) emmekä yleensäkin ulkomailla syntyneiden osuudesta rikosrekisterissämme. Virolaisella autovarkaalla ja sotaa pakoon lähetetyllä murrosikäisellä pojalla Pohjois-Afrikasta on hyvin vähän yhteistä. Elikkä nää tavalliset persuargumentit kaatuvat omaan mahdottomuuteensa.

        että keskustelemme turvapaikan hakijoista

        Mielenkiintoisia kirjoituksia heinäkuulta, kun ei vielä tiedetty, kuinka paljon heitä oli tulossa ja tuli!


    • lykkylyyli

      Somalialaisia "koneinsinöörejä" tulossa pilvin pimein. Kysyn, että mitä niillä tehdään, kun puoli Afrikkaa ryntää Välimeren yli. Meidän pitää olla senverran itsekkäitä, että rajoitamme tätä vaellusta.
      Ruotsissa tulee suunta muuttumaan Ruotsidemokraateilla kannatus yli 20 prossaa, ja kasvaa hela tiden !

      • nimby

        Vedä verhot ikkunan eteen äläkä avaa ovea jos koputetaan


      • bessie-

        Meillähän on nyt niin vahva, pätevä ja EU-tasollakin suurta arvostusta ja arvovaltaa nauttiva ja sitä INTOHIMOISESTI käyttävä ulkoministeri Suomen ulko- ja EU politiikkaa johtamassa, että ei tässä hätiä mitiä.


      • lykkälyy

        Halla-ahon Jussi onneksi tarkkana. Ollos huoleti, sillä poikais valveil on !


      • hilu.vilu
        lykkälyy kirjoitti:

        Halla-ahon Jussi onneksi tarkkana. Ollos huoleti, sillä poikais valveil on !

        Varro ettei halla pane hallaisella aholla viatonta tyttö raukkaa.


    • eppu2

      Tuolle Pohjois-korealaiselle loikkarille kyllä myöntäisin turvapaikan heti.

      • Liekö hakenut turvapaikkaa, luultavasti on. Hän kyllä saa turvapaikan varmaan mistä länsimaasta tahansa, onhan hänellä paljon tietoa annettavana


      • eppu2
        pir-miina49 kirjoitti:

        Liekö hakenut turvapaikkaa, luultavasti on. Hän kyllä saa turvapaikan varmaan mistä länsimaasta tahansa, onhan hänellä paljon tietoa annettavana

        Tekstitv:ssä luki, että ulkoministeriö ei ole vahvistanut saapumista, koska turvapaikanhakijoiden tiedot ovat salaisia.


    • Mahtuuko

      Helsinkiin ei mahdu... Miten helkatin yksinkertainen sitä voi olla? Aloittajaa on vaikea tyhmyydessä voittaa. Mikähän maa antaisi suomalaisille junteille turvapaikkoja? Missä tarvitaan hyviä kaljanjuojia tai itseään, tyhmyydellään retostelevia persuja? Ehkä jossain.

    • Soveliastako

      "Tämä Ilmari Kianto oli sen seudun huorapukki kuin afrikkalaiset miehet eivät tee mitään vaan naivat, naiset tekevät kaiken työn."
      Saako tällaista kirjoitella? Vaikuttaa aika halventavalta ja rasistiselta, melkein tai täysin laittomalta. Haluavatko kirjoittajat, että koko palsta suljetaan? Näinkö täällä yleensä kirjoitellaan? Sepustuksesta on vaikea saada selvää, jos asiaa yrittää kaivaa. Hävyttömyydet ymmärtää kuitenkin kuka tahansa.

      • att2

        Luulen olet tuleva euroviisulaulaja Suomesta.

        Totuus on näin mitä Kiantoon niin sanovat he jotka ovat sieltä päin ja mitä tulee afrikkaan näin on totuus hyvin suurella alueella, tosin on alueita joihin on tullut tervettä teollisuutta monella alalla siis he eivät ole pakolaisia.

        Lähes 20 vuotta kirkonpalveluksessa ollut afirikassa sanoin mitään auttamista he eivät tarvitse!!! Viittaan edelliseen.

        Yritä käyttää järkeä, niin jos on.


    • Rajarailona

      Sitten nämä kulttuurimme rikastuttajat väijyvät kunniamurhineen omaa sisartaan, kuten lehdessä juuri oli. Jos maahanmuuttajia tarvitaan, niin sen täytyy olla selektiivinen , vaikka pisteytys kuten Australiassa. Australia palauttaa pakolaislaivat, siis ei anna rantautua, sitä samaa täytyisi tehdä Välimerellä.

    • nökköaatra

      Tuo irakilainen nuori mies pitää palauttaa takaisin Irakiin, joka pahoinpiteli ja yritti tappaa siskonsa muka perheen kunnia. Tuommosta, muka kulttuuria tarvitsemme -ei ikinä.

      • näkyykö-video

        Rajat kiinni. Uutiset ja tapahtumat


    • hyi-pois-maasta-tommoset

      Kunnia murhat ON tuomittavia,
      jos joku tommosen yleensäkki tekee hänet itsensä pitäisi tappaa,
      muu ei auta,
      suomi tommosta kultuuria tule IKINÄ hyväksymään EI IKINÄ !

    • mihinOllaanMenossa
      • jonkununelmaa

        tai vain yksittäistapaus


      • haitannekoTuo

        Niin, eihän miehiä ollut tuhatta enempää. turhaa melua tyhjästä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe