Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7413
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Kaunis ja lämmin on aamu Nuasjärven rannalla.
Kirjoitan tässä mökin terassilta. Linnut laulaa, iso hauki polski kaislikossa. Aurinko paistaa, yli käy pieni tuulen vire.
Tulin tänne kahdeksan jälkeen. Koulupojat olivat aloittaneet koivupölkkyjen pilkkomisen jo seitsemältä, lähtivät urakan jälkeen kouluun.
Aikoivat tulla pilkkomaan ylivuotiset pölkyt myöhemmin. Palkan lisäksi lupasin pojille peräkärryni. En ole sitä käyttänyt enää ja se tarvitsee kunnostusta. Pojat olivat kiinnostuneita. He jatkavat kesäyrittäjinä ja tarvitsevat peräkärryä ruohonleikkurin yms. työvälineiden kuljettamiseen.
Istutin salaatin, tillin ja ruohosipulin siemeniä, yrttilaatikkoon.
Tästä uuteen päivään.
29.05.2024 10:48
Olen kyllästynyt tuohon ilmaisuusi muita kirjoittajia. Minä tunnistan vai rekatut.
Anot on anoja vaikka voissa paistettaisiin. Sinäkin olet vakiokirjoittaja, jolla on nimimerkki. Piiloudut anoksi, koska olet epärehellinen.. Sanot minua kovaksi, luulet olevasi kovuuden vastakohta.
Olet kova ja häikäilemätön.
Itseasiassa jos mietit sanomaani, en ryve maailman pahuudessa, en lue sodista, tappamisesta, raiskauksista se tarkoittaa, että suojelen itseäni, olen herkkä, se on perintö boheemi isältäni. Äidiltäni perin, että ei ole vain naisten töitä vaan jokainen tekee mitä osaa.
Taideharrastukseni on kauneusarvoja rakastavan ihmisten tapa ilmaista itseään. Se on kauneuden ja hyvyyden tajua.
Sellakin.maalaa herkkiä tauluja. Hänkin on herkkä.
Olen jos olet perillä kirjoittelustani ilmaissut jo aijemmin, että en ryve säälissä.
28.05.2024 23:22
Ei, vaan keskustella ihan tavan puutarhanhoidosta kuten Ramoona ja mökkielämästä kuten Elaana sekä päivän touhuista, leipomisista, ruuanlaitosta ym. kuten sella.
28.05.2024 20:28
Eli minä..😅
28.05.2024 19:28
Ano 16.13.. ;
Vieläkö olet samaa mieltä ;))
28.05.2024 18:12
Taidan olla putkiaivo, kuten miehistä pruukataan sanoa. Naiset sanotaan olevan piparkakkuaivoja.
Täällä tiedetään mitä esim. Sella tarkoittaa lauseillaan. Minä en tiedä muuta kuin mitä luen.
28.05.2024 17:44
Aamun aloituksessa sellan kirjoitti.
"Yhä vahvemmin ajattelen, että puhutaan vaan typeristä siivouksista, ruuan laitosta ja sen semmoisesta, nuo viestit mitä erehdyin lukemaan ei mieltä ja toivoa paremmasta rakenna."
Minä näistä ajankohtaisista asioista omalla kohdallani kirjoitin.
Ei minun suvussani tai lähipiireissä ole tällä haavaa avioriitoja eikä omaisuuden jakoja. Joten tähän laaja alaiseen keskusteluun en pysty osallistumaan
28.05.2024 16:42
Iltapäivää Korvesta@
Avioeroako mietitte, ei kai nyt enää ; ))
Minä käellinen, mutta jalaton olen saanut taas paljon aikaseksi.
Keskityn näet tähän päivään enkä sure maailman pahuutta en sotia, enkä naisten asemaa.
Vein puutarhajätettä sen keräyspisteeseen ja paluumatkalla piipahdin puutarhalla. Ostin kolme komiaa punaista petuniaa.
Kukkapenkkiin oli yön aikana ilmestynyt voikukkia, kovin somia ne ovat isoine kukkineen.
Punaiset petuniat sopivat sievästi voikukkken joukkoon.
Nyt huilaan. Piti tosin välillä juosta ulos kun pieni sadekuuro osui kohille, istuin pehmusteita pelastin kastumasta.
28.05.2024 15:13
Päivä taas illassa@
Kaksi isoa koivua sai lähtöpassit mökkini pihasta. Ne olivat vaikeassa paikassa, mutta ammattimiehet hoitivat puiden kaadon
huolellisesti. Nosturiauto nosti metsurin ylös puun keskiosaan, hän sitoi piuhoilla puun keskeltä, hän laskeutui maahan ja katkaisi sen, puu liiteli ilmassa kauko ohjauksella sovittuun paikkaan pihalla ja metsuri pätki sen pölkyiksi.
Sovimme myöhemmin kesällä vielä parin puun kaadon. Hyvä näin sillä tonttini koivuista on osa tiensä päässä.
Valokuvasin miesten työtä. Sain luvan julkaista kuvia. Faceen laitoin jo koosteen.
Palasin iltapäivällä kaupunkiin, toin mökiltä ruohonleikkurin ja strimmerin, siistin takapihan ruohikon. Vielä pitäisi lähteä istutushommiin, mutta laiskottaa. Otin tosin päiväköllöt ennen päivällistä.
Keskiviikoksi sovin yrittäjäpoikain kanssa puiden jatkokäsittelystä.
Kuuma päivä, suihku on nyt poikaa.
27.05.2024 19:48
Odotan auringon laskua, jotta pääsen salaattien, tinjamiinin ym. kylvöön.
Lukiessani jälleen kommentit läpi, tulin siihen tulokseen, että kerron jotain sanavalinnoistani.
Olen käyttänyt kommenteissani kainuun murteen helmiä. Viattomia sanoja, joita entivanhaan on käytetty.
Murteeni helmet on otettu ristiriitaisesti käyttöön ja ne muuttuvat lukioiden mielissä omanlaisikseen.
Käetön tarkoittaa....
avuton, osaamaton
täysin toistaitoinen.
Tällä ei tarkoiteta sairasta, vaan käytännön taidoissa tumpeloa.
Ne tekkee, jotka ossaa, ne taivastellee, jotka ei ossaa.
26.05.2024 19:36
Kaupunkipuutarha alkaa olla tuunattu. Tänä aamuna pesin puutarhan puukalusteet. Aurinko kuivasi ne joutuin, joten levitin pehmusteet tuoleihin ja sohvaan. Suihkulähteen sammakko sai vettä alleen, pulputtelee iloisesti.
Pitää jahka lepään hakea salaatinsiemeniä ja istuttaa ne.
Huomenna alkaa taas mökin touhut kun metsuri tulee puita kaatamaan. Mielestäni ole hyvin kodin ja mökin työt jakanut. Onneksi säät jatkuu lämpimänä.
26.05.2024 14:37
Lauantai ehtoota@
En toki koneella istu, känny kulkee mukana puuhastellessani. Tykkään valokuvata kuten tänäänkin pihaa laittaessani. Tuomenkukkia ja keramiikkasuihkulähdettä kuvasin. Sain paljon aikaseksi, ongelmana oli taloyhtiön ruohonleikkuri, joka oli jätetty lataamatta.
En minä valita käytöksestäsi ethän voi sille mitään, niin miksipä vaivautuisin.
No, kipuni ovat onneksi omiani. Pärjään niiden kanssa, toivon sinunkin pärjäävän.
Sitäkään en ole valittanut, että en pääse nopeasti lääkärille. Vuosi on vain kulunut siitä kun sain lähetteen, onneksi ensiviikolla tapaan kirurgin.
Kaunis päivä illassa.
25.05.2024 18:30
Huomenta@
Tämä aamu on ollut yhdelle anolle avautumisen aamu. Ei useampi kirjoittaja aloita tykitystä heti aamu kuudelta.
Kerroin saman asian itsestäni kuin minkä sinäkin totesit. Liikunta, touhuaminen tuottaa iloa ja hyvää mieltä ja uni maistuu. En jää makaamaan ja suremaan kipujani vaan liikun niin paljon kuin mahdollista.
Tänään ajattelin puuhastella täällä kaupungin kodin pihalla. Tuomipihlajapuu aloittaa kukintaa.
Kukkapenkki pitää siistiä. Ja kokoan kasviksille pöydän pation kulmaan. Aikomuksenani laittaa tilliä, basilikaa ja tinjamia (ostan valmiina) purkkeihin. Samoin tomaattia, paprikaa ja mansikkaa.
Päivä nousee lupaavan aurinkoisena.
Puuhakasta lauantaita.
25.05.2024 10:38
Kirjoitin ylenpänä
"Puuhastellessa aika kuluu rattoisasti eikä ehdi vaivojaan valittamaan. Käettömät ne jaksavat valittaa."
Tarkoitin itseäni, kun puuhastelen aikaa ei jää valittamiseen. Pääsin vuoden odotusajalla kirurgin vastaanotolle, siitä menee luultavasti aikaa kun pääsen leikkaukseen.
Oikea lonkka on sökö, kipu on levinnyt ristiselkään ja jalkaan, mutta jaksaa...jaksaa, pakko jaksaa. Kevättyöt mökillä kuten jokainen jolla on mökki tai on ollut tietää, että maaten ei tekemiset edisty. No, nyt olen jo saanut siivoukset sisätiloissa tehtyä ja ulkokalusteet siirrettyä paikoilleen, tänään asensin riippukeinun keskelle pihaa.
Metsuri tulee puunkaatohommiin, vaan jää siinä vielä minullekin kuntovoimistelua.
Mutta ei elämä ole rehkimistä, väliin voi nauttia, makoilla, saunoa, uida ja maata..
Eli en halua valittaa vaivojani, vaan touhuilen ja nautin, unohdan kivut.
24.05.2024 22:16
Terkut Korvesta, entisajan maalainen ; ) @
Rantasauna on nyt korkattu. Kävin järvessä liottamassa varpaitani, pulahdus jäi tekemättä.
Oli kaunis ilta, aurinko laski jo lahden taakse kun lopettelimme iltapalaa grilliterassilla.
Päivällä siivosin ylisen, koska tila on matala könysin polvillani, mutta kannatti raataa. Uni tuli kutsumatta.
Nyt ongelmana mökillä on iso laho koivu. Jos se kaatuu se voi kaatua mökin tai varaston päälle.
Tänä aamuna soitin metsurille. Hän saapui mökille ja totesi, että tarvitsee nosturiautoa ja pätkii puun, samalla hän kaataa kaksi viereistä koivua ja pätkii nekin pilkekuntoon. Että helpotti.
Tulin tiskikorin kanssa kirkolle, kun pesukone on tehnyt puhdasta, palaan mökille. Päivän tekemättömät työni ovat riippukeinun kokoaminen ja tikkaiden asettelu laiturilta veteen.
Puuhastellessa aika kuluu rattoisasti eikä ehdi vaivojaan valittamaan. Käettömät ne jaksavat valittaa.
24.05.2024 13:57
Torstaita Korvesta@
Pitää ihan aluksi hehkutella, että taas kesämökeistä kaunein on Nuaksen rannalla. Tuossa mökkini rannan vastapäisessä Pukkisaaressa. Matkaa vajaa kilometri.Tuttu paikka menneiltä vuosilta. Kahdella ystäväperheellämme oli mökit saaressa, joten tuli usein ajeltua moottoriveneellä sinne, kerran myös hiihdettiin jäätä pitkin talvipakkasella.
Kesämökkikisan toinen sija tuli myös Nuaksen vesille Vuokattiin v. 2023, ja kaunein koti v. 2022 valittiin Kajaanijoen rantatörmältä.
Mikäpä on kesiä viettää kainuun kauniiden vesistöjen äärellä.
Tänään haen kalastajalta Kuhaa kesäkeittiöömme. Aijomme avata rantasaunakauden tänään. Ehkäpä saan talviturkinkin heitettyä Nuakseen.
Onneksi järven vesi on korkealla voi pulahtaa veteen laiturin vierestä.
No, nyt pitää lähteä kauppaan ja täyttää mökin jääkaappi. Hyvin levänneenä voin taas alkaa puuhastelut.
Kaunista torstaita kaikille.
23.05.2024 12:27
Allekirjoitan edellisen.
22.05.2024 18:30
Tikiästä muistiasi, kyllä löytyy ; )
22.05.2024 15:21
En mùuten kaivanut, luin tätä ketjua ja törmäsin kysymykseen onko Deme leski? No, leskihän on ensimmäiselle aviomiehelle, mutta toisen avoliiton juttu loppui, kuin aisaan. Eikä siitä ole mitään kuulunut.
22.05.2024 15:06
Leena@ menin naimisiin uudenvuoden aattona v. 1982. Seuraavana aamuna 1.1.1983 heräsin rouvana ; )
X-mieheni lähti Norjaan muutama vuosi avioeromme jälkeen.
Minulla ei ollut taloudellisia vaikeuksia, mutta työni oli raskasta yksin puurtamista. Olin hyvintoimeentuleva yksinhuoltaja.
Joten kertomukseni pitää, eivätkä muutu kuin lukijoiden mielikuvituksissa.
22.05.2024 13:38
58 / 371