Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7413
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sinulla on metafora korvien välissä. Paloma on rehellinen, ei vääristele tosiasioita.
21.05.2024 17:28
Terveiset mökiltä. Olen saanut saunamökin kesäkuntoon. Suurin osa ajastani kului saunakamarin keramiikkatauluni viimeistelyyn. Kiva siitä tuli.
Sormeni ovat liimassa ja eriväristen maalituuppien värjäämät, sillä maalasin taulun taivasta sormillani ; )
Nyt palaan kirkolle ruuan tekoon.
21.05.2024 16:22
Miksi kirjoitat ilman tunnistetta? Ei ihmisiin, jotka ovat nimettömiä voi luottaa. Vain tunnistettaviin voi luottaa, mutta ei jos he muuntavat aikaisempia kirjoituksiaan ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut vaikka vakiot tietävät, että on. Monet osaavat olla hienotunteisia ja sulkevant silmmänsä, minä en.
En tunne olevani kenellekää tilivelvollinen, keskustelen mielelläni tunnistettavien kanssa.
Täältä on lähtenyt monta rehellistä kirjoittajaa juuri tuon piiloleikin vuoksi mitä anonyymisyys edustaa.
21.05.2024 16:15
Kiitos teoa kirjoituksestasi. Oli ihana lukea rehellistä tekstiäsi.
Meillä on sama ikäero kuin teillä oli. Mieheni täytti 72-vuotta kesäkuussa 2006 kun tapasimme ja minä täytin pian heinäkuussa 59-vuotta.
Tapailimme kesän, emme pitäneet kiirettä, tykästyimme hiljalleen toisiimme ja henkeviin keskusteluihimme. Löysimme toisistamme tasavertaiset kumppanit.
Kihlauduimme marraskuussa v.2006.
Keväällä 2007 matkustin ensimmäistä kertaa Hollantiin, jossa tutustuin hänen sukuunsa ja ystäviinsä.
Omaamme molemmat matkustusgeenit ja seikkailumme maailmalla alkoivat.
Vuodet kuluivat. Vuonna 2018 muutimme yhteen ja nyt toukokuussa meidät vihittiin.
Nyt suunnittelemme mieheni 90-vuotisjuhlaa tänne kaupunkikodin puutarhaan. Heinäkuussa juhlimme minun 77-vuotisjuhlaani kesämökilläni.
Minulla on kaksi ihanaa poikaa, mutta ei myöskään lapsenlapsia. Miehelläni on neljä lasta kolme lastenlasta ja yksi lapsenlapsenlapsi. Monen kansalaisuuden geeniperimää kantavia lapsia.
Lapsillamme on omat elämänsä, me pidämme huolta toisistamme, niin kauan kuin luoja suo.
No, mieheni on perusterve, minulla on yhtä sun toista vaivaa, mutta tukemalla toistemme vahvuuksia selviämme.
21.05.2024 12:44
Korvesta@
Helluntaihin liittyy paljon muistoja nuoruudesta. Sitä uskoi, että jos ei ole heilaa helluntaina ei ole koko kesänä.
Parhaat päälle ja tanssilavalle. Joskus onnistui heilan löytyminen, joskus ei. Joskus heilastelu kesti kesän, joskus ei.
Tuosta vanhasta sanonnasta syntyi keskustelua eilen kaupan kassalla. Kassa kertoi, että eräs mies oli sanonut, että jos ei ole heilaa helluntaina niin se tietää kesää vapaana, omilla ehdoilla elämistä.
I agree.
No, eilisen puuhapäivän jälkeen istuimme mökin porrasterassilla nauttien viinereistä ja kahvista. Mietin, josko lämmittäisin saunan kun vesipumpunkin sain veteen ja se toimi.
Olin väsynyt, joten ajoimme kotiin ja napsautin sähkösaunan päälle laitoin "kiuasmakkarat" uuniin.
Kohta lähdemme ajelemaan mökille. Ostan matkalla mäntysuopaa, ja pesasen saunan. Ehkäpä joskus ensiviikolla heitän talviturkin Nuakseen ja saunon mäntysuovalle tuoksuvassa saunassa.
Heleätä helluntaita.
19.05.2024 12:26
Olipa taas puuhapäivä. Kukat on istutettu, mutta jos takatalvi iskee, pitää suojata ne suojakangankaalla.
En minä voi millään muistaa ravintoloita, joissa olen ruokaillut. Sen kuitenkin muistan, että olin 60-vuotta sitten helluntaitansseihin sonnustautunyt teinityttö.
Niin ei se vaadi paljoa kun ulkona istuu polyrottinkisohvalla ja kännykkää näpyttelee kahvikupponen sohvapöydällä.
Minulla tuli 41-vuotta kirkkohäistä ja kohta kuukausi maistraatin vihkimisestä. Molemmat muistan. 🫠
17.05.2024 18:50
Kirjoitit kauniisti, tuli menneet mieleen. Kokemukseni ovat samanlaisia. Aina kesän alkaessa uusia pihaideoita kuokkimassa. Minun kesäpaikkani on tässä kaupungin alueella joten maalaistalot eivät ihan naapurustossa ole. Mutta hevostila tuolla 5 km päässä. Sieltä olisi saanut hevosen lantaa marjapensaille, mutta jäi hakematta.
Tämä alue oli ennen hyvin tiivis kaupunkilaisherrojen kesämökkialue, mökki naapurit vierivieri. Vanhoja sukumökkejä vain minä olin 28-vuotta sitten ulkopuolinen ilman sukusidoksia. Hyvin minut vastaanotettiin. Lapseni olivat tervetulleita tuomaan niemeen elämää vanhentuviin sukujen edustajiin.
Kesät ovat kuluneet pihaa ja rakennuksia korhentaen. Yrittäjä, yksinhuoltajana ei ollut vapaa-ajan ongelmia, touhua riitti.
Nyt vauhti on hiljentynyt, mutta ei loppunut. Jos ideat lentää liian yläilmoissa kroppa pistää hanttiin ja sitä on oppiminen.
Kun kerroit kivikkopuutarhoista, tunsin piston, ne ovat jääneet parina kesänä hoitamatta, mutta jospa tänä kesänä. Kivikkopuutarhani ovat rannassa vesirajassa, joten olen itsesuojeluvaistossa jättänyt ne hoitamatta.
Tänään saan mökin sisältä siivottua, sen jälkeen katsotaan mikä paikka seuraavaksi tarvitsee multaa tai vasaraa.
Nyt mökkialue ei ole enää entisensä. Pieni yhteisö on hajonnut. Osa sukumökeistä on siirtynyt ulkopuolisten omistukseen ja vakituinen asuminen vallannut rannat. Yksi uusi ympärivuotuisessa asumisessa oleva ökytalo on rakennettu mökkitieni varrelle, mutta onneksi ei ole ihan naapurina joten saan omassa pihapiirissäni viettää aikaa kuin silloin ennen. Tosin lapset ovat lentäneet maailmalle, mutta onneksi viettävät lomia luonani.
16.05.2024 10:23
Aurinkoiset terveiset Nuaksen rannalta.
Tänään siivosin pirtin, imuroin koko mökin, mutta, jos haluan säästää ihteeni niin jätän muut tilat huomiseen. Sisäsiivouspäiväksi hyvä keli koska tuuli on kohtalaisen kovaa.
Keramiikkasuihkuallas pulputtaa kaupunkikodin puutarhassa. Voipi olla, että tuon sen tänne mökille.
Pitää vielä laittaa maahiset ja muut olennot portaille toivottamaan vieraat tervetulleiksi.
Jäät on sulaneet vain pieniä jäälauttoja ihan rannassa. Se on kesä.
15.05.2024 15:14
Äitienpäivän illaviettoa virtuaalisesti 🫠
Psykoterapiakeskus Vastaamoon kohdistui mainitsemani tietomurto
Mistä lie tuo Takomo tullut mieleeni.
No, se siitä.
Äitienpäivää ovat kirjoittajat viettäneet läheistensä kesken livessä ; )) Niin minäkin tosin siirryn nyt palsta-aikaan.
Sain miniän ja havannesen vieraakseni ja ruusuja aaltomaljakkoon.
Oli mainittava tuo aaltomaljakko koska vasta nyt sen hokasin täällä lasivitriinistä. Hollannissa samanlainen on aina käytössä. Ruusut siihen aseteltuna ovat kauneimmillaan.
Katsoitteko Euroviisuja, me katsottiin loppuun asti. Välillä shattailin kuopuksen kanssa suosikeista. Oma suosikkini oli Ukrainan esitys. Kyllä Israelin kappalekin oli hyvä, voittajaa en osannut arvata.
Eliaana olet jo päässyt mökkielämään käsiksi. Minä edistyn pienin askelin, enkä mitään kiirettä pidä koska lonkka ei osallistu työintoon.. Onneksi sain ajan kirurgille. Niin omasta aktiivisuudestani omasotessa kai se viimein tuli.
Kyllähän tämä palstalle osallistuminen oli jo harkinnassa loppua tämän masapostitushäirikön takia ja kuten Skillaan totesi totesin itsekin, pitäiskö unohtaa koko palsta, mutta vaikeaa se on lopettaa kun on yli kymmenen vuotta kirjoitellut tänne.
Tuosta maamittamisesta en juurikaan välitä, joskus on hauskaa vastailla pilke silmäkulmassa provoihin.
Kiitos teille, vanhaa paria muistaneita.
12.05.2024 18:50
Kirjoitin illalla "kun yksi ovi sulkeutuu toinen ovi aukeaa"
Eilen Perjantai ohjelmassa käytiin keskustelua tekoälystä. Niin mihin maailma matkaa, no, kaatuuko kaikki hyödyllisetkin sovellutukset, Takomon tiedostoihin murtautuminen aiheutti paljon pahaa sen asiakkaille. Lie vain ajan kysymys milloin terveydenhoidon kantaverkot murretaan.
Pitänee palata vanhaan hyvään aikaan ottaa kynä läteen ja alkaa kirjeenvaihto, no, ei sekään taida enää onnistua kun Postikin on ajettu alas.
Tämä nykyinen elämän meno on lähtenyt käsistä.
11.05.2024 08:53
Auringon hyväilemät terveiseni kamut.
Kiitän kaikkia hääpäivämme positiivisesti muistaneita. Avioitumisemme sai aikaan kaikenlaisia reaktioita, mutta pääsääntöisesti kivoja. Ymmärrän arvostelut niin täällä kuin livessäkin. Kaksi vanhaa ihmistä avioituu.
Nyt olen palannut arkeen. Pian siirryn mökille kesän puuhiin. Olen odottanut lämpimiä säitä, jotta saisin istuttaa kesäkukat. Tänään olisi ollut upea päivä mökillä, vaan lepäsin parvekkeella eilisen 1750-litran lehtisäkkien poiskuljettamisesta uupuneena.
Huomenna vien auton huoltoon ja sen jälkeen puutarhalle kukkia valitsemaan. Saviesineet kuten suihkulähde ja menninkiset kerään koriin ja pykkipäivän jälkeiset puhtaat liinavaatteet Ikean säkkiin.
Uunissa muhii lohilaatikko, nam..nam
09.05.2024 16:51
Kengistä vielä 🫠
Muistan lapsuudesta mustat nauniit kiiltonahkakengät. Ne ostettiin vapuksi ja palvelivat juhlakenkinä
Huopatossuja käytin kovilla pakkasilla. Vielä teininäkin kulutin punaisia huopatossuja.
Ensimmäiset korkokengät olivat mustat hyvin kapealla viiden sentin piikkikorolla varustetut. Korot olivat keskeltä hyvin kapeat ja laajenivat kohti korkolappuja. Korkolaput olivat ainainen ongelma tanssi iltojen jälkeen ja suutarin oli niitä yhtenään uusittava.
Ensimmäiset upeat Palmrothin saappaat ostin Ruotsista. Ne olivat valkeaa ohutta nahkaa. Ne olivat myös ensikosketus nahkasaappaisiin, joista tuli elämänikäinen kenkäkumppanuus.
Sain juuri faseen muiston 12-vuotta sitten. Istun mieheni veljen ateljeessa Amsterdamissa,
jaloissani kauniit ruskeat polviin ylettyvät nahkasaappaat. Ne sain lahjaksi mieheltäni, joka osti ne Zandvoortista Hollannista.
Olen kuluttanut eräätkin nahka-ja tekonahkasaappaat elämäni aikana.
Pitkillä ulkomaan matkoilla sen sijaan käytin mm. kaukolentojen aikana ja retkillä lenkkareita. Päivällisillä tietty matalakorkoisia avokkaita.
Muistan myös punaiset korkeakorkoiset kesäkengät, joskus kahdeksankytluvulta. X-mieheni oli pitkä, joten pystyin käyttämään korkeita korkoja ja jäin vielä hiukan häntä lyhemmäksi.
Niin, kenkiä on kulutettu ja niitä on vieläkin tuolla vaatekaapin alatasolla vino pino käyttöä odottamassa.🤗
08.05.2024 12:02
Päivää Korvesta@
Pyykkipäivä, joten koneen vahtimista, ja selän lepuutusta.
Minua huolettaa pääseeko Paloma ottamaan osaa keskusteluun. Ilmoitus kertoi, että ulkomailta ei enää pääse suomi24 keskusteluihin.
Miksiköhän makkaransyönti tai kevätsaappaat mietityttävät ulkopuolisia. Kun olin nuori käveltiin korkokengillä nyt vanhana ja lonkkavikaisena on turvallista liikkua tolokummilla kengillä.
Teen päivälliseksi makkarakeittoa. No, en ihan tavan makkarasta vaan Chorizo-makkarasta.
Minullakin on polttopuut loppu, kuten Hurskaisella. Tilatako klapeja ja lainatako klapikone kun yhdessä pihakatoksessa olisi kasa kuivaa 30 cm koivupölkkyä.
Lähetin myös avunpyynnön sähköyhtiön puunkaatoon, josko metsurit tulisivat kaatamaan yhden vaarallisen ison koivun mökin nurkalta.
Kyllä se kesä tulee jahka kerkiää, äsken satoi lunta. Huomenna koulupojat tulevat mökin pihan haravointiin. Jospa tuo lumi kerkiää huomiseksi sulaa.
07.05.2024 13:43
Kaunista iltaa Korvesta.
Olen elänyt hyvin onnellista ja poikkeuksellista aikaa näillä kymmenillä.
Valmistin torstaina mansikkakermakakkua, koristeeksi asetin morsiusparin, joita oli jäänyt mökin piirongin laatikkoon yrittäjä ajoiltani, mietin, olen elämäni aikana tehnyt satoja hääkakkuja, mutta nyt valmistin sellaisen itselleni.
Menimme naimisiin perjantaina 3.5.2024. Sää oli kaunis, hiukan tuulinen.
04.05.2024 19:59
Ei ole onnistunut minun viestini ilmestyminen ketjuun ei rekattuna eikä allekirjoittaneena anona. Proviilista löytyy, mutta ei täältä.
04.05.2024 18:18
Kivaa Vapun aikaa kamut.
Kiirettä on pitänyt, mutta hengissä on selvitty.
Kävin puolelta päivin kampaajalla, hiukseni saivat ruskeaa hieman punaista väriä. Perjantaina menen kampaajalleni uudestaan, hän tekee minulle lettinutturan. Joku kirjoitti tuolla aijemmin, että ottaisin kiharat. No en ota, tämä pitkä suora tukka on mun juttuni.
Autonkin kävin pesettämässä, pitäähän senkin
saada värinsä pölyn alta näkymään.
Sain eilen hopeakuusen istutettua takapihalle toivottavasti se alkaa kasvamaan. Joulusta asti oli ressukka purkissa pihalla.
Rojahdin sängylle, vaikka vielä olisi leivontahommia. No, kerkeää huomennakin.
Ei enää kiinnosta lähteä vappumarssia katsomaan. Jos aurinko paistaa, istun aurinkoa palvomaan.
Lyhyeksi on entivanhainen vappumarssijono käynyt. Liekö enää edes vasemman laidan edustajia.
Kiersin kauppoja ja yritin muistaa mitä piti ostaa, kukat unohtuivat. No, nekin kerkeää huomenna ostaa.
Kaupat ovat auki läpi Vapun. Ainoastaan Alko vain tänään kello 18.00. Hain kuohuvaa jotenkin sen muistin.
Mutta kuten jo kirjoitin kivaa Vappua, Vapulle ja muillekin 🫠
30.04.2024 16:09
Korven kuulumisia.
Samoissa kevättöissä olette puuhastelleet kuin minäkin. Pesin eilen keittiön ikkunan ja vaihdoin keittiön värimaailmaa verhokapalla ja pöydän kaitaliinalla.
Pihatöihin en vielä ole pahemmin panostanut. Hopeakuusi pitäisi saada istutettua maahan, jahka loputkin lumet sulaa.
Mökillä en ole tehnyt mitään. Olenpa jopa ajatellut mökistä luopumista. Lonkkakivut estävät aina ennen niin antoisat kevät puuhastelut mökillä.
No, onhan onneksi mahdollisuus siivouttaa mökin piha ulkopuolisella. Mutta kun tuntuu, että tekemättömät mökkityöt kasaantuvat huolilistalle nukkumaan menon aikoihin.
Tämän kaupunkikodin siivouksen olen ulkopuolistanut. Kerran kuussa käy vakisiivooja. Muina viikkoina kohentelen mitä nurkkaa milloinkin, voimien mukaan.
Vappuviikko edessä, paljon on suunnitelmia, osa jo valmiita toteutettavaksi. Tiistaina käyn peitättämässä harmaat, vaikka jo ajattelin antaa vallan hiuksieni harmaantumiselle.
Hyvää Vappua kaikille, kirjoittelen jahka taas kerkiän.
28.04.2024 13:19
Olen hengissä. 🫠 brinkkala
Lueskelen toki ketjua, mutta en ole ollut halukas osallistumaan. Asiat junnaavat paikoillaan. Puskahuutelua, kiusausta, kehumista, kateutta, oman tai toisen kirjoittajan erinomaisuuden korostamista ja muiden mielipiteiden mitätöimistä. Asioita, joilla ei ole mitään merkitystä minulle.
Oma elämässäni olen positiivisten haasteiden edessä, tapahtuma rikkaan kevään ja kesän suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Toivon tietty takatalven muuttuvan keväthenkiseksi.
21.04.2024 13:09
Hyvää iltaa Korvesta@
Hyvin todettu, hyväksykää minut, tai hyväksy minut. Minun ei tarvitse sinua hyväksyä. Hymähdän kuten Tervo&Halme, empatia, astuako toisen asemaan. Se, että edes yrittäisin astua asemaasi on mahdoton ajatus.
Täällä kirjoittaa moni vertaistukea hakeva ja saava, mutta ei heilläkään liioin herää empatiaa sinua kohtaan, vai oletko saanut vertaistukea, empatian hyvää muilta kirjoittajilta ongelmiisi.
Ongelmahan sinulla on. Olisikohan täällä ketään joka voisi edes yrittää auttaa. No, en usko sillä useampi vaikenee siteeraten Mauno Koivistoa.
Olin iltapäivällä mökillä, ihana kevään tuoksi leijuili ilmassa. Pihapiirin polut olivat sulaneet ja järven toiselta puolen näkyi jo avonaista vettä. Lakaisin portaat ja kahviterassin. Juttelin pirtissä seinille kertoen, että pian saamme nauttia kesästä yhdessä.
15.04.2024 20:00
Miksi sitten kirjoitetaan, "Eikö Purralle riitä mikään"
15.04.2024 14:50
59 / 371