Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7413
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Tämä kaupunkipuutarha on pieni, joten jaksan sitä hoitaa. Mökille pitää kutsua apuvoimia.
Minäkin löysin facesta apupoikia, kävivät lumitöissä ja haravointihomma olisi pian edessä.
15.04.2024 14:34
Nousuviikko@
Aloitin purkamaan tekemättömiä töitä.
Hoitelin puutarhaa siltä osin kuin lumelta pystyin.
Puhdistin kuivuneet humalan oksat väliritiliköltä.
Lannoitin alppiruusun ja haravoin patiota.
Seuraava tekemättömien töisen listalla olisi ikkunoiden pesu. Siivooja tulee loppukuusta, mutta ikkunat voisin pestä yksi per/päivä tahtiin, van katotaa.
Näin on hyvä aloittaa, jaksaa tunteroisen kerralla, toisen toisena päivänä.
15.04.2024 13:38
Ehtoota@ Pistin vuokaan kerroksittain eiliset hienouksien jämät ja työnsin kiertoilmauuniin.
Että oli hyvää; )
No, ennen tuota laitoin profiilikuvan lähes koko vuoden kukkivasta kohtalonköynnöksestä.
Se saattaa pudottaa kaikki lehdet joksikin aikaa syöntalvella, mutta kun aurinko nousee horisontin takaa se työntää uusia lehtiä ja kukkia. Nyt se levittäytyy ison peikonlehden sekaan.
Se valtavan kaunis kukinnoltaan.
14.04.2024 17:44
Taloyhtiössämme oli kiva henki, kunnes kaksi miellyttävää miespuolista omistajaa kuoli. Toinen leski muutti pois ja toinen alkoi isännöimään.
Uusi tulokas jolla on hyviäkin ideoita koetaan reviirille tunkeutujaksi.
Älä sure, tiedän pahan mielen, jonka sain kun koitin auttaa miestäni pitämään puolensa, saada pitää ranastamansa puut takapihallamme. Kuules, hänen lempipuunsa alkli kasvamaan kannosta ja on jo yli kaksi metriä korkea, kukki kauniisti viime kesänä.
Olen alkanut uskoa kukkien, puiden ja pensaiden tunteisiin heitä kohtaan jotka niitä rakastavat.
Ihailimme aamulla mieheni ns. viidakkoa olohuineessa. Kasvit voivat hyvin ja kukkivat läpi vuoden.
14.04.2024 14:04
Taloyhtiön kokouksissa jos ei ole omistaja tai on omistajana jakamattomassa pesässä voi ottaa osaa valtakirjalla yhtiäkokouksissa.
14.04.2024 13:45
Lumi on sulanut takapihaltamme. Hopeakuusen ympärille laitoin suojakankaan, se on vielä kasvuruukussa, odotan roudan sulamista. Laitoin havu-ja rodolannoitetta ruukkuun. Alppiruusu on paljastunut aidan vierestä, hyvin on talvehtinut, laitoin sillekin rodolannoitetta ja lämmintä vettä kuten hopeakuusellekin.
Kotilot ovat ongelmana.
Ne tulevat kukkapenkin kiville seurustelemaan ja nousevat väliaidan humaloiden lehtiä syömään.
Nyt ajattelin laittaa kalkkia ympäri puutarhaa ja humalien juurille.
Ajattelin tehdä kuten toissa vuonna, kerätä kiviltä kotilot lasipurkkiin ja kaataa kiehuvaa vettä päälle.
Orvokkeja kaupataan jo, mutta odotan vielä niiden hankkimista.
Eipä ole tänään asiaa auringon palvontaan parvekkeelle, mutta jos ottais vain rennosti.
Kuningaskalastaja tuli tutuksi jokunen vuosi sitten Hollannissa. Pariskunta oli tehnyt pesän kotikylämme kanavan rannalle. Seurailimme lintujen touhuja aina ohikulkiessamme.
Kirjoitin tänne aikoinaan taloyhtiössä tapahtuneista ongelmista, mielivaltaisuuksiin kolmen osakkaan taholta. En saanut kirjoittajilta myötätuntoa, vain haukkumista ; ))
Mielenosoitukset jatkuvat, mutta emme enää välitä. Pahamielikin on vaihtunut hymyilyyn.
14.04.2024 12:37
Minä tykkään Tv-ohjelmista, joissa valmistetetaan ruokaa.
Master Cheff iinspiroi minua kokeilemaan erilaisiten ruokien valmistusta.
No, tänään kokeilin, valmistin karmellisoituja vihanneksia.
Vilkaisin hieman reseptejä, mutta tein oman version. Keitin hetken pilkottuja porkkanoita, nauriita, selleriä, sipulia ja parsakaalia.
Laitoin paistinpannulle voita ja sekoitettua fariini/hienosokeria. Ei ollut ruokosokeria joten sävelsin. Nostelin vihannekset sekaan ja haudutin.
Lämmitin valmiin hollandaiskastikkeen.
Lisuna kinkkuperunamuusia ja salaattia yms hilpitööriä.
Tuli hyvää.
Ruoka on hyvä keskustelun aihe. pikkuvinkkejä vois jakaa omista kokeiluista.
13.04.2024 17:44
Ano 9.30
Olen myös liikkuva äänestäjä. Noudatan kulloinkin yhteiskunnallemme sopivaa linjaa.
Korvesta lauantaita@
Eilinen ilta kului kulttuurin parissa. Olin teatterissa seuraamassa Anna Liisaa, Minna Canthin näytelmää vuodelta 1895. On ajat muuttuneet ja naisen asema kohentunut tuosta ajasta.
Vanha kaupunginteatteri oli
uudistuksen jäälkeen remontoitu nykyaikaiseksi. Teatterisalin tuoleja on kritisoitu, mutta minulle ne olivat sopivat. Vierelläni istunut nainen sanoikin, että ne ovat pitkille ihmisille tehty.
No, wc-pöntöt oli tehty lyhyille ihmisille; )
Kiva oli laittautua "hienoksi" pitkästä aikaa. Kampasin hiukset kevyeksi nutturaksi ja pistin päälleni kauniin kesäisen hörtsylämekon, mustat saappaat ja käsiveskan. Kevyt rajaus kulmakarvoihin, poskiin hivenen kuultopuuteria. Päivettynyt ihoni ei muuta kaipaa.
Nyt pitänee imuroida, eilinen vaatekaapin siivous pölyynnytti paikkoja.
Sitten ajattelin tehostaa keraamisia sammakkofikuureja hymyileviksi servettipitimiksi.
Saunailta ;))
13.04.2024 12:13
I agree.
Onhan kiusaaminen hyvin tuttua täälläkin ikäihmisten palstalla. Tässäkin ketjussa. Skillanin lauseita korjataan vaikka suurin osa lukioista ymmärtää. Se on kiusaamista.
Yhdellä kiusaajalla on kova huoli parisuhteemme omaisuusuuden käyttöoikeuksista.
Mummotkin kiusaavat miksi, jännitystäkö elämään, kiinnijäämisen pelko mitätön.
Mummot voisivat olla lapsenlapsilleen esimerkkejä nollatoleranssi kiusaamiseen.
Aurinko paistaa, alkuviikon väsymys nukuttu pois. Keramiikan tekoon iltapäivällä. Kokoontumisia ei ole enää montaa, joten uutta en aloita. Sammakkopidikkeiden maalausta lasituspolttoon.
04.04.2024 12:29
Aamupäivän kiireet ohi.
Luovutin auton, on sekin hommansa myydä toisen nimissä olevaa. Onneksi valtakirjoista on malleja netissä. Käsin kirjoitettu on yhtä pätevä kuin valmismalli.
Mietin olisiko koulukiusaus lopetettavissa. Jospa lapset ja nuoret ymmärtäisivät, että kiusaus voi johtaa oman hengen menoon.
No, sitä en tiedä mikä johti tähän ampumiseen, mutta ..mutta...kostoriskit pitäisi ottaa keskusteluun.
03.04.2024 13:16
Myöhäisiltaa@
Henkisesti ja ruumiillisesti kovan päivän jälkeen on yhteenvedon aika.
Sain hoidettua autokaupat.
Iltauutisista kuulin ikäviä uutisia koulusurmasta. Päivällä ei ollut onneksi aikaa tunteilla. Keskustelin mieheni kanssa. Hän on tehnyt elämänuran ertyisoppilaiden parissa.
Itse toimin poikieni ollessa ala-asteella vanhempainneuvostossa puheenjohtajana. Siitä on nyt lähes kolmekymmentä vuotta, mikään ei ole koulumaailmassa muuttunut. Koulukiusaamista oli ja on ollut aina. Kiusaamista, tönimistä uhkailua ja väkivallan käyttöä. Jouduimme selvittelemään ikäviä kiusaustapauksia. Kiusatuilla oli joku erilaisuus jota kiusaajat vähättelivät ja aliarvioivat. Moni kiusattu selvisi, he eivät kostaneet he näyttivät kiusaajille, että he menestyivät kiusaajia paremmin elämässään aikuisina.
En menisi vielä tuomitsemaan yksistään ampujaa, sillä ei tuollaista tekoa tehdä hetken mielijohteesta.
Minulla on tunne, että kysymyksessä on ollut kosto. Lapsiahan he olivat, mutta lapset voivat olla raakoja kostaessaan. Jos tällainen paljastuu on ikävää jos kiusaajasta tehdään marttuuri/sankari ja kiusatusta luuseri.
02.04.2024 23:16
Taloyhtiö ei ole istuttanut meidän piha alueelta kaadettujen puiden tilalle uusia vaikka luvattiin, muille on istutettu. Naapuriin jo kaksi. Eka kuoli ja viimeisiä näyttää vetävän tämä toinenkin.
Pyysimme aikoinaan kantojen poistoa taloyhtön kustannuksella. Eivät suostuneet. Hyvä niin meille rakas kaadettu tuomipihlaja puu on noussut loisteeseen on jo yli kahden metrin korkuinen. Se kukki kauniisti viime kesänä.
Nyt kun pihapiiri on jokaiselle osakkaslle aidattu, istutan hopeakuusen, jonka olen itse maksanut.
Ei se tule kenenkään pihaa varjostamaan. Se tulee paikkaan, jossa sen ei pitäisi ketään häiritä.
Tosin arvaamattomat ovat hallituksen ladyjen aatokset.
Onneksi tänä talvena rouvain mielenosoitukset eivät ole tehneet meille hallaa kun lumitöitä hoitaa
ulkopuolinen huoltofirma.
Mielenkiinnolla odotan tuleeko sanomista kun toinen automme on tilapäisesti parkkeerattu pihalle.
No, ostotarjous on saatu ja eiköpä rakas kaunottaremme muuta uuteen kotiin ennen Ladyjen huomautteluja.
30.03.2024 20:47
Tuo kuusen varjostaminen suojakankaalla olisi kai nyt tärkeää kun aurinko alkaa paistamaan.
Pitääpä ottaa mökiltä mukaan varjostuskangasta. Uskoisin sen istutuspaikan olevan kuuselle sopivan. Jotain havupuunmultaa kaiketi se tarvitsee alleen jahka routa sulaa ja pääsen kaivamasn sille kuopan.
Kiitos
30.03.2024 19:54
Ehtoota. Rantatonttini mökki-ja varastorakennus ovat 1940-luvulta, aivan rantaan rakennettu. Saunamökkikin v. 1986, rantaviivan tuntumaan rakennettu.
Puusto on vanhaa. Olen joutunut harventamaan ikäloput koivut. Nytkin yksi odottaa kaatoa. Kuuset ovat isoja ja yksi ylväs mäntykin seisoo komiana pihapiirissä.
Leppiä on saunan kyljessä rannassa ja pihlaja keskipihalla. Nurmikkoa osin sammaloitunutta, paljaiden varpaiden hyvinvointiin keskipihalla.
Ylipäätään paikka on luonnontilassa. Pienet terassit 2x2 ja 3 x 3 on suunniteltu huolella. Talon suojaisassa kulmassa, kokopäivä auringossa 2 × 2 kahviterassi.
Toisella puolen taloa ilta-iltapäiväauringossa on ruokaterassi 3 x 3 ja tiiligrilli. Keittiön ikkunasta voi ojentaa salaatit ja muut ruokatarpeet apujoukoille vietäväksi terassin pöydälle.
Talon sisääntulossa porrasterassi auringonlaskun ihastelu paikka. Kylmä valkoviini mansikoilla ja pientä purtavaa...ah
Rantaviivaa koristaa kivikkokasvit, niitä pitäisi joka vuosi huoltaa, mutta nyt en enää jaksa, se touhu kun on meikäläiselle jo vaarallista
Saunan edessä on iso laituri, tosin nyt jo remppaa kaipaava. Amme on piilossa leppien alla saunan kupeessa. Ei se kenellekään näy jos ei kävele sen viereen ; ))
En ymmärrä mitä tarkoitat pysteillä ja hökötyksillä sellaisia en ole nähnyt tontiĺlani.
Kukkapotit ja keraamikkaesineet ovat sievästi terassien ja portaiden yhteydessä.
Sitä paitsi kysyin aijemmassa kommentissa neuvoa hopeakuusen istutukseen tänne kaupunkikodin pihalle. Kysyvä ei tieltä eksy vaikka wikistä löytyy kyllä tietoa.
30.03.2024 19:33
Olette keskustelleet puutarhanhoidosta, joten kysyn neuvoja miten onnistun hopeakuusen istutuksessa tänne kaupunkikodin pihalle.
Hopeakuusi oli joulunajan sisällä. Siirsin sen ulos ennen neulasten putoamista. Asetin sen lumikasaan. Se on istutuspurkissa ja näyttää selvinneen hyvin talvesta.
Eli kertokaa minulle miten istutan sen maahan kun lumi sulaa. Tarvitseeko se jotain erikoismultaa tai lannoitetta?
Ja pitääkö minun ottaa se ennen lumien sulamista purkista ulos?
En ole hyvä puuterhanhoitaja sen todistaa ainainen taistelu mökin istutusten kanssa. Savimaa, kallion päällä, siis ei paras mahdollinen kasvualusta.
30.03.2024 13:56
Valokuva albumini ja irtokuvat säilytän mökin pirtin- ja ylisen piirongeissa.
Sain muutama vuosi vieraita USA.ta.
Olin tietoinen noin suurin piirtein Amerikkaa lähteneistä sukulaisista, mutta en tiennyt miten heidän elämänsä sinne asettui.
Tavatessani ukkini sisaren jälkeläisiä livenä, aukesi sekin sukuhaara. Näytin yhtä kuvaa, minulla on tällainen kuva, en vaan tiedä kuka hän on. Jennifer naurahti hän on äitini.
Tämän vierailun jälkeen olen pitänyt Amerikan sukuuni yhteyttä ja tiedän nyt ukkini sisaren tarinan.
Vanhat valokuvat ja tarinat niistä ovat kiehtovia.
27.03.2024 14:42
Kuopus ehdotti kun sanoin ei ole nyt rahaa, "Käydään ottamassa seinästä"
Hyvää yötä 😴
26.03.2024 23:06
Skillaan@
Kiitos Skillaan, että kommentoit. Ei meidän välillä ole kilpailua. Ei ole koskaan ollutkaan. Ei meidän välillä ole kateellisuutta ei ole koskaa ollutkaan.
Meidän välejä sotkee tietyt anot.
Tykkään kirjoitella sinun ja monen muunkin tunnistettavan kirjoittajan kanssa.
Elämme maailmassa, jossa soditaan ja tapetaan ihmisiä, miksi?
Vanhojen väärinkohteluiksi tulleiden asioiden vuoksi, kostetaan.
Anteeksi pyyntö, anteeksi anto kaksi kaunista asiaa.
Hyvää yötä😴
24.03.2024 23:27
Kiinnosta... kiinnostaa elä vaan kirjoita EVVK.
Hauskinta on lukea kuinka pihalla olet, vaikka kaikkesi teet.
23.03.2024 11:51
Huomenta Korvesta@
Skillan luin miehesi sanat.
"Mieheni sanoin, et sinä maalata osaa, mutta värisilmä on kohtalainen, hohhoijaa."
Saihan harmaansävyni mainitseminen aikaa
tynnyreiden kolinan. Arvostelun vastaanotto luonnollisesti on kivaa jos kehutaan ja ikävää jos ei. Negatiiviseksi koettu arvostelu on isku itsetuntoon.
Se, että kirjoittajat riitauttavat asian toisen ihmisen kautta, polarisoimalla ne tekemisiini, ikäänkuin en olisin kaikessa epäonnistunut.
Kirjoituksieni kääntämiset päälailleen, johtuu itseasiassa kateudesta. Elämäni mieheni rinnalla on muistelemisen arvoista, se on ollut meidän molempien intohimoista koostunut matka. Elämme sopusointuista onnellista elämää.
Yli 17-vuotta on kun kihlauduttiin, se oli lupaus avioliitolle, eikö sitä niin sanota. Kuopus sanoi eilen, että olen aina mieltänyt, että olette aviopari. Kevät koittaa, 🫠 mitähän se tuo tullessaan.
23.03.2024 10:40
60 / 371