Vapaa kuvaus

🫠

Aloituksia

105

Kommenttia

7414

1. Päivä taas illassa.

Pipareistani tuli ihanan rapeita ja hyvänmakuisia jopa niin, että piti laittaa ne kaappiin piiloon, että säästyvät jouluun. No, huomenna leivon pullaa ja voinhan samalla tehdä lisää piparitaikinaa. Juustokakku oli yön yli jääkaapissa hyytymässä, maistoin ja hyväksi totesin, siirsin pakkaseen.

Menossa siis leipomisviikko.

Piipahdin nuoruuden aikaisen ystävättäreni luona. Vein keväällä hänelle ison pussin villalankoja, sillä hän on kova neulomaan. Niinpä minua odotti viisi sukkaparia. Neljä pistän pukinkonttiin ja yhdet pidän itselläni.

Samalla reissulla ajelin mökille. Hain isoja tarjoiluvateja. Näyttää, että niille tulee kysyntää jos tämä leipomisinto jatkuu.
    Pirttiin piti raivata tie, etenin hitaasti aikaisemmin tekemääni polkua pitkin. Onnistuihan se, mutta paluu takaisin autolle kantamusteni kanssa oli haasteellisempi.

Univaikeuksista keskustelitte. Menen nyt joulun alla nukkumaan puolen yön aikaan, koska päivitän nettijoulukalenteriani. Nukun yleensä hyvin se on välttämätöntä jaksamiselleni, en kiusaa itseäni jos uni ei jostain syystä tule, otan pienen sirun nukahtamislääkettä ja hyvää yötä.
  2. voimia... jäi pois ; ))
  3. Olen höperihtynyt, vein kaksi hiihtäjänukkea ja laskettelijapojan ulos lumihankeen, tein mäen laitoin nuket "laskemaan mäkeä" otin valokuvia. Rakentelen joulukalenterin luukkuja. Suurin osa kuvista oli jo valmiina vanhassa kamerassa, mutta huomasin kuvan laadun olevan parempi tässä uudessa kännyssäni.

Nyt pitäisi nousta tikkaille ja ottaa nukketalojen joulutavarat komeron ylähyllyiltä ja alkaa joulusiivous nukketaloissa.

Meidän isot ikkunat ovat ilman verhoja. Keittiön ikkunassa on kappa ja takkahuoneen pikkuikkunoissa kevyet verhot. Minun huoneessa myös laitakapat.

Ei siis verhojen kanssa kiipeilyä. Ikkunoissa on joko sälekaihtimet tai rullaverhot.

Rönttösistä joku kysyi. Tein vuosia töitä juhlatarjoilujen järjestäjänä. Usein firmat tarjoilivat kainuulaisia erikoisuuksia. Itse en suuremmin perusta kainuulaisen pöydän antimista, pienistä avokukoista enkä rönttösistä.

Sain tänään kutsun pikkujouluun ja ilmottauduin heti. Ravintola, jonne kokoonnumme on tuossa kulman takana, joten mikä ettei. Ruuan sai valita, tilasin häränpihvin.

No, nyt pitää nousta tikkaille, onneksi ne ovat tukevat neljällä astimella ja käsituella varustetut.

Kirjoista keskustelitte. Tein oman osuuteni kun lapseni olivat taaperoiässä. Esikoinen osasi ulkoa kirjat, joita hänelle luin, korjasi lauseet jos tein virheen. Hän itse alkoi lukemaan kolmevuotiaana. Kuopuksen mielikirja oli puhelinluettelo. Hän ei vielä puhunut, mutta makasi eteisen lattialla ja opetteli aakkosia ; ))
  4. Kaunis päivä korvessakin, en vain ole toinnut vielä ulos.

Ramoona kertoi harrastuksestaan, minulla on myös iskenyt tarve ilmaista itseäni toteuttamalla uusia ideoita.

Aamupäivä meni kahden kännykän välillä käytyyn kuvien vaihteluun, keräilyyn. Joulukalenteri on valmis, sen julkaisu alkaa instan ja facen tarinoissa 1.12.

Yksi tarina pyörii instassa ja facessa 24 tuntia, joten se on sopiva aika uuden kalenteri luukun julkaisemiseen (aukaisemiseen.)

No, nyt on kiva fiilis, pitäisiköhän lähteä ulos nauttimaan auringonpaisteesta.

Ai, niin huomenaamuna piikille.