Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
korpikirjailija
korpikirjailija
korpikirjailija
Vapaa kuvaus
🫠
Aloituksia
105
Kommenttia
7414
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Päivä taas illassa.
Pipareistani tuli ihanan rapeita ja hyvänmakuisia jopa niin, että piti laittaa ne kaappiin piiloon, että säästyvät jouluun. No, huomenna leivon pullaa ja voinhan samalla tehdä lisää piparitaikinaa. Juustokakku oli yön yli jääkaapissa hyytymässä, maistoin ja hyväksi totesin, siirsin pakkaseen.
Menossa siis leipomisviikko.
Piipahdin nuoruuden aikaisen ystävättäreni luona. Vein keväällä hänelle ison pussin villalankoja, sillä hän on kova neulomaan. Niinpä minua odotti viisi sukkaparia. Neljä pistän pukinkonttiin ja yhdet pidän itselläni.
Samalla reissulla ajelin mökille. Hain isoja tarjoiluvateja. Näyttää, että niille tulee kysyntää jos tämä leipomisinto jatkuu.
Pirttiin piti raivata tie, etenin hitaasti aikaisemmin tekemääni polkua pitkin. Onnistuihan se, mutta paluu takaisin autolle kantamusteni kanssa oli haasteellisempi.
Univaikeuksista keskustelitte. Menen nyt joulun alla nukkumaan puolen yön aikaan, koska päivitän nettijoulukalenteriani. Nukun yleensä hyvin se on välttämätöntä jaksamiselleni, en kiusaa itseäni jos uni ei jostain syystä tule, otan pienen sirun nukahtamislääkettä ja hyvää yötä.
11.12.2023 20:04
Sunnuntai-iltapäivää@
Pitää huilata, oikaisin itseni suoraksi sängylle. Aamupäivällä aloin leivonta hommiin, no hyvin suunniteltu on puoleksi tehty. Pari päivää tutkiskelin vanhoja työaikaisia reseptejä.
Minulla on vanhojakin keittokirjoja, tosin nykyään ei tarvitse kaikkia esivalmisteluja vanhan kaavan mukaan tehdä. Netti on hyvä väline etsiä uusia leivontaideoita.
Valmistin piparkakkutaikinan. Paistan piparit huomenna.
Sitten keskityin sitruunaiseen juustokakkuun.
Pohjan raastin viimejouluisista piparkakkutalon jämistä. Juustokakun tein liivatteilla ja nyt se muhii jääkaapissa. Pakastan sen ja koristelen joulupöytään.
Pullanleivonta ohjeitakin tutkin ja ehkäpä kokeilen myös saaristolaisleivän tekoa. Sain viime jouluna P.n nuorimmaisen tyttöystävän tekemän saaristolaisleivän, mmm. saankohan tänäkin jouluna ; ))
10.12.2023 13:37
Josko lopettaisit tuomasta riitaa skillanin ketjuun.
Itse olet kertonut kaiken rikkoutuneesta avioliittostasi. Kertomasi mukaan välinne olivat poikki vuosia ennen miehesi kuolemaa. Et mennyt edes miehesi hautajaisiin.
Sureva leskikö?
09.12.2023 17:44
Torstai-iltaa, @
Taas kiireinen torstai. Keramiikkaa ja kahden eri vertaistukiryhmän yhdistetty pikkujoulupäivällinen.
Istuin kuudenhengen pöydässä, kaksi tunsin entuudestaan, kolme oli ennestään tuntematonta. Meillä oli hyvin antoisat keskustelut. Paremmat kuin ryhmäilloissa, vaihdoimme ajatuksia kehon kolotuksista ja kuinka niistä on selvitty, tai ei ole selvitty. Lisäksi keskustelimme aikuisista lapsistamme ja koiralemmikeistä.
Kun palasin kotiin olin rättiväsynyt ja kaaduin sänkyyn.
En kuitenkaan anna vielä unelle periksi vaikka köllöttelenkin jo peiton alla. Joulukalenteri pitää vielä päivittää noin puolilta öin.
No, ruuan suhteen jouluvalmistelut eivät etene, olisiko niin, että evvk.
Pikkuhiljaa alan kallistumaan valmiisiin vaihtoehtoihin. Katsotaan kuinka käy ei paineita.
Linnanjuhlia seurasimme, parhaimmat palat koin sotaveteraanien kahvitustilaisuudesta. Ihania, pirteitä ja huumorintajuisia 100-vuotiaita.
Siihen pyritään ; ))
07.12.2023 21:26
Itsenäisyyspäivä terveiseni myös täältä korvesta.
Olen valmistellut makuelämyksiä illanistujaisiimme. Jääkaapissa tekeytyy kasviskaviaari, smetanan ja mausteiden kera.
Graavilohi on siivutettu valmiiksi.
Torttuja leivoin eilen illalla kun testasin uutta uuniani, hyviä tuli, joten laitoin samoille lämpimille karjalanpaistia muhimaan. Sitä syödään tänään päivälliseksi omenaperunasoseen kera.
Koristelin keittiönpöydän seimiasetelmalla ja tuikuilla. Laitoin joulutähtivaloriipuksen ikkunaan roikkumaan.
Kyllä nyt passaa ; ))
06.12.2023 13:19
Ehtoota.
Ajelin mökille, lunta oli tullut, pihapiiri näytti jouluiselta. Vain jäniksen jälkiä hangella ennenkuin jätin omat jälkeni portilta pirttiin.
Sauvoja tarvitsin kahlatessani umpihankea kori toisessa kädessä, onnistuihan se. Hain kinkkuvadin ja seimelle sopivan puisen alusen.
Kylmät kelit eivät suosi ulkoiluani, lonkka pettää, mutta ihan änskällä etenen.
Sain vihdoin yhteyden elävään henkilöön KAKS.lla. Viestittely ei tuottanut tulosta. Nyt omahoitaja kartoitti tilannettani. Odottelen mitä seuraavaksi tapahtuu.
Nimimerkkihuolia skillanilla, no kutsun sinua skillaniksi. Mitähän sinä olet tehnyt, sillä jotainhan sinä olet tehnyt väärinEi ne nimimerkit minnee katoo, jos ei ole itse kadottanut. Älä suutu, minä seuraan tätä rakasta kumppaniani hän ei anna periksi jos on näpytellyt jotain väärin, se on aina koneen vika.
Huomenna on sitten tv-ilta kun katsomme ja arvostelemme kutsuvieraita linnan parketeilla.
Ostin kasviskaviaaria ja smetanaa sekä perunakanttileipää napostelua silmällä pitäen ja valkkaria tietty.
Nyt pitänee lähteä päivällisen tekoon. Laitan kanaa, jonka kypsytän kookosmaidossa.
05.12.2023 17:02
voimia... jäi pois ; ))
03.12.2023 17:29
Viestini kohdistin Demrterille ja se oli tällainen. Poistin lääkkeiden nimet.
Lähetin juuri viestin KAKS.n kirurgianpolille. Haluaisin päästä kipuhoitoitoihin. Sain neuvoja ystävättäreltäni, kuinka hän on selvinnyt onnettomuudessa loukkaantuneen selkän kivusta. Ei ole tietoa olisiko siitä lääkkeestä apua minulle. Haluaisin jutella siitä lääkärin kanssa.
Minulla oli 2022 sairastamani GFAP autoimmuunienkefaliittin sairauden aikana ja vielä pitkään sen jälkeen käsien vapinaa. Hoidin sitä tilapäisesti eräillä pillereillä jos jouduin yllättäviin tilanteisiin.
Emme aina tiedosta toistemme vaikeuksia. Toivon sinulle
03.12.2023 17:27
Mietin kävikö niin, että kirjoitin yhden tehokkaan lääkepiikin nimen. Se kun on tosi kallis ja olisihan se synti, että eläkeläiset alkaisivat sitä vastia. No, voin kirjoittaa viestini uudelleen ottamalla pois lääkkeiden nimet. Katsotaan säilyykö poistolta.
03.12.2023 17:21
Mitä pahaa kirjoitin kun niin nopsaan poistettiin kaksi kertaa. Onko niin, että osanottoni mitätöidään?
03.12.2023 16:47
Sunnuntai-aamua@
Joulutouhut lie alkaneet muillakin kuin minulla. Eilinen kului nukketalojen joulusiivous-ja koristeluhommissa. Se olekaan läpihuutojuttu etenkin näin tumpelosormille. Pienen kermakon tai kahvikupin laittaminen paikoilleen kysyy hermoja ; )
Niin ja nämä pienet tuikkukynttilät, niiden patterien vaihto se vasta aikaa vie. Entäpä löytää uudet oikean malliset patterit kauppojen hyĺlyiltä. Esim. joku vuosi sitten myytiin kivoja minitakkoja, joissa oli isojen patterien näköiset pienet patterit, no en löytänyt. No, remppahommia se tietää.
Vielä on hommia, että talot on jouluvaloissa.
Olin illalla naatti lopetettuani kyykistelyn ja lattialle pudonneiden pikkuhuonekalujen ja astioden nostelun.
Päivällisen jälkeen piti huilata ja oikaista selkää. Sauna siirtyi myöhemmälle. No saunanlöylyt auttoi vetreytymään.
Kuuntelin viisaampia, kuinka meitä suomalaisia varoitettiin ulkoapäin tulevista manipuloitiviesteistä, joilla pyritään saamaan aikaan riitaa ja hajaannusta tavallisten ihmisten kesken.
En osallistu ketjuihin missä arvostellaan politikkojamme ja heidän kykyjään hoitaa Suomen sisä-ja ulkopolitiikkaa. Niiden viestijen seassa on tarkoituksen mukaista ulkopuolelta tulevaa manipulointia.
Parasta tietoa saan kun seuraan ajankohtaisia keskusteluohjelmia.
Nyt ajattelin, josko piparkakkutaikinan tekoon ; )
03.12.2023 12:37
Laitoin tämänpäivän kalenterikuvan profiiliini. Tosin se ei ole yhtä suuri kuin alkuperäinen. Suomi24 hyväksyy vain tietyn kokoiset kuvat joten jouduin pienentämään alkuperäisen, lisäksi videon liikkuvia elementtejä ei voi siirtää, eikä musiikkia.
01.12.2023 14:37
Olen höperihtynyt, vein kaksi hiihtäjänukkea ja laskettelijapojan ulos lumihankeen, tein mäen laitoin nuket "laskemaan mäkeä" otin valokuvia. Rakentelen joulukalenterin luukkuja. Suurin osa kuvista oli jo valmiina vanhassa kamerassa, mutta huomasin kuvan laadun olevan parempi tässä uudessa kännyssäni.
Nyt pitäisi nousta tikkaille ja ottaa nukketalojen joulutavarat komeron ylähyllyiltä ja alkaa joulusiivous nukketaloissa.
Meidän isot ikkunat ovat ilman verhoja. Keittiön ikkunassa on kappa ja takkahuoneen pikkuikkunoissa kevyet verhot. Minun huoneessa myös laitakapat.
Ei siis verhojen kanssa kiipeilyä. Ikkunoissa on joko sälekaihtimet tai rullaverhot.
Rönttösistä joku kysyi. Tein vuosia töitä juhlatarjoilujen järjestäjänä. Usein firmat tarjoilivat kainuulaisia erikoisuuksia. Itse en suuremmin perusta kainuulaisen pöydän antimista, pienistä avokukoista enkä rönttösistä.
Sain tänään kutsun pikkujouluun ja ilmottauduin heti. Ravintola, jonne kokoonnumme on tuossa kulman takana, joten mikä ettei. Ruuan sai valita, tilasin häränpihvin.
No, nyt pitää nousta tikkaille, onneksi ne ovat tukevat neljällä astimella ja käsituella varustetut.
Kirjoista keskustelitte. Tein oman osuuteni kun lapseni olivat taaperoiässä. Esikoinen osasi ulkoa kirjat, joita hänelle luin, korjasi lauseet jos tein virheen. Hän itse alkoi lukemaan kolmevuotiaana. Kuopuksen mielikirja oli puhelinluettelo. Hän ei vielä puhunut, mutta makasi eteisen lattialla ja opetteli aakkosia ; ))
01.12.2023 13:48
Torstai, viikon työteliäin päivä.
Aamusta olin valmiudessa ottamaan vastaan, uuden uunin ja sen asentajan. No, sain viestejä tulossa on, mutta loppujen lopuksi se tuli kahden korvilla jolloin alkoi myös keramiikkakerho.
Myöhästyin hiukka keramiikkatunneilta.
Tänään maalasin raakapoltettuja töitä. Yhteen pieneen lautaseen käytin rauta- ja kuparioksideja, verestin vanhoja taitoja, viimeksi työskentelin niiden kanssa muutama vuosi sitten.
Keramiikasta kiiruhdin Kilpi-vertaistukiryhmään, kuuntelin aikani akupuntioluentoa, olin nukahtaa, sain tarpeekseni, lähdin kotiin, nälkäkin oli.
Rokotuspäivän kivut kolottavat vieläkin jäsenissä. Uskon, että unimatti vie minut pian untenmaille.
Huomenna joulukalenterin eka luukun avaus.
30.11.2023 19:55
Kaunis päivä korvessakin, en vain ole toinnut vielä ulos.
Ramoona kertoi harrastuksestaan, minulla on myös iskenyt tarve ilmaista itseäni toteuttamalla uusia ideoita.
Aamupäivä meni kahden kännykän välillä käytyyn kuvien vaihteluun, keräilyyn. Joulukalenteri on valmis, sen julkaisu alkaa instan ja facen tarinoissa 1.12.
Yksi tarina pyörii instassa ja facessa 24 tuntia, joten se on sopiva aika uuden kalenteri luukun julkaisemiseen (aukaisemiseen.)
No, nyt on kiva fiilis, pitäisiköhän lähteä ulos nauttimaan auringonpaisteesta.
Ai, niin huomenaamuna piikille.
26.11.2023 13:25
Asiaan, kysyin oikeastaan miten sitä ennen pärjättiin kotieläinten kanssa jos esim. kana satutti koipensa tai kissa sai ripulin?
25.11.2023 15:40
Jos minulta kysyit, aina on ollut jälkipolvea joulunvietossamme.
Lopetin juuri saven väännön. Sain aikaiseksi kattoja taloprojektiini. Nyt ovat kuivumassa jatkokäsittelyyn.
25.11.2023 15:04
Luin koko artikkelin ja ymmärsin, että huostaanottopäätös oli käräjäoikeuden päätös.
Maria jatkaa, ei aijo luopua kissastan. Hyvä Maia.
Hullua touhua vaikka olisi tärkeämpääkin tekemistä. Rajoillamme velloo Suomea uhkaava kaos.
25.11.2023 15:00
Lauantai puolessa päivin.
Päässäni on suunnitelmia kunhan saisi aikaseksi. Savityötä ja viimeisin hurahdukseni on joulukalenterin luominen faceen ja instaan ehkäpä tarinoiden muodossa.
Selailin blogiani, katsellen kuvia vuosien varrelta, ihania muistoja. Aika rientää, voimat vähenee, mutta vielä on haluja kokea jotain uutta. Löysin erilaisia kuvia joulun odotteluista ja vietoista niin Suomessa kuin maailmalla.
Mitenkähän ne meidän kotikissat ja koirat ennen sairastelivat, luin näet henkilöstä Maria Nordin, jota syytetään eläinsuojelurikkomuksesta, eli laiminlyönneistä eläimiään kohtaan koska ei vienyt lemmikkejään lääkäriin, vaan hoiti itse ne terveiksi.
Tyyni päivä korvessa, ennusteessa jopa aurinkoa.
25.11.2023 12:03
Hajamielisyyttäkö vai mitä. Illalla päätäni vaivasi muistikuva, että minulla on jossain täällä kotona savea.
Niinpä aloitin aamusta savipussin etsinnän, samalla tutkin askartelulaatikkoja ja tein löytöjä joulukoristeluun.
Luovutin, menin yläkertaan ja avasin eteisen kaapin. Siellä oli tutunnäköinen muumikassi, jess, tunnistin heti sen etsimäkseni.
Ei ihme, että oli jäänyt unholaan. Lähes täysi pakkaus, vain pieni pala yläreunasta oli otettu käyttöön. Eli jäljet johtivat alkuvuoteen 2022, jolloin sairastuin.
Ihana tunne, että vielä on toivoa muistin palautumiseen entiselleen.
Kiersin saven märkiin pyyhkeisiin ja aloitan työstää savea illenpana.
Taululevyt ovat mielenkiintoinen projekti, miten ne yhdistän toisiinsa aika näyttää.
Valmiita on kuusi kpl. Teen lisää ehkä 3 kpm
Perjantai, pientä kevyttä lunta satanut. No, kohta kauppaan täydennystä hankkimaan.
24.11.2023 13:32
66 / 371