Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Dyykkaaminenkaan+ei+kaikkialla+onnistu,+kun+saatanan+nilkit+laittavat+roskapöntöt+lukkojen+taakse.
  2. Siten,+että+kirjoitan+verrattain+harvoin,+ja+kun+kirjoitan,+kirjoitan+etupäässä+jäsentääkseni+omia+ajatuksiani.+Jos+saan+jostain+ajatuksia,+jotka+edes+jotenkin+sopivat+palstan+aihepiiriin+(ja+vaikkeivat+aina+sopisikaan),+saatan+"julkaista"+ne+täällä,+koska+tämä+on+helppo+ja+nopea+kanava+eikä+turhan+vakava.+Viimeksi+mainittu+seikka+on+minulle+erityisen+tärkeä.+On+foorumeita,+joille+kirjoittaminen+tuntuu+olevan+haudanvakavaa+puuhaa+(olen+joskus+sellaisillekin+kokeillut+kirjoittaa).+Täältä+tuo+ahdistava+vakavuus+puuttuu,+tänne+voi+roiskia+satsit+ja+lähteä+saman+tien+lipettiin,+jos+siltä+tuntuu:+tämä+palsta+on+huoleton+yhden+yön+suhde,+josta+ei+tarvitse+ottaa+vastuuta.+Toisaalta+halutessaan+voi+viskata+useammatkin+satsit.Kun+joku+kommentoi+tai+vastaa,+hän+antaa+minulle+samalla+(usein,+ei+aina)+virikkeen+miettiä+asiaa+eteenpäin+ja+kenties+kirjoittaa+siitä+lisää+(jälleen+jäsentääkseni+omia+ajatuksiani).+Mitä+aggressiivisempi+ja+vihamielisempi+vastaus,+sitä+enemmän+se+provosoi+minua+vastaamaan,+paitsi+jos+vastaus+ei+sisällä+mitään+muuta+kuin+aggressiota+ja+vihaa:+siinä+tapauksessahan+ei+ole,+mihin+vastata,+ellei+sitten+halua+vastata+pelkkään+vihaan+pelkällä+vihalla,+mutta+sitä+pyrin+välttämään,+koska+tahdon+olla+hyvä+ihminen.+Teen+myös+tietoisesti+sitä,+että+kirjoitan+aggressiiviseen+sävyyn+provosoidakseni+aggressiivisia+vastauksia,+jotka+taas+provosoivat+minut+vastaamaan+antaen+samalla+syyn+miettiä+aihetta+lisää.+Hyvä+keskustelu+voi+olla+oikeasti+antoisaa.+Taannoin+kävin+nimimerkin+Kristitty.net+kanssa+pitkän+keskustelun,+jota+varten+jouduin+tekemään+asioita,+joita+kauan+sitten+harrastin+enemmänkin+(esim.+tutkiskelemaan+kreikankielisiä+lähteitä+ja+siten+verestämään+vanhaa+kreikan+taitoa,+joka+on+alati+vaarassa+ruostua).Toisaalta+tämä+antaa+tauon+siihen+vakavampaan+kirjoitustyöhön,+jota+yleensä+teen+aamusta+iltaan+tai+illasta+aamuun+tässä+koneella.+Aivan+muista+aiheista+kirjoittaminen+tänne+(tai+minne+tahansa)+ottaa+ajatukset+hetkeksi+irti+päähommasta+ja+ehkä+avaa+joskus+joitain+blokkejakin.Olennaista+on+se,+etten+(pääsääntöisesti)+lähde+mukaan+turhaan+jankutukseen+enkä+vastaa+mitään+viesteihin,+joiden+ainoa+tarkoitus+on+(tulkintani+mukaan)+loukata.+Saatan+myös+jättää+vastaamatta+viestiin,+jonka+ei+ehkä+ole+tarkoitus+pelkästään+loukata,+mutta+joka+sisältää+(tulkintani+mukaan)+loukkauksen,+joka+antaa+olettaa,+ettei+keskustelijalla+ole+ensisijaisesti+haluna+miettiä+aihetta,+vaan+sörkkiä+henkilöä+(tämä+ei+tietenkään+tarkoita+sitä,+että+jos+jätän+vastaamatta+johonkin+viestiin,+olisin+ilman+muuta+tulkinnut+kyseisen+viestin+loukkaukseksi,+sillä+kuten+yllä+kirjoitin:+tänne+voi+roiskia+satsit+ja+lähteä+lipettiin+ottamatta+vastuuta+mistään).+Näillä+eväillä+kirjoittaminen+pysyy+mukavana+ajankuluna,+jota+voin+tehdä+varsinaisen+päähommani+ohessa,+jos+siltä+tuntuu.Tässä+vielä+kirjoittajille+kirjoittamiseen+taustamusiikkia,+jonka+kauneus+todistaa+Jumalan+olemassaolon+kiistatta:+https://www.youtube.com/watch?v=NlprozGcs80
  3. Mitä+tulee+"ateismi+on+ihmiskunnan+viheliäisin+vitsaus,+syöpä+ja+mätäpaise"+-kommenttiini,+se+pitää+lukea+kontekstissaan,+joka+on+keskustelu,+joka+alkaa+tästä+nimimerkin+qwertyilija+kommentista:+https://keskustelu.suomi24.fi/t/15215678/lopun-ajat-lahes-kaikki-on-nyt-paremmin#comment-93136544Siinä+ei+puhuttu+ateisteista,+vaan+juurikin+ateismista.+Kysymys+oli+erilaisista+maailmankuvista.+Ateismi+"huijaa"+ihmiset+siihen+toivottomaan+nihilismiin,+jota+qwertyilija+viestissään+ilmaisi,+koska+kaikki+ateistiset+maailmankuvat+ovat+pohjimmiltaan+virheellisiä:+Jumala+on+olemassa,+ateismi+on+erehdys.+Totta+kai+uskon,+että+ateistit+ovat+vilpittömästi+väärässä.+Tässä+aloituksessa+taas+puheena+oli+yhden+ateistin+viha,+joka+motivoi+hänet+tahtomaan+ihmis-simpanssin+luomista.+Tämä+ateistinen+kannanotto+oli+minusta+oireellinen.+Samoja+oireita+olen+havainnut+ennenkin,+mutta+yleensä+olen+ajatellut,+että+se+tosiasia,+että+ihminen+on+luotu+Jumalan+kuvaksi,+riittää+pitämään+ihmisen+moraalisesti+suurin+piirtein+oikealla+tiellä,+kaikista+virheistä+ja+moraalisista+katastrofeistakin+huolimatta,+ja+ettei+moraali+tarvitse+tuekseen+oikeaa+maailmankatsomusta.+Ateistit+ovat+älyllisesti+epärehellisiä+moralisoidessaan,+mutta+yhtä+kaikki+he+ovat+pääsääntöisesti+oikeassa+moralisoidessaan,+koska+heidät+on+luotu+Jumalan+kuviksi.+Mutta+linkkaamani+artikkelin+kaltaiset+oireet+ovat+saaneet+minut+kyseenalaistamaan+ajatteluani+tässä+kohdassa,+joskaan+en+vielä+heitä+kirvestä+kaivoon.
  4. Pidän+ensimmäistä+kommenttiasi+sisun+kiehahtamisen+sanallistumana.+Se+nimittäin+saa+usein+juuri+tällaisen+ad+hominem+-muodon.+Sisun+kiehahtaminen+myös+sokaisee+(kuten+vihakin).+Toista+kommenttiasi+pidän+ensimmäisen+kommenttisi+ehdollistamana+jatkokommenttina,+jota+ei+enää+motivoinut+sisun+kiehahtaminen,+vaan+yksinkertaisesti+pyrkimys+jatkaa+johdonmukaisesti+siitä,+mihin+ensimmäinen+kommenttisi+oli+sinut+jättänyt.+Näiden+kahden+kommenttisi+yhteenlaskettu+kontribuutio+keskusteluun+on+tasan+nolla."Kannattaisi+ehkä+mennä+jonnekkin+ammattiauttajan+luo+jos+on+täynnä+vihaa."+Tässä+kommentissa+oletetaan+(ja+toinen+kommenttisi+todistaa+tämän+oletuksen+olemassaolon),+etten+ole+jo+kääntynyt+ammattiauttajan+puoleen.+Ehkä+olen,+ehkä+en,+mutta+olipa+asia+niin+tai+näin,+sinä+et+voi+tietää+asian+todellista+laitaa.+Ellet+olisi+sokaistunut,+olisit+nähnyt+tämän+etkä+olisi+kirjoittanut+mitä+kirjoitit."Uskontosi+ei+näköjään+sinua+viha-asiassa+pysty+auttamaan."+Tässä+taas+oletetaan,+että+uskonto+ei+ole+vähentänyt+vihaani.+Toisessa+kommentissasi+menet+vielä+pitemmälle+ja+väität,+että+uskonto+suorastaan+täyttää+minut+vihalla.+Ehkä+niin+on,+ehkä+ei,+mutta+olipa+asia+niin+tai+näin,+sinä+et+voi+mitenkään+tietää,+olisiko+minussa+ilman+uskontoani+enemmän,+vähemmän+vai+yhtä+paljon+vihaa+kuin+nyt.+Tämänkin+olisit+nähnyt,+ellet+olisi+sokaistunut.Jos+taas+ymmärsit+kirjaimellisesti+sanat+"olenhan+itse+täynnä+sitä"+(niin+ettei+ole+mahdollista+vihata+enemmän,+koska+lisävihalle+ei+yksinkertaisesti+ole+enää+tilaa),+ymmärsit+väärin:+kyseessä+oli+hyperbola.+Se+on+sangen+yleinen+kirjallinen+tyylikeino,+jota+käytän+usein.+Esimerkiksi+toisessa+ketjussa+kirjoitin,+että+siitä+on+"sata+vuotta",+kun+luin+Sartren+näytelmän+"Suljetut+ovet".+Mutta+tietenkään+siitä+ei+ole+kirjaimellisesti+sataa+vuotta.+Sama+juttu+tässä:+tietenkään+en+ole+kirjaimellisesti+"täynnä"+vihaa.+Mitä+se+edes+tarkoittaisi+käytännössä?+Onko+ihmisessä+kenties+jokin+säiliö,+johon+kertyy+vihaa?Puhuit+siis+paskaa,+mutta+olen+valmis+uskomaan,+että+paskanpuhumisesi+syynä+oli+harmiton+sisun+kiehahtaminen.+Dubia+in+meliorem+partem+interpretari+debent.
  5. Lopputulos+on+kiinni+Jumalan+tahdosta.+Mutta+koska+Jumalan+tahto+on+hyvä,+ihmisellä+on+oikeus+toivoon.Mutta+ainakin+tämä+osoittaa+selvästi,+miksi+ateismi+on+ihmiskunnan+viheliäisin+vitsaus,+syöpä,+mätäpaise:+se+tahtoisi+huijata+ihmisiltä+uskon+lisäksi+vielä+toivonkin.+Mutta+minä+kiitän+Jumalaa+ateistien+älyllisestä+epärehellisyydestä:+he+toivovat,+vaikka+toivoa+ei+"reaalimaailmassa"+ole.
  6. "Toisaalta,+mitä+haittaa,+vaikka+ihminen+häviääkin.+Onhan+muutkin+historian+eläimet+kuolleet+jokainen+aikoinaan+sukupuuttoon,+eli+miksi+ihmisen+pitäisi+olla+jokin+erityistapaus.+Koska+kuka+jää+murehtimaan+ihmisen+mahdollista+sukupuuttoa?+Satiaiset?"Mielestäni+tämä+kiteyttää+erinomaisesti+naturalistisen+nihilismin.+Kari+Enqvist+edustaa+samaa+nihilismiä,+joten+olet+hyvässä+seurassa.+Siteeraan+Suomen+ylivoimaisesti+parasta+esseistiä+Antti+Nyléniä,+jota+suosittelen+kaikille:–+–+Lainaus+alkaa+–+–Hyvin+tiiviissä+kahden+kappaleen+jaksossa+kirjansa+alussa+Enqvist+miettii+nykyohjusten+tuhovoimaa+ja+"terroristipommin"+mahdollisuutta+ja+"joutuu+kysymään+itseltään",+"huolestuttavatko+nämä+tiedot+häntä+todella",+vai+onko+hän+tosiasiassa+"voimaton"+eli+käytännössä+osaton+niiden+edessä.+Hän+miettii,+että+"ehkä+rukoilisi,+jos+osaisi+rukoilla",+mutta+että+"vähävaivaisin+vaihtoehtomme"+näyttää+olevan+fatalismi,+eli+yritys+luopua+uskon+lisäksi+vielä+toivostakin:+"Totta+on+myös,+että+oman+elämäni+kannalta+mykän+luonnon+aiheuttamalla+tsunamilla+tai+ihmisen+suunnittelemalla+terroriteolla+ei+ole+suurta+eroa.+Ainakaan+sen+jälkeen,+kun+olen+kuollut."Viimeisellä+sivulla+Enqvist+täydentää+tätä+ajatusta+tokaisemalla,+että+"mitä+väliä+kubismista+oli+Picassolle+sen+jälkeen,+kun+hän+oli+kuollut".Niin.+Mitä+väliä?+Kun+MINÄ+olen+kuollut,+KAIKKI+loppuu.+Näinkö+"iankaikkinen+elämä"+kielletään?En+tahdo+kauhistella+Enqvistin+pohdintoja,+mutta+tällaisia+ne+ovat,+eikä+hän+itse+mitenkään+peittele+niiden+kauhistuttavuutta.+Hän+on+eräänlainen+"hetkestä+kiinni"+-+ja+"kerran+sitä+eletään"+-filosofian+saarnaaja.–+–+Lainaus+päättyy+–+–Esseestä+Uskonnollinen+yksinpuhelu,+kirjasta+Halun+ja+epäluulon+esseet.+KAPITAALEILLA+kirjoitetut+sanat+ovat+Nylénin+tekstissä+kursiivilla;+tällä+palstalla+ei+tietääkseni+pysty+kursivoimaan.