Protestanttiset pyhät / pyhimykset

yksi_usko__

Onko protestanttinen usko yleisesti tai luterilainen erityisesti -- onko tällainen usko tuottanut yhtään pyhää ihmistä? Ymmärrän kyllä, että pyhien kunnioittaminen on poissuljettua protestanttisuuden piirissä, mutta ei sen pitäisi olla este pyhittymiselle. Jos on, niin kuka, missä, milloin? Jos ei ole, niin miksi ei?

Onhan niinkin, että ymmärtääkseni protestanttisuuden piirissä kaikkia uskovaisia pidetään pyhinä, mutta on myös erikseen mainittuja vanhoja pyhimyksiä, joita kunnioiteitaan heidän saamansa armon tähden. Esimerkkeinä vaikkapa marianpäivä, mikkelinpäivä, pyhäinpäivä, tapaninpäivä ja juhannus ja nimipäiväperinne ylimalkaan on jäänne pyhien muistamisesta.

Ilmeisesti on kuitenkin niin, ettei protestanttinen usko ole tuottanut yhtään muistamisen arvoista ihmistä?

21

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitenmäärittelet

      Mitähän jos ihan ensimmäiseksi määrittelisit pyhimyksen, olisi helpompi pohtia vastausta.

      • yksi_usko__

        No niinno, se taitaa olla ongelma tässä kanssa, kun luterilaisilla ei ole käsitystä pyhistä ihmisistä tai pyhittymisestä. Kansallispyhämme on silti piispa Henrik, joten hänestä voi vaikka ottaa mallia; armoitettu saarnamies joka koki marttyyrikuoleman. Usko ja hyvät teot ovat määritelmän keskiössä. Vaikka Luther kielsikin esirukouksien pyytämisen pyhiltä, hän ei tainnut kuitenkaan kiistää pyhien ihmisten olemassoloa. Augsburgin tunnustuksessa "pyhien palvonnan" otsikon alla lukee näin:

        "Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan. Niinpä keisari voi ottaa Daavidin esikuvakseen, kun hän käy sotaa karkottaakseen turkkilaiset pois isänmaasta, sillä molemmat ovat kuninkaita. Mutta Raamattu ei neuvo kääntymään pyhien puoleen ja pyytämään heiltä apua, (1 Tim. 2:5) sillä se asettaa yksin Kristuksen meidän eteemme välittäjäksi, sovituksen välineeksi, ylimmäiseksi papiksi ja esirukoilijaksi. Häntä tulee huutaa avuksi, ja hän on luvannut kuulla meidän rukouksemme. Tämä palvonta on hänelle mieleen erityisesti silloin, kun hänen puoleensa käännytään kaikissa ahdistuksissa: "Jos joku syntiä tekee, niin meillä on puolustaja Isän tykönä jne." (1 Joh. 2:1)."

        Daavidin tai muiden patriarkkojen kaltaisia pyhiä ei ole luterilaisuuden piiristä koskaan noussut? Edes piispa Henrikin kaltaisia?


      • mitenmäärittelet
        yksi_usko__ kirjoitti:

        No niinno, se taitaa olla ongelma tässä kanssa, kun luterilaisilla ei ole käsitystä pyhistä ihmisistä tai pyhittymisestä. Kansallispyhämme on silti piispa Henrik, joten hänestä voi vaikka ottaa mallia; armoitettu saarnamies joka koki marttyyrikuoleman. Usko ja hyvät teot ovat määritelmän keskiössä. Vaikka Luther kielsikin esirukouksien pyytämisen pyhiltä, hän ei tainnut kuitenkaan kiistää pyhien ihmisten olemassoloa. Augsburgin tunnustuksessa "pyhien palvonnan" otsikon alla lukee näin:

        "Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan. Niinpä keisari voi ottaa Daavidin esikuvakseen, kun hän käy sotaa karkottaakseen turkkilaiset pois isänmaasta, sillä molemmat ovat kuninkaita. Mutta Raamattu ei neuvo kääntymään pyhien puoleen ja pyytämään heiltä apua, (1 Tim. 2:5) sillä se asettaa yksin Kristuksen meidän eteemme välittäjäksi, sovituksen välineeksi, ylimmäiseksi papiksi ja esirukoilijaksi. Häntä tulee huutaa avuksi, ja hän on luvannut kuulla meidän rukouksemme. Tämä palvonta on hänelle mieleen erityisesti silloin, kun hänen puoleensa käännytään kaikissa ahdistuksissa: "Jos joku syntiä tekee, niin meillä on puolustaja Isän tykönä jne." (1 Joh. 2:1)."

        Daavidin tai muiden patriarkkojen kaltaisia pyhiä ei ole luterilaisuuden piiristä koskaan noussut? Edes piispa Henrikin kaltaisia?

        "Usko ja hyvät teot ovat määritelmän keskiössä."

        No jos tuo on pyhimyksen määritelmä, niin tiedän monia pyhimyksiä. Yks Tytti niminen nainen (mutta hän on yhä elossa, vanhempani törmäsivät häneen Prismassa joulun alla) ja sitten yks Annikki (hän on jo nukkunut pois), yks Billy (hänkin jo nukkunut pois).

        Voisin jatkaa luettelemista, kun alkoi tulla monia pyhimyksiä mieleen. Ei tulisi mieleenkään heitä rukoilla.


      • yksi_usko__
        mitenmäärittelet kirjoitti:

        "Usko ja hyvät teot ovat määritelmän keskiössä."

        No jos tuo on pyhimyksen määritelmä, niin tiedän monia pyhimyksiä. Yks Tytti niminen nainen (mutta hän on yhä elossa, vanhempani törmäsivät häneen Prismassa joulun alla) ja sitten yks Annikki (hän on jo nukkunut pois), yks Billy (hänkin jo nukkunut pois).

        Voisin jatkaa luettelemista, kun alkoi tulla monia pyhimyksiä mieleen. Ei tulisi mieleenkään heitä rukoilla.

        Niinpä niin, noin kai se menee, että kuka tahansa ja miltei kaikki ovat sitten pyhiä. Enempi pyhimys-tittelillä korostetaan sitä, että henkilö on esimerkillinen kaikille eikä vain läheisilleen. Lukemattomia tuntemattomia pyhiä toki on olemassa, ei siinä.


      • mitenmäärittelet
        yksi_usko__ kirjoitti:

        Niinpä niin, noin kai se menee, että kuka tahansa ja miltei kaikki ovat sitten pyhiä. Enempi pyhimys-tittelillä korostetaan sitä, että henkilö on esimerkillinen kaikille eikä vain läheisilleen. Lukemattomia tuntemattomia pyhiä toki on olemassa, ei siinä.

        Tämä yks Billy, jonka mainitsin, ei ole mikään tuntematon. Billy Graham... kyllähä siekii häet tiiät?


      • yksi_usko__
        mitenmäärittelet kirjoitti:

        Tämä yks Billy, jonka mainitsin, ei ole mikään tuntematon. Billy Graham... kyllähä siekii häet tiiät?

        Aa, ok, noita Billyjä kuitenkin on aika monta. Tästä kaverista olen kuullutkin. Muistatko häntä pyhimyksenä?


      • mitenmäärittelet
        yksi_usko__ kirjoitti:

        Aa, ok, noita Billyjä kuitenkin on aika monta. Tästä kaverista olen kuullutkin. Muistatko häntä pyhimyksenä?

        En muista häntä pyhimyksenä. Mainitsin hänet vain tuon "usko ja hyvät teot" -määritelmän täyttäjänä.


    • fgdfsdg

      Ei ole. Luther poisti kaiken pyhimysten palvonnan.

      • Tämä on yleinen virhe kun puhutaan esim. ortodoksisen kirkon suhteesta niin pyhiin kuin vaikkapa Mariaan. Heitä ei palvota, vaan kunnioitetaan.


      • cxzvxvzcx
        pilikkuviivaviiva kirjoitti:

        Tämä on yleinen virhe kun puhutaan esim. ortodoksisen kirkon suhteesta niin pyhiin kuin vaikkapa Mariaan. Heitä ei palvota, vaan kunnioitetaan.

        mistäs sinä sen tiedät? vapaa-ajattelijan ei luulisi kuuluvan ainakaan vatikaanin kirkkoon tai jompaan kumpaan ortodoksikirkoista?


      • kuuminta.hottia
        cxzvxvzcx kirjoitti:

        mistäs sinä sen tiedät? vapaa-ajattelijan ei luulisi kuuluvan ainakaan vatikaanin kirkkoon tai jompaan kumpaan ortodoksikirkoista?

        Palstan liberaalit fanittavat ortodoksikirkkoa ja katolista kirkkoa.


      • cxzvxvzcx kirjoitti:

        mistäs sinä sen tiedät? vapaa-ajattelijan ei luulisi kuuluvan ainakaan vatikaanin kirkkoon tai jompaan kumpaan ortodoksikirkoista?

        Osaan englantia, muuta en ole englantilainen. Pidän pitsasta, mutta en ole italialainen, tiedän jotakin kosmoksestamme, mutta en ole kosmologi...


      • niimmuuten
        kuuminta.hottia kirjoitti:

        Palstan liberaalit fanittavat ortodoksikirkkoa ja katolista kirkkoa.

        kumma juttu miksiköhän?


    • No enpä oikein tiedä missä on aukko sinulla, etkö ole ollut historian tunnilla hereillä vai , oletko kirkkoon kuulumattomia. No mutta, luterilaisillahan ei ole tälläistä kulttuuria jossa joku ihminen muuttuisi pyhäksi tai nostettaisiin , että palvoisimme into pinkeänä jotakin pyhimystä . Ja myöskin tuo on harhaluuloa, että luterilaiset pitäisivät uskovavia ihmisiä ikään kuin pyhinä. Sinänsä tuo jo absurdia koska jokainen luterilainen on oppinut senkin, että kukaan ihminen ei ole kyvykäs arvoimaan toisen uskoa, eli miten joku ihminen voisi olla pyhä ?

      • yksi_usko__

        Ai, olen ymmärtänyt sen väärin, että luterilaiset lukisivat Raamattua kuten se on kirjoitettu:

        Ensimmäinen Pietarin kirje 1:16. Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

        2:9. Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; 10. te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".

        Kirje efesolaisille 2:19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, 20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, 21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; 22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.


      • yksi_usko__ kirjoitti:

        Ai, olen ymmärtänyt sen väärin, että luterilaiset lukisivat Raamattua kuten se on kirjoitettu:

        Ensimmäinen Pietarin kirje 1:16. Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä".

        2:9. Mutta te olette "valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja", joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa; 10. te, jotka ennen "ette olleet kansa", mutta nyt olette "Jumalan kansa", jotka ennen "ette olleet armahdetut", mutta nyt "olette armahdetut".

        Kirje efesolaisille 2:19. Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä, 20. apostolien ja profeettain perustukselle rakennettuja, kulmakivenä itse Kristus Jeesus, 21. jossa koko rakennus liittyy yhteen ja kasvaa pyhäksi temppeliksi Herrassa; 22. ja hänessä tekin yhdessä muitten kanssa rakennutte Jumalan asumukseksi Hengessä.

        Ei tuota kohtaa, mutta vai tuota kohtaa, mielellään lainaavat uudeeleen kastetut ja samassa vetoavat pyhyyteen.


    • Kuolleiden ihmisten rukoileminen on protestanttiselle uskovalle täysin käsittämätön oppi.

      • yksi_usko__

        Entä muistaminen, josta Lutherkin kirjoitti: "Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan" ? Tämäkään ei ole enää sallittua?

        Kun kerta Lutherkin tunnustaa pyhien olemassaolon, niin voisi kuvitella että näitä pyhiä sitten silloin tällöin jostain tupsahtelisi, mutta ilmeisesti näin ei ole protestanttisuuden piirissä. Hedelmistään puu tunnetaan, jne?


      • yksi_usko__ kirjoitti:

        Entä muistaminen, josta Lutherkin kirjoitti: "Pyhien palvonnasta seurakuntamme opettavat, että me voimme julkisesti muistaa pyhiä, jotta oppisimme kukin kutsumuksemme mukaisesti seuraamaan heidän uskoaan ja hyviä tekojaan" ? Tämäkään ei ole enää sallittua?

        Kun kerta Lutherkin tunnustaa pyhien olemassaolon, niin voisi kuvitella että näitä pyhiä sitten silloin tällöin jostain tupsahtelisi, mutta ilmeisesti näin ei ole protestanttisuuden piirissä. Hedelmistään puu tunnetaan, jne?

        Tottakai monin tavoin esimerkillisiä ihmisiä on ollut paljonkin, niin elävissä kuin kuolleissakin. Tietysti voi kertoa heidän hienoista teoistaan, esimerkiksi siitä, miten Italian kansallissankari, syvästi uskovainen suurpyöräilijä Gino Bartali pelasti toisen maailmansodan aikana satoja juutalaisia salakuljettamalla henkensä uhalla henkilöllisyyspapereita pyöräänsä kätkettynä, eikä kertonut teoistaan edes vaimolleen. Silti tällaisen pyöräilyfani Tipaleen mieleenkään ei tulisi alkaa kumarrella Bartalin suuntaan.


    • Raamatustaluen

      Ei saa luotuja palvoa.

    • Søren Kierkegaard. Palvon häntä estoitta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kaksi vuotta

      Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      6186
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      24
      3666
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      168
      2848
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      29
      2760
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

      Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82
      1714
    6. Tekisin mitä vaan että

      Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      147
      1602
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      148
      1561
    8. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      9
      1533
    9. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      1268
    10. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      21
      1162
    Aihe