Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

1. Tulkintani+mukaan+kirjeen+edustama+uskonto+on+koulukirjaesimerkki+siitä+kristinuskon+muodosta,+jota+olen+toisaalla+kutsunut+sielun+tyranniaksi:+http://keskustelu.suomi24.fi/t/14526738/sielun-tyranniaa-ja-hengen-hirmuvaltiuttaJos+kirjoittaja+kiistää+synergiasyytökset,+tulkitsen+hänen+edustavan+sellaista+monergismin+muotoa,+jossa+Jumalan+armovalinta+tapahtuu+siten,+että+Jumala+lähtökohtaisesti+luo+joillekin+ihmisille+sellaiset+aivot+ja+siis+sellaisen+henkisen+kokoonpanon,+että+he+kykenevät+täyttämään+kirjeen+kirjoittajan+vaatimukset.+Ne,+joille+on+luotu+toisenlaiset+aivot+ja+siis+toisenlainen+henkinen+kokoonpano,+joutuvat+kadotukseen.+Näin+ihmisten+olisi+mahdollista+saada+jo+etukäteen+melko+suurella+varmuudella+selville,+ketkä+ainakin+joutuvat+kadotukseen.+Tällainen+monergismi+on+vielä+synergismiakin+julmempi+sielunkidutusoppi,+koska+se+ei+jätä+itsetietoiselle+kadotukseen+joutujalle+mahdollisuutta+elätellä+edes+väärää+toivoa+pelastuksesta.+Toivo,+vääräkin,+pitää+ihmisen+paitsi+elossa+myös+järjissään.
  2. Ei.
  3. Minulle+uskonto+on+oikeassa+olemista.+Olen+kristitty,+koska+on+totta,+että+Jumala+tuli+ihmiseksi+Kristuksessa.Emotionaalisesti+kristinusko+antaa+minulle+ylevän+kokemuksen+traditioon+kuulumisesta.+Minusta+on+hienoa,+että+voin+ajatella+esimerkiksi+Anselm+Canterburylaista+veljenä+ja+Juliana+Norwichlaista+sisarena.+Uin+samassa+virrassa+kuin+he,+ja+jos+tapaisin+heidät,+olisi+ainakin+yksi+asia,+jossa+heti+ymmärtäisimme+toisiamme,+vaikka+olemme+kotoisin+eri+kulttuureista+ja+välillämme+on+vuosisatojen+kuilu.+Minulla+olisi+heihin+jopa+syvempi+yhteys+kuin+moniin+aikalaisiini+omasta+kulttuuristani.Jos+aikakone+keksittäisiin,+matkustaisin+heti+tapaamaan+loistavaa+Anselmia+ja+kertoisin+hänelle,+että+meitä+kristittyjä+on+vielä+tuhannenkin+vuoden+päästä+ja+että+häntäkään+ei+ole+unohdettu.+Sitten+keskustelisimme+ontologisesta+argumentista,+rukoilisimme+yhdessä+Isä+meidän+ja+lukisimme+Nikean+uskontunnustuksen.+Se+olisi+elämäni+paras+päivä.