Vapaa kuvaus

Bara en sten i havet.

Harrastan runoutta, matematiikkaa ja tupakointia.

Ihmisenä olen viimeisen päälle vittumainen paskiainen.

Aloituksia

67

Kommenttia

1959

  1. Mielestäni perustelin jo. Rakkautta kokeneet ihmiset ovat yleensä rakkaudellisempia kuin rakkautta vaille jääneet. Ei ole kovin ihmeellistä se, että jos ihminen ei saa osakseen rakkautta, hän ei ole itsekään kovin rakkaudellinen. Rakkaus pitää tietysti myös osata ottaa vastaan.

    Jumala on viime kädessä kaiken rakkauden lähde. Kun ihmiset jakavat rakkautta toisilleen, he jakavat Jumalan rakkautta eteenpäin. Ilman Jumalaa rakkautta ei olisi edes olemassa (eikä tietysti mitään muutakaan). Jos ihminen ei osaa ottaa rakkautta vastaan suoraan Jumalalta, hän voi silti osata ottaa sitä vastaan välillisesti ihmisiltä.
  2. Surullinen tapaus, mutta toki täytyy muistaa, että viime kädessä vain hän itse on vastuussa itsemurhastaan. Hän valitsi itsemurhan, eivät hänen vanhempansa. Asian valoisa puoli on se, että hänen kuolemallaan saattaa olla yhteiskunnallista relevanssia. Lisäksi koska elämä ei pääty kuolemaan, hänenkään osaltaan kaikkea ei ole ilman muuta menetetty.
  3. Tuttua. En ole nuori sinänsä (30), mutta toki nuori kuolemaan Suomen nykyisen elinajanodotteen valossa (n. 80), ja rukoilen toisinaan kuolemaani (tai oikeastaan sairastumista johonkin fataaliin sairauteen). En koe näitä rukouksiani varsinaisesti vääriksi, mutta ehkä kuitenkin jollain tapaa sopimattomiksi. Sopivampaa olisi ehkä pyytää vain pääsyä taivaaseen etuajassa.

    Itsemurhaakaan en pidä vääränä ainakaan kaikissa tilanteissa. Jumalaan turvautuvallakin voi olla ahdistusta, joka on kaiken avun saavuttamattomissa (tässä elämässä, mutta toivottavasti ei seuraavassa). Jumala kyllä tuntee ja ymmärtää meidän ahdistuksemme.

    Kristityn ei kuitenkaan pidä suhtautua itsemurhaan kevyesti. Kyseessä on suurin mahdollinen inhimillinen tragedia, ennen kaikkea tekijälle itselleen, mutta myös läheisille, sikäli kuin sellaisia on. Usko velvoittaa arvostamaan ja kunnioittamaan omaakin elämää, sillä jokainen ihminen luotuna ja lunastettuna on korvaamattoman arvokas.

    Toinen tärkeä seikka on se, että uskovainen ei kuulu itselleen, vaan Herralle. Mutta Herra ei ole mikään tyranni, ja joskus ei vain voi elää. En oikein saa päähäni mahtumaan sellaista ajatusta, että Jumala pakottaisi palvelijansa kitumaan täällä vuosikausia, jos elämästä on tullut sietämätöntä eikä ahdistus enää palvele mitään tarkoitusta.

    Mutta on sanottava, että jos en itse tuntisi sitä ahdistusta, joka tekee maailman jättämisestä houkuttelevan vaihtoehdon, luultavasti suhtautuisin asiaan ainakin jossain määrin toisin. Oma kokemus vaikuttaa ajatteluun vähintään yhtä paljon kuin Raamattu ja kristillinen traditio, joista edellinen nähdäkseni ei suhtaudu itsemurhaan ankarasti, mutta jälkimmäinen kyllä. Joka tapauksessa viime kädessä itsemurha on vain tekijän ja Jumalan välinen asia, sillä ketkään muut eivät tiedä koko totuutta.

    Kirjoitit aiemmin, että sinusta ei ole uskovaiseksi. Väärin. Jos olet uskovainen, sinusta on uskovaiseksi, ja sillä hyvä. Ei usko ole jotain, mitä sinä annat Jumalalle. Usko on lahja, jonka Jumala antaa sinulle.

    Koen kyllä itsekin olevani kelvoton kristitty. Minusta on kiusallista tunnustautua uskovaiseksi, mutta syy ei todellakaan ole se, että häpeäisin Jeesusta, vaan päinvastoin se, että pelkään itse tuottavani häpeää Hänelle, enkä missään tapauksessa haluaisi häpäistä Herraani, varsinkaan kun kaiken maailman jumalankieltäjät ja muut Jumalan vastustajat herkästi tarttuvat kristittyjen heikkouksiin ja käyttävät niitä hyväkseen levittäessään Jumalan vastaista sanomaansa. Mutta koska Jumala on jo osoittanut hyvyytensä minua(kin) kohtaan, uskallan kaikesta huolimatta luottaa Häneen ja lähestyä Häntä juuri tällaisena kuin olen, heikkona ja syntiin tuon tuostakin lankeavana. Jumala on ilmaissut hyvyytensä ristissä ja ylösnousemuksessa, jotka ovat varmoja historiallisia tosiasioita. Näitä tosiasioita meidän kelvottomuutemme ei onneksi voi muuttaa.

    Myös Jeesuksen syntymä on tosiasia. Hyvää joulua.