Vapaa kuvaus

Retkeilyä, valokuvausta, musiikkia harrastava mies. Kuvassa näkyy delffiinejä. Ei alastonta naista, kuten jotkut väittävät.

Aloituksia

8

Kommenttia

1849

  1. Yleensä+laitteet+tehdään+Windows+koneille.+Harvassa+on+tuki+Linuxille.+Onneksi+on+innokkaita+koodaajia,+että+monet+toimivat+myös+Linuxilla.+Nvidia+tarjoaa+hyvät+ajurit+näytönohjaimmilleen.+Myös+OpenCL+toimii+joten+laskenta+näytönohjaimen+avulla+onnistuu.+TV-kortit+yksi+alue+joka+toimii+huonosti+Windowssissa.+Vastaavaa+ohjelmaa+kuin+VDR+ei+löydy+Windows-systeemille.+Tuo+on+yksi+ns.+killer+aps+joka+pakottaa+käyttämään+Linuxia.
  2. Oletan+että+Mint+toimii+samoin+kuin+Ubuntu.+Grub.cfg+on+rivejä+vasta+joku+350+kuulostaa+isolta.+Onko+käytössä+UEFI?+Jos+UEFI+boot+osio+käytössä+useammalla+levyllä+niin+se+aiheuttaa+ongelmia.+Samoin+jos+useampi+käynnistyslataaja.Ensiksi+pitää+päättää+miltä+levyltä+käynnistetään.+sdb=mint17.3+on+hyvä+valinta.+Valitaan+se+boot+levyksi.+Käynnistetään+Mint17.+Tehdään+levyliitos+sudo+mkdir+/mnt/mint18+&&+sudo+mount+/dev/sdd1+/mnt/mint18Tuo+mint+voi+olla+myös+levyllä+sdd2+tai+sdd3+riippuu+miten+osioitu.+sudo+os-proberTuon+pitäisi+näyttää+mitä+käyttöjärjestelmiä+systeemi+löytää.jos+Mint+18+ei+löydy+se+pitää+itse+lisätä.sudo+grub-mkconfig+-o+/boot/grub/grub.cfg+tai+sudo+update-grub+päivittää+grub+valikon.Jos+Mint18+tuli+valikkoon+niin+hyvä.+Jos+se+pitää+lisätä.+###+BEGIN+/etc/grub.d/40_custom+####+This+file+provides+an+easy+way+to+add+custom+menu+entries.++Simply+type+the#+menu+entries+you+want+to+add+after+this+comment.++Be+careful+not+to+change#+the+'exec+tail'+line+above.###+END+/etc/grub.d/40_custom+######+BEGIN+/etc/grub.d/41_custom+###Tuohon+väliin+pistät+Mint+18+käynnistysohjeen.itsellä+on+Gentoo+näinmenuentry+'Gentoo+Base+System+release+2.2+(kohteella+/dev/sdc3)'+{ insmod+part_gpt insmod+ext2 set+root='hd2,gpt3' linux+/boot/vmlinuz-4.4.6-gentoo+root=/dev/sdc3 }Valikkoa+voi+myös+editoida+käynnistyksen+yhteydessä.+linux+(hd2,gpt3)/boot/vmlinuz....+Tuossa+on+lisätty+laitenimi+kernelin+eteen+jos+se+ei+muuten+löydy.+Kyseessä+on+gpt+osioitu+levy.+Sama+tietysti+initrd:n+eteen.+Itse+en+käytä+initrdtä,+jos+olen+itse+kääntänyt+kernelin.+Usein+juuressa+on+linkki+käytössä+olevaan+kerneliin.+Silloin+riittää+rivi+linux+vmlinuz+root=/dev/sdc3+ja+initrd+initrd.imgsiis+rivit+linux+/vmlinuz+root=/dev/sdc3initrd+/initrd.imgriittävät.+tarvittaessa+eteen+(hd2,gpt3)+tai+(hd2,msdos2).+Tuo+tietysti+esimerkki+ja+ei+vastaa+levyjäsi.
  3. TUI+on+vielä+kokeilematta.+Toki+komentotulkkeja+voi+avata+useita.+Pidän+välilehdistä.+Yhdessä+voi+olla+root-istonto,+yhdessä+man+sivu+auki,+yhdessä+ssh+auki,+yhdessä+kääntyy+vaikka+KDE+Plasma,+yhdessä+on+chroot+auki,+...+lopuksi+vielä+pari+normikäyttäjän+tunnuksilla+olevaa+välilehteä+auki.+Onko+se+nyt+virtuaalinen+komentotulkki+joka+aukeaa+ctrl-alt-F4.+Tuollaista+käytän+jos+X+pitää+ajaa+alas+tai+tappaa+joku+prosessi+X:n+ulkopuolella.+Putkitus+esim.+dmesg+|+grep+-i+acpi+on+tuttua.+Joku+xterm+on+kamala.+lxterminal+tai+KDE;n+konsole+eniten+käytössä.Jos+selaimessa+voi+olla+yli+10++välilehteä+auki,+niin+miksi+ei+terminaalissa?Ehkä+Debianin+Stable+on+kehittynyt.+Asennusmedialla+ei+ole+firmiksiä.+Asennusta+hankala+jatkaa+jos+verkkokortin+firmis+uupuu.+Itselle+kävi+näin.+Toivottavasti+Debianissa+on+nykyään+uudempi+X+tai+ainakin+Intelin+ajuri+joka+toimii.+Itse+ensaanut+hyvää+kuvaa+aikaiseksi.+Toki+Debian+on+vakaa+kun+on+etsinyt+tarvittavatfirmikset+ja+saanut+lopulta+verkon,+TV-kortin+ym+laitteet+toimimaan.+Suljetutajurit+muistaakseni+hankala+asentaa.+debootstrap+lienee+oikea+tapa+asentaaDebian+ja+käyttää+asennusmediana+vaikka+lubuntun+asennuslevyä.+Siinä+kun+onterminaali+välilehdillä.+Moni+jakelu+on+helpompi+asentaa.+Debianin+hyvä+dokumentointi+auttaa.+Jos+uudempaa+rautaa+en+edes+yrittäisi...