Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
scrg
scrg
scrg
Vapaa kuvaus
Aloituksia
174
Kommenttia
19661
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Minusta sinun kannattaisi nyt erottaa toisistaan henkilökohtaiset ongelmat ja yhteiskunnalliset ongelmat. Edellisiä ei kannata yrittää ratkoa yhteiskuntstason muutoksia.
Muuttaa saa paikasta toiseen, jos se itselle ja muuttokohteelle molemmille sopii.
Eivät naiset mitään superihmisiä ole. Hypergamia on sisäänrakennettu inhimillinen piirre eivätkä naiset itse sille mitään voi. Ja osan sen hinnasta monet naiset maksavat omassa elämässään.
11.01.2026 08:18
Perusvikahan on että et harrasta liikuntaa vaan teet vaan jotain perusharjoituksia. Tuskin antiikin olympialaissakaan kukaan olisi mennyt katsomaan kun urheilijat olisivat äheltäneet jotain mavea tai penkkiä. Siellä painittoin ja katsottiin kuka heittää kiekon pisimmälle tai hyppää pisimmälle kolmiloikkaa. No ei ollut kolmiloikkaa, koska Ateenassa ei ollut jokea jonka olisi voinut ylittää käyttämällä kahta joen keskellä olevaa kiveä väliaskelille. Mutta jos olisi ollut niin ihan varmasti olisi hypitty.
11.01.2026 08:07
Fossiilisen materiaalin polttamisella tuotettavaan energiaan liittyy paljon huonoja puolia mutta sellainen loistava ominaisuus, että polttoainetta on kohtuullisen helppo varastoida ja tuotannon määrää helppo säätää. Kun yhteiskunnan energiankäyttö sähköistyy ja sähkö tuotetaan muuten kuin fossiilista polttamalla, niin joudutaan rakentamaan kaikenlaista kallista lisäinfraa ja lisäksi kuluttajat joutuvat sopeuttamaan käyttöään.
Kun viikolla Suomen kulutus kävi yli 15 GW:n niin huomattavasti tavanomaista suurempi osuus sähköstä syntyi polttamalla. Tällä hetkelöä muuten Suomi on sähkön nettoviejä, koska tuulee niin perkeleesti (6 GW) ja lisäksi ilmeisesti polttavat laitokset ovat suurelta osin käytössä.
11.01.2026 07:59
Tarkalleen ottaen tuon tarkoitus ei ole hillitä enegian käyttöä ja eihän se mikään vero olekaan. Ohjausvaikutus kohdistuu siihen että vältettäisiin kulutuspiikkejä joiden mukaan verkkoinfra joudutaan mitoittamaan.
10.01.2026 18:29
Itkisinkö onnesta?
10.01.2026 17:31
Jaah, vielä yksi ilmastomuutosta liippaava ketju. Periaatteellisesti tämä ei oikeastaan ole mitään uutta. Eri sulakekokoiset liittymät ovat perusmaksultaan olleet eri hintaisia tähänkin saakka. Nykyaikainen mittaustekniikka vain mahdollistaa uuden hinnoittelumallin, jossa maksetaan toteutuneen mukaan. Se sulake kun ei kuormita verkkoa vaan virta.
10.01.2026 16:36
Voitte korjata jos mielestänne puhutaan eri asiasta. Mutta tulkitsen että tässä puhutaan nyt sellaisesta yrityslistasta, jonka ainakin 20 kärkipaikkaa miehittävät lähes yksinomaan öljy- ja hiiliyhtiöt. Ja minä kuluttajana tietenkin voin pestä hommasta käteni koska en loskaan ole ostanut tynnyriäkään öljyä enkä murentakaan hiiltä. Mutta toisaalta olen käynyt riittävän lähellä Vuosaaren satamaa todetakseni että vähissä ovat purjelaivat. Minkähän voimalla tavara liikkuu? Ja melkein minkä tahansa kaupasta ostamani tuotteen valmistukseen on käytetty energiaa. Tämä koskee myös ruokaa. Se koskee myös luomuruokaa ja joskus jopa erotyisesti sitä. Saat oikeasti elää suunnilleen pyhällä hengellä jos kuvittelet olevasi irti noiden yritysten arvoketjuista.
10.01.2026 15:46
Eivät ne yritykset niitä päästöjään itseään varten tuota vaan ihmisiä. Vain ihmiset kuluttavat, eivät yritykset.
10.01.2026 13:57
No minä olen istuttanut aika monta sataa puuta joten uskon kuuluvani jo sillä desiiliin, joka ansaitsee kruunun tai sädekehän sekä tietysti kumasrruksia teiltä huonommilta ihmisiltä.
Saanut yli kymmenen vuotta leipäni suurelta osin ilmastonmuutoksen vastustamisesta, joten aika hyvin "sisäpiiristä" tiefän mille hihittelen. Joka nyt pääosin ensisijaisesti ihmisluonto ja ihmisten tarinat ja vasta toissijaisesti ilmasto..
10.01.2026 13:22
En usko. Niin autiota saarta ei ole ettei olisi joku Perjantai jolle voisi kertoa mikä on tyylikästä ja mikä tyylitöntä.
10.01.2026 12:56
Onko hyviä ideoita mitä muuta sille voi tehdä kuin naureskella? Itse ainakin hyvin suurella todennäköisyydellä jo 2066 olen hyvin suruton veikko, jota ei huoleta ekosysteemit, suomalaiset tai korallit. Mutta tietysti jos ihminen on tarpeeksi natsi, niin se haluaa päättää mille kukakin saa naureskella.
10.01.2026 12:52
Hämmästyttävästi on käynyt ihan päinvastaisesti. Ennen kuin isoisä jääkaapin osti, niin joku alue melkein sen naapurissa oli nuoruudessaan kuulemma melkein yhtenään tulvimassa kun merivesi nousi niin korkealle. Mutta jääkaapin oston jälkeen näin ei ole enää tapahtunut vuosikymmeniin. Eikö tämä ole vähintään vankka todiste jumalan olemssa olosta?
10.01.2026 12:11
Tähän liittyy lämpötilan lisäksi muitakin muuttijia, erityisesti paine.
Ajatellaan vettä. Tietyn vesimäärän kuumentaminen nollasta sataan Andersin asteikolla tarvitaan normaalissa ilmanpaineessa tietty määrä energiaa. Mutta sataan ja yhteen asteeseen ei enää päästä lineaarisesti koska veden olomuoto pitää muuttaa nesteestä kaasuksi. Tuo muutos sitoo enegiaa ja käänteisesti höyryn muuttuminen nesteeksi vapauttaa enegiaa.
Painetta muuttamalla kiehumispiste muuttuu. Painekattilassa tai kaukolämpöverlossa esim. on vettä nesteenä mutta yli sata-asteisena.
Jääkaappiin siis pitää rakentaa kierto, jossa kiehuminen tapahtuu kaapin sisällä ja tiivistyminen kaapin ulkopuolella.
10.01.2026 11:11
Itsereflektiota, osa 2. Kaksi viikkoa myöhemmin.
Olen kallistumassa kannalle että olen vain hyvin helppo hurmattava. Henkilön x suhteessa muihin ihmisiin ja muuhun maailmaan ei ole tapahtunut mitään sellaista mikä olisi tehnyt merkittävän vaikutuksen.
Aivam oleellista on se miten x suhtautuu minuun. Ja mistään älyttömän ihmeellisestä ei ole kyse. Pieniä, tavallisia asioita.
10.01.2026 10:58
Vähän epätoivoista tämä taistelu ilmastonmuutoksen puolesta. Nytkin palaa uunissa sen mikä sinne mahtuu. Mutta puut vaan ovat joka vuosi pidempiä ja paksumpia. Ettei vaan perkeleet olisi hiiltäkin sisuksiinsa kätkeneet. Mitä jos mää ne puut myrkytän!
10.01.2026 10:39
Nyt nautimme tai nautitte krapulaa ja ysari on muisto vain enää.
Kannan kuitenkin korteni kekoon. Kehopositiivisuus oli olenassa 1990-luvulla Täyden kympin vartaloita ja vartalon osia
https://youtu.be/js-2cqqY1K8?si=yQOiwyWiYnzlLuT-
Eikä kysymys ollut pelkästä kehopositiivisuudesta vaan myös ajankulumispositiivisuudesta.
10.01.2026 08:01
Kyllä sen länsimainenkin tiedemies on hyväksynyt että jääkaapin sisus kylmenee, jos töpselin laittaa seinään. Kylmä virtaa sitä johtoa pitkin kaappiin.
10.01.2026 07:25
Hyvänä kakkosena mutta jumbosijalla on Saksaa edustava Manfred von Richthofen. Ykkösenä on ilmeisesti Amerikan Yhdysvaltoja edustava beagle, Snoopy von Peanuts.
09.01.2026 23:37
On käännös tai cover mutta ekana muistui se kun muistellaan kuinka talouteen saatiin putkiradio.
09.01.2026 21:10
Joskus naisenkin pitää tehdä mitä naisen pitää. Onhan se vähän vaarallista, mutta jos nainen on tarpeeksi reikäpäinen tullakseen syöksyrinteet alas maksimivauhdilla niin ei se sitten pelkää kaikkea turhaa.
09.01.2026 20:59
68 / 984