Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
10-14
profiilit
10-14
10-14
Vapaa kuvaus
Purjeveneilijä.
Aloituksia
51
Kommenttia
2593
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Eipä viranomaisilla Suomessa tai kv. vesillä ole siihen mahdollisuuksia puuttua. Saksassa tuo olisi laiton.
Minä en tosin puhuisi mauttomasta vaan olettaisin automaattisesti, että ko. henkilö on itsekin itsensä natsiksi määrittelevä ja sen ideologian (ja teot) täysin hyväksyvä. Eli "mauton" olisi aivan liian mieto ja hyväksyvä attribuutti.
02.02.2016 10:06
Se on täysin totta, että seisomakorkeus ei ole yksiselitteinen käsite. Siksi sama vene voi olla toisen mielestä mukava ja toisen mielestä mahdoton. Tai sitten voi käydä, kuten sinun kohdallasi, ettei välitä. Minun ensimmäinen veneeni oli matkamoottorivene 70-luvun lopulta ja siinä heti ensimmäisenä kiinnitin huomiota tilavuuteen: sisällä oli seisomakorkeus, vessaan ei tarvinnut peruuttaa ja pentterin edessä puuhailevan mahtui ongelmitta ohittamaan. Oli se hyvä ajettavakin, mutta sitähän ei telakalta ostaessa kyennyt arvioimaan muuten kuin venemallin maineen perusteella, käytännössä sitten havaitsi myöhemmin tehneensä tässäkin mielessä hyvän päätöksen.
Katsastajana olen päässyt tutustumaan hyvin moniin venemalleihin ja yleisnäkemykseni on, että 1900-luvulla valmistetut alle 30-jalkaiset ovat järjettömän ahtaita ja osa pidemmistäkin. Niissä menisi hermot, jos joutuisi sadepäivää viettämään.
02.02.2016 08:56
Muistelen MacGregoria mainostetun purjeveneenä, joka nousee liukuun. Juurikin järeän perämoottorin kera. Mutta kerrankos mainosmiehet liioittelevat :)
02.02.2016 08:47
Kukin tavallaan :) Minä en ole koskaan tykännyt masokismista ja tarkoituksella pidättäydyin ostamasta omaa venettä ennen kuin oli varaa hankkia niin iso, ettei sisällä ahdistanut. Mutta tiedän taas joidenkin toisten viihtyvän hyvinkin karuissa veneissä. Ei se minulta ole pois, vaikken osaakaan moista ymmärtää. Tosin sitten hiukan kärsivällisyys loppuu, kun joku alkaa hehkuttaa tuota extremetouhua "ainoaksi oikeaksi" (heitäkin on, samoin kuin niitä, joiden mielestä vain urheilupurjehdus on oikeaa purjehdusta).
01.02.2016 16:55
Ai se on se. Eikös siinä ollut ideana jonkinmoiset painolastitankit, jotka tyhjenevät, kun käännetään perämoottorin kaasukahvaa vähän räväkämmin?
01.02.2016 09:40
Kyllä se asuttavuus vaatii muutakin, viihtyisyyttä lähinnä. Se tietystikin on makuasia, joku voi pitää viimeisilleen kilpakäyttöä varten rakennetun ja sisustetun raaserinkin sisätiloja viihtyisinä. Aika moni meistä taas haluaa mm. seinillä ja ovilla eroteltuja hyttejä jne.
Tuolle toiselle viisastelijalle: aika montaa automallia myydään vain yhdellä moottorivaihtoehdolla. Ja käytettyä ostettaessa ei tietysti muutenkaan tarvitse mitään moottoritoiveita esittää.
01.02.2016 09:34
Sielläpä juuri. Katso kartasta, jos et paikkaa tunne.
01.02.2016 09:29
Voit tunkea ideasi jalankulkijan "velvollisuuksista" vaikkapa perseeseesi. Poikittain.
Jalankulkijat liikkuvat kuten heitä huvittaa. Muut sopeutuvat siihen.
01.02.2016 09:28
On erittäin epäuskottavaa, että havainnoisit jalankulkijan nopeutta etenkään kohtuuvilkkaan liikenteen aikana. N. 99% todennäköisyydellä ainoastaan rekisteröit "aha, jalankulkija" ja sen jälkeen edes kunnolla tiedostamatta arvioit "oletusnopeuden" perusteella, että tuossa kohdassa oleva jalankulkija ei voi ehtiä suojatien lähelle ollakseen väistettävä. Tällä tavoin ihminen yleensä toimii. Ja juuri tästä syystä "kaavasta poikkeavalla" tavalla liikkuvat, erityisesti ylinopeudella tai tuossa jalankulkijan/rullaluistelijan tapauksessa tavanomaista suuremmalla nopeudella liikkuvat, ovat ongelma ja onnettomuuksien syy.
Heittosi TheRatista oli asiaton. Hän on eri henkilö kuin minä ja olemme olleet useassa kohdassa erimielisiä. Lähempänä hän tuntuu olevan sinun kuin minun liikennenäkemystäni, koska hänellä tuntuu olevan sellainen usko, että liikenteessä pitäisi kaikkien toimia hävittäjälentäjän valppaudella ja reaktioajalla. Hänhän mm. on julistanut, että 0,5 s on riittävä turvaväli taajaman ulkopuolella.
01.02.2016 09:26
Tärkeintähän on tietysti seurata SSB-radiolla muiden seilaajien jakamia ruuvinkiertymätietoja :)
29.01.2016 14:51
Sinä LUULET toimivasti täysin tietoisesti, kaiken epäolennaisen poissulkien ja kaiken olennaisen havaiten. Todellisuudessa aivosi tekevät sinun tiedostamattasi suurimman osan työstä ja ne tekevät sen paljolti aiempaan kokemukseen nojaten. Ja siitä taas seuraakin suuri osa onnettomuuksista. Jalankulkija on hyvä esimerkki: näet jalankulkijan kymmenen metrin päässä suojatiestä ja asiaa todennäköisesti edes tietoisesti ajattelematta sivuutat havainnon epäolennaisena, koska tiedät itse ohittavasi suojatien useita sekunteja ennen kuin kyseinen jalankulkija ehtii kyllin lähelle muuttuakseen statukseen "astumassa suojatielle". Mutta sinulla ei todennäköisesti ole edes mahdollisuutta havaita, että se peijakkaan jalankulkija on rullaluistimilla tai rullalaudalla ja tulee suojatielle samanaikaisesti sinun kanssasi.
Samanlaisia pikkupalasia on tuhansittain kenen tahansa liikenteessäkulkijan päivittäisessä havaintomaailmassa. Jos ihminen käyttäisi jokaisen muun liikkujan havainnointiin tarpeeksi aikaa tehdäkseen varman tietoisen nopeus- ja liikesuunta-arvion, jäisi 50-90% asioista havaitsematta ihan siksi, että kapasiteetti ei riitä.
Ei tämä ole mitään arvailua. Tämä on peruspsykologiaa.
29.01.2016 14:27
Reunahuomautus asiasta, jonka pitäisi olla itsestäänselvyys mutta ei ilmeisesti ole, kun kerran kinataan: LYS-luvullahan on merkitystä vain purjeilla kulkiessa. Mutta jos voisimme seurata ja tilastoida esimerkiksi jokaisen vuonna X Manner-Suomesta Maarianhaminaan kulkeneen purjeveneen kulun, joutuisimme toteamaan, että matka-ajat eivät natsaa kovinkaan hyvin LYS-lukujen ja tuuliolosuhteiden perusteella syntyvään teoreettiseen tilastoon. Hyvin suuri osa kun ajaa osan matkasta koneella.
29.01.2016 12:22
Ihmiset ikävä kyllä toimivat hyvin suurelta osin erilaisten oletusten varassa, ei havaintojen. Kyse ei edes ole varsinaisesta piittaamattomuudesta tai sokeudestakaan vaan siitä, että ihmisen aivot toimivat niin: ne rakentavat valtavasta aistiärsyketulvasta mahdollisimman järkevän kokonaiskuvan ja tämä tapahtuu tiedostamattomalla tasolla; muuten tietoinen taso tukehtuisi informaatiotulvaan.
Liikennevalojen vaikutus tässä yhteydessä on se, että autoilijalla ei ole odotusarvona, että tuollaisella kadulla olisi suojateitä muualla kuin liikennevalojen kohdalla.
29.01.2016 11:44
Kuriositeetin mukaan vielä rekisteröintitilasto kunnittain:
Helsinki 7
Espoo 3
Turku, Kuopio, Tampere kukin 2
Porvoo, Jyväskylä, Vaasa, Lahti, Hanko kukin 1.
Se Tattoo oli muuten rekisteröity Kuopioon.
29.01.2016 10:43
Milloinkahan ne "parhaat vuodet" olisivat olleet, jolloin on purkkareita myyty 300 kpl? Ei tule kyllä viimeisten 30 vuoden ajalta mieleen. Kolmannes tuossa mielestäni on liioittelua. Mutta silti pudotus on raju.
Numerot vaihtelevat sen mukaan, puhutaanko Finnboatin myyntitilastoista vai Trafin rekisteröinneistä. Trafin mukaan viime vuonna on ensirekisteröity 21 purjevenettä. Tosin siellä näkyy olevan mm. yksi Brig, joka on kaiken järjen mukaan virhe. 3 omavalmistetta, 2 "muu". Yksi Tattoo, joka ei soita minulle mitään kelloa. Tunnetumpien merkkien osalta:
1 Bava
2 Bene
2 Lagoon
2 Hallberg-Rassy
2 Dufour
1 Pogo
1 Arcona
1 Finn Flyer
1 Hanse
1 Dehler
Yhteensä 14 sellaista, jotka tunnistan köliveneiksi. Milloinkahan on mahtanut aiemmin olla tilanne, että HR on jaetulla ykkössijalla?
Kokonaisuutena tuosta tulee sellainen tunne, että ne harvat, joilla todella on rahaa, ostavat nytkin ja (melkein) kaikki ne, joiden venekaupat edellyttäisivät lainarahaa tai olisivat muuten siinä ja siinä kestokyvyn suhteen, joutuvat jättämään ostamatta. Puolet myydyistä on merkin perusteella arvioituna hintavammasta päästä (HR, Lagoon, Arcona, Dufour), yksi on selvä urheiluvene (Pogo). "Perinteisiä halpamerkkejä" (Bava, Bene, Hanse) neljä.
29.01.2016 10:36
Jos ei pysty perustelemaan kysymystä, ei sitä kysymystä ole mitään järkeä esittää. Tämänhän pitäisi olla itsestään selvää.
29.01.2016 08:32
Täsmälleen näin. Jotkut vain eivät kertakaikkiaan suostu millään uskomaan sitä, että läheskään kaikki eivät suhtaudu veneilyyn suorituksena.
Minäkin mittaan, sikäli kuin viitsin yleensä mitata, veneilyni aktiivisuutta veneessä nukuttujen öiden määrällä. Ne kertovat sen, paljonko olen viettänyt veneessä aikaa kesän kuluessa eli paljonko olen veneillyt. Mailimäärissä voi olla isokin vaihtelu sen mukaan, onko kesälomaan kuulunut pitkä Itämeren kierros vai enemmän Suomenlahden satamia ja välillä seuran saarimestassa laiskottelua.
29.01.2016 08:30
Kylläpä sinä olet luja uskossasi siitä, että tiedät, mitä kaikki muut ajattelevat. Uskoisin kuitenkin tietäväni ITSE paremmin, mitä ajattelen tai tiedän tai olen ajatellut tai tiennyt joskus menneisyydessä. Ja jokaisen noista autoista olen itse valinnut enkä ole tiennyt konetehoa, koska se ei ole kiinnostanut niin paljoa, että olisin sitä riviä esitteistäkään ikinä lukenut. Moottorin tiedoista kiinnostavin on aina ollut kulutus, mutta valinta on kyllä aina tapahtunut muilla kuin moottoriin liittyvillä perusteilla.
Samalla tavoin EN ole tiennyt yhtään mitään siitä, miten ostamani veneet ovat "sijoittuneet" suorituskykymielessä. Muut asiat ovat ratkaisevia, ennen kaikkea kunto ja sisätilat eli asuttavuus. Kun vene on koti useamman kuukauden vuodessa, niin näin se vaan menee.
29.01.2016 08:25
Eipä näytä uskottavalta väitteesi historiantuntemuksestasi. Fasistit olivat alunperin Italian oikeistopuolueen (jonka johtaja Mussolini muuten alunperin väitti itseään sosialistiksi) nimi, mutta se on laajentunut kattamaan käytännössä kaikki oikeistosuuntaukset, natsit mukaanlukien. Vaikka natsien nimessä olikin hämäyksenä sana "sosialistinen", niin ei heidän politiikassaan mitään sosialistista tai vasemmistolaista ollut. Tai sanotaan tarkemmin näin: puolueen varsinaisessa politiikassa ja toiminnassa ei ollut eikä Hitler missään teksteissään tai puheissaan ollut millään tavalla vasemmistolainen. Puolueen alkuaikojen rivijäsenistössä saattoi ollakin ihmisiä, jotka asemoivat itsensä vasemmistoon eivätkä olleet oivaltaneet natsien politiikan sisältöä.
Kansallismielisyys on nimenomaan fasistinen eli oikeiston arvo. Vasemmiston arvoihin se ei ole koskaan kuulunut. Ei tämä muuksi muutu siitä, että valitettavasti monet vasemmistolaisilla arvoilla valtaan päässeet puolueet ja johtajat ovat paljastaneet todellisen karvansa myöhemmin.
29.01.2016 08:20
Okei, hyväksytään täsmennys :) Alkuperäisestä tekstistäsi saa kyllä toisen kuvan, mutta menköön. Ei sillä, en minkään ensin lukenut sitä tekstiä vaan osuin huomaamaan sen "katso haetuimmat, ei katsotuimmat" -kommentin.
29.01.2016 08:13
125 / 130