Vapaa kuvaus

Purjeveneilijä.

Aloituksia

51

Kommenttia

2593

1. Se on täysin totta, että seisomakorkeus ei ole yksiselitteinen käsite. Siksi sama vene voi olla toisen mielestä mukava ja toisen mielestä mahdoton. Tai sitten voi käydä, kuten sinun kohdallasi, ettei välitä. Minun ensimmäinen veneeni oli matkamoottorivene 70-luvun lopulta ja siinä heti ensimmäisenä kiinnitin huomiota tilavuuteen: sisällä oli seisomakorkeus, vessaan ei tarvinnut peruuttaa ja pentterin edessä puuhailevan mahtui ongelmitta ohittamaan. Oli se hyvä ajettavakin, mutta sitähän ei telakalta ostaessa kyennyt arvioimaan muuten kuin venemallin maineen perusteella, käytännössä sitten havaitsi myöhemmin tehneensä tässäkin mielessä hyvän päätöksen.

Katsastajana olen päässyt tutustumaan hyvin moniin venemalleihin ja yleisnäkemykseni on, että 1900-luvulla valmistetut alle 30-jalkaiset ovat järjettömän ahtaita ja osa pidemmistäkin. Niissä menisi hermot, jos joutuisi sadepäivää viettämään.
  2. Kylläpä sinä olet luja uskossasi siitä, että tiedät, mitä kaikki muut ajattelevat. Uskoisin kuitenkin tietäväni ITSE paremmin, mitä ajattelen tai tiedän tai olen ajatellut tai tiennyt joskus menneisyydessä. Ja jokaisen noista autoista olen itse valinnut enkä ole tiennyt konetehoa, koska se ei ole kiinnostanut niin paljoa, että olisin sitä riviä esitteistäkään ikinä lukenut. Moottorin tiedoista kiinnostavin on aina ollut kulutus, mutta valinta on kyllä aina tapahtunut muilla kuin moottoriin liittyvillä perusteilla.
    Samalla tavoin EN ole tiennyt yhtään mitään siitä, miten ostamani veneet ovat "sijoittuneet" suorituskykymielessä. Muut asiat ovat ratkaisevia, ennen kaikkea kunto ja sisätilat eli asuttavuus. Kun vene on koti useamman kuukauden vuodessa, niin näin se vaan menee.