Vapaa kuvaus

Purjeveneilijä.

Aloituksia

51

Kommenttia

2593

  1. Se on täysin totta, että seisomakorkeus ei ole yksiselitteinen käsite. Siksi sama vene voi olla toisen mielestä mukava ja toisen mielestä mahdoton. Tai sitten voi käydä, kuten sinun kohdallasi, ettei välitä. Minun ensimmäinen veneeni oli matkamoottorivene 70-luvun lopulta ja siinä heti ensimmäisenä kiinnitin huomiota tilavuuteen: sisällä oli seisomakorkeus, vessaan ei tarvinnut peruuttaa ja pentterin edessä puuhailevan mahtui ongelmitta ohittamaan. Oli se hyvä ajettavakin, mutta sitähän ei telakalta ostaessa kyennyt arvioimaan muuten kuin venemallin maineen perusteella, käytännössä sitten havaitsi myöhemmin tehneensä tässäkin mielessä hyvän päätöksen.

    Katsastajana olen päässyt tutustumaan hyvin moniin venemalleihin ja yleisnäkemykseni on, että 1900-luvulla valmistetut alle 30-jalkaiset ovat järjettömän ahtaita ja osa pidemmistäkin. Niissä menisi hermot, jos joutuisi sadepäivää viettämään.
  2. Eipä näytä uskottavalta väitteesi historiantuntemuksestasi. Fasistit olivat alunperin Italian oikeistopuolueen (jonka johtaja Mussolini muuten alunperin väitti itseään sosialistiksi) nimi, mutta se on laajentunut kattamaan käytännössä kaikki oikeistosuuntaukset, natsit mukaanlukien. Vaikka natsien nimessä olikin hämäyksenä sana "sosialistinen", niin ei heidän politiikassaan mitään sosialistista tai vasemmistolaista ollut. Tai sanotaan tarkemmin näin: puolueen varsinaisessa politiikassa ja toiminnassa ei ollut eikä Hitler missään teksteissään tai puheissaan ollut millään tavalla vasemmistolainen. Puolueen alkuaikojen rivijäsenistössä saattoi ollakin ihmisiä, jotka asemoivat itsensä vasemmistoon eivätkä olleet oivaltaneet natsien politiikan sisältöä.

    Kansallismielisyys on nimenomaan fasistinen eli oikeiston arvo. Vasemmiston arvoihin se ei ole koskaan kuulunut. Ei tämä muuksi muutu siitä, että valitettavasti monet vasemmistolaisilla arvoilla valtaan päässeet puolueet ja johtajat ovat paljastaneet todellisen karvansa myöhemmin.