Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
10-14
profiilit
10-14
10-14
Vapaa kuvaus
Purjeveneilijä.
Aloituksia
51
Kommenttia
2593
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Luonnollisesti Helsinki. Ei Suomessa ole muita kaupunkeja.
29.01.2016 08:10
Vähän realismia nyt sentään. Lumisateinen pimeä ilta, huono keli, katu, jonka suojateistä lähes kaikki ovat liikennevalojen yhteydessä. Vaikka periaatteessa tietysti liikennemerkit pitää nähdä, niin arkitodellisuus on se, että useimmilta jäisi huomaamatta. Ihan sama, paljonko viisastelet, näin se nyt vaan on.
29.01.2016 08:09
Jos olen oikein ymmärtänyt näytteilleasettajien tilanteen, niin maahantuojilla ei nykyisin juuri ole esittelyveneitä itsellään vaan messuilla näytetään jo myytyjä veneitä, jotka ollaan keväällä luovuttamassa ostajille (ja joiden ostajat todennäköisesti ovat saaneet vähän rabattia siitä, että sallivat messukäytön). Ja kun uusia purjeveneitä tällä hetkellä myydään 10-15 kpl vuodessa, niin lienee helppo laskea, ettei siitä kovin montaa riitä messuille.
29.01.2016 08:07
Jatkan vielä: minusta tuo LYS on verrattavissa auton moottorin hevosvoimiin. Minulla on ollut nimissäni (joko oma tai työsuhdeauto) vuosien aikana kymmenkunta autoa enkä ole yhdestäkään tiennyt, paljonko moottorista pitäisi luupäitä löytyä. En nykyisestäkään. Kuutiotilavuuden olen tiennyt joistain, en kaikista. Ei vain ole tärkeä tieto itselleni.
28.01.2016 15:43
Kerropa, miksi LYS olisi veneen omistajalle välttämätön tieto tuntea? Vaikka sinulle ehkä nopeus on tärkeä, niin läheskään jokaiselle ei ole, kuten tämäkin keskustelu osoittaa.
28.01.2016 15:40
Kaiken tiedon ei tarvitse olla julkista eikä edes pidä, on olemassa mm. sellainen asia kuin yksityisyyden suoja. Se ei sinänsä tämän ketjun aiheeseen liity, mutta koska väite oli esitetty yleisesti eikä rajattuna tähän erikoistapaukseen, minä myös arvioin sitä yleisenä. Ja kyllä, on kysymyksiä, joita ei edes saa esittää (klassikkona varmaankin useimmat tuntevat kysymykset poliittisesta tai sukupuolisesta suuntautumisesta työhaastatteluissa), on kysymyksiä, joiden esittäminen on laillista mutta moukkamaista ja sitten on kysymyksiä, joiden esittämisessä ei ole mitään vikaa.
28.01.2016 11:28
Tyhmiä kysymyksiä ON olemassa. Se noin alkuprinsiippinä.
Toiseksi tuo kommentoimani väite oli yksinkertaisesti typerä. Sehän tarkoittaisi, että kaiken pitää olla julkista. Minä taas sanon, että suurempi osa asioista on ihmisten yksityisiä. On yksinkertaisesti moukkamaista kysyä satunnaiselta vastaantulijalta esimerkiksi "mitä tauteja sairastat?" Juu, liikeyritysten omistussuhteet ovat eri tason asia, mutta koska väite oli esitetty yleisenä ilman rajauksia, sitä myös käsittelen yleisenä. Sitäpaitsi liikeyrityksilläkin on oikeus yrityssalaisuuksiin; omistussuhteet eivät ole sellainen asia, mutta vaikkapa kustannusrakenne on.
28.01.2016 09:17
Assosiaatiosi kertoo tietämättömyydestä. Loppukommenttisi vahvistaa arvion, koska et selvästikään ole aatehistoriaan perehtynyt. Kansallismielisyys on nimenomaan oikeistolainen arvo, vasemmiston arvot ovat aina olleet antinationalistisia. Oikeisto - vasemmistojaossa on kyse paljosta muustakin kuin talouspolitiikasta.
28.01.2016 08:46
Tuossa oli näköjään kyse kirjoitusvirheistä kettuilusta eli lyhennettynä kirtuilusta.
28.01.2016 08:32
Valvoja tietysti sanoo nähneensä tapahtuman mutta olleensa vielä niin kaukana, ettei ehtinyt puuttua siihen ennen kuljettajan poistumista ja odottaneensa sitten kohtuullisen ajan ennen laputtamista :)
Vakavasti puhuen, tuo on kieltämättä vähän hassu paikka. Kuten aloittaja oli huomannut, molemmat kadunreunat ovat nykymerkintöjen valossa laillisia pysäköintikohtia. Mutta sitten tulee mukaan joidenkin jo huomaama seikka Tieliikennelaista, eli 27§ alku "Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy."
Ja edelleen 28§, jonka toisen momentin mukaan pysäköinti on kielletty "kiinteistölle johtavan ajotien kohdalla ja muutoinkin siten, että ajoneuvoliikenne kiinteistölle tai sieltä pois oleellisesti vaikeutuu" sekä neljännen momentin mukaan " siten, että pääsy toiseen ajoneuvoon tai sen kuljettaminen pois paikalta estyy".
Eli näiden perusteella on selvää, että pysäköinti on kielletty, jos kadun toisessa reunassa ei ole jotain 30-40 metrin aukkoa vapaana samassa kohdassa (niin paljon, että rekka mahtuisi sen kautta kiertämään pysäköidyn auton). Näyttökysymys siitä, kuka pysäköi väärin, on tietysti olemassa, mutta uskallan veikata, että sekä lappuliisa että tarvittaessa käräjäoikeuskin pitäisi uskottavana, että virheen on tehnyt juuri se "epätavalliselle" puolelle pysäköinyt.
28.01.2016 08:30
Tuo ei pidä yleispätevänä väitteenä paikkaansa. Se on tosi sellaisten asioiden kohdalla, joissa voidaan riittävän perustellusti katsoa niiden olemisen yleisessä tiedossa olevan tärkeämpi arvo kuin ihmisten yksityisyyden suoja tai liikesalaisuudet. Toisin sanoen olevan tärkeää, että ko. asia on julkinen. Muissa tapauksissa se ei pidä paikkaansa.
Esimerkiksi tässä tapauksessa ei ole esitetty perustelua, miksi tieto olisi tärkeä.
28.01.2016 08:21
Ihmettelyn aiheena kai muillakin kuin minulla oli kai se, miksi joku pitää vierassatamien omistussuhteita, etenkään kansallisuuksiin liittäen, millään tavalla relevanttina kysymyksenä. Vieläpä siinä määrin, että vaivautuu siitä tänne kirjoittamaan.
28.01.2016 08:18
Se on toki totta, että etenkin EU:n ulkopuolella on suurikin riski törmätä virkamiehiin, jotka toimivat omavaltaisesti laeista piittaamatta. Jotenkin tuo Norja-esimerkkisi vaikuttaa juuri sellaiselta.
28.01.2016 08:16
Okei, olenhan minä tuon huomannut aiemminkin, mutten tullut ajatelleeksi sitä tässä asiayhteydessä. Lista näkyy olevan aakkosjärjestyksessä, joten siitä ei voi päätellä suosituimmuusjärjestystä. Tämänhetkinen lista näkyy olevan:
Albin, Avance, Bavaria, Beneteau, Finn, Finn Express, Jeanneau, Maxi, puuvene, Sunwind.
Olit näköjään ollut sitä mieltä, että ko. lista todistaisi nopeuden olevan kaikkia tai useimpia kiinnostava kriteeri. Minusta tuo lista ei nyt suoranaisesti todista sen väitteen puolesta.
Sitäpaitsi: voisi väittää, että "katsotuimmat" kertoo enemmän todellisesta kiinnostuksesta.
28.01.2016 08:14
Jolly Rogerin liittäminen nykypäivän merirosvoihin osoittaa hyvin heikkoa historian ja yhteiskunnan tuntemusta. En mene tässä kovin syvälle detaljeihin, koska lähdeteoksia asiasta on maailma pullollaan ja jokainen voi tutkia niistä asioita itse. Totean vain, että Jolly Rogereita käyttäneiden merirosvojen yhteisöt olivat huomattavasti demokraattisempia ja tasa-arvoisempia kuin ko. ajankohdan valtiot ja toisaalta valtiot itse harjoittivat (ja harjoittavat usein edelleenkin) vähintään yhtä törkeää toimintaa. Jos siis pitää Jolly Rogerin käyttöä tuomittavana, täytyy logiikan nimissä tuomita ainakin kaikki toista maailmansotaa vanhemmat kansallisliput.
28.01.2016 08:09
Otapa itse selvää. Lainaamasi asetus (1069/1989) on kumottu Valtioneuvoston asetuksella 16.11.2000/971. Ja tässä uudessa asetuksessa EI ole mitään vaatimuksia lipun tai kansallisuustunnuksen käytöstä.
Näin ollen ulkomaalaisillakaan aluksilla ei ole mitään velvollisuutta käyttää lippua Suomen alueella.
Ei muuten ole ensimmäinen kerta eikä asiayhteys, kun joltain on jäänyt huomaamatta, että säädökset ovat muuttuneet vuosia tai vuosikymmeniä sitten ja uskoo vanhojen säädösten olevan voimassa. Ja toimii ja odottaa muiden toimivan niiden mukaan.
28.01.2016 08:07
Itse asiassa väitit, koska aloitit kirjoituksen yleisellä väitteellä etkä missään vaiheessa rajannut Suomen aluevesiä tai kansainvälisiä vesialuieita siitä pois. Se, että esimerkkisi olivat muiden valtioiden aluevesiltä, ei ole rajaus.
Tämä siis eräänlaisena "kieliteknisenä" huomautuksena. Tosin minua kiinnostaisi tietää vähän lähdeviitteitä tai muita todisteita tuosta Norjan tapauksesta, koska se hieman hämmästyttää minua. Yritin vähän etsiä norjalaisen lainsäädännön määräyksiä, koska minulle on yllätys, että Norjan laki poikkeaisi noin paljon Suomen ja Ruotsin laista asiassa. Jotenkin pidän toistaiseksi todennäköisempänä, että virkaintoiset virkamiehet ovat tehneet virkavirheen. (Kauan eläköön tautologia! :) )
28.01.2016 07:59
Minusta on kaikkein käsittämättömintä, että KUKAAN katsoo oikeudekseen tulla puuttumaan jonkun toisen toimintaan tuollaisessa asiassa. Toki sekin on täysin järjetöntä, että joku närkästyy Jolly Rogerista, mutta vielä tolkuttomampaa, että se närkästyjä rupeaa vielä julkisesti avautumaan. Puristakoon nyrkkiä taskussaan tai purkoon hammasta, jos harmittaa.
27.01.2016 15:00
Väittäisin, että kaikkein yleisin "laji" purjehtivia venekuntia on sellainen, joka reissaa 2-3 vkoa kesälomalla sekä useimmat kesäloman ulkopuoliset viikonloput kesä-elokuu -ajalla. Jo toukokuussa ja syyskuussa veneilemällä alkaa kuulua vähemmistöön. Toisin sanoen kovin monelle ei kerry kolmeakymmentä purjehduspäivää enempää vuodessa ja kun päivämatka on tavanomaisemmin alle kuin yli 30 mpk, niin vähemmistöön jäämme me, joille kertyy tuhat mailia tai yli vuodessa.
Minun veneeni on joka vuosi ollut seuran ensimmäisiä veteen meneviä ja viimeisiä nousevia. Usein jopa viimeinen nouseva, keväälläkin joka tapauksessa kymmenen ensimmäisen joukossa. Liikkeellä useimpina vuosina koko kesäloman ja kaikki viikonloput vapulta syyskuun loppuun, satunnaisesti lokakuussa. Silti ei taida olla kuin yksi vuosi, että olisi tullut kahtatuhatta mailia. Tavanomainen on välillä 1000-1500. Ja vakaa käsitykseni on, että se sijoittaa minut aktiivisimmin seilaavaan kymmeneen prosenttiin suomalaisista purjeveneilijöistä.
27.01.2016 14:24
"Mitaan perustetta jattaa lippu pois ei siten ole. "
Noin ei voi sanoa. Itse kullakin voi olla omat perusteensa käyttää lippua tai olla käyttämättä. Jälkimmäiseen vaikkapa se, että ei halua käyttää mitään nationalistisia tunnuksia.
27.01.2016 14:13
126 / 130