Vapaa kuvaus

Järjen ääni.

Aloituksia

5

Kommenttia

2205

1. Miksi+sitä+piti+säikähtää?+Ja+miksi+sillä+on+mitään+väliä,+miltä+tytön+kaveri+näyttää?
  2. Miksi+se+on+niin+kauheaa,+että+vanhempasi+tietävät+ajatuksesi?+Olet+heidän+lapsensa,+eikö+juuri+heidän+pitäisi+se+tietää,+mitä+murheita+sinulla+on?Se,+että+haet+viiltelylle+vastineita,+on+aika+ymmärrettävää,+mutta+silti+se+on+väärä+tie.+Ei+narkomaaniakaan+paljoa+lohduta,+että+pääsee+aineista+eroon,+mutta+jatkaa+sitten+esim.+Subutexin+väärinkäyttöä.+Eikä+alkoholistikaan+pääse+ongelmastaan+eroon,+jos+hän+koettaa+ottaa+vaan+vähäsen+joka+päivä.+Alkoholistin+tavoitteena+tulee+olla+täydellinen+päihteettömyys+ja+sinun+päihteesi+on+viiltely.Valitettavasti+minulla+ei+ole+ratkaisuja+tilanteeseesi.+Olemme+täysin+eri+sukupolven+ihmisiä+ja+eläneet+elämämme+hyvin+erilaisissa+maailmoissa.+En+pysty+vieläkään+käsittämään,+miten+lasten+ja+nuorten+mielenterveyden+ongelmat+ovat+voineet+kasvaa+näin+räjähdysmäisesti.+Tai+kyllähän+minä+sen+syyllisen+tiedän...+Se+on+Internet+eri+muodoissaan.+Internetillä+on+paljon+hyviä+puolia,+mutta+se+on+myös+muuttanut+yhteiskuntaa+ja+sosiaalista+kanssakäymistä+tavoilla,+jotka+eivät+suinkaan+ole+lisänneet+sitä+todellista+ihmisen+hyvinvointia+parantavaa+yhteisöllisyyttä+ja+empaattista+sosiaalista+kanssakäymistä.Sori,+meni+avautumisen+puolelle...+Ne+psykiatrit+ja+psykologit+ovat+kuitenkin+niitä+ammattilaisia+ja+negatiivisista+kokemuksistasi+huolimatta+he+ovat+asiassa+ammattilaisia+(ainakin+toivottavasti)+ja+pystyvät+auttamaan+sinua+paremmin,+kuin+me+täällä+suomikaksnelosessa.+Olet+vaan+vielä+sen+ikäinen,+että+joistain+asioista+vaan+on+pakko+kertoa+myös+vanhemmillesi.+Älä+ota+sitä+henkilökohtaisesti.
  3. Mä+sanon+tämän+suoraan:+Sinulla+tuntuu+olevan+ADHD:n+lisäksi+myös+pienoinen+asenneongelma.+Jos+ne+kuraattorit+ja+sun+muut+puhuvat+sinulle,+kuin+viisivuotiaalle,+niin+voisiko+se+johtua+siitä,+että+käyttäydyt,+kuin+uhmaikäinen+viisivuotias?Tuliko+itse+mietittyä+yhtään,+että+oliko+opettajan+palautteessa+mitään+perää:+Tuliko+ehkä+kuitenkin+annettua+sitä+huonoa+esimerkkiä?ADHD+on+varmasti+vaikea+elämänkumppani,+mutta+ei+se+ole+ylitsepääsemätön+asia+(toivottavasti+sinulla+on+siihen+lääkitys),+eikä+se+myöskään+oikeuta+tuollaista+vittuvittupaskapaska-purkausta.+Adhd:sta+huolimatta+sinä+itse+vastaat+käytöksestäsi,+ei+kukaan+muu!Luokan+edessä+paskaksi+haukkuminen+on+luonnollisesti+täysin+väärin+sinua+kohtaan.+Jos+tilanne+kuitenkin+oli+niin,+että+sinulle+annettiin+asiallista+palautetta+huonosta+käytöksestä,+niin+en+sitä+ihan+paskaksi+haukkumiseksi+kutsuisi.+Sellainen+on+vaan+osa+elämää.Mietippäs+asiaa+hetki+myös+näiden+vanhojen+akkaopettajien+näkökulmasta.+Heillä+on+saattanut+olla+aikaisempien+oppilaiden+kanssa+hyvä+luokkahenki+ja+rauhallinen+työympäristö,+mutta+nyt+sinä+olet+ilmaantunut+järkyttämään+tätä+vakiintunutta+rauhallista+tilannetta+ja+hankaloittamaan+heidän+opetustyötään.+On+aika+luonnollista,+että+he+reagoivat+asiaan,+koska+heidän+näkökulmastaan+sinä+olet+se+ongelma.+Tiedän,+että+se+on+sangen+vittumaista,+että+tietää+muiden+näkevän+itsessään+vaan+pelkän+ongelman.+Joskus+se+kuitenkin+on+se+kylmä+totuus,+että+itse+saattaa+ollakin+se+ongelma...Ongelmat+on+kuitenkin+tehty+ratkaistaviksi+ja+se+voi+onnistua+myös+tässä+sinun+tapauksessasi.+Itsestään+se+ei+kuitenkaan+tapahdu+ja+tuskin+se+helppoakaan+on,+koska+tuota+tuskaa+ja+asennetta+sinussa+taitaa+riittää.+Annan+kuitenkin+pari+vinkkiä+vielä.Sen+sijaan,+että+haukut+kaikki+sinua+auttamaan+pyrkineet+kuraattorit+ja+psykologit+ja+kyseenalaistat+heidän+ammattitaitonsa,+niin+mitäpä+jos+seuraavalla+kerralla+uskoisit+heitä+ja+tekisit,+niin+kuin+he+sanovat;+jos+he+kysyvät+tunteistasi,+niin+puhu+tunteistasi+rehellisesti,+äläkä+mussuta+vastaan!+Heillä+on+kuitenkin+jonkinmoinen+koulutus+ja+kokemus+ihmismielen+ronkkimiseen.+He+oikeasti+tietävät+asioista+ja+elämästä+enemmän+kuin+sinä+ja+hyväksymällä+sen+autat+itseäsi+parhaiten.Lisäksi+myös+yksi+juttu:+sopeudu!+Sinä+olet+se,+joka+olet+tullut+uutena+ihmisenä+jo+vakiintuneeseen+ympäristöön+eli+nykyiseen+kouluusi+ja+luokkaasi,+joten+on+sinun+tehtäväsi+sopeutua+siihen+tilanteeseen.+Jos+se+vanha+haahka+siellä+luokan+edessä+sanoo+sinulle,+että+tässä+koulussa+ei+sitä+ja+tätä,+niin+se+tarkoittaa,+että+siinä+koulussa+ei+sitten+sitä+ja+tätä!+Älä+mussuta+vastaan+vaan+tee,+niin+kuin+sanotaan.+Jos+taas+et+oikeasti+pysty+esim.+ADHD:n+takia+toimimaan+pyyntöjen+mukaan,+niin+siitä+pitää+sitten+puhua+niiden+terveydenhuollon+ammattilaisten+kanssa.+Olen+kuitenkin+aika+monta+kertaa+joutunut+huomaamaan,+että+näissä+asioissa+"en+pysty"+tarkoittaakin+todella+usein,+että+"en+halua"....Otat+nämä+sanomiseni+varmaankin+vittuiluna,+mutta+se+ei+suinkaan+ole+tarkoitukseni.+Kyllä+minä+näen,+että+sinulla+on+paha+olla.+Maailma+ja+koulu+ja+edes+yksi+koululuokka+ei+kuitenkaan+pyöri+sinun+ympärilläsi,+vaan+tavalla+tai+toisella+sinun+tulisi+pystyä+sopeutumaan+joukkoon.+Kukaan+ei+myöskään+pysty+tarjoamaan+sinulle+täydellistä+henkistä+hyvinvointia+sinun+puolestasi.+Sinulle+voidaan+tarjota+ja+antaa+apua+tilanteen+parantamiseksi,+mutta+sen+suurimman+työn+joudut+tekemään+sinä+itse,+sillä+ei+kukaan+muu+voi+työstää+asioita+puolestasi.Oletko+muuten+puhunut+näistä+asioista+kenenkään+läheisesi+kanssa?+Joku+luotettava+ihminen+lähelläsi+voisi+ehkä+olla+tukenasi.Ja+lopuksi+on+vielä+sanottava,+että+se+hikkeys+ei+ole+mikään+negatiivinen+asia.+Oman+tulevaisuutesi+takia+toivon,+että+jossain+vaiheessa+saat+tartunnan+ja+sinusta+itsestäsi+tulee+myös+hikke.+On+nimittäin+tosiasia,+että+hikkenä+saisit+paremmat+eväät+tulevaan+elämääsi.+Tämäkin+fakta+voi+vituttaa,+mutta+ei+se+siitä+muuksi+muutu.Koetahan+pärjätä+kaikesta+avautumisestani+huolimatta.+Tarkoitukseni+ei+ole+dissata+sinua.