Vapaa kuvaus

Lieksan yhteislyseo, Joensuun lyseon lukio, korkeakoulu, eläkeläinen

Aloituksia

109

Kommenttia

2154

1. Työsopimus+on+tärkeä+sekä+työntekijälle+että+työnantajalle.+Se+tehdään+mahdollisten+koulutusjaksojen+ja+tutkintojen+jälkeen+ja+silloinkin+usein+vielä+esimerkiksi+puolen+vuoden+koeajan+pituiseksi.+Työtehtävään+tarvittavat+kelpoisuudet+ja+pätevyydet+käydään+läpi+ja+luottamus+puolin+ja+toisin+syntyy+tietyn+ajan+kuluessa+työssäoloaikana.+Luottamus+ei+tule+esille+vielä+sopimusta+tehtäessä.Luottamus+kehittyy+vähitellen.+Luottamus+ei+synny+sormia+napsauttamalla,+vaan+vaatii+pitkäjänteisyyttä+ja+aikaa.+Luottamus+on+tärkeä+asia,+sillä+sen+voi+menettää+vain+kerran.+Sen+jälkeen+sitä+ei+enää+ole.Minä+olin+pienen+hetken+1960-luvun+loppupuolella+täydentämässä+opintojeni+harjoittelua+Pankakosken+tehtailla+ja+vesivoimalaitoksilla.+Olen+kertonut+täällä+hieman+näistä+ajoista.+Tuolloin+harvat+korjaamoiden+työntekijöistä+olivat+ammatillisen+tutkinnon+suorittaneita.+He+olivat+oppineet+työmenetelmät+vanhempien+työntekijöiden+tekemisiä+seuraamalla.+Työssäoppimisen+polku+oli+pitkä,+mutta+uusista+työntekijöistä+tuli+ammattitaitoisia+henkilöitä+vaadittuun+tehtävään.+Työntekijät+olivat+tietoisia+ja+ylpeitä+osaamisestaan+ja+joskus+kävi+myös+niin,+ettei+asentaja+paljastanut+kaikkia+niksejään+harjoittelijalle.+Toisaalta+olikin+haastavaa+selvittää+ongelmat+omin+avuin.+Kolmella+kartonkikoneella+valmistettiin+Pankakoskella+tuolloin+kartonkia+keräysmateriaalista+kuten+pahvista,+sanoma-+ja+aikakausilehdistä+sekä+hiokkeesta.+Työntekijöitä+oli+runsaat+700,+joista+korjaamoilla+oli+ainakin+100+henkilöä.+Metsäosasto+mukaan+lukien+Enso-Gutzeit+Osakeyhtiön+työntekijämäärä+oli+kaikkiaan+yli+1000+henkilöä.
  2. Minun+kouluaikanani+pahimpia+kiusaajia+koulussa+olivat+opettajat.+Silloin+suhtauduttiin+opettajiin+pelonsekaisin+tuntein+eikä+heitä+auktoriteetteina+ollut+sopivaa+kyseenalaistaa+missään+tilanteessa.+Nykyään+ollaan+jo+toisessa+äärilaidassa+kun+opettajat+joutuvat+oppilaiden+väkivallan+kohteiksi+ja+pelkäämään+oppilaitaan.Minä+olin+hiljainen,+ujo+ja+kiltti+oppilas,+mutta+jouduin+syntyperäni+vuoksi+opettajan+silmätikuksi+heti+kansakoulun+ensimmäiseltä+luokalta+alkaen.+Ensimmäiset+sanat,+jotka+opettaja+sanoi+minulle+ensimmäisenä+koulupäivänä+olivat:+"ai+niin,+sinä+olet+se".+Nuo+sanat+tulen+muistamaan+aina.+Syntyperäni+takia+hän+ei+pitänyt+minusta+ja+sen+hän+osoitti+monin+tavoin+ja+hyvin+selvästi+myös+muiden+oppilaiden+nähden+ja+kuullen.+En+ollut+vammainen+enkä+jälkeenjäänyt.+Opettajan+käyttämät+nimittelyt+tunneilla+tuntuivat+pienestä+koululaisesta+pahimmilta+kun+ne+kohdistuivat+omaan+perheeseen+tai+ulkonäköön.+Tiesimme,+ketkä+kuuluivat+niin+sanottuihin+parempiin+perheisiin.+Se+näkyi+parhaiten+vaatetuksesta.+Paikatut+kierrätys-+tai+lahjoitusvaatteet+hävettivät+silloin.+Häpeän+tunne+oli+siedettävä+hammasta+purren.Kahdeksan+luokkaisen+oppikoulun+kävin+50-luvun+lopulta+60-luvun+puolivälin+paikkeille.+Kaikilla+aineilla+oli+eri+opettaja+eivätkä+he+varmaankaan+tienneet+minun+syntyperästäni+mitään.+Koulutuksen+taso+ja+menetelmät+ovat+parantuneet+vuosikymmenien+aikana.+Sen+huomasin+omien+lapsieni+käydessä+Lieksan+kouluja.+Opettajat+eivät+olleet+enää+kiusaajia,+vaan+kiusaaminen+oli+siirtynyt+oppilaille+opettajien+salliessa+tapahtuman+ja+sen+seuraukset.+Siitä+on+tullut+tietynlainen+kaikkien+tiedostama+ilmiö+koululaisten+keskuudessa.+Koulunkäyntiä+aloitteleva+ekaluokkalainen+tyttö+kysyi+kaveriltaan:+”joko+sinulla+on+oma+koulukiusaaja?”
  3. Veini+Hautaviita+oli+suurikokoinen+lihaksikas+mies+Kauppayhtiöltä+50-+ja+60-luvuilla.+Veini+isä+oli+maankuulu+voimamies.+Veinin+tyttären+nimi+oli+Maine.