Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
wanha_lieksalainen
profiilit
wanha_lieksalainen
wanha_lieksalainen
Vapaa kuvaus
Lieksan yhteislyseo, Joensuun lyseon lukio, korkeakoulu, eläkeläinen
Aloituksia
109
Kommenttia
2154
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Jussi+Tolkilla+oli+monta+ammattia.+Hän+oli+merillä+konemestarina,+sota-aikana+taistelulentäjänä+eli+vääpelin+arvoisena+lentomestarina,+sotien+jälkeen+kesäisin+Pielisellä+laivan+konemestarina,+omien+moottoriveneiden+kapteenina+ja+talvisin+koneopin+opettajana+ammattikoulussa.
https://www.finna.fi/Record/pielinen.M011-54645
https://www.finna.fi/Record/pielinen.M011-54646
https://www.finna.fi/Record/pielinen.M011-54643
26.06.2017 16:22
Hieman+tietoa+Jukka+Piipposesta:
https://www.aamulehti.fi/kulttuuri/ilmailuhistorian-erikoiskirjailija-jukka-piipponen-virheista-tulee-lukijoilta-akkia-palautetta-24015054/
25.06.2017 15:22
Lainaan+ilmailuhistorian+tuntijan+Jukka+Piipposen+kirjoitusta+kyseisestä+Jussi+Tolkin+ilmataistelusta:
”Helmikuun+29.+päivä+1940+–+karkausvuodesta+johtuva+kalenterin+ylimääräinen+päivä+–+muodostui+ilmavoimien+hävittäjälentäjille+tuhoisimmaksi+päiväksi+koko+sotien+aikana.+
Gladiator+-lentäjät+olivat+pahimmassa+pulassa.+Vääpelien+Väinö+Lilja+ja+Juho+Tolkki+Gladiator+-koneet+syttyivät+vihollisten+ampumina+tuleen.+Lilja+hyppäsi+pahoja+palovammoja+saaneena+koneestaan+laskuvarjolla+Vuoksenniskalla+ja+Tolkki+teki+ensin+laskun+jäälle+tukikohtaan,+mutta+nousi+heti+takaisin+ilmaan,+vain+joutuakseen+saman+tien+kolmen+vihollishävittäjän+ahdistamana+tekemään+pakkolaskun+Haapaveden+jäälle,+Kauniskallion+kohdalle.+Palava+kone+vielä+pirstoutui+kappaleiksi+hänen+ympäriltään,+mutta+onneksi+vääpeli+sai+vain+pahoja+mustelmia”.
Hyvin+ovat+motoristikaverillasi+ilmataistelut+muistissa.
25.06.2017 15:18
Lämminhenkinen+kertomuksesi+kuvaa+oikein+hyvin+juhannuksen+viettoa+Pielisen+luonnonkauniissa+rantamaisemissa.+Hyvin+samanlaisena+minäkin+muistelen+juhannuksen+touhuja+50-luvun+vuosina.+
Kirjoituksestasi+voi+aistia+keskikesän+idyllin+juhlallisen+henkäyksen+savusaunoineen,+juhannuskokkoineen,+luonnonkukkineen,+koivuineen+ja+tuoreen+leivän+tuoksuineen.+Juhannuksen+juhlallisuutta+korostivat+mainitsemasi+pyhävaatteet,+joihin+pukeuduttiin+yhteistä+kokkoiltaa+varten.
Kirjoituksesi+sai+aikaan+mukavien+muistojen+vyöryn.+Toivottavasti+saamme+lukea+samanmoisia+kauniita+paikkakunnan+muisteluitasi+jatkossakin.+Ne+ovat+tämän+palstan+parasta+antia.
25.06.2017 11:29
Veikkaisinpa,+ettei+tutkintosi+liity+lääketieteenseen,+vaan+fysikaalisen+kemian+alaan,+jossa+tutkitaan+eri+aineiden+ominaisuuksia,+olomuodon+muutoksia,+vuorovaikutuksia,+kestävyyksiä+jne.+Monilla+tekniikan+aloilla+tarvitaan+esimerkiksi+rakennusaineiden+tuntemusta.
25.06.2017 07:35
Eino+Kettunen+oli+Pielisen+tuntija,+juukalainen+kuplettien+kirjoittaja.+Laulu+juukalaisesta+Joensuun+Ellistä+ilmestyi+vuonna+1953.+
Ensimmäinen+Koli-niminen+laiva+seilasi+Pielisellä+vuosina+1902-1915+ja+toinen+1946-1947.+Veikkaan,+että+laulussa+mainitaan+tuo+ensimmäinen+Koli-laiva,+johon+mahtui+150+matkustajaa+ja+koska+toinen+Koli+oli+Jussi+Tolkin+alle+10-metrinen+moottorivene.+Ensimmäinen+Koli-laiva+jatkoi+seilailuaan+Saimaalla+vuoden+1915+jälkeen.
24.06.2017 09:49
Rauhaisaa+juhannusaattoa+kaikille!
Huomasin,+että+olin+unohtanut+Jussi+Tolkin+"laivastosta"+vesibussin+nimeltä+M/S+Lokki,+joka+liikennöi+Pielisellä+myös+muistaakseni+vuoteen+1974+saakka.+Lokki+on+jäänyt+kirjallisuudessa+ja+muisteloissa+hieman+taka-alalle.+Varmaan+muistatte+myös+tämä+aluksen+Pieliseltä.
23.06.2017 21:49
Työsopimus+on+tärkeä+sekä+työntekijälle+että+työnantajalle.+Se+tehdään+mahdollisten+koulutusjaksojen+ja+tutkintojen+jälkeen+ja+silloinkin+usein+vielä+esimerkiksi+puolen+vuoden+koeajan+pituiseksi.+
Työtehtävään+tarvittavat+kelpoisuudet+ja+pätevyydet+käydään+läpi+ja+luottamus+puolin+ja+toisin+syntyy+tietyn+ajan+kuluessa+työssäoloaikana.+Luottamus+ei+tule+esille+vielä+sopimusta+tehtäessä.
Luottamus+kehittyy+vähitellen.+Luottamus+ei+synny+sormia+napsauttamalla,+vaan+vaatii+pitkäjänteisyyttä+ja+aikaa.+Luottamus+on+tärkeä+asia,+sillä+sen+voi+menettää+vain+kerran.+Sen+jälkeen+sitä+ei+enää+ole.
Minä+olin+pienen+hetken+1960-luvun+loppupuolella+täydentämässä+opintojeni+harjoittelua+Pankakosken+tehtailla+ja+vesivoimalaitoksilla.+Olen+kertonut+täällä+hieman+näistä+ajoista.+Tuolloin+harvat+korjaamoiden+työntekijöistä+olivat+ammatillisen+tutkinnon+suorittaneita.+He+olivat+oppineet+työmenetelmät+vanhempien+työntekijöiden+tekemisiä+seuraamalla.+Työssäoppimisen+polku+oli+pitkä,+mutta+uusista+työntekijöistä+tuli+ammattitaitoisia+henkilöitä+vaadittuun+tehtävään.+Työntekijät+olivat+tietoisia+ja+ylpeitä+osaamisestaan+ja+joskus+kävi+myös+niin,+ettei+asentaja+paljastanut+kaikkia+niksejään+harjoittelijalle.+Toisaalta+olikin+haastavaa+selvittää+ongelmat+omin+avuin.+
Kolmella+kartonkikoneella+valmistettiin+Pankakoskella+tuolloin+kartonkia+keräysmateriaalista+kuten+pahvista,+sanoma-+ja+aikakausilehdistä+sekä+hiokkeesta.+Työntekijöitä+oli+runsaat+700,+joista+korjaamoilla+oli+ainakin+100+henkilöä.+Metsäosasto+mukaan+lukien+Enso-Gutzeit+Osakeyhtiön+työntekijämäärä+oli+kaikkiaan+yli+1000+henkilöä.
17.06.2017 22:38
Kokoustyöskentely+on+sekä+puhumista+että+kuuntelemista.+Nyt+tulkin+tarvetta+on+ajateltu+vain+kyseisen+valtuutetun+kuuntelun+ymmärtämistä+varten.+Myös+muut+kokousedustajat+tarvitsevat+tulkin+kääntämään+suomen+kieltä+osaamattoman+kokousedustajan+puheet+suomen+kielelle.+Kuinka+tämä+onnistuu+puhelimen+välityksellä?+Tähkiö+kertoi,+ettei+tulkki+ole+vastuustosalissa+vaan+jossakin+muualla.+Kuuleeko+yleisö+valtuutetun+somalinkielisen+puheen+käännökset+suomeksi?+Tulkkauksen+pitää+olla+kaksisuuntaista,+muuten+siitä+ei+ole+mitään+hyötyä.
15.06.2017 11:32
Omistaja+on+tietääkseni+edelleenkin+Lieksan+Työväenyhdistys+ry.
11.06.2017 21:29
Toivotan+paljon+onnea+teille+kaikille+eri+opinahjoista+valmistuneille+nuorille+ja+vähän+vanhemmillekin+tutkinnon+suorittaneille+sekä+tietenkin+myös+omalta+luokaltanne+seuraavalle+luokalle+selvinneille+koululaisille.+
Arvostan+teidän+kaikkien+suoritusta!+Olette+ahkeroineet+yhden+tai+useamman+lukuvuoden+ja+nyt+ponnistelunne+on+palkittu.+Olette+kaikki+kiitoksen+ansainneet!+Monille+teistä+tämä+päivä+on+välietappi+seuraavalle+tasolle.+Toivotan+teille+myös+sille+taipaleelle+hyvää+matkaa.
03.06.2017 20:19
Minun+kouluaikanani+pahimpia+kiusaajia+koulussa+olivat+opettajat.+Silloin+suhtauduttiin+opettajiin+pelonsekaisin+tuntein+eikä+heitä+auktoriteetteina+ollut+sopivaa+kyseenalaistaa+missään+tilanteessa.+Nykyään+ollaan+jo+toisessa+äärilaidassa+kun+opettajat+joutuvat+oppilaiden+väkivallan+kohteiksi+ja+pelkäämään+oppilaitaan.
Minä+olin+hiljainen,+ujo+ja+kiltti+oppilas,+mutta+jouduin+syntyperäni+vuoksi+opettajan+silmätikuksi+heti+kansakoulun+ensimmäiseltä+luokalta+alkaen.+Ensimmäiset+sanat,+jotka+opettaja+sanoi+minulle+ensimmäisenä+koulupäivänä+olivat:+"ai+niin,+sinä+olet+se".+Nuo+sanat+tulen+muistamaan+aina.+Syntyperäni+takia+hän+ei+pitänyt+minusta+ja+sen+hän+osoitti+monin+tavoin+ja+hyvin+selvästi+myös+muiden+oppilaiden+nähden+ja+kuullen.+En+ollut+vammainen+enkä+jälkeenjäänyt.+
Opettajan+käyttämät+nimittelyt+tunneilla+tuntuivat+pienestä+koululaisesta+pahimmilta+kun+ne+kohdistuivat+omaan+perheeseen+tai+ulkonäköön.+Tiesimme,+ketkä+kuuluivat+niin+sanottuihin+parempiin+perheisiin.+Se+näkyi+parhaiten+vaatetuksesta.+Paikatut+kierrätys-+tai+lahjoitusvaatteet+hävettivät+silloin.+Häpeän+tunne+oli+siedettävä+hammasta+purren.
Kahdeksan+luokkaisen+oppikoulun+kävin+50-luvun+lopulta+60-luvun+puolivälin+paikkeille.+Kaikilla+aineilla+oli+eri+opettaja+eivätkä+he+varmaankaan+tienneet+minun+syntyperästäni+mitään.+
Koulutuksen+taso+ja+menetelmät+ovat+parantuneet+vuosikymmenien+aikana.+Sen+huomasin+omien+lapsieni+käydessä+Lieksan+kouluja.+Opettajat+eivät+olleet+enää+kiusaajia,+vaan+kiusaaminen+oli+siirtynyt+oppilaille+opettajien+salliessa+tapahtuman+ja+sen+seuraukset.+Siitä+on+tullut+tietynlainen+kaikkien+tiedostama+ilmiö+koululaisten+keskuudessa.+Koulunkäyntiä+aloitteleva+ekaluokkalainen+tyttö+kysyi+kaveriltaan:+”joko+sinulla+on+oma+koulukiusaaja?”
02.06.2017 07:59
Pankakosken+tehtaan+korjaamoilla+oli+60-luvulla+hyvin+runsaasti+asentajia.+Joitakin+nimiä+vielä+muistankin.+
Rakennuskorjaamolla+työskenteli+kymmeniä+puuseppiä,+kirvesmiehiä,+maalareita,+jne.+Päällikkönä+toimi+rakennusmestari+Otto+Pulkkinen.+Hän+taisi+hoitaa+myös+tehdaspalokunnan+päällikkyyttä.+Sähkökorjaamon+päällikkönä+oli+teknikko+Lennart+Kurittu+alaisinaan+kymmeniä+asentajia.+Mittarikorjaamo+oli+pieni+teknikko+Hannu+Sykön+johtama+osasto.+Sykkö+valvoi+myös+vesivoimalaitosten+toimintaa.+Konekorjaamolla+oli+lukuisia+sorvaajia,+jyrsijöitä,+asentajia,+seppiä,+jne.+Etumies+taisi+olla+asentaja+Seppänen.
Kunnossapito-osastot+hoitivat+sekä+kartonkitehtaan+että+laatikkotehtaan+korjaustoimet+ja+osallistuivat+myös+höyryvoimalaitoksen+ja+vesivoimalaitosten+remontteihin+ja+vuosihuoltoihin.+Kartonkitehtaan+johtaja+oli+DI+Jaakko+Simola+ja+laatikkotehtaan+johtaja+oli+DI+Erkki+Tamminen.
18.05.2017 07:57
Oikein+muistat.+Minä+en+ollut+kartongiteossa+tuotantopuolella,+vaan+hankkimassa+pakollista+työharjoittelua+kunnossapidossa.+Silloin+kunnossapito-osastoja+olivat+rakennuskorjaamo,+mittarikorjaamo,+sähkökorjaamo+ja+konekorjaamo.+Näin+niitä+nimitettiin.+Olin+kirjoilla+yhdessä+niistä.
16.05.2017 20:16
Näinhän+minä+tuossa+ylempänä+kirjoitin.+Anki+se+oli.+
Perheen+koira+Anki+käyskenteli+irrallaan+ikäänkuin+maskottina+Kauppayhtiön+suuressa+pihapiirissä.
16.05.2017 18:37
Veini+Hautaviita+on+siirtynyt+Manan+majoille+jo+kauan+sitten+kuten+myös+hänen+vaimonsa,+joka+oli+myös+Kauppayhtiön+palveluksessa.+Perheen+koira++Anki+käyskenteli+irrallaan+ikäänkuin+maskottina+Kauppayhtiön+suuressa+pihapiirissä.+Tunsin+perheen+1960-luvun+alkupuolelta+lähtien.
09.05.2017 21:58
Veini+Hautaviita+oli+suurikokoinen+lihaksikas+mies+Kauppayhtiöltä+50-+ja+60-luvuilla.+Veini+isä+oli+maankuulu+voimamies.+Veinin+tyttären+nimi+oli+Maine.
09.05.2017 19:42
Korjaan,+että+mummo+oli+syntynyt+vuonna+1874+eikä+vasta+äskettäin.
29.04.2017 08:01
Tietämisessä+tarvitaan+myös+mahdollisen+lähdeaineiston+lisäksi+hyvää+muistia.+Minun+kohdallani+vanhojen+paikallisten+tietojen+parhaat+lähteet+olivat+vuonna+1974+syntynyt+mummoni+ja+vuonna+1906+syntynyt+äitini,+joilta+sain+tietooni+hyvinkin+yksityiskohtaisia+asioita+Pielisjärven+elämänmenosta+ja+ihmisistä+jo+yli+sadan+vuoden+takaa+ja+yli+sadan+vuoden+ajalta.+
Kirjoitin+heiltä+saamiani+tietoja+ja+tapahtumia+ylös+vuosilukuineen+ja+uskon,+etteivät+alueen+historiankirjoittavat+niitä+käsittele+teoksissaan.+Joitakin+historiatietoja+olen+käsitellyt+muutamissa+julkaisuissani,+mutta+ne+ovat+hyvin+suppeilta+aihealueilta+liittyen+tiettyyn+aiheeseen+eikä+niitä+voi+pitää+historiateoksina.+
Muistiini+on+tallentunut+paljon+myös+vanhojen+ihmisten+kertomuksia+Pankakosken+ja+Vuonislahden+alueilta.+Murresanoja+olen+ammentanut+muistiini+vanhusten+kertomuksista.
Mainitsemani+Hilma+Palonen+tuli+mieleeni+lukiessani+tätä+viestiketjua.+Äitini+kertoi+joskus+minulle+hänestä.
29.04.2017 07:59
Muistelen+äitini+maininneen+nimen+Hilma+Palonen,+mutta+en+tiedä+hänen+asuinpakkaansa.+Jos+hän+on+äitini+ikäluokkaa,+hän+on+syntynyt+viime+vuosisadan+alkuvuosina.
25.04.2017 09:28
34 / 108